Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Manor

Tips runt Ino Audio

Inläggav Manor » 2016-02-22 16:02

Hej!

Jag har suttit och läst en hel del information på detta forum sedan i fredags.
Detta efter en diskussion om HiFi med en närsittande kollega som hade ett par för mig helt okända högtalare med namn Ino Audio pi60s.

Väldigt mycket av det jag har läst sedan dess runt tankegångarna runt Ino Audios högtalare låter väldigt vettigt, tycker jag.
Jag har förstått att vissa tankegångar är lite kontroversiella, men det mesta (allt) verkar vara baserat på fakta...och de flesta (alla) verkar åtminstone gilla hur dessa högtalare låter.
Bara det faktum att det inte diskuteras att måla kanterna på CD-skivor med en speciell penna, eller att man måste ha vattenkylda högtalarkablar känns bra ;).

Den musik som jag lyssnar på är MP3:or av högre kvalitet från egen server samt Spotify.
Merparten körs via lite olika SlimDevice Squezzebox:ar, där SlimDevice Squeezebox 3 anses ha en hyfsad "DAC" om jag tolkat saken rätt. I ärlighetens namn så hör jag ingen skillnad på den och exempelvis Squezzebox Duett. Jag kommer inte dra igång någon vinylspelare, som det känns nu...och vill helst inte ens hantera CD-skivor.

Jag vet nog inte ens riktigt vad som är bra ljud annat än när jag tycker om vad jag hör så blir jag inte "trött i huvudet" och att man helt plötsligt kan lyssna på helt andra genrer än vad man i normala fall lyssnar på...det är kanske en indikering om att ljudet är bra (eller "rent")...

För att börja i någon ände så skulle jag vara intresserad av ett par högtalare till datorn.
Jag tänkte driva dem med något liknande en billig förstärkare av typen BRIK med dess tillhörande DAC.
piP och piPs är nog lite för stora/dyra/exklusiva för detta ändamål, men vad skulle man kunna tänka sig istället?

I vardagsrummet har jag en 7.1 Harman Kardon hembioförstärkare och högtalare från Cerwin Vega.
Inte skönspelande men mycket "bang for the buck", har jag tyckt hittills. I sonens rum står fortfarande mina första Cerwin Vega högtalare kvar...de kunde få saker att gunga i mitt pojkrum när man poppade på med Pink Floyds The Wall. Jag är väl medveten om att kanske allt annat "låter bättre", men har varit glad och nöjd med dem ändå.

Vad skulle man kunna tänka sig istället? Kan hembioförstärkaren behållas så är det ett plus, och jag vill gärna fortfarande ha surroundljud...vilka högtalare bör jag titta vidare på då (i Ino Audio serien).

Stort tack för lite tips på förhand,
Manor
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 16:04

Hej och välkommen Manor :)

För datorn så har jag själv en brik med ett par ino piPs. Är dessa för dyra så finns ju piM och piX att kolla på. Dessa låta helt ok för sin storlek tycker jag.

Vad gäller vardagsrummet. Först och främst så behöver vi veta vilken prisklass du tänkt dig. Ino har ju högtalare från några få tusen upp till årslöner. Dessutom så kan det vara bra att veta vilket avstånd du sitter på och hur stort rummet är.
Receivern känner jag inte personligen till, men jag tvivlar på att den är den största boven så behåll den så länge iaf anser jag.

Har du pengarna så är ett par pi60s ett par mycket fina högtalare.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-02-22 16:30

Det finns ett para Guru Junior på Tradera. Med lite tur blir dom billigare än piP. Jag har haft piP tidigare och är väldigt nöjd med mina (nyss införskaffade) juniorer. Dom är små. Mycket små. Eller så är det jag som blivit större med åren... :oops: Jag gissar (!) att dom funkar bra även vid lyssning så nära som vid skrivbord, men dom fyller helt klart upp ett vardagsrum i en lägenhet med.

/en john

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 17:54

enJohn skrev:Det finns ett para Guru Junior på Tradera. Med lite tur blir dom billigare än piP. Jag har haft piP tidigare och är väldigt nöjd med mina (nyss införskaffade) juniorer. Dom är små. Mycket små. Eller så är det jag som blivit större med åren... :oops: Jag gissar (!) att dom funkar bra även vid lyssning så nära som vid skrivbord, men dom fyller helt klart upp ett vardagsrum i en lägenhet med.

/en john

Bra tips, det ska jag kolla upp lite :).

/Manor
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-22 17:59

Om du finns i 08regionen skulle du kunna få låna ett par piX och en Brik för att testa.
\\Sky

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2016-02-22 18:00

Man kanske ska klargöra att Guru är en kommersiell variant av ino.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 18:11

AndreasArvidsson skrev:Hej och välkommen Manor :)

Stort tack för det :).

AndreasArvidsson skrev:För datorn så har jag själv en brik med ett par ino piPs. Är dessa för dyra så finns ju piM och piX att kolla på. Dessa låta helt ok för sin storlek tycker jag.

Var kan jag hitta mer information runt piM och piX? Det mesta jag har sett rör piP, pi60/pi60s och än större varianter.

AndreasArvidsson skrev:Vad gäller vardagsrummet. Först och främst så behöver vi veta vilken prisklass du tänkt dig. Ino har ju högtalare från några få tusen upp till årslöner. Dessutom så kan det vara bra att veta vilket avstånd du sitter på och hur stort rummet är.
Receivern känner jag inte personligen till, men jag tvivlar på att den är den största boven så behåll den så länge iaf anser jag.

Det var en lite svår fråga. Självklart finns det ju ett tak och det ligger inte på en årslön (som det känns just nu), det skulle vara kul att få alternativ som kanske kan baseras på pi60 eller pi60s som fronthögtalare... Vardagsrummet är inte optimalt sett till akustik, antar jag. Det är i hopslaget med matrummet och hyggligt stort (45-50 m2), relativt stora fönsterytor, sittavstånd cirka 3,5-4 meter.

Receivern är en Harman Kardon AVR370. Jag länkar till en kortare beskrivning av den:
http://www.ljudochbild.se/test/5-hemmabioreceivrar-3-billigare-alternativ/harmankardon-avr-370

AndreasArvidsson skrev:Har du pengarna så är ett par pi60s ett par mycket fina högtalare.

Ja, sådana har ju kollegan och han verkar ju väldigt nöjd :). Det fanns t.o.m på Blocket med två pi60s + två bs60...74.000:- som kanske inte lät som direkt billigt då man även behöver en center + ett antal surround-högtalare. Jag skulle kanske också vilja beställa nya för att få valfritt utseende.

/Manor
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 18:22

Ok du har en del pengar att röra dig med iaf. Då du har en ganska stort rum med ett hyfsat lyssningsavstånd så skulle jag gärna gå på något som kan flytta lite mer luft i basen.
pi60 + bs60 tex. Det är en lösning som jag rekommenderar framför pi60s utan bs60. Givet att man inte köper pi60s och kompletterar med bs60 i framtiden då :lol:

Sedan om du är riktigt basglad och gillar att spela starkt så finns det ju basmoduler också, men nu börjar vi dra iväg kostnadsmässigt så jag skulle inte rekommendera dessa om du inte verkligen behöver den kapacitet.
Om du lyssnar hos kollegan hur tycker du då att kapaciteten räcker till?

Gällande surround och center så har Ino dessa. Surround så finns det 2st modeller. a1 och a2. a1 är egentligen till de lite mindre högtalare piP, pi25, men i lite större antal(tex 8st) så fungerar dessa bra till pi60. De större a2 är en hel del dyrare och spränger ganska fort en mindre budget.

Vad gäller center så säger jag att testa utan! Jag har i alla år kört utan center och så länge man inte sitter långt ut på sidan så låter det mycket bra. Center är något man köper för gästernas skull anser jag. Jag personligen skulle satsa mer på frontkanalerna om man inte har väldigt stor budget.

Prisvärt:
2x pi60
2x bs60
8x a1
* 1x 14 som center

Dyrt men riktigt bra:
2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center

Ännu dyrare, för basnarkomaner och allmänna galningar:
2x i16s
4x profY-4
8x a2
1x cr80s delningsfilter
* 1x 16s som center

* Om du verkligen vill ha en center. Jag rekommenderar dock att testa utan först.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-22 18:29

AndreasArvidsson skrev:Ännu dyrare, för basnarkomaner och allmänna galningar:
2x i16s
4x profY-4
8x a2
1x cr80s delningsfilter
* 1x 16s som center

Manor, du ska veta att det där inte är helt olikt Andreas eget system!

Bara så att du vet var du hamnat, menar jag... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 18:29

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ännu dyrare, för basnarkomaner och allmänna galningar:
2x i16s
4x profY-4
8x a2
1x cr80s delningsfilter
* 1x 16s som center

Manor, du ska veta att det där inte är helt olikt Andreas eget system! :D

Hss nu ;)

Hade jag kunnat motivera för mig själv att lägga pengarna så hade det vart mer likt, men signatursystemen är inte gratis direkt.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 19:21

sky_eye skrev:Om du finns i 08regionen skulle du kunna få låna ett par piX och en Brik för att testa.

Har du möjligtvis några till salu?
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 19:24

RMA skrev:Man kanske ska klargöra att Guru är en kommersiell variant av ino.

Jo, jag har noterat det när jag läst runt lite. Ändå inte riktigt samma-lika grejer ändå om jag förstått saken rätt.
Senast redigerad av Manor 2016-02-22 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 19:29

AndreasArvidsson skrev:Ok du har en del pengar att röra dig med iaf. Då du har en ganska stort rum med ett hyfsat lyssningsavstånd så skulle jag gärna gå på något som kan flytta lite mer luft i basen.
pi60 + bs60 tex. Det är en lösning som jag rekommenderar framför pi60s utan bs60. Givet att man inte köper pi60s och kompletterar med bs60 i framtiden då :lol:

Sedan om du är riktigt basglad och gillar att spela starkt så finns det ju basmoduler också, men nu börjar vi dra iväg kostnadsmässigt så jag skulle inte rekommendera dessa om du inte verkligen behöver den kapacitet.
Om du lyssnar hos kollegan hur tycker du då att kapaciteten räcker till?

Gällande surround och center så har Ino dessa. Surround så finns det 2st modeller. a1 och a2. a1 är egentligen till de lite mindre högtalare piP, pi25, men i lite större antal(tex 8st) så fungerar dessa bra till pi60. De större a2 är en hel del dyrare och spränger ganska fort en mindre budget.

Vad gäller center så säger jag att testa utan! Jag har i alla år kört utan center och så länge man inte sitter långt ut på sidan så låter det mycket bra. Center är något man köper för gästernas skull anser jag. Jag personligen skulle satsa mer på frontkanalerna om man inte har väldigt stor budget.

Prisvärt:
2x pi60
2x bs60
8x a1
* 1x 14 som center

Dyrt men riktigt bra:
2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center

Ännu dyrare, för basnarkomaner och allmänna galningar:
2x i16s
4x profY-4
8x a2
1x cr80s delningsfilter
* 1x 16s som center

* Om du verkligen vill ha en center. Jag rekommenderar dock att testa utan först.

Kanontips, stort tack för det.
Nu låg det ute en ny annons på pi60s + bs60 för ett bättre pris på Hifimagasinet.
Jag är väl inte riktigt i köpartagen än...jag har inte ens lyssnat på några Ino-högtalare överhuvudtaget...men man måste ju ha en plan :).

Att kombinera ihop detta med hembiointresset skulle vara optimalt. Det blir en hel del film och TV-serier som det tittas på i veckorna.

Om man skulle fokusera på ditt föreslagna mellanalternativ:
2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center
...kan jag driva allt detta med nuvarande receiver...om ja, hur då?

/Manor
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 19:36

Manor skrev:Kanontips, stort tack för det.
Nu låg det ute en ny annons på pi60s + bs60 för ett bättre pris på Hifimagasinet.
Jag är väl inte riktigt i köpartagen än...jag har inte ens lyssnat på några Ino-högtalare överhuvudtaget...men man måste ju ha en plan :).

Att kombinera ihop detta med hembiointresset skulle vara optimalt. Det blir en hel del film och TV-serier som det tittas på i veckorna.

2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center

/Manor

Har du inte lyssnat på din kollegas system? Isf skulle jag starta med det innan jag planerar vidare.

Ja det går, med brasklapp på bs60.
* pi60s kopplas på frontutgångarna(Front left, Front right).
* bs60 parallellkopplas på pi60s terminalerna. bs60 kräver dock separation mellan för- och slutsteg för en kontrollbox. Alternativt om du bara har en analog källa så kan du sätta den innan försteget.
* i16s kopplas på centerkanalen.
* a2 kopplas 3st(parallellt) på surround left, 3st(parallellt) på surround right, 1st på SBL och 1st på SBR.

EDIT: Glömde nämna bs60 kontrollboxen.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-22 20:02

Manor skrev:
sky_eye skrev:Om du finns i 08regionen skulle du kunna få låna ett par piX och en Brik för att testa.

Tyvärr inte, men du kan få prova dem och se vad du tycker.
Om du kommer på besök kan du provlyssna i14 och piP när du ändå är här.
\\Sky

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 20:24

sky_eye skrev:
Manor skrev:

Tyvärr inte, men du kan få prova dem och se vad du tycker.
Om du kommer på besök kan du provlyssna i14 och piP när du ändå är här.

Bussigt, jag har nu fått lite olika tips att fundera på :).
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 20:29

AndreasArvidsson skrev:

2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center

/Manor

Har du inte lyssnat på din kollegas system? Isf skulle jag starta med det innan jag planerar vidare.

Ja det går.
* bs60 parallellkopplas på pi60s terminalerna.
* a2 kopplas 3st(parallellt) på surround left, 3st(parallellt) på surround right, 1st på SBL och 1st på SBR.

Det låter ju som att det skulle kunna fungera med nuvarande receiver då :).

Nej, jag har inte provlyssnat på kollegans pi60s. Jag kände inte ens till hans intresse förrän sent i fredags, och Ino Audio hade jag aldrig hört talas om.
Det senare är å andra sidan inte så konstigt då jag som mest läst lite "lättare lektyr" i ämnet och endast besökt ett fåtal butiker (typ Hifi-klubben och BestSound).
Lite roligt i billjud har jag haft i mina dagar, men det är ju sällan det låter "bra/vilsamt" i en bil utan blir mest dunka-dunka högt...
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-22 20:42

Om du vågar, så provlyssna dem. Om du vet att du aldrig kommer att vilja slanta upp så mycket för ett par högtalare - håll dig långt undan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-22 20:44

Jag känner igen mig en del i TS tankegångar från när jag först fick nys om Ino audio. Jag instämmer med tidigare rekommendationer att lyssna hos kollegan först. Sedan är en demo hos konstruktören själv en upplevelse som alla borde testa. Då har man också chansen att syna honom i sömmarna. Jag har varit på några demos och jag förundras varje gång av att männskan har svar på alla frågor. MEN, ta mig inte på mitt ord utan boka in en demo och fråga på själv. Är du det minsta teknik/fysik-intresserad kommer du inte bli besviken.

Även om vi är en hel del (dessutom i extra koncentrerat format här på faktiskt) som är nöjda med vad vi har så finns det en del som är kritiska. Jag har själv pi60s som drivs av en vanlig Marantz hemmabioreceiver. På detta forum bråkas det ibland om ino och Öhman och jag har själv lite svårt att förstå detta. Det är för mig uppenbart att Öhman själv är nöjd med sina högtalare och han kan desutom, väldigt ingående, förklara varför de ser ur och låter som de gör. Många som hört dem gillar ljudet och många andra är väldigt kritiska till hyllningen av högtalarna. Jag har dålig uppfattning om hur många av dem som är kritiska faktiskt har hört högtalarna i fråga, och dessutom i rum och med placering som gör dem rättvisa.

Nu kräker jag inte ur mig detta för att skapa en stor debatt (den finns redan i många andra trådar) utan mest för att jag hade själv velat läsa texten ovan när jag var ny i detta. Med detta sagt vill jag varmt rekommendera dig att lyssna på Ino audio, men i ett bra rum. De flesta som har dessa högtalare verkar ha ett hum om ifall det låter bra hemma hos dem. Hos mig är det en del akustikfix kvar innan det låter riktigt bra. Men provlyssna definitivt innan du köper dem. Det kan ju hända att du inte tycker att det är något för dig. Detta är ju för övrigt något som Öhman själv ofta påpekar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-22 21:16

Om man inte är skogstokig, som många är här:

pi25 - Bra högtalare som kan spela starkare än piP. Behöver inget stativ

pi60 - Kostar mer än dubbelt så mycket som pi25, men är tre gånger så bra. Nu har vi passerat gränsen för vad många vill betala för högtalare idag.

pi60s - kostar för mycket för vad den presterar bättre än pi60. Det där lilla extra som både kostar mer att få fram, men också det som gör att man kan få en del av en kundkrets att betala massor mer.

pi60 + bs60 - Oerhört smartare val än pi60s. Har du kommit hit behöver du ingen större lista. Då vet du redan allt som finns.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-02-22 21:26

Manor skrev:
AndreasArvidsson skrev:

2x pi60s
2x bs60
6-8x a2
* 1x 16s som center

/Manor

Ja det går.
* bs60 parallellkopplas på pi60s terminalerna.

Det låter ju som att det skulle kunna fungera med nuvarande receiver då :).

Nej, jag har inte provlyssnat på kollegans pi60s. Jag kände inte ens till hans intresse förrän sent i fredags, och Ino Audio hade jag aldrig hört talas om.
Det senare är å andra sidan inte så konstigt då jag som mest läst lite "lättare lektyr" i ämnet och endast besökt ett fåtal butiker (typ Hifi-klubben och BestSound).
Lite roligt i billjud har jag haft i mina dagar, men det är ju sällan det låter "bra/vilsamt" i en bil utan blir mest dunka-dunka högt...

Andreas Arvidssons svar stämmer inte riktigt. För att kombinationen pi60 och bs60 ska bli korrekt för att kunna ställa in frekvensgången följer det med en liten passiv kopplingsburk med en ratt där man ställer nivån på basregistret. Denna burk heter bc60. Burken ska placeras mellan försteg och slutsteg. På din receiver finns inte ingångar för slutstegen (dock pre-out). Burken går att koppla på förstärkare med så kallad tape-monitorloop också, men det brukar inte finnas på hembioreceivrar.

Mitt råd kan vara att du då börjar med vanliga pi60 och väntar med att komplettera med bs60, då kan du skaffa ett slutsteg senare i samband med bs60. AVR370 tror jag är en bra apparat.

Men som vanligt; man köper inte högtalare utan att provlyssna noga först.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-22 21:30

Att börja med ett par pi60 är en -väldigt- bra start. De spelar väldigt fint och homogent i hela registret. Det kan nästan vara synd att greja med basmoduler och dylikt. Det är lite marigt att få till samma rena ljud i hela registret, enligt mig själv. Men när det väl funkar med basstöd och basmoduler är det rätt mysigt med renare och djupare bas.
Hur fan ska jag få tag på ett Ino cr80s ? Det lär bli marigt nu. :) Jag har ju Onkyo 707 delningsfilter. Säkert bara skräp.

(Jag har både bc60 och filterkomponenter till bs60 lösa i en kasse. Det fanns ett filter en gång till varje burk, men det plockades ut och togs isär.)
Senast redigerad av mrGaskill 2016-02-22 21:52, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 21:30

Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.

Användarvisningsbild
Audiohd

Inläggav Audiohd » 2016-02-22 22:36

En annan Ino Audio fråga. Jag har ett par piPs, verkligen underbara högtalare.

Funderar på ett gallerskydd till elementen. Men som jag förstår existerar det tyvärr inte några
sådana färdiga. Har sett exempel på användande av galler till datorfläkt, men tycker det är
fult. Är det någon som vet om det finns några passande att köpa? Bäst skulle så klart vara
något snyggt som täcker båda elementen.
If songs were lines in a conversation the situation would be fine.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-22 23:04

Mitt tips till ett så pass stort rum är tveklöst i14 och ett par hemmabyggda (eller bortabyggda om kunskap/intresse inte finns) baslådor drivna av ett PA-steg och delade i HK:n.
Det är i särklass mest bang for the buck, och sen kan ni skriva precis vad ni vill. :wink:

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-02-22 23:09

bakerman22 skrev:Mitt tips till ett så pass stort rum är tveklöst i14 och ett par hemmabyggda (eller bortabyggda om kunskap/intresse inte finns) baslådor drivna av ett PA-steg och delade i HK:n.
Det är i särklass mest bang for the buck, och sen kan ni skriva precis vad ni vill. :wink:

Förutom att jag delar med MiniDSP är det den setup jag kör.
Lägg till en klase hemgjorda runtomkringljudshögtalare så låter det riktigt kul.
\\Sky

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-22 23:11

Hur sa de i Hassan? Har ni hemlagat mos? Nej, okej då är det kiosklagat. Jag tänkte på basmodulerna. (Bogdan på Bamsegrill)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-22 23:29

Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 23:45

Fantastiskt många och ärligt bra svar på kort tid, det uppskattas :).

pi60 (eller pi60s) utan separata extra basar låter spontant som en riktigt vettig start.
Fungerar det att behålla center, bas och bakhögtalarna som jag har, eller är det att sabba eller komplicera tillvaron?

Baserat på att jag ännu inte lyssnat på en enda Ino Audio högtalare så undrar man ju om de verkligen kan fylla upp rummet med ljud på samma sätt som nuvarande Cerwin Vega kan...eller om man i stället ska fokusera på att driva dem med något annat och placera dem i gillestugan istället? Det är ett mindre rum men ligger i suterängdelen av huset och kan kanske "fixas till" låter rent akustikmässigt? Om detta är ett vettigt alternativ vad ska man då satsa på för typ av förstärkare som för en rimlig peng kan matcha behovet som pi60/pi60s ställer?
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 23:46

Rydberg skrev:http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=161232

Japp, jag har sett annonsen och mailat lite frågor till säljaren :).
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-22 23:51

Jag kör själv med pi60s sedan ca 10 år och har elektronik för en kvarts mille till dem, de svarar hela tiden på förändringarna jag gör i anläggningen, fantastiska högtalare. De spelar bra även med en min Marantz SR7010 men inte i närheten vad de gör med mina andra grejor.

Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare :)

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-22 23:52

AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.

För rent musiklyssnande så skulle det kunna fungera, men om det är till "hembion" så har jag ett antal olika ingångar. En HTPC baserad på Intel NUC med OpenElec, Apple TV, Blu-ray spelare, DVD/CD spelare, Squeezeboxen.

Som jag nämnde så kanske starten på mitt "nya liv" ska göras i gillestugan istället.
Då kan man smyga igång lite försiktigare än vad man kan när hela hembio-ljud-delen ska uppgraderas.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-22 23:53

Manor skrev:
AndreasArvidsson skrev:Johan_Lindroos har helt rätt gällande kontrollboxen till bs60. Jag tänkte kolla upp den biten hos din receiver, men glömde totalt bort det. Hur många källor har du? Om du bara har klämboxen så kan du sätta kontrollboxen mellan klämbox och reveiver.

För rent musiklyssnande så skulle det kunna fungera, men om det är till "hembion" så har jag ett antal olika ingångar. En HTPC baserad på Intel NUC med OpenElec, Apple TV, Blu-ray spelare, DVD/CD spelare, Squeezeboxen.

Som jag nämnde så kanske starten på mitt "nya liv" ska göras i gillestugan istället.
Då kan man smyga igång lite försiktigare än vad man kan när hela hembio-ljud-delen ska uppgraderas.

Ok. Isf behöver du ett externt slutsteg om du skall ha basstöd då dessa har en kontrollbox som måste kopplas innan slutsteg.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 00:01

Rydberg skrev:Jag kör själv med pi60s sedan ca 10 år och har elektronik för en kvarts mille till dem, de svarar hela tiden på förändringarna jag gör i anläggningen, fantastiska högtalare. De spelar bra även med en min Marantz SR7010 men inte i närheten vad de gör med mina andra grejor.

Har du råd med ett par pi60s så köp, sen slipper du tänka på högtalare :)

Det låter ju ypperligt.
Är "signatur" tillägget i pi60s värt merkostnaden mot pi60 i dina ögon (hmm öron)?
Får kan vara fräck att fråga vad du använder för förstärkare till dina pi60s?

Om jag har dålig kontroll på högtalare så är det inget mot vad jag har när det kommer till förstärkarsidan. Visst har jag sett och läst om olika namn, men de har varit i en helt annan prisklass än där jag hittills befunnit mig. Mina senaste receivers har legat i 8000-12000;- klassen där den senaste HK AVR370 faktiskt var billigare än de tidigare...det är väl simplare teknik i denna mer "digitala" pryl, ovh den var betydligt lättare (rent tyngdemässigt) än den tidigare Pioneer som jag hade.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-23 00:13

Jag har aldrig hört vanliga pi60 låta lika bra som pi60s, så i mina öron är det ett enkelt val. Jag kör med ett par Bryston 28B-SST men det finns billigare steg som också presterar bra, Holographic Audio AMP 27 ska vara ett sådan steg. Det viktigaste är att du lägger pengarna på ett par pi60s sen kan du uppdatera rum och och elektronik vart efter.

Mina steg
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 00:34

Tror ni verkligen att ett par pi60s fyller ut 50 kvadrat på fyra meters lyssningsavstånd när det ska tittas på film?
Jag tror det inte. Men jag har kanske andra krav.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-23 00:53

Allt beror på lite vad dina mål är. Vad värderar du mest i ljudet? Du kanske sitter nöjd om du bara köper a2 för din surround t.ex. och väntar med resten. Om det är knivskarp ljudbild du längtat efter så kommer pi60s vara en jäkla uppgradering. Om det är bas du längtat mest efter så är antagligen i16s + hemmabyggda 18":are det vettigaste.

Ett förslag:

Återgivning i värdsklass men som kanske saknar lite bas i ditt enorma rum:
pi60s - L&R
i16s - center
a2 - surround: 6 stycken för 5.1 och 8 stycken för 7.1.

pi60s hade jag tagit om jag hade velat ha en fullrange-högtalare. Vissa säger att det inte är skillnad mellan s och icke s-modeller men jag har hört(upplevt om ni så vill) skillnad mer än en gång mellan dessa.

Om du skall ha en center så hade jag starkt rekommenderat i16s. Inte bara för att jag själv har en och är nöjd med den utan också för att om man ändå skall ha en center så är det värt att köpa en bra en. Annars kommer du märka direkt att du har bättre ljud med fantomcenter än med en liten pluttcenter. Använd inte din gamla center till pi60s. Det gäller inte bara Ino utan alla märken. Du vill ha så lika LCR som möjligt.

Om du vill ha mer bas än vad pi60s kan leverera köp bs60 eller tänk till ordentligt på vad som är möjligt i ditt rum. Har du plats för minst fyra basar? För det kommer du behöva. Kör inte delat om du inte planerar för minst fyra basar. Jag säger detta för jag själv inte köpte fyra direkt och om du är kräsen på att det skall låta rätt så vill du ha fyra när du börjar pumpa in lite tryck i rummet. Slösa inte tid på att försöka kalibrera två.

Jag vet inte hur mycket pengar du vill lägga på detta men om du t.ex. bara har råd med en sak från Ino så hade jag sagt pi60s. I ett bra rum blir det inte bättre än så här. Du kan få mer bas visst, du kan spela starkare med större modeller visst, men ljud blir inte mer magiskt än pi60s i ett bra rum.

Med allt detta sagt är det inte överdrivet med typ 6 stycken 18"-basar i ditt rum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 07:42

bakerman22 skrev:Tror ni verkligen att ett par pi60s fyller ut 50 kvadrat på fyra meters lyssningsavstånd när det ska tittas på film?
Jag tror det inte. Men jag har kanske andra krav.

Miljöskada. För mina föräldrar så hade piP räckt i den situationen - med marginal.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-02-23 07:58

Jo, piPs räcker i princip för mig på 40 kvadrat. Det räcker med god marginal med pi60/pi60s.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-23 09:22

Manor skrev:pi60 (eller pi60s) utan separata extra basar låter spontant som en riktigt vettig start.
Fungerar det att behålla center, bas och bakhögtalarna som jag har, eller är det att sabba eller komplicera tillvaron?

Hej och välkommen! Ja, pi60 är en väldigt bra start. Jag tror att behålla center och bas är en mindre bra idé, de kommer nog tyvärr bara att förstöra ljudbilden (men du kanske inte är så kräsen vad gäller film). Bakhögtalarna skulle jag dock behålla.

Baserat på att jag ännu inte lyssnat på en enda Ino Audio högtalare så undrar man ju om de verkligen kan fylla upp rummet med ljud på samma sätt som nuvarande Cerwin Vega kan...eller om man i stället ska fokusera på att driva dem med något annat och placera dem i gillestugan istället?

Inga problem för pi60, skulle jag säga. Men som sagt, provlyssna först, helst hos Öhman.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 09:38

@ Manor.

Det kommer att vara massor av folk i den här tråden som kommer att rekommendera dom betydligt dyrare signaturmodellerna.
Varför? "För att dom låter mycket bättre".

Då kan du fråga hur många av dom som har lyssnat på samma modell , både signatur och icke signatur, nivåmatchat och blint i samma rum.
Det har i princip ingen gjort.

Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.
Du kommer aldrig höra någon skillnad.

Är feelgood jätteviktigt är signatur valet.

Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-23 10:14

Ja, om pengar är en faktor så bör du definitivt lyssna på pi60, pi60s och något i stil med i28 + basmoduler. Jag har inte hört pi60s, men jag kan tänka mig in i att vissa tycker skillnaden är värd pengarna. Lyssnade man och hade råd så skulle jag kanske vilja ha pi60s själv av olika skäl. De lär ju inte spela sämre än pi60. Än har jag dock inte varit onöjd nog med mina pi60 för att motivera mg att försöka lyssna på s-modellen.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 10:18

Håller med bagaren. Trots att jag själv spelar på signaturmodellen. Du får till exempel basstöden BS60 för de pengarna. Jag hade och har inte plats för BS60, annars hade jag nog satsat på pi60 + BS60 men jag hade förmodligen varit nöjd med pi60 enbart. Jag spelar i lägenhet med en öppen yta på cirka 30 kvadratmeter vilket är mindre än du, men jag spelar väldigt sällan ens i närheten av vad min receiver på ca 150 watt presterar, och då ska pi60s klara typ dubbelt så mycket. Ärligt talat hade jag klarat mig på piP för majoriteten av mina lyssningar, typ när jag diskar och lyssnar på pod och när jag sitter och läser eller pluggar med klassisk musik i bakgrunden.

Om du har spanat in nattlordens medlemspresentation så hade han svårt att övertala folk om att det var piP han spelade på när de stod bredvid ett par monster till högtalare (dock inte ino). Så kapabla är de om de är rätt placerade i rätt rum, och man inte spelar för starkt. Så åter igen: provlyssna både piP och pi60(och s). Både dem får man oftast höra i källaren hos Öhman.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 10:20

Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i :).

Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden :).

Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-23 10:41

ostmaccan skrev:Om du har spanat in nattlordens medlemspresentation så hade han svårt att övertala folk om att det var piP han spelade på när de stod bredvid ett par monster till högtalare (dock inte ino). Så kapabla är de om de är rätt placerade i rätt rum, och man inte spelar för starkt.

Ja. Och de flesta icke-hifinördar vill inte heller lyssna så högt som piP fixar. Sen har en del av oss på detta forumet fått uppleva/lärt sig hur högt man egentligen kan spela med kapabla högtalare, tillräcklig effekt och välinspelad musik... Men det tog mig många år i hifisvängen innan jag stötte på de som spelade så högt... så att det rekommenderas så stora system här är egentligen ganska unikt, för det spelas sällan så högt i hifikretsar annars. ( Det är väl i hemmabiosvängen som det annars förekommer stora bassystem och effektiva högtalare med hornladdning för att spela högt. )

Jag spelar fortfarande mina piP dagligen, då de tjänstgör i TV-rummets anläggning och på de volymer vi spelar där har jag inget att klaga på alls. Iofs har de stöd i basen, men det hade säkert räckt utmärkt 360 dagar om året (de då det inte hifi-demas för någon alltså).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-23 10:54

bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.

Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....

Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 11:00

Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Just nu befinner man sig väl i den sköna sitsen att man kan planera, fundera och läsa runt.
På något sätt är det mer än halva lyckan kan jag tycka, och detta oavsett vilket område som man grottar in sig i :).

Jag lutar nu mer åt att fixa till ljud i "gillestugan" än att byta ut hembioprylarna i vardagsrummet.
Det är ett mindre utrymme och kräver ingen direkt massiv satsning, utan man kan börja med något enklare och succesivt bygga ut.
pi60/pi60s känns spontant rätt, men man kanske kan piP räcka för att starta upp. Jag har förstått att även piP kan leverera bra ljud under rätta förhållanden :).

Jag är väldigt glad att jag hörde talas om Ino Audio. Det känns så befriande rätt i teorin så nu behövs bara lite praktiskt lyssnande också.

Jag kan tillägga att piP blir liksom aldrig fel. De är nämligen utmärkta som extrahögtalare i arbetsrum/kök/vardagsrum/ta med/låna ut/osv. Jag kommer skaffa ett par när jag får råd.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 11:23

Rydberg skrev:Jag har aldrig hört vanliga pi60 låta lika bra som pi60s, så i mina öron är det ett enkelt val. Jag kör med ett par Bryston 28B-SST men det finns billigare steg som också presterar bra, Holographic Audio AMP 27 ska vara ett sådan steg. Det viktigaste är att du lägger pengarna på ett par pi60s sen kan du uppdatera rum och och elektronik vart efter.

Mina steg
[ Bild ]

Vilka j-kla MONSTER 8O!!!
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-02-23 11:47

Rydberg skrev:
Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Fast det där går ju att vända på åt precis motsatta hållet. Att folk kan (för att de vill?) höra skillnaden, så gör de det. Jag tror inte att bagaren menar att vara anklagande utan bara att man ska vara sunt skeptisk, framför allt till om man SJÄLV kan höra skillnaden. (Jag inleder spekulation) Förmodligen så måste man ha ett mycket bra (optimalt?) rum för att kunna höra skillnaden på pi60s och pi60 om man är på en nivå som inte pressar pi60 (avslutar spekulation).

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-23 11:59

Har man en hygglig bioreceiver, så tycker jag gott att man kan börja med ett par px2(el BS60) kombinerat med tex Pip. Med lite högre delning än 80hz går det att spela på väl så bra även
med den kombon. Och det blir mer flexibelt avseende placering än ensamma burkar.
Efter det har man fortfarande mycket pengar och alternativ kvar för framtiden. i6,i14,pi60,i64s... basmodulerna går ju liksom fint till allt

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-23 12:01

Ja, och det där med eventuella skillnader mellan pi60 och pi60s kanske är en separat diskussion? Finns ju redan flera gamla trådar om precis det:

pi60 vs pi60s

Kommentar av IÖ i annan tråd, med referens till ovanstående tråd.

pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Kommentar av IÖ i ovanstående tråd.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-23 12:09

Från manifestet:
System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

Som jag sett Ingvar skriva tidigare. Välj först vilket avstånd du kommer sitta från högtalaren. Efter detta väljer du vilken kapacitet du vill ha på det avståndet där s-modellerna har 4dB mer kapacitet än standardmodellen. 4dB är inte helt obetydelsefullt, speciellt med högtalarna med två element.

Rummet och högtalaren är svagaste länken i kedjan och alltså där det gör mest att lägga pengarna. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre. Leveranstiden på ett par högtalare från Ino är väldigt lång. Köp så få gånger som möjligt. Om du vill ha dom i lite speciell fanér eller inte bygger själv kan det ta över ett år att få dom utan problem.

i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet. För mig personligen tycker jag att den magiska gränsen där det börjar låta riktigt bra är i14/pi60 MEN jag har hört dessa hårdna i ljudet. pi60s har jag aldrig hört hårdna i ljudet på det sättet när de pressas. Jag säger i16s/pi60s för det är där man börjar få mega-prestanda. Om du inte väljer ett delat system så är det inte dumt med 4dB mer prestanda i pi60s mot pi60. Med delat blir det lite annat och argumenten kanske är större för att man kan nöja sig med i14. Samtidigt om man vill ha mer prestanda men komma billigare undan än i28 så finns i16s. Signatur-modellerna är inte onödiga alls tycker jag.

Pip kan spela på även dom men jag tycker det är stor skillnad i ljudbild mellan t.ex. i32s och piPs även på svaga nivåer. Detta har jag testat i mitt rum. Lättheten och storheten av ljudbilden pi60 och uppåt presenterar är en annan nivå tycker jag. Det är mindre skillnader mellan piP och de större modellerna i riktigt bra rum men då snackar vi riktigt bra rum. Det är mina erfarenheter.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-02-23 12:19

Manor skrev:Än en gång ett stort tack för alla bra tips :).

Lyckost..!

Du har ju skitnära till "kranen" och dessutom en bunt individer med Ino på en halvtimmes avstånd, bara åka runt och bilda dig en uppfattning :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-23 13:05

pi60s för 43 lax på blocket nu, omgående leverans, årsmodell 15. Hade jag inte redan haft världens bästa högtalare så hade jag tagit en sväng till Uppsala redan idag. Lite nyfiken är jag... hmmm... nästa vecka har jag mycket ledig tid...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-23 13:46

hifikg skrev:pi60s för 43 lax på blocket nu, omgående leverans, årsmodell 15. Hade jag inte redan haft världens bästa högtalare så hade jag tagit en sväng till Uppsala redan idag. Lite nyfiken är jag... hmmm... nästa vecka har jag mycket ledig tid...

Jag har skickat över lite frågor till säljaren...
Lite för tidigt att hoppa på något då jag ännu inte ens provlyssnat, men helt klart intressant.
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 23:24

Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.

Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Du har alltså jämfört pi60 och pi60s nivåmatchat och blint i samma rum?
Har du nåt protokoll på det testet?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-23 23:30

philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.

2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.

1. Har du jämfört signaturmodellerna blint och nivåmatchat?

2. Varför jämföra i16s med i28? Blir inte det att jämföra äpplen med päron? Det är ju två helt olika modeller.

Nu har jag tjatat om blindtester mellan olika modeller flera gånger i den här tråden.
Och det är med anledning på att varenda jävel skriker blindtest när det handlar om precis allt annat än just Ino.
När det handlar om Ino är det inte så viktigt, för då "vet" ju alla att det är en jätteskillnad. Bara sådär. Utan att testa.

En av dom få människorna jag vet om som har haft både signatur och standard i samma rum vid samma tillfälle skrev precis i den här tråden.
Jag kommer ihåg vad han skrev. Han kan kanske upplysa er som inte kommer ihåg eller har läst. :wink:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-24 00:30

bakerman22 skrev:
philipbtz skrev:
1. S-modellerna är inte bara mer feelgood utan de är mätbart och hörbart bättre.

2. i16s är fortfarande runt 10 000:- billigare än i28 så jag tycker inte att standardmodellerna alltid är det givna valet.

1. Har du jämfört signaturmodellerna blint och nivåmatchat?

2. Varför jämföra i16s med i28? Blir inte det att jämföra äpplen med päron? Det är ju två helt olika modeller.

Nu har jag tjatat om blindtester mellan olika modeller flera gånger i den här tråden.
Och det är med anledning på att varenda jävel skriker blindtest när det handlar om precis allt annat än just Ino.
När det handlar om Ino är det inte så viktigt, för då "vet" ju alla att det är en jätteskillnad. Bara sådär. Utan att testa.

En av dom få människorna jag vet om som har haft både signatur och standard i samma rum vid samma tillfälle skrev precis i den här tråden.
Jag kommer ihåg vad han skrev. Han kan kanske upplysa er som inte kommer ihåg eller har läst. :wink:

1. Nej jag har inte blindtestat dom alls men jag tror på speccen att signatur kan spela starkare än icke signatur. Det är av värde hur man än vrider och vänder på det. Innebär den här extra kapaciteten att det låter bättre på alla volymen? Antagligen mätbart på något sätt men jag har ingen aning om ifall jag skulle ta det i blindtest.

2. Jag tycker de har samma sound iaf men skulle säkert höra grejer om jag fick jämföra sida vid sida. Om man är nöjd med egenskaperna för övrigt med i14 men att man börjar höra dist vid starka volymer medan man inte gör det med i16s så är det väl en bra kandidat? Att säga att i14 och i28 låter helt olika tycker jag dock är en överdrift. Så skulle inte gå så långt som att säga äpplen och päron. Det är såklart två olika kontruktioner..dock med samma element..

Jag är inget emot blindtest av vad som helst och jag sätter inte Ino i något speciellt fack. Annars hade jag väl antagligen inte sålt mina Y-2 bara sådär? För övrigt skriker jag aldrig om blindtest och bryr mig inte så mycket om dom. Jag litar mest på mina öron och på konstruktioner som vekar vettiga. Och jag väljer det jag tycker låter bra.

Kanske också skall vara tydlig med att jag är typiskt en sådan som gillar "signatur-modeller" när det gäller det mesta. Det där lilla extra ger mig extra glädje som jag uppskattar. För mig personligen så präglades nog mitt val av vetskapen om hur gedigna konstruktioner signaturmodellerna är - jag uppskattar att äga något sånt vilket jag inte tycker är konstigt alls. Jag försöker ju inte lura någon genom att säga att signaturmodellen är vad jag rekommenderar, det är bara min åsikt. Går väl bra att tycka olika? Jag har heller inte blindtestat mitt PA steg mot mitt class AB-steg. Jag kanske inte ens skulle höra skillnad men det känns fan så mycket bättre med mitt AB-steg.

Det jag har läst om blindtest så tycker jag inte det verkar som något superbra sätt att testa saker - iaf inte när det testas under så korta perioder. Man kanske hör uppenbara skillnader direkt men mindre skillnader tror jag tar längre tid att lära sig höra om man inte har ett väldigt tränat öra för just dom högtalarna i det rummet. Men ge mig en vecka med pi60 och pi60s sida vid sida i ett bra rum så börjar det bli intressant. Jag kanske inte skulle höra skillnad förrän man börjar närma sig de där extra 4 decibelen. Det skulle fortfarande inte göra att jag ångrade mitt val av i28 över i32s t.ex.

Jag skulle slå vad om att även du själv är mycket snabbare och bättre på att höra vad som är bra eller dåligt i ljudet hos en högtalare idag än för 15 år sedan. Jag upplever iaf detta och jag slår vad om att jag har mer att lära vilket innebär att det finns en chans att man inte skall döma ut skillnader mellan saker allt för snabbt. Jag har träffat hur många personer som helst som har noll intresse för högtalare som inte verkar höra någon skillnad alls mellan olika högtalare - det finns ljud, mer reflekterar dom inte över. Det betyder inte att det inte finns skillnad mellan ett par Cerwin Vega och i32s t.ex.. Eller folk som väljer den ljusaste tvn på mediamarkt för den hade mer blåstick än plasman bredvid. Det betyder inte att man skall döma ut plasman helt.

Nu har det blivit allt för mycket text och det enda jag egentligen ville framföra var att
1. Jag inte bryr mig speciellt mycket om blindtest och tjatar aldrig om det
2. Jag själv valde signatur för det kändes gött och jag tycker inte det är speciellt märkvärdigt att rekommendera signatur till någon annan.
3. Vissa tränade lyssnare kanske hör skillnad mellan pi60 och pi60s - själv har jag aldrig testat, jag tog signatur ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-24 08:13

Jag har denna uppfattning gällande signatur vs icke-signatur.

1. Vid låga ljudtryck så är det förmodligen väldigt svårt att höra skillnad på dessa. Klangen är den samma och att signatur har lägre dist hörs inte om bägge högtalares distnivå är under hörtröskeln. För att jag skall kunna säga något här så måste det till ett riktigt blindtest.

2. Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

3. Det finns inget magiskt med signatur högtalarna och i28 har så klart lägre dist än i16s, i56 distar mindre än i32s osv.. men jämför du två stycken högtalare av samma storlek dvs pi60 vs pi60s, i28 vs i32s, i56 vs i64s så kommer du finna att signatursystemet har mer kapacitet och därför distar mindre.

4. Om denna extra kapacitet är värd priset är upp till var person att avgöra. Jag kan tycka att ett bra rum och ett vettigt bassystem(om man kör delat) förmodligen bör prioriteras först, men det är också ganska omständligt att byta högtalare igen så man kanske vill köpa "rätt" från början. Då är det inte alls fel att gå på signatur högtalare.

5. Pratar vi om fullregisterhögtalarna där ett bassystem inte kommer brukas så är pi60s det bästa ino har så vill man ha det bästa är det pi60s som gäller.

6. bs60 ger ett klart lyft till både pi60 och pi60s. Du får dock ut mest(ljudtryck/Vd) ur dina bs60 med pi60s då det är huvudhögtalarna som är flaskhalsen.
pi60s + bs60 är således mest kapacitet du kan få med ino utan att gå på ett delat system. Det bör dock vara tillräckligt med kapacitet för de flesta.

7. Slutsats. Om jag fick välja mellan i14+basar eller pi60s så skulle jag ta det delade systemet utan tvekan pga dessa ökade kapacitet, men om man inte vill ha ett delat system så finns det i min bok klara anledningar att köpa pi60s över pi60 om man har råd.

EDIT:
8. Om man prioriterar kvalité över kvantitet och funderar på delat system så rekommenderar jag att man skaffar basar och filter som håller samma kvalité som ens huvudhögtalare. Enligt mig så är det inte en fördel att bara ta vilka basar som helst och slänga in och sedan dela i sin receiver. Då tar jag mycket hellre ett par pi60s+bs60, men allt handlar om vad man prioriterar och vilka krav man har. För mig personligen så är kvalitet det viktigaste och överkapacitet i systemet är primärt till för att få ned disten, men det får inte vara på bekostnad av ljudkvalitén ur andra aspekter.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-24 09:15

Jag har ju haft i28,i56,i64s(i32s via d-option) i samma rum vid samma tillfälle under ganska lång tid.

Största skillnaden var givetvis att man kunde spela något högre och renare med s-modellerna, även om man i fallet i56/i64s kommer att skjuta diskantsäkringen först i 9 fall av 10 oavsett. Så skillnaden var enklast att identifiera med i28/i32s

Sen var det något i övre röstregistret som jag hela tiden tyckte blev snäppet bättre med s-modellerna. Lite bättre skärpa vill jag minnas om man ska ta till liknelser.
Men, dessa skillnader bleknar ju ganska snabbt när man jämför storlekar sinsemellan. Där blir det högst påtagliga skillnader främst i spridning.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-24 09:38

Det som philipbtz skriver om att hårdna i ljudet kan jag nog hålla med om. Det är nog den första skillnaden som man kommer att märka när man pressar en std. modell vs s modell. Verkar vara genomgående från piP ända upp till dom största. Lite mera dist alltså hos en icke -s modell.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 09:48

AndreasArvidsson skrev:Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

Åter igen.. Nåt du faktiskt har testat i samma rum, eller läst i manifestet?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-24 10:19

bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:

Tramssvar! Nej jag har inte testat blint men väl i samma rum, pi60s spelar bättre än pi60 även på lägre nivåer. Det är genomgående så att signatur låter bättre, har hört pi60 i massa rum och pi60s har jag levt med i tre olika rum och dessutom hört i andra. Om det är elementen, den dämplimmade lådan eller något annat som ger skillnaden vet jag inte men bättre låter de.

Du får gärna leva i tron att allt är inbillning men det här pajasuttalanden med protokoll och dubbelblint i kontextet högtalartestning kan du väl besparar omvärlden? Det är ju i princip praktiskt omöjligt att genomföra.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-24 10:38

Jaa, som sagt Manor, välkommen till faktiskt.se. :)
Senast redigerad av Almen 2016-02-24 11:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 10:40

bakerman22 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

Åter igen.. Nåt du faktiskt har testat i samma rum, eller läst i manifestet?

Vad är din panik? Har du inte signaturer? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 10:41

Almen skrev:Jaa, Manor, välkommen till faktiskt.se. :)

Ja, verkligen!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-24 11:36

Manor, mitt tips är att först lyssna på Ino, gärna i ett kritiskt läge då du nu verkar vara i ett läge där du ser Ino i ett "positivt läge". Försök provocera fram problem med svåra låtar. Så du vet att du inte förförs av dem på grund av det du läst om dem istället för det du hör från dem.

Angående standard vs s-modellerna så är jag av den uppfattningen att jag skulle först välja högtalare utifrån det lyssningsavstånd man kommer ha och sen välja s-modellen för det. Jag anser att de 4dB starkare SPL förmåga är en viktig detalj i distortionsbekämpningen, även på en mer moderata ljudnivå.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-24 12:44

music4ever skrev:Manor, mitt tips är att först lyssna på Ino, gärna i ett kritiskt läge då du nu verkar vara i ett läge där du ser Ino i ett "positivt läge". Försök provocera fram problem med svåra låtar. Så du vet att du inte förförs av dem på grund av det du läst om dem istället för det du hör från dem.

Angående standard vs s-modellerna så är jag av den uppfattningen att jag skulle först välja högtalare utifrån det lyssningsavstånd man kommer ha och sen välja s-modellen för det. Jag anser att de 4dB starkare SPL förmåga är en viktig detalj i distortionsbekämpningen, även på en mer moderata ljudnivå.

Ja, nästa läge är helt klart att få till en provlyssning (demonstration) på Ino Audio.
Det är något som man kan få vänta ett tag på, har jag förstått...men jag har inte direkt bråttom :).
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-24 17:21

David_A skrev:Jag har ju haft i28,i56,i64s(i32s via d-option) i samma rum vid samma tillfälle under ganska lång tid.

Största skillnaden var givetvis att man kunde spela något högre och renare med s-modellerna, även om man i fallet i56/i64s kommer att skjuta diskantsäkringen först i 9 fall av 10 oavsett. Så skillnaden var enklast att identifiera med i28/i32s

Sen var det något i övre röstregistret som jag hela tiden tyckte blev snäppet bättre med s-modellerna. Lite bättre skärpa vill jag minnas om man ska ta till liknelser.
Men, dessa skillnader bleknar ju ganska snabbt när man jämför storlekar sinsemellan. Där blir det högst påtagliga skillnader främst i spridning.

Jag vet att du skrivit i en gammal tråd om hur du upplevde skillnaderna mellan i28/i32s/i56/i64s. Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Intressant det är om övre röstregistret då jag tidigare har reagerat på vad jag tror är detta. Att det inte låter lika lent. Liksom lite skarpare/hårdare även vid lägre volymer på standardmodellerna.

Tror jag lyckades supa bort mitt stycke jag skrev tidigare om min åsikt kring att jag tycker det borde vara av större värde med signaturmodellerna med de mindre högtalarna. i56 är ju redan så kapabla att det borde göra så väldigt liten skillnad. Dock aldrig ens hört i56. Dock med deras 126dB på en meter eller vad det är så är man redan uppe i sån stor kapacitet att i det fallet borde göra mindre att gå till i64s. Men att gå från 114 till 118dB som i fallet pi60 vs pi60s borde vara av mer värde.

Hade varit riktigt kul att vara med och blindtesta olika modeller under en längre tid för att se vad man hör. Detta lär dock aldrig hända.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 20:51

Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Tramssvar! Nej jag har inte testat blint men väl i samma rum, pi60s spelar bättre än pi60 även på lägre nivåer. Det är genomgående så att signatur låter bättre, har hört pi60 i massa rum och pi60s har jag levt med i tre olika rum och dessutom hört i andra. Om det är elementen, den dämplimmade lådan eller något annat som ger skillnaden vet jag inte men bättre låter de.

Du får gärna leva i tron att allt är inbillning men det här pajasuttalanden med protokoll och dubbelblint i kontextet högtalartestning kan du väl besparar omvärlden? Det är ju i princip praktiskt omöjligt att genomföra.

Varför tramssvar?
Du har alltså lyssnat på dom i olika rum och/eller vid olika tillfällen.

Bra. Tack. Då vet jag. Det borde vara tillräckligt för dom flesta att dra sina egna slutsatser av.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-02-24 23:22

Jag har ägt både pi60 och Pi60s vid samma tillfälle.
Spelat på dem i samma rum och givetvis med samma placering.

Saken var att jag hade pi60 först. Sedan beställde jag ett par 60s och min kusin köpte mina 60.

Så jag har jämfört dem båda sida vid sida.
Vi blev nöjda både jag och min kusin med affären.

Senare kompletterade jag mina pi60s med basstöd.
Pi60s är den bättre av de två. Om den är värd sitt merpris kan bara du själv avgöra.
Allt beror på tillgängliga finansiella resurser.

Om tajtare budget kommer du sitta glad och belåten med pi60. Inget är gräva ned sig i, egentligen.
Att avsätta budget för akustik-åtgärder är väl investerade medel.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-24 23:30

Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Pratar du nu om i28 vs i32s samt i56 vs i64s? Att det kan förkomma tämligen stora skillnader mellan dom små och större modellerna har det väl skrivits en hel del om.
Det behöver jag bara flippa på en brytare för att bevisa.

När jag pratar om ljudbild, brukar jag oftast tänka på hur högtalarna projicerar placeringar, storlek, närhet, avstånd, rymd osv. Där anser iaf inte jag att det finns några skillnader
mellan -s eller icke s i resp. storleksgrupp.
Skillnaden i röst/undre diskantregistret som jag nämnde räknar jag inte riktigt dit..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 23:43

David_A skrev:
Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Pratar du nu om i28 vs i32s samt i56 vs i64s? Att det kan förkomma tämligen stora skillnader mellan dom små och större modellerna har det väl skrivits en hel del om.

När jag pratar om ljudbild, brukar jag oftast tänka på hur högtalarna projicerar placeringar, storlek, närhet, avstånd, rymd osv. Där anser iaf inte jag att det finns några skillnader
Skillnaden i röst/undre diskantregistret som jag nämnde räknar jag inte riktigt dit..

Så om du var TS och skulle bygga rum på en budget, skulle du köpa signatur då? Är det värt merkostnaden?
Eller är t.ex åtta a2 istället för åtta a1 ett större ljudmässigt lyft?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-25 00:05

David_A skrev:

Jag förstår. Tack för bra svar.

En till fråga bara- kan inte hejda mig det är så få som faktiskt hört och jämfört det större modellerna från Ino. Vad tycker du är den mest betydelsefulla skillnaden mellan i32s och i64s?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-25 00:09

bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:

Varför tramssvar?
Du har alltså lyssnat på dom i olika rum och/eller vid olika tillfällen.

Bra. Tack. Då vet jag. Det borde vara tillräckligt för dom flesta att dra sina egna slutsatser av.

Läs innantill, jag har hört pi60 och pi60s i samma rum.

Jo det är tramsigt och ditt senaste svar är också tramsigt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-25 15:21

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 15:26

Det där med Carl Lidbom drog jag också till med för några veckor sen. :lol: I en annan tråd.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 18:02

Hahaha :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-25 19:49

Vill minnas att Ingvar berättat att man kan höra skillnad redan vid 7dB skillnad mellan standard och s-elementen. Det vill säga, renheten vid SPL X hos standard elementet, så kunde man kräma på 7 dB till med s-elementet för "samma" renhet. (eller var det skillnaden mellan Y och X elementet?).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 21:14

Jag tycker att icke-signatur låter dållgt, förstår inte varför någon skulle vilja köpa det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 21:23

Nu har vi hela spektrat av åsikter. Icke-s är dåliga, sämre än s (men inte dåliga?), väldigt bra och att man inte hör någon skillnad mellan s och icke-s. Det går nog lika bra att slå tärning som att fråga här. :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 22:26

Jag tycker att det var vad som fattades så jag fyllde i 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-25 22:46

mrGaskill skrev:Nu har vi hela spektrat av åsikter. Icke-s är dåliga, sämre än s (men inte dåliga?), väldigt bra och att man inte hör någon skillnad mellan s och icke-s. Det går nog lika bra att slå tärning som att fråga här. :mrgreen:

Slutsatsen blir alltså att ino-ägare är halvdöva hela bunten :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 22:54

Alla lider nog av tinnitus sen länge. :-) Men har något minne av att...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-26 07:15

Eller så betyder det bara att högtalarna är så äckligt bra att det kan vara svårt att höra skillnad på dom. :)

Och det betyder att det kommer att finnas dom som:
1: väljer icke signatur fast dom tycker att signatur låter bättre, men anser att skillnaden inte är värd priset.
2: väljer icke signatur för att dom inte hör någon skillnad och varför då betala mer ?!

Och såklart även denna som ju alltid är en faktor:
3: väljer icke signatur för att signatur kostnadsmässigt inte är ett alternativ oavsett hur mycket bättre det skulle vara.

Jag personligen tycker att samtliga dessa är utmärkta anledningar :)

Men tycker det är lite synd när någon känner att hon/han behöver försvara sin anledning till att ha valt det ena eller det andra och omvänt: när det inte bara accepteras att skillnader kan finnas där.
Även om personen i fråga inte tycker sig ha hört dom, eller i vilket fall inte värdesätter skillnaderna tillräckligt, och därmed inte anser signatur vara ett bra köp så betyder det ju ingenting annat än att just den personen upplever det så.

Jag tycker att icke-signatur är grymt grymt bra !
Och jag tycker att signatur är något bättre, inte Wooooowww vilken skillnad... men om det är värt det i fråga om pris, det är en personlig fråga och det kan INGEN svara på åt någon annan, vi kan bara tycka utefter våra egna åsikter och insikter.
Jag värdesätter dessutom dom 4dB extra i outputt mellan pi60 och pi60s lite extra då dom ska spela hela registret, det anser JAG är den högtalare där det är vettigast att välja signatur av alla Ino modeller.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-26 09:00

Jag tycker personligen inte att det är värt de pengar det kostar att köpa signatur varianter. De vanliga högtalarna är jättebra och jag tycker det är svårt att höra skillnad. Jag har vid ett tilfälle ställt in ett par piP brevid mina i14 i mitt lyssningsrum och utan att säga nåt spelat i en timme med endast piP (utan basmoduler) för några kompisar. De var rätt så nöjda och kommentarade att dom tyckte det var snygg bas. Spelar man på normala nivåer så är det inga jätteskillnader mellan olika ino-högtalare.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 09:35

DVD-ai skrev:Eller så betyder det bara att högtalarna är så äckligt bra att det kan vara svårt att höra skillnad på dom. :)

Och det betyder att det kommer att finnas dom som:
1: väljer icke signatur fast dom tycker att signatur låter bättre, men anser att skillnaden inte är värd priset.
2: väljer icke signatur för att dom inte hör någon skillnad och varför då betala mer ?!

Och såklart även denna som ju alltid är en faktor:
3: väljer icke signatur för att signatur kostnadsmässigt inte är ett alternativ oavsett hur mycket bättre det skulle vara.

Jag personligen tycker att samtliga dessa är utmärkta anledningar :)

Men tycker det är lite synd när någon känner att hon/han behöver försvara sin anledning till att ha valt det ena eller det andra och omvänt: när det inte bara accepteras att skillnader kan finnas där.
Även om personen i fråga inte tycker sig ha hört dom, eller i vilket fall inte värdesätter skillnaderna tillräckligt, och därmed inte anser signatur vara ett bra köp så betyder det ju ingenting annat än att just den personen upplever det så.

Jag tycker att icke-signatur är grymt grymt bra !
Och jag tycker att signatur är något bättre, inte Wooooowww vilken skillnad... men om det är värt det i fråga om pris, det är en personlig fråga och det kan INGEN svara på åt någon annan, vi kan bara tycka utefter våra egna åsikter och insikter.
Jag värdesätter dessutom dom 4dB extra i outputt mellan pi60 och pi60s lite extra då dom ska spela hela registret, det anser JAG är den högtalare där det är vettigast att välja signatur av alla Ino modeller.

Hur mycket på verkar filtret i s modern i mot den vanliga modellen.
Ganska mycket skulle jag tro.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 10:47

boom - ever the enigma

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-26 11:27

Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

pi60s tycker jag allra helst ska matchas med nästan lika fin elektronik.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 12:01

Elfsberg skrev:Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

Hör man skillnad på elektronik?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 12:07

Elfsberg skrev:Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

Det är synd att den inte kan köpas ny utan att behöva åka till Stockholm två gånger vara en gång personligen(*). Det innebär att det bara är ett begränsat antal personer som kan köpa den. Den finns visserligen i en kommersiell version (Guru QM-60) men då till ett avsevärt högre pris.

*) Jo, jag har hört anledningen till detta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-02-26 12:40

hifikg skrev:

Allt tyder väl på att FE-lyssningarna visar på en hörbar skillnad på nästan all elektronik?
Eller har jag missat något?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 13:14

philipbtz skrev:boom - ever the enigma

Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 13:34

paa skrev:
hifikg skrev:

Allt tyder väl på att FE-lyssningarna visar på en hörbar skillnad på nästan all elektronik?

Nej, du har inte missat något, men hifikg:s fråga ska nog tolkas i ett bredare perspektiv, än den den troligen svarade på.

Elektronik kan i nästan samtliga fall upptäckas som färgande i ett välbyggt F/E-experiment med tränade lyssnare och under i övrigt perfekta förhållanden. Där kan man upptäcka att sub-kontra-oktaven är aningen svag, till exempel. Frågan är hur hörbar byten mellan elektronikapparater är i mer vanliga förhållanden hemma hos den normala musiklyssnaren. En väsentlig skillnad, tror jag.

Jag har en tumregel: elektronikapparatskillnader brukar inte märkas. Lägg pengarna på annat. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 13:37

boom skrev:

Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Bemödat mig? Vem fan skulle köpa två uppsättningar filter bara för att mäta? Tror du filtret gör mer än det bättre elementet i signaturversionerna?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 13:49

philipbtz skrev:
boom skrev:

Bemödat mig? Vem fan skulle köpa två uppsättningar filter bara för att mäta? Tror du filtret gör mer än det bättre elementet i signaturversionerna?

Och vem fan har sagt att man behöver köpa 2 uppsättningar .
Om du lärde dig lite hur man mäter på komponenter så ser man skillnad.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 13:53

boom skrev:
philipbtz skrev:
boom skrev:Har du ens bemödat dig att mäta komponenter i mellan ett s filter eller ett vanligt troligen inte.

Och vem fan har sagt att man behöver köpa 2 uppsättningar .
Om du lärde dig lite hur man mäter på komponenter så ser man skillnad.

Kan du inte bara skriva vad det är du vill ha sagt istället?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-26 14:15

Jag har monterat ett antal signatur och icke-signatur (pi60/60s, pi25 etc), delningsfilterkomponenterna är likvärdiga. Eventuellt är komponenterna hårdare selekterade för "s" men det är en spekulation.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-26 14:21

Rydberg skrev:Jag har monterat ett antal signatur och icke-signatur (pi60/60s, pi25 etc), delningsfilterkomponenterna är likvärdiga. Eventuellt är komponenterna hårdare selekterade för "s" men det är en spekulation.

Promilleprecision står det om delningsfilterkomponenterna för pi60 signatur i manifestet. Betyder naturligtvis inte att de inte kan vara lika bra i den vanliga, men jag skulle inte tro det.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-26 14:25

De SCR-kondensatorer Ingvar använder sig av har inga sådana produktionstoleranser utan han mäter i så fall upp dem i efterhand och matchar. En gång när jag hämtade högtalare mätte han kondensatorerna när jag var där.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-26 18:45

hifikg skrev:

Det finns många som gör.
Men det finns ingen anledning att testa det på något sätt.

Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-27 11:24

bakerman22 skrev:Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

F/E-lyssnas dvs.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-27 12:29

Nattlorden skrev:
bakerman22 skrev:Det räcker att lyssna på olika stärkare i olika rum vid olika tillfällen.

F/E-lyssnas dvs.

Beror väl vad du är ute efter? Du kan lyssna öppet och gillar du det du hör behåller du prylen, om inte testar du något annat. Alla är ju inte så maniska som många av de person som figurerar på detta forum beträffande "transparens". Själv har jag aldrig gjort en enda f/e-lyssning i mitt system men däremot blinda lyssningar för min egen skull.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-27 12:56

Rydberg skrev:De SCR-kondensatorer Ingvar använder sig av har inga sådana produktionstoleranser utan han mäter i så fall upp dem i efterhand och matchar. En gång när jag hämtade högtalare mätte han kondensatorerna när jag var där.

Ja, jag mäter och matchar, det är riktigt, men det finns andra skillnader också. Exempelvis är spänningståligheten och effekttåligheten inte samma i alla modeller. Det finns sådana skillnader mellan pi60s-filtret som tål betydligt mera, och det för pi60. Dock klarar redan filtret för pi60 över 1000 W peak.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-03-11 18:33

Jag har en lite annorlunda inställning till en god lyssning tror jag - se till att få bukt med ditt rums akustiska egenskaper först, innan du lägger ytterligare pengar på signaturmodellen. Med en examen i ljudproduktion och ett krav att kunna mixa och mastra musik med min "vardagslyssning" var första målet med min första lägenhet efter utbildningen att få kontroll på rummets akustiska egenskaper.

Hemma lyssnar jag på ett par helt vanliga piP i ett 20kvm litet vardagsrum men som Ingvar ritat en "akustikbehandling" åt och jag måste säga att det låter väldigt bra här. Då det är så tyst i rummet (så länge tvärbanan inte glider förbi utanför eller dottern i lägenheten ovan hoppar hopprep :) ) och efterklangen så kontrollerad så kan jag spela oerhört svagt och fortfarande höra mycket goda detaljer vilket är smutt, speciellt på kvällen/natten.

Jag tror inte att jag hade varit lika nöjd med ett par pi60 här hemma utan det skräddarsydda rummet att spela i (frånsett faktumet att rummet/avståndet är för litet för pi60), som jag är med piP i detta kontrollerade rum.
Jag tror att mycket av det "lugn" i ljudbilden som många av oss eftersträvar består i rummets klang- och samklang med högtalarna. Givet att jag ligger på en helt annan prisnivå än de flesta av folket här på faktiskt och aldrig spelar starkare än 85-90 dBA, men det är ofta det talas om uppgradering av högtalare och i vissa fall elektroniken här, men inte lika ofta om rummets utseende upplever jag, mer än avstånd och kvm.

Så mitt tips skulle vara pi60 med Basstöden samt en konsultation från Ino Akustik med tillhörande byggkostnader för mellanskillnaden.
Känns kanske inte lika kul eller coolt att lägga en näve tusingar på tyger och "inredning" (beror Iofs på vem jag frågar om mina 220*180cm stora absorbenten på sidoväggarna är inredning eller inte :D) men resultatet är absolut värt det!

Att vardagsrummet sedan blir jäkligt mycket mer vilsamt och trivsamt att leva i, även när en inte lyssnar på musik eller tittar på film ser jag som ett plus.

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-03-11 19:26

Du får hemskt gärna beskriva ditt rum, åtgärder och planlösning!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-11 19:31

Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)
(Detta oavsett akustik fix alltså)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-11 21:10

DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)

Allt är relativt. piP + akustikfix kan stå sig rätt så långt mot större modeller och ofixat rum

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2016-03-12 00:28

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Min upplevelse är den att om man vill ha lugn i ljudbilden, då är det pi60/i14 och större som gäller :)

Allt är relativt. piP + akustikfix kan stå sig rätt så långt mot större modeller och ofixat rum

+1
piP och akustikfix kan åka 8or runt större INO eller annan valfri tillverkare som står i ett ofixat rum också. Ingen hifi låter bättre än rummet den står i.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-12 01:19

PerStromgren skrev:
paa skrev:
hifikg skrev:

Nej, du har inte missat något, men hifikg:s fråga ska nog tolkas i ett bredare perspektiv, än den den troligen svarade på.

Elektronik kan i nästan samtliga fall upptäckas som färgande i ett välbyggt F/E-experiment med tränade lyssnare och under i övrigt perfekta förhållanden. Där kan man upptäcka att sub-kontra-oktaven är aningen svag, till exempel. Frågan är hur hörbar byten mellan elektronikapparater är i mer vanliga förhållanden hemma hos den normala musiklyssnaren. En väsentlig skillnad, tror jag.

Jag har en tumregel: elektronikapparatskillnader brukar inte märkas. Lägg pengarna på annat. :D

Det låter som en exceptionellt dum tumregel.

Klart man behöver elektronikapparater! Alla delar i kedjan behövs. Sen hur mycket pengar som är rimligt att lägga på de olika länkarna varierar förstås beroende på hur stora problem länken ger om den inte kostas på tillräckligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-15 16:09

Nattlorden skrev:

Absolut, men just det där lugnet tycker jag inte infinner sig på ett övertygande vis med dom små rackarna, om man ämnar spela tillräckligt starkt för en fullgod upplevelse :)
OM man inte sitter mycket nära då såklart, på 1.5m så fungerar det ypperligt ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-03-17 12:03

Men jag sitter ju 2 meter bort, inte 1,5... jäklar också! :)
Vilka ljudnivåer menar du krävs för en så kallad fullgod upplevelse?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 13:11

Tillräckligt för att iP/piP ska låta klart mindre avslappnat än dom större modellerna :)

Detta på lyssningsavstånd ca2,5-3m eller mer, medan på ca 1,5m så har jag upplevt att iP/piP mäktar med att låta tillräckligt avslappnade.
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 13:13

Sitter man på 2m så kanske pi25/i6 vore ett bättre val?

Jag har piPs i närfält. Då har de lagom med kapacitet 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 13:25

Det tror jag nog, även på 1,5m så fungerade i6 ypperligt och blev ett litet lufy upp i avslappnad återgivning även på normal volym.
Men störst skillnad blev det naturligtvis ju mer man höjde :)

Mellan 1,5-2,5m så skulle jag absolut sikta på i6/pi25, under 1,5m så är det iP/piP som gäller och över 2,5m så är det i14/pi60.

Tycker jag då ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 13:26

Jag tycker att du tycker mycket bra 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 13:35

Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1
piP och akustikfix kan åka 8or runt större INO eller annan valfri tillverkare som står i ett ofixat rum också. Ingen hifi låter bättre än rummet den står i.

Innebär det att piP låter väldigt bra med högatalarväggen flera meter bakom högtalaren? Förutom basnivå pga väggstöd, då.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 15:19

PerStromgren skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1

Innebär det att piP låter väldigt bra med högatalarväggen flera meter bakom högtalaren? Förutom basnivå pga väggstöd, då.

Naturligtvis kan man ju fundera över hur högt upp stödet skall jobba, annars ja - men självklart med alla de bieffekter som tillkommer från en sådan placering.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-17 15:20

PerStromgren skrev:
Rille skrev:
Nattlorden skrev:

+1

I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 16:41

Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 16:47

PerStromgren skrev:
Johan_Lindroos skrev:I Rilles inlägg står ju inget om avstånd mellan högtalare och bakomvarande vägg. Vad är det som gör att du frågar det du frågar?

Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna. Jag tänker på det Rille kallar "akustik-fix" som ofta (alltid?) innefattar just dessa paneler.

Ja till viss del, men du saknar ju väggstödet.

Det är så här jag förstått det hela:
1. Högtalaren är designad för att stå nära vägg för att få korrekt väggstöd och tonkurva. Positionering bort från vägg ger mindre bas än önskat.
2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer påverkas av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet.

Så ja, du kan lösa interferensproblemet genom att öka avstånd till vägg, men avsaknaden av bas löser du inte på detta sätt då högtalaren är avsedd att bruka väggstödet. Anledningen att så många som har ino högtalare har akustikåtgärder har inte med att ino högtalare behöver dessa mer än andra märken av högtalare utan just för att dess säljare(Ingvar) är akustiker och trycker hårt på detta.

Så ser jag på saken iaf.

EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget. Ovanstående är självklart förenklat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 16:50

PerStromgren skrev:Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna.

Ja, men för kort avstånd genererar ett falskt djup. Men kommer du upp i samma sorts delay som från väggen bakom dig så funkar det säkert bra.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 16:52

Jag inser att jag egentligen vill ändra mitt föregående inlägg, egentligen så anser jag följande vara idealiska lyssningsavstånd.

iP/piP: 1-2m
i6/pi25: 1,5-4m
i14/pi60: 3-5m
I28/i32s: 3,5- x(?)m

Där jag anser minsta måttet för varje högtalare vara närlyssningsgräns att föredra för maximal ljudkvalitet och maxmåttet där högtalarna börjar att bli på gränsen till "för små".
"För små" som i att dom inte karar av att ge en återgivning avslappnad nog vid normal-höga ljudnivåer, och inte nödvändigtvis så att något går sönder eller låter direkt dåligt. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 16:56

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Det jag egentligen undrar är om de akustikpaneler som brukar finnas bakom Ino-högtalare kan ersättas av ett rejält avstånd till väggen bakom högtalarna.

Ja, men för kort avstånd genererar ett falskt djup. Men kommer du upp i samma sorts delay som från väggen bakom dig så funkar det säkert bra.

Om det är någon "icke korrekt" egenskap som jag verkligen föredrar exakt varje gång jag hör det, ja då är det absolut falskt djup ! :)
Återgivningen upplevs än mer lugn och skön.
Jag skulle gärna ha ett rum stort nog att kunna trolla fram lite falskt djup :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:08

Nattlorden skrev:

För kort avstånd? Menar du det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 17:10

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

För kort avstånd? Menar du det?

Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:10

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

Jodå, det skrev jag i mitt första inlägg.

Kan detta ersättas med eq om man fortfarande håller sig inom högtalarens arbetsområde nivåmässigt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:12

Nattlorden skrev:Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:13

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

Jodå, det skrev jag i mitt första inlägg.

Kan detta ersättas med eq om man fortfarande håller sig inom högtalarens arbetsområde nivåmässigt?

Jo jag såg det. Skadar bara inte att vara tydligt.

Det tror jag allt. Du får ju mer dist jämfört med väggstödet då du har en lägre verkningsgrad, men utöver det så bör det fungera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:13

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:Ja... typiskt när man ställer högtalare en bit ut så hamnar de kanske en meter ifrån väggen bakom och det har aldrig varit en god idé... men får du 3-4 meter till väggen bakom så blir situationen mycket bättre.

Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Jag kan ta med ett par någon dag om du vill lyssna?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:15

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

:D Söndag em?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:23

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:

:D Söndag em?

Det går nog att ordna. Jag veckopendlar nu mera så för höra med frugan om hon släpper iväg mig på helgen, men en liten stund skall nog allt gå för sig :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-17 17:25

PerStromgren skrev:

Bild

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 18:49

AndreasArvidsson skrev:....
2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet.
....
Så ser jag på saken iaf.

Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan
någon speciell dämpning av högisväggen/väggarna. Har/hade Roy Allison fel eller beror det på hur
man/du definierar interferens ? Men då du skriver "lida av" så gissar jag att du använder ordet i en viss,
för ljudåtergivningen, negativ betydelse . . . typ. :D

*Att du "ser så på saken iaf", tvivlar jag dock inte på. :)

**Enligt tillverkaren/konstruktören.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:19

Laila skrev:Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan
någon speciell dämpning av högisväggen/väggarna. Har/hade Roy Allison fel eller beror det på hur
man/du definierar interferens ? Men då du skriver "lida av" så gissar jag att du använder ordet i en viss,

Jag är säker på att alla ljudkällor som placeras nära en intilliggande yta påverkas av interferens. Pratar vi om en högtalare så är detta klart negativt anser jag.

Jag känner inte till högtalarna i fråga så jag kan inte svara på det, men hur ofta är det högtalartillverkare i allmänhet pratar om akustik undrar jag rent generellt? Kan självklart vara så att dämpning kan vara positivt trots att tillverkaren av högtalaren inte sagt detta.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 19:33

Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt
utan dämpad högis-vägg. Men jag tycker nog att du bör kolla upp t.ex. Roy Alison innan du utalar dig
i så absoluta å generella termer om både sakfrågan å högtalartillverkares disskuss om akustik . . . typ. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:36

Laila skrev:Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt
utan dämpad högis-vägg. Men jag tycker nog att du bör kolla upp t.ex. Roy Alison innan du utalar dig
i så absoluta å generella termer om både sakfrågan å högtalartillverkares disskuss om akustik . . . typ. :)

Sa jag att man inte kunde lyssna på högtalare utan akustiska åtgärder? Det gjorde jag nämligen inte och jag har själv högtalare som står i rum utan akustikåtgärder. Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på. Oavsett vad tillverkaren säger.

Vad är det jag uttalat mig om som du anser är felaktigt? Kom gärna med motargument istället för trams om att jag inte skall deltaga i diskussionen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-17 19:50

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Är du helt säker på ovan* ? T.ex. mina Allison One skall stå mot eller nära vägg(mindre än 10cm)** utan

Jag är säker på att alla ljudkällor som placeras nära en intilliggande yta påverkas av interferens. Pratar vi om en högtalare så är detta klart negativt anser jag.

Jag känner inte till högtalarna i fråga så jag kan inte svara på det, men hur ofta är det högtalartillverkare i allmänhet pratar om akustik undrar jag rent generellt? Kan självklart vara så att dämpning kan vara positivt trots att tillverkaren av högtalaren inte sagt detta.

Fundera på vad som händer om du låter "nära" gå mot noll och vad som då händer med interferens. :wink: Konstruktiv/destruktiv? :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 19:53

Johan_Lindroos skrev:Fundera på vad som händer om du låter "nära" gå mot noll och vad som då händer med interferens. :wink: Konstruktiv/destruktiv? :wink:

Ju närmare du kommer desto högre i frekvens blir interferensen. Tillräckligt nära och självklart vid noll avstånd så är det inget problem längre.

Med en vanlig lådhögtalare så är det inte helt enkelt att komma nära nog. piP gör det iaf inte. Inbyggnadshögtalare finns det så klart som inte lider av detta problem alls.

Detta är ju grundläggande fysik. Är det jag något jag sagt som är felaktigt? Isf peka gärna ut detta, men snälla misstolka inte allt med vilje bara för att jag förenklat lite och inte uttryckligen tagit in varenda detalj. Jag är fullt medveten om detta.

EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget.
Hela frågan var ju om piP behöver dämpning mer än andra högtalare och då ville jag påpeka att högtalare av andra märken har samma behov. Inte att det inte går att bygga högtalare på andra sätt som minskar problemet. Ursäkta om jag var otydligt, det har vart en väldigt lång vecka och jag sitter på ett tåg och försöker tänka.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 20:10

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Nu är ju inte jag någon Carlson-kännare men jag har trots allt ägt ett par dito som jag med nöje använt

Sa jag att man inte kunde lyssna på högtalare utan akustiska åtgärder? Det gjorde jag nämligen inte och jag har själv högtalare som står i rum utan akustikåtgärder. Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på.

Vad är det jag uttalat mig om som du anser är felaktigt? Kom gärna med motargument istället för trams om att jag inte skall deltaga i diskussionen.

Du sa exakt det här:

"2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet."

å jag ville göra dig uppmärksammad på att åtminstone inte alla högtalarkonstruktörer nödvändigtvis
håller med dig.

Var har jag sagt att du inte skall delta disskussionen ??? Jag försökte bara tipsa dig om att det har
funnits nog så intresserade å akustikbevandrade kunniga högiskonstruktörer som inte advokerat
dämpning av högisvägg/ar.

Du verkar ta illa upp för detta å anklaga mig för att tramsa då du själv skriver:
"Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på." . . . menar du på allvar att jag skulle ha påstått eller ens antytt något sådant, det kan vi i så fall kanske kalla trams . . . typ.? :D

Läs gärna återigen vad jag skrivit i mitt originalinlägg med lite ljusare glasögon.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:20

Laila skrev:Du sa exakt det här:

"2. Alla(oavsett märke) högtalare som placeras nära angränsningsytor kommer lida av interferens från dessa ytor så om man vill placera högtalare nära vägg så bör väggen dämpas.
Ovanstående är inte specifikt för piP(utöver att de designats för att stå nära vägg) eller ino utan gäller högtalare i allmänhet."

å jag ville göra dig uppmärksammad på att åtminstone inte alla högtalarkonstruktörer nödvändigtvis håller med dig.

Att det finns andra lösningar vet jag om. Jag pratade om piP mot andra märken. Inget annat. Läs ovanstående edit.

"EDIT: För att förtydliga. När jag skrev "alla högtalare" så menar jag alla konventionella högtalare(vad det nu är?). Inbyggnads och liknande lösningar är undantaget.
Hela frågan var ju om piP behöver dämpning mer än andra högtalare och då ville jag påpeka att högtalare av andra märken har samma behov. Inte att det inte går att bygga högtalare på andra sätt som minskar problemet. Ursäkta om jag var otydligt, det har vart en väldigt lång vecka och jag sitter på ett tåg och försöker tänka."

Laila skrev:Var har jag sagt att du inte skall delta disskussionen ??? Jag försökte bara tipsa dig om att det har
funnits nog så intresserade å akustikbevandrade kunniga högiskonstruktörer som inte advokerat
dämpning av högisvägg/ar.

Att jag skall läsa på innan jag uttalar mig tolkar jag väldigt nedlåtande. Du påpekade inte vad det var i mitt inlägg som var felaktigt utan bara att jag skulle läsa på. Om du inte menar så ber jag om ursäkt, men i min värld så kan inte det där tolkas annat än nedlåtande.

Laila skrev:Du verkar ta illa upp för detta å anklaga mig för att tramsa då du själv skriver:
"Det kan dock nästan alltid bli bättre om man tar rummets akustik till hänsyn. Att det skulle finnas en högtalare som låter perfekt i alla rum utan några åtgärder tror jag inte på." . . . menar du på allvar att jag skulle ha påstått eller ens antytt något sådant, det kan vi i så fall kanske kalla trams . . . typ.? :D

Läs gärna återigen vad jag skrivit i mitt originalinlägg med lite ljusare glasögon.

Ja jag tolkade dig så, vilket jag inser nu förmodligen inte alls var det du menade.

Jag får känslan att jag tolkar dig totalt felaktigt. Är förmodligen mitt fel för jag är inte helt i form. Jag hoppas du(och andra) förstår vad jag försökte säga iaf. Ledsen om jag var otrevlig, det var inte alls det jag ville när jag började att skriva.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 20:45

Dä ä lugnt . . . typ. :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:46

Skönt... typ :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-17 20:47

Kramar till alla ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-17 20:56

Och här kommer jag med kaffebröd!

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 20:58

Ni är för sköna. Kram och ha en god kväll :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-18 00:33

Mums! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 09:05

PerStromgren skrev:Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Nja, det tror jag blir en dålig placering för piP (om det är sådana som åsyftas). Jag har haft mina piP en knapp meter från vägg och det blev givetvis en utfasning i basen men behovet av att dämpa väggen blev mindre. Rumsstödet minskar i en del av basen, ungefär så här:

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-18 09:21

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Jag leker med tanken att placera ett par sådana högtalare i mitt lyssningsrum på samma ställe som mina Quad:ar, dvs med ca 4,5 m till väggen bakom högtalaren och 3,5 m från lyssningsplats, som i sin tur har ca en meter till vägg bakom sig.

Nja, det tror jag blir en dålig placering för piP (om det är sådana som åsyftas). Jag har haft mina piP en knapp meter från vägg och det blev givetvis en utfasning i basen men behovet av att dämpa väggen blev mindre. Rumsstödet minskar i en del av basen, ungefär så här:

[ Bild ]

Är det där en mätning, eller en simuelring? Jag gissar att den övre kurvan vid 70Hz är nära-väggplacering. Att det inte är en bra placering för ett par piP är jag fullt medveten om, jag undrade mest om väggdämpning kan ersättas med avstånd till samma vägg.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 11:38

Det är en simulering men den stämmer någorlunda bra med hur det blir i verkligheten, möjligen något mindre nivåskillnad subjektivt.
Den övre kurvan är bidraget från omgivningen vid placering mer eller mindre dikt an mot vägg, fronten ca 40 cm frän väggen. Det är alltså inte frekvensgången för högtalaren.

Den undre är placering med fronten ca 115 cm från väggen. Blir ett rejält tapp mellan ca 50-90 Hz på grund av gångvägsskillnaden som ger utfasning (som jag förstått det). Vid frekvenser under ca 40 Hz ger närheten till väggen stöd.

Effekten av dämpad vägg inträffar vid högre frekvenser än de redovisade.

Jo, jag har haft mina piP sedan tolv år tillbaka i olika placeringar. De måste inte stå dikt an mot en dämpad vägg men det är så de fungerar bäst. Om man har dem nära vägg utan dämpning blir givetvis stereobilden lidande och frekvensgången knasas till. En bit ut från väggen fungerar det bra utan dämpning men basen försvagas. Hur mycket beror på hur rummet ser ut och inte minst hur nära sidoväggarna är. Jag har haft ett lyssningsavstånd på ungefär 3.5 m. Numera är de placerade vid en TV, dikt an mot vägg utan dämpning.

Bild

Fungerar bättre än vad man kan tro, bildstöd gör underverk! Tycker faktiskt det är märkligt hur hörselns betydelse tonas ned när man har bild till. Å andra sidan kan man ha fått en uppfattning om hur något låter med bild och tar man sedan bort bilden kan den ändras kraftigt. Man hör plötsligt en massa knas.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-03-18 19:03

Väldigt förenklat och helt med ögonmått ritat i nytt program, men du får ett humm om hur det ser ut.
Ino Aco-paneler bakom vänster högtalare med måtten 200x120cm och bakom höger högtalare med måtten 200x80cm.
På båda sidorna om högtalarna; träramar (HxBxD) 230x120x12cm med stenull och klätt med tyg. Liten absorbent (100x45x12cm) till vänster om soffan på balkongdörren, med glipa mot den stora för att kunna öppna dörren.
Kopierat till höger sida med likadan glipa för symmetrins skull, men 230cm hög. Båda klädda med tyg.
På väggen bakom soffan sitter det en absorbent med måtten 60x120x7cm. Då soffan sträcker sig en bit ut framför fönstret bakom har jag en absorbent med måtten 60x60x7cm med fötter som jag kan ställa i fönstret när det behövs.

Fönstret och balkongdörren till vänster om soffan täcks med gardiner och likaså fönstret bakom soffan.
20cm utanför höger högtalare och fram till absorbenten på högerväggen är det en öppning från golv till tak. Där har jag nyligen hängt tyget "Kalmuk" från Eventgross.
Det gjorde en helt enorm skillnad!

Bild
/Christopher

EDIT:
Glömde att nämna och rita dit absorbenterna bakom soffan.
Senast redigerad av Chopha 2016-03-18 19:21, redigerad totalt 1 gång.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 19:21

PerStromgren skrev:Att det inte är en bra placering för ett par piP är jag fullt medveten om, jag undrade mest om väggdämpning kan ersättas med avstånd till samma vägg.

Kan tillägga att det var så jag tänkte. Dämpningen är ju till för att reducera/ta bort väggens destruktiva inverkan vid lite högre frekvenser. Ett större avstånd gör något liknande men man förlorar stödet under ca 100 Hz, hur mycket beror på avståndet till väggen. 4.5 m som nämns låter som helt galet långt från stöd men att prova är ju inte förbjudet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-21 17:11

RMA skrev:Man kanske ska klargöra att Guru är en kommersiell variant av ino.

Mja, såväl Guru som Ino är kommersiella produkter.
Skillnaden är bland annat att Guru har en formgivare (Erik E) med i skeppet som gett Guru ett annat utseende än Ino.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Köpråd