F208 vs Quad 2912, fler intryck

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-21 20:16

Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!

Alltså: var hittar jag ett par högtalare som låter lika rent som Quad 2912, men är konventionellt byggda och inte behöver stå 2 m från väggen bakom? Musiken vi lyssnar på kräver vare sig mer (eller lägre) lågbas eller starkare ljudstyrka än Quad 2912. Pris är om inte ointressant, så åtminstone inte en uppenbart begränsande faktor, vare sig uppåt eller nedåt. Självbygge är uteslutet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Chris71

Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav Chris71 » 2023-03-22 02:36

PerStromgren skrev:Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!

Alltså: var hittar jag ett par högtalare som låter lika rent som Quad 2912, men är konventionellt byggda och inte behöver stå 2 m från väggen bakom? Musiken vi lyssnar på kräver vare sig mer (eller lägre) lågbas eller starkare ljudstyrka än Quad 2912. Pris är om inte ointressant, så åtminstone inte en uppenbart begränsande faktor, vare sig uppåt eller nedåt. Självbygge är uteslutet.

Med risk att introducera en helt omöjlig enhörning så skulle jag säga en moderniserad Mirsch Rondo, hittills det enda som jag hört som målar upp en soundstage på ett liknande sätt som ESL, finns en del elaka mätningar som kan ifrågasätta konstruktionen förträfflighet med öronvittnen berättar en annan historia.

Annars som jag tvingade att börja om på nytt och bara välja en enda vettig högtalare så skulle det nog bli någon modern flervägs konstruktion 3-3,5vägs kanske baserad på SB acoustics för att få bra valuta för pengen och riktigt låg dist, om lägenheter bidrar med utmanande akustik så är ju tanken på ett samtal till area 51 och prata med AVR7000 om hur man får tag på ett par OA51-Purifi.

Så roligt och utmanande att hitta perfekta efterträdare till ESL, håll oss uppdaterade

JM

Inläggav JM » 2023-03-22 07:47

Yamaha NS-1000 skall ha lika låg distorsion som Quad elektrostater. Jag har två par. Ett par från SR och ett par från Telia. SR paret är välanvänt medans Telia paret är knappt använt. Det är inte distorsionen i mitt fall som är problemet utan frånvaron av högfrekventa optimalt försenade reflexer jag saknar.
Hjärnan adapterar dock snabbt till suboptimala högtalare. Efter några dagar efter en del PEQ kommer du inte sakna dina dipoler.

Altenativt skaffa/låna en hembioförstärkare där du kör alla kanaler i stereo med starkt riktade lågdistorderande lådfronthögtalare (linjehögtalare?) samt vanliga sidohögtalare, omgivna av tjock lager av dämpmaterial för att dämpa fronthögtalarnas för tidiga reflexer, i 60 graders vinkel fördröjda ca 20 ms och dämpade 8-10 dB. Frekvenserna över 1000 Hz är viktigast för optimala laterala reflexer.
Då har du ett ljud med relativt optimala sidoreflexer liknande du har nu med dina Quadar.

Möjligen kan du ta bort fronthögtalarnas oönskade förtidiga sidoreflexer genom att ytterligare ett par identiska fronthögtalare bakom egentliga fronthgt kopplade i motfas. Då får du en dipolkonfiguration som genom slug PEQ kan till viss del fasa ut oönsakade reflexer. Kräver en hel del mätningar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2023-03-22 09:50

Harbeth kanske. Jag har inget vetenskapligt att komma med men Harbeths ägare och konstruktör Alan Shaw är lite av ett Quad fan. Finns i olika storlekar (och priser) för olika rum.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-22 10:28

En liten undran bara, har du hört pi60?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 10:34

Per, du är pensionär och snart befriad från trädgårdsarbetet - varför inte bygga ett par Räv-L? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-22 11:33

Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-03-22 11:49

Har du hört Morello?

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-22 11:57

Tja... vad skulle man kunna hitta på. Låt mig fundera en stund.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:03

paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?

Ja, men bara helt kort. Men de finns inte annat än byggsats eller beggade, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:03

Morello skrev:Per, du är pensionär och snart befriad från trädgårdsarbetet - varför inte bygga ett par Räv-L? :D

Nix! Jag är alldeles för lat och slarvig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:05

Almen skrev:Har du hört Morello?

[ Bild ]

Nej, men jag jag har stort förtroende för konstruktören! :D

Finns de att köpa?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:06

eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.

Det låter också som ett alternativ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 12:12

eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.

Det låter också som ett alternativ.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-03-22 12:28

PerStromgren skrev:

[ Bild ]

Nej, men jag jag har stort förtroende för konstruktören! :D

Finns de att köpa?

Ja, det förutsätter jag. Kanske inte från hyllan, men...

PerStromgren skrev:
paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?

Ja, men bara helt kort. Men de finns inte annat än byggsats eller beggade, väl?

Åjo, de finns att köpa färdiga också, dock vanligen med längre leveranstid. Om han inte har icke avhämtade stående med passande ytfinish.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 13:07

[ Bild ]

De finns dock ej att köpa.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2023-03-22 13:41

Morello skrev:

[ Bild ]

Finns de inte att köpa ens för rätt summa pengar? Du kan ju alltid bygga dig ett par nya på någon månad. (Nu tänker jag nog mer på 'Die Referenz' än den gamla versionen)
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-03-22 13:42

Morello skrev:

[ Bild ]

Aha.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-03-22 13:48

Nu är det ju inte bara högtalarna som tar plats.
Det gör ju elektroniken också. Det är ju dessutom inte bara utrymmeskravet utan även estetiken. Personligen arbetar jag hårt med att minimera antalet lådor. Egentligen är lådorna inte det största problemet utan allt kablage som förbinder dem. Något som också tar plats är analoga skivspelare. De måste stå överst på en hylla, stå plant (i våg), helst på dedikerad möbel för bästa ljud och ha plats ovanför för att kunna fälla upp locket. Dessutom tar vinylskivor en himla plats.

Min plan är att inom typ ett år ha sålt vinylskivor och spelare, just för att snabbt kunna flytta om det behövs. CD-spelaren behåller jag ett tag till trots ett minskat behov av att använda denna. I dagsläget några gånger per år.

Den elegantaste lösningen hittills är Linns DSM-spelare med Exakt-utgång och ett par aktivt drivna högtalare med Exakt-ingång. En (1) apparat, ett par högtalare kopplade med ethernetkabel. Och så behövs det förstås ett nätverk och en NAS. Höll jag på att glömma, behövs en strömkabel till respektive högtalare. Låter bra gör det, dyrt blir det. En variant är Linns DSM (Selekt) med inbyggt slutsteg, fortfarande bara en apparat och ett par högtalare (men fritt val), det kräver vanliga högtalarkablar istället för nätverkskablar men du slipper elkablarna till högtalarna. Något mindre dyrt men kan låta väl så bra. Men vi pratar fortfarande ett par hundra tusen.

Selekt, kan driva vilka högtalare som helst

Bild

Eller ett komplett system med Exakt-teknik

Bild

Något som också låter mycket bra är Teenage Engineering OD-11, du behöver 2 stycken och en mobiltelefon, så länge du nöjer dig med strömmande musik. Annars behövs en NAS också.

Bild

Vill man ha panelhögtalare (som ju du är inkörd på) finns det varianter som inte behöver stå två meter från vägg men där har jag för lite erfarenhet för att kunna råda. För länge sedan (länge!) hade jag ett par Acustat 2+2 hemma, de stod ca 80-90 cm från vägg och såg ut som monoliter med måtten 45x240cm. De lät otroligt rent och vidsträckt frekvensmässigt. Perfekt stereobild och mycket tjusigt låtande. Tyvärr lät de otroligt tråkigt också. Men snygga.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-03-22 13:54

Själv är jag nyfiken på Buchardt A700

https://buchardtaudio.com/collections/a ... ducts/a700

Någon som hört dem?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 14:19

Morgan skrev:
Morello skrev:

[ Bild ]

Finns de inte att köpa ens för rätt summa pengar? Du kan ju alltid bygga dig ett par nya på någon månad. (Nu tänker jag nog mer på 'Die Referenz' än den gamla versionen)

Då känns det i så fall intressantare att göra en "die Referenz II" med tex. SB-element.

Jag har ju mina Morello-högtalare i mitt rum på kontoret - en kollega tjatar om att få köpa dem, men de står fint där de står. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-22 14:23

Morello! Det luktar byggtråd!!! :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 14:28

eljulio skrev:Morello! Det luktar byggtråd!!! :D

Mja, två GDS-rörbögsprojekt på hyggligt kort tid får räcka en stund.
-Innehar F-skattsedel-

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-22 14:54

Japp, "die Referenz II" med tex. SB-element vore klart bra!

Köpetips: Revel F206, F208, F226 etc lär vara betydligt mindre lågdistorderande (ca 2-5 ggr lägre distorsion 200-20000 Hz @2,83V) än de föregående förslagen. (Hur har man kunnat undgå att notera det efter allt som skrivits? OBS, hade nog inte kommenterat detta om nu inte TS specifikt eftersökt "Lågdisthögtalare som alternativ till Quad". Då ska man ju hjälpa TS med lågdistorderande högtalare.)
Senast redigerad av Maarten 2023-03-22 14:59, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-22 14:59

Grimm bygger lågdisthögtalare som imponerat stort på mig.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-03-22 15:06

Maarten skrev:Köpetips: Revel F206, F208, F226 etc lär vara betydligt mindre lågdistorderande (ca 2-5 ggr lägre distorsion 200-20000 Hz @2,83V) än de föregående förslagen.

Får inte ihop det riktigt - "mindre lågdistorderande"...?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 15:25

Skall nog stå "mindre distorderande" eller "mer lågdistorderande".
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2023-03-22 15:54

Per behåll dina Quad hgt. Tryck högtlarna mot väggen med snyggt dämpmatrerial bakom. Ljudet kommer var ok och lägre distorsion kommer du aldrig att hitta. När fru S är ute drar du ut högtalarna från vägen och har åter bästa spatiala ljudet.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-22 16:52

Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-03-22 17:10

RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?

Det finns ju mindre alternativ till flygel, men jag vågar påsta att alla är sämre. Försöåk att ställa en Dry Martini på ett keybord tex :D

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 17:13

Menar du ett elpiano?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-22 17:24

Riktigt så rent som Quads elektrostater spelar knappast några konventionella högtalare totalt sett i mellanregister och diskant, men man kan ändå komma någorlunda nära. Speciellt Revel F208 är ett bra val, precis som Maarten skriver, om man har 66 kkr att spendera:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.13192/

Monitor Audio Silver 500 7G får nog anses vara distorsionsmästare i mellanprisklassen (26 kkr/paret) och uppvisar egentligen inga svagheter för övrigt heller förutsatt att man ekvaliserar bort högfrekvensfallet över ca 15 kHz, alternativt är lite halvdöv här. Stereophiles JA skriver: "The Monitor Audio Silver 500 7G's measured performance is superb. That it achieves this level of performance at an affordable price is even more commendable." Då ska man hålla i minnet att han inte ens mäter distorsion...

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=2685:nrc-measurements-monitor-audio-silver-500-7g-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153

https://www.stereophile.com/content/monitor-audio-silver-500-7g-loudspeaker-measurements

Om man är riktigt gnällig kanske man skulle vilja ha en aningen lägre undre gränsfrekvens, men jämfört med Quad 2912 så räcker nog basen till. Med rumsstöd kommer man ned till dryga 30 Hz, vilket allt som oftast är fullt tillräckligt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-22 21:28

Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!

Tack för alla tips!

Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:

Mirsch Rondo, Har de verkligen så låg dist?
Yamaha NS-1000, Bra när det begav sig, men utvecklingen har väl gått längre?
Harbeth, Inte så tokigt, de kan vara short list.
pi60, Bra, men en hopplös leverantör.
Räv-L, Självbygge, går bort. Jag är för lat och slarvig.
Bremen + sub, Mmm, kanske det! Hur är det med dist?
Morello, Ja gärna, men ej till salu.
Exakt, Vet inget om dessa.
TE OD-11, Nja, onödigt med all inbyggd elektronik som jag inte behöver.
Acustat 2+2, Samma problem som mina 2912.
Buchardt A700, Kanske det? Jag vet inget om dessa.
Revel F206, Låter mycket lovande! Absolut short list!
Grimm DIY, DIY går bort.
Behåll 2912 tryck mot vägg, Njae vi spelar varje dag, vi kanske skjuta fram och tillbaka!

Ja, Roger, vi måste hantera flygeln också! Det finns två lösningar. Antingen ett Steinwaypiano, eller en modern elektrisk flygel från Yamaha. Det får vi lösa också.

Var i storstan kan vi lyssna på Revel F206, Harbeth respektive Bremen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-22 22:39

Vafalls, ingen MA Silver 500 7G på listan? 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-22 23:23

PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!

Tack för alla tips!

Grimm DIY, DIY går bort.
Behåll 2912 tryck mot vägg, Njae vi spelar varje dag, vi kanske skjuta fram och tillbaka!

Ja, Roger, vi måste hantera flygeln också! Det finns två lösningar. Antingen ett Steinwaypiano, eller en modern elektrisk flygel från Yamaha. Det får vi lösa också.

De har låg distorsion. Diskanterna har låg distorsion i sig. Jag använder 2 st seriekopplade. Varje diskant har en känslighet på 98 dB. Jag tar ned nivån i delningsfiltret för att matcha basen.

Basen är en specialvariant av SB15NBAC-4. Har inte mätt lägre distorsion i mellanregistret hos något annat element.

De finns för närvarande inte i någon butik att lyssna på. Prata med eljulio. Själv bor jag i Härnösand.

Men, vem vet, jag kommer möjligtvis åka bil till Oslo och Stockholm före juni. Då skulle jag kunna kvista förbi Karlstad med ett par ägg i bakfickan. Troligtvis utan basmodul dock, men ändå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-03-23 01:43

PerStromgren skrev:Exakt, Vet inget om dessa.
Acustat 2+2,

Linn Exakt kan du lyssna på i vilken Linn-butik som helst. Jag vet inte om Stockholm eller Oslo är närmast, men kommer du till Sthlm vore det trevligt att ses!
Acustat rekommenderar jag absolut inte, du somnar inom 5 minuter. Jag bara tog dem som exempel på lågdistande planar-högtalare som inte behöver stå 2 meter från vägg.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-23 02:15

Tack för alla tips!

...
Grimm DIY, DIY går bort.
...

Vad har du fått DIY ifrån?
https://www.grimmaudio.com/hifi-products/loudspeakers/
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-23 07:44

Behåll Quad!
Du kommer bara sakna dom varje dag

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2023-03-23 08:18

PerStromgren skrev:Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!

Jag tycker du ska börja med att ge bort Quadarna till någon som gåva. Ja, jag vet, de är stora och bökiga, men med lite övertalning kan jag kanske tänka mej att ta emot dem. Bara för att vara hygglig, då :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 09:38

paa skrev:

Tack för alla tips!

...
Grimm DIY, DIY går bort.
...

Vad har du fått DIY ifrån?
https://www.grimmaudio.com/hifi-products/loudspeakers/

Jag vet inte vad jag fått det ifrån! Ren förvirring, troligen.

Tack för korrigering!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-23 10:23

Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-23 10:25

Hembesök är alltid trevligt om du skulle ha vägarna förbi Kalmar vid tillfälle. Revsudden för att vara lite mer specifik. Jag får för övrigt ombesök av STDI inom kort som ville lyssna på den nya förutsättningarna efter ekvalisering mm.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-23 10:26

eljulio skrev:Hembesök är alltid trevligt om du skulle ha vägarna förbi Kalmar vid tillfälle. Revsudden för att vara lite mer specifik. Jag får för övrigt ombesök av STDI inom kort som ville lyssna på den nya förutsättningarna efter ekvalisering mm.

+1
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 11:14

eljulio skrev:Hembesök är alltid trevligt om du skulle ha vägarna förbi Kalmar vid tillfälle. Revsudden för att vara lite mer specifik. Jag får för övrigt ombesök av STDI inom kort som ville lyssna på den nya förutsättningarna efter ekvalisering mm.

Tack för inbjudan! Det är inte alls otroligt att jag hör av mig och ber att få lyssna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 11:17

RogerGustavsson skrev:Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...

Ja, om de inte kan stå mot vägg, förstås. Jag är dock inte helt bekväm med att allt är inbyggt, jag behåller gärna min Quad Vena som kontroll med dess DAC och digitala ingångar.

Jag såg inget pris, har du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 11:19

petersteindl skrev:

Tack för alla tips!

Grimm DIY, DIY går bort.

De har låg distorsion. Diskanterna har låg distorsion i sig. Jag använder 2 st seriekopplade. Varje diskant har en känslighet på 98 dB. Jag tar ned nivån i delningsfiltret för att matcha basen.

Basen är en specialvariant av SB15NBAC-4. Har inte mätt lägre distorsion i mellanregistret hos något annat element.

De finns för närvarande inte i någon butik att lyssna på. Prata med eljulio. Själv bor jag i Härnösand.

Men, vem vet, jag kommer möjligtvis åka bil till Oslo och Stockholm före juni. Då skulle jag kunna kvista förbi Karlstad med ett par ägg i bakfickan. Troligtvis utan basmodul dock, men ändå.

Mvh
Peter

Hembesök? Hemskt gärna! Jag sätter på kaffet genast.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-23 12:13

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:

Tack för alla tips!

Grimm DIY, DIY går bort.

Mvh
Peter

Hembesök? Hemskt gärna! Jag sätter på kaffet genast.

+1
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-23 12:41

Väldig kul med hemmademo Peter!

Utifrån ovan lista så samt tidigare sammanställningar; 3: Distorsion, jämförelser mellan element och många andra inlägg, ffa av I-or,
I-or skrev:En grov indelning kan se ut på följande sätt, utan hänsyn tagen till strukturen för de harmoniska komponenterna och frekvensberoendet, vilket kommer att påverka det subjektiva intrycket i hög grad.

Hifi-högtalare av någorlunda hygglig storlek och till priser över 10 kkr paret, THD vid 85 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz

Mycket svagt resultat: > 1 %
Svagt resultat: 0,5-1 %
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
Gott resultat: 0,1-0,2 %
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Toppklass: < 0,05 %

Maarten skrev:Kanske kan man använda denna skala, här omvänd mot getingar och annat, med tanke på att sagofiguren Ior är rätt så pessimistisk och att det är negativa effekter vi här tittar på :).

Bild

... rangordnar jag förslagen förmodligen något i denna stil:

OD-11?

Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?

pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?

pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?

Revel F206/208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Förmodligen "The Äggs" mellan 300-500 Hz och 7000-15000 Hz?

Ns-1000 300-6000 Hz
Förmodligen "The Äggs" mellan 500-7000 Hz?
2912 (låga ljudtryck)
Senast redigerad av Maarten 2023-03-23 13:24, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 13:06

Vilken snygg sammanfattning, Maarten! Tack!

Det verkar som om Revel och ägg kan passa oss!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-23 13:56

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...

Ja, om de inte kan stå mot vägg, förstås. Jag är dock inte helt bekväm med att allt är inbyggt, jag behåller gärna min Quad Vena som kontroll med dess DAC och digitala ingångar.

På deras hemsida anges priser från 15000 € till 25700 €.
https://www.grimmaudio.com/shop/index.p ... ry&path=63

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-03-23 14:02

Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-23 14:04

Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint. :)

En struts i denna storlek kanske? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystisk-strutsdinosaurie-antligen-funnen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-23 14:06

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:

På deras hemsida anges priser från 15000 € till 25700 €.
https://www.grimmaudio.com/shop/index.p ... ry&path=63

8O pris är inte jätteviktigt, men det finns gränser!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-03-23 14:23

eljulio skrev:
Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint. :)

En struts i denna storlek kanske? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystisk-strutsdinosaurie-antligen-funnen

:D Eller typ så här (möjligen liiiiite för stort):

Fotor_AI.jpg
Fotor_AI.jpg (256.66 KiB) Visad 2150 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-23 17:08

Äggen lät nästan lika bra som OA52 i sin första skepnad, sedan dess har de förbättrats en hel del (om jag förstått Peter rätt) så de kan nog passa. Nya OA52 är svåra att få tag i, men om begagnat kan vara ett alternativ är står de snällt mot väggen och ser mycket mindre ut än vad de låter. Än så länge kan du jämföra direkt med ESL 63, som f n låter bättre än jag mindes, om du cyklar mot Stockholm o pausar för en fika, utifall du redan glömt :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-23 17:12

Givet bestyckningen kvalar inte OA52 in i den här ligan avseende THD.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-03-23 17:18

Morello skrev:Givet bestyckningen kvalar inte OA52 in i den här ligan avseende THD.

Pffft... han ska väl lyssna på musik, inte på THD (som säkert också är alldeles utmärkt)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-23 18:36

Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.

Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.

De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.

Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.

Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-03-23 20:39

petersteindl skrev:

Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.

Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.

De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.

Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.

Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan. :)

Mvh
Peter

Kul Peter, det låter som högtalare i min smak. Jag spelar sällan jätte starkt, pi60 räcker gott och väl för mig.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2023-03-23 23:49

Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2023-03-24 00:07

music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?

Jag körde mina fullrange under många år, beroende på rum och placering funkar det väldigt bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-24 01:42

Maarten skrev:Väldig kul med hemmademo Peter!

Utifrån ovan lista så samt tidigare sammanställningar; 3: Distorsion, jämförelser mellan element och många andra inlägg, ffa av I-or,
I-or skrev:En grov indelning kan se ut på följande sätt, utan hänsyn tagen till strukturen för de harmoniska komponenterna och frekvensberoendet, vilket kommer att påverka det subjektiva intrycket i hög grad.
...
...

Ett utmärkt initiativ, men du får nog flytta ned Revel F206 en klass. MA Silver 500 7G är för övrigt antagligen överlag något bättre än F206 vad gäller distorsion, men speciellt om man tittar under 200 Hz.

Även om Bremen 3D8 är lågdistorderande så ligger de nog klassen under Quads elektrostater och mellanregisterdomen för Yamaha NS-1000 (och 2000).

Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-24 09:07

Ja det är klart att F206 ska ner ett snäpp med sina mer distorderade basar.
Men var det så här du menade I-or?
Spoiler:
Visa

Hifi-högtalare av någorlunda hygglig storlek och till priser över 10 kkr paret, THD vid 85 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz

Maarten skrev:Kanske kan man använda denna skala, här omvänd mot getingar och annat, med tanke på att sagofiguren Ior är rätt så pessimistisk och att det är negativa effekter vi här tittar på :).

Bild

OD-11?

OD-11?
Harbeth under 400 Hz?

Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?

Revel F206
Räv-L 200-300, 10000-20000 Hz.

Revel F208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Peter den stores Ägg över ca 200/300 Hz?:
Peters_Ägg.png
Peters_Ägg.png (225.64 KiB) Visad 4355 gånger

Ns-1000 300-6000 Hz
2912 (låga ljudtryck)

För övrigt:
I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.

Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Senast redigerad av Maarten 2023-03-24 10:05, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-24 10:02

Hur är de olika högtalarelementens distmätningarna gjorda? Jag menar, vilka baffelbetingelser har använts? Är vissa högtalarelement mätta i någon form av standardiserad baffel och andra i monterade högtalare? Är det ekofri miljö, förutom element i baffel eller i låda?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-24 10:20

I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.

Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-24 10:24

Maarten skrev:För övrigt:
I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.

Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.

Jag har haft det så tidigare. Gradient tillverkade en öppen baffel med två långslagiga 12"-basar som var avpassade i design och storlek till Quad ESL 63. Det lät bra, men tillförde inte så mycket för just min musik. Quad 2912 låter utmärkt, då dess arbetsområde väl täcker den lyssning jag använder. Orkesterforten går fint fram, förutom "1812", då. Infected Mushroom är ju kul, men inget jag spelar till vardags.

PS. Det var för övrigt Infeceted Mushroom som körde sönder kanterna på Gradient-basarna vid en tidig lyssningssession med min yngste son... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-24 10:57

Maarten skrev:...

Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2023-03-24 11:35

music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?

Ino Audio i32s skulle nog passa fint ett i framtida, större boende. Jag frågade faktiskt Öhman för några månader sedan huruvida i32s skulle funka i mitt nuvarande hem och han var då en smula skeptisk pga lyssningsavståndet. Att i32s är relativt små men ändå kapabla gillar jag, det är nog även den snyggaste Ino Audio högtalaren.

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-24 12:54

Peter, några mätningar är Klippel NFS, några är Soundstage's mätningar i NRC's ekofria kammare. Någon är egna mätningar utomhus (svep och stegad sinus). Samt några är okända.
Klassificeringen enligt I-or-skalan är ju bara en grov indelning, ska man göra det noggrannare behöver man ju ha mätdata av god kvalitet för alla mätningar (Klippel, Soundstages torde vara av hög kvalitet, mina egna är ok tror jag men övriga av okänd kvalitet). Ffa bör man vikta deltonerna enligt tidigare diskussioner och som är gjort för diskanterna nedan.

Paa, ja, spridningen är nog ett större problem med att mixa elektrostater och konventionella element.

paa skrev:
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.

Här är en sammanställning av de allra bästa konventionella diskanterna på marknaden:
Bild

I-or svarar nog bättre men tidigare ha ju mycket låga siffror nämnts för hörbarhet av distorsion och det är även min egen subjektiva upplevelse att man öppnar upp till musiken med mycket låg distorsion:
Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2150331

I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150048

I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150297

I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.

Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149874&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2149885

I-or skrev:
Maarten skrev:Ja, jag tänkte just på det. Jag vet inte hur känslig jag är, annat att jag inte är okänslig. 1 % och över gillar jag inte och inbillar mig/tycker mig uppskatta renheten i SbA-metallelementen (<0,1% @85 över 300 Hz, basen är oviktig i sammanhanget tycker jag). I jämförelse mot andra högtalare med ganska låg distorsion (0,2-0,5 %) så är det inte så mycket att man slipper rent störande effekter som att musiken blir mer levande, närvarande och att en dimma försvinner.
När klangen är korrekt/naturtrogen så är det graden av distorsionen som ger närvaron och kontakten, förutom rent psykologiska effekter då som inte bör förringas.

Under 0,1 % THD vid lite mer måttliga nivåer, där vi är känsligast i mellanregister och framförallt diskant, börjar det att låta fantastiskt bra om högtalarna förutsatt att frekvensgången är jämn och spridningen god. Det slutar att låta disigt, grusigt, hårt eller elektroniskt och låter istället nästan som i verkligheten. Skillnaden liknar den som man får mellan standardinspelningar och audiofildito vad gäller renhet.

Vem vill inte att alla inspelningar ska närma sig audiofildito i renhet?
viewtopic.php?f=16&t=71383&p=2258085&hilit=distorsion#p2258085

Långt inlägg men det är så mycket bra information som I-or bidragit med som verkligen hjälper en att uppnå god återgivning. Och nu ville ju TS hitta högtalare med låg distorsion, så då passade det bra med en rekapitulation.
Senast redigerad av Maarten 2023-03-24 13:12, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-24 13:03

petersteindl skrev:Hur är de olika högtalarelementens distmätningarna gjorda? Jag menar, vilka baffelbetingelser har använts? Är vissa högtalarelement mätta i någon form av standardiserad baffel och andra i monterade högtalare? Är det ekofri miljö, förutom element i baffel eller i låda?

Mvh
Peter

Alla mätresultat som hänvisas till ovan gäller frifältsmätningar för hela högtalarna. Mätresultat m.a.p. distorsion står att finna på bl.a. Soundstage (ekofritt rum NRC), ASR (Klippel NFS) och Erin' s Audio Corner (Klippel NFS).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-24 13:17

paa skrev:

Bra fråga, därom tvista de lärde. För undertecknads del tycks det som att åtminstone känsliga lyssnare under goda förutsättningar kan detektera försvinnande låga distorsionsnivåer, speciellt mellan ca 1 och 7 kHz. Problemet med kalottdiskanter är att även de bästa modellerna distorderar kraftigt (> 1 % THD) redan vid 100-105 dB, 1 m, halvsfär. Även om man kan diskutera var hörbarhetsgränsen går är detta tydligt hörbart vid lite pådrag.

Quad uppger å andra sidan < 0,15 % THD över 1 kHz vid 100 dB, 1 m för ESL-2912 (och jag finner ingen anledning att misstro dem här). 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2023-03-24 13:32

I-or skrev:
paa skrev:

Bra fråga, därom tvista de lärde. För undertecknads del tycks det som att åtminstone känsliga lyssnare under goda förutsättningar kan detektera försvinnande låga distorsionsnivåer, speciellt mellan ca 1 och 7 kHz. Problemet med kalottdiskanter är att även de bästa modellerna distorderar kraftigt (> 1 % THD) redan vid 100-105 dB, 1 m, halvsfär. Även om man kan diskutera var hörbarhetsgränsen går är detta tydligt hörbart vid lite pådrag.

Quad uppger å andra sidan < 0,15 % THD över 1 kHz vid 100 dB, 1 m för ESL-2912 (och jag finner ingen anledning att misstro dem här). 8O

Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-03-24 14:00

Maarten skrev:Ja det är klart att F206 ska ner ett snäpp med sina mer distorderade basar.
Men var det så här du menade I-or?
Spoiler:
Visa

[ Bild ]

OD-11?

OD-11?
Harbeth under 400 Hz?

Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?

Revel F206
Räv-L 200-300, 10000-20000 Hz.

Revel F208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Peter den stores Ägg över ca 200/300 Hz?:
Peters_Ägg.png

Ns-1000 300-6000 Hz
2912 (låga ljudtryck)

För övrigt:

Maarten, kolla igen vad du hänvisar till (i länken alltså) angående Yamaha NS-1000, så ser du att det inte gäller NS-1000 utan det är två andra högtalare med liknande namn. :idea:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Maarten

Inläggav Maarten » 2023-03-24 14:59

Det har du så rätt i Johan! Fort&fel av mig.
I ovan ska det vara: Yamaha NSX-1000 och NSX-10000
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2023-03-24 15:26

paa skrev:

Intressant avhandling från Åhlborg. Det här med uppmätt distorsion, distorsionstyp och subjektiv upplevelse är komplext. Enligt denna avhandling korrelerar THD o IMD dåligt med subjektiv upplevelse av distorsion. Upplevd distorsion varierar beroende på typ av distorderat ljud och maskering.

A verification experiment was conducted to confirm the correlation of the conventional metrics, THD
and IMD, and the newer metrics, DS and Rnonlin , with the perception of nonlinear distortion using one
music stimuli and four types of nonlinear distortion. It was found that both conventional metrics were
not well correlated with subjective perception of distortion with correlations of -0.4845 and -0.4466,
respectively. Both of the newly developed metrics, on the other hand, were found to be well correlated
with subjective data obtained with overall correlations of -0.9486 and .9547, respectively. From these
correlations, it was concluded that the conventional metrics were not well suited to assess the subjective perception of distortion. In contrast, the DS and Rnonlin metrics provide a means for objectively quantifying the perceived amount of distortion in a complex music stimulus.

Eric Mario de Santis & Simon Henin
Section of Acoustics Institute of Electronic Systems
Aalborg University Perception & Thresholds of Nonlinear Distortion using Complex Signals
https://hifisonix.com/wp-content/upload ... ortion.pdf
https://www.researchgate.net/publicatio ... LIVE_SOUND

JM

JM

Inläggav JM » 2023-03-24 15:36

Maarten skrev:Det har du så rätt i Johan! Fort&fel av mig.
I ovan ska det vara: Yamaha NSX-1000 och NSX-10000

Vilken är skillanden i distorsion?
Är det samma mellanregisterdome?

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-24 17:53

Nej, korrelationen mellan THD/IMD och perception är inte dålig, snarare hygglig om än inte stark. Det är dock ingen nyhet att speciellt THD är ett grovt mått, men även grova mått är bra om det är det enda som finns tillgängligt.

För egen del kan jag bara konstatera att Quads elektrostatpaneler fr.o.m. ESL-63 låter betydligt renare än konventionella, d.v.s. dynamiska, element. Vad vanliga dödliga inte uppfattar är mindre viktigt i sammanhanget, pryttlar som fullständigt sprutar ur sig öronmördande distorsion reagerar dessa sällan på förrän lavindistorsion eller svårartad klippning inträder.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-24 18:11

paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?

Kompressionshorn producerar av rent grundfysikaliska skäl en hel del andratonsdistorsion och distorsionen förblir därför högre än för direktstrålande kalottdiskanter ända tills de senare av olika skäl drabbas av lavindistorsion uppåt 110-115 dB eller så. Kompressionshornens fördelar i sammanhanget finner man däremot när det gäller termisk kompression, där de ofta är nästan helt oantastliga och därmed utgör det självklara valet för PA-bruk.

Vågledare höjer både den akustiska impedansen (distorsionsreducerande) och riktverkan (bara delvis distorsionsreducerande i rum), varför man inte får ut riktigt så stor distorsionsreduktion i rum (där rumsbidragen dominerar den totala ljudtrycksnivån) som man kan förledas att tro utgående från mätresultat på referensaxeln. Dessutom upphör vanligen vågledarverkan nästan helt över ca 7 kHz och här får kalotten liten eller ingen hjälp. Hur som helst blir den praktiskt användbara distorsionssänkningen kanske 25-50 % (2-6 dB) 2-7 kHz, så huvudanledningen till att man utnyttjar vågledare är den kontrollerade spridningen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-24 18:38

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Om man är en sucker på SLAM, och gillar stora JBL-talare som flyttar luft, vad gör man då?
Vill ha den goa skjutsen i magen av pukor och annat dynamiskt i rockmusik.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-24 18:45

I-or skrev:
paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?

Kompressionshorn producerar av rent grundfysikaliska skäl en hel del andratonsdistorsion och distorsionen förblir därför högre än för direktstrålande kalottdiskanter ända tills de senare av olika skäl drabbas av lavindistorsion uppåt 110-115 dB eller så. Kompressionshornens fördelar i sammanhanget finner man däremot när det gäller termisk kompression, där de ofta är nästan helt oantastliga och därmed utgör det självklara valet för PA-bruk.

Vågledare höjer både den akustiska impedansen (distorsionsreducerande) och riktverkan (bara delvis distorsionsreducerande i rum), varför man inte får ut riktigt så stor distorsionsreduktion i rum (där rumsbidragen dominerar den totala ljudtrycksnivån) som man kan förledas att tro utgående från mätresultat på referensaxeln. Dessutom upphör vanligen vågledarverkan nästan helt över ca 7 kHz och här får kalotten liten eller ingen hjälp. Hur som helst blir den praktiskt användbara distorsionssänkningen kanske 25-50 % (2-6 dB) 2-7 kHz, så huvudanledningen till att man utnyttjar vågledare är den kontrollerade spridningen.

Kanoninfo, tack!
Gillar JBL kompressionshorn :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-24 19:16

sportbilsentusiasten skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Om man är en sucker på SLAM, och gillar stora JBL-talare som flyttar luft, vad gör man då?
Vill ha den goa skjutsen i magen av pukor och annat dynamiskt i rockmusik.

Då gör man precis så som jag beskriver i det inlägg du citerar, nämligen med bas från hörnen i rummet där basen dimensioneras för att få rak frekvensgång upp till 1000 Hz d v s utan destruktiv interferens.

Väl använda Klipschorn från t.ex. 70-talet ger SLAM som JBL kan drömma om och speciellt på trummor och pukor.

Det JBL har är, förutom mer Slam än de flesta andra, även en viss fet bas som härrör från en förhöjd tonkurva kring 80-100 Hz. Det passar bra till rock. Det är därför JBL har fått epitetet West Coast Sound, till skillnad från East Coast Sound som är slanka i det området. Med Bremenbasar i hörn närmar man sig Klipschorn och från den ljudpositionen uppnås West Coast Sound med exempelvis EQ då man lyssnar på rock. Passar mindre bra på stråkkvartett.

Då jag skriver 8 hörnplacerade Bremenbasar så menar jag inte basar placerade från golv till tak i hörn. Jag menar basar i varsitt hörn i rummet både baktill och framme både vid golv och vid tak. Sedan skall de tidsanpassas och amplitudanpassas till rum, fronthögtalare och lyssnare. Det är ingen vanlig enkel tidsanpassning.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2023-03-24 20:53

Fet bas, me like!
West Coast…bästa sidan av USA dessutom

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-03-24 21:23

PerStromgren skrev:
Maarten skrev:För övrigt:

Jag har haft det så tidigare. Gradient tillverkade en öppen baffel med två långslagiga 12"-basar som var avpassade i design och storlek till Quad ESL 63. Det lät bra, men tillförde inte så mycket för just min musik. Quad 2912 låter utmärkt, då dess arbetsområde väl täcker den lyssning jag använder. Orkesterforten går fint fram, förutom "1812", då. Infected Mushroom är ju kul, men inget jag spelar till vardags.

PS. Det var för övrigt Infeceted Mushroom som körde sönder kanterna på Gradient-basarna vid en tidig lyssningssession med min yngste son... :)

Gradient SW-63 är en dipol sub så det är väl det som gör att det fungerar så bra som det gör med ESL, jag trycker mina låter trevligt iaf.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2023-03-24 22:24

Om jag vore du PerStromgren så skulle jag behålla Quadarna och prova hur det fungerar med ett mindre rum, både praktiskt med ev. fram och bakflyttning av dem från vägg samt med ökad dämpning på väggen bakom högtalarna om de måste stå närmare väggen (oavsett framflyttning eller inte).

Om du uppskattar Quadarna så mycket som jag tror så är det fler parametrar än bara låg dist som spelar in för att få en fullvärdig ersättare.
Jag har själv erfarenhet av "fullregister"-dipoler i något för små rum, och med betydligt mindre avstånd till bakre vägg än rekommenderat, och det har fungerat alldeleles utmärkt. Inte optimalt, men fortfarande acceptabelt med marginal, särskilt om man har möjlighet att ekvalisera ev. problem i lägre mellanregister och bas.

Det finns möjligheter att ha snygga dämppaneler, och man kan ställa högtalare på hjul som är nästan helt osynliga.....

Funkar det inte så kan man ju sälja när man vet det.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
PerStromgren

F208 inköpta! Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Quad?

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 11:29

Okej, nu har jag använt era goda råd och köpt ett par Revel F208. Jag har inte lyssnat speciellt mycket, men det ska jag göra. Som synes står de så att jag lätt kan växla. Någin timmes lyssning ger mig tre intryck: de kan spela starkare (ingen förvåning där), de saknar vad jag skulle kalla "skimmer" och jag inser att jag saknar den artificiella efterklangen som mitt rum tillsammans med dipolutbredningen skapar. Intrycket av distorsionen kan jag inte uttala mig om ännu.

Duger ett rosa brus för att ställa nivån så att ingendera högatalaren får fördelen av spela starkare om jag skulle få för mig att jämföra A/B-mässigt?

Jag ger Revel någon månad, sedan säljer jag det ena paret högtalare. Vilket, får vi se!

PS. Svamparna trivs bättre i Revel än hos Quad. :D Men det är inte vardagsmusik här.
Bilagor
quad_och_revel.jpg
quad_och_revel.jpg (404.21 KiB) Visad 2364 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: F208 inköpta! Re: Lågdisthögtalare som alternativ till Q

Inläggav Calleberg » 2025-03-17 11:38

Om det där är den verkliga uppställningen som du använder när du jämför så tappar nog revellerna märkbart i lågbasen, förutom då att det nog blir lite Kvasimono... :wink:

Det är nog bättre om du ställer undan Panelerna ett tag så att Revellerna kan få stå där som de skall och istället lyssnar på några av dina favoritfonogram, låt vara så nån månad eller två så att eventuellt placebo hinner lägga sig Innan du provar Panelerna igen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 11:44

Calleberg skrev:Om det där är den verkliga uppställningen som du använder när du jämför så tappar nog revellerna märkbart i lågbasen, förutom då att det nog blir lite Kvasimono... :wink:

Ja, det är så jag lyssnar på dem just nu. Revellerna har en ratt som kan ställas i lägena "ute på golvet" resp "nära vägg". Lågbasen verkar OK.

Calleberg skrev:Det är nog bättre om du ställer undan Panelerna ett tag så att Revellerna kan få stå där som de skall och istället lyssnar på några av dina favoritfonogram, låt vara så nån månad eller två så att eventuellt placebo hinner lägga sig Innan du provar Panelerna igen.

Du har kanske rätt, jag ska saken starkt under övervägande. Ännu bor vi kvar i hsuet och kan parkera Quad under trappen.
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2025-03-17 11:58

Tycker du att dina Quad låter diffust relativt F208?

JM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 12:01

JM skrev:Tycker du att dina Quad låter diffust relativt F208?

JM

Nej, tvärtom, faktiskt. Men jag måste lyssna mycket mer för att bilda mig tvärsäkra intryck!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-17 12:30

Uppställningen gynnar definitivt inte Revel-högtalarna. Dels påverkas frekvensgången kraftigt av "extrabafflingen" från Quadarna, dels finns ingen högtalarvägg inom rimligt avstånd och dels blir ljudsceneriet alldeles för smalt. Dessutom är avståndet till sidoväggarna relativt begränsat, vilket också gynnar Quadarna (som ovanligt nog uppvisar dipolkarakteristik även för högre frekvenser).

Man får helt enkelt acceptera att detta är en närmast unikt dipolvänlig uppställning, så undantaget basen blir utfallet ganska självklart.

(JM tycker naturligtvis att detta är fullt rättvist jämfört med det uppenbara missgynnandet av feluppställda dipoler från Martin Logan vid Harmans automatiserade lyssningstest - ett häpnadsväckande förbiseende enligt min mening.)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 13:59

Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-17 15:30

Grattis PerStromgren! Du har köpt ett par mycket bra högtalare. Blir du inte nöjd med dessa så är du "för såld" på platt högtalare som jag kallar dem. :D
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-17 15:33

Per, vad nyttjar du för förstärkare?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 16:37

Morello skrev:Per, vad nyttjar du för förstärkare?

Quad 606 mk I
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-17 16:45

En klassiker med andra ord! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 17:17

Morello skrev:En klassiker med andra ord! :)

Don efter person. :-)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-17 17:19

PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.

Nu har jag gjort det. Det blev (pinsamt) mycket bättre ljudbild! Sångerskan åkte in i flygeln, där hon brukar stå.Tonkurvan får jag pilla lite med: det finns reglage och puff att stoppa i basreflexrören att experimentera med.
... tycker jag!

Per

makesrain

Inläggav makesrain » 2025-03-17 19:11

Jag övervägde Revel F208 men de låg lite högt i pris för min smak. Jag hoppas att du kommer att bli nöjd med dem! Jag tyckte att de var rätt stora men uppställda bredvid dina gamla högtalare ser de riktigt nätta ut :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

JM

Inläggav JM » 2025-03-17 21:23

paa skrev:

Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.

Hur tänker du här? På vilket sätt ökar distorsionen över 1000 Hz?

JM

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-17 22:53

PerStromgren skrev:
PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.

Nu har jag gjort det. Det blev (pinsamt) mycket bättre ljudbild! Sångerskan åkte in i flygeln, där hon brukar stå.Tonkurvan får jag pilla lite med: det finns reglage och puff att stoppa i basreflexrören att experimentera med.

Men det var väl bra! Ser fram emot att läsa om fler intryck. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 09:36

JM skrev:
paa skrev:

Hur tänker du här? På vilket sätt ökar distorsionen över 1000 Hz?

JM

De flesta konventionella element har vid >1 kHz högre distorsion än elektrostater.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 10:21

eljulio skrev:Men det var väl bra! Ser fram emot att läsa om fler intryck. :)

Det kommer. Jag ska bara vänja mig litet, först. En första skillnad, till Revels fördel, jag hörde igår kväll var inledningsscenen i Turandot. Min inspelning innehåller djupt slagverk som jag inte uppmärksammar så mycket i mina Quad, men i Revel fick en mer framträdande roll. Om det är korrekt återgivning eller inte, kan jag dock inte veta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 10:42

Spännande, PerStromgren! Slagverk kan man aldrig få för mycket av.

Lite sorgligt ändå om du skulle behöva göra dig av med Quadarna; de har ju tjänat dig väl. Även om jag nog inte skulle vilja ha högtalare av den typen själv så är jag rätt svag för elektrostater i allmänhet och Quad i synnerhet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 11:02

Den har ju visats förut, men det är något speciellt med den här bilden, ändå.

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 11:23

Trevligt med en god pipa rök! :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 11:25

Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.

Stark lyssningsrek:

https://www.youtube.com/watch?v=PuZFyTvMPLk
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-18 11:36

Morello skrev:
Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.

Stark lyssningsrek:

https://www.youtube.com/watch?v=PuZFyTvMPLk

Underbart! Härligt krispig tydlighet i spelet. Noterar att han har hängpukorna i "fel" ordning. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 11:53

Jimmy har haft en stor puka (14-15") vid höghatten sedan spåret "I am one" skulle spelas in cirka 1989. Jag testade att sätta en 15"-puka invid höghatten cirka 2006 och har aldrig ens funderat på att inte ha det så. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 12:02

Hr Chamberlin verkar ara en hygglig batterist! Men låter det bra, verkligen? Jag tycker inte Revel återger trummorna så bra och tvivlar på att Quad skulle göra det bättre. Kanske är min Chromebook-USB-Quad Vena inte tillräckligt bra kedja, förstås.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-18 12:04

Inspelningen är ganska taffligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-18 12:09

Morello skrev:Inspelningen är ganska taffligt.

Tack! Jag förstår att du enkelt "lyssnar igenom" den och bara hör trumspelet.
... tycker jag!

Per

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2025-03-18 13:31

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?

Det finns ju mindre alternativ till flygel, men jag vågar påsta att alla är sämre. Försöåk att ställa en Dry Martini på ett keybord tex :D

/ B

Då blir den skakad men inte rörd.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-18 21:18

Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-18 22:56

LRS+? Med ett par subbar till...
NS-2000 i st f NS1000

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2025-03-19 08:12

Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 08:37

Ted_B skrev:
Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.

Jag är inte permanent medlem ännu, mina Quad 2912 står fortfarande i kulisserna och väntar på en dom! Men jag tror att jag kan leva med Revellerna. Mera intryck och ett utslag i frågan kommer.
... tycker jag!

Per

JM

Inläggav JM » 2025-03-19 11:45

Spännande Per! Jag har gjort en liknande resa.
Jämfört lågdistorderande Quad 989 o Apogee Duetta med Yamaha NS1000 med intressanta för mig entydiga resultat.
Väntar på dina reaktioner innan jag publicerar mina.

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 13:06

När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 13:19

Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.

Det du skriver om vad LTS anser stämmer inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-19 13:34

Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.

Allt detta angående LTS är faktiskt i dissonans med verkligheten; förutom att Ino Audio-talare är ganska överrepresenterade inom LTS-styrelsen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 13:47

Förklara. Min åsikt är att man jagar låg dist med hjälp av bl.a. F/E-test. Ino, Quad och Carlsson är vanligt förekommande inom LTS eller anses som bra högtalare. Dock låter dom ju rätt olika. Vad är fel?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 14:18

Du behöver förstå att det är en sak vad LTS anser om saker och ting, till exempel sådant som står i medlemsbladet. Det kan även stå saker i medlemsbladet som bara artikelförfattaren står för. Men det är en helt annan sak vad enskilda medlemmar skaffar sig för anläggningar. Tack och lov är det än så länge en fri värld. Förklara även hur man Före/Efter-lyssnar på högtalare. LTS känner inte till den metoden. Förklara även i vilken utgåva som någon Inohögtalare testas. Mig veterligen har några Carlssnhögtalare testats, men det var läääänge sedan. Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan. Det är du som behöver förklara vad du menar. Inte jag heller då jag inte är med i LTS styrelse. Men jag ser det inte heller som att LTS behöver förklara heller.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2025-03-19 14:20

Harryup skrev: ....Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak.

Så kan man ju göra... Eller så väljer man att skilja på egenskaper som beror på Spridningskaraktäristik, Frekvensgång eller faktiskt Distorsion.

Jag tycker det är enklare. Du tycker annorlunda. Gott så. :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-19 14:27

Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.

Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1

Användarvisningsbild
ollen

Inläggav ollen » 2025-03-19 14:47

Imponerande Roger! Serverat på fat 7 min senare :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 15:46

Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 16:07

RogerGustavsson skrev:
Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.

Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1

Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-03-19 16:16

Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 16:45

Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 17:19

goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.

Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.

Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2025-03-19 17:24

Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 17:32

PerStromgren skrev:
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det. :)

Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.

Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.

Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.

Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-19 18:07

RogerGustavsson skrev:

Jag noterar efter en snabb genomläsning en hel del svammel kring motorprincipen för Magnepan samt spridningen för dipoler.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-19 18:17

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.

Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.

1. Jag tog LTS som exempel på att högtalaren anses av en del som bra i jämförelse med högtalare som också är bra men låter olika.
2. Det är min åsikt jag skriver när det gäller hur Quad återger musik. Skulle faktiskt inte ens säga hur elektrostater återger musik då mina erfarenheter av andra elektrostater än ELS-63 numera är rätt gamla. Men storlek brukar ha betydelse och med större membran kan det vara ännu svårare att inte får en generellt växande ljudbild med storlek på en elektrostat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-19 18:33

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 19:19

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?

Nej.
Men nu lyssnar du mest på ljudet, skriver du,
och
att det är svårt att lyssna på musiken, skriver du.

Ok!

Du skriver även att du hoppas att det går över.

Ok!

Det kan gå över. Vad jag förstår är att du nu snarast lyssnar på ljudet och hör ljudet, istället för att du lyssnar på musiken och hör musiken.

Men det behöver inte vara så i förlängningen. Det kan gå över. Tillvänjning genom adaption. Eller tröttnar på att lyssna på ljudet. Eller annat skäl, t.ex. nyhetens behag avtar med tiden och mognad växer.

Men om det inte går över, så kan det stanna på nuvarande nivå, eller bli än värre. Man retar sig på en sak som inte försvinner. Till slut tröttnar man och slår näven i bordet. Det som inträffat är att Musiken försvinner och ljudet dominerar. Så kan det bli, exempelvis, då ljudbilden kommer för nära lyssnaren än vad den borde. Ljudanalysens öron vaknar och ljudsyntesens öron somnar in.
. . . Nåt sånt ungefär.

Fonogram blir ljuddemomaterial istället för musik och då väljer man fonogram därefter.

Vanlig hifi-sysselsättning så att säga.

Men det behöver inte bli så. Men det kan bli så.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 19:24

Det är väl bara fullt naturligt att man analyserar ljudet lite mer när man både testar nya högtalare och jobbar med att hitta rätt placering, och så vidare. Troligtvis extra mycket så om man går från en högtalare till en annan av helt olika slag. Jag tror nog det går över när allt är på plats och tillvänjningen tilltar. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-19 20:14

Jag finner det också naturligt med ett mer analytiskt förhållningssätt när man har något nytt hemma. Det går över.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-19 20:30

Almen skrev:
Johan_Lindroos skrev:
RogerGustavsson skrev:

Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!

Quad blev recenserade av en Carlsson-fantast... Quad, Carlsson, Rauna, Audio Pro och Ino låter ju rätt olika.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-19 21:05

Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.

Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.

När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-19 22:20

Det bådar gott iofs.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-19 23:24

Mirage skrev:

Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.

Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.

När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.

Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.

Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.

Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2025-03-19 23:47

goat76 skrev:
Mirage skrev:

Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.

Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.

Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare. :)

Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-20 00:53

sprudel skrev:Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser. :)

Jag är riktigt nöjd och kan väl säga att jag har hittat hem. Nu har jag dessutom byggt upp ett 5.1-system med ATC-högtalare, så jag har nog bestämt mig för att stanna här vad gäller högtalare och hoppas att allt bara håller en lång tid framöver. :)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-20 12:24

Revel 208 står högt på min lyssningslista.

Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.

Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-03-20 12:52

Spikes har jag inte förstått, att fortplanta vibrationer till golvet ger många problem förutom skadorna som man lätt får.

Biwiring kan som bäst göra väldigt lite nytta, även på en trevägare. Om man har världens bästa förstärkare så gör biamping nog ingen nytta, men det finns många kombinationer där biamping kan göra nytta. Men det riskerar också skapa problem.

En sluten låda tål väldigt mycket effekt men producerar mindre bas än en basreflex. Att plugga en av två portar stänger nog av den porten lika effektivt som om den inte fanns, med en lägre avstämning som följd. Men med en port så blir det nog en resistiv ventil av något slag och lådan blir nog mer en läckande sluten låda, vilket har en del problem. Men det här är bara något man gör om basreflex ger för mycket bas för placeringen och då har jag svårt att se problem med det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-03-20 12:58

BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.

1. det följer med spikes
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.

Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer. :)
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-20 13:28

Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2025-03-20 14:12

Morello skrev:Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer. :)
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.

PerStromgren skrev:Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.

Ja lite affärstänk får man tåla som konsument :D !
Inget som stör mig egentligen så länge som man kan se igenom det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 16:57

PerStromgren skrev:

Hur går det med musiken och ljudet?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-20 16:59

50/50, skulle jag säga.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-03-20 17:09

PerStromgren skrev:50/50, skulle jag säga.

Och hur var procentfördelningen 2025-03-17. :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-03-20 20:48

Man måste inte bara ha ett par. Kan vara kul att ha ett till mindre orkestrar och solister och ett till full orkester och Kraftwerk.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-20 20:58

Harryup skrev:Man måste inte bara ha ett par. Kan vara kul att ha ett till mindre orkestrar och solister och ett till full orkester och Kraftwerk.

:D

PS. Läs mitt första inlägg i tråden, så ser du varför jag alls jagade nya högtalare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-03-21 02:54

Läste första inlägget igen och jag tror nog att du har valt ett riktigt bra alternativ för dina behov. Men du får så klart ändå lyssna på äggen för nöjes skull om du vill vid tillfälle. Jag sitter nöjd som någon brukar uttrycka det. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-21 18:43

Jag lyssnar och lyssnar, men tänkte också göra en direkt jämförelse mellan Revel T208 och Quad 2912, för att lyssna efter uppenbara olikheter i tonkurvan. Så här gjorde jag.

Ena sidan fick bli F208, den andra 2912. De drevs av samma förstärkarkedja,v resp h kanal, via en omkopplare så att bara ena kanalen drevs. Dessutom hade jag en justerbar dämpsats i kedjan för att kompensera för olika spänningskänslighet.

Jag släpade in några typiska verk i Audacity, där jag monomixade dem. Det blev för oss typisk musik: klasskit piano, stråkkvartett, jazztrio och jazzkvartett med vokalist. Allt från skivor jag lyssnar till ofta.

Efter att ställt nivån manuellt (utan instrument) började jag och fru S att lyssna. Med omkopplaren kunde jag snabbt växla mellan att höra en F208 (till väånster) och en 2912 (till höger), med monosignal.

Resultat

Det går inte att bortse ifrån att musiken i 2912 låter "luftigare" tack vare den artifiella efterklangen som bildas när dipolerna samverkar med den borter väggen. En annan skillnad är att 2912 uppfattas ha ett något starkare mellanregister. Dessa bägge effekter ger mer verklighetskänsla. Bägge skillnaderna mot F208 kan mycket väl vara återgivningsfel, dock! Betänk att jag levt med Quad ESL63 och dess yngre systrar i 35 år. Kanske är det Revel som har rätt!

något slutligt avgörande har inte nåtts! Skillnaden är inte så stor att ena paret åker ut genast.

PS. Men det är väldigt kul att i Revellerna kunna spela "Flight of the Cosmic Hippo" så golvplankorna går i vågor! :-) Quad kopplar ned långt innan dess...
PPS. Jag hör ingen skillnad i distorsion. Testat med flygel vid korrekt nivå jämfört med flygeln i rummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: F208 vs Quad 2912, fler intryck

Inläggav Kronkan » 2025-03-21 18:56

Jag har valt att dämpa något bakom mina elektrostater, Martin Logan. Detta efter gamla erfarenheter. Så åtgärden gjordes innan vi flyttade in.

Det kan vara svårt att i en lägenhet få ut sådana högtalare tillräckligt från väggen.

Några problem att spela bas har jag dock inte.
Senast redigerad av Kronkan 2025-03-21 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-03-21 18:57

Kronkan skrev:Jag har valt att dämpa något bakom mina elektrostater. Detta efter gamla erfarenheter. Så åtgärden gjordes innan vi flyttade in.

Det kan vara svårt att i en lägenhet få ut sådana högtalare tillräckligt från väggen.

Eaxkt! Det är därför jag (med hjälp av er) gjort allt detta jobb med att hitta direktstrålande ersättare.
... tycker jag!

Per

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-03-22 11:34

Har du funderat på at prova Quads nya dynamiska med banddiskanter?
Kanske samma "house sound"...

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-22 11:51

BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.

1. det följer med spikes

1. På "hemmamarknaden" i USA är det vanligt med tjocka heltäckningsmattor, jag kan tänka mig att spikarna är populära där för att högtalarna ska stå stadigt. Jag har parkettgolv, så jag har aldrig använt mina. Beställde viktanpassade SD-fötter och har bara använt dessa.

2. Jag använder bara de nedre anslutningarna på högtalarna och har blecken som satt där från fabrik kvar. Eftersom de monterat dessa så utgår jag från att de leder ström tillräckligt bra för att inte påverka ljudet.

3. Jag använder kablar med ledare 4x4 mm2 ihopkopplade parvis. Jag vet inte om de uppfyller detta, men jag tycker att det låter bra.

4. När jag byggde min IB-sub så fick jag hjälp med att mäta och justera in ljudet, med hjälp av ekvalisatorer. För subben så har jag en separat, för övriga högtalare den som finns i försteget. Försteget har automatisk rumskorrigering, men den som hjälpte mig föredrog att mäta och justera ekvalisatorn själv.

Trots att delningen mot subben var satt till 80 Hz och det är ett rätt brant filter i försteget (har för mig att det är 24 dB/oktav) så mätte vi upp rätt kraftiga pucklar på tonkurvan runt 40 resp. 80 Hz. Genom att montera pluggarna i basportarna fick vid ner puckeln vid 40 Hz c:a 5 dB och den vid 80 Hz ett par dB, resten tog vi genom att lägga in filter i försteget. Nu har jag bytt försteg, så nu är det Dirac med lite handpåläggning som sköter ekvalisatorn; men pluggarna sitter kvar.

Så min erfarenhet är att det kan finnas anledning att använda pluggarna i portarna, istället för att bara justera med ekvalisator. Eftersom jag använder en sub så belastar jag ju inte högtalarna med så mycket bas, så jag vet inte om det påverkat effekttålighet och distorsion negativt. Rekommenderade effekt till högtalarna är max 250 W, mitt slutsteg har 400 W per kanal. Jag har inte lyckats spelas sönder några basar än, men väl några diskanter.

Om det är av intresse så kan man läsa lite om mätningarna nämnda ovan här: viewtopic.php?f=16&t=64012#p1866290
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2025-03-27 07:54

Ted_B skrev:

4 om jag får be :)

Per, med lite jäv, bra val av högtalare att testa. Har aldrig lyssnat på Quad, så jag vet inte vad F208 jämförs mot. Fast F208 är en av de bästa högtalare jag lyssnat på. Lycka till i lyssnandet!
Följer tråden med spänning.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-16 21:12

Jag har inte längre några Quad 2912 och lever vidare ändå. Revel F208 har tagit platsen med den äran, speciellt när det kommer till lite rytmisk musik med maffig botten, där de gör ett bättre jobb än Quad. Ljudbilden står inte långt efter heller, om alls!

Den kvaravarande skillnaden upplver jag i tidsdomänen, tror jag. Knäppar på stränginstrument eller den inledande tonen av taglet på en sträng låter långsammare. Möjligen är också mellanregistret svagare hos Revel.

Hjälp mig att analysera skillnaden i tidsdomänen! John Atkinson har mätt följande stegsvar på respektive högtalare.

step_2912.png
Stegsvar Quad 2912
step_2912.png (32.72 KiB) Visad 2376 gånger

step_208.png
Stegsvar Revel F208
step_208.png (39.69 KiB) Visad 2376 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-16 22:12

Skillnaderna som framträder i tidsdomänen ovan är inte kopplade till dina intryck - det har visats i otaliga undersökningar att de variationer i grupplöptid/fasgång som ger upphov till olika egenskaper för stegsvar eller impulssvar inte är hörbara.

Däremot kan skillnader i frekvensgång och i viss mån även spridning ge påtagligt olika upplevelse av "snabbhet". Min erfarenhet är även att extremt lågdistorderande högtalare som Quad 2912 kan uppfattas som att de ger något lägre "utsmetning" av signalen i tidsplanet förutom den antagligen mer uppenbara förbättringen av renheten.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-17 07:05

Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!

Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Erahjar

Inläggav Erahjar » 2025-04-17 09:03

PerStromgren skrev:Hjälp mig att analysera skillnaden i tidsdomänen! John Atkinson har mätt följande stegsvar på respektive högtalare.

Möjligtvis kan stegsvar kanske påverka ”soundstage” enligt nedan, men enligt JA finns viktigare parametrar. Se nedan från ASR där frågan oxo varit uppe:

”To quote John Atkinson's digest version (on Stereophile) of his AES paper:

"Again, this is an aspect of loudspeaker behavior that has proved controversial. One school of thought holds that it is very important to perceived quality; another, which includes almost all loudspeaker engineers, finds it unimportant. Floyd Toole, now with Harman International but then with Canada's National Research Council, in his summary of research at the NRC into loudspeaker performance that is described in two classic 1986 papers [32, 33], concluded thusly: "The advocates of accurate waveform reproduction, implying both accurate amplitude and phase responses, are in a particularly awkward situation. In spite of the considerable engineering appeal of this concept, practical tests have yielded little evidence of listener sensitivity to this factor...the limited results lend support for the popular view that the effects of phase are clearly subordinate to amplitude response."

This is also my view. Of the 350 or so loudspeakers I have measured, there is no correlation between whether or not they are time-coherent and whether or not they are recommended by a Stereophile reviewer.
However, I feel that if other factors have been optimized—on-axis response, off-axis dispersion, absence of resonance-related problems, and good linearity—like a little bit of chicken soup, time coherence (hence minimal acoustic phase error) cannot hurt. In my admittedly anecdotal experience, a speaker that is time-coherent (on the listening axis) does have a small edge when it comes to presenting a stereo soundstage, in terms of image focus and image depth. But time coherence does not compensate for coloration, poor presentation of instrumental timbres, a perverse frequency balance, or high levels of nonlinear distortion."

Read more at https://www.stereophile.com/content/mea ... 1pdm6S9.99

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-04-17 09:17

PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!

Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?

Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-17 10:37

Almen skrev:

Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen. :)

Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.

I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-17 11:29

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.

I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.

Jag tycker att du ska prova att faslinjärisera dina nya högtalare med en god DSP och FIIR :| Det är inte svårt :twisted:
Och sedan återkomma med lyssnings intryck... Vi är åtminstone några stycken som tycker oss uppleva en förbättring av en sådan procedur :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-17 11:43

PerStromgren skrev:

Det är naturligt för den tekniskt skolade att värdera produkter efter mätresultat, speciellt när de skiljer sig så tydligt som för stegsvaren ovan. Redan runt mitten av 1980-talet var det dock väl känt att hörseln inte uppfattade grupplöptids-/fasskillnadsavvikelser med musiksignaler och med rumsreflektioner. De små skillnader som uppträder med speciella testsignaler och i hörlurar låter för övrigt inte alls som tidsplanseffekter (kortvarigt, utdraget o.s.v.) utan som klangmässiga nyansskillnader.

(Jag gjorde vid den tiden även en hel del egna utvärderingar eftersom jag var ung och hade gott om energi. Inte helt oväntat bekräftades de vetenskapliga rönen både vid högtalar- och hörlurslyssning. Jag har innehaft vågformsåterskapande högtalare som producerade ovanligt välformade impulssvar och fyrkantvågor men inte alls lät vare sig "snabba" eller producerade ett speciellt noggrant ljudsceneri (ytterligare en vanlig HiFi-myt). Dessutom har jag provat en och samma högtalare med olika branta filterflanker bara för att inse att fasgången inom rimliga gränser är betydelselös när frekvensgången är konstant.)

Jag tycker därför att man gör läsarna en otjänst genom att publicera stegsvar när de är subjektivt meningslösa. Detta gäller speciellt när man som John Atkinson av grumliga skäl väljer att inte mäta distorsion, vilken för de allra flesta lyssnare ger hörbara skillnader även om känsligheten varierar stort.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-17 12:00

dewpo skrev:Jag tycker att du ska prova att faslinjärisera dina nya högtalare med en god DSP och FIIR :| Det är inte svårt :twisted:
Och sedan återkomma med lyssnings intryck... Vi är åtminstone några stycken som tycker oss uppleva en förbättring av en sådan procedur :oops:

Man bör här känna till att de i sammanhanget gigantiska grupplöptidsskillnader som rumsreflektionerna kan ge upphov till för låga frekvenser inte är ohörbara men har mindre inverkan på lyssningsintrycken än man skulle kunna tro. Detta var för övrigt skälet till att B&W skrotade en avancerad DSP-låda med FIR-filter precis före marknadsintroduktion i början av 1990-talet trots höga utvecklingskostnader.

JM

Inläggav JM » 2025-04-17 12:29

Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.

JM

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-17 12:38

JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.

JM

Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.

JM

Inläggav JM » 2025-04-17 12:39

I-or skrev:
PerStromgren skrev:

Det är naturligt för den tekniskt skolade att värdera produkter efter mätresultat, speciellt när de skiljer sig så tydligt som för stegsvaren ovan. Redan runt mitten av 1980-talet var det dock väl känt att hörseln inte uppfattade grupplöptids-/fasskillnadsavvikelser med musiksignaler och med rumsreflektioner.

Jag tycker därför att man gör läsarna en otjänst genom att publicera stegsvar när de är subjektivt meningslösa. Detta gäller speciellt när man som John Atkinson av grumliga skäl väljer att inte mäta distorsion, vilken för de allra flesta lyssnare ger hörbara skillnader även om känsligheten varierar stort.

Möjligen kan förklaringen till att grupplöptids-/fasskillnadsavvikelser inte är hörbara under musiklyssning kan hittas i neurofysiologin.
Hårcellerna i innerörat reagerar bara på första halvan av en sinusvåg. Därefter måste synapserna återställas map transmittorsubstanser. Sista halvan av sinusvågen extrapoleras i hjärnan - inte i innerörat. Dvs avvikelser i sista delen av sinusvågen kommer aldrig att uppfattas. Möjligen kan detta ha bäring att grupplöptidsavvikelser inte är hörbara.

JM

JM

Inläggav JM » 2025-04-17 13:29

goat76 skrev:
JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.

JM

Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.

Även lådhögtalare ger en viss rumsklang. Nu har vi alla lite för små lyssningsrum. Dvs rumsklangen från lådhögtalare kommer tidigare och är starkare än från en dipol. Dvs rumsklangen från en lådhgt är mer maskerande av direktljudet än från en dipol. Ger ett sämre totalljud. Lådhgtlyssnare har adapterat till detta maskerade direktljud. Frekvenserna i mellanregistret är mest drabbade.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-17 21:57

goat76 skrev:

JM

Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2025-04-17 22:28

Nattlorden skrev:Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.

Vari skulle "den principiella omöjligheten" ligga? Att höra inspelningen med dess brister och förtjänster kan absolut göras med högtalare i ett ändamålsenligt rum - och betydligt bättre än med hörlurslyssning som har en rad brister.

Jag passar på att gratulera trådskaparen till högtalarbytet. Jag, som hann höra Quad-högtalarna, håller för troligt att det har blivit ett ljudmässigt lyft.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-17 23:48

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:

JM

Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.

Det är inte alls någon omöjlighet. Det handlar om VAD som dominerar det man hör, direktljudet eller det egna rummets reflektioner. Jag optimerar mitt ljudsystem för en hög grad av direktljud för att bättre höra "in i inspelningarna", vilket medför både ökad detaljrikedom och tredimensionalitet av det inspelade lokalljudet. En relativt liten lyssningstriangel hjälper mycket för denna typ av optimering, samt en del akustikreglering utöver det.

Med hörlurar saknas en naturlig del när det kommer till upplevd distans, vilket minskar uppfattningen av tredimensionalitet och lokalrymd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-18 18:58

Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-18 20:30

Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.

De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.

Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.

JM

Inläggav JM » 2025-04-19 12:21

goat76 skrev:
Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.

De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.

Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.

Svårt att för stå. Kan du visa skiss över rummet med mått. Ange även mått på hgt/lyssningsposition? Vilka frekvenser avsees som ligger under 20 dB?

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2025-04-19 13:48

goat76 skrev:

Du pratar inte om samma sak. Lyft in dina högtalare i ett ljuddött rum för jämförelselyssning så skall du nog märka hur pass mycket du lyssnar på ditt rum annars.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-19 14:36

goat76 skrev:

Här måste man noga skilja mellan hur vi uppfattar ljud och hur den fysikaliska verkligheten är beskaffad.

Man kan härleda uttrycken på olika sätt, men det blir nog enklast att följa resonemanget med nedanstående upplägg.

En källa som strålar i fri rymd uppvisar en ljudtrycksnivå för direktljudet Lpd som på referensaxeln kan uttryckas p.f.s:

Lpd = 10*log(W*gamma/(4*pi*r^2)), där W är den utstrålade ljudeffekten, gamma är riktfaktorn och r är avståndet.

Rumsbidragen/efterklangsljudet Lpe kan statistiskt uttryckas som:

Lpe = 10*log(4*W/A), där W är den utstrålade ljudeffekten och A är den ekvivalenta absorptionsarean.

Om man nu sätter Lpd = Lpe så kan man lösa ut den s.k. efterklangsradien re, där ljudtrycksnivåerna är lika:

re = sqrt(gamma*A/(16*pi))

Med en för mellanregistret typisk riktfaktor om 3 och en likaledes typisk absorptionsarea om 20 m^2 blir efterklangsradien inte mer än 1,09 m. Inte ens i ett extremt dämpat rum och med extremt hög riktverkan från högtalarna blir efterklangsradien större än ca 2 m i mellanregistret. Om man ska vara noggrann så är riktfaktorn frekvensberoende och varierar för typiska högtalare från 1 vid låga frekvenser (rundstrålande) till ca 3 i mellanregistret och ca 7-14 i diskanten, men inte ens här dominerar direktljudet på normala lyssningsavstånd.

Man har alltså även med korta lyssningsavstånd vanligen tydlig dominans av efterklangsljudet i hela det hörbara området. Som tur är kan dock hörseln i normala rum skilja mellan direkt och reflekterat ljud från mellanregistret och uppåt. Om så inte vore fallet skulle lyssningen bli mycket rörig utan extrema åtgärder.

Inom taluppfattbarhetsområdet har man kommit fram till att direktljudet via den tidigare ankomsttiden upplevs lika starkt som efterklangsljudet på ett avstånd som är 3,5 gånger efterklangsradien (direktljudnivån är här drygt 10 dB lägre än efterklangsljudnivån). Intressant nog har undertecknad i en egen undersökning kommit fram till att runt 3 gånger efterklangsradien går även gränsen typiskt för när hörselns klangbedömning över 500 Hz börjar att få ett tydligt inslag av efterklangsljud snarare än enbart direktljud vid musiklyssning. Eftersom hörseln här, precis som i det flesta andra avseenden, uppvisar störst känslighet runt 3 kHz så motsvarar detta ett avstånd om ca 5 m för typiska högtalare/rum med lyssning på referensaxeln.

(Denna övning visar förstås även varför ljudtrycksnivån inte minskar särskilt mycket ens när man fördubblar lyssningsavståndet, vilket de flesta säkerligen har märkt. Under ca 500 Hz har hörseln i normala lyssningsrum för övrigt svårt att skilja direktljud från reflekterat ljud, varför man bör ekvalisera efter ofönstrade mätresultat medan man över ca 500 Hz bör ekvalisera efter fönstrade mätresultat: viewtopic.php?f=10&t=73271)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-19 19:55

JM skrev:
goat76 skrev:

Svårt att för stå. Kan du visa skiss över rummet med mått. Ange även mått på hgt/lyssningsposition? Vilka frekvenser avsees som ligger under 20 dB?

JM

En skiss över rummet har jag inte, men det är ändå inte särskilt viktigt eftersom jag istället har mätningar som visar hur starka de första reflexpunkterna är i rummet. Om vi tar reflexerna alstrade av den vänstra högtalaren så ligger vänstra väggens första reflexion på -19 dB, tak-reflexionen på -19 dB och höger vägg på -20 dB. Golvreflexionen syns inte eftersom min kurvade soffa fångar upp den. Det hade gått att sänka nivåerna för de första reflexerna ytterligare med absorbenterna placerade på dessa ytor, men i kombination med det korta lyssningsavståndet, samt både högtalarna och lyssningsplatsen relativt långt från begränsningsytor så hålls reflexerna redan nere på en låg nivå.

Högtalarna är placerade minst 1 meter ifrån närmaste vägg.
Lyssningsplatsen är 1.5 meter ifrån närmaste vägg.
Det finns flera absorbenter på väggarna.

Den liksidiga lyssningstriangeln är så pass liten som 2m x 2m x 2m, den är noga framlyssnad och det är tydligt hörbart var gränsen går i rummet för att hamna inom "critical distance", alltså inom det avstånd där det i mitt lyssningsrum tydligt hörs att direktljudet blir klart dominerande. Det är faktiskt rätt häftigt när man hittar var denna tydligt hörbara gräns går, och när man hittat den punkten räcker det med att bara luta sig något framåt och bakåt i soffan för att hamna innanför eller utanför "critical distance". Jag har därefter flyttat lyssningsplatsen så att den står inom denna avståndsgräns till högtalarna i mitt rum. Var denna gräns befinner sig kommer vara olika i olika rum.

För de som inte redan testat detta så rekommenderar jag er att göra det.

JM, på vilken nivå ligger de första reflexioner i ditt lyssningsrum, för du har väl mätt upp det innan du kommer med påståenden att lådhögtalare skulle ha högre maskering av mellanregistret?

Filtered IR Left Speaker With Notes.jpg
Filtered IR Left Speaker With Notes.jpg (512.8 KiB) Visad 1311 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-19 20:00

Nattlorden skrev:
goat76 skrev:

Du pratar inte om samma sak. Lyft in dina högtalare i ett ljuddött rum för jämförelselyssning så skall du nog märka hur pass mycket du lyssnar på ditt rum annars.

Jag pratar om ett dominerande direktljud, inte om totalt icke-existerande reflexioner. Det räcker långt med att direktljudet är märkbart dominerande vilket det är i mitt rum och med den optimering jag gjort. Sitter man inom "critical distance" så upplevs rumsreflexionerna som en sekundär företeelse utanför det dominerande direktljudet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2025-04-20 09:41

Hur beter sig mitt rum i sammanhanget, tror ni?

Det är ca 4,5 x 9,5 m.
Bilagor
ZSC_2716.JPG
ZSC_2716.JPG (1.06 MiB) Visad 1234 gånger
ZSC_2717.JPG
ZSC_2717.JPG (1.1 MiB) Visad 1234 gånger
... tycker jag!

Per

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-04-20 09:54

Quadarna passade ju perfekt där, som fyra högtalare i st f två. Avis på dom rummen, hade något liknande för runt tio år sedan.
Klappa händerna hårt på lyssningsplatsen så får du en grov uppfattning. Fladdereko är det värsta.
Hade en gång en medeltida nästan döddämpad källare som lyssningsrum. Där kunde jag köra full patte på Quad 909 in i ESL-63 utan att det blev förvirrande. Har aldrig hänt förr eller senare. Döddämpat är lite ansträngande i vanliga rum, men perfekt om man har ett särskilt lyssningsrum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-04-20 12:28

Rummet på bilderna ovan är som jag varit inne på tidigare ett närmast perfekt panelhögtalarrum. Sannolikt har du med Revel-högtalarna en nyktrare och betydligt mer baskraftig men samtidigt spatiellt tråkigare återgivning. Dessutom tror jag att du saknar en aning renhet även om Revelarna är lågdistorderande (om än inte fullt lika bra här som Quadarna).

Du får förstås en hel del tidiga reflektioner framförallt från sidoväggarna som det ser ut idag, men detta behöver inte vara superproblematiskt. F208 har en relativt bred horisontell spridning och du har en ganska flack vinkel mot sidoväggarna (2912 har en betydligt smalare horisontell spridning och ger därför mindre problem här). Förstareflektionen från golvet skärmas antagligen hyggligt av rullbordet om det placeras på bredden en bit framför lyssningspositionen. Som vanligt rekommenderas ekvalisering starkt om man vill maximera ljudkvaliteten.

Återgå till Köpråd