Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Nja, Claes nu tycker jag nog att du gjorde det lite för enkelt genom att säga att ursprungsbegreppet var att det skulle vara ofärgat. Den diskussionen fanns nog inte på den tiden.
Harryup skrev:Magnuz:
Nej, på 70-talet då HIFI begreppet redan fanns så var det hög naturtrogenhet som eftersträvades. OBS Hög.
Inte Ofärgat. sen om det möjligen är samma sak är en annan sak. Eftersom HIFI är ett engelskt ord skulle det då ha hetat "Uncoloured"?
Claes skrev:
Fråga
Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?
Morello skrev:Harryup,
Efter kontemplation bör man komma till insikt om att det bara finns en väg till "hi fi", nämligen att hela kedjan - från inspelning till uppspelning - måste vara av sådan dignitet att signalen inte förvrängs mer än ytterst marginellt. Huruvida distorison påförs i studions mixerkonsol eller i min förförstärkare är irrelevant för det praktiska resultat vi lyssnar på.
Jag skriver "ytterst marginellt" eftersom en viss dos av förvrängning (olinjäriteter, inadekvat frekvengång eller något annat) kan tillåtas om den är tillräckligt liten och således faller under hörtröskeln.
Koffe skrev:Frågan som gav mej klarhet är: - Skulle jag någonsin byta ut en komponent mot något med bättre mät/test/ofärgat-resultat OM det lät subjektivt sämre? Jag måste svara nej. Mina öron i mitt rum är min norm för bra ljud.
Harryup skrev:Det kanske är att märka ord även om principen är densamma, men man pratade om apparater med låg distorsion. Och man accepterade att apparaten med lägsta distorsionen nödvändigtvis inte var tvungen att låta bäst.
Leak TL 12 var en milstolpe då den kallades Piont One eftersom det var en av dom första förstärkarna som hade en distorsion under .1%.
Men man gjorde aldrig mig veterligen ifrån Quad, Radford, Leak, McIntosh, H&K eller Marantz gällande annat än att man strävade efter att nå hög naturtrogenhet (HIFI) genom att minska distorsionen. Ofärgat kontra färgat är något mycket senare påfund. Rätta mig gärna med ett exempel.
edit :stavfel
Harryup skrev:Jaja Dahlqvist och Morello,
jag är säkert helt okunning om mycket och har inget behov att påtala för andra när dom är det heller.
Harryup skrev:Ledsen Claes om det blev lite utdraget. Inte min mening att sabotera din tråd om du anser att jag har gjort det så ber jag om ursäkt.
Fast jag tycker att anmärkningen inte var oväsentlig.
mvh/Harryup
Dahlqvist skrev:Men inte heller på systemnivå finns det något som tvingar en att acceptera att man bör eftersträva en så transparent återgivningskedja som möjligt. Fast jag har å andra sidan svårt att förstå varför man inte vill det. Åtminstone som option när alla "reglage" står i "mittläge".
Claes skrev: En fråga kvarstår dock. Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket/inspelningen/musikproduktionen?
Ska varje utgiven inspelning betraktas som ett slags grundmaterial för var och en att fortsätta att konstnärligt bearbeta och processera i valfri utsträckning, eller ska den ses som ett (mer eller mindre) färdigt tonkonstverk som upphovsmannen/-kivnnan äger den moraliska rätten att definiera så långt det är möjligt?
Koffe skrev:Hitills har jag aldrig hört någon artist säga - "Jag kan inte acceptera att mitt verk spelas i radio, gud förbjude, någon skulle kunna lyssna på det i urdålig bilstereo". Med andra ord artisten ställer inte något krav på lyssnaren avseende återgivningskvalite, ur det tekniska perspektivet. Jag tror faktiskt inte att de skulle göra det även om de kunde.
Ergo, renderas frågan irrelevant då inte artisten kan/vill utöva "den moraliska definitionsrätten".
phon skrev:Skall man vara trogen den ursprungliga tanken och skaparen när man köper en bra bil? Eller är det OK att "färga" bilen efter eget tycke? Plocka på kjolkit, trimchip, motivlack, sänka fjädring, you name it. Den blir ju inte "HiFI" då om man jämför med samma bil i verkligheten. Har bilkonstruktören eller användaren den moraliska definitionsrätten till bilens konstverk?
Själv så ser jag det mesta jag köper, inklusive musik, som råmaterial som går att skapa något av. En del råmaterial är bättre, en del sämre, men jag kan alltid göra nåt eget av det, och så bra jag kan/orkar/vill/förmår.
Claes skrev:Vi bör inte glömma bort att det bland upphovsmän/-kvinnor utöver "artisterna" också finns tonsättare, arrangörer, musiker, dirigenter, ljudtekniker och producenter. I denna skara tonkonstnärer förekommer av naturliga skäl vitt skilda uppfattningar i frågan.
Koffe skrev:Borde vi då inte börja med att klargöra vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har "äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk"?
Koffe skrev:Alternativt, vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har äger vilken moralisk definitionsrätt till ett tonkonstverk? Här ligger det implicit att upphovsmansparternas (ovan kollektivt kallad "skara") inbördes rättigheter kan skilja sig åt.
- därför föreslog jag att - "att någon som är välbevandrad i det gällande immaterialrättsläget avseende upphovsrätt för fonogram kontaktas med viss skyndsamhet för konsultation"Claes skrev:Att sätta sig in i och klargöra hur detta förhåller sig handlar om omfattande insatser även för jurister, vilket är en bidragande orsak till att flertalet dito inte arbetar med dylika frågor utan hänvisar till andra som gör det.
Koffe skrev:Ordet "tonkonstverk" ger fyra (!) träffar på google. Det antyder (starkt) att det inte är den adekvata termen. Ordet "tonkonstnär" har den híssnande frekvensen av 127 träffar.
Koffe skrev:PS. Hemma hos mej lyssnar vi på skivor av artister... och vi lyssnar med öronen DS.
phloam skrev:Det är väl helt enkelt så att artisten definierar fram till "pressning" av skiva eller vad det nu är. Därefter kan skivköparen/lyssnaren göra vad han vill med sin köpta skiva. Köpet är gränsen.
Claes skrev:phloam skrev:En skivköpare kan välja att spela skivan i en hifianläggning eller göra om den till köksklocka.
Visst kan en skivköpare göra det. Frågan är bara vem som behöver upplysas om det.
Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"
Nattlorden skrev:Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"
Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där du blivit klart fysiskt misshandlad med påkar för ett sådant tilltag.
Nattlorden skrev:Jag behöver inte försöka igen, du behöver bara byta ut påkarna mot något annat som passar din definition av moral bättre.
Här funkade det visst inte att vara övertydlig...
Morgan skrev:Jag kan alltså inte begripa vad du vill mena med din fråga om "moralisk definitionsrätt", Claes, utan skulle vilja ha ett förtydligande om vad du menar med begreppet "moralisk rättighet". Vad ger upphov till sådana rättigheter? Kan de ha sanningsvärde, eller handlar det bara om dina eller allas våra känslor inför något?
Morgan skrev:Nu förstår jag inte alls. Är det någon slags ironi igen? Jag har svårt att begripa sådant om det inte är tydligt. Snälla, förklara vad du pratar om med lite fler ordJag har svårt att förstå ironi i seriösa diskussioner, eftersom jag förutsätter att folk är intresserade av att föra kunskapen framåt och inte vill göra en massa wise-cracks och one-liners hela tiden.
Claes skrev:Att denna princiellt enkla fråga skulle resultera i inlägg som går ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem förvånar mig.
Nattlorden skrev:Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där <<i>insert din egen definierade moraliska påföljd här</i>> för ett sådant tilltag.
Vad vill du ha för förslag? "majoriteten blir upprörda" ?
Morgan skrev: Ponera dessutom att konstkritiker skulle vara tämligen eniga med mig att min förbättrade version verkligen är bättre - så länge de är omedvetna om att det är JAG som gjort ändringen, förstås. Har jag gjort något moraliskt fel?
Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.
Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?
Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö
och som leder till sanktion.
Nattlorden skrev:Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.
Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?
Njae, primärt ville jag bara sticka hål i ditt påstående om att sådan verklighet inte finns. Vilket du väl får erkänna att jag gjort?
Morgan skrev:Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö
Nattlorden skrev:Vad annat är moral??
Morgan skrev:Nej, för bövelen!Du har inte ens skrapat på ytan i den värde-ontologiska och värde-semantiska myllan, bäste Nattlord. Tillåt mig beskriva vilken slags moraliska sanningar som moraliska realister försöker hävda finns: De menar att yttranden som "det är moraliskt fel att kladda på en picasso-tavla" äger i det närmaste samma slags sanningsvillkor som "det står färre än fem flaskor på bordet" - utsagan är sann och och endast om det faktiskt förhåller sig så som utsagan säger att det förhåller sig (en formulering av korrespondensteorin för sanning). Moraliska utsagor är enligt moraliska realister sanna eller falska oavsett vad vi människor tror om saken... De moraliska sakförhållanden som det rör sig om menar moraliska realister oftast att vi kan få kunskap om genom en process som kallas "intuition" - vi känner helt enkelt vad som är fel... Jag tror du inser vilka bekymmer det blir med oenighet och med att ange "goda skäl" för sin uppfattning i en moralisk sakfråga med en sådan kunskapsteori... Det är den sortens moraliska sakförhållanden som en värdenihilist anser oförnuftigt att tro på.
Morgan skrev:Moral är förstås i allra högsta grad en social konstruktion. Men frågan är alltså om denna konstruktions utsagor på något vis i vissa fall kan korrespondera mot något yttre sakförhållande. Säg att två kulturer har olika syn på ifall det är moraliskt fel eller rätt att kladda på en picasso-tavla. Träffar någon av kulturerna rätt i sina omdömen? Kan det vara SANT att det är fel att kludda på en picasso? Eller vill du göra en poäng att att det är rätt i den ena kulturen och fel i den andra?
Förstår du varför jag inte kan anse att du har visat att någon SÅDAN oberoende verklighet finns med ditt argument?
Morgan skrev:Hoppsan!![]()
Menar du att mitt inlägg "gick ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem"? Det var inte min mening alls, och jag beklagar om det tolkas så.
Jag kanske skall "lämna dig i fred" med avseende på din syn på moralisk realism? Jag vet att frågan är betydligt känsligare än till och med religionsfrågor.
Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.
Claes skrev:Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.
Instämmer. Med tanke på att du ser det så tror jag du har förutsättningar för att utveckla en genomtänkt inställning till sakfrågan i denna tråd. Det ska bli intressant att se om du väljer att göra det.
Claes skrev:Din ambition verkar vara att visa dig informerad om filosofiska begrepp och att med det som grund provocera och även underhålla, vilket jag tycker att du gör
Dahlqvist skrev:Jag delar nog Claes åsikt om att Morgan ibland visar vissa tendenser till filosofisk ekvilibristik med perifer relevans till trådämnet (vad nu det kan vara)
Dahlqvist skrev:Vad är sakfrågan i denna tråd? Det verkar som om alla talar förbi varandra. Jag håller trådägaren Claes delvis ansvarig för detta eftersom omröstningsfrågorna och inledande meddelandet har ändrat under färd. TIPS: gör inte det. Om man upptäcker att en omröstning inte fungerar så bra är det bättre att börja på ny kula än att kladda till det i den ursprungliga tråden. Jag tror också att det blir bättre omröstningar om inte som trådägare argumenterar alltför mycket för ett av alternativen utan låter tråden vara relativt öppen för övriga forumdeltagares åsikter. Omröstningsfunktioner (som jag ser det) är främst till för att samla in andras åsikter, inte för att föra fram sina egna.
Morgan skrev: Oj dåFör det första vill jag säga att jag väldigt gärna skall komma med ett inlägg i själva trådämnet, så snart jag får det presenterat för mig i en form som jag kan förstå.
Morgan skrev:Jag har en positiv inställning till att folk skall göra som de vill med sina tonkontroller och i konstruktionen av sin anläggning (bara högtalare i taket? Visst!). Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga.
Claes skrev:Jag instämmer i att flertalet talar förbi varandra. Det är troligen mer eller mindre mitt fel som trådägare.
Claes skrev:Sakfrågan kan kortfattat uttryckas på två olika sätt:
Hi-fi eller processorer?
Vem äger den moraliska rätten till ett (ton-)konstverk?
Morgan skrev:1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
4) Vad är det sanna svaret på frågan om hur ett tonkonstverk bör låta då det spelas upp - i enlighet med tonkonstnärens önskan eller lyssnarens önskan eller kanske på ett annat sätt?
Claes skrev:Jag måste säga att du har skrivit bra långt och bra mycket om filosofi och med fina ord för att inte ha förstått det du skulle skriva om![]()
Morgan skrev:Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?
Hoppas nu att jag inte har hållit en dryg och otrevlig ton, samt att ni inte tycker att jag är alltför jobbig i mitt eviga tjat om tydlighet. Allt som behövs är ett kort litet förtydligande av vad frågan betydde, så kan vi börja diskutera det ämnet sedan (för dessförinnan har vi inte definierat ett ämne att tala om).
Claes skrev:Ett tydligt och väl uttryckt svar om sakfrågan.
Claes skrev:Du har själv i ditt inlägg jag citerat ovanstående rader ifrån visat att det är möjligt att utveckla sig sakligt om sakfrågan trots mina formuleringar. Jag uppskattar att du har den förmågan och instämmer också i mycket av det du uttryckt.
Jag har inga som helst problem med din ton. Din önskan om tydlighet tycker jag dessutom är föredömlig.
Harryup skrev:Claes:
Om man skriver tonkonstverket så undrar man ju om det inte redan förvanskats ifrån den ursprungliga tanken om man tar klassisk musik genom att man färgat konstverket med att inte spela på tidstypiska instrument eller besättningar. Sen färgar dirigenten ytterligare. Och sedan teknikerna genom att göra en bra eller "annorlunda" inspelning.
Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.
Claes skrev:Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.
Om du känner behov av att omformulera mina frågor för att kunna besvara dem så är det helt okej för min del.
Harryup skrev:Min sista mening" Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten." är ett försök att svara, dvs vad jag upplever som möjligt hemma.
Magnuz skrev:Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg. Eller ville du helt enkelt se hur folk skulle tolka den?
- till vad?Claes skrev:Samtidigt tyckte jag att det skulle bli intressant att få se hur folk förhöll sig, vilket det fortfarande är.
Claes skrev:Jag ser inte frågeställningen på det sättet. Oberoende av formuleringar och olika tolkningar är den likafullt en enkel principfråga i grunden för mig.
Morgan skrev:Och för mig är och förblir frågan obegriplig, så länge din inte förtydligas.
Koffe skrev: Förslag. Starta en ny tråd med ny bättre forumulerad fråga, alternativt - Starta en ny tråd, ha kvar frågan men defeniera begreppen:
-Äger
-Moral
-Definitionsrätten
-Tonkonstverk
-Upphovsmannen/-kvinnan
-Lyssnaren
Michaels skrev:Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd.
Stäng tråden!
phloam skrev:Först: Kan man prata så här mycket om moral utan att ta upp de etiska aspekterna...?
Sen undrar jag om det inte vore viktigt att se två helt skilda inrikningar när det gäller att skapa en musikinspelning: a) en violinist, en uppsättning mikrofoner osv. som ska försöka fånga ett ögonblick så verklighetstroget som möjligt, b) en experimentalist som använder synthar, samplers, effekter, äggvispar samt påverkar själva inspelningsutrustningen för att medvetet förvränga och skapa sin alldeles egna verklighet.
Alt. a) skulle må bäst av en mycket återgivningstrogen/transparent anläggning (som speglar skapandet s.a.s.) för att komma till sin rätt.
(Förmedlande roll)
Alt. b) skulle kunna spelas på vilket mediokert ljudsystem som helst utan att förlora särskilt mycket, istället utgör det specifika systemet en naturlig fortsättning på processen där återgivningen medger en egen unik tolkning av innehållet.
(Deltagande roll)
p.s. eftersom jag äger definitionsrätten till mina egna inlägg så avgör jag själv om debatten är av intresse eller inte!
Morgan skrev:Michaels skrev:Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd.
Stäng tråden!
Fy så negativt. Vi kan lära oss massor om vad språket vi använder för att beskriva verkligheten betyder. Dessutom tycker jag att Claes ursprungliga frågeställning är intressant, om man tolkar den lite grann.
Jag skyndar raskt att återvända klockrent On-Topic för att en sådan katastrof inte skall ske!
Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den? Vad har det för betydelse för min "rätt" att titta på en picassotavla i rosa lampsken uppåner, att Picasso ville att den skulle avnjutas hängd 52 cm över golvet i ett vitmålat rum med en ambient ljustemperatur på 7200 kelvin och med minst 23 centimeter till närmaste andra tavla, som i sin tur heller inte får föreställa någonting starkt känsloladdat?
Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så. Vill man sedan ta hänsyn till deras önskningar, så är det förstås en parameter man kan väga in mot sina egna önskningar. Vems önskning anser man har mest betydelse i fall som detta?
Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!
Ni som har tryckt på alternativ 1 i omröstningen - hur ser ni på mitt sätt att resonera här? Hur ser du på det, Claes?
Michaels skrev:Hmm, vad var det jag skrev på sida 3 ?
Och vad gör jag uppe halv 3?
Morgan skrev:"Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga. Om Picasso eller alla andra människor i hela världen vill känna sig kränkta av att man inte använder den som den "skall" användas, eller rentav anser det moraliskt fel, så är det ett faktum som saknar relevans...
Morgan skrev:Sedan tycker jag kanske det går för långt om man skall avkrävas definition på varje ord man vill använda. Lyssnaren kan väl underförstås som en privatperson som avnjuter musiken i ensamhet via en stereoanläggning, eller? Upphovsmannen brukar man ganska intuitivt kunna förstå också, för de flesta tonkonstverk. Kanske bör man förtydliga "tonkonstverk" lite, men i grunden kan vi kanske tala begripligt om det även utan definition? Så är dock inte fallet med "äga moralisk rätt till något".
Vad spelar det för roll att omröstningen blir förstörd? Den är ju bara ett sätt att få lite sprätt på tyckandet i diskussionen? Var lite snäll mot Claes nu - detta är en utvecklande tråd, som kan leda någon vart om vi bara kommer fram till vad vi skall tala om
Morgan skrev:Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.
Morgan skrev:Jag formulerar om frågan på lite olika vis, för att illustrera vad jag menar. Frågan är alltså "Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?".
1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
- En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.
2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
- Det har jag svarat på.
3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-En mycket intressant fråga att grubbla över, tycker jag! I synnerhet tycker jag Dahlqvist har en bra poäng när han säger att detta inte är oförenliga parametrar. Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.
Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?
Jag tycker det var mycket välforumlerat när Morgan skrev:Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.
Koffe skrev:Just det... "Lyssnaren" ett kärt ämne. Avsees här en lyssnare med eller utan rum? Placebo och det övriga bebelibabblet?
Det kan man bara göra om man kan bevisa att man har den moraliska rätten att göra det.Claes skrev:Kanske borde den här tråden läggas ned. (Hur gör man det?)
Morgan skrev:Kanske bör man förtydliga "tonkonstverk" lite, men i grunden kan vi kanske tala begripligt om det även utan definition? Så är dock inte fallet med "äga moralisk rätt till något".
Morgan skrev:Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
- En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.
Dahlqvist skrev:Men det kunde du tydligen visst detMorgan skrev:Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.
Magnuz skrev:Dahlqvist skrev:Men det kunde du tydligen visst detMorgan skrev:Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.
Det kunde han väl inte? Att formulera flera tänkbara alternativ är inte detsamma som att veta vilket av dessa (eller kanske t.o.m. något helt annat) som ursprungligen avsågs?
När Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver
Vad Dahlqvist uppfattade vad Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man kan mena då man skriver
Magnuz skrev:Aha, då förstår jag. Det här med tolkningar är verkligen inte lätt...
Till mitt försvar måste jag säga att din tolkning är något långsökt. Man kan ju alltid föreställa sig att någon menar vad som helst med vad som helst.
Morgan skrev:Dessvärre har mitt projekt att be om förtydligande av språkbruket misslyckats denna gång, Men jag ger mig inte. Förr eller senare skall jag få hela världen att sluta prata om att saker är "moraliskt rätt eller fel", eller få alla att i använda begreppet på samma sätt. Det språket kan betyda för mycket, så det betyder ingenting alls i generell bemärkelse.
Morgan skrev:Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den?
Michaels skrev:Morgan skrev:Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så.
Morgan skrev:Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!
Ni som har tryckt på alternativ 1 i omröstningen - hur ser ni på mitt sätt att resonera här? Hur ser du på det, Claes?
Dahlqvist skrev:Jag har lagt märke till att du ofta uppehåller dig vid lyssningsrummet som ett argument mot "återgivningsspåret" för hifi. IÖ:s tanke på lyssningsrummet som en "loge" är ju ett sätt att objektivisera lyssningsrummets utformning så långt det är rimligt (vid tvåkanalslyssning). Tankesättet gör det möjligt att objektivt definiera hur inspelad musik bör återges i rummet oavsett vilka subjektiva preferenser man har för sin "loge". I princip kan man väl säga att lyssningsrummet bör bete sig som om väggen bakom högtalarna fattades och ersattes med den inspelade musikhändelsen. Sedan kan man ju grundat på erfarenhet hävda att vissa typer av loger är populärare än andra om lyssnaren har ett val, men det är en annan fråga.
Användare som besöker denna kategori: bosh och 20 gäster