Moderator: Redaktörer
JonasW skrev:Skulle 2st Seas L26ROY fungera?
HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex
HK430 skrev:men fler än två stycken roy behövs nog, dali 109 har ju 4 stycken 10" i basreflex
IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.
Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.
Vh, iö
JonasW skrev:Lättast vore kanske om TS for till närmaste Hifi-butik och lånade hem två slutna 10" från t.ex. REL eller dylikt?
Ger det ett ordentligt lyft så lär inte två rejält byggda DIY-burkar göra jobbet sämre, tvärtom.
Egerwood skrev:Minsta sub är ju en IB
Så klart passar det ju inte i alla lägen och det krävs lite mod att sätta sågen i huset.
Jag resonerar att allt går att återställa börjar med min installation så fort gruppköpet går imål.
Det finns flera som byggt på faktiskt och mhb och component.se
Tänkte själv att försöka få till en provlyssning innan köp men det blev grisen i säcken.
Det finns mycket att googla på både på svenska och utländska forum.
Det finns även lite roliga klipp på Youtube där man pressar sina system så fönstret flexar hejvilt.
zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
PerNord skrev:IngOehman skrev:"Sluten låda med slavbas" är lite tokigt att skriva som "sluten låda med basreflexrör". Man skiljer mellan slutna lådor (som blir andra ordningen system) och slavbaslådor, som blir fjärde ordningen (dock inte med alla nollställen i origo, som för basreflexlådor) system.
Hur som helst verkar det överflödigt att göra en subwoofer som är mindre kapabel än huvudhögtalarna. Varför inte använda tonkontrollen bara? Att leka lite med placeringarna kan även det göra nytta.
Vh, iö
Tack Ingmar, nu skrev jag inte här för att bli uppläxad, jag skrev för att få ett vettigt tips.
Så har du inget annat att skriva så undanber jag mig dina tillägg.
PerNord skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Ok!
Har du något tips om vad man ska driva med?
/per
JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Nattlorden skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Finns sex sidor på en kub, räcker det med 6 ROY?
PerNord skrev:zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per
PerNord skrev:Åter till problemet, ingen som har någon vettig lösning?
/per
JonasW skrev:Nattlorden skrev:JonasW skrev:ROY-elementet passar ypperligt i rätt små lådor, frågan är bara om ljudtrycket de kan ge är tillräckligt för dig eller ej.
Finns sex sidor på en kub, räcker det med 6 ROY?
Hehe, ja lyckas du pula in dom i en låda med yttermåtten 300x370x370mm och samtidigt få ett hyfsat Q så absolut.![]()
Sen skulle det ju vara två kuber, så säg 12st ROY.
PerNord skrev:Jag har 2 st Nad 216 steg, bryggade, som låter exakt likadant, Nad 106 försteg, Music streamer HD Dac, lyssnar sen flyten enbart på Spotify, Har 4000 lp och 3000 cd som inte får plats![]()
Var börjar jag för att utröna vilken länk som är bristfällig?
/per
zartok skrev:PerNord skrev:zartok skrev:Seas L26ROY är väl det som föreslagits. Det är väldigt många som rekommenderar det elementet på fler forum än det här, när det kommer till små element, så det är väl troligtvis en av dom bästa lösningarna för din situation.
OK!
Men är det möjligt att bygga så små lådor och få bra ljud?
/per
Jag skulle se det såhär: om gubbarna här rekommenderar något så är det troligtvis den bästa eller en av dom bästa lösningarna givet parametrarna. Dock så ska det nog sägas att det tyvärr är svårt att få bra bas i nog hög spl ur så små lådor. Sunfire arbetar ju med små lådor och massa effekt, men det är nog få som skriver under att det är bra bas.
Om basen är tillräckligt bra är upp till individen, så det är nog svårt att svara på. Har Öhman sagt att dina frontar är mer kapabla än subben du ska bygga så lär det stämma, ha det i åtanke. Ja, givet att det är Öhmans preferens för bas som används (sunfire har en helt annan preferens, dom vill ha spl).
Kalejdokom skrev:PerNord skrev:Åter till problemet, ingen som har någon vettig lösning?
/per
I tredje posten gav jag förslag på XLS-10 med slavbas. Funkar ypperligt i 30 liter. Med två st vågar jag lova en riktigt omskakande upplevelse.
Basarna köper du på eBay för 136 pund/par. Slavbasarna finns på Europé Audio. XLS plus slav kostar ungefär som en Seas L26ROY, men eftersom volymen är begränsad tror jag att du får ut mer av slavbasarna än med L26ROY. Alternativet är slutna lådor med L26ROY plus EQ med ordentlig boost i de lägsta oktaverna - kan nog också funka bra.
JonasW skrev:Beror lite på var steget kan stå?
Kan du antingen ställa bort det eller fläktmodda det (många gör det) så är t.ex. ett sådant här prisvärt:
http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm
2x300W i 4 ohm för 1600:-
Storebror 3000 kostar 2400:- och lämnar 2x880W vid 4 ohm, men det steget är kanske overkill för ROY, särskilt om du inte ska använda DSP (?).
Själv kör jag NU6000DSP, fungerar perfekt för basdrivning.
Kalejdokom skrev:Kort replik bara, Ingvar. Du skriver i alla dina tre inlägg i tråden att det handlar om en sub, men i TS första post står klart att det handlar om två, vilket borde innebära avsevärt större möjligheter till både bättre och jämnare bas i rummet.
DQ-20 skrev:Fan vad mycket konstiga rekommendationer på lösa grunder i den här tråden.
PerNord skrev:Hej och tack för tipset!
Jag tror detta kan vara värt ett försök, kollade på Europé Audio´s hemsida, vilka slavar menar du jag ska köpa?
Har du något tips på passande drivning till dessa subbar?
/per
PappaBas skrev:Jag vet inte alls hur 109:orna presterar men det kan definitivt vara så att det är någon utsläckning det är fråga om beroende på rummet. Det lättaste är ju om det finns möjlighet att kanske mäta upp tonkurvan i lyssningsposition.
Att testa variera avståndet från sidoväggar kan göra stor skillnad det också.
Bäst är kanske att ta reda på vad som är problemet innan man kastar valfri lösning på det?
Kalejdokom skrev:PerNord skrev:Hej och tack för tipset!
Jag tror detta kan vara värt ett försök, kollade på Europé Audio´s hemsida, vilka slavar menar du jag ska köpa?
Har du något tips på passande drivning till dessa subbar?
/per
Denna slav är identisk med den som Peerless själva tillverkade till XLS-basarna. Samma korg och mått som XLS-10. Det är den jag använt:
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8087
Jag använder en iNuke 1000 och en Behringer DCX2496 till EQ och delning, men en iNuke med DSP är nog helt ok.
Kolla gärna mina byggtrådar för lite info:
viewtopic.php?f=3&t=48904 (testbygge slavbas)
viewtopic.php?f=3&t=24565 (subbasbygge startar på sidan 4)
PerNord skrev:Sen är väl frågan om det överhuvudtaget går att få en 30 liters låda med en 10" att spela under 20 Hz?
/per
bakerman22 skrev:PerNord skrev:Sen är väl frågan om det överhuvudtaget går att få en 30 liters låda med en 10" att spela under 20 Hz?
/per
Du kan få precis vilket element i vilken låda som helst att spela ända ner till DC, dvs noll Hz.
Frågan är bara hur mycket användbar output man lyckas få.
Kalejdokom skrev:DQ-20 skrev:Fan vad mycket konstiga rekommendationer på lösa grunder i den här tråden.
Konstig reaktion. TS skriver i första posten:
"Tänkte bygga 2 subbar till musik. ... Vi spelar inte superhögt. Vill bara ha mer tryck i basen."
Då är det väl inte ogrundat att föreslå ett par subbar som passar i den storlek som trådskaparen önskat?!
MagnusÖstberg skrev:Jag undrar om de flesta har missat Ingvars förslag om att kanske sänka avstämningen på högtalarna och kompensera nivåtappet? Då har du helt plötsligt 4 tiotummare som arbetar i området. Du kanske helt enkelt inte behöver några subbar alls.
PappaBas skrev:Bra med skissen
Det blir mycket mindre bas om man sitter mitt i rummet. Jag vet att många mäter med appar till Iphone.
Det enklare du kan göra är att ta t.ex "Tone" som finns att ladda ned från Svantes hemsida. Då kan du generera en testton på valfri frekvens och stega med piltangenterna uppåt och nedåt. Då hör du tydligt nivåskillnaderna i basen. Det kommer att vara naturliga toppar och dalar men om du får en låg nivå över ett större område så är det där du har problemet. Vidare får du en ungefärlig uppskattning hur långt ned i frekvens de sträcker sig.
På så sätt kan du få en uppfattning om var problemet är.
Om du vill ha kvar huvudhögtalarna så är det nog någon lösning med inbyggd dsp som är vettig.
Hur driver du din anläggning idag?
PerNord skrev:PappaBas skrev:Bra med skissen
Det blir mycket mindre bas om man sitter mitt i rummet. Jag vet att många mäter med appar till Iphone.
Det enklare du kan göra är att ta t.ex "Tone" som finns att ladda ned från Svantes hemsida. Då kan du generera en testton på valfri frekvens och stega med piltangenterna uppåt och nedåt. Då hör du tydligt nivåskillnaderna i basen. Det kommer att vara naturliga toppar och dalar men om du får en låg nivå över ett större område så är det där du har problemet. Vidare får du en ungefärlig uppskattning hur långt ned i frekvens de sträcker sig.
På så sätt kan du få en uppfattning om var problemet är.
Om du vill ha kvar huvudhögtalarna så är det nog någon lösning med inbyggd dsp som är vettig.
Hur driver du din anläggning idag?
Hej!
Jag har 2 st Nad 216 THX steg som är bryggade.
Var hittar jag "Tone", surfade men hittade den inte.
/per
PerNord skrev:2 st treledar x 1,5 mm till varje högtalare en till + och en till -
Kalejdokom skrev:Jag tror att det handlar om betydligt större area, men det är det jag vill att TS ska förtydliga. Han skrev ju:PerNord skrev:2 st treledar x 1,5 mm till varje högtalare en till + och en till -
Det tolkar jag som 3x1,5=4,5 mm2 till vardera plus och minus. Om han lyckats förväxla plus och minus så lär det ju bli problem med basen.
sky_eye skrev:PerNord skrev:PappaBas skrev:Bra med skissen
Det blir mycket mindre bas om man sitter mitt i rummet. Jag vet att många mäter med appar till Iphone.
Det enklare du kan göra är att ta t.ex "Tone" som finns att ladda ned från Svantes hemsida. Då kan du generera en testton på valfri frekvens och stega med piltangenterna uppåt och nedåt. Då hör du tydligt nivåskillnaderna i basen. Det kommer att vara naturliga toppar och dalar men om du får en låg nivå över ett större område så är det där du har problemet. Vidare får du en ungefärlig uppskattning hur långt ned i frekvens de sträcker sig.
På så sätt kan du få en uppfattning om var problemet är.
Om du vill ha kvar huvudhögtalarna så är det nog någon lösning med inbyggd dsp som är vettig.
Hur driver du din anläggning idag?
Hej!
Jag har 2 st Nad 216 THX steg som är bryggade.
Var hittar jag "Tone", surfade men hittade den inte.
/per
http://www.tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php
PerNord skrev:Kalejdokom skrev:Jag tror att det handlar om betydligt större area, men det är det jag vill att TS ska förtydliga. Han skrev ju:PerNord skrev:2 st treledar x 1,5 mm till varje högtalare en till + och en till -
Det tolkar jag som 3x1,5=4,5 mm2 till vardera plus och minus. Om han lyckats förväxla plus och minus så lär det ju bli problem med basen.
Hej!
Jag tog 2 st EKK 3 x 1,5 mm till varje högtalare.
Anledningen till att det blev Supra 6 mm, var att det fanns den och 2,5 mm att välja på.
Fasfel trodde jag också, men jag kopplade in det igen och då försvann basen.
/per
PerNord skrev:OK!
Känns som ett pc program, kan inte använda det, kör bara Mac.
Men hittade detta borde väl gå att köra tester med.
http://www.audiocheck.net
/per
Tarzan skrev:PerNord skrev:OK!
Känns som ett pc program, kan inte använda det, kör bara Mac.
Men hittade detta borde väl gå att köra tester med.
http://www.audiocheck.net
/per
REW har jag på min mac och jag tycker det funkar bra. I det kan du lägga ambitionsnivån lite som du vill.
http://www.roomeqwizard.com/
PerNord skrev:Jag tog 2 st EKK 3 x 1,5 mm till varje högtalare.
Anledningen till att det blev Supra 6 mm, var att det fanns den och 2,5 mm att välja på.
Fasfel trodde jag också, men jag kopplade in det igen och då försvann basen.
/per
PerNord skrev:Hej!
Vad använder du för mic?
Jag har en Denon hembioförstärkare med Audyssey MultEQ XT, fick en mic med den, går den månntro att använda?
/per
PappaBas skrev:PerNord skrev:Hej!
Vad använder du för mic?
Jag har en Denon hembioförstärkare med Audyssey MultEQ XT, fick en mic med den, går den månntro att använda?
/per
Testa att koppla in den på mic-ingångne på datorn? Micken från min Pioneer bioförstärkare funkade perfekt att koppla rätt in.
dac83 skrev:nu när jag såg plan lösningen så tycker jag att du skulle prova en bas fram och en bak bara för att höra vad som händer, skulle det ge bättre återgivning så ska du nog överväga 4 st basar(2 fram 2 bak)
skulle det inte hjälpa då måste du rikta in dig på mer direkt bas respons, kanske bas lådan brevid soffan eller i taket eller liknande, alltså väldigt nära lyssnings positionen.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster