Moderator: Redaktörer
Ljudkrav skrev:Det finns ju massor att välja på.
Ngn nämnde Ino Audio pi60.
Själv gillar jag pi60.
En annan mkt bra och omtyckt högtalare är pi60.
Sedan den mytomspunna modellen pi60.
Och så har vi förstås pi60.
Ja, det är inte lätt att välja minsann...
Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun??
IngOehman skrev:Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun??
Har en fru lika väldefinierad uppgift som ett par högtaare menar du?![]()
Det tycker inte jag. En fru är mera som musik, om man har tur.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:...hade det funnits en bästa modell i varje prisklass skulle utbudet varit tämligen begränsat. Det är det inte...
IngOehman skrev:Eller hur många känner du som gjort sitt val av grunka först efter att alla grunkor av samma slag på marknaden har nogsamt har
utretts prestandamässigt?
Jag tror det är oerhört ovanligt. Jag är nog den ende som är så besvärlig.![]()
![]()
![]()
Dantax skrev: Och eh, klarar de verkligen 200W?? Det är ju som värsta Cervin Vega'n
Det intressanta är ju inte hur många watt en högtalare klarar av, det är tex ointressant för någon som har en rörförstärkare på 20w, eller någon med klass A förstärkare på ..säg 50w.. Det intressanta är vilket ljudtryck som kan levereras i fullregister utan distrisionspåverkan, såväl mekanisk som termisk - fortfarande med tillräcklig dynamisk reserv - i avsett rum. Således kan man inte ställa en högtalare i ett kök med porslinskoppar och spela musik och tro att omgivningen inte kommer påverka återgivningen.Dantax skrev:När det gäller pi60, ursäkta min okunnighet, var ligger prisnivån på sådana ungefär? Och eh, klarar de verkligen 200W?? Det är ju som värsta Cervin Vega'n
Mayro skrev:IngOehman skrev:Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun??
En fru är mera som musik, om man har tur.
den va bra.. Slutet menar jag.
"om man har tur"![]()
Svante skrev:Mayro skrev:IngOehman skrev:Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun??
"om man har tur"![]()
Det finns ju olika sorters musik också.
IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar). Vh, iö
IngOehman skrev:Enklare är att i tråden hädanefter förbjuda nämnande av något som har med Ino Audio att göra.
Det föreslår jag! Är trött på att höra allt detta babbel om pi60.
Vh, iö
Rydberg skrev:Dantax skrev:Vill bara säga att min fråga/häpnad över 200W, var pga att jag tittade på en hemsida som sålde pi60. Där påstods det att de klarade 200W. Eftersom de har små basar, så tyckte jag att det verkade märkligt.
Svante skrev:Mayro skrev:IngOehman skrev:Nefilim skrev:Motfråga! Vilken kvinna är den bästa frun??
"om man har tur"![]()
Det finns ju olika sorters musik också.
IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar).
realist skrev:Vee-Eight skrev:Ett annat standardsvar är Carlsson oa51.3 alt oa52.3.
Spesielt OA51 kan vel neppe sies å ha de nødvendige egenskapene i dypbassen.....ennå?
paa skrev:IngOehman skrev:Quads elektrostater är fina också. Gillar allra bäst de gamla (halvgamla i varje fall - ESL63) med gradientbasar till (de är dipol-basmoduler, inte subwooferar).
Gillar du Quadarna p.g.a eller trots att de är elektrostater?
Eller p.g.a eller trots att de är dipoler?
Vad är det som gör dom så bra att du vill placera dom i tråden om "bästa högtalaren", och, har du lekt med tanken att konstruera ett fullregisters dipolsystem?
Mr_Ekan skrev:realist skrev:Vee-Eight skrev:Ett annat standardsvar är Carlsson oa51.3 alt oa52.3.
Spesielt OA51 kan vel neppe sies å ha de nødvendige egenskapene i dypbassen.....ennå?
Jaså? Jag vill hävda att OA-51.3 är en svårslagen högtalare oavsett prisklass! Faktum är att redan OA-51.1,5 presterar nåt så in utta helvete bra återgivning. Även i basen
.
mapem skrev:Jag tycker Quad-elektrostater låter vansinnigt bra, även utan extrabasar. Skulle gärna ha ett par om jag hade råd. De är ju dyra även begagnade och behöver oftast renoveras för rätt mycket pengar, har jag förstått.
Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.
Kaffekoppen skrev:Max,
Vad har du för högtalare?
För övrigt klarar mina 5" middbasar 1000W under kort tid...jo just det - det är Dynaudio med
mapem skrev:Jag var tydligen lite felinformerad, det var ju trevligt! 10k är inte hela världen för ett par högtalare som ESL57, det håller jag absolut med om. Fast det är mycket pengar det med om man inte tycker att man har dem...
RogerGustavsson skrev:Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.
Lite off topic... Var hittar jag Quads svenska serviceverkstad?
mapem skrev:Jag var tydligen lite felinformerad, det var ju trevligt! 10k är inte hela världen för ett par högtalare som ESL57, det håller jag absolut med om. Fast det är mycket pengar det med om man inte tycker att man har dem...
Vee-Eight skrev:ESL63:an är nog min favorit också, nästan jämsides Carlsson oa51.3. Kan ju inte erkänna offentligt att de skulle kunna vara bättre och roligare.*
*Hypotetiskt resonerat, alltså...
IngOehman skrev: Vill bara försiktigtvis påminna om att den högtalare jag talade om var ESL63, inte 57:an.
Även ESL57 har sin charm, men för mitt vidkommande har de alldeles för stora tillkortakomanden.
Vee-Eight skrev:Dantax:
Elektrostater, speciellt Quad esl63 och senare, körs ju företrädelsevis med Gradient dipolbasar.
perstromgren skrev:mapem skrev:Jag tycker Quad-elektrostater låter vansinnigt bra, även utan extrabasar. Skulle gärna ha ett par om jag hade råd. De är ju dyra även begagnade och behöver oftast renoveras för rätt mycket pengar, har jag förstått.
Nja, ESL-63 säljs ofta i bra skick för 10-15K, vilket jag inte tycker är speciellt dyrt för den återgivningen. När jag köpte mina Gradientbasar i våras, sålde samma säljare ESL-63 för 12K, för att ta ett färskt exempel.
Vad gäller renovering behövs det bara dyra sådana om de är sönderkörda i panelerna, annars får man nya HF-moduler för ett par tusenlappar hos Quads svenska serviceverkstad, inte mycket mer än omkantning av ett par dynamiska märkeselement.
Mina egna ESL-63 har bara fått dammskyddsomspänning och nya HF-moduler efter att varit i daglig drift i snart 20 år, till en kostnad 2300:- om jag inte missminner mig.
Min egen röst går till beg B&W DM801 om jag måste byta bort mina Quad/Gradient.
Morello skrev:Har lite svårt att förstå att man kan tycka att B&W801 och Ino är toppenbra samtidigt som det är svårt att välja mellan någon av dem och Carlsson OA51.Känns som om B&W801 och tex Ino pi60 spelar i en helt annan division än OA51.
Dantax skrev:Jag menar då en riktig fullregisterhögtalare med full basåtergivning som man kan spela högt på, inte något spinkigt stativelände
Morello skrev:Har lite svårt att förstå att man kan tycka att B&W801 och Ino är toppenbra samtidigt som det är svårt att välja mellan någon av dem och Carlsson OA51.Känns som om B&W801 och tex Ino pi60 spelar i en helt annan division än OA51.
Kaffekoppen skrev:Är verkligen Ino Audio bäst? Starka ord. Jag tycker Ingvar gör ett fantastiskt jobb med grejjerna, men om de är bäst har jag verkligen för dåligt underlag för att besvara. Jag har bara lyssnat på högtalare i 20år.
Jag vidhåller att bäst är ett subjektivt utryck eftersom det handlar om mer än bara ljudåtergivning. Jag tycker inte frågan går att besvara.
Rydberg skrev:En klockren idé är ju att bygga ett par Morello, grymt prisvärda högtalaren, en av få jag själv skulle kunna leva med i längden.
MHo skrev:
Finns det någon byggbeskrivning att tillgå för ett par såna däringa
Morello'sar då? Jag vet inte att jag sett någon sådan här på faktiskt.se
i alla fall...
MHo skrev:Rydberg skrev:En klockren idé är ju att bygga ett par Morello, grymt prisvärda högtalaren, en av få jag själv skulle kunna leva med i längden.
Finns det någon byggbeskrivning att tillgå för ett par såna däringa
Morello'sar då? Jag vet inte att jag sett någon sådan här på faktiskt.se
i alla fall...
Om det fanns det skulle jag mycket väl kunna tänka mig ett sånt bygge!
Mvh MHo
americantabloid skrev:Hej Subjektivisten!!!
Kul med lite annorlunda val...är det den Sony som testades i Stereophile för några år sen?
Har för mig att det kom en nyare varianten av den också...kanske är den?
Eller så missminner jag mig helt...
Med vänlig hälsning
at
Nattlorden skrev:Subjektivisten - ser ju bra ut.
Detta måste vara en nyare Sony-högtalare än den jag lyssnat på en gång i tiden... Den satt jag i en halvtimme och väntade på demostart... och gick efter 45 sekunders spelande.
Naqref™ skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... hlight=w85
Sökfunktionen är underskattad ibland.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 36 gäster