Moderator: Redaktörer
Cinder skrev:Är ganska sugen på att bygga ett par mindre högtalare (bordsvarianten) till tjejens skrivbord, och har letat omkring en på nätet.
Jag har inte riktigt koll på teorier och genomförande vid byggande av delningsfilter och sånt, så helst skulle jag kanske köpt ett färdigt kit och byggt ihop,
alternativt något DIY-projekt som är så pass väldokumenterat att jag kan genomföra det utan alltför mycket krångel och egna beräkningar?
Kan ni tipsa om var jag kan hitta antingen färdiga kit, eller ritningar med kompletta komponentlistor och så?
Har inget emot att bygga något avancerat, har vana av hantverk och lite grann av lödning också.
Har tittat på bl.a. "Overnight Sensation"-kitet och tycker det verkar vara rätt typ av grejer som jag söker, min budget ligger nånstans mellan 2000-3000kr för paret.
Verkar vara svårt att hitta något som kan levereras till Sverige för rimliga summor, vart köper man bäst grejer till högtalarprojekt?
Cinder skrev:Perfector skrev:
Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.
Måste väl finnas varianter som inte är lika djupa som den du föreslog?
Perfector skrev:Cinder skrev:Perfector skrev:
Det var ett väldigt uttömmande svar måste jag säga, tyvärr förstod jag kanske 10% av det tekniska som du la fram :/
Det som slog mig mest med ditt förslag är att lådan blir nästan 40cm djup, det är för mycket för en högtalare att ha på skrivbordet.
Måste väl finnas varianter som inte är lika djupa som den du föreslog?
nej hög
170 mm djup stående upp
204 mm bred
374 mm hög
Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Cinder skrev:Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?
schmutziger skrev:Cinder skrev:Eri skrev:Föreslår skruttens 9LAEH. Det är en välkonstruerad och välljudande högtalare. Har själv byggt dessa. Det finns fler här på forumet som byggt och kan verifiera högtalarens ljudmässiga kvaliteter. Länk: viewtopic.php?t=18807
Såg också ut som ett fint bygge, kollade lite i tråden men såg inte vad lådmåtten är för 9LAEH?
viewtopic.php?p=1404496#p1404496
De ligger lite över din budget dock tyvärr
Kalejdokom skrev:http://www.europe-audio.com
http://www.ljudia.se
Sen finns det ju madisound m.fl från USA, men det blir ofta för dyrt med frakt, tull m.m.
eBay har en del seriösa säljare av element.
Vissa tillverkare säljer också direkt, t.ex. Scan-Speak och Monacor.
Cinder skrev:Hur känsligt är det att byta ut element ur en befintlig modell/ritning, t.ex. Speedster som har 4" woofer av modellen "Tang Band", går det att byta den mot en annan 4" woofer, eller är det väldigt noga vilket element man har?
Cinder skrev:När man väl bygger ihop lådan, hur stor påverkan har materialvalet - MDF, Plywood eller trä?
Vad finns det för för- och nackdelar med de olika materialen?
Kraniet skrev:Två andra tips från forumet med lite mindre prislapp, båda golvare vilket borgar för mer bas.
http://user.faktiskt.io/grannilsson/Pochette.pdf
viewtopic.php?f=21&t=11371&start=180
Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?
Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.
Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...
Cinder skrev:Kalejdokom skrev:Hur stort är skrivbordet och vad skall du/ni/hon använda högtalarna till?
Om jag skulle ha högtalare på skrivbordet skulle jag nog leta efter något väsentligt mindre än vad de flesta föreslagit i tråden. Om du inte väljer en färdig typ aktiv datorhögtalare, skulle jag nog föreslå antingen en enkel bredbandare på ca 3-5 tum eller tvåvägssystem på ca 3-5 liter. Då kan du bygga med mycket billiga element och filter - det räcker med en konding i serie med diskanten och ev ett par motstånd för att dämpa diskanten till lämplig nivå. Du behöver inte lägga mer än 1000 kr för båda. Om det inte hade varit så långt till Luleå (från Göteborg) hade du t.o.m. kunnat få element av mig - jag har t.ex. flera olika 5,25" bredbandiga basar och 0,75" diskanter som bara ligger och skrotar.
Men om din tanke med projektet är att verkligen få till något riktigt välljudande och lära dig mer om filterdesign så kanske jag är fel ute...
Skrivbordet är ett hörnskrivbord av modell "Bekant" från Ikea, inte jättestort med andra ord, och både jag och tjejen lutar åt samma tankegång - att ju mindre desto bättre eftersom det blir väldigt klumpigt på bordet annars. Min avsikt är i alla fall att bygga något, tycker att den här typen av projekt är väldigt roliga att pyssla med, har byggt ett RIAA-steg tidigare (Bugle2) som funkar kanon - fick lite blodad tand där
Har du några ritningar på högtalare i storleksordningen 3-5 liter, kanske någon modell du tänker på direkt?
Perfector skrev:Cinder skrev:
Låda 3.2 liter
Topp och botten 130x130 mm 12 mm spån eller mdf
front bakstycke 130x260 mm 12 mm spån eller mdf
Sidostycken 130x284 mm 12 mm spån eller mdf
Reflexrör 35x82mm
Diskanten behöver 3 dB dämpning
2.2ohm serie med diskantsignalen och 22 ohm över plus minus på diskanten
I övrigt bara att bygga en enkel och välljudande liten högtalare
Dämpning i lådan är en näve ull av lämplig sort.
