Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Heja heja![]()
Ser bra ut
DVD-ai skrev:Spännande!
NADifierad skrev:DVD-ai skrev:Spännande!
Och snyggt!
Tangband skrev:Tyvärr liiite olika nyanser på ekstativet och HYBRIDDIST, kanske svart stativ hade varit bättre ....
dewpo skrev:Jag tycker det ser ut som antik behandlad ek i stativen. Du kan kanske köra en antikbehandling på lådorna också?
goat76 skrev:Jag ser fram emot att läsa dina intryck vad gäller musiklyssning så småningom då du justerat in allt.
Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )
goat76 skrev:Jag tycker även du senare även bör testa ifall det blir en hörbar skillnad med dina gamla stativ.
Gör det testet innan du bestämmer dig för att modifiera de nya ifall att det av någon orsak skulle låta bättre med de gamla.
Med modifiering menar jag om du får för dig att åtgärda färgen som du inte var helt nöjd med.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se.
Frisk skrev:Snyggt jobbat! Ser fram emot ytterligare intryck!
Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.
Frisk skrev:Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.
DanNorman skrev:Tangband: Med ett så slätt underlag är det bättre att sprutlackera. Köp en sprayburk mattsvart på Biltema.
darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?
Ronnie skrev:Flott! Gillar bananhonorna som högtalarterminaler.
darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se.
Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut.![]()
Hur ser det ut utan smoothing?
edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt
Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut.![]()
edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt
edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.
Tangband skrev:Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut.![]()
edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.
Såg nu edit2: - det låter rent men jag kan ju testa lägga in en dip vid 3 kHz på kanske 2 db för att se hur det upplevs.![]()
Jag har en rumsberoende peak som ger lite för mycket energi vid 570 Hz då miken flyttas från 30 cm till 1,3 meter ifrån baselementet. Den syns inte vid mätning 30 cm ifrån.
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Samma bild igen men en intressant iakttagelse:
Efter en dags spelande har peaken på höger baselement vid 6161 Hz sjunkit till 6002 Hz. Höger kanal precis som mätningen för 1,5 dygn sedan.
(En skillnad är att denna bild visar en kompencering av baffelsteg samt att den nedre resonansen tagits ned. Men den kring 6 Khz är nedtagen i nivå, men inte helt bortagen.)
Tangband skrev:En undring: kan temperaturen i rummet göra så det skiljer i mätningarna ?
Cortado skrev:Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?
Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?
( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )
Kraniet skrev:Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.
Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet
DVD-ai skrev:Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar.
Kraniet skrev:sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.
RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.
EmuMannen skrev:När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart...
Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klaraÅterstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klaraÅterstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .
Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?
RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.
Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade![]()
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.
Tell skrev:Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade![]()
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.
Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter?
goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum.
Tangband skrev:Det visade sig att jag kan glömma allt vad heter skolboksfilter då man blandar passiv och aktiv teknik.![]()
DanNorman skrev:Det är så tråkigt (och dyrt) att löda ihop och löda isär allehanda komponenter mellan varje mätning att man verkligen funderar ordentligt på vad det är man vill uppnå och hur det ska genomföras.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum.
Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )
Tell skrev:Tangband skrev:Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.
Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum.
Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )
Jag förstår inte vad du menar? Vilka är "vi" som klassar något, och vilka är folket som hoppar på påståendet, och varför gör dom det?
goat76 skrev:Jag står för det jag sa, jag har fått den uppfattningen att många på forumet inte litar på sin egen hörsel och vågar inte uttala sig om hur något låter utan att först se mätningar.
Tangband skrev:Goat76 och Tell- här kommer lite efterlängtade lyssningsintryck![]()
Jag lyssnade två timmar igår kväll, kopplande mellan alternativen:
1. Utan HYBRIDboxen- alltså direktkoppling av diskanten till en av förstärkarna.
2. Med hybridboxen inkopplad mellan förstärkare och diskantelement.
Delningsfiltret är endast ändrat mellan alternativen i diskantflanken, dvs boomern har kört på exakt samma inställningar , alltså direktkopplat till en av förstärkarna, frekvenskorrigerad med dsp och med linkwitz Riley delning 12 dB vid 2,6 kHz.
Akustiskt sker delningen i båda fallen i diskantflanken vid 2,6 kHz , 12 dB okt. I båda fallen inverteras diskanten.
Jag har justerat så det mellan 500-14000Hz blev mindre än 1 dB skillnad i frekvensåtergivning och nivå mellan de båda alternativen. Dsp har använts för korrigering av diskanten ovanför 12 kHz , med plus några få db. Det helaktiva alternativet utan HYBRIDboxen behövde några dB mer korrigering- jag antar att det beror på diskantens impedanskurva.
Delningen sker i båda fallen vid 2,6 kHz , akustiskt. I båda fallen blir det en djup dipp vid delningen då diskanten kopplas in i ”fel” fas akustiskt, precis som det ska vara, mätt 1,3 meter on axis på högtalarna. Jag har naturligtvis lyssnat på musiken i rätt akustisk fas. Frekvenskurvan har då i båda alternativen varit rak on axis inom +- 1 dB mellan 500-14000 Hz.
Jag lyssnade naturligtvis på musiken i stereo sittande i sweetspot med högtalarna på rätt plats i lyssningsrummet, precis som jag brukar lyssna på musik.
lyssningsintryck
Jag lyssnade på första låten ”Human” på Lars Janssons trio skivan ” A Window towards being ”, rippat från min CD och avlyssnat genom min streamer med FLAC. Låten har några intrikata cymbalklanger som på vissa anläggningar hörs för mycket eller för lite.
Fortsatte även lyssningen till titellåten och kopplade om ett antal gånger efter jag lyssnat genom hela låten.
Resultat
jag upplever att ljudet låter en smula bättre med HYBRIDboxen. Det finns ingen tvekan. Diskanten låter lite luftigare och i jämförelse så saknas det lite toppdiskant i det helaktiva alternativet, trots att mätningarna on axis visar att nivån är precis lika vid sinussvep. Mycket märkligt.
Jag har ingen förklaring till fenomenet. I och med detta upplevs musiken som roligare att lyssna till med HYBRIDboxen.
Det finns således ingen anledning att köra med direktkopplad diskant.
I fortsättningen fortsätter jag optimerandet av ljudet med HYBRIDboxen inkopplad
Här är skivan jag lyssnade på, den fanns även på Spotify: https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... zlzd376QtA
goat76 skrev:Kul med lyssningsintryck.![]()
När du acklimatiserat dig ytterligare och fått till det helt med inställningarna så skulle det vara högintressant om du återigen kopplar in dina JBL och lyssnar på skillnaderna och vilken av högtalarna som presterar bäst i ditt lyssningsrum.
Men du måste nog som sagt acklimatisera dig ordentligt först så att inte nyhetens behag trumfar det gamla.
Vet dock inte om ett sådant test är besvärligt med alla de inställningar du gör för vad gäller delning m,m.
Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing.
rajapruk skrev:Tar boxen bort något hörbart brus för dig i diskanten? Det borde kunna vara en positiv faktor med boxen i din setup.
goat76 skrev:Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing.
Jag förstår såklart varför man mäter när man gör korrigeringar av en egen-byggd högtalare, men det som inte förvånar mig är att enstaka mätningarna inte är representativa för hur det låter. Man behöver nog göra väldigt många mätningar från alla möjliga håll och vinklar och sedan ha en enorm kunskap i hur man ska väga alla dessa mätningar mot varandra, för att till sist få en hum om hur det verkligen låter.
Hörseln i kombination med den bearbetning hjärnan gör av ljud är helt enkelt totalt överlägsen en mikrofon.
goat76 skrev:Jag tycker det ser bättre ut. Nu slipper du posta svartvita bilder.![]()
(Skojas bara, svartvita bilder är snyggt!)
rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist?Varför är det så, DanNorman/Cortado?
Cortado skrev:rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist?Varför är det så, DanNorman/Cortado?
Nöjet av frågan, såklart.
![]()
Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.
rajapruk skrev:Cortado skrev:rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist?Varför är det så, DanNorman/Cortado?
Nöjet av frågan, såklart.
![]()
Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.
Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.
rajapruk skrev:Woofern överst och Diskant-WG nederst hade känts mer naturligt för mig på Fukdist, men jag kan vara helt ute och cyklaWG är kanske inte så djup som den ser ut.
rajapruk skrev:Jag stör mig lite på skruvskallarna som sticker ut olika på woofer och WG. Liten löjlig detalj, men ändå. Ska det vara attention to details så...
Tangband skrev:Case closed.
rajapruk skrev:Ser ut som riktigt snygg färgmatch mellan wooferns kon och den genomfärgade mdf:n? Jag hade nog inte oljat eller behandlat den. Ska du det? Å andra sidan kanske waveguiden blir mer färgmatchad med olja eller vax på mdf:n.
mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer.
Tangband skrev:mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer.
Jovisst, vill jag maximera ljudkvaliteten så sätter jag fläkten på maximal volym så slipper jag hörnreflexen
goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?
Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?
Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.
Tangband skrev:goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?
Tänkte bara prova om det går bättre med väggnära placering. Har flyttat tillbaka högtalarna igen, 173 cm mellan och 43 cm från baffelkant till bakvägg.
Det lät inte bättre med placering nära väggen. Mina absorbenter är troligen för små och för tunna.
Tangband skrev:Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?
Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.
Nej precis.
Byggandet av absorbenter gör jag bara för att jag haft tid till det. Och de blev tunna, kan endast fungera bra att ta bort lite högre frekvenser.
Klart är att 4 absorbenter på väggarna i rummet inte gör det roligare att lyssna till musik. 2 kanske passar bättre. Frågan är var de bör sitta. Min tjocka golvmatta tar bort väldigt mycket dåliga reflexer.
Jag har märkt att jag gillar ljudet från högtalare en bit ut i rummet , pga den illusion ( falsk ) av 3D djup som kan uppnås.
Dämpar jag väggen bakom högtalaren så tar jag bort en del av reflexen, som jag kanske tyckte om, eller har vant mig vid.
Jo, idéen med en waveguide är ju bla att diskantljudet inte ska studsa runt i rummet.
rajapruk skrev:Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.
niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
NADifierad skrev:Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet.
Tangband skrev:Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.
Tangband skrev:Jo, Lavinia är ett riktigt bra program![]()
Såhär ser högtalaren med front ut.
Tangband skrev:En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.
Tangband skrev:niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.![]()
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning.
Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .
RogerGustavsson skrev:Tangband,
Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.
Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.![]()
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband,
Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.
Jo, ett driverack pa2 från Dbx.
Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.
Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev: Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre.![]()
Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Thomas_A skrev:
Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...
Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.
Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel
Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel
Till OM 1 behöver du ett ljudkort/mikrofonförstärkare med fantommatning. Lite mera pill än t.ex. miniDSP Umik-1 där allt är integrerat.
dewpo skrev:Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel
+1 Jag vågar lova att med bra möjligheter att mäta fas och löptid, Så får du till integreringen med dina Subwoofers.
Och slipper byta,,, Förutsett att du har bra möjligheter att justera i DSP´n förstås!
Johan_Lindroos skrev:Har du skaffat Dolby Atmos med takhögtalare?
Kurben skrev:Här är en av dessa mätt , ser mycket bra ut för en plateamp: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1780914-measuring-amplifiers-48.html#post56439070
rajapruk skrev:Jag hade dubbelkollat att man kan mata in "vanliga" filter i den. I alla fall förr i tiden så kunde man bara mata in biquads i hypex dsp:ar.
Digitalt in i bra slutsteg med inbyggd dsp och dac i tror jag är helt rätt konceptuellt. Gäller bara att du kan splitta den digitala signalen till så många du behöver ha in (om du ska ha subbar och sådant på sikt).
Jag tror detta skulle bli hörbart bättre ljud än det du har nu. Du slipper ett onödigt AD-DA omvandlingsled, bland annat.
Jag är dock skeptiskt till Hypex kompetens att göra bra mjukvara. Förvänta dig inget under av användbarhet eller stabilitet, mer att du ska vara glad om det funkar. Jag vet att de haft väldigt mycket strul med sina mjukvaror.
Det är en gammal sanning att bra mjukvaruföretag inte kan göra bra hårdvara, och tvärtom. Jag vet bara Apple som lyckats med det (brandfackla??)
Lassen skrev:En MiniDSP 2x4 HD använder väl FIR-filter? Står så på deras sida.
Dewpro, vad använder du för multikanal-dac?
Jag lockas av dator, säkert mer möjligheter så, men lockas kanske än mer av en färdig burk som fixar det.
Pc-världens alla varianter av hårdvara och drivrutiner brukar inte underlätta.
Tack för tipset säger jag också.
dewpo skrev:Men flerkanals DA omvandlare är svåra att finna
Tangband skrev:Såhär ser den sist gjorda HYBRIDDIST inställningen i dsp-filtret, för själva boomern utan filter ut.![]()
Det som gjort att ytterligare magi infunnit sig i ljudet, var IÖ:s tips med en höjning vid 1,4 kHz för att kompensera stereosystemfelet ( ett av dem ). Det är nu plussat med 2 dB vid den frekvensen. Högtalarna försvinner nu helt vid goda inspelningar..
Ytterligare mätningar och lyssning har gjort att smärre ändringar införts, bla är rumskorrigeringen tak/golv borttagen.
Förstärkning av baffelstegskompensationen sker vid en lägre frekvens. Q:t till LT:n har höjts.
Nu tar jag paus från faktiskt.io som aktiv medlem, men fortsätter läsa. Jag tackar för all kunskap jag fått.
DVD-ai skrev:Har inte dom basarna på sidorna?
Med en sådan placering bör du nog undersöka samverkan mycket noga innan, en delning så högt som 250Hz kanske inte fungerar något vidare.
Eller så kan du arbeta fram gynnsamma egenskaper som hanterar utsläckningar pga bakomvarande vägg osv...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster