Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.
Aldrig noterat ditt skrap-problem... Du kanske har känsligare slutsteg än jag.
Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.
RMA skrev:Nattlorden skrev:Fjärren är fantastisk, tyvärr 'vågade' inte Lars bygga in ölöppnare i den, men det hade varit en snygg bifunktion. Har bara vanliga Pre-25 själv dock.
Aldrig noterat ditt skrap-problem... Du kanske har känsligare slutsteg än jag.
Däremot har jag funderat på att mäta fram unity-gain själv... Så lite tips på ungefär var pricken hamnar skulle vara trevligt när jag väl börjar mäta.
Det är nog ganska olika på fjärrad och ofjärrad modell skulle jag tro, men det enklaste är att jag tar en bild och postar här, en bild säger ju mer än 1000 ord som det heter.
RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Så gapet mellan Mytek-Pre25 blir ganska stort.
FBK skrev:Jag har den bestämda uppfattningen att de sk. förstegen i Dac:ar inte är mycket att hänga i julgranen så att säga, det får oftast bra betyg pressen, men det är ett slag i huvudet på kunderna dvs. de som köper tidningarna och som tror på vad som skrivs. Min Hegel fick inte dåligt betyg för försteget i den, men det suger. Av-receiverns försteg var bättre. Så varför inte testa hifikg ?
hifikg skrev:RMA skrev:Jag hade Mytek Dac 192 ett tag med inbyggt försteg och den var sämre än försteget i min Denon 2805 (körde då DV-668 analogt till Mytekens försteg). Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Så gapet mellan Mytek-Pre25 blir ganska stort.
Intressant... Jag har Dac-9 från det som då hette Nuforce, saknar egentligen inget, men nyfiken e jag
RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.
RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
RogerGustavsson skrev:RMA skrev:Dessutom hittade jag en Audiolab 8200cd på blocket idag som kommer under veckan.
Den har ju reglerbart försteg inbyggt, kan återkomma med en jämförelse när jag hunnit testa den.
Är det möjligen Audiolab 8200 CDQ du menar? 8200 CD är väl en CD-spelare utan försteg? Jag har en CDQ.
Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
niklas skrev:Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Den här utsagan tycker jag är spännande! Jag fick själv rejält med angrepp här när jag sa att försteget i min Denon 3805 inte dög till seriös hifi. Vi får se om samma mobb samlar sig denna gång
Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.
Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
niklas skrev:Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.
sprudel skrev:Jag har en avvikande erfarenhet av Pre 25, kanske otur men det lät inte bra när vi provade den i min setup.
Rydberg skrev:niklas skrev:Rydberg skrev:Ja för är det inte det blint och nivåmatchat så kan man ju inget höra, eller hur?![]()
Jo, det är just då som man kan höra alla möjliga konstiga saker. Fast det vet jag att du vet egentligen.Rydberg skrev:Men efter dylikt trams spelade jag faktiskt in förstegen + D/A nivåmatchat (Bryston + DAC-1 vs Denon 3805) och satte 10/10 rätt. Naturligtvis var skillnader mycket större innan de tuggades sönder av datorns kassa a/d.
Det går inte (för mig) att ifrågasätta någonting med den givna informationen. Möjligtvis hur du kan veta vilken som är mest "korrekt", men det blir ju akademiskt. Bryston är säkerligen bättre. Det jag ogillar med hemmabioreceivers som försteg är att de analoga ingångarna (förutom 7.1-ingången) får en extra AD/DA-omvandling av signalen. Vetskapen om det stör mig förmodligen mer än ljudförämringen.
Ibland är det verkligen små skillnader och då är det inte lätt men ibland är det verkligen glasklart att det låter bättre. I fallet ovan var det glasklart att 3805 inte är ett så bra försteg som BP-25.
Rydberg skrev:Skulle inte förvåna mig om pre 25 är ett steg över BP-25 prestandamässigt dessutom (fast det är ju en spekulation). Jag tror fullt ut på trådskaparens beskrivning hur som helst, den liknar nämligen min egen.
Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
FBK skrev:Hur prisvärt en Hembioreceivers än är som försteg så är de en kompromiss.
niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona.
niklas skrev:Rydberg skrev:RMA skrev:Pre25 däremot är mycket bättre än Denon.
Var det blint och nivåmatchat? Annars är det ju inte så märkligt att någon ifrågasatte huruvida det ÄR så.
Goldfinger skrev:niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga
Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja
Goldfinger skrev:Hur många försteg har du utvärderat niklas, och över hur lång tid?
Goldfinger skrev:Säg bara att ett speciellt försteg är bättre nivåmatchat eller mera lämpad in/ut impedans mot slutsteget så påverkar det arbetssättet.
De flesta försteg är säkert tonkurvemässigt ganska lika men brusmässigt mera olika.
Mer brus försämrar dynamiken mellan macro och microdetaljer, där upplever jag att skillnaderna kan vara rätt stora.
sprudel skrev:niklas skrev:Rydberg skrev:
Jo, det är märkligt faktiskt.
sprudel skrev:Men var och en försvarar ju sina egna val beronde på de omständigheter man befinner sig i.
Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona
FBK skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan. Extra speciellt mycket så om man räknar välljud per krona
Då är det ju bara att tro vidare och inget att bråka om, så länge det du höra låter tillräckligt bra i dina öron så är ju allt bra.
niklas skrev:Fast du har ju testat försteg + DAC. Hur bra (eller dåligt) försteget är ensamt blir därför svårt att dra några slutsatser kring.
niklas skrev:Goldfinger skrev:niklas skrev:Och jag tror, istället, att det är väldigt liten skillnad på olika försteg och att skillnaden är försumbar jämfört med rummets och högtalarnas påverkan
Bara för att det finns förhållandevis större skillnader på andra ställen betyder inte att de mindre är oviktiga
Var har jag skrivit att något är oviktigt?Goldfinger skrev:dessutom tycker jag inte man skall jämföra rumsakustik med signalkedja
Nu är det ju ingen som har gjort det, men du får gärna tycka så. Du får t.o.m. ha vilket försteg du vill för mig, tro det eller ej. Jag menade att felen som ett försteg introducerar ofta är tillräckligt små för att överskuggas av "felen" från högtalare och lyssningsrum. I normalfallet alltså, vad det nu innebär. Håller du inte med om det? Sen kan jag absolut hitta fördelar med ett dedikerat försteg. Handhavandet inte minst. Men jag tror man bör ha kommit ganska långt med högtalare och rum innan försteget blir flaskhalsen för en bättre återgivning.
niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.
sprudel skrev:niklas skrev:Hur menar du då? Nåt slags krav måste väl ändå kunna krävas innan "sanningarna" ska tas på allvar? Någonting ÄR ju inte som det är för att någon på forum tycker så.
Det är du som pratar om sanningar, ingen annan och jag antar att du menar bevis ska avkrävas, inte krav avkrävas?
sprudel skrev:Då undrar jag vad du håller på med alls? Tror du att du är någon förättningsman i en domstol?
sprudel skrev:Intryck av lång och gedigen lyssning på apparater är väl de intryck som kan leda vidare till att andra blir intresserade och att tex LTS skulle bli intresserade av att F/E-lyssna en pryl om nu de lysssningsintryck som anges skulle motsvara deras preferenser.
sprudel skrev:Att varje lyssningsupplevelse som beskrivs på ett forum skulle avkrävas nivåanpassat blindtest innan det publiceras är ju hål i huvet.
sprudel skrev:Var drar du gränsen i så fall? Ska vi lägga ner forumdelar som skivrecensioner, ska vi lägga ner hela skiten?
sprudel skrev:Skärp dig.![]()
.
Goldfinger skrev:Fast så länge förändringar i förstegsdelen kan detekteras så är det en flaskhals om än det finns fler och kanske större.
Men visst, jag är med på den åsikten att högtalare och ett ev problematiskt rum bör ligga före i prio om åtgärder behövs på bägge håll så att säga.
Jag försöker nog ha ett sunt förhållningssätt och fokusera på en kostnadseffektiv helhet.
Ett bättre försteg (subjektivt som objektivt) behöver f.ö inte kosta mer än ett sämre och det enda man då betalar är möjligtvis lite tid att söka rätt på det. Värre är det med slutstegsprestanda, som tenderar att vara mer dyrköpt.
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.
sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Allt handlar mao om kontext som jag ser det. Hur personen i fråga lägger fram sina åsikter.
Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.
sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Blir inte många inlägg då.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Installerar nya basar, DVD-A tex, nä, går inte, måste blindtestas.
Lyssnar på olika utgåvor av album, nä, går inte.
Tycker mig höra defekterna av komprimerade filer på Spotify, nä, går inte.
Har köpt nytt slutsteg, nä, går inte.
Nya högtalare, nä, absolut inte!
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.
AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
sprudel skrev:Det blir ju ohållbart om varje upplevelse av en förändring i din setup måste åtföljas av nivåanpassat blindtest innan det publiceras på faktiskt.
Blir inte många inlägg då.
Vrider lite på mitt filter CR80es och tänkte berätta vad som händer. Nä, går inte, måste blindtestas.
Installerar nya basar, DVD-A tex, nä, går inte, måste blindtestas.
Lyssnar på olika utgåvor av album, nä, går inte.
Tycker mig höra defekterna av komprimerade filer på Spotify, nä, går inte.
Har köpt nytt slutsteg, nä, går inte.
Nya högtalare, nä, absolut inte!
Faktiskt är faktiskt inte ett organ för att enbart publikation av LTS testresultat, även om de är intressanta. Faktiskt är så mycket mer.
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Får -1 av mig
AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag håller helt med sprudel med en brasklapp. Att så länge som man inte gjort dessa korrekt utförda blindtester så är det bara subjektiva åsikter och bör tas med en nypa salt. Alla har självklart rätt till sina åsikter utan bevisbördan, men om man försöker få det att framstå som fakta så kräver jag lite mer.
Jodå. Det beror också på vem som skriver. Om man känner personen, anläggningen osv så kan man förlita sig mer eller mindre på att man kan uppleva liknande förändringar. Vi är ju några som förhållandevis ofta lyssnar via varandras anläggningar tillsammans och då ökar ju tilltron.
Man behöver också ta höjd för att blindtester vid ett enstaka tillfälle inte avslöjar allt. Långtidslyssning kan vara väl så avslöjande för mycket små skillnader som när de väl registrerats kan få betydelse.
Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.
FBK skrev:Får +1 av mig.
FBK skrev:Får -1 av mig.
DVD-ai skrev:PÅ samma sätt som jag anser det vara "onödigt" så accepterar jag att man gör så, jag är ju sådan att jag plockar den lägst hängande frukten först innan jag arbetar mig upp
FBK skrev:AndreasArvidsson skrev:sprudel skrev:
Exakt. Det finns alltid många nyanser av sanningen och man bör inte felaktigt dra för stora slutsater. Lättare sagt än gjort dock.
Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här
FBK skrev:Och nu finns det många nyanser av sanningen... Nyss var det bara korrekta utförda blindtester som räknades.
Ja ja, det är bara att konstatera att den sk. sanningen har frusit fast totalt här och det gör en del mycket glada för de vill inte höra något annat eller så kommer man med små försiktiga trevare att visst ska alla få säga sin åsikt, men kom inte med den hur som helst utan är det inte godkänd av tuppen och hönsgården då brinner det. Man blir bara trött av sådant här och tappar lusten att skriva så fortsätt att kackla i hönsgården i bli fulla av enfald, jag hoppar av tåget här
DVD-ai skrev:Stanna kvar !
Och läs inlägget igen men utan att ha inställningen att han representerar någon annan är sig själv och sin egen åsikt
Kraniet skrev:hade ju varit smart om de istället kunde installera en bypass med fast motstånd som ger 1:1 gain
niklas skrev:Rydberg, jag tror dig och förstår vad du menar. Förstår du vad jag menar?
FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig), men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då, och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst. När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.
RogerGustavsson skrev: Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.
God fortsättning på er!
Jag har inte möjlighet att göra f/e-lyssningar här hemma på ett enkelt sätt, har du? De enda jag känner till som gör dessa tester är LTS och de testar väldigt få apparater. Ska man då inskränka sig till dessa produkter? Det blir väldigt få saker att välja emellan och sedan är jag inte heller hundra på att man lyssnar ut den där sista transparensen. Jag vet att F/E-lyssningen är väldigt bra men tittar man genom ett lite skitigt fönster är det svårt att se om objektet är helt rent eller lite skitigt.RogerGustavsson skrev:Det finns flera sätt att sätta samman en ljudanläggning. Ett sätt är att bygga med ett antal delar som var för sig kan tänkas vara mer eller mindre icke detekterbara i F/E-lyssning.
RogerGustavsson skrev:Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.
Klokt, det där med att försöka förstå vad andra skriver/menar fungerar inte för alla.FBK skrev:....jag hoppar av tåget här
MagnusÖstberg skrev:Klokt, det där med att försöka förstå vad andra skriver/menar fungerar inte för alla.FBK skrev:....jag hoppar av tåget här
Rydberg skrev:Jag har inte möjlighet att göra f/e-lyssningar här hemma på ett enkelt sätt, har du? De enda jag känner till som gör dessa tester är LTS och de testar väldigt få apparater. Ska man då inskränka sig till dessa produkter? Det blir väldigt få saker att välja emellan och sedan är jag inte heller hundra på att man lyssnar ut den där sista transparensen. Jag vet att F/E-lyssningen är väldigt bra men tittar man genom ett lite skitigt fönster är det svårt att se om objektet är helt rent eller lite skitigt.RogerGustavsson skrev:Det finns flera sätt att sätta samman en ljudanläggning. Ett sätt är att bygga med ett antal delar som var för sig kan tänkas vara mer eller mindre icke detekterbara i F/E-lyssning.RogerGustavsson skrev:Några audiofiler kan lägga enorma summor på att stämma av olika delar till varandra. Personligen tycker jag det verkar lite tokigt, en omväg, men var och en gör som den vill. Rätt eller fel är trots allt inte lika för alla. Den som tror sig ha rätt kan i slutändan ha fel.
Det finns de som jagar ett sound och sedan de som inte gör, personligen vill jag t.ex. inte ha ett sound här hemma utan helt neutrala apparater med extrem upplösning. Det verkar inte som att LTS har testat dessa apparater än med ett eventuellt undantag för något slutsteg. Får man resultatet att försteget i en hembioreceiver är transparent har man med största sannolikhet fel i testuppsättningen som maskerar.
Så vad är det för omväg du talar om? Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få för att hitta transparenta apparater.
sprudel skrev:Jag tror Roger tänker sig en situation där en apparat låter lite ljust, och att man då tycker att högtalare som låter lite mörkt skulle kompensera detta, eller tvärtom.
Vad som däremot jag tycker är intressant, det är hur känsliga vi är för olika former av distorsion, när vi kan höra det, och hur det uppfattas. Jag är antagligen förtjust i vissa former av dist, enligt mätningar som redovisats, men i mycket små kvantiteter. Palleten och kvantiteten av de olika formerna av dist är avgörande. Lyssning får avgöra vad jag tycker är bra, då jag av mätresultat har svårt att säga hur det uppfattas.
Det är förmodligen lättare att lyssna först och därefter hitta förklaringsmekanismer i mätningar, och det tycks inte vara ett helt reversibelt förfarande då högtalarlast och andra faktorer spelar in.
LTS lyssningar i F/E-konstellation är en indikator för val av utrustning, men till syvende och sist är det lyssningen som avgör. Lyssning i din egen setup som är hemmabanan.
LTS lyssnar ju sällan på dyr-HiFi, som Rydberg framhåller, och då är det andras upplevelser, och egen lyssning som avgör, igen. Den ska man ha stor respekt för tycker jag, det är detta som utrustningen ska användas för.
RogerGustavsson skrev:En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt, transparensen ser jag mera som ett mått på hur genomsläppligt fönstret till inspelningen är och transparensen behöver inte vara homogent fördelad på det fönstret.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt, transparensen ser jag mera som ett mått på hur genomsläppligt fönstret till inspelningen är och transparensen behöver inte vara homogent fördelad på det fönstret.
Fan va bra förklarat, önskar att jag kommit på det själv...!
/ B
FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas
FBK skrev:och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig),
FBK skrev:men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald
FBK skrev:och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då,
FBK skrev:och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst.
FBK skrev:När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
FBK skrev:Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.
Rydberg skrev:niklas skrev:Rydberg, jag tror dig och förstår vad du menar. Förstår du vad jag menar?
Jo jag förstår dig
Rydberg skrev:men jag gillar inte attityden som vissa här i vissa fall ger uttryck för: Det enda som har värde är blindtester och allt annat har mer eller mindre inget värde (så länge det inte gäller var vredet ska stå på en bc60-burk, där behövs inget blindtest naturligtvis).
Rydberg skrev:Jag ser öppna tester och observationen som fundamentalt, det är ju så man ser/upptäcker samband runt om i världen. Ta exempelt med läkeväxter som urinevånare har använt i alla tider som medicin mot olika saker. Jag kan garantera att de inte gjort några dubbelblindtester utan kommit fram till detta med andra metoder. Att vetenskapen sedan bevisat att växterna haft precis de egenskaperna som människor som använt dem implicit sagt, är ju intressant.
Att man i vetenskaplig mening inte bevisat ett fenomen, betyder inte att man måste ta en utsaga om fenomenet med en nypa salt! Jag ser blindtesten som den slutgilitiga valideringen av andra undersökningar, jag börjar ju aldrig där (med blindtest). De gånger jag använt mig av blindtest har de alltid bekräftat den öppna lyssningen dessutom.
DVD-ai skrev:Hur går det med äventyren för TS och pre-25'an ?
niklas skrev:FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas
Om inte detta är ett personangrepp som renderar avstängning så vet jag inte vad som är det. Någon Admin får gärna svara på det.FBK skrev:och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig),
Mer personangrepp. Du känner alltså till vilka känslor som uppstår i mig när jag läser/skriver inlägg på faktiskt.se? Fascinerande!FBK skrev:men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald
Problemet kanske är att det finns olika definitioner på enfald.FBK skrev:och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då,
Men är det verkligen bra med mer innehåll, vilketsomhelst? Behöver det inte ens handla om hifi? Jag tycker tvärtom att mindre ovidkommande brus och mer fakta och tips vore bättre. Och en bra sökfunktion.FBK skrev:och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst.
Ok, så du vill förbjuda den frågan. Finns det fler frågor du vill förbjuda/censurera?FBK skrev:När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
Det kommer ju aldrig att inträffa och är absolut inte något jag hoppas på. Istället vore det intressant att se vart diskussionerna kunde ta vägen bortom hifi-flosklerna. Kanske skulle möjligheten öppnas upp för fler att lära sig saker, på riktigt, istället för att skapa mer förvirring.FBK skrev:Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.
Jag tror det är ett klokt beslut. I all välmening, du verkar inte må bra, du verkar inte ha roligt här.
niklas skrev:Rydberg skrev:men jag gillar inte attityden som vissa här i vissa fall ger uttryck för: Det enda som har värde är blindtester och allt annat har mer eller mindre inget värde (så länge det inte gäller var vredet ska stå på en bc60-burk, där behövs inget blindtest naturligtvis).
Vänta lite nu, vilka är "vissa"? Skriver du om mig? Jag känner nämligen inte alls igen att jag skulle ha skrivit så. Det känns inte helt ok för mig att behöva försvara saker som andra ev. kan ha skrivit någon gång i internets historia. Man måste väl för tusan få ställa en fråga utan att bli anklagad för att ha en "attityd" och sedan behöva läsa efterföljande spekulationer om hur elak jag är som person?
RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.
RMA skrev:niklas skrev:FBK skrev:Du är en liten enfaldig människa niklas
Om inte detta är ett personangrepp som renderar avstängning så vet jag inte vad som är det. Någon Admin får gärna svara på det.FBK skrev:och tillhör skaran som blir skadeglad när någon tröttnar (säger en hel del om dig),
Mer personangrepp. Du känner alltså till vilka känslor som uppstår i mig när jag läser/skriver inlägg på faktiskt.se? Fascinerande!FBK skrev:men jag vet att det finns dem som inte blir skadeglada utan som vill se ett Faktiskt med motsatsen till enfald
Problemet kanske är att det finns olika definitioner på enfald.FBK skrev:och det förstår jag för det blir ett klart mer *innehållsrikt* Faktiskt då,
Men är det verkligen bra med mer innehåll, vilketsomhelst? Behöver det inte ens handla om hifi? Jag tycker tvärtom att mindre ovidkommande brus och mer fakta och tips vore bättre. Och en bra sökfunktion.FBK skrev:och allt positivt det medför och det ska vara roligt att dela med sig av sina erfarenheter utan att få *är det blindtestat* upptryck i fejjan, om inte håll tyst.
Ok, så du vill förbjuda den frågan. Finns det fler frågor du vill förbjuda/censurera?FBK skrev:När alla sitter med samma grejer, har lärt sig att tycka likadant och allt är blindtestat så finns det inte mycket av nyfikenheten kvar, halleluja och amen skulle man kunna säga.
Det kommer ju aldrig att inträffa och är absolut inte något jag hoppas på. Istället vore det intressant att se vart diskussionerna kunde ta vägen bortom hifi-flosklerna. Kanske skulle möjligheten öppnas upp för fler att lära sig saker, på riktigt, istället för att skapa mer förvirring.FBK skrev:Sådan här trådar har man upplevt förr och tagit ett brejk när man tröttnat, men det känns lite annorlunda nu. Så tack DVD-ai, men jag avstår då det finns annat att göra än att skriva lite här.
Jag tror det är ett klokt beslut. I all välmening, du verkar inte må bra, du verkar inte ha roligt här.
Som TS hoppar jag in här fast jag brukar undvika sånt här bråk. Håller med Niklas. FBK du verkar vara en trevlig person men du behöver inte ta det så allvarligt, lite olika åsikter ska man kunna diskutera utan att ta det för personligt.
Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor. Jag ställde en enkel liten fråga (som hade kunnat besvaras med ett kort Ja eller Nej). Detta renderade i att jag har: ifrågasatt upplevelser, befinner mig i omständigheter som jag försvarar, bråkar, är förrättningsman i domstol, veritabelt trams, går miste om mycket, kräver nivåanpassade blindtester, har hål huvet, vill lägga ner forumdelar, är enfaldig, skadeglad, har "attityd", m.m. Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
FBK skrev:Många blir jäkligt styva i korken bakom tangentbordet, men när man träffar dem IRL så är det nästan alltid tyst och de vågar inte visa upp sitt sätt rätta tryne som de har på internet.
niklas skrev:Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor.Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.
Goldfinger skrev:RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.
Hörbart transparent pratar vi då förstås.![]()
Är inte det detsamma som neutralt?
Vilka andra sätt tänker du på?
Mätbara distorsionsfenomen/färgningar som ligger under hörtröskeln eller?
niklas skrev:Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.
RogerGustavsson skrev:Transparens är för mig mera en term för upplösning, hur pass långt in i en inspelning man kan höra. Neutralitet är mera en fråga om balanser mellan olika egenskaper. I princip kan man ha en fantastisk transparens men utan neutralitet.
Nattlorden skrev:niklas skrev:Kan det inte få stå kvar? Som nåt slags monument över ängsliga hifi-människor.Nattlorden skrev:Mods - kan vi få skräpet urlyft ur tråden, snälla??
Iofs har du en poäng med det, men likfullt - är Pre-25 värd en sådan behandling?
RogerGustavsson skrev:Goldfinger skrev:RogerGustavsson skrev: En länk i kedjan kan vara transparent men behöver inte nödvändigtvis vara neutral på andra sätt.
Hörbart transparent pratar vi då förstås.![]()
Är inte det detsamma som neutralt?
Vilka andra sätt tänker du på?
Mätbara distorsionsfenomen/färgningar som ligger under hörtröskeln eller?
Tror jag skrev det, viewtopic.php?p=1814837#p1814837
Transparens är för mig mera en term för upplösning, hur pass långt in i en inspelning man kan höra. Neutralitet är mera en fråga om balanser mellan olika egenskaper. I princip kan man ha en fantastisk transparens men utan neutralitet.
niklas skrev: Nog för att man dragit in en del på psykvården, men såhär illa ställt trodde jag inte det var. Man kan inte annat än le åt eländet. FBK, Rydberg och Sprudel - var rädda om er karma.