Cinder skrev:Perfector skrev:Cinder skrev:
Låda 3.2 liter
Topp och botten 130x130 mm 12 mm spån eller mdf
front bakstycke 130x260 mm 12 mm spån eller mdf
Sidostycken 130x284 mm 12 mm spån eller mdf
Reflexrör 35x82mm
Diskanten behöver 3 dB dämpning
2.2ohm serie med diskantsignalen och 22 ohm över plus minus på diskanten
I övrigt bara att bygga en enkel och välljudande liten högtalare
Dämpning i lådan är en näve ull av lämplig sort.
Ja jösses nu börjar vi komma ner i storlek ordentligt.
Jag antar att du har byggt även denna högtalare vid något tillfälle, kan du uttala dig nånting om hur stor skillnad i ljud(kvalitet?) det är mot den större varianten du föreslog tidigare i tråden?
Perfector skrev:dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.
Skulle knappast sitta och rekommendera om det inte låter musik om dom.
Om du är skeptisk, bygg ett par då och lyssna själv.
Det smäller högre än att bara ha förutfattade meningar.
Fjonkalicious skrev:Perfector skrev:dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.
Man behöver inte veta mycket om högtalarkonstruktion för att förstå att det inte är kul grejor. Varför finns det inga mätningar? Har du byggt dom enbart genom att lyssna på dom?
Tack, men nej tack. Jag skulle hellre lägga pengarna på en kasse bärs.
Det kan vara så att det är gott att äta pytt-i-panna på halvfabrikat(framförallt om man själv gjort den) men om det finns rätter lagade av stjärnkockar så väljer jag hellre det.
Evil_Homer skrev:Fjonkalicious skrev:Perfector skrev:dåligt med mätningar, gott om öron som lyssnat och köpt genom 25 år.
Man behöver inte veta mycket om högtalarkonstruktion för att förstå att det inte är kul grejor. Varför finns det inga mätningar? Har du byggt dom enbart genom att lyssna på dom?
Tack, men nej tack. Jag skulle hellre lägga pengarna på en kasse bärs.
Det kan vara så att det är gott att äta pytt-i-panna på halvfabrikat(framförallt om man själv gjort den) men om det finns rätter lagade av stjärnkockar så väljer jag hellre det.
Vafasiken vad du låter tyken idag le fjönk, inte likt dig alls.
Fjonkalicious skrev:Faktiskt.se lider av kunskapsbortfall. Jag säger inte på något vis att jag är den mest kompetenta i gänget, men jag har iaf förmågan att kunna urskönja vilka som har kompetensen. Kompetenta människor verkar hellre fly fältet när diskussionerna faller till ännu lägre nivå. Dvs, kompetenta personer orkar inte att föra diskussion med mindre begåvade. Detta utarmar faktiskt. Jag gillar faktiskt och det som en gång varit och hoppas att vi kan rädda det som finns kvar och inte stöta bort kunniga personer.
Jag tycker att Perfector inte kan styrka varför hans högtalare är bra. Många påståenden: ...brann upp..., ...många har lyssnat..., ...25 års erfarenhet...
Som jag skrev innan, det finns flertalet dokumenterade projekt som många har lyssnat på som låter bra. Välj dom istället för något annat.
Måhända att jag låter tyken, men jag vet med mig att det är flera som tycker som jag, bara det att jag tog bladet från munnen. Jag står för det jag skriver.
PappaBas skrev:Mupps låter väldigt väldigt bra för sitt pris skulle jag säga.
9LAEH har jag kört i min huvudanläggning flera månader och de låter fantastiskt. De kan generera rätt höga ljudtryck med låg distortion.
Jag tror inte du skulle ångra att bygga någon av de men för enklare mindre högtalare framför datorn är Mupps vettigt.
9LAEH skulle jag inte tveka en sekund på att ha som primärhögtalare i en väldigt kompetent anläggning.
Finns flera fina byggtrådar här om den. Men de är verkligen overkill för denna tillämpning
Cinder skrev:Muppsarna lär vara ganska lättdrivna va, vad är det som rekommenderas i förstärkarväg för dom?
PappaBas skrev:Jag tänker att det är två olika saker. Enkel förstärkare + MUPPS till datorn. Sedan om du vill bygga något till din huvudanläggning så skulle jag gå på 9LAEH.
Jag skulle säga att 9LAEH slår det mesta jag hört i köpväg får många gånger högre kostnad. De levererar bra med bas men bygger man ett par basmoduler till de och avlastar de så har du en anläggning som spelar skjortan av det mesta för det priset
Det är ju en smaksak men om mitt val vore mellan pK,piP och 9LAEH så skulle jag gå på den sistnämda (baserat på kapacitet).
Perfector skrev:Monacor har massor av bredbandare i olika storlekar som låter mycket bra
Eri skrev:Perfector skrev:Monacor har massor av bredbandare i olika storlekar som låter mycket bra
Har du provision från Monacor eftersom du alltid rekommenderar dessa?
Kan ju lägga till att Klang+Ton hade en positiv artikel av ett liknande bygge med samma Tangband-element som jag hänvisade till ovan. Det var i Nr.3 2008.
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... 237_en.htm
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster