Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2017-12-27 23:41

Eftersom problemen att täcka hela registret med få-vägs högtalare och beamingproblem så tänkte jag fundera lite över lämpliga element till en 4- vägare.
På Linkwitz hemsida har han själv konstruerat en högtalare som han påstår är det bästa han själv gjort. Lx 521. Det är ganska överkomliga element, samtliga kan tex köpas på hifikit. Linkwitz använder dipol-principen och har därför dubbla subbaselement per kanal.
Men dessa element skulle väl kunna passa utmärkt i en helt sluten konstruktion ? Med bara ett baselement och bara en diskant ? Totalpriset för 8 element blir då omkring 9000:- vilket innebär om man bygger själv att man skulle kunna konstruera allting med lådor och terminaler för under 12000:- för två kanaler. Jag förutsätter att man då använder ett aktivt dsp filter och tre eller fyra slutsteg som man redan äger.

Dessa element används: Seas l26 RO4y, seas U22rex, seas mu10rb, Seas h1396
Senast redigerad av Tangband 2017-12-27 23:59, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Re: Element till en hyfsat kompromisslös 4- vägare

Inläggav Tangband » 2017-12-27 23:56

13F586D1-B3ED-41AD-84BA-3505214D9DE7.jpeg
Såhär ser linkwitz dipolkonstruktion ut

Han delar vid 120 Hz, 1 khz, 7 kHz . Delningen vid 1 kHz är passiv med 6 db branthet så man kan klara sig med tre slutsteg då man använder aktiva filter. Övriga 24 db/oktav.

Min undran är om inte en helt sluten golvhögtalare med samma avstånd mellan de tre övre elementen skulle kunna bli bra ? Basen kan ju fixas slutet med LT. Vilka problem / möjligheter ser ni med en sån konstruktion ? Finns det bättre element ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 11:37

Ingen som skulle rekommendera andra element ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-12-29 13:28

De där är säkert jättebra i den lösning som Linkwitz skapat, men Grimm Audio har valt helt andra element till sin lösning som också är jättebra.
Så det är inte elementen som är viktigast så länge dom är på bra-sidan av skalan, utan det är systemlösningen av element med filter som gör hela grejen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-12-29 14:08

paa skrev:De där är säkert jättebra i den lösning som Linkwitz skapat, men Grimm Audio har valt helt andra element till sin lösning som också är jättebra.
Så det är inte elementen som är viktigast så länge dom är på bra-sidan av skalan, utan det är systemlösningen av element med filter som gör hela grejen.

Det är detta som är så jobbigt. Att få fyra (eller fler) element att spela snyggt ihop med delningsfiltret är en grannlaga uppgift. Själv äger jag ett par Dahlqvist DQ10:or som är 5-vägare och med ett ganska komplext delningsfilter. Hur jag avundas de som bygger 2-vägare med typ 4-5 (fina) komponenter i delningsfiltret! Och som lök på laxen menar Erik Andersson att man absolut inte ska använda kretskort som grund för filtret utan köra med "hard-wiring"!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-29 14:11

Bill50x skrev:
paa skrev:De där är säkert jättebra i den lösning som Linkwitz skapat, men Grimm Audio har valt helt andra element till sin lösning som också är jättebra.

Det är detta som är så jobbigt. Att få fyra (eller fler) element att spela snyggt ihop med delningsfiltret är en grannlaga uppgift. Själv äger jag ett par Dahlqvist DQ10:or som är 5-vägare och med ett ganska komplext delningsfilter. Hur jag avundas de som bygger 2-vägare med typ 4-5 (fina) komponenter i delningsfiltret! Och som lök på laxen menar Erik Andersson att man absolut inte ska använda kretskort som grund för filtret utan köra med "hard-wiring"!

Tror du kan slappna av... där är bra mycket större problem i hela manövern än huruvida man kopplar ihop komponenterna direkt eller per kretskort... avvikelserna i komponenterna bör vara av en storleksordning större betydelse, minst!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 15:02

De verkar rätt kaxiga de där på Grimm audio. Räcker verkligen en tre- vägare ? Det blir ju beaming- problem vid övergången mellan registerna och det är ju just därför Linkwitz gått från 3- vägs till 4.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 15:04

Bill50x skrev:

/ B

Med aktiv lösning kan du ändra nästan allt :) men det är också lätt att ratta bort sig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-29 18:26

Bill50x skrev:

/ B

Erik har rätt. Hårdvrining är bäst.

Däremot är det verkligen inte svårt att få 4- och 5-vägssystem att fungera bra, tvärtom!

De förhållandevis små registren som varje element behöver täcka gör filterkonstruktionen till en barnlek. Visst blir det flera komponenter än vad som är typiskt för ett tvåvägssystem, men det är ju inte så konstigt. I ett tvåvägssystem är det två flanker som skall åstadkommas, en LP och en HP.

I ett femvägssystem är det åtta flanker som skall skapas, och kanske vill man också ha dubbelflank för vissa avrullningar, för att optimera integrationen? Men det är oavsett vilket väldigt lätt att konstruera 4- och 5-vägssystem. Speciellt om man gör delningarna aktiva, och särskilt om man använder fjärde ordningens filter.

Vh, iö.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-29 18:46

Jag känner mig inspirerad att bygga nu :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-29 18:54

Jag blev också lite inspererad till 4-vägs, vad skulle det vara bra för :lol:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-31 13:52

På sätt och vis kan jag tycka att svårigheten (det vill säga hur dyrt det blir) att åstadkomma en riktigt, riktigt bra 1" diskant, är ett argument för fyr- eller femvägssystem. Det tillåter nämligen en så hög delningsfrekvens att ett mindre diskantelement kan användas, typ 3/4" eller till och med ännu mindre.

Jag säger inte att det inte går att göra fantastiska 1"-diskanter, men det är svårt. Fast kanske ändå inte lika svårt som att göra en 8"-bas som sträcker sig högt nog i frekvens.

Så ett fyr- eller femvägssystem kan faktiskt vara ett sätt att spara pengar! Element som hanterar ett mindre register bra, är helt enkelt mycket, mycket billigare.

Och det finns ju fördelar i andra änden av registret också. Ett väl fungerande tvåvägssystem kan inte gärna använda ett större baselement än 8-9", men i ett tre-, fyr- eller femvägssystem så kan man i praktiken använda hur stort baselement som helst! Om man delar lågt nog vill säga.

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-31 14:27

IngOehman skrev:På sätt och vis kan jag tycka att svårigheten (det vill säga hur dyrt det blir) att åstadkomma en riktigt, riktigt bra 1" diskant, är ett argument för fyr- eller femvägssystem. Det tillåter nämligen en så hög delningsfrekvens att ett mindre diskantelement kan användas, typ 3/4" eller till och med ännu mindre.

Jag säger inte att det inte går att göra fantastiska 1"-diskanter, men det är svårt. Fast kanske ändå inte lika svårt som att göra en 8"-bas som sträcker sig högt nog i frekvens.

Så ett fyr- eller femvägssystem kan faktiskt vara ett sätt att spara pengar! Element som hanterar ett mindre register bra, är helt enkelt mycket, mycket billigare.

Och det finns ju fördelar i andra änden av registret också. Ett väl fungerande tvåvägssystem kan inte gärna använda ett större baselement än 8-9", men i ett tre-, fyr- eller femvägssystem så kan man i praktiken använda hur stort baselement som helst! Om man delar lågt nog vill säga.

Vh, iö

Tycker mig nästan läsa mellan raderna att du kanske hade valt en något mindre diskant än den 1-tum linkwitz använder ?
Och kanske ett större subbaselement än Seas 10:a ?
Skulle man även kunna dela lite lägre än 1 kHz mellan 8:an och 4:an ? Kanske vid 700 Hz ? Och skulle det räcka med en 6 1/2 i midbasen istället för 8:a om man skulle köra sluten låda på alla element ?

Nu spekulerar jag ju, men sluten låda innebär väl några fördelar mot dipol.
Senast redigerad av Tangband 2017-12-31 14:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-31 14:31

Jag säger ingenting om den saken. Det beror ju på vad man vill skapa - vilka egenskaper man vill att högtalaren skall få.

Jag säger bara att möjligheten att välja en mindre diskant och en större bas finns.

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2017-12-31 14:54

Denna 3/4 diskant kanske ? 470:- på hifikit.
SB21RDC-C000-4

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-12-31 15:33

IngOehman skrev:Fast kanske ändå inte lika svårt som att göra en 8"-bas som sträcker sig högt nog i frekvens.

Med tanke på vad marknaden erbjuder så är jag ytterst benägen att hålla med.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-02 18:04

Det här 4 tums mellanregistret kanske är bättre än det Linkwitz använder? Billigare också.
SB12MNRX25

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-02 21:09

Ska det vara en passiv högtalare eller kommer du dela aktivt nånstans?
Jag har själv funderat på fyrvägare men sen insett att en trevägare plus bassystem verkar vettigare.

denna basen tycker jag verkar väldigt bra.

http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics ... uct_id=291

Lite som en Scan-Speak 32W/8878T01 fast till halva priset. Simulerar väldigt bra och borde ha väldigt låg distorsion då det har T-format polstycke och dubbla kortslutningsringar.

Mellanregister tycker jag är svårt. Speciellt vad gäller känsligheten. men denna har jag själv funderat på (i 4 eller 8 ohmsutförande) finns även med svart kon.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 15nac30-8/

Åttatummaren i samma serie är kanske inte helt dum heller
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3nacs45-8/

Varianten med papperskon är ju liknande, men den togs ju inte fram för Revel vilket kanske kan spela roll?
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3nrxs45-8/
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-02 22:09

Kraniet skrev:Ska det vara en passiv högtalare eller kommer du dela aktivt nånstans?
Jag har själv funderat på fyrvägare men sen insett att en trevägare plus bassystem verkar vettigare.

denna basen tycker jag verkar väldigt bra.

http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics ... uct_id=291

Lite som en Scan-Speak 32W/8878T01 fast till halva priset. Simulerar väldigt bra och borde ha väldigt låg distorsion då det har T-format polstycke och dubbla kortslutningsringar.

Mellanregister tycker jag är svårt. Speciellt vad gäller känsligheten. men denna har jag själv funderat på (i 4 eller 8 ohmsutförande) finns även med svart kon.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 15nac30-8/

Åttatummaren i samma serie är kanske inte helt dum heller
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3nacs45-8/

Varianten med papperskon är ju liknande, men den togs ju inte fram för Revel vilket kanske kan spela roll?
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 3nrxs45-8/

Jag kommer att köra aktivt DSP 3-vägs med passiv 6 db delning mellan 8:an och 4:an, precis som linkwitz gör i sin lx521.
En 4-vägare.
De exempel du tar upp verkar mycket intressanta. Peter Stendl tycker tex att SB acoustics gör bättre element än scanspeak numera, några sitter nyligen i hans ägg, så de är säkert bra element.
Linkwitz kör med 10, 8, 4 och 1 tum. Hoppet mellan 8 tum till 4 verkar stort, men det kanske behövs i hans konstruktion. Det är ju dipoler. Efter att fått tips i denna tråd kanske det istället vore bättre med 12, 8, 4 och 3/4 om man skulle köra slutet ? Eller kanske 12, 6 1/2 , 4 och 3/4 ? Högtalaren ska användas i en lägenhet med betongväggar. Vad tycker du ?
Vilken diskant tycker du är intressant ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-02 23:29

Jag har ju byggt med Wavecor baselement vilket var väldigt bra. Så deras diskanter kan ju kanske vara nåt.

En mindre
http://www.wavecor.com/html/tw022wa06.html

Och en större med lite styrd spridning
http://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html

Har även funderat lite på deras mindre bas/mid
http://www.wavecor.com/html/wf120bd03_04_07_08.html

edit: jag har dock börjat ifrågasätta idén med att använda en mid mindre än 5 tum. Är inte så säker på att det tillför något egentligen. Frågan jag ställer mig är om det inte ger för bra spridning vid högre frekvenser.
De mindre elementen tål ju typiskt mindre effekt tex.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-03 14:06

Kraniet skrev:Jag har ju byggt med Wavecor baselement vilket var väldigt bra. Så deras diskanter kan ju kanske vara nåt.

En mindre

Och en större med lite styrd spridning

Har även funderat lite på deras mindre bas/mid
http://www.wavecor.com/html/wf120bd03_04_07_08.html

edit: jag har dock börjat ifrågasätta idén med att använda en mid mindre än 5 tum. Är inte så säker på att det tillför något egentligen. Frågan jag ställer mig är om det inte ger för bra spridning vid högre frekvenser.
De mindre elementen tål ju typiskt mindre effekt tex.

Hm....Men med en 8:a och en 4:a till en 3/4 diskant kan ju allting delas så att du slipper beamingproblemen?
En 5 tummare får ju av sin storlek stora problem redan vid 4000 Hz och en alltför stor 1 tums dome får problem med spridningen över 10000 Hz ? Och även om det delas brant vid 2500 Hz med en femtummare så kommer den fortfarande att höras vid 5000 kHz.
http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-03 14:58

Jag tycker beaming är mindre intressant att kolla på. Det som är intressant är frekvensgång off-axis. Det är ju det som vi hör. Det som är problematiskt är när det sker en abrupt förändring av spridningsegenskaper.

Sen är frågan om man vill ha rundspridande/bredspridande hela vägen upp till 20 kHz? Jag är inte så övertygad om att det är viktigt. Däremot bör det kanske finnas tillräcklig spridning, men vad är det?

Jag har tex Seas DXT-diskant i mina nuvarande högtalare. Trots kraftig invinkling av högtalarna så har jag tydlig kantring mot den närmaste högtalaren. Jag antar att detta är pga den goda spridningsförmåga som diskanten har vid höga frekvenser. Jag valde den delvis för att jag trodde den bredare spridningen var bra, men främst för att få bättre matchning mot midbasens spridning. Det senare fungerar utmärkt och högtalaren låter bra.

INO pi60 har ett 8tums element delat mot en entums diskant. Har inte hört någon som anmärkt på några beamingproblem där. Den basen bryter väl upp vid 600 Hz eller nåt sånt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-03 14:59

Nht 3.3 hade 4" i övre mellanregister, det är väl inget problem när man har ett nedre mellanregister?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-03 16:12

Det behöver väl inte vara ett problem, men det beror ju förstås på vilka egenskaper som prioriteras och vad det ska optimeras för.
Vad avses tex med kompromisslös?

edit: THX referensnivå är 85 dB med 20 dB crest på lyssningsplats. Under 80 Hz ökar kravet med 10 dB. 3m lyssningsavstånd är -10 dB. Hur stort problem är det att kräva av ett 4" mellanregister att klara 105 dB kontinuerligt med 20 dB crest på 1m? Många av de elementen har en effekttålighet på ca 20-30 W och ofta rätt så låg känslighet.
Senast redigerad av Kraniet 2018-01-03 16:29, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-01-03 16:23

Tangband skrev:

De verkar rätt kaxiga de där på Grimm audio. Räcker verkligen en tre- vägare ? Det blir ju beaming- problem vid övergången mellan registerna och det är ju just därför Linkwitz gått från 3- vägs till 4.

Jag är själv på riktigt förtjust i dom där Grimm-burkarna. Har hört dom vid tre tillfällen och dom har aldrig gjort bort sig.

Smutt format och najs design dessutom :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-03 20:33

Kraniet skrev:Det behöver väl inte vara ett problem, men det beror ju förstås på vilka egenskaper som prioriteras och vad det ska optimeras för.

edit: THX referensnivå är 85 dB med 20 dB crest på lyssningsplats. Under 80 Hz ökar kravet med 10 dB. 3m lyssningsavstånd är -10 dB. Hur stort problem är det att kräva av ett 4" mellanregister att klara 105 dB kontinuerligt med 20 dB crest på 1m? Många av de elementen har en effekttålighet på ca 20-30 W och ofta rätt så låg känslighet.

Men fyrvägarens övre mellanregister delas ju inte vid 80-100 Hz, utan vid 300-350 Hz.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 10:14

paa skrev:
Kraniet skrev:Det behöver väl inte vara ett problem, men det beror ju förstås på vilka egenskaper som prioriteras och vad det ska optimeras för.

Men fyrvägarens övre mellanregister delas ju inte vid 80-100 Hz, utan vid 300-350 Hz.

självklart delas det ju högre. Kanske tom något högre än 300 Hz? Själv har jag funderat på att dela högre än så.
Men elementet har ju ett effektbegränsning likafullt. Men jag ser nu att jag skrivit fel i förra inlägget. Kravet för mellanregistret på 1m bör ju rimligtvis vara 95 dB kontinuerligt och 105 dB kortvarigt.

Seas MU10RB-SL har en känslighet runt 85-86 dB och en effekttålighet på 40W kontinuerligt och 100W kortvarigt. Det ger ca 99 dB kontinuerligt och 100 dB peak enligt Basta. SB12MNRX25-4 har en känslighet på 90 dB och klarar 50W kontinuerligt vilket ger ca 103dB, de anger ingen effekttålighet kortvarigt.

Sen beror det väl på hur delningarna realiseras, men mellanregistret ligger väl nån dB lägre tack vare stödet från diskant och bas.

Vilken distorsion de har vid de effekterna är ju dock en annan fråga, presterar de optimalt vid gränsen av deras effekttålighet? Det får ju undersökas förstås.

Sen vet jag inte om THX-referens är ett bra riktmärke? Är det en utmaning att uppnå den nivån med låg dist?

Ang detta med beaming osv så kan vi jämföra två ovan nämnda element. Jag tycker nog den senare ser bättre ut med en jämnare övergång från bredspridande till mer begränsad spridning. En delning vid 3kHz är väl fortfarande möjligt?

SB12MNRX25-4
Bild

SB15NAC30-4
Bild

Detta kan ju jämföras med Seas MU10 och det blir då lite svårt att se att elementstorleken ensamt avgör hur mycket beaming det blir.
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=463
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-04 13:35

Jag tycker det ser ut som om THX-normen missförståtts å det gruvligaste härovan.

Referensnivån är -20 dB (jämfört med full utstyrning) och skall på lyssningsplats ljuda 85 dB. Det betyder bara just detta. Skälet till att referensnivån finns är att man skall kunna nivåkalibrera sin anläggning.

Peaknivån som skall klaras blir (automatiskt) då 105 dB. Men det är INTE något som behöver klaras kontinuerligt.

Dialognivån ligger oftast i trakterna av 70 dB.

Helt riktigt förlorar man unger 10 dB på 3 meters gångväg i ett "bra rum" (3,16 meter i ekofritt rum om högtalarna kan approximeras till att vara punktstrålande, väldigt många meter i ett rum med kort rumsradie) så i ett välägnat rum och med normala högtalare så behöver högtalarna spela ungefär 95 dB för att nå 85 dB på lyssningsplats. Med normal högtalarkänslighet (87 dB @ 2,83 V) och i ett bra rum så behöver alltså högtalaren vid referensnivå matas med 8 dB mera än 2,83 V, det vill säga 7,1 volt eller cirka 17 W (åttaohmswatt). I ett sunkrum räcker en bråkdel av den effekten.

- - -

Men med bara en del av bandbredden som sitt uppdrag (ett element med mindre bandbredd än 20-20 000 Hz) så blir effekten förstås mycket lägre, och i en film så kan dessutom medeleffekten var mycket, mycket lägre än så, det beror på och det beror på mycket.

Så vilken effekt som behöver utvecklas i elementet för att nå referensnivån saknar betydelse, referensnivån har inget med hur det faktiska ljudet på ett film är avsett att låta.

- - -

Dock är det ingen barnlek att klara THX-kraven. En förstärkare på 100 W (vilket är den lägsta effekt som kunde THX-godkännas*) är inte nog med normalkänsliga högtalare. Snarare behöver man 600 W. Med högkänsliga högtalare räcker mindre.

Vh, iö

- - - - -

*När THX kommersialiserades så infördes en massa "THX-light"-godkännanden, således att även billigt junk kunde THX-godkännas, det vill säga så THX kunde sälja godkännanden och tjäna pengar även på junk som ingalunda kunde spela filmerna på den ljudnivå som regissören tänkt sig. Så det jag refererar till är den i huvudsak biografkompatibla ursprungliga THX-normen för hemmabiografer.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-04 15:25

Kraniet:
Det där 5 tums elementet med metallmembran verkar intressant. Eftersom det också är ett baselement kan man ju dessutom dela lite lägre, kanske vid 300 hz till en 8:a som spelar ned till 80 hz.
Det skulle också passa bra tillsammans med den SB 8:a du länkade till, också den med metall membran. SB23NACS45. Frekvensgången till den på bilden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 15:41

Ja de presterar väldigt bra. Som jag förstår verkar de mer eller mindre framtagna på begärn av av Revel.

https://www.stereophile.com/content/rev ... oudspeaker

De finns med svart kon också. Och nu finns även en variant med där konen är keramisk aluminium. Skillnaderna verkar dock vara kosmetiska.

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 15cac30-4/

edit: Revel Ultima2 är ju annars ganska trevliga och kan kanske agera inspiration. Men de utgår ju från tanken att slippa uppbrytningar i största möjliga mån.
http://revelspeakers.com/productlist-re ... tima2.html

Troels har ju byggt en del 4 och 5-vägssystem tex denna http://www.troelsgravesen.dk/ATS-4.htm Men hans trevägare kanske är en bättre inspiration (lägg till en 12tummare) http://www.troelsgravesen.dk/AT-3WC.htm http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-3WC.htm

Troels verkar ha låtit sig inspireras av Wilson https://www.wilsonaudio.com/products/alexx

Men det finns ju även inspiration här på forumet i Chriss högtalare (som dock inte finns på bild längre..)
Senast redigerad av Kraniet 2018-01-04 15:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-04 15:52

Revel f208 , midbas och diskant nedan med filter

Diskanten ser nästan ut som en Seas med waveguide ( översta bilden visar ett Seas)
Senast redigerad av Tangband 2018-01-04 16:31, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 15:57

Ett annat mellanregister kan vara

http://www.wavecor.com/html/wf146wa05_06.html

edit: denna har jag funderat på också. Det känns som ett väldigt billigt element som det tas väldigt mycket pengar för. Men tydligen är det ett väldigt linjärt element med potential. Det låter väldigt bra utan filter.
https://www.monacor.com/products/compon ... s/msh-115/

Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-04 16:40

Vad är lämpliga delningsfrekvenser är ju en annan bra fråga.

Det går väl göra en grov uppdelning enligt nedan (väldigt godtyckligt)

80-120, 300-600, 3000-6000

Lämplig storlek på element kunde då vara 12-15, 6,7-8, 4-5,5 och 0,75-1 tum.

Går det att argumentera för vissa frekvenser och emot andra?

En sak jag märkte med tvåvägaren med 8tums bas var att vissa trummor får en mera taktil känsla och att röster fick en annan mer "tilltalande" karaktär (jämfört med de 7" jag använder annars). Min fundering kring det är om det är den större konarean för högre frekvenser som gör skillnaden? Om det är så, kan det kanske finnas anledning att dela högre än den "klassiska" 300 Hz-frekvensen.
Ju högre ett givet element delas destå större effekt kan det tåla. Så det kan ju också vara värt att fundera över.

En annan inspiration kan ju vara JBL LSR6300. En trevägare förstås men ändock intressant.

http://www.jblpro.com/www/products/reco ... k48gJd97mE
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-04 18:28

Bas-mellanelement brukar ha lågdämpande kantupphängning (behövs för annars blir det för lågt Q för att spela bas) och rena mellanregsterelement brukar ha högdämpande kantupphängning som ger jämnare frekvensgång, samt även ofta högre känslighet, eftersom man kan ha högre BL och lägre Q.
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 09:39

Legend acoustics har gjort en speciell högtalare, aktiv med delning 200 Hz och 3000 Hz. Big red.
De använder en 4 midbas från SB acoustics som bara kostar 270 :- på hifikit (SB12PAC25-4) samt ett Seas och eton diskant
Senast redigerad av Tangband 2018-01-05 10:01, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 09:54

Frekvensgång för endast 4 tums elementet från SB acoustics. Slaglängd på 10 mm.
Detta element kanske är bra som mellanregister trots lågt pris ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 13:35

Legend acoustics toppmodell- en fyrvägare med dyrare element. Dubbla Peerless 12 xls kopplade på var sida för att cancellera resonanser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 13:43

Kraniet skrev:Ett annat mellanregister kan vara

edit: denna har jag funderat på också. Det känns som ett väldigt billigt element som det tas väldigt mycket pengar för. Men tydligen är det ett väldigt linjärt element med potential. Det låter väldigt bra utan filter.

[ Bild ]

Tack för tips !
Anledningen att jag funderar på 4- vägare är inte bara beaming fenomenet, utan även förmågan att spela starkt utan förvrängning. En 3 - vägare med en 6 1/2 eller 5 1/2 som mid-bas förvränger rätt kraftigt om man vill dela vid 80 hz och kunna spela starkt i området kring 150 hz.
Men kanske en 3- vägare med 12 bas, två 5 1/2 midbasar och en diskant skulle klara höga ljudtryck ? Vad tycker du är vettigast ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 13:46

Det verkar vara ett väldigt fint element för pengarna. Legend Acoustics verkar dock ha en OEM-variant med underhängd talspole.
Men utifrån frekvensgången och impedanskurvan så verkar det ju rätt så linjärt.

Här är ett annat bygge som använder elementet
http://techtalk.parts-express.com/forum ... ver-winner
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 14:48

Tangband skrev:[
Tack för tips !
Anledningen att jag funderar på 4- vägare är inte bara beaming fenomenet, utan även förmågan att spela starkt utan förvrängning. En 3 - vägare med en 6 1/2 eller 5 1/2 som mid-bas förvränger rätt kraftigt om man vill dela vid 80 hz och kunna spela starkt i området kring 150 hz.
Men kanske en 3- vägare med 12 bas, två 5 1/2 midbasar och en diskant skulle klara höga ljudtryck ? Vad tycker du är vettigast ?

Det beror ju så mycket på vad du vill uppnå.
Vilken SPL vill du kunna uppnå tex?
Hur låg dist ska det vara?
Vilka "distorsionsegenskaper" vill du eftersträva?

Jag har lite smått börjat samla på mig element för utvärdering. Det går ju att kolla runt på nätet på sidor som testar element och få sig en uppfattning. Men i slutändan behöver man nog köpa på sig och mäta och lyssna sig fram.

Projektet jag håller på med är en väggnära trevägare med 8 tums bas parat med 4-5,5 tum mellanregister och antagligen den där wavecordiskanten med waveguide. Utgick från att den skulle ha hög känslighet och köpte därför en RCF L8S800, men jag har börjat tvivla lite om det verkligen är rätt element.
http://www.rcf.it/products/precision-tr ... ers/l8s800
Som mellanregister har jag köpt MSH-115, Scan-Speak 12W/4524G00 och ett 10F/8424G00. Den senare har ju väldigt fin frekvensgång och låg dist men den är samtidigt väldigt liten. Har funderat på att prova en grund waveguide till 10F också men jag vet inte om det är meningsfullt.

Troels har ju som sagt flera byggen som kan agera inspiration, tex denna
http://www.troelsgravesen.dk/NEXT4.htm

Sen kom jag att tänka på skruttens 9laeh där han använde Visaton AL130 med väldigt bra resultat. Han tog ju även reda på vågformscentra och tog även hänsyn till takreflexen. Så det projektet kan ge en del "gratis" vad gäller mellan och diskant.
viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh
Elementet finns i mellanregistermodell också som AL130M
Skrutten frångick dock det elementet till förmån för det större AL170 som han tyckte lät bättre (mer "avslappnat"?) men då parat med en waveguideladdad diskant.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-05 15:05

Här är förresten mätningar på Revel F206 som har SB 5,25 tum mellanregister och 7-tum i basen plus den där diskanten som är mer okänd. Delningarna är 275 Hz och 2150 Hz. http://www.revelspeakers.com/productdet ... /f206.html

http://www.soundstagenetwork.com/index. ... Itemid=153

Frekvensgång
Bild

Distorsion vid 90 dB på 2m avstånd
Bild

Inte så illa pinkat. Skulle kunna vara en utgångspunkt för toppdelen i en fyrvägare. Dubbla 6,5tum borde motsvara en femtummare ungefär. (dock finns det ju utrymme till förbättring vad gäller frekvensgången i diskanten)

En annan idé kan ju vara att kolla på INO element. Tex 6,5tums boomern som låter helt suveränt. Kan delas väldigt högt i frekvens.

Jo en slutsats Chriss kom fram till var att ju högre delning destå mer avslappnat ljud. Det är väl speciellt med avseende på diskanten men jag undrar om det inte gäller mellanregistret också.
Många 7tums midbasar verkar tex låt bättre när de används som mellanregister.
Så vilken fekvens du delar vid måste nog anpassas till de element som används. Det kommer antagligen också ge olika ljudkaraktär beroende på vilken konarea som spelar vissa frekvenser.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 15:12

Kraniet: Kul att höra om projektet med en väggnära 3-vägare.
Jag använder själv dessa element: två 8*12 Tangband 1071, två 5 tummare från Jbl och 2 kompressionsdrivers med constant directivity horn också dessa från Jbl.

Jag kör allting DSP aktivt och har utgått från jbls studio 530 högtalare. De delningar som fungerar allra bäst i mitt rum efter väldigt mycket provande och ändrande är 75 Hz samt 1,8 kHz allt i 24 db okt. Jag kör LT i basregistret med + 5 db från 41 Hz i de slutna 50 literslådorna.

Teorin borde säga att jag skulle kunna dela högre än 75 Hz i basen/midbasen men jag tycker det låter sämre med en högre delning. Detta borde innebära att svagheten i mitt system borde vara kring 75-200 Hz som bara hanteras av jbls 5-tummare med avseende på ljudtryck och dist. Detta har sedan lett till 4-Vägsfunderingar.
Min medlemstråd här
viewtopic.php?f=16&t=66614

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-05 15:32

Mer inspiration: Legend acoustics med Kama 9. Verkar använda de SB acoustics 5 tummare Kraniet länkat till som tänkbara midbasar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 10:35

Detta element är ju rosat av bl.a. Zaph, en 3- tummare från fountek . Fr88ex
Kanske perfekt som övre mellan tillsammans med en 6 1/2 . Och delningen till diskant kan ske högt.
Låg effektålighet och känslighet, men man vet inte riktigt hur de gjort mätningarna. Kanske som fullregister ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 11:06

Kraniet skrev:Här är förresten mätningar på Revel F206 som har SB 5,25 tum mellanregister och 7-tum i basen plus den där diskanten som är mer okänd. Delningarna är 275 Hz och 2150 Hz. http://www.revelspeakers.com/productdet ... /f206.html

http://www.soundstagenetwork.com/index. ... Itemid=153

Frekvensgång
[ Bild ]

Distorsion vid 90 dB på 2m avstånd
[ Bild ]

Inte så illa pinkat. Skulle kunna vara en utgångspunkt för toppdelen i en fyrvägare. Dubbla 6,5tum borde motsvara en femtummare ungefär. (dock finns det ju utrymme till förbättring vad gäller frekvensgången i diskanten)

En annan idé kan ju vara att kolla på INO element. Tex 6,5tums boomern som låter helt suveränt. Kan delas väldigt högt i frekvens.

Jo en slutsats Chriss kom fram till var att ju högre delning destå mer avslappnat ljud. Det är väl speciellt med avseende på diskanten men jag undrar om det inte gäller mellanregistret också.
Många 7tums midbasar verkar tex låt bättre när de används som mellanregister.
Så vilken fekvens du delar vid måste nog anpassas till de element som används. Det kommer antagligen också ge olika ljudkaraktär beroende på vilken konarea som spelar vissa frekvenser.

Angående revel 206:
De mäter ju helt utan de uppbrytningar som kan ses i många högtalare med hårda membran. Imponerande. Delning vi 275 och 2150 hz vilket innebär användandet av en diskant som kan låta bra vid låga delningar.
Senast redigerad av Tangband 2018-01-07 11:13, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-07 11:11

Peerless hds 2608 kan delas lågt och har låg förvrängning, kanske passar bra ihop med ett av Sb acoustics 5- tummare ?
Finns på hifikit. Kanske rent av svårt att hitta en diskant som mäter bättre oavsett pris ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 08:55

Kraniet skrev:Ett annat mellanregister kan vara

[ Bild ]

Jo det ser billigt ut men som du skriver verkar det vara ett bra element iallafall.
En annan väg att gå är ju att använda coaxialelement. Men då det egentligen inte är eftersträvansvärt pga stereosystem felen så hindrar det ju inte en del välrenommerade tillverkare att använda dem. Thiel 3,7 tex.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-10 09:53

Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-TW29BN.htm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 09:58

Emanuelgbg skrev:Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

synd bara att de inte har ett riktigt petskydd på den. Jag skulle inte bjuda hem vem som helst, speciellt inte barn, om det satt såna i högtalarna.

edit: inte för att jag bjuder hem vem som helst annars, men ni fattar :D
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 10:13

Emanuelgbg skrev:Pratar vi diskant tycker jag fortfarande att SBA TW29BN ser fin ut. Lite dyrare bara..

3895:- st på hifikit. Väldigt trevligt med så hög känslighet, 95 db .

Verkar mäta väldigt bra men är den egentligen bättre än Peerless HDS diskant ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 14:09

Här testar troels HDS-diskanten (Scan-Speak D2608/913000) mot D3004/660000. Mycket diskant för pengarna är det.

Hiquphon är ju annars en diskanttillverkare som brukar dyka upp i diskussioner. Fördelen med dessa är att de levereras i matchande par. Ganska bra pris men inte alltid så tilltalande distorsion-siffror på papperet.

http://www.hiquphon.dk/

Men det här med dist verkar lite klurigt. Det är ju inte bara dist i absoluta tal som är intressant, hur distorsionen varierar över frekvenser och vid olika ljudstyrka är också intressant. Halten (och "beteendet) av 2a-ton kontra 3e-ton och hur dessa ändrar sig relativt sig själva och varandra tex.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 16:22

en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.
Går det att höra/uppleva konarean?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-10 16:30

Kraniet skrev:en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.

Skulle nog vilja säga att det är utstrålningsmönstret du vill få kontinuerligt... huruvida detta nödvändigtvis följer konarea vågar jag inte säga något om... Typisk IÖ-fråga skulle jag säga...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-10 16:42

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:en grej som jag funderat lite över vid val av delningsfrekvens är om det är meningsfullt att eftersträva ett visst förhållande mellan konarea och våglängderna som spelas.

Skulle nog vilja säga att det är utstrålningsmönstret du vill få kontinuerligt... huruvida detta nödvändigtvis följer konarea vågar jag inte säga något om... Typisk IÖ-fråga skulle jag säga...

Jag tycker mig tex uppleva att en 8 tum midbas har en annan "taktil" känsla än en 6,5 tum. Vid samma ljudvolym alltså. Men jag vet inte om det är inbillning. När jag gjort jämförelser så har det större elementet haft högre känslighet (påverkar det "dynamiken"?).
För de lägre frekvenserna är ju båda elementen rundspridande. Men ett större element kanske greppar "greppar" luften bättre?

Men sen är det väl så att det är svårt att säga vad den effektiva konarean är vid olika frekvenser beroende på hur konen flexar.

Hur relaterar vågformscentra till allt detta kan jag också undra, känns som att det är närbesläktat. Vågformcentra kan ju vara olika beroende på vilken vinkel det mäts i (vilket i sin tur ger ett visst "vågformsutseende").

Chriss nämner i sin byggtråd att han tycker att speciell diskantområdet låter bättre när det i större grad hanteras av mellanregistret (dvs högre delningsfrekvens). Men det är kanske bara en fråga om effekttålighet/distorsion?

Ett mindre element måste ju röra sig mer för att nå samma ljudtryck. Det kan ju också inverka en del.

Om relationen konarea/våglängd har en inverkan, är det då mer hörbart vid vissa frekvenser?
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 18:13

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:

Jag tycker mig tex uppleva att en 8 tum midbas har en annan "taktil" känsla än en 6,5 tum. Vid samma ljudvolym alltså. Men jag vet inte om det är inbillning. När jag gjort jämförelser så har det större elementet haft högre känslighet (påverkar det "dynamiken"?).
För de lägre frekvenserna är ju båda elementen rundspridande. Men ett större element kanske greppar "greppar" luften bättre?

Men sen är det väl så att det är svårt att säga vad den effektiva konarean är vid olika frekvenser beroende på hur konen flexar.

Hur relaterar vågformscentra till allt detta kan jag också undra, känns som att det är närbesläktat. Vågformcentra kan ju vara olika beroende på vilken vinkel det mäts i (vilket i sin tur ger ett visst "vågformsutseende").

Chriss nämner i sin byggtråd att han tycker att speciell diskantområdet låter bättre när det i större grad hanteras av mellanregistret (dvs högre delningsfrekvens). Men det är kanske bara en fråga om effekttålighet/distorsion?

Ett mindre element måste ju röra sig mer för att nå samma ljudtryck. Det kan ju också inverka en del.

Om relationen konarea/våglängd har en inverkan, är det då mer hörbart vid vissa frekvenser?

Jag tror kanske att tre eller fyra element istället för två i registret 80-20000hz har en större möjlighet att spela med lägre distorsion, detta om vi talar om likvärdiga element ( likvärdiga i kvalitet alltså ). Som IÖ skriver i början av tråden så är det mycket lättare och kanske tom billigare att göra en 4-5 vägare än en tvåvägare med köpes-element som ska prestera lika bra. Situationen kanske är annorlunda med specialbyggda 2-vägs element som är dramatiskt dyrare och där kunskapen finns ( som jag inte har ) att göra bra passiva filter.

De flesta tillverkare har i sina toppmodeller ett mindre mellanregister i 4 eller 5 - vägs konfiguration, ofta i kombination med aktiv delning.

Sedan är det ju en fråga om man VILL ha extrem spridning i alla register ( som man kan få med många element i olika passande storlekar ). De Jbl 530 jag kör med har tex ganska tydligt avgränsad spridning. Det finns fördelar och nackdelar tycker jag.

Sedan kommer vi till en annan fundering : jag har ofta tyckt att tvåvägare låtit klangligt mer homogent än 3-4 vägare. Vad beror det på ? Jag vet inte, men linkwitz kanske har ett korn på spåret, han använder en 8:a och en 4:a med samma konmaterial (spunnen polypropylen ).

Då jag bygger en 4- vägare kommer jag nog inte att våga blanda material i midbas och övre mellan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 18:18

Det finns ju dyrare element än de som diskuterats, tex detta.
Accuton C173-6-090. 800 euro styck.

Jag har sett mätningar där elementet bryter upp lite ociviliserat , men har även läst tester där folk är lyriska.
Någon som har nån erfarenhet av detta element ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-10 18:53

Så här skrev avr7000 i en tråd:
"Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator."
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 19:11

paa skrev:Så här skrev avr7000 i en tråd:
"Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator."

Det där har jag också upplevt med högtalare med stenhårda membran ( tror det var nån monitor audio med golfbollsgropar i keramikkonen ) den lät jättefint och väldigt upplöst på låg volym men hårt vid starkare ljudtryck. Vet inte om det kanske var en dålig förstärkare då jag lyssnade men det finns ju många mätningar som visar att uppbrytningen som sker vid högre frekvenser med hårda membran i olika högtalare kanske gör att blir svårare att spela starkt med vissa element ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 19:18

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2018-01-10 19:29

Billigare Accutonelement med keramiska magneter har typiskt sämre motorer med mer dist än de med neodymiummagneter. Sen är det ju så med hårda membran att man, oftast, får använda sig av en lägre delning för att undvika distorsion från uppbrytningen vilket designern av Monitor Audiohögtalaren ovan verkar prioriterat bort. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 20:06

jonasz skrev:Billigare Accutonelement med keramiska magneter har typiskt sämre motorer med mer dist än de med neodymiummagneter. Sen är det ju så med hårda membran att man, oftast, får använda sig av en lägre delning för att undvika distorsion från uppbrytningen vilket designern av Monitor Audiohögtalaren ovan verkar prioriterat bort. :)

Ja, det verkar så. Men högtalaren har väldigt låg förvrängning mellan 80-800 Hz , och om man tittar på olika högtalarmätningar som soundstage gjort så verkar hårda membran generellt prestera väldigt bra i det området, medan många polyprop element verkar generellt ha en högre förvrängning i lägre mellanregistret. Finns det kanske ett samband att hårda koner ofta har lägre distorsion vid vissa frekvenser?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 20:35

Enligt Troelsgravesen så är beamingfenomenet ganska sammanbundet med storleken på membranet. Men samtidigt säger ju många mätningar från olika element att det inte finns ett klart sådant sammanhang ?

” Having an 8" driver with a cone diameter of 17 cm, beaming will start at 34400/17 = 2023 Hz (speed of sound in cm/diameter in cm)”

Mer inspiration: Linn akudorik exakt. En 4-vägare i stativform. Peerless hds 6 1/2 i basen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 20:53

Skrivet av Troelsgravesen :

”Now to the good question of what we can get away with! Should we make a 2-way from an 8" and a dome tweeter? Well, it all depends.
It depends on the actual 8" driver and we have to listen to different drivers because they're not equally bad despite same cone diameter and - on paper - same dispersion pattern. I launched a small study some years ago on two-ways from an 8" + dome tweeter. One of the drivers actually did quite well and the other didn't and I couldn't pin it down to a specific feature of one of the drivers over the other. My feeling is that that polyprop cone due to an usually smooth response and roll-off profile made the best match.
The thing is that mating the right 8" and finding a tweeter going down to 1.5 kHz may be possible, but in the end it still sounds like an 8+1 speaker! It has a distinct character due to the large driver having to handle everything up to 1.5 kHz. The dispersion pattern may look exactly as good as a 3-way, but the sound is very, very different. At higher frequencies the 8" driver cone also acts as a waveguide and this may count for some of the distinct sound.
Crossing over at 1.5 kHz is challenge and few dome tweeter like this - and some even require a steep 4th order filter to save it from voice coil burning. Most dome tweeters start having serious distortion when we get down below 1.5 kHz. My own solution to this in the TQWT and DTQWT constructions is to use a large dome fitted with a waveguide, a soft-cone 8" driver and a shallow slope crossover around 2 kHz. This way the dome helps the 8" in upper-mid and provides adequate dispersion in this critical range. For most domes we need 4th order filters so they don't "help" the 8" in its upper frequency band.

One way or the other, an 8" + dome is a compromise - as any other loudspeaker construction. Previously we saw numerous brands taking advantage of the 8+1, like Snell. But Snell used a very benign coated soft-cone Vifa driver. It had its strengths and weaknesses, but provided at lot of good sound for a modest price.
As you may know, I love the classic 3-way and so far, 4 constructions have been made. Adding a small 3-5 inch midrange solves the issue of dispersion in upper-mid and it doesn't cost much. End of story.”

Hela artikeln om beaming: http://www.troelsgravesen.dk/Beaming.htm

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 21:00

Kraniet skrev:Vad är lämpliga delningsfrekvenser är ju en annan bra fråga.

Det går väl göra en grov uppdelning enligt nedan (väldigt godtyckligt)

80-120, 300-600, 3000-6000

Lämplig storlek på element kunde då vara 12-15, 6,7-8, 4-5,5 och 0,75-1 tum.

Går det att argumentera för vissa frekvenser och emot andra?

En sak jag märkte med tvåvägaren med 8tums bas var att vissa trummor får en mera taktil känsla och att röster fick en annan mer "tilltalande" karaktär (jämfört med de 7" jag använder annars). Min fundering kring det är om det är den större konarean för högre frekvenser som gör skillnaden? Om det är så, kan det kanske finnas anledning att dela högre än den "klassiska" 300 Hz-frekvensen.
Ju högre ett givet element delas destå större effekt kan det tåla. Så det kan ju också vara värt att fundera över.

En annan inspiration kan ju vara JBL LSR6300. En trevägare förstås men ändock intressant.

http://www.jblpro.com/www/products/reco ... k48gJd97mE

Troelsgravesen skriver i beamingartikeln att en 8:a börjar agera waveguide i sitt övre område och lämnar ett distinkt ljudavtryck pga det. Kanske är det detta som gav röster en mera tilltalande karaktär som du nämner ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 21:14

Ekta Grande, Troels konstruktion med ett 12m i mellanregistret. Enligt Troels ett av de bästa som finns för mellanregister.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-10 21:40

Listening on-axis (at a reasonable distance) we have almost the same distance to the cone, where listening off-axis we have different distances to the various parts of the cone causing interferences (lobing) at higher frequencies causing reduction in overall response, hence beaming. You can see this from the 60 deg. curves below where we at different frequencies have a strong suck-out, e.g. 4 kHz for the 5", 3 kHz for the 6", 2800 Hz for the 8" and 1900 and 3100 for the 13".

Om man skulle göra en trevägare med lite marginal till det Troels skriver med delningar längre ned än de fenomen han beskriver så kanske:

1400 Hz delning uppåt för en 8:a ( halva frekvensen från suckout )
2000 Hz delning uppåt för en 5:a
Diskanten måste därför delas lågt vid 2000 Hz.

Används en 4:a i mellanregistret kan man kanske dela vid 3000 Hz ?

Detta är ju tumregler, kanske långsökta och de stämmer kanske inte helt med verkligheten förstås.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-15 15:45

Ett annat mellanregister som kan vara intressant. Det fyller ju en del "exotiska" luckor med kolfibermembran osv..

http://www.daytonaudio.com/specs/specsh ... od=295-298

Inte jättedyrt hos BRL

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 120-4.html

Är testad i Voice Coil

http://www.audioxpress.com/article/test ... -midwoofer
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-15 19:57

Såhär ser Dayton 4:an ut
Elementet ser välbyggt ut.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-15 19:59

Kraniet, jag har läst igenom litet av testerna på voicecoil och speciellt wavecor mellanbasar verkar prestera väldigt bra, kanske rentav bättre än scanspeak i vissa avseenden.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-15 20:18

Vill man hålla nere priset men ändå köpa något som verkar vara bra är det kanske denna 4:a från Peerless hds med polypropylenkon. Bara 363 kr styck på loudspeakerfreaks.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-15 20:23

Just Peerless hds serie verkar grymt prisvärda . 5 1/2 versionen finns tex i denna, Klångedang.
En liknande version av hds finns även i Linn akurate 212 . Majik 140 har hds 6 1/2 i botten, sls 6 1/2 överst.
Hiquphon gold diskant i Klångedang :

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-15 20:57

En annan version av en 4 vägare som kostar betydligt mindre än linkwitz lx521 skulle kunna se ut såhär kanske...

Sb acoustics 34 i basen, en tolva. Peerless hds 6 1/2 i mellanbas och hds 4:a i mellanregistret. En 3/4 diskant från Sb acoustics på toppen.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-01-15 23:50

Tangband skrev:Just Peerless hds serie verkar grymt prisvärda . 5 1/2 versionen finns tex i denna, Klångedang.
En liknande version av hds finns även i Linn akurate 212 . Majik 140 har hds 6 1/2 i botten, sls 6 1/2 överst.

Borde man inte kunna minska ccavståndet ganska mycket bara genom att vända på basen och flytta upp den lite?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-16 08:20

landa skrev:
Tangband skrev:Just Peerless hds serie verkar grymt prisvärda . 5 1/2 versionen finns tex i denna, Klångedang.

Borde man inte kunna minska ccavståndet ganska mycket bara genom att vända på basen och flytta upp den lite?

Du menar i klångedang ? De kanske ville ha avståndet som det var ?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-01-16 09:44

Tangband skrev:
landa skrev:

Du menar i klångedang ? De kanske ville ha avståndet som det var ?

Hålla ner baffelbredden kanske?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-16 09:59

Det skulle nog kunna bli en riktigt bra högtalare till en väldigt rimlig peng.

edit: Notera dock att det är en viss skillnad på SB34NRXL75-8 och de andra SB34. L-versionen har en mer avancerad motor med underskuret polstycke och dubbla kortslutningsringar. De övriga basarna verkar inte ha några kortslutningsringar alls.
Senast redigerad av Kraniet 2018-01-16 10:43, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-16 10:40

Tangband skrev:Kraniet, jag har läst igenom litet av testerna på voicecoil och speciellt wavecor mellanbasar verkar prestera väldigt bra, kanske rentav bättre än scanspeak i vissa avseenden.

Konstigt, jag svarade på detta. Verkar ha fallit bort, eller så glömde jag skicka.

Wavecor och SB-Acoustics designas av föredetta Scan-Speak/VIfa folk, så det är kanske inte så konstigt. Wavecor har ju sin Balanced Drive vilken är väldigt lik Scan-Speak Symmetrical Drive.
Jag använder själv en WF182BD04 vilken låter väldigt bra, betydligt bättre än 8545.

Men det finns ju andra alternativ till Scan-Speak. Seas ER18RNX presterar tex bättre i basen än Scan-Speak Revelator enligt test på zaphaudio.com
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-16 14:52

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Kraniet, jag har läst igenom litet av testerna på voicecoil och speciellt wavecor mellanbasar verkar prestera väldigt bra, kanske rentav bättre än scanspeak i vissa avseenden.

Konstigt, jag svarade på detta. Verkar ha fallit bort, eller så glömde jag skicka.

Wavecor och SB-Acoustics designas av föredetta Scan-Speak/VIfa folk, så det är kanske inte så konstigt. Wavecor har ju sin Balanced Drive vilken är väldigt lik Scan-Speak Symmetrical Drive.
Jag använder själv en WF182BD04 vilken låter väldigt bra, betydligt bättre än 8545.

Men det finns ju andra alternativ till Scan-Speak. Seas ER18RNX presterar tex bättre i basen än Scan-Speak Revelator enligt test på zaphaudio.com

Intressant

Seas er 18rnx

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-16 15:16

Kraniet skrev:Det skulle nog kunna bli en riktigt bra högtalare till en väldigt rimlig peng.

edit: Notera dock att det är en viss skillnad på SB34NRXL75-8 och de andra SB34. L-versionen har en mer avancerad motor med underskuret polstycke och dubbla kortslutningsringar. De övriga basarna verkar inte ha några kortslutningsringar alls.

Nej där får man se upp.

Faktum är att köper man alla elementen jag hade som exempel ovan, hos loudspeakerfreaks så kostar varje kanal bara 2995 :- plus frakt.
Det skulle alltså var fullt möjligt att göra en aktiv 4 - vägare med utsågade lådor för under 10000:- paret.
Ett annat alternativ som kostar ungefär lika som en Sb 12:a i basen vore två scanspeak Discovery 10:or i isobarikkoppling per kanal i basreflex. Kanske monterade clamshell underifrån i botten på lådan. 65 liter verkar lagom. Presterar riktig djupbas utan LT. Linn akubarik använder förövrigt 8:a versionen av scanspeakelementet i isobarikkoppling.

DISCOVERY 26W/8534G00. 995 :- på hifikit

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-16 18:35

Min plan för mina "4-vägare" ser i planeringsstadiet ut så här:

5-80Hz :
8 x Bremen 10"

80-320Hz:
2 x Seas CX21LTS

320-2200Hz
1 x Ino Audio B67

2200Hz -
1 x Scan-Speak 9700 (i waveguide)

Delningsfrekvenserna är inte huggna i sten utan kan komma att justeras under resans gång. Detsamma gäller typ av filter.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-16 19:14

MagnusÖstberg skrev:Min plan för mina "4-vägare" ser i planeringsstadiet ut så här:

5-80Hz :
8 x Bremen 10"

80-320Hz:
2 x Seas CX21LTS

320-2200Hz
1 x Ino Audio B67

2200Hz -

Delningsfrekvenserna är inte huggna i sten utan kan komma att justeras under resans gång. Detsamma gäller typ av filter.

Kul !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-16 21:06

MagnusÖstberg skrev:Min plan för mina "4-vägare" ser i planeringsstadiet ut så här:

5-80Hz :
8 x Bremen 10"

80-320Hz:
2 x Seas CX21LTS

320-2200Hz
1 x Ino Audio B67

2200Hz -

Kul!
Men det är en trevägare med bassystem, eller hur?

Så är det jag tänkt , dvs trevägare med bassystem.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-17 09:37

Ja, det är en topp för 80Hz och uppåt. Men den kan konverteras till fullregister då två av "basarna" är monterade i den.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-01-17 15:01

MagnusÖstberg skrev:Ja, det är en topp för 80Hz och uppåt. Men den kan konverteras till fullregister då två av "basarna" är monterade i den.

Vad tänker du för waveguide? Och varför? Seos eller någon annan ? Sänka disten eller är det för spridningen?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-17 16:13

Varför inte 9900 då, den har ju waveguide som standard?
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-18 09:17

paa skrev:Varför inte 9900 då, den har ju waveguide som standard?

Dyrare kanske ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-18 09:17

landa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ja, det är en topp för 80Hz och uppåt. Men den kan konverteras till fullregister då två av "basarna" är monterade i den.

Vad tänker du för waveguide? Och varför? Seos eller någon annan ? Sänka disten eller är det för spridningen?

Båda sakerna kanske ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-18 14:15

Jag har två 9700 som är fabriksmatchade till 0,5dB.

Waveguiden har två funktioner, den viktigaste är att minska konrörelsen i det lägre området och begränsa spridningen.

Waveguiden kommer skrivas ut med 3D-printer.
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-18 14:29

MagnusÖstberg skrev:

Jag har två 9700 som är fabriksmatchade till 0,5dB.

Waveguiden har två funktioner, den viktigaste är att minska konrörelsen i det lägre området och begränsa spridningen.

Waveguiden kommer skrivas ut med 3D-printer.

Kul! Då kanske jag kan planka WGn sen till mina 9700 som "ligger och skräpar" :)
Hur har du kommit/kommer fram till hur WGn ska se ut?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-19 01:30

Alla mina projekt tenderar att ta tid...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-19 07:43

MagnusÖstberg skrev:Alla mina projekt tenderar att ta tid...

Näääh var inte sådan nu, senaste verkar (av allt att dömma) gå relativt snabbt!
Skönt att bli av med skräp :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 10:30

Ja färdigställandet av min trevägare går inte så mycket snabbare. Är väl inne på tredje året nu utan att ha byggt en testlåda..
Men snart kanske jag får ordning på tillvaron såpass att jag kan börja bygga nåt..

Men om inte annat har den här tråden sporrat mig till att köpa in lite fler element för test. Nu ska jag bara ta mig för och göra det..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:34

Kraniet skrev:

Ja färdigställandet av min trevägare går inte så mycket snabbare. Är väl inne på tredje året nu utan att ha byggt en testlåda..
Men snart kanske jag får ordning på tillvaron såpass att jag kan börja bygga nåt..

Men om inte annat har den här tråden sporrat mig till att köpa in lite fler element för test. Nu ska jag bara ta mig för och göra det..

Mer inspiration .

En variant är förstås en trevägare. Det blir mindre komplicerat och billigare med dsp filtret ivartfall.

Kanske med dessa element ?
Senast redigerad av Tangband 2018-01-19 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:42

Tänkte mig en golvare då, ca 110 cm hög. Med HDS diskanten i mitten i övre delen av lådan och dubbla Peerless 134 på var sin sida kan man ju dela lite lägre i midbasen, kanske vid 100 Hz ? Eller rent av 80 Hz om man inte spelar tokhögt ?

Så delning skulle då kunna bli : 80 Hz, 2500 Hz 24 bd/okt. Scanspeakbasen i sluten låda 60 liter på varje sida med lite LT.

Total summa för alla element ( 8 totalt ) och två kanaler blir då ungefär 8000:- plus lådorna.

Borde kunna spela starkt och elementen beter sig väldigt fint utanför delningsområdena i diskanten och mellanbasen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 12:47

Zaph har ju konstruerat en intressant 3-vägare med SB acoustics element, denna :
https://www.madisoundspeakerstore.com/3 ... nge-3-way/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-01-19 13:52

Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-19 14:33

Ja, det där är en riktigt snurrig trevägare!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 16:13

IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

1. Att bara använda ett litet register per element ger stora fördelar då det ställer mycket mindre krav på respektive element. Det talar för fyr- och femvägssystem.

2. Att dela upp frekvensområdet i många delar gör underverk för intermodulationsdistorsionen. Det talar för fyr- och femvägssystem.

3. Att använda olika stora membran för olika register möjliggör en väldigt frekvensoberoende spridning, om man ser till så de är tillräckligt små för varje frekvensbands kortaste våglängd. Det talar för fyr- och femvägssystem.

- - -

Trevägssystem har, i förekommande fall, vissa spridningsfördelar framför två- och envägssystem, men inte när trevägarna ser ut sådär! Övergången spridningsmässigt från två rätt så stora mellanregisterelement distanserade av en mittplacerad diskant, är till och med sämre än en åtta- eller till och med tiotummare till en diskant! Det är därför d'Appolito-system behöver ha pyttespå element för övre mellanregistret (undre diskanten) OCH vara flervägiga, OCH gärna har en delning mot diskanten med uppåt 90 fasskillnad, om man vill slippa det fula ljudet som man får då man i översta delningen går från två stora till ett litet element.

Så högtalaren på bilden är på många sätt sämre ur denna synpunkt än många både två- och envägssystem. Ingen bra representant för vad man kanske är ute efter om man siktar mot fyrvägssystem, eller?

Vh, iö

Det där var intressant. Tack för den informationen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 16:31

IngOehman skrev:Nu kanske tråden handlar om fyrvägare punkt, men mitt intryck är att den mera specifikt handlat om varför man bygger fyrvägare, och då är de tre bästa skälen:

- - -

Vh, iö

Bra där IÖ.
Eller ja för min egen del iaf är det vad tråden handlar om. Dvs att få klart med de potentiella tekniska fördelarna och hur högtalaren på bästa sätt kan utformas för att ta till vara på den potentialen.

Här är en annan högtalare som kanske mer ligger i linje med detta.
Revel Salon 2 med tre 8, en 6,5, en 4 och 1" element med delningarna 150, 575 och 2300 Hz. Tanken där verkar vara att alla element ska arbeta kolvformig inom sitt arbetsområde.
Bild
Inte så kostnadseffektivt att använd tre åttatummare i basen. Men jag antar de valt det för att få en smäcker högtalare. De har jobbat mycket med spridningsegenskaperna så baffeln och diskantens vågledare är väl utformade på det sätt som krävs för att få den spridning som de ville ha.
I deras trevägare är mellanregistret en 5-tummare som delas vid 220 och 2000 Hz istället.
Den övre frekvensen stämmer hyffsat väl med att halva våglängden är samma som mellanregisterkonens diameter.

Arbetsområden för trevägarens element är ungefär 3 oktaver i basen, 2 oktaver i midbas, 2 oktaver i mellanregistret och 3 oktaver för diskanten. En rätt så jämn fördelning sett till frekvenser. Men är det vettigt att dela upp det på sådant sätt rent effektmässigt?
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 16:40

En annan revelhögtalare jag sneglat på är deras Gem2
Som synes gjord för att stå nära väggen, vilket är det jag tänkt också. (dock med en annan utformning av lådan)
En 8 en 4 och 1tum. Dvs samma mellanregister och diskant som i fyrvägaren. Samma övre delning på 2300 Hz medan den nedre delningen är 400 Hz.
Bild

Bassystem tänker jag att jag aldrig kommer vilja vara utan så den 4e komponenten i min "fyrvägare" är alltså bassystemet.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-19 17:22

En annan diskantkandidat kan ju vara denna

En mindre oljekyld dome i en kort WG. Kan kanske passa bra mot ett mindre mellanregister med lite högre delning. Tyvärr 100mm diameter på frontplattan så den medger inte så nära placering mot mellanregistret.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 18:08

Kraniet skrev:En annan revelhögtalare jag sneglat på är deras Gem2
Som synes gjord för att stå nära väggen, vilket är det jag tänkt också. (dock med en annan utformning av lådan)
En 8 en 4 och 1tum. Dvs samma mellanregister och diskant som i fyrvägaren. Samma övre delning på 2300 Hz medan den nedre delningen är 400 Hz.
[ Bild ]

Bassystem tänker jag att jag aldrig kommer vilja vara utan så den 4e komponenten i min "fyrvägare" är alltså bassystemet.

Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?

I övrigt verkar det intressant att kombinera en 8:a i mellanbasen med en 4:a. lx 521 har de storlekarna också på elementen. Kanske ett måste, om bassystemet sedan ska delas under 80 Hz med lite ljudtryckskrav ?
Slutligen verkar revel köra med samma metall-material i alla register på denna Gem2. Kanske är det vettigt att inte blanda material ? Eller kan man det och få ett bra resultat ?

Jo, jag tänker också att den fyrvägare som jag funderar att göra nog kommer ha lägsta delningen vid 70-80 Hz. En tre-vägare med bassystem.

Nederst visas linkwitz 4-vägare. Delningarna är 1 khz mellan 8:an och 4 : an med 6 db filter, och 7 kHz till diskanten 24 db/okt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-01-19 18:28

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-19 20:39

Dewpo: snygga högtalare dessa Technics !
Enda nackdelen är kanske att det är en coaxial i mellan/diskanten, dvs stereosystemfelen döljs inte lika bra som på en högtalare som har separat diskant/mellanregister ( som jag fattat det ?). Men det finns ju fördelar också.
De seaselement du länkade till verkar bra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-20 10:44

- - -

Vh, iö

Eftersom man kan använda prisbilliga element i en 4-5 vägare så verkar detta 4:a element intressant :
SB12PFC25-4, 205 kr st på hifikit.

IÖ: kan man få ett bättre resultat med två prisbilliga element vs ett enda dyrt? Hur stort är intermodulations problemet egentligen ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-20 11:18

Tangband skrev:Dessa verkar intressanta. Snygga också .
Undrar varför revel väljer att dela så lågt med diskanten ? Linkwitz med sin 4-vägare lx521 delar ända uppe vid 7 kHz till diskanten ( helt andra element, men ändå ). Metallmembran har väl både fördelar och nackdelar med våldsam uppbrytning i många fall,- även för en 4:a . Ofta låg förvrängning under uppbrytningarna. Detta kanske hindrar en delning vid mer normala 3500 hz då man har en 4:a som mellanregister ? Kanske använder de en diskant som inte låter pressat vid 2300 Hz ? Eller handlar den låga delningen om att anpassa dessa högtalare till en 5.1 set-up med revel högtalare med samma delning ?

Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt

Här är en mätning på Salon 2
Bild
https://www.stereophile.com/content/rev ... asurements

Kan även kolla på denna sida för mer mätningar
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... ma_salon2/

I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-20 15:12

Kraniet skrev:

Jag har förstått det som att de vill ha en jämnt avtagande kurva off-axis. Det och att elementen ska arbeta kolvformigt

[ Bild ]

I den första Salon satt det en bakåtriktad diskant för att få rätt energikurva. Men i den nya modellen menar Kevin Voecks i en intervju att denna extra diskant inte behövs eftersom de fått till spridningsmönstret så bra med hjälp av WGn och lådans utformning.

Jag blir sugen på att lyssna till någon revel . De verkar prestera bra både i mätningar och i lyssning.

Mer inspiration: Här en bild på SVS 3,5 vägare, de använder en 4:a i mellan registret från Peerless hds. 6 1/2 basar från samma serie.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-21 21:37

Mer inspiration: warfedale jade 7 , en 4- vägare .

Frekvenskurvan från stereophile test.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-01-21 21:57

Kraniet skrev:

[ Bild ]

Dr. Floyd Toole har Salon 2 hemma... borde säga en del om dem. Han har dem dock monterade upp-och-ned en bra bit upp... :mrgreen:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-22 17:32

Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

http://www.audioxpress.com/article/Driv ... -Speakers1
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-23 09:35

Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

I artikeln sägs det att musikmaterial har mest energi i frekvenser under 600 Hz och att det avtar med 20 dB/dekad ovan denna frekvens.

Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.

Det är klassisk musik som avses antar jag. Hur är det med modern musik och film? Är det ens relevant information?
I artikeln använder de den tesen för att rättfärdiga att mellanregister och diskant kan ha lägre effekttålighet än basen i en flervägshögtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-01-23 11:18

En normal domediskant klarar nog inte att dispatcha värma från ens 20w så resonemanget håller nog.
Jag saknar dig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-23 15:57

Kraniet skrev:
Kraniet skrev:Här hittade jag en artikel ang elementval till flervägshögtalare

I artikeln sägs det att musikmaterial har mest energi i frekvenser under 600 Hz och att det avtar med 20 dB/dekad ovan denna frekvens.

Maximum SPL—Electrical Limit: Tests made from the late 1920s forward1 indicate that for most musical ensembles, SPL peaks somewhere in the 200 to 600-Hz range, and decreases at a rate of about 20 dB per decade above that frequency. This is the same as saying that SPL decreases with increase in frequency at a rate of 6 dB per octave.

Det är klassisk musik som avses antar jag. Hur är det med modern musik och film? Är det ens relevant information?
I artikeln använder de den tesen för att rättfärdiga att mellanregister och diskant kan ha lägre effekttålighet än basen i en flervägshögtalare.

Om resonemanget stämmer, kan man kanske använda effektsvagare mellanregisterelement ?
Som detta fountek FR88EX, presterar väldigt bra enligt zaph audio, men klarar bara 15 w kontinuerligt enligt spec.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-23 16:15

Det beror väl på vart det delas tänker jag. Jag tycker det känns som lite väl låg effekttålighet.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 08:07

http://medleysmusings.com/seas-h1397-04 ... d-tweeter/
Här har jag det misstänkta Seas element revel eventuellt använder. En genomgående test med dist-mätningar
Likheten är slående, men revel använder en waveguide.

”At high output, the HD is fairly low above 2khz, dominated by almost solely 2nd order distortion. 3rd order and subsequent odd order distortion components are at most 0.33% (3rd order; 2250hz) in the 96dB testing. At a moderate output of 90dB/1m, the distortion is pretty much below 1% above 1.5khz with a rising trend above 5.5khz, but again comprised of 2nd order distortion. It’s interesting to note the higher order distortion components essentially stay the same above 2khz as the output is increased while only 2nd order distortion rises.

Bottom line:

Small and very compact.
$42 price tag (as of this writing) is attractive.
Very nice off-axis performance, though you may not like the on-axis rise.
Well controlled high frequency dispersion.
Crossed at 2khz with a LR4 this driver should be able to provide some hearty output levels.”

Verkar prestera låg dist vid delning 2250 Hz , tredje ordningen.
Kostar bara 425:- på hifikit.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 10:07

Jo det verkar vara en fin diskant. Nagref använde den (två) i sina forumhögtalartävlingshögtalare. Men mittenpluppen bör knipsas bort (sk LTS-modd) för bättre högfrekvensegenskaper.
Men den passar kanske bra för WG-applikationer så som den är.

Har annars kikat lite på denna:
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462

Lite lik en välbeprövad Vifa-diskant som fanns förr. Vet dock inte om den har jämförbar prestanda. Jag gillar dock gallret framför domen så man slipper klåfingriga intryck av domen..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 11:49

Denna diskant verkar ha samma motor som metall diskanten jag visade ovan.
Linkwitz använder den i lx521
Har galler.
Konstruktionen medger enkel och snygg montering för DIY

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 12:00

Zaphaudio har ju tester på en hel del element, bland annat de vi nu pratar om

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
http://www.zaphaudio.com/

De verkar ju båda rätt ok. men det skiljer ju lite i frekvensgång osv.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-24 12:05

Kraniet skrev:Zaphaudio har ju tester på en hel del element, bland annat de vi nu pratar om

http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/compare.html
http://www.zaphaudio.com/

De verkar ju båda rätt ok. men det skiljer ju lite i frekvensgång osv.

Jo, han sätter nog vifas version snäppet högre, men allt beror på hur diskanterna används.
Nht XD har tex metalldiskanten från Seas.
http://www.audioholics.com/soundbar-and ... rview.html

Mäter oerhört bra i stereophiles test

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-24 14:09

Det ser ganska bra ut ja. Jag kan tycka att det där fallet i diskanten inte är så snyggt, sen ser man även att spridningen inte harmoniserar i övergången från midbasen till diskanten. Diskanten skulle haft en WG så hade det kunnat se bättre ut (går säkert förbättra på andra sätt också, baffelbredd tex). Sen ser det ut som att det är för mycket energi i området 3-4 kHz (speciellt med tanke på att spridningen går upp där och ökar energin än mer)

Jag tycker det är underligt med sådan firma och med ett sånt projekt att det inte är "perfekt".
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-25 17:35

Ett annat intressant mellanregister, Morel EM428. Väldigt fin frekvensgång, nästan så att det skulle gå att använda helt passivt, samt en väldigt hög effekttålighet. Dyrare dock, runt 1400 kr

https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /EM428.pdf
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-25 22:04

Kraniet skrev:Ett annat intressant mellanregister, Morel EM428. Väldigt fin frekvensgång, nästan så att det skulle gå att använda helt passivt, samt en väldigt hög effekttålighet. Dyrare dock, runt 1400 kr

https://www.morelhifi.com/wp-content/up ... /EM428.pdf

Verkar intressant .

Finns det några bra mellanregister/midbasar med hög känslighet som är bra ? De flesta verkar ha rel låg känslighet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-25 22:46

Här är en faital pro med 99 dB känslighet. Frekvenskurvan off axis ser ju dock lite skum ut.

http://www.faitalpro.com/en/products/LF ... =101010100

Annars finns ju 4fe32 som ligger på 91 dB vilket ju är ganska högt. Billig och fin frekvensgång. Den finns även med ferrit-magnet och blir då billigare.
http://www.faitalpro.com/en/products/LF ... =401005100

Annars är det mest 6,5" mellanregister som finns med högre känslighet.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 08:18

Faital PRO 4FE32

Fabrikskurvorna ser ju fina ut, men hur ska man montera ett sånt här element ? Bakifrån baffeln ?
Jag inbillar mig att element med hög känslighet ofta även spelar dynamiken på ett bra sätt, men ofta på bekostnad av bandbredd och frekvensgång. Neodynium i motorn känns effektivt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-26 10:56

Precis, den måste ju monteras bakifrån. Eller förses med en kosmetisk ring eller nåt liknande.

Magnetstyrkan är det som ger motorstyrkan. Valet av magnetmaterial är kanske underordnat. En del menar att det finns skillnad i ljud mellan olika magnetmaterial, men jag vet inte.
Nåt jag tror stämmer är att neodymn påverkas mindre av talspolens magnetfält och därmed kan det bli mindre modulering av fältet och lägre dist.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-01-26 10:59

Ska monteras bakifrån ja, tätningen finns på redan från fabrik.
Tittade på detta element när jag funderade på en linjekälla, men det blev inget av det.

Henrik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 11:17

nuffe skrev:Ska monteras bakifrån ja, tätningen finns på redan från fabrik.
Tittade på detta element när jag funderade på en linjekälla, men det blev inget av det.

Henrik

Faital pro tillsammans med denna seas diskant delat vid 400 Hz och 4 kHz kan placeras nära varandra. Baffeln skulle kunna vara en extrabaffel med 6 mm Mdf eftersom faital PRO ska monteras bakifrån.
Då får man ett högkänsligt övre register med ungefär likvärdig känslighet på elementen :)
Sedan skulle detta kunna kombineras med en Peerless 6 1/2 tummare ( som tex sitter i Linn akurate 212 ) med glasfiberkon, då kan man nog spela rätt starkt för strax över tusenlappen per kanal :)

Sedan dela hela rasket vid 80 Hz med dubbla subbasar med valfri 12:a.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-26 11:57

Skulle nog kunna låta riktigt bra.

Jag har ett par av 4fe32 och de låter väldigt trevligt utan filter
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 12:21

Kraniet skrev:Skulle nog kunna låta riktigt bra.

Jag undrar vad som blir bäst, att dela mellan peerlessen och faital pron passivt ( spole , konding ) och köra resten aktivt, eller dela passivt mellan diskanten och faital ?

Linkwitz kör ju passivt mellan 8 :an och 4 :an i sin lx 521, resten är aktivt delad. Blir sammantaget en fyrvägare.

Det är ju ett problem för de som kör aktivt med dsp filter och vill utöka till 4-vägs, eftersom de oftast är 3-vägs som mitt Dbx.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 12:23

Kraniet skrev:Skulle nog kunna låta riktigt bra.

Låter de bra även vid lite högre ljudtryck ?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-01-26 12:41

Jag har den mindre Faital Pro 3fe22 och den låter bra även högt upp i frekvens dock bör den även delas högt då röster låter tunna. I mitt fall ca 400Hz som jag tycker är för lågt

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-26 13:18

Kort inpass bara, om monteringen. Elementet har likadan "skum-packning" på fram- och baksida av korgen, så det lämpar sig lika väl för montering framifrån/utifrån. De flesta bilder man ser på elementet monterat, så är det framifrån.
Om man kan stå ut med de fula "öronen" runt skruvarna...
Jag skulle nog föredra montage framifrån för att slippa jobba med avfasning av kanterna i baffelhålet (som ju krävs vid montage bakifrån).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-26 14:03

Har inte testast 4fe32 så mycket så jag vet inte hur "ansträngda" de blir vid högre ljudtryck. Har inte spelat dom med filter alls så jag har ingen aning.

Ang passiv eller aktiv delning så vet jag inte. Men spontant känns det som att passiv delning för de tre elementen vore bättre.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-26 18:24

Kraniet skrev:Har inte testast 4fe32 så mycket så jag vet inte hur "ansträngda" de blir vid högre ljudtryck. Har inte spelat dom med filter alls så jag har ingen aning.

Ang passiv eller aktiv delning så vet jag inte. Men spontant känns det som att passiv delning för de tre elementen vore bättre.

aktiv delning har väl kanske EMK -fördelar vid 80 Hz nedåt med mellanbasen ? Kanske även uppåt vid 400 Hz ? Spontant känns det som att faital elementet uppåt samt diskanten nedåt skulle kunna delas med passivt med fördel, med 6 db filter vid kanske 5 kHz ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-26 23:22

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Har inte testast 4fe32 så mycket så jag vet inte hur "ansträngda" de blir vid högre ljudtryck. Har inte spelat dom med filter alls så jag har ingen aning.

aktiv delning har väl kanske EMK -fördelar vid 80 Hz nedåt med mellanbasen ? Kanske även uppåt vid 400 Hz ? Spontant känns det som att faital elementet uppåt samt diskanten nedåt skulle kunna delas med passivt med fördel, med 6 db filter vid kanske 5 kHz ?

ja jag menar delningen mot mellanregistret och diskanten. Delningen vid 80 bör (måste?) göras elektroniskt.
Det har ju visats att en spole ger lägre dist i mellanregistret, vet dock inte om effekten går så lågt som 400 Hz. men oavsett så tror jag att "integreringen" av elementen kan bli bättre med passivt filter. Men har du möjlighet så kan du ju kanske jämföra de två alternativen.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 08:52

Hittade en dist-mätning på ett mindre faital pro element, mycket låg dist. 8O
Denna version utan neodyniummagnet har visst demodulationsring i koppar.

”3Fe25 är en version av 3Fe22 med Ferrit magnet och demodulations ring. Högtalarelmentet är ett fullregister element med frekvensomfång på 90 Hz till 20 kHz och kräver i många fall ingen extra bas”

Faital Pro 3FE25

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-01-27 12:03

Inget nytt under solen. viewtopic.php?t=57005

Men måste säga att just faital pro är en tillverkare som imponerar på mig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 20:32

landa skrev:Inget nytt under solen. viewtopic.php?t=57005

Men måste säga att just faital pro är en tillverkare som imponerar på mig.

Det verkar faltiskt bli svårt att hitta ett element med lägre distorsion, lika hög känslighet och med så hög bandbredd uppåt för det låga priset, kul !

Frågan om man kunde hitta ett motsvarande lika prisvärd baselement på 6 1/2 , är det Peerless HDS varianter som ger mest pang för pengarna ? Finns det andra ?

Med en bra 6 1/2 , detta faital pro 3 tums element och seasdiskanten som linkwitz använder kan det kanske bli nåt :)

Hur skulle delningarna se ut ? Eftersom nån skrev att 400 Hz för faital pro:n var för lågt, så kanske : 600 hz, 5 khz ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-01-27 20:39

Faital pros 3:a och Seas 4: mellanregister.
känsligheten är högre på faital pro, samtidigt som priset är tre gånger lägre.
Är seas mid:en kanske bättre på andra sätt ?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-27 21:22

Faital är kanske lite för klen, det brukar vara grejen när element ser oväntat bra och billiga ut.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-29 12:18

Sett till deras känslighet och effekttålighet så kan de spela lika högt kontinuerligt. Däremot har MU10 en effekttålighet på 100 W kortvarigt jämfört med endast 40W för 3FE25.
Men känsligheten spelar återigen en roll och skillnaden i max ljudtryck blir bara ca 1,5 dB. MU10 är ju dock mycket snyggare..

4FE32 känns dock som ett bättre alternativ. Den får ju lite bättre lågfrekvenskapacitet samt et par dB högre topp ljudtryck eftersom den är specad för 60W. Den peakar på 105dB enligt Basta
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-01-29 13:39

La precis beställning på 2 3fe25. Tänkt delning 500 och 3.2 khz.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-01-29 13:54

landa skrev:La precis beställning på 2 3fe25. Tänkt delning 500 och 3.2 khz.

Kul! Blir intressant att höra hur dina intryck från det.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-01-29 15:02

Kalejdokom skrev:Kort inpass bara, om monteringen. Elementet har likadan "skum-packning" på fram- och baksida av korgen, så det lämpar sig lika väl för montering framifrån/utifrån. De flesta bilder man ser på elementet monterat, så är det framifrån.
Om man kan stå ut med de fula "öronen" runt skruvarna...
Jag skulle nog föredra montage framifrån för att slippa jobba med avfasning av kanterna i baffelhålet (som ju krävs vid montage bakifrån).

Beror ju på tjocklek på baffel, men i princip håller jag med dig.
Om vi utvecklar "bakifrån" montage lite skulle det kanske passa med Dyton ND20FB-4, som även den är avsedd för
montage bakifrån och ska delas ganska högt upp. Snyggt kan det bli men till en del extra arbete.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-01-29 21:20

Om man vill jobba lite, så kan man ju försänka (fräsa ner för) elementen på baksidan, så att det inte blir så djup "tunnel" framför elementet genom baffeln. Elementen kan man sedan låsa fast med lister på baksidan (som alltså klämmer elementen mot baffeln).
Så tänkte jag...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-01 11:17

Här är ett till mellanregister med högre känslighet Fane 5HPM

https://www.fane-international.com/view ... 5HPM#tab-5

Kanske inte superbra spridning men i övrigt ser det ju användbart ut.
Inte så dyrt https://www.thomann.de/gb/fane_studio_5_hpm.htm

edit: Thomann har annars väldigt bra pris på MSH-115 endast ca 390kr
https://www.thomann.de/gb/monacor_msh_115.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-02-01 19:54

Alltid roligare med en bild. Hade glömt hur mycket magnet och lite element det var. Ger dock ett förtroendegivande intryck. Lät helt ok när grannen körde dem som fullregister.
Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-01 20:12

landa skrev:Alltid roligare med en bild. Hade glömt hur mycket magnet och lite element det var. Ger dock ett förtroendegivande intryck. Lät helt ok när grannen körde dem som fullregister.
[ Bild ]

Snyggt. Jo dom är små. Tycker 4FE är nog så liten. Men de känns inte alls billiga
Har en Scan-Speak 10F och den är också superliten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2018-02-01 23:01

Börjar bli lite tveksam. När jag simulerar i basta får jag en känslighet på 86? Har jag gjort fel någonstans? Min erfarenhet av faital är att man kan lita på deras mätningar. Hmm

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-02 09:50

Ingen som vill ha mitt Audax HM130g0 element och mäta på? 5" visserligen men hög känslighet med lätt kon och redig magnet. Verkar på pappret ha lite orolig frkvensgång onaxis mellan 200-800Hz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-03 08:59

Kraniet skrev:Här är ett till mellanregister med högre känslighet Fane 5HPM

https://www.fane-international.com/view ... 5HPM#tab-5

Kanske inte superbra spridning men i övrigt ser det ju användbart ut.
Inte så dyrt https://www.thomann.de/gb/fane_studio_5_hpm.htm

edit: Thomann har annars väldigt bra pris på MSH-115 endast ca 390kr
https://www.thomann.de/gb/monacor_msh_115.htm

Det där monacorelementet behöver ju ingen nedfräsning. Har du några länkar till tester av detta element ? Är det lika bra eller bättre än Seas 4” mu10 ? Skulle kunna kombineras med Monacor diskant för nära placering, DT-28N.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-03 10:29

Här finns det lite mätningar på MSH116 vilket är en 4ohms variant av samma elementet (tror jag).

http://heissmann-acoustics.de/tag/msh-1164/

Bild

MSH-115 borde väl mäta ungefär likadant. Fördelen med 116 är att den har lite högre känslighet och därför kanske enklare att jobba med ibland.

Tycks komma ihåg att Öhman kommenterat i en annan tråd att det har en väldigt bra kon med låg lavindist

Här är förresten Seas MP12 http://www.seas.no/images/stories/vinta ... mp12vc.pdf som används i NHT 3.3
Nämns lite om NHT 3.3 och mellanregistret i denna tråd viewtopic.php?f=10&t=47391&full=1
Det delas alltså vid 320 och 3500 Hz i den högtalaren.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-03 12:23

Seas mp12 och det nyare seas-element linkwitz använder i sina lx521.
Undras om det nyare elementet med spunnen polypropylen är bättre än det gamla? Eller är det likvärdiga prestanda?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-03 12:26

Kraniet skrev:Här finns det lite mätningar på MSH116 vilket är en 4ohms variant av samma elementet (tror jag).

http://heissmann-acoustics.de/tag/msh-1164/

[ Bild ]

MSH-115 borde väl mäta ungefär likadant. Fördelen med 116 är att den har lite högre känslighet och därför kanske enklare att jobba med ibland.

Tycks komma ihåg att Öhman kommenterat i en annan tråd att det har en väldigt bra kon med låg lavindist

Här är förresten Seas MP12 http://www.seas.no/images/stories/vinta ... mp12vc.pdf som används i NHT 3.3
Nämns lite om NHT 3.3 och mellanregistret i denna tråd viewtopic.php?f=10&t=47391&full=1
Det delas alltså vid 320 och 3500 Hz i den högtalaren.

Distorsionen verkar ju vara låg, man blir bara lurad av det ”billiga ” utseendet. Kanske man borde vara tacksam att Monacor 116 och 115 kan monteras utan nedfräsning.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-03 13:38

Här finns en byggsats från monacor där de använder dubbla 4" av Monacor 116.
Lider denna konstruktion av samma spridningsfel som den tidigare Zaph- konstruktionen jag länkade till tidigare ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-02-03 13:46

Tangband skrev:Här finns en byggsats från monacor där de använder dubbla 4" av Monacor 116.
Lider denna konstruktion av samma spridningsfel som den tidigare Zaph- konstruktionen jag länkade till tidigare ?

Jag har inte provat byggsatsen, men basarna är helt outstanding.
Har själv ett par 40-liters med en sådan i varje och dom är mycket respektabla med ett enormt tryck.
Bilagor
DSC_0003.jpg
DSC_0003.jpg (483.91 KiB) Visad 5875 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-03 15:40

Perfektor, har du någon erfarenhet av det element Kraniet länkade till , Monacor MSH-115?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-03 17:08

MU10 är ju ett mycket mindre element och har väldigt låg känslighet. Konmaterialet verkar helt ok och motorn är ju väldigt avancerad. Det är ju Linkwitz som designat/kravställt elementet se det har ju låg dist enligt hans kriterier.

MP12 har/hade en mebranyta på 62cm2 medan MU 10 har 38cm2. Ganska stor skillnad. Men det behöver ju inte betyda allt för mycket om det delas lite högre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-02-03 17:12

Tangband skrev:Perfektor, har du någon erfarenhet av det element Kraniet länkade till , Monacor MSH-115?

Inte direkt, men jag har aldrig testat något som varit dåligt ur Monacors fatabur.
Inte ens de allra billigaste har varit dåliga.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-07 14:08

Seas Noferro-900 am Visaton Waveguide WG-148R
http://heissmann-acoustics.de/test-wg148r-noferro-900/

Hittade en test med denna kombination: en prisbillig Seas diskant ihop med en waveguide ger 5-stjärnigt resultat, pris kring femhundra kr st. Kan delas vid 1,5 kHz enligt testaren med 18 db okt filter.

Kanske en sådan waveguidediskant kan kombineras med en bra 5:a som midbas ihop med en 8:a och sedan valfri 12:a ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-07 16:16

Det är ingen standarddiskant det. Var köper man den?

Men det såg ju väldigt fint ut. Lite energiförtätning i området 3-4 kHz vilket kanske inte är så optimalt, men annars ser det ju suveränt ut.
Jag tycker dock att WGn är förstor. Gillar inte hur det ser ut när det paras med ett mindre mellanregister :oops:

Men nog skulle det kunna bli riktigt bra som du säger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-02-07 16:23

Den här har ju allt-i-ett och en trevlig kurva dessutom.
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/105670/

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-08 09:44

Kraniet, tänker du på en mindre vågledare som ex Seas DXT? Eller så kanske det inte behövs någon alls om en 3-4" mellan möter upp?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-08 10:02

Emanuelgbg skrev:Kraniet, tänker du på en mindre vågledare som ex Seas DXT? Eller så kanske det inte behövs någon alls om en 3-4" mellan möter upp?

Ja precis

Mitt nästa diskantköp blir nog denna

Denna sprider ju lite bättre och kan kanske matcha ett mindre mellanregister bättre (?)

Behovet av WG beror väl också på vilka spridningsegenskaper man tror sig vilja ha.

Öhman utnyttjar väl lite kluriga diffraktionsfenomen för att modifiera elementens spridning vid delningsfrekvensen. Med rätt baffelmått så kan midbasen ger mer eller mindre spridning vid vissa frekvenser.

Storleken på mellanregistret behöver ju inte fälla hela avgörandet. Det är ju fortfarande de faktiska spridningsegenskaperna som är intressanta. Men chansen att ett mindre element har bättre spridning vid högre frekvenser ökar ju.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 11:45

Kraniet skrev:
Emanuelgbg skrev:Kraniet, tänker du på en mindre vågledare som ex Seas DXT? Eller så kanske det inte behövs någon alls om en 3-4" mellan möter upp?

Ja precis

Mitt nästa diskantköp blir nog denna

Denna sprider ju lite bättre och kan kanske matcha ett mindre mellanregister bättre (?)

Behovet av WG beror väl också på vilka spridningsegenskaper man tror sig vilja ha.

Öhman utnyttjar väl lite kluriga diffraktionsfenomen för att modifiera elementens spridning vid delningsfrekvensen. Med rätt baffelmått så kan midbasen ger mer eller mindre spridning vid vissa frekvenser.

Storleken på mellanregistret behöver ju inte fälla hela avgörandet. Det är ju fortfarande de faktiska spridningsegenskaperna som är intressanta. Men chansen att ett mindre element har bättre spridning vid högre frekvenser ökar ju.

Wavecore tw022 testas av Heissman här med rätt bra resultat.
Dock en aning sämre (?) på vissa punkter än seasen med waveguide jag länkade till ovan.
( även sämre än Seas dxt )

http://heissmann-acoustics.de/test-wavecor-tw022wa06/
Senast redigerad av Tangband 2018-02-08 12:10, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 11:51

Här testas även Seas dxt med mjukt membran
http://heissmann-acoustics.de/test-seas-dxt-27tbcd-g/

Fantastiskt resultat.

Diskanten används av tex GRIMM audio ( metallversionen )

Hmm....Man verkar få ned disten dramatiskt och kan spela högre vid 2 kHz med waveguide, som Heissman visar där han även mätt på samma diskanter utan waveguide.

Så spridningen är kanske inte hela fördelen med waveguide.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-08 13:27

Jag använder DXT i mina nuvarande högtalare. De låter väldigt bra. De har dock lite väl stor spridning vid lägre frekvenser. Matchningen mot WF182 blev inte riktigt lika bra som jag velat.
Men mot ett mindre element och i en högtalare där man eftersträva bred spridning längre upp i frekvens är det nog inte så dumt.
Sen finns det en del som funderat över hur bra det är med en diffraktionsbaserad princip. Ger det en "ljudkaraktär" som andra diskanter inte har?

Ett problem jag upplever med mina högtalare nu är att det är ganska tydlig kantringseffekt (trots att de är kraftigt invinklade). Exakt vad det beror på vet jag inte men spridningsegenskaperna antar jag är en del i det hela.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-08 13:29

Tangband skrev:
Hmm....Man verkar få ned disten dramatiskt och kan spela högre vid 2 kHz med waveguide, som Heissman visar där han även mätt på samma diskanter utan waveguide.

Så spridningen är kanske inte hela fördelen med waveguide.

Så är det ju förstås. WGn tenderar att "förstärka" lägre frekvenser och det ger ju typiskt mindre belastning på diskanten.
Mvh
Magnus

Lennart

Inläggav Lennart » 2018-02-08 15:37

Har DXT i mina vita DSpeaker servo 300, är nog en ganska okänd produkt som tyvärr blev för dyr.

Bild

Bild

/Lennart

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:09

Lennart skrev:Har DXT i mina vita DSpeaker servo 300, är nog en ganska okänd produkt som tyvärr blev för dyr.

[ Bild ]

[ Bild ]

/Lennart

Låter diskanten bra i dessa då ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:13

Kraniet skrev:Jag använder DXT i mina nuvarande högtalare. De låter väldigt bra. De har dock lite väl stor spridning vid lägre frekvenser. Matchningen mot WF182 blev inte riktigt lika bra som jag velat.
Men mot ett mindre element och i en högtalare där man eftersträva bred spridning längre upp i frekvens är det nog inte så dumt.
Sen finns det en del som funderat över hur bra det är med en diffraktionsbaserad princip. Ger det en "ljudkaraktär" som andra diskanter inte har?

Ett problem jag upplever med mina högtalare nu är att det är ganska tydlig kantringseffekt (trots att de är kraftigt invinklade). Exakt vad det beror på vet jag inte men spridningsegenskaperna antar jag är en del i det hela.

Är det passiv delning du kör med ? Olika brantheter blir olika bra för olika högtalare. Möjligheterna är ju oändliga ( med passiva filter )

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-09 11:39

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Jag använder DXT i mina nuvarande högtalare. De låter väldigt bra. De har dock lite väl stor spridning vid lägre frekvenser. Matchningen mot WF182 blev inte riktigt lika bra som jag velat.

Är det passiv delning du kör med ? Olika brantheter blir olika bra för olika högtalare. Möjligheterna är ju oändliga ( med passiva filter )

Jag är väl inte jätteavancerad i mina kunskaper, sen är jag dålig på att bygga och utvärdera prototyper. Så nä högtalaren väl är bygd så finns det ju en rad begränsningar redan som måste hanteras. Filter ordningar och delningsfrekvenser upplever jag är två av de sakerna. Dvs det finns ett begränsat antal lösningar att tillgå när det kommit till den punkten.
Tex så försänkte jag inte basarna. Det visade sig att fasningen förmodligen skulle varit bättre om basarna hade försänkts. Men givet begränsningarna som blev tycker jag ändå att resultatet blev rätt så bra. Bättre än en del dyra köpeshögtalare. Men en version 2 hade nog inte varit dumt så jag kunde rätta till lite av de problem jag såg under den senare delen av färdigställandet. :)

finns en byggtråd här:
viewtopic.php?f=3&t=44122&hilit=kaw

edit: tiden går.. många år sen nu..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 08:52

Här är mätningar ( ej fabrikens ) på en intressant 8:a från SB acoustics.
http://hificompass.com/en/speakers/meas ... 23nacs45-8

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 12:07

Lite hög dist tyvärr på ovanstående ( jämfört med de bästa )
Denna 14 cm vifa mäter ytterst imponerande, både frekvensgång och med distmätningen.
Skulle säkert fungera bra mellan 600 hz- 3500 hz.
http://hificompass.com/en/speakers/meas ... -ne149w-04

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-02-10 19:58

En här kanske kan vara intressant?
Profiltråd med kylhål i magneten och en brett omfång som borde passa dina önskemål.
http://www.monacor.se/produkter/5-1/vnr/101390/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-19 10:01

Här är en test i voicecoil med en mid dome som mäter väldigt bra.
Tyvärr är priset lika högt som prestandan. 5000:- per styck ! Men då är distorsionen också lägre än de dyraste scanspeak-alternativen.
http://www.voltloudspeakers.co.uk/wp-co ... ressed.pdf

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-19 10:13

Här test i voicecoil av en intressant 30 mm diskant från wavecore.
http://www.audioxpress.com/article/Test ... ed-Tweeter
Väldigt låg dist, men volten mäter lite bättre och är i sin tur outstanding.
Borde kunna användas till en fullregister tre-vägare, kan delas under 1 khz.

Återgå till DIY-forum