Är det oärligt att importera själv?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kaffekoppen
Inaktiverad

Är det oärligt att importera själv?

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 20:12

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-02-27 20:24

Nja, det är väl inte det som sägs. Men visst smiter man från tull och sånt så är det ju oärligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2007-02-27 20:32

Man smiter varken från tull eller moms om man privatimporterar så jag håller inte med formuleringen på sidan :evil: .

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-27 20:37

Betalar man moms och tull är det självfallet lika OK som att handla i grannbyn. Det är personer med inskränkt tänkande som anser att det är fel. Varför skulle rätt marknad bara vara den svenska???
Dessutom kan man göra bra affärer. Jag köpte mitt Krellsteg från USA och betalade bara en spottstyver mot vad jag behövt göra ifall jag handlat det här i svedala :D .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-02-27 20:52

Kaffekoppen!

Är det något fel på länken? Jag kommer bara till ett inlägg av HiFi Consult som länkar till sina begagnade prylar.....

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-02-27 20:56

Consulten skriver; "KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK "

Jag tror det är det Koppen tänker på.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 21:04

RogerGustavsson skrev:Är det något fel på länken?
Jag kommer bara till ett inlägg av HiFi Consult som länkar till sina begagnade prylar.....

:lol: :lol: :lol:
Hifi Consult skrev:ACCUPHASE SPECIAL - KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK TILL SAMMA PRIS SOM FRÅN ASIEN.

Visar ju bara hur rädda somliga är för tänkande kunder som gärna sparar en rejäl slant på att importera överprissatt high-end själva, naturligtvis anser sig då den korrupta svenska hifi-branschen lurade... Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser) själv och det har förstås många upptäckt, något som tydligen retar bl.a. Hifi Consult.

air

Inläggav air » 2007-02-27 21:11

Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser)

Ge gärna exempel med länkar så kan vi kolla om Hificonsult är ärlig i sin annonsering och matchar priserna :)
//air

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2007-02-27 21:12

Sladd stör sig oerhört på folk som importerar själv, han har skrivit i någon tråd att de flesta fuskar vid privatimport något som knappast stämmer. Sedan tar han de flesta chanser han kan att angripa kinesiskt tillverkade produkter på ena och andra sätt vilket inte är befogat.

Visar väl egentligen bara hur medvetna och skraja svenska handlare och kanske Hificonsult speciellt är för privatimporten och alla bra Hifi produkter man kan importera själv till lägre summor.
--------------------------------------------------

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 21:14

air skrev:
Just Accuphase kan man f.ö. importera väldigt billigt (jämfört med nordiska listpriser)

Ge gärna exempel med länkar så kan vi kolla om Hificonsult är ärlig i sin annonsering och matchar priserna :)

Jag varken kan eller vill länka, det är upp till var och en att söka själva och den som hittar rätt kommer garanterat få ett betydligt lägre Accuphase-pris än det Hifi Consult erbjuder..

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2007-02-27 21:38

Det är inte oärligt, men jag tycker att det är synd att det blivit på det här sättet och att vi inte har en mer jämn prissättning över hela klotet.
Det är omöjligt för en handlare i Sverige att leva på lika små marginaler som en i Asien, precis som det är för en svensk handlare att ligga lika lågt i pris på amerikanska produkter som en i USA.
Jag ska dock erkänna att jag handlar mycket från utlandet, men jag tycker ändå det är tragiskt på nåt sätt och önskar att det gick att undvika. Ibland är dock prisskillnaderna för stora för att förbise..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-02-27 22:18

Det är bara löjligt att klaga på konsumenterna. Det kan mycket väl finnas goda skäl att prisdiskriminera mellan marknader. Regionsindelningen på dvd saknar t.ex. inte helt rationella grunder som faktiskt skulle kunna vara konsumenter till gagn. Men prisdiskriminering har ju till syfte att öka producenternas del av kakan på bekostnad av konsumenterna, vilket något som producenterna/återförsäljarna måste sköta. Att få för sig att konsumenterna skulle ge bort sina pengar frivilligt om de har ett val är inte ens kul. Ärlighet har inte med saken att göra.

/D

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-02-27 22:32

Om prisskillnaden inte är alltför stor handlar jag gärna t.o.m. i stan jag bor i, nära är praktiskt och bara trevligt om mina grannars business går bra. Men en förustättning för att slanta upp lite extra är förstås att attityden hos de man handlar av är ok, den får gärna vara åtminstone en liten smula ödmjuk. Det är ändå mina pengar det handlar om.

En sån där skulle jag aldrig handla av.

Ungefär som Hästens. Köp nu innan vi höjer priset! Vad är det för argument?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-27 22:36

Jag varken kan eller vill länka, det är upp till var och en att söka själva och den som hittar rätt kommer garanterat få ett betydligt lägre Accuphase-pris än det Hifi Consult erbjuder..

Faktiskt inte. Räknar du med tull, moms samt frakt ligger dom på samma pris +-10% och då har du svensk garanti.

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:43

Sanoj skrev:

Faktiskt inte. Räknar du med tull, moms samt frakt ligger dom på samma pris +-10%

Jaså!? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-27 22:43

Jag tycker det är en intressantare fråga hur man kommit fram till vad det är man ska ha för något. Hur kommer man fram till att man ska köpa ett krellsteg eller accuphasesteg innan man beställer det från andra sidan jordklotet? Läser man användarrecensioner eller vad folk tycker på internetforum och tror att man får reda på hur något presterar ljudmässigt den vägen? Lyssnar hemma hos vänner? Köper på måfå bara man får en chysst rabatt? Rätt pris är viktigare än rätt vara?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:46

Martin skrev:Jag tycker det är en intressantare fråga hur man kommit fram till vad det är man ska ha för något. Hur kommer man fram till att man ska köpa ett krellsteg eller accuphasesteg innan man beställer det från andra sidan jordklotet?

Man har läst en del recensioner och får ett så bra pris att man rimligen inte kan förlora pengar på apparaten, om det trots allt visar sig att den inte motsvarar förväntningarna. Enkelt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:48

Sanny_X skrev:Consulten skriver; "KÖP DIN ACCUPHASE ÄRLIGT I SVENSK BUTIK "

Jag tror det är det Koppen tänker på.
Precis. Motsatsen måste således vara att köpa oärligt om man handlar i en icke-svensk butik. Det måste väl vara en högst tveksam formulering, tom vilseledande och långt från god marknadsföringssed.

Svante,

som privatimportör betalar du snällt svensk moms på vara och frakt, samt tull och moms på tull.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:50

Kaffekoppen skrev:som privatimportör betalar du snällt svensk moms på vara och frakt, samt tull och moms på tull.

...om man har otur/vill. :mrgreen:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:52

Om man är ärlig och det är man såklart.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:53

Kaffekoppen skrev:Om man är ärlig och det är man såklart.

Självklart.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-27 22:54

Klicka på länken igen... 8)

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-02-27 22:55

Faantaastisk annons... :lol:

Jag tror att Sladdens business kanske sladdar en hel del. En del av hans idiotinlägg på olika fora verkar tyda på det, senast rök han visst ihop med Mayro på något forum tror jag. Synd på sätt och vis för det är ju rätt fräckt att man kan köpa tysk, amerikansk, engels och svensk värstingstereo på samma ställe och det i lilla svedala. Hade butiken haft en annan ägare hade jag rest ner och kollat in prylarna direkt :wink:

..och varför höjer man inte ögonbrynen när Sanoj rycker in för att hjälpa sin store guru och idol :D !! Ni är ju för gulliga tilsammans.....

Å andra sidan hade det ju varit rätt trist om ni inte varit som ni är så keep up the goo..nåja..work.... :twisted:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-27 22:56

Sanoj skrev:Klicka på länken igen... 8)

Hifi Consult skrev:Om du skall få dem billigare än från oss måste du fuska med momsen.

Detta påstående är (förmodligen) såväl felaktigt som falsk marknadsföring.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-27 22:56

Nu ser det nästan bättre ut :)

Om sladd läser detta kan jag ju säga att jag gillade det han skrev i sin månadskrönika om rumsakustik :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-27 23:17

Att det blir billigare att själv importera är väl inte så konstigt. Man gör ju faktiskt en del av det jobbet som importören annars skulle gjort. Och importören jobbar inte gratis som man själv gör...

Vad importören (eller handlaren) ofta(st) ställer upp med, utan att ta betalt för, är demo, provlyssning, förmedlande av fakta osv. Vem f-n köper ett Krellsteg till en kostnad av en mindre bil utan att lyssna först? Knappast någon. Man går till någon handlare och bränner dennes tid och resurser för att bilda sig en uppfattning. Sedan letar man på nätet var man hittar varan billigast. Sedan gnäller man när importören inte ställer upp när grejorna rasar....

När allt funkar som det ska är det oftast billigast att köpa så nära källan som möjligt. Men se mellanskillnaden till ett åf-pris i Sverige som en försäkring ifall något händer. Jag förordar inte det ena eller det andra handlingssättet, men jag tycker man ska vara medveten om skillnaderna och också beredd att ta konsekvenserna.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-27 23:45

Ett scenario som faktiskt kan hända att man är utomlands och gör upp sin affär vid ett besök i en butik och inte belastar någon svensk butik alls. Har själv importerat en hel del grejor och aldrig satt min fot i en butik och pratat om grejor jag tänker köpa. Känner mig inte det minsta oärlig, och kanman tänka sig att köpa beg ifrån Tyskland så kan man göra sig en hacka.
Har faktiskt inte sett samma annonser ifrån Mercedes, Audi eller BMW där man kallat sina kunder för oärliga.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-28 00:10

varje gång man sätter på en köpedvd brukar man bli anklagad för stöld och pirateri
sedan har jag en egen variant på taxfre skatteåterbäring :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-02-28 00:49

Om det vore ett problem från tillverkarens sida så hade man nog justerat priserna så att det säkert inte hade varit något problem. Nu verkar de uppenbarligen inte tycka det är något problem med sidoimport eftersom det har förekommit i så många år.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-02-28 07:01

Harryup skrev:Har faktiskt inte sett samma annonser ifrån Mercedes, Audi eller BMW där man kallat sina kunder för oärliga.

Intressant påpekande! Men så är ju bilbranschen seriös oxå... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-02-28 07:34

Birger:

Undvik personliga påhopp i alla lägen. Det är en sak att prata om företaget Sladd/hificonsult, att prata om personen Sladd är en helt annan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2007-02-28 08:22

Självklart är det inte oärligt att importera själv om man betalar skatt och avgifter. Jag har själv gjort det men gör nog inte om det då dom märken jag kan tänkas vara intresserad av är prisvärda nog i Sverige numera.

En såpass dyr investering som Accuphase hade jag själv handlat i butik för att vara säker på att få en bra service även efter köpet. Jag är säker på att annonsen är skriven med en stor portion ironi med ett visst inslag av allvar för att poängtera just den tryggheten. Mitt intryck av annonsören är att en sådan humor finns nämligen :wink:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2007-02-28 09:07

Martin skrev:Jag tycker det är en intressantare fråga hur man kommit fram till vad det är man ska ha för något. Hur kommer man fram till att man ska köpa ett krellsteg eller accuphasesteg innan man beställer det från andra sidan jordklotet? Läser man användarrecensioner eller vad folk tycker på internetforum och tror att man får reda på hur något presterar ljudmässigt den vägen? Lyssnar hemma hos vänner? Köper på måfå bara man får en chysst rabatt? Rätt pris är viktigare än rätt vara?

Bästa polaren hade ett likadant steg och det var genom att lyssna på det i rätt miljö och med de komponenter som slutsteget skulle driva, som jag kom fram till det.
Det finns faktiskt som tur är de som redan är ägare till dessa juveler :D .

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-02-28 20:27

Självfallet är det inte ett dugg oärligt att importera själv ! Varför skulle det var det ?

Det var förövrigt en av dom absolut dummaste annonser jag någonsin sett ! Suck !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 21:07

Jag håller med Jannemannen med flera: Det är självklart helt ok att importera saker själv! :P

Vad som inte är ok (tycker jag) är att utnyttja affärer som tillhandahåller apparater, för att skaffa sig en uppfattning om apparaterna ifråga - för att sedan vända sig till utlandet eller någon internetbutik för själva inhandlandet! 8O :x

Sådant beteende är näppeligen olagligt, men jag har svårt att inse hur man är funtad när man beter sig på det viset. :(

Att man går till butiken visar ju att man tycker det är bra att den finns, men att sedan göra inköpet på annan ort är att agera mot butikens fortsatta existens. Hur kort/korkat tänker folk egentligen? :o

Jag blir lika häpen varje gång som jag hör idioter klaga på att den lilla fina praktiskt dygnet-runt-öppna närbutiken har slagit igen* - när jag vet att de själva i 9 fall av 10 åker flera mil till en lågprismarknad och handlar, för att spara några kronor...

Undrar om folk skulle bli vettigare om deras värld ändrade sig således att de fick all tänkbar frihet och fick ansvar för att i möjligaste mån agera rätt i varje situation? Jag kanske är naiv, men jag tror det. :P

Vh, iö

- - - - -

*Eller något liknande.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-02-28 21:13

Aha Ingvar. Du är anarkist.. :D

Och det värsta är ju att jag håller med dig fullständigt i ditt inlägg. Varenda stavelse.

Hm..jag är nog en smyganarkist. Så diskret att jag inte visste om det själv ens :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 21:24

Ja, det är klart att jag är. 8)

Kan tillägga att jag tycker det är upprörande att de DVD-filmer som erbjuds är försedda med en massa anti-piratskit som man skall tvingas titta på.

Kan inte påstå att jag kan se att detta skulle vara olagligt heller, men en varningstext på konvolutet som berättade att det är en undermålig produkt som de säljer, skulle vara en både rimlig och anständig varudeklaration.

I övrigt tycker jag att det är synd att man skall behöva bli utsatt för skiten, utöver att det är både osmakligt och korkat att påtvinga folk denna sorts reklam, när man kan vara säker på att de som drabbas mest är just de som har betalat för filmen! 8O

Dock är det lätt att se att filmbolagens korkade agerande är en kombinationseffekt av att de är just svårartat oförnuftiga, och att de drabbats svårt av nedladdning.

Med det vill jag bara säga att de enda som inte har moralmandat att gnälla om det - är de som aktivt bidragit till att problemet uppkommit (genom att gå till stormarknaden [nedladdat] och sedan klagar på att närbutiken läggs ned [antipiratfilmerna]).

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-02-28 21:30

men ingvar vi är många som laddar ner för att vi är på jakt efter bättre bild
hur ska man göra om man vill ha hd som funnits så länge i usa men först sista året här

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-02-28 22:29

Klart att det både är lagligt och moraliskt oantastligt att importera själv. Många importerar ju sina bilar själva. Egenimport av HiFi är ju inte konstigare.

Kan dock hålla med IÖ att det ter sig moraliskt tveksamt att utnyttja den hemmavarande handlaren för provlyssning, för att sedan göra en egenimport.

Som konsument kan man ju inte tacka nej till ett väsentligt lägre pris.
Kanske det handlar om 10.000-tals kronor i differans på en dyrare produkt.

Jag brukar när jag är i Tyskland t. ex kolla deras prisbild. För att ta ett exempel såg jag en Tuner Marantz6000 för 200Euro. Här hemma kostar den 3000:-. Vi snackar ju här om en prisskillnad på 33%.

Mvh

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 22:46

Kanske är det som så, att det är så självklart att det är ok att
importera själv, att den debatten nästan är... lite ointressant?

Desto intessantare (tycker i varje fall jag) är då debatten om
VARFÖR priserna i Sverige är så absurt mycket högre än i andra
länder, i så många fall. :?

Den lilla språkunika marknadens krav på stor och egen, dyr,
marknadsföring och broschyrmaterial, anförs ofta som en av
orsakerna. En annan som brukar nämnas är momsen.

Frågan är om någon av dem är något riktigt rimligt skäl?

Visst är momsen orimligt hög i Sverige, men så många procent
mer än i kringländerna betalar vi ju ändå inte. Det kan inte ens
i närheten av förklara prisskillnaderna.

När det gäller språket och den unika lilla marknaden är det väl
så att det egentligen inte behövs svenska versioner av all doku-
mentation? Alla svenskar utom barn talar ju engelska. Även
denna förklaring känns krystad.

Något annat skäl måste föreligga!

Vad är det?

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-28 22:48

Färre grossister och relativt stängd marknad. Det finns inget incitament för handlare att sänka priset då kunderna vant sig vid nivån.

Det kommer förändras.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 22:51

profbd skrev:men ingvar vi är många som laddar ner för att vi är på jakt efter bättre bild
hur ska man göra om man vill ha hd som funnits så länge i usa men först sista året här

Vet inte.

Svära och förbanna filmbolagen på grund av att de agerar huvudlöst
hjälper ju inget vidare. Jag har inget svar på frågan. :(

Importera från USA och helst göra det så öppet och känt som möjligt
att så sker, är kanske det verklningsfullaste för att få filmbolagen att
vakna!

Och helst på andra sätt göra klart för puckona att det enda sätt de kan
bekämpa sådant, är att ALLTID behandla alla marknader lika, och inte
välja ut marknader för styvmorderlig behandling, såsom sker idag. :(

Ofta påstås att det handlar om att vissa marknader, vår t ex, behöver
extra tid för att textning skall hinna göras, med det är förstås bara
dumheter, för den tiden handlar om på sin höjd veckor. Påbörjas
arbetet dessa veckor i förväg blir det ingen fördröjning alls.

Jag kan inte se några seriösa hinder för att ALLTID köra världspremiär
för ALLA filmer. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-28 22:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2007-02-28 22:52

Nu är ju kontentan av annonsen att man faktiskt inte tjänar på att privatimportera, utan priset kan faktiskt matchas av HC. De ni 8)

// Jonas

.
Notorisk demare för HC

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-02-28 22:53

Det är fortfarade en skitannons.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-02-28 22:54

Sanoj skrev:

Faktiskt inte. Räknar du med tull, moms samt frakt ligger dom på samma pris +-10% och då har du svensk garanti.

// Jonas

.

Menar du att såpass dyra prylar går sönder inom två år? :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-02-28 22:54

IngOehman skrev:Kan tillägga att jag tycker det är upprörande att de DVD-filmer som erbjuds är försedda med en massa anti-piratskit som man skall tvingas titta på.

Det är enkelt att slippa denna skit, ladda hem filmerna från nätet!

Jag har motsvarande problem med aktiveringen av Windows Vista. Efter ett byte av moderkort pga haveri anser MS att jag har en ny dator och ska köpa en ny licens av Vista. Så istället för att enkelt aktivera via webben ska jag sitta med telefån och knappa in en massa koder (efter diverse övertalning accepterade dom att ge mig en ny licens). Hade jag tankat hem en piratkopia av OS´et hade jag sluppit allt besvär, och varit några tusenlappar rikare.

Alltså, varför ska man vara ärlig?

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-01 01:07

Sanoj skrev:
Nu är ju kontentan av annonsen att man faktiskt inte tjänar på att privatimportera, utan priset kan faktiskt matchas av HC. De ni

Gäller det de oljiga kablarna som säljs också?

Mvh

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-03-01 01:12

Bill50x skrev:Alltså, varför ska man vara ärlig?
/ B

Enkelt! Om alla vore ärliga skulle vi inte behöva ha några aktiveringskoder, anti-piratpropaganda osv.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 01:20

Bra skrivet! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-03-01 01:24

Det absolut allra sjukaste tycker jag är att man måste betala moms och tull även på begagnade varor och det på det totala priset INKLUSIVE FRAKT! :? :?

Ja va fint, köp en 40 år gammal pryl och betala moms och tull! :evil:

---------------------------

Oärligt?

Nej, varför det? 8O

Vh :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 01:40

ALLT är beskattat minst två ggr - jag menar ALLT!

Först tull och sedan moms. Först bensinskatt, sedan moms. Först inkomstskatt, sedan moms osv osv osv.

Tyvärr är folk så förgiftade av dumretoriken som härjat att man slutat tänka.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-01 01:41

Det deklararerade värdet som ligger för grund för skatteberäkningen lär väl inte vara så högt på en 40 år gammal pryl.

Men glöm inte att du faktureras frakt av tullen med, trots att du redan betalt frakt till dörren :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 01:45

Vilka är det som har skapat detta orättfärdiga system, som
så flagrant bedrar medborgarna?

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-03-01 01:51

Kaffekoppen skrev:Det deklararerade värdet som ligger för grund för skatteberäkningen lär väl inte vara så högt på en 40 år gammal pryl.

Det beror förstås helt på vilken pryl det är, det finns ju saker som är vansinnigt dyra även om dom är gamla, som du förstås egentligen vet. :)

Samlarobjekt är ju ofta gamla.

länk till dyr pryl

Jag betvivlar visserligen att han får så mycket för den där, eftersom den är förstörd. :? :(

Senast redigerad av BACH 2007-03-01 10:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-01 10:25

IngOehman skrev:Vilka är det som har skapat detta orättfärdiga system, som så flagrant bedrar medborgarna?

Vilket, av alla orättfärdiga system som finns, tänker du på?

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-03-01 10:43

IngOehman skrev:Kanske är det som så, att det är så självklart att det är ok att
importera själv, att den debatten nästan är... lite ointressant?

Desto intessantare (tycker i varje fall jag) är då debatten om
VARFÖR priserna i Sverige är så absurt mycket högre än i andra
länder, i så många fall. :?

Den lilla språkunika marknadens krav på stor och egen, dyr,
marknadsföring och broschyrmaterial, anförs ofta som en av
orsakerna. En annan som brukar nämnas är momsen.

Frågan är om någon av dem är något riktigt rimligt skäl?

Visst är momsen orimligt hög i Sverige, men så många procent
mer än i kringländerna betalar vi ju ändå inte. Det kan inte ens
i närheten av förklara prisskillnaderna.

När det gäller språket och den unika lilla marknaden är det väl
så att det egentligen inte behövs svenska versioner av all doku-
mentation? Alla svenskar utom barn talar ju engelska. Även
denna förklaring känns krystad.

Något annat skäl måste föreligga!

Vad är det?

Vh, iö

Ja, det undrar jag också, momsen i Tyskland är väl 19% nu tror jag, så det är inte så långt ifrån den svenska nivån.

Så varför är det så dyrt i Sverige?

Kaffekoppen skrev:Färre grossister och relativt stängd marknad. Det finns inget incitament för handlare att sänka priset då kunderna vant sig vid nivån.

Det kommer förändras.

Det här kanske är förklaringen, och i så fall så borde det snart förändras, som du säger.

Konstigt att det inte redan har gjort det egentligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-01 11:26

BACH skrev:Så varför är det så dyrt i Sverige?

Det är flera faktorer som samverkar. Sverige är en relativt liten marknad vilket betyder att det är svårt att förhandla sig fram till bra priser från en tillverkare. Ibland måste man t o m handla via en distributör. Sedan är det inte bara momsen som är hög utan vi har ett skatteläge totalt som är mycket högt. Vill man få ut en anständig lön och ska sprida den kostnaden på några få sålda apparater blir dessa orimligt dyra.

Men anledningen till att dessa grejor säljs i så få exemplar är kanske just för att de är så dyra? Med lägre marginaler kanske man skulle sälja fler. Å andra sidan är antalet potentiella köpare ändå så få att resonemanget är tveksamt.

Vi lever i hög grad i en marknadsekonomi, vi har gott om driftiga entreprenörer. Skulle vägen med minskade marginaler ge en totalt sett högre lönsamhet så hade någon redan hoppat på det tåget.

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 12:05

vi får övertala gekås att starta en hiendavdelning :o

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-01 12:10

Bill50x skrev:

Det är flera faktorer som samverkar. Sverige är en relativt liten marknad vilket betyder att det är svårt att förhandla sig fram till bra priser från en tillverkare. Ibland måste man t o m handla via en distributör. Sedan är det inte bara momsen som är hög utan vi har ett skatteläge totalt som är mycket högt. Vill man få ut en anständig lön och ska sprida den kostnaden på några få sålda apparater blir dessa orimligt dyra.

Men anledningen till att dessa grejor säljs i så få exemplar är kanske just för att de är så dyra? Med lägre marginaler kanske man skulle sälja fler. Å andra sidan är antalet potentiella köpare ändå så få att resonemanget är tveksamt.

Vi lever i hög grad i en marknadsekonomi, vi har gott om driftiga entreprenörer. Skulle vägen med minskade marginaler ge en totalt sett högre lönsamhet så hade någon redan hoppat på det tåget.

Hmmm, du säger det...

Men ändå händer det titt som tätt att någon visar var skåpet skall stå, det vill säga visar att det där som alla ansåg var omöjligt (med argument som dina, alltså att om det vore möjligt skulle det ha skett redan) visst är i högsta grad möjligt! :P

Ibland tror jag att det handlar mycket mera om att ingen ser möjligheterna, än att det är omöjligt på riktigt. :?

Inget blir omöjligare än det man bestämmer sig för att inte tro på, liksom. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 12:16

Intressant idé profbd.

Problemet som skulle uppstå då är väl att det blir svårt för dem att få tag på leverantörer. Det finns ju exempel i Sverige där Denons produkter fick sluta säljas av ett visst bolag för att det var för billigt :roll:

MVH Christer

vi får övertala gekås att starta en hiendavdelning
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 12:22

Bill50x skrev:

/ B

Vet inte det jag. Med tanke på hur många som väljer att importera privat så finns det ju en köpkraft som svenska butiker missar. Jag menar på att det vore smart av butikerna att hålla lägre priser och därmed sälja mer. De gånger jag importerat själv har jag kollat med butikerna här hemma först och kanske frågat om pris på en packe med grejor. Då dom endast gett pisssmå rabatter så har jag i stället som sagt köpt från utlandet.

Det hade väl varit bättre om butiken hade matchat priset och tjänat en liten hacka på mig än ingenting alls?

Jag tycker mig dock se en trend där svenska priser i vissa fall klättrar neråt och börjar matcha tex. "street price" i US.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-01 12:56

Det är inte så enkelt. Dom flesta leverantörer ser bara till volym. Vill en svensk distributör få ett bättre pris än en amerikansk butik är rådet " sälj mer så får ni bättre pris". Om man då säger att det inte går så lätt eftersom produkten blir för dyr med tull, moms, avans i 2 led etc. Så säger leverantören att "det är väl inget vi kan göra något åt?"
Om man hela tiden skulle matcha lägsta pris någonstans samt fortfarande ha högsta service lokalt vilket inte konkurrenten (web-butiken utomlands) behöver göra är det bara att lägga ner. Man måste kunna få ta betalt av dom man ger service. Och säljer man billigt till kund A så skriver han om det på något forum och då skall alla ha produkten till det priset eller ännu lägre.
Eller så får normalbutiken dema och "Harrys Bilar Blommor Radio Jakt och Cykel" sälja produkten för att man känner honom och får den billigare eftersom han inte behöver ha den i lager och priset för en lokal i Knäckebrödhult är något lägre än på en innerstads adress.
Dom flesta av oss på faktiskt jobbar ju på nån firma som har nån form av kunder, är ni sugna på att sänka lönen för att firmans kunder skall kunna köpa produkterna billigare?
Ändera köper man billigt eller importerar själv men då heller inte belastar den duktiga butiken eller så betalar men ett just pris och då får lokal service.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 13:18

Dom flesta av oss på faktiskt jobbar ju på nån firma som har nån form av kunder, är ni sugna på att sänka lönen för att firmans kunder skall kunna köpa produkterna billigare?

Ökad försäljningsvolym parat med lägre pris kan resultera i minskad omsättning/oförändrad omsättning/ökad omsättning..

Ändera köper man billigt eller importerar själv men då heller inte belastar den duktiga butiken eller så betalar men ett just pris och då får lokal service.

Jag belastar ingen butik. Finns andra som gör det och det är inte helt snyggt såklart. Sen det där med duktig butik vet jag inte riktigt... tycker hifi branschen är riktigt pinsamm i Stockholm, de flesta har väldigt dålig kunskap. Det är lite bättre på pro/instrument sidan.

Att betala överpris på en produkt bara för att affärsinnehavaren vill ha butiken på fina gatan mitt i smeten ställer inte jag upp på. De som vill betala för sånt tjafs och en pratstund med en inkompetent säljare får naturligtvis göra det valet.

Enkelt som tusan! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-03-01 13:23

BACH skrev:

Många orsaker, men i grunden blir det höga priser med ett högt skattetryck.
Svergie har väldigt hög skatt på arbete. Det driver upp priserna, särskilt i butiker som har personal anställd. Även transporterna är ganska dyra i sverige efterom landet är ganska stort och glest befolkat. Vi har också dubbelbeskattning på aktier. Det gör att en investerare måste ta ut höre pris i sverige för en given vinst, jämfört med många andra länder.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 13:31

vi är för få månniskor i ett för stort land
om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:

Användarvisningsbild
BasPer

Inläggav BasPer » 2007-03-01 14:53

Well, jag håller absolut med om att det är ett jävla sätt att gå och testa något i en butik och sen smita hem och köpa på nätet. Så har man sånt i tankarna så är det minsta man kan göra att säga det i butiken och ge dem en chans att ge ett konkurrenskraftigt förslag. Jag har flera gånger gett specifika prisexempel från nätet (från till exempel Thomann) och då fått avsevärd rabatt, eller till och med fått köpa för samma pris i butiken. Jag tycker dock att det är lite för mycket begärt att butiken helt ska matcha nätpriset...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-03-01 15:07

Beror ju på... Här i stan blir man idiotförklarad om man försöker pruta mer än 500 kronor på ett par högtalare de haft i butiken i 5-6 år som både kommit i nya versioner och dessutom sjunkit i pris för varje ny version till ungefär hälften av vad butiken vill ha för sina exemplar..

Kommentarer som "men alla har kanske inte den kollen på marknaden som du har.. " gör ju att man gärna just går dit o tittar och beställer nån annanstans.. De hoppas helt sonika på att få lura nån när dom sänkt priset med 500 kronor sen 2002

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-01 20:10

Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Hur hög skall skatten vara då? Vad skall vi dra ner på? Sjukvården, skolor, äldreomsorgen? Ja vad???

Jag betalar hellre till det än att få superbilliga highendsaker. Missförstå mig inte jag gillar också billiga priser. Men för mig är sjukvården etc mycket viktigare.

Lite lustigt att folk som tjänar rätt så bra gnäller om priser o dylikt ofta. Medans en själv inte tjänar så bra. Men jag trivs i svedala.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-03-01 20:19

mats skrev:Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Hur hög skall skatten vara då? Vad skall vi dra ner på? Sjukvården, skolor, äldreomsorgen? Ja vad???

Jag betalar hellre till det än att få superbilliga highendsaker. Missförstå mig inte jag gillar också billiga priser. Men för mig är sjukvården etc mycket viktigare.

Då tycker jag du ska göra en samhällsinsats och köpa en extra dyr apparat. :wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 20:22

fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 20:47

mats skrev:Ok ni som tror er veta allt (ironi)

Lite lustigt att folk som tjänar rätt så bra gnäller om priser o dylikt ofta. Medans en själv inte tjänar så bra. Men jag trivs i svedala.

Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

XXX

Politik. /V8
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-01 20:48

profbd skrev:fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Kanske att andra människor upplever att dom tack vare samhällets resurser får en drägligare tillvaro?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-01 20:50

Är det inte läge att sluta med politiksnack?? :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-03-01 20:51

profbd skrev:fast problemet med sverige är att vi betalar en massa skatt utan att få något för den

Och vad är det du inte får??

(Oops lite P kanske!) :oops:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:12

Som småbarnsförälder så protesterar jag mot detta :evil:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:14

Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:16

har ni hört talas om tandvärk
och som småbarnsförälder undrar jag hur i f kan en dagisplats kosta så mycket som den gör
vi har hamnat ot gubbs

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 21:18

Kribban skrev:Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer

Ok, så om man farit illa i detta vårt hemland så är man per automatik välkommen i annat valfritt land då eller?

8O

/Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:23

Det är otroligt vad det klagas på detta land Shocked Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

så fort min grabb har gått färdigt skolan så drar jag inte f ska jag bo här

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-01 21:26

profbd skrev:
Det är otroligt vad det klagas på detta land Shocked Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

Förstår dig. Vem f*n vill bo i Jönköping? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 21:27

profbd skrev:

Jo jag har mina funderingar också men jag blir förbannad när nån annan blind ignorant person ber mig dra från mitt hemland.

/Peter

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:28

Piotr skrev:
Kribban skrev:Det är otroligt vad det klagas på detta land 8O Passar det inte så är det väl för helvete inget som hindrar er att flytta härifrån.

MVH Christer

Ok, så om man farit illa i detta vårt hemland så är man per automatik välkommen i annat valfritt land då eller?

8O

/Peter

Det har väl aldrig varit några större problem att emigrera till något annat land i Europa :roll: Har man bara skaffat sig ett jobb och bostad så är man oftast välkommen i andra länder 8)

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:31

Förstår dig. Vem f*n vill bo i Jönköping? Mr. Green

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:31

Morello skrev:Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

Tyvärr har vänsterdemagogernas dumretorik fått folk att tycka att det är "solidariskt och rättvist" när en del av befolkningen arbetar åt två och den andra slappar på sofflocket. Så ser det ut i dagens "svedala". :evil:

Det blir förmodligen bättre nu när de blir av med sitt sofflock och kan sova i en trappuppgång istället. :!:

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-03-01 21:35

Piotr skrev:
profbd skrev:

Jo jag har mina funderingar också men jag blir förbannad när nån annan blind ignorant person ber mig dra från mitt hemland.

/Peter

Ber om ursäkt för mitt utbrott Peter :? men ibland så går man igång :oops: Det jag menar att det är så väldigt enkelt att klaga på allting, kanske det är typiskt svenskt, vad vet jag :?: . Jag tycker att vi har det väldigt bra i Sverige och jag förstår inte varför vi inte ska kunna ha det fortfarande.:?

Tänk positivt var väl det jag ville få fram :oops: men som jag misslyckades med kapitalt.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-01 21:41

om vi nu skulle ta oss tillbaka till ämnet så tror jag inte skatten har så stor betydelse som det faktum att vi är väldigt få på en stor yta

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-01 22:01

Kribban skrev:
Piotr skrev:
profbd skrev:

/Peter

Ber om ursäkt för mitt utbrott Peter :? men ibland så går man igång :oops: Det jag menar att det är så väldigt enkelt att klaga på allting, kanske det är typiskt svenskt, vad vet jag :?: . Jag tycker att vi har det väldigt bra i Sverige och jag förstår inte varför vi inte ska kunna ha det fortfarande.:?

Tänk positivt var väl det jag ville få fram :oops: men som jag misslyckades med kapitalt.

MVH Christer

Det finns alltför mycket att klaga på dessvärre. Klart det finns dom som haft flyt och inte sett (eller velat se/inse) allt som är toksnett men de är i min mening inte i position att döma dom som har andra erfarenheter.

För övrigt.. klart man går igång ibland ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-01 22:22

Kribban skrev:
Morello skrev:Om en sörre delen av den arbetsföra belfolkningen arbetade skulle skattetrycket kunna var sansat och inte som idag, dvs runt 60%.

Tyvärr har vänsterdemagogernas dumretorik fått folk att tycka att det är "solidariskt och rättvist" när en del av befolkningen arbetar åt två och den andra slappar på sofflocket. Så ser det ut i dagens "svedala". :evil:

Det blir förmodligen bättre nu när de blir av med sitt sofflock och kan sova i en trappuppgång istället. :!:

MVH Christer

XXX

Politik. /V8
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-01 23:05

Politik är nu rensat från tråden. Fortsatt trist uppförande belönas med semester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 00:02

Profbd skrev:
vi är för få månniskor i ett för stort land
om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet

Jag tycker vi börjar bli för många. Vad tycker du att alla dessa damer skulle arbeta med??

Mvh

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-02 00:09

Vad tycker du att alla dessa damer skulle arbeta med??

dom hittar nog på not det har i varje fall alla asiater i gnosjötrakten gort
där arbetsvilja och ligger i topp och kriminalitet ligger i botten långt under svenskarna :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-02 00:11

profbd skrev:om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:

JA!!! Vilken bra ide! :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 00:33

Profbd skrev:
dom hittar nog på not det har i varje fall alla asiater i gnosjötrakten gort
där arbetsvilja och ligger i topp och kriminalitet ligger i botten långt under svenskarna

Menar du att svenskar är mer kriminella?

Mvh

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-02 00:48

Jag tror inte asiatiska damer mellan 18-25 är så kriminella, bästa förslaget jag hört på länge. Det enda vi har för mycket av i det här landet är en massa pessimister. Profbd, jag ska nominera dig till riksdagen!

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 01:09

Snusmumriken skrev:
Jag tror inte asiatiska damer mellan 18-25 är så kriminella

Men alla asiater i Gnosjö är väl inte damer mellan 18-25...eller?

Att påstå att svenskar är mer kriminella är ju rasistiskt.

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-02 10:15

Återgå till ämnet. Bums.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-03-02 11:37

Vee-Eight skrev:Politik är nu rensat från tråden. Fortsatt trist uppförande belönas med semester.

Godtycklig och inkonsekvent redigering i vanlig ordning. :)
Jag har mina misstankar. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-03-02 11:54

Nu är det ju inte alla som nyttjar lokal butik till att utnyttja för lyssning och sedan beställer från annat håll...

...det finns en grupp människor (i vart fall en liten sådan på en person som jag kan tala för :mrgreen:) som agerar på i princip helt motsatt håll... så det kanske jämnar ut det lite grand...

...nämligen de som nyttjar en massa butiker på nätet var som helst i världen för att söka information och sedan handlar lokalt för att man inte vill ha några garanti/reparationsproblem.

Vore trevligt om fler handlade sin man i ICAn i byn iställer för att åka en mil i bil till köpcenter... så hade de säkert kunnat sänka priserna.. och fler hade handlat där. Undrar vad som behövs för att starta sådana nya beteendesprialer egentligen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-02 12:15

I fallet ICA så måste närheten till närbutiken uppväga bensinkostnaden för att ta sig till stormarknaden. Den lokala butiken måste också få lika bra pris från grossist som stormarknaden, samt måste även den lilla butikens omkostnader (butikslokal, personal osv) vara lika låga som stormarknadens är per vara.

Av naturliga själ så är kostnaden för konsument det som grundlägger beteendespiralen. Med små undantag. Att sedan en del kör 2 mil för att handla ett paket kaffe 3 kronor billigare är ju såklart ren dumhet.

Mvh

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-03 00:09

Damen som köpte bensin för några kronor av den lokala, numera nedlagda, macken:
Jag ska bara ha så jag klarar mig till stan!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-03 12:36

Precis som vi har de politiker vi förtjänar så har vi också de butiker vi förtjänar. Och försvinner den lilla lokala butiken av lönsamhetsskäl så var uppenbarligen behovet av den inte tillräckligt stort.

Jag försöker ibland stötta lokala butiker, senast när jag inhandlade en usb-tv till datorn. Första exet som inhandlades (en Pinnacle) var det kass bildkvalité på. Eftersom jag tyckte programvaran var skräpig försökte jag även byta till ett annat märke. Men det vägrade handlaren, med hämvisning till sina försäljningsvillkor. Att man kanske hellre tummar på villkoren och behåller en kund verkade inte föresväva honom.

Hem med exemplar två, och det verkar fullständigt omöjligt att installera programvaran. Så nu ligger tv-mottagaren och skräpar i en låda, handlaren kommer aldrig höra av mig mer (om jag inte släpar min dator till honom och kräver att han fixar drivisarna).

Hade jag istället köpt denna tv hos storhandlaren så hade jag automatiskt fått 30 dagars fri returrätt och dessutom betalt mindre för den. Kanske inte så konstigt att de små handlarna tappar kunder och lönsamhet?

/ B

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-03-03 12:47

Vikten av nöjd kund och "kunden har alltid rätt" är det förvånansvärt få handlare som begriper.

Ibland kan man argumentera på ett vettigt sätt och få personalen att inse det "rätta".

/Peter

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-03 13:20

Jag har också en Pinnacle tv-historia någonting, de verkar göra lite buggiga grejer. Det borde funka att kräva pengarna tillbaka, det hjälper ju inte att byta ut ett ex mot ett annat av samma märke. Mjukvaran är densamma ändå, dvs felaktig.

Men jag håller med, stora etablerade aktörer erbjuder öppet köp mycket oftare än små lokala och det är en stor anledning att handla av de stora. Det är så skönt att bara spatsera tillbaka med grejer som man inte blev nöjd med, som inte passar, som inte funkar, som blev över om man köpte mycket osv. Det är ofta mer praktiskt än att bara ha nära till en butik. Strul är dåligt.

Användarvisningsbild
Aake_GBG

Inläggav Aake_GBG » 2007-03-04 23:46

Har även jag installerat ett Pinnacle TV kort som verkar fungera väl elektriskt men mjukvaran är fullständigt hopplös. Har helt enkelt slängt skiten då Inet som sålt grejerna verkade helt oförstående och jag lägger inte timmar på något som kostat 1500 kr. Nästa dator kommer definitivt inte att handlas från Inet!
MVH,Åke
Aake

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-05 09:35

Mina vänner.

Kan man inte få dricka icke-skatteintäktsgenererbara drycker i Göteborg utan att ni avviker från ämnet och snubblar in i kvasiintellektuella spörsmål?

Jag ser att ingen har något att tillägga i sakfrågan (om det nu fanns en sådan) - så stäng gärna tråden kära moderatorer.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-05 09:57

Sanny_X skrev:
profbd skrev:om en fem sex miljoner asiatiska damer mellan 18 och 25år invandrade hit skulle det nog bli lite fart på landet :wink:

JA!!! Vilken bra ide! :)

Jättebra, särskilt för oss gubbsjuka gifta män som vill vårda vårt äktenskap! :mrgreen:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-03-05 10:39

Ja då avslutar vi denna topic och kommit fram till att Sladd är världens bästa hifihandlare. Han leve...
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-05 11:35

Jättebra, särskilt för oss gubbsjuka gifta män som vill vårda vårt äktenskap! Mr. Green

som vanligt är det bra med lite konkurans :lol:

Användarvisningsbild
jawen1

Inläggav jawen1 » 2007-03-05 13:58

Länge leve importen och universal konkurans...........EU har lite fördelar även för oss :) .

Sen att kalla import fel eller oärligt, blir ju liksom kraftig dubbelmoral, då tillverkar-landet är utomlands, så blir det ju import vare sig det gäller privatpersoner eller företag.

Kommer så väl ihåg där runt 1990 när BMW kunde köpas för 60% av Sverigepriset på nära håll, och med samma garantier.

BMW-Sverige vägrade ta emot dessa i inbyte eller ge dom service, det var nästan sekt-varnings-beteénde på Svenska BMW-återförsäljaren.

Men dom fick krypa till korset och acceptera, så nu pratar man om en BMW, oavsett var den kommer ifrån,.
Men dokumentation på produkten gäller för mig bara bilar, där 1000-tal's saker kan ge ökade kostnader, skapa trafikfarligheter m.m, köper man en CD spelare blir det ju inte riktigt samma sak.

Om den har spelat 20 skivor eller 2000, spelar ju inte direkt någon roll, eller om vi pratar om en förstärkare, 100 timmar eller 4000 timmar gör ju ingen jätteskillnad, då kondingar väl är det ända som slits, och dom håller väl runt 20 år eller något och är inte superdyra att byta.

MvH John
Power need Power

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 05:09

Diskussionen i denna tråd har fått mig att tänka på varför jag åker till ICA Maxi istället för den lokala butiken.

Och det är inte så lätt som att det är de låga priserna som avgör, även om det naturligtvis bidrar. Maxi har först och främst ett helt överlägset sortiment, men det är också gott om plats i butiken, man slipper stå i långa kassaköer och man kan parkera bilen gratis.

Och det är av delvis samma skäl jag inte köper något av en lokal HiFi-butik, utan åker till MediaMarkt. Större sortiment, mer plats, lägre priser och gratis parkering. Till och med personalens kunskaper får godkänt, till skillnad från de flesta andra stormarknader -- och de flesta små HiFi-butiker...

Mycket av attityden i HiFi-branschen verkar vara att det är fel på kunderna som är för snåla eller whatever. Eller att konkurrensen från internet el dyl skulle vara "orättvis". Men det är ointressant vad ni som jobbar i branschen tycker! Den enda åsikt som räknas är kundens. Och vill ni att kunden skall ändra uppfattning duger det inte att tycka synd om sig själv och vädja till kundens dåliga samvete. För ingen kund har dåligt samvete över att ha hittat en affär som bättre svarar mot hans behov än den gamla.

Eller som Professor Dutch uttrycker sig i sin lilla essä "How to go out of business":

My bottom line is that a business has what I need when I need it. Their bottom line doesn't count. They're in business to serve me, not the other way around, and if they can't or won't serve me, I see no reason to help them stay in business. If you don't satisfy my bottom line, you don't get to have a bottom line yourself.

http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/HowGoOutBusiness.HTM

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 08:37

Jag tycker iof att de flesta mindre hifi-butiker år godkännt.

På stormarknader däremot ser man ofta "butikspersonal/säljare" med fusklappar om produkterna, dvs de saknar helt personligt intresse och är inte proffesionella nog att skaffa sig produktkunskap.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 08:43

Kaffekoppen skrev:Jag tycker iof att de flesta mindre hifi-butiker år godkännt.

På stormarknader däremot ser man ofta "butikspersonal/säljare" med fusklappar om produkterna, dvs de saknar helt personligt intresse och är inte proffesionella nog att skaffa sig produktkunskap.

Än en gång, du hör inte till deras normala kundkrets. Låt dom uppföra sig som dom vill. Dom kommer i alla fall att överleva så att du även när du blir medelålders kan handla lite ljud "runt hörnet".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 10:06

Jag måste nog kategorisera mig som medelålders redan nu.

Men visst är det så att stormarknaderna överlever. Det är värre för de mindre butikerna med genuint intresse. Tror en normal hifiintresserad (får man stava så?) har svårt att räkna upp 15 hifibutiker i Sverige på rak arm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 10:15

Kaffekoppen skrev:Jag måste nog kategorisera mig som medelålders redan nu.

Men visst är det så att stormarknaderna överlever. Det är värre för de mindre butikerna med genuint intresse. Tror en normal hifiintresserad (får man stava så?) har svårt att räkna upp 15 hifibutiker i Sverige på rak arm.

Men se då till att handla själv av de små entusiastbutikerna som finns kvar. Betala deras högre pris och ge en tusenlapp i dricks för trevligt bemötande och förträfflig service. Ta ditt eget ansvar. Mer kan du knappast göra. Ditt massiva bidrag här tror jag inte direkt ökar småbutikernas dagskassa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:20

Det är ett problem, eller så är det en naturlig utveckling. Jag vet inte. Men med min konsumtion är jag inte lösningen varken för lillbutiken eller stormarknaden, inte ens om du dubblar dricksen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 11:24

Kaffekoppen skrev:Det är ett problem, eller så är det en naturlig utveckling. Jag vet inte. Men med min konsumtion är jag inte lösningen varken för lillbutiken eller stormarknaden, inte ens om du dubblar dricksen.

Och dom få gånger du handlar då, räknas inte dom? MedelSvensson dvs. jag, handlar inte heller så ofta. Många bäckar små ger bra dagskassa.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:34

De räknas även om det påverkar mindre än marginellt, och då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem. Det är kul att prata med någon som brinner för något.

Men det gör ju inte att man kan sätta sig till doms över de som handlar där det är billigast, vare sig det är varuhus eller privatimport.

Jag sätter mig inte på någon sådan svinög häst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 11:37

Kaffekoppen skrev:De räknas även om det påverkar mindre än marginellt, och då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem. Det är kul att prata med någon som brinner för något.

Men det gör ju inte att man kan sätta sig till doms över de som handlar där det är billigast, vare sig det är varuhus eller privatimport.

Jag sätter mig inte på någon sådan svinög häst.

Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 11:41

Flint skrev:[Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?
Kaffekoppen skrev:..då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem.
Har inte märkt en avgörande prisskillnad med min lilla inköpsvolym, men jag skall inte säga att det inköpskanalen inte kan komma att förändras.

Har man behov av den servicen en entusiasmbutik kan erbjuda anser jag att man får betala för det. Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-15 11:56

Kaffekoppen skrev:Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Håller med, om råden och idéerna verkligen är goda...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 12:01

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:[Min fråga är? Handlar du av små ev. dyrare idealistbutiker eller går du bara in och tjötar lite för att därefter handla varan där den är billigare, på storvaruhuset eller via nätet?
Kaffekoppen skrev:..då har det blivit just de små lokala butikerna eftersom jag gillar att "tjöta" med dem.
Har inte märkt en avgörande prisskillnad med min lilla inköpsvolym, men jag skall inte säga att det inköpskanalen inte kan komma att förändras.

Har man behov av den servicen en entusiasmbutik kan erbjuda anser jag att man får betala för det. Det är ett mervärde för mig som konsument att få råd och ideer och det får ha ett pris.

Bra. Då vet vi det för framtida diskussioner. Du handlar alltså lokalt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 12:06

I dagsläget - ja!

Men som jag sa är det en inköpskanal som kan förändras, jag hoppas det är okej för dig?

Hur gör du själv, och vilka argument har du för det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 12:14

Kaffekoppen skrev:I dagsläget - ja!

Men som jag sa är det en inköpskanal som kan förändras, jag hoppas det är okej för dig?

Hur gör du själv, och vilka argument har du för det?

Det sista jag köpte var en Denon DCD-1015 för snart 10 år sedan och det var hos närmaste Fi-Fi-Klubb vilket väl anses lokalt. När jag jobbade i branschen tog jag givetvis bara hem det jag ville prova och körde med det ett tag. Vissa saker som jag ville äga köpte jag direkt av leverantören till kraftigt rabbatterat pris. Läs "reklamvärde". Förstärkare och högtalare "jäser" jag själv för att få den kvalitet jag vill ha.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:46

Tillbaka till ämnet.

En förstärkare är inte dyr eg.

En normal ratio är 1-10.
Alltså en försärkare som kostar 10000 att tillverka kostar 100000 i butik. Om du fixar importen själv spar du ju 30000-40000:- är detta fel.
Man kan ju undra vilket occer importörer och detaljister har på skiten. :(
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 15:50

Ju mindre antal enheter man säljer, ju mer måste man tjäna på varje för att betala hyran...

Man kan tycka att det är skit att man "tjänar" så mycket på privattimporten (om exemplet stämmer) men det är helt logiskt att det är dyrare i butiken.

Vissa märken vill ju vara dyra också, det associeras med kvalitét.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:52

Det är ändå sjukt att Krellfabriken tjänar mindre som bygger skiten än svenska staten drar in på moms :(

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 15:56

Kaffekoppen skrev:Ju mindre antal enheter man säljer, ju mer måste man tjäna på varje för att betala hyran...

Man kan tycka att det är skit att man "tjänar" så mycket på privattimporten (om exemplet stämmer) men det är helt logiskt att det är dyrare i butiken.

Vissa märken vill ju vara dyra också, det associeras med kvalitét.

Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 15:59

Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Du har som vanligt en väldigt klarsynt bild av hur världen fungerar. Det är ju sant även om vi ofta glömmer bort och blundar för dessa saker.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 15:59

Ja, det är förståss riktigt billigt kan jag tro. Vilka märken bör man ur etisk synvinkel undvika?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 16:06

Kaffekoppen skrev:Ja, det är förståss riktigt billigt kan jag tro. Vilka märken bör man ur etisk synvinkel undvika?

Alla från sydostasien.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-03-15 16:48

meanmachine skrev:Alltså en försärkare som kostar 10000 att tillverka kostar 100000 i butik. Om du fixar importen själv spar du ju 30000-40000:-
Man kan ju undra vilket occer importörer och detaljister har på skiten. :(

Eller så vet man det och därför gärna importerar själv, med gott samvete.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-03-15 17:23

Alla från sydostasien.

men då har de ju inga jobb och får svälta

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 17:27

profbd skrev:
Alla från sydostasien.

men då har de ju inga jobb och får svälta

Det är humanare i vissas ögon. Man skickar bara dit en representant från regeringen som pratar lite med dom. Sen äre klarrt, bara bilderna blev bra.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 17:50

Flint skrev:Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Källa?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 18:08

Nyheterna på TV brukar vara på detta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 18:19

Christer_Tamm skrev:
Flint skrev:Ju lägre lön arbetskraften har som bygger elektroniken ju billigare kan man sälja varan till västvärlden. Billigast är amfetaminpigga sexåringar i sydostasien, fastkedjade vid lödkolven 18 timmar per dygn.

Källa?

Lobbyistisk, hypotetisk sannorlikhetsanalys grundad på uppgifter hämtade via media de senaste 25åren. Exakt källa saknas.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-15 23:22

...

Lobbyistisk, hypotetisk sannorlikhetsanalys grundad på uppgifter hämtade via media de senaste 25åren. Exakt källa saknas.

Bra att vi fick det utrett. Annars skulle man kunna tro att det du påstår är sant och att vi inte borde köpa billig HiFi från sydostasien, av omsorg om dessa stackars sexåringar...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 00:11

Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Då kommer subjetivisten.

NU ÄR DU HÄR IGEN OCH MÄTER MED PRISET :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-16 00:17

meanmachine skrev:Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Det beror ju bara på vad man menar med bättre. Om man med bättre menar en apparat som förändrar signalen så lite som möjligt borde 2105:an klara sig ganska bra, eftersom den lär vara bra på just det (om det är sant eller inte har jag ingen aning om). Andra apparater kan vara konstruerade utifrån vad konstruktören personligen tycker låter bra, eller utifrån vad man tror att kunderna gillar, eller helt enkelt utan någon större tanke förutom att tjäna pengar.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 00:32

Bra svar.
Man skapar ljud utifrån vad man man gillar 8)
Lite som Steinway-flyglar då

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-16 01:45

BACH skrev:Det absolut allra sjukaste tycker jag är att man måste betala moms och tull även på begagnade varor och det på det totala priset INKLUSIVE FRAKT! :? :?

Ja va fint, köp en 40 år gammal pryl och betala moms och tull! :evil:

Håller med och jag gör det INTE! Har köpte dyra och beg laserdisc spelare från hong kong och staten ska fan inte ha pengar för jag köper en beg apparat av en privatperson! Så värdet har skrivits ner rejält.
Senast redigerad av subjektivisten 2007-03-16 15:47, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-16 01:46

meanmachine skrev:Det är ju fortfarande konstigt tycker jag att en denon typ 2105 kostar 400-500:- att plocka ihop och ändå tycker vissa av er att denna minnsan är bättre en en apparat som kostar 10000:- att plocka ihop. 8)

Hör av dig det året/seklet du har förstått dig på F/E metoden så kan vi föra en debatt sen...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-03-16 05:46

Lägg ner nu Nin.

Killen har ju rätt i att förutsättningarna för bättre musikåtergivning ökar stort. Att det finns klåpare som ändå lyckas göra fel är en helt annan sak. Nu börjar detta med upphausandet av Denon bli lite löjligt. I mina öron är det precis lika bra och dålig som Onkyo/HK/Pioneer mm mm. Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över. :twisted:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 07:56

Christer_Tamm skrev:

...

Bra att vi fick det utrett. Annars skulle man kunna tro att det du påstår är sant och att vi inte borde köpa billig HiFi från sydostasien, av omsorg om dessa stackars sexåringar...

Be den förra regeringen att skicka dit dig så får du reda ut det på plats. Den nya tror jag inte bryr sig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:29

Birger skrev:Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över. :twisted:
Nu är du osaklig och dessutom lögnaktig. Mig veterliggen har varken Krell eller Denver testats.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:39

Nej, det är inte oärligt att importera själv om man följer lagar och regler. Frågan är mer av etisk och moralisk karaktär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 08:49

Vari ligger den etiska och moraliska begränsningen i att utföra ett arbete själv?

Menar du om man nyttjat de lokala butikerna till kunskapsinsamlimg och produktrekognisering, eller har du någon annan vinkling?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 08:51

Hör av dig det året/seklet du har förstått dig på F/E metoden så kan vi föra en debatt sen...

Du är gullig

Lägg ner nu Nin.

Killen har ju rätt i att förutsättningarna för bättre musikåtergivning ökar stort. Att det finns klåpare som ändå lyckas göra fel är en helt annan sak. Nu börjar detta med upphausandet av Denon bli lite löjligt. I mina öron är det precis lika bra och dålig som Onkyo/HK/Pioneer mm mm. Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över.

TACK

Birger skrev:
Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över.
Nu är du osaklig och dessutom lögnaktig. Mig veterliggen har varken Krell eller Denver testats.

Du har inte häng med den långa svängen så det finns en poäng här som ligger bakom.

Nej, det är inte oärligt att importera själv om man följer lagar och regler. Frågan är mer av etisk och moralisk karaktär.

Och här går ju regering och handlare före med gott exempel då :roll:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 08:57

Kaffekoppen skrev:Vari ligger den etiska och moraliska begränsningen i att utföra ett arbete själv?

Menar du om man nyttjat de lokala butikerna till kunskapsinsamlimg och produktrekognisering, eller har du någon annan vinkling?

Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:03

meanmachine skrev:

Och här går ju regering och handlare före med gott exempel då :roll:

Bra reflektion. Varför ska individen visa större moraliskt ansvar än regeringen? Kan det ha med skatt att göra? Men om individen följer reglerna så får ju kakan in sin del.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:11

Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Flint skrev:Jag menar förstås ur det egna landets perspektiv. Om det är bättre att skicka alla pengarna åt helvete eller låta dom stanna i landet och göra nytta. Med "stanna i landet" menas här "delvis" eftersom varan då redan är importerad.
Känns som lite luddigt eftersom det nästan förutsätter att man spendrar de pengarna som insparas i och med det egna arbetet utomlands.

Skillnaden på skatteintäkter torde inte vara så stor, även om pengarna kommer staten till godo via en annan branch än din tidigare inkomstkälla. Pengarna man tjänar hamnar ju sällan i madrassen.

Men visst, totalt sätt blir det lite mindre. Det kan man kompensera staten genom att semestra i Dalarna iställer för tex Thailand. Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Just den moraliska och etiska synvinkeln får du ursäkta om jag har svårt att acceptera. Hur vänstervriden jag än är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:17

Kaffekoppen skrev:Just den moraliska och etiska synvinkeln får du ursäkta om jag har svårt att acceptera. Hur vänstervriden jag än är.

Det förvånar mig. Den humanistiska sidan av HiFi och dess följder har tydligen gått dig helt förbi. Du är med andra ord bara penning och transparensfixerad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:36

Det var underförstått att min kommentar gällde dina argument om etik och moral i frågan. De etiska och moraliska aspekterna vad gäller produktionen i sig förändras inte beroende på hur varan importeras till Sverige. Det utgick jag från att vi inte behövde debattera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:44

Jag ska försöka tala tydligare.

Sett ur Sverige som lokalt perspektiv.
Att handla den importerade varan i Sverige skapar arbetstillfällen och genererar pengar i landet. Att importera den själv gör inte det .

Var den texten också svår att förstå?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-16 09:48

Flint

Så ju fler svenska mellanhänder desto bättre?

Skapar visserligen arbete, men blir kostsamt för slutkund.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 09:50

Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 09:53

Den ultimata kompromissen är att låta mina fiender köpa den för 100000 och låta pengarna stanna i landet sen får de ha den i 1-2år och spela in den och sälja den till mig för 18papp det blir Win looooose Win :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:55

Sanny_X skrev:Flint

Stämmer.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:55

Det är alltså bättre med arbetstillfällen inom Hifi än inom resturangbranchen enligt dig? De pengarna någon skulle lagt på det arbetet hifihandlaren utförde kommer man ju istället kunna använda till att fira sitt inköp på krogen.

Och det är no-no att åka utomlands eftersom det tar pengarna ut ur Sverige och skapar arbetstillfällen utanför riket.

Vi skall bara köpa svenska bilar och inte äta ris och apelsiner.

Jag ser det inte som ett etiskt eller moraliskt problem utan enligt mig är det ett strikt branchproblem (som hifibranchen visserliggen delar med bilbranchen, byggmaterialbranchen - ja faktiskt många rancher).

Det är inte etiskt eller moraliskt fel att importera för det. Däremot kan det bli ett samhälleligt problem i förlägningen.

Men du kan inte kalla en privatimportör för etiskt och moraliskt inkorrekt, däremot kan du kalla honom politiskt inkorrekt den dagen befolkningen i stort ser vidden av problemet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 09:57

Flint skrev:

Stämmer.
Det ger inte fler arbetstillfällen totalt, bara inom hifibranchen - så fel!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 09:58

meanmachine skrev:Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:

Jag debatterar orsak och konsekvens. Som jag uppfattar det i det här fallet - objektivt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-03-16 10:00

Att man bör köpa lokalt producerade produkter kan jag förstå, men att lägga pengar på att frakta runt produkter mellan olika mellanhänder som lägger på sina procent? :?

Ah; nu kom jag på det: Du har ju ett förflutet inom hifibranchen. :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:00

Oj så rött det blav här :?

Precis inte fler arbeten bara större vinster till redan feta gubbtjyvar

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:00

meanmachine skrev:Låter trevligt med arbetstillfällen men om jag vill köpa en stereo för 100000 och får välja att betala 60000 .hmm ärligen flint skulle du betala 40papp för att försörja någon annas lön om du fick välja :wink:
Men visst skulle du lägga de pengarna du sparade på iallafall en lite krogrunda, eller bränner du av princip upp pengarna eftersom du inte vill riskera att skapa arbetstillfällen i någon annan obskyr branch än hifibranchen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-03-16 10:02

Kaffekoppen skrev:
...

Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Mjae. De allra flesta som semestrar utomlands använder väl intjänade och beskattade pengar till detta? I grova drag betalar "Svensson" ungefär två tredjedelar av sin arbetsinsats tiill det allmänna. Räcker inte det?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:02

Men visst skulle du lägga de pengarna du sparade på iallafall en lite krogrunda, eller bränner du av princip upp pengarna eftersom du inte vill riskera att skapa arbetstillfällen i någon annan obskyr branch än hifibranchen?

Klart pengarna spenderas ju iaf inom the Domestic Zone. Privatimprterar ju inte mjölken från finland men där jag bor går bolaget dåligt här bränner alla själv :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:02

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Stämmer.
Det ger inte fler arbetstillfällen totalt, bara inom hifibranchen - så fel!

Från landets sida sett så är det "totalt". Ingår i helheten. Tror du att HiFi-branschen är en egen stat i staten.

Butikspersonal handlar också mat och betalar moms och avgifter.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:05

Förtydligande till Flint:

Jag ser också branchproblemet, men jag anser det magstarkt att kalla privatimportörer för omoraliska och oetiska.

Det samhälliga problemet uppstår ju först om man importerar själv, låt säga att det ger 20 papp över på en dyrpryl. Det räcker precis till att ta familjen till Grekland i 2 veckor. Lite pengar och inga arbetstillfällen till riket.

Inget av det är omoraliskt, men kommer i förlägningen att kunna bli ett problem för samhället och dess resursbehov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:08

Kaffekoppen skrev:Förtydligande till Flint:

Jag ser också branchproblemet, men jag anser det magstarkt att kalla privatimportörer för omoraliska och oetiska.

Vilket jag inte har påstått heller. Jag bara diskuterar ämnet som sådant. Orsak och konsekvens. Var och en drar sina egna moraliska slutsatser och gränser.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:17

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:
...

Semestra utomlands är väl en värre företeelse sett ur ditt perspektiv, då går ju alla pengarna förlorade för beskattning.

Mjae. De allra flesta som semestrar utomlands använder väl intjänade och beskattade pengar till detta? I grova drag betalar "Svensson" ungefär två tredjedelar av sin arbetsinsats tiill det allmänna. Räcker inte det?

/ B
Du missar poängen. Alla pengar du spenderar utomlands går förlorade ur landet. Det resulterar i att arbetstillfällerna (de som tar hand om dig under semestern) och momsintäkterna (på alla pengar du spenderar).

Det är ju naturligtvis värre än att du privatimporterar. De pengarna du får över iom privatimporten kommer du ju spendera iallafall - oftast inom riket.

Notera att jag tycker varken bu eller bä om skattetrycket, vi pratar strikt om vad som är värst för Sverige som land i ett ekonomiskt perspektiv.

Med Flints resonemang är utlandssemestrar det mest omoraliska och oetiska man kan göra. Pengarna skall användas inom riket för att generera arbetstillfällen inom turist/hotellnäringen och momsintäkter till landet. Det innebär i förlägningen att det borde vara oetsiskt och omoraliskt att nyttja produkter eller tjänster som inte är skapade inom landet.

Jag ser samma problem som Flint ser för sina tidigare branchkollegor, men anser inte att det har med etik och moral att göra. Men ett problem för branchen är det, och ett problem som kommer öka.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 10:21

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Skall då vi ta ansvar för detta.
Vi har väl en minister som har som jobb att se till att reklamera vårt land så vi får hit turister i samma utsträckning som vi åker så det jämnar ut sig. Om de gjorde sitt jobb skulle fler tyska fotografera älgskyltar och spanjorer åka slalom. Vilket förövrigt är väldigt kul att se.
Om dessa inte hade så full upp med att inbördesbeundra varandra och representera på våra pengar så kanske det skulle bli nått bättre av det.
Inbördesbeundran är det stora problemet även för hifi. Om inte butikerna tycker de var så bra och var med tillmötesgående. Se tråden om Sveriges sämsta hifibutiker. Så skulle kunderna kanske vara kvar. Men de är så upptagna med att beundra sig själva att de inte ser att kunde inte längre vill handla. Sen är det då kunden fel. Det är aldrig kundens fel.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:29

meanmachine skrev:Om inte butikerna tycker de var så bra och var med tillmötesgående. Se tråden om Sveriges sämsta hifibutiker. Så skulle kunderna kanske vara kvar. Men de är så upptagna med att beundra sig själva att de inte ser att kunde inte längre vill handla. Sen är det då kunden fel. Det är aldrig kundens fel.

Nu är du orättvis. Det finns kunder man inte behöver och gör sig av med eftersom dom bara snackar och aldrig handlar. Ord skrammlar inte i kassapparaten. Blir mest luft. I dom fallen som nämns som skräckexempel i tråden om Sveriges sämsta butiker har det förmodligen gått till så. Kan bero på personkemi eller kanske det egna sortimentet. Jag förstår dom handlarna mycket väl och har ganska lång egen erfarenhet av samma situation. Men tomma tunnor skrammlar mest. Gäller såväl handlar- som kundtrummor.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-16 10:33

(har inte läst hela tråden men gör en kommetar ändå)

Tycker att all privatimport från utlandet bara är tillgodå för oss konsumenter. Det pressar de svenska återförsäljarna rejält, vilket är mycket bra! De har levt ganska skyddat i Sverige under lång tid; tack eu!
Efter att ha snabbt skummat igenom tråden tycker jag se mig den typiska svenska attityden att ogilla konkurrens i all dess form även framförs här på faktiskt.se! För övrigt tycker jag hifi-konsult argumenterar ganska konstigt om de vill att kunder ska komma till dem istället för att importera själv. Hifi-konuslt! justera priset till marknadspriset istället! Marknaden är ju hela eu numera, men det tycks inte många hifi-handlar i Sverige förstått ännu! 8O Och även endel konsumenter som håller ockerprishifibutiker vid liv!

8O
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:41

JeLe
Och om din arbetsplats blev nedlagd på grund av konkurens från säg Kina, skulle du gilla det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 10:49

Det skulle väl ske oavsett om man privatimporterade eller om butiken importerade det åt dig 8O

Så länge all produktion flyttas dit kommer i slutändan ingen ha ett arbete som ger en lön som vi kan köpa prylar i hifiaffären hellre för.

Det är hifiaffären som märker av problemet sist Flint. De första som märker av det är industriarbetaren.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-03-16 10:57

Det här är faktiskt ganska mycket politik, om man tror på globaliseringen som jag gör (höger) eller ogillar konkurrens i all dess form (vänster).

Ingen idé att forsätta dsikussionen även om jag skulle tycka det vara roligt. Inläggen skulle bara tas bort ändå av admin, pga politik förbudet här.

Trevlig helg grabbar! :)

/Jens
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 10:59

Kaffekoppen skrev:Det är hifiaffären som märker av problemet sist Flint. De första som märker av det är industriarbetaren.

Njae, vet inte om jag missuppfattar dig nu men om du och jag och alla andra direkimporterar vår HiFi märker nog den inhemska handeln det ganska snabbt på att deras försäljningssiffror sjunker. Det blir för dom tvärstopp.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:02

Vi kan ju bara importera det som tillverkas. Tillverkas inget här längre finns det ingen eller få som har råd att köpa det som importeras heller - oavsett importmetod.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:04

JeLe skrev:Det här är faktiskt ganska mycket politik, om man tror på globaliseringen som jag gör (höger) eller ogillar konkurrens i all dess form (vänster).

Ingen idé att forsätta dsikussionen även om jag skulle tycka det vara roligt. Inläggen skulle bara tas bort ändå av admin, pga politik förbudet här.

Trevlig helg grabbar! :)

/Jens
Detsamma! Men det är faktiskt inte politik som det samtalas om, ifall man inte (som jag gör) anser att alla spörsmål i grunden är politiska. Men det har mer med min definition av politik, och den delas inte av alla 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 11:05

Kaffekoppen skrev:Vi kan ju bara importera det som tillverkas. Tillverkas inget här längre finns det ingen eller få som har råd att köpa det som importeras heller - oavsett importmetod.

Sant, vår egen tillverkning är nästan helt utslagen. Vad beror det på?
Feta handlare med två kubikmeter plånbok kanske?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:07

Det är nog en annan tråd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 11:10

Kaffekoppen skrev:Det är nog en annan tråd :)

Inte alls. Den hör ihop med den här trådens frågeställning. Följer samma funktion i förlängningen.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 11:20

Sant, vår egen tillverkning är nästan helt utslagen. Vad beror det på?
Feta handlare med två kubikmeter plånbok kanske?

Hehehehe
Det mest tragiska är väl om de inbrända av oro åker utomlands och super va :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 11:20

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är nog en annan tråd :)

Inte alls. Den hör ihop med den här trådens frågeställning. Följer samma funktion i förlängningen.

Eftersom jag skapat tråden förbehåller jag mig rätten att begränsa den i omfattning! Här skulle det konstateras om det var brottsligt (som påskinades i en nu omgjord annons) att privatimportera, vilket tangerade till etik och moral.

De samhälleliga orsakerna till den utveckling som leder, eller kan leda till minskad köpkraft/utslagning av lokala hifihandlare eller verksamheter i övrigt får du skapa en egen tråd om. Den riskerar bli kortvarig eftersom spörsmålen kommer vara djupt politiska. Jag vill inte ha den här tråden stängd pga det. Vänligen respektera det och starta din egna tråd.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-16 11:29

Kaffekoppen
Respekteras. Jag har försökt undvika politik och bara belyst funktionen direktimport utan att blanda in mina egna personliga värderingar. Det som jag tror kan bli följden av den.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-16 15:49

Birger skrev:Lägg ner nu Nin.

Killen har ju rätt i att förutsättningarna för bättre musikåtergivning ökar stort. Att det finns klåpare som ändå lyckas göra fel är en helt annan sak. Nu börjar detta med upphausandet av Denon bli lite löjligt. I mina öron är det precis lika bra och dålig som Onkyo/HK/Pioneer mm mm. Sedan att man med eran typ av test inte kan höra skillnad mellan Krell och Denver borde vara något för er lilla syjunta att fundera över. :twisted:

En till som kanske borde läsa på F/E metoden mer ser jag. Om någon ska lägga ner så är det folk som klagar på en metod dom inte ens förstår!

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2007-03-16 16:05

Flint skrev:Be den förra regeringen att skicka dit dig så får du reda ut det på plats. Den nya tror jag inte bryr sig.

Eh, va?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-16 16:27

Haha Christer du ser dödligt grym ut med din avatar ! :D
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-03-16 16:53

Birger skrev:Lägg ner nu Nin.

Det där får stå för dig själv! Var vänlig och blanda inte in LTS i din diskussion med Nin om det är LTS du menar! Du skriver "eran" typ av test, jag förmodar du menar LTS.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 19:42

En till som kanske borde läsa på F/E metoden mer ser jag. Om någon ska lägga ner så är det folk som klagar på en metod dom inte ens förstår!

Varför inte bemöta kritik istället för att bara låta det rinna av

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-16 19:45

Jag ser ingen kritik, bara osakliga påståenden?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-03-16 19:49

meanmachine skrev:Varför inte bemöta kritik istället för att bara låta det rinna av

Har kritiken inte mötts? Varför inte motivera kritik istället för att bara låta det rinna på?

Om någon, som uppenbarligen inte har koll på hur en diffrential fungerar skulle kritisera diff-bromsen på din bil, skulle inte du undra vad han håller på med?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 21:57

Om någon, som uppenbarligen inte har koll på hur en diffrential fungerar skulle kritisera diff-bromsen på din bil, skulle inte du undra vad han håller på med?

Förstår inte liknelsen i förhållane till tråde kan bero på att min föäldrar är syskon och deras var syskon osv. Där är förklaringen på mina stavningar också. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2007-03-16 23:22

Flint skrev:JeLe
Och om din arbetsplats blev nedlagd på grund av konkurens från säg Kina, skulle du gilla det?

På min arbetsplats samarbetar vi friskt med Asien. Leve konkurrens och globalisering!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-16 23:25

På min arbetsplats samarbetar vi friskt med Asien. Leve konkurrens och globalisering!

Har hört att du och dina trolllikar gör succe iasien också undrar om de asiatiska tecknarna tänker lika. :)

hifiguru@spray.se

Återgå till Generellt om hifi