Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:haha, nej, LTS lär inte vara ute efter att ta över världen. Tror tyvärr att det är för få människor som har samma infallsvinkel som LTS verkar ha. Så vi lär se folk med rörförstärkare, skivspelare, dyra kablar, och mp3: or i framtiden också.
mats skrev:Ja enligt tråden nedan så verkar det som att LTs är ett stöddigt folk som tror sig alltid ha rätt och alla andra har fel. Är ni Ltsare så elaka? Jag hoppas inte att det är sant. Jag ville bara nämna detta så att ni kan försvara er.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=181&st=0
mattepatte skrev:Patetiskt att en vuxen man inte kan ha annat för sig på sitt forum än att förtala ett antal seriöst musikåtergivningsintresserade människor.
Men tydligen är väl det enda sättet att sälja de produkter som han har som sitt levebröd eftersom de tydligen inte håller för en kritisk granskning ?
Mycket lågt och respektlöst.
![]()
(för första gången hittills måste jag använda denna fula smiley)
Mikael2 skrev:Om du inte vet vem han är och vad han har för levebröd så ta det lugnt innan du kritiserar honom på helt fel grunder
Som man bäddar får man ligga.... tycker gott att man kan kritisera honom lite hursomhelst och utan grund när han själv gör likadant...
mattepatte skrev:Härmed lämnar jag ämnet för en stund.
mattepatte skrev:subjektivisten skrev:haha, nej, LTS lär inte vara ute efter att ta över världen. Tror tyvärr att det är för få människor som har samma infallsvinkel som LTS verkar ha. Så vi lär se folk med rörförstärkare, skivspelare, dyra kablar, och mp3: or i framtiden också.
Lysande inlägg, helt briljant !![]()
Jag tar mig friheten att citera dig med ett tillägg av ett enda ord. (i fet stil)
mp
En fråga jag haft länge är; om man tillhör LTS "sfären"; varför hållar man då på i debatter om förstärkare, CD-spelare, DAC? Det borde väl rimligtvis vara avklarat eftersom det redan finns "helt ofärgade" apparater.
Om man inte är ute efter korrekt återgivning utan letar "bra
sound" så är det väl ok men varför klagar man på LTS?
Uppenbarligen en hel del personer, med tanke
på hur mycket som skrivs och tycks i ämnet...
Alltså, Stefan, varför återkommer du ständigt till att nämna denna syn på LTS?
Tillhör du de i Audiophilia Neurosa svårt insjuknade? (En ack så vanlig sjukdom som ofta drabbar intet ont anade musikälskare.)
De primära smittoämnena utgöres av Voo Doo, irrläror och ren okunskap. Idag sprids smittan främst via pressen och vissa handlare.
Boten heter; öppen debatt, vetenskaplighet och insatt information - tidningen Musik & Ljudteknik- en oberoende (icke branschfinansierad) utpost för de obotligt musikintresserade
mattepatte skrev:Se hellre LTS budskap som avprogramming av sektbeteende för den som vill bli fri från fördomar och kvacksalveri.
Om du inte kan respektera eller ens identifiera kunskap så kommer du aldrig kunna att lära dig något.
Var är ditt kritiska tänkande ?
Varför är det för dig så självklart att en handlare med välsmord mun, eller någon orakad återgivningsanarkist är trovärdig för dig ?
Tror du ens att det finns människor som faktiskt ser chansen att tjäna pengar på sökande människors okunskap och godtrogenhet ?
Var går gränsen för verklighet och fantasi ?
Tror du överhuvudtaget att det finns en verklighet ?
subjektivisten skrev:Det är just sådana inlägg som detta du gjorde som gör att det blir bråk. Du säger att dom som inte kör på LTS linje tror på fördomar, kvacksalveri, mm. Just detta som gör att det blir bråk.
Varför? Ja, för att det kommer alltid finns folk vill köpa en ny förstärkare, CD, etc. Och därför kan man byta erfarenheter, tips, etc.
Men det jag inte riktigt kan förstå är om man anser att LTS infallsvinkel är rätt så borde detta med förstärkare, CD mm vara avklarat. Varför köpa en CD som kostar 10 000kr när man kan köpa en för 3000kr beg som har passerat testet? Har undrat länge på detta.
Thomas_A skrev:Har du sett någon LTSare som verkligen gått ut och rackat ner på någon som köper andra förstärkare eller CD spelare?
dole skrev:Tillhör du de i Audiophilia Neurosa svårt insjuknade? (En ack så vanlig sjukdom som ofta drabbar intet ont anade musikälskare.)
De primära smittoämnena utgöres av Voo Doo, irrläror och ren okunskap. Idag sprids smittan främst via pressen och vissa handlare.
Boten heter; öppen debatt, vetenskaplighet och insatt information - tidningen Musik & Ljudteknik- en oberoende (icke branschfinansierad) utpost för de obotligt musikintresserade
Detta uttalande idiotförklarar väll större delen av pressen,
Dole skrev:...endel av handlarna...
Dole skrev:...och många av konsumenterna.
Dole skrev:Om jag blivit påtvingad något som skulle vara "det bästa" så har det aldrig varit i en seriös hifiäffär. Möjligen på ONOFF eller dylika multielektronik-dravelfirmor.
Dole skrev:Det som skriver att det är "det bästa" är tillverkarna själva och jag kan inte dra mig till minnes att någon tillverkare har skrivigt att deras produkt bara är så där men det finns bättre i en annons. Ta Bow tex de tycker att deras högtalare är "det bästa" men det tycker IÖ också. Så även Martin Logan osv.
Dole skrev:Jag tycker själv det är kul med mätningar osv. Men det betyder inte att det som mätte bäst är det som jag tyckte bäst om. Men som ett komplement är det jätte kul.
Dole skrev:Det skulle förövrigt ge mera substans om någon nyare product var referensen än tex Sentec diana, Nad 208 osv.
Dole skrev:Nu utgör den utrustningen säkert bara en liten del i LTS, men de som har den skriker desto högre.
Dole skrev:Kort sagt jag vill höra att det finns andra bra saker än en speciell högtalare, förstärkare osv.
Kan ingen någongång skriva att tex Mark Levinsons monoblock mätte exemplariskt och därför är super bra slutsteg om än jäkligt dyra.
vh dole
mats skrev:Men herr Öhman sanningen är att 90% av det som är dyrare är självklart bättre. Men får vad man betalar för. Men självklart finns det apparater som kostar betydligt mindre som kan vara uppe och slåss mot de dyra elefanterna. Men för det mesta är det dyrare bäst. Så är det bara
mats skrev:för det mesta är det dyrare bäst. Så är det bara
mats skrev:Men herr Öhman sanningen är att 90% av det som är dyrare är självklart bättre. Men får vad man betalar för. Men självklart finns det apparater som kostar betydligt mindre som kan vara uppe och slåss mot de dyra elefanterna. Men för det mesta är det dyrare bäst. Så är det bara
mats skrev:Vad betyder Axiom? Vi kanske skall vara försiktiga med konstiga ord. Förmodligen är det bara jag som inte vet vad det betyder men ändå. Vi kan inte alltid ta det för givit att alla begriper.
Mikael2 skrev:Dyrare mäter alltid bättre!![]()
Om en billigare mäter bättre - mät fler saker!![]()
mats skrev:Vad betyder Axiom? Vi kanske skall vara försiktiga med konstiga ord. Förmodligen är det bara jag som inte vet vad det betyder men ändå. Vi kan inte alltid ta det för givit att alla begriper.
mats skrev:Men skall du ha high end så måste du hosta upp rätt så mycket pengar
IngOehman skrev:
*Men låt andra, som vill, intressera sig för apparaternas musikåtergivningsegenskaper. Alla betraktar inte prislappen som en teknisk parameter.
dawen skrev:OT:
IÖ: vad använder du för källa? Är det SAOB?
Morello skrev:Håller med om det IÖ skrev, förutom att 1+1=2 är ett axiom![]()
Vad 1+1 blir beror ju på vilket aritmetiskt system vi väljer att använda. Det är alltså fullt möjligt att 1+1=0![]()
Missförstå mig inte - de allra bästa sakerna är aldrig skitbilliga, men de kan vara vettigt prissatta. De allra flesta extremt dyra saker är långt ifrån lika bra som de bästa av de med vettig prislapp.
mats skrev:Men eftersom de flesta som kan hifi säger att "skall man ha något så kostar det" så litar jag på dom.
Alexi skrev:1+1 binärt är 2!
10 binärt är 1010.
mats skrev:Men eftersom de flesta som kan hifi säger att "skall man ha något så kostar det" så litar jag på dom.
hifirocker skrev:Ghost:
Hur menar du då?
Jag skickar min lågnivåsignal genom bullet plugs och jag upplever dessa som mycket bra kontakter, åtminstone om man lyssnar på ljudet.
Är Eichmanns snack bara bluff och båg? Hur kan det då komma sig att mina gamla signalkablar Supra EFF-ISL skickade igenom signalen från min cdspelare klart hörbart bättre, modifierade med bullet plugs, till förstärkaren än vad de gjorde med supras egna kontakter?
Jag vet många som har upplevt klart hörbara förbättringar med bullet plugs i jämförelse med andra kontakttyper.
Har du testat kontakterna föresten?
Den EMC-teori jag lärt mig säger att en kontakt ska vara av metall för at uppnå optimal skärmning och HF-täthet. Kontakten ska dessutom klämma runt hela kabelns skärm, och höljet ska ha minimala spalter i skvarvar mot kabel och den andra kontakten. BP uppnår ingetdera av bilder och sprängskisser att döma.
IngOehman skrev:Jag tycker dock att det finns bättre definitioner, exempelvis att man börjar med att relaterar begreppet till prestanda (musikåtergivningsexakthet) istället för prislappen. Då blir det plötsligt mycket svårare att påvisa prislappens relevans.
Missförstå mig inte - de allra bästa sakerna är aldrig skitbilliga, men de kan vara vettigt prissatta. De allra flesta extremt dyra saker är långt ifrån lika bra som de bästa av de med vettig prislapp.
Man kan sammanfatta det som: De flesta sakerna i varje prisklass presterar bara en bråkdel av vad de bästa i respektive prisklass gör - Att stirra sig blind på prisslappen är därför ett bra sätt att göra investeringar som är mycket dåliga per krona.
matson skrev:Nattlorden: Det är ju så att just slutsteg "går" inte att göra hur billigt som helst, i varje fall inte om man vill ha minst 200 Watt(och det vill man för slutsteg låter inte så kul när dom klipper). Min erfarenhet av högtalare säger mig dessutom att det är väldigt svårt att få ut något i butik för under 15 papp som låter anständigt. Pratar vi dessutom fullregister så räcker nog inte ens den dubbla summan(imho).
hifirocker skrev:Jag uttalar mig inte negativt om något jag aldrig testat, försöker i alla fall...![]()
Men jag tycker du ska testa BP, det gör skillnad till det bättre i de flesta fall enligt min erfarenhet.
Teori och praktik är inte alltid som sak! Vilket kanske kan bli en stoppkloss ibland :)
Ghost skrev:Men det som talar mest emot BP och andra "speciella" lösningar är att om det nu är så fantastiskt bra, varför används liknande lösningar då inte professionellt/industriellt där kraven på pålitlighet är betydligt högre än i audiosammanhang?
dawen skrev:En sak jag har funderat över är hur balanserat kablage används överallt i t.ex. studios och live, men inte lika mycket i hifisammanhang. Kraven på extremt låga brusnivåer torde ju vara lika höga inom hifi, med tanke på att det finns "audiofiler" som har hemsystem som kostar mer än stora liveriggar, eller vad en hel studio kostar.
Okej att balanserat oftast "bara behövs" då det är långa avstånd, men live så använder man ju balanserat mellan effektrack och konsoll, även om avståndet är blott tre meter, och man har inte heller tv, laptop eller liknande störkällor inom flera meters avstånd.
I hemmaanläggningen är dock den obalaserade överföringen överlägsen, om alla apparater är friska och kopplingarna är sunda. Enda undantaget är om man har ett effektslutsteg som har en "naturlig balanserad ingång", som låter sämre om det matas asymmetriskt. Sådana lösningar är mycket ovanliga dock. Ja, det finns ett fall till, nämligen slutstegskonstruktioner som är helbalaserade, det vill säga som inte gör sig av med common mode-störningar alls, utan de dyker i i kommon mode på förstärkarens utgång. Sådan pucko-konstruktioner bör man dock undvika av många andra skäl också...
hifirocker skrev:Betyder det att hifiapparater som har balanserade in och utgångar (där konstruktionen verkligen är helbalanserad inuti) ändå är av sämre sort??
Betyder det att tillverkare som t.ex. Thule och Advantage är helt fel på det?
hifirocker skrev:Sen undrar jag om du menar att man aldrig kan lita på sin hörsel?
hifirocker skrev:Om man bytar ut kablar i sin anläggning och sen hör skillnad...
hifirocker skrev:...förhoppningsvis till det bättre, har man egentligen inte hört någon skillnad då?
hifirocker skrev:Går det inte att testa kablar hemma utan att psykoakustiken kommer och spökar för en?
hifirocker skrev:Jag har testat kablar då jag inte hört någon skillnad, men det har också funnits ggr då jag hört skillnad. Mvh,
Men ni misstror tusentals vetenskapliga studier varje
år (som entydigt visar hur starka placeboeffekterna är)
mats skrev:Men ni misstror tusentals vetenskapliga studier varje
år (som entydigt visar hur starka placeboeffekterna är)
Ja de där vetenskapliga studierna kan ju vara inbillningar![]()
De Thule och Advantage du nämner känner jag inte till hur de arbetar internt. Jag trodde det var vettiga konstruktioner dock. Har någon schema på dem?
hifirocker skrev:Det var en klart hörbar skillnad där man inte kan säga att placobo spelade in tycker jag
Rydberg skrev:Hur många öppna tester som säger samma sak måste det skrivas om för att inte ska viftas bort? 10, 100 , 1000, 10000 osv osv???
Jag tvekar inte en sekund på att Hifirockers upplevda skillnad även är en reell skillnad.
hifirocker skrev:Här var det definitivt ingen placobo vill jag lova! SSSK lät tunt, bas utan riktigt djup och fast kontur. Skrikig diskant och helt livlös och "omusikalisk" återgivning! Åtminstone var det så jag uppfattade skillnaden mot mina riktiga signalkablar.
Det var en klart hörbar skillnad där man inte kan säga att placobo spelade in tycker jag, även om du menar att den kanske gjorde det.
Det var så otroligt lätt att höra skillnad att jag är övertygad om att jag hade prickat in 15 av 15 ggr i ett blindtest! Jag är även övertygad om att du också hade tyckt att SSSK-kablarna låter dåligt . Håller du inte med mig här i varje fall?
Jag känner på något sätt att jag inte riktigt når fram med det jag skriver,
fast jag tycker ändå inte att det borde vara svårt att förstå det.
Nja, jag menade hur många som oberoenda av varandra kommer fram till samma sak i öppna tester. Givet att det finns en hörbar skillnad borde placebons effekt minskas om man hade ett stor antal tester. Annars vore ju resultatet 50/50, sen får man naturligtvis räkna om resultateb är statisktisk signifikant ( t.ex. på 95% nivå)norman skrev:Rydberg skrev:Hur många öppna tester som säger samma sak måste det skrivas om för att inte ska viftas bort? 10, 100 , 1000, 10000 osv osv???
Jag tvekar inte en sekund på att Hifirockers upplevda skillnad även är en reell skillnad.
Spelar ju ingen roll hur många om man inte kan avgöra om placebo är med i spelet eller ej...
Visst kan hifirockarns upplevda skillnad stämma, men det skulle väl också kunna vara placebo? eller kan det inte det?
