Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Är det lagligt med kablar egentligen?

Inläggav overture » 2006-05-09 16:25

Kom att tänka på det för ett tag sen. Är det överhuvudtaget lagligt att marknadsföra kablar som ljudförbättrande komponenter i en musikåtergivningskedja? Jag är fullt medveten om att det finns små skillnader mellan olika kablar som i vissa fall tydligen är hörbara för vissa men det är ju alltid frågan om ytterst små förändringar.
När man som ovetande på området tex ska köpa sig sin första fina stereo så är det väldigt lätt att bli vilseledd som konsument.
När jag själv köpte min första "fin-stereo" så minns jag hur försäljaren propsade på att jag skulle "balansera" utrsutningen och inte ha billiga "skräpkablar" i systemet. "Det är som att stoppa in en ferrarimotor i en VW" och liknade kommentarer kommer jag ihåg att han använde. Det slutade med att jag köpte på mig en signalkabel för 1000 kr och högalarkablage för liknande summa. I samanhanget vet jag att många anser detta vara billigt för kablage men man bör sätta det hela i perspektiv tycker jag. För 2000 kr kan man faktiskt inhandla vädigt mycket intressanta saker. Med den kunskap jag skaffat mig nu hade det aldrig varit aktuellt att köpa dessa sladdar. Jag känner mig lurad som konsument.
Vad finns det för regler runt denna typ av produktmarknadsföring och försäljning? Visst bör man vara beläst som konsument men det kan vara svårt att sätta sig in i alla områden.
Ska jag köpa sladdar som kostar mycket vill jag göra det av rätt anledning, dvs att det fungerar och att de är estetiskt tilltalande.

Åsikter? Erfarenheter?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-09 16:27

Ett intressant ämne som har varit på tapeten tidigare:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... dsf%F6ring

Därmed inte sagt att det inte är värt att ta upp igen med andra synvinklar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-09 16:50

Jag känner mig lurad som konsument.
Jag gick på ungefär samma sak i början av mitt hifiintresse. Det verkar dessutom vara ett vanligt problem (jag ser det som ett problem, ja). Inte som tobaksindustrin direkt, här handlar det ju bara om pengar i sjön och inte att folks hälsa går åt, men åt det hållet är det. Vilseledande marknadsföring.

Jag tror det är många som känner igen sig i detta att man "gått på" kabelmyten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-09 16:54

Jag kommer på 2 skæl att ingen gør någon bedrægerianmælan:

- Dom som køpt vill inte erkænna att dom blivit lurade, i dom få fall dom upptæcker att så ær fallet. Dessutom ær kablar en kul grej att mecka med, en del av HiFi-hobbyn før många. Det finns alltså inget intresse att få till en førændring.

- Dom som vet vad det ær køper inte och bryr sig heller inte så mycket. Det ær ett fritt land och folk får køpa bajs før sina pengar om dom vill. Information om hur och varfør saker fungerar som det gør finns fritt tillgænglig før vem som helst.

Sedan har vi branchen med tillverkare och butiker, som gærna ser økade inkomster før egen del. Och så, førståss, den mest illaluktande delen av branchen, HiFi-blaskorna, som man kunde tro innehøll konsumentinformation... I sjælva verket ær det bara annonser, en del av dom førklædda till recensioner dær någon recensent svamlar om "sværta mellan noterna", "luftigare ljudbild", "bæsta diskanten jag hørt" och annat blaj.

Ær det några som ska ha skit, så ær det just dom komersiella HiFi-tidingarna, som påstår sig skriva før læsaren, men som bara gøder sig sjælva och branchen, genom sina osakliga och flummiga artiklar som får folk att køpa alla møjliga bluff-produkter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-09 17:24

Sedan har vi branchen med tillverkare och butiker, som gærna ser økade inkomster før egen del. Och så, førståss, den mest illaluktande delen av branchen, HiFi-blaskorna, som man kunde tro innehøll konsumentinformation... I sjælva verket ær det bara annonser, en del av dom førklædda till recensioner dær någon recensent svamlar om "sværta mellan noterna", "luftigare ljudbild", "bæsta diskanten jag hørt" och annat blaj.

Ær det några som ska ha skit, så ær det just dom komersiella HiFi-tidingarna, som påstår sig skriva før læsaren, men som bara gøder sig sjælva och branchen, genom sina osakliga och flummiga artiklar som får folk att køpa alla møjliga bluff-produkter.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Du kan ju skriva Baloo..

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-05-09 17:33

Läser man kabeltillverkarnas specifikationer så svänger de sig med flummiga uttalanden som varken kan bevisas eller motbevisas. De är nog försiktiga med att påstå att en produkt har några reella egenskaper. Därför blir det nog ganska svårt att få konsumentverket att granska det, i synnerhet som nämda verk förmodligen inte har kompetens nog.

Därför blir det lite av fritt fram och pengar kastas i sjön i onödan.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-09 17:35

Jag tror ju iofs inte att just hifitidningarna ser ut som de gör beror på ondskefulla giriga planer att lura någon utan det har sina naturliga förklaringar. De innehåller den typen av journalistik som de flesta hifikonsumenter känner igen sig i. De testar på samma sätt som många hifikonsumenter gör, drar samma typer av slutsatser osv. Det är primärt inte kunskapsbaserad och kritisk journalistik det handlar om utan populärjournalistik. Tidningarna skriver det målgruppen vill läsa helt enkelt oavsett sanningshalt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 17:40

jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....så många annonsörer finns det inte att tidningarna kan strunta i om några kunder blir sura för ett objektivt test...

nåja jag brukar köpa nån tidning ibland å skumma bland bilderna... men man kanske borde sluta helt för att protestera mot ovanstående? fast det är ju lite taskigt pga moment 22 som inträffar för tidningen..dom ska ju också ha mat på bordet (håkan med ett försök till ödmjukhet)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-05-09 18:34

Jag tror också dom är köpta.

Tidigare tänkte jag inte riktigt på den möjligheten utan tyckte bara att
dom pratade strunt. :roll: :lol:

Vh :P

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-09 18:58

jag tror hifiblaskorna är 100% köpta...så enkelt är det....

Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.

....Eller var det inte det vi diskuterade.. 8)

// Jonas

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 19:05

Det skulle vara kul om konsumentverket eller Råd&Rön gjrorde om den senaste testen som Hifi&Musik hade...

Eller världens bästa program - REA - där barn testar saker och ger omdömen. Bland annat tyckte jag om testet där de kollade upp termosar som ansågs vara okrossbara med hjälp av en pansarbandvagn. Det gav perspektiv på begreppet okrossbart 8O 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 19:05

Sanoj skrev:

Njaee, 99% är nog köpta, men det finns en och annan som faktiskt snor tidningarna..
Klart man ska vara ärlig och köpa tidningarna och inte ägna sig åt stöld. Pressbyrån och dylika butiker lever ju8 faktiskt på att tidningarna köps.

....Eller var det inte det vi diskuterade.. 8)

// Jonas

.

tror du verkligen det finns 1% som tycker det är värt att sno tidningen? eller kan man kalla det sno när varan inte har något värde :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-09 19:13

Var nu snäll mot lille Sanoj. Tänk om han upptäcker att hela hans illusion om dyrkablar brakar ihop.. :twisted:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-09 19:15

Birger skrev:Var nu snäll mot lille Sanoj. Tänk om han upptäcker att hela hans illusion om dyrkablar brakar ihop.. :twisted:

han är väl medveten ;) men finns det nån anledning att sluta sälja saker med flera 1000% avans? :roll:

fast jag ska inte vara så negativ...dock går vibbarna mot tex kirby...dammsugarna ;)

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-05-09 19:36

Måste bara citera lite från senaste numret av hifi&musik !

"Kabel: Kimber

+: Romantiskt vackert ljud. Homgent. Mjukt utan att tappa detlajer!

- : något färjad

= : Kimber har ett lika okomplicerat som lätttillgängligt ljud. En härligt mysig och intim klang som lär tillfredställa anhängare under mycket lång tid!
Pris: 12.220kr"
Va bra då vet vi det!! Då lägger vi EKK mm till historien

:wink:

P.S

Högtalartestet var nog än värre att läsa! 8O

D.S

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-05-09 20:10

Sanoj skrev:

.

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-09 21:58

Tycker du att Molten är bättre Sanoj?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-05-09 23:20

Jag slutade köpa Hfi & Musik när jag gick i gymnasiet i början på 80-talet, meningslös tidning som jag såg det då, och som tur är var det många år kvar innan kabel-"testerna" skulle börja när jag slutade köpa blaskan ;)

Varför köpte jag den öht en gång i tiden?

Jo, jag tittade faktiskt på bilderna, eftersom jag inte hade råd att köpa all snygg dyr-hifi själv :D

Men, dom hade faktiskt ganska mycket skivrecensioner på den tiden, så helt bortkastat var det inte och så minns jag dessutom massor av produkter som idag benämns Vintage och dyrkas av en del. Om dom vrekligen var bra eller inte vet jag förstås ej :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-09 23:24

Liknande historia som jag - men jag satt och läste gratis på biblioteket i Älvängen istället ;-)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 00:15

Men är det verkligen så att de ljuger? man får ju inte glömma att det finns de som tycker sig höra skillnad. Dels handlar det väl helt klart om placebo och dels om att en kabel faktiskt kan ge en förändring av ljudbilden, därmed inte sagt att förändringen är en förbättring.
Sedan innebär det ju olika saker med att en kabel är en förbättring. Det kan ju dels innebära att kabeln faktiskt.se har mindre påverkan av signalen, dels kan det handla om att påverka en befintlig distorsion på ett sådant sätt att den upplevs som trevligare.

OOps...känner ni också att den evigt snurrande kabelldebattsvirveln kom hotande nära nu?

Får att hålla sig till tråden: Ja, det är fel så som kablar (och många andra hifikomponenter) presenteras idag. Fram för "hard facts" vad gäller kablar.

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-10 06:13

Klart att det är skillnad på kablar och kablar.

Jag bytte min gamla signalkabel en såndär "vanlig" tunn historia som följt med nån gamal cd-spelare eller nått någon gång i tiden till en AUDIOQUEST G-Snake Pris: 400 kr/1mx2
skillnaden var väldigt märkbar. 8O

Testade även att byta mina LINN K20 för 75 kr/m till ja just det vanlig EKK och märkte där ingen skillnad alls.

Men är det så stor skillnad på t.ex en signalkabel för 300 spänn och en i en fin trälåda med sammetsinlägg och glaslock med priset en normal månadslön?

Det tror inte jag att det är iaf inte särskilt mycket då man kommer till det hörbara möjligtvis till utseendet men där tror jag det tar slut på skillnader. :wink:

Sen kanske skillnader hörs och avgörs olika i olika anläggningar.
Senast redigerad av Grismannen 2006-05-10 06:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 06:17

Förbjudas tycker jag är lite märkligt, det är ju ändå ett hyfsat fritt val att köpa dyra kablar men visst finns det mycket humbug inom hifi. På senaste arkenmässan satt jag och lyssnade på den omstridde dansken som demade nordostnätkablar. Med allsköns bullsnack och diverse knep försökte han övertyga folk att det gick att höra tydlig skillnad.

Mina kompisar som inte bryr sig så mycket om tvåkanal var först imponerade men sedan jag bad dom stänga ögonen och inte lyssna på dravlet utan bara försöka lyssna så hörde dom ingen särskild skillnad förutom att utnivåerna naturligtvis inte var kalibrerade.

Det blev några skojiga kommentarer om vilken nätkabel som lät högst :D

Syvende och sist är det ju ändå individens val som styr och det gäller att stå emot försäljarens mest märkliga argument och be att få lyssna med kalibrerade utnivåer och gärna blint. Hör man skillnad då och tycker att det är värt pengarna så visst..

Det vore kul att få vetenskapliga fakta kring olika kablar och hur och om dom verkligen förändrar ljudet. Den faktan lär inte tas fram av en annonsberoende fackpress :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-10 07:46

pinnen skrev:Det vore kul att få vetenskapliga fakta kring olika kablar och hur och om dom verkligen förändrar ljudet. Den faktan lär inte tas fram av en annonsberoende fackpress :wink:

Tur att du kan læsa den faktan hær på fatkiskt.se. Helt Gratis!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-10 08:50

Sanoj

....Eller var det inte det vi diskuterade..

// Jonas

Ditt inlägg tyder på att du är en dålig förlorare, och att du representerar samma typ av lurendrejeri. Varför inte erkänna det.

Mvh

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 10:04

woland skrev:Sanoj

....Eller var det inte det vi diskuterade..

// Jonas

Ditt inlägg tyder på att du är en dålig förlorare, och att du representerar samma typ av lurendrejeri. Varför inte erkänna det.

Mvh

EEE, nej inlägget betyder att han skämtade. Ett roligt skämt :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-10 10:34

Woland:

Jag tycker det var ett onödigt lågt inlägg. Det för inte debatten vidare på en vettig nivå.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Är det lagligt med kablar egentligen?

Inläggav DQ-20 » 2006-05-10 11:00

overture skrev:Kom att tänka på det för ett tag sen. Är det överhuvudtaget lagligt att marknadsföra kablar som ljudförbättrande komponenter i en musikåtergivningskedja? Jag är fullt medveten om att det finns små skillnader mellan olika kablar som i vissa fall tydligen är hörbara för vissa men det är ju alltid frågan om ytterst små förändringar.
När man som ovetande på området tex ska köpa sig sin första fina stereo så är det väldigt lätt att bli vilseledd som konsument.
När jag själv köpte min första "fin-stereo" så minns jag hur försäljaren propsade på att jag skulle "balansera" utrustningen och inte ha billiga "skräpkablar" i systemet. "Det är som att stoppa in en ferrarimotor i en VW" och liknade kommentarer kommer jag ihåg att han använde. Det slutade med att jag köpte på mig en signalkabel för 1000 kr och högalarkablage för liknande summa. I samanhanget vet jag att många anser detta vara billigt för kablage men man bör sätta det hela i perspektiv tycker jag. För 2000 kr kan man faktiskt inhandla vädigt mycket intressanta saker. Med den kunskap jag skaffat mig nu hade det aldrig varit aktuellt att köpa dessa sladdar. Jag känner mig lurad som konsument.
Vad finns det för regler runt denna typ av produktmarknadsföring och försäljning? Visst bör man vara beläst som konsument men det kan vara svårt att sätta sig in i alla områden.
Ska jag köpa sladdar som kostar mycket vill jag göra det av rätt anledning, dvs att det fungerar och att de är estetiskt tilltalande.

Åsikter? Erfarenheter?

Klart att det är lagligt. Man får ljuga om kablar lika väl som om tvättmedel, ansiktskräm eller motorolja. Om det inte drabbar någon på ett skadligt sätt (mer än att man blir av med pengar) så är detta konsumentintresse inte något som lagstiftaren betraktar som föremål för tvingande lagstiftning. Konsumenten har ett tungt ansvar i en marknadsekonomi att göra goda val även om vi i Sverige kanske invaggats i tron att det finns någon som skyddar oss (eller borde göra så). Att betala för "ingenting" är ju närmast legio i dagens samhälle. Jag ser överhuvud taget ingen skillnad på att betala dyrt för en kabel eller betala dyrt för ett par brallor där det i båda fallen inte finns någon viktigt skillnad i funktion eller produktionskostnad. Jag skulle vilja påstå att det är mer sympatiskt att sälja dyrkablar eftersom många "audiofiler" bedriver ett mer medvetet självbedrägeri än vad den typiske konsumenten av modekläder gör. Modern konsumentmarknadsföring går i stora drag ut på att förvilla konsument och hindra rationella val samtidigt som man får kunden att känna sig nöjd. Glada grisar skall vi vara. I fallet med dyrkablar känns denna förvillning mer uppenbar. När det gäller kläder, kylskåp och bilar är det svårare att upptäcka, troligtvis pga av de som jobbar med marknadsföring inom dessa branscher är betydligt mer slipade än de entusiaster som kränger kablar.

För den konsument som vill göra rationella val finns det goda möjligheter att göra så i en marknadsekonomi men tro inte att tillverkarna gör det åt dig. Att lära sig mer om produkten från oberoende källor, läsa produkttest osv är vad man har framför sig. Eller så köper man den mest sålda produkten inom en viss kategori: det brukar bli en acceptabel lösning i längden och kräver minimal insats i form av sökning och kunskapsinhämtning.

/D

PS. Hifi-försäljare allmänhet verkar inte precis vada i pengar och är föremål för samma typ av kollektiva påverkan som köparna. Om en hifi-försäljare ger usla råd beror det inte nödvändigtvis på att personen i fråga är usel. De flesta vill nog faktiskt sina kunder väldigt väl och vill att de skall komma tillbaka. Men undantag finns säkert även här.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 11:40

Super bra inlägg Dahlqvist. Tack!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 11:48

Jag skulle vilja påstå att det är mer sympatiskt att sälja dyrkablar eftersom många "audiofiler" bedriver ett mer medvetet självbedrägeri än vad den typiske konsumenten av modekläder gör.

Ett helt strålande inlägg :D

Däremot är jag mer tveksam till hur hifihandlaren resonerar. Jag har personligen råkat ut för handlare som påstår att det måste vara något fel på mina öron eftersom jag inte kan höra den avgrundslika skillnaden det är mellan kablar för 200kr metern och 10000kr metern. Det har ju förekommit en hel del sådana inlägg här och i andra forum också när det gäller ämnet kablar och blindtesta vill dom absolut inte. Jag tror tom att det finns en handlare som envist hävdar att blindtest är den absolut sämsta metod för att utvärdera kablar mm på olika hififorum. Tror fan det, han skulle antagligen tappa tron på både sin egen hörselförmåga och ev inkomsttapp om fler fick upp ögonen (öronen?) genom vetenskapligt genomförda blindtester
:P

P.S: JAg är inte medlem i LTS men kan inte hitta någon metod som är bättre än ett rätt utfört blindtest till att utvärdera hifi.

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2006-05-10 12:08

Jag har personligen råkat ut för handlare som påstår att det måste vara något fel på mina öron eftersom jag inte kan höra den avgrundslika skillnaden det är mellan kablar för 200kr metern och 10000kr metern.

Jag tycker att det liknar "Kejsarens nya kläder" ganska mycket, kanske är det dags att låta ett barn göra bedömningen. De ar ju i allmänhet ganska klarsynta.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-05-10 13:43

Vee-Eight skrev:Woland:

Jag tycker det var ett onödigt lågt inlägg. Det för inte debatten vidare på en vettig nivå.

Ger man sig in i leken, får man leken tåla. Jag uppfattade iaf det som ett fortsatt skämtande. Om än med en viss underton, något som även jonas :wink: bidrog med.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-10 13:49

Om jag förstått det här med kablar någorlunda rätt så handlar det väl om att kabeln inte ska "favorisera" eller negativt påverka en viss frekvens i den elektriska signalen, samt att impedans och allt vad det heter helst ska matchas mot den apparat den ska användas till.

Är detta korrekt resonerat? för om man börjar på detta sätt, så är det ju bara att börja mäta olika kablar. Om det sedan i ett blindtest skulle visa sig att den kabel som mätte bäst, inte var den som lät bäst (förutsatt att allt annat i kedjan är så korrekt som möjligt), då får man väl börja ta sig en funderare.
Men frågan är väl hur många hifiskribenter som går tillväga på detta sätt :?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 14:14

ekeponken skrev:Om jag förstått det här med kablar någorlunda rätt så handlar det väl om att kabeln inte ska "favorisera" eller negativt påverka en viss frekvens i den elektriska signalen, samt att impedans och allt vad det heter helst ska matchas mot den apparat den ska användas till.

Är detta korrekt resonerat? för om man börjar på detta sätt, så är det ju bara att börja mäta olika kablar. Om det sedan i ett blindtest skulle visa sig att den kabel som mätte bäst, inte var den som lät bäst (förutsatt att allt annat i kedjan är så korrekt som möjligt), då får man väl börja ta sig en funderare.
Men frågan är väl hur många hifiskribenter som går tillväga på detta sätt :?

Ja då väljer man den som lät bäst.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-10 15:34

Men Mats...hur vet man att en kabel låter?? tillför den någon form av färgning eller skär den i något register eller hur menar du??

Är det verkligen bra om en kabel "låter" ?? :wink:

Fast om vi går on-topic igen så kan vi nog räkna med att tillverkare, handlare, mässdemare mm kommer att fortsätta tala om kablar mm fantastiska inverkan på ljudet och dom kan göra det ostraffat.
För min egen del tycker jag inte särskilt synd om mig själv för att jag har lurats att köpa Audioquest, Purist Audio, Supra eller Van den Hul kablar (signal). Dom har jag kvar och tar fram ibland och skrattar åt mig själv och min dumhet. P-A kabeln är faktiskt den dyraste men också klart den sämsta. Det har varit nyttiga läropengar :oops:

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-05-10 15:45

pinnen: Varför inte sälja kablarna om dom bara ligger och skräpar? :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-10 16:24

pinnen skrev:Men Mats...hur vet man att en kabel låter?? tillför den någon form av färgning eller skär den i något register eller hur menar du??

Är det verkligen bra om en kabel "låter" ?? :wink:

Fast om vi går on-topic igen så kan vi nog räkna med att tillverkare, handlare, mässdemare mm kommer att fortsätta tala om kablar mm fantastiska inverkan på ljudet och dom kan göra det ostraffat.
För min egen del tycker jag inte särskilt synd om mig själv för att jag har lurats att köpa Audioquest, Purist Audio, Supra eller Van den Hul kablar (signal). Dom har jag kvar och tar fram ibland och skrattar åt mig själv och min dumhet. P-A kabeln är faktiskt den dyraste men också klart den sämsta. Det har varit nyttiga läropengar :oops:

Den som framför musiken bäst, såklart. För jag tror att även man har sett mätdatan så kanske inbillningen är så stor eller placeboan att själva hjärnan inte kan ta bort den och då väljer man den som framför musiken bäst :D

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-10 18:40

Ja det där var ett bra inlägg Dahlquist!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-10 19:35

Fast det bluffas lika mycket i andra branscher. Systemet ägnar sig åt försäljning av tex viner till hutlösa priser. Dessa säljs i snygga förföriska förpackningar. Jag menar, även ett 50:- vin fyller ju sin funktion precis lika bra som ett för 5.000:-.

Ta ett billigt och ett dyrt vin och jämför. Det innehåller samma druva, möjligen från olika distrikt men det är gjort på samma sätt. Alkoholhalten är samma, färgen så snarlik det bara går och mängden densamma. Och rödvin, ja det smakar rödvin. Jämfört med skillnaden mellan en torsk och en gris är skillnaden så liten så det är bara löjligt att diskutera den.

För att inte tala om alla tidningar som mer eller mindre lever på att förstärka skillnaderna mellan olika viner. T.o.m etablerade och annars seriösa tidningar som DN, SvD och DI ägnar sig åt detta men även sk mattidningar och specialtidningar i ämnet.

Bluff och båg, det är vad det är.

/ B

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-10 19:47

Håller inte med dig Bill.

Jag tyckte i ett blindtest att ett dubbelt så dyrt vin var mycket godare än min vanliga favorittjut som kostar ca 100bagare. Så nu är Barbaresco från Italia min nya favvo :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-10 22:18

Birger skrev:Håller inte med dig Bill.

Jag tyckte i ett blindtest att ett dubbelt så dyrt vin var mycket godare än min vanliga favorittjut som kostar ca 100bagare. Så nu är Barbaresco från Italia min nya favvo :wink:

Placebo-effekt. En vanlig Ruffino Chianti för 69:- gör jobbet lika bra. Lägg till några tior och du får en sexigare flaska som imponerar på dina vinpimplande vänner som med nöd och näppe kan skilja på vitt och rött...

/ B

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-10 22:36

Ja varför dricker folk dyrt vin? Det är en bra fråga faktiskt, seriöst.

Det finns ju billiga och goda viner. Vad är det som gör ett snordyrt vin så fantastiskt mycket godare att man skulle betala ett pris som motsvarar 100 bra vinflaskor? Jag kan tänka mig att det har med hela grejjen att vinet är dyrt att göra. Är det dyrt så måste det ju vara bra. Det säger ju förståsigpåarna att det är så, man får vad man betalar för (eller var det: man får det man betalar för? :) ). Cirkelresonemanget alltså.

Eller att man antingen är så rik att det i sig blir själva grejjen att man kan köpa ett dyrt vin som ingen annan kan köpa och dricka bara sådär (det kan ju vara en njutning), eller att man är lite halvfattig och vill känna sig rik genom att köpa ett dyrt vin någon gång och dricka (med stora skuldkänslor efteråt), men det borde ju pirra mer i magen om man dricker ett vin som kostar sjukt mycket pengar som man skulle kunna göra något mycket roligare/bättre av.

Sedan har vi ju detta med image.

Och sist kanske någon knasboll som verkligen testat viner förutsättningslöst och kommit fram till att ett visst vin är särskillt gott som bara råkar vara dyrt, även om skillnaden inte alls är stor mot andra viner. Han kanske inte bryr sig i vad det kostar heller, pengarna är inte viktigt. Hans andra favorit kanske kostar 62kr, vem vet.

Jämförelsen med kablar haltar dock eftersom det är extremt svårt att ens alls höra skillnad mellan dyra och billiga kablar med liknande elektrisk uppbyggnad.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-10 22:37

Ingen placebo i blindtest här inte.. men det klart..vi kalibrerade inte vinglasen 8)

Fast om man kör upp på vägen igen så skall jag snart få låna ett par transplaranskablar från en kille på ett annat forum som tycker att jag är totalt obildad i ljud. Så vi får väl se om jag kan höra någon skillnad mot EKK eller Supra som jag har hemma. Honom tänker jag i gengäld bjuda på lite Highland Park (jag vet ju att Macscott är lika god men..) :P

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-05-10 23:04

Inte för att jag själv nånsin har märkt nån större skillnad kablar emellan... men alkohol som det många gånger pratas om i samband med olika tester (ex kabeltester) kan ju inte göra saken bättre eller?...:lol:

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2006-05-10 23:36

Bill50x skrev:Fast det bluffas lika mycket i andra branscher. Systemet ägnar sig åt försäljning av tex viner till hutlösa priser. Dessa säljs i snygga förföriska förpackningar. Jag menar, även ett 50:- vin fyller ju sin funktion precis lika bra som ett för 5.000:-.

Ta ett billigt och ett dyrt vin och jämför. Det innehåller samma druva, möjligen från olika distrikt men det är gjort på samma sätt. Alkoholhalten är samma, färgen så snarlik det bara går och mängden densamma. Och rödvin, ja det smakar rödvin. Jämfört med skillnaden mellan en torsk och en gris är skillnaden så liten så det är bara löjligt att diskutera den.

För att inte tala om alla tidningar som mer eller mindre lever på att förstärka skillnaderna mellan olika viner. T.o.m etablerade och annars seriösa tidningar som DN, SvD och DI ägnar sig åt detta men även sk mattidningar och specialtidningar i ämnet.

Bluff och båg, det är vad det är.

/ B

Bill nu är du ändå ute och cyklar lite. Vin produceras på olika sätt och smakar därav olika, många faktorer spelar in.
Att vissa distrikt lever på sitt namn och inte är värda sina pengar är en annan sak. Men visst fasen smakas det skillnad på vin och vin. Görs inte det är man antingen otränad eller har dåliga smaklökar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-10 23:54

Hur många här kan i blindtest särskillja fem olika flaskor med Merlotdruvor?

Jag kan kanske klara 40% och då super jag jämt ;-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-10 23:55

jag är nu ingen vinexpert...men ju dyrare dom brukar va desto äckligare :) å det betyder inte att den billigaste är god...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 00:04

Så du klara också 40% Håkan ;-)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-05-11 00:14

Martin skrev:Sedan har vi ju detta med image.

Jag antar att du avser det faktum att imagen (#) beter sig de flesta viner
förbluffande lika.

#) Man får visst skriva ihop allt möjligt nu för tiden. Inte bara idag,
ieftermiddag, istället och iögonfallande – utan också imagen(fallande?)! :o :?

Förresten trodde jag att vi var i HiFi-delen ...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

adagio

Inläggav adagio » 2006-05-11 01:03

Visst kan det tyckas vara stolleri att betala en viss summa för en given produkt oavsett om det är vin eller hifi-prylar, kablar eller bilar. Prisspannet är enormt, i en del test, blindtest, har sk vinkännare svårt att skilja på rött vin och vitt dito av samma druva, allt ska sättas in i ett sammanhang. Vissa viner fungerar bättre än andra i kombination med vissa råvaror, ett visst vin kan smaka bättre än ett generelt godare beroende på vilken ordning som det dricks eller till vad.
Vad som avgör vad vi tycker är rimligt beror till stor del på vår inställning/attityd och vår lön/tillgång till likvida medel.
Huruvida något skulle förbjudas tycker jag är en fånig frågeställning då mig veterligen ingen oskyldig har kommit till skada pga någons sjukliga intresse av dyrkablar.
Köp läget! Vissa tycker att det låter bättre med en viss dyrkabel eller billig dito, en del föredrar en 25-årig Ardbeg framför en Lord Calvert, vissa tycker det är rimligt att betala 1 160 000 Euro för en Bugatti EB 16,4 Veyron medans vi vanliga nöjer oss med en Volvo och en del tycker det är vansinne att betala mer än 5000 spänn för en bil (min farsa).
Själv skulle jag vilja ha råd med en sportbil, dricka lite bättre viner, ja, jag tycker att Amarone vinerna är godare än Masi, men får nöja mig med viner mittemellan. Den 10åriga Ardbeg får duga, men jag dricker med glädje en MacAllan från 1920-talet om någon bjuder, hade nöjet för ett tag sedan, visserligen en replika men ändå.
Man kan köpa fulwisky för några tior eller ge flera hundra tusen för en flaska, vad som är rimligt är upp till var och en.
För att citera ur boken Tjuvarnas marknad "Sverige är det enda land i världen där avundsjukan är starkare än könsdriften". Kan det vara så att det är räven som talar i vissa fall?
Det finns visserligen alvarliga fel i vissa löner och bonusar mm och det är det som gör att det finns en marknad för extrem lyx, jag tycker det är osmakligt med vulgärlyx, men lite smålyx för en vanlig knegare borde inte ses som kriminelt, jag tycker att mina lite, dyra kablar är lite lyx i tillvaron, är jag dum? Obildad? Lurad? Knäpp? Ja kanske lite knäpp.
Vad ska man göra för de pengar man tjänar då? Ge till en fattig och själv leva på nudlar? Knappast! Egotrippad och snål är man visst också.
Fy fan! NEJ TILL ALLT!!! (bra slogan, ska jag ha nästa 1:a maj)

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-11 08:38

adagio! Ett inlägg jag önskar jag skrivit själv! 8) Kanon!!!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-11 08:49

Fast å andra sidan finns det ju tydliga lättförståeliga tom vetenskapliga skillnader mellan en Lexus och en Daewoo.

Liiite svårare mellan en transplantage och en suprakabel kanske :?

Men vi får se, jag kanske blir transpirentfantast efter blindtestet...

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2006-05-11 09:03

Min mor, som är systembolagsanställd, har varit med på många blindtester av viner. Med jämna mellanrum hittar de några guldklimpar bland billiga viner, och så länge hon inte avslöjar prislappen är alla väldigt nöjda när hon bjuder på det. Startar någon ett vintekniskt sällskap nominerar jag henne till ordförande.

PS. Hidden Rock för 49:- ska tydligen vara ett fynd, passar till grillat. Tyvärr var det slut när jag besökte bolaget sist. DS.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-05-11 09:25

Adagio m.fl;

Självklart är det upp till var och en vad man tycker är prisvärt. Vill man lägga 30.000 på ett armbandsur så gör man det, även om man kan följa tiden lika bra på ett för några hundralappar! Vill man lägga ner tusenlappar på en designad kabelstump i trälåda så gör man det, även om den elektriska signalen hanteras på samma sätt i en kabel för några hundralappar! Vill man köra BMW i stället för Opel, så gör man det! (Osv...)

Problemställningen trådskaparen tar upp är emellertid inte detta. Utan om branschens ansvar gentemot konsumenterna. Det är förvisso (vilket några redan påpekat) inte olagligt att rekommendera en Mercedes SLC till en trebarnsfamilj som behöver en rymlig och billig bil att kunna åka till lander i. Men det är förbaskat oprofessonellt!

För en tid sedan hjälpte jag en vän att köpa en stereoanläggning (förstärkare och högtalare - han hade redan en gammal DVD-spelare hemma som fick duga för CD-skivorna). Det vi plockade ihop kostade under 10.000 kr. Försäljaren frågade då om han inte skulle ha med kabel varpå min vän sa att "det skulle ju ingå till högtalarna". Försäljaren replikerade då med att den medföljande kabeln inte var något att ha och att det lakritssnöre min vän redan hade för anslutning av DVDn inte var i närheten av kvalitetssignalkabel. Signal- och högtalarkabel för sammanlagt c:a 3.000 kr rekommenderades.

Min vän blev naturligtvis rådvill varpå jag trädde in och konstaterade att skillnaderna (om de överhuvudtaget fanns) mellan medföljande och rekommenderade kabel var så små att de i sammanhanget var försumbara. Om han ville lägga 3.000 kr mer på anläggningen, så skulle de pengarna förmodligen göra större nytta på en bättre förstärkare eller en ny DVD/CD-spelare.

Försäljaren flinade litet menande mot några andra kunder i butiken som stod och fingrade på dyrkabel, men eftersom min vän följde mitt råd (och nöjde sig med befintlig kabel) så brydde jag mig inte om att tjafsa med försäljaren.

Men hade jag inte varit med så hade förmodligen min vän övertalats att göra en (i sammanhanget) oerhört dyr suboptimering. Även om alla har en fri vilja, så tycker jag ändå att detta var synnerligen oprofessionellt och ansvarslöst från handlarens sida.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2006-05-11 10:04

Michael G: Mycket bra inlägg :)

Tyvärr resonerar nära nog alla i dom lite mer "fiiina" butikerna på ett helt annat sätt och några av dom är så självindoktrinerade så att dom är övertygade om att dom har rätt.

Däremot finns det också butiker som gärna lånar hem tex kablar utan köptvång så att man i lugn och ro får lyssna själv och det tycker jag däremot är bra.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-05-11 10:05

Skönt när andra skriver inlägg som man i stort sett kan skriva under på, så här kommer en bifallning till: Bra inlägg Michael!

Adagio: Ditt inlägg tycker jag också var bra, även om jag tycker att det slår in öppna dörrar: Det handlar väl inte om att folk inte får göra vad de vill för sina pengar, utan:
A: 'Branschens' förhållningssätt och eventuell marknadsföring (ingen är utpekad här.) Eventuell spridning av myter, osaklighet etc.
B: Människors attityder och beteenden.

Kabelfokuseringen är ett bra exempel på ett fenomen som jag tror låser utvecklingen inom ljudåtergivning. För det är ju så att om olika verkningar* får likartad betydelse i framställan, så fungerar ju inte 'det naturliga urvalet längre'. Utvecklingen har då satts ur spel och fokus förflyttas från produktegenskaper till 'effektivast marknadsföring utan förankring'. En marknadsekonomi fungerar bäst när informationen fungerar....

Visst kan man gilla läget, men man kan ju också välja att diskutera relevans och följder av (A) och (B).

...Om man vill...!

* Enligt kontrollerade tester där en mängd olika människor har deltagit och kommit till likartade slutsatser ang magnutid av påverkan.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 11:03

Bill50x skrev:

Placebo-effekt. En vanlig Ruffino Chianti för 69:- gör jobbet lika bra. Lägg till några tior och du får en sexigare flaska som imponerar på dina vinpimplande vänner som med nöd och näppe kan skilja på vitt och rött...

/ B

Fast det är vad du tycker. Du skriver som det var den absoluta sanningen (vanligt fel här).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 16:46

mats skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Fast det är vad du tycker. Du skriver som det var den absoluta sanningen (vanligt fel här).

Hahaha! Bara för att jag inte använder :D :lol: :) :wink: osv så missade flera av er ironin! Självklart var det ingen absolut sanning jag serverade här. Det finns ingen sådan vare sig det gäller vin, kablar eller 18" alufälgar....

Själv är jag i all anspråkslöshet med i ett sällskap som några gånger om året träffas och provar viner med lite olika teman. Sist handlade det helt om franska rödviner, nästa gång är det jag och "damen" som är värdar - och vi funderar på vitt vin med samma druva men från olika länder.

Däremot håller jag med i tidigare resonemang att det är otroligt oproffsigt om man rekommenderar kablar för 3 lax till en 10 tusenkronors-anläggning. På den nivån kan man få betydligt större ljudförbättring på annat sätt. Om man nu inte tycker att feta färglada kablar med gedigna kontakter har ett värde i sig. Även det visuella ska ha sitt! Men "bättre" låter det med all sannolikhet inte.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 19:48

Bill50x skrev:
mats skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hahaha! Bara för att jag inte använder :D :lol: :) :wink: osv så missade flera av er ironin! Självklart var det ingen absolut sanning jag serverade här. Det finns ingen sådan vare sig det gäller vin, kablar eller 18" alufälgar....

Själv är jag i all anspråkslöshet med i ett sällskap som några gånger om året träffas och provar viner med lite olika teman. Sist handlade det helt om franska rödviner, nästa gång är det jag och "damen" som är värdar - och vi funderar på vitt vin med samma druva men från olika länder.

Däremot håller jag med i tidigare resonemang att det är otroligt oproffsigt om man rekommenderar kablar för 3 lax till en 10 tusenkronors-anläggning. På den nivån kan man få betydligt större ljudförbättring på annat sätt. Om man nu inte tycker att feta färglada kablar med gedigna kontakter har ett värde i sig. Även det visuella ska ha sitt! Men "bättre" låter det med all sannolikhet inte.

/ B

Ok :lol: , för jag kände inte igen gamle Bill :)

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-11 21:21

Birger skrev:
..så att dom är övertygade om att dom har rätt.

Ja det får vi verkligen hoppas. Det hade ju sett rätt kasst ut att stå och rekomendera olika förstärkare/cd-spelare/kablar...you name it.. som man inte själv ansåg vara en bra produkt. Jag hoppas vi inte får uppleva det i framtiden.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 21:34

mats: kan du komma ihåg att citera lite bättre framöver? Vill ju inte beskylla mina förslitningsskador i pekfingret på dig. ;)

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-11 21:45

Som sagt så tycker i af jag att det är skillnad på kablar och kablar.

En liten tunn signalkabel med tvivelaktiga lödningar och ledare av gamal slagg kan ju inte vara lika bra som en med schyssta lödningar och kopparledare?????? Dito för högtalarkablar.

Men det behöver ju inte spåra ur fullständigt så att en snutt kabel vare sig det är signal eller högtalarkabel på en meter kostar flera tusen.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-11 21:47

Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Det är precis därför jag aldrig skulle kunna bli en bra säljare för jag skulle bara känna tvångstankar att rekommendera och prata om saker som "vi" inte saluför osv. Det finns ju så vansinnigt mycket prylar och olika butiker saluför helt olika sortiment. Vad är det som säger att just en viss butiks sortiment skulle vara "komplett" och bättre än någon annans tex? Det gäller ju då att hitta det bästa möjliga i ens eget sortiment och det kanske är en begränsning i många fall, det kan jag mycket väl tänka mig. Särskillt om man inte har totalt inflytande över vad man tar hem i butiken heller.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-11 22:11

Martin skrev:Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Det är precis därför jag aldrig skulle kunna bli en bra säljare för jag skulle bara känna tvångstankar att rekommendera och prata om saker som "vi" inte saluför osv. Det finns ju så vansinnigt mycket prylar och olika butiker saluför helt olika sortiment. Vad är det som säger att just en viss butiks sortiment skulle vara "komplett" och bättre än någon annans tex? Det gäller ju då att hitta det bästa möjliga i ens eget sortiment och det kanske är en begränsning i många fall, det kan jag mycket väl tänka mig. Särskillt om man inte har totalt inflytande över vad man tar hem i butiken heller.

Vi alla försöker väl alltid att presentera det bästa av oss. Oavsett om vi arbetar som säljare i en hifi-butik eller söker ny partner på natt-klubben.

Det finns dessutom inga absoluta sanningar, vad som är bäst för mig är kanske inte värt ett skit för min granne. Är man en säljare på ett företag, oavsett om man säljer hifi eller tunnelbanevagnar, så försöker man givetvis lösa kundens problem med de produkter/lösningar man förfogar över. Det är ju dessa man känner till, de som man vet hur dom fungerar och hur man anpassar till den aktuella situationen. Sedan finns det ju bättre och sämre säljare, precis som det finns bättre och sämre av alla yrkesmänniskor.

Självklart kan inte varje hifi-butik ha ett komplett sortiment och förfoga över personal som i varje tillfälle rekommenderar det absolut bästa för varje kund.
För det första är vi här på forumet inte ens överens om vad som är det bästa. Hur ska då en enskild säljare på en butik kunna vara det?
För det andra är det inte ens säkert att en given kund vill ha det bästa - ur vårt perspektiv.

Precis som i alla andra sammanhang måste vi som söker, oavsett om det handlar om att köpa mjölk eller leta på Internet efter en partner, vara kunniga och aktiva. Vi kan inte bara sitta ner och tro att det absolut bästa alternativet för just oss bara ramlar ner över huvudet på oss när vi så önskar.

/ B

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 22:17

Naqref™ skrev:mats: kan du komma ihåg att citera lite bättre framöver? Vill ju inte beskylla mina förslitningsskador i pekfingret på dig. ;)

o förlåt, det räcker att jag sliter ut min stackars arbetskamrat :lol:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-11 22:22

Sanoj: Omöjlig fråga att svara på kanske men brukar det inte klia i fingrarna och du måste hejda dig från att rekommendera annat än det ni saluför?

Du behöver inte oroa dig för mina fingrar då jag aldrig sålt en hifipryl i mitt liv (förutom mina beg. grejor) och om jag får bestämma kommer det att förbli så.
Jag demar enbart HiFi Consults grejor och är aldrig inblandad i någon försäljning. Det sköter kunderna och HiFi Consult själva..
Jag brukar ta ledigt från mitt "riktiga" jobb som konstruktör/designer och åka och dema runt om i Sverige när det passar, senast i Malmö.

PS. Jag sitter nöjd med en cd-spelare från Theta som ve och fasa inte säljs av Hi Fi Consult utan representeras i Sverige av...AudioNord 8O 8)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-11 22:22

Bill50x skrev: Vi kan inte bara sitta ner och tro att det absolut bästa alternativet för just oss bara ramlar ner över huvudet på oss när vi så önskar.

/ B

Vaa du har ändrat hela min värld. Jag som har suttit så mycket och väntat på det bästa skall ramla ner på mig. NU kan jag inte sussa, jag är rent förvirrad 8O

Fast förvirrad är väl inte något nytt när det gäller mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-05-11 22:37

mats skrev:o förlåt, det räcker att jag sliter ut min stackars arbetskamrat :lol:

Tackar! Detta är ju minst en oavlönad 6-timmarsdag men 7 dagar per vecka. ;)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-11 22:42

Äsch, kommunal har lagt ner kravet på 6 timmars arbetsdag. -nu skall vi jobba dygnet runt!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 10:39

Kaffekoppen skrev:Äsch, kommunal har lagt ner kravet på 6 timmars arbetsdag. -nu skall vi jobba dygnet runt!

aaa kaffekoppen som gillar Thé, är inte det politik? Akta dig så att inte tant Naqref tar dig i örat :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-12 10:48

Skrattar... nä... lägger ingen värdering i det. Jag är van att jobba dygnet runt.. skall faktiskt byta till ett jobb nu där jag tom får övertidsersättning ;-)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 12:52

Kaffekoppen skrev:Skrattar... nä... lägger ingen värdering i det. Jag är van att jobba dygnet runt.. skall faktiskt byta till ett jobb nu där jag tom får övertidsersättning ;-)

Då är du den förste som klarar av att jobba dygnet runt utan sömn. Jag uppskattar ledighet också. Pengar inte allt

Men pojkar nu slutar vi o tjafsar, tillbaka till ämnet..

Förbjuda? Om vi skulle gjort det så finns det annat vi kan förbjuda och som är minst lika fel. Fängelserna skulle bli överbefolkade :D

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-05-12 13:28

Är det så att man tycker att en annons om ex kablar är felaktig marknadsföring är det väl bara att anmäla??

Ta det som ett tips :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-05-12 14:12

pinnen skrev:Är det så att man tycker att en annons om ex kablar är felaktig marknadsföring är det väl bara att anmäla??

Ta det som ett tips :wink:

Nu kommer många fanatiska faktisktmedlemmar att leta upp annonser för att kunna anmäla. Och slänga dom i fängelset :twisted: Yes Power
:D

kanske bäst jag tar det lite lugnt nu :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-05-12 14:16

Sanoj, Theta är coolt! Snygg logga med den kromade fågeln eller vad det nu är.

O.T.: Undrar hur de konfigurerar de digitala filtrena idag, om de är till för att inte släppa igenom vikningsdistorsion eller inte. Vet du något?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-12 14:19

Visst är det normalt att säljare rekommenderar de saker de för i sitt sortiment. Om de anser att de saker de tillhandahåller inte alls passar en viss konsument så skall de vara så professionella att de talar om detta för konsumenten.
Detta har faktiskt hänt en vän på en HiFi-butik. Han skulle köpa en center, och eftersom de inte sålde märket som han hade på övriga högtalare så rekommenderade de honom att gå till en konkurrent. All heder åt detta agerande. Butiken som beter sig på detta sätt kanske förlorar på kort sikt, men på lång sikt tror jag att de vinner kunder.

Vad gäller kvaliteten på kablar så tycker jag att kvaliteten på kontakterna oftast är betydligt viktigare, speciellt på signalkablar där sträckan är kort. Riktigt billiga medföljande kablar har ganska usla kontakter, och skillanden om man betalar 100:- mer för kabeln är främst att man får betydligt bättre kontakter. Att sedan betala 1000:- ytterligare för kabeln tillför ytterst lite.

Samma sak gäller viner. Skillnader mellan 60:- och 120:- för en flaska är i de flesta fall mycket stor. Att sedan lägga på några hundra till gör mindre skillnader (har inte provat viner över 1000:- flaskan, så jag kunde inte dra analogin riktigt så långt).

Handlare kan förståss välja var på skalan man vill lägga sig:
Låta kunden nöja sig med det som skickas med.
Rekommendera hyfsat billiga men bättre kablar.
Rekommendera kablar som är lite för dyra jämfört med anläggningen.
Rekommendera rikitgt dyra kablar.
Rekommendera svindyra kablar.

Att sälja lite kablar till rimlig peng kan vara bra både för butiken och konsumenten och kan anses vara professionellt.
Att sälja tillräckligt dyra kablar övergår vid någon punkt att bli oprofessionellt.
Att pracka på kunderna extremt dyra kablar som kostar väldigt många gånger mer än vad produkten rimligen är värd kan till och med övergå i ocker och är då faktiskt ett brott. Jag har dock svårt att tro att någon skulle bli dömd för detta brott. Möjligen skulle butiken kunna dömmas att köpa tillbaks en kabel till det pris kunden betalade.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-12 15:19

O.T.: Undrar hur de konfigurerar de digitala filtrena idag, om de är till för att inte släppa igenom vikningsdistorsion eller inte. Vet du något?

Jag vet inte faktiskt.. :)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2006-05-12 16:42

Tack för alla intressanta svar även om det ibland blir lite väl mycket utsvävanden om spritdrycker, kläder och bilar... Som för övrigt naturligtvis är ytterst haltande jämförelser. Bilar har tex olika mätbara prestandaparametrar och dessa är vetenskapligt dokumenterade. När det gäller dyra kläder betalar man medvetet för designen och märket och faktiskt i de flesta fall för en bättre kvalitet på klädmaterialet och de hantverksmässiga detajerna. När det gäller vin så blir man ju naturligtivs lika full på två 13% rödvin men här finns det ju lätt mätbara skillnader i smak och orsaken till denna. Det är bara till att analysera i ett kemiskt lab. Även utan laberatorieutrustning kan man tydligt märka skillnad mellan olika viner även om det naturligtvis är frågan om "deminishing returns" även här. Produkterna i dessa jämförelser marknadsförs dessutom inte på något speciellt konstigt sätt, alla är medvetna om att det man köper innehåller en hel del kostnad för egenskapar som inte har med ren prestanda att göra. Det handlar väldigt mycket om känsla och image.
Kablar däremot marknadsförs som om de i förta hand skulle förbättra ljudet, dvs förändra det, i en ljudåtergivningskedja. Detta är ju en egenskap som över huvud taget inte är önskvärd. Filtrering görs ju bättre med en dator/dsp eller liknande som jag ser det. Om kablar såldes med öppna argument som "lyxig och läcker kabel av exklusiva material" "Färgar ljudet rejält" "Kabelstrumpan finns i 4 olika moderna färgkombinationer" etc tycker jag det vore ok.

För min egen del är jag inte mot att det finns dyra kablar men det som är irriterande är just det att det inte finns något att "gå på" som konsument. Man är helt i säljarens händer om man inte är väldigt insatt. Jag hade själv tyckt att det i mitt fall varit mer sympatiskt om jag blivit rekommenderad ett enklare alternativ vid mitt stereoköp.

Nåja, jag ska i alla fall se till att ingen jag känner köper en dyr kabel av fel anledning.

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-12 17:20

Nåja, jag ska i alla fall se till att ingen jag känner köper en dyr kabel av fel anledning.
Samma här. Det gäller att avdramatisera hela grejjen och förklara att det mesta när det gäller kablar beror på rena suggestioner men att det kan finnas små skillnader som går att relatera till mätmässiga parametrar snarare än pris. Det är lättare för någon som inte är hifibiten redan att uppskatta sådana argument för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-12 17:29

..för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Vad tror du vi andra som köper kablar bryr oss om då.. :?: Du tror väll ändå inte jag skulle lägga ner tiotusentals kronor på att imponera på ev besökare hemma. Det skulle nog vara effektivare att byta ut min sunkiga 28" CRT till en 42" plasma om det hängde på imponatoreffekt.

// Jonas

.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-12 17:37

Hur är det att låna hem kablar. Kan man göra det?

Tycker man att det låter bättre med en viss kabel så är det väl oftast så (fast allra bäst är väl att kunna testa under längre tid). Det finns ju dock en risk att kabeln funkar till de övriga apparater man har, så byter man apparater så kanske kabeln inte är det bästa längre.

Lite Off Topic: Ni har väl inte missat Svalanders hemsida. Han länkar där till en stackare som har blivit stämd av Monster Cable pga varunamnsintrång (eller liknande) det är bara det att killen säljer halloweenprylar! han stäms alltså för att han använder ordet monster, helt absurt!
Snacka om att bli lite väl girig och ödsla energi på annat än det man borde använda sin energi till.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2006-05-12 17:54

Angånde hemlån så har i alla fall min hifihandlare låtit mig göra det. Han till och med propsar på det så jag har haft en del hemma. Jag prövade tex en hyfsad "enkel" men för mig ändå dyr audioquest högtalarkabel för att jag tyckte den var snyggare än den suprakabel jag hade (och forfarande har). Tyvärr var den inte snygg nog för att betala de 3000 som den kostade.

OT: Med risk för att röra i ormboet måste jag fråga: Finns det någon färdigterminerad, hyfsat snygg kabel iklädd någon form av svart strumpa med egenskaper liknande supra 3.4 för rimlig peng? Jag gillar inte att pilla själv för då kan jag ju dra på en elfastrumpa på supran + sätta på ngn form av kontaktdon och krympslangar...
Rimlig peng för mig är ca 100 kr per meter terminerad och klar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-12 18:01

Sanoj skrev:
..för de litar ju på att jag faktiskt bryr mig om ljudet iom att min anläggning låter bra osv.

Vad tror du vi andra som köper kablar bryr oss om då.. :?: Du tror väll ändå inte jag skulle lägga ner tiotusentals kronor på att imponera på ev besökare hemma. Det skulle nog vara effektivare att byta ut min sunkiga 28" CRT till en 42" plasma om det hängde på imponatoreffekt.

// Jonas

.
:?: Du behöver inte tolka mig som att jag påstår att folk inte kan bry sig om ljudet bara för att de köper dyra kablar. De kan väl visst bry sig alldeles förträffligt mycket om ljudet och gör det säkert också, varför skulle de annars göra sig besväret att köpa svindyra kablar för om de inte skulle bry sig om hur det låter? Det är ju inte alls det det handlar om.

Min poäng var att folk som inte är hifiintresserade förstår att jag bryr mig om ljudet "trots" att jag har billiga kablar och därför kan ta till sig argument mot att köpa dyrkablar. Inget annat.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-05-12 18:06

Overture, låter som dessa kanske kan passa :)

http://www.naqref.com/cables.html

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-05-12 22:55

Vad är enligt er alla en dyr kabel?
Var går gränsen för dyr högtalarkabel och signalkabel?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-05-13 08:25

Grismannen skrev:Vad är enligt er alla en dyr kabel?

När man inte öppnar plånboken!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-13 10:39

När priset inte går att motivera med någon fysisk effekt (ljud, utseende etc).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-13 11:58

Sanoj skrev:

Du behöver inte oroa dig för mina fingrar då jag aldrig sålt en hifipryl i mitt liv (förutom mina beg. grejor) och om jag får bestämma kommer det att förbli så.
Jag demar enbart HiFi Consults grejor och är aldrig inblandad i någon försäljning. Det sköter kunderna och HiFi Consult själva..
Jag brukar ta ledigt från mitt "riktiga" jobb som konstruktör/designer och åka och dema runt om i Sverige när det passar, senast i Malmö.

PS. Jag sitter nöjd med en cd-spelare från Theta som ve och fasa inte säljs av Hi Fi Consult utan representeras i Sverige av...AudioNord 8O 8)

// Jonas

Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-05-13 14:08

Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.

Ingen skulle vara gladare än jag om man fick betalt...
En hobby kostar pengar..inte tvärt om.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-05-13 14:50

paa skrev:Frågan är väl inte om man måste vara säljare eller inte i ett företag för att vara partisk, utan om man får betalt för sina tjänster av företaget eller inte? I fall att, så bör sambandet framgå i personliga fottexten.

Precis, sedan kan man ju även klassas som partisk om det är så att man i utbyte mot sina tjänster får köpa prylar till reducerade priser.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-05-13 15:54

Jag tycker det finns en fråga som är viktigare.. OM nu en tidning, t.ex Hifi&Musik tycker sig höra så stora skillnader mellan olika högtalarkablar som de verkar göra. Är de då överhuvudtaget lagligt att DE genomför tester och jämförelser mellan olika produkter överhuvudtaget.. Jag tror de flesta här är överens om att DET FINNS skillnader i ljud mellan olika förstärkare, cd-spelare och högtalare.. Frågan är ju hur i helsike man ska tolka de omdömen som en "kabelromantiker" ger på dylik utrustning..

Jag tror helt klart att de alltid favoriserar dyr-saker oavsett om de tycker det låter bättre eller inte, finns det en skillnad mellan A och B ger de alltid B det "bättre" omdömet om B är dyrare oavsett vad det handlar om..

Nu tillhör jag förvisso en av dem som t.ex har väldigt svårt att höra större skillnader mellan cd-spelare och dvd-spelare. Däremot hör jag skillnader i karaktär mellan olika förstärkare, och högtalare. Det är dock väldigt olika svårt att göra detta. En högtalare som låter KANON på förstärkare A kan ju låta bajs på förstärkare B.. Säkert vice versa oxå..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-05-13 21:53

BengtO skrev:Jag tycker det finns en fråga som är viktigare.. OM nu en tidning, t.ex Hifi&Musik tycker sig höra så stora skillnader mellan olika högtalarkablar som de verkar göra. Är de då överhuvudtaget lagligt att DE genomför tester och jämförelser mellan olika produkter överhuvudtaget..

Eller varför inte en annan fråga: Om dom nu tycker det sån stor skillnad att det är rimligt att betala 10000-tals kronor för en kabel (när samma penagr rimligen borde ha större effekt någon annanstans, t.ex. ny matta), varför sätter dom sig inte på platen och åker över till James Randi för att inkasera 1MUSD? För jobbigt med att skaffa biljetter, tjafsa med incheckning mm? För pinsamt när det inte går att höra skillnaden i blindtest?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-05-15 10:02

Det är helt omöjligt att säga om man inte har tydliga objektiva kriterier för vad en kabel skall göra. Kommer subjektiv värdering in så varierar ju det per definition från subjekt till subjekt (dvs från människa till människa). Om man har objektiva återgivningskriterier som enda beslutregel så blir det ganska lätt: en kabel är för dyr om en billigare kabel låter signalen passera med lika eller mindre påverkan på signalen. Kostnaden för att uppnå "praktisk ohörbarhet" (vid blinda test) är dock ganska låg vilket gör de flesta på marknaden tillgängliga kablar "för dyra". Men det gäller bara om detta enda kriterium får gälla. Många köpare lägger in andra preferenser som de vill ha tillfredställda i sitt kabelköp och så har vi den marknad vi har. Det är i princip inte konstigare än andra marknader men vad som är speciellt inom audio är att prisskillnaderna ofta motiveras av påstådda (eller i vart fall antydda) skillnader i just funktion.

/D

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-05-16 22:05

Ju dyrare kabel desto sämre värden i de flesta fall.
Ju dyrare kabel desto dummare audiofil.
Ju dummare audiofil desto oftare separerade + o - ledare.
Ja så kan man hålla på.

Mvh

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-16 22:14

jag tror inte ointelligens har nånting med saken att göra....däremot avsaknade av nördandet som vi har på detta forum :)

hade jag inte hängt här och intresserat mig av det tekniska så hade jag garanterat haft några halvdyra kablar iaf

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-17 13:50

woland skrev:Ju dummare audiofil desto oftare separerade + o - ledare.
Mvh

Väldigt nyanserat och försiktigt inlägg :?

Vad menar du förresten med separerade + o - ledare?
Det finns väl inga kablar, inte ens dyrkablar, som gör detta.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-17 13:55

Om man tittar på hifiklubbens sortiment av kablar tex så ser man att nästan alla har större separation mellan +/- ledarna. Alltså inte nog med att de tar hutlöst betalt för vanliga sketna kablar, de är inte ens tillräckligt bra när det gäller de mest grundläggande elektriska egenskaperna. Man får ju bättre kablar om man köper billigaste snikvarianten på clasohlson än de flesta som säljs på hifiklubben.

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-17 14:41

Martin skrev:Om man tittar på hifiklubbens sortiment av kablar tex så ser man att nästan alla har större separation mellan +/- ledarna. Alltså inte nog med att de tar hutlöst betalt för vanliga sketna kablar, de är inte ens tillräckligt bra när det gäller de mest grundläggande elektriska egenskaperna. Man får ju bättre kablar om man köper billigaste snikvarianten på clasohlson än de flesta som säljs på hifiklubben.

Ja titta, det gjorde det.

Det lustiga är ju att det är de allra dyraste kablarna som har plus och minus åtskilda.
Vore kul om någon el-kunnig kunde uttala sig om detta (alltså om nackdelar och fördelar kring att separera plus och minus)

Men det klart, det är ju en väldigt smart metod.

"Nu kan vi inte ta mer betalt för denna kabeln. Hmm, vad gör vi nu. Jo! vi säger att plus och minus ska ha varsin kabel!"

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:16

En ny skitpratartråd där man kan häckla folk som inte anser som ni gör... Att ni aldrig lessnar och börjar ägna er åt hifin som ett utbytande av erfarenheter o framsteg i stället för häckel o förlöjligande...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 16:26

På HiFi-kit skulle jag köpa Supra Ply.... inget annat

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 16:31

Supra classic är rätt bra annars.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-05-18 16:43

Mayro skrev:En ny skitpratartråd där man kan häckla folk som inte anser som ni gör... Att ni aldrig lessnar och börjar ägna er åt hifin som ett utbytande av erfarenheter o framsteg i stället för häckel o förlöjligande...

Hmm.. Det finns ju andra forum där man häcklar folk som inte har deras uppfattning om dyrkablar! :wink:

Detta är ungefär som politik! Röd eller blå. Svart eller vitt! öst eller väst!

Och aldrig mötas de två! :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:49

Jag har aldrig sett en enda tråd som består av häcklande ifrån start till mål av eklk spelade. Inte en enda under mitt dryga år av medverkande på ett annat forum...

Och ingen som redan haft som topic att häckla..

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-05-18 16:49

En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

Pratar vi "oj, 90% bättre med ditt" eller "fan, 55% sämre med denna än den innan" eller kanske "japp, där satt den, 1,7% bättre än B vs A" :?:

Min tanke vänder sig till dom som hör skillnad, snälla värdera skillnaden i % om möjligt, tack.

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 16:56

Affald skrev:En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

Pratar vi "oj, 90% bättre med ditt" eller "fan, 55% sämre med denna än den innan" eller kanske "japp, där satt den, 1,7% bättre än B vs A" :?:

Min tanke vänder sig till dom som hör skillnad, snälla värdera skillnaden i % om möjligt, tack.

//JB

det är väl totalt skit samma om man har råd o vill lägga stora pengar på den skillnaden man tycker sig få..Det är ju upp till köparen att avgöra.. En del köper segelbåt för sitt överskott. En del kablar.. En del har råd med båda sakerna..

Så vad detta har med saken att göra fattar jag inte direkt...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 17:04

Men jag fattar i alla fall att ev val folk gör med SINA pengar är inget som ni ska ha rätten att sitta o häckla i skitpratartrådar och ingen säger till er.. SÅ mycket fattar jag i alla fall. Vore ju klädsamt om även ni insåg VAD NI har ens med att göra.. Era personliga preferenser får ni väl ha bäst ni vill. Men att sedan sitta som ett gäng o svamla som ni gör är inte er rätt i varje fall...

undrar om ert umgänge ser liknande ut.. Att ni sitter o enbart snackar skit om andra som inte aggerar eller gör som ni gör...

...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 17:31

I de flesta fall handlar det om personliga erfarenheter att de flesta dyrkablar uppfattas som ngt som låter illa. Andra kablar som inte låter illa uppfattas inte som prisvärda, eftersom man kan komma undan med mkt mindre prislapp. Det är inget häcklande alls. Det handlar snarare om ngt som är ett hififorums styrkor; att sprida information och erfarenheter.

Förvisso finns det de som gör sig lustiga över hela cirkusen över dyrkablar, ekk, anhängare samt motståndare av detsamma. Det hoppas jag är tydligt nog att det inte uppfattas som hyckleri.

Men jag kan som alltid ha fel, jag redovisar bara min analys av läget.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 17:39

En dyrkabel blir en dyrkabel så fort den får en prislapp som inte korrelerar med prestanda.

En dåligt konstruerad kabel är alltså en dyrkabel för mig oavsett pris.

Martin,

Supra klassiskt får godkänt ;-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-18 17:45

Vee-Eight skrev:I de flesta fall handlar det om personliga erfarenheter att de flesta dyrkablar uppfattas som ngt som låter illa. Andra kablar som inte låter illa uppfattas inte som prisvärda, eftersom man kan komma undan med mkt mindre prislapp. Det är inget häcklande alls. Det handlar snarare om ngt som är ett hififorums styrkor; att sprida information och erfarenheter.

Förvisso finns det de som gör sig lustiga över hela cirkusen över dyrkablar, ekk, anhängare samt motståndare av detsamma. Det hoppas jag är tydligt nog att det inte uppfattas som hyckleri.

Men jag kan som alltid ha fel, jag redovisar bara min analys av läget.

Helt rätt V8. Hyckleri är nog inte ett adekvat uttryck på (de många gånger oändliga) kabeldebatterna. Men jag tror att många här pratar förbi varandra och då blir det en polariserad debatt med diverse munhuggning. Själv tycker jag att var och en får bli salig på sin tro och tycker man att en dyrkabel låter bättre än en billig-kabel så är det väl så för den personen. Mätdata och en 2,5 EKK runt halsen förändrar inte den åsikten.

Själv vet jag inte vad jag tycker. Jag kan visst tycka att kablar låter olika, men vilken låter "bäst"? Rimligen den som påverkar ljudet minst, men det behöver inte med automatik vara den som mäter "bäst".

För tillfället befinner jag mig i den lyckliga belägenheten att varje krona jag investerar i min anläggning gör större nytta någon annanstans än på kablarna så egentligen behöver jag inte bry mig om kabeldebatterna :-)

/ B

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-05-18 17:54

Mayro skrev:
Affald skrev:En tanke bara: hur många procent bättre/sämre är spannet mellan en bra & en dålig kabel, oavsett pris?

//JB

det är väl totalt skit samma om man har råd o vill lägga stora pengar på den skillnaden man tycker sig få..Det är ju upp till köparen att avgöra.. En del köper segelbåt för sitt överskott. En del kablar.. En del har råd med båda sakerna..

Så vad detta har med saken att göra fattar jag inte direkt...

Mayro,
du verkar inte fatta vad jag menar?
Jag pratar ingengting om att ha råd eller inte!

Vad jag vill veta är hur stor är skillnaden, tar det igen enbart för dig: VAD ÄR SKILLNADEN I %

& jag skiter faktiskt också i vad folk gör för sina pengar!

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 18:15

affald..
Jag har inte ens lust att delta med svar i en fråga som den i en topic och tråd med den inriktning som denna har.. Tyvärr...

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2006-05-18 18:24

Skillnaden utan kabel och med en kabel är oändlig!
Skillnaden mellan olika kablar varierar och det går därför inte att svara på en sådan fråga. :lol:

Jag köpte en helt ny så kallad "dyrkabel" häromdagen.
Den köptes via HiFi Consult och har dessutom låda på magen! :twisted:
Den var billigare än t.ex. Dark Serpentine. Jag gav 1000 SEK inklusive frakten hem till mig. Musik genom den är mycket njutbar, precis som jag vill ha det.

Helt klart en prisvärd investering tycker jag!

Mvh Magnus Eriksson
Senast redigerad av Manga_X 2006-05-18 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-05-18 18:25

Kaffekoppen skrev:Supra klassiskt får godkänt ;-)

Supra Classic är inte som den var, klassiskt sett. Den är numera förtennt, vilket den inte var från början.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-18 18:26

det är ju bara positivt iaf så :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 18:51

paa skrev:
Kaffekoppen skrev:Supra klassiskt får godkänt ;-)

Supra Classic är inte som den var, klassiskt sett. Den är numera förtennt, vilket den inte var från början.
Det är därför den får godkänt! (numera)

Antar att eftersom de gör trådarna själva blev det väl inte dyrare att även förtenna den här varianten..

Jag har förövrigt den gamla versionen som är otennad hemma i byrlådan - den får inte godkänt ;-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 18:54

Mayro skrev:affald..
Jag har inte ens lust att delta med svar i en fråga som den i en topic och tråd med den inriktning som denna har.. Tyvärr...
Varför kommenterade du då det Affald skrev? 8O 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 18:57

Ledarna är väldigt nära varandra i den nya "classic". Har en känsla av att de är närmre än i gamla oförtennta. Har haft båda varianterna men kan inte jämföra direkt.

Jag har svårt att se poängen med ply jämfört med classic. Enda skillnaden är ju att ledarna har större yta mot varandra och att den har dubbla isoleringshöljen för att hålla ihop konstruktionen. Lite väl overkill om man inte ska ha väldigt långa kablar. Den är ju mindre smidig också.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 19:31

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:affald..
Varför kommenterade du då det Affald skrev? 8O 8O 8O 8O

orkar jag inte heller besvara då det ändå inte leder vidare. hela topic o tråden är ju rena dyngan av skitsnack... Samt häcklande av en stor del av oss "andra" hifianvändare. men detta är rätt typiskt för era olika skräptrådar man ser här..

En liten del kan anses ha grundkvalitet. Men dom som ser ut som denna är bara höjden av fjantigt skitsnack om oss som använder som ni säger Dyrkablar...

jag har min fulla rätt att säga ni aggerar som rena rama fjollorna då ni sitter o häcklar som ni gör mot oss "andra" hifisnubbar .. Och ingen av dessa häftiga semesterutdelande moderatorerna säger ett enda pip om det..Sådant är helt i sin ordning med andra ord.. Men jag får väl en ny semester snart igen då jag säger ifrån som förra gången...

Rent bedrövligt beteende anser jag...Och jag trodde du förhöll dig för god för sådant kaffekoppen. Men tyvärr visar du dig oförmögen att ens inse varför man blir irriterad på er o säger ifrån..

Edit
Jag har nu sagt mitt här i tråden. Så var så goda o häckla vidare med massa drypande ironi o svinigheter av nersättande karaktär om oss som använder dyrare kablar än dessa ekk osv som förordas ideligen här. Spelplanen är fri..

Så ni rejäla "karlakarlar" kan nu föra vidare er klart "mannliga debatt" om oss andra...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-05-18 19:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 19:41

Mayro

Då kanske det vore på plats med egna erfarenheter än att såga andras inlägg och beteende? Att bara hävda att tråden är dynga hjälper ju föga att vinkla debatten från ett annat perspektiv. Du får ursäkta; detta är inget forum av god fikastämning. Detta är ett hififorum där det diskuteras exakt det som folk vill diskutera inom hifi.
- Carlsson Illuminati -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 19:58

Mayro skrev:Rent bedrövligt beteende anser jag...Och jag trodde du förhöll dig för god för sådant kaffekoppen. Men tyvärr visar du dig oförmögen att ens inse varför man blir irriterad på er o säger ifrån..
Njae.. jag undrade ju mest varför du kommenterade det Affald skrev om du inte ville svara på det (du verkade inte ha förstått alls vad han menade). För mig får du verkligen tycka vad du vill, och säga vad du vill....

I den här tråden har jag bara sagt vad jag tycker... jag har faktiskt inte sagt att någon som inte tycker som mig har fel 8O 8O

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-05-18 19:59

mayro nog måste du om nån väl tycka att det är bättre att folk verkligen säger det som dom känner istället för att linda in alla ord i 59ton bomull även fast dom håller på att sprängas av ilska?

värsta jag vet är iaf folk som är falsktrevliga....vill nån spy galla på mig så är det bara att göra det....sur blir jag bara när man märker att folk kokar men ändå håller en falsk god min...

jamenar dom här kabeldebatterna...vad ger det egentligen? en kabel har en uppgift...att förflytta en signal oförstörd från A till B...ingenting annat?

för mig är det då uppenbart att från det att cdspelaren läser skivan ska dom signalerna oförvanskat fraktas till högtalarna....sen om det inte låter nå bra, är det mest troligt rummets fel....alt högtalarnas...

en cdspelare eller förstärkare är det sällan någe fel på...iaf inte om vi kollar nån prisklass upp från siba nivå....

å om dom sällan är så jävla kassa hur stor betydelse har då kablarna?

ja givetvis har det en betydelse....men först när varenda punkt ovan är genomtänkt och genomförd på rätt sätt...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-05-18 20:00

Du får ursäkta; detta är inget forum av god fikastämning. Detta är ett hififorum där det diskuteras exakt det som folk vill diskutera inom hifi.
Oops, där fick sig HF sig en känga....
Annars så har mayro rätt i mycket, tyvärr skulle jag vilja säga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 20:02

Martin skrev:Ledarna är väldigt nära varandra i den nya "classic". Har en känsla av att de är närmre än i gamla oförtennta. Har haft båda varianterna men kan inte jämföra direkt.

Jag har svårt att se poängen med ply jämfört med classic. Enda skillnaden är ju att ledarna har större yta mot varandra och att den har dubbla isoleringshöljen för att hålla ihop konstruktionen. Lite väl overkill om man inte ska ha väldigt långa kablar. Den är ju mindre smidig också.
Hade jag köpt kabel idag hade det nog blivit Classic varianten...verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-18 20:41

Kaffekoppen skrev:verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Va? EKK är ju lika smidig som ett järnrör, räcker inte det?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 21:49

mayro nog måste du om nån väl tycka att det är bättre att folk verkligen säger det som dom känner istället för att linda in alla ord i 59ton bomull även fast dom håller på att sprängas av ilska?

Självklart. Men att ägna topic o trådar åt att sitta i fjanta sig som småglin är inte att säga vad man tycker.. Det är enbart påhopp på andra med andra åsikter..inget annat.

Och sitter man o "sprängs" av sin frustration och "ilska" över att folk köper "dyra" kablar till sina system så är man fan inte frisk på en fläck....Och det står jag för ansikte mot ansikte mot vem som helst Haakan.. Så jag skiter fullkomligt i hur man "tar" det budskapet..Och jag VET du tex har en helt annan nivå. Vilket du vet jag anser.. Men en del är fan bara för mycket som en del går på....

Att sedan en moderator/Admin går in med sådant inlägg som mr V8á gör säger tyvärr resten...

Och Ska ni sitta med skitsnackstilen så får ni ta att man ilsknar till också. Med den skillnaden att man också då har skäl att bli förbannat irriterad på er..
Till skillnad från er trådtyp ni ofta har här så har jag inte sett en enda tråd någonsin med topic o fortsättning som denna tex har här på annat forum..
Och att moderatorer/admin sitter o fläker sig ironiskt över andra forum visar skolpojksnivån detta är på nivåerna här numera.....

Ta för fan o vakna till lite nu här. Ni uppför er ju för sjutton som rena rama snorungarna...

nu har ni gått för långt helt enkelt...Detta handlar ju endast om rena påhopp av oss andra. inte ett enda skit med hifi ens att göra. Man använder ju endast kablartopicen för att kunna ironisera brett o högt...

Fjantar är exakt vad jag anser en del vara o inget annat...

Ta nu den fega ynkliga vägen ut ur detta o sänd mig på semester eller avstängning så kan ni fortsätta sitta o mesa er hur mycket ni vill.. Men pluggen är helt ute ur detta forum då admin också helt tappar stil o vett... Fy fan helt enkelt ...Bedrövligt..

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-18 21:51

jösses! lagligt med kablar? japp

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 21:54

Mayro

Jag bad dig att delge dig av dina egna erfarenheter istället för att såga alla andras erfarenheter. Är det för mycket begärt? Ja eller nej duger utmärkt som svar.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-05-18 21:57

Vilket svavelos :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 21:59

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Va? EKK är ju lika smidig som ett järnrör, räcker inte det?

/ B
Var det inte järnrör som var lika smidiga som EKK. EKK är ju referensen. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 22:10

Lite lustigt är det allt när man känner sig förnärmad för att några tycker om kablar efter deras prestanda och inte deras prislapp.

Pris är inte intressant för mig, det är prestanda jag vill ha.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:10

Vee-Eight skrev:Mayro

Jag bad dig att delge dig av dina egna erfarenheter istället för att såga alla andras erfarenheter. Är det för mycket begärt? Ja eller nej duger utmärkt som svar.

OM nivåerna vore i tonen UTBYTE av erfarenheter skulle jag gladeligen delta.. Mer faktiskt än man kanske tror eftersom det är roligare att tala med folk där samma åsikter INTE bara hålls med genom ryggdunkarstilen..

MEN!! Denna topic o tråd är fan det värsta jag sett på evigheter i rent skitsnack.. Jag hettar till så förbannat så jag håller på att eplodera helt enkelt..

Man tror tydligen man har frikort på att sitta o snacka massa skit om oss andra utan att folk blir förbannade... jag skulle ordna ett BT test här. Detta sabbades vis massa "småglin" som gapar för mycket via tangentborden sina..Sedan så åkte jag ut PGA att jag beteede mig LIKA illa som andra medans andra fick sitta kvar.. Sedan deltogs det knappt mer här efter det.. Men sedan ser man detta.. Då får det fan va nog helt enkelt...

Gör bäst fasiken ni vill.. kasta ut mig om ni inte törs styra upp en aning o erkänna i alla fall för er själva att detta går aldeles för långt... Ingen behöver göra nån larvig avbön.. Men i alla fall styra upp sig själva så nivå i alla fall lämnar den barnungenivå den har just nu...

Hoppas ni fattar...

Jag har dyra kablar.. Jag är en av dom som ni sitter o snackar skit om.. Så fan grabbar. jag har alla skäl i världen att bli förbannad... Och även har jag rätten att få den respekten att NI avsluter DEN stilen i alla fall..

Sedan finns det säkerligen fler än jag som inte gillar er stil. men som inte ens vill vara här. O ännu mindre vill delta med er.
Men jag finner det skoj att ÄVEN vara här med er. men då hoppas man ju att ändå få respekten så man KAN finnas här..

Det är ju trotts allt inte så många av "min sort" som ens vill ha samröre med er här ens... Så att jag som en av dom få med ofta andra synsätt trivs bland ÄVEN er och ofta kan ä'ven dela era åsikter torde som sagt ÄVEN om ni inte gillar mig ge mig den respekten att ni inte rent sitter o hånar mig.. bland då även andra självklart...

DÅ är det roligt att delta.. Annars är det enbart rent bedrövelse att läsa ens era inlägg som en del här presenterat...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 22:16

Mayro,

Du får ha hur dyra kablar du vill.

Jag tänker köpa kablar efter den prestanda jag är ute efter.

Men ge tusan i att skriv i tråden om du inte har NÅGOT att tillföra som har med det vi pratar om att göra. Stirra dig inte blind på trådens ämne - titta på vad som det pratas om NU

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:19

Kaffekoppen skrev:Lite lustigt är det allt när man känner sig förnärmad för att några tycker om kablar efter deras prestanda och inte deras prislapp.

Pris är inte intressant för mig, det är prestanda jag vill ha.

vettigare än så är du.. Så ta dig en till funderare kaffekoppen.. Du vet nog fan att jag inte far ut så här helt utan skäl inte... Så fundera till lite till nu.. Det är inte bara småprat om pretstanda i denna tråden som du säkert kan se själv..

Jag tänker INTE utpeka nån. Som jag skrev så behöver INGEN göra nån larvig avbön eller så.. Men alla har ju möjligheten att höja sin nivå en del UTAN att behöva tappa ansiktet genom att endast själva använda mer vuxet sätt o sin egen insikt..

och starta med denna nya lite högre nivå inlägg..

Att tala om pris prestande är alltid en trevlig syssla där vi alla troligen kan ha åsikter.. troligen iofs inga nya åsikter som inte redan alla har dryftat.. men diskutionen kan alltid föras ändå.. och då ev med goda tips inlagda på NYA vägar man funnit som kan tillföra saker för flera..

Men att sitta i fjösa sig ironiserande är fasiken ingen väg till skoj forum på nivå inte..speciellt om det är MOT andra detta sker som syfte o mål...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:21

Kaffekoppen skrev:Mayro,

Du får ha hur dyra kablar du vill.

Jag tänker köpa kablar efter den prestanda jag är ute efter.

Men ge tusan i att skriv i tråden om du inte har NÅGOT att tillföra som har med det vi pratar om att göra. Stirra dig inte blind på trådens ämne - titta på vad som det pratas om NU

Jag besvarar detta inte utan ger dig möjligheten att läsa mitt sista inlägg..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 23:02

Visst, jag förstår dig Mayro, om du anser att nivån är för låg så hjälp till att höjja den då - berätta lite om dina upptäkter!

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:02

Det är en väldigt bra fråga som ställs i rubriken. Jag har själv i princip blivit påskickad en kabel som jag egentligen tyckte var för dyr och som jag egentligen inte hade tänkt köpa. Man är i säljarens våld för "han vet ju bäst". Det blir ju ännu värre om det sedan visar sig att man inte hade behövt slänga ut så mycket pengar på kabel. Det är från detta perspektivet jag tror att tråden har skapats och som synes så finns det många som vill diskutera detta.

Sedan är det alltid mycket lättare att skratta åt "dom" när man själv tillhör "vi".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 23:14

Ekeponken,

Just det där är något jag faktiskt reagerat på. Det var en klart okunnig familj som köpte ny stereo och ville ha högtalarkabel till. Försäljaren rekommenderade högtalarkabel för dubbla priset som högtalarna kostade, Med argumentet att utan den här kabeln kommer högtalarens kapacitet inte att utnyttjas...

Som okunnig är man helt utlämnad till försäljarna. Som tur är, är de flesta väldigt kunniga och måna om sina kunder. Men det finns ett antal som inte riktigt förstår att att prioritera i ljudkedjan....

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:34

Så det är ju inte så konstigt om man vill reda ut vad som gör en kabel bra och huruvida kablar som kostar en halv månadslön verkligen gör en förbättring i systemet.

Fram för mera grundläggande elektronikkunskap till hififolket!

Försäljare kommer nog alltid att vara försäljare och tyvärr är det inte alla som sätter ärlighet och kundens bästa främst. Resultatet kommer dock ganska snabbt, man hittar en ny butik att gå till (finns en tråd om butiker nånstans här på faktiskt.se).

Har ni läst den där berättelsen om hififörsäljaren som dunkade huvudet i kassapparaten då det var en som undrade om det möjligen var så att högtalarkabeln kunde fås i annan färg. Snacka om att ha lite felaktig attityd (eller extremt dålig dag).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 23:41

Jag delar gärna mina erfarenheter här med er andra då saker INTE är utformade som dom var tidigare i tråden.Utan baseras påå respekt för oss alla. oavsett om vi använder dyra eller billiga kablar. Eller vilka högtalare eller övriga grejor o synsätt..

Att delta är innehållande respekten för att man INTE i alla fall medvetet gör sig löjlig över andras tankar o synsätt med planering o medvetenhet... Och där sedan andras uppfattande dras in i ett rent tema som endast handlar om att den som mest fyndigt kan ironisera vinner...

men nu ska här nattas in. Så återkommer med lite om mina erfarenheter utifrån lite olika sittsar man varit i genom åren...Skall hämta två olika gamla slutsteg i morgon som skall provas med ett skoj försteg jag också lånat hem..

Och detta skall användas kablar till som dom flesta här troligen anser sjukt dyra...och det håller undertecknad även med om... :lol:

För dom är verkligen sjukt dyra .. Men också fruktansvärt bra till all förtret... Vore faktiskt rätt skönt om dom hade varit skräp. Så slapp man ta del av sina kommande utgifter redan nu... Som tur är äger jag redan dom dyraste. betalda o klara... :wink:

Och dom är också som tur bäst hitills i mina utprovanden..

men men. återkommer..

natti..... 8)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:57

Har det någon gång gjorts ett ordentligt test av olika kablar? Alltså att man har testat billigare hemmagjorda kablar mot kablar som säljs i hifibutikerna? och har resultatet då endast blivit att var och en har stärkt sin egna ståndpunkt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-19 00:00

jag har seriöst utprovat olika kablar genom mycket lång tid o i stora mängder. Så svaret är absolut ja på din fråga..

NU ska det nattas.. Fastnade med ett pm bara att besvara..

natt...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-19 00:03

Ekeponken:

Hade ett litet test av Nordost Flatline-signalisar, ngn Ixos-kabel och Biltemas rosa. Där funkade de rosa bäst, nordosten lät inget vidare. De kördes mot ct100-kablar, som sitter i just nu.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-05-19 11:05

Vee-Eight skrev:Ekeponken:

Hade ett litet test av Nordost Flatline-signalisar, ngn Ixos-kabel och Biltemas rosa. Där funkade de rosa bäst, nordosten lät inget vidare. De kördes mot ct100-kablar, som sitter i just nu.

Hej Vee-Eight!

Kul att du gillade de "rosa" High End kablarna från Biltema. :D
Jag har under flera år propagerat för dessa, trots massor av hånande från personer från ett annat forum, så anser jag att de fortfarande håller.
Tyvärr så vart de även hånade av en hög LTS represent, de såg att den var dålig genom en snabbt genomförd mätning av en sinussignal.
givetvis lyssnade den inflytesrika personen i LTS inte ens på kabeln, den mätte ju dåligt. 8O

Jag håller med Mayro om en del t ex det att man på detta forum blir "attackerad" om man föreslår t ex "dyrkablar", ett annat forum "attackerar" istället alla som håller på med billiga kablar.
Så på denna punkt är inte detta forum så mycket bättre.

Sen är det svårt att katologisera vad som t ex är en dyrkabel!
Biltema sågades av ett forum för att de är för billiga och av LTS för att de mätte dåligt. Totalt blir ju resultatet att den "rosa" är en dyrkabel, då den ej presterat bra.

Min nyaste kabel kostar mycket mer än den "rosa" och tetades i majnummret av Hi-Fi World med följande omdömme:

" King of cabels "... an extremely transparent, almost `glass clear`cable that scythes trougth the mix with tremendous alacrity...Overall, an absolutely super product that`s ideal for those with smooth systems, and want to get the heart of musical matters"

Den uppges där kosta 280 sterling pund per meter, men anses extremt prisvärd. :D

Således är den ju inte som den "rosa" att betrkt som en dyrkabel utan ett billigt fynd eller hur.

Visst låter den precis som Hi-Fi world beskrev den också. :wink:

Mvh
Kenth

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-19 11:42

majjen04 skrev:Totalt blir ju resultatet att den "rosa" är en dyrkabel, då den ej presterat bra.
Énligt mitt resonemang iallafall :-)

Men med samma resonemang kanske din nya kabel klarar sig från att kallas dyrkabel ;-)

Återgå till Generellt om hifi