Moderator: Redaktörer
Svante skrev: I Infected-fallet finns det ju inget ursprung. Det där som gör att det låter bra, vad är det egentligen?
paa skrev:Är det inte så att man måste vänja sig vid musikaliska klanger innan man kan tycka att dom är njutbara. Ett ackord som ligger på enbart oktaven borde ju vara njutbart för de flesta, men vad har gjort att tonskalan blivit som den är?
phloam skrev:Men tillbaks till svamparna, där kanske det är så att man har mer kontroll över de ingående delarna av materialet. De vet att ett visst ljud enbart är just det som avses i skapandet, inget annat. Då kan man laborera med hur olika ljud samverkar, utan att det blir överraskningar.
PeterAkemark skrev:Det är nog tillfället som gör att det låter bra. Det finns en massa olika faktorer som påverkar oss. Men ett är gemensamt, musiken som faktor, har en fantastisk förmåga att nå rakt in i det undermedvetna. Jag vill påstå att det är detta som gör att det kan låta fantastiskt bra/dåligt beroende på vad musiken skapar för associationer i hjärnan. Anläggningen, inspelningen eller andra "tekniska" faktorer tror jag spelar en mycket underordnad roll.
Jag har har ett par vinyler som efter ca 35 år fortfarande ger mig stämningskänslor med doftminnen. Vinylen är idag tämligen sliten, men den låter som ny i mina öron, som dessutom rimligen inte hör lika bra längre.
PeterAkemark skrev:Det är nog tillfället som gör att det låter bra. Det finns en massa olika faktorer som påverkar oss. Men ett är gemensamt, musiken som faktor, har en fantastisk förmåga att nå rakt in i det undermedvetna. Jag vill påstå att det är detta som gör att det kan låta fantastiskt bra/dåligt beroende på vad musiken skapar för associationer i hjärnan. Anläggningen, inspelningen eller andra "tekniska" faktorer tror jag spelar en mycket underordnad roll.
Jag har har ett par vinyler som efter ca 35 år fortfarande ger mig stämningskänslor med doftminnen. Vinylen är idag tämligen sliten, men den låter som ny i mina öron, som dessutom rimligen inte hör lika bra längre.
Max_Headroom skrev:PeterAkemark skrev:Det är nog tillfället som gör att det låter bra. Det finns en massa olika faktorer som påverkar oss. Men ett är gemensamt, musiken som faktor, har en fantastisk förmåga att nå rakt in i det undermedvetna. Jag vill påstå att det är detta som gör att det kan låta fantastiskt bra/dåligt beroende på vad musiken skapar för associationer i hjärnan. Anläggningen, inspelningen eller andra "tekniska" faktorer tror jag spelar en mycket underordnad roll.
Håller med! Det ær så mycket mer æn det tekniska som påverkar, vilket många helt glømmer eller ignorerar nær dom testar grejor (detta gæller framfør allt s.k. Guldøron och framfør allt recensenter i HiFi-blaskor som man ju kan tycka borde veta bættre eller åtminstone bry sig i frågan, men icke...).
Men lyssnar på man på tillræckligt bra musik låter det bra næstan jæmt!
Trevligt (elektronsikt, Svante var ju inne på Infected Mushrooms) musikexempel: Les Rythmes Digitales - (Hey you) whtas that sound?
Hær kan ju førståss produktionen spela in då den ær gjort før att detta ska låta ballt och bra.
Morello skrev:Man bör inte glömma att det finns folk som tycker att det många här låter sunk, faktiskt låter riktigt bra. Jag syftar på populärmusiken i synnerhet.
IngOehman skrev:Enkel modell:
1. Dynamik låter bra! Det skall vara "svart mellan tonerna" (både spektralt, i tiden och i rummet).
Kompression låter dåligt, i synnerhet applicerad efter mix, eftersom ljuden då skär sönder varandra.
2. Stor bandbredd låter bra!
Men i brist på stor bandbredd (sämre än 70 Hz nedåt eller 14 000 uppåt) låter en balanserad bandbredd nästan alltid bäst, men det det menar jag en där produkten mellan undre och övre gränsfrekvensen är 1 000 000.(Obs - min subjektiva uppfattning!)
3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Musikinstrument är ofta påtagligt resonanta, men de är modulerbara, så resonanserna nöter inte på sinnet.
4. En klangbalans utan presenshöjning låter bra!
För mycket energi i registret 2,5-5 kHz genererar svår maskering och obehag. Problemet kan bero av både tonkurvefel och distorsion.
Nästan alla live-musik uppfyller de ovanstående kriterierna, och det gör infected mushroom också!
Vh, iö
IngOehman skrev:Enkel modell: [etc, etc, etc, etc,]
IngOehman skrev:3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Musikinstrument är ofta påtagligt resonanta, men de är modulerbara, så resonanserna nöter inte på sinnet.
Det som krävs att det ska låta riktigt bra är i huvudsak:
-Att man är på bra humör och i rätt stämmning
-Att man har en mycket positiv inställning till det som spelas
-Att musiken som avnjuts håller mycket hög kvalitet
Sedan fyller fantasin i eventuella brister i återgivningen.
IngOehman skrev:Håller med om att punkt 2 är den minst viktiga av de fyra, fast det beror förstås på hur liten bandbredd det är det!![]()
Man kan nog med fog påstå att vilken som helst av de fyra punkterna kan bli det största problemet - genom att vara tillräckligt dålig helt enkelt.
I den praktiska verkligheten så är det - som ni båda påpekar - oftast det minsta problemet av de fyra.
Vh, iö
MichaelG skrev:
Jag är dock inte säker på att jag pratar om samma saker som "phloam" "Dr Mabuse" m.fl. Jag är helt med på att man kan njuta av musik från den enklaste klockradio och man kan tvärt om tycka hemskt illa om musik från den allra finaste hifi-anläggning. Men det menar jag är inte detsamma som att det skulle låta bra respektive dåligt.
Svante skrev:Jo, håller med, men just det här är inte alltid sant.IngOehman skrev:3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Vissa resonanser finns alltid där i en fiollåda eller i resonansbotten (heter det väl) i en flygel. Jag vet en som har ägnat hela livet åt att studera resonanserna i fiolen...
IngOehman skrev:Jag vidhåller det jag skrivit, trots denna respons:Svante skrev:Jo, håller med, men just det här är inte alltid sant.IngOehman skrev:3. Frihet från statiska resonanser låter bra!
Vissa resonanser finns alltid där i en fiollåda eller i resonansbotten (heter det väl) i en flygel. Jag vet en som har ägnat hela livet åt att studera resonanserna i fiolen...
Jovars#, men de där har faktist förhållandevis låga Q-värden.
Det jag skrev var att musikinstrument ofta är PÅTAGLIGT resonanta - och med detta menade jag förstås de tonalstrande resonanserna, som i regel (precis som jag skrev) är modulerbara*.
<snip>
Tittar man på fiolkroppens övriga resonanser så är de rätt beskedliga, men många. Kroppens framförallt lock (i tät gran) är dock tunnt och lätt, och förmedlar med glädje och stor förmåga resonanserna från strängarna, vilket gör att man kan uppfatta det som resonant om man skrapar lite på det. Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.
<snip>
Jag vidhåller alltså det jag skrev - exakt såsom jag skrev det.![]()
Jag skrev det ju som jag skrev det - just på grund av att jag trodde att det skulle mota anmärkningar av just det slag som du ändå kom med.![]()
Märkligt det där att man förväntar sig en invändning och därför formulerar man sig så att det man skriver täcker in även invändningen - men så kommer den ändå!![]()
Märkligt är det.![]()
<snip>
#Vem känner inte pip-Johan?
iö skrev:Konsekvensen av detta är, att man om man lägger handen över strängarna - upplever att fiolens klang dör nästan ögonblickligen!
(Testa gärna, Svante.)
Svante skrev:...som visar impulssvaret när man knackar på en fiol. Ganska resonant, skulle jag säga. Inte lika resonant som en sträng, medges, men jämför man med lådan till en pi60 så vågar jag påstå att det är påtagligt mer resonant...![]()
Kraniet skrev:om man bortser från ljudet utan mera koncentrerar sig på det "musikaliska budskapet" så kommer det alltid fram tydligare live.
Kraniet skrev:sen kan man ju undra om rockmusik verkligen är live när det allt som oftast presenteras genom flera steg av förstärkare, mixerbord och högtalare..
IngOehman skrev:iö skrev:Konsekvensen av detta är, att man om man lägger handen över strängarna - upplever att fiolens klang dör nästan ögonblickligen!
(Testa gärna, Svante.)
Gör experimentet (sätt en massa bomull under strängarna så att du tar bort deras resonanser och knacka sedan på lådan) och återkom sen och berätta om du tyckte att den resonerade länge, eller om klangen dog hastigt.
Magnuz skrev:Kraniet skrev:om man bortser från ljudet utan mera koncentrerar sig på det "musikaliska budskapet" så kommer det alltid fram tydligare live.
Ofta men inte alltid, skulle jag säga. Jag har flera gånger varit med om att ljudet varit så dåligt att man inte kunnat uppfatta något "musikaliskt budskap" alls, eftersom det helt enkelt var omöjligt att höra vad som spelades... Fast det hindrar inte att upplevelsen kan ha varit bra ändå, vilket i sig är en intressant sak. Det finns ju nämligen en hel drös faktorer som påverkar hur man upplever musik och ganska många av dem har nog nästan ingenting med vare sig ljudet eller själva musiken att göra.Kraniet skrev:sen kan man ju undra om rockmusik verkligen är live när det allt som oftast presenteras genom flera steg av förstärkare, mixerbord och högtalare..
Helt sant.
Svante skrev:Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).
Det låter... Tja, "pappigt", man hör verkligen hur tunnt träet är. Och jag skulle kalla det resonant, jo.
Svante skrev:Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.
IngOehman skrev:Svante skrev:Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).
Det låter... Tja, "pappigt", man hör verkligen hur tunnt träet är. Och jag skulle kalla det resonant, jo.
Skulle du kalla det resonant i jämförelse med ett lyssningsrum?
IngOehman skrev:Skulle du vidare påstå att violinens resonanser inte är modulerbara, alltså att de är statiska? Jag påstår att de påverkas att exempelvis instrumentets rörelser i rummet.
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.
Antingen är den en dröm du haft som du citerar, eller också försöker du lura folk medvetet.![]()
IngOehman skrev:Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.
IngOehman skrev:
*Men jag kan säga det nu om du vill: Resonanserna i kurvan du visade är i förhållande till de tonfrekventa resonanser man använder för att spela, klart bredbandiga!
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Nja nu har jag ingen fiol här hemma, så det blir ju svårt. Däremot har jag knackat på fioler helt utan strängar (om jag känner Erik rätt så är den där stradivariusen mätt med dämpade strängar).
Skulle du kalla det resonant i jämförelse med ett lyssningsrum?
Absolut. Räknat som Q-värde i alla fall. Tidskonstanten för avklingningen av en rumsresonans ett rum må vara större, men de inträffar vid lägre frekvenser (de som är intressanta att studera individuellt).
Svante skrev:IngOehman skrev:Skulle du vidare påstå att violinens resonanser inte är modulerbara, alltså att de är statiska? Jag påstår att de påverkas att exempelvis instrumentets rörelser i rummet.
Då påstår jag att resonanserna i fiolens kropp ligger still, även om man flyttar violinen i rummet. Däremot kan de ändras en gnutta tex om man håller på olika ställen på halsen, men det är försumbart och ingenting som medvetet används i spelandet.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Jag förstår fortfarande hur du kan säga att resonanserna i kurvan jag visade är bredbandiga? Det är ju väldigt smala resonanstoppar.
Antingen är den en dröm du haft som du citerar, eller också försöker du lura folk medvetet.![]()
Ja, det är inte lätt att diskutera med dig. Jag tänkte när jag skrev det där att det var inte de orden du använde men orkade inte leta upp det riktiga citatet.
Svante skrev:Hursomhelst, bandbredden på en resonans är mycket nära förknippad med hur långt avklingningsförloppet blir. Förhållandet är i grova slängar T=1/B. Bandbredden är också nära förknippad med hur resonant det är, något som jag gärna mäter som Q-värde på resonansen. De är relaterade som B=f/Q.
Så, det var sett ur det perspektivet som jag sa att du (implicit) hade sagt att resonanserna var bredbandiga (eftersom fiolkroppen "inte är påtagligt resonant")
Svante skrev:IngOehman skrev:Tittar man analytiskt på det hela så finner man dock att framförallt locket har massor, men beskedliga (icke påtagliga) resonanser, och att förvånansvärt många av dem ligger inom någon oktavs bandbredd, och förstärker ett lika stort register i presensområdet.
...det du missar där är de få resonanserna som ligger under stallbacken i frekvensled. De är både påtagliga och smalbandiga.
Svante skrev:IngOehman skrev:Men jag kan säga det nu om du vill: Resonanserna i kurvan du visade är i förhållande till de tonfrekventa resonanser man använder för att spela, klart bredbandiga!
Ja, kanske ska vi lämna begreppen smal- respektive bredbandig, smalt eller brett kan det ju bara bli om man jämför med något. Det är bättre att tala om hur stor bredbandbredden är, tex via en kurva.
IngOehman skrev:I en fiollåda finns däröver typiskt en grundtonsresonans (Helmoltz från f-hålens luftmassa mot inneslutna luftens fjädring) som oftast är "stämd" till i närheten av G (196 Hz), det vill säga lägsta strängens resonansfrekvens.
Morello skrev:Tvante ocg Ingvar,
Ser ni inte ett problem när varje ord besvaras med två ord eller ännu fler. Tillväxten blir exponentiell och textmassorna oöverskådliga.![]()
![]()
IngOehman skrev:PS. Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt
tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Morello skrev:Tvante ocg Ingvar,
Ser ni inte ett problem när varje ord besvaras med två ord eller ännu fler. Tillväxten blir exponentiell och textmassorna oöverskådliga.![]()
![]()
IngOehman skrev:Och då är det mig det är svårt att diskutera med?![]()
IngOehman skrev:PS. Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Svante skrev:Ja, det är inte lätt att diskutera med dig. Jag tänkte när jag skrev det där att det var inte de orden du använde men orkade inte leta upp det riktiga citatet.IngOehman skrev:Och då är det mig det är svårt att diskutera med?![]()
Ja.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jo.
Där ser du hur kortfatat man kan anmäla en avvikande åsikt
Bill50x skrev:Så vem av oss har "rätt"?
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jo.
Där ser du hur kortfatat man kan anmäla en avvikande åsikt
Så vem av oss har "rätt"?
/ B
Jag.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Tveksamt, varför det? Det är väl inget som hindrar att riktighet och saklighet presenteras på ett kort, koncist och överskådligt sätt?
Jo.
IngOehman skrev:Que?
Nu är du helt orationell.
Jag har rätt - för med "jo" gick det bara att anmäla en avvikande åsikt - inte att få fram något argument, vilket är rätt okonstruktivt. Dessutom öppnade det vägen för dig att misstolka det - vilket du gjorde och sålunda spelade mig rätt i händerna / hjälpte mig att bevisa min tes.![]()
Så här var det ju...IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Önskemålet att en textmassa skall vara "överskådlig" är rätt tveksamt. Man skall ju läsa den, inte överskåda den.
Tveksamt, varför det? Det är väl inget som hindrar att riktighet och saklighet presenteras på ett kort, koncist och överskådligt sätt?
Jo.
Folk som bara säger emot utan att berätta varför (som jag gjorde för att påvisa det dumma i ett sådant beteende) tillför ingenting vettigt överhuvudtaget.
Om inte annat visar ditt senaste inlägg* att jag har rätt.![]()
Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Ett överskådligt inlägg (t ex "jo") som måste tolkas är inget att ha.
Vh, iö
- - - - -
*Där du ju drar en felaktig slutsats (att jag är motsägelsefull) på grund av att du misstolkar mitt demonstrativa ofullkomliga svar.
PS. En korrekt tolkning av "jo" hade varit:
. "-jo, om ämnets komplexitet är sådan att riktighet och saklighet inte kan presenteras entydigt och komplett på ett kort, koncist och överskådligt sätt finns det ett hinder för att fatta sig kort!"
Med mindre än att man tvingas överge ambitionen att svaret skall vara entydigt och komplett går det helt enkelt inte (den ambitionen har jag.). Och hur kan ett svar som inte är varken entydigt eller komplett påstås vara ett riktigt svar?
IngOehman skrev:Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Överskådlighet är inte ett dugg viktigt - med entydighet är det.
Håller inte med. Överskådlighet är visst viktigt. Att ditt enkla "Jo" skulle bevisa motsatsen är bara ett feltänk. Att det inte räcker med enbart överskådlighet är lixom en annan sak och jag har heller inte hävdat detta.
Men att begrava en kanske genomtänkt och rimlig argumentation i stora textmassor där man försöker täcka in varje möjlig feltolkning är inte heller någon lysande strategi. Som någon sa;
- Har du något vettigt att säga, skriv kort och koncist.
- Har du inget vettigt att säga, gör det på minst två A4-sidor.
Risken är att läsaren inte orkar genom textmassan, kanske rentav missförstår beroende på alla exempel och undantag. Och HUR svarar man på ett inlägg som består av femtioelva olika vinklar och påståenden? Det blir ju, som jag tror Svante skrev, en exponentiell ökning av textmassan för varje svar.
Det är åtskilliga diskussioner som jag slutat följa därför att det helt enkelt blir för långa avhandligar och för mycket förtydliganden. Det är trots allt inga vetenskapliga avhandlingar som presenteras här, det förs diskussioner.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Det är åtskilliga diskussioner som jag slutat följa därför att det helt enkelt blir för långa avhandligar och för mycket förtydliganden. Det är trots allt inga vetenskapliga avhandlingar som presenteras här, det förs diskussioner.
Håller däremot inte med om slängen som "vetenskapliga avhandlingar" fick. Det finns inget som säger att de måste vara långa. Precis samma sak gäller dem, kan man formulera dem kort utan att tappa poängen så är mycket vunnet.
IngOehman skrev:Ingen har ju sagt emot att det som skrivs bör hållas så kort som möjligt. Allra minst jag.![]()
Det ni gör fel är att ni inte greppat hur kort det där "så kort som möjligt" är...
Svante skrev:Att skriva här är åtminstone för mig mycket likt min lärarroll, och pedagoger pratar ofta om att man som lärare bör mäta sin framgång med vad som eleverna tar till sig, inte i vad man har levererat. Det är två helt olika saker. Som lärare är det väldigt lätt att tro att bara för att man har sagt/skrivit en sak så har alla förstått. "Men det har jag ju sagt, fattar de ingenting?" hör man ibland när en lärare har rättat tentorna.
IngOehman skrev:Tycker därför att det viktigaste alltid är kunskapsförmedling enligt den definition jag just kom med, inte den Svante redogör för.
IngOehman skrev:Håller med om det mesta du skriver, men får möjligen intrycket att du i större utsträckning än undertecknad, gör anspråk på att "känna" mottagaren, och på att kunna optimera dina formuleringar för hur den där personen* ifråga är.![]()
IngOehman skrev:*Tror folk är VÄLDIGT olika varandra, och att det därför är viktigare att skriva således att man inte utelämnar något, än att skriva så att de som läser upplever att det är lätt att fatta. Det är ju just är folk tycker det är lätt att fatta som ofta de största osanningarna förmedlas.
Svante skrev:
Har jag förstått det rätt om jag säger att skillnaden mellan våra synsätt är att
-du tycker att det är viktigast att texten är riktig och komplett och
-jag tycker att det är viktigast att förståelsen hos mottagaren maximeras.
Ragnwald skrev:Svante skrev:
Har jag förstått det rätt om jag säger att skillnaden mellan våra synsätt är att
Nu har ni fångat vad det är som gör att det låter bra.
Svante skrev:
Morello skrev:Gällde inte ursprungsfrågan huruvida samma information framförs med eller utan ovidkommande utfyllnadstext, dvs skillnad mellan en å ena sidan stringent samt koncis text och å andra sidan en pladdrig och fluffig text?
IngOehman skrev:Det finns helt enkelt ingen fungerande medicin mot tramsare som vill förstöra en diskussion, även när det sker på bekostnad av att deras egen bristande fattningsförmåga (eller ovilja att försöka förstå) illustreras.
IngOehman skrev:Jag skriver för dem som vill förstå.
Att då skriva så att det inte går att förstå (kort) är dumt.
Att skriva så att de som vill missförstå inte KAN göra det är förstås omöjligt, men man kan skriva entydigt, så att det går att fatta för alla som vill, och det är det jag gör.
Vh, iö
Wolfie skrev:Morello skrev:Gällde inte ursprungsfrågan huruvida samma information framförs med eller utan ovidkommande utfyllnadstext, dvs skillnad mellan en å ena sidan stringent samt koncis text och å andra sidan en pladdrig och fluffig text?
Låter en stringent och koncis text bättre än en pladdrig och fluffig?
För att återkoppla till ursprungsfrågan i tråden alltså
Morello skrev:Wolfie skrev:Morello skrev:Gällde inte ursprungsfrågan huruvida samma information framförs med eller utan ovidkommande utfyllnadstext, dvs skillnad mellan en å ena sidan stringent samt koncis text och å andra sidan en pladdrig och fluffig text?
Låter en stringent och koncis text bättre än en pladdrig och fluffig?
För att återkoppla till ursprungsfrågan i tråden alltsåMusiken får gärna vara fluffig, flummig och svårbegriplig.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag skriver för dem som vill förstå.
Att då skriva så att det inte går att förstå (kort) är dumt.
Att skriva så att de som vill missförstå inte KAN göra det är förstås omöjligt, men man kan skriva entydigt, så att det går att fatta för alla som vill, och det är det jag gör.
Det är din uppfattning och du har din fulla rätt att hysa den. Det är dock inte min uppfattning. Om du bara visste hur många gånger jag slutat att läsa dina alster, fullklottrade med versaler, fetstil, understrykningar, fotnötter - och långa som s...an...... Trots att innehållet (oftast) är intressant och lärorikt.
Bill50x skrev:Det är inga problem att förstå dina texter om man vill. Men varför ska du kräva mer än nödvändigt av den som läser?
Bill50x skrev:Personligen föredrar jag att så många som möjligt uppfattar det jag skriver, ju enklare och snabbare dom kan förstå ju bättre är det.
Bill50x skrev:Nu är det en avsevärd skillnad mellan när du skriver faktabaserade texter, tex om högtalarteorier, och rena åsiktsinlägg. Det är de senare som förefaller sväva ut...
Trallgök skrev:Förstärkaren distorderade så till den milda grad att min THD-analysators, av Philips fabrikat nota bene, mätare snudd på tangerade bottenläge, med risk för krökt visarnål som följd. THD mätte inte 1%, inte heller 10%, utan stannade vid rekordhöga 34,6%; en siffra jag inte skådat sedan urminnes tider. Vidare var utgångsimpedansen av sådan dignitet att jag, hör och häpna, ramlade av laboratoriestolen av blotta förvåningen. Jösses vilken junkapparat. Den snudd på vansinniga utgångsimpedansen lande mellan tummen och det berömda pekfingret på cirkus 5 ohm, dvs 1/5 S.
Morello skrev:Förstärkaren uppvisade THD=34,6% och Zut=5 ohm
Morello skrev:Gällde inte spörsmålet det jag exemplifierar nedan:Trallgök skrev:Förstärkaren distorderade så till den milda grad att min THD-analysators, av Philips fabrikat nota bene, mätare snudd på tangerade bottenläge, med risk för krökt visarnål som följd. THD mätte inte 1%, inte heller 10%, utan stannade vid rekordhöga 34,6%; en siffra jag inte skådat sedan urminnes tider. Vidare var utgångsimpedansen av sådan dignitet att jag, hör och häpna, ramlade av laboratoriestolen av blotta förvåningen. Jösses vilken junkapparat. Den snudd på vansinniga utgångsimpedansen lande mellan tummen och det berömda pekfingret på cirkus 5 ohm, dvs 1/5 S.Morello skrev:Förstärkaren uppvisade THD=34,6% och Zut=5 ohm
Samma mängd information av relevans i både utsagorna.
Svante skrev:Mätningen visade att förstärkaren hade osedvanligt hög distorsion (THD=34%) och att utimpedansen var hela 5 ohm. Med sådana mätdata kan man inte förvänta sig transparens.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Personligen föredrar jag att så många som möjligt uppfattar det jag skriver, ju enklare och snabbare dom kan förstå ju bättre är det.
Morello skrev:Håller du med om att "Trallgök" har skrivit fluffigt och pladdrigt?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Personligen föredrar jag att så många som möjligt uppfattar det jag skriver, ju enklare och snabbare dom kan förstå ju bättre är det.
Ok. En förespråkare för nivellering alltså. Ja, du är inte den ende...
Om det är din ambition tycker jag det är bra. Men du inser väl att det begränsar det som du kan berätta om? Om så många som möjligt skall förstå kan du ju inte berätta om sådant som bara vissa kan förstå, eller hur?
Nix, jag förespråkar ingen nivellering, var har du fått det ifrån? Lägg inte åsikter i min mun som du sedan försvarar. Återigen, vari ligger felet att hävda åsikten att det är bra om så många som möjligt förstår budskapet? En kort och koncis text är inte detsamma som en urvattnad nivellerad text. Om det med automatik var så skulle vi inte behöva uttrycket "kort och koncis"
/ B
Morello skrev:Gällde inte spörsmålet det jag exemplifierar nedan:Trallgök skrev:Förstärkaren distorderade så till den milda grad att min THD-analysators, av Philips fabrikat nota bene, mätare snudd på tangerade bottenläge, med risk för krökt visarnål som följd. THD mätte inte 1%, inte heller 10%, utan stannade vid rekordhöga 34,6%; en siffra jag inte skådat sedan urminnes tider. Vidare var utgångsimpedansen av sådan dignitet att jag, hör och häpna, ramlade av laboratoriestolen av blotta förvåningen. Jösses vilken junkapparat. Den snudd på vansinniga utgångsimpedansen lande mellan tummen och det berömda pekfingret på cirkus 5 ohm, dvs 1/5 S.Morello skrev:Förstärkaren uppvisade THD=34,6% och Zut=5 ohm
IngOehman skrev:Två utmärka exempel på utomordentligt dåliga sätt att skriva.
Svante skrev:Mätningen visade att förstärkaren hade osedvanligt hög distorsion (THD=34%) och att utimpedansen var hela 5 ohm. Med sådana mätdata kan man inte förvänta sig transparens.
Svante skrev:IngOehman skrev:Två utmärka exempel på utomordentligt dåliga sätt att skriva.
Ok ,vad tyckte du om den här då:Svante skrev:Mätningen visade att förstärkaren hade osedvanligt hög distorsion (THD=34%) och att utimpedansen var hela 5 ohm. Med sådana mätdata kan man inte förvänta sig transparens.
Bill50x skrev:Det är egentligen inget fel på någon av de tre exemplen. De två första exemplen som Trallgök och Morello skrev är tänkta för helt olika målgrupper. Det finns ingen "rätt" skrivning här. Att "bara" presentera siffrorna duger för de som vet vad de representerar.
Bill50x skrev:För de som tycker det är skoj med raljerande sågningar (vilket ju är mycket vanligt här på Faktiskt...) är exempel nr 2 det bästa.
Bill50x skrev:Svantes tredje variant är något däremellan och alldeles utmärkt saklig tycker jag.
Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
Bill50x skrev:Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt för vissa att förstå att man skriver på olika sätt beroende på vem man skriver till/för och att det faktiskt även beror på vad man vill åstadkomma med det man skriver?
Svante skrev:IngOehman skrev:Två utmärka exempel på utomordentligt dåliga sätt att skriva.
Ok, vad tyckte du om den här då:Svante skrev:Mätningen visade att förstärkaren hade osedvanligt hög distorsion (THD=34%) och att utimpedansen var hela 5 ohm. Med sådana mätdata kan man inte förvänta sig transparens.
Callisto skrev:OT:
När man läser den här tråden är det svårt att undgå inslagen av narcissistiskt beteende, tyvärr![]()
http://web4health.info/sv/answers/psy-n ... tic-pd.htm
Sorry, förmodligen för mycket OT men jag gillar att lyssna på musik och inte på mätningar vilket verkar vara det största nöjet för vissa....
profbd skrev:Sorry, förmodligen för mycket OT men jag gillar att lyssna på musik och inte på mätningar vilket verkar vara det största nöjet för vissa....
hur lyssnar man på en mätning![]()
dimitri skrev:Callisto skrev:OT:
När man läser den här tråden är det svårt att undgå inslagen av narcissistiskt beteende, tyvärr![]()
http://web4health.info/sv/answers/psy-n ... tic-pd.htm
Du ger länk till en populärvetenskplig site med förklaring till narcissistisk presonlighetsstörning. Samtidigt som du betecknar någons (någras) beteende såsom innehållande inslag av narcissistiskt beteende.
Du kastar dig alltså i ett område som du inte har en susning om. Det kan man således lätt konstatera genom att du beblandar en störning med ett beteende. Borsett från att din beteckning av beteendet kan och bör ifrågasättas. Skomakare, stanna vid din läst!
Dimitri
P.S.
Alla människor har inslag av alla personlighetstyper. Du också. Vissa drag dominerar hos varje människa. Hos dig också. Din personlighetstyp kan således bestämmas utifrån vilket personlighetsdrag som dominerar.
Narcissitisk personlighet är en av dessa typer. Det finns inget negativt i detta. De flesta framstående konstnärer har (hade) just denna personlighetstyp. De andra personlighetstyper låter inte smickrande heller, vad sägs om aggressionshämmad, schizoid?
Och ändå tillhör vi alla någon av typerna OCH i vissa situationer uppvisar drag från alla de andra.
nl1970 skrev:profbd skrev:hur lyssnar man på en mätning![]()
Kan man mäta utan ljud?
cowboy skrev:ja hva faen tror du man gjørnår "man gjunter" musiken, ikke tenker jeg på noen og ikke jo ner jeg, ko med skiten
.. som er konstruert ar de med tilgaång til pc....
Jkunnen for innbørde beundrandran av kunnskp de ikke vet...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
Bill50x skrev:Jag förstår faktiskt inte varför det är så svårt för vissa att förstå att man skriver på olika sätt beroende på vem man skriver till/för och att det faktiskt även beror på vad man vill åstadkomma med det man skriver?
Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd genom att använda icke entydiga formuleringar att inse hur illa det är.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Beroende på målgruppen kan man naturligtvis fylla på med fler kommentarer.
INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd genom att använda icke entydiga formuleringar att inse hur illa det är.
Jaja, det finns olika sätt att "vinna diskussioner". Ett sätt är tydligen att överhuvudtaget inte ens försöka förstå meningsmotståndaren utan bara ösa på med sida efter sida av sina egna argument. Och dessutom gärna tolka motståndaren (eller dennes åsikter/kunskap) i allra svartaste dager.
Bill50x skrev:Första stycket, "entydig" betyder INTE att man måste skriva en heltäckande avhandling i varje fråga.
Bill50x skrev:Det handlar ju faktiskt inte om en rättegång där gärningsmannen ska dömas utan att några misstag ska kunna ske. Vad anser du IÖ med begreppet entydig?
Bill50x skrev:Varför tror du IÖ att alla försök till att underlätta en kommunikation med en tänkt målgrupp är ett försök att luras?
Bill50x skrev:Du har ju själv valt en sådan målgrupp för dina texter ("de som vill förstå - och de som kan förstå" - fritt ihågkommet av mig), vem är det DU vill "lura"?
Bill50x skrev:Andra stycket. VAD är det som säger att en kort, koncis och relevevant text är "dålig formulering" och ett "informationsdestruktivt beteende"?
Bill50x skrev:Att svamla på med hur mycket text som helst så det som är relevant för frågan döljs i all rök skulle alltså vara att föredra?
Bill50x skrev:VEM är det som bestämmer vad "entydigt" betyder? VEM säger att man medvetet bara sprider missförstånd om man försöker kommunicera så mottageren faktiskt förstår vad man säger?
IÖ, get real. Du är lika kass på kommunikation som jag är kass på att konstruera högtalare
Bill50x skrev:Se det så här. Du har flera olika högtalare på ditt program. Varför det? Jo för att du tillfredställer olika behov, ambition och ekonomiska möjligheter hos kunden. Annars hade ju en modell räckt, för det är väl bara en av dem som är entydig och korrekt? De andra är väl på ett eller annat sätt kompromisser för att möta kundens behov?
Bill50x skrev:Så är det med kommunikation och skrift/tal (etc) också. Det är inte alltid "det enda riktiga" är det som bäst passar syftet vid ett givet tillfälle. Ibland kompromissar man för att nå fram.
iö skrev:INGEN "målgrupp" har någon nytta av en text som inte är entydig (däremot kan den som tilltalar en målgrupp så ha nytta av det - om ändamålet är att lura dem), eftersom de bara kan leda till födseln av missförstånd och tumregler, som i sin tur ställer till med nytt elände i nya informationsgenerationer.
![]()
iö skrev:"Det är inte ett dugg svårt att förstå mekanismerna bakom dåliga formuleringars uppkomst, det som är svårt är att få dessa informationsdestruktiva beteenden att stävjas/upphöra. Ett annat problem är att det är svårt att få dem som sprider missförstånd..."
Bill 50x skrev:Det är inte jag som påstår något, du har själv skrivit detta. Som svar får jag alltså en ännu längre utläggning från dig om hur fel jag har fast jag citerar dina egna ord.
Case closed.
Jag har inte valt någon målgrupp, utan jag formulerar mig så att ALLA som vill och kan förstå skall kunna göra det. Att jag inte kan nå fram till den som inte vill eller kan förstå är inget jag kan göra något åt. Det är inte mitt val - det är oundvikligt.
"Min målgrupp" väljer folk in sig själv i, genom att ha ambitionen att förstå.
IngOehman skrev:
Men jag kommer nog aldrig att begripa vad det är för en absurd psykologisk mekanism hos vissa som gör att de vill berätta för andra vad man menat (inte bara vad man sagt (med citat) alltså - utan vad man menat (illasinnade tolkningar) med det man skrivit). Ej heller att de inte accepterar när man berättar att de har fel.![]()
Hur 17 är man funtad när man tror att man vet bättre vad någon annan vill ha sagt än personen själv?![]()
guldfisk skrev:Det är också av erfarenhet riskabelt för mitt välmående att förlita mig på att andra är genomgående rationella.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster