Hi-fi eller processorer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?

1. Upphovsmannen/-kvinnan
12
63%
2. Lyssnaren
7
37%

Antal röster : 19

Användarvisningsbild
Claes

Hi-fi eller processorer

Inläggav Claes » 2006-08-03 10:54

Flertalet hi-fi-intresserade verkar tillhöra någon av följande grupper:

1.
De som söker återgivning och vill minimera alla typer av förvrängningar och färgningar. Denna grupp eftersträvar det som hi-fi-begreppet från början syftade på.

2.
De som söker en subjektivt bra lyssningsupplevelse oberoende av återgivningskvaliteten. Denna grupp eftersträvar att summan av allt ljudpåverkande inklusive inspelningens(s eventuella fel och brister) ska resultera i ett ljud som upplevs låta bra.

Fråga

Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?

PS 2006-08-04

Efter att ha läst kommentarerna har jag följande dito: Mitt syfte med denna tråd var att på enklast möjliga sätt fokusera på en principiell fråga: den grundläggande inställningen till hi-fi. Utöver fokus på denna frågeställning har det kommit kommentarer om hi-fi-begreppets historia och de upplevda konsekvenserna av att tillhöra grupp 1 eller 2. Förvisso intressant det med.

Det verkar dock behövas en principiell skiljelinje mellan enskilda människors tycke och smak om vilket ljudande resultat som uppnås med olika inställning, rum och apparater å ena sidan, och å andra sidan synen på musiken som konstart.

Exempel: det skulle kunna vara möjligt att två personer tillhörande grupp 1 respektive 2 enligt ovan båda två kan nå sina respektive ljudmässiga ideal. Hypotetiskt skulle de också kunna välja likadana hi-fi-anläggningar.

En fråga kvarstår dock. Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket/inspelningen/musikproduktionen? Ska varje utgiven inspelning betraktas som ett slags grundmaterial för var och en att fortsätta att konstnärligt bearbeta och processera i valfri utsträckning, eller ska den ses som ett (mer eller mindre) färdigt tonkonstverk som upphovsmannen/-kivnnan äger den moraliska rätten att definiera så långt det är möjligt?
Senast redigerad av Claes 2006-08-04 11:09, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-03 11:58

Nja, Claes nu tycker jag nog att du gjorde det lite för enkelt genom att säga att ursprungsbegreppet var att det skulle vara ofärgat. Den diskussionen fanns nog inte på den tiden. Begreppet har nog mera betytt att det skall låta naturligt, dvs som musik i levande livet. Om man då tar en dålig inspelning och spelar upp den på ofärgade grejor så skulle man inte på den tiden tyckt att va bra man hör att det låter dåligt. Om man tar grejor ifrån tiden då uttrycket myntades så skulle det mer motsvara så hög naturtrogenhet som möjligt ifrån vanliga skivor.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-03 23:08

Harryup skrev:Nja, Claes nu tycker jag nog att du gjorde det lite för enkelt genom att säga att ursprungsbegreppet var att det skulle vara ofärgat. Den diskussionen fanns nog inte på den tiden.

Jodå, det gjorde den. Skillnaden är väl att riktigt långt tillbaka i tiden var färgningarna så uppenbara att så gott som alla föredrog det mindre färgade alternativet. Nuförtiden är de flesta apparater så bra att det är svårt att bara med hörselns hjälp (alltså utan testmetodik) avgöra om och hur mycket de färgar.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-08-03 23:11

Från att ha tillhört grupp 2 men blivit less på den vägen, har jag mer riktat in mig på grupp 1. I dagsläget känns det bäst för mig :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-03 23:17

Just ja, min grupptillhörighet. Jag tillhör nog båda grupperna (eller ingen) för jag vill förvisso "minimera alla typer av förvrängningar och färgningar" men jag vill givetvis också att reultatet ska bli "ett ljud som upplevs låta bra". Hittills har det gått bra att kombinera. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-03 23:34

Ja, jag tror ju att 1 ger 2, men inser att alla inte har återgivning som mål utan upplevelse. För mig är en god illusion av verklighet detsamma som bra och ger mig därmed bästa upplevelsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-03 23:48

vet inte min grupp men jag vill ha "rak frekvenskurva" från burkarna som jag sen kan höja basen på lite.. equar om jag måste. det ska va ett shysst sound sen om det innebär inte pilla på rattarna eller inte spelar ingen róll, det ska lite clubbigt. allt ljud här hemma går förövrigt genom en mixer med filter o grejer så jag antar att det är konstant förvrängt mer eller mindre hela tiden, bryr mej heller inte om absorbenter basfällor diffusorer o liknande bråte. kan lyssna genom sunkiga lurar bara man equar dom rätt så jag får till mitt sound något sånär så brukar jag bara höra musiken efter några minuter
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-03 23:50

Magnuz:
Nej, på 70-talet då HIFI begreppet redan fanns så var det hög naturtrogenhet som eftersträvades. OBS Hög.
Inte Ofärgat. sen om det möjligen är samma sak är en annan sak. Eftersom HIFI är ett engelskt ord skulle det då ha hetat "Uncoloured"?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-04 00:03

Harryup skrev:Magnuz:
Nej, på 70-talet då HIFI begreppet redan fanns så var det hög naturtrogenhet som eftersträvades. OBS Hög.
Inte Ofärgat. sen om det möjligen är samma sak är en annan sak. Eftersom HIFI är ett engelskt ord skulle det då ha hetat "Uncoloured"?

Ja alltså, är det ofärgat så är ju rimligen naturtroheten hög. Jag tänkte f.ö. betydligt längre tillbaka i tiden än 70-talet, men frågan är när hifi-brgreppet myntades?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 00:32

Mig veterligen pratade man bara hög naturtrogenhet och % distorsion. Om en sak har hög naturtrogenhet betyder det att den inte är naturtrogen utan just bara väldigt nära. Men orden färgat och ofärgat fanns inte med som nån princip att sträva efter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-04 01:35

Harryup,

Efter kontemplation bör man komma till insikt om att det bara finns en väg till "hi fi", nämligen att hela kedjan - från inspelning till uppspelning - måste vara av sådan dignitet att signalen inte förvrängs mer än ytterst marginellt. Huruvida distorison påförs i studions mixerkonsol eller i min förförstärkare är irrelevant för det praktiska resultat vi lyssnar på.

Jag skriver "ytterst marginellt" eftersom en viss dos av förvrängning (olinjäriteter, inadekvat frekvengång eller något annat) kan tillåtas om den är tillräckligt liten och således faller under hörtröskeln. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Re: Hi-fi eller processorer

Inläggav Morello » 2006-08-04 01:37

Claes skrev:

Fråga

Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?

Ja, det tycker jag, eftersom det är två väsensskilda spörsmål.

Å ena sidan är det ett strikt teknisk spörsmål, å andra sidan ett psykoakustiskt.

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-04 03:49

2... en Hifi-anläggning ska kunna återge signalen precis... så färgad och förvrängd som jag vill ha den för tillfället :P Så länge man inte missar någon del av musiken, det är ett grundkrav. Jag kan därför använda EQ, tonkontroller, loudness, val av komponenter etc för att få den upplevelse jag personligen vill ha av just den musiken jag valt.

Dvs. färgning/förvrängning är helt ok så länge den är på det sätt jag vill ha den :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-04 03:57

Jag har VERKLIGEN försökt tänka mej i hifi utan rum och lyssnare. Verkligen.

Någon säger att oftast så ger det första alternativet det andra som resultat. Då är ju allt frid och fröjd. Men OM det inte gör det?

Frågan som gav mej klarhet är: - Skulle jag någonsin byta ut en komponent mot något med bättre mät/test/ofärgat-resultat OM det lät subjektivt sämre? Jag måste svara nej. Mina öron i mitt rum är min norm för bra ljud.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 08:19

Morello skrev:Harryup,

Efter kontemplation bör man komma till insikt om att det bara finns en väg till "hi fi", nämligen att hela kedjan - från inspelning till uppspelning - måste vara av sådan dignitet att signalen inte förvrängs mer än ytterst marginellt. Huruvida distorison påförs i studions mixerkonsol eller i min förförstärkare är irrelevant för det praktiska resultat vi lyssnar på.

Jag skriver "ytterst marginellt" eftersom en viss dos av förvrängning (olinjäriteter, inadekvat frekvengång eller något annat) kan tillåtas om den är tillräckligt liten och således faller under hörtröskeln. :)

Jaha, och?
Efter att ha läst frågan bör man kanske inse att HIFI från början inte hade något med ofärgat eller färgat att göra. Det är ett betydligare senare påfund. Det fanns som sagt inte mycket med låg distorsion vilket var det man eftersträvade. När dom första transistorgrejorna kom som var kraftigt motkopplade så mätte dom "perfekt" men lät illa. Men dom gillades ändå av många eftersom dom mätte så bra, så då var det bra.
LTS fanns inte med sin nuvarande diskussion och mål på den tiden och jag kan inte se att man kan bakdatera sitt ideal på den tidens diskussioner. Det man eftersträvade då som nu var minimal distorsion, men inte ofärgat ljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-04 08:35

Så vitt jag vet har man talat om ofärgat ganska länge. Den gängse anglotermen för det är väl dock "straight wire with gain" ?

Edit: stvafel
Senast redigerad av Nattlorden 2006-08-04 09:19, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 09:08

Det kanske är att märka ord även om principen är densamma, men man pratade om apparater med låg distorsion. Och man accepterade att apparaten med lägsta distorsionen nödvändigtvis inte var tvungen att låta bäst.
Leak TL 12 var en milstolpe då den kallades Piont One eftersom det var en av dom första förstärkarna som hade en distorsion under .1%.
Men man gjorde aldrig mig veterligen ifrån Quad, Radford, Leak, McIntosh, H&K eller Marantz gällande annat än att man strävade efter att nå hög naturtrogenhet (HIFI) genom att minska distorsionen. Ofärgat kontra färgat är något mycket senare påfund. Rätta mig gärna med ett exempel.

edit :stavfel

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 10:14

Läste på Wiki följande:
"In the 1950s, the term high fidelity began to be used by audio manufacturers as a marketing term to describe records and equipment which were intended to provide faithful sound reproduction."
Kjell Stensson skrev böcker i slutet på 50-talet om HIFI. Så när HIFI'n började användas som begrepp var det distorsion i någon form man jagade.
Och straight wire with gain begreppet applicerade man på förstärkare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-04 11:04

Jag vill (givetvis) ha nr 1 som option. Förändra kan man ju göra i efterhand men man ju aldrig få tillbaka de som redan är förlorat.

Koffe skrev:Frågan som gav mej klarhet är: - Skulle jag någonsin byta ut en komponent mot något med bättre mät/test/ofärgat-resultat OM det lät subjektivt sämre? Jag måste svara nej. Mina öron i mitt rum är min norm för bra ljud.

Problemet är att man inte riktigt kan applicera detta på enstaka komponenter. Om man pga av att man har "luddiga" högtalare skaffar "vässade" förstärkare så kanske man inte vill byta enskilda komponenter en i taget trots att man skulle kunna tänka sig att byta båda samtidigt. Det är viktigt att lyfta upp det hela till ett systemtänkande. Men inte heller på systemnivå finns det något som tvingar en att acceptera att man bör eftersträva en så transparent återgivningskedja som möjligt. Fast jag har å andra sidan svårt att förstå varför man inte vill det. Åtminstone som option när alla "reglage" står i "mittläge".

/D

PS. Jag tycker att etymologiska spetsfundigheter om hifi-begreppets ursprung saknar relevans för dagens diskussion om musikåtergivning. Argumenten för det ena eller det andra måste stå på egna ben och jag ser inte att en retorisk kamp om tolkningsföreträde till hifibegreppet gagnar debatten på något konstruktivt sätt. Begrepp är socialt situerade och föränderliga över tid. Bättre då att beskriva vad man själv menar och varför för att undvika missförstånd.
Senast redigerad av DQ-20 2006-08-04 11:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-04 11:04

Harry,

Varför envisas du med att dra upp den gamla dogmen om "Mätte perfekt". Ge gärna exempel på minst en förstärkare från 1070-talet som "mäter perfekt"(vad det nu innebär?) :) .

Leak ,1 klarade 0,1% under visa omständigheter. Att påtå att den klarade 0,1% utan att ange dessa är grovt vilseledande och okunnigt.
I själva verket var distorsionen tiopotensen mer än en tiopotens högre vid låga frekvenser och effekt över 10 W.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-04 11:21

Harryup skrev:Det kanske är att märka ord även om principen är densamma, men man pratade om apparater med låg distorsion. Och man accepterade att apparaten med lägsta distorsionen nödvändigtvis inte var tvungen att låta bäst.
Leak TL 12 var en milstolpe då den kallades Piont One eftersom det var en av dom första förstärkarna som hade en distorsion under .1%.
Men man gjorde aldrig mig veterligen ifrån Quad, Radford, Leak, McIntosh, H&K eller Marantz gällande annat än att man strävade efter att nå hög naturtrogenhet (HIFI) genom att minska distorsionen. Ofärgat kontra färgat är något mycket senare påfund. Rätta mig gärna med ett exempel.

edit :stavfel

Williamson väljer i sin berömda artikel att satsa på ca 0,1% och 15 watt för att han menar att detta är tillräckligt mycket effekt för de flesta behov och att artefakter från en förstärkare med under 0,1% är ohörbara. Han verkar alltså ha psykoakustiska hänsyn framför ögonen när han specificerar effekt, frekvensomfång och distortion (även om gränsvärdena kanske inte var belagda). Jag tror att Williamsons artikel tillsammans med lite "marketing hype" (point one låter bra) fick 0,1% nivån att etablera sig och samtidigt separera sig från den ursprungliga psykoakustiska syftena.

Jag vidhåller att detta inte är särskilt relevant för dagens diskussion.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 11:28

Jaja Dahlqvist och Morello,
jag är säkert helt okunning om mycket och har inget behov att påtala för andra när dom är det heller.

Men!
Frågan var:
"1.
De som söker återgivning och vill minimera alla typer av förvrängningar och färgningar. Denna grupp eftersträvar det som hi-fi-begreppet från början syftade på. "

Och ordet färgning i denna fråga hör inte dit eftersom den leder till att man tolkar det som LTS gör nu. Och så var det inte på den tiden. Vare sig TL12 har låg dist eller inte. Tvärt om så när HIFI börjadde användas så fanns det massor med diskussioner om vilken slags "påverkan" man skulle inför för att nå HIFI. Ett förslag var t.ex. att produkten av yttre frekvensgränserna för högtalare skulle vara 20*20000=400000 för att det skulle låta bra. Begränsning i basen till 40Hz skulle medföra att diskanten skulle gå till 10kHz istället.
Så vad jag vill förtydliga är att det säkert fanns nån eller några med LTS tankar i huvudet, men HIFI som det var på den tiden var så brett så att börja prata om minimera färgning är helt fel!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-04 11:34

Harryup skrev:Och straight wire with gain begreppet applicerade man på förstärkare

Percis. Q.E.D.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-08-04 11:37

8O Har du ändrat alternativen igen?!

Släng denna tråden och skapa en ny! :evil:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 11:42

Ledsen Claes om det blev lite utdraget. Inte min mening att sabotera din tråd om du anser att jag har gjort det så ber jag om ursäkt.
Fast jag tycker att anmärkningen inte var oväsentlig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-08-04 13:26

Harry,

Mycket av din retorik bygger på en gammal dogm, nämligen att förstärkare från 1970-talet "mätte perfekt". Eftersom det är en viktig ansats i din argumentation skulle jag vilja se exempel på en sådan.

Egentligen är min fråga strikt retoriskt, eftersom jag vet att några sådana apparater inte fanns på den tiden och således föll dina argument. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-04 14:12

Harryup skrev:Jaja Dahlqvist och Morello,
jag är säkert helt okunning om mycket och har inget behov att påtala för andra när dom är det heller.

Harryup.
Se nu till att du verkligen läser nedanstående eftersom det är ganska uppenbart och tröttsamt att se att dina sedan länge cementerade uppfattningar om vad Öhmans "svans" tycker och inte tycker, vet och inte vet, förstår och inte förstår, verkar göra att du filterar information i mina och andras inlägg. Dina antydningar om respektlöshet är ingenting mot den stereotypering som du medvetet eller omedvetet utsätter mig och andra för. Wake up and smell the coffee.

Vad är det med dig egentligen? Kan man inte få lägga till lite information utan att du skall antyda att man beter sig som en buffel och skriver dig på näsan? Jag beskriver ju bara hur jag tror att Williamsons artikel på ett relativt godtyckligt sätt satt upp krav på vad som är en rimlig distortionsnivå att sikta mot. Lite fakta och en liten spekulation från min sida bara. Du har ju knappast gjort någon hemlighet att du tycker jag är dryg men hur sjutton får du in det i det här. Det får finnas gränser på vilka silkesvantar man kan kräva. :evil:

Debatten om att vad hifi "egentligen" betyder har länge drivits av medlemmar i LTS styrelse, både i MoLt och på faktiskt.se. Som mångårig LTS-medlem är jag övertygad om att "återgivningsspåret" som det brukar förklaras av exempelvis Ingvar Öhman eller självaste trådskaparen Claes, är en logiskt väl underbyggd och praktiskt mycket försvarbar princip, isynnerhet när det gäller produktionsledet. Jag ser målen som eftersträvansvärda. MEN, det argument som du Harryup nu vänder dig emot, nämligen att begreppet hifi logiskt skulle gå att härleda till "återgivningsspåret", är helt irrelevant för detta. Det är bra att du kämpar emot. Ord betyder det som människor lägger i begreppen och det finns ingen logiskt härledbar fast punkt att hänga upp det på. Betydelsen framkommer i praktik. Att hifi tycks betyda många saker betyder också att människor har ANVÄNT ordet till många saker. Att då hävda att endast en användning av ett ord är korrekt innebär att man försöker beröva de som inte delar tolkningen deras rätt till ordet. Det är sådant som händer dagligen men det är en främst en social process och visar på sin höjd vilken social grupp som för tillfället har problemformuleringsprivilegium. MEN att det handlar som sociala spörsmål betyder dock inte att giltigheten hos argumenten för "återgivningsspåret" förändras: de står på samma logiska grund och empiriska grund som tidigare eftersom de grundläggande förutsättningarna inte har något att skaffa med vad man väljer att kalla det. Det innebär samma praktik. Summasumarum: att diskuterat hit och dit om vad "hifi" är endast perifert relaterat till frågan om hur man skall spela in, lagra och spela upp ljud på ett rationellt sätt. Man kan argumentera hit och dit om betydelsen av ord men det räcker i princip med att säga att man själv och flera andra inte håller med och så är det bra med det. Alla saliga på sin fason, i detta fall.

Jag tycker alltså att det är rätt att du ifrågasätter tolkningen av begreppet hifi. Jag är också mycket medveten att det inte är du som dragit igång denna debatt. MEN, vi kan inte låta den förmenta betydelsen av ett ord övertyga oss om vad som är rimliga principer för hur man skall spela in, lagrar och spelar upp musik. Jag tycker att man bör sträva efter att använda språket som ett verktyg, inte ett hinder eller vapen.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 14:41

Dahlqvist:
Uppfattar dig som saklig och kunnig och väl balanserad i ditt språk.
Ursäkta om du fick en släng av sleven som var riktad mot Morellos val av tonläge.
Tycker inte att du personligen tillhör någon svans, om du har förstått det så, så har det inte varit meningen.
Jag sympatiserar med LTS i en hel del men inte i allt.
När det gäller andra så finns det ingen tydlig grupp utan gäller ett fenomen från gång till gång. Så ingen har fått en personlig stämpel av mig. Och jag har heller inget behov av ignorescript.

Dock om man läser mitt första inlägg i tråden så ser man att det var ganska harmlös ton. Om det nu var så att man ville verkligen ha ett absolut ofärgat ljud, varför har alla apparater X antal tonkontroller för alla register eller tonbalanskontroller. Förrutom att korrigera för olika RIAA.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-08-04 14:55

LTS och LTS :wink: ..består ju av ett stort antal musikälskare och prylbögar som har förkärlek till sin hobby. :) jag är ju en av dem.

om man går på ett möte, finner man rätt snabbt att medlemmarna har olika ljudideal, smak och mängd angagemang.

Jag tycker LTS är en väldigt bred förening vad det gäller ljudideal. Folk sitter ju med dom mest underligaste av prylar.

Finns det en risk att LTS förknippas med några få medlemmar som syns väldigt mycket på forumen och som förespråkar ljud utan signifikant påverkan från ursprungssignalen möjligen.

Gemensamt för alla är en hobby man brinner för, när det hela kommer till sitt slut :)

Jag kanske är dåligt insatt i den förening jag själv är medlem i, men står LTS alla medlemmar och medlemsskapet med och per automatik att man är för en opåverkad signal alá samma ljudideal osv.. summa summarum..
NN

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 15:17

Morello:
Jag skall göra ett undantag och svara dig trots att ditt tonläge inte direkt lyser av försök till förståelse utan mer av sarkasm och ironi.

Om du i början på 70-talet stod i valet och kvalet mellan att välja en utgående MC 240 eller MC275 eller köpa den nya MC2100 med transistorer ifrån Mcintosh så valde du mellan apparater som vid den tidpunkten och på det sätt som man då valde att utföra mätningar på och presterade resultaten runt 0.5% för rörförstärkare och 0.25% för transistorförstärkare givetvis med angivelse av effektnivåer och bandbredd. Valde man då den nya apparaten med första generationens transistorteknik så fick man en apparat som lät sämre. Något som senare också man kan se att folk tycker om man betänker att nypriset någorlunda det samma 5-600$ medan idag så säljs Mc2100 för 350$ och lite uppåt och en Mc275 för i runda slängar drygt 2000$ och uppåt.
Att jag sedan skrev en förstärkare som mätte "perfekt" väljer du att tolka som att jag verkligen tror att förstärkare då på 1970-talet mätte perfekt.

Det kanske säger mer om din tilltro till medmänniskor än mina kunskaper.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-04 15:20

NN:
Du är klok du.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-04 19:45

Harryup skrev:Ledsen Claes om det blev lite utdraget. Inte min mening att sabotera din tråd om du anser att jag har gjort det så ber jag om ursäkt.
Fast jag tycker att anmärkningen inte var oväsentlig.

mvh/Harryup

Det är verkligen ingen fara för min del. Trådens syfte är ju dessutom att få igång tankar och inspirera ifrågasättanden. Jag ser den därmed inte direkt som "min" även om den förstås är det på sätt och vis.

Två saker slår mig när jag läser igenom vad alla skrivit. Dels att många skriver klokt och insiktsfullt om än inte med fokus på det jag försökte ta fasta på (vilket är orsaken till att jag skrev till ny text och ändrade omröstningsfrågan); och dels att tonläget många gånger känns mer antagonistiskt än sakinnehållet motiverar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-05 03:24

"Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?" - Jag anar en djävulsk plan bakom den frågan, alternativt - är det verkligen rätt fråga?

Jag tänker så här. Musik spelas i alla medier. Musiken spelas i media med mycket varierande kvalite. Hitills har jag aldrig hört någon artist säga - "Jag kan inte acceptera att mitt verk spelas i radio, gud förbjude, någon skulle kunna lyssna på det i urdålig bilstereo". Med andra ord artisten ställer inte något krav på lyssnaren avseende återgivningskvalite, ur det tekniska perspektivet. Jag tror faktiskt inte att de skulle göra det även om de kunde.

Ergo, renderas frågan irrelevant då inte artisten kan/vill utöva "den moraliska definitionsrätten".

Jag är dock övertygad att även den smalaste artisken vill nå ut till lyssnare och att de vill att lyssnaren skall "ta musiken till sig". Jag tror att artister vill att vi skall njuta/känna/gråta/skatta/drömma/sakna/förfäras/...

Som lyssnare har jag en skyldighet att göra detta. Om fokus ligger på en av oligarkerna påbjuden teknisk dogm då... Någon form av hifi-teknokrati.

Personligen var jag förtjust i att ursprungsfrågan ställdes. Börjar tröttna på hifi som man inte lyssnar på med öronen eller som spelar i rum. Det var skönt att se att jag inte var ensam i forumet med att tycka att upplevelsen av musik kommer först.

Väljer att inte avge någon röst på den här frågan då den inte är relevant.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-05 03:52

Dahlqvist skrev:Men inte heller på systemnivå finns det något som tvingar en att acceptera att man bör eftersträva en så transparent återgivningskedja som möjligt. Fast jag har å andra sidan svårt att förstå varför man inte vill det. Åtminstone som option när alla "reglage" står i "mittläge".

Vad vi talade om här var väl tex en digitalprocessad rumskorrigering? Eller bitreducering?

Sen skiljer behoven på olika typer av musik. Enligt min erfarenhet så är ofta på tok för lite bas i den mesta elektroniska dansmusiken. I ett system som låter bra (transparent?) för klassisk musik låter dansmusik för "tunnt". Jag gissar på två orsaker. Historiska skäl - visst var det så att man graverade bastung musik med en sänkt basnivå på LP/EP tiden? Detta för att hålla uppe speltiden på LP och skapa bättre förutsättningar för nålen att spåra? Detta kompenserades sen med uppvridna tonkontroller och eq? Det andra är att "partysystem" och klubb-PA ofta är för bas-rika. Man sänker nivån på skivan för att kompensera för detta.

Jag upplever samma sak med filmljud. Baskontrollen hamnar på klockan 4 , plus en liten "hängmatta" i TVns eq för att karaktären på ljudet skall likna en vanlig cd. Jag gissa att den beror på att filmfolket som har subbar gärna vill använda dem (läs ha dem uppvridna) så att det skulle bli galet mycket bas om man skickade ut en linjär tonkurva.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-08-05 10:59

Claes skrev: En fråga kvarstår dock. Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket/inspelningen/musikproduktionen?

Ska varje utgiven inspelning betraktas som ett slags grundmaterial för var och en att fortsätta att konstnärligt bearbeta och processera i valfri utsträckning, eller ska den ses som ett (mer eller mindre) färdigt tonkonstverk som upphovsmannen/-kivnnan äger den moraliska rätten att definiera så långt det är möjligt?

Jag röstade på nummer 2: Skaparen.

Alltså, så här då. Jag kan nog känna att jag vill skapa min egen upplevelse, och ser då en orkester framför mig, eller en CD i spelaren, mer som grundmaterial för skapandet.

Definitionsmässigt så har jag då alltid noll i förvrängning, helt oavsett hur utrustning, rum eller tonkontroller uppför sig.

Det låter alltid exakt som det låter vid varje skapad uppspelning. Jag skapar ett verk (med hjälp av eventuella artister), som jag lyssnar på och förhoppningsvis avnjuter i just den stunden.

Återgivningskedjan slutar alltså inte vid en uppspelning/återgivning av ett material. Egentligen slutar den inte alls, jag är ju med och omskapar finalen i kedjan varje gång och det blir då ett oändligt antal slut på kedjan. Ett slut för varje återgivningstillfälle och situation jag befinner mig i.

Naturligtvis vill jag att det skall låta bra, dvs att det skall gå att skapa ett tillräckligt intressant konstverk med den utrustning, och på den plats jag lyssnar. Blir det inte tillräckligt intressant, enligt den momentana subjektiva uppfattningen, så låter jag antagligen bli att lyssna just då.

Och naturligtvis är det ingen nackdel om det också går att återskapa endast den ursprungliga informationen på inspelningen, även om det är ett rätt begränsat användningsområde.

När jag skriver det här tänker jag på bamsefars BMW (var det väl?).

Skall man vara trogen den ursprungliga tanken och skaparen när man köper en bra bil? Eller är det OK att "färga" bilen efter eget tycke? Plocka på kjolkit, trimchip, motivlack, sänka fjädring, you name it. Den blir ju inte "HiFI" då om man jämför med samma bil i verkligheten. Har bilkonstruktören eller användaren den moraliska definitionsrätten till bilens konstverk?

Själv så ser jag det mesta jag köper, inklusive musik, som råmaterial som går att skapa något av. En del råmaterial är bättre, en del sämre, men jag kan alltid göra nåt eget av det, och så bra jag kan/orkar/vill/förmår.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-05 23:34

Koffe skrev:Hitills har jag aldrig hört någon artist säga - "Jag kan inte acceptera att mitt verk spelas i radio, gud förbjude, någon skulle kunna lyssna på det i urdålig bilstereo". Med andra ord artisten ställer inte något krav på lyssnaren avseende återgivningskvalite, ur det tekniska perspektivet. Jag tror faktiskt inte att de skulle göra det även om de kunde.

Ergo, renderas frågan irrelevant då inte artisten kan/vill utöva "den moraliska definitionsrätten".

Inlägget fokuserar en intressant fråga: var slutar tonkonstverket och var börjar avlyssningen/konsumerandet av detsamma?

Vi bör inte glömma bort att det bland upphovsmän/-kvinnor utöver "artisterna" också finns tonsättare, arrangörer, musiker, dirigenter, ljudtekniker och producenter. I denna skara tonkonstnärer förekommer av naturliga skäl vitt skilda uppfattningar i frågan.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-05 23:43

phon skrev:Skall man vara trogen den ursprungliga tanken och skaparen när man köper en bra bil? Eller är det OK att "färga" bilen efter eget tycke? Plocka på kjolkit, trimchip, motivlack, sänka fjädring, you name it. Den blir ju inte "HiFI" då om man jämför med samma bil i verkligheten. Har bilkonstruktören eller användaren den moraliska definitionsrätten till bilens konstverk?

Själv så ser jag det mesta jag köper, inklusive musik, som råmaterial som går att skapa något av. En del råmaterial är bättre, en del sämre, men jag kan alltid göra nåt eget av det, och så bra jag kan/orkar/vill/förmår.

Ett fonogram skiljer sig principellt från en massproducerad bil på vissa sätt samtidigt som även likheter finns. En likhet är att även fonogram vanligen är massproducerade i teknisk mening. Bilen som teknisk produkt är dock för flertalet biltillverkare och flertalet bilköpare målet i sig själv. Det vill säga den syftar inte till att personen som köper den ska göra något annat än att köra med den på mer eller mindre lämpligt sätt utifrån sina behov. Eventuella modifieringsbehov gör knappast någon särskilt upprörd i sammanhanget (eller också gör de det fast jag inte känner till det :) ).

Denna syn KAN överföras till fonogram som avlyssnas hemma i avskildhet med önskvärd processering. Den skulle också kunna utökas till att även gälla rätten att själv brista ut i sång eller annat musicerande när man sitter som publik i ett konserthus; vilket jag gissar att få eller ingen tycker är önskvärt.

Ett fonogram kan dock också betraktas som ointressant i sig som teknisk produkt; blott en informationsbärare utan egenvärde. Värdet kan i stället anses vara det som ligger kodat på fonogrammet: musiken/ljudet.

Musik är en intressant företeelse eftersom den kan uppfattas både som något materiellt och som något andligt (utan syftning på några religioner). Med den synen blir frågan om den ideella upphovsrätten/den moraliska rätten till sitt eget tonkonstverk, genast djupare och mer komplicerad.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 04:58

Claes skrev:Vi bör inte glömma bort att det bland upphovsmän/-kvinnor utöver "artisterna" också finns tonsättare, arrangörer, musiker, dirigenter, ljudtekniker och producenter. I denna skara tonkonstnärer förekommer av naturliga skäl vitt skilda uppfattningar i frågan.

Claes, Det känns som om du märker ord. Men OK... Borde vi då inte börja med att klargöra vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har "äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk"? Alternativt, vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har äger vilken moralisk definitionsrätt till ett tonkonstverk? Här ligger det implicit att upphovsmansparternas (ovan kollektivt kallad "skara") inbördes rättigheter kan skilja sig åt. Är det relevant att diskutera tredjemans rättigheter (låt vara moraliska) innan detta är klargjort? Jag föreslår att någon som är välbevandrad i det gällande immaterialrättsläget avseende upphovsrätt för fonogram kontaktas med viss skyndsamhet för konsultation.

Ordet "tonkonstverk" ger fyra (!) träffar på google. Det antyder (starkt) att det inte är den adekvata termen. Ordet "tonkonstnär" har den híssnande frekvensen av 127 träffar. Förmodligen föreligger här ett ett fel som består i att "tonkonstnärer" producerar "tonkonstverk", frekvensen antyder att vanligtvis är så ej fallet. Frasen "moralisk definitionsrätt" ger, för övrigt, noll (!) träffar. Om William S. Burroughs hade är när han sa att "Language is a virus [from outer space]" så är risken för en språklig pandemi obefinlig avseende dessa begrepp. Ordet "artist" förekommer 2,7 miljoner ggr på svenska Internet.

;-)

PS. Hemma hos mej lyssnar vi på skivor av artister... och vi lyssnar med öronen DS.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 12:14

Koffe skrev:Borde vi då inte börja med att klargöra vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har "äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk"?

Så vitt jag vet finns inget entydigt facit till frågan om ”vilka” som äger den moraliska upphovsrätten till ett tonkonstverk. Det var bland annat av den orsaken jag tog upp frågeställningen.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 12:17

Koffe skrev:Alternativt, vilka av "upphovsmännen/-kvinnorna" som har äger vilken moralisk definitionsrätt till ett tonkonstverk? Här ligger det implicit att upphovsmansparternas (ovan kollektivt kallad "skara") inbördes rättigheter kan skilja sig åt.

Det stämmer att jag utgick ifrån att det är allmänt känt att de olika yrkesrollerna kompositör, arrangör, musiker, dirigent, ljudtekniker och producent har sinsemellan olika rättigheter.

Att sätta sig in i och klargöra hur detta förhåller sig handlar om omfattande insatser även för jurister, vilket är en bidragande orsak till att flertalet dito inte arbetar med dylika frågor utan hänvisar till andra som gör det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 12:20

Claes skrev:Att sätta sig in i och klargöra hur detta förhåller sig handlar om omfattande insatser även för jurister, vilket är en bidragande orsak till att flertalet dito inte arbetar med dylika frågor utan hänvisar till andra som gör det.
- därför föreslog jag att - "att någon som är välbevandrad i det gällande immaterialrättsläget avseende upphovsrätt för fonogram kontaktas med viss skyndsamhet för konsultation" ;-)

Vi skulle också kunna använda vanliga ord och vanlig svenska. Ett lästips - en gammal kund till mej.
Senast redigerad av Koffe 2006-08-06 12:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 12:21

Koffe skrev:Ordet "tonkonstverk" ger fyra (!) träffar på google. Det antyder (starkt) att det inte är den adekvata termen. Ordet "tonkonstnär" har den híssnande frekvensen av 127 träffar.

Kanske är begreppen ”tonkonstverk” och ”tonkonstnär” olämpliga därför att de är för ovanliga och därmed potentiellt mångtydiga eller helt enkelt obegripliga.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 12:28

Koffe skrev:PS. Hemma hos mej lyssnar vi på skivor av artister... och vi lyssnar med öronen DS.

Att lyssna på skivor av artister är förvisso möjligt. För att artisten ska kunna åstadkomma något att lyssna till krävs dock även insatser från kompositör, arrangör, ljudtekniker och dylika (även om en och samma fysiska person kan ha flera olika roller i produktionsprocessen).

Att lyssna med öronen är även det förvisso möjligt. Lyssnande i perceptuell mening uppstår dock först då hjärnan bearbetar informationen från öronen (och från kroppen i övrigt vilken bland annat registrerar vibrationer).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 12:33

:-) jag gjorden ett tillägg till min post - sorry!

Jag la till: - "Vi skulle också kunna använda vanliga ord och vanlig svenska. Ett lästips - en gammal kund till mej"

:-)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-06 13:15

Det är väl helt enkelt så att artisten definierar fram till "pressning" av skiva eller vad det nu är. Därefter kan skivköparen/lyssnaren göra vad han vill med sin köpta skiva. Köpet är gränsen.

En DJ kan ta två skivor av två olika artister, använda bara två spår från varje och skapa nåt helt nytt av det. En skivköpare kan välja att spela skivan i en hifianläggning eller göra om den till köksklocka.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 17:55

phloam skrev:Det är väl helt enkelt så att artisten definierar fram till "pressning" av skiva eller vad det nu är. Därefter kan skivköparen/lyssnaren göra vad han vill med sin köpta skiva. Köpet är gränsen.

Det är långt ifrån så enkelt att artisten definierar "fram till pressning". Att här redogöra för de senasete tjugofem årens diskussioner om olika pressningar, mastering som förstör dynamik och tillför distorsion med mera blir dock för omfattande.

Vidare finns väldigt olika förutsättningar vid olika produktioner där artisten kan ha allt ifrån stor eller all kontroll över ljudet, till att den helt saknar inflytande om detta.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-06 18:00

phloam skrev:En skivköpare kan välja att spela skivan i en hifianläggning eller göra om den till köksklocka.

Visst kan en skivköpare göra det. Frågan är bara vem som behöver upplysas om det.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 18:05

Behöver vi upplysas?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-06 18:22

Claes skrev:
phloam skrev:En skivköpare kan välja att spela skivan i en hifianläggning eller göra om den till köksklocka.

Visst kan en skivköpare göra det. Frågan är bara vem som behöver upplysas om det.

Ingen! :) När skivan är köpt så bestämmer ägaren över dess användning. Han lyssnar hur han vill på den, gör vad han vill med den. Enbart ägaren bör vara informerad om vad som händer med den.

Han kan ju ändå inte gå bakåt i tiden och påverka dess tillblivelse. Inte heller tillåter copyright osv att denne missbrukar innehållet (gör en cover där han ändrar i texten osv osv).

Sen kan ju artisten tycka vad han vill, jag har skivor där det står mer eller mindre specifika anvisningar för lyssnandet...."oxygen at listeners discretion".... "PLAY THIS MUSIC LOUD OR NOT AT ALL" :D

Jag tror att det funkar rätt bra i praktiken; tack vare mediets beränsningar så har lyssnaren relativt små chanser att ändra eller tillföra nåt väsentligt.

Hmm... möjligen att man borde förbjuda all användning av Karaoke-anläggningar :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-07 07:18

Gillar Mike Oldfields hälsovarning på Amarok:
"This record could be hazardous to the health of cloth-eared nincompoops. If you suffer from this condition, consult your Doctor immediately."

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-08 11:55

Koffe skrev:Behöver vi upplysas?

Inte enligt mig men sannolikt enligt phloam som skrev det.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 12:52

Då jag var yngre bad jag en kompis som är duktig på att teckna att göra en blyertskopia av en teckning av Röda Sonja i en Conan-tidning. Hon gjorde en mästerlig blyertsteckning, som var betydligt vackrare än originalet.

Jag var tacksam, men tyckte att Röda Sonjas tuttar gärna kunde få vara lite fylligare (moget...) och att vissa konturer kunde vara tydligare markerade. Jag angrep därför teckningen med suddgummi och penna... När min kompis såg detta blev hon lite stött. På något subtilt sätt hade jag kränkt hennes "konstnärliga rättigheter" till teckningen, som ju var en ganska fri tolkning av serieteckningen.

Man kan blåsa upp resonemanget en aning: Antag att jag köper en målning av Picasso. Jag tycker att färgerna är lite för tama för att passa till min soffa, så jag tar en färgburk och fyller i några av de vita fälten i tavlan. Stiligt, säger jag för mig själv. Jag har helt klart förbättrat världen genom att tillföra den ett ökat estetiskt värde. Ponera dessutom att konstkritiker skulle vara tämligen eniga med mig att min förbättrade version verkligen är bättre - så länge de är omedvetna om att det är JAG som gjort ändringen, förstås. Har jag gjort något moraliskt fel?

För att förstå frågan måste vi analysera begreppet "moraliskt fel". Det är en analys jag gärna gör, men jag misstänker att ett filosofiforum vore en bättre plats eftersom det leder ganska gjupt in i värdesemantik och värdeontologi. Min egen ståndpunkt i värdeteoretiska frågor är att värdeontologisk realism är en helt ohållbar och grundlös position, och att värdeontologisk nihilism är den enda rimliga tillsvidare-positionen (ordet nihilism används synnerligen släpphänt på detta furum, och en allmän uppskärpning i det fjollträsket skulle behövas, för övrigt...) Jag anser alltså att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson", och att påståendet om det försöker innehålla ett propositionellt innehåll refererar till något som inte finns. Däremot kan påståendet i vissa talares munnar ha en annan innebörd, som i vissa fall kan ha sanningsvärde:

Det kan betyda:
-En majoritet skulle anse det anstötligt att...
-Att du gör XXX kommer leda till YYY
-Jag anser det anstötligt att...
-Hörru, sluta upp med det där!
-Usch, så du bär dig åt!
Dessa är uttalanden som svarar mot distinkta värdesemantiska teorier (naturalism x 2, personlig subjektivism, preskriptivism, emotivism) och kan alltså i vissa fall ha sanningsvärde. Men det man säger är långtifrån lika slutgiltigt och "moraliskt avgörande" som man väl vill mena med att någonting är moraliskt fel... Moraliskt fel i denna starkare bemärkelse existerar helt enkelt inte - ingen har någonsin framställt ett ens halvbra argument FÖR att sådana moraliska fakta skulle finnas i världen, bara diverse halvtaskiga argument som utgår ifrån att vi vill kunna vara oense och diskutera rationellt (vilket allt som oftast tycks förutsätta vad som skulle bevisas).

Jag kan alltså inte begripa vad du vill mena med din fråga om "moralisk definitionsrätt", Claes, utan skulle vilja ha ett förtydligande om vad du menar med begreppet "moralisk rättighet". Vad ger upphov till sådana rättigheter? Kan de ha sanningsvärde, eller handlar det bara om dina eller allas våra känslor inför något?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-08 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 12:56

Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"

Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där du blivit klart fysiskt misshandlad med påkar för ett sådant tilltag.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 13:04

Nattlorden skrev:
Morgan skrev:Jag anser allstå att det inte finns någon verklighet som svarar mot påståendet "det var moraliskt fel av dig att måla på den där picasson"

Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där du blivit klart fysiskt misshandlad med påkar för ett sådant tilltag.

Så "moraliskt fel" betyder alltså att "väcker sådan anstöt att folk är beredda att ta till våld för att hindra det"? Då är min fråga till dig om det verkligen är så att allt som väcker sådan anstöt att folk är beredda att ta till våld för att förhindra det är moraliskt fel? Om du måste begrunda frågan, och alltså betraktar den som "öppen", så bevisar du omedelbart för dig själv att begreppen inte ÄR synonyma. Om den däremot är tautologiskt sann och självklar som svaret på frågan om alla ungkarlar är ogifta, så har du förstås rätt.

Nej, försök igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 13:11

Jag behöver inte försöka igen, du behöver bara byta ut påkarna mot något annat som passar din definition av moral bättre.

Här funkade det visst inte att vara övertydlig... 8O

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 13:25

Nattlorden skrev:Jag behöver inte försöka igen, du behöver bara byta ut påkarna mot något annat som passar din definition av moral bättre.

Här funkade det visst inte att vara övertydlig... 8O

Nu förstår jag inte alls. Är det någon slags ironi igen? Jag har svårt att begripa sådant om det inte är tydligt. Snälla, förklara vad du pratar om med lite fler ord :oops: Jag har svårt att förstå ironi i seriösa diskussioner, eftersom jag förutsätter att folk är intresserade av att föra kunskapen framåt och inte vill göra en massa wise-cracks och one-liners hela tiden.
Senast redigerad av Morgan 2006-08-08 13:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-08 13:28

Morgan skrev:Jag kan alltså inte begripa vad du vill mena med din fråga om "moralisk definitionsrätt", Claes, utan skulle vilja ha ett förtydligande om vad du menar med begreppet "moralisk rättighet". Vad ger upphov till sådana rättigheter? Kan de ha sanningsvärde, eller handlar det bara om dina eller allas våra känslor inför något?

Alla moraluppfattningar vilar i grunden på subjektiva åsikter vilka förvisso kan anses leda till mer eller mindre önskvärda konsekvenser för olika individer, grupper och även företeelser såsom livet som sådant.

Inom den upphovsrättsliga lagstiftningen finns begreppet "den ideella rätten" vilken jag överlåter åt mer juridiskt sakkunniga att utreda.

Oberoende av vad som är moral enligt olika definitioner, och oavsett hur mycket eller lite olika människor instämmer i den upphovsrättsliga lagstiftningens syfte och konsekvenser, så är det möjligt att betrakta alla slags konstverk och kompositioner (tonkonstverk) som mer eller mindre tillhörande upphovsmannen/-kvinnan.

Att denna princiellt enkla fråga skulle resultera i inlägg som går ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem förvånar mig.

Mot bakgrund av detta blir det mer begripligt att somliga ser hi-fi-anläggningar som processorer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 13:30

Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där <<i>insert din egen definierade moraliska påföljd här</i>> för ett sådant tilltag.

Vad vill du ha för förslag? "majoriteten blir upprörda" ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 13:33

Morgan skrev:Nu förstår jag inte alls. Är det någon slags ironi igen? Jag har svårt att begripa sådant om det inte är tydligt. Snälla, förklara vad du pratar om med lite fler ord :oops: Jag har svårt att förstå ironi i seriösa diskussioner, eftersom jag förutsätter att folk är intresserade av att föra kunskapen framåt och inte vill göra en massa wise-cracks och one-liners hela tiden.

Inte ironi. Jag argumenterar gärna/ofta genom att ta till så stora överdrifter att folk skall hänga med. "In absurdum" eller extrapolering kan vi kalla det för också. Här blev den visst så stor att du omtolkade överdriften till något annat...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 13:41

Claes skrev:Att denna princiellt enkla fråga skulle resultera i inlägg som går ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem förvånar mig.

Hoppsan! :?

Menar du att mitt inlägg "gick ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem"? Det var inte min mening alls, och jag beklagar om det tolkas så.

Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.

Jag har inte för ett ögonblick förnekat att "Picasso skulle rotera i sin grav om man målade på hans tavlor", vilket är ett sätt att uttycka att jag tycker man gör något jag och andra känner anstöt inför då man utför handlingen.

Jag kanske skall "lämna dig i fred" med avseende på din syn på moralisk realism? Jag vet att frågan är betydligt känsligare än till och med religionsfrågor.
Senast redigerad av Morgan 2006-08-08 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 13:50

Nattlorden skrev:Inte? Tror säkert vi skulle kunna placera dig i en miljö där <<i>insert din egen definierade moraliska påföljd här</i>> för ett sådant tilltag.

Vad vill du ha för förslag? "majoriteten blir upprörda" ?

Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)? Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö och som leder till sanktion. Man kan upprepa den öppna frågans argument, för att se om du vill hålla fast vid den ståndpunkten, i så fall.

Fast du vill kanske säga något annat? Jag har ju aldrig påstått något annat än att det finns miljöer där man skulle bli straffad eller hatad eller bemött med tomatkastning om man kladdade på en Picasso. Jag menar bara att detta faktum inte gör handlingen "moraliskt fel" i någon stark mening. Bara "ansedd olämplig". Är alla handlingar som anses olämpliga moraliskt fel? Finns det någon sakförhållande som svarar mot det propositionella innehållet i satsen "det var moraliskt fel att kladda på picasson", i de fall någon försöker uttrycka något starkare än de där definitionerna som tycks kunna förklaras bort med den öppna frågans argument?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-08 14:05

Morgan skrev: Ponera dessutom att konstkritiker skulle vara tämligen eniga med mig att min förbättrade version verkligen är bättre - så länge de är omedvetna om att det är JAG som gjort ändringen, förstås. Har jag gjort något moraliskt fel?

Om du hade gjort en helt egen version, med Picasso som förlaga, så hade du ju skapat ett eget verk vars integritet bör respekteras...!

Man kan inte "förbättra" andras verk på det sättet, det innebär enbart en kränkning på flera sätt - om du tar ett original och förstör dess ursprungliga form som skaparen avsåg. Det vore att lägga sig i, kritisera, förkasta osv skaparens intentioner på ett självklart "omoraliskt" eller oacceptabelt sätt. (Spelar ingen roll om den blir bättre eller sämre s.a.s)

Precis som musik regleras, man får göra covers så länge man gör en egen tolkning, utan att ändra text eller melodi.

Är det detta du är ute efter? :) Vad handlar tråden om egentligen? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 14:10

Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?

Njae, primärt ville jag bara sticka hål i ditt påstående om att sådan verklighet inte finns. Vilket du väl får erkänna att jag gjort?

Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö

Vad annat är moral??

och som leder till sanktion.

Inte per automatik, men möjligheten finns.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-08 14:41

Nattlorden skrev:
Morgan skrev:Ah! Lysande! Då verkar det ju som om du menade ungefär så som jag trodde att du menade.

Menar du i så fall att detta var ett argument FÖR moralisk realism (värdeontologisk realism)?

Njae, primärt ville jag bara sticka hål i ditt påstående om att sådan verklighet inte finns. Vilket du väl får erkänna att jag gjort?

Nej, för bövelen! :D Du har inte ens skrapat på ytan i den värde-ontologiska och värde-semantiska myllan, bäste Nattlord. Tillåt mig beskriva vilken slags moraliska sanningar som moraliska realister försöker hävda finns: De menar att yttranden som "det är moraliskt fel att kladda på en picasso-tavla" äger i det närmaste samma slags sanningsvillkor som "det står färre än fem flaskor på bordet" - utsagan är sann om och endast om det faktiskt förhåller sig så som utsagan säger att det förhåller sig (en formulering av korrespondensteorin för sanning). Moraliska utsagor är enligt moraliska realister sanna eller falska oavsett vad vi människor tror om saken... De moraliska sakförhållanden som det rör sig om menar moraliska realister oftast att vi kan få kunskap om genom en process som kallas "intuition" - vi känner helt enkelt vad som är fel... Jag tror du inser vilka bekymmer det blir med oenighet och med att ange "goda skäl" för sin uppfattning i en moralisk sakfråga med en sådan kunskapsteori... Det är den sortens moraliska sakförhållanden som en värdenihilist anser det oförnuftigt att tro på.

Morgan skrev:Din argumentation verkar ju utgå från tanken att "moraliskt fel" är sådant som anses som felaktigt i någon miljö

Nattlorden skrev:Vad annat är moral??

Moral är förstås i allra högsta grad en social konstruktion. Men frågan är alltså om denna konstruktions utsagor på något vis i vissa fall kan korrespondera mot något yttre sakförhållande. Säg att två kulturer har olika syn på ifall det är moraliskt fel eller rätt att kladda på en picasso-tavla. Träffar någon av kulturerna rätt i sina omdömen? Kan det vara SANT att det är fel att kludda på en picasso? Eller vill du göra en poäng att att det är rätt i den ena kulturen och fel i den andra?

Om du vill mena det senaste så företräder du en slags relativism som jag inte kan förlika mig med. Jag kan köpa att någonting ANSES rätt i den ena, men ANSES fel i den andra, men detta innebär inte att det ÄR rätt eller fel. Sådana yttre moraliska sakförhållanden oberoende av oss har vi ingen anledning att tro på, menar jag. Förstår du varför jag inte kan anse att du har visat att någon SÅDAN oberoende verklighet finns med ditt argument?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-08 16:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-08-08 16:18

Morgan skrev:Nej, för bövelen! :D Du har inte ens skrapat på ytan i den värde-ontologiska och värde-semantiska myllan, bäste Nattlord. Tillåt mig beskriva vilken slags moraliska sanningar som moraliska realister försöker hävda finns: De menar att yttranden som "det är moraliskt fel att kladda på en picasso-tavla" äger i det närmaste samma slags sanningsvillkor som "det står färre än fem flaskor på bordet" - utsagan är sann och och endast om det faktiskt förhåller sig så som utsagan säger att det förhåller sig (en formulering av korrespondensteorin för sanning). Moraliska utsagor är enligt moraliska realister sanna eller falska oavsett vad vi människor tror om saken... De moraliska sakförhållanden som det rör sig om menar moraliska realister oftast att vi kan få kunskap om genom en process som kallas "intuition" - vi känner helt enkelt vad som är fel... Jag tror du inser vilka bekymmer det blir med oenighet och med att ange "goda skäl" för sin uppfattning i en moralisk sakfråga med en sådan kunskapsteori... Det är den sortens moraliska sakförhållanden som en värdenihilist anser oförnuftigt att tro på.

Om du tänker dekonstruera "moral" på ett sådant sätt att ordet inte längre äger ett värde, är det inte lönt att diskuttera något längre.

Morgan skrev:Moral är förstås i allra högsta grad en social konstruktion. Men frågan är alltså om denna konstruktions utsagor på något vis i vissa fall kan korrespondera mot något yttre sakförhållande. Säg att två kulturer har olika syn på ifall det är moraliskt fel eller rätt att kladda på en picasso-tavla. Träffar någon av kulturerna rätt i sina omdömen? Kan det vara SANT att det är fel att kludda på en picasso? Eller vill du göra en poäng att att det är rätt i den ena kulturen och fel i den andra?

Japp. Och eftersom det är rätt i ena kulturen, dvs en verklighet, så var ditt uttalande tidigare fel. Q.E.D. Jag vilar min väska.

Förstår du varför jag inte kan anse att du har visat att någon SÅDAN oberoende verklighet finns med ditt argument?

I princip, men i så fall har du samtidigt dekonstruerat ordet moral till att inte betyda något och då har diskussionen förintat sig själv. Sålunda diskutterar du ingenting och då kan allt vara sant och falska. Möjligtvis samtidigt också. 8)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-08 16:58

"moraliska"... knockout i tredje ronden
"definitionsrätten"... Uträknat på poäng
"tonkonstverk"... Uträknat på poäng
"äger" - återstår tillsammans med (möjligtvis) ordet "vem"

;-)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 11:52

Morgan skrev:Hoppsan! :?

Menar du att mitt inlägg "gick ut på att visa förakt för alla uppfattningar utöver att det är okej att använda alla slags konstverk utan hänsyn till de som skapat dem"? Det var inte min mening alls, och jag beklagar om det tolkas så.

Jag kanske skall "lämna dig i fred" med avseende på din syn på moralisk realism? Jag vet att frågan är betydligt känsligare än till och med religionsfrågor.

Nej det menar jag inte. Min ambition har varit att fokusera på en viktig sakfråga. Ju längre denna tråd blir desto svårare blir det.

Din ambition verkar vara att visa dig informerad om filosofiska begrepp och att med det som grund provocera och även underhålla, vilket jag tycker att du gör :) .

För mig är varken moral eller religion "känsliga frågor". Däremot funderar jag över varför du inte för denna diskussions vidkommande kan läsa och beakta det jag skrev om moralens grund såsom något subjektivt.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 11:58

Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.

Instämmer. Med tanke på att du ser det så tror jag du har förutsättningar för att utveckla en genomtänkt inställning till sakfrågan i denna tråd. Det ska bli intressant att se om du väljer att göra det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-09 15:53

Claes skrev:
Morgan skrev:Om jag säger att jag aldrig någonsin sett ett endaste argument FÖR uppfattningen att det finns en liten svart thékanna som kretsar i omloppsbana runt Saturnus, uttrycker jag då förakt mot dem som har denna uppfattning? Jag menar bara att de har uppfattningen utan att ha goda skäl för den. Det ligger ingen starkt nedlåtande attityd i min kunskapsteoretiska hållning till deras rationalitet, bara ett förnekande av att de har goda skäl för sin uppfattning.

Instämmer. Med tanke på att du ser det så tror jag du har förutsättningar för att utveckla en genomtänkt inställning till sakfrågan i denna tråd. Det ska bli intressant att se om du väljer att göra det.

Vad är sakfrågan i denna tråd? Det verkar som om alla talar förbi varandra. Jag håller trådägaren Claes delvis ansvarig för detta eftersom omröstningsfrågorna och inledande meddelandet har ändrat under färd. TIPS: gör inte det. Om man upptäcker att en omröstning inte fungerar så bra är det bättre att börja på ny kula än att kladda till det i den ursprungliga tråden. Jag tror också att det blir bättre omröstningar om inte som trådägare argumenterar alltför mycket för ett av alternativen utan låter tråden vara relativt öppen för övriga forumdeltagares åsikter. Omröstningsfunktioner (som jag ser det) är främst till för att samla in andras åsikter, inte för att föra fram sina egna.

Jag delar nog Claes åsikt om att Morgan ibland visar vissa tendenser till filosofisk ekvilibristik med perifer relevans till trådämnet (vad nu det kan vara). Men lite OT skall man väl tåla. Vad jag däremot kan tycka, och som ger Morgans inlägg viss relevans, är att omröstningens fråga om moral och rätt inte kan äga sanning på samma sätt som frågan om hur man bör spela in, lagra och spela upp musik. Det borde finnas mer allmängiltiga och rationella skäl till den återgivningsfilosofi som bl.a. LTS står för än moralisk rätt eller vad en engelsk förkortning egentligen betyder.

När jag funderar på det så ser jag överhuvudtaget inga giltiga skäl att inte utforma kedjan mellan inspelningstillfälle och avspelningstillfälle på det sätt som IÖ och Claes brukar beskriva den (psykoakustisk anpassad kodning/avkodning med mellanled som psykoakustiskt approximerar en förlustfri transmissionlänk), oavsett vad man har för moraliska betänkligheter om tolkningsföreträde. Gör man så kan de som söker en ursprungstrogen återgivning lyssna på den och den som fritt vill krana på där hemma göra det:ingen hindras i sin jakt upplevelse. Gör man avsteg från återgivningstanken redan på inspelningsstadiet så har ju ingen möjlighet till återgivning (a la LTS). Och det minskar ju bara nytta för en del utan att uppenbart öka den för andra. Obs. Jag menar inte att man inte kan använda multimikrofon, reverb och annat vid inspelning. Men inspelningen bör kontrolllyssnas av skaparen av inspelningen på utrustning som kan uppfylla krav på en återgivningskedja såsom den skissades ovan. På det sättet utesluts inga lyssnare från att ta del av den musikhändelse som skaparen av inspelningen ville dela med sig av på det sätt som de själva vill.

/D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 17:02

Claes skrev:Din ambition verkar vara att visa dig informerad om filosofiska begrepp och att med det som grund provocera och även underhålla, vilket jag tycker att du gör :)

Dahlqvist skrev:Jag delar nog Claes åsikt om att Morgan ibland visar vissa tendenser till filosofisk ekvilibristik med perifer relevans till trådämnet (vad nu det kan vara)

Oj då :? För det första vill jag säga att jag väldigt gärna skall komma med ett inlägg i själva trådämnet, så snart jag får det presenterat för mig i en form som jag kan förstå. Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt. Drar man ut det resonemanget i sin förlängning så betyder det ju bara "man skall handla så som samhället säger att man skall handla - alltid!", vilket jag inte tror att Nattlorden egentligen vill ställa upp på (medborgarrättsrörelsen i USA, kampen mot slaveriet, kvinnors frigörelse och liknande torde utgöra lysande motargument). Och jag kan heller inte förstå vad man menar med en sådan där moralisk "verklighet" som värderealister vill mena finns. Så vad menar man med frågan? Har man inte rätt att be om ett förtydligande, om man inte begriper? Just detta bad jag om i mitt första inlägg. Hur detta är off-topic kan jag inte helt begripa, eftersom jag efterfrågar ett förtydligande av just vad ämnet gällde.

Jag kan förstå att någon uppfattar mina inlägg som en serie självhävdande och självförhärligande, helt onödiga "filosofiska" inlägg i en tråd som handlar om ljudåtergivning. Men jag läste frågan som en fråga om moral - om huruvida någon/några personer har vissa moraliska rättigheter. Sådana frågor begriper jag inte, om man inte förtydligar vad man menar med moral. Jag tror heller inte att den som ställer frågan har begripit den, i de allra flesta fall, eftersom man inte har klart för sig vad man menar då man säger "detta är moraliskt rätt/fel". Jag råkar ha en djup passion för att begripa saker och ting, och inte tala luddigt utan veta vad exakt det är jag talar om - därför vill jag ha besked. Jag är mån om att folk tänker igenom vad de menar, att vi alla kan komma till mer nyanserade och välgrundade ståndpunkter, och att vi gemensamt slutar prata rappakalja om sådant som inte finns. Nej, beskyllningar om filosofisk ekvilibristik och om att vilja visa mig informerad vill jag bestämt svära mig fri ifrån. Fy på er, som kommer med så fula beskyllningar. Det var inte snällt av er.

Så till trådämnet då, för att försöka besvara det till sist (utan nödvändigt förtydligande):

Jag har en positiv inställning till att folk skall göra som de vill med sina tonkontroller och i konstruktionen av sin anläggning (bara högtalare i taket? Visst!). Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga. Om Picasso eller alla andra människor i hela världen vill känna sig kränkta av att man inte använder den som den "skall" användas, eller rentav anser det moraliskt fel, så är det ett faktum som saknar relevans för huruvida det ÄR moraliskt fel. Sådana moraliska fakta finns dock heller inte, så det finns helt enkelt ingenting sådant som moralisk felaktiga eller rätta handlingar (i den meningen, alltså). "Syntax Error" blinkar det på min skärm, när man inte talar begripligt och skriver vad man menar.

Jag formulerar om frågan på lite olika vis, för att illustrera vad jag menar. Frågan är alltså "Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?".

1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.

2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-Det har jag svarat på.

3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
-En mycket intressant fråga att grubbla över, tycker jag! I synnerhet tycker jag Dahlqvist har en bra poäng när han säger att detta inte är oförenliga parametrar. Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.

4) Vad är det sanna svaret på frågan om hur ett tonkonstverk bör låta då det spelas upp - i enlighet med tonkonstnärens önskan eller lyssnarens önskan eller kanske på ett annat sätt?
-Jag har inte sett någon evidens för att det skulle finnas sanna svar på sådana frågor, utan menar att de syftar på en verklighet som inte existerar.

Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?

Hoppas nu att jag inte har hållit en dryg och otrevlig ton, samt att ni inte tycker att jag är alltför jobbig i mitt eviga tjat om tydlighet. Allt som behövs är ett kort litet förtydligande av vad frågan betydde, så kan vi börja diskutera det ämnet sedan (för dessförinnan har vi inte definierat ett ämne att tala om).
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 00:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:14

Dahlqvist skrev:Vad är sakfrågan i denna tråd? Det verkar som om alla talar förbi varandra. Jag håller trådägaren Claes delvis ansvarig för detta eftersom omröstningsfrågorna och inledande meddelandet har ändrat under färd. TIPS: gör inte det. Om man upptäcker att en omröstning inte fungerar så bra är det bättre att börja på ny kula än att kladda till det i den ursprungliga tråden. Jag tror också att det blir bättre omröstningar om inte som trådägare argumenterar alltför mycket för ett av alternativen utan låter tråden vara relativt öppen för övriga forumdeltagares åsikter. Omröstningsfunktioner (som jag ser det) är främst till för att samla in andras åsikter, inte för att föra fram sina egna.

Sakfrågan kan kortfattat uttryckas på två olika sätt:
Hi-fi eller processorer?
Vem äger den moraliska rätten till ett (ton-)konstverk?

Jag instämmer i att flertalet talar förbi varandra. Det är troligen mer eller mindre mitt fel som trådägare.

Det jag gjorde var att skriva till text sedan jag läst vissa av inläggen. Senare ändrade jag också frågan. Själv har jag ingen bestämd uppfattning om hur bra eller dåligt dessa insatser fungerat, men jag lutar åt att du har rätt i att man bör undvika dylikt.

Jag instämmer också i att trådägaren inte bör argumentera för mycket för ett av alternativen vilket jag hade ambitionen att inte göra. Hur bra jag lyckats överlåter jag åt andra att avgöra.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:29

Morgan skrev: Oj då :? För det första vill jag säga att jag väldigt gärna skall komma med ett inlägg i själva trådämnet, så snart jag får det presenterat för mig i en form som jag kan förstå.

Jag måste säga att du har skrivit bra långt och bra mycket om filosofi och med fina ord för att inte ha förstått det du skulle skriva om :) .

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:32

Morgan skrev:Jag har en positiv inställning till att folk skall göra som de vill med sina tonkontroller och i konstruktionen av sin anläggning (bara högtalare i taket? Visst!). Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga.

Ett tydligt och väl uttryckt svar om sakfrågan.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:36

Claes skrev:Jag instämmer i att flertalet talar förbi varandra. Det är troligen mer eller mindre mitt fel som trådägare.

Tja, egentligen handlar det om att frågan till sin natur är obegriplig. Man måste först veta vad du menar med den, innan man kan svara riktigt bra. Så blir det när man frågar om moraliska rättigheter. (Sagt i all välmening, utan avsikt att vara nedlåtande, för att vara tydlig med den saken - jag ser hur det kan läsas... :) )

Var det någon av mina fyra omformuleringar av frågan som motsvarade vad du avsåg att fråga? Kan du formulera den på något annat vis utan att använda just det innehålls-förstörda ordet "moral"?

Claes skrev:Sakfrågan kan kortfattat uttryckas på två olika sätt:
Hi-fi eller processorer?
Vem äger den moraliska rätten till ett (ton-)konstverk?

Mina omformuleringsförlag - många fler är möjliga, eftersom "moral" är ett så diffust begrepp:
Morgan skrev:1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

2) Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

3) Vad skulle det få för konsekvenser om lyssnaren respektive tonkonstnären fick bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?

4) Vad är det sanna svaret på frågan om hur ett tonkonstverk bör låta då det spelas upp - i enlighet med tonkonstnärens önskan eller lyssnarens önskan eller kanske på ett annat sätt?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 00:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-09 23:47

Claes:
Om man skriver tonkonstverket så undrar man ju om det inte redan förvanskats ifrån den ursprungliga tanken om man tar klassisk musik genom att man färgat konstverket med att inte spela på tidstypiska instrument eller besättningar. Sen färgar dirigenten ytterligare. Och sedan teknikerna genom att göra en bra eller "annorlunda" inspelning. Därefter mixas förmodligen det hela under uppsikt av en producent och möjligen kan dirigenten få vara med på ett hörn igen. (vet ej) Så det original kunden får kommer inte ha så mycket med hur en medeltida kompositör hörde uppförandet. I det läget så kommer ju skillnaden mellan en färgande förstärkare eller inte vara ett obetydligt problem.
Om man väger in att få av oss har möjlighet att uppleva verklig orkesterdynamik ifrån full orkester hemma så kommer ju i princip ingen någonsin ha ett ofärgat ljud hemma.
Så hur trogen originalet som kompositören menat att det skulle uppföras beror väldigt mycket på omständigheter , typ Vivaldi eller Sven-Ingvars.
Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:48

Claes skrev:Jag måste säga att du har skrivit bra långt och bra mycket om filosofi och med fina ord för att inte ha förstått det du skulle skriva om :)

:) Det var ju det jag sade. Jag skrev ju för att jag ville be om ett förtydligande, och då var jag tvungen att förklara VAD jag ville ha ett förtydligande om. Eftersom den saken är lite innehållsrik så blir det lätt lite ordrikt.

Det här är kul saker att snacka om över en kopp kaffe, men de lämpar sin kanske bäst just för filosofiska samtal och filosofiska uppsatser. I samtalet kan man formulera sig med många ord och förklara när någon inte förstår. I uppsatsen kan man skriva just så skarpt och utredande som ämnet kräver, utan att det drabbar någon oskyldig ;) På ett internetforum för hifi däremot så kanske det blir för esoteriskt ( =förbehållet de insatta)...?

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-09 23:50

Morgan skrev:Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?

Hoppas nu att jag inte har hållit en dryg och otrevlig ton, samt att ni inte tycker att jag är alltför jobbig i mitt eviga tjat om tydlighet. Allt som behövs är ett kort litet förtydligande av vad frågan betydde, så kan vi börja diskutera det ämnet sedan (för dessförinnan har vi inte definierat ett ämne att tala om).

Du har själv i ditt inlägg jag citerat ovanstående rader ifrån visat att det är möjligt att utveckla sig sakligt om sakfrågan trots mina formuleringar. Jag uppskattar att du har den förmågan och instämmer också i mycket av det du uttryckt.

Jag har inga som helst problem med din ton. Din önskan om tydlighet tycker jag dessutom är föredömlig.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:54

Claes skrev:Ett tydligt och väl uttryckt svar om sakfrågan.

Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara. Jag svarade på frågan "Vem tycker du skall få bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?" - alltså min omtolkning #2. Frågan om moralisk (definitions)rätt kan, som jag nu tjatat ihjäl dig om, tolkas på ofantligt många sätt, varför jag finner den alldeles för oprecis för att kunna besvaras. Men nu märker jag hur trist jag börjar låta :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-09 23:57

Claes skrev:Du har själv i ditt inlägg jag citerat ovanstående rader ifrån visat att det är möjligt att utveckla sig sakligt om sakfrågan trots mina formuleringar. Jag uppskattar att du har den förmågan och instämmer också i mycket av det du uttryckt.

Jag har inga som helst problem med din ton. Din önskan om tydlighet tycker jag dessutom är föredömlig.

*kompis* :)

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 00:09

Harryup skrev:Claes:
Om man skriver tonkonstverket så undrar man ju om det inte redan förvanskats ifrån den ursprungliga tanken om man tar klassisk musik genom att man färgat konstverket med att inte spela på tidstypiska instrument eller besättningar. Sen färgar dirigenten ytterligare. Och sedan teknikerna genom att göra en bra eller "annorlunda" inspelning.

Du fokuserar en intressant problematik. Det verkar som om du kommer in på min fråga i inledningstexten (dock utan att försöka besvara den, så vitt jag förstår).

Det finns många länkar mellan tonsättarens idé till lyssnarens känsla vid en konsert eller avspelning av fonogram. Problemen vid dessa länkar behöver inte påverka synen på "hi-fi eller processorer" eller på frågan om "vem som har den moraliska rätten till sitt (ton-)konstverk". Däremot KAN de göra det.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 00:15

Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.

Om du känner behov av att omformulera mina frågor för att kunna besvara dem så är det helt okej för min del :) .

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 00:18

Claes skrev:
Morgan skrev:Tack, men nej. Detta var inte egentligen ett svar på sakfrågan. Det var ett svar på en omformulering av frågan så att den gick att besvara.

Om du känner behov av att omformulera mina frågor för att kunna besvara dem så är det helt okej för min del :) .

Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg. Eller ville du helt enkelt se hur folk skulle tolka den?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-08-10 00:41

Claes:
Min sista mening" Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten." är ett försök att svara, dvs vad jag upplever som möjligt hemma.
Många bör ju kunna spela lika högt hemma som i studion men förmodligen inte som i konserthuset. Ljudbilden i studion är ju stereo (oftast) och det kan man ju också återskapa hemma med samma problem. Så delar man in färgning i konstnärlig färgning och teknisk färgning så är det ju bara det tekniska man kan begränsa i avspelningsledet.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 01:00

Rätt och rätt!?

Sätt er in i svårigheten och börja spela violin, cello eller vad det nu kan vara.. Träna åtta timmar om dagen för att få till rätt fingersättning och känsla för vad man tror att tanken med det musikaliska verket var.
Sedan kan ni kommentera det som inte ni kan råda över.

Du som lyssnare är ju den som hör vad den mästerliga utövaren av ett instrument har utfört.
Det är den personens känslor som du skall ta till dig och fånga upp. Gör du inte det så är det ditt problem och ingens annans.

Givetvis så är det så att ansvaret ligger på dig som lyssnare, ingen annan kan bestämma vad du tycker.

Endast påverka...

/M

Ps: Kul läsning.. Vad var ämnet nu igen?!?!?!
Senast redigerad av Michaels 2006-08-10 01:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:06

Harryup skrev:Min sista mening" Så även om man vill vara trogen en ofärgad anda på slutet, så är det ju svårt att gå längre tillbaka än att vara trogen producenten." är ett försök att svara, dvs vad jag upplever som möjligt hemma.

Du argumenterar djupt och mer genomtänkt än många om olika problem inom frågeställningen. Vad jag for efter med min fråga ("Finns det skäl att skilja mellan hur svårt det är att uppnå korrekt återgivning/ohörbar förvrängning å ena sidan, ifrån vilken uppfattning om vad som bör eftersträvas å den andra?) var svar ur två principiellt olika synvinklar:
1. Det finns skäl att låta problemen med återgivning påverka vår syn på vad som eftersträvas i fråga om återgivning.
2. Det finns inga skäl att låta problemen med återgivning påverka vår syn på vad som eftersträvas i fråga om återgivning.

Det skulle inte förvåna mig om flertalet av de som svarat på omröstningsfrågan att de tycker upphovsmannen/-kvinnan har den moraliska rätten till sitt skapade (ton-)konstverk, också skulle svara alternativ två enligt ovan.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:12

Magnuz skrev:Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg. Eller ville du helt enkelt se hur folk skulle tolka den?

Jag ser inte frågeställningen på det sättet. Oberoende av formuleringar och olika tolkningar är den likafullt en enkel principfråga i grunden för mig.

Samtidigt tyckte jag att det skulle bli intressant att få se hur folk förhöll sig, vilket det fortfarande är :) .

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

!

Inläggav Koffe » 2006-08-10 01:22

Magnuz skrev:Fast du har ju fortfarande inte sagt vilken tolkning av frågan som du avsåg.
Aha! Den lömska planen! Och sen kan resultatet tolkas godtyckligt! Och alla blir skrivna på näsan! ;-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-10 01:26

Claes skrev:Samtidigt tyckte jag att det skulle bli intressant att få se hur folk förhöll sig, vilket det fortfarande är :) .
- till vad?

Nu har detta snurrat såååå många varv att INGEN kan (på ett bra sätt) tolka ett eventuellt resultat. Förslag. Starta en ny tråd med ny bättre forumulerad fråga, alternativt - Starta en ny tråd, ha kvar frågan men defeniera begreppen:
-Äger
-Moral
-Definitionsrätten
-Tonkonstverk
-Upphovsmannen/-kvinnan
-Lyssnaren

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 01:36

Claes skrev:Jag ser inte frågeställningen på det sättet. Oberoende av formuleringar och olika tolkningar är den likafullt en enkel principfråga i grunden för mig.

Och för mig är och förblir frågan obegriplig, så länge den inte förtydligas. Detta är som att föra en diskussion där den inledande frågan ställts:

Vem tycker du dubblitu bubbledu babbelibu till ett tonkonstverk? (Du får gärna tolka det där i mitten lite som du vill, men vi kan väl vara överens om att någonting betyder det väl i alla fall... De flesta menar att det än någonting som har med vad folk tycker är rätt att göra, men andra menar att det inte alls har med tyckande utan faktiska egenskaper att göra, och andra menar att det helt enkelt oftast inte betyder någonting utan är uttryck för gillande eller fördömande eller handlingsuppmaningar, medan andra menar att det handlar om goda konsekvenser på något vis)

Förlåt min lätt parodierande ton, men jag menar vad jag säger. Detta är ingen enkel principfråga, om du inte formulerar den i andra ord. Vilka principer är det du syftar på?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-10 01:46

Morgan skrev:Och för mig är och förblir frågan obegriplig, så länge din inte förtydligas.

Jag känner faktiskt inget behov av att förtydliga frågeställningen mer än jag har gjort. Möjligen skulle jag inte heller kunna. Min förhoppning och gissning är att alla som har förutsättningar och vilja att förstå vad jag försöker fokusera också förstår.

Kanske borde den här tråden läggas ned. (Hur gör man det?) Och kanske borde flera nya trådar inom samma huvudområde startas. Förr eller senare lär jag nog göra det :) .

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 01:48

Koffe skrev: Förslag. Starta en ny tråd med ny bättre forumulerad fråga, alternativt - Starta en ny tråd, ha kvar frågan men defeniera begreppen:
-Äger
-Moral
-Definitionsrätten
-Tonkonstverk
-Upphovsmannen/-kvinnan
-Lyssnaren

Nej, för bövelen :) 8O Starta ingen ny tråd i ämnet när vi har så trevligt tillsammans i denna tråden. Ingen är ju ovän med någon, och alla försöker ju förstå varandra.

Sedan tycker jag kanske det går för långt om man skall avkrävas definition på varje ord man vill använda. Lyssnaren kan väl underförstås som en privatperson som avnjuter musiken i ensamhet via en stereoanläggning, eller? Upphovsmannen brukar man ganska intuitivt kunna förstå också, för de flesta tonkonstverk. Kanske bör man förtydliga "tonkonstverk" lite, men i grunden kan vi kanske tala begripligt om det även utan definition? Så är dock inte fallet med "äga moralisk rätt till något".

Vad spelar det för roll att omröstningen blir förstörd? Den är ju bara ett sätt att få lite sprätt på tyckandet i diskussionen? Var lite snäll mot Claes nu - detta är en utvecklande tråd, som kan leda någon vart om vi bara kommer fram till vad vi skall tala om ;)

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 01:52

Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd. :)
Stäng tråden!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-10 01:59

Först: Kan man prata så här mycket om moral utan att ta upp de etiska aspekterna...?

Sen undrar jag om det inte vore viktigt att se två helt skilda inrikningar när det gäller att skapa en musikinspelning: a) en violinist, en uppsättning mikrofoner osv. som ska försöka fånga ett ögonblick så verklighetstroget som möjligt, b) en experimentalist som använder synthar, samplers, effekter, äggvispar samt påverkar själva inspelningsutrustningen för att medvetet förvränga och skapa sin alldeles egna verklighet.

Alt. a) skulle må bäst av en mycket återgivningstrogen/transparent anläggning (som speglar skapandet s.a.s.) för att komma till sin rätt.
(Förmedlande roll)

Alt. b) skulle kunna spelas på vilket mediokert ljudsystem som helst utan att förlora särskilt mycket, istället utgör det specifika systemet en naturlig fortsättning på processen där återgivningen medger en egen unik tolkning av innehållet.
(Deltagande roll)

p.s. eftersom jag äger definitionsrätten till mina egna inlägg så avgör jag själv om debatten är av intresse eller inte! :P

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 02:10

Michaels skrev:Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd. :)
Stäng tråden!

Fy så negativt. Vi kan lära oss massor om vad språket vi använder för att beskriva verkligheten betyder. Dessutom tycker jag att Claes ursprungliga frågeställning är intressant, om man tolkar den lite grann.

Jag skyndar raskt att återvända klockrent On-Topic för att en sådan katastrof inte skall ske!

Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den? Vad har det för betydelse för min "rätt" att titta på en picassotavla i rosa lampsken uppåner, att Picasso ville att den skulle avnjutas hängd 52 cm över golvet i ett vitmålat rum med en ambient ljustemperatur på 7200 kelvin och med minst 23 centimeter till närmaste andra tavla, som i sin tur heller inte får föreställa någonting starkt känsloladdat?

Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så. Vill man sedan ta hänsyn till deras önskningar, så är det förstås en parameter man kan väga in mot sina egna önskningar. Vems önskning anser man har mest betydelse i fall som detta?

Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!

Ni som har tryckt på alternativ 1 i omröstningen - hur ser ni på mitt sätt att resonera här? Hur ser du på det, Claes?
Senast redigerad av Morgan 2006-08-10 02:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 02:11

phloam skrev:Först: Kan man prata så här mycket om moral utan att ta upp de etiska aspekterna...?

Sen undrar jag om det inte vore viktigt att se två helt skilda inrikningar när det gäller att skapa en musikinspelning: a) en violinist, en uppsättning mikrofoner osv. som ska försöka fånga ett ögonblick så verklighetstroget som möjligt, b) en experimentalist som använder synthar, samplers, effekter, äggvispar samt påverkar själva inspelningsutrustningen för att medvetet förvränga och skapa sin alldeles egna verklighet.

Alt. a) skulle må bäst av en mycket återgivningstrogen/transparent anläggning (som speglar skapandet s.a.s.) för att komma till sin rätt.
(Förmedlande roll)

Alt. b) skulle kunna spelas på vilket mediokert ljudsystem som helst utan att förlora särskilt mycket, istället utgör det specifika systemet en naturlig fortsättning på processen där återgivningen medger en egen unik tolkning av innehållet.
(Deltagande roll)

p.s. eftersom jag äger definitionsrätten till mina egna inlägg så avgör jag själv om debatten är av intresse eller inte! :P

Rätt tänkt..:)

Har en flickvän som spelar violin och som skulle kunna kommentera mitt system ganska mycket vad det gäller ljudåtergivning. Istället så lyssnar hon till musiken och njuter av tonerna.
Men visst så skulle hon kanske vara ännu mer exalterad om min anläggning var bättre. Eller?

Och syntare har jag varit, eller är.. Lite.. :)

Användarvisningsbild
Michaels

Inläggav Michaels » 2006-08-10 02:16

Morgan skrev:
Michaels skrev:Ser ingen anledning att gnaga på stål.. Dvs, sker inga framsteg i denna tråd. :)
Stäng tråden!

Fy så negativt. Vi kan lära oss massor om vad språket vi använder för att beskriva verkligheten betyder. Dessutom tycker jag att Claes ursprungliga frågeställning är intressant, om man tolkar den lite grann.

Jag skyndar raskt att återvända klockrent On-Topic för att en sådan katastrof inte skall ske!

Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den? Vad har det för betydelse för min "rätt" att titta på en picassotavla i rosa lampsken uppåner, att Picasso ville att den skulle avnjutas hängd 52 cm över golvet i ett vitmålat rum med en ambient ljustemperatur på 7200 kelvin och med minst 23 centimeter till närmaste andra tavla, som i sin tur heller inte får föreställa någonting starkt känsloladdat?

Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så. Vill man sedan ta hänsyn till deras önskningar, så är det förstås en parameter man kan väga in mot sina egna önskningar. Vems önskning anser man har mest betydelse i fall som detta?

Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!

Ni som har tryckt på alternativ 1 i omröstningen - hur ser ni på mitt sätt att resonera här? Hur ser du på det, Claes?

Hmm, vad var det jag skrev på sida 3 ?

Och vad gör jag uppe halv 3? :)

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 02:26

Michaels skrev:Hmm, vad var det jag skrev på sida 3 ?

Och vad gör jag uppe halv 3? :)

Hmmm, vad skrev jag innan dig på sida 3? Jo,
Morgan skrev:"Vill folk se på en Picasso-målning i rosa lampsken, så är det väl deras ensak. Det är helt enkelt en smakfråga. Om Picasso eller alla andra människor i hela världen vill känna sig kränkta av att man inte använder den som den "skall" användas, eller rentav anser det moraliskt fel, så är det ett faktum som saknar relevans...
8)

Och vad gör JAG uppe klockan 02.35? Det var nog den mest relevanta fråga jag ställt i den här tråden ;)

Vi är rörande ense, Michaels. Om både avnjutande av musik och om att det är läggdags. Go'natt!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-10 02:34

Morgan skrev:Sedan tycker jag kanske det går för långt om man skall avkrävas definition på varje ord man vill använda. Lyssnaren kan väl underförstås som en privatperson som avnjuter musiken i ensamhet via en stereoanläggning, eller? Upphovsmannen brukar man ganska intuitivt kunna förstå också, för de flesta tonkonstverk. Kanske bör man förtydliga "tonkonstverk" lite, men i grunden kan vi kanske tala begripligt om det även utan definition? Så är dock inte fallet med "äga moralisk rätt till något".

Vad spelar det för roll att omröstningen blir förstörd? Den är ju bara ett sätt att få lite sprätt på tyckandet i diskussionen? Var lite snäll mot Claes nu - detta är en utvecklande tråd, som kan leda någon vart om vi bara kommer fram till vad vi skall tala om ;)

Nej för sjutton! Inte skall man behöva defeniera alla ord man använder, ens om de är av det knepigare slaget. Man måste försöka förstå. Men i det här fallet gör jag det inte. Och diskussionen tyder på att fler än jag har vissa problem ;-)

Jag "gick på pumpen" på upphovsmannaskap. Jag tolkade det som en vanligt juridiskt upphovsman, alternativt artisten som är upphov till verket. Nu diskuterade vi inte de juridiska (i och för sig intressanta) aspekterna, utan den moraliska definitionsrätten. Här finns det fler "parter" - "upphovsmän/-kvinnor utöver "artisterna" också finns tonsättare, arrangörer, musiker, dirigenter, ljudtekniker och producenter". En vanlig gammaldags definitionsrätt har jag nog kläm på men en moralisk sådan, då blir det knepigt. Är det ett tolkningföreträde som avsees? I så fall är det nästan en religion - definitionsrätt och tolkningföreträde, det är bara dogmer och vidskepelse som saknas. Sen är definitionsrätten i frågan kopplat till ägande. Ägande brukar innebära rättigheter. "Hajen"-domen visade att upphovmannen här rätt att hävda sina rättigheter vid återutsändning. Det det något likande som avsees? Domen kan dock inte hindra mej som tittare att gå och pissa mitt i filmen... eller spela skivan baklänges.

Jag sa bara att om denna fråga skulle stå kvar DÅ behövde dessa ord definieras.

edit: la till ett "d" i hävda
Senast redigerad av Koffe 2006-08-11 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-10 02:41

Sen är ordet "producera", som används här lite starkt tycker jag. Vad det i praktiken handlar om är väl signalbehandling för rumskorrigering och användande av digitala volymkontroller. Kanske även vissa kompensatoriska justeringar av "klangfärg".

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-10 02:54

Just det... "Lyssnaren" ett kärt ämne. Avsees här en lyssnare med eller utan rum? Placebo och det övriga bebelibabblet?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-10 08:28

Morgan skrev:Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.

Men det kunde du tydligen visst det:

Morgan skrev:Jag formulerar om frågan på lite olika vis, för att illustrera vad jag menar. Frågan är alltså "Vem äger den moraliska definitionsrätten till ett tonkonstverk?".

1) Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
- En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.

- Det har jag svarat på.

-En mycket intressant fråga att grubbla över, tycker jag! I synnerhet tycker jag Dahlqvist har en bra poäng när han säger att detta inte är oförenliga parametrar. Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.

Detta var bara några av alla möjliga sätt att tolka frågan om moralisk definitionsrätt. Vilket är det rätta? Vilket var det avsedda? Kanske borde Claes ha skrivit om frågan så att den garanterat tolkas på det avsedda sättet, när det inte kräver så särskilt många ord extra?

Just det. Modern filosofi brukar ju betona den klargörande rollen hos filosofi. Om man inte förstår ett dyft av vad människor menar eller kan mena så är det ju svårt att klargöra. Men det gjorde du ju. Isynnerhet:

Jag tycker det var mycket välforumlerat när Morgan skrev:Tonkonstnären definierar hur det KAN låta i en transparent kedja, medan lyssnaren väljer hur det skall låta hemma hos sig.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-10 10:52

Koffe skrev:Just det... "Lyssnaren" ett kärt ämne. Avsees här en lyssnare med eller utan rum? Placebo och det övriga bebelibabblet?

Jag har lagt märke till att du ofta uppehåller dig vid lyssningsrummet som ett argument mot "återgivningsspåret" för hifi. IÖ:s tanke på lyssningsrummet som en "loge" är ju ett sätt att objektivisera lyssningsrummets utformning så långt det är rimligt (vid tvåkanalslyssning). Tankesättet gör det möjligt att objektivt definiera hur inspelad musik bör återges i rummet oavsett vilka subjektiva preferenser man har för sin "loge". I princip kan man väl säga att lyssningsrummet bör bete sig som om väggen bakom högtalarna fattades och ersattes med den inspelade musikhändelsen. Sedan kan man ju grundat på erfarenhet hävda att vissa typer av loger är populärare än andra om lyssnaren har ett val, men det är en annan fråga.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 11:15

Claes skrev:Kanske borde den här tråden läggas ned. (Hur gör man det?)
Det kan man bara göra om man kan bevisa att man har den moraliska rätten att göra det. :wink:

Morgan skrev:Kanske bör man förtydliga "tonkonstverk" lite, men i grunden kan vi kanske tala begripligt om det även utan definition? Så är dock inte fallet med "äga moralisk rätt till något".

Eller är det det? Finns det möjligen en gängse definition som man förväntas känna till? (alldeles oavsett om denna är orimlig)

Morgan skrev:Vem äger enligt rådande samhälleliga normer rätten att bestämma hur ett tonkonstverk skall låta då det spelas upp?
- En empirisk fråga, som går att avgöra genom att titta efter hur det förhåller sig.

Bara så länge normerna verkligen följs. Man kan tänka sig en situation där något betraktas som norm av en majoritet men att samma (?) majoritet inte lever som man lär.

Dahlqvist skrev:
Morgan skrev:Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.
Men det kunde du tydligen visst det

Det kunde han väl inte? Att formulera flera tänkbara alternativ är inte detsamma som att veta vilket av dessa (eller kanske t.o.m. något helt annat) som ursprungligen avsågs?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-10 11:33

Magnuz skrev:
Dahlqvist skrev:
Morgan skrev:Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver "Vem äger den moraliska definitionsrätten till tonkonstverket?". Jag kan inte förstå hur man kan mena som Nattlorden tycks mena, att någonting ÄR moraliskt rätt, för att det ANSES moraliskt rätt.
Men det kunde du tydligen visst det

Det kunde han väl inte? Att formulera flera tänkbara alternativ är inte detsamma som att veta vilket av dessa (eller kanske t.o.m. något helt annat) som ursprungligen avsågs?

Om man med "kan inte" menar att det finns logiska hinder ivägen så är jag med. Jag tolkade detta:

När Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man menar då man skriver

uppfattade jag att han menade:

Vad Dahlqvist uppfattade vad Morgan skrev:
Jag KAN verkligen inte begripa vad man kan mena då man skriver

Så.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-10 11:34

Aha, då förstår jag. Det här med tolkningar är verkligen inte lätt... :)

Till mitt försvar måste jag säga att din tolkning är något långsökt. Man kan ju alltid föreställa sig att någon menar vad som helst med vad som helst.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-10 12:35

Hehe... Jag vill bjuda dig på en kopp kaffe med filosofi någon dag, Dahlqvist!

Jag förstår givetvis din tolkning av det jag skrev, men jag menade inte att säga att jag inte kan förstå vad man KAN mena, utan att jag inte förstår vad man MENAR i det specifika fallet - för att det finns logiska hinder i vägen. Mitt problem är ju att man kan mena så väldigt många olika saker med sitt språk om moral, varför det är omöjligt att veta vilken slags språk man skall tolka det som, om man inte ställer lite kontrollfrågor. Detta är inget "litet" semantiskt problem, som frågan om vad man menar med "mejeriprodukter" (är rapsolja en mejeriprodukt?) - det är ett semantiskt problem av enorma proportioner, eftersom det är så stor skillnad mellan de möjliga språkliga meningarna. Jag tror att det är både problemet och styrkan i att ha läst den filosofiska diskussionen i ämnet - problem för att det vardagliga språket ibland eroderas ner tills ingen mening tycks återstå, men styrka i att man därigenom skärper sig och lär sig tala på ett sätt som är begripligt.

Dessvärre har mitt projekt att be om förtydligande av språkbruket misslyckats denna gång, Men jag ger mig inte. Förr eller senare skall jag få hela världen att sluta prata om att saker är "moraliskt rätt eller fel", eller få alla att i använda begreppet på samma sätt. Det språket kan betyda för mycket, så det betyder ingenting alls i generell bemärkelse.

Jag misstänker att du kanske inte håller med mig helt, men det tar vi kanske bäst över en kopp kaffe eller på öppet forum?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-10 13:01

Magnuz skrev:Aha, då förstår jag. Det här med tolkningar är verkligen inte lätt... :)

Till mitt försvar måste jag säga att din tolkning är något långsökt. Man kan ju alltid föreställa sig att någon menar vad som helst med vad som helst.

Inget försvar behövs. Vi gör de tolkningar vi gör. Om det är långsökt för dig så var det så jag läste det första gången. Men den tolkningen tyckte jag Morgans inlägg var en smula konstig.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2006-08-11 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-08-10 13:08

Morgan skrev:Dessvärre har mitt projekt att be om förtydligande av språkbruket misslyckats denna gång, Men jag ger mig inte. Förr eller senare skall jag få hela världen att sluta prata om att saker är "moraliskt rätt eller fel", eller få alla att i använda begreppet på samma sätt. Det språket kan betyda för mycket, så det betyder ingenting alls i generell bemärkelse.

För att citera Lars Demian
"Vad ger man då den fattige?
Sin bästa cigarill?
Dunkar honom i ryggen
Och säger LYCKA TILL?"

Som sagt, lycka till. 8):)

/D

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-11 23:16

Morgan skrev:Finns det någon som på allvar menar att man på skulle ha någon slags "skyldighet" (mot sig själv eller mot någon annan) att uppleva konstverk på just det vis som konstnären avser att det skall upplevas? Har man inte all "rätt" i världen att uppleva konsten precis så som man själv föredrar att uppleva den?

Att uppleva något handlar om perception. Ingen vet exakt hur någon annan upplever en specifik nyans av en färg eller en särskild klang i ett musikstycke.

Som flera i denna tråd varit inne på tidigare finns en kedja från tonsättaren fram till perceptionen hos lyssnaren. Hur varje potentiellt problem i respektive länk fungerar, kan hanteras rent praktiskt och bör betraktas känslomässigt/moraliskt är näst intill oändliga frågor.

Däremot finns det en (enligt mig) enkel principfråga: bör samtliga aspekter av ett (ton-)konstverk i största möjliga mån få definieras av upphovsmannen/-kvinnan? (Om moral, den ideella rätten, respekt för andra eller annan valfri formulering i samma riktning ska användas är alltså inte avgörande för den principiella frågeställningen.)

Enligt min mening har alla i hela världen rätt att uppleva all tänkbar konst precis såsom de önskar och gör mer eller mindre medvetet. Det är dock en helt annan fråga än den om var konstverket slutar och avnjutandet av detsamma börjar.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-11 23:39

Michaels skrev:
Morgan skrev:Skulle konstnärer/artister/producenter ha någon sådan "rätt" att diktera hur jag ska ha det? Pyttsan!
Däremot kan ju konstnärer/artister/producenter mycket väl upplysa "konstkonsumenten" om att de anser det vara en riktig höjdare att uppleva verket på ett visst vis, och att de skulle bli väldigt glada om de visste att konstkonsumenterna avnjöt det just så.

Denna rätt och frågeställning handlar i praktiken om en rad komplicerande omständigheter oberoende av hur man tycker att det borde vara. För det första krävs väsentligt större kunskap än flertalet har för att iordningställa en hi-fi-anläggning värd namnet ur återgivningssynvinkel, för det andra är de som varit med och skapat fonogrammet sällan helt medvetna om alla aspekter av hur det låter, för det tredje har en upphovsman/-kvinna ingen möjlighet att övervaka hur fonogrammet avspelas hemma hos folk.

Om världens alla anläggningar hade ett läge för korrekt återgivning (och sedan oändligt många andra för de som vill processera i stället för att lyssna på det ljud som blivit inspelat) och det var möjligt för upphovsmannen/-kvinnan att programmera in på fonogrammet att det endast ska kunna spelas upp korrekt, skulle det inte förvåna mig om många eller rent av flertalet valde att aktivera "korrektåtergivningsknappen".

Ur ett konstnärligt perspektiv bör ingen rimligen kunna ha några invändningar mot det. Det handlar ju bara om att konstnären vill ha möjlighet att förverkliga sina idéer så exakt som möjligt.

Om man med föregående resonemang som grund tänker på den faktiska situationen där somliga aktivt väljer mer eller mindre processering i stället för återgivning i sina hi-fi-anläggningar, då framstår deras val möjligen som mindre självklara på ett principiellt plan.

Frågan skulle sannolikt kunna avföras från dagordningen om bara alla anläggningar hade knappen "korrekt återgivning" och alla producenter på fonogrammen kunde välja om de önskade att lyssnaren ska processera deras alster eller lyssna på det i originalversionen såsom de valt :) .
Senast redigerad av Claes 2006-08-11 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2006-08-11 23:49

Morgan skrev:Jag får dock tillstå att jag skulle känna mig frustrerad som artist, om jag visste att folk i gemen inte upplevde ens hälften av min musik, för att de lyssnar på prylar som inte är transparenta. Då är ju deras omdömen om min musik inte riktigt rättvisa, om de exempelvis klagar på att den inte är medryckande. Det kanske de hade tyckt om de hade hört den ofärgat!

I det första citerade stycket ovan för Morgan ett resonemang som i princip är detsamma som det jag för i mitt förra inlägg, genom att visa respekt för konstnärens rätt att så långt det är möjligt definiera sitt verk. Sympatiskt!

Jag tycker du resonerar klokt och insiktsfullt, Morgan. Frågan som kvarstår och möjligen är knepigare än den först kan verka, är var konstverket slutar och avnjutandet av det börjar.

Trots allt tycker jag att var och en för sin privata del kan få processera sina fonogram precis hur mycket som helst om det ger en ökad livsglädje. Dock skulle denna min liberala syn kännas mindre komplicerad om "korrektåtergivningsknappen" fanns och varje producent kunde välja att fonogrammet bara skulle kunna spelas av i det korrekta läget :) .

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-12 20:10

Dahlqvist skrev:Jag har lagt märke till att du ofta uppehåller dig vid lyssningsrummet som ett argument mot "återgivningsspåret" för hifi. IÖ:s tanke på lyssningsrummet som en "loge" är ju ett sätt att objektivisera lyssningsrummets utformning så långt det är rimligt (vid tvåkanalslyssning). Tankesättet gör det möjligt att objektivt definiera hur inspelad musik bör återges i rummet oavsett vilka subjektiva preferenser man har för sin "loge". I princip kan man väl säga att lyssningsrummet bör bete sig som om väggen bakom högtalarna fattades och ersattes med den inspelade musikhändelsen. Sedan kan man ju grundat på erfarenhet hävda att vissa typer av loger är populärare än andra om lyssnaren har ett val, men det är en annan fråga.

Tack!!! Den bästa förklaringen hittills!!!

Jag håller med men har några "förbehåll". Jag tänkte ta dem i en annan tråd och driva diskussionen utifrån ett lite annat perspektiv. :-)

Återgå till Generellt om hifi