Är Topping D50S fortfarande den bästa budget-DACen?
Jag har lyssnat på den hos Juanth och det lät givetvis jättebra, även talat med Radelius som är jättenöjd. Jag påstår att jag saknar förmåga att på egen hand gå runt i affärer och lyssna, allt kommer att låta jättebra men jag vet att många av Er är duktiga på att jämföra prylar både med örat och med andra instrument.
Hos http://www.audiophonics.fr hittar jag D50S för ca 3 400sek inklusive nätdel ifi iPower Mk2, (inkl svensk moms o frakt) ytterligare några hundra dyrare med Toppings egen nätdel, P50.
Ifi iPower Mk2 och Topping P50 verkar bygga på olika tekniker, något skiljer i vart fall eftersom Toppingen väger nästan ett kilo och ifi'n knappt två hekto.
KRAVSPEC:
- Coaxial och optisk ingång, minst en av var. (Funkar m Topping)
- (Balanserade in- och utgångar behövs inte eftersom jag inte har det någon annanstans.) (Topping saknar)
- (Skivspelaringång inget behov i denna anläggning.) (Topping saknar)
- Kunna fungera som förförstärkare direkt till ett slutsteg. (Funkar m Topping)
- "Auto-sense" på optiska ingången är nästan ett måste då jag vill kunna trycka igång musik via Sonos-appen utan att behöva gå och slå på on-knapen. (Funkar m Topping, såvitt jag kunnat läsa mig till. Radelius frågande inför varför ö h t stänga av den

- Hörlursförstärkare är inget must-have, men ett nice-to-have som jag kan vara beredd att åsätta ett värde. (Topping saknar)
ANLÄGGNINGEN I ÖVRIGT:
- NAD CD-spelare som endast har analog och coaxial utgång. Används vid "finlysning"/aktiv lysning.
- Sonos Connect som får sitt material från en NAS i nätverket, Sptfy och radio. Optisk utgång finns.
- NAD C275BEE
- Carlsson oa-52.2
MUSIKSMAK
Jag lyssnar på snäll "kammarjazz" (Coltrane, Getz, Baker, Johansson typ), "slick" pop-/soul-/80-talsdiscomusik (Steely Dan/Fagen, Daft Punk, allt producerat av Quincy Jones resp Nile Rodgers), traditionell klassisk musik (Back, Mozart, körsång). Och så massor av Paul Simon, James Taylor och Van Morrison förstås. Ingen hårdrock, t o m Stones är i regel för stökiga för mig.
FRÅGOR:
1
Är D50S den bästa DACen givet min budget?
2
Om jag väljer D50S är då Topping P50 en bättre nätdel än ifi iPower?
2
Om jag går uppåt i pris till, säg max 7000sek, vad finns det då för något som någon av Er testat och som ni på goda grunder antar låter/mäter bättre än D50S? (Pro-Ject Pre Box S2 Digital, Cambridge DAC-Magic 200, ...)