Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SRe

Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav SRe » 2015-01-02 22:39

Har haft min anläggning ganska orörd de senaste 12 åren. Efter att jag flyttade till hus för snart sju år sedan med tillhörande gillestuga tappade jag nästan sugen då ljudet var helt eländigt. Fick mycket stora förbättringar med absorbenter bakom soffa och lokalt i taket vid lyssningsposition. Därefter adderades subwoofer och en DSP från antimode vilket är ett fantastisk verktyg för att kontrollera baspucklar. Tyvärr är ljudet fortfarande tröttande och trumpet. Sitter just och njuter streamat material på datorn via en meridian Direct dac till musical fidelity x-can V3 och Sennheiser HD 600 för en bråkdel av pengarna. Här är ljudet superupplöst och lent. Har provat massor av positioner på högtalarna, provat med absorbenter för första reflex och lekt en del med DSP'n för att förbättra ljudet men inget biter. Nu misstänker jag att det är högtalarna som är boven? Har lyssnat en del på nya Audiovector Si3 med riktigt bra Naim elektronik och visst låter det bra men de är lite tröttande. Lyssnade och förfördes av deras Heil-diskanter i avantgarde modellerna men när jag backade till signaturmodellen med soft dome diskant slappnade jag av mer igen. När jag surfar runt på nätet verkar många uppleva lyssningströtthet med Audiovector så de är kanske deras ljudprofil som är fel för mig? Kanske kan det vara så att elektroniken åldrats och behöver nya kondensatorer eller bytas men jag tvivlar...?
Jag gillar naturligtvis upplösning och allt det hörlurarna ger men går det att att lösa för rimliga pengar?

Golvare som verkar sunda
KEF R900. Har testat mot Audiovector SI3 Signatur. KEF var bättre men störde mig samtidigt på resonanser som inte Si3 uppvisade? För dåliga lådor eller otur med elektronik-matchning?
Sonus Faber Venere 3.0.
Dynaudio Focus 260 alt 340
Dali Rubicon 8
B&W

Funderar även på riktigt bra stativare för samma pengar då jag har subwoofer
Tex Dali Epicon 2 har fått riktigt bra recesioner.

Tar gärna emot förslag från er med egna erfarenheter.
/S

Nuvarande anläggning
Sonos
DSPeaker Core 2.0
Naim NAC150 + NAIM HI-CAP
NAIM NAP 150
Audiovector M3 Signatur
XTZ 99W12.18 ICE

Rum ~40kvm
~7kvm, 50mm takabsorbenter
~3.5kvm, 200mm absorbent bakom soffan
STARE

ante_77

Re: Köpråd, högtalare ca 40.000SEK

Inläggav ante_77 » 2015-01-02 23:09

Spendor D7

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2015-01-03 00:42

Ino Audio pi60s

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-03 00:55

Bestäm dig inte utan att provlyssna Peters ägg också!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-03 01:25

Tackar för intressanta förslag :)
Spendor skall jag defenitivt lyssna på. Ågrens i Göteborg kanske har dem och säljer också Audiovector så man kan jämföra bättre.
Ino Audio Pi60s är tveklöst intressant men har inte haft förmånen att provlyssna. Verkar finnas viss mystik kring Ino i Forumet som jag gärna själv vill syna (svor jag i kyrkan nu...?). Kan mycket väl tänka mig en byggsats men av förklarliga skäl verkar leveranstiden lång och osäker..?
Antar att "Peters Ägg" är Bremen 3D8. Jag är tyvärr förvisad till ena halvan av ett avlångt rum så att hänga högtalarna på sidoväggarna blir tokigt (vrida lyssningsriktningen 90 grader vore teoretiskt ok men blir väldigt opraktiskt...) . Är ju förstås ett problem för ljudnirvana
/S
STARE

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-03 01:59

Finns ett par QRS Neptunus i grannkommunen för 22. Det hade iaf jag lyssnat på. http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.a ... sID=127714

Användarvisningsbild
Johansthlm

Inläggav Johansthlm » 2015-01-03 09:59

Testa Kef Reference 201/2.
Är supernöjd själv!

http://www.ljudochbild.se/test/kef-reference-2012

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-03 10:04

ante_77 skrev:Spendor D7

Dessa skulle jag gärna vilja lyssna på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-03 10:37

sprudel skrev:
ante_77 skrev:Spendor D7

Dessa skulle jag gärna vilja lyssna på. :)

Nu är jag inte den som hört på flest antal högtalare på forumet. Men en hel del, både billiga och dyra högtalare har jag lyckats lyssna på.
Solklar favorit är Spendor D7. En besvikelse är KEF Blade

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-03 10:45

Absorbenter bakom och ovanför lyssningsplats kan också vara en del av problematiken.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-03 11:47

shifts skrev:Absorbenter bakom och ovanför lyssningsplats kan också vara en del av problematiken.

Precis, diffussorer brukar vara en bättre lösning än absorbenter bakom lyssningsplatsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-01-03 11:54

Beggat är vägen att gå tror jag bestämt!

Hade jag haft pengar så hade jag köpt dessa.

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=127729

Dock ska sägas att då behövs rejäla slutsteg 4-kanaler. Du behöver minst 250w stabil effekt som gärna dubblas neråt i impedans! Men jag misstänker också att köper man den högtalaren så sitter man väldigt lycklig!

Jag har hört epsilon som är lite nyare men med en 12tums bas jämför med denna och en diskant mindre. Redan i det skicket den (trasig) så lät den otroligt bra på de delarna som fungerade. Jag ser verkligen fram emot att få höra den hel. Jag tror det kan vara bland det bästa i högtalarväg man kan äga! :)

Användarvisningsbild
forzell

Inläggav forzell » 2015-01-03 16:07

Ser ut som att det är samma säljare till Qrs och Infinity burkarna. Bara att åka och lyssna :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-01-03 19:23

Försök åka hem till olika forumsmedlemar och lyssna på deras olika anläggningar (rum). Då kan du nog få en massa tips.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-03 19:38

Jag håller med om att Audiovector har ett "skarpt" ljud. Det är ganska längesen jag lyssnade på ett par, kan ha varit samma modell som du har. Men jag kommer ihåg att det var lite jobbigt att lyssna på. Jämförde den gången med Amphion 3L som lät väldigt mycket mer behagligt.

Jag skulle vilja tipsa om Elac också som låter riktigt bra.

Personligen är jag även rätt nyfiken på Revel Performa 3

edit: men rent realistiskt hade jag nog skaffat Ino om det ska ut sådana pengar.
Men Bremenäggen är väldigt intressanta, något jag verkligen vill provlyssna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2015-01-03 20:44

Jag skulle definitivt lista XTZ Divine, även om jag aldrig hört dem;)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-03 21:19

Tack för alla förslag :)
Ang rumsakustiken,
Började som sagt med nakna betongväggar med soffan mot väggen på ena långsidan. Hemskt ljud och stora problem med reflexer från bakvägen. dessutom kraftiga resonanser i lågbasområdet. Efter att plöjt massa text om akustikbehandling som alla hade sina sanningar fastnade jag för att dämpa väggen bakom soffan då många varnade för diffusorer nära lyssningspositionen. allstå In med 100mm tjock absorbent bakom soffan med 100mm distans till väggen vilket dämpar ned under 500hz. DSPeaker tar ned resonanstopparna under 500 Hz och balanserar basnivån mot det nu dämpade området däröver. väldigt stor förbättring men hamnade för nära absorbenten så att minsta vridning på huvudet påverkade ljudbilden. Lyfte då ut soffan 30 cm så nu är örat ca 60cm från vägg. Fortfarande ekotendenser så jag adderade takabsorbenter. Den låga takhöjden (215cm) upplevdes nu högre och djupet i ljudbilden ökade. Eftersom jag tyvärr måste sitta så nära bakväggen behövs troligen absorbent men Kanske skall jag addera en smula diffusorer bakom soffan? Någon som har tips på vettiga diffusorer som tål dagsljus? Helt klart kan rumsakustiken bli bättre men då jag haft anläggningen i fyra olika rumsmiljöer och testat närfältslyssning tror jag fortfarande en stor del av problemet kan tillskrivas högtalarna och ev elektroniken.
/S
STARE

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-01-03 21:25

Larsen 8
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2015-01-04 20:59

Focal Aria lät väldigt bra för de ca 30.000 de kostade när jag hörde dem på Stockholmsmässan förra året.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-01-05 08:26

Mitt förslag är att du hör dig för på Ino-delen på forumet om det inte finns någon i din del av landet som vill dema pi60 för dig mot att du tar med dig fika. Om du ska lägga ut de pengarna vore det en miss att inte ha hört dessa högtalare, och jag skulle själv för 40 000:- inte tänka annat än begagnade pi60s.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-01-05 09:34

Jag har lyssnat runt ganska mycket i den prisklassen och då är favoriten just nu monitor audio gx300, sedan rubicon 8

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2015-01-05 12:07

Eftersom jag gillar vackra saker skulle jag välja Sonus faber, ljudkvalite får du på köpet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-05 12:10

Bort med dämpningen kring soffan, prova med diffusorer där istället. Låna hem om du kan. Dämpning nära lyssningsplats (bakom framför allt) ger en mycket obehaglig effekt av ljud inne i huvudet tycker jag. Rent ut sagt fruktansvärt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-01-05 13:26

Conan skrev:Mitt förslag är att du hör dig för på Ino-delen på forumet om det inte finns någon i din del av landet som vill dema pi60 för dig mot att du tar med dig fika. Om du ska lägga ut de pengarna vore det en miss att inte ha hört dessa högtalare, och jag skulle själv för 40 000:- inte tänka annat än begagnade pi60s.

Håller med om detta. Det gäller förvisso alla högtalare du är intresserad av, men Ino är ju svårare att hitta i butikerna... Då kan du ju också se hur man löst problem med akustiken.

Det finns ett gäng i göteborgsområdet, det är bara att höra av sig. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-01-05 16:13

Lyssna är bra!

Amphion 3L samt ev Spendor finns på Ågrens

Revel och Dynaudio finns ev på Hifistället.

Focal och Martin Logan på Akkelis

Brukar även gå att köpa på öppet köp eller låna hem från dessa butiker

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-01-05 22:38

Tackar för alla förslag. Verkar som det finns många intresserade:)
Nu ett alldeles för långt inlägg men det gick tydligen inte att bifoga .docx, .doc. .pdf, .rtx etc.

Idag ägnades en heldag för att leta högtalare. Jag besökte 4 butiker och lyssnade på totalt elva högtalare. Alla butiker har dedikerade ljudrum men naturligtvis olika förutsättningar. Alla gav bra support och var måna om att ta reda på mina förutsättningar. Jag tycker det är svårt eller nästan omöjligt att jämföra högtalare mellan butiker men försöker ändå summera mina intryck. Priserna är ungefärliga från prisjakt.
HIFI Klubben, Skånegatan Göteborg
• Dali Rubicon 8, 38.000kr
• Dali Epicon 2, 40.000kr
• B&W CM10 S2, 32.000kr
Jag upplevde att Rubicon 8 hade låg distorsion med ett högupplöst och fritt ljud. Det var väldigt lätt att uppfatta sång och tal men samtidigt var röstområdet ljust och kanske lite tunt.
B&W hade mer kropp i röstområdet men upplevdes något grötigare och det var svårare att följa texter. På något sätt skönare klang men jobbigare att hänga med…
Dali Epicon 2 är en stativhögtalare och klangen påminde mest om Dali Rubicon. Den gav en fantastiskt ren, självklar och luftig ljudbild men samtidigt mer homogen med naturligare röståtergivning. Basen var exakt och kändes aldrig ansträngd men naturligtvis inte lika kraftig som golvarna. Av dessa tre skulle jag troligen välja Epicon 2 och ev komplettera med en subwoofer (som jag ju redan har…)

Ågrens, Göteborg
• Audiovector SR3 Signature, 38.000kr
• Naim Ovator 400, 46.500kr
Äger idag Audiovector M3 Signatur så det var intressant att lyssna på den senaste motsvarigheten SR3 Signature. Den nya SR serien har fylligare bas och något nedtonad diskant vilket jag tycker är helt i rätt riktning då föregångarna (S och Si) kändes lite tunna och påstridiga. Tyckte faktiskt de lät riktigt bra.
Naim Ovator 400 kändes oerhört homogen och det fanns egentligen inget särskilt att anmärka på. Så där direkt efter Audiovector kändes den mer ”rätt” men efter ett tag lite oengagerad och ”grå”. Vilken skulle jag välja av dessa två? Vet inte vilket kanske betyder ´leta vidare´ ?
Hade hoppats få lyssna till Spendor D7 men de hade bara D1 hemma.

HIFI Stället, Göteborg
• Dynaudio Contur 1.4
Med all heder erbjöds ingen specifik lösning då det beror så mycket på miljön den hamnar i. Vi diskuterade förutsättningar och vilka alternativ som borde passa för test i min hemmamiljö. Här framhölls Dynaudio Focus 160 (stativare), Focus 340 men särskilt Contur 1.4. Sonus Faber Venere 2.5 låg också bra till. Som smakprov lyssnade vi på Dynaudio Contur 1.4 som överraskade. Här erbjöds mycket kropp och dynamik men ändå fin upplösning. Kändes klart större än den såg ut. Den måste absolut vara med för vidare utvärdering! De drevs dock av dyr och kraftig elektronik från McIntosh vilket säkert gynnar Dynaudio som sägs behöva kraftigt elektronik för att blomma ut.

Hemmabioconsult, Stenkullen
• Focal Aria 936, 24.000kr
• Audiovector SR3 Signature, 38.000kr
• KEF R900, 35.000kr
• ButterWater Audio Z6, 40.000kr
• SA Pandion 2, 24.000kr

Började med Focal Aria 936 som jag upplevde för påstridig och mer splittrad än övriga men den är också den billigaste golvhögtalaren jag testat idag. Den har en wow faktor som säker imponerar på kort sikt.
Audiovector SR3 Signatur gav generellt ett tydligt lyft mot Focal men också en mer tillbakadragen ljudbild. Här upplevdes basen mullrigare än hos Ågren men detta rum led generellt mer av resonansproblem än alla de övriga som var förvånande bra.
Vidare till KEF R900 som gav lite större ljudbild och ännu bättre sammanhållen än Audiovector. Samtidigt myndigare bas som tyvärr förvärrade rumsresonanserna men kanske är fantastisk i andra bättre åtgärdade rum? Man kan tycka att det då bara är att välja R700 eller kanske R500 istället. Mina tidigare erfarenheter är att R900 faktiskt är bättre balanserade än R700 som upplevs väldigt ”basig”. R500 har jag inte testat. Frågade då om det finns mer intressant att prova och då drog de fram en helt ny högtalare från trakten. En hög smal skapelse med två 6” basar och en Air Motion Transformer diskant. Något skeptisk körde vi igenom några låtar och fick troligen höra dagens bästa ljud! Särskilt strängade instrument lät alldeles fantastiskt trovärdigt. Ljudet var väldigt upplöst men samtidigt balanserat och korrekt utan att bli ansträngt eller hårt. Basen var slankare än framförallt KEF och gick inte riktigt lika djupt men den hade grym kontroll utan att låta överkontrollerad eller ansträngd. Kan bäst beskrivas som en riktigt bra stativhögtalare fast utan den ansträngda bas som ofta blir följden.
Avslutade med att plocka in System Audio Pandion 2 som är en påkostad men ganska liten stativhögtalare. Först då förstod jag hur bra ButterWater spelat. SA är bra med skön klang med god upplösning och framförallt utan hårdhet men fjuttig. Troligen har man pressat basen för långt?
Summering
Summerar jag dagen går följande till kvartsfinal:
• Dali Epicon 2
• Dynaudio Contur 1.4
• KEF R900
• ButterWater Z6
Andra som skall undersökas är Dynaudio Focus 340, Spendor D7, Ino Audio pi60s, KEF Referens 201/2, Sonus Faber Venere 2.5
STARE

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-05 23:03

Vilken rolig resa du håller på med. Lycka till, och se till att låna hem den du är mest intresserad av. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-05 23:03

Härlig sammanfattning!

Sedan får du inte glömma att låna hem "finalisterna" för att ta dig en slutavgörelse.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-06 01:49

Kul läsning. Antar att du har med egen musik så att du lyssnar på samma låtar överallt? Vore intressant att veta vilken musik detta i så fall är och vad du normalt lyssnar på.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-06 03:15

Förresten så gjorde jag ungefär samma resa själv för drygt ett år sedan. Började med att jag ännu tidigare köpte en integrerad förstärkare hos HiFi Consult i Sävedalen. Det blev en Bladelius Tyr Novitas. Den lyfte de gamla högtalarna rejält men ganska snart började jag känna att förstärkaren kan nog mycket mer med ett par bättre högtalare.
Så jag dundrade runt i göteborgstrakten och lyssnade. Var ett tag inne på Bethoven baby grand SE hos HiFi Consult men sansade mig lite. De lät bra o trevligt men inte direkt så att man imponerades. Det är ju ändå en hel del pengar och jag tycker nog att man ska få lite haksläpp för de pengarna.
Tyckte att en hel del högtalare hamnade i "för vassa-högen", t ex Audiovector, Canton, Monitor Audio och några till. Sen är det många högtalare som rullar av tidigt i basen, runt 35-40 Hz. pi60 går ju ner mot 20Hz. Men Dynaudio och Larsen gillade jag, Focal är trevliga, KEF ok men lite mjuka... Mina subjektiva omdömen alltså.
Länk till Vienna hos HiFi Consult:
http://www.hificonsult.se/sv/artiklar/b ... -se-6.html
Länkar inför högtalarköpet och efter.
viewtopic.php?f=20&t=56783
viewtopic.php?f=20&t=57100

Så småningom blev det alltså pi60s. Jo, de har den där magin. Inte wow, va fränt, utan att de återger inspelningen, varken mer eller mindre. Framförallt inte mindre! Första intrycket blev att den djupa basen som finns på många inspelningar tillåts komma fram samt klarheten i mellan- och diskantregistret. Efterhand inser man också att frånvaron av färgning och distorsion kanske är det som mest uppskattas. Det blir bara bättre och klarare ju mer man höjer volymen!
Många högtalarmärken är ju enormt påkostade utseendemässigt och visst är det en del av tillfredsställelsen med nya högtalare. Men man kan ju undra hur stor del av priset som ligger på designen, när man ser vissa fantastiskt fint ovalt formade, superlackade och fint utsmyckade fronter etc. Jag gillar Öhmans idéer om att all utvecklingskostnad lagts på ljudet och minimalt på formen.
Intryck efter en tids lyssning, samt bilder finns i denna tråd:
viewtopic.php?f=20&t=58562

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-01-06 14:15

Kul och hoppas du hittar det du gillar!

Själv är jag en sucker av Ingvar Öhmans grejer men du har ju eran egna Ingvar på orten, nämligen herr Ahlberg som har HAD. Jag har snackat med honom vid några tillfällen och han verkar ha många rävar bakom öronen.

Själv är jag riktigt nyfiken på HAD:s grejer, förmodligen har grejerna ett helt annat sound än han namne från Täby men ändå :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-01-06 14:28

bassman skrev:Kul och hoppas du hittar det du gillar!

Själv är jag en sucker av Ingvar Öhmans grejer men du har ju eran egna Ingvar på orten, nämligen herr Ahlberg som har HAD. Jag har snackat med honom vid några tillfällen och han verkar ha många rävar bakom öronen.

Själv är jag riktigt nyfiken på HAD:s grejer, förmodligen har grejerna ett helt annat sound än han namne från Täby men ändå :-)

Kul att ni har trevligt tillsammans, men här pratar vi högtalare

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2015-01-07 18:01

bassman skrev:Kul och hoppas du hittar det du gillar!

Jag har ägt ett par högtalare av märket HAD. Personligen skulle jag inte betala en spänn för en högtalare där det står HAD på igen. Spottar ur sig ofärdiga modeller till höger och vänster.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-08 17:04

För de pengarna skulle jag absolut överväga ett par Revel Performa F206 (ung. 35.000 kr). Jag har bara hört dem vid ett tillfälle, men gillade det jag hörde.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2015-01-08 17:39

Jag slår ett slag för ATC SCM 40, Den mid-domen går inte av för hackor, har haft den numera "gamla" kantigare modellen.

Iofs sålde jag mina till en kompis och skaffade Ino´s pi60s som gräver djupare och är lite mer dynamiskt följsam.

Har dock alltid smygsuktat efter ATC´s Aktiva högtalare.....å nya ATC SCM40 går att få som aktiv model...häpp!
ATC SCM40A: http://www.atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/ ... es/scm40a/

pi60s är dock...tja så sjukt "rätt" och odramatiska i sin egen natur, dvs de bara är.
Är rummet/akustiken bra , fonogramet bra, elektroniken bra...ja då är ett par rimligt uppställda pi60s inte de som sabbar föreställningen!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-01-08 19:32

SRe skrev:...
Antar att "Peters Ägg" är Bremen 3D8. Jag är tyvärr förvisad till ena halvan av ett avlångt rum så att hänga högtalarna på sidoväggarna blir tokigt (vrida lyssningsriktningen 90 grader vore teoretiskt ok men blir väldigt opraktiskt...) . Är ju förstås ett problem för ljudnirvana
/S

Ibland monteras de på frontväggen. Försök att få tillfälle att kolla möjligheterna!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2015-01-09 16:34

Revel Peforma3 har nämnts ett par gånger i tråden, och jag lägger också min röst på dem. Köpte själv ett par F208 (och en C208) i början på hösten och är mycket nöjd med dem. Jag har inte lyssnat på alla högtalare som nämns i tråden, men en del av dem från t.ex. Dynaudio, Focal och Martin Logan. För mig var Revel en klar favorit.

F208 ligger en bit över budget, men som nämndes ovan ligger F206 lite under. Läser man lite recensioner på nätet så verkar även F206 vara riktigt bra. F208 har funnits på Hifistället under hösten, F206 vet jag inte hur det är med.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-01-09 20:27

Jag har faktiskt lyssnat till ett par högtalare till inom prisintervallet som jag imponerades enormt av; System Audio SA-Explorer Master (39.990:-).

Jag kan inte på rak arm avgöra om jag föredrar dessa eller Revel F206, därtill har jag hört dem alldeles för litet. Men bägge dessa högtalare imponerade så till vida att det bara lät helt rätt om musiken. Inget som stack ut, eller påkallade uppmärksamheten. Skulle jag kora en favorit bland dessa bägge, skulle jag vara tvungen att lyssna mer och med mer olika musik än vad jag hittills gjort. Går jag på magkänslan, var jag mer imponerad av hur musiken presenterade via System Audio än vad jag var när jag lyssnade på Revel. Men det kan ju bero på massa andra orsaker än att den förra skulle vara bättre återgivare än den senare. Hur som helst skulle dessa två finnas med bland kombattanterna om jag skulle köpa ett par högtalare för c:a 40.000.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-01-15 21:11

MichaelG skrev:Jag har faktiskt lyssnat till ett par högtalare till inom prisintervallet som jag imponerades enormt av; System Audio SA-Explorer Master (39.990:-).

Jag kan inte på rak arm avgöra om jag föredrar dessa eller Revel F206, därtill har jag hört dem alldeles för litet. Men bägge dessa högtalare imponerade så till vida att det bara lät helt rätt om musiken. Inget som stack ut, eller påkallade uppmärksamheten. Skulle jag kora en favorit bland dessa bägge, skulle jag vara tvungen att lyssna mer och med mer olika musik än vad jag hittills gjort. Går jag på magkänslan, var jag mer imponerad av hur musiken presenterade via System Audio än vad jag var när jag lyssnade på Revel. Men det kan ju bero på massa andra orsaker än att den förra skulle vara bättre återgivare än den senare. Hur som helst skulle dessa två finnas med bland kombattanterna om jag skulle köpa ett par högtalare för c:a 40.000.

Telemekano säljer demoex SA Explorer Master för 25k nu, full garanti. Har ett par själv sen några år och är nöjd med dom.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-01-15 22:07

Revel Performa3 F206 och två XTZ 12" basmoduler, precis så som flera ovan rekomenderar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-15 22:14

Har trådskaparen hunnit testa Spendor?
Att hålla på med några extra baslådor känns tråkigt.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-01-22 19:01

Jag hade utan tvekan tittat och framför allt lyssnat på Dynaudio Contour S3.4, det är en högtalare som jag anser inte har en enda svaghet, naturligt sound rakt över med ett rejält basfundament, dessutom tycker jag dom är ruskigt trevliga att titta på om dom är i Rosewood eller vita :D
Jo dom är över budget men en budget håller sällan ändå, så varför kämpa emot?
Om nu budget verkligen inte går att spräcka så dyker det upp nått par då och då begagnat för 20-25000 vilket jag anser vara ett riktigt kap, då har du dessutom råd till ett skapligt steg för slantarna som blev över :P

Men den stora utmaningen med att få till akustiken lär inte försvinna med nya, bättre högtalare, snarare tvärtom, speciellt i basområdet, nån basfälla är nog oundvikligt samt diverse dämpning och diffusion på det. Betongrum är inte speciellt förlåtande :x

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-22 22:11

• Dynaudio Contur 1.4
Med all heder erbjöds ingen specifik lösning då det beror så mycket på miljön den hamnar i. Vi diskuterade förutsättningar och vilka alternativ som borde passa för test i min hemmamiljö. Här framhölls Dynaudio Focus 160 (stativare), Focus 340 men särskilt Contur 1.4. Sonus Faber Venere 2.5 låg också bra till. Som smakprov lyssnade vi på Dynaudio Contur 1.4 som överraskade. Här erbjöds mycket kropp och dynamik men ändå fin upplösning. Kändes klart större än den såg ut. Den måste absolut vara med för vidare utvärdering! De drevs dock av dyr och kraftig elektronik från McIntosh vilket säkert gynnar Dynaudio som sägs behöva kraftigt elektronik för att blomma ut.

Varför inte aktiva högtalare, är oftast överlägsna vanliga Hifihögtalare, inte samma finish dock men ljudet. http://www.dynaudioprofessional.com/en/bm-series/ Har själv Dynaudio BM5 mkII Och BM12 mkIII lära spela brallorna av Contour 1.4 och du behöver inte lägga pengar på slutsteg. Har själv ägt Dynaudio Contour S3.4 för en massa år sedan, och det är den bästa högtalare jag ägt, men de kostar också att driva så de låter bra och uppgraderar jag någon gång så kommer det bli aktivt igen. Hifihögtalare kostar för ofta mer än de smakar förutom några få undantag. BM12 mkIII 18.000kr och subben BM14S II 16.395 kr lär inte låta dåligt....
Ett annat märke som också är riktigt bra och prisvärt är Adam. http://www.adam-audio.com/
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-01-23 23:50

Fick veta idag att Adam Audio har konkat, hoppas verkligen att någon köper dem. Finns så mycket skräp där ute som lever år efter år och när något märke verkligen levererar så blir det så här :?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-01-24 01:10

FBK skrev:..Finns så mycket skräp där ute som lever år efter år och när något märke verkligen levererar så blir det så här :?

Bose! :D

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-28 22:01

SRe skrev:Har haft min anläggning ganska orörd de senaste 12 åren. Efter att jag flyttade till hus för snart sju år sedan med tillhörande gillestuga tappade jag nästan sugen då ljudet var helt eländigt. Fick mycket stora förbättringar med absorbenter bakom soffa och lokalt i taket vid lyssningsposition. Därefter adderades subwoofer och en DSP från antimode vilket är ett fantastisk verktyg för att kontrollera baspucklar. Tyvärr är ljudet fortfarande tröttande och trumpet. Sitter just och njuter streamat material på datorn via en meridian Direct dac till musical fidelity x-can V3 och Sennheiser HD 600 för en bråkdel av pengarna. Här är ljudet superupplöst och lent. Har provat massor av positioner på högtalarna, provat med absorbenter för första reflex och lekt en del med DSP'n för att förbättra ljudet men inget biter. Nu misstänker jag att det är högtalarna som är boven? Har lyssnat en del på nya Audiovector Si3 med riktigt bra Naim elektronik och visst låter det bra men de är lite tröttande. Lyssnade och förfördes av deras Heil-diskanter i avantgarde modellerna men när jag backade till signaturmodellen med soft dome diskant slappnade jag av mer igen. När jag surfar runt på nätet verkar många uppleva lyssningströtthet med Audiovector så de är kanske deras ljudprofil som är fel för mig? Kanske kan det vara så att elektroniken åldrats och behöver nya kondensatorer eller bytas men jag tvivlar...?
Jag gillar naturligtvis upplösning och allt det hörlurarna ger men går det att att lösa för rimliga pengar?

Golvare som verkar sunda
KEF R900. Har testat mot Audiovector SI3 Signatur. KEF var bättre men störde mig samtidigt på resonanser som inte Si3 uppvisade? För dåliga lådor eller otur med elektronik-matchning?
Sonus Faber Venere 3.0.
Dynaudio Focus 260 alt 340
Dali Rubicon 8
B&W

Funderar även på riktigt bra stativare för samma pengar då jag har subwoofer
Tex Dali Epicon 2 har fått riktigt bra recesioner.

Tar gärna emot förslag från er med egna erfarenheter.
/S

Nuvarande anläggning
Sonos
DSPeaker Core 2.0
Naim NAC150 + NAIM HI-CAP
NAIM NAP 150
Audiovector M3 Signatur
XTZ 99W12.18 ICE

Rum ~40kvm
~7kvm, 50mm takabsorbenter
~3.5kvm, 200mm absorbent bakom soffan

Jag skulle absolut behålla mina högtalare men montera bort delningsfiltret, bygga om dem för aktiv drift, och köpa ett bra aktivt digitalt delningsfilter och ett slutsteg till.

Då nivåer, frekvenskorrigering och delningsfrekvenser är rattade rätt på det digitala filtret så låter det garanterat mycket bättre än en passiv lösning.

Det är min erfarenhet, och jag skulle aldrig ens snegla på en passiv lösning . Det du tackar nej till med en passiv lösning är dynamik och kontroll.

Du kan med en digital aktiv lösning även korrigera för det du just nu upplever som en störande färgning.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-28 22:06

En passiv lösning är inget hinder för dynamik och kontroll. Var hittar du grunder för ett sådant påstående?
Komorok Specialist Projects.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-28 22:14

FBK skrev:
• Dynaudio Contur 1.4

Varför inte aktiva högtalare, är oftast överlägsna vanliga Hifihögtalare, inte samma finish dock men ljudet. http://www.dynaudioprofessional.com/en/bm-series/ Har själv Dynaudio BM5 mkII Och BM12 mkIII lära spela brallorna av Contour 1.4 och du behöver inte lägga pengar på slutsteg. Har själv ägt Dynaudio Contour S3.4 för en massa år sedan, och det är den bästa högtalare jag ägt, men de kostar också att driva så de låter bra och uppgraderar jag någon gång så kommer det bli aktivt igen. Hifihögtalare kostar för ofta mer än de smakar förutom några få undantag. BM12 mkIII 18.000kr och subben BM14S II 16.395 kr lär inte låta dåligt....
Ett annat märke som också är riktigt bra och prisvärt är Adam. http://www.adam-audio.com/

Ja, kan bara hålla med i detta råd. Dynaudio s3.4 tycker jag låter väldigt fint men saknar dynamik och baskraft jämfört med en bra digital activ lösning.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-28 22:24

Komorok skrev:En passiv lösning är inget hinder för dynamik och kontroll. Var hittar du grunder för ett sådant påstående?

Har du hört ett riktigt bra modernt aktivt system med digitala delningsfilter ?

Min uppfattning efter det jag hört på senare tid är att de flesta goda moderna aktiva system överträffar passiva högtalare speciellt med avseende av dynamik, kraft och renhet i ljudet. Kontrollen av högtalarens membran blir helt enkelt bättre med direktkoppling, speciellt i de lägre registren.

Jag tror man gör sig en otjänst om man inte åtminstone provar en aktiv lösning, även för mellanton och diskantregistret.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-28 22:35

Ok, det är alltså bara något du tycker. Tyckandet är fritt förstås.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-29 00:05

Jävligt tråkig attityd du visat, det sista halvåret eller så, mot en del som skriver på forumet Komorok.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-01-29 00:23

Synd att inte trådskaparen fullföljer sin tråd, så att vi får veta hur det går!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 00:35

Adhoc skrev:Jävligt tråkig attityd du visat, det sista halvåret eller så, mot en del som skriver på forumet Komorok.

Jag tycker din attityd har blivit tråkig det senaste halvåret eller året. Vad beror det på? Jag kan inte minnas att jag någonsin såg dig skriva något med trist attityd eller sur eftersmak, något som visade att du känner förakt för något eller någon, förr i tiden.

Och när det gäller sakfrågan så är det väl inte direkt rocket science att spänningsdrivna lösningar (som nästan alltid blir fallet när man delar aktivt) förlorar lite dynamik jämfört med passiva, på grund av större termisk kompression. Det vill säga nivåförlusten i de delar av registret som domineras av talspolens resistans, blir proportionell mot uppvärmningen. Proportionaliteten ser lite förenklat ut så här:

Ll = 20*Log(Tr/(Tr+tu)), där Tr är absoluta rumstemperaturen och Tu är antalet uppvärmda grader av talspolen. Ll är förstås nivåförlusten.

I passiva högtalare finns en mer eller mindre stor utjämnande impedans i serie som minskar kompressionen och ger en mera levande dynamik. Hur mycket nytta det gör beror förstås på det passiva filtrets dimensionering.

I frekvensregister där högtalarens impedans domineras av någon annan faktor, t ex induktans eller EMK märks effekten mindre.

Jag tror att det kanske var något i den stilen som Komorok efterlyste som stöd för det uttalande som Active kom med, alltså ett resonemang och en redovisning av fysikalisk orsak, men istället fick Komorok ett svar som visade att det inte fanns något konkret fysikaliskt stöd för den åsikt som Active yttrat, och då ville Komorok göra klart att han förstått det rätt att det bara var ett tyckande och inte någon fysikaliskt "sanning". Komorok är även i sitt inlägg tydlig med att han inte vill styra över vad andra skall tycka utan att han är av åsikten att var och en tycker som den vill. En generös och bra inställning tycker jag.

- - -

Vill bara för protokollet klargöra att jag inte tror på tumregelförenklingar, och menar att valet mellan passiv och aktiv filtrering bör i det enskilda fallet alltid vila på massor av inblandade faktorer, alla helt enkelt, och att man inte gör någon en tjänst genom att predika en enkel "sanning" för vad som är bäst. Det beror på, och det beror på massor.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-29 01:40

Jag läser forumet frekvent och emellanåt framstår det som en seriestrip där tre figurer återkommer; Bill och Bull samt elake Måns. –Ofta mycket förutsägbart för läsaren. (Så även nu.)

Härovan har Active givit svar om varför han skriver som han gör.
Har Komorok gjort det? Nej.
Har Komorok bidragit i övrigt med något? Nej.
Har Komorok använt ord som i andemening och sammanhang är förminskande av den andre (Acticve), tex ”bara” samt ”Tyckandet är fritt förstås” Ja.
Är det en generös och bra inställning? Nej.
Har jag sett liknande på senare tid? Ja.
Har jag kurage att reagera på det och även påtala det? Ja.

Finns det i ditt inlägg, utöver den tekniska utläggningen, något som är en generös och bra inställning? Ja, ditt försvar av Komorok, i övrigt blev det ytterligare en ruta i den förutsägbara seriestripen.

Har andra annan uppfattning än jag om seriestripen, må det vara hänt. Generöst och godmodigt anser jag ju att tyckandet är fritt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-01-29 03:15

Det är bra med kurage.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-29 06:30

Active: Har du någon branschanknytning? Undrar försiktigt då jag sett att du pushat aktiv delning eller PA-steg i samtliga inlägg.
2021 maj på Spotify

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-29 08:47

shifts skrev:Active: Har du någon branschanknytning? Undrar försiktigt då jag sett att du pushat aktiv delning eller PA-steg i samtliga inlägg.

Nej, varför frågar du det ?

Det finns många med branschanknytning som finns på detta forum som säljer passiva högtalare däremot. Varför ställer du inte samma fråga till dem ?

....och vad skulle en eventuell branschanknytning att ha att göra med trådens innehåll?

Jag rekommenderar trådskaparen att prova en helaktiv lösning, thats it.

Och det gör jag därför att jag tycker att en digital aktiv lösning i de flesta fall blir mycket bättre än en passiv lösning.
Jag tycker att det låter betydligt bättre.

Och det finns inget belägg för de påståenden IÖ gör om minskad termisk kompression vid passiv drift.
Inga mätningar finns, bara lösa påståenden. Om det finns mätningar- visa dem då ?

Däremot finns det massvis med belägg överallt på nätet för att aktiv drift blir mycket bättre än passiv drift på många sätt, även vid högre frekvenser än de områden som domineras av EMK.

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-29 08:54

IngOehman skrev:
Adhoc skrev:Jävligt tråkig attityd du visat, det sista halvåret eller så, mot en del som skriver på forumet Komorok.

Jag tycker din attityd har blivit tråkig det senaste halvåret eller året. Vad beror det på? Jag kan inte minnas att jag någonsin såg dig skriva något med trist attityd eller sur eftersmak, något som visade att du känner förakt för något eller någon, förr i tiden.

Och när det gäller sakfrågan så är det väl inte direkt rocket science att spänningsdrivna lösningar (som nästan alltid blir fallet när man delar aktivt) förlorar lite dynamik jämfört med passiva, på grund av större termisk kompression. Det vill säga nivåförlusten i de delar av registret som domineras av talspolens resistans, blir proportionell mot uppvärmningen. Proportionaliteten ser lite förenklat ut så här:

Ll = 20*Log(Tr/(Tr+tu)), där Tr är absoluta rumstemperaturen och Tu är antalet uppvärmda grader av talspolen. Ll är förstås nivåförlusten.

I passiva högtalare finns en mer eller mindre stor utjämnande impedans i serie som minskar kompressionen och ger en mera levande dynamik. Hur mycket nytta det gör beror förstås på det passiva filtrets dimensionering.

I frekvensregister där högtalarens impedans domineras av någon annan faktor, t ex induktans eller EMK märks effekten mindre.

Jag tror att det kanske var något i den stilen som Komorok efterlyste som stöd för det uttalande som Active kom med, alltså ett resonemang och en redovisning av fysikalisk orsak, men istället fick Komorok ett svar som visade att det inte fanns något konkret fysikaliskt stöd för den åsikt som Active yttrat, och då ville Komorok göra klart att han förstått det rätt att det bara var ett tyckande och inte någon fysikaliskt "sanning". Komorok är även i sitt inlägg tydlig med att han inte vill styra över vad andra skall tycka utan att han är av åsikten att var och en tycker som den vill. En generös och bra inställning tycker jag.

- - -

Vill bara för protokollet klargöra att jag inte tror på tumregelförenklingar, och menar att valet mellan passiv och aktiv filtrering bör i det enskilda fallet alltid vila på massor av inblandade faktorer, alla helt enkelt, och att man inte gör någon en tjänst genom att predika en enkel "sanning" för vad som är bäst. Det beror på, och det beror på massor.

Vh, iö

I diskantregistret finns det inga som helst belägg för att passiv drift är bättre än aktiv. Det finns inga mätningar, bara påståenden från dig.

Kan du visa mätningar att det sker en minskad termisk kompression ?

Signaturen Lilltroll visade i någon tråd för flera år sedan att en lägre distorsion för en mellanbas i mellanregistret kunde ske med en liten seriespole, men ingen mätning har kunnat påvisas att det finns förbättringar med passiv teknik för ett diskantelement.

Jag tycker man kan höra att slutstegens kontroll över elementen blir mycket bättre vid aktiv drift. Resonanser dämpas betydligt enklare då förstärkaren har en hög dämpfaktor mot elementet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-01-29 09:19

Jag tycker ni käbblar i fel sorts tråd, och skulle önska att inte diskussionen hamnade i var och varannan tråd. Jag har input, men vägrar att ge den i den här tråden.

Jag kan förövrigt inte ge något definitivt råd om trådämnet, men jag kan tipsa om att lyssna hos 2-ch på forumet. Hans NHT 3.3 är dock varken små eller lätta att hitta.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-29 11:08

Bra att du skriver att du tycker det. Det är bra att få höra. Det är inte alltid man ser sådant själv.

Men om någon proklamerar ett tyckande som en allmängiltig sanning så vill jag gärna ha en förklaring på det. Och inte ligger bevisbörda eller skyldighet att förklara på mig. Jag har inte hävdat något.

Edit. Kan också nämna att jag inte är för eller emot aktiv delning. Båda typerna har sin plats och värde. I mitt eget system använder jag båda. De används där konstruktören anser att det har passat bäst.

Edit 2. För 40000 kr hade jag övervägt att köpa loss Chrisss LOUD Onwall-högtalare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 11:57

Active skrev:
shifts skrev:Active: Har du någon branschanknytning? Undrar försiktigt då jag sett att du pushat aktiv delning eller PA-steg i samtliga inlägg.

Nej, varför frågar du det ?

Det beror antagligen på att det inte framgår av din presentation längst ned på sidan. Du skriver ingenting om dig själv.

Active skrev:Det finns många med branschanknytning som finns på detta forum som säljer passiva högtalare däremot.

Gör det? Jag känner inte till någon. Jag tillverkar högtalare, men använder både aktiva och passiva, rätt lösning för varje situation. Vilka är det du tänker på?

Active skrev:Varför ställer du inte samma fråga till dem ?

Hemlighåller de vad de håller på med?

Om inte - vad finns det att fråga dem om?

Om de gör det - hur vet du att de säljer passiva högtalare?

Active skrev:....och vad skulle en eventuell branschanknytning att ha att göra med trådens innehåll?

Forumreglerna föreskriver att branschanknytningar måste redovisas. Det är väl rätt rimligt, tycker du inte?

Active skrev:Jag rekommenderar trådskaparen att prova en helaktiv lösning, thats it.

Och det gör jag därför att jag tycker att en digital aktiv lösning i de flesta fall blir mycket bättre än en passiv lösning.
Jag tycker att det låter betydligt bättre.

Jag tror att shifts ville veta om du hade någon anknytning till branschen bara, och det har du ju redan svarat på - du har ingen.

Active skrev:Och det finns inget belägg för de påståenden IÖ gör om minskad termisk kompression vid passiv drift.
Inga mätningar finns, bara lösa påståenden. Om det finns mätningar- visa dem då ?

Mäta det kan du göra själv. Det är till och med bättre att du gör det eftersom du med din attityd visat att du misstror det jag skrivit utan att ha visat något konkret att anföra emot. Då finns det inget skäl att tro att det är meningsfullt att visa en mätning som du ju kommer att misstro lika mycket. Så mät själv. Det är ju förhoppningsvis i ditt intresse att lära dig om dessa saker.

Jag har ju redan försökt att hjälpa dig genom att berätta om vad som händer, vad det beror på att det händer och vilka resultaten blir. Din reaktion var inte direkt uppmuntrande så jag kommer inte att göra några flera ansträngningar för din skull.

Active skrev:Däremot finns det massvis med belägg överallt på nätet för att aktiv drift blir mycket bättre än passiv drift på många sätt, även vid högre frekvenser än de områden som domineras av EMK.

Belägg? Njae... några belägg för något sådant har jag inte sett, bara för motsatsen. Däremot finns det vittnesuppgifter om upplevelser och åsikter av alla tänkbara sorter, på samma sätt som det finns vittnesuppgifter för i princip vilka åsikter som helst, att alla kända religioner är de sanna t ex.

Frågan är vad man skall ha sådana uppgifter till? Jag tycker inte att det är konstruktivt med varken tumregler (aktivt är alltid bäst), majoritetstro (så här många tycker så här) eller auktoritetstro (Active säger att aktivt är bäst).

Om något har några fördelar på riktigt så finns det konkreta saker att ta fasta på. Och ett exempel på att aktiv delning ger fördelar i EMK-registret, av flera skäl dessutom, både sett ut ett linjärt och ett olinjärt perspektiv, har jag pekat på.

- - -

Jag har svårt att se varför inte sådana här saker skall kunna diskuteras på ett sansat sätt, utan dina försök att angripa personen du diskuterar med istället för att bemöta argumenten sakligt och konkret. Jag menar, ämnet är ju vetenskapligt - fysik och psykoakustik. Då går det att hantera vetenskapligt också och något trist åsiktskrig ackompagnerat av personpåhopp behövs inte. Vi kan fastslå redan från början att vad man tycker är upp till var och en, men det påverkar inte hur det är fysikaliskt. Eller hur?

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-01-29 13:02

Komorok skrev:

Bra att du skriver att du tycker det. Det är bra att få höra. Det är inte alltid man ser sådant själv.

Men om någon proklamerar ett tyckande som en allmängiltig sanning så vill jag gärna ha en förklaring på det. Och inte ligger bevisbörda eller skyldighet att förklara på mig. Jag har inte hävdat något.

Edit. Kan också nämna att jag inte är för eller emot aktiv delning. Båda typerna har sin plats och värde. I mitt eget system använder jag båda. De används där konstruktören anser att det har passat bäst.

Edit 2. För 40000 kr hade jag övervägt att köpa loss Chrisss LOUD Onwall-högtalare.

+1 på det mesta, speciellt Edit2 !
MYCKET bra grejer, något av det bästa jag har hört oavsett prisklass faktiskt :D (och snygga dessutom :P )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Active
Inaktiverad

Inläggav Active » 2015-01-29 13:50

För 40000:- skulle jag nog köpa en begagnad högtalare som låter bra i passivt utförande för 30000:-, tex Dynaudio s3.4, sedan bygga om den till aktiv drift med digitala filter och två eller tre prisvärda PA- steg som förstärkare.

På så vis har jag både hängslen och svångrem. Låter den aktiva lösningen sämre (vilket inte är troligt ) så kan jag ju alltid koppla tillbaka det passiva filtret i högtalaren.

Oavsett om man vill testa aktivt eller inte så är en begagnad högtalare ofta väldigt prisvärda grejor tycker jag.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-29 13:55

Active skrev:Oavsett om man vill testa aktivt eller inte så är en begagnad högtalare ofta väldigt prisvärda grejor tycker jag.

Det där håller jag verkligen med om till 100%. Blir man inte nöjd så kan man ju oftast sälja dem utan någon större förlust.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 18:46

Jag tycker det är lite förenklat att se det så. Fast det beror förstås på vad man menar med "ofta".

Min uppfattning är att prisvärdheten på nya saker varierar väldigt, väldigt mycket.

Och även om de sämsta sakerna kanske statistiskt faller mycket mera i pris än de bästa, så tycker jag nog att de dåliga sakerna knappast blir prisvärda, nästan hur mycket de än fallit. Däremot kan man nog påstå att en sak med riktigt dålig prisvärdhet gynnas prisvärdhetsmässigt ju mera priset sjunker.

Men jag vet inte på rak arm om jag kan komma på ett enda exempel på något som varit dåligt som nytt som rasat i pris så mycket att det blivit prisvärt i mera absoluta termer.

Tänker t ex på överprissatta interconnectkablar som inte har några företräden alls framför en billig kabel, i vissa fall har de t o m hyss för sig som gör dem sämre. Så att vi utgår ifrån en sådan kabel som kostar 100 000:-, hur mycket skall den falla för att bli prisvärd? Till 10 000:-? Till 1000:-? Till 100:-? Till 10:-? Till 1:-?

Jag menar att då det går att köpa en ny kabel för några tior, som är bättre, så har den där frisfallna high End-kabeln inget värde alls. Noll. Fast riktigt sant är det ju inte, för värden kan ju definieras på flera sätt. Ett marknadsvärde kan den ha, men för mig har den inget värde som en resurs att använda i en anläggning, även om den kostat 100 000:- och nu fallit till 1:-.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-29 19:10

Adhoc skrev:Jag läser forumet frekvent och emellanåt framstår det som en seriestrip där tre figurer återkommer; Bill och Bull samt elake Måns. –Ofta mycket förutsägbart för läsaren. (Så även nu.)

Härovan har Active givit svar om varför han skriver som han gör.
Har Komorok gjort det? Nej.
Har Komorok bidragit i övrigt med något? Nej.
Har Komorok använt ord som i andemening och sammanhang är förminskande av den andre (Acticve), tex ”bara” samt ”Tyckandet är fritt förstås” Ja.
Är det en generös och bra inställning? Nej.
Har jag sett liknande på senare tid? Ja.
Har jag kurage att reagera på det och även påtala det? Ja.

Finns det i ditt inlägg, utöver den tekniska utläggningen, något som är en generös och bra inställning? Ja, ditt försvar av Komorok, i övrigt blev det ytterligare en ruta i den förutsägbara seriestripen.

Har andra annan uppfattning än jag om seriestripen, må det vara hänt. Generöst och godmodigt anser jag ju att tyckandet är fritt.

Låt mig sammanfatta:

Du ser dig själv som den allsmäktige domaren, du vill berätta att du är modig (har kurage) och att du är både generös och godmodig. Bra då vet vi.

Kan nämna att det har anförts att figurerna elaka Måns, Bill och Bull är formade för att parodiera Hitler och tyska folket (och Pelle Svanslös är judarna) i ett försök att skapa anti-nazistisk satir i Sverige under andra världskriget.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-29 20:45

Komorok skrev:

.

Så många plus du får av mig för den attityden. Stort, tycker jag. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-29 21:41

sprudel skrev:
Komorok skrev:

.

Så många plus du får av mig för den attityden. Stort, tycker jag. :)

Ja, jag tycker också att det är riktigt stort av Komorok att ta vad jag skrev på det sättet som han svarade och du citerade. Det visar på öppenhet för självkritik om man frågar sig varför någon tar till beska ord om en. –För, det är ju inte precis som att jag och Komorok haft något horn i sidan mot varandra med oändliga tjafsharanger någon gång tidigare. Inlägget ovanför Sprudels känns igen i sin utformning från många andra inlägg under årens lopp. Mot den bakgrunden, är inlägget egentligen värt att besvara (?). Jag tycker nog inte det, även om dess början är smått komisk …

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-01-29 21:46

Active: Frågar för att jag tyckt det sett konstigt ut, men nu har du svarat och jag tror dig. Välkommen ska du vara med eller utan aktiva filter.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-29 22:47

IngOehman skrev:Jag tycker det är lite förenklat att se det så. Fast det beror förstås på vad man menar med "ofta".

Min uppfattning är att prisvärdheten på nya saker varierar väldigt, väldigt mycket.

Och även om de sämsta sakerna kanske statistiskt faller mycket mera i pris än de bästa, så tycker jag nog att de dåliga sakerna knappast blir prisvärda, nästan hur mycket de än fallit. Däremot kan man nog påstå att en sak med riktigt dålig prisvärdhet gynnas prisvärdhetsmässigt ju mera priset sjunker.

Men jag vet inte på rak arm om jag kan komma på ett enda exempel på något som varit dåligt som nytt som rasat i pris så mycket att det blivit prisvärt i mera absoluta termer.

Tänker t ex på överprissatta interconnectkablar som inte har några företräden alls framför en billig kabel, i vissa fall har de t o m hyss för sig som gör dem sämre. Så att vi utgår ifrån en sådan kabel som kostar 100 000:-, hur mycket skall den falla för att bli prisvärd? Till 10 000:-? Till 1000:-? Till 100:-? Till 10:-? Till 1:-?

Jag menar att då det går att köpa en ny kabel för några tior, som är bättre, så har den där frisfallna high End-kabeln inget värde alls. Noll. Fast riktigt sant är det ju inte, för värden kan ju definieras på flera sätt. Ett marknadsvärde kan den ha, men för mig har den inget värde som en resurs att använda i en anläggning, även om den kostat 100 000:- och nu fallit till 1:-.

Vh, iö

Skräp e ju alltid skräp, så ormolja blir aldrig prisvärt för en användare, men man kan ju tänka sig att den går att kränga vidare med vinst och därigenom bli intressant, men då pratar vi inte hifi längre. Däremot när det gäller bra högtalare så ser jag inte sällan sådana säljas för rena vrakpriserna. Förra året såldes flera, av annonsbeskrivningarna att döma, schysta par OA-52:or för 5-6.000 kronor (för ett par!!). Det måste vara oerhört prisvärt. Bara som exempel. Men har man bestämt sig för att bränna 40.000 kanske man inte ens tittar (lyssnar) på dem bara för att de är för billiga. Misstag säger jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-30 06:27

Ja, priset är som alltid en dålig parameter att titta på om målet är att den skall ge en ledtråd till ljudkvaliteten. Det finns hur dyra saker som helst som är usla.

Däremot är ju den ekonomiska verkligheten ett svårförnekbart faktum för de flesta, så jag kan förstå den som sätter ett maxpris.

Vh, iö

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-01-30 08:54

Hade jag haft 40000:- bara att spendera högtalare på hade jag nog tittat på Guru QM10 och eventuellt vid behov två subbasar till. Fast känner jag mig själv rätt hade jag nog försökt sparat ihop 20000:- till och gått på QM60.

Fast det är ju verkligen en djungel med fina högtalare i den prisklassen. Vad kul det hade varit att springa runt i butiker och lyssna på olika alternativ. Kul men svårt :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2015-01-30 10:21

Revel F50 ! :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-02-01 18:46

IngOehman skrev:Ja, priset är som alltid en dålig parameter att titta på om målet är att den skall ge en ledtråd till ljudkvaliteten. Det finns hur dyra saker som helst som är usla.

Däremot är ju den ekonomiska verkligheten ett svårförnekbart faktum för de flesta, så jag kan förstå den som sätter ett maxpris.

Vh, iö

Det jag menar med att det vanligen inte är så förlustbringande att köpa begagnat, har ju inget alls att göra med om det är en bra produkt eller inte. Eller om den är prisvärd eller ej. Men oftast kan man själv utvärdera den utan att förlora pengar, för det brukar gå att sälja dem för samma pengar som man köpte dem för. Det finns nästan alltid en person till som är redo att gå på den nit man själv gick på. Vilket skulle bevisas av min försäljning av Denon DVD2500BT. Så mycket som jag har talat ned den och uttryckt min speciella hatkärlek om, så fanns det ändå en köpare. Flera faktiskt 8O :lol: . Men köper man något nytt så är ju förlusten garanterad när man ska sälja det. Har man tur så träffar man ju rätt och behåller grejen förstås. Men det är inget jag skulle räkna med iaf.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2015-02-01 21:33

Om du har svårt för påstridiga högtalare kan det vara värt att provlyssna på Harbeth innan du slår till.

Monitor 30.1 ca 30000 eller Super HL5 plus för ca 38000.

/Simon
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-02-02 14:05

Varför inte en Bryston Middle T?

Fina mätningar i Stereophile. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-02-02 23:18

Almen skrev:Varför inte en Bryston Middle T?

Fina mätningar i Stereophile. :)

nja en rejäl peak vid 3kHz och ytterligare energiproblem runt 4kHz.. Den där gör nog ont i öronen..

Undrar också lite vad det gjort med delningen mellan mid/bas? Att låta miden gå så långt ned i frekvens känns onödigt dels ut effekttålighetssynpunkt men de får ju även problem med en peak i basen dessutom.. Jag hade valt en annan lösning..

Men det verkar helt klart finnas potential i de ingående delarna..
Mvh
Magnus

ClassicDesign

Inläggav ClassicDesign » 2015-03-14 21:58

Hej.

Just nu står det ett par Spendor D7 hos Ågrens uppkopplade och om det finns intresse för att ta sig dit kan de vara kvar någon vecka till.

Skriv gärna om det är intressant för annars åker de vidare på sin turné.

Mvh

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-14 22:10

ClassicDesign skrev:Hej.

Just nu står det ett par Spendor D7 hos Ågrens uppkopplade och om det finns intresse för att ta sig dit kan de vara kvar någon vecka till.

Mvh

Perfekt. Dessa är väldigt trevliga.
Faktiskt de högtalare jag blivit mest imponerad av, och då i ett rum nästan helt utan akustikfix

ClassicDesign

Inläggav ClassicDesign » 2015-03-14 22:20

ante_77 skrev:
ClassicDesign skrev:Hej.

Mvh

Perfekt. Dessa är väldigt trevliga.
Faktiskt de högtalare jag blivit mest imponerad av, och då i ett rum nästan helt utan akustikfix

Det är ett par väldigt trevliga högtalare som trivs lite var som i rummet vilket tilltalar många som har det svårt med placeringar.
Även Gold Note A6-XL finns på plats. Testa gärna lite på bägge.

Mvh

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2015-03-18 13:00

Jag hade absolut kollat in dessa:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=134514
QRS Neptunus, á 22000 kr!
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-03-19 00:48

Cahlis skrev:Synd att inte trådskaparen fullföljer sin tråd, så att vi får veta hur det går!

Tror bara att han ligger i dvala om valet eller så har något annat viktigare hänt i hans liv än att sitta och skriva på forum, men visst skulle det vara trevligt att få veta vad det blev för det är inte så många som delar med sig av sina intryck som SRe gjort och det uppskattas.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-03-20 23:01

Kanske dags för uppståndelse när det nu närmar sig påsk. Jag är relativt ny i forumet och är minst sagt överraskad och glad av responsen i det frö som såddes vid årsskiftet. Min cyberfrånvaro beror på helt värdsliga ting som en läckande husfasad som påverkat mitt lyssningsrum (ve å fasa). Jobb och vardag har dessutom en tendens att sluka tid och kraft för seriösa efterforskningar. jag har helt enkelt inte haft tid för mer utvärdering och därmed ingen ny fakta a dela med mig av. Triggad av inlägg i forumet tidigare i veckan begav jag mig igår till Ågrens för att lyssna på Spendor D7. Typiskt nog hade de skickats till huvudstaden tidigare under dagen. På plats lyssnade jag åter på Audiovecto SR3 avantgarde med ny svindyr Nuvistaförstärkare. Kanske besvikelse på ogjort ärende påverkade men jag blev inte imponerad. Bytte till signatumodellen med konventionell diskant vilket enligt mig ger ett minde tröttsamt ljud. Fortfarande ett oklanderligt ljud men något oengagerat vilket inte är vad jag är van vid från Audiovector? Har Naimförstärkare som referens som jag tycker ger mer engagerande ljud (fy skäms, så ovetenskapligt av en civilingenjör...).
Kul med inlägget om aktiva högtalare som jag finner högst intressant. Det är ju inte precis ovanligt i studios där man ofta har en mer pragmatisk inställning till tekniken som ett verktyg mer än som en fräck "Gadget". Jag har länge väntat på en seriös ansats på aktiv högtalare för konsumentmarknaden med bra dsp och riktigt bra förstärkare för hemmamiljö. Min uppfattning är dock att hifi branchen lever gott på oss nördar som ofta ser HIFI som en levande utvecklingsrigg som ständigt förändras. Med en "optimal" lösning skulle ju halva hobbyn dö... Lyckligtvis finns inte någon perfekt anläggning, inte ens nära, så jag är bredd att försaka lite plåtlådor om jag får bättre ljud. Genelec har intressanta lösningar som imponerat på mig. Likaså Dynaudio. Tyvärr innebär det en större investering och kaptitalförlust på de förstärkare som man redan äger. Oj, nu börjar det spåra ur mot lång-tråd igen.
Sanningen är att efter mina lyssningsessioner i början av året avslutade jag kvällen med att avnjuta min egen anläggning. Modstulen tvingades jag erkänna att det lät väl så bra som det mesta jag lyssnat på under dagen. Är rädd för att det jag ansåg som nästan ansvarslöst hög högtalarbudget inte räcker för att ge ett rimligt lyft. Kan dock inte riktigt släppa Intrycket av Dynaudio S1.4LE som överraskade stort och framför allt inte lämnade några skavande frågetecken. Fast kan man verkligen nöja sig med så små högtalare? Den va ju inte ens dyrast.
Beslutsångest!
STARE

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-21 08:13

Aj, så synd att du missade Spendor D7.
De få jag känner till (inklusive mig) har blivit väldigt imponerade av högtalaren.
Men det verkar inte direkt gå någon nöd på dig just nu. Så du kan nog säkert vänta en god stund innan du gör något panikköp. ;)

Det skulle vara trevligt, men absolut inget krav, om du kunde lista upp de högtalare som du lyssnat på och skriva lite pro and cons.
Kanske leder detta till nya tips då man kanske kan ana vilka högtalare du gillar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-03-21 13:12

Läste en gammal tråd o såg detta
IngOehman skrev:Kan nämna att det har anförts att figurerna elaka Måns, Bill och Bull är formade för att parodiera Hitler och tyska folket (och Pelle Svanslös är judarna) i ett försök att skapa anti-nazistisk satir i Sverige under andra världskriget.

Det är först gången jag ser denna tydelse.
Den gängse uppfattnigen är att katterna har verkliga förebilder från Uppsala universitet o vissa nationsioner i Uppsala studentkår.

Sökte på nätet och den tolkning som du skriver om verkar ha kommit fram på de senaste åren...aningen långsökt!!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-03-21 14:08

SRe skrev:Kanske dags för uppståndelse när det nu närmar sig påsk. Jag är relativt ny i forumet och är minst sagt överraskad och glad av responsen i det frö som såddes vid årsskiftet. Min cyberfrånvaro beror på helt värdsliga ting som en läckande husfasad som påverkat mitt lyssningsrum (ve å fasa). Jobb och vardag har dessutom en tendens att sluka tid och kraft för seriösa efterforskningar. jag har helt enkelt inte haft tid för mer utvärdering och därmed ingen ny fakta a dela med mig av. Triggad av inlägg i forumet tidigare i veckan begav jag mig igår till Ågrens för att lyssna på Spendor D7. Typiskt nog hade de skickats till huvudstaden tidigare under dagen. På plats lyssnade jag åter på Audiovecto SR3 avantgarde med ny svindyr Nuvistaförstärkare. Kanske besvikelse på ogjort ärende påverkade men jag blev inte imponerad. Bytte till signatumodellen med konventionell diskant vilket enligt mig ger ett minde tröttsamt ljud. Fortfarande ett oklanderligt ljud men något oengagerat vilket inte är vad jag är van vid från Audiovector? Har Naimförstärkare som referens som jag tycker ger mer engagerande ljud (fy skäms, så ovetenskapligt av en civilingenjör...).
Kul med inlägget om aktiva högtalare som jag finner högst intressant. Det är ju inte precis ovanligt i studios där man ofta har en mer pragmatisk inställning till tekniken som ett verktyg mer än som en fräck "Gadget". Jag har länge väntat på en seriös ansats på aktiv högtalare för konsumentmarknaden med bra dsp och riktigt bra förstärkare för hemmamiljö. Min uppfattning är dock att hifi branchen lever gott på oss nördar som ofta ser HIFI som en levande utvecklingsrigg som ständigt förändras. Med en "optimal" lösning skulle ju halva hobbyn dö... Lyckligtvis finns inte någon perfekt anläggning, inte ens nära, så jag är bredd att försaka lite plåtlådor om jag får bättre ljud. Genelec har intressanta lösningar som imponerat på mig. Likaså Dynaudio. Tyvärr innebär det en större investering och kaptitalförlust på de förstärkare som man redan äger. Oj, nu börjar det spåra ur mot lång-tråd igen.
Sanningen är att efter mina lyssningsessioner i början av året avslutade jag kvällen med att avnjuta min egen anläggning. Modstulen tvingades jag erkänna att det lät väl så bra som det mesta jag lyssnat på under dagen. Är rädd för att det jag ansåg som nästan ansvarslöst hög högtalarbudget inte räcker för att ge ett rimligt lyft. Kan dock inte riktigt släppa Intrycket av Dynaudio S1.4LE som överraskade stort och framför allt inte lämnade några skavande frågetecken. Fast kan man verkligen nöja sig med så små högtalare? Den va ju inte ens dyrast.
Beslutsångest!

Kul å höra att du gillade Dynaudio, jag tycker att dom har gjort ett gäng intressanta modeller bla 1.4 som låter väl så trevligt ;)
Se om du kan hitta ett par beggade Dynaudio 3.4 annars ?! DOM tycker jag verkligen om, mycket bra grejjer ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-03-30 12:57

sportbilsentusiasten skrev:Läste en gammal tråd o såg detta
IngOehman skrev:Kan nämna att det har anförts att figurerna elaka Måns, Bill och Bull är formade för att parodiera Hitler och tyska folket (och Pelle Svanslös är judarna) i ett försök att skapa anti-nazistisk satir i Sverige under andra världskriget.

Den gängse uppfattnigen är att katterna har verkliga förebilder från Uppsala universitet o vissa nationsioner i Uppsala studentkår.

Sökte på nätet och den tolkning som du skriver om verkar ha kommit fram på de senaste åren...aningen långsökt!!

Emellertid Är Pelle utsatt för förtryck av uppviglaren Måns + dumma medlöpare, och Gösta Var en uttalad antinazist. Det är inte jättelångsökt. Att karaktärerna samtidigt är hämtade från hans Uppsala behöver inte vara fel för att det också finns den här meningen, om det nu finns det alltså..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-08 08:34

Lyssnat på studiomonitorer, om inte gör det.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-08-08 21:35

FBK skrev:Lyssnat på studiomonitorer, om inte gör det.

Inte haft möjlighet till provlyssning men skulle vara intressant med Dynaudio BM12 MKIII eller BM15a. Air 15 är förvisso intressant men lite för mycket pro prylar och funkar nog inte så bra i familjemiljö...
Skulle vara riktigt kul att jämföra nya Dynaudio Fokus XD 200 med ovanstående. Fokus är lite dyrare så frågan är om de är bättre eller bara surfar på Hifi nördens fåfänga... Är dock riktigt sugen på Dynaudio Contour S1.4LE men då får nog även förstärkaren uppgraderas då de kräver mycket juice för att skina. Har nu Naim NAC 112 med Hicap till Naim NAC 150 (50W). Funderar starkt på uppgradering till NAP 250 DR men då laggar väl försteget och då blir det riktigt dyrt :( . Hegel 360 är också ett intressant alternativ och totalt sett billigare. Gillar deras DAC loop vilket skulle passa perfect med min DSPeaker Core 2.0 för baskorrigering.
STARE

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-08-09 19:35

SRe skrev:Triggad av inlägg i forumet tidigare i veckan begav jag mig igår till Ågrens för att lyssna på Spendor D7.

Ta dig tid och besök Tonläget och People & Schmidt (Aschebergsgatan 15 resp Linnégatan 5). De säljer huvudsakligen Linns sortiment och det kan vara värt att lyssna på.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-08-09 20:57

Dynaudio Fokus XD 200 med ovanstående. Fokus är lite dyrare så frågan är om de är bättre eller bara surfar på Hifi nördens fåfänga..
De dör nya digitala för hemiljö är nog bland det mest överprissatta burkar jag någonsin hört :? Och jag gillat många Dynaudio högtalare.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-08-09 21:33

FBK skrev:
Dynaudio Fokus XD 200 med ovanstående. Fokus är lite dyrare så frågan är om de är bättre eller bara surfar på Hifi nördens fåfänga..
De dör nya digitala för hemiljö är nog bland det mest överprissatta burkar jag någonsin hört :? Och jag gillat många Dynaudio högtalare.

Anser du de passiva Fokus 160 mer prisvärda om man adderar lämplig och likvärdigt prissatt förstärkare? Blir naturligtvis nyfiken på vilka monitorer skulle du rekommendera istället?
STARE

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-27 21:18

Efter lite träda gjorde jag i helgen ett litet inhopp för att åter lyssna på Dynaudio Contour S1.4LE som jag senast tyckte lät riktigt bra. Passade även på att jämföra med S3.4LE och Foxus XD 200 (aktiv). 1.4 gjorde mig inte besviken denna gång heller. 3.4 lät verkligen precis likadant men med något mer kropp. 200XD hade grym kontroll men gav tyvärr inte alls samma verklighetstrogna ljud som Contour ( enligt mig). Det är kanske inte konstigt då Contour drevs av dyr Mcintosh elektronik med ett betydligt högre totalpris. Hade nog hoppats att XD med digitalt anpassade filter och direktkopplade förstärkare skulle kunna utmana. Det var nog ett önsketänkande för att potentiellt slippa uppgradera min förstärkare som troligen är för klen för att göra contour rättvisa. Hade varit optimalt om jag kunde testa med en enklare förstärkare också.. Suck. Får väl köpa såna där INO som alla här dyrkar :P
STARE

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-27 21:57

SRe skrev:Får väl köpa såna där INO som alla här dyrkar :P

Well.. Kanske det. Men om man tänker efter... Vore det så illa? De som ofta framhäver Ino är inte sällan de som faktiskt vet vad ljudåtergivning handlar om rent fysiskt..och som samtidigt har ett långt och djupt intresse. Om det resulterar i att man (de) landar i Ino så måste hypen faktiskt innehålla något.
Jag har lyssnat på rätt mycket i min dag, men det bästa jag hört var Ino..(om än ett rätt stort system. Har inte haft värre än piP.. Ännu..)..

Din mening är flamebait, men vem vet: Du kanske finner vad du söker i just Ino. pi60 är ju inom räckhåll med den budgeten. Kanske hälsa på i källaren?

Alternativ finns i mängder..men Ino är inte en hype utan substans. Handlar väl om vad man är ute efter.

Meningslöst inlägg kanske..men trots att jag inser det ironiska i din citerade mening så reagerade jag. Är väl trött på Ino-tjafset kanske..

Hoppas du finner vad du söker!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-09-27 22:44

Såg att du själv lyssnat nu och kanske håller med mig att det är ett rövarpris på dem. och de låter inte det minsta naturligt utan märkligt i mina öron. Men gillar du andra Dynaudio så bör du lyssna mer med elektronik som du har råd med, INNAN du helt plötsligt hoppar över till något annat märke. Säger en som varit Dynaudio Contour 3.4 och pi60 ägare. Har nu gått tillbaka till Dynaudio och det blev studimonitorer BM5A MKII.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-09-28 12:40

SRe: Förstod inte riktigt varför du inte kunde skaffa Contour 1.4? Det låter ju som den bästa kandidaten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-28 12:54

Hm att i ett 40kvm väldämpat lysningsrum byta till en stativare med 86dB känslighet som bara går ner till 41Hz (Dynaudio Contour S 1.4 LE) . Kan upplevas som en stor begränsning i hur starkt du kan spela lite mer dynamiskt material. Vad använder du för musik när du går runt och lyssnar?

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-28 13:47

Contour S1.4LE (eller S3.4LE) är absolut en intressant och tänkbar investering men jag har hittills bara lyssnat med dyr och kraftfull elektronik. De har låg verkningsgrad och det "sägs" att de kräver stabil förstärkare för att låta riktigt bra. Jag har Naim nac 112/Nap150 (+hicap) som troligen är för klen för att ge det ljud jag gillar..? Tänker mig samtidigt en uppgradering till tex NAC-N272/NAP250DR alternativt lite billigare Hegel360 eller likande. Fortfarande en hel del pengar därav förhoppningen att aktiv XD200/400 skulle vara ett intressant alternativt, men tyvärr inte...

För säkerhets skull vill jag förtydliga att jag inte alls har något emot INO. Har bara hört Guru QM10 som är väldigt imponerande men tror de är för små för mitt rum. Guru 60 är ju intressant men mycket pengar. Har tyvärr också lite krav på utseende och då är Guru fina men verkar inte möjligt att få I träfaner. Om jag förstått saken rätt kan erbjuder Ino 60 betydligt större frihet map ytfinish vilket är positivt. För INO är väl annars väntetiden (flera år?) ett hinder? Någon som har relativt ny erfarenhet om det?

Rummet är förvisso ~37m2 (3.7mx10m) men lyssningsavståndet till högtalarna är ca 2-2.5m och jag spelar oftast inte jättehögt. Jag ser helts en golvhögtalare men då jag har subwoofer kan en duglig stativare kanske vara väl så bra.

Är det möjligt med en liten utvikning av Dynaudio's aktiva proffsmonitorer. Vad fick dig att byta från så fina högtalare?
STARE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-28 14:18

Beror väl på vad du menar med fanér dock...
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-09-28 14:55

SRe skrev:Contour S1.4LE (eller S3.4LE) är absolut en intressant och tänkbar investering men jag har hittills bara lyssnat med dyr och kraftfull elektronik. De har låg verkningsgrad och det "sägs" att de kräver stabil förstärkare för att låta riktigt bra. Jag har Naim nac 112/Nap150 (+hicap) som troligen är för klen för att ge det ljud jag gillar..? Tänker mig samtidigt en uppgradering till tex NAC-N272/NAP250DR alternativt lite billigare Hegel360 eller likande. Fortfarande en hel del pengar därav förhoppningen att aktiv XD200/400 skulle vara ett intressant alternativt, men tyvärr inte...

För säkerhets skull vill jag förtydliga att jag inte alls har något emot INO. Har bara hört Guru QM10 som är väldigt imponerande men tror de är för små för mitt rum. Guru 60 är ju intressant men mycket pengar. Har tyvärr också lite krav på utseende och då är Guru fina men verkar inte möjligt att få I träfaner. Om jag förstått saken rätt kan erbjuder Ino 60 betydligt större frihet map ytfinish vilket är positivt. För INO är väl annars väntetiden (flera år?) ett hinder? Någon som har relativt ny erfarenhet om det?

Rummet är förvisso ~37m2 (3.7mx10m) men lyssningsavståndet till högtalarna är ca 2-2.5m och jag spelar oftast inte jättehögt. Jag ser helts en golvhögtalare men då jag har subwoofer kan en duglig stativare kanske vara väl så bra.

Är det möjligt med en liten utvikning av Dynaudio's aktiva proffsmonitorer. Vad fick dig att byta från så fina högtalare?
Ok, på 2-2,5 meter kan det fungera. De tål bara 160W (IEC) så jag skulle kika på Rotel RB-1552 MkII som ger 240W i 4 ohm.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-09-28 16:05

Nattlorden skrev:Beror väl på vad du menar med fanér dock...
[ Bild ]

De var fina :). Är de en tidigare utgåva? Idag verkar de bara finnas med vit eller svart pianolack (enligt hemsidan I alla fall... )
STARE

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2015-09-28 23:03

SRe

Jag tror inte nap250 DR kommer att räcka till.

Hade för många månvarv sedan ett nap 250 som jag ville driva ett par stativare med.
De var förvisso en ännu svårare last än de Dynaudio som lyssnat på. Hade då ett par Totem Mani 2.
Bytte därför till ett par nap 135 (monoblock 75 w vardera).
Fläktkylningen gick igång bara jag vred upp en aning. Inte heller de räckte för mina behov. Kroknade rätt snabbt.
Jämförbart lyssningsrum kvadratmetervis som ditt vid den tiden.

Jag gick senare över till golvhögtalare med betydligt bättre verkningsgrad.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-09-28 23:36

SRe skrev:
[ Bild ]

De var fina :). Är de en tidigare utgåva? Idag verkar de bara finnas med vit eller svart pianolack (enligt hemsidan I alla fall... )

Man kan nog få vad man vill. Utom filt kanske.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-29 08:39

SRe skrev:
[ Bild ]

Oj... har de slutat med den varianten? 8O Det var ju trist....

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-09-29 13:17

Den finns kvar. Eller en liknande iallafall.

Hör med Guru Audio direkt, jag kan tänka mig att de kan göra specialversioner mot tillägg.

Mina svarta QM60 är verkligen sjukt svarta för den delen. Imponerande svarta, lixom. Det är nog väldigt påkostad lack.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2015-10-02 09:15

Sitter SRe fortfarande på tvären i lyssningsrummet och soffan nära väggen? Med den information vi fått verkar det som en mycket större utmaning ur ljudhänseende än att hitta rätt högtalare.
Givet att långsidorna är något sånär symmetriska tycker jag ABSOLUT att SRe skall iaf prova att möblera om och sitta "på rätt håll". Ställ högtalarna vid en kortvägg och sätt dig att lyssna i samma halva av rummet. Prova att flytta runt både lådor och sittplats tills du hittar en kompromiss som genererar så lite störningar och resonanser som möjligt.
Jag tror det kommer att dramatiskt förändra din lyssningsupplevelse. Till det bättre.
Obs! Eftersom högtalarna nu hamnar nära sidoväggarna kan du lämpligen rigga upp lite akustikmaterial (eller täcken/filtar) där för att reducera första sidoreflektionen.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2015-10-02 19:26

Mitt förslag är Devialet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-11 22:25

Elfsberg skrev:Den finns kvar. Eller en liknande iallafall.

Hör med Guru Audio direkt, jag kan tänka mig att de kan göra specialversioner mot tillägg.

2012 betalade jag 2400 kr exkl. för eget val av lack på QM10two.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-10-31 14:18

Besökte Hifi-klubben på Skånegatan i Göteborg förra helgen för att kolla de nya B&W 804/805 D3. Har tidigare lyssnat på 805D2 vs Epicon 2, se tidigare inlägg. Samma jämförelse igen men nu med de nya 805 D3. Första varvet med högtalarna bredvid varandra där B&W stod på utprovad position och Epicon innanför. B&W drevs av Classe Sigma förstärkare [~76.000kr) och Epicon 2 av NAD M12/M22 (~54.000kr). Allstå ev två nackdelar för B&W. Ljudet från B&W har ändrat karaktär ganska radikalt och ger ett betydligt större och mer upplöst intryck än föregångaren. Epicon är också väldigt bra men ljudbilden krymte ihop relativt B&W. Fick därefter Epicon flyttade till samma position som B&W men mindre in-vinklade enligt rekommendation. Det gav en marginell förbättring på ljudbilden. Insåg först då att de spelade med olika förstärkare varför de också växlades mellan högtalarna. Mitt intryck är att Classe ger en relativt stor ljudförbättring för båda högtalarna men kostar också 40% mer än NAD. Kanske indikerar det att båda högtalarna har stor potential. Med Epicon 2 på "rätt" plats driven av Classe gavs ett fullödigare ljud och något större ljudbild än initial kombination. Högtalarnas karaktär är dock större än skillnaden på förstärkarna så det första intrycket består. Provade till sist B&W 804 D3 med Classe. 805 och 804 har väldigt lik ljudåtergivning och steget var faktiskt mindre än väntat. Spelade förvisso inte särskillt länge och inte med utpräglat bastung musik så kanske det var orättvist då 804 skall gå riktigt djupt. För mig var den tydligaste förbättringen ett större lugn som väl kan härledas till lägre distorsion då mellanregitret slipper lastas med basinformation som hos 805? Både 805 D3 och 804 D3 har ökat i pris och kostar ~50.000kr respektive 80.000kr.
Jag blev ganska överaskad av den stora ljudskillnaden den nya 800-serien har relativt dess föregångare och skulle nog kunna betraktas som en ny serie som kunde gets ett nytt namn typ 900...
Jag lutar nog åt att B&W passade mig bättre än Dali men det är inte självklart. Båda presterar på väldigt hög nivå men med olika karaktär och de måste provas i tänkt miljö innan man väljer. Med högtalare på denna nivå riskerar man att inte bli riktigt nöjd utan att ge dem en riktigt bra förstärkare. Mycket pengar blir det.... :?
STARE

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-26 14:05

Hu gåre nurå? Lyssnat på Ino än? :)

B&W brukar låta fint, hittar du rätt modell där så blir du nog nöjd.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-11-26 20:01

Inga paket till den som inte tror på Tomten! Det var länge sen barnen genomskådade mig :( Det kanske är en öppning trots allt :roll:
STARE

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-11-27 15:45

Det ligger ute ett par Revel F208 för c:a 40 papp på Hifimagasinet just nu. Jag tycker de är fruktanvärt prisvärda även till sitt nypris på drygt 60 papp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-11-27 16:25

SRe skrev:Inga paket till den som inte tror på Tomten! Det var länge sen barnen genomskådade mig :( Det kanske är en öppning trots allt :roll:

Menar du att du skippar julklappar till barnen i år och köper högtalare i stället? :)

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2015-12-28 19:44

Jaha, då var det jullov och lite tid för att söka vidare efter högtalare att ersätta mina Audiovector M3 Signatur :)
Kort summering av senaste årets lyssningsövningar är att bara Dynaudio Contour har levererat ett riktigt bra ljud utan något som "gnager" (för vettiga pengar...). Nyaste B&W 805 D3 är också riktigt bra men jag är fortfarande tveksam till stativhögtalare. B&W 804 D3 är lösningen men priset är helt enkelt för högt. Har inte haft möjlighet att direkt jämföra Dynaudio med någon bra referens så när nu Hemmabioconsult inlemmat Dynaudio i sitt sortiment for jag dit för att ställa dem mot Audiovector och Audio Physic Avanti.
Började med Dynaudio S3.4LE och bekräftade ganska snart sommarens upplevelse av ett mycket fylligt men ändå neutralt ljud utan något som sticker ut. De gav svår "vill ha känsla" :D :D ...
Därefter växlade vi in Audio Physic Avanti som är en relativt ny 3-vägshögtalare. Även dessa gav ett överraskande stort och fylligt ljud trots en klart mindre låda. Röster framträdde kanske något tydligare men utan att alls bli påträngande. Basen upplevdes lika djup och mycket väl kontrollerad men Dynaudio var nog en smula mer fysisk i mellanbasen och nedre mellanregister vilket gav lite tydligare rytmik och kropp. Båda prestetrar väldigt bra och jag har svårt att välja vilket som är bättre :? ...
Kopplade därefter in Audiovector SR3 Signatur som är det närmaste man kommer mina M3-or men skall vara bättre.. Det behövdes inte lång tid för att konstatera att de ligger i en klart lägre nivå vilket väl är ok då också priset är lägre. En mer rättvis jämförelse vore att ta Audiovector Avantgarde och helst Arrete. Trots att de senare imponerar i början så har jag vid ett antal tillfällen alltid upplevt de för påstridiga och tröttande i längden så vi avstod jämförelsen.
Alla matades med musik från Tidal till Hegel HD25 till Hegel P20/H20 vilket är fin och kraftfull elektronik. Som vanligt upplystes jag att Dynaudio kräver kraftfull förstärkare för att blomma ut (är det sant eller bara en gammal virusslinga som frodas vidare i forum som dessa...?). Säljaren rekommenderade därför Audio Physic framför Dynaudio om man som jag skall driva dem med Naims instegsserie. Man kan undra om det verkligen finns belägg för detta då båda har nästan likvärdiga verkningsgrader och impedanskurvor utan elaka bottennapp? För att testa myten flyttades högtalarna in i ett annat rum med Naim Supernait 2. Supernait 2 ger 80W men är strömstark och vi tyckte båda att de funkade alldeles utmärkt med både Dynaudio och Audio Physic. Huruvida det lät bättre eller sämre eller ens annorlunda än med Hegel kunde jag faktiskt inte bedöma och jag gissar att bytet av rum hade större inverkan. Nu är mina äldre Naim 112/150 ännu klenare så kanske det finns en gräns där det blir problem? Hur som så är planen att först hitta rätt högtalare och därefter byta förstärkare om det behövs.
För första gången har jag åkt hem med en känsla av att nu har jag hittat vad jag gillar. Både Dynaudio och Audio Physic funkar bra och är ungefär lika dyra men tyvärr spräcker båda min tänkta högtalarbudget på 40kkr :(
Troligen blir det utseende som får fälla avgörandet. Båda är riktigt fina byggen men min känsla har alltid varit att Dynaudio blir ganska dominerande i inredningen så just nu lutar det åt Audio Physics Avanti :? Ett alternativ skulle vara att välja Dynaudio Contour S1.4LE då jag ju faktiskt har en subwoofer vilket ger en del pengar över till ny förstärkare (om det nu behövs.. :? :?
Ångest.. /SRe
STARE

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-12-28 21:49

Om man kan leva med utseendet så får man råd med en hygglig förstärkare också.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... sID=155663

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-01-05 08:48

B&W 802d, pruta lite? Om den nu trivs med Naim är väl osäkert.. dippar rätt bra i bas/mellan ner till 3 Ohm.

http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=302943

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-01-05 10:24

Du har inte kikat på Spendor?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-14 23:16

Efter mer än ett år är det avgjort :!:
Nu står det ett par Audio Physic Avanti i min "gillestuga". Dom kräver inspelning men redan nu är ljudet fantastiskt :D
Tack för alla intressanta inlägg och diskussioner
/SRe
STARE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-14 23:22

SRe skrev:Efter mer än ett år är det avgjort :!:
Nu står det ett par Audio Physic Avanti i min "gillestuga". Dom kräver inspelning men redan nu är ljudet fantastiskt :D
/SRe

Kör Joachim Gerhard fortfarande med toklåg delning mot diskanten, eller kommer de att tåla att spela ut lite?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2016-01-14 23:37

Diskanten verkar delas vid 3600Hz. Hittade en spec på Avanti från 2015-05.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-15 00:02

JonasW skrev:Diskanten verkar delas vid 3600Hz. Hittade en spec på Avanti från 2015-05.

Skönt att höra att han ändrat sig, han var nere på 1800 ett tag...

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-15 00:18

Nattlorden skrev:
SRe skrev:Efter mer än ett år är det avgjort :!:
/SRe

Kör Joachim Gerhard fortfarande med toklåg delning mot diskanten, eller kommer de att tåla att spela ut lite?

Nja kanske du tänker på en intervju från 1996 (http://www.speakerbuilding.com/content/1039/). Där nämns låga 1300Hz för Caldera... Nu är konstruktionen helt annan. Förvisso lite udda diskant men en ganska hög delningsfrekvens.
STARE

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-15 07:32

Kul att du har hittat högtalarna för dig ! :)

Hoppas att det blir många många timmar av musikalisk underhållning nu ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-15 08:50

Grattis, SRe! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-15 09:20

Gratulerar!

Är det den senaste versionen Avanti du köpt? Vågar du bjuda på bilder? :)

Har länge varit nyfiken på AP högtalare. De är snygga och verkar både mäta och låta bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-01-15 09:58

Den kom väl 1989, hur mycket är den uppdaterad?

Bild

Stereophile skrev:The speaker's minimum impedance is around 3.5 ohms in the low bass and upper midrange, which should not present problems to good 4 ohm-rated amplifiers. While the phase angle is generally benign, there is a coincidence of low impedance and high phase angle around 20Hz.

Bild
Fig.1 Audio Physic Avanti III, electrical impedance (solid) and phase (dashed). (2 ohms/vertical div.)

Bild
Fig.2 Audio Physic Avanti III, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30 degrees horizontal window and corrected for microphone response, with the nearfield woofer and port responses plotted below 750Hz and 275Hz, respectively
Stereophile skrev:look at the notch around 100Hz in the woofer and port responses. There is presumably some kind of anti-resonance at this frequency, and it shows up as well in the complex sum (taking magnitude, phase, and physical separation of the drivers into account) of the port, woofer, and midrange outputs (top trace in fig.2 below 350Hz). Both ports and woofers can be seen to roll off smoothly above their passbands, however, and while there is a suggestion of a peak in the woofer response at 500Hz, this is suppressed by the crossover. (The changeover between the woofers and the midrange units appears to be set at 200Hz.) That Michael found the bass a little lean comes as no surprise; the ports seem to be doing little to support the speaker's midbass output.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-15 15:36

Ja den senaste är ju rätt annorlunda. Ett mellanregister av nytt snitt och ny kondiskant. Nytt 8 tums baselement också och nytt delningsfilter. Så i princip en helt annan högtalare :)

Bild

Verkar fortfarande vara väldigt bra
http://www.audiophysic.de/download/avan ... 015_06.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-15 17:27

Jag tycker ju alltid om Dynaudios halvstora högtalare när jag hör dom, största modellen är väll 3.4 innan det blir modeller med dubbla diskanter, dom lider av problem i diskanten som jag inte förstår varför man bygger in sådär....
Sitter man mycket långt bort så är problemet försummbart, men i normalt vardagsrum (ca > 5m lyssningsavstånd) så tycker inte jag att diskanten låter bra...
Så det är deras modeller med EN diskant som gäller :)

Men nu blev det en annan högtalare, rätt snygg är den tycker jag !
Jag gillar det som pågår runt diskantens dome, spridnings hanteringen bidrar med något rent estetiskt också :)
Nu har jag inte lyssnat så mycket på Audiophysic (vid några olika tillfällen och ganska kort) men det lilla jag har hört har inte låtit dåligt, snarare tvärtom så det är nog ganska vettiga högtalare.
Lite sådär "ful snygga" på något vis och jah, en sak jag kommer ihåg från den gången jag lyssnade på dom en stund sist (gammal modell? En med dubbla mellanregister och dubbla basar) var att det spelade mer musik och mindre ljud än många andra högtalare.
Mvh//David

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-01-15 22:30

Just Audio Physic Avanti III är nog den, tagen för sig, bästa högtalare jag hört (jag har hört delade system med djupare bas och mindre kompromisser dynamiskt). Fantastiskt rent och klart ljud med enorm detaljering men ändå med en trevlig "värme" som gör att de aldrig blir skrikiga. Trots mätningen i Stereophile så saknas knappast bas heller i en betongväggad södermalmslya.
Kostade förvisso 110.000:- när de såldes nya i Svedala så de borde väl för all del spela fint.

De nyare varianterna på temat har jag aldrig hört men jag tror svårligen att de skulle vara sämre. Grattis till köpet!
Mycket trevlig!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-15 23:20

Äger själv ett par AP, trivs bra med dom, upplever de väldigt befriade från lådfärgningar och att man verkar satt värde på en jämn spridning såtillvida att de behåller i stort sin klangbalans väl utanför sweetspot.
Det är viktiga parametrar för mig för att skapa en realistisk scenhändelse och icke koppling till högtalare.

I mina sitter Seas element men jag vet att i senare konstruktioner sitter element från AP själva.

Det är stativare jag har, om jag skall önska något är det basmoduler och filter typ cr80 el likn för att skära åt bägge håll, köpa mig lite frekvensomfång och effekttålighet så att säga.

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-17 18:14

Kraniet skrev:Gratulerar!

Är det den senaste versionen Avanti du köpt? Vågar du bjuda på bilder? :)

Har länge varit nyfiken på AP högtalare. De är snygga och verkar både mäta och låta bra.

En bild..
Bilagor
DSC_1137-small-1.jpg
Audio Physic Avanti
DSC_1137-small-1.jpg (222.63 KiB) Visad 6536 gånger
STARE

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2016-01-17 18:50

Snygga högtalare! Skulle va kul att höra sådana nån gång.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-01-17 18:53

Precis den där finishen jag vill ha på mina pi60s, spegelblank ebony macassar. Riktigt snyggt, grattis!!!
Class only looks like arrogance from below.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2016-01-18 00:14

Bara att hålla med.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-01-18 11:16

riktigt snygga. Ser ut som glaspaneler.

Ritkigt coolt också med en high-end kondiskant! :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-01-18 13:15

Mkt tjusigt! Hoppas de låter lika bra som de ser ut :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-19 05:44

Dom där fräsiga fötterna, är det spikar eller är dom dämpande ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
SRe

Inläggav SRe » 2016-01-19 08:56

DVD-ai skrev:Dom där fräsiga fötterna, är det spikar eller är dom dämpande ? :)

Fritt upphängda i magnetfält, dvs dämpade
/SRE
STARE

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-25 01:50

darkg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Läste en gammal tråd o såg detta

Emellertid Är Pelle utsatt för förtryck av uppviglaren Måns + dumma medlöpare, och Gösta Var en uttalad antinazist. Det är inte jättelångsökt. Att karaktärerna samtidigt är hämtade från hans Uppsala behöver inte vara fel för att det också finns den här meningen, om det nu finns det alltså..

- Det skulle bara fattas att man gläfser, när man bara har ett öra, sa Måns. Det är ju ungefär som när en svanslösing försöker göra sig viktig.
Nu skrattade alla utom Frida, som inte begrep vad det var frågan om. Ja, Bill och Bull förstod ingenting heller, men de skrattade ändå.
- En som bara har ett öra måste undertryckas, fortsatte Måns. Han hör inte till herrefolket, och det gör vi som är riktiga. De som har något fel på sig, som inte har svans eller så eller som inte är av riktig ras, de ska vara våra slavar.
- Bravo, sa Bill och sträckte upp tassen.
- Bra, Måns, sa Bull och gjorde likadant.

Pelle Svanslös och taxen Max (1944)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-25 12:16

Tack, darkg!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 14:22

Ja, så mycket tydligare än sådär kan det nog inte bli.

Älskar för övrigt Gästa Knutssons röst.

Och när jag tänker efter så gillar jag att höra Astrid Lindgren läsa sina berättelser också, men bäst av alla på att framföra sina historier är nog Thomas Funk! Tycker jag alltså.

Vh, iö

Återgå till Köpråd