Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Men var The King egentligen en så bra sångare? Han var ju bara den första vitingen som sjöng svarta låtar och så dansade han snuskigt![]()
Bra scenshow hade han, och ett av världens absolut bästa kompband när det begav sig. Och grymt galna fans![]()
Men nog var han överskattad musikaliskt sett, Eilert Pilarm är väl minst lika bra![]()
Men Elvis gjorde ju aldrig nån låt? Shocked
Ja om du inte tycker att han var en bra sångare
xeizo skrev:Om Beatles svängde? Tja, på sitt sätt. Ringo Starrs rytmer var väl unika om någotMen låtar som Back In The U.S.S.R, Helter Skelter och While My Guitar Gently Sleeps har skön rock/blues-känsla. Men dom flesta Beatles-låtar har mer Beatles-känsla än traditionell rock/blues-dito. Det är bla därför dom är unika
Flint skrev:Både Stones och Beatles hade som jag ser det bra trummisar som bara gjorde det dom skulle och inget mer vilket lämnar bra utrymme för de andra. Trummisar har ofta annars en sjuhelvetes lust att spela sönder allt.
viktor skrev: Idag dröjer det flera år mellan släppen utan att man egentligen hör någon utveckling, jag tänker på grupper som Coldplay, Teenage Fanclub, Texas, Oasis...
BACH skrev:Det kanske är att ta i om man säger "musikhistoriens mest överskattade popelände", jag menar det finns ju så otroligt mycket skräpmusik, men det är klart, de har sålt fasligt många skivor![]()
Personligen är jag inte heller särskilt imponerad!![]()
Den jag verkligen tycker är otroligt bra det är Elvis Presley!
Jag är rätt förtjust i ABBA´s musik också för den delen.
Vh
Flint skrev:Var Beatles verkligen bra?
viktor skrev:Du vet inte ens vem som sjunger Here comes the sun, BACH.
Tiilhör inte det allmänbildningen? Jisses....
BACH skrev:viktor skrev:Du vet inte ens vem som sjunger Here comes the sun, BACH.
Tiilhör inte det allmänbildningen? Jisses....
Ja det kunde man ju tänka sig att du skulle komma här och trakassera mig.![]()
Då kan du väl berätta vem som sjunger, är det John Lennon?
Sen kan du gärna berätta lite om Synthesizern som är med i inspelningen också!![]()
Vh
PekkaJohansson skrev:. Just Washington-bilderna fångar Ringo i hans bästa ögonblick - ett oerhört driv, sanslös kraft och en precision som verkar omöjlig under omständigheterna. Spelglädjen och svänget är det sannerligen inget fel på heller. George Martin framhöll ibland att Ringo var Beatles trummaskin. Det ligger mycket i det.
Med vänlig hälsning
Pekka
xeizo skrev:Nja, Ringo var en tekniskt usel trummis men jag tycker han passade bra i Beatles.
subjektivisten skrev:Beatles är för mig extremt överskattade. Visst, vissa av deras låtar var riktigt okej, dom från flumperioden. Men den vanliga popen var ytterst medelmåttig och Britney Spears är bättre IMO. Men lå medelåldersmän ha sin ide om att Beatles är bäst, så kan vi andra lyssna på musik
Morello skrev:Beatles är i mina öron något av pophistoriens mer överskattade band. Jag gillar många av deras kompositioner, men alltför ofta spelas det för sunkigt. Ringo Stars stapplande komp med tillhörande kullerbyttor gör knappast helheten bättre.Ljudkvaliteten är genomgående urusel och får tex. vissa Elvis Presley-inspelningar att framstå som rena rama audiofilupptagningarna.
![]()
Att Beatles nådde så stor framgång som de faktiskt gjorde kanske delvis kan förklaras med att de gjorde karriär under en era där det dög att stå och mata två eller tre ackord.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Beatles är för mig extremt överskattade. Visst, vissa av deras låtar var riktigt okej, dom från flumperioden. Men den vanliga popen var ytterst medelmåttig och Britney Spears är bättre IMO. Men lå medelåldersmän ha sin ide om att Beatles är bäst, så kan vi andra lyssna på musik
Britney Spears? Herre Gud, den mnniskan har väl ingenting att komma med? En plastprodukt framavlad av skivbolagsmänniskor. Om du åtminstone hade kommit med någon relevant jämförelse
Att många med mig tycker att Beatles är ett av de allra bästa banden från den tiden (inte bara musikaliskt, läs Pekkas insiktsfulla kommentarer ovan) betyder inte per definition att vi har rätt. Det finns många olika sätt att se på saken. Vem skrev den bästa musiken, vilka var de bästa musikerna, vem sjöng bäst, vilken musik var bäst under vilket årtionde osv. Det finns ingen sanning här, bara mer eller mindre välgrundade åsikter.
Men Britney Spears? Jösses......
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Men Britney Spears? Jösses......
/ B
Okej, så Elvis var också bara en produkt eller skrev han alla sina sånger
BACH skrev:På vilket sätt tycker du att Elvis är överskattad då?
Vh
viktor skrev:Vad har Elvis gjort mig? Han har förpestat en del av den ljudmiljö jag har befunnit mig i då jag ofrivilligt utsatts för hemskheter som In the ghetto och annan skit.
Var det inte Elvis som ville samarbeta med Nixon...mot amerikansk ungdom. Som informatör..? Usch.
Magnuz skrev:BACH skrev:På vilket sätt tycker du att Elvis är överskattad då?
Vh
Den snudd på religiösa fankulten är väl ett tecken på en viss överskattning. Sedan har jag aldrig varit särskilt imponerad av Elvis insatser som artist. Visst, han sjöng väl tidvis hyggligt och hade möjligen mindre dålig röst än vissa andra, men särskilt imponerande? Nja. Framför allt känns det mesta inte särskilt äkta, utan plastigt och själlöst på samma sätt som t.ex. ABBA eller Britney Spears, eller för den delen hela musikalgenren.
BACH skrev:
Jag har förstås svårt att komma med några argument om du helt enkelt inte tycker att han sjöng särskilt bra.
Vh
Morello skrev:Under 1960-talet fanns möjlihet till ljudkvalitet av en helt annan och högre dignitet än vad Beatles lyckades med.
För övrigt var jag stor Beatles-fan som yngre, men har växt upp numera
The Monkees. Deras hit "Listen to the band" har ju betytt mer för pophistorien än Stones hela samlade repertoir.
Tom Jones. Dels kan han till skillnad från Elvis verkligen sjunga och dessutom får hans kåta blick och sensuella utspel Elvis att framstå som en söndagsskolgosse på saftkalas. Jones är SEX personifierad. Han till och med ser ut som en eregerad penis!
- Family Four. Till skillnad från ABBA kunde hela gänget sjunga. Och dessutom gjorde de riktig musik och inte bara 3-ackords smörtrall i glittriga platåskor
Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!
Du driver med oss din jäkel
Varit i Las Vegas och slängt kallingar på scenen
Huuu! Du driver skämtet för låååångt!!
Svängig dam från Götet
BACH skrev:Jo, det kan väl vara sant, jag bara tyckte att det där var att ta i lite väl mycket.
Kan man verkligen tycka att Elvis sjöng så dåligt!![]()
Tydligen kan man det.![]()
Vh
viktor skrev:Jaså Lennon var den uppfinningsrike och dominerande i Beatles? Som exempel nämns Abbey Road, vilken till största delen är McCartneys skiva.
viktor skrev:Visst skrev Paul en hel del söta sånger, framför allt efter Beatles. Men han tjatade inte sönder sitt förhållande med Linda som John gjorde med alla dessa Ballad of John and Yoko, Oh Yoko etc etc.
mapem skrev:Beatles hade inte varit nånting utan John Lennon. Han var den konstnärliga motorn i bandet, och han var ju också den enda som lyckades göra något bestående efter splittringen.
viktor skrev:Jaså Lennon var den uppfinningsrike och dominerande i Beatles? Som exempel nämns Abbey Road, vilken till största delen är McCartneys skiva.
Paul McCartney är en stor musiker inom sitt gebit.
Nu har ju Paul haft lyckan att få leva längre än John, en lycka som artistiskt nog legat honom i fatet då människor tenderar att göra martyr av den avlidne Lennon.
Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig!
MichaelG skrev:"Beatles, var dom bra?"
Frågan i sig är egentligen obesvarbar med mindre än att "bra" definieras. Följande exempel på definitioner får mer eller mindre olika svar, vilket indikerar svårigheten att entydigt besvara frågan.
- Tycker Flint att Beatles var bra?
- Tycker MichaelG att Beatles var bra?
- Gjorde Beatles många kommersiellt framgångsrika låtar?
- Var de duktiga instrumentalister?
- Talas det om dem än idag?
- Fungerar den vita dubbeln (The Beatles) bättre som partyhöjare än "Hits for Kids 14"? (Då tänker jag särkilt på (Beatleslåten) Revolution nr 9.)
- Har deras musik influerat senare låtskrivare?
- Spelade Beatles någon roll för -60-talskulturen?
- Sjöng Ringo bättre än Elvis?
- osv, osv, osv
Vissa skribenter har ju antytt att artister som ABBA, Elvis, Spears och Stones skulle vara bättre. Detta är ju naturligtvis inte sant! Dessa är ju varken mer eller mindre exempel på musikaliska klåpare. ABBA var ju enbart en (schlagermusikens) föregångare till punken. 3 ackord och konstiga kläder! Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig! Spears framför dagsländor för 2000-talet och är glömd om 5 år! Stones upprepade bara sådant som andra redan hade gjort. Numera upprepar de bara sådant de själva redan gjort!
Artister som på allvar kan betrakas som "bra" är i så fall:
- The Monkees. Deras hit "Listen to the band" har ju betytt mer för pophistorien än Stones hela samlade repertoir.
- Tom Jones. Dels kan han till skillnad från Elvis verkligen sjunga och dessutom får hans kåta blick och sensuella utspel Elvis att framstå som en söndagsskolgosse på saftkalas. Jones är SEX personifierad. Han till och med ser ut som en eregerad penis!
- Family Four. Till skillnad från ABBA kunde hela gänget sjunga. Och dessutom gjorde de riktig musik och inte bara 3-ackords smörtrall i glittriga platåskor.
- Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!
Och så här är det!
Hälsn. Michael
- Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!
Ljudkrav skrev:Näe.
Ett synnerligen dåligt inlägg anser jag.
Håller knappt med om någonting MichaelG skrev.
Family 4 överlägsna ABBA?![]()
![]()
![]()
Riktig musik och inte 3-ackords låtar... - vilken skitsnack!
MichaelG- Sonya Hedenbratt. Liksom Spears sjunger (sjöng) hon andras låtar. Men vilken sång! Spears barnkammarknarrande stämma når ju inte Sonya till fotknölarna ens. Och låtvalet går knappt att diskutera. Spears går ut genom andra örat innan det ens kommit in genom det ena!
Que?![]()
Vilken dålig jämförelse.
Dom gör inte samma saker och riktar sig till helt olika människor.
Spears glömd om 5 år? Tror inte du kan branchen så bra.
Men du kan ju fråga musiklyssnare runt hela världen om Sonyas sång om 5 år och jämföra...
Att börja dilla om musikalisk skicklighet och kända artister är lönlöst.
ABBA och Beatles är GRYMT BRA!
MichaelG skrev:" Elvis med sin grötfyllda vibratostämma har väl aldrig gjort någon (rimligt musikalisk) människa lycklig!
.............Artister som på allvar kan betrakas som "bra" är i så fall:
.....- Tom Jones. Dels kan han till skillnad från Elvis verkligen sjunga och dessutom får hans kåta blick och sensuella utspel Elvis att framstå som en söndagsskolgosse på saftkalas. Jones är SEX personifierad. Han till och med ser ut som en eregerad penis!
Hälsn. Michael
Jag tror inte heller att Britney är glömd om 5 år, men frågan är hur det är om 50 år?
Almen skrev:Det är lika meningsfullt att fråga "Var Bach egentligen bra?".
Manzarek skrev:Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.
i skrev:Manzarek skrev:Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.
"Styv penis" låter lite stelt...![]()
F ö så har Tom Jones "på fötter" för sin utstrålning, han gjorde en flicka med barn redan som 12 - 13-åring !![]()
Manzarek skrev:
F ö skrev Mats Olsson (Expressen) att Beatles status är skapad av all mytologosering och list-ette-placering de förärades fr. o m. John Lennons död, ofta undertecknad 40-talister (Mats själv(???) ).
Magnuz skrev:Manzarek skrev:F ö skrev Mats Olsson (Expressen) att Beatles status är skapad av all mytologosering och list-ette-placering de förärades fr. o m. John Lennons död, ofta undertecknad 40-talister (Mats själv(???) ).
F.ö. skrev Eddie Meduza en låt som heter ***** står på Mats Olsson.
Trevligt inlägg Micke - mer sånt!
Ett synnerligen dåligt inlägg anser jag.
Håller knappt med om någonting MichaelG skrev.
Michaels kommentar om Elvis Presley var väl annars det som fick mig att haja till mest tror jag.
kan föstå om en kvinna kan tycka Tom Jones är sexig, men att få höra det från en man ....ja lite misstänksam blir man ju
Liknelsen Tom Jones - styv penis är lika självklar som att The Beatles var Paul, John, George och Ringo.
Hetsporren skrev:Magnuz skrev:F.ö. skrev Eddie Meduza en låt som heter ***** står på Mats Olsson.
Men Mats var väl fortfarande sportjournalist då Medusa levde?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster