Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Speciellt CoH - Suppernature gör roliga saker drygt fyra minuter in i låten.
Har du inte inframoduler eller riktigt djupbaskapabla moduler så kommer du
antagligen inte att förstå vad jag menar.
Schimpans-AB skrev:Winter Songs - Terje Isungset/Spotify
Ragnwald skrev:När du tätat så dörren in till lyssningsrummet suger som dörren till frysskåpet, så hör du det.
slockna skrev:Komorok skrev:Speciellt CoH - Suppernature gör roliga saker drygt fyra minuter in i låten.
provade den i hörlur, huvet gungade konstigt på mig
Komorok skrev:slockna skrev:Komorok skrev:Speciellt CoH - Suppernature gör roliga saker drygt fyra minuter in i låten.
Den gör samma sak när jag lyssnar på den via datorstereon. Jag undrar om
artisten ens är medveten om detta.
Om någon kan och orkar, så skulle det vara skoj om denne kunde ta reda på
vilka frekvenser som orsakar det skojiga.
Jag har skivan och kan skicka en Wav-fil om det behövs.
Schimpans-AB skrev:Musik runt/under 20Hz är väl bara orgel, elektronik och specialbyggda instrument som klarar sådär.
Delusion of the Fury, Enclosure Vl av Harry Partch/Spotify
steveo1234 skrev:Komorok skrev:slockna skrev:Komorok skrev:Speciellt CoH - Suppernature gör roliga saker drygt fyra minuter in i låten.
Den gör samma sak när jag lyssnar på den via datorstereon. Jag undrar om
artisten ens är medveten om detta.
Om någon kan och orkar, så skulle det vara skoj om denne kunde ta reda på
vilka frekvenser som orsakar det skojiga.
Jag har skivan och kan skicka en Wav-fil om det behövs.
Ge den till mig så ordnar jag.
Alexi skrev:låten Twenty har en peak vid 37Hz, men helt dött under det.
Yes den åkte in på listan, den har information hela vägen ner till DC, inge HP filter där inte.KarlXII skrev:Testa Didolåten jag körde på GÖKen. När jag spelar den starkt gungar det misstänkt i golvet...
Don't belive in Love från Safe Trip Home.
Stämmer bra det vid 8.00 så börjar det blir rejält med infrabas.Komorok skrev:Hellre lägga in en låt som inte visar sig innehålla info under 20Hz, än att missa
en som gör det.
Så jag tipsar väl om den gamla IM-dängan Avratz, som ca 8min in har ett par
svep som jag tror går en bit under 20Hz.
Med vilken orkester/kör?KarlXII skrev:En annan skiva som ger mig den där svårdefinierade känslan av snar död och undergång är John Rutters Requiem.
Jag tycker det är en inspelning fullt i klass med de bästa svenska, och den har jävligt tunga basgångar.
Kolla exempelvis på Pie Jesu.
Alexi skrev:Med vilken orkester/kör?KarlXII skrev:En annan skiva som ger mig den där svårdefinierade känslan av snar död och undergång är John Rutters Requiem.
Jag tycker det är en inspelning fullt i klass med de bästa svenska, och den har jävligt tunga basgångar.
KarlXII skrev:Alexi skrev:Med vilken orkester/kör?KarlXII skrev:En annan skiva som ger mig den där svårdefinierade känslan av snar död och undergång är John Rutters Requiem.
Denna (låter bilden vara oförminskad så det går att läsa)
http://i19.photobucket.com/albums/b200/ ... C_0494.jpg
På den skivan hade Pie Jesu lägsta piken vid 23,5Hz. Någon efterklang i rummet när de tar i på slutet i Sanctus därmot gav en rejäl pik vid 16,5Hz.KarlXII skrev:Alexi skrev:Med vilken orkester/kör?KarlXII skrev:En annan skiva som ger mig den där svårdefinierade känslan av snar död och undergång är John Rutters Requiem.
Denna (låter bilden vara oförminskad så det går att läsa)
http://i19.photobucket.com/albums/b200/ ... C_0494.jpg
Den har nästan all sin bas vid 62Hz, men på slutet går några toner ner till 32Hz, men långt ifrån någon infrabas allatså. Infrabas är inget man hör så mycket som känner.Bjorn_ skrev:Jag har ju tyvärr inga infrabasar, men jag har hört lite olika fenomen med låten "indestructable" med Robyn, beroende på vilken sub jag använt. Känns som det finns en hyfsat låg basgång i den. Nån som kan mäta får gärna dementera eller bekräfta
Alexi skrev:Bjorn_ skrev:Jag tar inte med bastestspår som inte är musik.
Är rätt liten dynamik på Nitin Sawhney men lågbas är det gott om!
Jättekraftig pik vid 13hz.Komorok skrev:Är det jag som ser fel, eller innehåller:
Biosphere - Kobresia
lagom mycket infrabas?
http://open.spotify.com/track/1vriNGX7VD9Cx0Z2N2IglO
Jepp, inte så kraftig nivå, men över medelnivå iaf. runt 12-15Hz.teosig skrev:hej!
Får denna vara med ?
Kid Loops Vs. Cool Breeze-Code Of The Goddamn Street
http://open.spotify.com/track/4RxRcCKnf0jr9GGcGN9Auc
Körde den i rt-sect med alexis konfig, men jag vet inte om det blev rätt.
Först körde jag den i soundforge´s analys verktyg (har den som mp3 med) och där stod en stapel
och vibrerade hela tiden från 1hz-10hz, så någon typ av infra information tycks det vara i den.
Nån kan väl kika som har mer kunskap i detta.
/gokväll
andershelin skrev:För oss som inte har Spotify.......
Någon som kan hjälpa oss med att se listan eller hur gör man för att få ett gratis Spotify-konto?
Anders
adzer skrev:andershelin skrev:För oss som inte har Spotify.......
Någon som kan hjälpa oss med att se listan eller hur gör man för att få ett gratis Spotify-konto?
Anders
Du kan logga in med ditt facebook konto på spotify.
andershelin skrev:adzer skrev:andershelin skrev:För oss som inte har Spotify.......
Anders
Kan jag?!? Hur ??
/A
adzer skrev:andershelin skrev:adzer skrev:andershelin skrev:För oss som inte har Spotify.......
Anders
Kan jag?!? Hur ??
/A
Starta spotify, när du kommer till inlogningsrutan skriver du bara in dina FB uppgifter så loggas du in.
Jag har inget spotifykonto utan kör bara på mitt FB-dito.
andershelin skrev:
Tackar.... Blir till att prova när jag hamnar vid datorn...
/A
adzer skrev:andershelin skrev:
/A
Inga problem. Funkar det inte så testa att uppdatera spotify. Vet inte när de la in denna funktionen.
andershelin skrev:adzer skrev:andershelin skrev:
/A
Inga problem. Funkar det inte så testa att uppdatera spotify. Vet inte när de la in denna funktionen.
Funkar klockrent
tackar
data_foggen skrev:Massive Attack: Better things
http://open.spotify.com/track/4orPBWfQNUxs3RObirJwZR
...kanske platsar?
slockna skrev:All is full of love med Björk. Jag fattar inte vad hon gjort, det är djup bas, i alla fall. Prova gärna Giliap med Rebecca & Fiona också.
får inte till det med rtsect o spotify här, på gamla datorn va de inga problem, nu mäter den bara från Mikkrofånen
slockna skrev:All is full of love med Björk. Jag fattar inte vad hon gjort, det är djup bas, i alla fall. Prova gärna Giliap med Rebecca & Fiona också.
får inte till det med rtsect o spotify här, på gamla datorn va de inga problem, nu mäter den bara från Mikkrofånen
Alexi skrev:Du behöver ändra i inställningarna för ljud i Windows på input byter du från mic till stereomixer.
Om du har mic utgång så kan du koppla sladd mellan hörlursutången å mic ingången, så gör jag som inte heller har stereomixer.slockna skrev:Alexi skrev:Du behöver ändra i inställningarna för ljud i Windows på input byter du från mic till stereomixer.
surt. jag har inte det valet i mina drivrutiner, har provat allsköns knep från Internet.
när det gäller Björklåten är det just "Howies version" spotify:track:6Nju1zgAUkelFk22eYyPf9
Det spelas en massa fyrkantsvåg hela tiden på låga frekvenser. Exakt hur låga kan jag av tekniska skäl inte gå in på
Ragnwald skrev:Ja hehe... De som inte har infrakapabla system, kan ju knappast veta vilka låtar de ska lägga i listan.
Ragnwald skrev:Ja hehe... De som inte har infrakapabla system, kan ju knappast veta vilka låtar de ska lägga i listan.
Alexi skrev:Om du har mic utgång så kan du koppla sladd mellan hörlursutången å mic ingången, så gör jag som inte heller har stereomixer.
lgs skrev:Adamski - Already out there (Extended club mix)?
Fanatic skrev:Make me proud - Drake, Nicki Minaj
slockna skrev:All is full of love med Björk.
Giliap med Rebecca & Fiona
Såg inte ut så först hade givit upp hoppet så halvvägs in så brakar infra basen igång rejält. Med kraftiga pikar vid 13 och 19Hz.OlA-68 skrev:ni skall ta och lyssna på bruce springsteens senaste platta ...låt 4 den borde platsa.
Alexi skrev:Såg inte ut så först hade givit upp hoppet så halvvägs in så brakar infra basen igång rejält. Med kraftiga pikar vid 13 och 19Hz.OlA-68 skrev:ni skall ta och lyssna på bruce springsteens senaste platta ...låt 4 den borde platsa.
Kul med lite Bruce i listan
Låten efter platsade också!
KarlXII skrev:Alexi skrev:Såg inte ut så först hade givit upp hoppet så halvvägs in så brakar infra basen igång rejält. Med kraftiga pikar vid 13 och 19Hz.OlA-68 skrev:ni skall ta och lyssna på bruce springsteens senaste platta ...låt 4 den borde platsa.
Kul med lite Bruce i listan
Låten efter platsade också!
vilken låt?
Alexi skrev:Eftersom jag satt en maxgräns på tre låtar per artist <snip>
Alexi skrev:På settings kör jag:
Sampling freq: 44100
FFT 1,345...
Window: Blackman
alla boxar i kryssade förutom på Show channels där jag har left, right, left LTAS, Right LTAS
På Axes:
X-axis: Log, Max 20kHz, Min 5Hz
Y-axis: Max 60dB, Min -20dB
Sen trycker man in LTAS knappen när man vill spara längre stunders medelvärden.
Alexi skrev:Viktigt är också att man i Windows går in på "Ljud och Ljudenheter"/Volym (Enhetsvolym) trycker på knappen Avancerat, man får då upp volymkontrollen.
välj alternativ/egenskaper.
Klicka på Inspelning, i justera volym för och kryssa ur mikrofon och kryssa i "Stereo mix"
Alexi skrev:Ladda ner: ...
Alexi skrev:Sorry har inte haft mätsladden inkopplad på länge, så mätte på de nya låtar som föreslagits här.slockna skrev:All is full of love med Björk.
Giliap med Rebecca & Fiona
Så fortsätt tipsa!
The LIST
Max_Headroom skrev:Bättre än det ni normalt lyssnar på...
Alexi skrev:Tog en liten bild på hur min koppling ser ut för att mäta:
Strömsladd? Jag har hörlurarna parallelkopplade på utgången också, kanske det du tänker på? Eller kopplingen till extern mic längst ner i bild.2-ch skrev:Alexi skrev:Tog en liten bild på hur min koppling ser ut för att mäta:
Ok, linje ut till micingång... men vad är det för strömsladd där??
Alexi skrev:124 låtar i listan nu!
Alexi skrev:Jag har hörlurarna parallelkopplade på utgången också, kanske det du tänker på? Eller kopplingen till extern mic längst ner i bild.
Nej den externa micen är bara aktiv när hörlurarna är kopplade till en telefon.2-ch skrev:Alexi skrev:124 låtar i listan nu!
Nu siktar vi på 200!
Olyckor vid inspelningen. pyttsan!Alexi skrev:Jag har hörlurarna parallelkopplade på utgången också, kanske det du tänker på? Eller kopplingen till extern mic längst ner i bild.
Hmm... så här ser det ut för mig: Utgången splittad, den ena till micingången och den andra till hörlurarna.
Lite svårt att avgörar när man inte ser vilket uttag som är vad.
Extern mic?
Du mäter alltså med mic också, nä nu är jag helt borta![]()
Nej jag har aldrig provat "rtsect".
2-ch skrev:Max_Headroom skrev:Bättre än det ni normalt lyssnar på...
Det där tycker jag var taskigt.
Alexi skrev:Nej den externa micen är bara aktiv när hörlurarna är kopplade till en telefon.
Max_Headroom skrev:2-ch skrev:Det där tycker jag var taskigt.
Ja, kanske det. MEn ni fick ju ett tips om bra musik också.
Alexi skrev:Strömsladd? Jag har hörlurarna parallelkopplade på utgången också, kanske det du tänker på? Eller kopplingen till extern mic längst ner i bild.2-ch skrev:Alexi skrev:Tog en liten bild på hur min koppling ser ut för att mäta:
Klart jag lyssnar. Hur skulle jag annars träna min hörsel att identifiera infra karakteristik i vanlig musik?slockna skrev:Alexi skrev:Strömsladd? Jag har hörlurarna parallelkopplade på utgången också, kanske det du tänker på? Eller kopplingen till extern mic längst ner i bild.2-ch skrev:Alexi skrev:Tog en liten bild på hur min koppling ser ut för att mäta:
vaddå? LYSSNAR du när du mäter?![]()
Kan bekräfta att den låten innehåller infrabas och skulle platsat på listan om den funnits på Spotify.slockna skrev:å varför finns inte DivaGeek på spotify ?
http://youtu.be/R7o1WATcbO8
dom snålar inte på bas.
Alexi skrev:Klart jag lyssnar. Hur skulle jag annars träna min hörsel att identifiera infra karakteristik i vanlig musik?slockna skrev:
vaddå? LYSSNAR du när du mäter?![]()
Alexi skrev:Tack den som la in låten med James Blake, riktigt bra låt och med rejält med infrabas!
Precis, de fanns inte på Spotify.NiklasF skrev:Hittade du ingen infra i dom spåren som jag tipsade om?
Eller dom kanske inte går att finna på spotify
Alexi skrev:Jansson du har bra infraöra!
OliT skrev:Okej. Jag tog bort den från listan. Den här låten ser väl bättre ut?
Paul Kalkbrenner - Castenets (Berlin Calling edit).
Komorok skrev:Håller med Shifts där. Spara den gamla som någon sorts slasklista och skapa en ny "Best of Infra"-lista.
Komorok skrev:Håller med Shifts där. Spara den gamla som någon sorts slasklista och skapa en ny "Best of Infra"-lista.
Alexi skrev:Jag tror man skulle borda koppla in ett subsonicfilter så skulle man märka skillnaden tydligt tror jag, en stor del av rumsinformationen i inspelningen försvinner, en plattare, dödare presentation.
Kom på att de som har cr80s filter, borde man bara kunna koppla i och ur subbarna, topparna går ju rätt djupt utan infra, så då borde man lätt kunna höra vad som tillkommer2-ch skrev:Alexi skrev:Jag tror man skulle borda koppla in ett subsonicfilter så skulle man märka skillnaden tydligt tror jag, en stor del av rumsinformationen i inspelningen försvinner, en plattare, dödare presentation.
Bra tips Alexi
NiklasF skrev:Ok, det var såpass lågt ändå
Någon som har en aning om varför denna låten gör så att mitt steg klipper? Det har aldrig hänt innan med någon annan musik hur jag än har spelat
Nej lyssnat igenom flera versioner av den från olika skivor, ingen direkt infra alls på hans musik, oftast rätt dött under 30-40Hz. De enda låtar jag känner till med lite infra information i inspelningen är Do It Twice, i denna version: http://open.spotify.com/track/1Zg4VwucyNx2ncap9JGpjT och detta medley: http://open.spotify.com/track/0SVBY2pM5ovzQxIjWgHYy3andershelin skrev:Vet inte hur man lägger in en länk men Bob Marley: Natural Mystic kanske?
Tyvärr 20dB för svagt för att platsa i listan, men det är inte dött <20hz.Oresound skrev:Lägg in R.E.M´s Lotus från Up
efter semestertiderna?
känns som S.E.M* efter introt.
*Slow.Ear.Movement
Nu är de bortplockade igen...2-ch skrev:Jag la till låtarna Cloudlight och Soldier of love. Nu får Alexi avgöra om dom platsar.
Alexi skrev:Jag tror man skulle borda koppla in ett subsonicfilter så skulle man märka skillnaden tydligt tror jag, en stor del av rumsinformationen i inspelningen försvinner, en plattare, dödare presentation.
Jag tror det egentligen skulle finnas massa "ljud" <20Hz om inte det plockats bort.RogerGustavsson skrev:Alexi skrev:Jag tror man skulle borda koppla in ett subsonicfilter så skulle man märka skillnaden tydligt tror jag, en stor del av rumsinformationen i inspelningen försvinner, en plattare, dödare presentation.
Fast hur vanligt är det med äkta rumsinformation i låtar med infrabas?
Nattlorden skrev:Körde några spår tills min fru började klaga på att det kändes konstigt i huvudet, så då växlade jag till annat så det inte blev migrän av det.
2-ch skrev:Men för den känslan räcker det med det som ligger straxt ovanför infra.
Här har jag gjort en analog lista åt dig: http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/3CQjXLcGXoLrrejQo4NrqCPerStromgren skrev:Jag är inte så förtjust i musiktypen som är helt elektronisk, starkt rytmisk och bastung. Finns det spår på listan som är akustiska? Jag kan ju lyssna igenom den, men det blir ett tidsödande jobb.
Alexi skrev:Här har jag gjort en analog lista åt dig:
Plockat bort såna där skumma artister som Mick Jagger, David Bowie, Mike Oldfield, Tori Amos, Joni Mitchel etc.
Alexi skrev:Här har jag gjort en analog lista åt dig: http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/3CQjXLcGXoLrrejQo4NrqCPerStromgren skrev:Jag är inte så förtjust i musiktypen som är helt elektronisk, starkt rytmisk och bastung. Finns det spår på listan som är akustiska? Jag kan ju lyssna igenom den, men det blir ett tidsödande jobb.
Alexi skrev:La till Strauss' Banditen-Galopp i både denna lista och analog-listan.
Alexi skrev:också för att det ska bli lagom svårt. 40 dB når tusentals låtar upp till.
Klart jag kollar alla bidragKomorok skrev:Du får gärna kolla mina bidrag Alexi. Jag vet inte om jag var lite väl snäll.
Komorok skrev:Jag tar väl befälet över "Best of"-listan och går igenom alla låtar vi hittat.
Komorok skrev:Jag tar väl befälet över "Best of"-listan och går igenom alla låtar vi hittat.
NiklasF skrev:Samma platta med björk 5.35 in i Hollow, riktigt smaskig bas tidigt i spåret med men går inte så djupt som senare.
Alexi skrev:VARNING!
La upp en ny låt nu med Julia Holter, som inleds med ljudet av en inbromsande tunnelbanevagn, den pikar vid 70dB över medelnivå kring 5-6Hz. Borde kunna få de flesta infrasystem att bottna med andra ord.
steveo1234 skrev:Alexi skrev:VARNING!
La upp en ny låt nu med Julia Holter, som inleds med ljudet av en inbromsande tunnelbanevagn, den pikar vid 70dB över medelnivå kring 5-6Hz. Borde kunna få de flesta infrasystem att bottna med andra ord.
Woho, fredagen räddad
Komorok skrev:... nåja... nästa år
.
Komorok skrev:steveo1234 skrev:Alexi skrev:VARNING!
Woho, fredagen räddad
Ja, den måste jag köra.
Nähäää Just det ja... nåja... nästa år
.
Komorok skrev:Så där. Nu har jag gjort en första genomplöjning av vår stora <20Hz-lista och gjort en "Best of"-lista som enbart innehåller spår som går att spela starkt och där infraljuden blir direkt hörbara/kännbara. Jag var kanske lite snäll här med, men det ska åtgärdas via fler genomlyssningar. 17 spår blev det så här långt.
Var försiktiga med era bejsers. Vissa spår är helt hänsynslösa.
http://open.spotify.com/user/komorok/pl ... bpLY9s7cB0
Komorok skrev:Va?Vad betyder det?
JB skrev:Hehe jag undrar vad man behöver för grejer för att kunna spela "Bass i love you" utan högpassfilter så pass högt att basen känns rejält i kroppen utan att basarna bottnar?
Typ 5 hz avstämning på basportarna kanske? =D
Alexi skrev:Jag tror vissa moderna kompressorer även jobbar i infraområdet och trycker upp det, för nästan all ny musik innehåller massa infrainformation.
Bra låt är det också tycker jag som går att spela mycket starkt2-ch skrev:Lyssnade just på A Finale när jag hörde ytterdörren öppnas och stängas.
Men inte var det nån där inte.
Husaberg skrev:8Hz tonen i Bass i love you säger bara plopp
Tror du börjat kalibrera in dig på infratoner2-ch skrev:Husaberg skrev:8Hz tonen i Bass i love you säger bara plopp
Den knorrar på bra hemma och några 8Hz kommer jag absolut inte ned till.
Antagligen finns det en hel del ovanför det också. Går dessutom att spela duktigt starkt utan att den låter direkt illa.
La dit Dan Popplewell - Gothic Thunderbolt. Infra?... vet ej, har ju lagt till "för klena" låtar förr
Men med morrar på riktigt gott
Alexi skrev:Tror du börjat kalibrera in dig på infratoner
Den knorrar på bra hemma och några 8Hz kommer jag absolut inte ned till.
Antagligen finns det en hel del ovanför det också. Går dessutom att spela duktigt starkt utan att den låter direkt illa.
Alexi skrev:Ska man vara petig är piken vid 14,2Hz, 66,5dB och bara på höger kanal, just där iaf. jag har pausat mätningen vid en pik så det är inte ett medelvärde.
Under Settings/Axes/X Axis, så kryssar du i Log.sebatlh skrev:Det ser ut som att fönstret har konstant bredd (i Hz räknat) i Svantes program. Måste man ha så?
För det är väl därför amplituden avtar mot högre frekvens?
Tänkte att det vore lite lättare att läsa av hur mycket infra som ligger på ett spår utan lutningen...
Alexi skrev:Under Settings/Axes/X Axis, så kryssar du i Log.sebatlh skrev:Det ser ut som att fönstret har konstant bredd (i Hz räknat) i Svantes program. Måste man ha så?
För det är väl därför amplituden avtar mot högre frekvens?
Tänkte att det vore lite lättare att läsa av hur mycket infra som ligger på ett spår utan lutningen...
NiklasF skrev:Ett tips är att skriva vart spotifylistan finns så slipper nya klicka runt och leta tio sidor.
Bara ett par av 226 låtar, tycker jag är rätt bra städat av migNiklasF skrev:Titta vad vackert
Nu skall jag testa listan, vore även lite skoj att kunna se när den städades senast ifrån bidrag som inte håller måttet.
När jag körde den sist så var det ett par låtar som jag inte förstod vad dom gjorde där.
Alexi skrev:Tack till dig som tipsa om Dan Popplewell, fanns mycket kul musik med infra i hans repertoar
Alexi skrev:Binaural var fejk fanns inget under 92,7Hz...
Vissa spår jag lagt in har nu bytts ut på Spotifys server mistänker jag för de mäter inte alls likadant längre. Jag plockade bort några som vart helt avskurna <50Hz numera
Alexi skrev:Binaural var fejk fanns inget under 92,7Hz...
Vissa spår jag lagt in har nu bytts ut på Spotifys server mistänker jag för de mäter inte alls likadant längre. Jag plockade bort några som vart helt avskurna <50Hz numera
Alexi skrev:Jag antar att de som prenumererar på listan får uppdates om vad som läggs till och plockas bort?
Alexi skrev:Vissa spår jag lagt in har nu bytts ut på Spotifys server mistänker jag för de mäter inte alls likadant längre. Jag plockade bort några som vart helt avskurna <50Hz numera
Alexi skrev:För alla som klagar på att det inte är riktig musik så tog jag detta klipp:
http://youtu.be/3OsT1C8PaIE
Nä fanns inte mycket under 70Hz på den...denim44demon skrev:Vad tror ni om denna, kvalar den in?
http://open.spotify.com/track/3tqaI2pKc50nWcQdrxAQdm
I din länk står det /local/ vilket betyder att spåret ligger lokalt hos dig och inte på Spotify, så jag kan tyvärr varken testa eller lyssna på det spåret.jarre skrev:Här har Ni ett till exempel.
Lyssna och njut av detaljer, kusliga surroundliknande effekter och subbasnivåer.![]()
http://open.spotify.com/local/Bella+Son ... dstill/261
Alexi skrev:I din länk står det /local/ vilket betyder att spåret ligger lokalt hos dig och inte på Spotify, så jag kan tyvärr varken testa eller lyssna på det spåret.jarre skrev:Här har Ni ett till exempel.
Lyssna och njut av detaljer, kusliga surroundliknande effekter och subbasnivåer.![]()
http://open.spotify.com/local/Bella+Son ... dstill/261
Har däremot lagt till ett spår med Gorillaz, som jag fick tips om från AVSforum. Rejäl pik exakt vid 20Hz, men även en del där under.
Tillagd! Även om högsta piken låg vid 25Hz så räckt infon under till för att den skulle platsa.nadifierad skrev:http://open.spotify.com/track/4AXKrtpUexxoettd2w1rNG
Clare Maguire, "Are You Ready?"
Den låten har knappt någon bas under 50Hz. Den ligger mellan 10-15dB lägre en de senaste tre inlaggda låtarna i området under 20Hz. Men det finns såklart stycken som ligger 5-10dB starkare också i listan än genomsnittet i listan.NiklasF skrev:Skumma låtar med i listan igen tycker jag, eller så spelar jag väl för lågt så jag inte uppfattar infran.
Younge Jeezy - White Girl.
Moorlough Shore lät så där mörkt basigt som låter med mycket info kring 30Hz brukar ha, men basen låg mellan 38-50Hz. Samma på Dream of Picasso, förutom ett litet parti i mitten av låten som gjorde att den hamnade på precis undre gränsvärdet. Även om jag gärna velat ha den iaf 5dB starkare för att tycka att den riktigt skulle platsa.Nattlorden skrev:Kanske Caroline Lavelle "Moorlough Shore" eller "Dream of Picasso" platsar. Mycket bas är där i alla fall, men om den ligger en bit över brytpunkten vet jag inte..
Alexi skrev:Moorlough Shore lät så där mörkt basigt som låter med mycket info kring 30Hz brukar ha, men basen låg mellan 38-50Hz. Samma på Dream of Picasso, förutom ett litet parti i mitten av låten som gjorde att den hamnade på precis undre gränsvärdet. Även om jag gärna velat ha den iaf 5dB starkare för att tycka att den riktigt skulle platsa.Nattlorden skrev:Kanske Caroline Lavelle "Moorlough Shore" eller "Dream of Picasso" platsar. Mycket bas är där i alla fall, men om den ligger en bit över brytpunkten vet jag inte..
Komorok skrev:Det var väl en fin låt. I slutet fanns ett parti som gör att den kanske kvalar in. Jag hade nog gärna sett mer flås i basen där förstås, men men...
NiklasF skrev:Komorok skrev:Det var väl en fin låt. I slutet fanns ett parti som gör att den kanske kvalar in. Jag hade nog gärna sett mer flås i basen där förstås, men men...
I SLUTET?!![]()
Låten börjar ju med parkettkrull DELUXE!
NiklasF skrev:Tänkte väl det
Annars hade du rattat bort dig i filtret.
NiklasF skrev:Sicket fusk, här sitter en annan och känner på golvet om det är infra så sitter ni med program redan ifrån start.
Jaja
Den har några få peakar som gör att den platsar precis på listans nedre kvartil, men i genomsnitt är den rätt basfattig.Fjonkalicious skrev:Vad tror ni om denna: pleasurekraft - anubis
http://open.spotify.com/track/7JN3XR7ZO5h2W42UBK561I
tiaz skrev:NiklasF skrev:Då får ni hitta dom vid sidan av och njuta av lite rock n roll som faktiskt går att spela högt
detta finns det MYCKET av
Alexi skrev:
Jag har mätt alla tre versionerna av AC/DC - Boogie Man, på Youtube, ingen av dem innhöll någon infra...
NiklasF skrev:tiaz skrev:NiklasF skrev:Då får ni hitta dom vid sidan av och njuta av lite rock n roll som faktiskt går att spela högt
detta finns det MYCKET av
Ok, give it to me baby!
Det finns flera spår i listan som mäter ganska likt det spåret, så den skulle absolut kunna legat på listan. Jag lägger dock själv inte längre in spår som bara når upp till +50dB. Utan har höjt gränsen till 60-65dB. Lägsta piken ligger dock vid 32Hz.tiaz skrev:ta o mät "got to rock (to stay alive) med Saxon på spotify o se hur lågt den går. jag är lite nyfiken, tror dock inte det händer så mycket i 20hz men skulle va intressant o veta.
tiaz skrev:finns väl hur mycket som helst?
ta o mät "got to rock (to stay alive) med Saxon på spotify o se hur lågt den går. jag är lite nyfiken, tror dock inte det händer så mycket i 20hz men skulle va intressant o veta.
HK430 skrev:på den här låten fladdrar konerna rätt ordentligt, synd att det är en ganska kass låt i övrigt
http://open.spotify.com/track/6wwAaPoX7Ce81Rn85Ntm89
NiklasF skrev:tiaz skrev:finns väl hur mycket som helst?
ta o mät "got to rock (to stay alive) med Saxon på spotify o se hur lågt den går. jag är lite nyfiken, tror dock inte det händer så mycket i 20hz men skulle va intressant o veta.
Nu får du ju kamma dig lite, du är inne i en infratråd och tipsar om Saxon som inte har någon bas alls, det fräser i öronen utav den fissliga diskanten innan man ens börjar känna något![]()
Men men det finns ju huuuuur mycket som helst så kör på vetja![]()
Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
Alexi skrev:Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
tiaz skrev: prova over & over again med stephen pearcy...
eftersom det ljudsystem jag besitter är mer eller mindre dött under 30hz så har jag svårt för o märka skillnad i djupet...
Alexi skrev:Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
steveo1234 skrev:Alexi skrev:Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
Kul att diskussionen förändrats såhär. Bara för några år sen så var det svårt att hitta någon på vilket forum om helst som tyckte att det var meningsfullt att komma under 25hz. Nu blir det vanligare och vanligare att läsa inlägg i stil med ovanstående.
Kul!
steveo1234 skrev:Alexi skrev:Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
Kul att diskussionen förändrats såhär. Bara för några år sen så var det svårt att hitta någon på vilket forum om helst som tyckte att det var meningsfullt att komma under 25hz. Nu blir det vanligare och vanligare att läsa inlägg i stil med ovanstående.
Kul!
Bara musik med starkt innehåll under 20Hz placeras i listan.tiaz skrev:vettig musik med bass under 30hz är svårt o hitta men finns lite iaf
Det var obsevant av dig. Tyvärr med en helt öppen lista så kan vem som helst ta bort låtar...2-ch skrev:Kobresia med Biosphere tyckte jag fanns med förut, men nu är den borta.
Jag skulle säga att det sluttade brant neråt från mellan 35-40Hz.tiaz skrev:Alexi skrev:Bara musik med starkt innehåll under 20Hz placeras i listan.tiaz skrev:vettig musik med bass under 30hz är svårt o hitta men finns lite iaf
men det var under 30 iaf?jag spelar starkt runt 30hz så jag kan tyvär inte avgöra infra
Alexi skrev:Det var obsevant av dig. Tyvärr med en helt öppen lista så kan vem som helst ta bort låtar...2-ch skrev:Kobresia med Biosphere tyckte jag fanns med förut, men nu är den borta.
Alexi skrev: Tyvärr med en helt öppen lista så kan vem som helst ta bort låtar...
Glebster skrev:steveo1234 skrev:Alexi skrev:Det beror på hur starkt man spelar. Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. Musiken kändes tom å tun, som om flera oktav saknades. Vi blev väldigt överaskade över att det var sådan tydlig skillnad.tiaz skrev:Sen undrar jag, hur djupt i frekvens hör en normal människa?
Kul!
Bättre bassystem och filmljud har sannolikt drivit utvecklingen.
PerStromgren skrev:Finns det sådana system? Finns det sådan musik?
PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
Finns det sådana system? Finns det sådan musik?
PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
Ja. Ja.
Frågor?
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
Ja. Ja.
Frågor?
Kan jag få se exempel på dessa?
steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
Ja. Ja.
Frågor?
System eller musik?
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:PerStromgren skrev:"Men man hör/känner klar skillnad på ett system som går rakt till 14Hz å ett annat i princip likadant som går rakt ner till 1Hz. "
Ja. Ja.
Frågor?
System eller musik?
Bägge, förstås.
Det ena utan det andra är det inte mycket glädje med...
steveo1234 skrev:För musik så kan du med fördel titta i faktiskt egna 20hz spotifytråd. För system vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska posta. Bilder på system?
PerStromgren skrev:steveo1234 skrev:För musik så kan du med fördel titta i faktiskt egna 20hz spotifytråd. För system vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska posta. Bilder på system?
Någon slags referens vore fint. Jag är skeptisk, som du säkert förstår.
Beträffande musik har jag inget som kan spela sub 20Hz med någon framgång, så det blir svårt att leta. Jag tror heller inte att det bara är jag som har den begränsningen i systemet, ens här på faktiskt!
PS. Hur lyckades du posta referensen till den där spotifytråden? Jag fick ett elakt meddelande, tills jag tog bort mindre-än-tecknet.
steveo1234 skrev:Det beror lite på vad du vill se bara. Om du faktiskt menar 1hz (eller kanske tom under 1hz) till skillnad från 2hz eller 3hz gör ju i sammanhanget en stor skillnad. Det är problematiskt att mäta riktigt låga frekvenser.
[...]
Fast, det är ju bara till 3hz. Och inte ens rakt dit enligt mätningarna.
Problemet man måste hantera för att komma ner i frekvens är att antingen ha en vettig signal-shaping eller att helt undvika roll-off som sen måste justeras bort i efterhand. Jag har valt det sistnämnda alternativet.
Nu är ju detta bara ett exempel. Det finns många andra system som kan göra samma sak och är betydligt mycket mer kapabla än mitt i sammanhanget ganska blygsamt dimensionerat system.
Komorok skrev:Alexi skrev:Det var obsevant av dig. Tyvärr med en helt öppen lista så kan vem som helst ta bort låtar...2-ch skrev:Kobresia med Biosphere tyckte jag fanns med förut, men nu är den borta.
Den ligger iaf kvar på best-of-listan. Den är ju inte öppen.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Alexi skrev:Det var obsevant av dig. Tyvärr med en helt öppen lista så kan vem som helst ta bort låtar...2-ch skrev:Kobresia med Biosphere tyckte jag fanns med förut, men nu är den borta.
Den ligger iaf kvar på best-of-listan. Den är ju inte öppen.
Länkar du till den så jag kan lägga till den på favoriter, har glömt detta och tycker att den ursprungliga börjar bli rätt urvattnad, läggs till låtar som jag inte har en aning om vad dom gör där.
Jag skapade ju en speciallista bara för dig: http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/3CQjXLcGXoLrrejQo4NrqCPerStromgren skrev:steveo1234 skrev:För musik så kan du med fördel titta i faktiskt egna 20hz spotifytråd. För system vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska posta. Bilder på system?
Beträffande musik har jag inget som kan spela sub 20Hz med någon framgång, så det blir svårt att leta. Jag tror heller inte att det bara är jag som har den begränsningen i systemet, ens här på faktiskt!
PS. Hur lyckades du posta referensen till den där spotifytråden? Jag fick ett elakt meddelande, tills jag tog bort mindre-än-tecknet.
Alexi skrev:Jag skapade ju en speciallista bara för dig: http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/3CQjXLcGXoLrrejQo4NrqCPerStromgren skrev:steveo1234 skrev:För musik så kan du med fördel titta i faktiskt egna 20hz spotifytråd. För system vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska posta. Bilder på system?
Hemma hos komorok fick du höra på en hel del infra sist.
Alexi skrev:Jag skapade ju en speciallista bara för dig: http://open.spotify.com/user/mrkitten/playlist/3CQjXLcGXoLrrejQo4NrqCPerStromgren skrev:steveo1234 skrev:För musik så kan du med fördel titta i faktiskt egna 20hz spotifytråd. För system vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska posta. Bilder på system?
Hemma hos komorok fick du höra på en hel del infra sist.
NiklasF skrev:... tycker att den ursprungliga börjar bli rätt urvattnad, läggs till låtar som jag inte har en aning om vad dom gör där.
2-ch skrev:NiklasF skrev:... tycker att den ursprungliga börjar bli rätt urvattnad, läggs till låtar som jag inte har en aning om vad dom gör där.
Jag tycker Alexi gör ett bra jobb som rensar ur det som inte platsar.
Men tills dess ligger den ju där förståss.
Jag gillar iden med att alla kan bidra. En låst lista är ju inte lika levande av förklarlig anledning.
2-ch skrev:NiklasF skrev:... tycker att den ursprungliga börjar bli rätt urvattnad, läggs till låtar som jag inte har en aning om vad dom gör där.
Jag gillar iden med att alla kan bidra. En låst lista är ju inte lika levande av förklarlig anledning.
det gör jag också ibland... Men de bästa spåren ligger i din best of, så jag börjar om från den i värsta fall.Komorok skrev:2-ch skrev:NiklasF skrev:... tycker att den ursprungliga börjar bli rätt urvattnad, läggs till låtar som jag inte har en aning om vad dom gör där.
Och den kan dö också, när något rikspucko vill deleta allt. Ska man ha en öppen lista så gör man bäst i att ha en säkerhetskopia av den.
Komorok skrev:Och den kan dö också, när något rikspucko vill deleta allt. Ska man ha en öppen lista så gör man bäst i att ha en säkerhetskopia av den.
NiklasF skrev:Jag fetar lite då
PerStromgren skrev:Jag läser också att hörseltröskeln vid 3 Hz är 116 dB. Vafför gör ni på detta vise?
Jag kan inte se den låten i listan? Men du får tänka på att det är skillnad på mätbar nivå i infra och hörbar. Vissa spår i listan har infrabas 40dB över medelnivån, andra kanske 30dB under medel, men över min 50dB gräns.NiklasF skrev:Vem/vilka är det som lägger till musik egentligen, vad fan gör http://open.spotify.com/track/6or8cIOE7jcN8sikHf6Ggi med på denna listan, dags för ett storstäd annars kan listan kvitta då det blandas upp med massa låtar som inte har där att göra.
nä precis, men det senare blir jäkligt mycket svårare och mer tidskrävande att mäta.adzer skrev:Alexi: Bra att du reflekterade över detta. Det är ju egentligen nivån på infrabasen relativt resterande musik som är det intressanta för upplevelsen. Hur infra ligger till relativt 0dBFS behöver ju inte alls korrelera med hur resterande musik ligger.
Komorok skrev:Körde några av mina favvospår genom MasVis. Hoppas det blev rätt nu bara. Jag är ny med programmet.
Normalized average specrum visar frekvenskurva från 10Hz-20kHz.2-ch skrev:Komorok skrev:Körde några av mina favvospår genom MasVis. Hoppas det blev rätt nu bara. Jag är ny med programmet.
Jag som just lärt mig lite om Crest.
Hur ser man i masvis om låten innehåller någon infra att tala om?
Alexi skrev:Normalized average specrum visar frekvenskurva från 10Hz-20kHz.
Idealt ska kurvan följa de linjer som faller 6dB/oktav, annars kan man misstänka att de eq:at eller bara har musik rik på vissa frekvenser.
Lyssnat på två versioner, ingen av dem hade någon bas alls egentligen där du säger. Vid 2.10 har denna en liten bas som går ner till 27Hz, på denna version: http://open.spotify.com/track/1SgdUjvppHnIp6L7DZSnwctiaz skrev:var dör "bass droppet" från låten she wolf med david guetta vid 2:37-2:42 ut? intressant när man spelar vissa låtar så kommer det lite oljud ur basen helt plötsligt..
Alexi skrev:Lyssnat på två versioner, ingen av dem hade någon bas alls egentligen där du säger. Vid 2.10 har denna en liten bas som går ner till 27Hz, på denna version: http://open.spotify.com/track/1SgdUjvppHnIp6L7DZSnwctiaz skrev:var dör "bass droppet" från låten she wolf med david guetta vid 2:37-2:42 ut? intressant när man spelar vissa låtar så kommer det lite oljud ur basen helt plötsligt..
Det kanske han inte gör... Men jag vet.... Jag tycker det ser ut som om de lagt ett kraftigt brickwall filter vid 30Hz. Bra låt tycker jag annars, lät inte som om den skulle vara tokkomprimerad?OlA-68 skrev:fan vet om inte denna låtadjäveln skulle passa här...
http://www.youtube.com/watch?v=JIJGLijn5QY
JB skrev:Kan outrot på mitt bands album vi spelade in för några år sedan ha bas under 20 hz tro? (vid 1:40 när pukorna kommer in)
https://open.spotify.com/track/63jTOtA1zaiAhOUBii6xxy
2-ch skrev:JB skrev:Kan outrot på mitt bands album vi spelade in för några år sedan ha bas under 20 hz tro? (vid 1:40 när pukorna kommer in)
https://open.spotify.com/track/63jTOtA1zaiAhOUBii6xxy
Vid 1:40 är det tvärtyst för att låten är slut![]()
Men dessförinnan ljuder pukorna.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster