Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev: Å andra sidan har Bardis (på HF) och jag bestämt att nästa DIY-träff (vårträffen) ska hållas i Jönköping.
Gastone skrev:soundbrigade skrev: Å andra sidan har Bardis (på HF) och jag bestämt att nästa DIY-träff (vårträffen) ska hållas i Jönköping.
Dit kommer jag(om jag hittar nå´nstans att kinesa...
soundbrigade skrev: jag vet att det kan vara jobbigt för dig, men du borde planera för en resa till Uppsala innan dess.
aisopos skrev:Andren, jag undrar om du inte bidrar allra mest förtjänstfullt genom att ta med dig något egenbyggt och visa upp ...
Du är ju en DIYare av rang.
Andren skrev: sen finns ju aspekten att jag numera är branschanknuten (akustik), varav det kanske inte ser bra ut om jag ställer ut.
Så jag säger tills vidare nej med att ställa ut, men att det inte är omöjligt att jag ändrar mig![]()
Kaffemaskinen kan få följa med oavsett. Om inte jag kör den så finns det säkert en och annan forumist som kan
Mvh
paa skrev:Andren skrev: sen finns ju aspekten att jag numera är branschanknuten (akustik), varav det kanske inte ser bra ut om jag ställer ut.
Så jag säger tills vidare nej med att ställa ut, men att det inte är omöjligt att jag ändrar mig![]()
Kaffemaskinen kan få följa med oavsett. Om inte jag kör den så finns det säkert en och annan forumist som kan
Mvh
Spelar det någon roll om man inte ställer ut något i det egna produktområdet?
paa skrev:Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Det är ju ganska avgörande för hur jag ställer mig till att ställa ut, så det är lika bra att ta den frågan ordentligt från början.
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Det är ju ganska avgörande för hur jag ställer mig till att ställa ut, så det är lika bra att ta den frågan ordentligt från början.
Hur tänker du, vill bara klargöra eftersom jag förmodligen delar din syn på saken.
paa skrev:Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.
Så i vilken regi går mässan, är det ett helt privat initiativ, eller är det Faktiskt eller HiFi-forum som står som arrangör?
aisopos skrev:paa skrev:Men det är väl först som sist arrangören som avgör vad som gäller.
Så i vilken regi går mässan, är det ett helt privat initiativ, eller är det Faktiskt eller HiFi-forum som står som arrangör?
Mmmm, fråga som jag bör svara på alltså ...
Ursprunget, eller bakgrunden, till denna träff är alltså de DIY-träffar som hölls på ångströmslabbet i Uppsala. Där var jag åskådare ett år, utställare ett annat, men aldrig delaktig som arrangör.
Jag har saknat de träffarna, förra året kämpade jag lite för att tillsammans med en av högskolans anställda återarrangera U-sala-DIY 2013, men det gick aldrig att ro hem. Jag vet inte riktigt vad problemet var, det var utom min kontroll, något inom Universitet/ångströmslabbet. Ja kanske också att det inte kunde fixas något som gav universitetet något tillbaka = win-win.
Jag vet inte riktigt vem som stod som arrangör där, det kändes dels som att det var hififorums träff, men dels som ett privat drivet initiativ av Petter Persson (och sen Andrén). Jag vet faktiskt inte riktigt.
Detta driver jag själv, helt privat och personligt. Men jag kommer - om forumledningarna inte är emot - arrangera träffen via både faktiskt.se och hififorum.nu. Jag tänkte mig faktiskt som huvudplattform, då det är här som man i realiteten kan regga sig och få vara med och skriva samt anmäla sitt intresse. Men blänka upp viss information på hififorum.
Så jag ser inte träffen bunden till vare sig faktiskt eller hififorum - alla är välkomna. Men så har det väl alltid varit?
Som arrangör har jag en viss frihet att bestämma formerna, men jag vill egentligen ha input från andra, annars blir det i stort sett på samma vis som när det skedde på ångströms.
Skolan, som äger lokalerna har givetvis också en stark veto-rätt som vi inte kan runda. Nu har jag inte diskuterat detta på något vis, dom har fått förklarat vad jag (vi) tänkt och har inte haft några frågor eller satt upp några begränsningar.
Så min tanke är att detta är ett icke-kommersiellt arrangemang på så sätt att alla utställda objekt är frukten av ett egenhändigt konstruerat eller åtminstone ihopsatt bygge, och som inte massproduceras av utställaren för försäljning (kommersiellt).
Och då får utställaren själv vara verksam inom branchen, men alltså inte visa saluprodukter, typ.
Så IÖ kan komma, men inte med pIPs, Peter S kan komma, men inte med äggen då.
Visst finns det fortfarande en gränsdragningsgråzon. Om IÖ kommer med pIPs mk2, som ingen har sett än så blir det ju lite knepigt, det är ju liksom en produkt fast bara innan försäljning.
Men att dyka upp med något rått experiment som inte är tänkt att bli produktifierat bör ju vara OK.
Alltså - jag tror inte att det blir några problem, eller är jag bara blåögd?
Man kan ju även se en möjlig problematik åt andra hållet också.
Är det OK att någon kommer med ett par pIP, köpt som byggsats?
Tja, det är ju dels nästan som en färdig köpehögtalare, bara lite monteringsjobb. Eller en högtalarbyggsats från Ljudia/hifikit (har dom sådana kvar?). Eller luminous coola line-arrayer?
Fast jag gissar att det är mycket få som läser denna tråd som inte vill få chansen att lyssna på CBT36 Linearray-erna.
Och det kan likaså finnas ett allmänt intresse att få provlyssna ett par pIP likaväl. För ett år sedan hade jag själv inte hört dom, bara hört talas, jag hade gärna fått chansen att provlyssna på en sådan här tillställning.
Jag tycker inte att vi ska vara så griniga.
Men slutligen, som kortfattat svar på paa's fråga.
Träffen drivs i min privata regi, men ändå med båda forumens goda minne, som jag tänker mig.
Yrkesverksamma inom området får vara utställare, men inte då visa upp sina/företagets saluprodukter, utan bara det som är gjort på hobbybasis för sitt eget personliga bruk och nöje, typ så ungefär.
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:paa skrev:Är det någon fler som har åsikter om det går att skilja på diy-alster och branschanknytning eller inte?
Hur tänker du, vill bara klargöra eftersom jag förmodligen delar din syn på saken.
Jag tänker väl som så att jag alltid hållit den produkt som vår firma marknadsför helt utanför mina diskussioner på faktiskt, så borde jag kunna ställa ut ett par hembygda högtalare där nämnda produkt inte ingår, på en diy-mässa.
Och jag skulle heller inte bli ledsen om någon som säljer akustikprodukter ville visa en förstärkare eller ett par högtalare också, även om han varit inblandad i diskussioner om sin produkt på ett forum.
I USA så verkar det inte vara så mycket Jante i sådana här frågor, utan där blir man glad även om något "proffs" satt ihop nån kul låda som han visar upp på en diy-träff.
Andren skrev:Däremot så kommer jag att tänka på en annan fråga. På diy-gbg mässan så lyckades man få till lite priser och tävlingar inför mässan. Just för att stimulera bygge och kreativitet.
Aisopos: Skall man försöka dra ihop lite spons för träffen, och få till några priser för utställare eller besökare att vinna under någon uttänkt kategori?
aisopos skrev:Andren skrev:Däremot så kommer jag att tänka på en annan fråga. På diy-gbg mässan så lyckades man få till lite priser och tävlingar inför mässan. Just för att stimulera bygge och kreativitet.
Aisopos: Skall man försöka dra ihop lite spons för träffen, och få till några priser för utställare eller besökare att vinna under någon uttänkt kategori?
Ja det där tål att tänkas på. Jag tänker att den biten kan vi kanske ta i höst, i Augusti eller så, och nu fokusera på att rulla igång DIY-mässan.
Eller är det dumt tro, kommer det att startas fler byggen och komma fler utställare om vi redan nu kastar fram en morot?
---------
Och en högtalarbyggtävling hägrar ju också, med en lämplig final vid en DIY-träff.
Men det tror jag att vi helt enkelt får skjuta på framtiden, hellre lägga allt krut på ett bra genomförande av ett enklare arrangemang för att sen utveckla konceptet allt eftersom om det blir en fortsättning.
smile skrev:Jag tycker att det stjäl alldeles för mycket tid ifrån själva mässande.
Jag åker på mässa för att träffa folk, kika på andras kreationer, visa upp mina egna och lyssna på ny spännande musik.
Att sätta mig i en skolbänk flera timmar av en dag tycker jag är bortkastat då vi bara har en dag på oss!
Det är min personliga åsikt.
aisopos skrev:Jag bumpar upp denna igen då.
Jag tänkte boka lite lokaler idag, jag bedömer att det ser rätt positivt ut med redan nu minst 7-8 st som anmält intresse att ställa ut.
Sen faller det säkert bort ett par, men tillkommer några andra också senare i höst, så jag tror det här blir riktigt bra.
Ska vi bestämma exakt datum redan nu? Eller ska jag göra en prelimärbokning för att sen bestämma exakt datum först i Augusti?
När jag pratade med skolan för någon vecka sedan hade dom inte ens upprättat bokningslistor för i höst och under hösten var det endast inbokat lite lokaler just före valet av partier. Så det är antagligen fortfarande helt fritt att välja när som helst.
Datum jag anser vara lämpliga är Lör 11/10, 18/10, 25/10, 1/11 (allhelgonadagen - röd dag) 8/11 och lör 15/11.
Det går givetvis att flytta det hela tidigare, men det ger byggare/utställare mindre tid att bli klara (för den som startar NU), Även näst sista lördagen i nov, 22/11, är väl tänkbar, men ju närmare adventstid vi kommer ju svårare blir det för vissa att komma - inbillar jag mig. 30/11 är 1:a advent, jag tänkte alltså att vi gärna lägger minst en helg mellan mässan och 1:a advent.
aisopos skrev:Men jag föreslår helt enkelt nu att vi kör Uppsala/Alunda DIY 2014 lör den 8/11.
soundbrigade skrev:Jag noterar i kalendern jag mad. Blir det inga deltagare på Sömnads & Inspirationsmässan kan jag (om jag får fart på Caddyn) komma och hälsa på. Om jag då (om jag kommer) har kvar mina Sonidohorn tar jag med dem.
aisopos skrev:Jag uppdaterar er så fort jag vet något mer.
Ringde nyss "personen är på sammaträde - åter i morgon"
aisopos skrev:Jag ska kanske ställa larmet på telefonen till någon gång i morgon fm.
Coolt.aisopos skrev:Och nu har jag fått ett positivt besked från fritidsförvaltningen också, att det verkar gå bra att få låna de två lokalerna det huset också.
Så det känns som att jag lyckades ro det i land då, 5 st stora rum, för en DIY-mässa.
Nu hoppas jag verkligen inte att det dyker upp någon ny omständighet som förstör allt, att dom plötsligt inte kan stå för det som i princip lovats.![]()
Vi ska reda ut kostnaden nu för dessa lokaler, för nu är det andra hyresgivare. Men jag har fått indikationer att det inte bör bli blodigare än vad vi tidigare har förberett oss för. Jag återkommer.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster