Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!
Alltså: var hittar jag ett par högtalare som låter lika rent som Quad 2912, men är konventionellt byggda och inte behöver stå 2 m från väggen bakom? Musiken vi lyssnar på kräver vare sig mer (eller lägre) lågbas eller starkare ljudstyrka än Quad 2912. Pris är om inte ointressant, så åtminstone inte en uppenbart begränsande faktor, vare sig uppåt eller nedåt. Självbygge är uteslutet.
paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?
Morello skrev:Per, du är pensionär och snart befriad från trädgårdsarbetet - varför inte bygga ett par Räv-L?
eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.
eljulio skrev:Ett par ägg med stöd av en eller två kompetenta subbar kan jag rekommendera... Men jag är ju part i målet. Det förutsätter dock att du kan placera dem på sidoväggarna för bästa återgivning.
PerStromgren skrev:
Nej, men jag jag har stort förtroende för konstruktören!
Finns de att köpa?
PerStromgren skrev:paa skrev:En liten undran bara, har du hört pi60?
Ja, men bara helt kort. Men de finns inte annat än byggsats eller beggade, väl?
Morgan skrev:
Finns de inte att köpa ens för rätt summa pengar? Du kan ju alltid bygga dig ett par nya på någon månad. (Nu tänker jag nog mer på 'Die Referenz' än den gamla versionen)
eljulio skrev:Morello! Det luktar byggtråd!!!
Maarten skrev:Köpetips: Revel F206, F208, F226 etc lär vara betydligt mindre lågdistorderande (ca 2-5 ggr lägre distorsion 200-20000 Hz @2,83V) än de föregående förslagen.
RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?
PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!
Tack för alla tips!
Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:
Mirsch Rondo, Har de verkligen så låg dist?
Yamaha NS-1000, Bra när det begav sig, men utvecklingen har väl gått längre?
Harbeth, Inte så tokigt, de kan vara short list.
pi60, Bra, men en hopplös leverantör.
Räv-L, Självbygge, går bort. Jag är för lat och slarvig.
Bremen + sub, Mmm, kanske det! Hur är det med dist?
Morello, Ja gärna, men ej till salu.
Exakt, Vet inget om dessa.
TE OD-11, Nja, onödigt med all inbyggd elektronik som jag inte behöver.
Acustat 2+2, Samma problem som mina 2912.
Buchardt A700, Kanske det? Jag vet inget om dessa.
Revel F206, Låter mycket lovande! Absolut short list!
Grimm DIY, DIY går bort.
Behåll 2912 tryck mot vägg, Njae vi spelar varje dag, vi kanske skjuta fram och tillbaka!
Ja, Roger, vi måste hantera flygeln också! Det finns två lösningar. Antingen ett Steinwaypiano, eller en modern elektrisk flygel från Yamaha. Det får vi lösa också.
Var i storstan kan vi lyssna på Revel F206, Harbeth respektive Bremen?
PerStromgren skrev:Exakt, Vet inget om dessa.
Acustat 2+2,
PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!
Tack för alla tips!
Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:
...
Grimm DIY, DIY går bort.
...
PerStromgren skrev:Jag och fru S har börjat se oss om efter en ny bostad, troligen en lägenhet. I den lär nog inte våra Quad 2912 komma till sin rätt; det är svårt att hitta lägenheter med stora vardagsrum här i stan. Alltså behöver vi ett par nya högtalare. Det är nog inte dags precis just den här veckan, men det är bäst att börja!
paa skrev:PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!
Tack för alla tips!
Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:
...
Grimm DIY, DIY går bort.
...
Vad har du fått DIY ifrån?
https://www.grimmaudio.com/hifi-products/loudspeakers/
eljulio skrev:Hembesök är alltid trevligt om du skulle ha vägarna förbi Kalmar vid tillfälle. Revsudden för att vara lite mer specifik. Jag får för övrigt ombesök av STDI inom kort som ville lyssna på den nya förutsättningarna efter ekvalisering mm.
eljulio skrev:Hembesök är alltid trevligt om du skulle ha vägarna förbi Kalmar vid tillfälle. Revsudden för att vara lite mer specifik. Jag får för övrigt ombesök av STDI inom kort som ville lyssna på den nya förutsättningarna efter ekvalisering mm.
RogerGustavsson skrev:Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!
Tack för alla tips!
Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:
Mirsch Rondo, Har de verkligen så låg dist?
Yamaha NS-1000, Bra när det begav sig, men utvecklingen har väl gått längre?
Harbeth, Inte så tokigt, de kan vara short list.
pi60, Bra, men en hopplös leverantör.
Räv-L, Självbygge, går bort. Jag är för lat och slarvig.
Bremen + sub, Mmm, kanske det! Hur är det med dist?
Morello, Ja gärna, men ej till salu.
Exakt, Vet inget om dessa.
TE OD-11, Nja, onödigt med all inbyggd elektronik som jag inte behöver.
Acustat 2+2, Samma problem som mina 2912.
Buchardt A700, Kanske det? Jag vet inget om dessa.
Revel F206, Låter mycket lovande! Absolut short list!
Grimm DIY, DIY går bort.
Behåll 2912 tryck mot vägg, Njae vi spelar varje dag, vi kanske skjuta fram och tillbaka!
Ja, Roger, vi måste hantera flygeln också! Det finns två lösningar. Antingen ett Steinwaypiano, eller en modern elektrisk flygel från Yamaha. Det får vi lösa också.
Var i storstan kan vi lyssna på Revel F206, Harbeth respektive Bremen?
De har låg distorsion. Diskanterna har låg distorsion i sig. Jag använder 2 st seriekopplade. Varje diskant har en känslighet på 98 dB. Jag tar ned nivån i delningsfiltret för att matcha basen.
Basen är en specialvariant av SB15NBAC-4. Har inte mätt lägre distorsion i mellanregistret hos något annat element.
De finns för närvarande inte i någon butik att lyssna på. Prata med eljulio. Själv bor jag i Härnösand.
Men, vem vet, jag kommer möjligtvis åka bil till Oslo och Stockholm före juni. Då skulle jag kunna kvista förbi Karlstad med ett par ägg i bakfickan. Troligtvis utan basmodul dock, men ändå.
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Va kul att ni är så inspirerade av min fråga!
Tack för alla tips!
Jag sammanfattar mina reaktioner så här långt:
Mirsch Rondo, Har de verkligen så låg dist?
Yamaha NS-1000, Bra när det begav sig, men utvecklingen har väl gått längre?
Harbeth, Inte så tokigt, de kan vara short list.
pi60, Bra, men en hopplös leverantör.
Räv-L, Självbygge, går bort. Jag är för lat och slarvig.
Bremen + sub, Mmm, kanske det! Hur är det med dist?
Morello, Ja gärna, men ej till salu.
Exakt, Vet inget om dessa.
TE OD-11, Nja, onödigt med all inbyggd elektronik som jag inte behöver.
Acustat 2+2, Samma problem som mina 2912.
Buchardt A700, Kanske det? Jag vet inget om dessa.
Revel F206, Låter mycket lovande! Absolut short list!
Grimm DIY, DIY går bort.
Behåll 2912 tryck mot vägg, Njae vi spelar varje dag, vi kanske skjuta fram och tillbaka!
Ja, Roger, vi måste hantera flygeln också! Det finns två lösningar. Antingen ett Steinwaypiano, eller en modern elektrisk flygel från Yamaha. Det får vi lösa också.
Var i storstan kan vi lyssna på Revel F206, Harbeth respektive Bremen?
De har låg distorsion. Diskanterna har låg distorsion i sig. Jag använder 2 st seriekopplade. Varje diskant har en känslighet på 98 dB. Jag tar ned nivån i delningsfiltret för att matcha basen.
Basen är en specialvariant av SB15NBAC-4. Har inte mätt lägre distorsion i mellanregistret hos något annat element.
De finns för närvarande inte i någon butik att lyssna på. Prata med eljulio. Själv bor jag i Härnösand.
Men, vem vet, jag kommer möjligtvis åka bil till Oslo och Stockholm före juni. Då skulle jag kunna kvista förbi Karlstad med ett par ägg i bakfickan. Troligtvis utan basmodul dock, men ändå.
Mvh
Peter
Hembesök? Hemskt gärna! Jag sätter på kaffet genast.
I-or skrev:En grov indelning kan se ut på följande sätt, utan hänsyn tagen till strukturen för de harmoniska komponenterna och frekvensberoendet, vilket kommer att påverka det subjektiva intrycket i hög grad.
Hifi-högtalare av någorlunda hygglig storlek och till priser över 10 kkr paret, THD vid 85 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz
Mycket svagt resultat: > 1 %
Svagt resultat: 0,5-1 %
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
Gott resultat: 0,1-0,2 %
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Toppklass: < 0,05 %
Maarten skrev:Kanske kan man använda denna skala, här omvänd mot getingar och annat, med tanke på att sagofiguren Ior är rätt så pessimistisk och att det är negativa effekter vi här tittar på.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...
Ja, om de inte kan stå mot vägg, förstås. Jag är dock inte helt bekväm med att allt är inbyggt, jag behåller gärna min Quad Vena som kontroll med dess DAC och digitala ingångar.
Jag såg inget pris, har du?
Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Men Grimm tar väl lika mycket plats som Quad:arna? Det är väldigt dyra...
Ja, om de inte kan stå mot vägg, förstås. Jag är dock inte helt bekväm med att allt är inbyggt, jag behåller gärna min Quad Vena som kontroll med dess DAC och digitala ingångar.
Jag såg inget pris, har du?
På deras hemsida anges priser från 15000 € till 25700 €.
https://www.grimmaudio.com/shop/index.p ... ry&path=63
eljulio skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
En struts i denna storlek kanske? https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/mystisk-strutsdinosaurie-antligen-funnen
Morello skrev:Givet bestyckningen kvalar inte OA52 in i den här ligan avseende THD.
Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
petersteindl skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.
Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.
De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.
Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.
Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan.![]()
Mvh
Peter
music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?
Maarten skrev:Väldig kul med hemmademo Peter!
Utifrån ovan lista så samt tidigare sammanställningar; 3: Distorsion, jämförelser mellan element och många andra inlägg, ffa av I-or,...I-or skrev:En grov indelning kan se ut på följande sätt, utan hänsyn tagen till strukturen för de harmoniska komponenterna och frekvensberoendet, vilket kommer att påverka det subjektiva intrycket i hög grad.
...
I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Maarten skrev:För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
music4ever skrev:Du är välkommen att lyssna på mina i32s som ska säljas. Men de behöver ju basar så det är kanske inte aktuellt?
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
Faktum är att absoluta gränser för hörbarhet av distorsion med musiksignaler fortfarande är ett huvudsakligen outforskat område. Det finns dock mycket som talar för att vi kan höra IMD-komponenter nästan ned till hörseltröskeln med gles musik vid medelhöga ljudtrycksnivåer i ett tyst rum.
viewtopic.php?f=9&t=71293&p=2150331&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2150331
I-or skrev:Jo, det är mycket, mycket svårt att få till låg distorsion i högtalare. Annars skulle vi inte se så många konstruktioner med kanske 0,3-1 % THD vid låga ljudtrycksnivåer och ca 3-10 % vid lite högre nivåer. Riktigt höga ljudtrycksnivåer, uppåt 120 dB i lyssningspositionen, kan man oftast inte återge överhuvudtaget, om det ens är möjligt brukar det handla om kanske 30-50 % THD (allting för frekvenser över 200 Hz, vid lägre frekvenser är distorsionen vanligen betydligt högre).
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150048
I-or skrev:Distorsion är inte den allra viktigaste parametern, men väl den tredje viktigaste (ordningen är 1) frekvensgång on-axis, 2) spridning, 3) distorsion). Element med THD < 0,05 % för 90 dB, 1 m, frifält, f > 200 Hz är definitivt inte enkla att konstruera, så du lär få väldigt svårt att hitta de lågdistorderande enheter som du skriver om.
viewtopic.php?f=9&t=71293&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion&start=180#p2150297
I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.
Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
viewtopic.php?f=9&t=71395&p=2149874&hilit=h%C3%B6rbarhet+distorsion#p2149885
I-or skrev:Maarten skrev:Ja, jag tänkte just på det. Jag vet inte hur känslig jag är, annat att jag inte är okänslig. 1 % och över gillar jag inte och inbillar mig/tycker mig uppskatta renheten i SbA-metallelementen (<0,1% @85 över 300 Hz, basen är oviktig i sammanhanget tycker jag). I jämförelse mot andra högtalare med ganska låg distorsion (0,2-0,5 %) så är det inte så mycket att man slipper rent störande effekter som att musiken blir mer levande, närvarande och att en dimma försvinner.
När klangen är korrekt/naturtrogen så är det graden av distorsionen som ger närvaron och kontakten, förutom rent psykologiska effekter då som inte bör förringas.
Under 0,1 % THD vid lite mer måttliga nivåer, där vi är känsligast i mellanregister och framförallt diskant, börjar det att låta fantastiskt bra om högtalarna förutsatt att frekvensgången är jämn och spridningen god. Det slutar att låta disigt, grusigt, hårt eller elektroniskt och låter istället nästan som i verkligheten. Skillnaden liknar den som man får mellan standardinspelningar och audiofildito vad gäller renhet.
Vem vill inte att alla inspelningar ska närma sig audiofildito i renhet?
viewtopic.php?f=16&t=71383&p=2258085&hilit=distorsion#p2258085
petersteindl skrev:Hur är de olika högtalarelementens distmätningarna gjorda? Jag menar, vilka baffelbetingelser har använts? Är vissa högtalarelement mätta i någon form av standardiserad baffel och andra i monterade högtalare? Är det ekofri miljö, förutom element i baffel eller i låda?
Mvh
Peter
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
I-or skrev:paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Finns det ingen "vanlig" diskanthögtalare som klarar denna gräns?
Bra fråga, därom tvista de lärde. För undertecknads del tycks det som att åtminstone känsliga lyssnare under goda förutsättningar kan detektera försvinnande låga distorsionsnivåer, speciellt mellan ca 1 och 7 kHz. Problemet med kalottdiskanter är att även de bästa modellerna distorderar kraftigt (> 1 % THD) redan vid 100-105 dB, 1 m, halvsfär. Även om man kan diskutera var hörbarhetsgränsen går är detta tydligt hörbart vid lite pådrag.
Quad uppger å andra sidan < 0,15 % THD över 1 kHz vid 100 dB, 1 m för ESL-2912 (och jag finner ingen anledning att misstro dem här).
Maarten skrev:Ja det är klart att F206 ska ner ett snäpp med sina mer distorderade basar.
Men var det så här du menade I-or?Spoiler:Visa
... rangordnar jag förslagen förmodligen något i denna stil:
Mycket svagt resultat: > 1 %
OD-11?
Svagt resultat: 0,5-1 %
Mirsch Rondo, gissar att de hamnar här eller lägre
OD-11?
Harbeth under 400 Hz?
Ordinärt resultat: 0,2-0,5 %
pi60 i register 300 - 3000 samt 6000-20000 Hz
Harbeth över ca 400 Hz?
"Morello" över 100 Hz?
Grimm?
Gott resultat: 0,1-0,2 %
pi60 i register 100-300, samt 3000-6000 Hz
Monitor audio Silver 500 7G?
Revel F206
Räv-L 200-300, 10000-20000 Hz.
Mycket gott resultat: 0,05-0,1 %
Revel F208/226BE och dess större syskon 100-10000 Hz
Räv-L 300-10000 Hz.
Peter den stores Ägg över ca 200/300 Hz?:
Toppklass: < 0,05 %
Ns-1000 300-6000 Hz
2912 (låga ljudtryck)
***********
För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
paa skrev:I-or skrev:...
Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Var går gränsen för hörselns detektering av dist över 1000Hz?
Maarten skrev:Det har du så rätt i Johan! Fort&fel av mig.
I ovan ska det vara: Yamaha NSX-1000 och NSX-10000
paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?
petersteindl skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.
Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.
De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.
Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.
Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan.![]()
Mvh
Peter
I-or skrev:paa skrev:Jag vet att kompressionsdrivers har dåligt rykte för dist, men vid någon ljudtrycksnivå måste väl dom klara biffen bättre än domediskanter speciellt vid nivåer när dessa inte orkar längre, var går den gränsen?
En waveguide förbättrar känsligheten även för en domediskant utan att man tillför kompression, men har någon lyckats kombinera någon av de allra bästa domarna med en välkonstruerad waveguide och därvid lyckats sänka disten på så sätt? Eller är det främst spridningen man jobbat med?
Kompressionshorn producerar av rent grundfysikaliska skäl en hel del andratonsdistorsion och distorsionen förblir därför högre än för direktstrålande kalottdiskanter ända tills de senare av olika skäl drabbas av lavindistorsion uppåt 110-115 dB eller så. Kompressionshornens fördelar i sammanhanget finner man däremot när det gäller termisk kompression, där de ofta är nästan helt oantastliga och därmed utgör det självklara valet för PA-bruk.
Vågledare höjer både den akustiska impedansen (distorsionsreducerande) och riktverkan (bara delvis distorsionsreducerande i rum), varför man inte får ut riktigt så stor distorsionsreduktion i rum (där rumsbidragen dominerar den totala ljudtrycksnivån) som man kan förledas att tro utgående från mätresultat på referensaxeln. Dessutom upphör vanligen vågledarverkan nästan helt över ca 7 kHz och här får kalotten liten eller ingen hjälp. Hur som helst blir den praktiskt användbara distorsionssänkningen kanske 25-50 % (2-6 dB) 2-7 kHz, så huvudanledningen till att man utnyttjar vågledare är den kontrollerade spridningen.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:Zappa skrev:Har Peter planer på att göra ett större ägg som är ännu kapablare? Ett bauta-ägg som ändå är relativt diskret vore fint.
Då jag konstruerade äggen så var tanken att de skulle räcka till för de flesta behoven. Om man vill spela riktigt starkt i basen så kompletterar man äggen med basmoduler. D v s, äggen blir då del av trevägshögtalare.
Jag förordar hörnplacering av basmoduler och i så fall bör basmodulen konstrueras för att få sin 1a destruktiva interferens inte under 1 kHz. Sådana har vi i pipeline med 10” Bremenbas.
Av de olika basmoduler som finns på marknaden har jag inte sett någon som ens klarar 150 Hz i hörn och de flesta klarar knappt 100 Hz.
De blir då betydligt mer kapabla än någon av de andra nämnda högtalarna och bör räcka för de flesta behoven och detta utan att ta plats i lyssningsrummet och i stort sett utan att ens märkas att det finns högtalare i rummet och dessutom utan att behöva applicera någon speciell akustikreglering i rummet för bästa ljud. Vill man spela ännu starkare, så går man över till ett system med väggplacerad centerhögtalare. Även sådana finns i pipeline med upp till 4 st 5,5” midwoofers i största modell. Då fördelas ljudet på 3 front/sido-högtalare över exempelvis 250 Hz som delningsfrekvens.
Vill man spela extremstarkt så kan man införa 8 st hörnplacerade basmoduler + ytterligare 2 basmoduler för golv/väggplacering mitt på vägg. Då fås ett hyfsat kapabelt system där samtliga högtalare i princip inte tar plats i rummet eller ens syns i rummet. De som syns skall vara som en läcker prydnad i heminredningen.
Har man grundkravet att kunna spela 140 dB RMS kontinuerligt i 20 timmar i sträck på lyssnarplats och med distorsion under -100 dB, så överlåter jag detta med varm hand till någon annan.![]()
Mvh
Peter
Om man är en sucker på SLAM, och gillar stora JBL-talare som flyttar luft, vad gör man då?
Vill ha den goa skjutsen i magen av pukor och annat dynamiskt i rockmusik.
PerStromgren skrev:Maarten skrev:För övrigt:I-or skrev:Quad ESL-2912 är för övrigt lågdistorderande ändå upp till den nivå, där de helt abrupt inte är det - d.v.s. när de överstyrs och lavindistorderar någonstans runt 105 dB, 1 m. Speciellt imponerande är den låga distorsionen över 1 kHz, vilken inte har någon motsvarighet hos konventionella högtalare.
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag har haft det så tidigare. Gradient tillverkade en öppen baffel med två långslagiga 12"-basar som var avpassade i design och storlek till Quad ESL 63. Det lät bra, men tillförde inte så mycket för just min musik. Quad 2912 låter utmärkt, då dess arbetsområde väl täcker den lyssning jag använder. Orkesterforten går fint fram, förutom "1812", då. Infected Mushroom är ju kul, men inget jag spelar till vardags.
PS. Det var för övrigt Infeceted Mushroom som körde sönder kanterna på Gradient-basarna vid en tidig lyssningssession med min yngste son...
Calleberg skrev:Om det där är den verkliga uppställningen som du använder när du jämför så tappar nog revellerna märkbart i lågbasen, förutom då att det nog blir lite Kvasimono...![]()
Calleberg skrev:Det är nog bättre om du ställer undan Panelerna ett tag så att Revellerna kan få stå där som de skall och istället lyssnar på några av dina favoritfonogram, låt vara så nån månad eller två så att eventuellt placebo hinner lägga sig Innan du provar Panelerna igen.
JM skrev:Tycker du att dina Quad låter diffust relativt F208?
JM
Morello skrev:Per, vad nyttjar du för förstärkare?
Morello skrev:En klassiker med andra ord!
PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.
paa skrev:Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.
PerStromgren skrev:PerStromgren skrev:Tack för era råd, Calleberg och Ior! Jag ställer undan Quad och flyttar rund Revellerna litet, så de får så bra chans som möjligt.
Nu har jag gjort det. Det blev (pinsamt) mycket bättre ljudbild! Sångerskan åkte in i flygeln, där hon brukar stå.Tonkurvan får jag pilla lite med: det finns reglage och puff att stoppa i basreflexrören att experimentera med.
JM skrev:paa skrev:Maarten skrev:...
Elektrostatdiskant i kombination med de bästa konventionella elementen under 1000 Hz? Där kommer förmodligen elektrostaterna mer till sin rätt när den begränsade slaglängden inte påverkar lika mycket?
Återstår att få till jämn spridning med denna lösning, vilket förmodligen inte är helt enkelt.
Jag tror också att problem med ojämn spridning, och ojämn tonkurva i olika riktningar, är ett större problem än en liten ökning av dist över 1000Hz.
Hur tänker du här? På vilket sätt ökar distorsionen över 1000 Hz?
JM
eljulio skrev:Men det var väl bra! Ser fram emot att läsa om fler intryck.
Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.
Morello skrev:Almen skrev: Slagverk kan man aldrig få för mycket av.
Stark lyssningsrek:
https://www.youtube.com/watch?v=PuZFyTvMPLk
Morello skrev:Inspelningen är ganska taffligt.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Per, ni har väl en flygel som också ska på plats? Går det i lägenhet? Det kanske går att plocka fram Quad:arna när det ska spisas fonogram och annars ha dem ställda mot vägg?
Det finns ju mindre alternativ till flygel, men jag vågar påsta att alla är sämre. Försöåk att ställa en Dry Martini på ett keybord tex
/ B
Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Ted_B skrev:Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.
Harryup skrev:När man diskuterar hur låg dist det är ifrån elektrostater så kommer ju inte lyssningsintrycken av 2 högtalare i ett rum med.
Jag tycker faktiskt att elektrostater i många fall har klart hög dist när det gäller hög naturtrogenhet. Det låter för vackert hela tiden eftersom dom har ett ganska stort "eget ljud" som läggs på alla framförande beroende på beteendet i rummet. LTS har ju vurmat för låg påverkan med sina f/e-tester men samtidigt har man i stort föredragit Ino, Carlsson och Quad som mindre färgande högtalare. Jag tycker inte att dessa högtalare låter särskilt lika så då är det ju konstigt att drivningen är på petimeternivå. Har haft ESL-63 själv och beroende på musik och rumsplacering så låter dom ju bra, men skulle inte vilja ha dom själv som en allroundhögtalare. Pga av dom låter Quad oavsett vilken musik vad man spelar, för låg "jävlarannama" på pop och rock, för stort på många mindre besättningar etc. Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak. Typ som att jämföra moterer i bromsbänkar istället för hur man använder bilen.
Harryup skrev: ....Så personligen räknar jag in det i distorsionen också och tycker därmed att elementdist är en annan sak.
Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Angående quadelektostaterna vet jag inte om de testats, men det var i så fall ännu läääängre sedan.
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
RogerGustavsson skrev:
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Nu tycker jag att man faktiskt får förstå att om jag skriver "i stort föredragit" inte betyder att alla gör det, eller att hela styrelsen gör det eller att ens styrelsen överhuvudtaget gör det. LTS är mer än styrelsen och /eller teknikavdelningen.
Du förde ett resonemang där du drog in LTS helt utan anledning, dessutom med påståenden som inte stämde. Men det är bara att notera att inte har inkommit med några som helst motiveringar eller förklaringar i det du vill anföra.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
Det är inte självklart att det går över. Kan till och med bli tvärtom.
Menar du att jag aldrig kommer att lyssna på musiken?
Almen skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:
Quad-elektrostaterna har testats, https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... -1/#page=1
Finfint! Vi inväntar kommentarer från HarryUp.
Ja, Quad blev ju inte entydigt hyllade i det testet. Och där fanns även artiklar om Stig Carlsson, Bo Hansson och Audio Pro. Matigt nummer!
goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Mirage skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.
Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.
När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
goat76 skrev:Mirage skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Även om Revel Performa3 F208 kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare så tycker jag att de inte låter så.
Innan jag köpte mina F208 2014 så hade jag först Mirage M-5 sen 1995 och från 2003 M-1si. Båda av typen bipoler, med element framåt och bakåt som spelar i fas (till skillnad mot dipoler). Jag uppskattade det stora ljudet med både djup och bredd, som inte lät som att det kom från högtalarna.
När jag letade efter ersättare till mina M-1si så åkte jag runt och lyssnade på lite olika högtalare. F208 var de som jag tyckte lät mest likt mina Mirage avseende djup, bredd och att det gick att höra att ljudet kom från högtalarna. Så de kanske ser ut som "vanliga" lådhögtalare, men jag tycker som sagt inte att de låter så.
Uttrycket "vanliga" lådhögtalare kanske kan uppfattas som något negativt, men det enda jag menade med det var att skillnaden kanske kan vara ganska stor när man går från ett par elektrostathögtalare till mer traditionella högtalare så som Revel.
Jag har lyssnat på flera olika Revel-högtalare i bra demo-rum hos min lokala HiFi-handlare och gillar dem skarpt. De är inte alltför olika mina ATC i ljudkaraktären kan jag tycka, vilka även de är av typen "vanliga" lådhögtalare enligt min defination. Jag har dock aldrig lyssnat på just F208, men skulle gissa att de säkert låter rätt likt F228Be vilka är mina favoriter bland de Revel jag har lyssnat på.
Om jag inte hade varit totalt insnöad på ATC hade jag säkert haft ett par Revel-högtalare.
sprudel skrev:Dina ATC står sig säkert fint, lysande recensioner var jag än läser.
BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.
Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.
Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?
Morello skrev:Punkt ett och två är förstås stolligheter av betydande dignitet, men man bör ha i åminnelse att i samma bolagsgrupp ingår slutstegsfabrikörer.![]()
Angående punkt tre splear det liten roll huruvida sagda resistans är 70 mohm eller 150 mohm.
Angående punkt fyra torde linjenivåekvalisering vara en pyramidalt mycket bättre lösning.
PerStromgren skrev:Jag har uppfattat det så att dubbla kontakter och spikar är ett billigt sätt att bredda kundunderlaget utan att helt göra bort sig. Jag tror inte det står att det rekommenderas utan bara att det är möjligt.
PerStromgren skrev:goat76 skrev:Jag kan tänka mig att en övergång till "vanliga" lådhögtalare kan upplevas som ett stort steg från dessa Quad, men ge det några veckors tid och en bra passande uppställning som passar Revel högtalarna, och se ur Quad upplevs när du sedan byter tillbaka. Du har väl levt rätt länge med dem som jag förstått det.
Rätt på bägge punkter. Jag hade tänkt göra precis som du föreslår. Jag har lyssnat på Quad hemma sedan 1989.
Igår när jag lirade Brahms E-mollsonat för cello och piano, en skiva jag köpte ca 1990, saknade jag lite resonans i cellon. Inbillning? Kanske.
Det har blivit svårt att lyssna på musiken; jag lyssnar mest på ljudet! Hoppas att det går över.
PerStromgren skrev:50/50, skulle jag säga.
Harryup skrev:Man måste inte bara ha ett par. Kan vara kul att ha ett till mindre orkestrar och solister och ett till full orkester och Kraftwerk.
Kronkan skrev:Jag har valt att dämpa något bakom mina elektrostater. Detta efter gamla erfarenheter. Så åtgärden gjordes innan vi flyttade in.
Det kan vara svårt att i en lägenhet få ut sådana högtalare tillräckligt från väggen.
BellsnWhistles skrev:Revel 208 står högt på min lyssningslista.
Skummade igenom manualen och noterade några saker:
1. det följer med spikes
2. de rekommenderar både bi wiring och bi amping
3. de rekommenderar en max kabelresistans på 0,07 Ohm (det motsvarar en dämpfaktor på 114, många förstärkar + kabelkombinationer kommer ha svårt att nå upp till det)
4. det följer med en plugg till basreflexporten att användas om man får alltför överdriven bas. Det är ju bra, men brukar inte den lösningen oftast användas på högtalare som har två portar, där man bara pluggar en? I 208:ans fall, med en port, så gör man den ju till en sluten låda vilket borde påverka bla. effektålighet och distorsion i basen rejält.
Åtminstone punkt 1. och 2. ovan brukar väl anses vara tokerier här på faktiskt?
Ted_B skrev:Då är vi i alla fall tre som har ett par F208 här på faktiskt. Verkar inte vara så vanliga.Mirage skrev:Roligt med ett par F208 till på Faktiskt och i Värmland! Hoppas du blir nöjd med dem!
PerStromgren skrev:Hjälp mig att analysera skillnaden i tidsdomänen! John Atkinson har mätt följande stegsvar på respektive högtalare.
PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Tack, Ior, rakt på sak och informativt som alltid!
Frågan uppkommer då: vad kan utläsa ur stegsvaret som köparen av högtalarna har glädje av?
Om köparen har glädje av att se en kurva på ett papper som teoretiskt är "bra" så är ju det till glädje för köparen.
Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.
I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
PerStromgren skrev:
Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.
I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
dewpo skrev:Jag tycker att du ska prova att faslinjärisera dina nya högtalare med en god DSP och FIIRDet är inte svårt
![]()
Och sedan återkomma med lyssnings intryck... Vi är åtminstone några stycken som tycker oss uppleva en förbättring av en sådan procedur
JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
I-or skrev:PerStromgren skrev:
Jo, det förstås... Men om man använder det som filtrering av goda högtalare från dåliga är man illa ute, tydligen.
I mitt fall är just detta för sent. Jag var mest ute efter att förankra mina lyssningsintryck i den mätbara fysiken; sådant känns alltid bra som gammal ingenjör.
Det är naturligt för den tekniskt skolade att värdera produkter efter mätresultat, speciellt när de skiljer sig så tydligt som för stegsvaren ovan. Redan runt mitten av 1980-talet var det dock väl känt att hörseln inte uppfattade grupplöptids-/fasskillnadsavvikelser med musiksignaler och med rumsreflektioner.
Jag tycker därför att man gör läsarna en otjänst genom att publicera stegsvar när de är subjektivt meningslösa. Detta gäller speciellt när man som John Atkinson av grumliga skäl väljer att inte mäta distorsion, vilken för de allra flesta lyssnare ger hörbara skillnader även om känsligheten varierar stort.
goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.
goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.
Nattlorden skrev:Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:JM skrev:Quad hgt totalt större yta och vertikalt längre ljudyta vilket ger ett "större" ljud intryck enligt mina erfarenheter vid jämförelse Yamaha NS1000 med Quad 989 resp Apogee Duetta.
Håller med att Quad/Apogee Duettan ger mer detaljer i mellanregistret. Spatiala ljudbilden är större lateral och apicalt. Vid adaptering till dipolerna Quad/Apogee Duettan saknar lådhgt ett mer naturligt spatialt djup. Lådhgt låter för mig som om ljudet kommer ur ett hål i väggen utan naturlig förväntad rumsklang.
JM
Jag och många andra är inte särskilt intresserade av att höra rumsklangen från det egna rummet utan istället föredrar en så oförvanskad inblick i det inspelade rummets rumsklang, och då vill man gärna minimera den sameness som oundvikligen annars kommer med att det egna rummet sätter prägel på allt som lyssnas på. Detta ställer dock högre krav på hur väl inspelningarna har lyckats fånga inspelningslokalens rumsklang och tredimensionella rymd.
Men tanke på den principiella omöjligheten i detta så kan väl rekommendationen i sådant fall enbart bli hörlurar. Annars blir det alltid en mycket stor andel "gammalt ljud" som du lyssnar på.
Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
JM skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
Svårt att för stå. Kan du visa skiss över rummet med mått. Ange även mått på hgt/lyssningsposition? Vilka frekvenser avsees som ligger under 20 dB?
JM
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:Oavsett vad man tycker dominerar så är det vid normal hifilyssning 2-3ggr mer gammalt ljud än direktljud som når dig, om du inte medvetet valt närfältslyssning och även där är det typiskt lika mycket gammalt ljud som nytt.
De starkaste första reflexerna i mitt lyssningsrum ligger ungefär 20 dB under direktljudet, och resten av refexerna betydligt mycket lägre. Direktljudet dominerar således rejält över det ”gamla ljudet” som till största del upplevs som ett sekundärt inkommande diffusljud.
Från mellanregistret och uppåt är det direktljudet som dominerar i de flesta normala lyssningsmiljöer, så av den enkla anledningen är det högtalarnas direktljud man EQ-justerar om så behövs.
Du pratar inte om samma sak. Lyft in dina högtalare i ett ljuddött rum för jämförelselyssning så skall du nog märka hur pass mycket du lyssnar på ditt rum annars.
Användare som besöker denna kategori: Imperial-Blomman och 5 gäster