Tvåvägare med 8-tums bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen

Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-08 19:45

Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg
Counterpoint 128T 25th Anniversary
128T-Ver.1_1024x1024.jpg (22.14 KiB) Visad 8034 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2019-02-08 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Alexi » 2019-02-08 19:50

Hört talas om Ino Audio pi60?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-08 19:54

Alexi skrev:Hört talas om Ino Audio pi60?

Jag läser ju om den hela tiden här på forumet men jag har inte brytt mig så mycket tidigare. Jag gjorde en snabb sökning och då trillade polletten ned. ;)

Ps. Bygga egna Ino Audio pi60, är det något man gör eller? Ritningar, delningsfilter, val av element?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 20:32

EmuMannen skrev:
Alexi skrev:Hört talas om Ino Audio pi60?

Jag läser ju om den hela tiden här på forumet men jag har inte brytt mig så mycket tidigare. Jag gjorde en snabb sökning och då trillade polletten ned. ;)

Ps. Bygga egna Ino Audio pi60, är det något man gör eller? Ritningar, delningsfilter, val av element?

Dom går ju köpa som byggsats. Lådorna verkar dock inte helt enkla att snickra ihop själv.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-08 22:08

EmuMannen skrev:Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg

Det har ju sina för och nackdelar med att blanda element med stor radie för att sedan dela till en 1:tummare för diskanten. Snell E modellen lyckades ju ganska bra och även pi60.

Det finns ju en del problem att hantera:

Beamingproblem ( kan åtgärdas med ett mindre baselement och/eller en låg delningsfrekvens )
Diskanten måste kunna delas lågt utan att låta illa.
Basen måste kunna spela med låg dist vid mellanhöga frekvenser för att möta diskanten.
Spridningen från elementen kommer pga skillnaden i storleken att se väldigt olika ut vid delningen- Toole har ju forskat mycket om detta. Kan åtgärdas ( om man tycker det är viktigt ) med waveguide eller CD-horn.

Resultat: troligen dyrt med element som klarar detta !

En stor fördel med en bra 8:a verkar vara att man i de flesta fall inte behöver dela högre än 80 Hz mot basmoduler= inga möjliga problematiska delningsfrekvenser där örat är mest känsligt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-08 23:33

Men en 11- tums bas och en diskant då? Denna har ju fått enormt bra recensioner:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rekt-demo/

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 23:56

Seas A26 är ju också lite cool

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365

Skulle vilja lyssna på dom
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 23:58

Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 10:30

Kraniet skrev:Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

Intressant tråd. DanNorman skriver att han inte hittat nån 8:a som duger.
Klart är att man bör använda nån slags waveguide till en så stor midbas- inte minst efter de senare rön som kommit från bla Toole .

Enda fördelen som jag ser det med en 8:a är ljudtryckskapacitet och att man kan dela lågt ( 80 hz eller lägre ) till ett par basmoduler . Då slipper man ju fler delningar är tre, och slipper problem med delning vid de frekvenser örat är mest känsligt vid . Detta kanske är en väldigt stor fördel ?

Men ska man undvika beaming- problem ( som kan höras ! ) så är nog minimum en 4 vägare om man har lite krav på ljudet, tex en 12:a, en 8:a, en 4:a och en 1 tums diskant.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 10:44

Kraniet skrev:Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

Klart intressant läsning. Ino Audio pi60 hade jag helt missat, klart inspirerande. Seas A26 har jag varit sugen på att bygga men jag tror kostnaden för elementen höll mig tillbaka. Heco Direkt är ett intressant koncept men jag vet inte...

Innerst inne så vet jag att nästa bygge borde bli ett par beprövade trevägare + två separata basmoduler. Men som vanligt blir jag sugen att testa en massa andra mer eller mindre hopplösa koncept (som att modda mina SoundSpan till exempel). Jag borde nog fokusera på att få klart mitt försteg i stället... :oops:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 10:50

EmuMannen skrev:

Klart intressant läsning. Ino Audio pi60 hade jag helt missat, klart inspirerande. Seas A26 har jag varit sugen på att bygga men jag tror kostnaden för elementen höll mig tillbaka. Heco Direkt är ett intressant koncept men jag vet inte...

Innerst inne så vet jag att nästa bygge borde bli ett par beprövade trevägare + två separata basmoduler. Men som vanligt blir jag sugen att testa en massa andra mer eller mindre hopplösa koncept (som att modda mina SoundSpan till exempel). Jag borde nog fokusera på att få klart mitt försteg i stället... :oops:

Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.
http://www.troelsgravesen.dk/BOOKSHELF-3WC.htm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-09 11:29

De flesta spelar väl inte högre än att en 6,5-7 tums midbas räcker.
Jag har ju funderat på högtalare med större bas för att få mer "slam". Åtta tums midbas "känns" annorlunda. Vet inte om det är inbillning dock.
Men jag vill samtidigt ha en smal högtalare. Nu har tankarna mer glidit över mot trevägare med dubbla 6,5 och 5,25 som mellanregister.

Tvåvägare med 8-tumsbas har ju det problemet att det är svårt att hitta lämpliga midbasar. Sen ställer det ju mer krav på designen men det är nog inte omöjligt att få till.

Detta element i originaltappning var ju ett välanvänt element då det begav sig. Är nog inte så dumt idag heller.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 20-08.html

Problemet med högtalaren i första inlägget tycker jag är att baselementet har en väldigt orolig frekvensgång. Utan att ha hört det först skulle det inte vara mitt första val.

Edit: Jag har ju byggt en högtalare med CA22RNY och det elementet tyckte jag lät väldigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 11:31

Tangband skrev:Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.

Jag har också varit sugen på att bygga Troels Bookshelf-3WC. Jag är dock lite skeptisk till "aperiodic tuning" men Troels verkar veta vad han gör. Nu köpte jag inte 22W till mitt senaste bygge (som jag funderade på) utan ett par SB23NRXS45-8 så därför ligger det närmare till hands att bygga Troels SBAcoustics, 3-Way Classic och placera dem ovanpå två basmoduler i samma stil.

Men som sagt, tråden skulle handla om tvåvägare med lite större basar än 6-tum. Vad finns det för beprövade DIY-projekt i den stilen? Några jag snubblat på från Humble Homemade Hifi är Plutone och Twenty Five. Den senare bygger på budgetkomponenter. Rätt cool variant med fronten i orange plexi längst ned på sidan. 8)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 11:44

Kraniet skrev:Problemet med högtalaren i första inlägget tycker jag är att baselementet har en väldigt orolig frekvensgång. Utan att ha hört det först skulle det inte vara mitt första val.

Jag har ett par SB23NRXS45-8 delade vid 320 Hz och de låter ruskigt bra men jag har inte provat att dela dem högre än så. Troels delar den också rätt lågt vid 600 Hz i sin 3-Way Classic. Jag vet inte hur många gånger jag funderar på att köpa Seas CA18/22RNY och CA18/22RNX. De verkar extremt användbara men av någon anledning slutar det alltid med något annat...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 12:40

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.

Jag har också varit sugen på att bygga Troels Bookshelf-3WC. Jag är dock lite skeptisk till "aperiodic tuning" men Troels verkar veta vad han gör. Nu köpte jag inte 22W till mitt senaste bygge (som jag funderade på) utan ett par SB23NRXS45-8 så därför ligger det närmare till hands att bygga Troels SBAcoustics, 3-Way Classic och placera dem ovanpå två basmoduler i samma stil.

Men som sagt, tråden skulle handla om tvåvägare med lite större basar än 6-tum. Vad finns det för beprövade DIY-projekt i den stilen? Några jag snubblat på från Humble Homemade Hifi är Plutone och Twenty Five. Den senare bygger på budgetkomponenter. Rätt cool variant med fronten i orange plexi längst ned på sidan. 8)

Bara ett litet tillägg- jag hade struntat i aperiodic tuning för 3WC , istället gjort den med samma element, med slitsport och isobarik med en till 22w, kopplad magnet mot magnet inuti lådan. Basens kavitet ca 30 liter.

Inspiration till detta finns från denna högtalare som använder samma baselement med samma volym i botten:
https://www.linn.co.uk/speakers-and-amp ... s/akubarik

Av alla de element och konfigurationer, tester jag läst om det senaste året verkar just de element troels använder i 3WC de allra mest intressanta- nästan oavsett pris dessutom. Scanspeaks serie med glasfiberkoner verkar helt suveräna.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 12:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 12:45

Istället för att hitta en diskant som går att dela lågt nog, kanske fokusera på att hitta en bas som går att använda högt nog?! :)

En med jämn energirespons mot stigande frekvens är (enligt mig) ett eftersträva om du vill ha en högtalare med tillika jämn sådan.
Även om energikurvan på basen är stigande (mer total energi mot stigande frekvens) så är det okey då du kan kompensera detta genom att lägga den elektriska delningen lägre och börja att "ta ner" den ökande energin mot högre frekvenser.
Har du denna grundläggande jämna energiresponsen så har du en bra utgångspunkt för att kunna möta upp en diskant med relativt snäv spridning i övergångsområdet.
Gärna med WG då du även får en ökad tålighet i diskanten undre arbetsområde om delningen utförs korrekt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-09 13:19

Ja, det finns ju t.o.m. 2-vägare med 10-tumsbas som verkar fungera bra. Den här nyttjar t.ex. en diskant med lite större membran och låter basen spela helt utan LP-filter. Diskanten är delad med endast en 3,3uF konding!
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-09 14:09

Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-02-09 14:14

Kalejdokom skrev:Ja, det finns ju t.o.m. 2-vägare med 10-tumsbas som verkar fungera bra. Den här nyttjar t.ex. en diskant med lite större membran och låter basen spela helt utan LP-filter. Diskanten är delad med endast en 3,3uF konding!
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Inspirerande, synd att diskanten drar upp kostnaden rätt hårt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 15:07

Cortado skrev:Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.

Jo en hade tagit upp det i alla fall, och nu är vi två! Så vi får se om det tar fäste :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-09 15:28

DVD-ai skrev:
Cortado skrev:Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.

Jo en hade tagit upp det i alla fall, och nu är vi två! Så vi får se om det tar fäste :)

Haha, man är sjukt blind ibland alltså. :)

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-09 16:12

DVD-ai skrev:Istället för att hitta en diskant som går att dela lågt nog, kanske fokusera på att hitta en bas som går att använda högt nog?! :)

En med jämn energirespons mot stigande frekvens är (enligt mig) ett eftersträva om du vill ha en högtalare med tillika jämn sådan.
Även om energikurvan på basen är stigande (mer total energi mot stigande frekvens) så är det okey då du kan kompensera detta genom att lägga den elektriska delningen lägre och börja att "ta ner" den ökande energin mot högre frekvenser.
Har du denna grundläggande jämna energiresponsen så har du en bra utgångspunkt för att kunna möta upp en diskant med relativt snäv spridning i övergångsområdet.

Menar du verkligen snävt DVDai? Diskanter sprider typiskt inte smalt i delningsområdet.

8-tummare är knepigt. En 8 som överraskar är woofern i Behringer 2031.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 16:16

Tangband skrev:
EmuMannen skrev:Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg

Det har ju sina för och nackdelar med att blanda element med stor radie för att sedan dela till en 1:tummare för diskanten. Snell E modellen lyckades ju ganska bra och även pi60.

Beamingproblem ( kan åtgärdas med ett mindre baselement och/eller en låg delningsfrekvens )
Basen måste kunna spela med låg dist vid mellanhöga frekvenser för att möta diskanten.
Spridningen från elementen kommer pga skillnaden i storleken att se väldigt olika ut vid delningen- Toole har ju forskat mycket om detta. Kan åtgärdas ( om man tycker det är viktigt ) med waveguide eller CD-horn.

En stor fördel med en bra 8:a verkar vara att man i de flesta fall inte behöver dela högre än 80 Hz mot basmoduler= inga möjliga problematiska delningsfrekvenser där örat är mest känsligt.

Cortado- det är den olika spridningen boomer och diskant vid delningen och beamingproblem som kanske är ett av de största problemen med en 8:a och en 1-tummare som ska samarbeta :)
Toole har ju skrivit massor om detta ( som du ju vet )

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:33

DVD-ai skrev:

Nu är vi tre, så lite fäste har det fått!

Som någon sa, INO pi60 funkar ju med 8-tumsboomer och 1-tumsdiskant, vad är hemligheten?
Finns det inga off axis-mätningar tillgängliga på denna högtalare?

Nu är kanske inte ett par off axis-kurvor tillräckligt för att förstå varför pi60 fungerar så bra men det kunde vara en början till förståelse.
.....

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-09 16:35

Man bör ha i åtanke att diskanten (T11m) i pi60s har avsevärt högre riktverkan i det nedre registret än typiska 1"-diskanter med plan frontplatta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:37

Tangband skrev:...
Men ska man undvika beaming- problem ( som kan höras ! ) så är nog minimum en 4 vägare om man har lite krav på ljudet, tex en 12:a, en 8:a, en 4:a och en 1 tums diskant.

Så enligt dig har alla en-, två- och tre-vägskonstruktioner hörbara problem med spridningen?
.....

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-09 16:41

Här är behringer 8:an
behringerwoofer.jpg
behringerwoofer.jpg (517.21 KiB) Visad 7720 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-09 16:42

Nyckeln till framgång här är att elementens riktverkan passar varandra så att man får en snygg frekvensgång utanför referensaxeln. dvs utan svacka runt delningsfrekvensen.
I fallet pi60 är elementens riktverkan mycket väl avvägda för att ge en energikurva utan knasigheter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:47

Morello skrev:Man bör ha i åtanke att diskanten (T11m) i pi60s har avsevärt högre riktverkan i det nedre registret än typiska 1"-diskanter med plan frontplatta.

OK, låter ju som ett smart sätt att lösa "problemet".
Borde ju synas tydligt på en off axis-mätning då!
.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 16:49

AndersD skrev:

Så enligt dig har alla en-, två- och tre-vägskonstruktioner hörbara problem med spridningen?

Det har jag väl inte påstått, väl ?

En tvåvägare med en 6 1/2 och waveguide eller cd-horn har möjlighet till ganska homogen spridning.

Med ”lite högre krav ” menade jag mest låg förvrängning och möjligheten att spela riktigt starkt- och i de fall man inte vill använda horn eller waveguide.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2019-02-09 16:49

Morello skrev:Man bör ha i åtanke att diskanten (T11m) i pi60s har avsevärt högre riktverkan i det nedre registret än typiska 1"-diskanter med plan frontplatta.

Hur står den sig mot typiska waveguidade diskanter då!
Att matcha Di vid delningen är ju rätt trevligt.
Och förskjutningen av diskanten underlöttar ju saker o ting.
Att dela diskanten lågt till en 8 är väl ingen vinnare i min bok iaf.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2019-02-09 16:54

Här har du trevliga diskanter som även går att dela riktigt lågt, jag kör dessa i mina DIY frontar till hemmabioanläggningen ihop med Seas CA22RNY 8" basar:

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62:h1189-06-27tdfc&catid=45:seas-prestige-tweeters&Itemid=462

Finns att köpa på hifikit:
https://www.hifikit.se/prestige-h1189-27tdfc.html#horizontalTab2

Jag delar mina vid 2500 hz.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 17:00

Morello skrev:...
I fallet pi60 är elementens riktverkan mycket väl avvägda för att ge en energikurva utan knasigheter.

Hur ser en energikurva "utan knasigheter" ut?
Jag pratade energikurvor med iö när jag besökte källaren senast och om jag inte minns fel berättade han att det finns ett "hopp" i energikurvan när man närmar sig diskantens arbetsområde. Minns inte om det var pi60 eller i28 (borde vara ett ännu större hopp på i28 när jag tänker efter).

Efter detta har jag funderat mycket på hur energikurvan egentligen ska se ut.
Att den ska vara ett rakt fallande streck som många hävdar tror jag är att förenkla saker o ting!
.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 17:03

Kraniet skrev:De flesta spelar väl inte högre än att en 6,5-7 tums midbas räcker.
Jag har ju funderat på högtalare med större bas för att få mer "slam". Åtta tums midbas "känns" annorlunda. Vet inte om det är inbillning dock.
Men jag vill samtidigt ha en smal högtalare. Nu har tankarna mer glidit över mot trevägare med dubbla 6,5 och 5,25 som mellanregister.

Tvåvägare med 8-tumsbas har ju det problemet att det är svårt att hitta lämpliga midbasar. Sen ställer det ju mer krav på designen men det är nog inte omöjligt att få till.

Detta element i originaltappning var ju ett välanvänt element då det begav sig. Är nog inte så dumt idag heller.

Problemet med högtalaren i första inlägget tycker jag är att baselementet har en väldigt orolig frekvensgång. Utan att ha hört det först skulle det inte vara mitt första val.

Edit: Jag har ju byggt en högtalare med CA22RNY och det elementet tyckte jag lät väldigt bra.

Test i dibirama av CA22RNY:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
Jo, det elementet verkar ha ganska lite konstigheter i frekvensgången och därmed enkelt att använda med passiva filter, men det finns ju element som har lägre dist, tex scanspeak 22w.
Test här :
Svårslaget.

I dibiramas mätningar kan man även se att ca22rny får problem med spridningen off axis ovanför 1 khz. Så även för 22w.
Skulle jag bygga något idag med dessa element skulle jag nog därför komplettera med en 4:a eller 3:a som mid.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 17:23, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 17:06

Tangband skrev:
AndersD skrev:

Det har jag väl inte påstått, väl ?

En tvåvägare med en 6 1/2 och waveguide eller cd-horn har möjlighet till ganska homogen spridning.

Med ”lite högre krav ” menade jag mest låg förvrängning och möjligheten att spela riktigt starkt- och i de fall man inte vill använda horn eller waveguide.

Det var så jag uppfattade det!
.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 17:17

Här som jämförelse en 4:a från Seas . MCA12RC.
Inga större problem med spridningen förrän kring 3 kHz.

Även en tok-billig 3:a från visaton, frs8, som på många sätt faktiskt verkar bättre än Seas 4:an trots 7 gånger lägre pris har inga problem vid 3 kHz. Detta element har jag funderar en del på med MTM i åtanke.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -frs8.html

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-02-09 17:46

Tangband skrev:Här som jämförelse en 4:a från Seas . MCA12RC.

Även en tok-billig 3:a från visaton, frs8, som på många sätt faktiskt verkar bättre än Seas 4:an trots 7 gånger lägre pris har inga problem vid 3 kHz. Detta element har jag funderar en del på med MTM i åtanke.

3" finns många som låter fint.
Några finns här.
https://www.monacor.se/produkter/3-1/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 17:55

Vad är poängen?
Att ett 4-tumselement sprider mer än ett 8-tumselement?
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-09 17:59

Perfector skrev:3" finns många som låter fint.
Några finns här.

Läs trådrubriken!
Den här tråden handlar om tvåvägshögtalare med 8-tumsbas. Ganska långt från Monacors utbud av 3-tumsdrivers!
.....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-02-09 18:01

AndersD skrev:
Perfector skrev:3" finns många som låter fint.
Några finns här.

Läs trådrubriken!
Den här tråden handlar om tvåvägshögtalare med 8-tumsbas. Ganska långt från Monacors utbud av 3-tumsdrivers!

Jag svarade på denna text, enbart.
Börja gnälla där.
Inläggav Tangband » lör feb 09, 2019 4:17 pm

Här som jämförelse en 4:a från Seas . MCA12RC.

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2019-02-09 18:03

AndersD skrev:

Vad är poängen?

Intressant att jämföra med geddses top of the line högtalare 15“ mid delat till 18“ waveguide just för att kontrollera spridningen och få ett högt o rakt di.
Hur tänker iö här? Vill ha ha en rak di i lyssningsvinkeln?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 18:51

AndersD skrev:

Vad är poängen?

Ja kanske det, ursäkta OT. Jag ville visa svårigheten att göra en tvåvägare med en 8:a och en domediskant utan att direktiviteten blir åt helsicke vid delningen.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-02-09 18:57

Om JBL kan bygga en tvåvägare med en 15 tums bas så borde väl hemmapulare fixa det med en 8a tummate.

JBL M2 Master ref monitor.

P.s vet inte om dessa JBL element finns att köpa , men om de finns på marknaden lär de vara svindyra. Min gissning. Det går med andra ord men dyrt blir det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 19:27

mawes skrev:
DVD-ai skrev:Istället för att hitta en diskant som går att dela lågt nog, kanske fokusera på att hitta en bas som går att använda högt nog?! :)

Menar du verkligen snävt DVDai? Diskanter sprider typiskt inte smalt i delningsområdet.

Håller med. Diskanter sprider oftast alldeles för mycket, inte för lite, i delningsområdet.

Inte bara det, utan även det som DVDai skriver om basars energikurva är förbryllande och bakåfram. :?

Basar har ju som regel en med frekvensen fallande, inte stigande energikurva.

Men jag vet att DVDai just påbörjat en semester, så jag gissar att han är lite nedvarvad och avslappnad helt enkelt. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-09 20:41

AndersD skrev:Hur ser en energikurva "utan knasigheter" ut?
Jag pratade energikurvor med iö när jag besökte källaren senast och om jag inte minns fel berättade han att det finns ett "hopp" i energikurvan när man närmar sig diskantens arbetsområde. Minns inte om det var pi60 eller i28 (borde vara ett ännu större hopp på i28 när jag tänker efter).

Att den ska vara ett rakt fallande streck som många hävdar tror jag är att förenkla saker o ting!

Jag har också tänkte en del på det där. Visa mig den högtalare som rak tonkurva och rak energikurva . Att energikurvan faller på något sätt är svårt (praktiskt taget omöjligt?) att undvika om man vill ha en rimligt rak tonkurva inom ett lyssningsfönster. Åt andra hållet lika svårt( praktiskt taget omöjligt?) att undvika att tonkurvan inte måste höjas där elementen strålar för att energikurvan inte ska falla.
Så, att säga att man vill ha en fallande energikurva och hur den ska falla borde vara svårutvärderat. Att den faller på något sätt är kanske mer att betrakta som något som måste hända . Om man bygger ett synergyhorn i/med en rund waveguide skulle man kanske kunna få både rak tonkurva och rak(are) energikurva. Med det sagt tror jag att en rak tonkurva i kombination med rak energikurva blir för ljust, men det har jag inga belägg för.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 20:51

mawes skrev:
AndersD skrev:Hur ser en energikurva "utan knasigheter" ut?

Jag har också tänkte en del på det där. Visa mig den högtalare som rak tonkurva och rak energikurva . Att energikurvan faller på något sätt är svårt (praktiskt taget omöjligt?) att undvika om man vill ha en rimligt rak tonkurva inom ett lyssningsfönster. Åt andra hållet lika svårt( praktiskt taget omöjligt?) att undvika att tonkurvan inte måste höjas där elementen strålar för att energikurvan inte ska falla.
Så, att säga att man vill ha en fallande energikurva och hur den ska falla borde vara svårutvärderat. Att den faller på något sätt är kanske mer att betrakta som något som måste hända . Om man bygger ett synergyhorn i/med en rund waveguide skulle man kanske kunna få både rak tonkurva och rak(are) energikurva. Med det sagt tror jag att en rak tonkurva i kombination med rak energikurva blir för ljust, men det har jag inga belägg för.

Hmm... min fundering och erfarenhet...
Eftersom örat hör riktning av ljudet och HAAS effekten finns https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten så är kurvan 1 meter från högtalaren inklusive 10 ms mätt inroom med puls enligt min mening ( hittills ) den som korrelerar bäst med hur klangen upplevs. Rakt mellan 300-12000 Hz låter bra. Har även provat LTAS på lyssningsplats med rosa brus och då sett att energikurvan faller mot diskanten ett antal db, samtidigt som kurvan en meter från högtalaren on axis varit rak. Korrigerar jag så LTAS kurvan på lyssningsplats blir rak blir ljudet för ljust och frekvenskurvan 1 meter från högtalaren mindre rak.
Detta är väl exakt det som Toole kommit fram till med fristående högtalare. Högtalare som är integrerade med väggen ( läs Carlsson eller ägget ) eller högtalare som spelas i ett mycket väldämpat rum kanske beter sig något annorlunda ?
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 21:15, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-09 20:53

Nu måste jag fråga.
Vad är energikurva och var ser jag den i tex. alla mätningar som Tangband länkat till?

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 20:54

mawes skrev:

8-tummare är knepigt. En 8 som överraskar är woofern i Behringer 2031.

Ja det menar jag, för att vara en diskant då självklart!
Och det framgår ju även att jag tycker det är bra med WG som lösning för att få detta :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-09 20:59

Tangband skrev:
Tangband skrev:

128T-Ver.1_1024x1024.jpg

Cortado- det är den olika spridningen boomer och diskant vid delningen och beamingproblem som kanske är ett av de största problemen med en 8:a och en 1-tummare som ska samarbeta :)
Toole har ju skrivit massor om detta ( som du ju vet )

Var det mig du skulle skriva till?.. hehe.. menar bara att du inte citerade något jag skrev och svarade till mig.. :)

Nej, för att blanda en 8" med en 1" så är man nog tvungen att ha någon sorts waveguide - vilket ju pi60 har. Jag tror att boomern i pi60 är ett rätt udda element (bra alltså) där Ingvar tagit fram element och sett till att dess spridning går bra ihop med diskanten. Lär nog inte bara vara en happy accident. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 21:00

IngOehman skrev:
mawes skrev:

Håller med. Diskanter sprider oftast alldeles för mycket, inte för lite, i delningsområdet.

Inte bara det, utan även det som DVDai skriver om basars energikurva är förbryllande och bakåfram. :?

Basar har ju som regel en med frekvensen fallande, inte stigande energikurva.

Men jag vet att DVDai just påbörjat en semester, så jag gissar att han är lite nedvarvad och avslappnad helt enkelt. ;)

Vh, iö

Jag skrev faktiskt fel gällande energikurvan men man kan ju inte justera inlägg i efterhand, jag menade on axis responsen från basen. :)

Gällande diskanten så påstår jag ju ingenstans att jag menar snäv spridning relativt en 8", jag jämför såklart med hur dom flesta diskanten utan t. Ex. WG beter sig.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 21:27

...
Senast redigerad av DVD-ai 2019-02-09 21:28, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-09 21:27

RSG skrev:Nu måste jag fråga.
Vad är energikurva och var ser jag den i tex. alla mätningar som Tangband länkat till?

/Johan

Här är bra info om vad en energikurva är

viewtopic.php?t=38925

Jag har själv skrivit fel och menat annorlunda ett antal gånger, det är lätt att blanda ihop begreppen

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-09 21:30

DVD-ai skrev:
Jag skrev faktiskt fel gällande energikurvan men man kan ju inte justera inlägg i efterhand, jag menade on axis responsen från basen. :)

Gällande diskanten så påstår jag ju ingenstans att jag menar snäv spridning relativt en 8", jag jämför såklart med hur dom flesta diskanten utan t. Ex. WG beter sig.

För att vara tydlig, du menar att en diskant med wg sprider snävare än en diskant utan wg? Då är vi överens, det är normalfallet, men inte ett måste.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 21:33

mawes skrev:
DVD-ai skrev:

För att vara tydlig, du menar att en diskant med wg sprider snävare än en diskant utan wg? Då är vi överens, det är normalfallet, men inte ett måste.

Ja och något annat har jag inte påståt :wink:
Och det jag skrev är alltså en rekommentation att möta upp denna 8” med en, vid övergången, snävt spridande diskant.
Mvh//David

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-10 11:54

Skönt när det blir lite fart i en tråd. :)

Så sammanfattningsvis, svårt att hitta en diskant som går att dela lågt nog och svårt att hitta en 8:a som går att dela högt nog. Problem med beaming, spridning, energirespons, energikurva, riktverkan med mera. Eftersom det finns framgångsrika referenser med 1" + 8" (och större) så är det tydligen görligt men krävande. Tack alla, nu är jag mer övertygad än tidigare att mitt nästa bygge bör bli en tre-vägare. ;)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-10 12:36

EmuMannen skrev:Eftersom det finns framgångsrika referenser med 1" + 8" (och större) så är det tydligen görligt men krävande.

Framgångsrika betyder egentligen inte så mycket (ja, lite ordmärkande här.. men). Folk köper ju nästan vilka högtalare som helst, av nästan vilka anledningar som helst. Visst, framgångsrika (i att man sålt dem i många ex) kanske men dem följer inte nödvändigtvis det som diskuterats här. Inte för att vara negativ.. MEN.. många högtalare som säljs har designats av folk som definitivt skulle behöva bli medvetna om detta med spridningar, direktivitet och energirespons. T.ex Hifi-Kit byggsatsen med den lila 10"-basen och 1"-diskanten borde vara nästan omöjlig att få till de diskuterade faktorerna och utgår jag från storleksskillnaderna på elementen och de akustiska axiomerna*.

Troels verkar, vad jag sett, inte fokusera på dessa aspekter heller. Jämn/rak onaxis-tonkurva, skitsnygga byggen och skitsnygga filter med dyra komponenter verkar vara det viktiga. Ska sägas att jag inte läst alla hans artiklar eller studerat alla hans byggen.

Man måste nästan mäta (och lyssna) och det blir ju lite väl ambitiöst för de flesta. :)

EmuMannen skrev:Tack alla, nu är jag mer övertygad än tidigare att mitt nästa bygge bör bli en tre-vägare. ;)

Eller en tvåvägare med en waveguidad diskant! :D

( * = åtminstone de jag känner till med befintlig kunskap )

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-10 13:38

Det här ser ut som ett trevligt bygge.

http://www.troelsgravesen.dk/QUATTRO.htm

Men hur "bra" den är vågar jag inte svara på.

Hur "kompetent" eller "avancerad" Troels är som konstruktör vågar jag inte svara på. Men han gör väldigt snygga högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-10 13:55

Kraniet skrev:Det här ser ut som ett trevligt bygge.

Men hur "bra" den är vågar jag inte svara på.

Näe, exakt - svårt att säga. Onaxis-tonkurvan tycker jag uppvisar potential till förbättring (dipparna). Sedan ser han inte offaxis-tonkurvorna eller energiresponsen om man fördrar den. Svårt att säga om den är bra eller inte men den har ju en waveguidad diskant som liksom visar att man eventuellt tänkt på spridningsfaktorerna.

Kraniet skrev:Hur "kompetent" eller "avancerad" Troels är som konstruktör vågar jag inte svara på. Men han gör väldigt snygga högtalare.

Tror han är mer kompetent än det låter på det jag skriver. :)

Kanske är det mer så att jag inte tycker att han sätter upp "rätt" mål och/eller krav som är höga nog. Byggena är dock riktigt snygga och inspirerande.

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-13 08:52

Listan på möjliga åttatummare som kan fungera bra i en 2vägare med domediskant blir väldigt kort. Fyll gärna på med fler kandidater om ni hittar några.
Vifa p21
Ino B85
SEAS:
E0045-08S W22NY001
CA22RNX
CA22RNY
U22REX/P-SL

Sbacoustics ser lite stökigare ut men dessa?
SB23NRXS45-8
SB20PFC30-8
SB23NACS45-8

Behringer truth 8" (kan köpas som reservdelselement, 650kr ca)

Jag hittar INGA scanspeak-element som jag tror blir bra.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-13 10:56

Tack mawes för en bra start på en intressant lista. Själv har jag ett par SB23NRXS45-8 som jag vill använda i nästa bygge men för dem har jag gett upp tanken på en två-vägare. Om någon är av annan åsikt eller till och med har förslag på en vettig design så är jag klart intresserad. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-13 11:37

EmuMannen skrev:Tack mawes för en bra start på en intressant lista. Själv har jag ett par SB23NRXS45-8 som jag vill använda i nästa bygge men för dem har jag gett upp tanken på en två-vägare. Om någon är av annan åsikt eller till och med har förslag på en vettig design så är jag klart intresserad. :)

Jag tycker du ska mäta med mikrofon i olika vinklar 1 meter från elementet för att se hur elementet på riktigt beter sig vid den tänkta delningen. Elementet kanske passar utmärkt för en tvåvägare med waveguide ? Fabrikanternas frekvenskurvor ger jag inte mycket för.
Alla högtalare är kompromisser och du har redan beskrivit att du gillar basåtergivningen från SB elementet.
Kanske blir denna sämre med ett annat element ?

SB 23 nrxs45-8 ihop med FUKdist diskanten med waveguide kanske skulle fungera ?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 11:46

W22 och DXT finns det ju en byggbeskrivning på här.
https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00950,4363

Mäter väl hyffsat. Men dippen vid 800 Hz och "energiförtätningen" vid 4 kHz bör väl undersökas mera..
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 11:53

Mark K hade ju en design på sin sida med Dayton RS225/RS28 som många gillade. Hans hemsida är ju dock borta sen några år..

Sen finns det ju motus

http://motusaudio.com/wp-content/upload ... 8-2015.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-13 12:06

EmuMannen skrev:Tack mawes för en bra start på en intressant lista. Själv har jag ett par SB23NRXS45-8 som jag vill använda i nästa bygge men för dem har jag gett upp tanken på en två-vägare. Om någon är av annan åsikt eller till och med har förslag på en vettig design så är jag klart intresserad. :)

Tycker du ska överväga det och utforska användandet av waveguide för att få det att funka. Finns några få köpe-wg's men även 3D-printbara projekt som är vettiga.

Det enklaste sättet att veta något är väl att kika på spridningen för respektive element och se ifall lutningen på off-axiskurvorna går att "lägga över varandra" så att de tillsammans blir en hyfsat jämn kurva. Mejkar det sense?

Dock måste allt mäta sen om man vill göra det bra. T.ex hur baffeln påverkar off-axis för basen, diskanten med en vettig waveguide kommer vara hyfsat opåverkad av baffelformen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 13:47

Här finns några exempel på diskanter monterade på Monacor och Visaton Wave Guide

https://heissmann-acoustics.de/en/hocht ... waveguide/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2019-02-13 14:51

Står en hel del att läsa i byggbeskrivningarna till LTS F1
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-13 20:15

Q07020A.jpg
Q07020A.jpg (134.85 KiB) Visad 6430 gånger

Någon med åsikter om denna?

Sica Q07020A
http://www.sica.it/en/product/horn/q07020a

Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?

Vore snygg att kombinera med en 8" med plastchassi :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-13 20:41

RSG skrev:Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?

Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.

Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.

Klart intressant vore att se någon testa!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-14 10:02

Cortado skrev:

Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.

Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.

Lite lustigt att detta dyker upp just nu. Jag har tre av dessa liggande hör hemma och har mätt på en diskant som är tänkt att kombineras med hornet, SICA CD60.38. Detta är snart två år sedan men så sent som förra veckan tog jag tag i saken och modifierade en SEAS 22TAF/G.

Jag har ännu inte mätt något med SEAS-diskanten men det kommer (säkert vilket år som helst 8) )

SICA-diskanten jag testat verkar inte vara någon höjdare, åtminstone inte tonkurvemässigt. Tanken för mig var att undersöka hur hornet sprider och till detta behövde jag en diskant med bra passform, egentligen ett uselt sätt att undersöka eftersom jag inte har en aning om hur diskanten ser ut på plan baffel.
Slutsatser som dock kan dras ur testen med SICAn är skillnaden i vertikal och horisontell spridning och här är jag inte överförtjust i beteendet. Mina förhoppningar var att den vertikala spridningen skulle begränsas bättre men tyvärr är inte fallet så, istället är den smått kaotisk jmf med horisontalspridningen. Titta på bilderna och döm själv, ni kanske gör en annan bedömning?

horisontal.png
horisontal.png (37.04 KiB) Visad 6365 gånger

vertikal.png
vertikal.png (36.83 KiB) Visad 6365 gånger

I de två följande har jag rätat ut responsen till att bli helt rak för att man lättare ska kunna se hur off axis-mätningarna faller. (exakt samma EQ på alla kurvor)
horisontal EQ.png
horisontal EQ.png (37.03 KiB) Visad 6365 gånger

vertikal EQ.png
vertikal EQ.png (37.07 KiB) Visad 6365 gånger

Slutligen lite bilder på den modifierade SEAS-diskanten tillsammans med hornet.
1.jpg
1.jpg (351.62 KiB) Visad 6365 gånger

2.jpg
2.jpg (299.37 KiB) Visad 6365 gånger

3.jpg
3.jpg (395.82 KiB) Visad 6365 gånger

4.png
4.png (860.17 KiB) Visad 6365 gånger
.....

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 10:32

Tangband skrev:Jag tycker du ska mäta med mikrofon i olika vinklar 1 meter från elementet för att se hur elementet på riktigt beter sig vid den tänkta delningen. Elementet kanske passar utmärkt för en tvåvägare med waveguide? Fabrikanternas frekvenskurvor ger jag inte mycket för. Alla högtalare är kompromisser och du har redan beskrivit att du gillar basåtergivningen från SB elementet. Kanske blir denna sämre med ett annat element? SB 23 nrxs45-8 ihop med FUKdist diskanten med waveguide kanske skulle fungera ?

Cortado skrev:Tycker du ska överväga det och utforska användandet av waveguide för att få det att funka. Finns några få köpe-wg's men även 3D-printbara projekt som är vettiga. Det enklaste sättet att veta något är väl att kika på spridningen för respektive element och se ifall lutningen på off-axiskurvorna går att "lägga över varandra" så att de tillsammans blir en hyfsat jämn kurva. Mejkar det sense? Dock måste allt mäta sen om man vill göra det bra. T.ex hur baffeln påverkar off-axis för basen, diskanten med en vettig waveguide kommer vara hyfsat opåverkad av baffelformen.

Jag hör vad ni säger och jag måste säga att jag blir lite sugen på att bygga en waveguide och prova (alla ursäkter för att få bygga något i trä). Efter en hel del experimenterande så vet jag att för musik så klarar jag mig med 8" som woofer men jag har också lärt mig att jag vill komplettera med minst två subwoofers under runt 50Hz. Element och plate-amps för subwoofers har jag redan. Jag är mycket nöjd med SB23NRX45-8 så som jag använder dem idag, dvs. upp till 320Hz. Det säkra kortet vore att bygga en tre-vägare med SB23NRX45-8 delad runt 600Hz och komplettera med två separata basmoduler som får fungera som subwoofers från cirka 50Hz och nedåt. För att driva tre-vägarna tänkte jag använda min Kina-tillverkade 4-kanals Tripath-förstärkare (som jag är sjukt nöjd med). För en tre-vägare skulle det innebära passiv delning mellan diskant och mellanregister. Inget större problem men om jag kunde få till en två-vägare så skulle jag slippa denna passiva delning. Men det är här problemet uppstår. Jag är osäker på hur högt jag kan dela SB23NRX45-8 (ser rätt trist ut runt 1kHz och uppåt men jag har inte provat själv)? Och jag är osäker på vad jag skulle kunna komplettera med på toppen? Med hänsyn till tråden Varför 20- 20 000 hz så kan jag konstatera att jag kanske inte behöver nå hela vägen upp till 20kHz (eftersom jag är över 50 år och bygger åt mig själv ;)). Men på samma gång vill jag inte än en gång försöka slå in en fyrkantig kloss i ett runt hål. Om det är lättare att få till en bra högtalare med tre element i stället för två så tänker jag välja tre den här gången. Men om det verkligen skulle gå att få till det med två så kan jag se fördelarna med det. Kanske waveguide är lösningen för att få ned diskanten men det lär inte lösa problemet med att få upp mina SB23NRX45-8.:( En liten bredbandare på toppen (typ en Fostex FF85WK) kanske skulle kunna fungera om jag delar runt 1kHz men det känns som jag redan provat konceptet FAST/WAW, förvisso med en 5-tummare men jag är inte helt övertygad om att det kan bli lika bra eller bättre än en traditionell 3-vägare...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 11:30

Troels har ju en trevägare byggd med SB23NRXS45-8 om du inte orkar fundera på att konstruera själv.

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-3WC.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-14 11:42

EmuMannen skrev:Jag hör vad ni säger och jag måste säga att jag blir lite sugen på att bygga en waveguide och prova (alla ursäkter för att få bygga något i trä)....

Att testa lite olika waveguide-former låter sig göras genom att testa med masonit eller balsaträ i tunna skikt där man skapar waveguide-formen genom att utforma "hålet" olika i de olika skikten.
Att det blir små "trappsteg" mellan skikten tror (OBS!) jag inte spelar så stor roll, eventuell påverkan från dessa lär ligga väldigt högt i frekvens, åtminstone om man använder skikt som är någotsånär tunna (kanske 3-4mm).
.....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:02

Eller så letar man fram en waveguide som man kan få STL-filer på och printar en. Har man ingen 3D-printer så finns siter där man kan få sådant utprintat.

På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-02-14 12:12

Yamaha HS8 ska ju låta gött har jag hört :)

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 12:23

Finns ju Monacor DT-300 som en färdig lösning

https://heissmann-acoustics.de/en/test_ ... 300_wg300/
Bild

Bild

Men samma waveguide med scan-speak d2604-8300 ser ju mycket bättre ut.
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 00-wg-300/

Bild
Bild

Den senare används ju di disco-m
https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/
Bild

Ser ju inte ut att låta kattskit direkt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:24

Tell skrev:Yamaha HS8 ska ju låta gött har jag hört :)

Fast det är ju en färdig högtalare. Det blir ju tråkigt. :D
Senast redigerad av Cortado 2019-02-14 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 12:26

Anpassning mot WGn är minst lika viktig som formen på själva WGn. Verkar även bli ett väldigt komplext växelspel mellan domens form, styvhet, frekvensgång och den impedanspåverkan som hornet/WGn utgör. Verkar inte gå att prata om "bra" diskant och "bra" WG separata från varandra, de måste passa varandra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:31

Kraniet skrev:Anpassning mot WGn är minst lika viktig som formen på själva WGn. Verkar även bli ett väldigt komplext växelspel mellan domens form, styvhet, frekvensgång och den impedanspåverkan som hornet/WGn utgör. Verkar inte gå att prata om "bra" diskant och "bra" WG separata från varandra, de måste passa varandra.

+1.

Fukdist-lösningen är rätt bra. Man kan få till det utan adapterplattan men det kan vara knepigare. Jag köpte R2604-diskanten utan frontplatta och den passar inte direkt på WG300 eftersom hålet på WG300 var kring 38mm och diskantens upphängning är sådär 40mm. Man kan ju slipa ned diskantsidan på WG'n tills den blir rätt mått så kan man montera diskanten direkt på tratten, om man vill.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 13:17

Cortado skrev:På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Jag gissar att du syftar på tråden Open source Waveguides for CNC & 3D printing!?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-14 13:33

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Jag gissar att du syftar på tråden Open source Waveguides for CNC & 3D printing!?

Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 14:57

Cortado skrev:Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Pinnen i mitten kan man väl tillverka separat (dvs. på annat sätt än via 3D-print) om den behövs?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-14 15:20

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Pinnen i mitten kan man väl tillverka separat (dvs. på annat sätt än via 3D-print) om den behövs?

Jo. Hade jag gjort det där hade jag nog printat en liten sköld och sedan limmat den på en stålpinne med rätt diameter. Hade också gjort om modellen så att den printade WG är förberedd så att det underlättar att borra och limma dit sköldpinnen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 15:31

EmuMannen skrev:

Har svårt att se utifrån mätningarna att fasskölden gör nån skillnad. Är ju väldigt liten skillnad i frekvensgång. (för vissa varianter av WG.. beror kanske på vilken man tänkt välja..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-15 17:55

AndersD skrev:
Cortado skrev:

Lite lustigt att detta dyker upp just nu. Jag har tre av dessa liggande hör hemma och har mätt på en diskant som är tänkt att kombineras med hornet, SICA CD60.38. Detta är snart två år sedan men så sent som förra veckan tog jag tag i saken och modifierade en SEAS 22TAF/G.

Jag har ännu inte mätt något med SEAS-diskanten men det kommer (säkert vilket år som helst 8) )

SICA-diskanten jag testat verkar inte vara någon höjdare, åtminstone inte tonkurvemässigt. Tanken för mig var att undersöka hur hornet sprider och till detta behövde jag en diskant med bra passform, egentligen ett uselt sätt att undersöka eftersom jag inte har en aning om hur diskanten ser ut på plan baffel.
Slutsatser som dock kan dras ur testen med SICAn är skillnaden i vertikal och horisontell spridning och här är jag inte överförtjust i beteendet. Mina förhoppningar var att den vertikala spridningen skulle begränsas bättre men tyvärr är inte fallet så, istället är den smått kaotisk jmf med horisontalspridningen. Titta på bilderna och döm själv, ni kanske gör en annan bedömning?

horisontal.png

vertikal.png

I de två följande har jag rätat ut responsen till att bli helt rak för att man lättare ska kunna se hur off axis-mätningarna faller. (exakt samma EQ på alla kurvor)
horisontal EQ.png

vertikal EQ.png

Slutligen lite bilder på den modifierade SEAS-diskanten tillsammans med hornet.
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.png

Synd på den vertikala spridningen då den horisontala såg lovande ut. Frågar mig dock (med lite lägre ställda krav :roll: ) hur mycket det kan ställa till med vid 40/60 grader och typ 6db lägre? Du har ingen 1" diskant du har lust att prova med?
Är halsen verkligen oval eller är det en illusion utifrån bilden???

/Johan

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-16 09:19

RSG skrev:Synd på den vertikala spridningen då den horisontala såg lovande ut. Frågar mig dock (med lite lägre ställda krav :roll: ) hur mycket det kan ställa till med vid 40/60 grader och typ 6db lägre? Du har ingen 1" diskant du har lust att prova med?
Är halsen verkligen oval eller är det en illusion utifrån bilden???

/Johan

Jo, mätning kommer så småningom med SEAS-diskanten.
Tanken är även att fräsa ner halsen (som Cortado nämnde tidigare) för att få till exakt samma diameter på diskanten och hornet.

Min amatörbedömning är att oroligheterna mellan 10 och 20 kHz orsakas av den långa halsen som är helt cylindrisk ca 40mm innan hornet börjar. Misstänker även att den långa halsen är orsaken till den offset man ser vid lägre frekvenser, men detta är ju positivt och faktiskt lite i linje med vad man önskar från hornet.

Halsen är inte oval, det ser bara lite konstigt ut på bilderna.
.....

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-02-16 10:35

Läst fort och ej förstått asså...
Mätningarna var alltså på Sica drivern, då blev jag gladare :)
Och min betänksamhet över det stora djupet kan alltså bli en modikationsfråga. Spännande detta :) :) :)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2019-02-16 12:15

Kraniet skrev:...

[ Bild ]
[ Bild ]
...

Jag får inte ihop detta! Finns det någon bra anledning till att tredjetonen sjunker i takt med att ljudstyrkan ökar?
Eller har han blandat ihop kurvorna?
.....

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-02-16 12:35

Det kanske är glädjesiffror ? Det är trots allt kommersiell verksamhet.

En waveguide kan i många fall ge lägre dist vid delningen, bättre koppling till luften och bättre direktivitet. Men en waveguide ( eller horn ) har även nackdelar som flatmoterade konventionella diskanter inte har. Tex spridning vid höga frekvenser. Och alla waveguides och horn färgar ljudet.

OT med fundering:
Jag tror kompromisslöst byggande i en liten golvhögtalare eller stor stativare istället blir en 4-vägare helt utan waveguides.
Kanske en 8:a, en 5:a , en 3:a och en 0,75 :a ?

Jag skriver detta eftersom jag kan jämföra mina egna aktiva Jbl 530 med CD-horn med en väns aktiva 4-vägare ( Linn akudorik exakt ) . Båda principerna har fördelar- men har man råd att köpa riktigt bra element och många slutsteg så tror jag en 4-vägare kan prestera bättre.
Orsaken att det blir bättre är troligen totalt eliminerande av beaming och lägre intermodulations-dist pga de många elementen.

Jag önskar alla entusiaster möjlighet att lyssna till en sådan konstruktion.

Maarten

Inläggav Maarten » 2019-02-17 07:39

Kraniet skrev:Finns ju Monacor DT-300 som en färdig lösning

Den senare används ju di disco-m
https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/
[ Bild ]

Ser ju inte ut att låta kattskit direkt..

Wow, tack Kraniet, det verkar vara ett seriöst bygge! Inte dyra komponenter heller och mätningarna ser ju verkligen fina ut.
sb17nbac till alla!

mawes

Inläggav mawes » 2019-02-17 21:35

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-17 21:56

AndersD skrev:
Kraniet skrev:...

[ Bild ]
[ Bild ]
...

Jag får inte ihop detta! Finns det någon bra anledning till att tredjetonen sjunker i takt med att ljudstyrkan ökar?
Eller har han blandat ihop kurvorna?

Ja det är knepigt men det är likadant på mätningen av högtalaren. (Om än inte lika markant sänkning enbart, men sänks vid högsta ljudtrycket)

Bild

Mätartefakt elelr akn det bli nån impedansshift vid vissa ljudtryck som ger undertryckning av dist?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-02-19 20:40

Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-02-19 20:52

DQ-20 skrev:Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20

8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.
https://www.monacor.se/produkter/8/

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-19 21:22

Perfector skrev:
DQ-20 skrev:Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20

Perfector, läste du ens vad DQ-20 skrev? :)

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?

Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?.. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-02-19 21:30

Cortado skrev:
Perfector skrev:

/DQ-20

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?

Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?.. :)

Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Undra på att det ser ut som det gör.
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.

Maarten

Inläggav Maarten » 2019-02-19 22:59

Jag håller med DQ-20, nästan men även Perfector. Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ

Visst, man skulle nog behöva testa lite mer men den verkar på papperet (!) bryta upp rätt snyggt, disten håller sig låg och imp kurva ser inte ut att ha några knyckar.
Har själv funderat på denna ihop med en WG.

Sen ska mn ju inte glömma Vifa P21WO, som kanske har en del gemensamt med Ino B85 (?), även om det sannolikt är en del som skiljer också. B67 utgår ju från P17 så det är inte otänkbart att P21 har en del gemensamt också (de ser dessutom rätt så lika ut. B88 är dock en annan femma...)

https://www.falconacoustics.co.uk/downl ... -20-08.pdf
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-19 23:29

Perfector skrev:Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.

Kunskapen varierar nog rätt mycket, finns både sådana som kan läsa datablad och de som inte kan det. Så specifika elementrekommendationer är nog en bra sak så att man inte behöver gå igenom varenda element på Monacors sida för att hitta element som har de egenskaper man diskuterar om i tråden. För de som inte kan tillgodogöra sig informationen i databladet behöver specifika rekommendationer, gärna med en motivering till varför just det elementet är ett som passar i den tänkta konstruktionen.

Långrandigt förklarande tycker jag mig inte ha sett men det kan ju vara både bra och dåligt, tänker jag.

Men kom gärna med några specifika förslag, ser att Monacor bara under rubriken "Hi-fi högtalare" har 20st 8", sen verkar det finnas sådana i andra kategorier också.
Senast redigerad av Cortado 2019-02-19 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-02-19 23:35

Mawes skrev tidigare ett tips som borde uppmärksammas;

https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -sheet.pdf

P22.PNG
P22.PNG (109.49 KiB) Visad 7795 gånger

Parametrarna ser ut att vara lämpliga för en sluten topp.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-02-20 15:19

Själv så sitter jag ju på ett par HDS 205 PPB och ett par Scan-Speak 9700. Med ett par Visaton eller Monacor WG så kanske det kan bli nåt :) Har ju tom en monacor WG hemma
Basen mäter enligt databladet enligt nedan.
Bilagor
HDS 205 PPB.jpg
HDS 205 PPB.jpg (133.19 KiB) Visad 7752 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-03-21 23:40

Maarten skrev:Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ

Om mätningarna stämmer är det något ditåt man vill, dvs. ett "gammaldags" element, fast gärna med en SD-motor från Scan-Speak eller så. Om man fick önska alltså.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-26 10:45

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.

Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?

Jag tror du missförstår Cortado.

Ingen har velat bli pådyvlad någon åsikt, men DQ-20 bad faktiskt om ett konkret råd på element. Då kan man förmoda att han vill ha det, gärna kompletterat med argument för varför just det element som denna någon rekommenderar, är bra. Eller hur?

Du hänvisade bara till en hemsida med en massa 8”-basar, utan att vara konkret alls. Du gav inget råd. Du sa i princip ”leta själv” även om du inte pekade på alla element som finns utan bara det märke som du alltid rekommenderar.

Tänk så här - hur hade du själv reagerat om du frågat om ett råd om ett 8”-element (där du i frågan hade gjort klart vilka egenskaper du sökte), och det svar du fått hade varit en hemsida från en elementfirma där typ alla basar som tillverkas i hela världen på 8” hade funnits med? En extremversion av ditt råd helt enkelt.

Hade du inte tänkt att det hade varit bra om personen då istället pekat på det SPECIFIKA element personen rekommenderade? Och kanske berättat varför han eller hon valt att rekommendera just det elementet?

Ditt inlägg är lite som om en person söker råd om en bil med vissa specifika egenskaper, och som svar får en länk till en bilhandlare. :?

Jag tror alltså inte alls att DQ-20 sökte den sorts väldigt allmänna råd som du gav, ej heller att Cortado hade velat att du skulle pådyvla DQ-20 ett baselement. Vad det handlar om var nog bara att du inte gav något konkret och specifikt råd, du hänvisade bara till en tillverkare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-03-26 11:12

Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ

Andra element av samma fabrikat kan då jämföras mot det.
Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-26 12:47

Perfector skrev:Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:

Det kan ju vara svårt att veta när du inte citerar det du refererar till.

Tredjehandstips.GIF
Tredjehandstips.GIF (59.44 KiB) Visad 7500 gånger

Jag tror att du skulle vinna mycket på att avstå att hänvisa till Monacors hemsida ett tag och om du prompt vet ett element som passar någons bygge, hänvisa exakt till den och berätta varför du tycker att det elementet är lämpligt. Kanske kan man också ta upp någon nackdel för att ytterligare öka trovärdigheten. Vad tror du om det?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-26 13:06

Maarten skrev:

Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.

Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-26 14:38

darkg skrev:

Maarten skrev:

Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!

Är det inte ovanligt hög distorsion i basen för det elementet?

Maarten

Inläggav Maarten » 2019-03-27 00:59

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:

Maarten skrev:

En del kanske men många sticker iväg i djupbasen, även om det i en del fall sker vid ca 60Hz istället för vid 80 hz:
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-03-27 09:56

Maarten skrev:
RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:

En del kanske men många sticker iväg i djupbasen, även om det i en del fall sker vid ca 60Hz istället för vid 80 hz:

Fast det är ju en ganska stor skillnad. Fast mycket skillnad man hör är ju en annan fråga.. Framgår ju inte heller hur det är mätt och ifall siffrorna går att jämföra..

SPH220
Bild

22W8534
Bild

CA22RNY
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-27 10:43

Kraniet skrev:Fast det är ju en ganska stor skillnad.

Det är en skillnad i pris också. Monacorn är dyraren Scan-Speaken, blir svårt att motivera att betala mer för något som distar mer. Ja, nu vet man inte så mycket om mätningarna men man kan nog anta att de är mätta på samma sätt.

Sen kanske det kan finnas andra skäl att välja Monacorelementet - kanske passar den bättre i den lådstorlek man tänker sig?..

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-27 12:02

Monacor-elementet har lägre dist från 200 Hz och uppåt vid lite högre nivåer, enligt dibirama. Kanske det påverkar mycket om hur det låter ?
Musik och instrument spelar ju alla frekvenser samtidigt. Kanske dumt att stirra sig blind på hur elementen beter sig endast i djupbasen? Med det sagt- för återgivning 50-200 Hz så ser väl scanspeak w22 ganska överlägsen ut ?

Seas-basen har ingen mätning vid 102 db under 100 Hz.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2019-03-27 13:07

Tangband skrev:Monacor-elementet har lägre dist från 200 Hz och uppåt vid lite högre nivåer, enligt dibirama. Kanske det påverkar mycket om hur det låter ?
Musik och instrument spelar ju alla frekvenser samtidigt. Kanske dumt att stirra sig blind på hur elementen beter sig endast i djupbasen? Med det sagt- för återgivning 50-200 Hz så ser väl scanspeak w22 ganska överlägsen ut ?

Seas-basen har ingen mätning vid 102 db under 100 Hz.

De som syns i botten på kurvorna är väl mest linjäriteten vid stora konutslag, inte just "frekvensen i sig". Vad jag menar är att om man mätte med en nedåt fallande ljudnivå (konstant slaglängd) skulle det se ganska annorlunda ut. Det är inget magiskt som händer mer än att konen måste använda längre slaglängd för att uppnå samma SPL och så måste man ha ett kostsammare mekaniskt system. Låg dist vid låga frekvenser kostar på vad gäller upphängning och magnetsystem.

/DQ-20

PS. Scanspeak-element gillar jag inte pga den hårda konen och Seas-element verkar ha lite konstiga parametrar (men snygg tonkurva).
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-27 18:52

Den här Visaton är inte så dålig- för omkring 500-600 kr :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-03-29 00:23

Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Basen är Gamma BBK-200, och prata inte skit om den om ni inte hört den senaste revisionen.
Diskanten är Monacor DT-107
Filter 3kHz 6/12 dB branthet.
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Konjugatlänk 15 uF+8.2 Ohm
Diskant 3.3 uF + 0.75 mH serie och prallell
Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell
60 mm profilskum skall sättas på alla väggar i lådan samt en halv rulle fårull
Lådan 40 Liter (38.6 Liter innervolym)
topp och botten 250 x 250 mm
Front / bakstycke 250 x 750 mm
Sidostycken 250 x 794 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och front bakstycke i ramen som uppstår.
Basreflexröret 70 mm innermått och totallängd 165 mm som bilden visar.
Den kan även sättas mitt i den fria ytan under basen för att minimera reflexer från basen.

Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.
Bilagor
IMG_20190327_223632901.jpg
IMG_20190327_223632901.jpg (1.71 MiB) Visad 7222 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-29 15:13

Perfector skrev:Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.

Vad menar du med "teoretiska mätningar"? Det är väl snarast hur något presterar i praktiken man mäter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-03-29 15:29

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.

Vad menar du med "teoretiska mätningar"? Det är väl snarast hur något presterar i praktiken man mäter.

Jo med en färdig högtalare kan man ju det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-29 15:41

Perfector skrev:Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell

.

Varför gör du dämpsatsen med motstånd mot jord - det medför bara onödigt låg impedans?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-03-29 16:35

Morello skrev:
Perfector skrev:Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell

.

Varför gör du dämpsatsen med motstånd mot jord - det medför bara onödigt låg impedans?

Alltid lär man sig något.

Kontrollräkning av slutlast .png
Kontrollräkning av slutlast .png (41.85 KiB) Visad 7134 gånger

Fixade din bild, det är bra om du försöker få bort allt tomt utrymme från dina bilder. //Cortado

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2019-05-10 07:48

/Kristian

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-11 19:42

Perfector skrev:Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Basen är Gamma BBK-200, och prata inte skit om den om ni inte hört den senaste revisionen.
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Sidostycken 250 x 794 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och front bakstycke i ramen som uppstår.
Den kan även sättas mitt i den fria ytan under basen för att minimera reflexer från basen.

Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.

Byggd med nya BBK 200?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-11 20:40

Baffel skrev:
Perfector skrev:Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Sidostycken 250 x 794 mm

Byggd med nya BBK 200?

Jepp, och den låter så helsikes vackert.
Inte världens effekttåligaste element.
Men när det låter så bra som det gör spelar det ingen roll, man bara sitter och njuter av musik hela tiden.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 15:27

Kan jag tänka mig. Har hört BBK 200 då och då. Väldigt prisvärt element. Det du beskriver måste väl vara ett kanonprojekt för nybörjaren. Extra högtalare i sommarstugan (som inte låter sommarstugehögtalar, dåligt dvs utan tvärt om).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-13 16:25

Baffel skrev:Kan jag tänka mig. Har hört BBK 200 då och då. Väldigt prisvärt element. Det du beskriver måste väl vara ett kanonprojekt för nybörjaren. Extra högtalare i sommarstugan (som inte låter sommarstugehögtalar, dåligt dvs utan tvärt om).

Bygg dig ett par då och tala om hur du tycker det låter vetja :-)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 17:47

Absolut. Om jag hade tid . Men för andra. Kör på , kostar ju nada i princip. Och jag misstänker att mer bang for the bucks är svårt att få.

P.s sen kan man ju mecka med delningsfilter i år framöver och få fram en highend högtalare. Som : https://intelligentsound.se/Kungsängen gjort med prosonhögtalare. Fascinerande .

De säljs för typ 50 000 paret. Prosonhögtalare med nya filter. Obs de låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:02

Baffel skrev:Absolut. Om jag hade tid . Men för andra. Kör på , kostar ju nada i princip. Och jag misstänker att mer bang for the bucks är svårt att få.

P.s sen kan man ju mecka med delningsfilter i år framöver och få fram en highend högtalare. Som : https://intelligentsound.se/Kungsängen gjort med prosonhögtalare. Fascinerande .

De säljs för typ 50 000 paret. Prosonhögtalare med nya filter. Obs de låter riktigt bra.

Filtret i beskrivningen är absolut och kan inte ändras utan att förstöra basens goda ljud.
Det är framtaget av HiFi-Connection i Mälarhöjden för länge sedan och trotsar alla normala filterdesigns som jag testat genom mer än 25 år.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 18:29

Ok. Har du gjort några mätningar på högtalarna?
Senast redigerad av Baffel 2019-05-13 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:32

Baffel skrev:Ok. Har du gjort några mätningar?

Oh yes.
Massor med utan och med konjugatlänken som är trolleriet i beräkningen.
Dessvärre har jag inga (eller har jag det?)sparade data från den tiden.
Men jag kan kolla och återkomma.
Utan länken är basen tunn och fattig.
Med länken liksom vaknar elementet upp.
Det har dryftats många gånger i olika trådar på forumet, sök på bbk-200 och se vad du får upp.

Edit:
Här kommer länkvärden till både 4 och 8 Ohm om nån vill leka.
Bilagor
Gamma BBK-200 8 Ohmkonjugatlänk.jpg
Gamma BBK-200 8 Ohmkonjugatlänk.jpg (787.22 KiB) Visad 7527 gånger
Gamma BBK-200 4 Ohm Konjugatlänk.jpg
Gamma BBK-200 4 Ohm Konjugatlänk.jpg (779.81 KiB) Visad 7527 gånger
Senast redigerad av Perfector 2019-05-13 18:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 18:37

Ok , men kan du redovisa resultaten av mätningarna här. Jag är helt säker på om de är tillräckligt positiva (detta är en billig högtalare .. så man kan inte ha extrema krav) så kommer många bygga dem (jag fattar att du får provis etc per såld bbk 200, men strunt i det nu).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:46

Baffel skrev:Ok , men kan du redovisa resultaten av mätningarna här. Jag är helt säker på om de är tillräckligt positiva (detta är en billig högtalare .. så man kan inte ha extrema krav) så kommer många bygga dem (jag fattar att du får provis etc per såld bbk 200, men strunt i det nu).

Ingen provision, inte ens ett tack när jag byggde om första elementet till det det är idag.
Men det är inte viktigt.
Det viktiga är att det är ett underbart element att använda.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:06

Livet kan ju vara bra konstigt. Har en syrra vars dotter nu är snart 15 år. Hon har varit med när vi renoverat sommarstugan och verkligen gillat detta med att man slipar, målar, snickrar och fixar.

Nu är hon mer inne på finare typ av snickeri samtidigt som hon vill ha bättre ljud till sitt rum (det är ju inget drag ju !!!...som hon säger om skiten hon har nu) Obs nop hon är ingen flata , jag vet hur en del tänker ...det är smink tjej tjejigt och killar till 100%. . Ett perfekt projekt för henne. Kruxet är den att kidsen enbart vill ha sladdlöst. Inga sladdar , bra stremat.

P.s hon funderar på finsnickeri. Jag som morbror kommer bli överlycklig om hon väljer den banan i livet istället för att bli jurist, ekonom eller något annat som är trist så klockorna stannar.
Senast redigerad av Baffel 2019-05-13 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-13 22:18

Perfector och Baffel - återgå till trådämnet, eller skapa en egen tråd för den diskussion ni håller. Jag kan flytta ut era inlägg till en egen tråd om så önskas.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:20

För mycket sälj kring ett visst element?

För min del spelar det ingen roll om du skapar en ny tråd.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-05-13 22:22

Baffel skrev:För mycket sälj kring ett visst element?

Nej, läs hela tråden från början. Detta är ett sidospår som kan vara intressant i sig själv, i en egen tråd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:28

Aha , missade . Handlar om val av diskant till en 8" bas.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 07:08

Baffel skrev:Aha , missade . Handlar om val av diskant till en 8" bas.

Eller val av 8-tums bas till diskant, eller val av waveguide till diskant och 8-tums bas, eller...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-14 08:36

Eller så tittar man på trådens titel.
Då blir min palaver förståelig och att det se'n blev en dragning om elementet beror på att jag ville vara artig och svara på frågan om det.
Min mamma sa att man ska alltid svara på tilltal.
Därmed lämnar jag till TS att själv bestämma vad han vill ta till sig.
Solsken på alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 08:39

Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

viewtopic.php?f=3&t=63680

Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.
https://www.scan-speak.dk/product-famil ... rod_id=217

Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.

Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.

22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 08:55

Men som svar på ursprungsfrågan i första inlägget så har de förmodligen löst problemet med delningen av diskanten med att de delar väldigt lågt.
Med en delningsfrekvens runt 1000-1500 Hz så undviker man basens "problemområde" och förlitar sig på diskanten istället. Det ställer höga krav på diskanten, att den kan delas lågt utan dist.

Det är liknande princip som det som visas för Dayton RS225-8 och RS28 här:
https://areteaudio.wordpress.com/author/lindseyjohns/

Det Tarzan gör i sin tråd är mer sofistikerat och ger förmodligen bättre ljud om det görs korrekt.

edit: ska ju dock sägas att det är många som byggt enligt den första principen och blivit nöjda.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-14 14:29

Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie med diskanten.

Nedan är bilden på pi60 delningsfilter.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-14 14:51

Kraniet skrev:Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.

Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.

Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.

22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.

Jo, visst verkar det där baselementet bra, de ser man i dibiramas mätningar. 22w/8534G00 används tex i Akubarik, där är den isobarikkopplad clamshell i botten på högtalaren på ungefär 33 liter basreflex.
Kanske ett bra tips till ditt bygge ? Jag har själv funderat på den lösningen och i sådana fall kopiera Linns lösning rakt av med basarna i botten och använda baslådan som stativ till FUKDIST.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-14 14:56, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 14:53

Tangband skrev:Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie.

Ja precis. Det är ju det Tarzan gör i sin byggtråd. Men det blir krångligare eftersom man måste ta hänsyn till elementens spridning och styra/manipulera dssaa med låddimensioner, filterval, elementmatchning osv. Det är mer avancerat än en "dela lågt och brant"-metoden.
Det ställer ju också (kompetens-) krav på vilka avvägningar man gör med avseende på spridningsegenskaper, linjäritet osv.

Det IÖ gjort i pi60 är ju ju ännu mer avancerat då han utformat elementen själv och då har full(?) kontroll över vilka egenskaper de ska ha. Baselementet i pi60 har tex rakare tonkurva i lådan än i oändlig baffel. Allt är designat för varandra. I manifestet står det att delningsfrekvensen är 3 kHz. Men det är antagligen ingen "textboks-delning".

edit: Midbasen till pi60 kostar ca 3500 kr, diskanten strax över 4000 kr. Midbasen till pi60s kostar över 9000 kr, diskanten ca 5500kr. Det kan tas som en fingervisning om hur mycket energi/tankemöda som lagts på att utforma elementen för att få rätt egenskaper.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 17:53

Perfector skrev:Eller så tittar man på trådens titel.

Eftersom det var jag som skrev titeln Perfector så vet jag mycket väl vad det var jag ursprungligen frågade efter (om titeln är missvisande så ändrar jag den gärna). Det jag ville betona var att tråden inte var tänkt att begränsas till "val av diskant till en 8" bas". Den var tänkt att handla om två-vägare med 8-tums bas. Det innebär att det lika gärna kan handla om val av 8-tums bas som val av diskant (även om jag har svårt att se hur det ena skulle kunna ske utan hänsyn taget till det andra). Men även andra trix som waveguide för att få till en två-vägare med 8-tums bas. För övrigt uppskattar jag att Cortado gick in och modererade lite...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 18:38

Har fortfarande funderingar på att någon gång slänga ihop något pi60-liknande av min gamla Seas 8" och Vifa-diskant i 'tratt'... 60 liter vore ungefär rätt volym för sen basen vill jag minnas....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-05-14 18:43

Fast Perfector levererade ju en lösning av bas/ diskant låda och filter, som han anser lirar bra ihop. Är inte det i linje med denna tråd?

Sen om det snöas in lite om basen, vad gör det egentligen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-05-14 19:57

Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 20:10

Perfector skrev:Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.

Tror toleransen blir bredare med smalare bilder. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 22:41

Baffel skrev:Fast Perfector levererade ju en lösning av bas/ diskant låda och filter, som han anser lirar bra ihop. Är inte det i linje med denna tråd?

Absolut, så långt allt väl.
Baffel skrev:Sen om det snöas in lite om basen, vad gör det egentligen?

Inte så mycket men om diskussionen helt plötsligt spårar in på att handla om en specifik högtalare så kanske det är bättre att ta den diskussionen till en ny tråd om just den högtalaren?
Perfector skrev:Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.

Jag menade inget illa Perfector, bara så du vet det. Detta är inte ett fall av "infointolerans" utan endast en vädjan om att hålla sig till ämnet och inte snöa in på en specifik högtalare. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-05-15 01:26

Tangband skrev:Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie med diskanten.

Du kan inte titta på komponentvärden, du måste titta på tonkurvan hos elementet i sig. Den faktiska delningen är lägre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-15 08:48

Nja, delningsfrekvensen är cirka 3 kHz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-15 13:29

Kraniet skrev:Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

Tack för att du länkar till och framhåller min tråd som någonting bra :)
Jag blev rätt nöjd med dem, men för feelgood hade jag velat ha lite högre nivå från 2 kHz och uppåt och lite mer spridning i baselementet mellan 2 och 5 kHz för att lättare kunna lappa ihop med diskant i wg. För att få upp nivån på baselementet över 2kHz hade det behövt en annan tonkurva, eller ett helt annat sorts filter, tyvärr. Hade jag orkat göra en version 3 av dem hade det alltså antagligen blivit med andra element. Kandidater på baselement är:

- https://www.tymphany.com/transducers/p22wo03-08/ på grund av tonkurvan. I en ca 30 cm bred baffel blev det en puckel (på grund av baffelsteget) vid ca 1kHz. Med det här elementet kommer en liten puckel strax ovanför, vilket gör att puckeln från baffelsteget och elementets puckel inte överlappar, vilket gör allting enklare. Off-axis ser rätt snygg ut för en delning vid 2-4 kHz.
- Den där monacorbasen som länkades tidigare i tråden (tack perfector)) på grund av dess snygga uppbrytning som ser ut att inte behöva någon sugkrets, men också på grund av dess lägre dist jämfört med scan-speak discovery 22w i alla register utom djupaste basen. Men det ser ut att behöva bli ett mer vanligt filter med separata spolar för baffelstegskompensering och delning eftersom dess tonkurva inte stiger mot högre frekvens så mycket.
- Vifa p21 verkar också spännande. Bara en spole i serie som kompenserar för baffelsteg och vips har man en delning vid 3-5kHz. (antagligen)

Som diskant hade jag tagit en Morel Cat 378. Titta bara så fin!! Och det bästa med den är ju att man inte behöver slipa WG själv.
Andra fina diskanter jag tittat mycket på är Seas DXT-diskant som ser ut att sprida väldigt jämnt även långt upp i diskanten. En annan är en diskant från SB Acoustics som också sprider väldigt fint, om än liter mer än DTX från Seas. Fast på grund av dess spridning vid lite lägre frekvenser måste man dela lägre, eller till ett mindre element, så den går bort i det här sammanhanget.

Jag hade chansat på Vifa p21 med Morel CAT 378. Samma sorts filter som till pi60 (som ju syns tidigare i tråden), alltså endast en spole till basen som kompenserar för både baffelsteg och basens stigande tonkurva mot högre frekvens, fasvänd diskant vars tonkurva och nivå i passbandet rätas till med en seriekondensator och dämpmotstånd. För att justera flanken: en sugkrets med kondensatorn parallellt med motståndet. Diskanten förskjuts i djupled så att respektive vågfrontscentrum överlappar. Enkelt fixat :D
Kod: Markera allt
 + _____L________+bas
    \__C__R______-diskant
             \
              L
            /  \
           C    R
            \  /
            gnd

För att svara på lådstorlek/optimering så valde jag en så liten sluten låda som möjligt med delningen 30dB/oktav akustiskt vid 80 Hz i åtanke. Så liten som möjligt var eftersträvansvärt för att kunna ställa dem så nära väggen som möjligt. Jag har för mig att det blev ett ganska högt q-värde (kanske 0,7-0,8?) vid ca 80 Hz. Det blev någonstans mellan 10 och 15 liter för scan-speak discovery 22w.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:40

Här är också en intressant (tycker jag) diskant
http://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html

Jag använder ju själv DXT med en wavecor 7 tums bas. Låter väldigt bra tycker jag. Men den har ju kanske något begränsad känslighet (ca 87 dB efter tonkurvan korrigerats) .

edit: den där Moreldiskanten ser för övrigt väldigt lik ut de diskanter som tidiga pi60 hade
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:48

En annan bas som har väldigt kontrollerad uppbrytning är U22 REX/P-SL

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461

Bild

Men dess T/S medger inte mycket bas. Men för en topplåda delad vid 80 Hz kunde den ju va lovande.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 14:16

Troels använder en egentillverkad waveguide i några byggen.

http://www.troelsgravesen.dk/DTQWT-mkIII.htm

Ska användas med Seas T34 eller Audax TW034

Han har ju även tagit fram en 8" midbas som kanske kan vara intressant. Men den ger inte heller så mycket bas.

Edit: Humblehomemade använder basen med en "vanlig" diskant med till synes bra resultat.
http://www.humblehomemadehifi.com/Plutone.html
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-15 15:26

Kraniet skrev:En annan bas som har väldigt kontrollerad uppbrytning är U22 REX/P-SL

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461

[ Bild ]

Men dess T/S medger inte mycket bas. Men för en topplåda delad vid 80 Hz kunde den ju va lovande.

Den där är säkert bra.
De flesta tester visar inte all info, med avseende på klippel-test så uppvisar tex Seas 6,5- och 8:or nästan full pott.
Så dibiramas testsida visar inte allt som avgör hur det låter om ett element.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 18:39

TangBand har ju två åttor som kanske är intressanta. Skulle dock velat ha bättre mätningar på dom.
Har väl potential till låg dist. xmax 8,5mm med underhängd talspole.

http://www.tb-speaker.com/products/w8-1722
http://www.tb-speaker.com/products/w8-2096

Här är nån mätning gjord på W8-1722
Bild
Synd på den breda svackan centrerat på 500 Hz..
Men kurvorna påstås vara 0, 30, och 60 grader 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-16 01:26

Apropå svacka vid 500 Hz så är det t ju bara att göra en bredare baffel, så är det löst.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-16 07:15

Din byggtråd var jätteintressant, tarzan :) .
LTS F1 använde ju baffelns bredd för att korrigera en dipp för 8:a elementet.

Det finns ju många metoder hur man konstruerar- för att får spridningen likvärdig i olika vinklar så hjälper ofta en waveguide väldigt mycket.

Det är även intressant hur Snell* gjort i mätningarna i stereophile med sin E-modell. Utan waveguide. Den delas kring 2200 Hz och delas brant.
Kanske en konsekvens av att inte använda waveguide.
I hifibutiken då man lyssnade på slutet 80-talet tyckte jag dessa lät väldigt fint.
https://www.stereophile.com/content/sne ... asurements

Ett nyare, intressant märke- Revel, verkar kombinera waveguides med låga delningar kring 2200 Hz mellan boomer och tweeter och linkwitz Riley 24 dB filter (akustiskt ).
Denna filtertopologi föredras i spinorama-blindtesten .
Här en intervju med Kevin Voecks där han pratar om salon 2 och nämner 24 dB filter:
https://www.stereophile.com/interviews/ ... index.html

*Nedan syns mätningen från stereophile för snell EIII

Återgå till DIY-forum