(nu är det ju inte så att jag blindtestar hela tiden, utan jag lyssnar ju och upplever skillnader. Men jag kan ju aldrig vara säker på en verklig skillnad förrän jag blindtestat. Om man sen tycker att det är intressant om det är en verklig skillnad eller ej får ju var och en välja själv)
Rydberg skrev:Hur många öppna tester som säger samma sak måste det skrivas om för att inte ska viftas bort? 10, 100 , 1000, 10000 osv osv???
Rydberg skrev:Nja, jag menade hur många som oberoenda av varandra kommer fram till samma sak i öppna tester. Givet att det finns en hörbar skillnad borde placebons effekt minskas om man hade ett stor antal tester. Annars vore ju resultatet 50/50, sen får man naturligtvis räkna om resultateb är statisktisk signifikant ( t.ex. på 95% nivå)
Nattlorden skrev:Norman - förmodar du talar om högtalarkablar i silver, inte signalkablar? Mina (signal) är för övrigt gula... vad jag nu förväntas ha för upplevelse av det.
De som tror på religionerna, vägrar testa religionerna!
Inget fel med det, alla har rätt att tro - men varför måste de som tror övertyga de som är sunt skeptiska?
norman skrev:Dina kablar kanske låter aningens bättre med djupare bas och luftigare diskant kring påsk?
hifirocker skrev:...men som jag sagt tidigare, jag tror inte alltid att teorier är samma sak som praktik. Verkligheten är ofta mer invecklad än vad psykoakustik kan bidra med.
hifirocker skrev:Vad bygger du dessa kunskaper på?
hifirocker skrev:Och hur trovärdiga är de?
hifirocker skrev:...man åtminstone bör byta ut SSSK-kablage i första hand. Ett par supra eff-isl är klart bättre signalkablar t.ex. Mycket vettiga kablar till ett ganska lågt pris i förhållande till många konkurrenter...
...Är inte det ett rimligt förhållningssätt till något man inte erfarit?
Rydberg skrev:Öhman> Jag skulle uppskatta om du inte placera mig ett fack där jag inte hör hemma. Jag har gjort regelrätta blindtest med kablar också och jag vill inte att folk ska börja tro det jag tror bara för jag säger vad jag upplevt. 100000 kan inte ha fel, jo visst kan de det minst 4/5 av jordens befolkning har ju iallafall "fel" relgion så där tycker vi lika. Kablar är inte relgion för mig, utan en del i kedjan som alla andra delar.
LTS hit och dit, jag har inte talat om LTS över huvudtaget. Jag tycker dock det är för många medlemar som köper rakt av vad du säger utan att tänka/testa/tro själva. Även om du skulle ha 100% rätt i allt du säger så skulle jag ändå inte varit övertygad förrän jag har verifierat det du säger, sådan är jag.
mats skrev:Öhman när skall ditt maktövertagande ske i världen? Ge oss ett datum
patrikf skrev:Käre Öhman, slösa inte din energi på detta. Det är ingen idé.
Gläd oss ljud/musikintresserade med lite näktar för skälen = högtalar-teori-lyrik istället!!
mats skrev:
Men ni säger ju som vanligt att det är inbillning fast att det inte är det. Det är lätt att klara sig ur sådana situtioner genom att säga att det är inbillning.
Herregud![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Double-blind conditions with ABX protocol, with or without a
fast-switching 'ABX box'. Level to be matched to +/- 0.1dB from
20Hz-20kHz at the speaker terminals (to eliminate silliness like
comparing 30AWG bell wire to 12 AWG).
Switching to be under the control of the test subject, all components
and sound sources to be the choice of the test subject (usually the
test subject's own system and choice of music). Note that if the test
subject demands any specific piece of equipment, it is his/her
responsibility to supply it for the test period.
Test duration not fixed, but will consist of 20 trials, with the test
subject free to switch to A and B as many times as required to
establish a positive opinion as to the identity of X. A successful
identification will be judged as 16 or more correct out of 20. The
test proctor will set X according to a previously established random
pattern, and identical score sheets will record both the actual 'X'
sequance and the test subjects opinions.
norman skrev:Morello: Du vet väl att de som kan hifi inte kan inbilla sig? Inte heller de som testar åt en hifitidning kan ha fel. Och klassiska musiker kan defenitivt inte inbilla sig. Alla dessa är ju till skillnad från resten av jordens befolkning immuna mot placebo! Så är det bara!
Och dessutom var nog skillnaden så stor att det inte kan ha varit inbillning....![]()
En viss nypa ironi finns gömt i detta inlägg....
norman skrev:Morello: Du vet väl att de som kan hifi inte kan inbilla sig? Inte heller de som testar åt en hifitidning kan ha fel. Och klassiska musiker kan defenitivt inte inbilla sig. Alla dessa är ju till skillnad från resten av jordens befolkning immuna mot placebo! Så är det bara!
Och dessutom var nog skillnaden så stor att det inte kan ha varit inbillning....![]()
En viss nypa ironi finns gömt i detta inlägg....
Rydberg skrev:Men visst är det skönt när man kan raljera ihop, ellerhur?
mats skrev:Ha ha ha, jag skrattar nu så att jag får ont i magen av allt . Öhman har lärt upp sina pojkar väl.
Jag har skrivit att i High fidelity så testade de en dyr Nordostkabel på en 50 000 kr anläggning och kabeln kostade ca 100 000 för 3 x 2 meter. De tyckte att kabeln gjorde så att ljudet lät mycket bättre. Kanske inbillning eftersom de hade sett kabeln. Men så bjöd de in musiker och inte vilka musiker som helst utan folk som spelar klassiskt. De sa ungefär samma sak.
Men ni säger ju som vanligt att det är inbillning fast att det inte är det. Det är lätt att klara sig ur sådana situtioner genom att säga att det är inbillning.
Herregud![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
norman skrev:Öhman: Har du (i blindtest) eller nån annan hört skillnad mellan en normal flerkardelig högtalarkabel och en som är enkardelig (av normala längder)? För det skall väl kunna bli en viss distortion i den flerkardeliga? (och hur stor kan denna dist vara?)
Skulle vara jätteintressant att få veta!
Rydberg skrev:Ingen kommentar om det ofrivilliga blindtestet än, kom igen nu, börja raljera eller förklara eller ..........
Rydberg skrev:Antar att vi utgår från att det inte var nån skillnad
Behövs väl inga mer tester? 1/60 duger fint för migMorello skrev:Underlaget för en statistiskt analys är på tok för klent. Det handlar ju bara om en serie om blott ett försök
Vi ska gå mer vetenskapligt tillväga och du ska få handfasta bevis. Se detta som ett av många indicier. Btw, jag har BT testat på hela familjen där hemma en gång då jag drog med mig hela anläggningen hem under ett sommaruppehåll. Fick fler indicier...Thomas_A skrev:Rydberg,
en vacker anekdot, men som sagt var bytet bara 1 gång. Bytet tillbaka var ju inte blint så det kan inte räknas.
För att säkerställa skillnaden krävs alltså metoden jag beskrev ovan.
Liknande anekdoter med fruar och flickvänner är ganska vanliga även på andra forum, och jag vet inte varför det är just fruar och flickvänner som är så populära i detta avseende.![]()
Mer sällan som man ser en berättelse om en riktig blindtestomgång med testledare, randomisering och hela faderuttan....även om det finns flera exempel besrkivna på nätet.
T
Rydberg skrev:...men antagligen var det omvända placbo/förnekelse, en minst lika stark effekt
Thomas_A skrev:Rydberg,
ånäj...nu har jag fixat med mina högtalare så det passar perfekt till mitt rum och mina öron. Gillar flexibiliteten att kunna ställa in dem så de fungerar med rummet.
En mycket viktig poäng i detta sammanhang, är att IÖ m fl hör skillnader på de allra allra flesta saker i blindtest, alltså faller resonemanget om att inte vilja höra skillnad och att blindtester är en värdelös metod
Jag tro min Nordost signalkabel är skärmad, hur som helst har jag aldig fått in några störnigar den vägen vad jag vet.Morello skrev:Vill man göra en tafflig signalkabel kan man tex göra som Nordost, Kimber med flera gjort, dvs man fimpar skärmen. Bor man under nackasändaren samt har lite latjo elektronik kan man uåånå lustiga effekter
Rydberg skrev:Jag tro min Nordost signalkabel är skärmad, hur som helst har jag aldig fått in några störnigar den vägen vad jag vet.Morello skrev:Vill man göra en tafflig signalkabel kan man tex göra som Nordost, Kimber med flera gjort, dvs man fimpar skärmen. Bor man under nackasändaren samt har lite latjo elektronik kan man uåånå lustiga effekter
Av omdömmen att dömma är Nordost de perfekta LTS kablarna
"Let me put this as plainly as possible. The Valhalla system from Nordost is the least colored and most neutral cabling ever to hit the marketplace." "A triumph, pure and simple."
-Harry Pearson The Absolute Sound Issue 127
Morello skrev:R*,
Det är inte helt enkelt att veta hurvida RF tar sig in i apparaten eller ej. Dessutom reagerar apparater olika beroende på ingångsfilter, slewrate samt linjäritet. Om instrålningen är tillräckligt stark kan man faktiskt höra AM-radio i högtalarna.
För närmare 15 år sedan kopplade jag ihop ett hemmabyggt slutsteg till försteget medelst oskärmad kabel. Instrålning tillsammans med slutstegets olinjäritet gjorde att radio hördes ur högtalarna. Det enda som krävs för att AM-avkodning skall äga rum är att en likriktande term finns, då denna tillser att den ampltidmodulerade radiosignalens kontur/envelope extraherar.
Mikael2 skrev:...men i kabelfallet har, tror jag, IÖ m fl en grundmurad "tro" som bygger på bevis baserade på matematik/fysik-kunskaper och logiska resonemang.
Mikael2 skrev:För att de ska tro på en skillnad krävs att de förkastar de lagar som styr hela tankesättet.
Mikael2 skrev:OBS inget ont menat med detta men placeboeffekten som byggts upp med år av studier (och arbete) i matematik/fysik är ganska stor inbillar jag mig.
Mikael2 skrev:Finns ingen matematisk/fysisk förklaring innan ett test så är negativ placebo stark tror jag.
Jag antar, kanske helt fel, att de innan ett blindtest vill veta vad som ska blindtestas samt en del teknisk beskrivning av testexemplaren.
Mikael2 skrev:Har de t ex utsatt sig för ett blindtest av kablar under förespegling att det är ett blindtest av förstärkare? Då kanske negativ placebo minskar?
IngOehman skrev:Frågan borde vara varför de som är placeboateister inte vill visa att de kan höra skillnad i blindtest, men ändå kräver att andra skall tro på deras upplevelser? Varför får inte alla tro vad de vill?
Mikael2 skrev:
...men i kabelfallet har, tror jag, IÖ m fl en grundmurad "tro" som bygger på bevis baserade på matematik/fysik-kunskaper och logiska resonemang.
Du tror helt fel. (Tips: Det är bättre att fråga än att spekulera.)
De uppfattningar jag har bygger UTESLUTANDE på lyssningserfarenheter. Överhuvudtaget inte på resonemang, eller matematiska/fysikaliska bevis.
Däremot finns det inget i logiska resonemang, eller den matematiska och fysikalsika världen som motsäger lyssningserfarenheterna, tvärtom.
Rydberg skrev:På detta forumet bombaderas man ständigt av att det är på gränsen till ohörbara skillnader mellan olika kablar så vida de inte är felkonstruerade. Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest.
Har testat SSK mot supra EFF. Ingen skillnad
Mikael2 skrev:IÖ, jag slog upp ordet
placebo s. -n preparat av
läkemedelstyp (t.ex. i tablettform) utan verksamma
beståndsdelar.
IngOehman skrev: I ett blindtest kan man inte inbilla sig något som stör resultatet, eftersom det är omöjligt att veta om man skall projicera sin förväntning på A eller B. Man vet ju inte vilken som är vilken, och dessutom är det inte konsekvent heller.
Rydberg skrev:Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest. Placeboeffekter trollar man snabbt bort med att göra testet blint men hur ska man ta bort förnekelsestörande element? Något att tänka till på.
Rydberg skrev:Ö, men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
markih skrev:MEN, invändningarna ovan kan man lätt att gå förbi!!:Gör öppna test, som ni alltid brukar och där ni hör skillnader, verifiera skillnaderna sen i ett blindtest! Inte mycket mer då att snacka om, eller?
I detta exempel tyckte man att det var skillnad i ett öppet test, alltså kan man inte hävda inverkan av negativa förväntningar. Gör sen ett blindtest och då kan man heller inte hävda inverkan av positiva förväntningar.
Lätt som en plätt
Rydberg skrev:Ö, men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
Rydberg skrev:På detta forumet bombaderas man ständigt av att det är på gränsen till ohörbara skillnader mellan olika kablar så vida de inte är felkonstruerade. Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest.
IngOehman skrev:NL: Världen är inte symmetrisk.
Dock har du rätt i att, på samma sätt som jag har rätt att inte bilda mig någon uppfattning av någons upplevelseredovisning efter ett öppet test, är den som inte vill tro på att 7 rätt av 7 betyder att skillnad med 99% sannolikhet föreligger i sin fulla rätt att inte tro det.
Folk får även tro att jorden är platt, eller att ohm lag säger: U = I/r. Och jag får tycka att de är okunniga. Precis som de får tycka att det är kunnigt att tro att bly är lättare än frigolite.
O s v...
Kort sagt: Alla har rätt till sina uppfattningar, hur dumma de än är! (Vilket också är en uppfattning man har rätt att ha!)
En sak är helt säker dock: Placebo gör att man har sämre förmåga att avgöra om det man hör är verkligt. Därför bör man eliminera placebo. Det gör man genom att inte propsa på att behöva ha facit för att våga tycka något. Läs: testa blint.
Trolleri: Lika nära till hands som att kalla det "negativ placebo" att hålla för öronen och säga oai-oai-oai-aiaiaiaiaiai... medan man testar.![]()
Igen - kolla upp ordet! Så inser du nog att det finns placebo (vid öppna tester) och icke-placebo (vid blinda tester).
Jag misstror dig INTE hifirocker. Jag respekterar din rapport och tror på att det du beskriver är vad du upplevt, och jag påstår inte ens att det inte kan vara så som du beskriver det! jag vet till och med att det i vissa fall går att höra vissa små skillnad på kablar, i varje fall i dåliga anläggningar (alltså framförallt när drivningen till kablarna har allvarliga brister). Jag respekterar din upplevelse, men den säger mig inget.
Mikael2 skrev:Det som är lite märkligt är att de inte är lika jobbigt i debatterna att kräva dessa experiment av andra, lätt som en plätt
IngOehman skrev:Rydberg skrev:Ö, men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
Jo visst... Man kan välja döva lyssnare, eller man kan prata medan man lyssnar. Är det det du menar?
Men i praktiken tror jag nog alla fattar att i princip alla som deltar i blindlyssningar är intresserade att att falsifiera produktens "transparens". Alltså att visa att den färgar.
Precis på samma sätt som man är det när man lyssnar öppet.
Skillnaden är att man under blindtestbetingelser inte man "vilja" fram (medvetet eller undermedvetet) ett resultat. Man kan bara falsifiera transparensen genom att verkligen höra den. På riktigt, utan att placeboeffekter spelar in.
Vh, iö
Vetenskapen tyckte i slutet av 1800-talet att de var i stort sett klara
Rydberg skrev:Var försvann viljan till konstruktiva debatter Öhman????
IngOehman skrev:Du, Rydberg, när ställer du upp?
MichaelG skrev:Mikael2 skrev:Det som är lite märkligt är att de inte är lika jobbigt i debatterna att kräva dessa experiment av andra, lätt som en plätt
Som jag uppfattar det så är det ingen som kräver sådana experiment av "andra" med mindre än att "andra" hävdar förekomsten av något som inte går att belägga.
Om "någon" hävdar att komponent X är bättre än Y och det inte finns någon teknisk förklaring till detta och "någon" dessutom angett den stora felkällan "hörde skillnad medan jag såg skillnad", så är det väl knappast märkligt om "någon annan" (= "ingen" i stycket ovan) förhåller sig skeptiskt till resultatet (som ju saknar vetenskaplig förklaring) och tipsar om en metod att detektera skillnader som kan ha vissa fördelar i detta fall?!?
//Michael
IngOehman skrev:Du anmärker mest på saker som jag aldrig sagt.
....bara för att jag inte håller med dig så diskuterar jag inte konstruktivt eller?
dole skrev:Skulle vi göra samma test med folk som inte vill känna skillnad eller med folk som inte tycker om rödvin så skulle det vetenskapligt gå att bevisa att det definitivt inte är någon som helst skillnad.
Nattlorden skrev:Det är väl en korrekt analys då inlägget inte explicit handlade om vad du sagt och inte sagt utan inlägget lagts på ett generellare plan. Det specifika citerade jag.
dole skrev:Här skulle jag säga tvärt om i en dålig anläggning hör du inte skillnad.
vh dole
Jag kan ta ett exempel i läsk branschen igen
Där olika paneler har testat Coca-cola och Pepsi, det har varit olika stora paneler 10 personer tex. Där 7 av dem inte har kunnat avgöra skillnaden.
Alltså måste det vara placebo.
Morello skrev:NL;
7/7 rätt ger 99% signifikans. På samma sätt ger 11/12 99% signifikans. Om du inte orkar leta upp böckerna kan jag ge en ledtråd: Binomialfördelning gäller i denna situation![]()
För en serie med ett fel krävs minst 12 försök för att signifikansen skall vara 99% eller bättre.![]()
Det blir mycket lätt att, i blindtest, höra skillnad mellan olika kablar om de drivs av ett dåligt steg.
Nattlorden skrev:Ödmjukhet är aldrig fel. Vetenskapen tyckte i slutet av 1800-talet att de var i stort sett klara, det fanns inte så mycket mer kvar att lösa. Sen kom Albert. Hade de varit mer ödmjuka och öppna själv hade kanske nån annan kläckte det tidigare.
Här skulle jag säga tvärt om i en dålig anläggning hör du inte skillnad.
Medans i en bra så gör du det.
dole skrev:Skulle vi göra samma test med folk som inte vill känna skillnad eller med folk
som inte tycker om rödvin så skulle det vetenskapligt gå att bevisa att det
definitivt inte är någon som helst skillnad.
markih skrev:Varför pratas det i denna tråd (och många andra trådar) till 95% om de 5% där skillnad ej förelåg?
Varför pratas det inte mer om alla de gånger där skillnad faktiskt har registrerats blint, som ju då kan betraktas som verifierbara fakta? Det är ju detta som är av värde!
Observera att jag med "dålig elektronik", inte menar billig. Med dålig, menar jag att apparatens objektiva prestanda är "olämpliga för att kunna driva en kabel så att signalen överlever utan att färgas av kabeln". Sådana apparater kan vara både billiga och dyra (till och med förvånansvärt dyra).
Rydberg skrev:men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
Harryup skrev:*Sträcker på mig* Kan bara konstatera att jag känner mig signifikant *L*.
Har i 3 olika blindtester om 6, 4 och 8 försök alla gånger haft rätt om skillnaden mellan riktig Cola och Pepsi plagiat. Varav en gång i en Pepsi monter på en mässa till personalens förtret. Kan bara konstatera att blindtester inte är fel jämt men att en osäkerhets stress infinner sig. Man vill ju inte göra fel. Om man däremot går in i testen med en förutfattad mening om att man förmodligen inte kommer känna nån skillnad ( som mitt ex.) så har man ingen prestige att förlora men hon kunde heller inte känna nån skillnad. Detta är dock inte den enda anledningen till att hon är mitt ex.
Placebo brukar bota ungefär 9% av patienterna i medicinförsök.
PS. Dock hörde hon i blindtest skillnad på 2 m monsterkabel kontra 5 m i blindtester. DS.
Nattlorden skrev:markih skrev:Varför pratas det i denna tråd (och många andra trådar) till 95% om de 5% där skillnad ej förelåg?
Varför pratas det inte mer om alla de gånger där skillnad faktiskt har registrerats blint, som ju då kan betraktas som verifierbara fakta? Det är ju detta som är av värde!
De fallen där det fungerar är väl inget att diskuttera? Det är när det inte gör det som det är intressant varför.
jonasp skrev:Jag har däremot råkat ut för blindtest i vinsammanhang. Det gick inte så bra.![]()
dole skrev:Det facto att man måste träna sig till att höra/känna skillnaden får man väll säga har dessa två gemensamt.
Ja, det stämmer. Fast jag skulle inte kalla det idiotförklara. Det är ju inte av dumhet de agerar som de gör, det är av ekonomisk klokhet. De agerar så att de går bra för dem och de får sälja mycket annonser. Därför kan man i hifi-pressen (undantaget MoLt) läsa att i stort sett alla apparater de testar är bra. Inte så svårt att kontrollera. Läs några årgångar och kolla hur många apparater som blir uppskrivna, respektive nedskrivna.
Ja, en del. Nämligen dom som förtjänar det. Fortfarande är "idiotförklara" dock fel ord. De agerar ju inte idiotiskt, snarare så ser de till att de tjänar så mycket pengar som möjligt.
Och LTS har så vitt jag vet aldrig hängt ut något specifik handlare. Jag tror inte det skulle vara till någon nytta heller, det är mycket bättre att konsumenterna lär sig tillräckligt för att kunna använda sitt eget omdöme för att skilja kvalitet från bull. Respektiva att handlare väljer bort bedrägliga beteenden, till förmån för att försöka hjälpa sina kunder. En uthängd handlare har svårt att "bättra sig".
Det skall inte stickas under stolen med att det finns många bra handlare också, kanske till och med majoriteten - handlare som verkligen vill kundernas väl. Något annat har inte påståtts. Och detta påpekar jag gärna extra tydligt: All heder till alla de jussta hifi-handlarna!
Nej, några konsumenter har inte LTS idiotförklarat. Möjligen har vi konstaterat att många har blivit lurade, men det är ju knappast den lurades fel, det är den lurandes fel.
Kan även nämna att jag själv inte är något undantag. Jag har också blivit lurad flera gånger av en oärlig bransch. Syftet med texten du citerat är inte att något som blivit lurad skall känna sig idiotförklarad - snarare tvärtom! Genom att skriva att det händer får den som blivit lurad stöd. Så känner jag det i varje fall. Om jag blivit blåst av en bilhandlare så nog blir jag glad om problemet tas upp och kallas för vad det är - bedrägeri.
Det säger ju sig självt att seriösa hifi affärer inte luras. Det är ju nästan definitionen på seriös![]()
Vem har klagat på att någon tillverkare anser att deras produkter är bra? Om de inte tyckt det, borde de ju rimligtvis ändra på dem.
Det rimligt att den tillverkare som saknar kompetens att göra något bra även saknar kompetens att bedöma om de gjort något bra, så att en tillverkare säger "att de gör bra saker" går inte att kritisera. De har ju all rätt att tycka det, och ingen kan ifrågasätta det.
Men det finns exempel på tillverkare som faktiskt ljuger i sin marknadsföring (många till och med), men då handlar det inte om åsikter (till exempel att de tycker de gör bra grejjor), utan om fakta (tekniska data). Att en tillverkare tycker att de gör bra grejjor är utom alla kritik.
Om du tror att jag kritiserat någon för att de säger att de "gör bra produkter" så har du missuppfattat mig fullständigt! Sakfrågan är inte vad de säger - utan produkternas egenskaper. Jag har kritiserat dåliga produkter (t ex de högtalare som såldes i skåpbilar runt landet, MoLt nummer 3 -93, 'Varning på stan!') aldrig någonsin har jag kritiserat "att någon tillverkare har gillat sina egna produkter". Alltid egenskaperna!
Om en handlare däremot finner att en produkt som de inte gillar så mycket, men har hela lagret fullt av - plötsligt berättar för alla som går in i affären, att den där produkten, den är något alldeles xtra se! Då är handlaren oseriös. Jag har stött på fenomenet många gånger. Jag känner till och med ett par handlare som gärna berättar att de gör på det viset.
Jag vill dock mena, att de flesta gånger då någon blir pålurad något hos en hifi-handlare såsker det inte för att handlaren är oärlig, utan på grund av okunskap. För resultatet spelar det ingen större roll dock.
Nu tror jag ju inte på mätningar som huvudsaklig utvärderingsmetod, med de är förstås nödvändiga för produktutveckling. Dock så jag att något skrev något mycket klokt (i varje fall som alla konstruktörer som vill lära sig så mycket som möjligt borde ta till sig) nämligen:
Om det mäter bra, men låter dåligt - mät fler saker!
Nu kan LTS ju inte gärna skriva saker bara för att tillfredsställa någon önskamål om att en nyare apparat skall vara bättre. Vi utgår alltid ifrån hur goda återgivare de är. Åldern är inte en prestandaparameter. Den är därför svår att få fram som en egenskap när man testar blint.
Det tror jag knappast. Är det några som skriker så om Sentec DiAna och NAD 208 så är det dom som är LTS-fientliga, och som känner att det är viktigt att
ständigt berätta att apparaterna MÅSTE vara dåliga.
"Vill höra"?
Jaha. Men då behöver du ju inte vända dig till just LTS!? Om du vill veta att alla apparater är bra så "duger" alla andra hifi-tidskrifter! Räcker inte det?
Varför måste även MoLt vara ytterligare en som säger att allt är bra? Måste alla tycka lika???
Kan inte LTS få ha sina egna kriterier för att skriva att en apparat är bra - nämligen att vi funnit att den är det?
Frågan jag skulle vilja ställa Dole är: Tror du verkligen att jag (eller LTS som förening) tycker att en massa produkter är goda, men av några principiella skäl ändå inte säger det???
Tro mig Dole - ingen skulle bli gladare än jag om jag kände till en massa idag tillgängliga apparater som var lika bra som Sentec DiAna och NAD 208! De kanske finns, men hade jag hittat dem hade det stått om det i MoLt. Fast Rotel 1090 finns förstås...
Jag förstår inte på vilket sätt du tror, att vi resonerar, om du tror att vi skulle favorisera apparater som inte tillverkas längre!? Det är ju helt absurt att tro det. Det är ju precis tvärtom!
jonasp skrev:subjektivisten:
Så när det gäller Cola, så berättar du med illa dold stolthet att du klarat ett blindtest, men när det gäller ljudåtergivning så vill du inte göra dem!?
Du tycker det verkar logiskt att du när det gäller sant subjektiva saker (som vilken cola man föredrar) ställer upp på ett blindtest men när det gäller apparaters påverkan på ljudet vill du inte göra det?
Eller har jag missat något?
mvh
J.P.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 35 gäster