http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=96585&view=findpost&p=950744
Vad heter det, när gud blir gammal så blir han också ond...typ

Moderator: Redaktörer
MP skrev:Subjektivisten har blivit frälst
subjektivisten skrev:Någon som har länk till den där killen som ger pengar om man kan höra skillnad mellan kablar?
Även om det finns något bra blindtest som ligger ute?
paa skrev:Han som betalar pengar för att höra skillnad på kablar tror jag är en modern vandringssägen, tills nån producerar en fungerande länk till en sida där man kan läsa om reglerna, eller fakta om priset redan blivit utbetalat.
paa skrev:Han som betalar pengar för att höra skillnad på kablar tror jag är en modern vandringssägen, tills nån producerar en fungerande länk till en sida där man kan läsa om reglerna, eller fakta om priset redan blivit utbetalat.
The cables must be compared under double-blind conditions, with levels
matched at the speaker terminals to +/- 0.1 dB from 20Hz to 20kHz, or
at the amp input terminals for interconnects. This excudes 'silly'
comparisons such as 30-foot lengths of 24 gauge and 12 gauge cables,
but includes all the so-called 'high end' cables, aside from possibly
a couple of the extreme constructions with 'boxes' which deliberately
roll off the treble. Otherwise, the choice of system components and
music sources is entirely free to the challenger.
The premise is that 12 AWG speaker cable and Radio Shack 'Gold'
interconnects are audibly transparent, and that they sound identical
to the $1,000 a foot 'high end' cables, when you don't actually *know*
which is connected. As you rightly point out, no one has even
*attempted* to claim this cash in the three years or more that it has
been on the table (not even BEAR!). I have independently put up £1,000
on uk.rec.audio, with similar lack of response - except from one
Romanian who tried to cheat his way into it.
DTH skrev:Det är ingen vandringssägen. Mannen i fråga heter James Randi och är den förmodligen mest kände "mythbustern" och avslöjaren av bluffmakare. Han har bland annat gjort en mycket sevärd serie med BBC Science där han avslöjar olika bluffmakare och deras tricks.
Hans stiftelse "The James Randi Educational Foundation" ("JREF") har en sedan länge utfäst belöning på 1 miljon dollar: "The One Million Dollar Paranormal Challenge". Som namnet säger siktar denna utmaning främst på folk som påstår sig ha paranormala gåvor. James Randi har dock offentligt utvidgat detta till att även innefatta folk som påstår sig kunna höra skillnader som vetenskapligt inte kan förklaras, specifikt har han nämt "dyrkablar" och Shakti-stenar.
Max_Headroom skrev:Att man kan høra skilnad på kablar ær væl inget konstigt, det ær ju bara att konstruera kablen så att den har påverkan inom hørbara området.
perstromgren skrev:Vill man kolla om det finns skillnader melan kablar som sägs mäta lika, kan man stipulera "The cables must be compared under double-blind conditions, with levels matched at the speaker terminals to +/- 0.1 dB from 20Hz to 20kHz, or at the amp input terminals for interconnects." som Stewart Pinkerton gör.
Almen skrev:Men som sagt, det finns väl inga seriösa dyrkabelförespråkare som ställer upp på blindtest? Varför skulle de göra det?
Almen skrev:Jag ställer upp med fullt moraliskt och mindre ekonomiskt stöd för ett sådant pris (10 000:- vore väl lagom). Borde man inte kunna få statligt bidrag för det?
Men som sagt, det finns väl inga seriösa dyrkabelförespråkare som ställer upp på blindtest? Varför skulle de göra det?
De riskerar ju inte det, hör de inte skillnad blir det ju svårt att kränga kablar senmats skrev:Dyrkabelförespråkarna, tror att Sanoj o Sladd är sådana. Fråga dom om de vill snällt så tror jag nog att de ställer upp.
Rydberg skrev:De riskerar ju inte det, hör de inte skillnad blir det ju svårt att kränga kablar senmats skrev:Dyrkabelförespråkarna, tror att Sanoj o Sladd är sådana. Fråga dom om de vill snällt så tror jag nog att de ställer upp.
Almen skrev:Blindtestförespråkarna underskattar komplexiteten i att utvärdera ljud. En kabel måste spelas in i en speciell anläggning under en längre tid, annars kommer inte dess egenskaper fram på ett korrekt sätt, och ljudförbättringen måste utvärderas löpande. Ett blindtest är ett krystat och onaturligt sätt att lyssna på musik, och det är inte så konstigt att skillnader som hörs vid vanlig musiklyssning inte kommer fram i en testsituation.
Skulle väl en dyrkabelförespråkare tillika blindtestmotståndare säga.
Almen skrev:Blindtestförespråkarna underskattar komplexiteten i att utvärdera ljud. En kabel måste spelas in i en speciell anläggning under en längre tid, annars kommer inte dess egenskaper fram på ett korrekt sätt, och ljudförbättringen måste utvärderas löpande. Ett blindtest är ett krystat och onaturligt sätt att lyssna på musik, och det är inte så konstigt att skillnader som hörs vid vanlig musiklyssning inte kommer fram i en testsituation.
Skulle väl en dyrkabelförespråkare tillika blindtestmotståndare säga.
Almen skrev:Nattlorden: Kablar som inte används under en tid måste spelas in på nytt, och det så klart i den anläggning där de skall utvärderas. Om du spelar in en kabel och sedan switchar till en annan, då är ju den oinspelad.
Typ?
ekeponken skrev:Nog påverkar olika kablar signalen och utrustningen på olika sätt, det råder det väl inget tvivel om eller? Det måste väl gå att visa strikt "vetenskapligt".
ekeponken skrev:Nog påverkar olika kablar signalen och utrustningen på olika sätt, det råder det väl inget tvivel om eller? Det måste väl gå att visa strikt "vetenskapligt".
Nattlorden skrev:Almen skrev:Nattlorden: Kablar som inte används under en tid måste spelas in på nytt, och det så klart i den anläggning där de skall utvärderas. Om du spelar in en kabel och sedan switchar till en annan, då är ju den oinspelad.
Typ?
Du menar att de som spelar in kablar under längre tid - spelar musik dygnet runt? Om de inte tål att vara ospelad någon minut, så kan man ju inte ens byta skiva utan att spela in dem igen.
Menar alltså att man har två olika kablar som spelats in parallellt... dvs. i vars sin anläggning... och sedan när man testar så flyttar man bara mellan vilken anläggning som spelar mot högtalarna. (Obs... det gäller signalkabel alltså, inte högtalarkabeln...)
Almen skrev:Tjaa, jag har hört argumentet, i alla fall. Det kanske är så, att även om du har identiska enheter så är det två olika anläggningar, och de kommer att påverka kablarna på olika sätt vid inspelningen.
Vad vet jag?
så tror jag inte det är så meningsfullt att försöka övertala en som inte är nyfiken på det.DTH skrev:1. Jag behöver inte bevisa någonting för någon. Jag vet vad jag hör och det räcker för mig.
Nja, hörs det skillnad så hörs det skillnad, väl? Att ha ett slutsteg som är extremt känsligt för till exempel kapacitiva laster vore ju dumt, men "tillräckligt bra" är väl bra nog?flateartharn skrev:Problemet blir väl att isolera högtalarkabeln från den effekt den har på slutsteget.
Utveckla gärna. Vi har uppenbarligen olika definition på antingen "blindtest", "vetenskapligt", eller bägge delarna.Talet om att blindtester skulle vara mer vetenskapligt är rent trams.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Tjaa, jag har hört argumentet, i alla fall. Det kanske är så, att även om du har identiska enheter så är det två olika anläggningar, och de kommer att påverka kablarna på olika sätt vid inspelningen.
Vad vet jag?
Halmstrån... säger det igen... halmstrån!
subjektivisten skrev:Har nu i minhembio tråden erbjudigt 2000kr från min egna ficka om någon kunde ställa upp på ett dubbelt blindtest och lyckas få rätt. Vi får väl se om någon ställer upp![]()
Btw, om vi lekar med tanken om att en kabel MEDVETET färgar ljudet så det skulle gå höra skilland på ett par, låt säga 2,5 meters kablar. Exakt hur mycket bör den diffa och vad skulle man då göra (t ex att få den mer "softa diskanten)?
housemicke skrev:om nån hör skillnad på dubbla lampsladdar vs en 5000kr+ kabel som mäter rakt(ej felkonstruerad) så bjur jag på grogg en hel vecka.no $hit
nae jag ändra mej det blir inga grogg, äran får duga
Haakan_W skrev:man hör ju lätt skillnad mellan 2 kablar (eller ja kanske inte ekk och ekua...men om vi blandar in silver å skit iaf)...dock att identifiera den som är dyrare är nog verkligen inte så lätt
MP skrev:Jag är inte så hoppful att du hittar en köpare
mats skrev:Här har ni en som ställer upp, ladys and gentlemen mister STereotypen. Eller är ni skraja? "åå skit, nu åker vi dit
IngOehman skrev:Stereotypen!
Gläder mig att du inte lider av blindtestofobia! Det hedrar dig.
Var bor du?
Jag ställer gärna upp och är testledare (har ju arbetat med sådant i typ 11 år) om det inte är orimligt långt att åka.
Skall bli kul. Jag kommer utan förutfattade meningar, jag har ju flera gånger lyckts påvisa hörbarhet av kablar.
(Dock aldrig utan att det gått att like lätt påvisa de fysikaliska orsakerna.)
Och du publicerar resultatet på faktiskt efteråt?
Vh, iö
- - - - -
PS. Appropå grogg; har du GT också, helst BT?
Stereotypen: Jag jämför hellre signalkablar eller nätkablar framför högtalarkablar då dessa är så bökiga att byta mellan plus att mina högtalarkablar är 4 meter långa så det kan ju kanske i sig göra en skillnad vid en jämförelse.
silvervarg skrev:Vad behöver man mäta innan? (dvs mätning på kablarna)
Nivåmatchning till samma volym är förståss ett måste.
Vad för typ av testförfarande föreslår du/ni?
Vanlig ABX testning till >=99% signifikans där testpersonen kan tala om vad för skillnad han/hon hör räcker för min del.
stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
mats skrev:stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
Bra talat. Hör man skillnad så är det skillnad. Jag har talat perfekt igen
stereotypen skrev:Jovisst kan man väl mäta om man tycker det är intressant men för min del kommer detta inte att bidra med något då jag ej tycker att det är intressant med mätdata.
stereotypen skrev:Vilka märken ger ut datablad på sina kablar?
stereotypen skrev:Vilka är?
stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
stereotypen skrev:Vilka märken ger ut datablad på sina kablar?
subjektivisten skrev:stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
Varför då? Om den mäter exakt lika in och ut så är det ju ingen skillnad.
Kribban skrev:subjektivisten skrev:stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
Tydligen så är det det enligt vissa, jag vet dock inte varför
subjektivisten skrev:stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
stereotypen skrev:Kribban skrev:subjektivisten skrev:stereotypen skrev:Att mäta på kablarna tycker jag verkar onödigt. Det är väl den ljudmässiga skillnaden som skall utvärderas.
Tydligen så är det det enligt vissa, jag vet dock inte varför
Inte enligt mig.
Almen skrev: Det låter som någon sorts projicering av andra egenskaper hos silvret än elektriska. (Finns det inte någon bra term för det?)
Inom hifin skulle det kanske motsvaras av att guld ger en värme i mellanregistret, silver ger en analytisk kyla i diskanten, etc.
Jag har för mig att jag har hört någon fin vetenskaplig term för det.
perstromgren skrev:silvervarg skrev:Vad behöver man mäta innan? (dvs mätning på kablarna)
Nivåmatchning till samma volym är förståss ett måste.
Vad för typ av testförfarande föreslår du/ni?
Vanlig ABX testning till >=99% signifikans där testpersonen kan tala om vad för skillnad han/hon hör räcker för min del.
kasper skrev:Almen skrev:Inom hifin skulle det kanske motsvaras av att guld ger en värme i mellanregistret, silver ger en analytisk kyla i diskanten, etc.
Jag har för mig att jag har hört någon fin vetenskaplig term för det.
Representative heuristic tror jag är den engelska termen, om jag minns rätt
/G
OlA-68 skrev:perstromgren skrev:16 "rätt" av 20 är väl ett rimligt krav.
Vaddå kan man höra skillnaden så kan man 100 % e väl inte mer än rätt jag tycker att skall det vara ngn relevans i testet så skall det vara jusst ett abx-test och med 20 valda stycken och med 100 % rätt då kan jag köpa de däringa dyrkablarna för då är det bevisat att öronen är bättre än alla testinstrument
stereotypen skrev:Jovisst kan man väl mäta om man tycker det är intressant men för min del kommer detta inte att bidra med något då jag ej tycker att det är intressant med mätdata.
paa skrev:Här en liten film om signifikans i blindtest:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=727795
Belker skrev:paa skrev:Här en liten film om signifikans i blindtest:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=727795
![]()
Har du gjort den alldeles själv?
Supernollan skrev:Mina bidrag till kabel-debatten:
Blindtest:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=770670
EKK:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=770385
Tara Labs:
http://www.grapheine.com/bombaytv/play_uk.php?id=772097
clevername skrev:Har man en reell kabel som är rent resistiv i det aktuella frekvensområdet så dämpas signalen lika mycket över hela frekvensområdet och den enda förändringen av ljudet är att det blir lite lägre (lika mycket över hela spektrat).
Jax skrev:Om en kabel inte påverkar signalen så kan den ändå påverka ljudet?![]()
Jag tycker du har rätt, men jag tror det att man kan debattera om storleksskillnaden blir så stor att tydliga hörbara skillnader uppstår.Almen skrev:clevername skrev:Har man en reell kabel som är rent resistiv i det aktuella frekvensområdet så dämpas signalen lika mycket över hela frekvensområdet och den enda förändringen av ljudet är att det blir lite lägre (lika mycket över hela spektrat).
Men detta stämmer väl inte riktigt? Det förutsätter väl att en högtalare har konstant impedans, men eftersom högtalarens impedans ändras med frekvensen så kommer spänningsdelningen att bli olika vid olika frekvenser, och därmed kommer olika frekvensområden att ändras olika mycket. Alltså kommer signalen inte att dämpas lika mycket över hela frekvensområdet. Eller tänker jag fel?
paa skrev:Jax skrev:Om en kabel inte påverkar signalen så kan den ändå påverka ljudet?![]()
Låter som en lagomt esoteriskt hypotes. Men, det spelar ju faktiskt ingen roll vad kabeln gör med signalen, vid F/E-lyssningstest går man ju runt detta och kollar bara på vad den gör med ljudet, inte med signalen.
Max_Headroom skrev:Signalen = ljudet.
Almen skrev:Hm. "Att tänka rätt är stort, men att räkna rätt är större", eller hur var det?
Men vänta nu. Halva spänningen hamnar över högtalaren och halva över kabeln. Då måste väl halva effekten hamna i högtalaren och halva i kabeln?
Ändrat: Aha, den tillgängliga effekten halveras ju också eftersom totala impedansen dubblas när kabeln kopplas in.Hälften av hälften är en fjärdedel...
Ändrat 2: Men vänta igen. Nu jämför jag ju "ingen kabel" med "inkopplad kabel". Jag skulle ju jämföra inkopplad kabel och 42 ohm hgt med inkopplad kabel och 2 ohm hgt. Nu får jag tänka litet till...
Nefilim skrev:Men att övertyga mina dyrkabelanhängarvänner blir nog tyvärr en omöjlig uppgift. När jag nämner detta per telefon, så hör jag tvivel. Klart att de tvivlar när man lagt ut 15-20KKr för en uppsättning. Att erkänna detta är ju att "idiotförklara" sig själv!
Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.
Sanoj skrev:Värre är det med dom som tjänar multum på att lura folk och som dessutom hätskt spottar ur sig sitt dåres försvarstal i sina inlägg. Citat: "Jag har minsann guldöron efter 15års brinnande intresse för dyrhifi"..."Den som lyssnar på billig hifi missar musiken.." mm mm.
Kan vi inte för en gångs skull reda ut vilka dessa personer är som "tjänar multum" på att sälja kablar.
// Jonas
.
Jo det är alla "dyrkabeltillverkare" som tillverkar och säljer ormolja per meter.
Sanoj skrev:Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m. Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.
PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.
Alltså, varför i hela friden sätter de inte impedanskompensationslänken i änden på kabeln istället för mitt på? Är det bara för att den ska synas så mycket som möjligt eller?Sanoj skrev:PS. Den ovanstående texten handlar om kablar med försumbar destruktiv inverkan på ljudkvaliteten.
Ja, men det gäller att hitta den som uppfyller de kraven...
Det är stora skillnader mellan de olika kablarna som finns, men det gäller att hitta den rätta. Min väg gick genom en mängd olika märken, dyra som billiga, innan jag hittade rätt.
Låda på magen ska dè và![]()
// Jonas
.
woland skrev:Sanoj skrev:Har Ni ett pris på "dyrkabel", så jag kan gå och kolla om jag har blivit lurad.
Jag gav 29000kr efter 3000kr rabatt för mina kablar på 2,5m
Javisst har du blivit lurad !
Mvh
Martin skrev:Det spelar roll. Inte nödvändigtvis för ljudet, men för hur konjugatlänken funkar elektriskt.
Martin skrev:Jag sa inte att det inte spelade någon roll för ljudet. Bara att det inte nödvändigtvis spelar roll. Men om man nu ska ha en sån länk utifall att den skulle behövas så är vet väl bättre att den funkar så bra som möjligt, vad är annars poängen med att ha den?
IngOehman skrev:1. Lådan på magen är ingen konjugatlänk. Det är ett filter som sitter där för att ändra signalen. Kabeln ifråga är inte en transmissionslänk, utan den är konstruerad så att den skall ändra signalen.
Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra
Sanoj skrev:Jag har haft ett par av dom högtalarkablarna hemma (reference) men dom gjorde i mina öron ett klart sämre jobb än Supra sword som också egentligen är för dyra
Då kan du ju oxå vara med i tävlingen och vinna miljoner dollars..eftersom du uppenbarligen oxå kan höra skillnad på olika kablar, Lucky you
![]()
Eller menar du att du är en sån där idiot som lurades till att det var skillnad på olika kablar![]()
Hur var det nu![]()
// Jonas
.
Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Sanoj skrev:Räknas det som dyrkabel eller billigkabel så att jag slipper oroa mig för att jag är lurad.
// Jonas
Sanoj skrev:Sedermera visade sig att de upplevda förbättringarna var ren inbillnig, varför kablarna avyttrades (några via Hifimagasinet och några via Esoterisk hifi).
Så vad var bluffenHan testade väl kablarna och tyckte att de var värda pengarna
![]()
// Jonas
.
Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Timbre skrev:Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
Timbre skrev:Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
Timbre skrev:Morello skrev:Precis, insikt är viktigt. Jag har en kompis som brände cirka 150 000 kr på olika bluffprodukter från Transparent. Idag är alla sålda(delvis via Esoterisk i Uppsala). Man lär så länge man lever.
Ja, vägen till hifinirvana kan vara krokig...Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
phloam skrev:
Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?
phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?
Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
boyafraid skrev:en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?
Mich skrev:boyafraid skrev:en intressant fråga är varför så gott som alla studios - även vansinnigt påkostade sådana - använder lakritssnören mellan sina komponenter?
Va, stämmer detta?
eller vänta, jag tar tillbaks min motfråga. Måste först fråga: Vad är "lakritssnören"?
PS. Jag har ingen aning om hur det är i verkligheten i studios, men jag hoppas verkligen att dom har koll på sina kablar.
//Michael
phloam skrev:Apropå snören, själv har jag ibland undrat varför det finns hifi-anläggningar som är av bättre kvalitet än hos tekniken i studion där musiken spelas in?
stereotypen skrev:Det ställs nog andra krav på anläggningen i en studio än hemma men att det generellt sett skulle vara sämre grejor i en studio än hemma tror jag helt enkelt inte på.
phloam skrev:Apropå snören, själv har jag ibland undrat varför det finns hifi-anläggningar som är av bättre kvalitet än hos tekniken i studion där musiken spelas in?
stereotypen skrev:Det ställs nog andra krav på anläggningen i en studio än hemma men att det generellt sett skulle vara sämre grejor i en studio än hemma tror jag helt enkelt inte på.
boyafraid skrev:stereotypen skrev:Det ställs nog andra krav på anläggningen i en studio än hemma men att det generellt sett skulle vara sämre grejor i en studio än hemma tror jag helt enkelt inte på.
och en kabel för en femhundring är nödvändigtvis sämre än en för 29.000:-?
jag går på åtminstone en spelning i veckan, och aldrig har jag sett någon artist som kopplat in en "transparent xlr" till sin mikrofon.. är de inte intresserade av att deras röst återges så bra som möjligt?
jag går på åtminstone en spelning i veckan, och aldrig har jag sett någon artist som kopplat in en "transparent xlr" till sin mikrofon.. är de inte intresserade av att deras röst återges så bra som möjligt?
eller är det så att en dyr kabel bara gör underverk för en dyr anläggning?
alltså, gå tillbaks med kablarna och ta dina 29 lax och bjud dina vänner på en riktigt sjysst weekend någonstans. garanterat mätbar positiv effekt
boyafraid skrev:stereotypen skrev:Det ställs nog andra krav på anläggningen i en studio än hemma men att det generellt sett skulle vara sämre grejor i en studio än hemma tror jag helt enkelt inte på.
och en kabel för en femhundring är nödvändigtvis sämre än en för 29.000:-?
boyafraid skrev:stereotypen - vem hade sagt att det generellt var sämre grejer i en studio än i hemmamiljö?
Piotr skrev:phloam skrev:Apropå snören, själv har jag ibland undrat varför det finns hifi-anläggningar som är av bättre kvalitet än hos tekniken i studion där musiken spelas in?
Inget konstigt med det alls. Givetvis kan man få ökad kvalitet på återgivningen även fast nån eller flera komponenter i studion inte håller samma nivå som "där hemma".
/Peter
Jax skrev:Timbre skrev:Inte utan grund men utan blindtest...Tror du att Joseph blindtestade sina Guarnerivioliner...?
Det är nog första gången jag sett någon som betraktar kablar som musikinstrument
Timbre skrev:Jax skrev:Timbre skrev:Inte utan grund men utan blindtest...Tror du att Joseph blindtestade sina Guarnerivioliner...?
Det är nog första gången jag sett någon som betraktar kablar som musikinstrument
Förutsägbar kommentar. Handlar blindtest bara om kablar...?
paa skrev:Timbre skrev:Jax skrev:Timbre skrev:Inte utan grund men utan blindtest...Tror du att Joseph blindtestade sina Guarnerivioliner...?
Jag har läst om blindtester på fioler...
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12221186.asp
Timbre skrev:Förutsägbar kommentar. Handlar blindtest bara om kablar...?
boyafraid skrev:ja, alltså, "lakritskabel" = enkel kabel för lågt pris med bra prestanda
det vill säga, inte kabel för 29.000:-
paa skrev:Jag har läst om blindtester på fioler...
Timbre skrev:Jax skrev:Timbre skrev:Inte utan grund men utan blindtest...Tror du att Joseph blindtestade sina Guarnerivioliner...?
razor skrev:
Ja, eftersom en kabel ska återge en signal, inte skapa den. En fiol skapar ljud. Blindtest kan dock vara intressant ändå, men av andra orsaker, som jag ser det.
Timbre skrev:subjektivisten skrev:Lustigt hur saker kan leva vidare utan grund.
Inte utan grund men utan blindtest...Tror du att Joseph blindtestade sina Guarnerivioliner...?
Timbre skrev:paa skrev:Jag har läst om blindtester på fioler...
Kul grej men det var inte det frågan gällde. Den handlar om blindtestet som grund (subjektivistens benämning) i tillverkartraditioner. Eller anar du en insinuation även här...?
paa skrev:Timbre skrev:paa skrev:Jag har läst om blindtester på fioler...
Kul grej men det var inte det frågan gällde. Den handlar om blindtestet som grund (subjektivistens benämning) i tillverkartraditioner. Eller anar du en insinuation även här...?
Frågan var "Handlar blindtest bara om kablar...?"
Det svarade jag på.
F.ö. så reagerade jag faktiskt mer på ditt förtäckta påhopp på Bamsefar, än på det inlindade budskapet att förnuftiga akustikåtgärder skulle ha mindre inverkan på ljudet än en förmögenhet spenderad på kablar.
Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
Timbre skrev:razor skrev:
Ja, eftersom en kabel ska återge en signal, inte skapa den. En fiol skapar ljud. Blindtest kan dock vara intressant ändå, men av andra orsaker, som jag ser det.
Dagens nyhet men en instrumentmakare bör ju trots allt ha en egen referens att arbeta mot och jämföra med. Den referensen kanske sitter mellan öronen...? Skulle vara intressant att veta hur stor del av all global hifiproduktion som har blindtester på vägen mot färdig produkt.
paa skrev:Jag har inte pratat med Bamsefar om saken, det är ju ganska enkelt att se att detta inte kan vara en slump:Han skulle naturligtvis ha slitit loss lite gammal nätkabel från nå'n rivningskåk, fått undan elektroniken ut i garderoben och satsat rubbet på högtalarna. Blev han ändå inte nöjd går det ju alltid att spara ihop till lite akustikkonsultation.
(Bilden kommer från Bamsefars akustiktråd, citatet är från Timbre tidigare i tråden)
De som tillverkar och är seriöst intresserade av att göra något bra har omfamnat alla objektiviseringsmetoder som stått tillbuds för att bättre ha koll på kvaliteten på det som tillverkats
Timbre skrev: Däremot är jag rent allmänt misstänksam mot förekommande "konsumentrådgivarstrategier" där det ingår att nedvärdera produkter man inte själv tror på eller producerar. Speciellt om dessa uttalanden kommer från folk som själva tjänar pengar på hifi. Omvänd och billig marknadsföring skulle jag vilja kalla det.
paa skrev:Timbre skrev: Däremot är jag rent allmänt misstänksam mot förekommande "konsumentrådgivarstrategier" där det ingår att nedvärdera produkter man inte själv tror på eller producerar. Speciellt om dessa uttalanden kommer från folk som själva tjänar pengar på hifi. Omvänd och billig marknadsföring skulle jag vilja kalla det.
Oerhört magstarka ord från en person som på ett annat forum skrivit:
"jag bjuder gärna på underhållningen om det kan hjälpa till att få bort SD-kuddarna från marknaden."
Karln gör ju knappast någon reklam för sina skapelser utan tvärtom.
Sanoj skrev:Karln gör ju knappast någon reklam för sina skapelser utan tvärtom.
![]()
![]()
![]()
..Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom
![]()
Mannen lever ju på att kränga hifi plus div. kringutrustning
Öhmans skenhelighet lyser ganska starkt igenom.
// Jonas
.
paa skrev:Timbre skrev: Däremot är jag rent allmänt misstänksam mot förekommande "konsumentrådgivarstrategier" där det ingår att nedvärdera produkter man inte själv tror på eller producerar. Speciellt om dessa uttalanden kommer från folk som själva tjänar pengar på hifi. Omvänd och billig marknadsföring skulle jag vilja kalla det.
Oerhört magstarka ord från en person som på ett annat forum skrivit:
"jag bjuder gärna på underhållningen om det kan hjälpa till att få bort SD-kuddarna från marknaden."
Timbre skrev:Jasså, du var så insyltad. Ja, det borde jag ha förstått.
Hos mig passar SD-kuddarna bäst ju längre bort de kommer från apparaterna och där finns det annat som är billigare men du kanske redan har blindtestat...?
Jag kränger inga kuddalternativ och inget annat heller för den delen.
Bara så du vet.
Jag förstår dom som använder Transparent kablar, dom behövs för vissa undermåliga konstruktioner
Vee-Eight skrev:Det ärINTE ok att ge igen och svar på tal.
Sanny_X skrev:Vee-Eight skrev:Det ärINTE ok att ge igen och svar på tal.
Bäst att hugga först med andra ord.
![]()
![]()
![]()
..Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom
![]()
// Jonas
.
![]()
![]()
![]()
![]()
// Jonas
.
patrikf skrev:Det är lite dumt att racka ner på "dom andra" som tror på magi och trollkonster. Det gör vi nog alla mer eller mindre, vare sig vi "tror" på INO, Transparent eller ATC...
Jag tror att vi påverkas och tror och vill vara trygga i vår förvissning om att vi har rätt. Och att det GÖR att det "låter" bra.
Ap ap ap, nu fick jag vatten på mitt kuvert! Det klart man vill ha högkvalitativ kabel som påverkar signalen så lite som möjligt. Sådan kablar kan man dock få för billiga pengar (har jag kommit fram tillTimbre skrev:Antikvalitetskabeltråden ser ut att ha gått över i en fas av kuddkrig...
Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.
Det är annat är skiten du betalar dyra pengar för att leva i ett okunnigas vakuum och tro på magi och trollkonster!
mats skrev: Ekk blir för skrikigt har jag hört någon säga. Vet inte om det var personen själv som blev skrikig eller musiken
Martin skrev:Sanoj: Vad vet du om Ingvar egentligen? Du tror han sitter och ljuger eller?
Han har berättat att han tjänar sina pengar på sitt ordinarie jobb och senaste tiden har han räknat ut att han tagit för lite betalt för högtalarna och förlorat en hel del pengar på det. Tror du han sitter och ljuger eller? Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet.Varför skulle han ljuga om något sådant?
Sanoj skrev:Martin.
Som svar på hela ditt inlägg kan jag väll skriva...Ja.Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet.
Han hade ju ingen marknadsföring hävdade ni väll...
// Jonas
.
Nefilim skrev:Martin skrev:Sanoj: Vad vet du om Ingvar egentligen? Du tror han sitter och ljuger eller?
Han har berättat att han tjänar sina pengar på sitt ordinarie jobb och senaste tiden har han räknat ut att han tagit för lite betalt för högtalarna och förlorat en hel del pengar på det. Tror du han sitter och ljuger eller? Det är ju jättesmart marknadsföring att blåljuga hela sin trogna kundkrets rakt i ansiktet.Varför skulle han ljuga om något sådant?
Jag har aldrig träffat IÖ personligen, men en analys av hans inlägg på detta forum visar att han är en mycket ödmjuk, kompetent och vis man som inte är ute efter att profitera på andra människor!
Jag uppfattar honom som en eldsjäl Sådana personer blir sällan eller aldrig blir rika på sina kunskaper och/eller intressen!
subjektivisten skrev:Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.
Timbre skrev:subjektivisten skrev:Öhman har flera gånger berättat att han FÖRLORAR på sälja sina högtalare.
Vad företagsledare Öhman påstår är helt ointressant. Bokslut kan styras på många sätt och frågan kan endast ses ur ett kundperspektiv. Görs akustikkonsultationerna gratis eller mot reseersättning och högtalarna överlåtes till självkostnadspris, ja då är det ideell verksamhet. Om inte är det profit och svaret har ni bara själva...
Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.
Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.
niklasz skrev: Att begära att utsagor om kablars olika ljudande egenskaper skall backas upp av blindtester borde inte på något sätt vara anmärkningsvärt. Det är snarare en självklarhet som inte har det minsta att göra med någon persons ekonomiska aktiviteter.
Och vilka fördelar har de?
Att man i lugn och ro kan utvärdera en pryl under en längre tid. Oftast brukar man sedan ha en klar bild av för och nackdelar.
Det finns ju inget som hindrar att blindtestet läggs upp så att man får lång tid att bekanta sig med testobjektet.
niklasz skrev:Sanoj skrev:Att man i lugn och ro kan utvärdera en pryl under en längre tid. Oftast brukar man sedan ha en klar bild av för och nackdelar.
På vilket sätt skulle detta vara en fördel framför blindtest? Det finns ju inget som hindrar att blindtestet läggs upp så att man får lång tid att bekanta sig med testobjektet.
Vad strider vi om då. Då har du ju hittat ditt sätt att testa kablar.
Hur många har du testat med denna metod
niklasz skrev:Sanoj skrev:Vad strider vi om då. Då har du ju hittat ditt sätt att testa kablar.
Hur många har du testat med denna metod
Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier.
dimitri skrev:Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.
Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.
dimitri skrev:Timbre skrev:Dina spekulationer står jag helst över
Jag förstår mycket väl att du gör det, för som sagt är det smärtsamt.
Vi lyssnar dessutom ibland efter olika saker. Några kanske struntar i att diskanten droppar någon dB (eller vad det nu kan vara för skillnad) för att kabeln kanske är positiv i andra avseenden. Kanske kabeln "släpper fram" något som man normalt inte mäter upp och som den teknikfixerade inte ens hör?
Det är ganska trist med alla snusförnumstiga tekniknissar som alltid ska berätta om vad som är det enda riktiga. Och hur fel alla andra har.
Hur snurrig är du nu?phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.
Om det däremot inte stämmer så är nog en stämning pga ärekränkning och förtal nära till hands. Att utpeka en person som lögnare i en offentlig debatt är inte en legal retoriktaktik utan en ärekränkning. Det ser jag som väldigt allvarligt.
Fast då skulle man ju även polisanmäla NK för att de säljer designerjeans för 5000:- paret. Jättedyra, fullständigt onödiga och ändå... alldeles nödvändiga(för vissa
)
Kaffekoppen skrev:Hur snurrig är du nu?phloam skrev:Kaffekoppen skrev:Ja, jag funderar på om det inte kan tänkas vara polissak. Det har framförts att en person här på forumet ljuger och dessutom manipulerar sin kundkrets. Det är naturligtvis ett mycket allvarligt påstående och om det stämmer torde det vara slutet på den firman.
Fast då skulle man ju även polisanmäla NK för att de säljer designerjeans för 5000:- paret. Jättedyra, fullständigt onödiga och ändå... alldeles nödvändiga(för vissa
)
Bill50x skrev:Varför ska de som köpt dyra kablar med nödvändighet känna sig lurade? Dom kanske faktiskt är nöjda med såväl kabelköpet i sig som det ljudmässiga resultatet. Om nu kablar KAN påverka ljudet så är det kanske den lilla färgningen man önskar som en sista fintrimning?
dimitri skrev:Bill50x
Jag håller helt med dig. Timbre och Sanoj och alla andra får ha vilka kablar de vill och glädjas åt dem, du med. Saken kommer dock i en annan dager när dessa personer ids att framföra oförskämdheter i sina inlägg, det är deras rätt, men då har de så att säga frivilligt blottat sina strupar för vargar, varav jag är en.
dimitri skrev:Tråden handlar om kablar. Ingvar har delat med sig sin syn på kablar och erfarenhet därvidlag. Det har flera andra gjort. Timbre och Sanoj har tacksamt passat på att styra tråden åt ett det enda hålet de kan. Att misstäkliggöra Ingvar. Det upprepas alltid med kväljande monotonitet. De skadar bara sig själva.
Vilka motiv kan de tänkas ha? Jag kan bara spekulera såklart men ett i mina ögon rimligt motiv är att de sitter där med kablar för Xx10^5kr (om inte 10^6) och känner sig som lättlurade idioter alternativ kämpar med alla medel för att inte känna sig som sådana. Och det gör ont, det är anledningen till att skriva inlägg för att tillfoga smärta.
niklasz skrev:Jag har inte testat någon kabel. Det räcker för mig att en kabel framstår som vettigt konstruerad i enlighet med välkända och välbeprövade fysikaliska teorier.
Det är sådana här uttalande som ger mig vatten på min kvarn. Om man bara väljer produkter efter testade mätdata har man för det första missat en av de roligare sakerna med Hifi som hobby. Personligen tycker jag att det är de egna erfarenheterna som är roligast.
För det andra har man då lagt sitt val av grejor i någon annans händer, och man har själv ingen koll på om de uppgivna testresultaten är relevanta.
För det tredje så missar man ju då möjligheterna att kritisk granska de skillnader som kan finnas, trots mätmässigt lika resultat. Alternativt finna att något som inte mäter perfekt ändå har "det" (eller upptäcka att något som mäter "perfekt" ändå inte låter rätt).
en, vi blir alla saliga på vår egen tro. Tycker vi att Hifi enbart är baserat på mätdata och konstruktionsprinciper - be my guest
Själv föredrar jag ett mer öppet sinne än så.
Rydberg skrev:Yepp, idag har det nästan bara blivit klassiskt, via EKK och CT100guru skrev:Visst är det skoj att lyssna på musik ??
Dimitri, jag tycker att man får ifrågasätta uppgifter från företag. Ingvar har ju valt själv att ge information om sin och företagets ekonomi i reklamen.
Sanoj skrev:Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras.
---
Timbre skrev:Att blufförklara en produkt är helt okey men att kalla en hifikrämare för hifikrämare är ett påhopp.
Sektkänslan växer men lycka till!
Rydberg skrev:Vad menar du egentligen med sektkänsla? Och vilka avser du?Timbre skrev:Sektkänslan växer men lycka till!
patrikf skrev:Rydberg skrev:Vad menar du egentligen med sektkänsla? Och vilka avser du?Timbre skrev:Sektkänslan växer men lycka till!
Känner du dig träffad?
Precis..patrikf skrev:Det var det jag menade, vad du trodde att "andra medlemmar" anser...
Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
// Jonas
Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.
Svante skrev:phloam skrev:Men egentligen, istället för att diskutera just kablar hit o dit, borde det inte en gång för alla hållas en generell debatt där man reder ut saker som placeboeffekter, psykologisk inverkan osv?
Jag tycker det vore jätteintressant. Kablar i sig är ju rätt ointressanta som prylar betraktat, men de tycks ha en förmåga att ställa vissa frågor inom hifi-världen på sin spets. En kabeldebatt utan kablar, typ
Ja, visst är det det det handlar om. Placebo.
Anledningen att kablar är så intimt förknippade med placebodebatten i hifisvängen är att det med få undantag kan förväntas att det inte ska finnas någon hörbar skillnad. När ändå folk säger sig göra det behöver man fundera över testmetoderna och just kabelfenomenet lämpar sig särskilt väl för att slipa metoderna.
Det påminner mig lite om en statistiker jag känner som blev anlitad i försök om parapsykologi. Vetenskapen har ju ännu inte funnit bevis för tex telepati, och när de utförde telepatiexperiment ställde det rätt stora krav på de statistiska metoderna. Parapsykologi var alltså ett utmärkt ämne att slipa metoderna med. Svaga samband som beror på metodfel visar sig ju inte förrän man undersöker något där det verkligen inte finns några samband alls.
På samma sätt är det med blindtester och kablar. Lyssnar man öppet introducerar man ett metodfel; man tillåter annat än ljudet påverka omdömet om ljudet. Eftersom det inte finns några hörbara samband alls om kabeln bara är någorlunda vettig, så kommer metodfelen att börja synas och misstolkas som verkliga skillnader.
Ska man undersöka det osannolika måste man ställa stora krav på testmetodiken, annars blir undersökningen värdelös. Så är det bara.
Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
// Jonas
Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.
/D
patrikf skrev:Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
// Jonas
Du har visserligen helt fel om Öhman som person, hans uppsåt och hans verksamhet med det är alltid bra att vara tydlig med hur man ser på saker och ting. Det blir lättare att kommunicera. Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling. Utan ömsesidigt förtroende för att uppgifter om enkla objektiva fakta är korrekta så får man nog se det som osannolikt att mer abstrakta resonemang skall kunna sluta i ömsesidig förståelse.
/D
--snip-- Menar du att IÖ´s påståenden om företagets ekonomi är "objektiva fakta"?
Mitt intryck är att mycket IÖ skriver tas som "objektiva fakta" av många här.
Hetsporren skrev:Dahlqvist skrev:Sanoj skrev:Nu får du väl ge dig ändå. Han är ju lika mycket hifikrämare som de andra företagen du stör dig på. Du fattar väl att han hänger på forumet just för att synas och höras. Tror du Öhmans medverkan på div. fora har missgynnat honom![]()
Om man misstänker att en part i en diskussion har en dold agenda och dessutom ljuger för vänner och bekanta så är det svårt att föra en meningfull dialog via skriftväxling.
Har Sanoj någonsin fört en meningsfull dialog på detta forum?
patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint -- snip --.
patrikf skrev:Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".
patrikf skrev:Givetvis finns det inget samband mellan vinst och kvalitet, vad jag vet. Men vetskapen om att den jag köper av inte gör nån vinst på mig gör att jag känner att jag gör en bra affär- får mkt för pengarna.
Bill50x skrev:Jahaja. Och hur har du tänkt att den som säljer något till dig ska överleva? Att du jobbar gratis utan lön betyder ju inte att andra kan unna sig den lyxen...
niklasz skrev:Någon sorts koppling kan nog vinst ha med kvaliteten, för driver man verksamheten utan vinst för länge är risken stor att den upphör. Då blir det ingen kvalitet heller.
Birger skrev:Nu har ju ormoljebranschens främsta företrädare fått tråden dit dom vill. Bort från själva sakfrågan om lurendrejeriet med kablar och till IÖs eventuella vinster på sina alster.
Trist att en moderator från dyrhifibutikernas forum går in här med skräpinlägg men det visar kanske kvaliteten på det forumet.
![]()
För några år sedan fanns det flera som ville ordna till en heldag med att testa kablar enligt alla konstens regler. Lurendrejarna med sina fiiina kablar var inte intresserade. Kanske vi skall strunta helt i dom och försöka ordna en träff ändå. I värsta fall kan man ju köpa ett par ex transpirens kablar på öppet köp och jämföra med olika typer av kablar. Det vore väldigt intressant![]()
En annan ide är ju att knalla in på Hifi-Consult med ett par EKK och jämföra själv på dom dyra systemen där. Eftersom Sladd och gänget är bergsäkra på sin sak välkomnar dom nog ett sådant alternativ. Eller...
Birger skrev:
Trist att en moderator från dyrhifibutikernas forum går in här med skräpinlägg men det visar kanske kvaliteten på det forumet.
![]()
patrikf skrev:Eftersom IÖ(INO) har gjort "ickevinsten" i företaget till en salespoint så tycker jag inte att man ska tro blint på det.
I fallet INO så TROR jag att det är så också, även om jag inte har full insyn som jag tycker behövs för att kunna tala i termer av faktum.
Sen tycker jag inte att det ska behövas förtroende för att kunna kommunicera om argumenten är "självbärande".
dimitri skrev:Tråden handlar om kablar.
Timbre skrev:dimitri skrev:Tråden handlar om kablar.
En riktig iakttagelse - Grattis!
Samtidigt är denna tråd i mängden av kabeltrådar det senaste exemplet på några av de stolar där du har parkerat genom åren Ingvar Öhman. Informatören, debattören och konsumentupplysaren Ing Oehman. Skrapar man på ytan så finns det mer...mycket mer.
Nätverk i form av föreningsverksamhet och mailinglistor, tre forumsarkiv (kanske fler?) med en sådan mängd lagrad information och debattinlägg att man inte kan bli annat än imponerad. Föreläsningar och artiklar, testrapporter och redovisningar i MoLT. Detta gör dig unik i den svenska hifibranschen och tycker du verkligen att det är förenligt med försäljning av hifiprodukter och hifitjänster - oavsett om företagen går med vinst eller förlust?
Det finns en fin liten teckning i mina MoLTar - Ingvar Öhman utrustad med taktpinne. Utgår från att den är självironisk men den fångar upp stämningen på ett förtjänstfullt sätt. Unik taktik hade varit ett bra namn på den skissen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster