Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄRDIG

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄRDIG

Inläggav Tarzan » 2015-05-05 11:08

Såhär blev det!

Bild

Det blev 6 st totalt. 20cm breda, 17cm djupa och 30cm höga.

Det kostade inte så förfärligt mycket heller:
Spoiler:
Visa
Från europe audio:
6st Peerless 830860 à 38 eur
12st Vifa BC25SC55-04 à 13 eur
6st terminaler à 1 eur
= 390 eur = typ 3600 kr

Från hifikit:
6st polyesterkondensatorer 1,5 uF à 15 kr
6st motstånd 15 ohm à 6 kr
6st motstånd 3,3 ohm à 6 kr
100st svarta skruvar 98 kr
= 260 kr

Från clasohlson:
Ringledning EKU 10m 49 kr
Färg och spackel

Från beijer:
Ca 1/3 av 10 mm spånskiva = lite
Några futtiga försenade kap som gick på 2 minuter när de väl tog sig tid = på tok för mycket :evil:

Lådan sitter bara ihop med en massa trälim och dämpmaterialet kommer från en kudde som jag aldrig tyckt om (vadd).

Filtret tror jag är så enkelt det kan bli om man inte kan designa elementen som man vill själv:
Kod: Markera allt
(+)_____________________________________+bas-_______________________________________(-)

(+)____[kondensator 1,5 uF]____[motstånd 3,3 ohm]_____-diskant+____-diskant+________(-)
                                                   /_____[motstånd 15 ohm]_____/

Med det här filtret blir impedanskurvan ganska rak, vilket jag i och för sig bara kommit fram till genom simuleringar i Basta och dessutom är det antagligen inte ens särskilt viktigt, men det går hur som helst gå att parallellkoppla i alla fall två st helt utan problem då impedansen ligger runt 7 ohm.

Hade jag inte haft tillgång till någon DSP hade jag antagligen ändrat filtret så att diskanten dämpades ner ännu mer, dvs höjer värdet på seriemotståndet och kompenserat parallellmotståndet därefter.

DSPn är inställd med en highshelf-filter på 900 Hz, -8dB, q=0,5 och de delas mot basar vid 130 Hz.

Hur låter det då?
Jag tycker att de presterar bra med tanke på priset, ok utan tanke på priset: omslutande och fint, distinkt utan att riktningen går lätt att peka ut. Men det är någonting med klangen som jag inte riktigt är nöjd med. Jag hör det i och för sig bara om jag spelar stereomusik i dem, men ändå. Tidigare hade jag små canton-sateliter och från dessa är det helt klart en stor förbättring.

________________________Här började tråden______________________________

Nu ska jag försöka mig på mitt första riktiga högtalarbygge. Eftersom jag redan är nöjd med ljudet framifrån får det bli surround, och på det området finns ju inos koncept med element riktade åt olika håll för så bra spridning som möjlig som verkar vara omtyckt. Tråden kommer alltså handla om någon sorts ino a2-konceptkopia. Jag ska också säga att det bara blir fyra högtalare, för jag måste ju ha råd med att åka till Roskilde också.

Element
Som bas/mellan tänker jag använda mig av Peerless 830860 eftersom jag sen tidigare projekt har fyra av dessa hemma.
Bild
Diskanter blir vifa BC25SC55-04
Bild

Låda
Här försöker jag egentligen bara kopiera a2 så mycket som möjligt rakt av. Tanken antar jag är att diskanterna ska ha en vertikal yta direkt bakom sig så att dom speglas lika mycket där som dom speglas som mot den andra diskanten.

Lådan blir också lite större och klumpigare än a2, fast det är ju bara för att a2 fuskar och använder ett element som inte kräver så stor låda :( Mitt vill ju ha runt 5 liter i alla fall. Nu blir det antagligen lite mindre än 5 liter i och med filter och element, men med lite mineralull kanske jag kan kompensera för det. För att den inte ska bli alldeles för stor och tung tänkte jag att den skulle göras av bara 10 mm MDF. Det kanske är i tunnaste laget, men jag tänker att det inte är så värst stora ytor som kan flexa och att det kanske inte spelar så värst stor roll om högtalaren råkar sprida åt ett håll till :roll:

Bild

Filter

Diskant
Jag fick idén till filtret när jag tittade i tråden som försökte såga piP med lite mätningar och nedlåtande jämförelser mot andra monitorer. Där fanns hur som helst en mätning på piP:s diskantfilter. Det bestod, i alla fall då, bara av en kondensator, alltså ett första ordningens filter. Det samarbetade med diskanten vars ljudnivå föll med ca 6dB/oktav ovanför resonansfrekvensen. Tillsammans med kondensatorn blev det att diskanten under Fs föll med 18 dB/oktav och var relativt rak ovanför.

Precis så tänkte jag mig diskantfiltret i mina surroundhögtalare. Vifadiskanten verkar också falla ovanför Fs, men resonansfrekvensen är mycket lägre (1,5 kHz) vilket blir en ganska låg delning. Vifa rekommenderar delning vid 3 kHz och IÖ har sagt att konrörelsen ökar kvadruppelt mot frekvens, alltså att konrörelsen blir 4 gånger så stor vid 1,5 kHz som vid 3 kHz. Jag kommer ju ha 4 diskanter som får samma signal så jag tycker det borde vara lugnt.

Dessutom faller vifadiskanten bara med 3 dB/oktav ovanför Fs, men här tänker jag att rikverkan kan utnyttjas. Jag tänker att diskanternas output kommer adderas mer och mer desto lägre frekvens, vem vet? kanske till och med med 3 dB/oktav? Det hade ju varit perfekt (och antagligen inte så sannolikt). Det kanske går att fixa med ett noga valt avstånd mellan diskanterna?

Såhär ser det ut i mitt huvud, lite snabbt ritat.
Bild
I bilden: Grön linje = filtrets tänkta funktion, Röd linje = filtrets tänkta påverkan av frekvenskurvan.

Bas/mellan
Här vet jag inte riktigt hur jag ska göra än. Tanken är att det ska utformas så att det summerar ihop med diskanterna, alltså en delning vid 1,5 kHz. Matcha ihop -3 dB-frekvenserna.

Tillvägagångssätt
I tråden Surroundbygge (i vilken AndersD bygger nästan exakt samma sak som jag fast lite annorlunda) kom han tillsammans med chrisss fram till att man skulle fokusera på energikurva istället för en designpunkt.
chrisss skrev:Designa utstrålad energi. Strunta i summering på en axel eller punkt.
Hur?
Mät t.ex 10 olika riktningar för respektive register.
Medelvärdesbilda kurvorna.
Konstruera filterhalvorna var för sig.
Skit i summering. Det är ju inte meningsfullt då indata
är ett medelvärde på många riltningar.

En fråga kvarstår. Val av filtertyp.
-3 dB vid korsning borde vara rätt.

Till handling!
Nej nej nej sakta i backarna säger Europe-audio.
Europe-audio skrev:Product in backorder, Available soon

Det blir alltså en favorit i repris på hur det gick när jag trodde att jag skulle få et gäng sls10 levererade inom en vecka eftersom det ju stod att dom hade 25+ i lager men inte fick dom förrän en och en halv månad senare.

Lådorna kan jag och för sig börja bygga.
Senast redigerad av Tarzan 2015-11-23 11:56, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
AndersD

Re: Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia

Inläggav AndersD » 2015-05-05 11:13

Heja heja! :D
.....

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-05 12:03

Byggde en testlåda igår. Den har nästan rätt volym och nästan rätt mått men helt fel elementplacering.
Bild

Den mäter inte jättekul. Det är en utsläckning runt 300 - 400 Hz beroende på mikrofonplacering. Jag tror att utsläckningen blir något mindre om elementet placeras längre upp, alltså närmre väggen. Den riktiga lådan kommer ha någon mindre baffel och något större "framsida" (den delen nedanför baffeln som är vertikal).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-05 15:15

ser fint ut. Blir väldigt lika de jag byggde

kom ihåg att filtret fungerar sämre vid resonansens impedanstopp
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-06 21:17

Nu funderar jag vidare om filtret. Eller om jag ska vara ärlig så har jag snokat reda på bilder på filtret till a2. Det består bara av en kondensator i serie med diskanterna. Basen var odelad. Nu är det ju antagligen (med väldigt hög säkerhet) att elementen i ino-burkarna är så klokt valda och konstruerade att dom passar ihop.

Min gissning om hur det funkar i a2: Basen spelar ofiltrerat 45° uppåt. När basen inte längre sprider jämnt åt alla håll börjar diskanterna ta vid. Antagligen har diskanterna i sig själva en sluttande kurva som är som starkast runt resonansfrekvensen precis som i piP och delas därför ca 18 dB/oktav akustiskt. Då det känns som om baselementet borde börja sprida sämre off axis "långsammare" än 18dB/oktav är antagligen diskanterna placerade på ett sådant avstånd att diskanterna och basen inte summerar ihop snyggt vid de frekvenser där basen fortfarande har lite rundstrålande egenskaper kvar.

Usch det här var svårt att beskriva med ord. Jag hade nog egentligen behövt en 4-dimentionell graf: vanliga rummet + frekvens, hur det nu skulle se ut... x, y och z med ett reglage för frekvens kanske? jaja

Tillbaka till mitt eget projekt
Problemet med min version är att diskanterna kommer gå ända ner till strax under 1,5 kHz och baselementet verkar sprida fint åt alla håll upp till ca 2,5 kHz. Det kommer ju bli en rejäl boost i tonkurvan mellan 1,5 och 2,5 kHz alltså, i alla fall på den axel där bas och diskanter spelar i fas, alltså en vinkel kanske 30° uppåt on axis (en grov gissning). Eftersom jag kommer sitta så att ljudet från diskanten får längre gångväg än det från basen kan jag ju alltid anpassa den sträckan för att få en utsläckning i så stor del av det registret som möjligt.

En våglängd vid 1500 Hz: 342/1500=0,228 m
Utsläckning vid halv våglängden: 14 cm förskjutna diskanter
En våglängd vid 2500 Hz: 342/2500=0,1368 m
Utsläckning vid halv våglängden: 6,84 cm förskjutna diskanter

Om jag sätter diskanten så att den blir ca 10 cm fördröjd i förhållande till basen i en tänkt linje mot lyssaren borde det blir en liten utfasning i stora delar av det registret där elementen annars hade summerat ihop. Så det kanske inte är något jätteproblem ändå. Att det skulle bli en stark utsläckning vid en viss frekvens tror jag inte så mycket på eftersom ljudet kommer summeras ihop i en annan linje som reflekteras i taket och nå lyssnaren i alla fall. Så nu när jag tänker mitt perfekta fall, så blir det nog ganska bra i alla fall. woohooo

Filtret blir alltså bara en kondensator som delar diskanterna på så sätt att deras sammanlaggda tonkurva blir relativt rak. Kanske vid 6000 Hz som jag tänkte från början? Basen får förbli odelad. Det är ju bara bra om den spelar en massa ljud i den riktningen som diskanterna inte kommer åt, 45° uppåt, rakt fram. Gör jag på det sättet kommer dessutom aldrig högtalarens impedans under ca 7 ohm enligt basta, och då går det ju bra att parallellkoppla två per kanal. Perfekt.

Nu hoppas jag bara att mina funderingar stämmer överens med den där verkligheten som det är tänkt att högtalarna ska spela i en vacker dag. Kom igen nu Europe Audio, skicka diskanterna NU!!

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2015-05-07 06:18

Jag vet inte om ingvar sagt det men jag tror att konceptet Bygger på time intensity trading. Alltså är poängen att basen inte ska vara rundstrålande till delning utan riktas mot bortersta lyssningsplatsen?
Jag tror a2 delar ganska mycket högre, typ 3khz

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-07 08:16

dukanvadet skrev:Jag vet inte om ingvar sagt det men jag tror att konceptet Bygger på time intensity trading. Alltså är poängen att basen inte ska vara rundstrålande till delning utan riktas mot bortersta lyssningsplatsen?

Fast diskanterna tror jag är skurna betydligt högre upp, det är väl samma i a2 som i piP?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-05-07 09:40

Kul projekt!!
10mm MDF är fullt tillräckligt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-07 10:54

RogerGustavsson skrev:
dukanvadet skrev:Jag vet inte om ingvar sagt det men jag tror att konceptet Bygger på time intensity trading. Alltså är poängen att basen inte ska vara rundstrålande till delning utan riktas mot bortersta lyssningsplatsen?

Fast diskanterna tror jag är skurna betydligt högre upp, det är väl samma i a2 som i piP?

Enligt prislistan där elementen står listade är det inte samma element i piP som i a2. Det i a2 har högre impedans. Om det är någonting mer som skiljer dom åt vet jag däremot inte.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-07 12:07

Oj oj oj , nu händer det grejer. Europe Audio har ändrat från att säga 3 reseerved, 5 backorder till 7 reserved, 1 backorder. Om det är bra eller dåligt vet jag inte :?

Det här med att högtalaren ska höras mindre ju närmre man kommer (i alla fall om man håller sig under den) verkar lösas ganska bra med mina element. Diskanten och basen bildar en utsläckning nedåt och snett nedåt från 1,5 kHz upp till 2,5 kHz om dom är förskjutna med 50 mm från varandra enligt Svantes XDir. Nu bygger ju Svantes program på punktkällor, men ändå. Jag räknar alltså med att höra mestadels reflekterat ljud från 1,5 kHz och uppåt. Bara positivt.

Såhär blir det i basta med lite olika mikrofonplaceringar. Här först är nedanför högtalaren typ 45 grader, eller i alla fall någonting åt det hållet.
Bild

och här är kurvan för hur det blir med mikrofonen i en position som skulle kunna liknas vid 45° uppåt och därför påminna lite om hur reflexen från taket blir
Bild

Huruvida Basta räknar in att ljudet från diskanten inte kan gå rakt igenom basens baffel eller inte vet jag inte, men det verkar inte som det. Antagligen dämpas därför de högre frekvenserna ännu mer under högtalaren än vad Basta vill visa. Tror jag.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-07 13:04

Oj, nu ser jag att jag glömt ändra tillbaka skalan på y-axeln till 50 dB i bastasimuleringarna. Inte undra på att det nästan ser ok ut. Piiiinsamt :oops:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-09 21:58

Idag slaktade jag filtret till en av förra högtalarna :( (en av dom syns uppe till vänster i bilden). Filterkomponenterna använde jag till att leka ihop ett 3e ordningens högpassfilter som är helt åt helvete fel på alla sätt, men som ändå delar av signalen vid ca 2kHz så att jag nu kunde börja testa även fast jag inte fått dom riktiga diskanterna än. Med diskanten "monterad" på det sättet som bilden visar uppstod en trevlig effekt som verkar vara den eftersträvade - om jag är nära högtalaren, fast under den, är det mesta ljudet som når mig reflekterat ljud. Ökar jag avståndet ökar andelen direktljud. Den blir alltså mer svår att avgöra var den sitter desto närmre man kommer. Men det är rejält olika karaktär på ljudet beroende på var man är någonstans. Jag hoppas att det jämnar ut sig när man har flera inkopplade. Eftersom impedansen aldrig blir så låg kommer jag nog köra med 2 per kanal och inga surround back.
Bild

Som det är nu är diskantljudet på tok för högt, men det kan jag ju labba med sen när jag har diskanterna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-19 12:53

Och nu har europe audio ändrat status till "Expected Wednesday, May 20, 2015". Woohooo! Då kanske diskanterna skickas om en vecka eller så.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-04 16:06

Och där är statusen ändrad tillbaka till "available soon". En månad har det gått sen beställningen gjordes ...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-06-04 17:17

Spännande projekt, håller själv på å skissar på surrar men har bara kommit fram till att jag ju inte har förstått vilka egenskaper som är önskvärda, så jag suger i mig allt du skriver. Synd på leveveransen, att vänta är väldigt okul
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-16 15:13

Och nu är dom äntligen skickade!!!! :D :D :D :D :D

Egentligen är det kanske lite konstigt att man blir glad över att ens redan betalda varor skickas en och en halv månad för sent, men det fokuserar jag inte på nu. Synd bara att jag knappt har någon tid till att bygga förrän i augusti.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-16 15:14

Tarzan skrev:Och nu är dom äntligen skickade!!!! :D :D :D :D :D

Egentligen är det kanske lite konstigt att man blir glad över att ens redan betalda varor skickas en och en halv månad för sent, men det fokuserar jag inte på nu. Synd bara att jag knappt har någon tid till att bygga förrän i augusti.

Det slår väl med råge att ha varit irriterad i en och en halv månad - så ett bra val.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-06-26 12:44

Nu har diskanterna kommit och med lite silvertejp och en träbit jag hittade i källaren fortsatte jag leka med testlådan, som numera är såhär vacker:
Bild

Självklart måste man ju också mäta lite och då tar man ju självklart också vad man har till hands: mopp, monopol, anteckningar och en knut på sladden blev en perfekt anordning för att mäta ur olika vinklar.

Bild

Här är en ganska representativ del av resultatet:
Bild

Orange är från en position ca 30° uppifrån och lila är ungefär samma vinkel fast "nerifrån", alltså ungefär riktningen för den närmsta sittplatsen.

Det positiva

Det verkar som om högtalaren har en loobing (använder man uttrycket så?) som är riktad någonstans mellan 20 och 40 grader uppåt, vilket är precis vad som jag antar är eftersträvansvärt om man vill uppnå den där omtalade "ino a2-effekten" där hur nära man sitter en högtalare jämfört med dom andra inte får ljudbilden att kantra så värst mycket. Sitter man närmre sitter man också mer off axis i höjdled, vilket, om man får till det rätt, borde göra att högtalaren låter ungefär lika starkt oberoende av sittplatsens avstånd. Inom rimliga gränser såklart.

Filtret som bara består av en ynka kondensator på 1,5 uF verkar fungera helt ok för att vara en vild gissning.

Lådan sträcker sig tursamt nog ner till 80 Hz ganska så exakt. Lite för högt q-värde är det kanske, men det kan ju alltid tas ner lite genom isolering istället för fårull som det är i den just nu.

Det negativa

Väggreflexen som blir till en utsläckning runt 400- Hz blir tydligare desto närmre man sitter, alltså ju mer under högtalaren man sitter. Men detta är på grund av högtalarens konstruktion och går inte att ändra på. Det skulle vara att göra högtalaren mycket smalare för att flytta den högre upp i frekvens, men det blir för jobbigt för att vara värt besväret. Dessutom kommer man ju få hjälp av takreflexen som jag tänker anta smetar ihop ljudet på ett positivt sätt för relativt smalbandiga utsläckningar.

På grund av diskanternas egenskaper blir det en liten puckel runt 1,5 kHz, precis som Basta sa att det skulle bli, och det är ju lite tråkigt. Samma sak händer vid 10 kHz, vilket gör att högtalaren låter lite vasst till skillnad från mina i6 som rullar av sådär trevligt lagom.

Jag litar inte på mikrofonen/uppställningen helt och hållet i regionen 4-5kHz.

Att göra

Försöka hitta ett bra avstånd mellan diskanter och bas för att undvika så mycket utsläckningar ovanför 1,5 kHz som möjligt.

Ta hem lite andra värden på kondensatorer och se om jag kan göra någonting åt 10 kHz förstärkningen på ett väldigt enkelt sätt genom att helt enkelt börja delningen precis ovanför.

Åka till Roskilde.

Sommarjobba.

Komma tillbaka till Lund, beställa mdf och bygga lådor.

Få konstruktiv kritik och glada tillrop.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-06-26 12:58

Heja!

Det ser ut som att du har ett monopoliskt mätproblem. Skulle flyttat på soffbord och monopol för att få en bättre mätning (med färre nära reflektioner). Annars är väl en knut på sladden och en sopkvast med skyffel tillräcklig mätutrustning. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-11 14:58

Sådär, nu är jag tillbaka i Lund igen och borde kunna fortsätta.

Såhär blev uppställningen utan monopol:
Bild

Och det resulterade i den här mätningen (on axis, alltså typ 30 grader "uppifrån"):
Bild

Nu består filtret av en kondensator på 1,5 uF och ett motstånd på 1 ohm i serie med diskanterna. Jag funderar lite på hur mycket diskanten ska dämpas. Får jag något bud på hur många ohm?

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-08-11 16:55

Jag chansar; 2,2ohm :roll:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-12 19:09

Dagens surround-fundering.

Jag börjar förstå vitsen med att dela högt. Hade jag hittat diskanter som gick att dela enkelt vid upp emot 6 kHz hade allting blivit så mycket enklare. Dels hade jag sluppit interferenser mellan diskanterna som då spridit enbart åt varsitt håll och dels med basen som då också hade varit ensam om att spela snett uppåt.

Jag kanske borde tänka igenom delningen till diskanterna en gång till. Men det hade ju varit så enkelt med bara en kondensator. Kanske värt att simulera lite på hur låg impedansen skulle bli om jag valde att göra ett 3e ordningens vid 6 kHz. Men då skulle inte fasgången se lika snygg och elementen skulle få svårare att summera ihop snyggt längs med den där tänka linjen snett uppåt. Och då försvinner vitsen med konstruktionen...

Fördelar med ett delningsfilter vid 6 kHz:
spridningen skulle bli utan interferenser beroende på riktning.

Nackdelar med delning vid 6 kHz:
Det skulle inte summera så snyggt som det är tänkt ändå pga olika branthet.
Impedansen skulle antagligen bli så låg att det förstärkaren inte skulle trivas med att driva fler än en. Särskilt om basen förblir helt odelad. Typiskt. :evil:

Slutsatsen blir att jag nog kommer satsa på att ha delningen där jag har den, vid 1,5 kHz på gott och ont.

Nästa vecka får jag tänka lite på hur långt ifrån basen diskanterna ska sitta. Det lutar åt nästan så nära som möjligt kan jag säga.

Då är jag tillbaka där jag började idag, vid frågan om hur många dB ett motstånd dämpar.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-20 14:46

Idag var jag på Beijer och hämtade bitar som nästan var sågade. Jag tror aldrig jag betalt så mycket för några försenade sekunders arbete. 8O

Efter betalningen var det bara att lasta på sakerna och sakta börja ta sig hemåt i det fina vädret.

Bild

Bild

Väl hemma i källaren var det bara att följa ritningen (på vilken måtten är de jag ska såga och inte de verkliga måtten på bitarna i den färdiga lådan)...
Bild

... och börja limma ihop första lådan

Bild

Nu ska jag ner i källaren för att såga och limma en till. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-21 20:05

Den här lilla saken är något av det mest frustrerande jag byggt. Tänk på att fräsningen är på frihand :oops:

Bild

Bara 5 kvar, men nu vet jag i alla fall vad det ska vara för mått.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-23 13:34

Spännande bygge :)

Följer med stort intresse i det tysta ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-23 16:27

Den första ligger på tork. Jag är så ivrig/dum att jag bygger dem en åt gången. Jag kan skylla på att jag bara har tvingar till en limning i taget. När den är dammtorr kommer kanske en mätning ur lite olika vinklar.

Bild

Jag vet hur jobbigt det är att få en plan matt yta så jag ger upp på förhand och skapar en "livfull" yta med pensel istället.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-23 19:40

Snyggt!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 12:45

MagnusÖstberg skrev:Snyggt!

Tack, tack!

Men för att det ska bli riktigt snyggt behöver jag som bekant svarta skruvar. Det har jag letat efter på jula, beijer och clasohlson men inte hittat.

Går det att beställa på internet någonstans, eller vet någon någon affär i Lund som skulle kunna ha det?

edit: och där hittade jag till hifikit.se som jag ändå ska köpa diverse motstånd och antagligen några kondensatorer ifrån.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-08-24 18:41

Tarzan skrev:
MagnusÖstberg skrev:Snyggt!

Tack, tack!

Men för att det ska bli riktigt snyggt behöver jag som bekant svarta skruvar. Det har jag letat efter på jula, beijer och clasohlson men inte hittat.

Går det att beställa på internet någonstans, eller vet någon någon affär i Lund som skulle kunna ha det?

edit: och där hittade jag till hifikit.se som jag ändå ska köpa diverse motstånd och antagligen några kondensatorer ifrån.

Fyller också på med att dom ser kanon ut!

Det där med svarta skruvar brukar jag lösa med att dra fast blank skruv i en kartongbit sedan lacka med en mattsvart spejflaska.. Inte alls i närheten lika slitstarkt som svart-eloxerade men man tager vad man haver :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-08-24 19:26

Om du vill ha skruv?! Kolla här: http://www.sifvert-skruv.se/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-24 19:30

Här pratas lite skruv
viewtopic.php?t=51318

mitt tips är Bleckskruv från Lindab. Finns på K-Rauta
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-08-24 19:31

appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!
Dock tror jag inte det är helt nödvändigt att försänka dom. Undrar hur mycket påverkan det har på upplevt ljud.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-08-24 19:48

Stiligt Tarzan, årets kometkarriär!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-24 19:48

Kanon! Jag tar 4par ;)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-24 20:20

Kraniet skrev:appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!
Dock tror jag inte det är helt nödvändigt att försänka dom. Undrar hur mycket påverkan det har på upplevt ljud.

Medhåll, stor påverkan blir det nog inte, men ännu bättre hade det varit om frontplattan varit rektangulär.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 21:41

Kraniet skrev:appropå fräsning av diskantelementet så ser det väldigt fint ut. Imponerande frihandsfräsning!

Jag gör det ändå mest för att det var kul att fräsa och att det ser riktigt mycket snyggare ut.

Jag har ju redan kommit fram till att själva konstruktionen kräver helt andra element än de jag stoppat i, så det jag gör gör jag mest för det estetiska.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-08-24 22:43

Sent svar, men svart skruv brukar jag köpa hos Ljudia. De har tre storlekar, som passar allt från små diskanter till biffiga basar:
http://www.ljudia.se/produkter/tillbehor/beslag/skruv

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-24 23:06

Kalejdokom skrev:Sent svar, men svart skruv brukar jag köpa hos Ljudia. De har tre storlekar, som passar allt från små diskanter till biffiga basar:
http://www.ljudia.se/produkter/tillbehor/beslag/skruv

Inte alls för sent. Tack!

Och tack alla andra för all beröm. :) Men, jag är ju inte klar än...

Jag ska ju bland annat komma fram till ett vettigt filter för diskanten, någon kondensator och en l-pad för att få bukt på det lite vassa ljudet och kanske utsläckningen runt 1,5 kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-25 10:17

Det blev skruvar från hifikit ändå eftersom motstånd och kondensatorer var lite billigare där.

Filtret som jag chansar på och nu har köpt komponenter till:

Kod: Markera allt
(+)_____________________________________+bas-_______________________________________(-)

(+)____[kondensator 1,5 uF]____[motstånd 3,3 ohm]_____-diskant+____-diskant+________(-)
                                                   /_____[motstånd 15 ohm]_____/

Inte hela världen om det blir fel eftersom det inte rör sig om så dyra komponenter. Parallellmotståndet på 15 ohm är till för att ta ner nivån runt resonansfrekvensen och seriemotståndet är till för att dels dämpa diskanten något och dels ta bort en "grop" i impedanskurvan så att den aldrig går under ca 7 ohm.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-08-25 11:01

Ljudias skruvar, RXS, är plåtskruvar. Fler varianter finns tex hos Autoexperten, både i 50- och 10-pack. https://www.autoexperten.se/sok/?query=RXS+svart

Svarta skruv.JPG
Svarta skruv.JPG (59.88 KiB) Visad 5628 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-26 19:54

Nu är skruvar, kondensatorer och motstånd på väg från hifikit :D

Jag testade min filterdesign fast med 1 och 22 ohm som jag hittade här hemma istället för de tänkta 3,3 och 15 ohm. Jag har i alla fall tänkt rätt gällande motståndens funktion – diskanten dämpades runt impedanstoppen och också något över hela registret.

Nu hoppas jag det blir ännu bättre med "rätt" värden på motstånden.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-27 17:40

Nu har brevet från hifikit dumpit ner i brevlådan, lika snabbt som jag tror mig minnas från förra gången, men när jag skulle mäta på det fina nya filtret visar det sig att mitt ljudkort inte längre funkat till OSX. Det är i sånnahär stunder jag känner mig skrämmande konservativ och tänker tankar som "det var bättre förr, innan uppdateringen".

Inte funkade REW på flickvännens pc heller, jag vet inte hur många fel jag hörde på ljudet som kom ut ur den. Datorn la till konstiga undertoner som kom som med ett bandeko. Helskumt.

Nu låter i alla fall högtalaren helt ok tycker jag om än kanske lite vasst, men det kan jag leva med. Det intressanta infinner ju sig tyvärr inte förrän två lådor är klara så jag kan se om jag lyckats med det där magiska, att få ljudet att inte kantra även om man sitter närmre en enskild högtalare.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-30 18:02

Jag kan säga att jag är glad att jag gjorde vinkeln såpass stor. Pilligt värre att löda filtret. Nu är i alla fall 3 monterade och klara.

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-03 15:06

Fjärde lådan är en katastrof, jag tror inte någon bit bliv rätt. Jag får helt enkelt hoppas att det håller tätt efter att den blivit dränkt i trälim i alla skarvar (glipor) på insidan och spackel på utsidan. Usch.

Element till de två sista är också beställda från europe audio nu, såhär efter sommarjobbslönen. Det lär väl dröja någon månad eller två innan dessa hittar hit.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-09-04 12:55

Några veckor för sent ute men Tools (över vägen från Beijer) har all skruv man kan önska sig. ;)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-09-04 13:17

Swedol har också svart skruv.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-04 16:30

Det var då värst vad folk gick igång på ämnet skruv :D Nu ligger den sista av de nu fyra möjliga (av sex potentiella) på tork, sen kan jag äntligen få till ett trevligt litet test.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-04 17:37

Svarta skruv finns billigt på Tradera!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-04 17:46

Svart skruv är för mesar! :mrgreen: (om inte korgen är silver självklart - då går svart bra )

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-04 19:45

Vilken diskant använder du?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-04 20:16

landa skrev:Vilken diskant använder du?

https://www.madisoundspeakerstore.com/v ... truncated/
Den.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-09-04 21:59

Misstänkte nästan det. Undrar om jag inte har några på vinden. Hmm

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-06 19:34

Nu så! Nu vill min mac äntligen inse att ljudkortet faktiskt fungerar som det ska. Fram med mätuppställningen igen.

Bild

Det resulterade den här gången med nya fina filter i dessa fina mätningar. Först SPL och efter det fas.
Bild

Bild

Mätningarna har en gate på så lite som 4,3 ms för att inte få med någon reflektion. Med en gate på 9 ms slipper jag takreflexen, men då kommer en annan som jag misstänker är från det undanflyttade bordet med. Det betyder alltså att man inte ska ta det lågfrekventa på så värst stort allvar. Annars är det ingen smoothing på kurvorna. Att mätningen faller av så fort över ca 13kHz antar jag beror på mikrofonens vinkel.

Den röda är alltså on axis vilket är mellan 10 och 20 graders vinkel uppåt. Där kan man se baselementets problem med sin peak vid 10 kHz. Lite tråkigt, men ingenting som går att göra någonting åt på något sätt som jag orkar med. Jag tycker ändå att jag lyckades få kurvan inom ramen för vad som kan anses vara ok-rak – det är ju bara svängningar på under 10 dB. Kräsen ska man då inte vara.

Sen kommer den gula mätningen som är mätt ca 25° nedåt sett ifrån någon sorts punkt mellan elementen. Här kan man se både i SPL-mätningen att det mesta högfrekventa bilvit mycket svagare och i fasmätningen ser man att det beror på att diskanterna nu inte riktigt spelar i fas med basen längre. Precis som tanken var, helt enkelt. Något som inte är precis som tanken var väl hur basen sprider. Den är inte tänkt att användas över 5000 Hz och det förstår man ganska väl varför. Hade den inte väsnats så vid 10 kHz, hade jag kanske inte behövt dämpa diskanterna så mycket och då hade det ... nej, jag vet inte riktigt hur det hade blivit.

Den gröna och den blåa mätningen som är mätta ca 35° respektive 45° "nerifrån" visar hur det utfasade ljudet kryper längre och längre ner i registret precis som tanken var. Extra tydligt syns väl detta på fasmätningen.

Väggreflexen är ju viktig för basen, men den bidrar ju också med en utsläckning runt 450 Hz. Den blir mer och mer tydlig, fast också mer och mer smalbandig ju mer under själva högtalaren man kommer. Antagligen hade man kunnat kompensera för den med lite smarta avfasningar och mått på högtalarens undersida, men det förstår jag först nu med fyra lådor färdiga. Om jag får för mig att bygga surround någon annan gång kanske jag experimenterar lite mer med det och väljer ett baselement med snyggare spridning i diskanten.

Baffelsteget har jag inte heller riktigt förstått hur man ska få bukt med utan filter. Jag får väl helt enkelt välja ett element som spelar starkare under 750 Hz, om det nu finns, men det kanske också kan kompenseras med smartare mått på lådan? Som tur är finns det ju eq i receivern :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Och nu blir det surroundbygge à la a2-konceptkopia - FÄÄ

Inläggav paa » 2015-09-06 19:44

Vad är det för mätprogram?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-06 19:48

Spännande. Några utlåtande om hur de låter?

paa skrev:Vad är det för mätprogram?

Room eq wizard.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-06 19:56

AndreasArvidsson skrev:Spännande. Några utlåtande om hur de låter?

Helt ok ändå är vad jag att har att säga hittills. Jag ska kolla lite klipp med coola surroundspår snart, när AVSforums surroundtestskiva är färdignerladdad närmare bestämt.
AndreasArvidsson skrev:
paa skrev:Vad är det för mätprogram?

Room eq wizard.

Stämmer bra det.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-06 19:59

Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.
Är det inget problem menar du?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-07 13:55

paa skrev:Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.

Jag har i och för sig inte testat några andra program, men jag förstår inte riktigt hur själva programmet skulle påverka hur mycket av rummet som kommer med. Man kan ju titta under fliken "impulse" där starka reflexer syns tydligt och sätta en gate därefter. Det kanske är ett projekt för någon här på forumet, att jämföra lite olika mätprogram?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-07 16:41

Tarzan skrev:
paa skrev:Jag har sett någon anmärka på att REW får med för mycket av rummet vid mätningen, och rekommenderat andra program.

Jag har i och för sig inte testat några andra program, men jag förstår inte riktigt hur själva programmet skulle påverka hur mycket av rummet som kommer med. Man kan ju titta under fliken "impulse" där starka reflexer syns tydligt och sätta en gate därefter. Det kanske är ett projekt för någon här på forumet, att jämföra lite olika mätprogram?

Hittade det här inlägget i en gammal tråd:

schmutziger skrev:REW är inte rätt verktyg om det är i28 på 1m du vill mäta.
Ladda hem arta, holmimpulse, sirp o dylika isf.

Du får med på tok för mycket av rummet med REW.

Kan det vara så att någon missat att det går att ställa in gate-tiden även i REW?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-07 16:57

paa skrev:
Tarzan skrev:

Hittade det här inlägget i en gammal tråd:

schmutziger skrev:REW är inte rätt verktyg om det är i28 på 1m du vill mäta.
Ladda hem arta, holmimpulse, sirp o dylika isf.

Du får med på tok för mycket av rummet med REW.

Kan det vara så att någon missat att det går att ställa in gate-tiden även i REW?

REW uppdateras ganska ofta, så innan vi anklagar schmutziger för att vara blind kan vi anta att den funktionen inte fanns då :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-17 18:41

Nu är jag tillbaka ungefär där jag började tråden, i väntan på element från europe audio. Den här gången är det för att kunna bygga de två sista lådorna. Än så länge har jag inte ens et preliminärt datum...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-19 13:21

Nu har jag tittat på lite film sen jag kopplade in de fyra som är klara (två per kanal). Med en EQ i receivern som dämpar diskanten något blir det riktigt bra tycker jag. Tidigare har jag inte reagerat på hur bra det låtit från surroundkanalerna, men det har jag gjort nu i några filmer och det borde ju peka på att jag gjort någonting rätt i alla fall.

Om jag tvingas använda några beskrivande ord för ljudet så skulle dessa vara: homogent, distinkt och (tyvärr) ljust.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-24 16:32

Jag fortsätter babbla på för mig själv. Nu har i alla fall element till den femte och sjätte högtalaren skickats från europe-audio. Jag tror jag har lärt mig hur det fungerar nu. Det är först när man glömt av att man lagt en order och grejerna skickas.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-24 17:51

Första riktigt bra anledningen till dåligt minne alltså? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-24 17:59

Nattlorden skrev:Första riktigt bra anledningen till dåligt minne alltså? :mrgreen:

Precis. Att det skulle bli ett nederländskt företag med extremt smal målgrupp som bevisade att dåligt minne faktiskt kan vara bra trodde jag inte.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-10-15 18:14

Eftersom jag nu fått elementen och terminalerna måste jag ju bygga vidare. Man skulle ju kunna tänka sig att jag skulle bli bättre och bättre på att bygga för varje färdig låda. Men icke. Mest fel blev låda nummer två och näst mest fel låda nummer fem. Under byggets gång har i alla fall mina metoder utvecklats. Såhär limmades den sista baffeln till exempel:

Bild

Ett annat exempel på förfining av processen är att den där jobbiga vinkeln fram mot fjärde lådan sågades med bandsågen som jag först inte vågade använda mig av, alternativ antog var trasig. Många minuter sparades in där.

Bild

Dessutom tror jag att jag blivit bättre på att spackla på kuppen. Det är ju alltid kul.

Nu när den sista diskantvinkeln är sågad och fastlimmad kan jag meddela att jag inte lyckades få någon att stämma helt. Alla sitter fast med lite för mycket trälim och skarvarna täcks av lite för mycket spackel.

Nu funderar jag genast på vad nästa högtalarbygge ska bli för någonting. Jag är ganska sugen på schmutzigers sudden impact eller enforcer, eller i alla fall på någonting åt det hållet med seas ca22rny.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2015-10-15 21:03

Bild

Jag tycker det ska vara den lilla varelsen på golvet som ska beklaga sig

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2015-11-15 00:45

Helt ok ändå är vad jag att har att säga hittills. Jag ska kolla lite klipp med coola surroundspår snart, när AVSforums surroundtestskiva är färdignerladdad närmare bestämt.

Länk till den skivan?

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-11-16 19:19

andershelin skrev:Länk till den skivan?

Anders

Här är länken.

Efter ytterligare lekande har jag kommit fram till att högtalarna låter bäst med baffelstegskompensation och diskantdämpning i en och samma kurva: high-shelf med sin mitt i 900 Hz, -8 dB, q=0,5. Dessutom delar jag dem lite högre än 80 Hz eftersom de blev lite väl resonanta vid just 80 Hz.

Metoden var ganska enkel men kanske också helt missvisande? Jag skickade i alla fall ut rosa brus på alla kanaler så att jag utan fördröjning kunde växla ljudet fram och tillbaka mellan olika kanaler. Som referens användes L och R. Först lyssnade jag på L och R tillsammans för att sedan växla till surround. Med skillnaden i huvudet gissade jag på en lämplig "motkurva". Sen är det bara att göra om och göra om tills klangen var ungefär lika. Det var lite klurigt att lyssna sig fram till det eftersom ljudet från front och surround har så helt olika karaktär med avseende på hur lätta de är att placera. Ganska nöjd blev jag ändå.

Återgå till DIY-forum