(Medtar inte EQ avsiktligen!)
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför kännetecknas omröstningar så ofta av trams?
Jag har inga tonkontroller, men hittar inget svarsalternativ.
IngOehman skrev:Egentligen borde man kopiera över alla de CD med tonkontrollbehov man har på CDr - med lämplig korrektion anbringad. Sen kan man förvara båda versionerna i samma konvolut efteråt, och välja vilken man vill spela!(Utan risk för att korrektionen blir kvar av misstag, när man spelar nästa fonogram.)
Vh, iö
Det verkar snudd på befängt att använda analoga tonkontroller om man ska göra en klangkorrigerad CD, eftersom en helt ondöig DA/AD-omvandling måste äga rum.
Martin skrev:Tonkontroller hur de än är utfromade tar på tok för grovt för att de ska kunna användas med någon behållning och är de tillräckligt fininställbara så är det för omständigt att använda dem.
phloam skrev:Ni som inte har tonkontroller kan ju rösta på det alternativ som stämmer in bäst på er inställning till tonkontroller som företeelse
Tacka vet jag Yamaha-förstärkare med steglös loudness!Låter ju nästan porrigt
Vil jag spela svagare än det var live (eller avsetts vara när det producerades) så vill jag det normalt inte av något annat skäl än att jag vill att det skal vara just svagare. Förvränga vill jag inte.
IngOehman skrev:Förtydligande:
Jag tycker det är vidrigt. Det är inget fysikaliskt faktum att det är så, bara en åsikt. Jag borde kanske varit tydligare därvidlag.![]()
Orsak:
Loudness-idén som sådan är en självemotsägelse. Idén är att man skall kompensera för hörselns nivåberoende känslighets frekvensberoende, för att skapa en "naturligare klang" vid avspelning på låg nivå.
Problemet är bara att vi ju uppfattar nivå och klang i förening, och att ändra nivån men bibehålla klangbalansen motsvarar inte på något sätt hur vi hr i verkligheten, live. Tvärtom är det helt naturligt att en svagare lyssningsnivå ändrar den subjektiva klangbalansen. När så sker så hänger klang och nivå ihop på ett naturligt sätt, på samma sätt som när man lyssnar på något live (t ex på olika avstånd).
Om någon (till skillnad från mig) uppskattar den förvrängda klangen som loudness-funktionen åstadkommer så är det förstås en lika relevant och giltig uppfattning som min (att det är vidrigt).
Jag har hört någon säga:
-Men man vill ju höra alla toner, även när man spelar svagt!
Då har jag svarat:
-Jasså?![]()
Resonemanget ligger ju inte långt ifrån det trams som brukar anföras som argument för kompressorer. Min uppfattning är att man (läs; jag) vill höra saker som de är - det är det (hur de är) som jag är nyfiken på.
Vil jag spela svagare än det var live (eller avsetts vara när det producerades) så vill jag det normalt inte av något annat skäl än att jag vill att det skal vara just svagare. Förvränga vill jag inte.
Vh, iö
En "riktig" loudness kan aldrig bara vara på eller av, utan skall regleras i synk. med volymratten.
mapem skrev:Jo jag känner till de där kurvorna över örats känslighet vid olika frekvenser och ljudstyrkor man brukar hänvisa till för att motivera loudness. De där "bristerna" eller snarare naturliga egenskaperna hos örat har man ju levt med hela livet och lärt sig kompensera för, så jag förstår inte varför man ska kompensera för något som är inbyggt i en så att säga.
Callisto skrev:Utifrån erfarenhet så behövs definitivt inga tonkontroller om man har ett riktigt bra system. När systemet inte är tiptop så brukar tonkontroller ibland hjälpa.
Nagrania skrev:Morello skrev:Max_Headroom skrev:Loudness = bra nær man vill spela på låg volym, men ændå få lite fylligare ljud. Variabel loudness ær en bra grej, mycket bættre æn bara av och på som alla utom yamaha har.
En "riktig" loudness kan aldrig bara vara på eller av, utan skall regleras i synk. med volymratten.
Ja det är ju så loudnessen fungerar a la Yamaha. Vrider man på loudness så ökar eller minskar ljudnivån. Yamaha´s loudness är väl den som fungerar bäst av dom jag har stött på i livet. F.ö. tycker jag att loudness behovet är mindre sedan jag började med subwoofer. Hur fungerar DD´s nattkopplingslyssning?
iö skrev:Det finns massor av tillverkare som har eller har haft en s k variabel loudness
, det vet jag nämligen att man kan - för du gjorde det i ditt inlägg.nagrania skrev:det finns "massor" av tillverkare som har variabel loudness
mapem skrev: När jag hade förstärkare med tonkontroller och loudness plus subsonicfilter och bassboast (en NAD) tyckte jag alltid att det lät bäst med tonkontrollerna rakt upp och allt annat urkopplat, på alla lyssningsnivåer.
perstromgren skrev:Jag tror att det helt enkelt är en brist hos oss hifi-folk att inte uppskatta ljudet, utan snarare vad vi tror oss höra. Och då borde urkopplade tonkontroller vara det bästa, ju... Eller?
berma skrev:Jag personligen tycker nog jag vill justera tonkurvan på ganska många inspelningar.
Ni som inte har tonkontroller vad ni lyssnar på (eller efter)? Slänger ni alla skivor som inte är perfekta? Eller tycker ni att det är det bättre att lyssna på ”förvrängd” återgivning än att ”våga” skruva på några rattar?![]()
IngOehman skrev:Förtydligande:
Jag tycker det är vidrigt. Det är inget fysikaliskt faktum att det är så, bara en åsikt. Jag borde kanske varit tydligare därvidlag.![]()
Orsak:
Loudness-idén som sådan är en självemotsägelse. Idén är att man skall kompensera för hörselns nivåberoende känslighets frekvensberoende, för att skapa en "naturligare klang" vid avspelning på låg nivå.
BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanke testa igen.![]()
Det kanske är individuellt hur det upplevs, och i så fall, hur stora individuella variationer finns det?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen.![]()
Det kanske är individuellt hur det upplevs?
Vh
Svante skrev:BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Personligen har jag nog inte lagt märke till att ljudet skulle låta onaturligt basfattigt om jag sänker nivån, men jag får väl kanske testa igen.![]()
Vh
Ja, visst gör det det. Fast den moderna människan är så van vid volymkontroller att hon kanske inte tänker på det.
Den som vill testa kan ladda ner min sångsynt Madde
http://user.faktiskt.io/svante/madde/madde.exe
och ladda den med filen
http://user.faktiskt.io/svante/lohibal.madde
...så får man två toner, en på ~65 Hz och en på ~2000 Hz. Spela den först riktigt svagt, då framträder nästan bara den höga tonen, höj sedan volymen så kommer bastonen att höras tydligare.
BACH skrev:Nu har jag funderat lite mer på det här...
Kan det inte tänkas att även ett annat fenomen spelar roll här?
Om man sänker nivån så mycket att 65 Hz-tonen hamnar under hörtröskeln så hör man den förstås inte.![]()
Då blir 2000 Hz-tonen ganska dominerande.![]()
Så man kanske i alla fall måste ha rimlig styrka och balans mellan frekvenserna för att undvika att den låga tonen helt faller bort.
Det jag vill komma till är att om man lyssnar på extremt svag musik så kanske det här ter sig som ett större problem än vad det egentligen är vid lite mer "normal" lyssning.
Jag har ju inte lyssnat på exemplet än så jag bara spekulerar lite, jag kanske har fel.![]()
Vh

Svante skrev:... Nu är det knappast möjligt att kompensera psykoakustiska tonkurvefel som uppstår pga volymfel med en loudnessknapp annat än väldigt grovt. Detta av flera anledningar. Till att börja med vet man inte vad full utstyrning på skivan ska motsvara för ursprunglig ljudstyrka. Det har om inte annat "loudness race" sett till. Dessutom vet inte förstärkartillverkaren vilken verkningsgrad just dina högtalare har, eller vilken efterklangsradie ditt rum har. För att inte tala om att inspelning för det mesta görs med multikanal och multimikning och olika instrument kan ha förstärkts olika mycket. Summan av kardemumman blir att kompensationen som erbjöds med loudnessknappen var ganska grov och vad värre var, den gav påverkan på ljudet även när man lyssnade vid "rätt" ljudstyrka...
n-puh skrev:Svante skrev:... Nu är det knappast möjligt att kompensera psykoakustiska tonkurvefel som uppstår pga volymfel med en loudnessknapp annat än väldigt grovt. Detta av flera anledningar. Till att börja med vet man inte vad full utstyrning på skivan ska motsvara för ursprunglig ljudstyrka. Det har om inte annat "loudness race" sett till. Dessutom vet inte förstärkartillverkaren vilken verkningsgrad just dina högtalare har, eller vilken efterklangsradie ditt rum har. För att inte tala om att inspelning för det mesta görs med multikanal och multimikning och olika instrument kan ha förstärkts olika mycket. Summan av kardemumman blir att kompensationen som erbjöds med loudnessknappen var ganska grov och vad värre var, den gav påverkan på ljudet även när man lyssnade vid "rätt" ljudstyrka...
Nu uppfattar jag det du skriver nästan som om du menade att volymkontrollen skulle påverka samspelet mellan högtalare och rum vid återgivningen. Om vi ändrar på volymen eller skruvar på basen så är det väl vad som händer ljudet på vägen mellan ~mikrofonen~ och vårt "öppna fönster" i stereosystemet som påverkas. Eller tolkar jag dig fel? (Tur att THX har satt en referensnivå i surroundsammanhang).
Svante skrev:BACH skrev:Nu har jag funderat lite mer på det här...
Kan det inte tänkas att även ett annat fenomen spelar roll här?
Om man sänker nivån så mycket att 65 Hz-tonen hamnar under hörtröskeln så hör man den förstås inte.![]()
Då blir 2000 Hz-tonen ganska dominerande.![]()
Så man kanske i alla fall måste ha rimlig styrka och balans mellan frekvenserna för att undvika att den låga tonen helt faller bort.
Det jag vill komma till är att om man lyssnar på extremt svag musik så kanske det här ter sig som ett större problem än vad det egentligen är vid lite mer "normal" lyssning.
Jag har ju inte lyssnat på exemplet än så jag bara spekulerar lite, jag kanske har fel.![]()
Vh
Jo, det är just det som är grejen, hörtröskeln ligger högre för låga frekvenser, och den "drar med sig" lite högre nivåer också.
Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.
Örats känslighet brukar sammanfattas i Fletcher-Munson-kurvorna som ser ut ungefär så här. Notera att nivåkurvorna tryckts ihop mot låga frekvenser. Det är just det som loudnessknappen ska fixa.
BACH skrev:... Men jag upplever också att loudnessfunktionen på den aktuella Yamahaförstärkaren höjer diskanten för mycket, (och kanske basen också) så att jag nästan stör mig på diskanten, det blir någon slags hängmatte-effekt.
Bill50x skrev: I ärlighetens namn är det väldigt sällan jag spelar riktigt högt, jag har grannar att tänka på. Kanske jag skulle resonera annorlunda om min anlägnning var optimerad för +120 dB?
/ B
Svante skrev:Jo, det är just det som är grejen, hörtröskeln ligger högre för låga frekvenser, och den "drar med sig" lite högre nivåer också.
Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.
Vh
Bill50x skrev:Nu är det ju så att även i verkliga livet (live alltså) så fungerar örat på samma sätt, dvs basen "försvinner" först när volymen sjunker. Så för mig spelar det ingen roll om jag spelar lågt eller högt hemma, jag behöver inga tonkontroller.
Svante skrev:Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.
IngOehman skrev:Svante skrev:Om tonerna låter lika starka när man spelar dem starkt, och man sedan sänker nivån försvinner den lågfrekventa före den högfrekventa. Man måste alltså höja nivån på den lågfrekventa för att de ska fortsätta låta lika starkt, vilket åtminstone jag förmodar att man vill.
Ok... Men varför förmodar du det?
Det låter inte mera självklart än en förmodan att man skulle vilja komprimera när man spelar svagt, eller att man kanske skulle vilja sänka basen när man spelar starkt.![]()
Vh, iö
Svante skrev:Ok, om vi för ett ögonblick gör en förenkling och antar att vi har två instrument som spelar sinustoner, en bas-sinuston och en diskant-sinuston. De spelar i underbar balans (=styrkeförhållande). Så sänker man nivån och då försvinner den ena. Är musikupplevelsen densamma då? Hade jag ett mixerbord med separata reglar för de två instrumenten så skulle åtminstone jag dra på basinstrumentet så att de låter balanserat starka igen.
Affald skrev:Har inga heller, alltså inget sådant trams för min del heller
Men å andra sidan när jag var hos öronläkaren för min tinitus så har jag tappat lite hörsel runt 2000-4000 Hz tror jag han sa men det var helt normalt för en 35 åring! kanske man skulle vrida på lite där om man hade en EQ? eller vad tror ni? Alltså kompensera en något vikande hörsel i det/mitt frekvensområde...![]()
/JB
Svante skrev:...om vi för ett ögonblick gör en förenkling och antar att vi har två instrument som spelar sinustoner, en bas-sinuston och en diskant-sinuston. De spelar i underbar balans (=styrkeförhållande). Så sänker man nivån och då försvinner den ena. Är musikupplevelsen densamma då? Hade jag ett mixerbord med separata reglar för de två instrumenten så skulle åtminstone jag dra på basinstrumentet så att de låter balanserat starka igen.
Exemplet är inte så långt ifrån verkligheten, visserligen har instrument övertoner, men energin kan ändå ligga i väldigt olika frekvensområden.
IngOehman skrev:Så jag undrar: Är det verkligen mera "logiskt och rätt för musiken och musikupplevelsen" att ändra nivån+klangen, än att ändra bara nivån? (Såsom sker då man närmar eller färmar sig live (med en hel massa reservationer som jag inte rokar gå igenom just nu...))
Claes skrev:BACH skrev:Men låter det verkligen konstigt om man bara sänker nivån?
Vh
Efter att ha läst det mesta som skrivits i denna tråd har jag först en allmän kommentar och sedan en kommentar till det jag citerat ovan.
Frågan om att påverka klangen eller ej är i princip samma fråga som om man eftersträvar återgivning eller processering. Den som har smaken att välja processering kan självklart alltid göra det.
När det gäller det pseudovetenskapliga tramset om att loudness skulle kompensera för den mänskliga hörselns olinjäriteter har jag inget i sak att tillägga till Ingars analys.
Dock har jag ett tips på ett enkelt experiment som alla kan göra. Och i och med det är jag inne på det jag citerat ovan.
Nej det är klart att du inte har lagt märke till att ljudet låter onaturligt basfattigt om du sänker nivån eftersom det inte gör det. Det låter såsom du perceptuellt förväntar dig att det ska göra vid den lägre nivån. Du visar i och med ditt uttalande alltså att du hör normalt.
Experiment: Välj ett rimligt välljudande och bredbandigt fonogram och spela det på normalhög nivå. Något slags pop som har ungefär samma klang och instrumentering över tiden är lämpligt. Tona sedan sakta ned och upp nivån och koncentrera dig hela tiden på hur klangen/frekvensbalansen låter. När det blir svagare låter det som tidigare nämnts just svagare men inte påtagligt annorlunda i övrigt.
Vid extremt svaga nivåer då de akustiska störljuden i lyssningsrummet (vilka självklart kan variera påtagligt) börjar ta över och dölja det uppspelade ljudet, kommer förr eller senare vid fortsatt nedtoning ett basbortfall att inträffa.
Notera vid hur EXTREMT låga nivåer detta inträffar. Om argumentet för loudness är att möjliggöra lågnivålyssning för att inte störa grannarna har jag en alternativ lösning: koppla ur loudnessen och höj volymen tills basen hörs; det handlar ändå om mycket låga nivåer.
IngOehman skrev:Så jag undrar: Är det verkligen mera "logiskt och rätt för musiken och musikupplevelsen" att ändra nivån+klangen, än att ändra bara nivån? (Såsom sker då man närmar eller färmar sig live (med en hel massa reservationer som jag inte rokar gå igenom just nu...))
Jag accepterar hellre att hörseln (på ett sedan barndomen invant sätt) faktiskt har olika lätt att höra olika frekvenser vid olika ljudtryck.
....
(Jmfr: Om jag tycker att det är viktigt att musiken låter klangligt rätt så spelar jag den på rätt nivå!)
BACH skrev:Jag håller nog med om det mesta av det du säger, men har du verkligen läst mitt förra inlägg?![]()
Det som finns högst upp på den här sidan alltså!![]()
Vh
i skrev:Det är då tänkbart att man kan förbättra situationen genom att ändra den tonala balansen mellan tonerna så att lyssnaren upplever den ursprungliga relationen mellan tonerna.
I vilket fall kan då aldrig bli "rätt" att lyssna på ett musikstycke på "fel" volym.
Eventuellt kan det bli rätt med justering av den tonala balansen, aka "loudness".
Claes skrev:BACH skrev:Jag håller nog med om det mesta av det du säger, men har du verkligen läst mitt förra inlägg?![]()
Det som finns högst upp på den här sidan alltså!![]()
Vh
Eftersom du sannolikt tycker att jag skriver som om jag inte läst/inte förståttdet får du gärna kommentera vad du menar i sak i stället.
BACH skrev: Oj, det var inte meningen att du skulle ta illa upp, förlåt!![]()
Jag ville bara skoja lite.![]()
Vh
Claes skrev:i skrev:Det är då tänkbart att man kan förbättra situationen genom att ändra den tonala balansen mellan tonerna så att lyssnaren upplever den ursprungliga relationen mellan tonerna.
I vilket fall kan då aldrig bli "rätt" att lyssna på ett musikstycke på "fel" volym.
Eventuellt kan det bli rätt med justering av den tonala balansen, aka "loudness".
Som framgår av tidigare inlägg blir det inte rätt när lägre ljudtryck pseudokompenseras med förvrängd klang. Detta med anledning av hur vår hörsel fungerar. Lägre volym med förändrad klang upplevs som just lägre volym med förändrad klang.
Vid låga såväl som höga ljudtryck står det var och en fritt att ändra klangen av subjektiva skäl. Att argumentera för det ur återgivningssynvinkel är dock fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster