Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Vad hör ni för skillnader efter filterrenovering?

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 07:33

Lite nyfiken att höra va ni hör för skillnader efter ha renoverat högtalarfilter?

Renoverade ett par små B&W högtalare för några dagar sen,bort med dom gamla elektrolyterna och dit med polypropps i stället....

Skillnaderna jag kan höra efter en sån här operation är att högtalarna blir lite mer detaljerade,men största skillnaden tycker jag är att ljudbilden/spridningen blir bättre..

Så här ser B&W filtren ut numera :)

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:05

Det gäller ju att det bara är huvudvärdet på komponenten som tagits med i filterkonstruktionen om det skall fungera som avsett. Annars gäller det ju verkligen ha koll på alla värden på den komponenten man byter ut.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:32

Nattlorden skrev:Det gäller ju att det bara är huvudvärdet på komponenten som tagits med i filterkonstruktionen om det skall fungera som avsett. Annars gäller det ju verkligen ha koll på alla värden på den komponenten man byter ut.

Har koll på det,löder inte dit vad som helst heller :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 08:44

Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:52

MagnusÖstberg skrev:Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?

Använder inga mätverktyg alls,ser till att träffa kondensatorvärderna bara..

Huvudsaken jag blir nöjd,så duger det åt mig :)

Hm,jag undrar föressten hur många diyare som använder mätverktyg till kondensatorer när dom renoverar filter?Och fel skulle det bli i alla fall om dom gamla elektrolyterna börjat torka,så dom exakta värderna från dom var nya hade inte gått att få fram i alla fall...

Ska man resonera så här,så är det ju ingen ide att nån renoverar gamla filter...

Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:55

Hur gör du för att matcha ESR?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 08:55

Varför bytte du inte ut järnkärnespolarna när du ändå höll på?
visst du får lite mer resistans i en luftlindad, men ändån.
järnkärna känns som en sak man gör för att spara lite pengar...

Oftast tycker jag det låter lite konstigt efter jag har ändrat ett filter, men 9/10 så är det för att jag har lyckats att fasa en högtalare fel :oops:
8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 08:57

schmutziger skrev:Oftast tycker jag det låter lite konstigt efter jag har ändrat ett filter, men 9/10 så är det för att jag har lyckats att fasa en högtalare fel :oops:
8)

Fasansfullt! 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 08:59

Nattlorden skrev:Hur gör du för att matcha ESR?

Ställ inte till så detta blir en bråktråd nu,jag frågade efter upplevda ljudmässiga skillnader inget annat....

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:04

zapanasta skrev:

Ställ inte till så detta blir en bråktråd nu,jag frågade efter upplevda ljudmässiga skillnader inget annat....

Jo, men om du inte matchar de nya komponenterna med de gamla så har du inte renoverat filtret, du har modifierat.
skillnad där serru 8)
Och hör man inte skillnad mellan ett originalfilter o ett modifierat dito så har man gjort något galet som tex pillat lite med hur spridningen blir kring delningen ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:08

zapanasta skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad använder du för mätverktyg på komponenterna?

Använder inga mätverktyg alls,ser till att träffa kondensatorvärderna bara..

Huvudsaken jag blir nöjd,så duger det åt mig :)

Hm,jag undrar föressten hur många diyare som använder mätverktyg till kondensatorer när dom renoverar filter?Och fel skulle det bli i alla fall om dom gamla elektrolyterna börjat torka,så dom exakta värderna från dom var nya hade inte gått att få fram i alla fall...

Ska man resonera så här,så är det ju ingen ide att nån renoverar gamla filter...

Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering :wink:

Jag undrar bara eftersom det inte går/är svårt att renovera filter utan det, åtminstonde utan att ändra på något vilket väl inte är detsamma som renovering. Men du har en poäng i att det kan vara knöligt med elektrolyter. Har dock aldrig bytt några sådana 8)

Jag har tyvärr inget mätverktyg själv, utan får ta med mig komponenterna och mäta upp dem på plats. Jag mäter upp och selekterar fram samma värde som komponenten hade - oavsett vilket värde som står på den.

Jag undrade helt enkelt om du hade ett bra tips på verktyg. Det är så knöligt att mäta i butik. Och värdena kan vara viktiga då små skillnader i värden kan ge stora skillnader i slutresultatet som du vet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:10

schmutziger skrev:
zapanasta skrev:

Jo, men om du inte matchar de nya komponenterna med de gamla så har du inte renoverat filtret, du har modifierat.
skillnad där serru 8)
Och hör man inte skillnad mellan ett originalfilter o ett modifierat dito så har man gjort något galet som tex pillat lite med hur spridningen blir kring delningen ;)

Så det duger inte att byta ut en 10uf elektrolyt mot en 10uf polypropp då exempelvis?

Om man nu mäter mera värden på den gamla lyten så kanske den börjat torka,då är det ju omöjligt att få reda på i alla fall vad värderna var från början..

Ursäkta mig,men sån här överkurs bryr jag mig inte om.Huvudsaken att jag upplever ljudet som bättre än innan så skiter jag i om det inte är 100% vetenskapligt gjort :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:13

Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Det upplever jag alltsomoftast när jag gör en förändring. Det håller inte alltid över tid tyvärr, det är så enkelt att lura sig själv :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:32

Men för fn :x Varför ska det bli såhär..

Jag har bytt ut elektrolyterna mot såna med motsvarande värden i pylypropylen,va kan jag mer göra :?:

Och som jag skrev tidigare,om elektrolyterna börjat torka hur ska man då veta va dom exakta värderna var från början?

Så sluta med larvet,tror jag ska avregistrera mig ochså för den delen för jag upplever som vissa bara vill jävlas i bland..........

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:40

Du kanske skulle tagga ner lite och läsa vad folk skriver. Du ställer en fråga, och får svar - men blir förbannad över svaren.

Vad förväntar du dig? Den enda som larvar sig är du, som tar allt som påhopp.

Har man lite erfarenhet är frågorna inte det minsta konstiga. Man har märkt vilka skillnader det kan bli.

Ge exempel på vilka svar du tycker duger så alla andra vet.

Ditt beteende i tråden suger getballe och sedan kompletterar du med den döende svanen!
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-08-29 09:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 09:42

För att vi är omtänksamma om dig och andra som skulle tänka sig att fräscha upp sina filter? Är det bråk? 8O

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 09:42

Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-29 09:45

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd" [...]

Ja, här står vi med vetenskapen som fast grund i tillvaron.

Vill man ha feelgood-känsla och gullegull med klapp på axeln när man köper kabellyftare så finns det andra forum. 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 09:46

Fredrikb72 skrev:Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.

Om det är bara kapacitansen som spelar roll i filtret, ja. Men komponenten kan ha noterbara andra egenskaper också som KAN ha tagits med i den ursprungliga filterberäkningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent ... resistance

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:47

zapanasta skrev:
schmutziger skrev:
zapanasta skrev:

skillnad där serru 8)

Så det duger inte att byta ut en 10uf elektrolyt mot en 10uf polypropp då exempelvis?

Om man nu mäter mera värden på den gamla lyten så kanske den börjat torka,då är det ju omöjligt att få reda på i alla fall vad värderna var från början..

Ursäkta mig,men sån här överkurs bryr jag mig inte om.Huvudsaken att jag upplever ljudet som bättre än innan så skiter jag i om det inte är 100% vetenskapligt gjort :)

Klart att det blir bättre med en "färsk" konding än en gammal torkad Det är kanske mer hur ursprungstrogen man vill vara.

och frågan om spolarna var allvarlig. järnkärnorna blir väl mättade redan vid några få watt? Där borde du kunna få ut mer ljudkvalitet, men det blir också en förändring av filtret då en luftlindad har högre DC resistans.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 09:47

Då tycker jag magnus att du ska ta och förklara för mig hur man mäter upp gamla elektrolyter som kanske börjat torka,vill ha fram dom exakta värderna som dom var när dom va nya......

Återigen,det enda jag gjort med filtren är att byta ut elektrolyterna mot såna med motsvarande värde i polypropylen..

Va är det som kan bli fel? Har gjort så här på många luxorlådor osv och resultatet har blivit positivt...

Nä jag tycker detta forum ibland luktar riksnörderi lång väg,fn att man ska behöva bli förbannad för att man vill dela med sig av nåt :(

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 09:49

Du frågar om subjektiva upplevelser av att byta ut gamla sunkiga kondensatorer mot nya fräscha och jag kan i stort sett bara hålla med dig. Det blir ofta klarare och tydligare för mig. Självklart finns det en massa egenskaper hos kondensatorer som hade kunnat fastställas när de var nya men det är väl inte så ovanligt att komponenter åldras, lytar börjar läcka osv... Gäller det odokumenterade komponenter som inte tillverkas längre blir det ju riktigt svårt med "reverse engeneering". ^^

Är man lyssningsvan kan man ofta avgöra vad som faktiskt blir bättre (eller sämre) - det får ta sin tid om man vågar lita på vad man hör!^^ Att mäta för att bekräfta sina intryck kan spara lite tid men kan ju aldrig ersätta upplevelsen av vad vi hör! ;-)

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 09:52

bomellberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd" [...]

Ja, här står vi med vetenskapen som fast grund i tillvaron.

Vill man ha feelgood-känsla och gullegull med klapp på axeln när man köper kabellyftare så finns det andra forum. 8)

Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-29 09:52

zapanasta skrev:Nä jag tycker detta forum ibland luktar riksnörderi lång väg,fn att man ska behöva bli förbannad för att man vill dela med sig av nåt :(

Detta ÄR ett rikstäckande nördforum.
Thats what we do/are 8)

Som svar på frågan till magnus:
manual och servicemanual, bör stå där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 09:52

Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

Står det 10uf på någon komponent så borde den gå att byta mot en ny som det står 10uf på MEN det kan vara en av de 100 000 som hamnat fel och blivit en felmärkt 40uf så därför bör du alltid dubbelkolla med någon expert.
:?:

Vet du egentligen vilka tolleranser filterkomponenter har? Hur många filter har du konstruerat/renoverat/modifierat?

Har du någon kunskap om effekterna av 10-20% skillnad i ett filter?

Tror du att svaren läggs av omtänksamhet mot de som funderar på att göra samma sak, eller för att vara svin?

Vad är din tanke med ditt inlägg? Att vara ett ännu större svin än du tycker te x att jag är genom att ironisera/förlöjliga svaren?

Edit:
Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Där kom ytterliggare ett fint argument i tråden.

//undrar
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:05

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Haha vilken typisk "faktisktråd", jag är på din sida zapanasta :D

:?:

Vet du egentligen vilka tolleranser filterkomponenter har? Hur många filter har du konstruerat/renoverat/modifierat?

Har du någon kunskap om effekterna av 10-20% skillnad i ett filter?

Tror du att svaren läggs av omtänksamhet mot de som funderar på att göra samma sak, eller för att vara svin?

Vad är din tanke med ditt inlägg? Att vara ett ännu större svin än du tycker te x att jag är genom att ironisera/förlöjliga svaren?

Edit:
Fredrikb72 skrev:Jo det går ju att vrida hur man vill :) men om snittet ska ligga på 20 000 + poster per skalle så behövs nog ett antal konflikter och "onödiga" inlägg (min åsikt förståss) :lol:

Där kom ytterliggare ett fint argument i tråden.

//undrar

Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Trådskaparen skriver oxå: Ps,sen var det upplevda ljudskillnader tråden hanlade om,ingen överkurs i filterrenovering. Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Så jag ser det som lite provoserande från er två och inte välmening som ni säger nu.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 10:09

Fredrikb72 skrev: Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Så jag ser det som lite provoserande från er två och inte välmening som ni säger nu.

Jag frågade stillsamt, han svarade att han hade koll på vad han stoppade dit och då blev jag nyfiken på hur han gjorde för att få koll på ESR på det han stoppade dit. Inget konstigt alls. Provokationen är det du som fantiserat in.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:09

zapanasta skrev:Då tycker jag magnus att du ska ta och förklara för mig hur man mäter upp gamla elektrolyter som kanske börjat torka,vill ha fram dom exakta värderna som dom var när dom va nya......(

Jag vet inte, som jag skrev.

Ibland kommer man nog inte undan att man får chansa lite.

Men tråden handlade väl inte om DIN modifiering av elektrolyter mot poly?

zapanasta skrev:Lite nyfiken att höra va ni hör för skillnader efter ha renoverat högtalarfilter?
Du frågar i ett generellt ordalag och ger ett exempel på vad du gjort.

Jag har inga som helst åsikter om vad du gjort med just det filtret utan svarar generellt. Det är ju så du ställt frågan.

Jag tänker på de gånger jag tingats byta både motstånd, kondingar och spolar och hur noga det är med att man tar hänsyn till komponenternas faktiska värde. Det blir dessutom än noggrannare ju mer komplext ett filter är.

Det nämns om servicebok och manual. Det är en bra utgångspunkt, men sällan man lyckas få tag på det. Jag är väl kass på att hitta.

När det gäller ett byta som du gjort så skulle jag säkert försökt mig på samma sak, men jag skulle nog köpt på mig lite olika värden i närområdet och provat mig fram till det jag subjektivt tyckte passade bäst. Återigen, det är jäkligt klurigt att förledas att tro att en förändring är något positivt. Det som upplevs klart och krispigt te x kan med tiden bli tröttsamt.

Måste erkänna att det mer känns som att du är ute efter ryggdunk än kunskapsutbyte men att du önskar det i en tråd som förefaller handla om erfarenheter och resultat. Och sedan blir du förbannad när svaren inte blir vad du förväntar dig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:17

Fredrikb72 skrev:Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Jamen dåså, trådrubriken och första meningen i förstainlägget har inget med frågeställningen att göra.

Några andra frågeställningar än de två kan inte jag se i förstainlägget?

Och att du gör en fri tolkning av tråden på ett annat sätt ger dig rätt att kalla mig svin.

Snyggt måste jag säga. Och du kompletterar det snyggt på slutet.

Jag förstår att du inte har det minsta uns kunskap om ämnet, och jag förstår därför inte hur du då kan bedömma om svaren som ges är relevanta eller svinaktiga.

Däremot är det ju trevligt att du har bilden av att jag är på forumet för att bete mig som ett svin.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:25

Nattlorden skrev:
Fredrikb72 skrev: Lite senare skriver Nattlorden: Hur gör du för att matcha ESR?

Jag frågade stillsamt, han svarade att han hade koll på vad han stoppade dit och då blev jag nyfiken på hur han gjorde för att få koll på ESR på det han stoppade dit. Inget konstigt alls. Provokationen är det du som fantiserat in.

Mycket möjligt att jag fantiserade in det men trådskaparen verkade haft samma fantasi eftersom han verkar lite putt?

Det jag vill ha fram är att ibland kan kunskapen trampa folk på tårna på ett sätt som jag tycker är onödigt här inne, mycket möjligt att inget av detta görs medvetet men för mig ser det ofta medvetet ut (inte bara denna tråd såklart) med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 10:30

Fredrikb72 skrev:...
Det jag vill ha fram är att ibland kan kunskapen trampa folk på tårna på ett sätt som jag tycker är onödigt här inne, mycket möjligt att inget av detta görs medvetet men för mig ser det ofta medvetet ut (inte bara denna tråd såklart) med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

+1 :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 10:31

Vad är det för B&W-högtalare du renoverat? *nyfiken*

Tror inte de har varit så noga att de förutsätter ett visst esr när de gjort filtrena så man kan säkert byta elektrolyter mot något annat utan att rubba den "delikata finintrimmade balansen" för den finns nog inte på det sättet.

Just att säga något generellt om "renovering" är ju knepigt då det beror så mycket på dels vad det var för fel på högtalarna innan och dels hur bra man lyckats rätta till felet eller förbättrat högtalarna.

Det blir lätt konstiga slutsatser av typen: "Jag renoverade en gång ett par högtalare och det blev inte alls bra: rekommenderar ingen att renovera högtalare. Släng och köp nya istället." Det beror ju på om det var brister i dem innan och hur bra man lyckats göra något åt dem.

Bra tips där att även byta ut spolarna, det kan nog bli bra om man använder luftlindade med tjockare tråd, men jag tror inte det märks så mycket om man inte spelar väldigt starkt så att kärnmaterialet börjar mättas.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:32

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:Ja jag tyckte du var ganska svinig och jag kan inte ett skit om filter, får jag då fråga vad detta skulle bidra till i positiv mening? : Dåså, tråden handlar inte om renovering utan lyckan av att förändringar gör att det upplevs bättre! :)

Jamen dåså, trådrubriken och första meningen i förstainlägget har inget med frågeställningen att göra.

Några andra frågeställningar än de två kan inte jag se i förstainlägget?

Och att du gör en fri tolkning av tråden på ett annat sätt ger dig rätt att kalla mig svin.

Snyggt måste jag säga. Och du kompletterar det snyggt på slutet.

Jag förstår att du inte har det minsta uns kunskap om ämnet, och jag förstår därför inte hur du då kan bedömma om svaren som ges är relevanta eller svinaktiga.

Däremot är det ju trevligt att du har bilden av att jag är på forumet för att bete mig som ett svin.

Magnus jag tycker inte du är ett svin och jag orkar inte med såna här diskussioner, jag ogillar MYCKET när folk ändrar en lång text till en kort som blir till något helt annat (det fetmarkerade ovan tex).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:35

Fredrikb72 skrev:..... med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Jaha... tittade igenom tråden och fann i princip de här exemplena:

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:40

Fredrikb72 skrev:Magnus jag tycker inte du är ett svin och jag orkar inte med såna här diskussioner, jag ogillar MYCKET när folk ändrar en lång text till en kort som blir till något helt annat (det fetmarkerade ovan tex).

Det är min bild av dina svar. Det är så jag uppfattar det du skriver. Det är den bild du ger mig. Men du tycker säkert du har agerat på ett föredömligt sätt i tråden och har absolut inget att be om ursäkt för.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 10:42

Är ni klara?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:44

MagnusÖstberg skrev:
Fredrikb72 skrev:..... med lite sarkastiska meningar med blinkande smile mm som kan tolkas "här ser du att jag har rätt och du väldigt fel".

Jaha... tittade igenom tråden och fann i princip de här exemplena:

Ytterligare ett bevis på att du har rätt Magnus? Varför jag gjorde dessa inlägg är lika solklart som resten för mig men jag tror inte du förstår och det är inget jag kan förklara eller ändra på.

Du har rätt / du vann.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 10:45

Martin skrev:Är ni klara?

Ja

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:48

Jag är mest skitledsen om jag skall vara ärlig. Riktigt ledsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 10:51

Kanske finns fog för det:

MagnusÖstberg skrev:Ditt beteende i tråden suger getballe...

Jag måste ärligt säga att jag inte vet vad det där uttrycket betyder :oops: :roll:

Men jag anar att det avser något jag själv inte skulle uppskatta att få höra om mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 10:55

Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Räcka för vad? Hur kritiskt är det med avvikande värden egentligen? Klart att det ska vara "rätt" men inte ens tillverkarna av element klarar ju av det - ibland anger de tom något helt annat än vad det egentligen är...

Audioexite tex har gjort mätningar som förtjänstfullt visas här:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 10:55

Kalejdokom skrev:Kanske finns fog för det:

MagnusÖstberg skrev:Ditt beteende i tråden suger getballe...

Jag måste ärligt säga att jag inte vet vad det där uttrycket betyder :oops: :roll:

Men jag anar att det avser något jag själv inte skulle uppskatta att få höra om mina inlägg.

Var nog ledsen redan då.

Det betyder "riktigt, riktigt dåligt".

Det är oerhört ledsamt att få i halsen att man förstör eller är elak när man besvarar en frågeställning utifrån hur den är ställd i syfte att uppmärksamma på saker som är lätt att förledas av.

Som sagt, jag är skitledsen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 11:00

Jocke skrev:Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Räcka för vad? Hur kritiskt är det med avvikande värden egentligen? Klart att det ska vara "rätt" men inte ens tillverkarna av element klarar ju av det - ibland anger de tom något helt annat än vad det egentligen är...

Det går inte att generalisera, det beror var komponenten sitter/har för funktion hur exakt den behöver vara. En brant notch som hamnar fel tappar ju inte bara funktionen, det blir dubbelt dåligt på kuppen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 11:03

Fast vad ska vi göra åt saken? Ska någon komma och döma deltagarna i tråden för deras beteende? Tror det var det som är problemet från början.

När det gäller toleranser så är min uppfattning att det viktigaste är att höger och vänster högtalare är lika. Samma värde på samma plats. Det finns två sätt att göra detta.

1. Använda komponenter med så låg tolerans som möjligt.
2. Mäta upp och selektera komponenter parvis.

Det gäller ju även högtalarelementen. Men i det här fallet är det kanske inte det mest kritiska.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-29 11:13

Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

-idag lagade jag pasta carbornara. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag janssons frestelse. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag en silltårta. Sedan provade jag med ketchup på och det blev mycket bättre.

Fast sedan provade jag med kokt fläskkorv och pepparotssås - med ketchup och som vanligt var det godast.

Rubriken skulle i denna tråden i så fall vara: vad tycker ni om att alltid hälla ketchup på maten-brukar ni märka någon skillnad?

Sedan kommer det någon jävel och undrar VAD det är för ketchup och HUR MYCKET ketchup osv...

Men det vill vi inte veta av, utan det enda som är viktigt är att komma överens om att ketchup är gott på maten. Och sedan att fortsätta prata om detta om och om igen. Och man vill bara ha ryggdunk.

Och att kokt fläskkorv med pepparrotssås är godast. Med ketchup. Alltid.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:13

Martin skrev:1. Använda komponenter med så låg tolerans som möjligt.
2. Mäta upp och selektera komponenter parvis.

Det gäller ju även högtalarelementen. Men i det här fallet är det kanske inte det mest kritiska.
+1

Men som vi förstått av tråden så är det inte det här som trådskaparen vill höra, eller diskutera. Det används inga mätinstrument. Det tas inga sådana hänsyn.

Jag skulle iallafall rekommendera alla som renoverar filter att göra på det viset så att man behåller likvärdig klangbalans mellan högtalarna, även om man kanske inte får exakt samma resultat som ursprungliga designen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:14

Nattlorden skrev:
Jocke skrev:Tycker gott att man resonera lite kring toleranser. För länge sedan sades i en tråd om ett ambitiöst bygge (minns inte riktigt men tror det fanns 2x18W8545 i botten) att det skulle räcka om toleranserna hölls inom 10%.

Det går inte att generalisera, det beror var komponenten sitter/har för funktion hur exakt den behöver vara. En brant notch som hamnar fel tappar ju inte bara funktionen, det blir dubbelt dåligt på kuppen.

Ja, det är ju så... men om man bygger med kritiska lösningar bör man ju också ha möjlighet att verifiera att det verkligen blir rätt... Jag blir lite orolig för att vi är lite petiga när det inte behövs - "Det beror på...." är ett alltför vanligt svar här - kan skrämma några från att prova på... Faktiskt blir så mycket roligare om fler försöker, berättar vad de pysslar med och lägger upp bilder av sina projekt. :) Det är bara att acceptera - de flesta av oss kommer inte att lära oss lika mycket som AE eller IÖ... Man kan kapitulera inför detta faktum om nu perfektionism i resultatet är det allena saliggörande men det är ju rätt kul att bygga och laborera också... ;-)

Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:17

Fjonkalicious skrev:Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

-idag lagade jag pasta carbornara. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag janssons frestelse. Sedan tog jag ketchup på och tyckte det blev lite bättre.

-idag gjorde jag en silltårta. Sedan provade jag med ketchup på och det blev mycket bättre.

Fast sedan provade jag med kokt fläskkorv och pepparotssås - med ketchup och som vanligt var det godast.

Rubriken skulle i denna tråden i så fall vara: vad tycker ni om att alltid hälla ketchup på maten-brukar ni märka någon skillnad?

Sedan kommer det någon jävel och undrar VAD det är för ketchup och HUR MYCKET ketchup osv...

Men det vill vi inte veta av, utan det enda som är viktigt är att komma överens om att ketchup är gott på maten. Och sedan att fortsätta prata om detta om och om igen. Och man vill bara ha ryggdunk.

:wink: :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:18

Jocke skrev:Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^
Nä, tråden handlade om erfarenheter vid filterrenoveringar!

Det är i grunden ointressant, men trevligt med ett exempel på just ett sådant byte. Som ett exempel på en utförd renovering.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2012-08-29 11:19

MagnusÖstberg skrev:Jag är mest skitledsen om jag skall vara ärlig. Riktigt ledsen.

Förlåt Magnus om du blev ledsen, det var inte min mening.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 11:27

:)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 11:27

MagnusÖstberg skrev:
Jocke skrev:Nu handlade det om att byta en sunkig gammal konding mot något fräschare och diskussionen om diskussionen tar sig orimliga proportioner!^^
Nä, tråden handlade om erfarenheter vid filterrenoveringar!

Det är i grunden ointressant, men trevligt med ett exempel på just ett sådant byte. Som ett exempel på en utförd renovering.

Om nu zapanasta blev lycklig av det här så är det väl bra? Tycker att flera svar handlade om att nagelfara filterrenoveringen och inte att berätta om egna erfarenheter. Jag själv drar mig ibland för att delta i diskussioner jag tycker är intressant just för att sådant här händer...

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-08-29 11:33

Ser ut som att det är Audyn Cap med 5% tolerans i de kondingar som är ditsatta efter renoveringen/ombyggnationen. 5% måste väl ändå räknas som ganska snäv tolerans i de här fallen om inte värdena är så stora? Vad är 5% på 4,7uF?
För att få 2% tolerans behöver man betala ca 6-7ggr mer för varje konding och det kanske inte blir någon hörbar skillnad?

Skall man vara nogrann bör man då mäta upp kondingen som ni säger. Alternativt är att använda sig av flera mindre kondingar parallellt för att få snävare toleranser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:44

Emanuelgbg skrev:Skall man vara nogrann bör man då mäta upp kondingen som ni säger. Alternativt är att använda sig av flera mindre kondingar parallellt för att få snävare toleranser.

Ja, jag hade nog mätt upp dem för att få likartat värde på båda högtalarna om man nu skall använda hans filter som utgångspunkt för diskussionen.

Jag har nog aldrig kostat på mig att parallellkoppla många mindre kondingar för att nå närmare ett givet resultat istället för att mäta. Det blir lätt dyrt.

Jag använder själv Audyn Cap så gott som uteslutande och det brukar ofta krävas mätning/selektering för att hamna inom +/- 5% mellan två kondingar.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-08-29 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-08-29 11:45

Vidare kan jag tillägga att jag gjort precis som trådskaparen, bara bytt ut elekrolyterna mot plast.
Vill gärna inbilla mig att det blev ett större lugn (kan inte beskriva det bättre) och mindre grynighet i diskanten men jag vet inte om det är inbillning.

Spolarna bytte jag inte ut då det inte finns angivna värden och att jag saknar mätutrusning för kolla upp det. Skickade mail till firman men de svarade aldrig.

Användarvisningsbild
lennartj

Ryggdunk?

Inläggav lennartj » 2012-08-29 12:14

Fjonkalicious skrev:Jag tror att varför det blir såhär är likheten med tidigare poster. Man kan likna det litegrann vid matlagning:

Ryggdunk för chansa, byt och tyck kan man söka på mer grönsakslika eller heminriktade forum, tror jag. Jag besöker dem så sällan. :oops:

Faktiskt är faktiskt och det är ganska unikt.
Påstår man att något är på ett visst sätt får man finna sig i att det kommer att granskas om det FAKTISKT är så av kunniga forummedlemmar och är man ute och cyklar kan man raskt bli bryskt tillrättavisad.

Vill man bara bli klappad medhårs finns andra forum..

Det kan vara intressant att få teorier prövade, men man ska inte gå hem och lipa om de inte håller för granskningen utan vara tacksam för att bli upplyst.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 12:41

"Hjärtligt, men brutalt"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-08-29 13:37

För att lätta upp stämningen i tråden vill jag skjuta in ett köpråd :) .

Det talas mycket om att mäta upp komponenter, därför skaffade jag en sådan här.

Den använder jag ofta för att kolla filterkomponenter och inte minst för att justera induktansen på spolar - det är ju ursmidigt att rulla av några varv på spolen och kontrollmäta tills man har exakt "rätt" värde. Rekommenderas!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 13:47

Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..

Kort och gott,jag är inte ute efter nåt ryggdunk för att jag bytt kondensatorer..

Har inte heller dom kunskaperna att mäta kondensatorer osv,bytte bara ut dom befintliga mot såna av bättre sort och jag hör skillnad till det bättre,och det är jag säker på för att jag a+b körde en orenoverad mot en renoverad på köksbordet :) . (Den orenoverade lådan lät murrigare och mer instängd,ja inga jätteskillnader men det hördes i alla fall)

Om det kallas renovering eller modifiering bryr jag mig inte om,är bara en glad amatör på området som tycker det är kul att fiksa och dona lite :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-29 13:55

Hade du fått snurr på en mätrigg, så tror jag många hade varit intresserade att läsa det du skriver. Det hade också berättat mer för en som inte kan höra det du hör(eftersom vi inte är där). Du hade kunnat dra slutsatser kring ditt rum, hur stora skillnader dina modifieringar gör osv. Kanske en utvecklande process hade inletts, vem vet?

Dock har jag full förståelse och respekt för om du inte vill skaffa det. Men jag tror de flesta här vill hjälpa dig, med en skeptisk inställning som grund.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-29 13:57

zapanasta, toleranserna på vissa komponenter är inte så bra och om filtret dessutom är resonant (vilket absolut inte behöver vara något "fel") så kan de klangliga skillnaderna bli rätt stora. Ska man vara helt säker måste man analysera filtret noga.

Min personliga uppfattning är att i många fall då man hör skillnad vid byte av filterkomponenter är det ändringen av komponentvärde man hör, inte skillnaden i komponentkvalitet.

Med detta sagt måste man ju komma ihåg att åldrade kondensatorer kan ändra sina värden en hel del.

Vidare kan du läsa mycket om att t ex en elektrolykondensator i många fall inte bara kan modelleras som en kondensator, utan måste innehålla några andra komponenter också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 14:10

Kalejdokom skrev:För att lätta upp stämningen i tråden vill jag skjuta in ett köpråd :) .

Det talas mycket om att mäta upp komponenter, därför skaffade jag en sådan här.

Den använder jag ofta för att kolla filterkomponenter och inte minst för att justera induktansen på spolar - det är ju ursmidigt att rulla av några varv på spolen och kontrollmäta tills man har exakt "rätt" värde. Rekommenderas!

Den duger åt mig. Beställd.

Tack för tipset, de jag tittat på tidigare har haft mer än dubbla priset.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-29 14:25

jonasp skrev:zapanasta, toleranserna på vissa komponenter är inte så bra och om filtret dessutom är resonant (vilket absolut inte behöver vara något "fel") så kan de klangliga skillnaderna bli rätt stora. Ska man vara helt säker måste man analysera filtret noga.

Min personliga uppfattning är att i många fall då man hör skillnad vid byte av filterkomponenter är det ändringen av komponentvärde man hör, inte skillnaden i komponentkvalitet.

Med detta sagt måste man ju komma ihåg att åldrade kondensatorer kan ändra sina värden en hel del.

Vidare kan du läsa mycket om att t ex en elektrolykondensator i många fall inte bara kan modelleras som en kondensator, utan måste innehålla några andra komponenter också.

Ja efter min a+b test mellan en renoverad och en orenoverad är jag då säker på att jag föredrar högtalarna med dom nya kondensatorerna,gillar man murrigare instängdare ljud ska man inte göra som jag gjort :)

Såna här satt det i filtren orginal,dessa var till basarna..
Bild

Ps,frisökte lite,väldigt många på utlänska forum som uppdaterat sina olika sorters B&W högtalare med nya filterkomponenter och upplever ljudet som bättre (Så jag är tydligen inte ensam dumskalle då :) )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-29 18:39

ingen är dumskalle, vissa är bara sjukt mer dryga än andra!

vad gäller byte av kondensatorer behöver man bara bry sig om två saker; kondensatorns värde och kondensatorns serieresistans

elektrolyter har oftast mycket högre serieresistans än motsvarande plastfilmsdito, tyvärr är serieresistansen lite klurig att mäta om man inte har ett bra mätinstrument som typ arta

de gamla kondensatorer jag har mätt på genom åren har inte haft några betydande åldersavikanden vad gäller kapasitansvärdet, däremot tycks serieresistansen ha ökat rejält, stoppar min in en ny fräsch plastfilmare så kan ljudskillnanden bli markant, man kan även prova att sänka befintlig serieresistans genom att parallelkoppla originalelyt med en plastfilmare med jättelåga värden
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 19:01

zapanasta skrev:Ps,frisökte lite,väldigt många på utlänska forum som uppdaterat sina olika sorters B&W högtalare med nya filterkomponenter och upplever ljudet som bättre (Så jag är tydligen inte ensam dumskalle då :) )

Du skall nog sluta upp med att tro att kritik/funderingar över något du gör är detsamma som kritik mot dig som person.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-29 19:24

celef skrev:ingen är dumskalle, vissa är bara sjukt mer dryga än andra!

vad gäller byte av kondensatorer behöver man bara bry sig om två saker; kondensatorns värde och kondensatorns serieresistans

elektrolyter har oftast mycket högre serieresistans än motsvarande plastfilmsdito, tyvärr är serieresistansen lite klurig att mäta om man inte har ett bra mätinstrument som typ arta

de gamla kondensatorer jag har mätt på genom åren har inte haft några betydande åldersavikanden vad gäller kapasitansvärdet, däremot tycks serieresistansen ha ökat rejält, stoppar min in en ny fräsch plastfilmare så kan ljudskillnanden bli markant, man kan även prova att sänka befintlig serieresistans genom att parallelkoppla originalelyt med en plastfilmare med jättelåga värden

Jag rotade runt efter relativt stora kondingar för ett tag sedan och hittade ett par gamla lytar på 47uF - men de mätte helt knasigt... Inte bara det att de hade blivit "mindre" - de uppförde sig egendomligt när jag parallellkopplade... joxar inte med skit och har ingen vilja att förstå heller... :( Kan tillägga att de säkert är 30 år...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-29 19:25

celef skrev:...man kan även prova att sänka befintlig serieresistans genom att parallelkoppla originalelyt med en plastfilmare med jättelåga värden
Fast det minskar bara ESR mot höga frekvenser för när den lilla kondingen har hög reaktans påverkar istället den stora kondingens esr impedansen.

Nyttan med små parallella kondingar i högtalarsammanhang är väl att kunna kombinera ihop med större för att pricka ett önskat värde mellan standardstorlekarna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-30 07:37

Ja dessa b&w600 funkar alldeles perf som toppar och låter betydligt bättre efter kondensatorbyte.. Mkt detaljrika utan att bli vassa och jobbiga/bra ljudbild och spridning...

Kollade upp spolarna,järnkärna till basen och luftlindat till diskanten.

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-08-30 10:47

Snygga högtalare! :) Kondensatorerna var nog precis det som behövdes.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-30 10:52

En sollerömodd då,så kan vi kalla dom både renoverade och modifierade :)

Sitter 5,3uf kondensatorer där orginal och som dämpning 1,5ohms motstånd...

Tyckte diskanterna var något vassa runt delningsfrekvensen (kan ju kanske bero på att polypropparna har lite andra egenskaper än lytarna)

Nu sitter det 4,7uf proppar där och 0,82ohms motstånd i stället,halverade motstånden så inte diskanterna skulle bli dova iom mindre kondensator..

Nu är den lilla vassheten borta jag hörde ibland och dom låter lika bra som innan modden :D

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-30 11:06

Om filtret inte är alltför komplext kan man kosta på sig att justera med örat utan alltför stor oro kring att man ställer till det för sig... Tycker audioexite åskådliggör det bra i den här designen:

http://www.audioexcite.com/?page_id=2386

Där belastningen före och efter filtret varieras utan alltför dramatiska effekter på responsen - här:

http://www.audioexcite.com/?p=2449

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-31 18:48

zapanasta skrev:Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..

Kort och gott,jag är inte ute efter nåt ryggdunk för att jag bytt kondensatorer..

Har inte heller dom kunskaperna att mäta kondensatorer osv,bytte bara ut dom befintliga mot såna av bättre sort och jag hör skillnad till det bättre,och det är jag säker på för att jag a+b körde en orenoverad mot en renoverad på köksbordet :) . (Den orenoverade lådan lät murrigare och mer instängd,ja inga jätteskillnader men det hördes i alla fall)

Om det kallas renovering eller modifiering bryr jag mig inte om,är bara en glad amatör på området som tycker det är kul att fiksa och dona lite :)

Det du hör är att det verkligen låter bättre !

Stå på dig, zapanasta !

Det finns en helt enastående dryghet bland flera på detta forum, de hör ingen skillnad, de är hörselskadade eller kanske bara omusikaliska.

Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.
:?

De hör ingen skillnad, för grejorna är så dåliga, eller så dåligt uppställda att det är omöjligt att höra någon sådan.

Jag har precis som du hört den rätt stora förbättring som en god polyprop innebär mot en elektrolyt i delningsfilter. Många gånger.

Det beror inte på ändrat ESR, eller andra parametrar, utan på att det av någon anledning LÅTER bättre.

Detta har alla forum, utom just detta, upptäckt och det är sant. Det låter ofta bättre med bättre kondensatorer i ett delningsfilter.

Så.....

Det du gör är ingen placebo alls. Det låter mycket bättre med goda, bättre komponenter, även då högtalaren är ny med fräscha elektrolyter i original.

Jag tycker du ska strunta helt i magnusöstbergs, svantes och IÖ : s beskäftiga, dryga uttalanden för de har helt enkelt helfel här.

Lyssna istället på PeterSteindl, eller ännu hellre- dina egna öron.

Om det låter bättre, så är det bättre....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-31 18:57

MagnusÖstberg skrev:Du kanske skulle tagga ner lite och läsa vad folk skriver. Du ställer en fråga, och får svar - men blir förbannad över svaren.

Vad förväntar du dig? Den enda som larvar sig är du, som tar allt som påhopp.

Har man lite erfarenhet är frågorna inte det minsta konstiga. Man har märkt vilka skillnader det kan bli.

Ge exempel på vilka svar du tycker duger så alla andra vet.

Ditt beteende i tråden suger getballe och sedan kompletterar du med den döende svanen!

Detta inlägg tillför inte sakfrågan något.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-31 19:03

Jocke skrev:Om filtret inte är alltför komplext kan man kosta på sig att justera med örat utan alltför stor oro kring att man ställer till det för sig... Tycker audioexite åskådliggör det bra i den här designen:

http://www.audioexcite.com/?page_id=2386

Där belastningen före och efter filtret varieras utan alltför dramatiska effekter på responsen - här:

http://www.audioexcite.com/?p=2449

+1.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-31 19:19

Rickard skrev..

Men svante och iö har inte skrivit nåt i den här tråden,men du har kanske stött på dom förut om liknande saker..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-31 19:32

Richard skrev:Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.

Jag är bra dum som svarar på detta, som dessutom är OT, men tror du jag
(och många med mig) sitter på de sakerna vi har för att vi inte hör någon
skillnad? Kan garantera dig att de högtalare jag valt är helt och hållet valda
efter att de låter som exakt som jag vill. Ta och stoppa upp det där inlägget
långt upp i mörkret är du bussig.

Jag tycker Ingvars högtalare är skitbra, därför har jag dem. Peters finns inte
till salu ännu, men de gånger jag lyssnat på dem har de också låtit skitbra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-31 19:49

Richard, måste tyvärr påpeka att du totalt missförstått tråden. Det är ingen som hävdat att pp-kondingen som sådan inte skulle låta bättre, det tror jag inte någon alls betvivlar. Det enda frågan som har varit uppe är huruvida _utöver_ den ljudförbättringen något annat i filtret ruckats på eller inte.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-01 06:33

zapanasta skrev:Rickard skrev..

Men svante och iö har inte skrivit nåt i den här tråden,men du har kanske stött på dom förut om liknande saker..

Det kan du lita på....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-09-01 06:36

Nattlorden skrev:Richard, måste tyvärr påpeka att du totalt missförstått tråden. Det är ingen som hävdat att pp-kondingen som sådan inte skulle låta bättre, det tror jag inte någon alls betvivlar.

Det där tror jag inte Svante och IÖ håller med dig om alls. :wink:

Hursomhelst vidsynt av dig, det visar att du lyssnar själv.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-01 08:22

Richard skrev:Det finns en helt enastående dryghet bland flera på detta forum, de hör ingen skillnad, de är hörselskadade eller kanske bara omusikaliska.

Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.

Du klagar på att andra är dryga, samtidigt som du påstår att de är hörselskadade, omusikaliska och sitter med dåliga grejor?

Hycklare där!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-01 14:24

zapanasta skrev:Ja det blev en lång tråd,och nu har jag lugnat ner mig och ber om ursäkt för att jag hetsade upp mig i morse..

Absolut ingen fara, ha en trevlig helg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-02 03:00

Häver ur mig forumets motto "Du måste se på det specifika fallet" ;)

Detta beror helt och hållet på hur filtret är konstruerat med avseende på toleranser hos komponenter och åldersbeständigheten på komponenterna.
Det kan säkert bli bättre och sämre men varför chansa och liksom hälla ketchup på oxfilen?

Richards inställning till hifi verkar ju vara "låter det bättre så är det bättre" villket i och för sig jag tror de flesta har andra har här med, men sedan kan han inte ta sig ur sina egenpåhittade förklaringsmodeller som i alla fall inte verkar röra sig i den gängse verkligheten?

Kontentan är ju helt enkelt att man kan göra saker på ren "feelgood" och nöja sig med den känslan det ger. Men att upphöja den approachen till någon sorts sanning blir ju mest pinsamt (avser Richard och inte zapanasta här)?

Så var nöjd som attan med att högtalarna lät bättre! :) Kul att du är nöjd!
Your mileage may vary....

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-02 09:33

Richard skrev:
Jag har precis som du hört den rätt stora förbättring som en god polyprop innebär mot en elektrolyt i delningsfilter. Många gånger.

Det beror inte på ändrat ESR, eller andra parametrar, utan på att det av någon anledning LÅTER bättre.

Och vad ska vi med kärnkraft till när vi har elektricitet?

Richard skrev:Det du gör är ingen placebo alls.

Nej, paramterarna är ändrade - förhoppningsvis, annars vore det en lam åtgärd.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-02 10:19

Ordet renovera (åter-nya) är i och för sig långt ifrån entydigt. Typiskt handlar det väl om tingets skick i första hand, inte dess "kvaliteter". Ett renoverat badrum, exempelvis, görs sällan för att efterlikna det gamla.

I andra extremfallet finns det mer restaurerande projektet att i olika avseenden återskapa originalet så "bokstavstroget" som möjligt. Som när ett slitet konstverk ska göras som nytt.

Betydelserna överlappar varandra och måste nog göra det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-02 11:41

Richard skrev:

Det du hör är att det verkligen låter bättre !

Stå på dig, zapanasta !

Det finns en helt enastående dryghet bland flera på detta forum, de hör ingen skillnad, de är hörselskadade eller kanske bara omusikaliska.

Det var nog det drygaste jag sett någon skriva i den här tråden hittills.

Och uppåt väggarna fel var det också då ingen väl sagt att de inte hör
någon skillnad. Tvärtom har väl de som hittills gjort inlägg i tråden (jag är
inte en av dem) som tyvärr irriterade Zapanasta, försökt hjälpa till med
lite olika skäl till varför man kan höra skillnader, och klargjort att det kan
finnas poänger med att skilja mellan skillnader som beror på rena kvalitets-
förändringar (förbättringar) och sådana som beror på att man har dimen-
sionerat om filtret.

Om man t ex väljer en kondensator med 10 % tolerans och utgår ifrån att
toleransen på det som satt där från början är samma eller är okänd, så
kan bara skillnaden i kapacitansvärde (det verkligen får man mäta upp, det
som står på kondensatorn är ju bara det nominella värdet) ge tonkurve-
skillnader på mer än 2 dB. Nästan alla människor kan höra skillnader om
0,5 dB och några få hör nedåt 0,1 dB skillnader (det är därför som jag för
LTS' lyssningstester införde kravet att nivåmatchningarna måste vara
bättre än 0,05 dB för att man med rimlig säkerhet skall kunna utesluta att
eventuella detekterade skillnader beror på nivån).

Så vad som skrivit är så vitt jag sett ingalunda att det inte hörs några
skillnader, tvärtom!

Har du inte läst det som skrivits i tråden Richard? Gör det innan du kom-
menterar inläggen, det blir nog bättre.

Det som några har nämnt är ju bara att de skillnader som hörts kan bero
på många olika saker - och om man vill veta om det är någon mystisk inre
kvalitet (en som inte ännu är kartlagd vad den beror på) så kan det vara
bra att först utesluta de orsaker till skillnader som beror på alla välkända
påverkansfaktorer som kan komma in när man bara byter till en annan
komponent med samma nominellt (men inte verkligt) värde.

Konstigare än så var det nog inte.

Richard skrev:Jag tror att de sitter med alltför dåliga grejor i sin stereo.

De hör ingen skillnad, för grejorna är så dåliga, eller så dåligt uppställda att det är omöjligt att höra någon sådan.

Men Richard, varför tror du någonting om saken överhuvudtaget? Om du
hade läst och försökt förstå vad som skrivit i tråden så hade du sluppit
spekulera om sådant där.

Dels har tråden inte handlat om hur det låter hos andra än Zapanasta, så
det finns inget skäl för dig att tro något om sådant du inte vet något om,
nämligen hur det låter hos andra.

Dessutom så har ju de inlägg du kritiserar försökt förklara varför det kan
finnas och höras skillnader. Tolkar du inte rätt snurrigt om du tolkar det
som att de förnekar skillnader? 8O

Richard skrev:Jag har precis som du hört den rätt stora förbättring som en god polyprop innebär mot en elektrolyt i delningsfilter. Många gånger.

Många gånger ja. Och andra typer av kondensatorer kan vara ännu
bättre. Är du alltså överens med andra om detta? Varför klagar du på
det de skrivit då?

Richard skrev:Det beror inte på ändrat ESR, eller andra parametrar, utan på att det av någon anledning LÅTER bättre.

"Någon anledning"?

Men Richard, om du inte vet vad denna "någon" anledning är, hur kan du
då veta att den INTE är varken ESR, eller andra parametrar? Om det nu
låter bättre så är det nog på grund av någon parameter. ;)

Om du inte vet något om saken så vad baserar du dina bestämda uppfatt-
ningar på?

Richard skrev:Detta har alla forum, utom just detta, upptäckt och det är sant. Det låter ofta bättre med bättre kondensatorer i ett delningsfilter.

Tror ingen ifrågasätter det. Det är bara det att de som vet lite mer än du
kanske förstår att "bättre" inte är riktigt så entydigt som du kanske tror?

En bättre kondensator är som jag ser det den som är bättre för den givna
applikationen. Om man t ex behöver en kondensator på 22 uF som tål 63
volt så är det inte otänkbart att en 100 V-elektrolyt som nominellt är på
22 uF är ett bättre val än en polypropylenkondensator med märkvärdet
22 nF som tål 6,3 volt. Och om en konstruktör har användt en eletrolyt-
kondensator i en konstruktion är det heller inte otänkbart att han eller hon
har anpassat konstruktionen för den ESR som kondensatorn har. Det gör
inte att man inte kan byta till en plasfoliekondensator (det kan ju vara för-
delaktigt inte minst åldningsmässigt) men om man vill bevara ursprungs-
egenskaperna, de som konstruktören givit högtalaren, så kanske man då
bör addera ett seriemotstånd som gör de kvatitativa egenskaperna samma
som de konstruerats för att vara. Hör man fortfarande skillnad som finns
det större skäl att tro att det beror på kvalitativa egenskaper, även om
det förstås fortfarande inte går att utesluta att det finns någon kvantita-
tiv egenskaper som man förbisett att man ändrat.

Men summa summarum är det inge konstigt alls att man hög skillnader om
man ändrar från en kondensator till en annan som inte har samma faktiska
värde, bara samma nominella kapacitans.

Och med det sagt hoppas jag du förstår att det jag säger är att en skill-
nad är att vänta. INTE att jag förnekar att det blir en skillnad. Ok?

Richard skrev:Så.....

Det du gör är ingen placebo alls. Det låter mycket bättre med goda, bättre komponenter, även då högtalaren är ny med fräscha elektrolyter i original.

Det är nästan alla överens om Richard. Den enda jag vet som på allvar
har påstått att elektrolyter och spolar med järnkärna är det enda som
är tillräckligt bra för ett högtalardelningsfilter, är Ivor Tiefenbrun. Det är
därför sådana komponenter satt i Linn Sara och Kinn Kan.

Richard skrev:Jag tycker du ska strunta helt i magnusöstbergs, svantes och IÖ : s beskäftiga, dryga uttalanden för de har helt enkelt helfel här.

:lol: :lol: :lol:

Varken Svante eller jag har deltagit i tråden hittills. Detta är mitt första
inlägg i den.

Richard skrev:Lyssna istället på PeterSteindl, eller ännu hellre- dina egna öron.

Om man har en helt subjektiv syn på så vis att man struntar i ursprungs-
troheten (fideliteten) och bara vill "gilla det man hör" från sin anläggning,
så är det faktiskt så enkelt, ja.

(Med reservation för att förändringar i anläggningen förstås kan uppfattas
som förbättringar på vissa fonogram men försämringar på andra.)

Det är upp till var och en att avgöra om man har en sådan syn eller inte.

Var och en är expert på sin egen smak och på vilka drömmar och mål man
har. Så mitt råd är att lyssna på alla men att bilda sig sina egna* uppfatt-
ningar.

Vh, iö

- - - - -

*Med egna så menar jag inte att de måste vara unika, de kan mycket väl
sammanfalla med vad andra tycker. Jag menar bara att det är ett sund-
hetstecken om de är bildade från en egen insikt, och inte från tumregler,
auktoritetstro eller majoritetstro.

Och insikt är inte samma sak som tro. En tron bygger på en övertygelse,
en insikt bygger på att man förstått.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-02 11:46

PS. Jag skall inte försvara bara den oskyldigt påhoppade Svante i den här
tråden, utan jag måste ju även nämna att det i mina ögon varit uppenbart
att de som i den här tråden försökte hjälpa till och reda ut alla kluriga fall-
gropar när man byter komponenter lite på måfå, verkligen gjorde det med
bästa välvilja.

Tänker på bland annat Nattlorden, schmutziger och MagnusÖstberg.

När nu Zapanasta har insett det tycker jag nog att det är dags att Richard
gör detsamma.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-09-02 11:57

Richard: Du är naturligtvis välkommen att delge din uppfattning om saker och ting på detta forum precis som alla andra, men då får du hålla dig till sakfrågan. Du går mer och mer på person nu och det är inte okej. Skärpning, annars blir det tråkiga konsekvenser.
Du är nu varnad.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-09-02 12:06

När det gäller detta och en del andra fall är det kanske som nämnts särskilt angeläget att komponenterna i kanalerna är matchade. (Viktigare än värdena i sig. Jag vet inte OM detta är vanligt och bryr mig just här inte om det.)

Poängen jag vill göra är att i så fall kunde man säkert ordna jättebra mätverktyg förhållandevis billigt med någon slags (dubbel) oscillator? I och med att man inte behöver gå omvägen via mätvärde utan kan fokusera på att minimera differensen.

En tanke.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-02 12:43

Jag är nöjd med ljudet i dom nu,om dom numera kallas modifierade gör ingenting.. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-09-02 12:51

Att du är nöjd är ju det enda som är viktigt på riktigt.

Hoppas nöjdheten håller i sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-09-02 22:21

Nattlorden skrev:...
Om det är bara kapacitansen som spelar roll i filtret, ja. Men komponenten kan ha noterbara andra egenskaper också som KAN ha tagits med i den ursprungliga filterberäkningen.
...

+1
Så långt orkar inte grabbarna tänka.
Den förändring som upplevs, kan bero på att filtret inte längre uppför sig som konstruktören faktiskt önskade.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 06:56

Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Det kan nog ingen svara på,och summa summarium så är det alltså ingen ide att filterrenovera gamla högtalare för det blir ju fel hur man än bär sig åt :wink:

Jag är bara en glad amatör som lärt mig lyssna mig fram till ett ljud som tilltalar mig med hjälp av kondensatorer och motstånd,och för att få rätt känslighet mellan elementen använder jag mig av radiobrus :)

Låter säkert som hokuspokus för de flesta,men det funkar åt mig och än så har ingen tyckt att en par gamla högtalare jag renoverat/modifierat låtit konstigt eller dåligt på nåt sätt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-03 07:12

zapanasta skrev:Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Inte mer än vad du kan läsa dig till på den och plocka ur datablad för komponenten. Möjligen skulle man kunna bakåtränka flitret, men det behöver ju inte vara komponentiserat helt ur kokboken för det.

En icke helt omöjlig väg vore att faktiskt ställa frågan direkt till tillverkaren!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 07:44

Nä så noga kommer jag aldrig att bli,jag hänvisar till mitt föregående inlägg som svar på frågan....

Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Det kan ju inte alls bli exakt som högtalaren var från början,men inte ser jag några såna här kritiska inlägg i såna trådar inte :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-09-03 07:58

zapanasta skrev:Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Det kan ju inte alls bli exakt som högtalaren var från början,men inte ser jag några såna här kritiska inlägg i såna trådar inte :)

Du har uppenbarligen problem att ta till dig omtanke från folk om du väljer att ta saker och ting som kritik.. 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 10:24

zapanasta skrev:Nä så noga kommer jag aldrig att bli,jag hänvisar till mitt föregående inlägg som svar på frågan....

Men alla gamla sonab folk renoverar då?,det kallas renovering fast många tom byter element men det verkar va helt legalt..

Intressant fråga.

Jag ser nog det mesta nämnas som uppgraderingar. Det är inte alla som ser det som uppgraderingar utan det finns dom som ser det som försämringar också om man läser runt lite.

Det är ju kanske inte riktigt samma sak med utbyte av torkade komponenter som elektrolyter, eller brända komponenter om man använt för mycket effekt i ett filter som när man byter ut element som inte går att få tag i mot något annat. Där vet man ju innan att det man gör påvekrar massor.

Du har säkert sett påpekanden om att byte av kantupphängningar i ett gammalt element inte kan göras hur som helst, men ändå rekommenderas sådana från Fynda titt som tätt. Som att skumgummi är något enhetligt.

Till skillnad från dig så ser jag massor med diskussioner hela tiden där folk ber om råd eller har funderingar kring hur de skall få sina högtalare att leva vidare på bästa sätt. Folk som är rädda om sina grejjer frågar oftast före om hur man gör det bäst och det finns många som har olika synsätt som man får beakta.

Carlssonstiftelsen har fått både ris och ros för sina projekt och rekommendationer. Det är inte lätt alla gånger.

Jag uppfattade som sagt din tråd som generell och därför intressant. Handlade den bara om ditt egna byte av komponenter hade jag faktiskt gett fan i att skriva något. Du är ju nöjd så vad mer finns där att skriva då?

Var glad och skit i mina råd om du anser att de inte tillför dig något, men snälla bli inte förbannad för att det finns de som vill hjälpa dig komma ännu längre. Det är ju något snällt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2012-09-03 11:26

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Jodå,har förstått detta nu.Men samtidigt undrar jag hur man ska kunna veta vad en gammal elektrolyt hade för värden när den va ny om den börjat torka?

Inte mer än vad du kan läsa dig till på den och plocka ur datablad för komponenten. Möjligen skulle man kunna bakåtränka flitret, men det behöver ju inte vara komponentiserat helt ur kokboken för det.

En icke helt omöjlig väg vore att faktiskt ställa frågan direkt till tillverkaren!

Jag tror/antar att högtalare med normal prissättning använder standardkomponenter direkt från hyllan utan destumera urval.

tex om filtret är designat att ha en 6,8uF kondensator och det används 10% kondensatorer så blir vissa filter som tänkt och vissa aviker en hel del.

Om någon byter ut kondensatorerna på ett exemplar med kondensatorer som avviker mycket från märkvärdet och på så sätt kommer närmare designvärdet och kan då konstatera att det blir mycket bättre av byta kondensatorer.
/Kristian

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 11:37

Jag tror att de köper in komponenter med en viss specifikation, dvs det är helt egalt vad det råkar stå på komponenterna.

Vore ju tjänstefel med ett annat förfaringssätt om man har lite volym i produktionen :)

Byter man så är det viktigt att man byter på båda högtalarna och att intervallet dem sinsemellan är snävt. Resultatet kanske inte blir detsamma som det ursprungliga, men man får samma resultat på båda högtalarna.

Detta alltså om man har en torkad lyt vars exakta ursprungsvärde inte är känt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 13:50

Magnus skrev..
Du har säkert sett påpekanden om att byte av kantupphängningar i ett gammalt element inte kan göras hur som helst, men ändå rekommenderas sådana från Fynda titt som tätt. Som att skumgummi är något enhetligt.

Ja det här har varit uppe förut,men faktum är att ingen kan veta exakt hur ex en orginal sonab kant var från början heller i hårdhet/skumblandning osv för alla är söndertorkade idag..

Då får man hitta en kant som måtten stämmer på helt enkelt,och jag har sett rekommendationer på olika fabrikat/beställningsställen på kanter även här...

Så varför skulle fyndakanter va sämre för om dom passar perfekt på vissa basar,det begriper då inte jag...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 13:59

Kantupphängningar är komplicerade saker, betydligt mer komplicerade än rätt diameter. Tyvärr.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-09-03 14:13

MagnusÖstberg skrev:Kantupphängningar är komplicerade saker, betydligt mer komplicerade än rätt diameter. Tyvärr.

Jo men det finns ju olika bud även till sonabbasar,Hur ska man veta vilken som är mest lik orginalkanterna som dom var från början..

Ja nu kanske jag är dryg,men har renoverat flertalet cerwinvega basar med så kallade orginalkanter som varit beställda från usa och jag kan tala om att dom kanterna inte var identiska med orginalkanterna.

Även i detta fall finns det olika tillverkare och alla kallar sina kanter för orginal,finns dubbellaminerade som är svarta på insidan och sen finns det helröda...

Andra tex speaker repair säljer kanter som passar till basar av olika fabrikat och kallar dom orginal osv,tror inte basar av olika fabrikat hade identiska kanter från början..

Ja listan kan göras hur lång som helst,för detta har jag fördjupat mig i iom att jag kantat om så pass många basar :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 14:15

Det här är för långt ifrån trådämnet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-03 14:54

Jag tror att vi kan vara överens om att ska man koll på vad som händer måste man använda mätinstrument. Oavsett om man byter ett element i en högtalare, kantar om en bas eller byter en komponent i ett delningsfilter.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 15:09

Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Blev lite tveksam sedan jag skrivit det där - var det inte Fostex som hade ett element utan kantupphängning?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-03 15:22

För att då gå lite OT:
Kan någon ge ett tips på en LCR-mätare som klarar biffen för mig som hobbypulare? En som har tillräcklig tolerans för de värden som är intressanta för filterkonstruktion. Gärna billig.

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2012-09-03 15:40

Den som Kalejdokom rekommenderar på sidan 2 kanske kan va nå't!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 15:40

Läs tråden!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-09-03 17:23

:oops:
Hade för att jag läste något men kunde inte komma ihåg var bara!

Men tack för tipset :) det ser precis ut som det jag är ute efter!

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-09-03 17:48

Jocke skrev:Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Blev lite tveksam sedan jag skrivit det där - var det inte Fostex som hade ett element utan kantupphängning?

Jo, en vit tia eller tolva. Den satt bla i ett bygge med Band element som såldes på Audioscan. :)

Fast det var ju O.T. :oops:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 19:25

nadifierad skrev:
Jocke skrev:Är helt övertygad om att vilket element som helst är bättre med kanter än utan...^^

Jo, en vit tia eller tolva. Den satt bla i ett bygge med Band element som såldes på Audioscan. :)

Fast det var ju O.T. :oops:

OT hör väl hemma på faktiskt.se??? :P
Minns att jag var i H-borg för att lyssna på de där men väl framme fångade trähornen hela min uppmärksamhet...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-09-03 19:38

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-09-03 20:42

boom skrev:http://www.hificritic.com/downloads/APassiveRole.pdf

http://wduk.worldomain.net/pdf/ClarityC ... Report.pdf

Mycket att läsa det där - vad är din egen slutsats?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-03 21:33

PappaBas skrev::oops:
Hade för att jag läste något men kunde inte komma ihåg var bara!

Men tack för tipset :) det ser precis ut som det jag är ute efter!

Jag blir fundersam på den där LCR-mätaren, kan den verkligen mäta små spolar med god precision? Jag förhåller mig tveksam tills jag får någon anledning att tro något annat!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-09-03 22:10

Jag chansade, jag åter kommer om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-09-04 06:06

MagnusÖstberg skrev:Jag chansade, jag åter kommer om det.

Bra bra!

Återgå till DIY-forum