Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Tell skrev:Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Spelar det verkligen nån roll om du inte hör själv o måste ta till MasVis för att veta om det är komprimerat?
O anledningen till att dom mixar om är väl för att det antagligen går att göra det tekniskt sett mycket bättre idag än på 60-talet. Sen om dom faktiskt lyckas göra det bättre är väl en annan fråga
Zeeall skrev:Tell skrev:Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Spelar det verkligen nån roll om du inte hör själv o måste ta till MasVis för att veta om det är komprimerat?
O anledningen till att dom mixar om är väl för att det antagligen går att göra det tekniskt sett mycket bättre idag än på 60-talet. Sen om dom faktiskt lyckas göra det bättre är väl en annan fråga
Med tanke på att man har dynamikreducerat remastringen från 2009 så vore det kul att veta om man gjort det i det här fallet också.
Sen så står det exakt varför man har remixat i artikeln jag länkade.
Tell skrev:Zeeall skrev:Tell skrev:
Med tanke på att man har dynamikreducerat remastringen från 2009 så vore det kul att veta om man gjort det i det här fallet också.
Sen så står det exakt varför man har remixat i artikeln jag länkade.
Jo jag såg också sen att det stog där, men iom att du frågade i topic-titeln så2009-utgåvan är ju för övrigt betydligt snällare komprimerad än tidigare cd-utgåvor. Väldigt mycket snällare än det mesta annat också, så det är väl inget att haka upp sig på?
Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Hela albumet kommer nog upp på Spotify imorgon (26e)
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Hela albumet kommer nog upp på Spotify imorgon (26e)
Blir nog en "hardcopy" på den också. Tack för att du tog upp det.
Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Meen förstår väl om folk som lyssnat på det här hela livet o tycker det är "fel", men är man intresserad av ljudkvalitet så tycker jag att nya är ljusår bättre
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Meen förstår väl om folk som lyssnat på det här hela livet o tycker det är "fel", men är man intresserad av ljudkvalitet så tycker jag att nya är ljusår bättre
Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Det är ju omöjligt utan att förstöra en massa. Alla andra försök på liknande "förbättringar" har alla varit katastrof...enl mig.
PekkaJohansson skrev:Jag skaffade Spotify igen och lyssnade 5-6 sekunder på introt av LSD. Kompressionen är horribel! Är den det även på betalversionen av Spotify?
PekkaJohansson skrev:Tell,
För tydlighets skull: vilka två versioner är det du jämför i bilden ovan? Den övre bär tydliga spår av kompression, framför allt i de starka partierna. Är det den nya versionen? Jag har ännu bara lyssnat i dator men nivåutslätningen i inledningen är svår att missa. Jag var tvungen att lyssna igen eftersom jag faktiskt inte trodde mina öron första gången - därav min fråga om det är olika versioner på betal- och gratisversionen av Spotify.
Edit: även inledningen visar tydliga skillnader mellan de två versionerna med den övre klart mindre dynamisk.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Det är ju omöjligt utan att förstöra en massa. Alla andra försök på liknande "förbättringar" har alla varit katastrof...enl mig.
Om du hade läst, så hade du vetat att det inte var masterbandet man använt, utan originalbanden som sedan i flertal pass mixats ihop på grund av brist på spår, så all förlust av kvalité som skett i alla de succesiva ihopmixningarna är alltså ogjord.
Det är ingen ommastring, det är en ommixning. Mycket väsentlig skillnad. Varje delband har kunnat rengöras individuellt, instrument som tidigare satt ihop kan säras på....
Jag kan bara anta att du skriver utan att ha lyssnat, jag förväntar mig nämligen att du har en anläggning som klarar att presentera förbättringen.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Om du hade läst, så hade du vetat att det inte var masterbandet man använt, utan originalbanden som sedan i flertal pass mixats ihop på grund av brist på spår, så all förlust av kvalité som skett i alla de succesiva ihopmixningarna är alltså ogjord.
Det är ingen ommastring, det är en ommixning. Mycket väsentlig skillnad. Varje delband har kunnat rengöras individuellt, instrument som tidigare satt ihop kan säras på....
Jag kan bara anta att du skriver utan att ha lyssnat, jag förväntar mig nämligen att du har en anläggning som klarar att presentera förbättringen.
Min invändning kvarstår.
Oavsett vilka band man använder är dessa ju gamla idag.
"rengöra banden" = tyder på att de varit inne o pillat. Det har alltid tidigare varit dåligt.
Ska givetvis lyssna vid tillfälle. har inge problem med att ersänna att jag hade fel..men tror inte det kommer ske. Inget annat exempel har varit bättre än orginal.
darkg skrev:Att bränna upp eller förbjuda gamla band vore en tragedi, att koka ny soppa är kanske inte allas melodi - men ingen tragedi. Tycker jag.
BORIS skrev:Att kategoriskt avfärda en ommixad version med motiveringen att originalet alltid är bäst tycks vara en sanning i en ytterst liten insnöad skara men stämmer dåligt överens med verkligheten. Att företrädare för denna skara dessutom åberopar okunskap kan tyckas lite komiskt men är också en anledning till att de med verklig kunskap och position att förändra är fortsatt måttligt intresserade av vad denna lilla skara har att säga. Det är alltså inte bara roligt att läsa om deras självupplevda förträfflighet utan också av vikt att låta dem hållas så att ingen heller i fortsättningen bryr sig.
PekkaJohansson skrev:Bill 50x,
2009 års utgåvor är remastringar, inte ommixningar.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill 50x,
2009 års utgåvor är remastringar, inte ommixningar.
En definitionsfråga. Man har ju plockat ut varje enskilt instrument, bearbetat dessa digitalt och monterat ihop alltsammans igen.
/ B
Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Version 1 och 3 är förmodligen identiska.
Noterbart är den sämre dynamiken på 2009 mono-utgåvan (jmf med Nimbus och MFSL), den ska enligt uppgift inte vara dynamikreducerad överhuvudtaget vilket stereoutgåvan är "för att anpassas något till dagens smak" som det stod i beskrivningen av arbetet.
/ B
Zeeall skrev:Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Noterbart är den sämre dynamiken på 2009 mono-utgåvan (jmf med Nimbus och MFSL), den ska enligt uppgift inte vara dynamikreducerad överhuvudtaget vilket stereoutgåvan är "för att anpassas något till dagens smak" som det stod i beskrivningen av arbetet.
Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Bill50x skrev:Zeeall skrev:Bill50x skrev:Så här ser snabbinfon ut i MasVis över de versionerna jag har
[ Bild ]
Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Absolut, men man kan ju lyssna också
/ B
Svante skrev:Nu är du väl ändå lite extrem?Bill50x skrev:Absolut, men man kan ju lyssna ocksåZeeall skrev:Tänk på att det inte är helt exakt att mäta vinylrippar, kan diffa flera dB.
Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
När det gäller remix kan man göra samma sak, och sedan göra en ny mixning i digitala mixerbord (=dator) för att bli av med en massa sunkig elektronik, men ändå lyssna till intentionerna i den ursprungliga mixen. Det skulle kunna bli bra, men även det blir nog rent statistiskt för det mesta sämre.
Pekkas reaktion grundades på hur det lät, och därmed får man anse att den är befogad. Antagligen färgas den en gnutta av en känsla av hopplöshet i att ha hört det så många gånger förut. Och visst är det så. Det är inte första gången som man från producenthåll berättar om hur man nu äntligen med modern teknik har lyft fram det som har varit begravt i någon gammalt bandarkiv ända sedan inspelningen och att vi nu äntligen kan få höra det. Och när man sedan lyssnar så blir det platt fall. Igen.
Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:De som inte hör den enorma förbättringen har problem med sitt spotify eller med sina fördomar, eller argumenterat helt utan att ha gjort en förbehållslös lyssning. Nästan så man blir förbannad på annars intelligenta forumkamrater, ju!
Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Den bästa versionen lär ju vara denna utgåvan på CD/Vinyl, vilken vi inte hört ännu. Men jo, det är sådan stor skillnad att jag skulle vara beredd att kalla den 'det enda riktigt bra de släppt'.
Det skall vara de där fodralet har en gul yttre kant.--
https://www.cnet.com/news/knocked-out-b ... per-remix/
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Du kan vara hur sur som helst. Men du kan väl inte på fullt allvar anse att Spotifys är den allra bästa versionen? Jag vet inte om jag hamnar fel när jag söker upp skivan, men där jag hamnar låter det helkass. Har du någon länk till den version du anser låta så bra så vi åtminstone diskuterar samma sak?
/ B
Den bästa versionen lär ju vara denna utgåvan på CD/Vinyl, vilken vi inte hört ännu. Men jo, det är sådan stor skillnad att jag skulle vara beredd att kalla den 'det enda riktigt bra de släppt'.
Det skall vara de där fodralet har en gul yttre kant.--
https://www.cnet.com/news/knocked-out-b ... per-remix/
Men vilken version på Spotify är det du hänvisar till?
/ B
Bill50x skrev:[ Bild ]
/ B
PekkaJohansson skrev:Jo, och detsamma sades inför 2009 års utgivning. Det gör inte frågorna om ursprungstrohet och förvanskning av det musikaliska skeendet mindre relevanta.
Rolling Stone magazine skrev:But now, thanks to Giles Martin, we can hear the Beatles' apogee as it was always meant to be heard. That won't save the world, but it can still beguile us, and that remains a generous miracle.
i skrev:Det tycks vara skilda meningar om det är ommixat eller bara ny mastring från två kanaler.
Finns det bestämt besked om saken?
Tell skrev: Dock är det ju det där med pitchen, i orginalet så är första noten exakt på e3, medans remixen ligger på e3 halvvägs ner på d#3. Kan väl inte mycket om noter o så men fattar att det antagligen är off. Och egentligen bryr jag mig inte heller för jag tycker det låter bra ändå, men enligt notlära o så så är det väl ändå väldigt fel?
Tarzan skrev:Det är väl inte så mycket fråga om rätt och fel, om skivbolaget får, får det väl göra vad de vill. Jag tyckte det kändes konstigt att lyssna på eftersom det ljudmässigt är så långt från var jag är van att Beatles ska låta som. Jag tycker inte att det är en fråga om fel och rätt heller, där den nya mixningen då skulle vara mer "rätt". En skiva låter ju som den gör och alla delar av hur den låter är en del av musiken, tycker jag. Jag bryr mig inte så mycket om huruvida det är tekniska begränsningar som ligger bakom hur det låter, det är ju ändå en del av den färdiga produkten. För mig ska Beatles helt enkelt vara lite bandbegränsat, ha panoreringar som är under all kritik om det inte är mono och låta lite allmänt ihopgrötat. Det snarare tillför någonting än är någonting som man tidigare behövt bortse från men som man nu äntligen kan slippa, tycker jag då.
Men skiljer det i tonhöjd!? Nä då jävlar. Hur ska man då lära sig ta ut låtar och spela till???
Svante skrev:Alltså är det bara jag som tycker att folk får remixa som de vill? Vad jag har svårare för är att det är så himla svårt att få tag på originalmixarna. Alltså, allmänt, typ. Just Beatles finns det väl utgåvor av som är ganska nära originalet.
Nattlorden skrev:PekkaJohansson skrev:Jo, och detsamma sades inför 2009 års utgivning. Det gör inte frågorna om ursprungstrohet och förvanskning av det musikaliska skeendet mindre relevanta.
Det är en ny mix, det finns ingen ursprungstrohet att gå efter - detta är ett nytt ursprung. Att det skall vara så svårt att förstå? *suck*
Och den låter audiofilt 100ggr bättre, och det tar mindre än 30sekunder för vilken audiofil som helst att konstatera.
Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
När det gäller remix kan man göra samma sak, och sedan göra en ny mixning i digitala mixerbord (=dator) för att bli av med en massa sunkig elektronik, men ändå lyssna till intentionerna i den ursprungliga mixen. Det skulle kunna bli bra, men även det blir nog rent statistiskt för det mesta sämre.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:Rent statistiskt finns det väl överväldigande bevis för att remastering nästan alltid blir dåligt. Det finns dock en företeelse som skulle kunna kallas för remastering som jag skulle vilja se mer av, nämligen att man letar fram gamla masterband och spelar av dem med modern finslipad teknik, kanske tom försöker göra sig av med bandsvaj med hjälp av biassignalen som ligger på banden, och sedan ger ut dem utan vidare påverkan.
"modern finslipad teknik"?
"bli av med en massa sunkig elektronik"
Är inte övertygad om dessa slutsatser. Man ska enl mig helst spela upp banden på samma bandare som de spelades in.Troligen minst fel då.
PekkaJohansson skrev:Tell,
Du förstår inte varför folk är anti. Jag å min sida blir besviken på att bolagen ger blanka fasen mitt på blanka förmiddagen. Du talar om pitch. Det ger intryck av att du vet något om organiserade ljud, det vill säga musik. Om du till detta lägger en storhet som dynamik, kan du förstå varför jag dömer ur den nya utgåvan efter att ha hört de två första tonerna av LSD och efter att ha sett Bill50x översikt här ovan? Dynamisk kompression förvanskar de toner som spelades/producerades. I min värld är frågan om mer eller mindre kompression på en färdig musikproduktion ungefär detsamma som om servitören lägger mer eller mindre gift i maten som kocken har anrättat. Vi talar med andra ord åter om respekt för upphovspersonerna - och om möjligheten för musikkonsumenterna att få höra resultatet av deras ansträngningar.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Tell skrev: Dock är det ju det där med pitchen, i orginalet så är första noten exakt på e3, medans remixen ligger på e3 halvvägs ner på d#3. Kan väl inte mycket om noter o så men fattar att det antagligen är off. Och egentligen bryr jag mig inte heller för jag tycker det låter bra ändå, men enligt notlära o så så är det väl ändå väldigt fel?
Det räcker för mig för att utesluta remixen. Den verkar ligga i fel tonart. Nu är frågan, hur är tonhöjden på den sista kända monoutgåvan?
Med vänlig hälsning
Peter
sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Är inte övertygad om dessa slutsatser. Man ska enl mig helst spela upp banden på samma bandare som de spelades in.Troligen minst fel då.
Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Snacka om insnöad..
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:"modern finslipad teknik"?
Snacka om insnöad..
ok, inga argument. Bara personangrepp.
Nattlorden skrev:Man var skickliga med sina mått mätt... Och pressade gränserna på vad den tekniken klarade av, men att repetativt mixa ned instrument efter instrument på gemensamma kanaler med försämring i varje steg relativt att ta varje instrument individuellt och dessutom kunna panorera dem individuellt, det är något de hade velat kunna då men inte hade chans till.
Men det viktigaste var nog det relativa ointresset/hastjobbet med stereo... 3 dagar - mot de 3 veckor man lade på monomixen.
Sen kan det ju mycket väl vara så att det kanske inte valts exakt samma tagning på alla originalband som i den tidigare mixen, tänker på den rapporterade pitchskillnaden. Eller att det gjordes en uppspeedning av originaltagningen vid originalmix för att matcha övriga?
Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Tell,
Du förstår inte varför folk är anti. Jag å min sida blir besviken på att bolagen ger blanka fasen mitt på blanka förmiddagen. Du talar om pitch. Det ger intryck av att du vet något om organiserade ljud, det vill säga musik. Om du till detta lägger en storhet som dynamik, kan du förstå varför jag dömer ur den nya utgåvan efter att ha hört de två första tonerna av LSD och efter att ha sett Bill50x översikt här ovan? Dynamisk kompression förvanskar de toner som spelades/producerades. I min värld är frågan om mer eller mindre kompression på en färdig musikproduktion ungefär detsamma som om servitören lägger mer eller mindre gift i maten som kocken har anrättat. Vi talar med andra ord åter om respekt för upphovspersonerna - och om möjligheten för musikkonsumenterna att få höra resultatet av deras ansträngningar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag talar om pitch för att remixen ÄR ompitchad. Lagom störigt med folk på faktiskt som alltid slänger ut kompressorkortet o sen säger sig inte kunna lyssna på nånting pga det. Såå löjligt, speciellt när det i själva verket är nåt annat dom hör. O avsett, vad gör nån decibel eller två kompression (som hörs ungefär lika mycket som en fis i rymden) när resten låter så otroligt mycket bättre? Fast såklart, du gav ju upp efter två toner så du har väl inte ens hört hur fint det låter.. Well well, din förlust!
Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:
Snacka om insnöad..
ok, inga argument. Bara personangrepp.
Pja, som Boris sa så har väl inte du heller mycket till argument, du började ju klaga på hur dåligt det var utan att ens ha lyssnat, hur mycket till argument har man då? Tyckte för övrigt jag hade argument nog, genom att säga att du är insnöad så jag kritiserade alltså din skepsis mot att det inte skulle hjälpa att använda sig av modern och fin teknik o att använda en orginalbandare från 60-talet skulle ge den bästa upplevelse. Tror du inte att tekniken och den allmänna skickligheten på ljudgubbarna är bättre nu än vad den var för 50 år sen?
Har du föresten lyssnat på remixarna än?
Tell skrev:O ja javisst Nattlorden, dom var såklart skickliga med sina verktyg då, men tänker att det inte bara är tekniken som utvecklas, utan den allmänna skickligheten när det gäller musikproduktion också
Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Nattlorden skrev:Fast Pekka har ju inte hört samma sak. Han har bara hört den genom Spotifys snålkodare.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Vad i helvete har ni för kass utrustning att köra spotify över?? Eller kör du också snålkodningen?
sportbilsentusiasten skrev:Vilken version jämför ni med? Är ni säkra på att det är orginalet eller jämför ni mer en ANNAN förstörd utgåva?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Vad i helvete har ni för kass utrustning att köra spotify över?? Eller kör du också snålkodningen?
Som sagt detta är inte beroende av snålkodning. Spotify kör väl fö alltid snålkodat, möjligen i olika grad beroende på om man betalar. Min är inställd på "high quality streaming". Och utgåvorna på Spotify låter väldigt olika, vilket ytterligare talar för att snålkodningen inte är problemet.
Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.
Svante skrev:Du kan kanske inte veta det, men om Pekka säger att något är komprimerat eller dynamiskt påverkat, då är det det. Men det är ju för att jag känner honom som jag vet det. Och det där med två toner innebar nog inte att han bara lyssnade på två toner utan att det räckte med två toner. Men Pekka kan ju svara själv.
sportbilsentusiasten skrev:Riktigt, jag är ärlig att jag inte lyssnat. Men har ni det då?
Vilken version jämför ni med? Är ni säkra på att det är orginalet eller jämför ni mer en ANNAN förstörd utgåva?
Och jag hemfaller inte i personpåhopp.
Om ni kan säkerställa att no har orginalet...ladda upp en snutt på 30s på dropbox tillsammans med 30s från den nya utgåvan så ska jag lyssna.
(har inte spotify pga den dåliga kvaliteten och utebliven varudeklaration avseende version/påverkan)
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:
Som sagt detta är inte beroende av snålkodning. Spotify kör väl fö alltid snålkodat, möjligen i olika grad beroende på om man betalar. Min är inställd på "high quality streaming". Och utgåvorna på Spotify låter väldigt olika, vilket ytterligare talar för att snålkodningen inte är problemet.
Din beskrivning är så långt ifrån hur det låter hos mig och jag har lyssnat i båda anläggningarna, dvs både med Benchmark-DAC och Denon-DAC efter Sonos. Pumpande? autotune? problemet ligger i din ända, det finns inget i min anläggning som skulle tvätta bort något sådant.
Tell skrev:Svante skrev:Nu har även jag snabblyssnat på de 3-4 versioner som finns på Spotify, och den med fodralet med gula randen som det talades om tidigare i tråden är ju brutalt misshandlad. Jag lyssnade i mina datorhögtalare och behöver inte lyssna i något bättre. Det pumpar och låter nästan autotunat och samtidigt falskt. Och otajt.Svante skrev:Du kan kanske inte veta det, men om Pekka säger att något är komprimerat eller dynamiskt påverkat, då är det det. Men det är ju för att jag känner honom som jag vet det. Och det där med två toner innebar nog inte att han bara lyssnade på två toner utan att det räckte med två toner. Men Pekka kan ju svara själv.
I see your point, men jag är ändå inte övertygad. Finns väl inte ens nån anledning för dom att komprimera det där gitarr-plinket?
Tell skrev:Oavsett så måste många av er här på faktiskt leva ett jobbigt liv om ni är så cursed av höra kompressorer överallt och bara förknippa det med ren ondska. För vissa är det ju så illa att just den lilla nackdelen överväger alla andra fördelar som dom här remixarna har.
RogerJoensson skrev:Det är ju nästan löjeväckande överlimiterat bitvis på gula randen.Till er som tycker att den med gula randen låter bra så är det bara att gratulera. Välj ni den, så väljer jag min gamla Cd eller Vinyl.
petersteindl skrev:Vad gäller påkostade bandspelare t.ex. för proffsbruk så var det separata tonhuvudet för inspelning och avspelning. Det gäller att veta vilken vinkel tonhuvudet för avspelning skall vara inställt för att uppnå optimalt resultat. Det är nog inte så många idag som kan ställa in bandspelare korrekt. Det var en svår konst redan då det begav sig.
Svante skrev:Tell skrev:Svante skrev:I see your point, men jag är ändå inte övertygad. Finns väl inte ens nån anledning för dom att komprimera det där gitarr-plinket?
Nä. Men det sitter liksom i ryggmärgen att man ska göra så, verkar det som.
Bill50x skrev:Noterbart är den sämre dynamiken på 2009 mono-utgåvan (jmf med Nimbus och MFSL), den ska enligt uppgift inte vara dynamikreducerad överhuvudtaget vilket stereoutgåvan är "för att anpassas något till dagens smak" som det stod i beskrivningen av arbetet.
/ B
RogerJoensson skrev:Jag har varit med om kassettband (enda tillgängliga/kvarvarande versioner) där bandföringen/bandspänningen har varit så rutten vid inspelning att jag fått justera per låt och sedan fått göra småförskjutningar mitt inne i låtar för att översta diskanten inte ska rasa (mono avspelat med stereotonhuvud). Det blev VÄLDIGT mycket bättre än att bara spela av på en bandare med en korrekt justerat tonhuvud (enl standarden).
RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Vad gäller påkostade bandspelare t.ex. för proffsbruk så var det separata tonhuvudet för inspelning och avspelning. Det gäller att veta vilken vinkel tonhuvudet för avspelning skall vara inställt för att uppnå optimalt resultat. Det är nog inte så många idag som kan ställa in bandspelare korrekt. Det var en svår konst redan då det begav sig.
Svårt och svårt. I nödfall så går det bra att justera efter hur det låter, fast man bör naturligtvis veta vad man håller på med och då är det betydligt bättre att göra det så, än inte alls.
Jag har varit med om kassettband (enda tillgängliga/kvarvarande versioner) där bandföringen/bandspänningen har varit så rutten vid inspelning att jag fått justera per låt och sedan fått göra småförskjutningar mitt inne i låtar för att översta diskanten inte ska rasa (mono avspelat med stereotonhuvud). Det blev VÄLDIGT mycket bättre än att bara spela av på en bandare med en korrekt justerat tonhuvud (enl standarden).
petersteindl skrev:Undrar hur engelska original-LP är avspelad med skivspelare med korrekt hastighet?
Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar hur engelska original-LP är avspelad med skivspelare med korrekt hastighet?
Med korrekt hastighet blir det rimligen 440 Hz i den där tonen om instrumentet var riktigt stämt vid inspelningen. Det betyder dock inte att skivspelaren ska gå med 33 1/3 rpm...
Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar hur engelska original-LP är avspelad med skivspelare med korrekt hastighet?
Med korrekt hastighet blir det rimligen 440 Hz i den där tonen om instrumentet var riktigt stämt vid inspelningen. Det betyder dock inte att skivspelaren ska gå med 33 1/3 rpm...
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Undrar hur engelska original-LP är avspelad med skivspelare med korrekt hastighet?
Varför inte? I vilken hastighet vill du att skivspelaren skall gå i så fall? 27 4/7 varv eller kanske 39 7/11 varv eller har du ett bättre förslag?
Svante skrev:Det är lite roligare att jämföra om man pitchar tillbaka dem båda rätt. Då kommer spåren i synk, så det rör sig nog om ett rent fel i spelhastighet.
Även när farten är justerad låter den gulkantade aptrist. De har gjort något med sången som gör att det där typiska torra Beatlessoundet är borta. Och så har de hällt på den där gröten som finns på alla moderna popproduktioner. Har ni tänkt på det att på moderna produktioner så låter cymbalerna mellan slagen, men inte på slagen?
petersteindl skrev:RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Vad gäller påkostade bandspelare t.ex. för proffsbruk så var det separata tonhuvudet för inspelning och avspelning. Det gäller att veta vilken vinkel tonhuvudet för avspelning skall vara inställt för att uppnå optimalt resultat. Det är nog inte så många idag som kan ställa in bandspelare korrekt. Det var en svår konst redan då det begav sig.
Svårt och svårt. I nödfall så går det bra att justera efter hur det låter, fast man bör naturligtvis veta vad man håller på med och då är det betydligt bättre att göra det så, än inte alls.
Jag har varit med om kassettband (enda tillgängliga/kvarvarande versioner) där bandföringen/bandspänningen har varit så rutten vid inspelning att jag fått justera per låt och sedan fått göra småförskjutningar mitt inne i låtar för att översta diskanten inte ska rasa (mono avspelat med stereotonhuvud). Det blev VÄLDIGT mycket bättre än att bara spela av på en bandare med en korrekt justerat tonhuvud (enl standarden).
Man måste kunna mäta tonkurva, distorsion och modulationsbrus om det skall bli perfekt inställning av tonhuvuden och det bör man ha kontroll på, både vid inspelning och uppspelning. Den informationen har jag dels från Stig Carlsson dels från Bertil Alving.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Varför inte? I vilken hastighet vill du att skivspelaren skall gå i så fall? 27 4/7 varv eller kanske 39 7/11 varv eller har du ett bättre förslag?
Den ska gå så fort att tonen blir 440 Hz. Det vore ju den korrekta farten för den skivan, eller hur?
Tell skrev:Har ni förresten tänkt på att kicken knappt ens finns i gamla versionen?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:
Din beskrivning är så långt ifrån hur det låter hos mig och jag har lyssnat i båda anläggningarna, dvs både med Benchmark-DAC och Denon-DAC efter Sonos. Pumpande? autotune? problemet ligger i din ända, det finns inget i min anläggning som skulle tvätta bort något sådant.
Hrrmmm. Kontring: Problemet ligger i dina öron, du hör inte eländet.
recordcollector magazine skrev:For many the original, band-approved mono is the one, while the stereo has always felt like an awkward twin – less verve and punch; weird choices when it comes to separation and levels; She’s Leaving Home at the wrong speed. The intention here (with half an ear towards how it’ll sound among more modern sounds on future streaming services perhaps?) was to produce a stereo mix based on the mono, but retaining the good things about the stereo (the smoother transition into the reprise of the title track, vocal effects on Lucy…). Revealingly, at an Abbey Road Q&A session Giles Martin pointed out, “they were not old when they made this, they shouldn’t sound it”.
It’s also a chance to tell the story of the creation of Pepper’s via outtakes. While the remit has been extended to include Strawberry Fields Forever and Penny Lane, as they were originally slated for the record, this means we’re not treated to alternate takes of say, Only A Northern Song and (most disappointingly for fans, though the suspicion remains that if it was any cop it’d have emerged already) no Carnival Of Light. Again.
So have they achieved it? Well the mix is a massive improvement on the stereo that we’re used to – there’s so much more presence here from the off. For an album you know to feel somehow fresh, that’s quite an achievement. Purists may balk at some of the perceived liberties Giles Martin has taken (splitting and panning drum parts or backing vocals for starters), but he’s by no means claiming this is the definitive version of the album, and has clearly acted in the interests of the material.
The guitars of the title track have more bite and crunch, the vocals are no longer frustratingly off-centre; listening after the original stereo mix the effect is almost like unblocking your ears after swimming – yep, that satisfying. You’ll find different things to fixate on every time: Lucy In The Sky With Diamonds is a much meatier prospect, the rhythm guitar’s way up in the mix, transforming it into something altogether more urgent; the clarity of McCartney’s rolling basslines on Getting Better allows listeners to get properly lost in following them before they’re rudely awakened by the now-even-more-terrifying tambura from George. Fixing A Hole emphasises the in-the-room feeling; it’s heavier and more live-sounding – guitars snarl, the doop-doops and coos of the backing vocals more intimate.
Correcting the speed of She’s Leaving Home emphasises the quality of McCartney’s delivery of a lyric that in its own homespun, concise and subtle way says more about the emerging generation gap than any other of the time (the idea that the wife is calling her husband “daddy” might explain why the protagonist felt the need to fly the nest as much as anything else). It’s slightly frustrating that an artist capable of this, For No One and Here, There, And Everywhere was knocking out the knockabout likes of When I’m 64, but therein lies the eternal enigma that is Paul McCartney.
Unsurprisingly, the truly psychedelic heart of Pepper’s, George’s Within You Without You is one of the chief benefactors of the new mix, the astounding detail (where did that whispered count-in before the last verse come from?) giving dizzying life to the interplay. It sticks out like a sore thumb of course, but its contemplative, transformative power has only increased with the spruce-up. Another highlight is the sonic ambush of Good Morning Good Morning, which makes the previous mix appear limp and lifeless and bodes well for any new takes on the heavier “White Album” material that may be around the corner. Similarly A Day In The Life in stereo is now that bit more magnificent – more body than a Vidal Sassoon factory, richer than tiramisu, and Paul no longer sounds like he’s singing his part through his jumper. Result.
Hrrmmm. Kontring: Problemet ligger i dina öron, du hör inte eländet.
Du menar att det är bara när det gäller Beatles som jag inte gör det. Besynnerlig analys.
Nattlorden skrev:recordcollector magazine skrev:For many the original, band-approved mono is the one, while the stereo has always felt like an awkward twin – less verve and punch; weird choices when it comes to separation and levels; She’s Leaving Home at the wrong speed. The intention here (with half an ear towards how it’ll sound among more modern sounds on future streaming services perhaps?) was to produce a stereo mix based on the mono, but retaining the good things about the stereo (the smoother transition into the reprise of the title track, vocal effects on Lucy…). Revealingly, at an Abbey Road Q&A session Giles Martin pointed out, “they were not old when they made this, they shouldn’t sound it”.
It’s also a chance to tell the story of the creation of Pepper’s via outtakes. While the remit has been extended to include Strawberry Fields Forever and Penny Lane, as they were originally slated for the record, this means we’re not treated to alternate takes of say, Only A Northern Song and (most disappointingly for fans, though the suspicion remains that if it was any cop it’d have emerged already) no Carnival Of Light. Again.
So have they achieved it? Well the mix is a massive improvement on the stereo that we’re used to – there’s so much more presence here from the off. For an album you know to feel somehow fresh, that’s quite an achievement. Purists may balk at some of the perceived liberties Giles Martin has taken (splitting and panning drum parts or backing vocals for starters), but he’s by no means claiming this is the definitive version of the album, and has clearly acted in the interests of the material.
The guitars of the title track have more bite and crunch, the vocals are no longer frustratingly off-centre; listening after the original stereo mix the effect is almost like unblocking your ears after swimming – yep, that satisfying. You’ll find different things to fixate on every time: Lucy In The Sky With Diamonds is a much meatier prospect, the rhythm guitar’s way up in the mix, transforming it into something altogether more urgent; the clarity of McCartney’s rolling basslines on Getting Better allows listeners to get properly lost in following them before they’re rudely awakened by the now-even-more-terrifying tambura from George. Fixing A Hole emphasises the in-the-room feeling; it’s heavier and more live-sounding – guitars snarl, the doop-doops and coos of the backing vocals more intimate.
Correcting the speed of She’s Leaving Home emphasises the quality of McCartney’s delivery of a lyric that in its own homespun, concise and subtle way says more about the emerging generation gap than any other of the time (the idea that the wife is calling her husband “daddy” might explain why the protagonist felt the need to fly the nest as much as anything else). It’s slightly frustrating that an artist capable of this, For No One and Here, There, And Everywhere was knocking out the knockabout likes of When I’m 64, but therein lies the eternal enigma that is Paul McCartney.
Unsurprisingly, the truly psychedelic heart of Pepper’s, George’s Within You Without You is one of the chief benefactors of the new mix, the astounding detail (where did that whispered count-in before the last verse come from?) giving dizzying life to the interplay. It sticks out like a sore thumb of course, but its contemplative, transformative power has only increased with the spruce-up. Another highlight is the sonic ambush of Good Morning Good Morning, which makes the previous mix appear limp and lifeless and bodes well for any new takes on the heavier “White Album” material that may be around the corner. Similarly A Day In The Life in stereo is now that bit more magnificent – more body than a Vidal Sassoon factory, richer than tiramisu, and Paul no longer sounds like he’s singing his part through his jumper. Result.
Svante skrev:Nattlorden skrev:recordcollector magazine skrev:For many the original, band-approved mono is the one, while the stereo has always felt like an awkward twin – less verve and punch; weird choices when it comes to separation and levels; She’s Leaving Home at the wrong speed. The intention here (with half an ear towards how it’ll sound among more modern sounds on future streaming services perhaps?) was to produce a stereo mix based on the mono, but retaining the good things about the stereo (the smoother transition into the reprise of the title track, vocal effects on Lucy…). Revealingly, at an Abbey Road Q&A session Giles Martin pointed out, “they were not old when they made this, they shouldn’t sound it”.
Vad vill du säga med detta? Att någon journalist på en musikblaska tycker att en remaster/remix låter bra? Jo, den har vi hört förut.
Svante skrev:Det börjar luta åt att vi ändå lyssnar på olika saker. Kan du inte lyssna på spotifyspåren?
Svante skrev:Tell skrev:Har ni förresten tänkt på att kicken knappt ens finns i gamla versionen?
Jag tror att du saknar att kicken fullständigt dödar allt annat, vilket är en konsekvens av att skruva upp den och använda en masterkompressor (eller side-chaining).
Nattlorden skrev:Svante skrev:Det börjar luta åt att vi ändå lyssnar på olika saker. Kan du inte lyssna på spotifyspåren?
Det är det jag gör. Med en Betald Spotify, max kvalitet, via digital out på en Sonos.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Det börjar luta åt att vi ändå lyssnar på olika saker. Kan du inte lyssna på spotifyspåren?
Det är det jag gör. Med en Betald Spotify, max kvalitet, via digital out på en Sonos.
Ja, det är samma som jag gör. Betalt Spotify, men via datorn, och datorhögtalare som är lite bättre än datorhögtalare brukar vara, fullt tillräckliga för att höra klippning, kompression och limitering. Och eftersom jag hör skillnad på spåren vi pratar om så är det knappast lyssningen som är problemet. Nu tror jag att felet ligger i dina öron igen. Alltså, det jag hör är typiskt för de fel som införs i moderna produktioner. Jag tror faktiskt att vi värderar ingreppen olika, att du sätter större vikt vid den nya mixen och jag retar mig mer på grötigheten och pumpandet.
Ja, det är samma som jag gör. Betalt Spotify, men via datorn, och datorhögtalare som är lite bättre än datorhögtalare brukar vara, fullt tillräckliga för att höra klippning, kompression och limitering. Och eftersom jag hör skillnad på spåren vi pratar om så är det knappast lyssningen som är problemet. Nu tror jag att felet ligger i dina öron igen. Alltså, det jag hör är typiskt för de fel som införs i moderna produktioner. Jag tror faktiskt att vi värderar ingreppen olika, att du sätter större vikt vid den nya mixen och jag retar mig mer på grötigheten och pumpandet.
Som sagt... jag hittar ingen grötighet. Den är kristallklar jämfört med allt annat jag hört av Beatles... och en luftighet som exakthet i stereoplacering och naturlighet i sångröster jag inte hört innan. Bara ta en sådan detalj som tonerna i Within You Without You t.ex. kring 23-25s som förflyttar sig fantastiskt mycket trevligare nu.
Eller hur mycket naturligare placeringen av Pauls sång i When I'm 64 är.... och även klangen på rösten själv... Menar du verkligen att du föredrar utpanoreringen av sången till sidan?
Heck, jag behöver inte mer än 4 sekunder "folkbrus" i början på Sgt Pepper för att notera hur pass mycket naturligare och mer tredimensionell nya mixen är. Fattas basbotten i rumsklangen på den tidigare bl.a. Och nu är jag på datorljudkort och lurar istället för i32s-systemet där skillnaden kommer fram ännu tydligare.
Jämför du Strawberry Fields forever mot 2009-remastern så (förutom trevligare stereoplacering så) är där en bättre röståtergivning på John, där bröstklangerna är bibehållna. Alternativt är det en annan tagning som använts.
ultimateclassicrock.com skrev:the former Paul Revere & the Raiders bassist who has worked with Starr. As he wrote on Facebook, he was visiting Starr a couple of months ago when the newly remastered album arrived for Ringo’s approval. Naturally, they put it on. “So what did Ringo think?” Allison wrote. “He thought it was great! Why? Because it originally was recorded on a 4-track with a lot of overdubs, which buried the drums. Now, the drums have been lifted and come through as they should. He was pleased.
Nattlorden skrev:ultimateclassicrock.com skrev:the former Paul Revere & the Raiders bassist who has worked with Starr. As he wrote on Facebook, he was visiting Starr a couple of months ago when the newly remastered album arrived for Ringo’s approval. Naturally, they put it on. “So what did Ringo think?” Allison wrote. “He thought it was great! Why? Because it originally was recorded on a 4-track with a lot of overdubs, which buried the drums. Now, the drums have been lifted and come through as they should. He was pleased.
Svante skrev:Då kanske jag ska förtydliga att mina intryck endast gäller LSD. Jag har inte lyssnat på resten. Panoreringarna på originalet är konstiga, jag är dock kluven till om man "bör" "fixa" det. Jag TYCKER nog att de ska få vara kvar, men har full respekt för om någon vill ändra på det. Jag tror som sagt att det går att göra en mix som jag skulle gilla, men den här mixen har för mycket gröt- och pumpproblem för att jag ska föredra den.
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:ultimateclassicrock.com skrev:the former Paul Revere & the Raiders bassist who has worked with Starr. As he wrote on Facebook, he was visiting Starr a couple of months ago when the newly remastered album arrived for Ringo’s approval. Naturally, they put it on. “So what did Ringo think?” Allison wrote. “He thought it was great! Why? Because it originally was recorded on a 4-track with a lot of overdubs, which buried the drums. Now, the drums have been lifted and come through as they should. He was pleased.
Tja, vad säger Paul? Är han nöjd med hur hans insats speglas? De andra två kan vi ju tyvärr inte få någon kommentar från...
McCartney went on to praise the new stereo mix put together for the expanded edition of the LP, agreeing with Mojo‘s assessment of the sound as “muscular” and adding, “It sounds more like us playing in the room and more like we intended it.
Tell skrev:Svante skrev:Då kanske jag ska förtydliga att mina intryck endast gäller LSD. Jag har inte lyssnat på resten. Panoreringarna på originalet är konstiga, jag är dock kluven till om man "bör" "fixa" det. Jag TYCKER nog att de ska få vara kvar, men har full respekt för om någon vill ändra på det. Jag tror som sagt att det går att göra en mix som jag skulle gilla, men den här mixen har för mycket gröt- och pumpproblem för att jag ska föredra den.
Men så du är alltså okej med det andra volymsvajjet, konstiga flange-effekter här o där och att det inte finns nån kick?
Svante skrev:Jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att detta nya låter bättre (ljudkvalitetsmässigt). Att man gillar mixen bättre kan jag förstå, pingpongstereo har jag aldrig gillat.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att detta nya låter bättre (ljudkvalitetsmässigt). Att man gillar mixen bättre kan jag förstå, pingpongstereo har jag aldrig gillat.
Du har ju inte lyssnat på de exemplen på var du hittar bättre ljudkvalité som jag har räknat upp, så hur kan du ifrågasätta det? Och var går gränsen mellan mix och ljudkvalité? Är bättre separation mellan två instrument "mix" eller "ljudkvalité" enligt dig? Är renare sång "mix eller "ljudkvalité"? Är återställd hastighet "mix" eller "ljudkvalité" ?
Svante skrev:Det är väl inte alls konstigt att bandmedlemmarna svarar snällt positivt på journalisters frågor när det kommer ett nysläpp. Har ni någonsin hört en artist uttala sig negativt vid nysläpp?
Jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att detta nya låter bättre (ljudkvalitetsmässigt). Att man gillar mixen bättre kan jag förstå, pingpongstereo har jag aldrig gillat.
CODY skrev:Svante skrev:Det är väl inte alls konstigt att bandmedlemmarna svarar snällt positivt på journalisters frågor när det kommer ett nysläpp. Har ni någonsin hört en artist uttala sig negativt vid nysläpp?
Jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att detta nya låter bättre (ljudkvalitetsmässigt). Att man gillar mixen bättre kan jag förstå, pingpongstereo har jag aldrig gillat.
Äntligen någon som verkar ha mod och klarsyn nog att säga som det är: Ringo och Macca är lurade eller dresserade att hylla den nya mixen, medan svenska soffpotatisar vet hur det ska låta och vågar vara tydliga med hur det ligger till i verkligheten.
Svante skrev:
? Pratar vi inte om LSD med gula kanten på Spotify Premium? Den har jag lyssnat på och den var väl bäst enligt dig? Annars har jag missat något.
Mix och ljudkvalité är olika saker, men man kan se samma inspelning ur ett mixperspektiv och ett ljudkvalitetsperspektiv. Ur mixperspektivet handlar det om att balansera instrumenten (-s styrka) mot varandra, att panorera dem, att välja reverb och effekter. Några av dessa får effekter på ljudkvaliteten, och speciellt retar jag mig på dagens överanvändande av kompressorer och limitrar.
Renare sång kan bero på mixen och det är en påverkansfaktor för totala ljudkvaliteten. Jag tycker att sången är renare på de äldre utgåvorna. Återställd hastighet... Tja, måste jag välja något är det väl en ljudkvalitetsaspekt, men mest är det väl återställd hastighet.
Vilken menar du har återställd hastighet? LSD med gul kant låg ju en kvartston fel, om inte instrumenten var felstämda.
Svante skrev:CODY skrev:Svante skrev:Det är väl inte alls konstigt att bandmedlemmarna svarar snällt positivt på journalisters frågor när det kommer ett nysläpp. Har ni någonsin hört en artist uttala sig negativt vid nysläpp?
Äntligen någon som verkar ha mod och klarsyn nog att säga som det är: Ringo och Macca är lurade eller dresserade att hylla den nya mixen, medan svenska soffpotatisar vet hur det ska låta och vågar vara tydliga med hur det ligger till i verkligheten.
Ja, eller så sk*ter de i hur det låter; de drar ju in kulor om de lyckas prångla ut en ny fantastisk upplaga av det gamla möget.
Nattlorden skrev:Svante skrev:
? Pratar vi inte om LSD med gula kanten på Spotify Premium? Den har jag lyssnat på och den var väl bäst enligt dig? Annars har jag missat något.
Mix och ljudkvalité är olika saker, men man kan se samma inspelning ur ett mixperspektiv och ett ljudkvalitetsperspektiv. Ur mixperspektivet handlar det om att balansera instrumenten (-s styrka) mot varandra, att panorera dem, att välja reverb och effekter. Några av dessa får effekter på ljudkvaliteten, och speciellt retar jag mig på dagens överanvändande av kompressorer och limitrar.
Renare sång kan bero på mixen och det är en påverkansfaktor för totala ljudkvaliteten. Jag tycker att sången är renare på de äldre utgåvorna. Återställd hastighet... Tja, måste jag välja något är det väl en ljudkvalitetsaspekt, men mest är det väl återställd hastighet.
Vilken menar du har återställd hastighet? LSD med gul kant låg ju en kvartston fel, om inte instrumenten var felstämda.
Hallå och godmorgon - vi pratar om HELA den remixade Sgt Pepper.... Och vad som har återställd hastighet hade du vetat om du läst posterna i tråden.![]()
![]()
Svante skrev:Då kanske jag ska förtydliga att mina intryck endast gäller LSD.
CODY skrev:Svante skrev:CODY skrev:
Ja, eller så sk*ter de i hur det låter; de drar ju in kulor om de lyckas prångla ut en ny fantastisk upplaga av det gamla möget.
Precis, lögnerna eller självövervinnelsen är förstås inte gratis. Klartänkt igen.
Svante skrev:CODY skrev:Svante skrev:
Precis, lögnerna eller självövervinnelsen är förstås inte gratis. Klartänkt igen.
Hmm, det luktar ironi här. Snyggt.
CODY skrev:Svante skrev:CODY skrev:
Hmm, det luktar ironi här. Snyggt.
Snarare sarkasm.
Svante skrev:
God morgon själv, om du hade läst hela tråden så är det inte alls det "vi" diskuterar.![]()
![]()
![]()
Nattlorden skrev:Prova läsa trådtiteln kanske?
Du ligger efter, jag har lyssnat henom hela plattan 6-7ggr nu.
Svante skrev:Hursomhelst så har jag visat att EN av låtarna (LSD) ligger mer fel än en tidigare utgåva, hur kan du då mena att man har återställt hastigheten? Inte genomgående iaf. Om nu du har undersökt hela skivan så kan du väl tala om någon låt där det ligger mer rätt?
Svante skrev:Du svarar dock inte på min fråga om pitch, har du kollat på de andra låtarna om de är riktigt pitchade, eller är det så att jag ligger före dig med det?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Du svarar dock inte på min fråga om pitch, har du kollat på de andra låtarna om de är riktigt pitchade, eller är det så att jag ligger före dig med det?
Har inte gjort, kommer inte att göra, är inte intresserad. Huvudsaken är att de låter bra att lyssna på. Om någon ska ha något emot pitchen på dem så är det Paul och Ringo och båda två uppskattar det alltså är pitchen (tillräckligt, eller mer) rätt.
RogerJoensson skrev:GM (på flashbackska = Gärningsmannen).
HenrikTornquist skrev:Utan att ha lyssnat särskilt noga kan jag konstatera följande: i originalversion låter basen som en Rickenbacker, i den remixade låter den som vilken svampig bas som helst.
Edit: detta gäller bara LSD, den enda jag lyssnat på hittills.
Laila skrev:HenrikTornquist skrev:Utan att ha lyssnat särskilt noga kan jag konstatera följande: i originalversion låter basen som en Rickenbacker, i den remixade låter den som vilken svampig bas som helst.
Märkligt, då basen troligtvis var av märket Höfner . . . typ.![]()
Song Summary
“Lucy In The Sky With Diamonds”
Written by: John Lennon / Paul McCartney
Song Written: February, 1967
Song Recorded: March 1 & 2, 1967
First US Release Date: June 2, 1967
First US Album Release: Capitol #SMAS-2653 "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”
US Single Release: Capitol Cema #S7-18896 (red vinyl)
Highest Chart Position: n/a
British Album Release: Parlophone #PCS 7027 “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band”
Length: 3:25
Key: G major
Producer: George Martin
Engineers: Geoff Emerick, Richard Lush
Instrumentation (most likely):
John Lennon - Lead Vocals, Rhythm Guitar (1964 Gibson J-160E)
Paul McCartney - Organ (1965 Lowery DSO Heritage Deluxe), Bass Guitar (1964 Rickenbacker 4001S), Harmony Vocals
George Harrison – Tamboura, Lead Guitar (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster)
Ringo Starr – Drums (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl)
George Martin - Piano (Hamburg Steinway Baby Grand)
And,
when *Sgt. Pepper* appeared in 1967, rock bass playing moved
up another discernible notch. By that time, McCartney was
using the Rickenbacker almost exclusively in the studio, and its
directness and clarity aided his new quest for distinctive bass
lines.
On Sgt. Pepper’s, as on Revolver, Lennon and Harrison played their Epiphone Casinos, Sonic Blue Fender Strats and Gibson J-160E acoustic guitars; Harrison also played his Gibson SG. McCartney’s Rickenbacker 4001S was his main bass, and he used his Casino and Fender Esquire for rhythm and lead work.
Laila skrev:HenrikTornquist skrev:Utan att ha lyssnat särskilt noga kan jag konstatera följande: i originalversion låter basen som en Rickenbacker, i den remixade låter den som vilken svampig bas som helst.
Märkligt, då basen troligtvis var av märket Höfner . . . typ.![]()
darkg skrev:I början av spåret Lucy In The Sky With Diamonds - Take 1, är det någon som säger "(det) får ni göra själv, va" där?
HenrikTornquist skrev:Oavsett vilka bilder som visas på olika basar är det bara att konstatera: basen på LSD är en Rickenbacker. Ljudet är det omisskännliga hårda snabba från en Rickenbacker.Jag tycker att ljudet på den nya versionen är avsevärt svampinfektion och odistinktare.
Är det bara jag som hör skillnad?
HenrikTornquist skrev:HenrikTornquist skrev:Oavsett vilka bilder som visas på olika basar är det bara att konstatera: basen på LSD är en Rickenbacker. Ljudet är det omisskännliga hårda snabba från en Rickenbacker.Jag tycker att ljudet på den nya versionen är avsevärt svampinfektion och odistinktare.
Är det bara jag som hör skillnad?
Naturligtvis menar jag att ljudet är svampigare, och inte svampinfektion som min telefon fick det till.
HenrikTornquist skrev:Har ni lyssnat och jämfört?
petersteindl skrev:Pekka, är det där den gamla original LPn, engelskpressad.?
PekkaJohansson skrev:
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!
Med vänlig hälsning
Pekka
Bill50x skrev:Fast dom här bläddrande gif'arna är synnerligen irriterande, mer irriterande än vad dom visar
Bättre att plocka ut en låt som man finner typisk så hinner man studera resultatet.
/ B
Bill50x skrev:PS Har hittat en 24-bitars version av skivan och den har ca 0,5 dB sämre crest!
Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!
Med vänlig hälsning
Pekka
Kanske mindre dynamik än vad som är optimalt aa, men ändå så låter det såå mycket bättre än dom gamla mixarna.
Svante skrev:Tell skrev:PekkaJohansson skrev:Det är den nya remixade utgåvan. Jag trodde att kommentar var överflödig!
Med vänlig hälsning
Pekka
Kanske mindre dynamik än vad som är optimalt aa, men ändå så låter det såå mycket bättre än dom gamla mixarna.
Nej, de låter sämre. Så det så.
Eller så är det inte så enkelt att jämföra inspelningar där skillnaderna ligger i olika dimensioner. Det är uppenbart från den här tråden att vi prioriterar olika parametrar olika. För mig är det ingen tvekan om att den nya låter urk. Den gamla har en del kvarkigheter i mixen, men det är hyfsat lätt att acceptera.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Tell skrev:
Eller så är det inte så enkelt att jämföra inspelningar där skillnaderna ligger i olika dimensioner. Det är uppenbart från den här tråden att vi prioriterar olika parametrar olika. För mig är det ingen tvekan om att den nya låter urk. Den gamla har en del kvarkigheter i mixen, men det är hyfsat lätt att acceptera.
Du ska inte jämföra alls. Du skall bara lyssna på den nya och inse hur mycket bättre den är på alla punkter förutom dess mätta dynamik.
Nattlorden skrev:Svante skrev:Tell skrev:
Du ska inte jämföra alls. Du skall bara lyssna på den nya och inse hur mycket bättre den är på alla punkter förutom dess mätta dynamik.
Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Man kan undra om ni har dåliga pressning eller nåt annat som inte återger hela nyansen i skivan.
Matriserna används till 10000 ex av skivan och sedan byts den.
Ju närmare 10000 man kommer desto slitnare är matrisen och ljudet tappar i klarhet.
Det kan även vara för hög eller låg värme i pressen vilket ger störningar och som Bengt Palmers sa det "flytande ljud"
Men inte fan låter det dåligt.
Därmed kan jag inte riktigt fatta vitsen med att ge sig på verket och gör om det som redan är gjort.
Det blir mao. som att måla om mona-lisa för att få fram klarare färgnyanser.
HenrikTornquist skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:
Klart att man ska jämföra! Det är en ny mix, inte ett nytt album. Samma låtar, sång och samma instrument. Att instrumenten i en ny mix låter okaraktäristiskt är klart negativt för min del.
Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Jansson skrev:Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Jag trodde vi diskuterade stereo-utgåvan?
Jansson skrev:Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
En god pressning smiskar silverskivan.
Nattlorden skrev:HenrikTornquist skrev:Nattlorden skrev:
Klart att man ska jämföra! Det är en ny mix, inte ett nytt album. Samma låtar, sång och samma instrument. Att instrumenten i en ny mix låter okaraktäristiskt är klart negativt för min del.
Varför?
Om de varit i livet och återsläppt ett album i en ny nyinspelning/nymix så hade du inte funderat på det. I detta fallet rör det sig om att rätta till ett hastverk som ingen annan än skivbolaget var intresserad av vid tillfället. ( det enda man brydde sig om då var monomixen, och detta är ett försök att göra om stereomixen att ligga närmre monomixen! )
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
Jadå, jag har gått ned 20kg, några hg är lugnt... Och numera har jag vinylspelare också.
Surroundmixen är jag spänd på dock, där är ett par spår som det skulle passa ypperligt till.
PekkaJohansson skrev:
Här är MasVis-bilder för 1987 års utgåva på kompaktskiva. Som synes skiljer det rejält även här mot den nya utgåvan. "Being for the benefit of Mr. Kite!" har 5,8 dB högre toppfaktor i originalmixen på 1987 års skiva! Övriga spår skiljer i häraden 4-5 dB till den första cd-utgåvans fördel. Lite krokigare allpassgrafer än 2009 ovan antyder att överföringen inte är helt puristisk, men jag skulle inte oroa mig. Jag har för övrigt sett grafer på originalvinylen vars toppfaktor ligger ytterligare någon enstaka dB högre men osäkerheten i mätningen samt störnivåerna hos vinylmediet gör att jag sannolikt ändå inte skulle välja den.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jansson skrev:Det är just det som är haken med MasVis.
-87 mäter tydligen bra men står i dörren och vänder.
Den låter allt annat än vad graferna visar.
RogerJoensson skrev:Håller du inte med om att åttisjuan även låter bra mycket mindre mastrings-ihop-pressad och pumpande än remixen?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Men det gör det ju inte! Monomixen låter bra, men steromixen är ett slafsigt hastverk.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Men det gör det ju inte! Monomixen låter bra, men steromixen är ett slafsigt hastverk.
Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
AndreasArvidsson skrev:Jansson skrev:Det är just det som är haken med MasVis.
-87 mäter tydligen bra men står i dörren och vänder.
Den låter allt annat än vad graferna visar.
Jag skulle säga att det låter precis som det mäter, men man kan inte läsa in en massa saker som mätningarna inte visar.
Jag vet ännu inte vilken av versionerna jag föredrar då jag inte lyssnat ordentligt, men att släppa en nyutgåva med avsikt att förbättra ljudet och sedan komprimera den en massor är ju så dumt att jag blir förbannad.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
Nej, det hade gått att göra bättre val gällande placering av sång utan något som helst problem även då.
In 1967, all care and attention to detail were applied to making the mono LP, with The Beatles present for all the mixes.
Almost as an afterthought, the stereo was mixed very quickly without them.
Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Om vi nu ska hålla oss till ämnet.
Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
paa skrev:Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
Såg vi ylutgåvan på Stora Coop i Ljusdal. Skulle jag köpt den?
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
Nej, det hade gått att göra bättre val gällande placering av sång utan något som helst problem även då.
Men snälla vännen.
Dom ville ju ha det så.
Med vilken rätt sitter du och klandrar deras intentioner?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Men snälla vännen.
Dom ville ju ha det så.
Med vilken rätt sitter du och klandrar deras intentioner?
De hade inga intentioner - de var inte inblandade i stereomixen ju. (Hur många ggr måste det repeteras i tråden innan det går hem överallt??)
Svante skrev:Det är uppenbart att vi värdesätter olika saker i de olika produktionerna. Jag tror att debatten skulle må bra av att inte försöka reducera skivornas kvaliteter till den endimensionella skalan bra-dålig.
Thomas Roth skrev:Svante skrev:Det är uppenbart att vi värdesätter olika saker i de olika produktionerna. Jag tror att debatten skulle må bra av att inte försöka reducera skivornas kvaliteter till den endimensionella skalan bra-dålig.
Jag tror att debatten skulle må bra av att de som uttalar sig så bestämt lyssnar först. Och då inte endast på en låt på Spotify.
Thomas Roth skrev:I should point out here that I only applied very gentle limiting as thankfully the brief for this album was not to slam it against the wall with excessive level and allow the whole thing to breathe. This is obviously a good thing for sonics.”
Miles Showell – Mastering Engineer, Abbey Road Studios
Thomas Roth skrev:We have received a post script from Anne Crusis:
To follow up on my review of the set:
The new mix definitely sounds loud. It's not that it's brickwalled - it isn't. It's mainly a case of compression and harmonic enhancement (something like Aphex Aural Exciter) on the vocals, and a lot of bass boost on the drums. There is also quite a lot of reverb. When I listen to the outtakes, they have a very natural sound (and they are way better quality than the bootlegs), but when I switch to the 2017 album mix the difference is immediately obvious. Some people are going to love it, I have no doubt. But for me, most of the subtlety is gone and it is very wearying on the ears after only a short time. - - -
Jansson skrev:paa skrev:Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Såg vi ylutgåvan på Stora Coop i Ljusdal. Skulle jag köpt den?
Jag har inte fått min femtioårs 2-LP utgåva än.
Vågar inte svara än på hur den låter.
Om jag nu får uttrycka mig så svepande och allmänt för expertisen så vill jag bara säga att redan efter två lyssningar så blir jag väldigt trött i skallen av den nya mixen. Snacka om "in your face".
En tjock och tröttande sörja är huvudintrycket. Värst är de komprimerade, mullrande och odistinkta basljuden. Jag kan faktiskt inte förstå hur någon kan stå ut med att lyssna på remixen en längre tid.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster