HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:00

OBS! Färdigt resultat på sidan 7 !

Originalet är en FUKDIST med sluten låda, det finns några skillnader och därför blir det ett namnbyte till HYBRIDDIST.
Detta till hänsyn av originalkonstruktörerna.
Skillnaderna består av :

1. Fårull som dämpmaterial ( eget val )
2. HYBRIDDIST får ett kombinerat externt digitalt delningsfilter samt passiv teknik. Ett dbx driverack pa2 kompletterat mellan slutstegen och elementen med passiva komponenter, allt för att försöka få fördelarna med båda drivsätten- aktivt och passivt. Samt undvika nackdelarna.
De passiva komponenterna ( hittills ) består av ett motstånd på 3,3 ohm i serie med en polypropylenkondensator på 5,6 uF.
Dessa sitter på pluspolen innan diskantelementet. Dessa fördelar uppnås jämfört med aktiv drift av diskanten med direktkopplade slutsteg: minskad kompression, lägre brus samt ökad impedans från ganska låga 3,5ohm till 6,8 ohm. Kondensatorn är del av filtret samtidigt som den utgör skyddskondensator ifall något av slutstegen skulle gå sönder.
Baffelstegskompensation kommer att kunna justeras steglöst med dsp-filtret med en nogrannhet på 0,1 dB - så att högtalaren kan optimeras till det rum och placering de står i.

Edit: HYBRIDboxen är numera optimerad med värdena 2,2 ohm samt 3,9 uf.
Senast redigerad av Tangband 2020-05-11 20:08, redigerad totalt 11 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Re: HYBRIDDIST-kanske ännu en OK aktiv högtalare ?

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:06

Här ses en del av morgonens sysslor

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:10

Lådorna är oljade två gånger. Detta för att inte ekfaneret ska suga åt sig trälim från kontakterna.
Kontakterna passade perfekt ( Tack DanNorman ) och kunde bankas på plats med en hammare och en bit kartong emellan .
Trälim läggs på rillorna innan de slås in, efteråt torkas det rent direkt med en våt disktrasa så inget trälim suger fast i faneret.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:12

Såhär ser monteringen ut

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:16

3,3 ohm i serie med 5,6 uF utgör en del av HYBRID-konstruktionen. Dessa komponenter kommer att implementeras externt. Det går ju bra eftersom jag har 4 terminaler. Det innebär även att det blir busenkelt att komplettera i framtiden med ett helt passivt FUKDIST filter, om jag vill prova hel-passivt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:26

Baselementet Seas er18rnx

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 11:30

Kondensatorn equaliserar waveguiden så att resultatet blir såhär ( lånar DanNormans bild ). Motståndet höjer impedansen så slutsteget mår bättre, samtidigt som dynamisk kompression minskas. Motståndet och talspolen delar ju på uppvärmningen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:16

De bultar jag skruvade fast adaptern med var väldigt magnetiska, såna kan väl aldrig vara bra att ha nära diskantmotorn? :D köpte istället rostfria och bytte. Kostnad 29 :-.
Jag följer " attention to detail " av två anledningar.
1. Jag har tid och råd att göra det som DIY-are .
2. Lödningar av alla förbindelser är bra för långtidsållbarhet, kabelskor kan ge kontaktdistorsion efter några år.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:22

Hifikits fårull på plats

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-19 13:43

Heja heja :)
Ser bra ut
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 13:46

Kraniet skrev:Heja heja :)
Ser bra ut

Tackar! :D
Du är välkommen på en provlyssning till veckan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 14:22

Lödning... sedan Hifikits tätlist

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 15:36

Det blev bra :)

Måste berömma DanNorman för precisionen i alla nedfräsningar- helt perfekt.
Nu blir det lödning av 8 banankontakter av fabrikat Deltron... sedan ska stativen hämtas på posten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-19 17:33

Spännande! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-19 20:08

Snyggt! Skall bli kul att se det färdiga resultatet. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-06-19 20:22

DVD-ai skrev:Spännande! :)

Och snyggt!
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 20:59

NADifierad skrev:
DVD-ai skrev:Spännande! :)

Och snyggt!

Det är DanNorman som gjort lådorna , men tack ändå :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-19 21:10

Tyvärr liiite olika nyanser på ekstativet och HYBRIDDIST, kanske svart stativ hade varit bättre ....

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-19 21:16

Slipa av ytbehandlingen och olja upp det hela.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2019-06-19 22:30

Mycket snyggt! En eloge både till Tangband o Dan.

Henrik

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-06-19 22:31

Tangband skrev:Tyvärr liiite olika nyanser på ekstativet och HYBRIDDIST, kanske svart stativ hade varit bättre ....

Jag tycker det ser ut som antik behandlad ek i stativen.
Du kan kanske köra en antikbehandling på lådorna också?

https://herdins.se/produkt/herdins-akta-bets/
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-20 10:17

dewpo skrev:Jag tycker det ser ut som antik behandlad ek i stativen. Du kan kanske köra en antikbehandling på lådorna också?

Jag tycker att faneren på högtalarna är så fin att jag skulle tänka mig för noga innan jag ens övervägde att betsa dem. Det är inte helt lätt att applicera äkta bets med rätt kulör (kan kräva en hel del test på provbitar) eller att applicera det jämt över ytan (rätt trist överraskning när delar av faneren inte tar upp betsen lika mycket som andra). När väl betsen applicerats så kan det vara mycket svårt (eller omöjligt) att återställa ytan så tänk efter riktigt noga.

Jag skulle ge mig på stativen i stället. Slipa ned dem trärena och se om du kan få till samma varma ton som i högtalarfaneren. Du kan exempelvis använda pigmenterad olja, sparsamt i flera lager, för att matcha kulören. Det är rätt knepigt att få det rätt men om du inte har tillgång till något annat pigment så kan du blanda oljan med konstnärsfärg för oljemålning. Ta det försiktigt bara för det är lätta att få för mycket av något pigment och det är inte alltid lätt att torka bort (om träet är poröst så lägger sig pigmenten i porerna och mellan fibrerna).

Om man absolut vill betsa faneren så kan man använda sanding sealer för att föst försegla faneren, slipa och sedan betsa ovanpå sanding sealern (mycket lättare att få ett jämt resultat) och till sist lacka, olja eller vaxa ovanpå. Ångrar man sig så kan man slipa ned sanding sealern och då finns inga spår av betsen kvar (eftersom den trängt in i sanding sealern i stället för i faneren). Är sanding sealern schellack-baserad så kan det gå att tvätta av den med alkohol (så slipper man slipa mer än nödvändigt på faneren). Risken är dock att faneren tar lite färg vid avtvättning (från den bets som sitter i sanding sealern). Lite beroende på träslag så går det förmodligen bort genom att tvätta med mera alkohol eller en lätt slipning av ytan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 12:35

Tyvärr så är stativens ekfärg bara en vinylkopia :oops: Inget stort problem dock- får se om jag rollar själva rören mattsvarta istället. Jag har ju redan svarta stativ till Jbl 530 :)

Dessa norstone stylum1 har en bra finess- man kan dra kabeln genom själva röret.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 13:12

I dag har jag gjort frekvenssvep i 3 timmar. Mikrofonen 30 cm från varje element med högtalaren mitt i rummet.
Konstaterande: alla 4 elementen beter sig likadant, vilket ju är bra :)

Seas er18rnx behöver full baffelstegskompensation. Ingen överraskning , samma har konstaterats av många andra vid DIY byggen.

Har även den senaste timmen provat rajapruks tips- högtalaren mitt i rummet, mäta individuella element utan filter, korrigera frekvensgången individuellt med dsp:n så det blir rakt en bit över och under tänkt delningsfrekvens. Equalisera waveguiden så det ser rakt ut, utan filter. ( nåja, kopplade tillfälligt på ett 48 db filter med dsp:n vid 400 Hz så inte diskantelementet skulle gå sönder vid sinussvepen )
Efter detta förfarande kan man använda valfri delningstopologi i dsp:n . Det visar sig med denna metod att det är lätt att få elementen att spela i rätt fas vid delningsfrekvensen. Inverterar man ett element " fel" så blir det en stor frekvensdipp vid delningen- precis som det bör vara .

Inga passiva komponenter mellan slutsteg och element har kopplats in ännu. Jag kör alla elementen direktkopplade till slutstegen.

Baffeln på FUKDIST lådan stör frekvensgången betydligt mindre mellan 800-2000Hz än den gör med JBL 530.
Elementen är långtifrån inspelade än, men det låter lovande :)
Delning vid 2,5 kHz 36 dB/ Linkwitz riley just nu, men jag har inte börjat lyssningarna med att hitta den ljudmässigt bästa delningen ännu. Det blir säkerligen kompromisser mellan spridning vid delningsfrekvens, ljudtrycksförmåga och upplevd låg distorsion så det inte låter pressat.

Elementen är inte inspelade ännu, kommer säkerligen få göra om mätningarna igen om några dagar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 14:14

Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.
( hoppas grafen blev rättvänd )

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-20 14:52

Jag ser fram emot att läsa dina intryck vad gäller musiklyssning så småningom då du justerat in allt. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:00

Har roat mig en halvtimme att köra HYBRIDDIST fullrange med LT och helt utan subbasar vid 80 Hz. Plussar istället HYBRIDDIST med 4 dB stigande under 80 Hz. Räknar man med baffelstegsförstärkningen på 5 dB så blir det 9 dB förstärkning stigande under 80 Hz.
Elementen levererar. Helt otroligt vilken baskvalitet man kan få ur dessa :D .
Jag borde kanske inte bli förvånad eftersom Akudorik exakt har ett liknande baselement och den stativaren har den bäst artikulerade basåtergivning jag hört.

Med LT upplevs nivån linjär till ungefär 40 Hz och basen är verkligen förstklassig- spontant intryck är att dessa i basen låter mer artikulerat och med större dynamik än aktiva Jbl 530.

Helt klart måste jag bygga bättre subbasar ....
Senast redigerad av Tangband 2019-06-20 15:21, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:13

goat76 skrev:Jag ser fram emot att läsa dina intryck vad gäller musiklyssning så småningom då du justerat in allt. :)

Då allting är klart med filter, då blir det andra saker jag kommer att vara noggrann med- tex uppställningen av högtalarna, avstånd till bakväggen , baffelstegskompensations optimering, dämpplatta bakom högtalaren och utprovning av det underlag högtalarna ska vila på. Hittills har blutack under stativet låtit bäst med jbl, men jag håller allt öppet.
Allt spelar roll .

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-20 15:25

Jag tycker även du senare även bör testa ifall det blir en hörbar skillnad med dina gamla stativ.
Gör det testet innan du bestämmer dig för att modifiera de nya ifall att det av någon orsak skulle låta bättre med de gamla.

Med modifiering menar jag om du får för dig att åtgärda färgen som du inte var helt nöjd med. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:37

Mätning av diskanten med waveguide från imorse- 50 cm ifrån elementet efter equalisering med DSP.
Ett 48 dB Linkwitz filter valdes nere vid 600 Hz så inte diskanten skulle gå sönder vid sinussvepet.
Ingen smoothing.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-20 15:40

Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.
Dessa resonansfrekvenser kommer antagligen ändras sig efter inspelning av elementet.

Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:51

goat76 skrev:Jag tycker även du senare även bör testa ifall det blir en hörbar skillnad med dina gamla stativ.
Gör det testet innan du bestämmer dig för att modifiera de nya ifall att det av någon orsak skulle låta bättre med de gamla.

Med modifiering menar jag om du får för dig att åtgärda färgen som du inte var helt nöjd med. :)

Jo, jag har själv märkt att olika underlag- även följaktligen olika stativ kan få högtalaren att låta en smula olika.
Ibland är det små skillnader, ibland saker som samverkar på positivt eller negativt sätt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 15:53

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:Här ses en mätning 30 cm från baselementet utan filter. Det finns liten puckel vid frekvensen 1220 Hz, samt membranresonanser vid 4423 Hz och 6161Hz.

Det blåmarkerade: Det tror inte jag (i alla fall inte särskilt mycket), men du kan ju gärna testa detta om någon månad eller så igen, så får vi se. ;)

Intressant :) ja, får göra om mätningarna igen om några veckor. Det är säkerligen individuella variationer från olika produktionsbatcher. De två Seas er18rnx jag köpte uppför sig snarlikt.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-20 16:02

Snyggt jobbat! Ser fram emot ytterligare intryck!

Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 19:45

Frisk skrev:Snyggt jobbat! Ser fram emot ytterligare intryck!

Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Det står oak på kartongen... nåja jag är nöjd ändå :)

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-20 19:59

Frisk skrev:Jag funderar över stativet, är det verkligen ek du fått levererat? Jag tycker det både i färg och mönster mer ser ut som valnöt eller något åt det hållet, även om det var vinyl ska den ju motsvara vad du beställt.

Jag tror det beror på hur vana vi är vid den ek som normal säljs i Sverige. Om stativen är för den internationella marknaden så finns det rätt stor variation; American oak (white oak & red oak), European oak (French oak, English oak etc.), old oak osv.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-20 21:37

Tangband: Med ett så slätt underlag är det bättre att sprutlackera. Köp en sprayburk mattsvart på Biltema.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-06-20 22:22

Flott! Gillar bananhonorna som högtalarterminaler.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-20 22:33

DanNorman skrev:Tangband: Med ett så slätt underlag är det bättre att sprutlackera. Köp en sprayburk mattsvart på Biltema.

Bra förslag :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-06-21 00:49

Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-21 08:04

darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?

Ingen dum ide darkg! Det är enkelt att ta bort också om man vill ha tillbaka "trävinylen". Det finns de som säger att Biltemas Gummifärg fungerar precis lika bra som Plasti Dip (jag har inte själv provat Biltemas variant).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 11:42

Idag på förmiddan har det provats lite med olika optioner med stativet. För att man ska kunna dra kablarna genom stativet måste högtalaren upp nån cm från topplattan. De medföljande spikarna är ganska långa för att kabel upp till 4 kvmm ska kunna användas.

Sagt och gjort- jag monterade allting och lyssnade på lite musik.
Resultatet blev klart nedslående, en klart resonant återgivning av tex piano musik men även basgångar påverkas- klart negativt. Mittpelaren på stativet ringer som en kyrkklocka i över en sekund om man provar att knäppa på det med en skruvmejsel. Hursomhelst blev det i detta fall en svag försämring på all musik och inga positiva synergier. :(
Lyssnade bla på denna låt av Kari Bremnes, det finns en sugande basgång i låten och den basgången gav bara ett odefinierat och oinspirerat intryck med spikar.
Här finns den: låten ”Glöm ikkje”.
https://open.spotify.com/album/1kZtcWoU ... lU-I5egr9w

Jag lyssnade en timme och konstaterade att det var en försämring på all musik, och monterade bort spikarna, samt tog bort kabeln genom röret i stativet .
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 11:58, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 11:50

....tog istället fram mirakelkuren- blutack.
Fyra små bitar på varje topplatta som högtalaren vilar på.
Satte igång musiken och nu är de färgningar jag hörde med spikarna som bortblåsta :)
En förbättring även jämfört med högtalarna direkt på topplattan.
https://www.stereophile.com/content/sou ... ace-page-4

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 12:18

Genom att studera de mätningar som redan gjorts av andra i FUKDIST-tråden och använt en online-kalkulator där impedansen vid delningen tas hänsyn till, så har jag provat med DSP-delning ganska lik den passiva delningen av Mawes.
Baffelstegskompensation och equalisering av waveguiden ingår i delningen med det passiva filtret.

I dsp:n blir det då ett butterwortfilter som högpass ungefär vid frekvensen 5,7 kHz på 12 dB okt. Samt ett linkwitz Riley filter ungefär vid 1 KHz lågpass, 12 dB okt. Samt en notch vid den första resonansen ovanför delningen.
Diskanten inverterad.

Det låter väldigt bra- spontant kanske bättre än att först equalisera alla element och sedan dela skolboksmässigt i dsp:n.
Det krävs mer lyssning och detta är bara ett första trevande försök. Hinner inte med mätningar idag.

Jag tänker senare prova att med 3,3 uF och 5,6 uF kondensatorn i serie med diskanten kombinera med ett 6 db butterwort dsp-filter som högpass . Det blir en senare historia. Först ska två små apparatlådor från Kjell &kompany köpas in för hybrid-filtret.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 16:22

Ronnie skrev:Flott! Gillar bananhonorna som högtalarterminaler.

Tack :)

Jo, jag kan rekommendera de där bananhonorna, mycket enkelt och bra, stabil förbindelse. Finns på bla Conrad.se

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 16:32

darkg skrev:Plasti-dip spray är ett alternativ, matt svart eller kanske nån metallicvariant?

Kanske det, fördelen är ju att man kan ta bort det om man vill ha den gamla ytan. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:06

Längst ned: Här en mätning 20 cm från ena baselementet - helt utan filter eller korrigering. Vänster högtalare på stativ.
Den övre bilden visar kurvan efter korrigeringen , miken på exakt samma ställe.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:12

Höger baselement 20 cm ifrån efter samma dsp korrigering. Jag har ställt Dbx:en så den följer inställningarna i båda kanalerna. Högtalarna stod lite olika i rummet vid mätningen. Ingen delning vid 2,6 kHz påslagen.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:16

Johan_Lindroos skrev:

Samma bild igen men en intressant iakttagelse:
Efter en dags spelande har peaken på höger baselement vid 6161 Hz sjunkit till 6002 Hz. Höger kanal precis som mätningen för 1,5 dygn sedan.
(En skillnad är att denna bild visar en kompencering av baffelsteg samt att den nedre resonansen tagits ned. Men den kring 6 Khz är nedtagen i nivå, men inte helt bortagen.)
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:23

Diskantens/waveguidens frekvensgång, vänster kanal efter dsp-korrigering och miken 20 cm ifrån. Med filter Linkwitz Riley 12 dB/okt vid 2,6 kHz.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:03, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 18:28

Efter dessa individuella mätningar av enskilda element- mätning på hela högtalaren:

Mätning 1,3 meter från vänster högtalare, med filter och korrigering. Delning 12 dB Linkwitz Riley vid 2,6 kHz. Diskanten inverterad. Miken placerad så den siktar mellan boomern och waveguiden. 24 dB smoothing.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-22 19:02

Ser ju inte så pjåkigt ut. :)
Hur ser det ut utan smoothing?

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)

edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.
Intressant nog så upplevde jag att i32s lite besvärande när jag lyssnade hos bassman. Vet inte om jag blivit känsligare.
De gånger jag lyssnat på piP har jag inte upplevt några sådana problem, men det var ju nåt år sen.
Senast redigerad av Kraniet 2019-06-22 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:05

Kraniet skrev:Ser ju inte så pjåkigt ut. :)

edit: kunde ju kanske vara intressant att se hur det blir som du skulle eqa bort peaken vid 6 kHz också. Men det har du kanske redan tänkt :)

Jodå, har nog tänkt eqa bort den peaken också. En sak i taget :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:11

edit2: ser också ut som att det är lite för "hett" kring 3kHz för mina öron. Men det beror ju på så mycket det där om det är ansträngande eller inte.

Såg nu edit2: - det låter rent men jag kan ju testa lägga in en dip vid 3 kHz på kanske 2 db för att se hur det upplevs. :)
Jag har en rumsberoende peak ( troligen ) som ger lite för mycket energi vid kring 570 Hz då miken flyttas från 30 cm till 1,3 meter ifrån baselementet. Peaken syns inte vid mätning 30 cm ifrån.
Elementen är inte heller riktigt inspelade ännu.
Du får komma hit nån dag för lyssning :)
Senast redigerad av Tangband 2019-06-22 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-22 19:13

Tangband skrev:

Såg nu edit2: - det låter rent men jag kan ju testa lägga in en dip vid 3 kHz på kanske 2 db för att se hur det upplevs. :)
Jag har en rumsberoende peak som ger lite för mycket energi vid 570 Hz då miken flyttas från 30 cm till 1,3 meter ifrån baselementet. Den syns inte vid mätning 30 cm ifrån.

Kan nog räcka med 0,5 dB också. Det beror väl på det där.
Har inte utforskat det så mycket. På lådorna jag byggt så sköt jag från höften. Men det verkar ju funka ganska bra..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-22 19:24

Ska även mäta från 1,3 meter ifrån olika vinklar, O grader, 15 och 30 grader. Men det blir inte idag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-23 20:05

Tangband skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Samma bild igen men en intressant iakttagelse:
Efter en dags spelande har peaken på höger baselement vid 6161 Hz sjunkit till 6002 Hz. Höger kanal precis som mätningen för 1,5 dygn sedan.
(En skillnad är att denna bild visar en kompencering av baffelsteg samt att den nedre resonansen tagits ned. Men den kring 6 Khz är nedtagen i nivå, men inte helt bortagen.)

Där ser man! "Jag står korrigerad". ;) Det skulle kunna tänkas bero på någon av klockmoderna som är kopplad till yttre gummiupphängningen. Gummiupphängningen har nog mjuknat en smula.Eller inte, det kan vara något annat. I alla fall kan det vara lite trixigt att ta reda på.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-23 21:18

Jag tror på triggerproblem. Att elementet på motstående sida inte ändrat på sig tyder på att det inte är ett verkligt fenomen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-23 21:23

Så kan det vara. Ska prova att mäta igen om någon vecka. Klart är att jag måste göra om mätningarna då elementen är helt inspelade. En undring: kan temperaturen i rummet göra så det skiljer i mätningarna ?

Jag måste säga att med den första peaken nedtagen ovanför delningen för basen samt en delning vid 2,6 kHz med diskanten inverterad låter väldigt fint. Jag tror inte jag haft såhär bra ljud hemma förr. :)
Jag är väldigt sugen på en OM 1:a och ett ljudkort men det är mycket annat som drar under semestern. Får se.
Senast redigerad av Tangband 2019-06-23 21:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2019-06-23 21:27

Tangband skrev:En undring: kan temperaturen i rummet göra så det skiljer i mätningarna ?

Inte nämnvärt. Frekvensen på uppbrytningarna bestäms i huvudsak av elementet geometri, och den ändrar sig inte av inspelning.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 16:26

En kort mätning med miken placerad precis där huvudet vid lyssning brukar vara- bara det lägre registret med LTS sinussvep. Båda högtalarna aktiva. Bara HYBRIDDIST fullrange, inga subbasar. Miken på 3,5 meters avstånd.

Det finns två peakar som stör en smula med musik, varav båda troligen är rumsbetingade beroende på placeringen av högtalarna - 131 Hz samt 295 Hz . 131 Hz återfanns även med jbl 530, som stod placerade på samma ställe.
Bortse från frekvenser som är under 60 Hz , peak hold funktionen användes som vanligt vid mätningen och det var trafik utanför.
Med hänsyn till grannar har jag svept med ganska låg volym .
Övre bilden utan smoothing, undre 1/6 okt.

Edit: ska undersöka med miken riktad mot högtalarens sidor om peaken vid 295 Hz möjligen kan vara en MDF-resonans ?
Eller att stativets pelare som ringer ?
Högtalarna är placerade 178 cm från varandra och baffeln exakt 43 cm från väggen bakom högtalarna. Närmaste sidovägg 149 cm.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 16:56

Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?

Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?

( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-24 19:14

Cortado skrev:Vad är det du mäter när du mäter svep med en mick vid lyssningsposition med båda högtalarna igång? .. vad är det du vill/avser att få fram?

Säg att du flyttar micken 15cm så kommer högtalarnas interferensmönster göra att mätningen ser helt annorlunda ut på den nya positionen och då är frågan vad det är du egentligen kan utläsa ur mätningen. Har jag missat nått här?

( Ok, kanske lite mer än 15cm, mpt på frekvensområdet.. )

Du har helt rätt :)
Rumsresonanser kan ju bara korrigeras med dsp under 76 Hz i mitt rum .
Jag sitter dock alltid i sweetspot då jag lyssnar. Det innebär att jag kan korrigera ( nåja, bara hjälpligt ) vissa saker under rummets schröderfrekvens, men över rumsresonansfrekvenserna som alla ligger under 76 Hz i mitt rum, väl medveten om att flyttar jag mig en aning från sweetspot så kommer de där peakarna vid 131 och 295 Hz att ändra frekvens, och det låter sämre med korrigering än utan.

Edit: vissa frekvenser upplevdes lite betonade då jag tex hörde en elbas spela- det var därför jag ville mäta bara för att se hur det såg ut i öronhöjd. Jag har nu sänkt dessa två peakar med 2 dB med ett q-värde på 4,8 i Dbx:en. Bassångarna blev tydligare- men bara i sweetspot +-15 cm. Men sämre om man sitter lite snett. Området från rumsresonanserna och uppåt kring schröder ( 76-350 Hz i mitt rum ) är svårt att korrigera vettigt från lyssningsplats och medför för och nackdelar.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-24 21:26

Att säga att man korrigerar rummet med en dsp är ju lite av en stretch.. men men. Jag är med på vad du menar. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-25 08:50

Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.

Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 09:14

Kraniet skrev:Om det är en resonans vid samma frekvens med två olika högtalare skulle jag nog misstänka rummet.

Det bästa är ju om du kan mäta utomhus med så lite reflexer det bara går. Svårt annars att veta vad som kommer från rummet

Peaken vid 131 Hz på lyssningsplats var ju samma med Jbl. Den beror på placeringen av högtalarna- och lyssningsplatsens placering. Peaken vid 295 Hz är möjligen mer svårförklarlig.
I stereophile brukar typiska stativhögtalare uppvisa en resonans vid liknande frekvenser- speciellt om högtalaren är bra stagad men utan bitumen eller liknande. Precis som HYBRIDDIST. Utan stag brukar det bli problem lägre ned.
Jag säger inte att det ÄR så utan funderar bara. Det måste ivartfall undersökas, kanske genom att mäta med miken kloss mot de olika högtalarväggarna . Då borde en eventuell resonans från lådan kunna visa sig med ett sinussvep, åtminstone lite tydligare.

Jag är klart medveten att mätningar inomhus är klart vanskligt under 500 Hz. Och att övriga mätningar över hela registret från lyssningsplats typ LTAS i ett rum inte ger vettig information.

Edit: min spekulation om resonans från högtalarväggen eller stativet vid 295 Hz kan vara helt fel, såg nyss på de äldre kurvorna att även Jbl hade rumrelaterade peakar, men vid lite andra frekvenser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 09:54

Den var fel. :)
Det finns inga problem som kommer från lådan vid 295 Hz, peaken ligger vid 714 Hz :)
Nu har jag hållt miken kloss mot två av lådans väggar- sidovägen och bakväggen i mitten.
LTS logaritmiska sinussvep på rätt stark volym. Resonanserna blandat med elementljuden utifrån och från lådväggen ser ut såhär:

Den övre bilden sidovägen i mitten.
Den undre bilden bakväggen i mitten.

Ignorera peaken vid 30 Hz, den kommer från trafiken och den lägsta rumsresonansen och åkte upp innan jag hann trycka på "save"

Edit: vilken ton på ett piano skulle 714 Hz bli ? https://pages.mtu.edu/~suits/notefreq432.html

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-06-25 11:35

Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar. :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-25 12:43

DVD-ai skrev:Här skulle säkert skummadrass vara bättre, om man, skär den så att den trycker lagom hårt mot väggarna så hjälper den till att dämpa själva lådans väggar. :)

Det kan vara så :) .
Lyssnade lite kritiskt på pianomusik och den där peaken verkar ju inte höras alls vid normal volym. John Atkinson på stereophile skriver att ju högre lådresonansfrekvens, desto mindre stör den oftast vid musiklyssning.

” , when I investigated the Duette's cabinet with a simple, plastic-tape accelerometer, I found a fairly strong resonance at 469Hz on both sidewalls and the top. To my surprise, however, this mode was strongest on the stand's pillar (fig.2). In general, the higher in frequency a resonant mode in an enclosure, the less likely it will be to color the sound, and at 469Hz, this measured resonance may well look worse than it sounds. I note that AD didn't comment on any midrange congestion that might have been laid at the feet of this mode.”

Read more at https://www.stereophile.com/content/wil ... GMvy1IX.99

Nu blir det lite paus från faktiskt.io med mätningar och sånt, andra saker behöver göras- sedan ska hybridlådan fixas :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 14:48

Här är ingredienserna till HYBRID-lådan för en kanal. :)
Apparatlådan och den röda kabeln köptes på kjell&company.
Denna box kommer att kopplas in på + ingången till diskanten.
Anledningen är: minskad termisk kompression, lättare belastning för slutsteget, lägre brus, skyddskondensator samt equalisering av waveguiden. Allt med endast två passiva komponenter.
Detta utgör en av polerna i diskantfiltret. Den andra polen på 6 dB kommer att utgöras av dbx DSP:n, vid lämplig frekvens.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-06-26 15:59

En liten varning för den där typen av banankontakt med "roterande fjäderhylsa". De ger dålig kontakt, hylsan spänner åt mot honan dugligt, men den löper fortfarande fritt runt hanen. Anti-feelgood i mina ögon.

Den här modellen är mycket bättre:
Bild

Har nog två sådana med röda hylsor över om du är intresserad. :)
Mycket kul - lite tid

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 16:19

Tack för tips . :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-26 19:22

Om hylsan roterar eller ej beror även på vilken kvalitetsnivå/fabrikat banankontakten har. De från Multi Contact (numera Stäubli) jag har roterar inte.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-26 22:30

sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-26 22:39

Kraniet skrev:sladdar till såna där färdiga labproppar och krokodilklämmar brukar vara fruktansvärt undermåliga. Typ fyra tunna koppartrådar.

Tack för påpekandet. Jag måste ju följa "attention to detail" och då duger inte de där kontakterna.
Jag kommer nog att istället använda Deltrons banankontakter som är avsedda för lödning och inte har några rörliga delar alls. Jag har lött 8 sådana redan som jag använder. Ska köpa två till, och använda en bit av samma sorts kabel som sitter internt i högtalaren. 2,5 kmm ofc.
https://taktoton.com/catalog/product/vi ... ategory/6/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 08:48

Deltron silver som används just nu vid hel-aktiv drift. Kabeln är 2,5 kvmm kjell&kompany, OFC .

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-27 11:36

Snyggt!
Men känns lite synd att inte använda isolerade bananer när kontakterna sväljer isolerat. Isolerade bananer ger en behaglig trygghet att inte kortsluta slutsteget utgångar...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 15:11

Norstone stylum 1 med sluten HYBRIDDIST låda ovanpå. Topplattan på stylum 1 passar ganska precis ( den är något mindre än högtalaren på alla ledder )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 15:18

Från sidan

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-27 18:17

Dom där ser inte speciellt aktiva ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-27 19:26

Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 19:29

RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Precis. Sex högtalarkablar ( subwoofers i stereo, boomers och diskanter ) går i kabelrännan till maskinhuset, två t amp 150 mkII 2 , ett Dbx driverack pa2 samt ett crownsteg i basen. Allting aktivt delat med alla elementen direktkopplade till slutstegen. :

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 20:36

Deltron has come...Fram med lödkolven...
Senast redigerad av Tangband 2019-06-27 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 21:30

När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart... :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 21:42

Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-27 21:50

EmuMannen skrev:När jag ser bilderna i färg så tänker jag att stativen skulle nog passa bra i svart... :wink:

Det har du absolut rätt i- det blir nog sprayfärg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-27 22:18

Nån föreslog plastidip. Kan vara smart. Det fäster på plast men går även att dra bort senare om du vill.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 23:08

Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-28 07:40

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Båda filtrena lödda och klara :) Återstår lite fixering av komponenterna med smältlim och sen på med locket .

Kanske kan vara läge för någon form av dragavlastning, för sladden?

Jag tänker använda smältlim från insidan av lådan- det fungerar bra ( har gjort så förr ) . :)

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-28 12:43

RogerGustavsson skrev:Fast vi vet ju inte vart sladdarna tar vägen. Aktivt behöver inte betyda inbyggda slutsteg. Den aktiva delen är ju egentligen delningsfiltret, åtminstone var det så i begynnelsen när aktiva delningsfilter dök upp i början av 70-talet.

Ah ja det är det som är den egentligen definitionen ja. Tror dom allra flesta ser aktiva som en högtalare med inbyggt slutsteg. Vilket iofs det på sätt o vis blir automagiskt när delningen är aktiv att det då sen också krävs separata steg för varje element o allt byggs in i högtalaren.
Men pja, isf har jag per definition haft aktiva baslådor förr, även fast jag haft en separat DSP och steg efteråt in i basarna. Och halvaktiva toppar då dom också delas med en DSP samtidigt som dom haft passiva delningsfilter också. Äh, alla dessa definitioner ;P

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-28 17:51

Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-28 18:08

Inkopplat

Tell

Inläggav Tell » 2019-06-29 01:37

Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)
Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.

Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-29 07:44

Tell skrev:
Tangband skrev:Det är semester och mycket annat som drar, men nu är det smältlimmat och locken påskruvade :)

Du kan inte komma med några intryck innan mätningar gjorts då? Typ hur du rent subjektivt tycker det låter? :)

Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-29 10:29

goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)

Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-29 11:07

Jag har från kl 9-10 gjort ett 20-tal mätningar med rätt låg volym.
Jag har mätt 30 cm från högtalaren och 1,3 meter ifrån. Jag har mätt diskanten individuellt med och utan filter.
Det visade sig att jag kan glömma allt vad heter skolboksfilter då man blandar passiv och aktiv teknik. :)

Inledningsvis var balansen, fasen och frekvensgången helt fel inställt. Blandar man in passiv teknik mellan slutstegen och högtalarelementet, i detta fall en diskant, så stämmer ingenting i DSP-filtret- för högpassdelen.

Efter 10 mätningar till så närmade jag mig målet och det målet var att en rak tonkurva on axis 1,3 meter ifrån skulle generera en stor dip vid delningen om diskanten kopplades in med felaktig akustisk fas- och frekvensgången skulle vara rak inroom inom +- 2dB 500 - 16000 Hz då allt var i rätt fas akustiskt. Detta som ett enkelt och grundläggande krav .

Eftersom det passiva filtret har ett motstånd på 3,3 ohm samt en kondensator på 5,6 uF i serie med diskanten, så passade ett dsp filter för diskanten på 6 dB Butterworth bra vid 3,13 KHz , inverterat , dvs detta gav det resultat jag ville ha. Och basen, som är frekvenskorrigerad aktivt och som delas aktivt, delades i dsp:n med 12 dB linkwitz Riley vid 2,6 kHz, i korrekt fas.
Nu hamnade den akustiska delningen vid mätningar vid 2,6 kHz.
Alla dessa värden kommer troligen att ändras en hel del då jag mäter och optimerar mera . :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-29 13:24

Några iakttagelser:

1. Elementen summerar inte korrekt om jag mäter båda elementen med filter från 30 cm avstånd. Det är då svårt att se på mätningarna vad som är korrekt fas vid delningen vid så nära placering av miken. Det fungerar mycket bättre på mer än 1,3 meters avstånd.

2. Toppdiskanten i HYBRIDDIST faller några dB då avståndet till högtalaren ökas vid mätningen. Detta är olikt CD-hornet på Jbl 530 som uppvisar ungefär samma frekvenskurva oberoende av avståndet. Detta måste alltså tas hänsyn till och man måste bestämma sig om man vill använda högtalaren som närfältsmonitor, eller för musiklyssning 3 meter ifrån. Med DSP.n kan jag optimera för längre avstånd genom att lyfta översta toppen över 10 kHz några få dB.
Det finns dock betydligt mer toppdiskant ( över 10 kHz ) i HYBRIDDIST än hos Jbl 530.

3. Det låter väldigt bra ! :) men det gjorde det innan med helaktiv delning också. Måste lyssna och mäta mera ... det känns också på nåt sätt tryggt att diskanten är skyddad med kondensatorn , vilket den inte var vid helaktiv koppling.

4. Slutsteget som driver diskanten blir mindre varmt med HYBRID-boxen ! Det skiljer säkert 10 grader efter två timmars drift. Det är ju en fördel...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-06-29 15:37

ett sätt att ta reda på korrekt fas utan att mäta fas är att

Mäta vardera element var för sig
mäta båda elementen kopplade parallellt i fas
mäta båda elementen parallellt ur fas

Sen importerar du kurvorna i ett simuleringsprogram. Stoppar in de uppmätta kurvorna för vardera element och låter programmet summera. Sen kan du ställa in respektive element i z-led i programmet tills den summerade kurvan ser ut som den uppmätta simulerade kurvan.

Det tipset kom från Naqref en gång i tiden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-29 21:08

Tangband skrev:Det visade sig att jag kan glömma allt vad heter skolboksfilter då man blandar passiv och aktiv teknik. :)

Skolboksfilter har aldrig funkat bra, oavsett delningsteknik. Alla högtalarelement på valfri baffel har mycket olinjära tonkurvor.
Det är bara de akustiska tonkurvorna som är intressanta. Att låsa sig vid tumregelmässiga abstrakta idéer på den elektriska sidan är fullständigt menlöst. Kanske ett potentiellt problem med moderna dsp:er? Det är lättare att dra i reglar och klicka i listor än att ta reda på vad som verkligen behöver göras. Det kanske finns en viss charm med att göra det old school med passiva komponenter. Det är så tråkigt (och dyrt) att löda ihop och löda isär allehanda komponenter mellan varje mätning att man verkligen funderar ordentligt på vad det är man vill uppnå och hur det ska genomföras.

Användarvisningsbild
EmuMannen

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 21:43

DanNorman skrev:Det är så tråkigt (och dyrt) att löda ihop och löda isär allehanda komponenter mellan varje mätning att man verkligen funderar ordentligt på vad det är man vill uppnå och hur det ska genomföras.

Hur står sig simulering av passiva filter? Är de tillräckligt bra (förutsatt att de förses med korrekt indata) för att ersätta trial and error, eller åtminstone så bra att de ger en riktigt bra utgångspunkt?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2019-06-29 21:57

Ja, det duger bra eller tom. mycket bra som utgångspunkt, så man inte helt famlar i blindo. Man måste hela tiden verifiera sina simuleringar med mätningar. Det är dock svårt att få med alla intressanta parametrar, exempelvis spridning. Man måste ha en idé klart för sig först, som man sedan kommer få modda genom en massa mätningar (inte bara on axis, och fler mätningar än bara tonkurva, typ dist är nödvändigt) och filterförändringar och baffeljusteringar och elementbyten. Det är en iterativ process.
Det viktigaste är att man verkligen vet vad man vill uppnå. Det är det svåraste av allt. Resten löser sig med lite jobb :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-06-30 00:40

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:Det här är Faktiskt, forumet där många är rädda för att tycka något innan de fått det visuellt bevisat av en mätkurva att de tycker ”rätt”. Detta gäller såväl ljudsystem som musikalbum. :)

Det där klassar jag som trams.... så länge man klassar något som personligt tyckande brukar vi sällan eller aldrig ha en uppfattning om det.... ( det är när man inte kvalificerar det, utan det ser ut som påstående som folk hoppar på det )

Jag förstår inte vad du menar? Vilka är "vi" som klassar något, och vilka är folket som hoppar på påståendet, och varför gör dom det?

Jag står för det jag sa, jag har fått den uppfattningen att många på forumet inte litar på sin egen hörsel och vågar inte uttala sig om hur något låter utan att först se mätningar.

Tell skrev:
Tangband skrev:Nu ska jag och två till se " The dark tower " senare ikväll- boxen inkopplad, dsp:n korrigerad med snabb sinusmätning innan filmen, men inget seriöst optimerande ännu. Så inga intryck föränn massiva mätningar gjorts.

Jag förstår faktiskt inte alls varför man inte vill ge några intryck av hur det låter innan man gjort omfattande mätningar. Det är inget illa menat, det är en helt seriös fråga. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-06-30 01:15

Goat76, jag hade ju bara snabbt kopplat in boxen innan vi såg filmen :) . Då jag sedan gjorde lite mätningar på morgonen dagen efter så såg jag att frekvenskurvan var helt uppåt väggarna. Det blir ingen rättvis jämförelse då det helaktiva alternativet mätte nästan spikrakt , det hade bara blivit en subjektivt negativ recension av ljudet med HYBRIDboxen.

Grejer måste ha rätt förutsättningar för att kunna låta bra- det var därför jag inte uttalade mig om ljudet. Det innebär att jag måste lägga ned minst lika mycket tid för mätningar och lyssningsoptimeringar med boxen som utan den.

Jag tillhör dessutom dem som tror på detdär med inkörning av element, samt möjligen även inbränning av komponenter i vissa fall - kanske kondensatorn i hybridboxen låter bättre efter lite spelning ? Vem vet.
Du kan kanske jämföra med högtalare där man köpt ett par nya och sedan bara ställer upp dom i rummet utan att lyssna var de låter bäst- det blir ju svårt att ge rättvisa intryck innan optimering gjorts ? Det är samma med hybridboxen.

Med det sagt- jag har inte gjort några jämförelser alls mellan helaktivt eller aktivt med hybridboxen ännu. Inget av alternativen är optimerade, det kommer att ta flera dagar eller veckor med inställningar och lyssnande.

Hur är då en jämförelse med aktiva jbl 530?
Där kan jag säga direkt att aktiva HYBRIDDIST har möjlighet att spela djupare och starkare i basområdet. En delning nånstans mellan 2,5-2,7 kHz verkar låta bäst. Det låter väldigt lovande :) Men som sagt- baselementet behöver köras in, jag har redan sänkt baffelstegskompensationen från +6 dB till +4,5 dB...

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-06-30 02:15

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:

Jag förstår inte vad du menar? Vilka är "vi" som klassar något, och vilka är folket som hoppar på påståendet, och varför gör dom det?

Jag tycker att det är rätt uppenbart vad Nattlorden menar. De "vi" du inte vet vilka som åsyftas är väl kanske samma som de du syftar på när du säger "många" och "de".

Som jag tolkar den första meningen i citatblocket är att medlemmar på faktiskt inte har egna åsikter utan värderar ljudkvalitet, musik och upplevelsen till mätningar och masvis-grafer. Jag tror dock att de som ofta går till mätningar och masvis gör det för att ha objektiv referens data att värdera och korrelera detta till det subjektiva datat.

goat76 skrev:Jag står för det jag sa, jag har fått den uppfattningen att många på forumet inte litar på sin egen hörsel och vågar inte uttala sig om hur något låter utan att först se mätningar.

Det är helt ok att du har den uppfattningen. Det är också helt ok att folk inte uttalar sig om hur något låter utan att först se mätningar. Kan var så att man har massor av åsikter men väljer att inte uttala sig - t.ex. för att man vet att det subjektiva intrycket är svårt att överföra till en annan människa, speciellt då man inte känner denna alls och det bara är en person på internet. Vilket enligt mig, kanske lite avstånd, knyter an till det andra Nattlorden skriver om att presentera en åsikt som objektiv fakta..

Men detta är ett sidospår som inte hör till tråden - jag låter Tangband avgöra om han vill tillåta denna diskussion i hans tråd.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-01 09:18

Goat76 och Tell- här kommer lite efterlängtade lyssningsintryck :D

Jag lyssnade två timmar igår kväll, kopplande mellan alternativen:

1. Utan HYBRIDboxen- alltså direktkoppling av diskanten till en av förstärkarna.
2. Med hybridboxen inkopplad mellan förstärkare och diskantelement.

Delningsfiltret är endast ändrat mellan alternativen i diskantflanken, dvs boomern har kört på exakt samma inställningar , alltså direktkopplat till en av förstärkarna, frekvenskorrigerad med dsp och med linkwitz Riley delning 12 dB vid 2,6 kHz.
Akustiskt sker delningen i båda fallen i diskantflanken vid 2,6 kHz , 12 dB okt. I båda fallen inverteras diskanten.

Jag har justerat så det mellan 500-14000Hz blev mindre än 1 dB skillnad i frekvensåtergivning och nivå mellan de båda alternativen. Dsp har använts för korrigering av diskanten ovanför 12 kHz , med plus några få db. Det helaktiva alternativet utan HYBRIDboxen behövde några dB mer korrigering- jag antar att det beror på diskantens impedanskurva.

Delningen sker i båda fallen vid 2,6 kHz , akustiskt. I båda fallen blir det en djup dipp vid delningen då diskanten kopplas in i ”fel” fas akustiskt, precis som det ska vara, mätt 1,3 meter on axis på högtalarna. Jag har naturligtvis lyssnat på musiken i rätt akustisk fas. Frekvenskurvan har då i båda alternativen varit rak on axis inom +- 1 dB mellan 500-14000 Hz.
Jag lyssnade naturligtvis på musiken i stereo sittande i sweetspot med högtalarna på rätt plats i lyssningsrummet, precis som jag brukar lyssna på musik.

lyssningsintryck

Jag lyssnade på första låten ”Human” på Lars Janssons trio skivan ” A Window towards being ”, rippat från min CD och avlyssnat genom min streamer med FLAC. Låten har några intrikata cymbalklanger som på vissa anläggningar hörs för mycket eller för lite.
Fortsatte även lyssningen till titellåten och kopplade om ett antal gånger efter jag lyssnat genom hela låten.

Resultat

jag upplever att ljudet låter en smula bättre med HYBRIDboxen :) . Det finns ingen tvekan. Diskanten låter lite luftigare och i jämförelse så saknas det lite toppdiskant i det helaktiva alternativet, trots att mätningarna on axis visar att nivån är precis lika vid sinussvep. Mycket märkligt.
Jag har ingen förklaring till fenomenet. I och med detta upplevs musiken som roligare att lyssna till med HYBRIDboxen.
Det finns således ingen anledning att köra med direktkopplad diskant.
I fortsättningen fortsätter jag optimerandet av ljudet med HYBRIDboxen inkopplad :)

Här är skivan jag lyssnade på, den fanns även på Spotify: https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... zlzd376QtA

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-07-01 09:45

Kul med lyssningsintryck. :)

När du acklimatiserat dig ytterligare och fått till det helt med inställningarna så skulle det vara högintressant om du återigen kopplar in dina JBL och lyssnar på skillnaderna och vilken av högtalarna som presterar bäst i ditt lyssningsrum.
Men du måste nog som sagt acklimatisera dig ordentligt först så att inte nyhetens behag trumfar det gamla.
Vet dock inte om ett sådant test är besvärligt med alla de inställningar du gör för vad gäller delning m,m.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-01 09:57

Tangband skrev:Goat76 och Tell- här kommer lite efterlängtade lyssningsintryck :D

Jag lyssnade två timmar igår kväll, kopplande mellan alternativen:

1. Utan HYBRIDboxen- alltså direktkoppling av diskanten till en av förstärkarna.
2. Med hybridboxen inkopplad mellan förstärkare och diskantelement.

Delningsfiltret är endast ändrat mellan alternativen i diskantflanken, dvs boomern har kört på exakt samma inställningar , alltså direktkopplat till en av förstärkarna, frekvenskorrigerad med dsp och med linkwitz Riley delning 12 dB vid 2,6 kHz.
Akustiskt sker delningen i båda fallen i diskantflanken vid 2,6 kHz , 12 dB okt. I båda fallen inverteras diskanten.

Jag har justerat så det mellan 500-14000Hz blev mindre än 1 dB skillnad i frekvensåtergivning och nivå mellan de båda alternativen. Dsp har använts för korrigering av diskanten ovanför 12 kHz , med plus några få db. Det helaktiva alternativet utan HYBRIDboxen behövde några dB mer korrigering- jag antar att det beror på diskantens impedanskurva.

Delningen sker i båda fallen vid 2,6 kHz , akustiskt. I båda fallen blir det en djup dipp vid delningen då diskanten kopplas in i ”fel” fas akustiskt, precis som det ska vara, mätt 1,3 meter on axis på högtalarna. Jag har naturligtvis lyssnat på musiken i rätt akustisk fas. Frekvenskurvan har då i båda alternativen varit rak on axis inom +- 1 dB mellan 500-14000 Hz.
Jag lyssnade naturligtvis på musiken i stereo sittande i sweetspot med högtalarna på rätt plats i lyssningsrummet, precis som jag brukar lyssna på musik.

lyssningsintryck

Jag lyssnade på första låten ”Human” på Lars Janssons trio skivan ” A Window towards being ”, rippat från min CD och avlyssnat genom min streamer med FLAC. Låten har några intrikata cymbalklanger som på vissa anläggningar hörs för mycket eller för lite.
Fortsatte även lyssningen till titellåten och kopplade om ett antal gånger efter jag lyssnat genom hela låten.

Resultat

jag upplever att ljudet låter en smula bättre med HYBRIDboxen :) . Det finns ingen tvekan. Diskanten låter lite luftigare och i jämförelse så saknas det lite toppdiskant i det helaktiva alternativet, trots att mätningarna on axis visar att nivån är precis lika vid sinussvep. Mycket märkligt.
Jag har ingen förklaring till fenomenet. I och med detta upplevs musiken som roligare att lyssna till med HYBRIDboxen.
Det finns således ingen anledning att köra med direktkopplad diskant.
I fortsättningen fortsätter jag optimerandet av ljudet med HYBRIDboxen inkopplad :)

Här är skivan jag lyssnade på, den fanns även på Spotify: https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... zlzd376QtA

Jag skulle rekommendera att du blindtestar detta innan du drar slutsatser.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-01 10:07

Placebodjävulen finns ju förstås :P :)

Lyssnar just nu på Patricia Barber ”The beat goes on” . Med HYBRIDboxen så upptäcker jag detaljer jag inte lagt märke till förut, det finns några som klappar händerna till beatet i bakgrunden och även om jag har hört själva handklappet förut, så hör jag det nu som en tydlig holografisk avgränsad del i mixen- samtidigt som det upplevs som om det svänger om musiken mera nu.

Här finns skivan : https://open.spotify.com/album/039iBniO ... dUGhKTzAng

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-01 10:14

goat76 skrev:Kul med lyssningsintryck. :)

När du acklimatiserat dig ytterligare och fått till det helt med inställningarna så skulle det vara högintressant om du återigen kopplar in dina JBL och lyssnar på skillnaderna och vilken av högtalarna som presterar bäst i ditt lyssningsrum.
Men du måste nog som sagt acklimatisera dig ordentligt först så att inte nyhetens behag trumfar det gamla.
Vet dock inte om ett sådant test är besvärligt med alla de inställningar du gör för vad gäller delning m,m.

Det som är mest besvärligt är nog att montera upp högtalarna exakt på den plats i rummet där de var optimerade- jag har skrivit upp allting så det borde vara ganska enkelt. Men eftersom det även måste ändras i filtret så blir det ingen A/B lyssning, utan ett enda par högtalare i taget. Jag ska först optimera HYBRIDDIST i några veckor först, kanske även gå tillbaka till helaktiv drift några gånger för att vara säker att förändringarna i verkligheten blir förbättringar i roligheten att lyssna på musiken. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-02 16:20

Det är ju underbart sommarväder :) . Men mellan kl. 9-10 provade jag lite olika filterbrantheter, samt kontrollerade att frekvenskurvan var hyfsat rak i samtliga fall.

12 dB Butterworth i dsp:n som lågpass och 6 dB Butterworth som inverterat högpass , tillsammans med 3,3 ohms motstånd och 5,6uF kondingen i HYBRIDboxen verkar låta bäst hittills. I dsp:n delas det då vid 2,5 kHz lågpass och 3,3 kHz högpass . Då stämmer fasen hyfsat.
Detta låter bättre än helaktivt utan HYBRIDboxen med 24 dB linkwitz Riley eller 12 dB linkwitz Riley med equaliserade element, tycker jag.
Röster kommer svävande ut i rummet på goda inspelningar, samtidigt som perspektivet ändå känns fokuserat.

Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.
Learning by doing :) .

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 17:21

Tar boxen bort något hörbart brus för dig i diskanten? Det borde kunna vara en positiv faktor med boxen i din setup.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-07-02 18:33

Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.

Jag förstår såklart varför man mäter när man gör korrigeringar av en egen-byggd högtalare, men det som inte förvånar mig är att enstaka mätningarna inte är representativa för hur det låter. Man behöver nog göra väldigt många mätningar från alla möjliga håll och vinklar och sedan ha en enorm kunskap i hur man ska väga alla dessa mätningar mot varandra, för att till sist få en hum om hur det verkligen låter.

Hörseln i kombination med den bearbetning hjärnan gör av ljud är helt enkelt totalt överlägsen en mikrofon. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:03

rajapruk skrev:Tar boxen bort något hörbart brus för dig i diskanten? Det borde kunna vara en positiv faktor med boxen i din setup.

Jag har aldrig stört mig på bruset med Dbx-filtret. Inte heller med jbl hornet som uppskattningsvis har ungefär 10 dB högre känslighet.
Största fördelen med HYBRIDboxen hittills är:
1. Bättre ljud med upplevd högre dynamik i diskanten ( men jag kommer att försöka förbättra den hel-aktiva lösningen ) .
2. Skyddskondensator för diskanten.

HYBRIDDIST behöver med eller utan boxen en svag eq i toppdiskanten, som annars avtar en aning med avståndet, olikt CD-hornet på jbl 530. Trots det är det betydligt mer toppdiskant i HYBRIDDIST än jbl utan eq. Jag beskriver bara en skillnad mellan ett CD-horn och denna waveguide.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-02 20:30, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:06

goat76 skrev:
Tangband skrev:Det är lärorikt att en så gott som identisk frekvensgång on axis ändå kan låta ganska olika med olika filter med olika beteenden och olika branthet, trots att fasgången är hyfsat rätt. Det borde kanske skilja vid frekvensmätningar vid 15 grader och 30 graders vinkel om filtret har olika brantheter. Får se om jag hinner med lite sådana mätningar imorgon kväll.

Jag förstår såklart varför man mäter när man gör korrigeringar av en egen-byggd högtalare, men det som inte förvånar mig är att enstaka mätningarna inte är representativa för hur det låter. Man behöver nog göra väldigt många mätningar från alla möjliga håll och vinklar och sedan ha en enorm kunskap i hur man ska väga alla dessa mätningar mot varandra, för att till sist få en hum om hur det verkligen låter.

Hörseln i kombination med den bearbetning hjärnan gör av ljud är helt enkelt totalt överlägsen en mikrofon. :)

Hörseln är viktigast . Jag håller fullständigt med.
Mätning använder jag bara för att verifiera det jag hör :)
Jag står inte ut med att det mäter dåligt men låter bra. Stereo-nörden inom mig vill ha både och :D
Men det är intressant att sitta i sweetspot och göra ändringar i delningsfiltret i realtid från ipaden medan musiken spelas - det är rätt stora subjektiva skillnader som kommer fram. En skillnad mellan delning vid 2,5 kHz och 2,6 kHz är klart hörbar. 1 db ändring i nivåbalansen mellan diskant och boomer är klart hörbar. Jag blir mer och mer skeptisk till extremt branta filter. Det låter lite som en del av musiken blir " torrare" i brist på beskrivning. Jag vill att musiken ska flyta mer ohämmat och dynamiskt. Jag läser om Troelsgravesens bekännelse att han ofta gillar 12 dB filter bättre än 24 dB . Men- allt beror förstås på elementen och flacka filter med jbl 530 fungerade sämre .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:38

...så blev mittpelaren svart.
Har även köpt kardborre-rondeller ( runda ) på claesohlsson så hybridboxen kan fästas på den bakre högtalarväggen :) , strax ovanför terminalerna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-07-02 20:42

Jag tycker det ser bättre ut. Nu slipper du posta svartvita bilder. :D

(Skojas bara, svartvita bilder är snyggt!)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-02 20:48

goat76 skrev:Jag tycker det ser bättre ut. Nu slipper du posta svartvita bilder. :D

(Skojas bara, svartvita bilder är snyggt!)

Tack - jo det blev mycket snyggare med svart mittpelare :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 21:18

Väldigt snygga!

Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-02 21:43

rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?

Nöjet av frågan, såklart.

:mrgreen:

Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-02 23:08

Cortado skrev:
rajapruk skrev:Vad är teorin bakom den vinklade baffeln (underbettet) på Ful-dist? ;) Varför är det så, DanNorman/Cortado?

Nä, men 12 grader lutning tillsammans med WG-djupet gör att de är i fas kring delningen. 0-axeln lutar med andra ord ned 12grader och är paralell med golvet.

Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 07:05

rajapruk skrev:
Cortado skrev:

Känner mig dum nu... Men fattar inte. Rent fysiskt känns det som att diskanthornet borde sitta längre fram (närmare lyssnaren) än woofern för att de ska hamna i fas liksom, eftersom WG väl är djupare än woofern? Har det att göra med de passiva delningsfiltrens olika fördröjning i tid? Eller blir det i fas fast en hel cykel fel?
Går det att förklara "for dummies"? För mig känns det helskumt.

Rajapruk- inga frågor är för dumma att ställa. :)
Jag kan prova att koppla om till helaktivt utan HYBRIDbox fast med equaliserade element, lägga på ett skolboks 48 dB linkwitz Riley filter vid 2,6 kHz samt med delay av boomern i 1 cm steg göra mätningar med LTS logaritmiska sinussvep. Då kommer dippen vid delningen om jag fasvänder diskanten att blir som djupast vid korrekt avstånd. Jag använde den metoden med Jbl 530, det är väldigt avslöjande.
Om jag använder ett väldigt brant filter så kommer det synas väldigt tydligt på mätningarna.
Miken bör då placeras på minst 1,3 meters avstånd och parallellt med golvnivån, siktande mellan waveguiden och boomern.

En annan sak som inte har med det tekniska att göra, är att jag gillar ljudet från en högtalare som är lite vinklad uppåt :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 08:47

Ja, jag trodde vinkeln hade med minskad golvreflex att göra, eller nått, eftersom den känns fasmässigt fel för mitt öga.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 09:45

Woofern överst och Diskant-WG nederst hade känts mer naturligt för mig på Fukdist, men jag kan vara helt ute och cykla :D WG är kanske inte så djup som den ser ut.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 09:50

Jag stör mig lite på skruvskallarna som sticker ut olika på woofer och WG. Liten löjlig detalj, men ändå. Ska det vara attention to details så...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 10:20

rajapruk skrev:Woofern överst och Diskant-WG nederst hade känts mer naturligt för mig på Fukdist, men jag kan vara helt ute och cykla :D WG är kanske inte så djup som den ser ut.

Jag har folk som bor här just nu, inte möjlighet med några kraftigare mätningar men jag hann göra några prov med olika fördröjning av boomern.
Kort story: elementen är i akustisk fas med varandra.

Metod :ingen hybridbox. Diskanten inverterad, 24 dB Linkwitz Riley filter. Elementen equaliserade så de presterar rakt vid individuella mätningar. Jag testade succesivt upp till 7 cm fördröjning av boomern men det behövs betydligt mer för att komma " runt " ett helt varv till i fasen. Våglängden är 13,2 cm vid 2,6 kHz i rumstemperatur .
1 cm fördröjning av boomern uppvisade en mindre djup dipp med diskanten fasvänd än 0 cm, sedan blir det succesivt bara värre med större fördröjning av boomern- dvs dippen blir mindre och mindre .

Fortfarande fasvänd diskant: Provade även fördröja diskanten 1 cm och det blev ingen skillnad i dippen. 2 cm fördröjning = mindre dip, sedan succesivt mindre och mindre.

Case closed.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 10:34

rajapruk skrev:Jag stör mig lite på skruvskallarna som sticker ut olika på woofer och WG. Liten löjlig detalj, men ändå. Ska det vara attention to details så...

Ja, det skulle kanske kunna förbättras

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-03 10:48

Fas-grejjen kan väl ses som utredd.. eventuellt.. :)

Skruvskallarna är svåra att göra något åt utan att göra ingrepp på elementkorgen. Iofs kanske det inte är så farligt att försänka hålen lite och använda en annan skruv. Försänker man inte hela skruven så kanske skruvskallen kan täcka själva fasytan..? :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 12:49

Edit : fel kurvor
Senast redigerad av Tangband 2019-07-03 13:04, redigerad totalt 3 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 12:51

Tangband skrev:Case closed.

Tummen upp!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-03 12:53

Ser ut som riktigt snygg färgmatch mellan wooferns kon och den genomfärgade mdf:n? Jag hade nog inte oljat eller behandlat den. Ska du det? Å andra sidan kanske waveguiden blir mer färgmatchad med olja eller vax på mdf:n.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 14:55

rajapruk skrev:Ser ut som riktigt snygg färgmatch mellan wooferns kon och den genomfärgade mdf:n? Jag hade nog inte oljat eller behandlat den. Ska du det? Å andra sidan kanske waveguiden blir mer färgmatchad med olja eller vax på mdf:n.

Jag tycker det är bra som det är :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-03 21:10

En stor fördel med kondensatorn och motståndet i HYBRIDBoxen är att man kan klara sig helt utan eq av toppdiskanten i dsp:n och det förbättrar ljudet- åtminstone känns det så . Det är basen som däremot behöver lite eq från dsp:n , baffelsteget och framförallt den första notchen.
Den har jag lyckats få bort helt tack vare möjlighet till mätningarna. :)

Jag ser fram emot att framöver bygga det passiva filtret som blir externt i en extern trälåda.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-04 16:01

Helaktivt med frekvenskorrigerade individuella element delat vid 2,3 KHz låter skitbra.
Delat 24 dB/okt Linkwitz Riley.
Har testat nu en timme helaktivt med olika delningsfrekvenser och delar man brant kan man gå ned till 2,3 kHz . Delar man lägre så låter det en aning sämre- det låter som att waveguiden "ger upp" under 2 kHz.
En fördel med helaktivt med branta filter vid 2,3 kHz är att inget notchfilter behövs.

Ska en noggran jämförelse ske mellan helaktivt och med HYBRIDboxen måste olika delningar användas - där de olika drivsätten låter bäst.

Helaktivt : 24 dB/okt Linkwitz Riley vid 2,3 kHz utan notchfilter.
HYBRIDboxen: 12 dB okt akustiskt vid 2,6 kHz med notchfilter.

En möjlighet är kanske att dela tredje ordningens dsp filter vid 2,3 kHz högpass , som tillsammans ( möjligen ) med kondensatorn i HYBRIDboxen kan bilda ett 4:e ordningens filter vid den frekvensen. Har inte testat än.

Edit: är medveten om att homogeniteten i spridningen mellan boomern och waveguiden blir bäst med delning mellan 2,5-2,7 kHz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-06 10:09

Lite mätningar med Dayton imm6 med högtalarna placerade som vid lyssning, en högtalare , helaktivt 12 dB Linkwitz , diskanten inverterad och elementen individuellt frekvenskorrigerade från mätavstånd 30 cm. Delningsfrekvens akustiskt vid 2,3 kHz. Notchfilter för baselementet i dsp:n. ( den första resonansen )
Mätningen är on axis från 1,3 meter med miken riktad mellan boomer och diskant.
Överst 1/3 okt smoothing.
Underst utan smoothing.
LTS logaritmiska sinussvep på rätt låg nivå ( grannsämjan )
Senast redigerad av Tangband 2019-07-06 10:31, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-06 10:14

Då jag ändå var igång, samma helaktiva drivning med samma delningsfrekvens 2,3 kHz men i vinkeln 20 grader. LTS logaritmiska sinussvep. Peak hold funktionen i audiotools.
Överst 1/3 okt smoothing.
Underst ingen smoothing.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-06 21:03

Såhär gjorde jag med blutack- små bollar placerade exakt där spikarna skulle ha varit. Sedan på med högtalarna exakt placerade utan att trycka fast dem. Högtalarna blir väldigt stabila och det kan rent av bli besvärligt att ta loss dem. Tänk efter noga om ni tänker använda materialet . Eftersom blutacken placerats precis där stativhålen är, så kan man trycka försiktigt med ett föremål underifrån för att ta loss högtalarna.
Jag tycker denna lösning ofta låter subjektivt bättre än SD fötter eller spikes.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2019-07-06 21:29

Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:
Frilansskribent i Hifi & Musik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-06 22:14

mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:

Jovisst, vill jag maximera ljudkvaliteten så sätter jag fläkten på maximal volym så slipper jag hörnreflexen :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-07-06 22:28

Tangband skrev:
mhr1229 skrev:Är fläkten som syns i bild en variant på dämpning? Vi vet alla att ljud är flyttad luft och fläkten blåser helt enkelt tillbaka/tar ut ljudvågorna i vissa frekvenser innan de når väggen och ger upphov oönskade sidoreflexer. :wink:

Jovisst, vill jag maximera ljudkvaliteten så sätter jag fläkten på maximal volym så slipper jag hörnreflexen :)

Låter som en "blåsning".....??!!

:D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 09:26

Har provat en enklare delning hel-aktivt i HYBRIDDIST. Högtalaren närmare absorbenten- baffeln är bara 29 cm från den bakre väggen.
5,6 kHz 12 dB okt butterworth, högpass inverterat, samt 2,1 kHz 12 dB okt butterworth lågpass, inte inverterat.
Ingen baffelstegskompensation alls och endast ett notchfilter. Ingen eq alls på diskanten.

Resultatet mätt med individuella och båda elementen på 1,3 meters avstånd on axis blir såhär.
Den andra bilden utan smoothing. Övriga med 1/6 okt smoothing.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-07-07 10:02

Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-07 12:32

Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 12:45

goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?

Tänkte bara prova om det går bättre med väggnära placering. Har flyttat tillbaka högtalarna igen, 173 cm mellan och 43 cm från baffelkant till bakvägg.

Det lät inte bättre med placering nära väggen. Mina absorbenter är troligen för små och för tunna.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 12:53

Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Jag tror nämnligen att de eventuella ljuden den skulle kunna vara effektiv för inte alls kommer åt det hållet. Du kan mäta ljudet (svepa t.ex.) bakom högtalaren och jämföra det onaxis ljudet - bakom-ljudet borde falla kraftigt mot högre frekvenser. Det är liksom en av tankarna med waveguiden.

Nej precis.
Byggandet av absorbenter gör jag bara för att jag haft tid till det 8) . Och de blev tunna, kan endast fungera bra att ta bort lite högre frekvenser.
Klart är att 4 absorbenter på väggarna i rummet inte gör det roligare att lyssna till musik. 2 kanske passar bättre. Frågan är var de bör sitta. Min tjocka golvmatta tar bort väldigt mycket dåliga reflexer.
Jag har märkt att jag gillar ljudet från högtalare en bit ut i rummet , pga den illusion ( falsk ) av 3D djup som kan uppnås.
Dämpar jag väggen bakom högtalaren så tar jag bort en del av reflexen, som jag kanske tyckte om, eller har vant mig vid.

Jo, idéen med en waveguide är ju bla att diskantljudet inte ska studsa runt i rummet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-07 12:55

Tangband skrev:
goat76 skrev:Av vilken anledning har du flyttat högtalaren närmare väggen, hur har du kommit fram till den förändringen?

Tänkte bara prova om det går bättre med väggnära placering. Har flyttat tillbaka högtalarna igen, 173 cm mellan och 43 cm från baffelkant till bakvägg.

Det lät inte bättre med placering nära väggen. Mina absorbenter är troligen för små och för tunna.

Hade du haft en rundstrålande högtalare så hade den tunna absorbenten kanske gjort något men med Fukdist så är spridningen väldigt smal vid höga frekvenser så absorbenterna måste istället vara mycket tjockare än de du har för att göra skillnad. Eftersom det är lägre frekvenser vi då pratar om så behöver de även vara större. Jag skulle väl säga att du skaffar ett par sånadär jyskmadrasser av tjockare snitt och ser ifall du får någon skillnad då.

Du verkar ha ett rätt kalt rum i överlag så jag kan tänka mig att det är mycket interferenser och annat "mystiskt" som sker där. Om du testar att klappa händerna på lite olika platser i rummet, hur låter efterklangen? .. (du kan ju spela in det på olika platser i rummet och kika på hur det ser ut i något lämpligt program eller posta ljudfiler)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-07 13:01

Tangband skrev:
Cortado skrev:Hur tjock är absorbenten du har på bakväggen?

Nej precis.
Byggandet av absorbenter gör jag bara för att jag haft tid till det 8) . Och de blev tunna, kan endast fungera bra att ta bort lite högre frekvenser.
Klart är att 4 absorbenter på väggarna i rummet inte gör det roligare att lyssna till musik. 2 kanske passar bättre. Frågan är var de bör sitta. Min tjocka golvmatta tar bort väldigt mycket dåliga reflexer.
Jag har märkt att jag gillar ljudet från högtalare en bit ut i rummet , pga den illusion ( falsk ) av 3D djup som kan uppnås.
Dämpar jag väggen bakom högtalaren så tar jag bort en del av reflexen, som jag kanske tyckte om, eller har vant mig vid.

Jo, idéen med en waveguide är ju bla att diskantljudet inte ska studsa runt i rummet.

En av de uppenbara nackdelarna med just den kombon (diskant och wg främst) så som den är utformad spridningen är att det vid de högsta frekvenserna är väldigt smalspridande. Det är så att man hör skillnaderna när man vinklar högtalarna bara lite. Åtminstone om man har någotlunda frisk hörsel.

Jag tror att det kan ske en hel del placebo och att man lurar sig själv när man låter sig dra mycket subjektiva slutsatser utan att korrelera dem med mätningar. Iofs är väl placebo något riktigt det med som till och med kan bota folk som tror sig vara sjuka. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 19:45

Nu är HYBRIDboxen permanent inkopplat och förankrad med en kardborrerondell, och jag har ägnat två timmar åt att få 4:e ordningens filter att fungera bra vid 2,6 kHz, akustiskt.

Resultatet blev bäst lyssningsmässigt hittills av de inställningar jag gjort .

Eftersom vi har en passiv kondensator inblandat samt ett motstånd så blev det jättebra lyssningsresultat med 3:e ordningens inverterat filter vid 2,5 kHz i dsp:n högpass, samt lågpass 4:e ordningens delning vid 2,6 kHz.
Samt en hel del justeringar med eq för boomern. Diskanten lämnas helt utan eq i dsp:n.
Högtalarna är nu placerade en halvmeter ut i rummet. Bilden visar Eq för seas er18rnx.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-07 20:27

Sjysst med de passiva delarna så på baksidan, snyggt. Jag tror du är helt rätt ute med att göra hybrid aktiv/passiv. Nu är det ”bara” att få till dsp-inställningarna rätt kvar.

Kan du försöka jämföra de exakta teoretiska akustiska målkurvorna du vill ha per element med det du mäter fram?
Jag tycker det har sett med blotta ögat ut att ligga en bra bit från perfekt.
Du kan skapa skolbokskurvorna i t.ex REW eller rePhase.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 20:38

Jo det är ju inte alls perfekt, än .
Det tar tid allt sånt här. Lyssning är ju en sak men helst vill man ju att det ska mäta hyfsat också.
Tack för tipset om REW.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-07-07 20:48

Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-07 20:59

rajapruk skrev:Ett tips, försök att undvika att göra korrigeringar uppåt + så att säga i dsp, gör hellre - på andra sidan istället. Om du fattar vad jag menar. Risk annars att det klipper digitalt i processingen.

Tack för tipset :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-09 18:24

Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.

Här ses ivarjefall frekvenskurvan 1,3 meter från en högtalare i rummet. Delning aktivt för dsp korrigerad boomer vid 2,6 kHz 4:e ordningens filter.
Delning för diskanten= kondensatorn i HYBRIDboxen samt 3:e ordningens Butterworth i dsp:n, 2,6 akustiskt.
Tillsammans bildas det ett akustiskt 4:e ordningens delning vid 2,6 kHz. Allt i rätt fas. Nedre bilden- Ingen smoothing.
Övre bilden med 1/3 smoothing.
Diskanten är som det känns, ungefär 2 dB för stark. Ska dämpas. Baffelstegskompensationen ska nog upp någon eller några dB.
Ska även lägga i en liten BBC dipp med q= 3 på 1,5 dB vid 3 kHz.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-09 18:50, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-09 18:35

Här ses mätning på en boomer med filter, 80 cm ifrån med eller utan två absorbenter på väggen bakom. Det blir viss skillnad men inte mycket.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-13 10:07

Nu har jag slutat optimera filtret. Tack vare Lavinia programmet så gick det snabbare med optimeringen till ett bra resultat. Några ljudtokar har varit här och lyssnat, och samtliga var mycket imponerade.

Jag visar de dsp kurvor i mitt Dbx filter som kompletterar HYBRIDboxen så att resultatet blir lyssningsmässigt jättebra.

Några saker att nämna.

1.Vid mätningar av individuella element 30 cm från högtalaren så är peaken vid 4,5 kHz i boomern on-axis ca 6 dB. Mäter man 20 grader åt sidan från samma avstånd försvinner nästan peaken. I dsp:n blev det därför lyssningsmässigt bäst med en kompensation på - 4 dB.

2. Delning vid 2,6 kHz med 4:e ordningens filter akustiskt visade sig låta bättre än 2:a ordningens filter akustiskt.
Delningen i Dbx inklusive HYBRIDbox för högpass blir då 3:e ordningen med delning 2,7 kHz. Och 4:e ordningens filter lågpass för boomern i Dbx vid 2,6 kHz. Då stämmer fasen och impulssvaret blir jättebra i Lavinia.

3. Ignorera gaininställningarna - de beror på olika slutsteg som används. Just nu kör jag 2 stycken t amp 40c för diskanterna . Lät det bättre än t amp 150 mkII ? Svaret är att det låter exakt lika bra.

4. Seas er18rnx har en liten puckel i frekvensgången vid mätning 30 cm ifrån mellan 1 till 2 kHz på ungefär 2,3 dB. Den puckeln kan även ses i oberoende mätningar på nätet. Det bör kompenseras för i dsp:n och det har jag gjort. Låter det bättre ? Svaret är ja.

5. Waveguiden i HYBRIDDIST är inget CD-horn. Toppdiskanten faller en aning med avståndet till högtalaren. Det innebär att om man mäter on axis 30 cm, 1 meter eller 2 meter ifrån så ser det lite olika ut.
Vill man att det ska upplevas rakt på lyssningsplats 3,5 meter ifrån måste frekvenskurvan upp en aning vid de högre registren jämfört med mätning 30 cm ifrån.

6. HYBRIDIST rätt inställt låter skitbra ! Bättre än aktiva Jbl 530, Jbl 305, Ino piP med absorbent och passiva Monitor audio rx6.
Kanske tål de en match i vissa avseenden mot Akudorik exakt.
Jag är väldigt nöjd med ljudet och jag rekommenderar alla att bygga ett par. För pengarna spelar de lika bra som köpe-högtalare för 60-70 000 kr. Stora ord javisst 8) .

7. Som ni ser i dsp inställningarna har jag lagt in en svag shelving från 310 Hz och nedåt. Den kompensationen kommer att se annorlunda ut beroende på närheten till bakväggen. För mig i mitt rum, med min högtalarplacering lät det bäst. Ni får laborera själva om ni bygger.

8. Låt DanNorman göra högtalarna och förborrningarna om du inte har en snickeriverkstad själv. Lådorna blev jättebra :)

Här två mätningar med Dayton imm6 i audiotools och LTS logaritmiska sinus-svep via AirPlay, 1,1 meter från en högtalare i lyssningsrummet. Den övre i rätt akustisk fas, den undre med fasvänd diskant.

Tack för mig :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-13 10:54, redigerad totalt 3 gånger.

niclas_f

Inläggav niclas_f » 2019-07-13 10:37

Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-13 10:50

niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)
Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.
Används såklart inte vid finlyssning. 8)

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.
Varje ändring i dsp filtret jag gör jämtemot detta upplevs som en försämring .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-07-13 12:41

Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-13 12:45

Slänger in en jämförelse mellan Akudorik exakt och HYBRIDDIST .
båda mätningarna gjord med LTS logaritmiska sinussvep 1,1 meter on axis, med imm6 på stativ , 1/12 okt smoothing men i olika rum i olika tidsspann.
Peak hold funktionen i audiotools. HYBRIDDIST överst .
(Bashöjningen i Akudorik märks inte alls , det är väggar av gips på sidorna i det lyssningsrummet och lyssningen görs på 6 meters avstånd. )
Sinussvepet gjort på betydligt högre volym i Akudorik.
Senast redigerad av Tangband 2019-07-13 12:56, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-13 12:52

NADifierad skrev:Kul att det blir bra, och att du är kvar på forumet :) .

Tack . :)
Jag kommer fortsätta läsa, men har nog tänkt lämna nu- det tar för mycket av min tid.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2019-07-13 13:19

Tangband skrev:Provade ett nytt mätprogram till iPad. Lavinia. Programmet har korrigering av den interna miken i iPad Pro. Fan trot. Men resultatet stämde väl med de mätningar jag gjort med audiotools. Jag har inte lärt mig detta program ännu, så ni får ha överseende med om vissa inställningar kan vara fel.

Tack för tipset, den hade jag missat! Köpte den till MacOS – för 40:- verkar den vara ett fynd. :-) Har bara hunnit att starta upp den, och nu måste jag ju rigga upp någonting så att jag kan börja att mäta någonting. Dessvärre har jag en del andra åtaganden att fullfölja först...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-18 10:28

Jo, Lavinia är ett riktigt bra program :)

Såhär ser högtalaren med front ut.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2019-07-18 15:33

Tangband skrev:Jo, Lavinia är ett riktigt bra program :)

Såhär ser högtalaren med front ut.

Tjusigt! Hoppas att den låter lika bra som den ser ut. :-)

Passade på att dammsuga AppleStore på program för högtalarutveckling. Mina gamla 60-talsinstrument från Brüel&Kjaer etc, blev lite för voluminösa i en "modern" tvåa utan "bi-utrymmen", så de hamnade på återvinningen...

Hittade ytterligare ett program, AENEAS, från Raphael Knoop. Det förefaller att vara ett simuleringsprogram med låd-dimensionering... ( Knoop har ju lindrigt sagt inte någon skrivklåda när det gäller manualer, vilket verkar vara det främsta argumentet för de låga betyg som hans appar har fått. Man får hänge sig åt upptäckarglädjen...) Kostar 75:- + "In App-köp" av en modul för filterutveckling, som kostar 50:-.

Hittade också SpeakerCalc av Jonathan Millen. Från hans hemsida:

"SpeakerCalc is a graphing calculator that supports do-it-yourself cabinet design for a woofer or subwoofer loudspeaker system. It makes use of the Thiele-Small parameters provided by speaker manufacturers, and displays various response curves such as sound intensity levels and cone excursion. Closed-box, ported, and passive radiator designs can be analyzed. The results help to evaluate driver selection, cabinet size, and other enclosure construction choices. Crossover design is not covered. There are several Web sites and commercial software products that offer similar analyses, but SpeakerCalc is meant to be particularly easy to use. "

Det verkar faktiskt emanera från samma artiklar av Lea & Lampton, Small, etc, varifrån jag "knyckte" och översatte några Fortran-program som jag körde på min 1MHz 6800-dator på 70-talet. Med SpeakerCalc vinner man dock lite snyggare plot-kurvor (de som läste mina artiklar i R&T förstår vad jag menar :-) ), + lite annat som var för "tungt" för min dator. Har bara "provstartat" programmet, och det verkar att fungera och ser snyggt ut. Kostar 209:-

Det skall bli kul att så småningom testa de här programmen lite mer ingående, och jag vill än en gång tacka dig för tipset!
Antropomorfiera mera!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-18 17:32

Ingen orsak :)
Jag hade bara tur som ramlade på det där programmet. :)

Jag har de sista två dagarna kört helt utan subbasar och istället använt en form av LT under 80 Hz till HYBRIDDIST. Samt ett högpassfilter vid 18 Hz.
Resultatet blir förvånansvärt bra om man inte spelar väldigt högt. Jag tycker resultatet musikaliskt nu blir bättre helt utan subbasar än med dem, läs: subbasarna är för dåliga eller fel dimensionerade. :?

Med HYBRIDDIST utan subwoofers blir det full nivå till ungefär 40 Hz med LT, och basen blir väldigt artikulerad.
Det räcker väldigt långt vid normal användning.
Läser man Zaph ’:s tester av er18rnx så påstår han att disten i basområdet är i klass med scanspeak relevator.

Såhär ser inställningen för boomern i Dbx filtret ut med basförstärkningen inlagd .

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2019-07-18 18:20

För att få detta någorlunda sammanhängande – sedan lovar jag (med två fingrar i kors bakom ryggen) att inte skräpa ned den här tråden mera. När jag ändå var "i gasen" sas, passade jag på att titta efter nya Macprogram på Nätet. Hittade SpeakerSim här: https://www.diyaudio.com/forums/software-tools/314378-speakersim-speaker-simulation-software.html

Det är inte ett utpräglat Mac-program utan är skrivet för Java 7 (eller senare), och bör alltså fungera på alla datorer som begriper "industristandard". (Det finns en specialversion för Windows.) Gå till sista sidan i forumtråden ovan, så finns en länk till nedladdningssidan (på git) för senaste utgåvan med samtliga varianter. Programmet är gratis.

Filen levereras som en zippad .jar-fil. Då programmet inte är signerat, måste man (på Mac) första gången man startar det höger- eller CTRL-klicka på filen. Det kommer då upp en ruta där man godkänner eller förvägrar att programmet startas. Jag har själv inte gjort mycket mer än startat programmet, och då ser det ut så här (med demo) :
Bilagor
Skärmavbild 2019-07-18 kl. 17.00.40.jpg
Skärmavbild 2019-07-18 kl. 17.00.40.jpg (59.94 KiB) Visad 7063 gånger
Antropomorfiera mera!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-23 20:56

Några förbättringar har skett de sista dagarna, några dsp korrigeringar på enstaka dB som visade sig komma från elementen oavsett mätavstånd. Ljudet blev bättre efter korrigeringarna. Jag återkommer mer ingående vilka förändringar som gjorts. Just nu kör jag helt utan subbasar och använder istället LT . Mätning 1,3 meter ifrån, on axis, 1/6 okt smoothing.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-27 22:26

En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-07-27 22:43

Tangband skrev:En liten korrigering + 1,5 dB ovanför 10 kHz i dsp:n gör att inget i toppen fattas.
Mätmässigt ser det dock rakt ut on axis 1 meter ifrån, även utan korrigering.

Tur att du postade bilden där, så man verkligen förstår! :mrgreen:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-28 07:47

Såhär ser de senaste inställningarna ut för boomern. LT:n har finjusterats en aning . En smalbandig peak vid 618 Hz som troligen beror på baffelsteget har korrigerats. Det syns då jag mäter en meter ifrån boomern. Men det ska utredas mera.
Jag kör 12 dB linkwitz delning vid 2,6 kHz åt båda hållen i dsp:n, elektriskt. Diskanten inverterad. HYBRIDboxen inkopplad.
Det låter jättefint :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-07-29 19:28

Tangband skrev:
niclas_f skrev:Kul att du har så mycket lovord om den. Idag skruvar jag ihop det sista så att jag kan provlyssna. Det kommer ju att krävas inspelning dock.

Här är fronterna , tyg och dubbelhäftande monteringstejp från biltema samt masonit 3mm . Kostnad 200 kr för båda. Sätts fast med två kardborrerondeller ( Claes Ohlsson ) i mitten av baffeln på högtalaren.

Nedan ses två andra mätningar utan smoothing på samma avstånd, 1,1 meter med mikrofonen siktande mellan elementen på en högtalare. Den nedre bilden med fasvänd diskant. Ökas avståndet till 1,5 meter blir kurvan rakare.

Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-29 19:42

Tangband,

Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:08

RogerGustavsson skrev:Tangband,

Är det dbx Driverack du använder? Måste man välja färdiga filterlutningar som Linkwitz-Riley, Butterworth etc? Det går inte att grafiskt ""rita" en egen kurva? Det är ju ett krux med aktiva filter att de inte kan modifieras till en önskad överföringsfunktion. Passiva filter kan fås att samverka med drivelementens impedanskurva.

Jo, ett driverack pa2 från Dbx.

Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q i Dbx dsp:n. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.

Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 20:45, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:11

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:

Dippen när du fasvänder verkar vara ganska grund. Lirar elementen i fas vid delningen?

Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-07-29 20:23

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Tangband,

Jo, ett driverack pa2 från Dbx.

Du kan få vilken lutning på delningen som helst genom att använda shelving filter med valfri avrullning och q. Kombinerat med de vanliga filtrena. Så du kan göra allt som du kan göra med passiv teknik, tex motverka en diskant-höjning pga impedanskurvan för ett diskantelement.
Detta görs med en precision på 0,1 dB.

Utvecklingen med dsp- filter har gått framåt :)

Nästa steg borde vara att man kan rita kurvan direkt utan flera steg med eq! IÖ ritade några önskade filterkurvor för delningsfiltren när LTS-högtalarna konsturerades.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:32

Jo det vore kul att kunna göra det för själva filterdelen- för individuella element. Men du kan faktiskt rita en önskad frekvenskurva med pekfingret på ipaden i menyn för dbx driverack pa2, men den inställning påverkar allting globalt ( jag använder inte den funktionen alls ) .

I praktiken, då man går in i menyerna i Dbx för individuella element, kan man ställa in precis som man vill ha det med rätt val att shelving, q-värde, branthet på filtren och Peq.

Största problemet för mig är att jag saknar en del kunskap för att göra det på rätt sätt, men lärandet är ju kul det också. :)
Senast redigerad av Tangband 2019-07-29 20:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-07-29 20:33

Tangband skrev:
Thomas_A skrev:
Tangband skrev: Ja, det tar en vecka innan ljudet låter betydligt bättre. :)

Ja det gör de. Jag mäter i rum så dippen blir aldrig lika djup som i ljuddämpad kammare eller utomhus. Men det går säkert att optimera ännu bättre. Tex genom att låta shelvingfunktionerna samverka med delningen så det akustiskt blir perfekt. Då kan man göra 9 dB/okt filter mm...

Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-29 20:37

Thomas_A skrev:
Tangband skrev:
Thomas_A skrev:

Ok så detta är inte mätt med fönster/gating? Annars borde det vara djupare även om det är mätt i rum.

Nej precis. De senaste mätningarna har jag använt LTS logaritmiska sinussvep med högtalaren placerad i mitten av rummet, på stativ. Alltså inte med gating.
Denna: http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-07-30 08:07

Såg film igår, och satt snett eftersom vi var flera. Fantastiskt att HYBRIDDIST låter klangligt lika även vid vinklar typ 35 grader åt sidan :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-07 17:03

Kopplade om till helaktiv drift. Det låter väldigt bra men med HYBRIDBOXEN låter det en aning bättre. Luftigare, mindre ansträngt i diskanten. Fantastiskt. DanNorman och IÖ verkar ha rätt i detta, att resistanser kan förbättra ljudet. Åtminstone i detta fall.

Lyssnade igenom denna skiva från början till slut. Helt trollbunden. Efter inspelning av elementen och med LT i basområdet låter HYBRIDDIST som en smekning eller som ett frustande lokomotiv- allt beroende på musiken.
Seriös basåtergivning från 40 Hz och uppåt.

Här syns frekvenskurvan på en högtalare inroom på den vanliga placeringen, on axis, 1,2 meter ifrån, 1/6 okt smoothing , Dayton imm6 på stativ, LTS logaritmiska sinussvep.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-09 20:32

Såhär ser de senaste små ändringarna ut- denna inställning har det spelats i över en vecka och det verkar som att elementen spelats in nu :) . LT-kompenseringen har stabiliserats, ingreppscentrum ändrats från 67 Hz till 63 Hz och det har skett en sänkning av kompensationen med en halv dB för en vecka sedan.

För er som eventuellt tänker bygga så finns infon här:
Eftersom installationen och placeringen i cm av högtalaren är extremt viktig för högsta prestanda, skriver jag den här.

HYBRIDDIST har den slutna lådversionen av FUKDIST.
Stativ : Norstone stylum 1, 51 cm höga. Blutack mellan stativ/högtalare, spikes mot golvet.
Avstånd mellan högtalarna- från insidan av baffelns kant = 173 cm.
Avstånd insidan av högtalaren, kanten på baffeln till bakväggen = 43 cm.
Lyssningsavstånd till högtalarna = 3,4 meter
Avstånd från högtalare till sidoväggar = mer än 2 meter.
Väggmaterial: betong .
HYBRIDboxen inkopplad på diskantens pluspol.

Delningsfrekvens :
elektriskt i Dbx pa2= 2,6 kHz linkwitz Riley 12 dB in phase för boomern, 2,6 kHz linkwitz Riley 12 dB inverted för diskanten.
Dsp eq , LT och baffelstegskompensation enligt följande bilder ( diskanten de tre översta bilderna, boomern den understa )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-13 08:13

Ingreppsfrekvensen för LT:n har ändrats i dsp:n igår från 63 Hz till 62 Hz. Detta beror på ytterligare inspelning- ändringar för boomern vilket kan ses med närfältsmätning 1 cm ifrån.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-15 16:26

Överst ses frekvensgången med LTS logaritmiska frekvenssvep 20 cm ifrån, on axis, för endast Seas er18rnx i låda helt utan filter eller korrigering. Ganska ojämnt. Högtalaren på stativ. Dayton imm6 med audiotools.

Nivån mellan 1.1 kHz och 2,4 KHz är 3,2 db för hög, samt det finns en peak på +7 db vid 4,5 kHz.

Korrigering av båda dessa fel med dsp:n gör ljudet klart bättre på lyssningsplats.

Överst innan korrigering i dsp, utan filter.
Underst efter korrigering, + baffelstegskorrigering, fortfarande utan filter. ( nivån på Lts sinussvep lite lägre här, med hänsyn till grannarna )
1/24 dB okt smoothing.
Högtalaren på stativ.

Det här är den stora fördelen med Dsp. Korrigeringar kan göras enkelt, utan att sänka känsligheten för hela systemet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-15 17:12

Varför använder du svept sinuston när analysen sker med FFT?
Varför använder du logaritmiskt frekvenssvep när mätbandbredden hos FFT-analysatorn är (normalt sett) konstant?
Varför använder du inte vitt brus och integrerar över tid bara?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-15 18:24

Audiotools fungerar utmärkt med externt LTS logaritmiska sinussvep- med peak hold funktionen i programmet. Jag använder AirPlay från iPad-Yamaha wxc50 . Kurvan ritas upp medan svepet tas. Det fungerar inte riktigt som du tror att det gör ( tror jag ) . För att kunna köra gating används den interna generatorn i audiotools. Eller så använder jag lavinia som är väldigt likt HOLM.
Jag kan göra en vanlig brus-mätning om du vill ( också ) :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-17 16:27

Mätning med 1/3 okt smoothing med brus istället för sinussvep från 1,5 meters avstånd, on axis med högtalarna på stativ .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-17 17:49

Ska senare prova mäta med Lts sinussvep utan smoothing från lyssningsplats 3.5 meter ifrån en högtalare. Kurvan blir säkerligen då betydligt oroligare eftersom jag från ett sådant avstånd mäter mera det som reflekteras i rummet än det som kommer direkt från högtalaren.

Det har skett en ytterligare förbättring av ljudet sedan senaste korrigeringarna. Delningsfrekvensen är sänkt från 2,6 kHz 12 dB linkwitz Riley till 2,5 kHz 24 dB linkwitz Riley- akustiskt . Boomern är fördröjd motsvarande 6 cm i dsp:n . Detta beror på att den passiva kondensatorn i serie med diskanten i HYBRIDboxen fördröjer signalen. Naturligtvis uppmätt och verifierat att det nu även mäter bättre. Väldigt små skillnader, men bättre. :)

Jag har provat att även dela lägre vid 2,3 kHz med alla register i fas och mätmässigt ser det jättebra ut- on axis. Men sitter man en meter snett från högtalaren låter det då marginellt sämre vid lyssningsplats än en delning vid 2,5 kHz.

Bygget av HYBRIDDIST har gjort att jag succesivt lär mig mer- men fortfarande är jag nybörjare känns det som. Då man tror att man löst ett problem dyker nya upp. Det är attans svårt att bygga en bra högtalare

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-19 03:45

Jag postar de ändringar som hittills presterat de bästa mätresultaten och även lyssningsintrycken.
Den lite för höga nivån med Seas er18rnx mellan 1 kHz - 2,4 kHz är åtgärdad så resultatet blir rakt.
Baffelstegsförstärkningen är ökad en aning. LT:n minskad .
Har man tex en minidsp kan man prova att knappa in de värden jag visar för att testa.
HYBRIDboxen inkopplad på +-polen till diskanten.

Först Peq för diskanten
Senast redigerad av Tangband 2019-08-19 04:16, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-19 04:01

Peq på boomern, som även är fördröjd 6 cm.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-19 04:11

Delningen diskant och boomer. Observera inverteringen av diskanten, som är en kombination av HYBRIDboxens fördröjning och boomerns fördröjning på 6 cm. Ignorera gain-inställningen, den beror på att olika slutsteg används för diskant och boomer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 06:35

det där dbx-programmer ritar förbannat SNYGGA kurvor!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-19 10:55

Mätning från lyssningsplats 3,5 meter ifrån på vänster högtalare. LTS sinussvep, on axis via AirPlay från iPad till Yamaha wxc50. http://www.lts.a.se/pub/test_tones/20-2 ... 0s_log.wav
Kalibrerad Dayton imm6 på stativ. Audiotools peak hold funktion. Kurvan ritas upp i realtid medan svepet görs.
Dämpplattor på väggen strax bakom lyssningsplatsen.
Denna högtalare mäter nu bättre vid lyssningsplats än aktiva jbl 530. Endast toppdiskanten är något nedtonad pga den stora mattan i rummet
Övre kurvan utan smoothing
Mellersta kurvan 1/12 okt smoothing.
Nedre kurvan 1/3 okt smoothing.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-26 07:23

Lite tankar om fördröjningen av boomern med 6 cm med HYBRIDboxen. Utan fördröjning blir dippen vid delningen betydligt grundare om jag kopplar in diskanten med fel polaritet-akustiskt. 6 cm fördröjning gjorde däremot dippen maximalt djup.

Detta är något som kan höras då man sedan kopplar allt så det spelar i akustisk fas vid delningen. Speciellt på tv- serier med mycket dialog tycker jag fördröjd boomer får sss-ljuden vid tal att återges som " ett knappnålsstick " och helt obesvärat jämfört med ofördröjd boomer där sss-ljuden kan bli en smula irriterande eller utsmetade i brist på beskrivning. :)

24 dB Linkwitz Riley vid 2,5 KHz eller 12 dB Linkwitz Riley vid 2,6 kHz låter båda väldigt bra ( diskanten kopplas in med olika polaritet vid de olika delningarna inga andra ändringar behövs )

Brantare filter låter mer exakt och möjligen tråkigare,perspektivet på goda inspelningar är fastspikat med hög precision. Flackare filter får musiken att flöda bättre . Jag vet inte riktigt vad jag föredrar. I jämförelse med Linn Akudorik exakt kommer 12 dB okt alternativet närmast.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-27 07:10

Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-27 07:40

Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

Till OM 1 behöver du ett ljudkort/mikrofonförstärkare med fantommatning. Lite mera pill än t.ex. miniDSP Umik-1 där allt är integrerat.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-08-27 17:34

Tangband skrev:Inköp av en OM 1 står närmast på inköpslistan, tänker sedan testa HOLM. Ska läsa den där tråden igen om ljudkort, det verkar vara en djungel :P

+1 Jag vågar lova att med bra möjligheter att mäta fas och löptid, Så får du till integreringen med dina Subwoofers.
Och slipper byta,,, Förutsett att du har bra möjligheter att justera i DSP´n förstås!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-28 14:26

RogerGustavsson skrev:

Till OM 1 behöver du ett ljudkort/mikrofonförstärkare med fantommatning. Lite mera pill än t.ex. miniDSP Umik-1 där allt är integrerat.

Umik 1 med REW är bra, men otaliga tester på nätet visar att den inte är bättre än Dayton imm6. Ska det bli en aning bättre verkar det vara OM 1, ett bra ljudkort och HOLM som är nästa steg på raketen.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-28 14:31, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-28 14:28

dewpo skrev:

+1 Jag vågar lova att med bra möjligheter att mäta fas och löptid, Så får du till integreringen med dina Subwoofers.
Och slipper byta,,, Förutsett att du har bra möjligheter att justera i DSP´n förstås!

Jag är inte så säker på det - jag är fruktansvärt allergisk mot minsta tendens till missanpassning. Jag tror helt enkelt att mina subbaselement inte är bra nog. Eller, att Seas er18rnx är för bra :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-28 17:34

Har återställt Jbl 530 till passiv drift.
Gjorde ett sinussvep med LTS signal via AirPlay till yamahan och peak holdfunktionen aktiverad i audiotools. Mikrofonen 1,2 meter ifrån. 200-20000Hz. Högtalarna mitt i rummet. Dämplattor bakom mikrofonen.

Inte så pjåkigt för att vara passiva burkar 8) . Mätningen är ju inroom.
Översta kurvan utan smoothing.
Mellersta 1/12 dB okt smoothing
Nedersta 1/3 dB okt smoothing

Lyssnade en timme och ur minnet låter aktiva Jbl 530 klart renare och klarare . Den passiva versionen är klart sämre, utan att vara dålig. Det mesta under 5000 :- låter sämre.
Det innebär också att passiva Jbl 530 inte har en suck mot aktiva HYBRIDDIST.

Precis som väntat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-28 18:16

Kanske orättvis jämförelse- aktiva HYBRIDDIST med LT vs passiva Jbl 530. Dessutom Jbl på troligen sub-optimal placering.

HYBRIDDIST har Yamaha wxc50 och dsp filtret från dbx som signalkälla. Crown 1500 på boomern samt 2 st. t amp 40c på diskanterna.

Jbl har en AirPort express direkt via ett t amp 150 mkII som källa.

Spelade samma musik ”Tomorrow is my turn ” med Rhiannon Giddens samt ” Dear prudence” med Beatles remix från 2018.

Jbl 530 passivt låter charmigt och stort- tyvärr med lite sämre precision i basregistret och mindre detaljer i mellan/diskantområdet än HYBRIDDIST.
Senast redigerad av Tangband 2019-08-28 19:09, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-28 18:22

Har du skaffat Dolby Atmos med takhögtalare? :wink:

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-08-28 18:58

Johan_Lindroos skrev:Har du skaffat Dolby Atmos med takhögtalare? :wink:

Ajaj. Jag tog bilden med ipaden - antog att den visades upp och ned? :? , så jag tog bort den. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:22

Inga ändringar i filtret är gjorda sedan sist. Allting låter bara så vansinnigt bra och mina numera slutna Tangband-subbar står oanvända eftersom HYBRIDDIST klarar LT så pass bra .

Så nu har tankarna istället gått till detta steg :)
https://www.madisoundspeakerstore.com/s ... amp-fa122/
en Hypex modul med inbyggda dsp filter - man kan köra digitalt in i dsp:n från yamahan. :) det sätter fantasin i gungning. Tänk om jag skulle slippa alla tunga slutsteg och den separata Dbx modulen och istället bygga in två sådana i stativen till högtalaren istället ? ” The source is in the speaker” som reklamen sa ... :D

Stativen till HYBRIDDIST är ett par Norstone stylum 1 , - de har en ca 50 cm lång pelare. Den går att skruva loss och kan ersättas av en DIY pelare i svart och oljad ek med måtten 50 * 15* 15 cm. Då ryms stegen inbyggda på baksidan, eftersom dessa är 12 cm breda.

Måste säga att jag är väldigt frestad. En lösning med Yamaha spelaren digitalt kopplad till hypexmodulerna vore mycket smutt. De digitala dsp inställningarna har jag dokumenterat så det vore enkelt att bara föra över värdena till Hypex-dsp:n.

Vad tror ni- skulle det bli lika bra ljud eller kanske bättre än nuvarande ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-06 07:54, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:46

Goda nyheter, den fanns på hifikit : https://www.hifikit.se/fusionamp-fa251-11946.html

Jag har stort förtroende för hifikit- handlar man utomlands så kan man bli blåst , eller risken är större ( egen erfarenhet )

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-09-06 08:45

Direkt från leverantören https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa122/92 betydligt billigare 272€ = 2900:-
Då skickas de från Nederländerna.

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2019-09-06 08:53

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-06 08:56

Jag hade dubbelkollat att man kan mata in "vanliga" filter i den. I alla fall förr i tiden så kunde man bara mata in biquads i hypex dsp:ar.

Digitalt in i bra slutsteg med inbyggd dsp och dac i tror jag är helt rätt konceptuellt. Gäller bara att du kan splitta den digitala signalen till så många du behöver ha in (om du ska ha subbar och sådant på sikt).

Jag tror detta skulle bli hörbart bättre ljud än det du har nu. Du slipper ett onödigt AD-DA omvandlingsled, bland annat.

Jag är dock skeptiskt till Hypex kompetens att göra bra mjukvara. Förvänta dig inget under av användbarhet eller stabilitet, mer att du ska vara glad om det funkar. Jag vet att de haft väldigt mycket strul med sina mjukvaror.
Det är en gammal sanning att bra mjukvaruföretag inte kan göra bra hårdvara, och tvärtom. Jag vet bara Apple som lyckats med det (brandfackla??) :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 10:29

Hmm... det är det som är osäkert . Dbx har suverän mjukvara så jag förväntar mig ett rejält nerköp i det fallet. Däremot, om Hypex bara kan köra med fasta delningar och utan möjlighet att köra icke skolboksfilter med helt variabla shelving funktioner samt variabla q - värden på alla filter- då är Hypex modulen totalt ointressant.

Jag tycker det är märkligt hur lite information de ger om dsp -delen .
Ska försöka hitta mer info

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 11:20

Kurben skrev:Här är en av dessa mätt , ser mycket bra ut för en plateamp: https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1780914-measuring-amplifiers-48.html#post56439070

Tack för info :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-06 16:43

miniDSP har också liknande steg med ICEpower-moduler och DSP.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 19:01

Jo jag har sett det :)
Och där är det väl snarast det omvända, bra mjukvara och sämre slutsteg ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 19:16

rajapruk skrev:Jag hade dubbelkollat att man kan mata in "vanliga" filter i den. I alla fall förr i tiden så kunde man bara mata in biquads i hypex dsp:ar.

Digitalt in i bra slutsteg med inbyggd dsp och dac i tror jag är helt rätt konceptuellt. Gäller bara att du kan splitta den digitala signalen till så många du behöver ha in (om du ska ha subbar och sådant på sikt).

Jag tror detta skulle bli hörbart bättre ljud än det du har nu. Du slipper ett onödigt AD-DA omvandlingsled, bland annat.

Jag är dock skeptiskt till Hypex kompetens att göra bra mjukvara. Förvänta dig inget under av användbarhet eller stabilitet, mer att du ska vara glad om det funkar. Jag vet att de haft väldigt mycket strul med sina mjukvaror.
Det är en gammal sanning att bra mjukvaruföretag inte kan göra bra hårdvara, och tvärtom. Jag vet bara Apple som lyckats med det (brandfackla??) :)

Hittade en test av Hypex crossover och slutsteg här . Som du beskriver verkar slutstegen skitbra, men dsp:n verkar inte stabil.
https://www.tnt-audio.com/ampli/hypex_dlcp_n400_e.html

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-06 20:29

Mitt råd är att skippa DSP grunkor och använda en dator till delningen!

Jag tror inte att det går att få till bättre delning än att dela i en dator med HQPlayer.
FIR är grejen om man vill dela digitalt.

HQPlyern driver även riktigt tunga filter med många tap oproblematiskt, Om man har en kraftfull dator förstås.
Filter genereras med fördel i rePhase. Den generar alla typer av filter med valfri fördröjning.
Det enda som behövs i form av extra hårdvara är en flerkanalsDAC.

Om man inte tycker sig ha råd med HQPlayer, Vilket jag ännu inte tyckt!
Så finns det gratis program som även de kan användas med FIR filter - jConvolver & BruteFIR tex.
Både jConvolver och BruteFIR fungerar som de ska, Men kan inte driva lika tunga filter som HQPlayer klarar.
FIR filter ger en helt annan nivå av kontroll än IIR filter, Fasen och fördröjningen av elementen kan justeras perfekt.

Men FIR kräver mycket mer beräknings kapacitet än IIR. En beräkningskapacitet miniDSP och liknande småenheter saknar.
Om man begränsas till att använda få tap i filterna så går hela vinsten ”den fantastiska kontrollen” förlorad!

HQ.png
Konfigurering av HQPlayer, Enkelt men lite spartanskt!
HQ.png (159.17 KiB) Visad 8504 gånger

Brute.png
BruteFIR konfigureras i valfri texteditor, Lite krångligt innan man lärt sig!
Brute.png (1.53 MiB) Visad 8504 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 20:41

Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2019-09-08 09:20

En MiniDSP 2x4 HD använder väl FIR-filter? Står så på deras sida.
Dewpro, vad använder du för multikanal-dac?
Jag lockas av dator, säkert mer möjligheter så, men lockas kanske än mer av en färdig burk som fixar det.
Pc-världens alla varianter av hårdvara och drivrutiner brukar inte underlätta.

Tack för tipset säger jag också.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-08 16:55

Lassen skrev:En MiniDSP 2x4 HD använder väl FIR-filter? Står så på deras sida.
Dewpro, vad använder du för multikanal-dac?
Jag lockas av dator, säkert mer möjligheter så, men lockas kanske än mer av en färdig burk som fixar det.
Pc-världens alla varianter av hårdvara och drivrutiner brukar inte underlätta.

Tack för tipset säger jag också.

Visst en miniDSP kan använda FIR-filter men bara korta filter.

FIR.jpg
HQPlayer vs BruteFIR vs MiniDSP
FIR.jpg (1.41 MiB) Visad 8408 gånger

En dator ger helt andra möjligheter :D
Men flerkanals DA omvandlare är svåra att finna :evil:
Jag är på jakt, Och i väntan på en riktig lösning så kör jag en fullösning "zita-j2a",
Ett litet linux program som kan synkroniserar två vanliga ljudkällor.
Det fungerar okej men inte hundra.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-08 17:41

Det hade blivit lite fel i bilden ovan. Här är en korrigerad version.

FIR.jpg
HQPlayer vs BruteFIR vs miniDSP
FIR.jpg (1.41 MiB) Visad 8396 gånger

Nu blir det kanske ingen remarkabel skillnad på ljudet men jag tror att de flesta hör skillnad på filter som summerar så här olika.

FIR_SUM.jpg
FIR_SUM.jpg (256.14 KiB) Visad 8396 gånger

Användarvisningsbild
Grahnbarr

Inläggav Grahnbarr » 2019-09-08 17:52

dewpo skrev:Men flerkanals DA omvandlare är svåra att finna :evil:

En hemmabioreciever kan ju användas eller om man vill ha lite bättre kvalité ett bra studio ljudkort t.ex. https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20_2nd_gen.htm
AndreasArvidssons grymma program WinDSP har också stöd för FIR så är ett bra alternativ om man vill köra Windows istället.
HTPC - Yamaha RX-V667 - Larsen L6

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-09 07:17

ESI gigaport HD + ska enligt uppgift låta väldigt bra.
https://www.thomann.de/se/esi_gigaport_hd_293895.htm

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-12 14:13

Jag lägger ned tankarna på hypexförstärkare pga buggig mjukvara och inser att det nog bara är uggraderingsdjävulen som spökar. :)
Det låter så snuskigt bra med de förstärkare jag redan har, så jag bör kanske vara nöjd. :) Med den musik jag lyssnar till och på den volymen så saknar jag inget. Och mina subbasar står oanvända.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 11:54

Kopplade igår så HYBRIDDIST drevs helaktivt, dvs utan HYBRIDboxen. Efter alla nödvändig eq för waveguiden är gjord, rätt nivå, samt justering så elementen spelar i fas i helaktivt drift, så kan jag konstatera då jag kopplar tillbaka att HYBRIDboxen förbättrar ljudet :)
Så ingen placebo .

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 11:58

Har nu provat med pink noice 2 meter ifrån HYBRIDdist med average-inställningen i audiotools . Högtalaren i mitten av rummet. Vevade med miken i en 50 cm omkrets omväxlande som en 8:a , samt vågrätt och lodrätt . Fick ett stabilt resultat som sparades efter ungefär 1 minut.
Noicesignalen som användes verkar vara bandbegränsad vid 16 kHz. Ska testa med en annan senare.
Här kan man kanske utläsas att HYBRIDDIST är konstruerad för att stå med baffeln 43 cm från bakväggen. Placeras högtalaren mitt i rummet , som vid mätningen, så blir baffelstegsförstärkningen för sparsam.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 12:47

Hybriddist mitt i rummet , on axis mätning 1,2 meter ifrån högtalaren . Logaritmiskt sinussvep med audiotools , peak hold funktionen och LTS testsignal . Mikrofonen på stativ siktande mellan boomern och diskanten. Översta bilden utan smoothing, nedre med 1/3 okt smoothing

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 13:22

Något som jag märkt är att jag konsekvent får en lite förhöjd nivå på mätningen kring 3,6-4,2 kHz. Den beror höst troligen på avståndet mikrofonkapsel till iphonen , som är 4,5 cm.
0,343 / 0,045 / 2 = 3,81 = puckel vid 3,81 KHz .

Akudorik exakt överst.
Jbl 305 mkII
HYBRIDDIST
Jbl 530 passiv

Alla fyra mätningarna som visas är med 1/3 smoothing samt 1,2 meter ifrån, förutom akudorik som är mätt 1 meter ifrån och i ett helt annat rum.
Lts logaritmiska sinussvep och peak hold funktionen i audiotools.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 13:59

...och ”gamla” Jbl 305 mätt på samma sätt, i ett tredje rum. Denna högtalare stod på ett skrivbord därav bashöjningen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-10 11:02

Några mindre förbättringar har skett sen sist. Mittpelarna i stativet från Norstone stylum har packats fulla med fårull. Pelaren är nu helt stum utan ringning . Blutacken mellan stativ/högtalare har ändrats. Jag följde stereophiles rekommendation med 3 tjockare blutackbitar, av samma fabrikat.

Mätningar med sinussvep visar inga som helst förändringar. Ljudmässigt hörs det direkt. Det upplevs som att området mellan 500-10000 Hz låter renare och ”snällare”. Akustisk musik låter definitivt bättre.
Mätningarna stereophile gjort med blutack under högtalarna visar att HF-störningarna från kabinetten minskas radikalt.

”The winner in this comparison, however, is the cheapest: the three pads of Blu-Tack, squashed flat between the base of the speaker and the stand top-plate. As can be seen in fig.3, not only do these pads reduce the amplitude of the main mode by more than 6dB, and almost zap the 156Hz and 344Hz modes out of existence, they significantly clean up the cabinet wall's HF vibrations. Their improvement on the cabinet's vibrational behavior can also be seen in the time domain.
Read more at https://www.stereophile.com/content/sou ... mqAAr3U.99

Detta har i sin tur lett till en minskning i dsp:n på 1 dB mellan 100-200 Hz för att få bassångarna lika tydliga i melodierna som förr. Fråga mig inte varför . :)
Högtalarna är placerade på uppmärkt, exakt samma ställe som förr.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-10 11:35

Har du testat att fylla stativen med sand och lyssnat på vad de ger för skillnader för det hörbara ljudet?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-10 13:27

Jag har testat sand i stativ för rätt länge sedan och hade då inga positiva upplevelser av det.
Senare tids kunskap visar på att man bör veta VILKA frekvenser som bör dämpas och konsekvenserna av det. Dämpar man med sand minskar resonanserna, massan ökar och resonanserna som finns kvar flyttas ned i frekvens. Bra eller dåligt ?
Det beror på. Vad gällande röret i Norstone-stativet så dämpas " kyrkklocke " ljudet från pelaren med fårullen packad. Fårullen ökar inte heller massan nämnvärt. Det blir helt stumt utan utklingning om man tex slår lite lätt med en skruvmejsel på stativet. Jag antar att liknande resultat skulle kunna uppnås med packad skumgummi eller acusto Q ull.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-11 07:33

Jag har även optimerat värdet på notchfiltret som ligger vid 4,5 kHz för boomern. Individuella mätningar på endast boomern utan filter visar att nivån på notchen bör vara -7 dB med q = 4,48 , inte - 6 dB som jag använt förut.

Resultatet kan höras som en förbättring vid längre lyssning.
Nedan ses korrigeringarna för Seas er18rnx . Även en svag rumskorrektion ligger vid 71 Hz ( tak/golv ).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-12 09:50

Tillägg: diskanten körs nu helt utan Peq därför att equaliseringen av diskanten blir tillräckligt bra med endast HYBRIDboxen. .
Den lilla puckel jag försökt korrigera förut kring 3,5 kHz beror på min mikrofon-och avståndet till iphonen. Den lilla puckeln finns på alla mätningar av olika högtalare jag har gjort. Jag kommer senare kunna mäta med högre precision med OM 1 och steinberg u12.

Jag lägger in DanNormans mer korrekta mätning på fukdistdiskanten med waveguide som ser ut såhär med 3,3 ohm och 5,6 uF som eq.
Som man kan se är det väldigt rakt.

Själva delningen av diskanten görs nu av mig med linkwitz Riley 12 dB i dsp:n vid 2,6 kHz.
Boomern delas nu elektriskt 12 dB linkwitz Riley vid 2,6 kHz.
Akustiskt blir det då: Maximal dipp i delningen med symmetriska flanker görs med fördröjning av boomern med 5 cm och diskanten inverterad.
Med både boomer (fortfarande fördröjd ) och diskant oinverterade blir frekvenskurvan då väldigt rak både on axis och vid 30 grader åt sidan.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-26 08:58

Såhär ser den sist gjorda HYBRIDDIST inställningen i dsp-filtret, för själva boomern utan filter ut. :)

Det som gjort att ytterligare magi infunnit sig i ljudet, var IÖ:s tips med en höjning vid 1,4 kHz för att kompensera stereosystemfelet ( ett av dem ). Det är nu plussat med 2 dB vid den frekvensen. Högtalarna försvinner nu helt vid goda inspelningar. :) .
Ytterligare mätningar och lyssning har gjort att smärre ändringar införts, bla är rumskorrigeringen tak/golv borttagen.
Förstärkning av baffelstegskompensationen sker vid en lägre frekvens. Q:t till LT:n har höjts.

Nu tar jag paus från faktiskt.io som aktiv medlem, men fortsätter läsa. Jag tackar för all kunskap jag fått.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2019-10-26 09:12

Tangband skrev:Såhär ser den sist gjorda HYBRIDDIST inställningen i dsp-filtret, för själva boomern utan filter ut. :)

Det som gjort att ytterligare magi infunnit sig i ljudet, var IÖ:s tips med en höjning vid 1,4 kHz för att kompensera stereosystemfelet ( ett av dem ). Det är nu plussat med 2 dB vid den frekvensen. Högtalarna försvinner nu helt vid goda inspelningar. :) .
Ytterligare mätningar och lyssning har gjort att smärre ändringar införts, bla är rumskorrigeringen tak/golv borttagen.
Förstärkning av baffelstegskompensationen sker vid en lägre frekvens. Q:t till LT:n har höjts.

Nu tar jag paus från faktiskt.io som aktiv medlem, men fortsätter läsa. Jag tackar för all kunskap jag fått.

Vi kommer att sakna dig när du pausar, och ser fram emot ditt återinträde.
Må väl.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-10-26 10:17

Sug nu på karamellen Hybriddist ett tag, så återkommer du om en vecka när funderingarna över nya baslådor blir övermäktiga :wink:
Och tack för alla tipsen på element och steg!

/Johan

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-11 12:26

Jag har fortsatt fundera på HUR utvidgningen av basförmåga och ljudtryck skulle kunna förbättras med mina HYBRIDDIST .
Just nu kör jag alltså med LT under 80 Hz. Det innebär att jag inte har några integrationsproblem alls till några subbasar, men ändå hörbar bas ned till 30 Hz ungefär. Naturligtvis innebär detta teoretiskt en högre dist i det lägre området med endast en Seas er18rnx per högtalare. Förvånande nog så hörs eller upplevs det inte så. Basen är supertight, går djupt och jag kan spela rätt starkt.

Ett upplagt alternativ vore förstås att köpa större FUKDIST-lådor, dvs basreflexvarianten . Jag är dock inte så övertygad om basreflex upplevs bättre på alla sätt än slutet med LT . Seas er18rnx är verkligen potent i basen och klarar LT vid 90 % av de nivåer jag vill spela på.

Därför har tankarna gått till att eventuellt köpa 4 st Seas er18 rnx till, och göra en baspelare med vardera 2 element som placeras nära topparna. :)
Dessa skulle bli slutna, kompenseras med LT , drivas aktivt med ett separat slutsteg och vara lika höga som HYBRIDDIST är med stativ.

Delning tänkte jag udda ordningens 6 dB /okt eller 18 dB okt högpass och lågpass vid kring 250 Hz. Detta skulle innebära avlastning av boomern i HYBRIDDIST.

Vilka fallgropar finns det i detta tänk , och bör jag tänka ett varv till ?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 09:07

Om vi utgår från just det element du är inne på.

Jag hade byggt en låda med så många jag kan få plats med på fronten i en linje från golvet och upp till toppen, om lådvolymen kräver mer djup än topparna så skulle jag bygga lådan med en hylla längst upp så att den går upp bakom dina slutna och fyller ut lådan bakåt.

Det känns som om du borde kunna få in i alla fall 3st i varje bottendel ?
Kanske 4st?

Den höga delningen kan vara bra, det blir en del integrering men med alla element på samma plan så kunde det blir bra ?
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-12 11:51

Tack för tips ! Då blir det meridian style 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-11-12 12:15

Har inte dom basarna på sidorna?
Med en sådan placering bör du nog undersöka samverkan mycket noga innan, en delning så högt som 250Hz kanske inte fungerar något vidare.
Eller så kan du arbeta fram gynnsamma egenskaper som hanterar utsläckningar pga bakomvarande vägg osv... :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-12 14:02

DVD-ai skrev:Har inte dom basarna på sidorna?
Med en sådan placering bör du nog undersöka samverkan mycket noga innan, en delning så högt som 250Hz kanske inte fungerar något vidare.
Eller så kan du arbeta fram gynnsamma egenskaper som hanterar utsläckningar pga bakomvarande vägg osv... :)

Nej, du har rätt i att jag bör tänka några varv till - kanske en delning vid 125 Hz eller lägre skulle vara bättre isådanafall.
Klart är att placering av basar i omedelbar närhet under hybriddist har vissa fördelar genom att man kan dela lite högre än 80 Hz.

1/4 -dels våglängd vid 125 Hz blir max ca 68 cm avstånd mellan boomer och basar om dessa placeras på sidorna. Om jag skulle följa Linkwitz rekommendation. Låter görligt :) . Hmm...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-21 18:19

Har nu gjort ett 20-tal mätningar 30 cm ifrån, 1 meter ifrån, on axis, off axis , brus, sinussvep, mätningar på individuella element helt separat, studerat och granskat kurvorna

Om jag använder 24 dB/okt Linkwitz Riley filter så ska flankerna vara exakt - 6 dB vid delningsfrekvenspunkten, på vardera element . Dvs den akustiska kurvan som man mäter ska visa det.

Har finjusterat detta och visst, det mäter ännu bättre med djupare dipp vid delningfrekvens-punkten om jag fasvänder ett element. Symmetrin i dippen blir nästan perfekt. :)

Det ljudmässiga resultatet efter lyssning en timme säger att det möjligen, kanske, är bättre än förr, men inte helt säkert. Det är små skillnader nu.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-18 18:28

Har nu testat med flacka 6 dB filter elektriskt i Dbx filtret. I kombination med Peq för att bl.a. ta bort peaken i Seas er18 rnx vid 4,5 kHz. Även diskantflanken har fått 6 dB elektriskt i kombination med hybridboxens serie kondensator, denna gång Butterworth istället för linkwitz Riley 12 dB okt.
Delningsflankerna dras isär något i Dbx:en med Butterworth för att undvika en peak vid delningsfrekvensen.
Naturligtvis är allting mätt akustiskt ett 20-tal mätningar på individuella element 30 cm ifrån och 1 meter ifrån, i olika vinklar. Jag byggde in en svag dipp mellan 2300- 4000 Hz, on axis rakt framför högtalaren.

Resultatet är att musiken återges med mer ”ös och klös” än med brantare filter. Det blir roligare att lyssna på musik och det låter som att det blir mer energi och mer kraft.
Denna inställning är nu på långtidsutvärdering. Hittills bara positivt, det upplevs alltså lyssningsmässigt som en förbättring. :)

Mätmässigt är det dock något sämre än linkwitz Riley 24 dB okt ( akustiskt ) . Det blir inte lika suverränt rakt on/off axis och kopplar man elementen avsiktligt med ”fel” polarisering så blir dippen vid delningsfrekvensen inte lika djup.

Överst ses Peq inställningarna för Seas er18 rnx med LT och stereosystemfel-kompensation vid 1,4 kHz.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-01-18 21:06

Hej micken som du pluggar in i mobiltelefonen på en av bilderna vad är det för någonting ?

Mvh Lasse

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-18 21:13

Jo, det är en Dayton imm6 med programmet audiotools jag använder. Miken är specialgjord för iOS -grejor.
Med apples hörlurs dongel (A/D-D/A omvandlare ) som kopplas in via digitalingången på Apple-telefonen har jag senare lyckats få micken 5 cm längre bort från telefonen och det blir lite mera exakta mätresultat med den. :)
Jag kommer under slutet av februari börja med en OM1:a med fantommatning istället, den ska visst vara noggrannare :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-11 13:40

Nya mätningar med OM 1 mik, högtalaren framflyttad en bit i rummet och ny hybridbox med 2,2 ohm och 3,9 uf istället för 3,3 ohm och 5,6 uf .
Med den nya passiva boxen behövs det ingen dsp-eq för topp-diskanten som förut var höjd 2,5 dB i dbx dsp:n .
Nedre bilden visar högtalaren med fel polaritet för diskanten. Ingen smoothing.
Delningen är linkwitz Riley 24 dB/okt 2,5 kHz , akustiskt.
Senast redigerad av Tangband 2020-05-11 14:59, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-05-11 13:49

Kurvan med 1/6 okt smoothing

Återgå till DIY-forum