sd-fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

sd-fötter

Inläggav boyafraid » 2007-04-26 23:54

dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-04-27 00:06

Bara jag får klämma på dem så känner jag nog igen dem. Det tror jag.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-27 00:10

Ja, det fixar jag nog. Iaf till skivspelare och högtalare. CD-spelare är jag iof tveksam till om jag kan pricka in.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-27 00:15

Det är nog svårt att pricka in exakt vart i rummet de ligger om man ska blunda... men det är väl bara att peka....?

Ska nog gå, beror såklart på testets förutsättningar, anläggning etc.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-04-27 00:49

I ett sådant test: Vilket skulle alternativet vara? SD-fötter vs. vad, liksom? Spikes? Små bitar av liggunderlag? Vad är det som skall stå på SD-fötter? Basmuduler eller kanske DAC:ar?

I de allra flästa fall: Nej, inte en chans i världen. Det är väl bara de riktigt dåliga alternativen till SD-fötter som jag tror att jag skulle kunna höra skillnad på.

Jag har i alla år använt utskurna bitar av liggunderlag under mina högtalare. Ända fram till här om dagen då jag uppgraderade till riktiga SD-fötter. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Men känslan av att ha "det bästa" är ju alltid trevlig :-)

Nackdelen med många andra liknande material är att de tappar elasticiteten med tiden och måste bytas ut då och då.

Att ha SD-fötter under förstärkare och cd-spelare känns nästan en smula fånigt tycker jag. Om man inte har elefantdisco vill säga. Men å andra sidan, de kostar ju i princip ingenting, så varför inte liksom. Har man hostat upp 100K för sin stereo och lika minst lika mycket på skivor, då kan man väl hosta upp ett par hundra för fötter också. Så resonerar jag i alla fall.

Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-27 01:03

visst skulle man kunna testa mot andra underlag, spikes, etc
men jag tänkte mig nog mest utan något alls under som jämförelse
skulle ju dock helt klart vara intressant att testa mot exempelvis något billigt skumgummi, liggunderlag eller liknande
jag köper helt ditt resonemang vigor. att veta att ens utrustning, om det så är högtalare eller elektronik, står på bästa möjliga underlag är säkert tillfredsställande, men vad som är teori och vad som är verkligt hörbart är ju olika saker
och som du sa är det ju inga jättepengar att lägga heller, så varför inte?
skulle ändå vara kul att se om någon faktiskt hört skillnad i ett blindtest, eller om skillnaden bara är av akademisk art
är den det kan ju pengarna tyckas vara omotiverade, såvida man inte betalar för just känslan såklart

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-27 01:11

Det finns de som använder halva squashbollar som gott budgetalternativ.

Själv har jag inte nått högre i mitt tweakande än till filttassar under golvhögtalare.

Till mitt försvar måste jag påpeka att jag har några oanvända uppsättningar med spikes på hyllan sedan många år. Så jag har åtminstone tänkt tanken.

Apparaterna får stå på det som sitter på dom från fabrik.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-27 04:00

Vigor skrev:I ett sådant test: Vilket skulle alternativet vara? SD-fötter vs. vad, liksom? Spikes? Små bitar av liggunderlag? Vad är det som skall stå på SD-fötter? Basmuduler eller kanske DAC:ar?

I de allra flästa fall: Nej, inte en chans i världen. Det är väl bara de riktigt dåliga alternativen till SD-fötter som jag tror att jag skulle kunna höra skillnad på.

Jag har i alla år använt utskurna bitar av liggunderlag under mina högtalare. Ända fram till här om dagen då jag uppgraderade till riktiga SD-fötter. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Men känslan av att ha "det bästa" är ju alltid trevlig :-)

Nackdelen med många andra liknande material är att de tappar elasticiteten med tiden och måste bytas ut då och då.

Att ha SD-fötter under förstärkare och cd-spelare känns nästan en smula fånigt tycker jag. Om man inte har elefantdisco vill säga. Men å andra sidan, de kostar ju i princip ingenting, så varför inte liksom. Har man hostat upp 100K för sin stereo och lika minst lika mycket på skivor, då kan man väl hosta upp ett par hundra för fötter också. Så resonerar jag i alla fall.

Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Jag håller med du jag. Tror att fina fossingar i førsta hand kan gøra någon nytta att tala om på høgtalare ev. Att det skulle gøra underverk på førstærkare och sånt tror jag føga på, før då skulle det inte ha suttit de føtter det gør på dessa grejor från fabrik. Ja om det nu var så himla lætt att få tydlig førbættring på ljudet bara genom andra føtter.

Men, jag ær æven helt med på att det ær trevligt och ger ett vælbefinnande att veta att man har nåt fint eller det bæsta, æven om det i praktiken inte skulle gøra ett skit åt sjælva ljudet. Det gæller ju allt annat inom denna hobby med. En kalasfin kabel ær ju en frøjd på många andra sætt æven om den inte skulle gøra ett skit åt ljudet i sig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-04-27 07:13

Vigor skrev:Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?

Jag har en uppställning där jag fann en tydlig skillnad med/utan SD-fötter. Mina piP står direkt ovanpå mina basmoduler, och vid starka lågfrekventa ljud från basmodulerna så uppstår det vibrationer så att basmodulerna och piP skallrar mot varandra. Provade lite olika alternativ såsom möbeltassar med mera (som även de konstigt nog förde oväsen) innan jag till slut provade SD. Då blev det tyst och har varit så sedan dess.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-27 07:39

boyafraid skrev:skulle ju dock helt klart vara intressant att testa mot exempelvis något billigt skumgummi, liggunderlag eller liknande

Själv har jag försökt isolera oljud från datorer och tvboxar med hårddiskar, genom att ställa dem på något mjukt. Det gäller att få en låg avkopplingsfrekvens, dvs. riktigt mjukt/lite gungigt. Skumgummi kan fungera i vissa fall, däremot inte de tunna isoleringsmattor som används i byggbranschen för att täcka mark/nygjuten betong mot frost (de mattorna ser ut som liggunderlag). Problemet är att många material inte är långtidsstabila och att de kollapsar efter en tid. Så är det med byggmattan där detta inträffar snabbt. SD-fötterna är långtidstabila om de lastas som det är tänkt (avkoppling som lägst vid ca 12 Hz).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 12:45

Jag har lättare att pricka in om grannen ovanför använder dem än om jag själv gör det..

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-27 13:01

Kaffekoppen skrev:Jag har lättare att pricka in om grannen ovanför använder dem än om jag själv gör det..

:lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-27 13:04

Kanske kräver sin förklaring...

Grannen fick SD fötter eftersom deras högtalare är placerade på en mycket instabil bokhylla på ett träbjälklag med minimal isolering emellan. Dåligt byggt.

Efter att de fick MINA SD-fötter så är min lägenhet betydligt bättre förskonad från deras västindiska musik.

Mitt eget lyssningsrum saknar spelande anläggning för tillfället så här gjorde SD-fötterna mindre än marginell skillnad ;)

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: sd-fötter

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 22:28

boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?

Tja du... Jag har SD-fötter under mina stora högtalare. Jag vete tusan om jag hör någon skillnad med eller utan dessa fötter. Men jag har dem av två skäl:

1. Golvvibrationerna minskar påtagligt till glädje för övriga hushållet.
2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 22:49

Lust skrev:Det finns de som använder halva squashbollar som gott budgetalternativ.

:lol:

Jag körde ett tag med Puckar. Senare bytte jag mot halva studsbollar. Liggunderlag har varit med.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-27 22:50

MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

... Vilket är ett väl så fullgott skäl!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 01:47

man kan alltså sammanfatta det så att det rör sig om ett "tweak" som de allra flesta här tycker är bra, även om knappt någon tror sig kunna höra skillnad med/utan dessa (med undantag för ett par stycken i den här tråden)
lite som en shakti-sten fast med akademiskt värde alltså

tror själv det är absolut möjligt att pricka in frånvaro/närvaro blint om det rör sig om ett väldigt flexibelt underlag högtalare (eller i extrerma fall, elektronik) står på, typ en riktigt ranglig bokhylla eller liknande

men är det verkligen ingen på detta kritiska forum som blindtestat dessa fötter?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 02:01

Koffe skrev:
MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.

... Vilket är ett väl så fullgott skäl!

Det tycker æven jag, i synnerhet om det dessutom inte handlar om många kronor att yvas om. Hade de kostat 5000 kr stycket så hade jag nog tyckt det varit mer motiverat med hårda bevis och fakta på att det både fungerar som påstått och gett klart hørbara skillnader.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 02:14

550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
(priset hämtat från sonic designs hemsida)
550 kronor är ändå värt 8-14 starköl, lite beroende på var man väljer att gå ut
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 02:16

Med risk för att rasera hela tråden, är inte 600 kr för mjuka fötter till synes vettigare än 1000kr för ett par spikes?

Jag ska försöka få tag på EMC-pyramider till mina högtalare :lol:
/J

Cygnus resurectum

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-28 03:17

boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?

Om vi sæger så hær.

Jag tycker att 550 kr før fyra tassar ær ett rætt kraftigt pris, i synnerhet då det enkelt uttryckt bara handlar om syntetploppar som antagligen ær rætt enkla att tillverka. I det læget så skulle jag definitivt vilja vara mer sæker på att dessa verkligen både funkar som det påstås och ger en klart hørbar skillnad på ljudet (och givetvis då till det bættre). Så i dteta fall hade jag absolut uppskattat om det fanns ett eller helst flera korrekta blindtester som styrker reknalmens påståenden.

Hade det dæremot handlat om stiliga svarvade fossingar i kanske olika metaller och/eller træslag som gav en riktigt lyxig utseende på min anlæggning, så skulle jag nog kunna køpa dem bara før det om jag hade lust. Skitsamma om de inte gjorde ett jota med ljudet.

Det kostar ju antagligen lite mer att få delar till sådana trevliga fossingar svarvade och fræsta, samt sen fixa till montering och slutfinnish på dem, æn att baka gummitrissor i form.... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:21

Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt

"Lagligt" bedrägeri... :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 09:27

boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?

Tja, kan man sälja stenar för tusentals kr som inte ger någon hörbar skillnad alls, lr andra suspekta tweaks så kan man nog köpa dessa med gott minne 8)
Sedan utesluter ju inte SD köpet en kasse öl heller :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 09:27

meanmachine skrev:
Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?

Det är väl inte så farligt, när det finns massor av annan ormolja som krängs till hutlösa priser till lättlurade hifinördar! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 09:35

Nefilim skrev:Det är väl inte så farligt, när det finns massor av annan ormolja som krängs till hutlösa priser till lättlurade hifinördar!

:lol: :lol:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:03

Jag tycker de fungerar utmärkt, eliminerar vibrationer. Ingen ormolja enligt mig. Sedan är de väl lite dyra kanske. De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem, åtminstone anledningen till att jag har dem.

Höra skillnad i blindtest? Absolut, men det beror ju helt på vilket underlag man annars skulle haft.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:07

JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem

De torde klara F/E test lika bra som Shakti... :lol: :lol:

Jag Röker för att Marlboroman rekommenderade ciggaretter. :lol: :lol:

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:12

meanmachine skrev:
JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem

De torde klara F/E test lika bra som Shakti... :lol: :lol:

Jag Röker för att Marlboroman rekommenderade ciggaretter. :lol: :lol:

Det är på det viset att stativplattan till piP är urskålad för just sd-fötter. Därför köper man dem samtidigt. 8)

MM: varför har du lågt förtroende för iö?
:roll:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:17

JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?

Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:19

meanmachine skrev:
Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?

Har du lågt förtroende för dem också menar du?
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 10:26

Litar du på alla som proklarmerar reklam för sin sak och sina ideal. Det vara kärnan. Alla har bra kunskap och alla har fullt med fel och brister så som ego, ideal, värderignar...Du svalde öppenbarligen att IÖ rekommenderat.. Det är väl OK men på detta forum får man skit om man säger att Marantz hemsida säger att ....... Men om IÖ rekommenderar är det ingen som ifrågasätter.Så jag tänkte att dpgör jag det. :)

hifiguru@spray.se

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 10:36

meanmachine skrev:Du svalde öppenbarligen att IÖ rekommenderat.. Det är väl OK men på detta forum får man skit om man säger att Marantz hemsida säger att ....... Men om IÖ rekommenderar är det ingen som ifrågasätter.Så jag tänkte att dpgör jag det. :)

Svalde? Ja och det smakade gott. :D
iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen, därför inger han förtroende. Men den störta anledningen var inte att han rekommenderade dem utan att de som sagt passade till plattan.

ingen som ifrågasätter?
Jo visst! Du, mayro, flint, jam och andra
Faktiskt.se=mobbarforum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 11:23

meanmachine skrev:

Vad gör att t.ex Micke Bladelius klassas som en s.k "storhet"?

Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt mediokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 12:11

Nefilim skrev:Vad gör att t.ex Micke Bladelius klassas som en s.k "storhet"?

Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt medjokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.

Skulle tro att betydligt fler anser LTS rekommenderade prylar är medijokra.. :lol: :lol: :lol:

THE SWEDISH STATEMENT.

Bild
Senast redigerad av meanmachine 2007-04-28 12:12, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 12:12

JeLe skrev:iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen

Hur är han komersiell då?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 12:23

JeLe skrev:
meanmachine skrev:Du svalde öppenbarligen att IÖ rekommenderat.. Det är väl OK men på detta forum får man skit om man säger att Marantz hemsida säger att ....... Men om IÖ rekommenderar är det ingen som ifrågasätter.Så jag tänkte att dpgör jag det. :)

Svalde? Ja och det smakade gott. :D
iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen, därför inger han förtroende. Men den störta anledningen var inte att han rekommenderade dem utan att de som sagt passade till plattan.

ingen som ifrågasätter?
Jo visst! Du, mayro, flint, jam och andra

Oj.. det var många av oss som ifrågasätter ALLA krängare LIKA konsekvent. 8O 8O 8O

Jag hade inte tänkt skriva här med blev ju ett exempel ändå här. Så därav inlägg..

Men kan väl skriva ett on topic då.

Jag tror jag KANSKE beroende på situation samt plats osv kunde via BT i ett känt system klara en BT med eller utan på högtalare..

Men som sagt. Då måste förutsättningarna också vara att just fotens egenskaper UTFÖR arbete så att säga..

Sedan hurvida det är förbättrande eller ej vet jag inte. Det får användaren avgöra..

men på plats där omstädigheterna gör att foten INTE gör arbete så kan jag ju av naturliga skäl då kanske inte höra det... :)

På rörmanicker och stärkare har jag hört skillnader däremot som jag borde ha ibland lätt klarat urskilja vid BT. Men ibland inte. Så samma som med burkarna så är förutsättningarna mer avgörande i mitt tycke och troende..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-04-28 12:56

meanmachine skrev:
JeLe skrev:iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen

Hur är han komersiell då?

Ja han har ju trotsallt en firma och säljer till privatpersoner.
(Låt oss glömma ino nu, inte en tråd till. Ja! Jag vet, jag är lite skyldig denna gång. :oops: )
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 13:11

Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt mediokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.

Håller med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 13:24

Subjektivisten skrev:Håller med.

Oväntat... :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 13:37

subjektivisten skrev:

Håller med.

Jag gillar inte heller bladdans grejor..

använder han SD foten tro. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 13:43

Tillbaka till trådämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 14:02

meanmachine skrev:

Är du säker på att det är ett bedräger? Det är hårda ord...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 14:07

meanmachine skrev:
Skulle tro att betydligt fler anser LTS rekommenderade prylar är medijokra.. :lol: :lol: :lol:
Hur blev vi involverade i ert jävla gnäbb?

Tillbaka till ämnet och redogör för vad du vet om SD-fötter, och varför de skulle vara bedrägliga. Har du läst på om produkten?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 16:45

Kaffekoppen skrev:Är du säker på att det är ett bedräger? Det är hårda ord...

Känsligt ämne. Det är inte mig emot men om du inte märkt detta så kallas många företag på detta forum för huckelkuckare... Bedragare och annat. Lite på plats att visa vart skåpet skall stå. Alla kommersiella eller ingen. 8O

Har du svårt att se skillnad.

ÄR det omrimligt att sälja saker för 500-600:- som dämpar lite? Ja om det är orimligt att sälja kabelkontakter för lika mycket..

Ormolja som ormolja. Men SD kanske är vetenskapligt bevisat ?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 16:48

Vart är SD kuddar ormolja? Det är ju redan bevisat att det fungerar.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 16:51

Färilafötter!

meanmachine skrev:

Ormolja som ormolja. Men SD kanske är vetenskapligt bevisat ?
klicka på ovanstående länk!! :wink:
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-28 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 16:52

Kaffekoppen skrev:Tillbaka till ämnet och redogör för vad du vet om SD-fötter, och varför de skulle vara bedrägliga. Har du läst på om produkten?

Fortfarande..

Frågan är om det virvlar upp känslor på nått vis. Du är ju annars så cool och lugn. Men du brukar vara väldigt talför om shakti, ERS, och annat som liknar tweaknivån som SD fötter är på. Ta i beaktning detta eftersom det handlar om total trovärdighet. 8O

Vad är det som gör vissa företag "lagliga" medan andra bara är bedragare?

Om du inte så det i mitt inlägg som du reagerade på så använder jag snuffar "" för att poängtera en viss resevation i mitt inlägg. Men du kanske i raseri inte kunde urskilja detta.

Du frå mer än gära betätta vad du tycker gör SD så fantastisk prisvärda.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 16:53

Subjetivisten skrev:Vart är SD kuddar ormolja? Det är ju redan bevisat att det fungerar.

Shakti är ockspå vetenskapligt bevisade. :lol: De har gjort många tester, Ers likadant. :lol:

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:02

meanmachine skrev:
Subjetivisten skrev:Vart är SD kuddar ormolja? Det är ju redan bevisat att det fungerar.

Shakti är ockspå vetenskapligt bevisade. :lol: De har gjort många tester, Ers likadant. :lol:

Igen!

Shaktistenar används tydligen till en massa annan hokuspokus! bl.a av knepiga kvinnor som använder livet till en massa trolleri! Ska tydligen göra underverk av det mesta!! :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 17:05

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Tillbaka till ämnet och redogör för vad du vet om SD-fötter, och varför de skulle vara bedrägliga. Har du läst på om produkten?

Fortfarande..

Frågan är om det virvlar upp känslor på nått vis. Du är ju annars så cool och lugn. Men du brukar vara väldigt talför om shakti, ERS, och annat som liknar tweaknivån som SD fötter är på. Ta i beaktning detta eftersom det handlar om total trovärdighet. 8O

Vad är det som gör vissa företag "lagliga" medan andra bara är bedragare?

Om du inte så det i mitt inlägg som du reagerade på så använder jag snuffar "" för att poängtera en viss resevation i mitt inlägg. Men du kanske i raseri inte kunde urskilja detta.

Du frå mer än gära betätta vad du tycker gör SD så fantastisk prisvärda.
Nä, jag har ingen aning om de är prisvärda eller inte i största allmänhet. Det är mycket pengar, det tycker jag med.

Skillnaden mellan bedragare och andra företag är väl om produkten har möjlighet att alls fungera. Det har inget med prisvärdhet att göra.

Personligen skulle jag kunna betalt det dubbla priset för dem, bara för den effekten det hade hos grannen (se tidigare i tråden).

Kanske blev mindre cool av att du för tusende gången (känns som om det inte finns nån enda på det) släpade in LTS i eran sandlådediskussion ni drar runt mellan trådarna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 17:13

SD hemsida skrev:Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.

Wow låter nästa som säljande reklmam precis som på vilken fabrikant av ormolja som helst... :lol: Jag morsäger mig inte att det fungerar men att vissa saker är bra eftersom någon eller några sagt detta. Men andra saker de duger minsann inte. Sektligt kusligt.

SD hemsida skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:

Hmm LTS..Då förstår jag att det är bra. :?
Inte för att det är nått fel med LTS utan de som följer efter anser att för dem är just LTS en stor auktoritet.
Speciellt eftersom denna auktoritet i ryggen bevis för funtionen kommer just efter dessa sågat alla konkurrenter som anveäder spikes efter som de tydligen inte fungerar. Bra jobbat. :lol:

Nåja nu är jag nog lite dum. Men det irriterar att man så kan såga andra medan man är lika dan själv.

"Basen tycks gå djupare ner, med ökad förmåga att följa melodier. Man kan nu spela mycket starkare utan att ljudet (läs oönskade resonanser) irriterar."

Ärligt. Vad är skillnaden mot dessa och liggunderlag, Stenar, Puckar, Spikes ellerl Liknande. Halva squashbollar. :roll: :?

hifiguru@spray.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:16

Jag förstår inte vad du har för avsikt med att vara medlem på detta forum meanmacine?? Ställa till bråk som det verkar!!

Eller slå rekord i antalet postade inlägg!!?? :roll:

(Snittposter 27,7/dag) = 27.7 * 365 = 10 110.5 :?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 17:20

Får man inte var lite undrandes för hur saker och ting fungerar?

Hur kan det komma sig att det är OK att såga vissa saket medan andra upphöjs fast de uppenbarligen gör samma funktion. :?:

Vad har det med bråk att göra. Jag vill veta hur saker och ting är och förhåller sig. Kanske bråkar som det ser ut men har för störta avsikt att få fram resultat och tyvätt är jag nog enn bulldozer till sätt.

Me nvar så säker att jag vill veta allt som går att veta om ljud och varför och sen är jag inte rädd för nått eller någon så jag efterföljer inget som jag inte är fullstängigt övertygad om och detta kan ju vara problematiskt. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 17:23

meanmachine skrev:
SD hemsida skrev:Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.

Wow låter nästa som säljande reklmam precis som på vilken fabrikant av ormolja som helst... :lol: Jag morsäger mig inte att det fungerar men att vissa saker är bra eftersom någon eller några sagt detta. Men andra saker de duger minsann inte. Sektligt kusligt.

SD hemsida skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:

Inte för att det är nått fel med LTS utan de som följer efter anser att för dem är just LTS en stor auktoritet.
Speciellt eftersom denna auktoritet i ryggen bevis för funtionen kommer just efter dessa sågat alla konkurrenter som anveäder spikes efter som de tydligen inte fungerar. Bra jobbat. :lol:

Nåja nu är jag nog lite dum. Men det irriterar att man så kan såga andra medan man är lika dan själv.

"Basen tycks gå djupare ner, med ökad förmåga att följa melodier. Man kan nu spela mycket starkare utan att ljudet (läs oönskade resonanser) irriterar."

Ärligt. Vad är skillnaden mot dessa och liggunderlag, Stenar, Puckar, Spikes ellerl Liknande. Halva squashbollar. :roll: :?

:lol: :lol: :lol: :lol:

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-28 17:24

Sd-fötter. Rent teoretiskt verkar de vara rätt bra, isolerar högtalaren från underlaget och mindre ljud fortplantar sig vidare till golvet vilket kan tyckas vara fint. Själva högtalaren vibrerar mindre (har provat själv!) vilket också verkar bra. Japp, jag har ett par själv. Men skulle nog kunna klara mig bra utan också. :)
Om det låter bättre? Svårt att säga, men dom har fått vara kvar trots sin pippigula färg. :wink:
Senast redigerad av niclas 2007-04-28 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 17:26

meanmachine skrev:Får man inte var lite undrandes för hur saker och ting fungerar?

Du verkar ju inte alls intresserad att veta när folk tar sig tid och skriver och förklarar för dig.

Shaktistenar har inte visat sig funkat i något vetenskpligt test jag sett. 8)
Senast redigerad av subjektivisten 2007-04-28 17:31, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:26

meanmachine skrev:

Skillnaden är att det är prisvärt mot t.ex Transpirationskablar för flera hundratusen! Även annat svindyrt skräp som t.ex shaktistones, Cd-spelare för 20 000:- plus osv....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 17:32

meanmachine skrev:

Jo, de är långtidsstabila tillskillnad från liggunderlaget som med tiden pressas ihop och förlorar effekten. De andra alterativen har inte den typen av funktion som SD-foten erbjuder.

Sedan att det står massa säljsnack är en annan sak. De är oavsett det en produkt som har fysikaliska möjligheter att fungera tillfredställande.

En prudukt LTS anser det vara värt att titta på. Det innebär inte att vi tycker alla borda ha dem. Det måste var och en utröna själv.

Därför skrev jag att de gjorde nytta hos grannen - för det vet jag ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 17:34

Inget ormolja detta.

SD fötter
Bild

Spikes
Bild

8)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:47

Så sant så subjektivisten! Word!! :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 17:49

/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-28 17:49

Mina SD-fötter gör nytta hos min granne precis på samma sätt som Kaffekoppens. Efterssom jag bor i ett en fastighet byggd under 1800-talet är golven lätt svajiga där ljud lätt fortplantar sig ner till grannen.
Även saker på hyllor slutade att vibrera vid hög volym efter det att jag ställt högtalarna på SD-fötter.

Min väsnande digitalmottagare med inbyggd hårddisk blev betydligt tystare då jag isolerade den från TV-bänken med SD-fötter.

Båda åtgärderna är mycket lätt att påvisa i ett före/eftertest :)
//Anders

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 17:56

Nefilim skrev:
meanmachine skrev:

Skillnaden är att det är prisvärt mot t.ex Transpirationskablar för flera hundratusen! Även annat svindyrt skräp som t.ex shaktistones, Cd-spelare för 20 000:- plus osv....

vem talar om transpirationskablar för flera hundra tusen och annat svindyrt enligt din åsikt "skräp"....vem och var..? Du tar ofta ja alltid upp detta som argumentationsjämförelse.. och jag ser aldrig vem som tar upp dina exempel du jämför med.. Jag tror aldrig jag sett det ens här..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-28 18:02

Bild
Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:06

Är de också viktanpassade, dvs olika styvhet på fjädern beroende på vilken belastning de är avsedda för? Alltså går de att berställa i olika viktintervaller?

Vad är priset på ett fyrpack?

SD-fötter må en del tycka är läckra i sina olika färger, men jag förstår dem som gömmer dem i olika konstruktioner, såsom Pingvinlakris har gjort, då de blir osynliga...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 18:07

FBK skrev:[Bild]
Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter :wink:

Nyfiken, hur är de bättre? Förutom det elementära att de är ställ- och låsbara.
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:08

Finns inga fjädrar i ovan fötter..Det är inget annat än spikes integrerade med spikesskydd och något mjukt mot golvet under. (Valfritt)
Ej viktsanpassade!

Låsbara är de. Har provat och..Tja vete f-n om de tillför eller tar bort något.. :? Dyra, ca 800:- till ett par högt.
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-28 18:12, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:11

Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..
Vad är det för fjädringsmekanism jag tycker mig sse då?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:12

Kaffekoppen skrev:

Det kallas för gängor! :D :wink:

(Möjligt att du har rätt och jag fel, men de som jag fick möjlighet att prova hade inga fjädrar!)
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-28 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:13

Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..Det är inget annat än spikes integrerade med spikesskydd och något mjukt mot golvet under. (Valfritt)
Ej viktsanpassade!

Låsbara är de. Har provat och..Tja vete f-n om de tillför eller tar bort något.. :? Dyra, ca 800:- till ett par högt.
Jaha.. trodde i min enfald att det var ett alternativ som fungerade efter samma fysikaliska princip. My bad!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:15

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det kallas för gängor! :D :wink:
:oops: :oops:

Jo, jag var som sagt inne på att det skulle föreslås något som fungerade på samma fysikaliska vis.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:16

Bild

Ormolja? Tja, bedöm själv! :?

Superspikes
Senast redigerad av Nefilim 2007-04-28 18:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 18:17

Kaffekoppen skrev:Jo, jag var som sagt inne på att det skulle föreslås något som fungerade på samma fysikaliska vis.

Saken med SD-fötter är väl att de inte bara fjädrar utan även dämpar. Eventuella fjädrar skulle tillåta att objektet hamnar i resonans tex.
/J

Cygnus resurectum

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:29

Jo... men om resonansen är vid 5hz... ?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 18:29

här är nåt liknande FBK.. Fast det var makalöst svårt att fota dom I förpackningen..

Bild

försökte med mer närbild också.. Men ändå lite knepigt att se tyvärr... :cry:

Bild

Dessa kan man ju ha vid egna DIYbyggen också som synes...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 18:32

sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt
det som är intressant är ju om skillnaden är akademisk eller om det faktiskt rör sig om en hörbar förbättring
normalt brukar ju blindtest vara standard för att utröna sådana frågor, så min nyfikenhet rör mest varför det verkar finnas få eller inga dokumenterade blindtest på denna produkt, som ju ändå så många här betalat pengar för?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:35

boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt

SD-fötterna är seriösa! Hoppas Paa på detta forum ger sig till känna i frågan..
Respekterade högtalarkonstruktörer som Reidar Persson (Respons) samt IÖ rekommenderar ju dessa "fötter"!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 18:44

ja, fast det är ju fullkomligt ointressant

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:45

boyafraid skrev:ja, fast det är ju fullkomligt ointressant

Varför då?? N♦är det blir en hörbar förbättring?? (OO eller inte)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 18:47

du menar att det blir en hörbar förbättring av att någon rekommenderar en produkt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 18:52

Vem som rekommenderar dem är ju rätt betydelselöst om man själv inte märker någon förbättring ;)

Det finns ju tillverkare som rekommenderar de mest fantasifulla produkterna, även sådanna som gör väldigt fina produkter.

Jag vet inte om det finns några tester gjorda på dem.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 18:53

Finns folk som rekommenderar spikes med.....
/J

Cygnus resurectum

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 18:53

boyafraid skrev:du menar att det blir en hörbar förbättring av att någon rekommenderar en produkt?

Nej det menar jag inte! Men mina, och andras erfarenheter visar på att Färilafötterna är bra! Dessutom är det väl inte helt fel att respekterade högttillverkare rekommenderar dem!?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-28 18:58

Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:02

matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?

Är inte Ino och Respons genomtänkta högtalare??? 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 19:04

matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Tja, du menar att de bara skulle gynna ogenomtänkta högtalare?

Det är mer en fysikalisk princip det handlar om. Hur stor effekt man anser sig uppleva måste man ta stälning till själv. Jag har upplevt stor förbättring med dem placerade hos grannen - huruvidaa de upplevt att ljudet bli bätre när inte bokgyllan vibrerar med vet jag inte, det har jag inte frågat om.

Principen fungerat alltså oavsett hur genomtänkt en högtalare är. Alla högtalare rör på sig och möter omgivande ytor. Det handlar bara om hur stor effekt man upplever av att dämpa/hindra den fysikaliska överföringen av energi. En del kanske märker av det mycket, andra inte alls - jag vet inte.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 19:05

Nefilim skrev:

Han pratar nog rätt generellt nu. Varför reagerar du så hårt?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:09

Kaffekoppen skrev:
Nefilim skrev:

Jag reager inte hårt!! jag reagerar bara på hur man kan ifrågasätta om Ino Audio och Respons Loadspeakers inte är genomtänkta??? :?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-28 19:15

Nefilim skrev:
Kaffekoppen skrev:
Nefilim skrev:

Jag reager inte hårt!! jag reagerar bara på hur man kan ifrågasätta om Ino Audio och Respons Loadspeakers inte är genomtänkta??? :?

Jag ifrågasätter inte alls om dom är genomtänkta, jag vet tom att dom är mycket genomtänkta... Det finns många genomtänkta och genomarbetade högtalardesigner därute som trots detta gemensamma kan vara kreationer utifrån vidt skilda filosofier... Frågan är om SD fötter gynnar "alla" minst någorlunda genomtänkta högtalare och bättre?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-28 19:21

Även välkonstruerade högtalare kan ha tillverkare som anser att deras produkter ytterliggare förbättras av en produkt, SD-foten.

Men frågan var om SD-foten mest gör nytta hos mindre välkonstruerade högtalare och till det är svaret nej. Det finns ingen koppling till det.

Om SD-foten gynnar dina högtalare eller inte har inget med om de är välkonstruerade eller inte att göra, även om extrenmt tunga (låg resonansfrekvens) eller dubbelbyggda (viskoelastiska lager i låda) möjligen skulle kunna minska effekten av en SD-fot, men jag är inte alls säker. Det beror på..

Som oftast finns inga generella svar, utan man gör bäst i att prova själv.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 19:51

FBK skrev:Bild

Har dessa, rena skräpet enligt mig. Pengar i sjön :cry:

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 19:52

menar du att de hörbart försämrar ljudet?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:53

boyafraid skrev:menar du att de hörbart försämrar ljudet?

Håller med subjektivisten. De tillför iaf inget!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 20:03

precis som du i den här tråden då

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 20:03

boyafraid skrev:precis som du i den här tråden då

Tack!

Och vad har du tillfört då??

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 20:06

du kanske missade vem som startade tråden och vad tråden avsåg utröna?
försvinn nu

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 20:08

boyafraid skrev:du kanske missade vem som startade tråden och vad tråden avsåg utröna?
försvinn nu

Så det innebär att alla som har synpunkter ska försvinna? vad blir det för diskussioner då? :?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-28 20:12

boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt
det som är intressant är ju om skillnaden är akademisk eller om det faktiskt rör sig om en hörbar förbättring
normalt brukar ju blindtest vara standard för att utröna sådana frågor, så min nyfikenhet rör mest varför det verkar finnas få eller inga dokumenterade blindtest på denna produkt, som ju ändå så många här betalat pengar för?

Lite kul att se inkonsekvensen när det gäller krav på blindtest...

Kan det ha något att göra med från vilket håll rekommendationerna kommer, månne?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 20:13

nefilim- var såg du mig be alla med synpunkter att försvinna?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 20:14

Lust skrev:Lite kul att se inkonsekvensen när det gäller krav på blindtest...

Kan det ha något att göra med från vilket håll rekommendationerna kommer, månne?

spot on!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 20:19

Lust skrev:Lite kul att se inkonsekvensen när det gäller krav på blindtest...

:?:

Jag har inte sett någon skriva något om öppet A/B och haksläpp...
Senast redigerad av tvett 2007-04-28 20:22, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 20:22

boyafraid, Exakt vad vill du ha reda på? :?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 20:29

subjektivisten skrev:boyafraid, Exakt vad vill du ha reda på? :?

precis som framgår i första inlägget, en undran om det gjorts blindtester med berörda produkt, och om inte varför den ändå är accepterad som ett "tweak"
eller menade du med min fråga om dina superspikes?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-28 20:33

boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt det som är intressant är ju om skillnaden är akademisk eller om det faktiskt rör sig om en hörbar förbättring

Jag håller med. Om det inte har testat och dokumenterats så borde det göras. Inte minst för leverantörernas skull. Men de kostade väl inte mer än 500:-? Det är väl bara att köpa en uppsättning och prova, testa och dokumentera?

Om det är skit så bitchar du på vartenda forum på hela internet. :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 20:37

boyafraid skrev:precis som framgår i första inlägget, en undran om det gjorts blindtester med berörda produkt, och om inte varför den ändå är accepterad som ett "tweak"
eller menade du med min fråga om dina superspikes?

Det finns ju redan mätningar som visar exakt vad som händer. Sen vet jag inte hur det är med blindtester av SD fötter, det blir ju problem att kunna växla snabbt och utan att veta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-04-28 20:54

Jag tänker som vanligt här på forumet inte kommentera åsikterna om div fötter, men vill trots allt korrigera missuppfattningen från vissa här i diskussionen att priserna skulle gälla för fyra stycken, när det i verkligheten gäller för åtta SD-fötter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-28 21:02

paa skrev:Jag tänker som vanligt här på forumet inte kommentera åsikterna om div fötter, men vill trots allt korrigera missuppfattningen från vissa här i diskussionen att priserna skulle gälla för fyra stycken, när det i verkligheten gäller för åtta SD-fötter.

Går det att hitta lite mer info om förhållandena kring mätningarna som LTS gjort med dina fötter? Vilket ljudtryck, vilka högtalare, vilka fötter, vilket underlag etc.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-28 21:02

Jag har ett vagt minne om en synpunkt att högtalarna, åtminstone golvmodeller, står bäst på en matta. Denna synpunkt kom just från "ett visst håll"

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-04-28 21:32

Underhållande tråd!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-28 21:48

Självklart! Varför skulle annars Carlssonhögtalare ha det som ett option?!
8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:50

Subjetivisten skrev:Inget ormolja detta.

Det var ju jättefina bilder men vad säger de i den verkligheten. Du brukar ju vara dem som mest av alla vänder dig emot säljsnack och fina bilder. Jag är chockad.

:?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:13

Har du ens läst länken? Vad jag vet så har Öhman varit med och testa dom. Kan du visa att dom har fel? Eftersom du verkar ha någon form av tvivel.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:16

och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:18

boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet

Sök, finns redan tråd om detta här och om hur hörbart det är.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:22

jag hittar inget om blindtest av sd-fötter
du kan väl länka?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:27

boyafraid skrev:jag hittar inget om blindtest av sd-fötter
du kan väl länka?

Läste du igenom tråden? Sen vet jag inte om det var via blindtester man skrev om lr inte. Känns mer som du letar bråk tyvärr.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-28 22:29

Det är väl Mayro som brukar anklagas för att undvika att svara på svåra frågor av vissa.. :wink:

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 22:31

subjektivisten skrev:Läste du igenom tråden? Sen vet jag inte om det var via blindtester man skrev om lr inte. Känns mer som du letar bråk tyvärr.

letar bråk? nej, jag letar fortfarande efter tråden du pratar om

niclas

Inläggav niclas » 2007-04-28 22:31

subjektivisten skrev:
boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet

Orkar inte leta upp tråden men undrar ändå.. :) Är inte dessa sd-fötter ganska system (rum +högtalare)-beroende för hur hörbara förändringen blir? Jag är tveksam om jag skulle pricka rätt på mina sd-fötter, men jag har dom ändå pga att jag inte vill leda ljud genom väggar och golv mer än nödvändigt. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 22:39

patrikf skrev:Det är väl Mayro som brukar anklagas för att undvika att svara på svåra frågor av vissa.. :wink:

Jo men det är ju då jag ger svar som dessa inte klarar av att förstå.. Jag har då flera ggr försökt få dom att förstå via att svara tydligt o klart hur jag menar samt tänker..

Denna personen du refererar till försöker inte ens .. Så aningen olika är det ju trotts allt :lol:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-28 22:40

Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.

Sug på den ni! :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 23:24

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1381

2. Jag har specificerat att man bör sträva efter en kvot mellan membranvikt och lådvikt om minst 400-500 ggr, gärna 1000 ggr. Så jag gissar att den uppgiften kommer från mig. Fast en basmodul kan faktiskt få ha sämre kvot än en fullregisterhögtalare! Det låter kanske ologiskt, men jag hoppas att alla skall förstå varför efter att ha läst igenom detta inläggs PS...

3. Nej, högtalaren rör sig typiskt INTE mindre i basområdet när den står på spikfötter. Det är fel. Tvärtom rör den sig typiskt mycket mer! Det är lätt att känna detta om man lägger fingrarna på högtalaren. Det handlar inte bara om att "vibrationer minskar med mjuka fötter, men rörelserna i basområdet ökar". Nej - alla rörelser minskar, även de lågfrekventa.
(Möjligen med undantag av rörelser långt under 20 Hz, men vilken musik innehåller BARA signaler under 20 Hz? i själva verket är musik till 99,9% signaler över 20 Hz.)

Detta med olika sorters fötters vara eller icke vara kan antagligen förklaras 1000 ggr utan att alla är på det klara med att det är på det viset det är, och vad det beror på - det vill säga begriper hur det fungerar.

Så är det ju med komplicerade frågor. De är svåra att förstå.

Olika människor har olika världsbild och vissa förklaringar är solklara för vissa, medan de är helt obegripliga för andra, som därför väljer att "tro vad de vill", snarare än att var agnostiska.

Förstår man inte ett resonemang är det ju inte heller lätt att bedöma om det finns skäl att tro på det. Därför försöker jag i de fallen att istället hänvisa till mätningar på verkliga högtalares rörelser, för det kan väl ändå ingen invända emot? Om man visat att rörelserna är större när högtalren står på spikar kan väl ändå ingen "välja att tro" att de trots allt är mindre? Har jag tänkt...

Men då väljer vissa att "tro" att det inte kan vara korrekta mätningar, eftersom resultatet strider mot deras övertygelse. Så då hänvisar jag till enkla experiment istället, och hoppas att det skall göra susen! Men vissa gör inte experimenten (eftersom de redan "vet" att det inte kommer att bli som man påstått?). Vissa andra gör experimenten, och konstaterar att det faktiskt rör sig mera med spikfötter, men dra då slutsatsen att det skall tolkas som att det kanske inte är så viktigt att högtalaren står stilla! Spikfötter är tydligen bättre på något annat sätt då!

Nåväl, man skall inte låta sig nedslås!

Jag gör nu ett nytt försökt att förklara, och denna gång skippar jag alla överföringsfunktionsformler (som ju ändå inte hjälper den att förstå, som inte är insatt i fysik i allmänhet och dynamisk mekanik i synnerhet).

Min i det följande levererade förklaring är en steg-för-steg-resa i tiden, med bara mycket enkla och fundamentala formler som alla kan begripa. Så jag hoppas att alla som vill skall kunna hänga med i händelseförloppet.

Tänk er detta:
En musiksignal anländer högtalaren, i form av ett ljud som låter PUFF! Denna insignal skapar en kraft som får basmembranet att röra sig utåt, för att strax därefter stanna och till sist återgå till sin originalposition. Så långt är jag säker på att alla hänger med.

Nu undrar man - vad händer med lådans rörelser?

Det första som händer är att membranets framåtpuffande startar som en acceleration, och en sådan måste ta spjärn i något, nämligen lådan.

Låt säga att accelerationen är X. Kraften bakåt blir då F=mX, där m är membranmassan. Accelerationen av lådan bakåt blir då A=F/M där M är lådmassan. Förhållandet mellan A och X är samma som förhållandet mellan m och M. Så långt bara självklarheter.

Men motkraften från spikarna då?, invänder då säkert någon. Och det är här som det viktiga kommer: Motkraften från spikarna är i regel nästan FÖRSUMBAR under det inledande förloppet när lådan "börjar vippa". Spikarna förmår i regel inte att motverka lådans reaktionskraftsrörelse signifikant!

Vad beror detta på? Jo, att spikarna (trots att de upplevs som styva när man lägger handen på högtalaren) är hur muka (=mjuka) som helst när man passerat (>) resonansfrekvensen, som i regel hamnar någonstans mitt i djupbasområdet.

Låt oss räkna på detta. (Inte vara oroliga; detta är enkla samband som ingen behöver bli avskräckt av).

En typisk fjädringsstyvhet (räknad i baselementpunkten) för horisonell rörelse med spikfötter beror lite på både spikarnas och golvets egenskaper, men kan antas vara ungefär 100 000 N/m.

Det låter högt och styvt va? Kan uttryckas 100 kg/cm om man uttrycker sig illa. Det är ofantligt mycket styvare än mjukfötter, typiskt kanske 500 ggr.

Nu tänker vi oss att vi laddar på med en rejäl PUFF-transient, säg 16 volt under 10 ms. Därefter vänder signalen således att membranet stoppas. Efter 20 ms står membranet stilla. (Till alla högtalarkonstruktörer ber jag om ursäkt för förenklingarna såhär långt, jag gillar egentligen inte att förenkla, men de är nog relevanta här för att göra resonemanget gripbart för de flesta.)

Nåväl, lite förenklat kan vi säga att inspänningen leder till 2 ampere genom talspolen, vilket kanske blir kanske 20 newton som accelererar membranet. Membranet väger 20 gram vilket ger en acceleration om 1000 m/s^2. Detta återverkar även på lådan, som väger säg 20 kg, som en acceleration om 1 m/s^2. Inte oväntat precis 1000 ggr mindre än membranets acceleration.

Hur långt kommer då lådan?

Här skippar jag för enkelhetsskull alla formler och berättar att lådhastigheten efter 10 ms nått upp till 10 millisekunder/meter, och att medelhastigheten är halva, 0,005 m/s, vilket inräknat membraninstanningen verkar under 20 ms. Läget på lådan ändrar sig då 0,05 mm under accelerationen och ytterligare lika långt vidare innan membranet stannar i ytterläget. Men låt oss koncentrera oss på accelerationsfasen:

Multiplicerar vi denna förflyttning med spikfjädringen får vi en kraft om 5 newton. Efter halva tiden var den bara 2,5 newton, och i starten var den noll. Detta är alltså den "motkraft" från spikfötterna som verkar, mest alldeles i slutet av rörelsen. Observera då att tröghetskraften från lådan under samma tid var 20 newton!

Nåväl, så här långt i resonemanget verkar det som om skillnaden mellan mjuka fötter (där motkraften från fötterna är mycket, mycket nära noll) och spikfötter (där den är ganska låg) är försumbar, men det finns en signifikant skillnad:

När lådan vickats i ena riktningen börjar spikfotshögtalaren på grund av kraften från spikarna att accelerera lådan i den andra riktningen!

Eftersom dämpningen är låg kommer den därför att vicka över i princip lika långt i andra riktningen, och sedan vända tillbaka igen och lådan vickar bakåt igen, o s v... Denna frekvens (horisontella resonansfrekvensen) hamnar i regel i basområdet och kommer att vara exiterad jämt och ständigt av musiksignalen.

Ju närmare man träffar resonansfrekvensen, desto värre kommer lådan att vicka. Och den inte bara att vickar signalproportionellt, utan dessutom vickar den mer och mer ju längre insignalen verkar. Det är inte ovanligt att man kan notera tio- eller till och med tjugofaldigt större rörelser JUST I BASREGISTRET på högtalare som står på spikfötter.

Så var det med det!

Vh, Ing. Öhman

Trevlig läsning 8)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 23:34

ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 23:37

boyafraid skrev:ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades

Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-28 23:42

nej, tråden utgår mig veterligen från en fråga, inte en begäran

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 01:54

niclas skrev:
subjektivisten skrev:

Orkar inte leta upp tråden men undrar ändå.. :) Är inte dessa sd-fötter ganska system (rum +högtalare)-beroende för hur hörbara förändringen blir? Jag är tveksam om jag skulle pricka rätt på mina sd-fötter, men jag har dom ändå pga att jag inte vill leda ljud genom väggar och golv mer än nödvändigt. 8)
Samma här.. har faktiskt inte ens funderat om de tillför något ljudmässigt, iallafall inte så seriöst att jag orkat blindtesta själv.

Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.

Är intresset riktigt stort så kan jag fråga mig runt lite, men skicka ett PM isåfall så jag inte glömmer det..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:10

Vee Eight skrev:Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.

Sug på den ni!

Om man använder någolunda sunt förnuft kan man komar på smarta lösningar som inte är dyra och fungerar hur bra som helst.
Detta är min melodi. Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 09:31

meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Döda resonanserna med en betongplatta?

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad. ;)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 09:33

Kaffekoppen skrev:Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.

Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-29 09:40

Naqref™ skrev:
meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna... :D

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad. ;)

Har man ett trägolv eller annat svajjigt underlag så kan en beongplatta vara helt rätt att ta till oavsett om man använder spikes eller SD fötter

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 09:41

Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.

Fungerar skitbra. Betonghögtalare ? :wink:
Marmorplatta på och eller under vinylspelare. :wink:

Kommer inget ljuf som fortplantar sig i golvet. Enkelt test. Lägg örat till golver just brevid högtalaren för och efter.. F/E test. Klarar perfa. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-29 09:47

Det största problemet med att vibrationsdämpa med betong är nog om man inte är ensamstående.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 09:47

Naqref™ skrev:

Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2007-04-29 10:03

dimitri skrev:
Naqref™ skrev:

Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.

Är kvinnan i fråga tillräckligt tung? Om inte så har jag sett att man sätta sandfyllda saker på toppen. :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-29 10:16

Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.

Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 10:22

Koffe skrev:

Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?

Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-29 10:32

subjektivisten skrev:Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?

Det är väl inte så konstigt... Om många av forumet deltagare använder en specifik produkt - att fråga -"På vilken grund gör de detta"? Finns det stöd för att detta fungerar i verkliga världen, ie är hörbart i bildtester - eller om forum medlemmarna är offer för smart marknadsföring?

Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Bild
Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 10:33

Fast just de bilderna kommer väl från det test som LTS gjorde, eller?

Edit: Justdet. Det står ju som text precis vid bilderna;
"The Swedish audio society "Ljudtekniska Sällskapet" has taken measurements that show that a loudspeaker standing on a soft spring moves less from music than if put on hard feet. They also found that spikes contribute both measurable and audible distortion:"

Härifrån:
http://sonicdesign.se/sdfeet.html

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 10:39

Bild

Plastas in i valfri polyetenkulör. Garanterar dämpa alla vibrationer som kan uppkomma från hZ och uppåt. Rekommenderas av Audiofilskolan, dock ej av astma och allergiförbundet. 8)

Cd,vinylspelare,dvd och förstärnare placeras upper på dessa och ljudet kommer att bli större, mer svärta, djupare och mer detaljerat. 8)

1500:- per st. + frakt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 10:40

Koffe skrev:Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.

:mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:10

MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt . :lol: :lol:

men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. :cry: ... Obefintlig är rätt benämnande..

Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..

Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..

Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 11:13

Mayro skrev:MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .

men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..

Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..

Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....

Du har en skön stil och har du rätt i detta är det fruktansärt allvarligt..
Väntat med spänning på vad andra har att säga i saken .

Bra inlägg... Mycket bra.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:13

Nu skall jag ut i solen. Samt meka lite Saab ..

Hörs ...

Mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2007-04-29 11:18

Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.

SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:21

Ranefjord skrev:Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.

SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.

gör jag gärna.. men DÅ för 33 år sedan så såg det ut som jag skriver..Då kunde dom inte lira bas..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 11:24

MM
Är det rätt? Ja jag var ju där liksom för 33 år sedan redan.... . sedan är det bara för dom ej så erfarna att faktiskt titta på LTS historia så ser man tydligt hur LTS som förening följer den tidens ledning som är samt dom företagen som finns i anslutning till föreningen.. Inget svår grej direkt att se om man har sådana egenskaper att man klarar att se samanhang i en större lång tids bild..

Detta är ALLTID en av dom saker långa tider ger möjlighet till. man kan följa tydligt HUR saker gått till i efterhand och därmed se hur det går i tiden samt tills dagens bild...

Och här finns en lång historia som tydligt visar hur det sett ut över tid...

Men NU måste jag ut.. besiktningen väntar inte tyvärr.... Dom vill se en reparerad Saab nästa gång om nån dag eller vecka max.. vädret tillåter ju mek nu...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 11:29

FBK skrev:

Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter

Har dessa, rena skräpet enligt mig. Pengar i sjön

Vad förvånad jag blir över detta svar :lol: Hur många olika högtalare har du testat med dessa fötter? Jag och en kompis som har haft en massa olika högtalare har testat dessa fötter på alla modeller som vi har haft och basåtergivningen har nästan alltid blivit bättre med dessa fötter jämfört mot orginal spikes, men som någon påpekade så är de ju inte testade och rekomenderade av LTS och därmed inte bra :? :lol:

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 11:36

Naqref™ skrev:
Koffe skrev:

Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.

P a a borde väl ha mer info i frågan?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 11:38

Mayro:

Håller med om hur Carlsson var för 33 år sedan. Utan tvekan. Men som Ranefjord skriver; det har hänt mkt sedan dess.

Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner. :twisted:

*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 11:42

Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner. :twisted:

*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.

Nja. SD-fötterna fanns inte då. Däremot leverades de med golvlistdekorationerna OA50.2 och OA52.2.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 11:44

FBK skrev:... men som någon påpekade så är de ju inte testade och rekomenderade av LTS och därmed inte bra :? :lol:

Varför skriver du så?

Var det inte du som var trött på tjyvnyp hela tiden??

Jag blir iallafall trött på att du skriver osanningar om att allt som inte är testat av LTS skulle vara dåligt. Det har LTS aldrig sagt, och du ljuger nu.

Berätta nu varför du sprider lögner, om det inte är för att du hoppas bli uppfattad som cool eller nått annat bland dem som retar sig på LTS.

Ditt inlägg har inget konstruktivt innehåll alls. Du har inte ens berättat på vilket sätt basåtergivningen blir bättre, eller om du provat med något annat som kontrollobjekt. Det skulle vara intressant att veta, tex gamla apelsiner eller använda hockeypuckar.

Men mest intressant skulle vara om du slutade skriva medvetet provokativa inlägg som avslutas med :lol: som extra utryck för att "haha nu fick ni er igen - jag skiter i om jag hittar på för detta inlägg är bara menat att ratas"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 11:45

Lust skrev:
Naqref™ skrev:
Koffe skrev:

Gissningsvis men han har ju samma strategi som jag att inte diskutera sina egna prylar så vi lär inte se något svar på den frågan här direkt från honom.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 11:46

meanmachine skrev:
Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?

Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.

Fungerar skitbra. Betonghögtalare ? :wink:
Marmorplatta på och eller under vinylspelare. :wink:

Kommer inget ljuf som fortplantar sig i golvet. Enkelt test. Lägg örat till golver just brevid högtalaren för och efter.. F/E test. Klarar perfa. :wink:
Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-29 11:46

Naqref™ skrev:
Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner. :twisted:

Nja. SD-fötterna fanns inte då. Däremot leverades de med golvlistdekorationerna OA50.2 och OA52.2.

Ändrar ju inte faktumet att de är veckoslutskonstruktioner. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 11:48

Mayro skrev:... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. :cry: ... Obefintlig är rätt benämnande..

Det var också mitt intryck under mina glada ungdomsdagar och även långt senare. Carlssonlådorna hade ju ingen bas. Men, på 70-talet var idealet ofta en ganska bastung återgivning, Celestion Ditton 25, JBL, AR... Mycken och mjuk bas var det. Sonab OA5 lät iofs hyggligt men då helst tillsammans med rörförstärkare. Det kunde stundtals vara magiskt.

Men jag hoppade aldrig på Carlsson-tåget, trots den skickliga marknadsföringen och den fina designen.

Men idag är det annorlunda. Ett par OA58 till exempel är minst lika välbalanserade som andra bra högtalare och har en anständig bas också. Det gäller i viss mån 50-serien också.

Men däremot har det alltid (nästan) kommit ut musik i form av spelglädje och engagemang. Det låter oftast vädigt trevligt och äkta trots den ibland lite ljusa klangen.

I motsats till dipoler dipoler (elektrostater). Dom är oftast bedövanda vackra i sin återgivning, rent, snyggt och utsträckt. Men tråkiga.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 11:51

Vee-Eight skrev:Ändrar ju inte faktumet att de är veckoslutskonstruktioner. :wink:

Förvisso men det invände jag ju inte emot heller. ;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 11:51

Kom på att jag använt mig av sådana här på ett par stora horn jag byggde en gång i tiden:

Bild

Finns i följande färger:

grå, grå, grå, grå och grå.

One size fits all
Senast redigerad av Lust 2007-04-29 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 12:00

Naqref™ skrev:
Lust skrev:
Naqref™ skrev:
Koffe skrev:

Gissningsvis men han har ju samma strategi som jag att inte diskutera sina egna prylar så vi lär inte se något svar på den frågan här direkt från honom.

Strategi att inte diskutera egna produkter förstår jag, men tycker det handlar om ren upplysning. Och PAA har ju redan upplyst oss en gång tidigare genom att korrigera en felaktig prisuppgift.

Rätt selektiv strategi i så fall...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:02

Fråga honom direkt istället för att insinuera. Om jag varit inblandad tillverkare så hade det enda som hindrat mig från at skriva varit just att ge tusan i att läsa tråden :)

Skicka ett PM!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-29 12:09

Jag insinuerar inget, jag frågar bara - och PAA är bevisligen inte som du tydligen skulle ha varit.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:12

Kan ju ha resonerat så efter inlägget. Utgå från det. Det är bättre än att utgå från selektivitet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 12:21

Kaffekoppen skrev:Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?

I teorin kanske. Det fungerar perfekt. Testa någon gång. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 12:22

Lust skrev:Finns i följande färger:

grå, grå, grå, grå och grå.

One size fits all

:mrgreen:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:33

meanmachine skrev:
Kaffekoppen skrev:Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?

I teorin kanske. Det fungerar perfekt. Testa någon gång. :wink:
haha... vad tror du om mig :) Klart jag släpat in betongklossar, jag har tom gjutit egna som fundament till högtalare jag byggt, men jag har då bultat fast fundamentet med högtalaren för att öka dess massa och få låg tyngdpunkt.

Du pratar med en DIY-kille ;)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 16:15

Varför skriver du så?

Jag blir iallafall trött på att du skriver osanningar om att allt som inte är testat av LTS skulle vara dåligt. Det har LTS aldrig sagt, och du ljuger nu.

Berätta nu varför du sprider lögner, om det inte är för att du hoppas bli uppfattad som cool eller nått annat bland dem som retar sig på LTS.

Ditt inlägg har inget konstruktivt innehåll alls. Du har inte ens berättat på vilket sätt basåtergivningen blir bättre, eller om du provat med något annat som kontrollobjekt. Det skulle vara intressant att veta, tex gamla apelsiner eller använda hockeypuckar.

Men mest intressant skulle vara om du slutade skriva medvetet provokativa inlägg som avslutas med som extra utryck för att "haha nu fick ni er igen - jag skiter i om jag hittar på för detta inlägg är bara menat att ratas"

Ojdå... :o olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet. Sedan så sprider jag inga lögner alls 8O Utan jag skriver detta därför att det har blivit mycket så att om saker inte har testats av LTS eller har bevisats på olika sätt att en sak verkligen påverkar något så är det skit och okej att häckla så mycket det bara går. Sedan om någon eller några skriver att de tycker att en pryl funkar så är de lättlurade eller något ännu värre och det skriks "bevisa". Jag har bara delgett mina erfarenheter kring dessa Soundcare Superspikes i jämförelse mot orginalspikes som följer med alla golvhögtalare och mina erfarenheter på olika golv underlag är nästan helt entydiga. Sedan om du inte tycker att det inte innehåller något konstruktivt alls får du gärna göra det,då man får skriva ner erfarenheter utan att det ska bli korsförhör efteråt. (taggarna utåt idag eller?) Hade du haft en annan attityd så hade jag kunnat berättat mer om mina erfarenheter, men det är skit samma nu då man bemöts på detta sätt av dig :x :(

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 16:20

FBK skrev:olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet.

Dubblel sanning. Att andra typ KK inte ser detta är för mig en gåta. :(
Ingen har ens kommenterat Mayros skarpa inlägg än vilket också är en gåta.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 16:40

meanmachine skrev:
FBK skrev:olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet.

Man söker nog vägar att kommentera det. Var så säker ..Och hade det inte haft tung substans så hade det redan varit kommenterar i MASSOR.... Men eftersom det jag skrivit är fullkomligt rena fakta enbart om man tittar historiskt på LTS så är det svårt att slingra sig .

Men man söker nog.......

Nu skall jag ut igen o meka igen. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 16:48

Ingen som kommenterat att Mayro än en gång drar in LTS? :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 16:50

Det intressanta är om det finns relevans i det han säger för då är det riktigt allvarligt. :?

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 16:57

FBK skrev:
Varför skriver du så?

Men mest intressant skulle vara om du slutade skriva medvetet provokativa inlägg som avslutas med som extra utryck för att "haha nu fick ni er igen - jag skiter i om jag hittar på för detta inlägg är bara menat att ratas"

Ojdå... :o olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet. Sedan så sprider jag inga lögner alls 8O Utan jag skriver detta därför att det har blivit mycket så att om saker inte har testats av LTS eller har bevisats på olika sätt att en sak verkligen påverkar något så är det skit och okej att häckla så mycket det bara går. Sedan om någon eller några skriver att de tycker att en pryl funkar så är de lättlurade eller något ännu värre och det skriks "bevisa". Jag har bara delgett mina erfarenheter kring dessa Soundcare Superspikes i jämförelse mot orginalspikes som följer med alla golvhögtalare och mina erfarenheter på olika golv underlag är nästan helt entydiga. Sedan om du inte tycker att det inte innehåller något konstruktivt alls får du gärna göra det,då man får skriva ner erfarenheter utan att det ska bli korsförhör efteråt. (taggarna utåt idag eller?) Hade du haft en annan attityd så hade jag kunnat berättat mer om mina erfarenheter, men det är skit samma nu då man bemöts på detta sätt av dig :x :(

Jomen vänta nu, hur andra har agerat ändrar väl inte hur du agerar?

För övrigt undrar jag hur du kan säga att du har fel uppfattning. Har du hört mig säga det? Skulle inte tro det! Att ni håller på och skall dela in alla hit och dit är ju meningslöst. Ni har ju för tusan mer gemensamt med varandra än de som inte sysslar med hifi alls! Ni borde kunna bete er som människor mot varandra. TYcker jag.

Jag kan ärligt säga att jag inte ser de olika gängen du pratar om, utan bara typ fem-sex personer som konstant tjaffsar med varandra vad det än handlar om. Att det förekommer tjyvnyp mellan er ger dig ingen rätt att blanda in LTS som förening - så länge föreningen aktivt deltagit som förening i debatten, eller gett ut någon information som man diskuterar. Du använde vår förening som ett slagträ. Det får du acceptera att jag reagerar mot.

Det där med om prylar testats eller inte testats av LTS tycker jag personligen är ett jäkla oskick. Det mest troliga är väl att det inte testats för att vi testar så lite prylar. Det betyder ju inte att nått är kasst. Du vet mycket väl hur trött jag är på att alla möjliga slänger in LTS i debatter i tid och otid. Kan inte folk stå för sina egna slutsatser? Och kom inte och säg att ditt :wink: inte slängs in för att du är så övernöjd med dig själv som du kunde bli.

Jag är inte ute efter nått korsförhör, jisses, leta inte troll överallt mannen! Jag bara undrar hur basåtergivningen förbättras enligt er som provat och märkt skillnad. Jag har inte provat, men är nyfiken iallafall på ditt svar och vad du tror resultaten beror på. För det antar jag att ni pratat om?

Jag har inte gjort narr av dig det minsta för hur ni upplever något. Det skulle jag aldrig göra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:02

meanmachine skrev:Det intressanta är om det finns relevans i det han säger för då är det riktigt allvarligt. :?
Ja, det skulle vara allvarligt.

Nu orkar jag inte för tusende gången bemöta påståenden som det (sök och det finns säkert över 30 trådar där det återkommer och bemöts), så jag låter dig och alla andra som läser här själva dra era slutsatser. Det är bara att söka.

Jag tänker gå ut och grilla istället! Det är jäkligt fint väder :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 17:10

Mayro skrev:
meanmachine skrev:

Man söker nog vägar att kommentera det. Var så säker ..Och hade det inte haft tung substans så hade det redan varit kommenterar i MASSOR.... Men eftersom det jag skrivit är fullkomligt rena fakta enbart om man tittar historiskt på LTS så är det svårt att slingra sig .

Men man söker nog.......

Nu skall jag ut igen o meka igen. :)
Skulle vara kul att veta varför vi som förening skulle vilja slingra oss?

I de PM som du skickar till mig verkar du i grunden gilla föreningen, men efter sånna här inlägg så måste man bemöta skit gång på gång på gång. Det har liksom ingen ände. Vad vill du? Vill du att jag skal jobba heltid med att svara på fiktiva saker om LTS eller är det okej om jag också får vara i solen och grilla lite?

Alltså säg rakt ut vem du tycker är den hemskaste människan i världen, förklara varför du tycker så, hänvisa till tråden där det hände som du aldrig kommer glömma!

Mayro - låt mig ha kul med min hobby istället på att behöva svara på massa skit som egentligen bara beror på att du är heligt förbannad på en enda person - en person du inte ens kan nämna vid namn eftersom du pga ett dekret åker ut från forumet med öronen före. Istället slänger du skit på LTS och gör det så jävla tråkigt att försöka ordna roliga hifigrejjer för alla intresserade. Du gör det till en jäkla pina att försöka ordna roliga saker för man får bara svara på skit från dig hela tiden. fattar du hur mycket du förpestar tillvaron på det sätt du agerar???

Återigen - varför i helvete skulle jag försöka slingra LTs ur dina påhopp? Berätta vad jag skulle VINNA på det. Varför skulle jag göra det? Berätta!!

Nä, nu grillar jag :)

Jag har inga hjärnspöken jag måste jaga hela tiden för att få ro :twisted:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 18:24

jaha. Det blev det gamla beprövade metoden att byta fokus som användes.. jaja.. :lol: skiter iofs i vilket faktiskt..

Men det jag talar om är att det inte är så underligt att LTS bedömmer SD foten som ok och den historiska kopplingen mellan företagandet och LTS osv osv som ända fram idag går klart att följa.Paa med foten ÄR en LTSare till med branchanknytning samt rekomenderat av LTS... Och sedan får man reaktioner av mer rabiat karaktär.. Påminner en hel del om då jag klagade på mina Carlson burkars bas en gång för länge sedan. Då var reaktionerna minst sagt liknande då med...DVS totalt irrationella samt agressiva samt osakliga.

Som sagt. ALLA och envar kan som Kaffekoppen säger titta själva så ser ni att det alltid funnits ett nära kopplande till branchfolk samt LTS sedan mycket länge..

Jag kan som sagt bara se historian ungefär 33-34 år bakåt. Innan det var inte LTS bekant för mig... Men andra kan den längre ändå vet jag.. men tittar man över den ända rätt långa tiden jag sett föreningen och dess kopplingar och rådgöranden så ser man tydligt hur LTS följer dom vindar som branchfolket i LTS tillsätter över historisk tid....ingen tvekan alls.

Jaja. Jag skall inte trampa mer på dessa tydligt superömma tår. Så detta får bli mitt avslutande här. Men Kaffekoppen. Jag tror att du som nybörjare som du tydligen är eftersom du inte kan historian alls utan missförstår då man talar om den bör vässa dina kunskaper en hel del ytterligare i hur din förening sett ut samt historiskt HUR detta går att följa kanonenkelt om man tittar.... DET har inget med det du snackar om att göra för fem öre.. Detta tog jag upp pga kopplingen Paa och LTS ändå har ..

Så tagga ner en del du och sänk svansen...Du har ändå inte så mycket på fötterna i detta fallet så DU tjänar på att ställa till en scen som den du påbörjade här via prova byta fokus..

Nu mek igen. :wink: .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 18:36

Haha :lol:

Nu blir det grill :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-04-29 20:02

Jag köper IÖs resonemang med SD-puckar kontra spikes i tråden som Subjektivisten refererar till här ovan.

Prisvärdheten är upp till var och en att bedöma, några hundringar för 8 st är ju inte så mycket att bråka om. Utan att egentligen veta, antar jag att SD-puckarna är i polyuretancellgummi (tex Sylomer från Christian Berner i GBG) som inte "säckar ihop" med tiden som EPDM-cellgummi ("liggunderlagsgummi") brukar göra.

Är man en riktig snik kommer kanske prisvärdheten pris i butik kontra materialkostnad i ett annat läge. Från ett PM jag skrev i 2004:
"På Tekniska Mässan för 2 veckor sedan fann jag något som verkar några snäpp intressantare än paragummi. Ett polyuretancellgummi som gav känslan av döda det mesta av rörelser och vibrationer. Provbit får jag troligen till mig under nästa vecka. Materialet är dyrare än paragummi, ligger på 1794:-/m2 inkl. moms för lagerförd tjocklek 12 mm i 1500 mm bredd.

Minnet kanske sviker mig, men jag har för mig att Sonic Designs gummipuckar som man kan köpa på bl.a. HiFi Kit var i någon form av cellgummi och ca 12 mm i tjocklek. Prislappen tror jag var 240:-/påse om 8 st.

OM det är samma materialkvalitet i provet jag får, så blir det ett klipp om medlemmarna är intresserade. Säg 2000:-/m2 inklusive frakt, med ca 800 st puckar/m2 blir pris/puck ca 2,50 kr. Stansa puckar kan jag göra på jobbet men kanske är det smartare att ha materialet som uppstrimlade band, säg 1500x35x12 mm. Då går det lätt för vem som helst att klippa till önskad storlek och belägga med självhäftande tejp
för att applicera mot högtalare, hyllor till apparatrack etc."

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 20:24

Mayro skrev:Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....

Eh.... Jag støder ta mig fanken inte SD-fossingen. Jag ær skeptisk till den, och den funktionsbeskrivning jag fått av Bl a IØ. Men, jag kan heller inte sæga att den ær en ren bluff, før jag vet før lite om den helt enkelt. Dæremot så tror jag nog jag tørst påstå att den inte ær så himla bra som det påstås. Eller, kanske bættre formulerat, jag tror att man i de flesta fall inte ær i något større behov av dessa, att det kanske inte ger hørbara ljudskillnader æven om det mæter bættre.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 20:40

MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .

men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..

Intressant läsning är det.
En annan sak som jag funderat lite över är hur och varför just bara Ino burkar har blivit någon slags reference för neutralt ljud på detta forum, men Carlsson kanske ingår i den neutrala gruppen också?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 20:43

Ja, Jag har hört att ino krossar högtalare för väl upp mot 150000:- 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-29 20:48

FBK, du borde verkligen lära dig att citera rätt.
Eller är det så att du inte vågar citera vem som skriver vad ?
Är du orolig för att det blir för lätt för alla andra att se vilka som du ständigt håller med oavsett sakfråga ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 20:55

MP skrev:FBK, du borde verkligen lära dig att citera rätt.
Eller är det så att du inte vågar citera vem som skriver vad ?
Är du orolig för att det blir för lätt för alla andra att se vilka som du ständigt håller med oavsett sakfråga ?

Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig.

(quote) står det. Gör då så här. (quote="MP") lägg in = " personnamn "

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 21:02

Koffe skrev:Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Bild
Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.

Om du hade läst mer så är det LTS som mätt upp detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 21:03

Kaffekoppen skrev:Varför skriver du så?

Det är det enda FBK gör. Sagt det innan och säger det igen, 99% av hans inlägg är samma stil. Bara ignorera trollet.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-29 21:04

Fördelen med en mjuk/dämpad fot kan man diskutera men nog även lätt ta till sig. Oavsett vad man föredrar så borde man förstå att fördelen och det man betalar för med SD är att de är formstabila.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-29 21:47

och inte för att de förbättrar ljudet?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 21:57

meanmachine skrev:Ja, Jag har hört att ino krossar högtalare för väl upp mot 150000:- 8)

och?

Och sedan till ämnet: IÖ har sagt att golvhögtalare gör sig bäst ståendes på en matta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-29 21:58

boyafraid skrev:och inte för att de förbättrar ljudet?

Det har väl redan kommit fram att dom minskar dist och onödiga vibrationer.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2007-04-29 21:59

tvett skrev:Fördelen med en mjuk/dämpad fot kan man diskutera men nog även lätt ta till sig. Oavsett vad man föredrar så borde man förstå att fördelen och det man betalar för med SD är att de är formstabila.

...och dämpar oljud

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-29 22:13

Jag har inte gjort narr av dig det minsta för hur ni upplever något. Det skulle jag aldrig göra.
Ingen fara KK, numera kallas även jag för Troll som du kan läsa några inlägg över detta och det gör mig inget utan säger bara mer om hur den person verkligen är som använder sådant mot andra :wink:
Sedan så vet du vad jag menar med mitt stora inlägg ovan så nog om det då jag ska kolla lite på Tv nu.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-29 22:15

subjektivisten skrev:
Bild

Även fast det är LTS som mätt så vore det iallafall bra med skalor....Finns det några ?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 23:13

Det är fint med bilder som inte säger nått.

Bild

Vad får ni ut av denna ?

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-29 23:14

meanmachine skrev:Det är fint med bilder som inte säger nått.

Bild

Vad får ni ut av denna ?

Mycket.
Vi kan börja med att patienten lever

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 23:15

Att du har för mycket fritid :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 23:50

dimitri skrev:
meanmachine skrev:Det är fint med bilder som inte säger nått.

Bild

Vad får ni ut av denna ?

Mycket.
Vi kan börja med att patienten lever

Pulsen är 60, syresättningen är rimligt god och att blodtrycket kanske är lite högre än det borde kunna vara.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-29 23:50

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Varför skriver du så?

Det är det enda FBK gör. Sagt det innan och säger det igen, 99% av hans inlägg är samma stil. Bara ignorera trollet.

Som sagt.. Detta med att du fick Sista varningen var bara luft ser man... Du går på hela tiden ändå. Men iofs så skrev du direkt då du blev tillsagd att du fullkomligt sket i varningen. Och nada hände ju. Så jag hajar du går på som du gör. Din frisedel gäller ändå på livstid..

bedrövligt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-29 23:55

guru skrev:
subjektivisten skrev:
Bild

Även fast det är LTS som mätt så vore det iallafall bra med skalor....Finns det några ?

Skalan spelar mindre roll i detta fall eftersom det är rätt uppenbart att när man ser bilderna (det är två st och inte bara en som man kan få uppfattnngen här) att det är en linjär nivåskala och att man kan bedöma relationerna mellan de två olika fotvarianternas signalpåverkan i % eller dB utan större problem. Det är ju det enda som är intressant för linjära system. Absolutvärdena är helt intetsägande.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 00:17

subjektivisten skrev:Det har väl redan kommit fram att dom minskar dist och onödiga vibrationer.

ja, dock inte om det är hörbart

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-30 01:09

subjektivisten skrev:Om du hade läst mer så är det LTS som mätt upp detta.

Jag citerar texten (även om du inte gjorde det i din post):
The Swedish audio society "Ljudtekniska Sällskapet" has taken measurements that show that a loudspeaker standing on a soft spring moves less from music than if put on hard feet. They also found that spikes contribute both measurable and audible distortion:
Bild
Sinus signal 125 Hz to the speaker (top),
floor movement below, using soft feet.
Floor signal magnified 2 x.
Bild
Sinus signal 125 Hz to the speaker (top),
floor movement below, using spikes.

Det är väl korrekt citerat... mao, allt som står om mätningen? Och vad säger det? Ingenting! Det där är ungefär lika valid vetenskap som "provitamin B"- snacket från vitamininstitutet i Schweiz. Det är det äldsta tricket i markandsföringsboken - "skaffa ett vittne som kan intyga varans förträfflighet... gärna en vetenskapsman". "Din tandläkare rekomenderar... " och det där tramset. Nä, ska det duga som vetenskapligt argument så skall det nog vara en granskad och publicerad artikel.

Ok, det kanske inte är det äldsta tricket... en snygg och lättklädd tjej med stora tuttar är ett äldre trick.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-30 01:13

Jag vill se lite vetenskapliga bevis för spikes.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 01:18

tvett skrev:Jag vill se lite vetenskapliga bevis för spikes.

Titta på den undre kurvan, den är lika vetenskaplig som den övre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 01:19

Koffe,

Så sant, fast jag måste ju säga att det illustrerar benhårt effekten av SD-foten, även om det inte i absoluta siffror talar om dämpeffekten.

Just det redovisade säger ju dessutom föga om ljudpåverkan av produkten, utan stödjer mer min användning - nämligen hos grannen ovanför :)

Jag vet inte vilka mätningar som ev har gjorts på SD-foten tidigare och som Naqref pratar om, men jag kan fråga om det, trots att inget PM med önskemål om det har kommit - om jag minns det..

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 01:21

mätningar är ju inte så relevanta i den här tråden, men om det stämmer att produkten blindtestats vore det ju toppen om resultatet redovisades här

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-30 01:22

Lust skrev:

Vetenskapliga bevis för att spikes är the way to go....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-30 01:22

Naqref™ skrev:Skalan spelar mindre roll i detta fall eftersom det är rätt uppenbart att när man ser bilderna (det är två st och inte bara en som man kan få uppfattnngen här) att det är en linjär nivåskala och att man kan bedöma relationerna mellan de två olika fotvarianternas signalpåverkan i % eller dB utan större problem. Det är ju det enda som är intressant för linjära system. Absolutvärdena är helt intetsägande.

Nix. Absolutvärdena skulle säga om det fanns en chans att höra effekten eller om man kunde negligera problemet helt och hållet. Vidare med en skala så skulle man kunna se om båda bilderna var återgivna på samma sätt. Skall jag vara uppriktig så tvivlar jag på att detta är en mätning. Jag gissar på att det är en illustration. Ungefär som pilen som pekar uppåt i tandkrämsreklamen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-30 01:26

tvett skrev:Vetenskapliga bevis för att spikes är the way to go....

Jag har vare sig SD kuddar, spikes eller Shakti stenar i min anläggning... ;-)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 01:26

tvett skrev:Vetenskapliga bevis för att spikes är the way to go....

men det är väl ingen som utnämnt spikes som "the way to go" i den här tråden?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 01:33

tvett skrev:
Lust skrev:

Vetenskapliga bevis för att spikes är the way to go....

Ja, om kurvan ska stå modell för ett sågblad så är spikes the way to go.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-04-30 02:34

Vad kom först, hönan eller ägget?

Mayro, du verkar ju insatt. Blev Paa medlem i LTS för att marknadsföra sin produkt genom föreningen, eller var han medlem först, och kunde leverera en produkt som efterfrågades av föreningen?

Om produkten är bra, spelar svaret på det ovanstående då någon roll?

Kan du visa på att LTS har rekomenderat produkten på ett sätt som antyder att man vill hjälpa Paa ett sälja SD-fötter (till kunder som inte är hjälpta av dessa, eller där användning av SD-fötter är rent felaktig)?

Vem har i så fall gjort sig en förmögenhet, och hur stor, på detta taskspel?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 07:16

Koffe skrev:Det är väl korrekt citerat... mao, allt som står om mätningen? Och vad säger det? Ingenting! Det där är ungefär lika valid vetenskap som "provitamin B"- snacket från vitamininstitutet i Schweiz. Det är det äldsta tricket i markandsföringsboken - "skaffa ett vittne som kan intyga varans förträfflighet... gärna en vetenskapsman". "Din tandläkare rekomenderar... " och det där tramset. Nä, ska det duga som vetenskapligt argument så skall det nog vara en granskad och publicerad artikel.

Ok, det kanske inte är det äldsta tricket... en snygg och lättklädd tjej med stora tuttar är ett äldre trick.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-30 07:53

Markku har gjort mätningar på detta också och de visar samma sak - vibrationer i golvet minskar och högtalaren står mer still.

Det enda som ökar är den vibration som är relaterad till stående vågor mellan tak och golv - en naturlig sak eftersom golvet inte längre är nedpressat på samma sätt. Detta är dock en förlust av ljudenergi (stående vågor) i form av vibration/värme vilket kan ses som en positiv sak. Stående vågor orsakar otydlig bas.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 08:08

Jag undrar lite om den där fina bilden är lika på alla typer av högtalare.?

ELektrostateg, Magnetostater, Stativare, Golvstående.

Sen vilka olika modeller som testats. Se den likadant ut om det är B&W 805s som en Prosonlåda. ?

Eftersom det finns en enda graf så antar jag at mirakelfötterna gör att allt blir lika.

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-30 09:02

Koffe skrev:Nix. Absolutvärdena skulle säga om det fanns en chans att höra effekten eller om man kunde negligera problemet helt och hållet. Vidare med en skala så skulle man kunna se om båda bilderna var återgivna på samma sätt. Skall jag vara uppriktig så tvivlar jag på att detta är en mätning. Jag gissar på att det är en illustration. Ungefär som pilen som pekar uppåt i tandkrämsreklamen.

Så om du fick reda på att den övre (insignalen) var 2.83Vrms och utsignalen var 15uV så skulle du utan att veta kraftfaktor, talspoleresistans, membranmassa, övrig högtalarmassa och accelerometern känslighet om resultatet var hörbart?

Om de var angivna på samma sätt skulle inte hjälpas med en bild från ett oscilloskop eftersom det beror på hur man ställer ratten för förstärkning. Det kan man göra oberoende för de båda kanalerna.

Eftersom det förekommer en liten tilläggsinformation om att den övre golvsignalen är förstärkt 2x så kan man misstänka att golvsignalerna är jämförbara om man tar detta i beaktning. Annars skulle ju den informationen vara överflödig. Gör man då sig omaket att kolla bilderna så får man reda på att den relativa överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-30 09:04

Att sätt sina högtalare på spikes eller SD-fötter är inget man behöver mäta sig fram, för att höra effekten av. Förbättringen av ljudet är mycket stor.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-30 09:24

Hälsn. Michael

Denna anledning tycker jag är personligen är väldigt konstig. teoretiskt betyder väl inget över huvud taget i dessa samanhang? :? märker man ingen skillnad med eller utan är det väl ganska bortkastade pengar? din första anledning köper jag dock

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 09:38

Naqref™ skrev:Gör man då sig omaket att kolla bilderna så får man reda på att den relativa överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Det var en ansenlig dämpning!

Det förklarar tydligt effekten hos grannen ovanför och torde också förklara varför det finns de som med säkerhet anser sig ha hörbara skillnader.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-30 10:26

Visst är det bedrövligt mayro, men inte förvånande det minsta :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 10:34

Richard skrev:Att sätt sina högtalare på spikes eller SD-fötter är inget man behöver mäta sig fram, för att höra effekten av. Förbättringen av ljudet är mycket stor.
Det är iallafall snyggare med spikes :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 10:48

Nagref skrev:överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.

Gäller det endast SD eller alla typer av mjukfötter ? Liggunderlag? Jag har haft löiggunderlag under mina stativare vid datorn under 2år och dessa har inte tappat formen än.

Sen hur är den med stadigheten. En del menar att högtalare skall stå stadigt. En kompis har SD under sina stora infinity och dessa är man rädd skall falla när man går förbi.
Spikes på sten efbjuder hög stabilitet på högtalaren.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-30 10:54

meanmachine skrev:
Nagref skrev:överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.

Gäller det endast SD eller alla typer av mjukfötter ? Liggunderlag? Jag har haft löiggunderlag under mina stativare vid datorn under 2år och dessa har inte tappat formen än.

Sen hur är den med stadigheten. En del menar att högtalare skall stå stadigt. En kompis har SD under sina stora infinity och dessa är man rädd skall falla när man går förbi.
Det är stor skillnad mellan att stå stadigt för ljud (20Hz-20kHz) och att stå stadigt för puttning <5Hz. För ljud så står högtalarna generellt mer still med mjuka fjädrande fötter med låg resonansfrekvens än på tex spikes eller direkt på golvet. Folk brukar ju säga att det är ljudet som är det viktiga... :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 11:02

Högtalaren skall ju helst vara opåverkad av underlaget vid avspelning.

Med en mjuk fot som har en egenresonans långt under högatarens arbetsområde, säg 12hz ;) kommer inte att hamna i resonans med högtalaren.

Eftersom alla krafter har en motkraft så kommer en rörelse från högtalaren resultera i en motkraft från underlaget. En mjuk oresonant upphägning kommer dämpa den motkraften, uppenbarligen upp mot 20db. Skillnaden illustreras ju i diagrammen.

En stabil uppställning kan kännas mer korrekt kanske när man fysiskt tar i högtalaren, men förhindrar inte att underlaget svarar på rörelsen. Den kommer svara, och som ses på graferna med en helt annan fasgång än ursprungssignalen.

Hur hörbart det är? Don´t know!

Martin skrev:Det är stor skillnad mellan att stå stadigt för ljud (20Hz-20kHz) och att stå stadigt för puttning <5Hz. För ljud så står högtalarna generellt mer still med mjuka fjädrande fötter med låg resonansfrekvens än på tex spikes eller direkt på golvet. Folk brukar ju säga att det är ljudet som är det viktiga... :)
Kan inte annat än hålla med om den där stringenta förklaringen.

När jag byggde som värst själv bultade jag alltså fast en tung fot i högtalaren för att jag trodde den tyngden skulle göra att lådans rörelseenergi skulle liksom avta. Det var rejält feltänk. Resonanser fortplantar sig ju utan problem i betongkonstruktioner som väger massor. Men det blev fint imponatorvärde bland de som tittade på högtalarna, det andades kvalité sas det :) 8O Där ser man att begreppet kvalié verkligen är luddigt. Välbyggda var de, men av totalt fel anledning :)

Men som sagt, jag har inte utrönt själv hur hörbart det verkligen är, det som trådskapaen frågar efter...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 11:12

Lite OT men nyfikenheten ger mig en fråga.

Varför bygger man högtalare i tjocka resonansfria kabinett i stället för tunna skivor av isoletat material?
Min favo är Qln Signatur med äkta q-board. Väger bly och tål att köras över med en järnvägsvagn. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-30 11:52

meanmachine skrev:

När orginalartikeln skrevs fanns inga SD-fötter. Det finns dock en massa mjuka fötter att välja på, de fungerar på ungefär samma sätt ändå. SD-foten är mer optimerad, men om det skulle gå att höra skillnad mellan en SD-fot och en mjuk fot av annat märke eller egentillverkad är tveksamt.

Notera också att det beror mycket på golvets beskaffenhet om det skulle vara hörbart eller ej. Att låta en stor golvyta agera högtalarmembran gör att det inte behövs stor rörelse för att det ska ge signifikant ljudnivå.

Ang. stadigheten är det för musiken bättre med mjuk koppling. Högtalaren rör sig mindre då. Med barn i närheten är det dock bättre med en fast koppling, pga olycksrisken.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 11:54

meanmachine skrev:Lite OT men nyfikenheten ger mig en fråga.

Varför bygger man högtalare i tjocka resonansfria kabinett i stället för tunna skivor av isoletat material?
Min favo är Qln Signatur med äkta q-board. Väger bly och tål att köras över med en järnvägsvagn. :)
Man bygger ofta så just för att det skall uppfattas som kvalité hos kunden. Precis som man nästan alltid överdimensionerar pelare som skall hålla upp tyngd - det ser fjåsigt ut annars..

Nu betyder det ju inte att man inte hanterat resonanserna på annat sätt med, genom låddimensionering och dämpmaterial.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-30 11:57

meanmachine skrev:Lite OT men nyfikenheten ger mig en fråga.

Man bygger så för att inte kabinettet ska stråla ut energi. Dämpning handlar dock mer om stagning och användande av viskoelastiska lösningar. Massan gör att man flyttar frekvenser och sänker den fundamentala resonansfrekvensen. Spikes gör att den hamnar någonstans i hörbara basområdet, medans mjuka fötter gör att den hamnar under högtalarens lägsta frekvens.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-30 12:09

Det har väl också att göra med förhållande membranvikt/totalvikt i en fullregisterhögtalare.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 12:15

Thomas_A skrev:

När orginalartikeln skrevs fanns inga SD-fötter. Det finns dock en massa mjuka fötter att välja på, de fungerar på ungefär samma sätt ändå. SD-foten är mer optimerad, men om det skulle gå att höra skillnad mellan en SD-fot och en mjuk fot av annat märke eller egentillverkad är tveksamt.

Notera också att det beror mycket på golvets beskaffenhet om det skulle vara hörbart eller ej. Att låta en stor golvyta agera högtalarmembran gör att det inte behövs stor rörelse för att det ska ge signifikant ljudnivå.

OK, då är jag med.

Man ska alltså bara se bilderna på Sonic Designs sida som en generell illustration över hur det skulle kunna se ut?

Hmmm... förstår varför PAA inte svarade på frågorna nu.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 12:21

dimitri skrev:Det har väl också att göra med förhållande membranvikt/totalvikt i en fullregisterhögtalare.
Att de blir tunga? Jag tvekar. De blir lätt 1000-falt tyngre än den rörliga massan. Resten är "marknadsföringsvikt"

Baslådor kan man dämpa ner med vikt så att resonansen kommer under lägsta spelbara frekvens, men det blir aptungt.

Övre mellanbasen och uppåt dämpas lämpligen medelst låddimensioner och finurlig stagning, samt i extremfall med viskoelastiska lager. Det tillsammans dämpmaterial då detta är överlägset mest kostnadseffektiva. Många stativare väger inte speciellt mycket trots att de har 6,5" eller tom 8" i sig...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-30 12:43

lasselite skrev:Vad kom först, hönan eller ägget?

Mayro, du verkar ju insatt. Blev Paa medlem i LTS för att marknadsföra sin produkt genom föreningen, eller var han medlem först, och kunde leverera en produkt som efterfrågades av föreningen?

Om produkten är bra, spelar svaret på det ovanstående då någon roll?

Kan du visa på att LTS har rekomenderat produkten på ett sätt som antyder att man vill hjälpa Paa ett sälja SD-fötter (till kunder som inte är hjälpta av dessa, eller där användning av SD-fötter är rent felaktig)?

Vem har i så fall gjort sig en förmögenhet, och hur stor, på detta taskspel?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 12:45

Richard skrev:Att sätt sina högtalare på spikes eller SD-fötter är inget man behöver mäta sig fram, för att höra effekten av. Förbättringen av ljudet är mycket stor.

ja, den upplevda förbättringen kan säkert vara mycket stor
frågan är om skillnaden upplevs på samma vis utan att man känner till bytet mellan spikes/sd-fötter/diy-fötter eller inga alls, d.v.s. blint
och det är alltså det tråden hade för avsikt att utröna
om det stämmer att ett liknande blindtest utförts tycker jag det är tråkigt om inte resultatet kan komma fler till del än de som närvarade

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 13:06

Du kan väl förutsätta att sådana tester ej gjorts eftersom om så varit fallet skulle det ha basunerats ut så högt att döva hört. :wink:

På plats med blindtester kanske. :) Mellan spikes, SD och diy fötter. :wink: Vem vågar.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-30 13:24

Jag har satt vanliga självhäftande filtplattor under högtalarna. Fördel? Det går lätt att vrida dem inåt 90 grader så att minstingen som är i "stå upp och pilla"-fasen inte trycker in dammkåporna (de står på varsitt litet bord så de glider lätt på ytan) Har SD-fötter den finessen..? :)

Har övertygat mig själv att det låter jättebra också naturligtvis :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-30 13:35

meanmachine skrev:Du kan väl förutsätta att sådana tester ej gjorts eftersom om så varit fallet skulle det ha basunerats ut så högt att döva hört. :wink:

På plats med blindtester kanske. :) Mellan spikes, SD och diy fötter. :wink: Vem vågar.

Det är ju redan gjort blindtester mellan mjuk och fast koppling. Finns beskrivet på forumet.

T

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 13:44

länka

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-30 16:21

Naqref™ skrev:Så om du fick reda på att den övre (insignalen) var 2.83Vrms och utsignalen var 15uV så skulle du utan att veta kraftfaktor, talspoleresistans, membranmassa, övrig högtalarmassa och accelerometern känslighet om resultatet var hörbart?

Om de var angivna på samma sätt skulle inte hjälpas med en bild från ett oscilloskop eftersom det beror på hur man ställer ratten för förstärkning. Det kan man göra oberoende för de båda kanalerna.

Eftersom det förekommer en liten tilläggsinformation om att den övre golvsignalen är förstärkt 2x så kan man misstänka att golvsignalerna är jämförbara om man tar detta i beaktning. Annars skulle ju den informationen vara överflödig. Gör man då sig omaket att kolla bilderna så får man reda på att den relativa överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.

Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?

Sen berör du implicit (du nämner högtalarmassa) något annat viktigt. Vi vet ingenting om:

1. Att det är sant (altervativt sannnorlikt) för andra högtalare än den testade.
a. Påverkan av högtalarens vikt
b. Tyngdpunkt
c. Material
2. Underlagets beskaffenhet
3. Andra frekvenser än den "redovisade"
4. Placeringen/antalet stödjande punkter (SD- fötter or otherwise)

Det finns sannolikt flera faktorer som man med någon rimlighet kan anta påverkar effekten av de uppmätta lösningarna.

Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.

Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?

I samband med detta kunde man också passa på att blindtesta:

Dämpkuddar för DVD/CD/SACD-spelare och andra HiFi-apparater.

Ger:
* Minimerad vibrationsöverföring.
* Mindre risk för mikrofoni.
* Minskad känslighet för stötar.
* Bättre förutsättningar för att felfritt avläsa skivorna.
En sats innehåller fyra små och en stor kudde. Den stora används om apparaten har förskjuten tyngdpunkt. Finns för: 2-5kg, 5-10kg och 10-25kg.

Jösses!

Kaffekoppen, du brukar fråga "LTS inblandad i det här?". Det frågar jag också - hur sjutton blev LTS inblandade i det här?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-30 16:32

LTS är inte inblandad i företaget i fråga, utan har produkten som en av de sakerna man kan testa.

Huruvida det har effekt som är märkbar bör man avgöra själv, men när det gäller högtalare så är det iallafall så att det fungerar, och jag personligen kan stå för att det isolerar högtalaren från underlaget genom egna tester.

Däremot kan jag inte garantera hur hörbart var och en uppfattar det. För vissa kan effekten vara väl värd investeringen, medan det för andra inte märks någon tydlig förbättring.

Däremot kan jag garantera att LTS inte är inblandad i företaget i fråga, och vi har heller inte författat produkttexterna ;) Det hindrar inte att produkterna i fråga kan vara intressanta att titta på.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-30 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-04-30 16:35

Mayro skrev: :lol: :lol:

Fru svammelman har svarat med all önskvärd tydlighet. Tack

En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 16:55

Kaffekoppen skrev:Däremot kan jag garantera att LTS inte är inblandad i företaget i fråga, och vi har heller inte författat produkttexterna ;) Det hindrar inte att produkterna i fråga kan vara intressanta att titta på.

Nej, men det verkar finnas de som anser att produkten är testad av LTS och därigenom erhållit någon sorts "oantastlighets-status" (= inga blindtester behöver göras). Det är bara att läsa tidigare i tråden...

Antingen har LTS gett sitt godkännande till SD att LTS får figurera i texten (och då står ni samtidigt för vad den beskriver) eller så används LTS namn mot er vilja i texten.

Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.

Vård av LTS-namnet?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 18:35

Lust skrev:Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.

Vasst. :) Tydligt och rakt :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-30 18:37

Koffe skrev:Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?

Sen berör du implicit (du nämner högtalarmassa) något annat viktigt. Vi vet ingenting om:

1. Att det är sant (altervativt sannnorlikt) för andra högtalare än den testade.
a. Påverkan av högtalarens vikt
b. Tyngdpunkt
c. Material
2. Underlagets beskaffenhet
3. Andra frekvenser än den "redovisade"
4. Placeringen/antalet stödjande punkter (SD- fötter or otherwise)

Det finns sannolikt flera faktorer som man med någon rimlighet kan anta påverkar effekten av de uppmätta lösningarna.

Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.

Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?

I samband med detta kunde man också passa på att blindtesta:

Väldigt bra och välskrivet. Impad. Följer med stort intresse fortsättningen. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-30 18:41

lasselite skrev:
Mayro skrev: :lol: :lol:

Fru svammelman har svarat med all önskvärd tydlighet. Tack

Så kallar du mig för ett nytt namn igen då.. Men igen så anser jag dig mer påminna om soporna som söker bråk på krogen mer än en hifi intresserad..
Du är verkligen kanonsoglig.. En parrodi på hifiintresse..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-30 18:45

Nu har vi alla haft chans att kalla varann för otrevligheter, så nu är det dags för att återgå till trådämnet. Vill man fortsätta bråka så får man göra det ngn annan stans.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 20:54

koffe

Dämpkuddar för DVD/CD/SACD-spelare och andra HiFi-apparater.

Ger:
* Minimerad vibrationsöverföring.
* Mindre risk för mikrofoni.
* Minskad känslighet för stötar.
* Bättre förutsättningar för att felfritt avläsa skivorna.

damn, att inte tillverkarna tänkte på det 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-30 22:41

boyafraid skrev:damn, att inte tillverkarna tänkte på det 8)

Exakt vad jag brukar tänka vad gäller de flesta tweak...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 22:42

då tänker vi likadant 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-30 23:15

Koffe skrev:Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?

Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?

Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel. För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 23:27

men det mest intressanta i koffes inlägg (och av störst relevans för trådens ämne) var det du inte citerade (och detta förmodligen för att det inte var riktat mot dig på samma vis)

jag tror faktiskt man skulle kunna pricka in sd-foten (jämfört med ingenting under högtalaren) i blindtest under vissa (kanske extrema?) omständigheter
däremot tvivlar jag starkt på att det skulle gå att pricka in sd-foten jämfört med exempelvis ett stycke liggunderlag
det märkliga tycker jag snarare är att inte fler sådana blindtester gjorts, utan att produkten (som faktiskt är rätt dyr jämfört med alternativen) accepterats enbart på rekommendationer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 23:33

Naqref™ skrev:...om produketerna inte är synbart använda

Tror det är något fel på mig ikväll...

Skrattar för mig själv åt fingerslintet "produketerna"...

... fast jag skrattade inte förrän jag själv uttalade det högt och tydligt. Det lät så häftigt för att vara en gummifot bara...

Prova själv och tala om för mig att det kanske är dags att ringa efter männen i vitt...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 00:01

ännu ett citat jag tycker är tråkigt att det inte besvarats

Lust skrev:Nej, men det verkar finnas de som anser att produkten är testad av LTS och därigenom erhållit någon sorts "oantastlighets-status" (= inga blindtester behöver göras). Det är bara att läsa tidigare i tråden...

Antingen har LTS gett sitt godkännande till SD att LTS får figurera i texten (och då står ni samtidigt för vad den beskriver) eller så används LTS namn mot er vilja i texten.

Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-01 00:11

Ett osvar (norrbottniska) är också ett svar...

Allarligt talat så tror jag att det kommer att komma ett svar efter lite internt prat...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-01 03:04

Korrekt. Det är bättre att ge svar när man har fakta än att spekulera. Det torde finnas de som var med tidigare än mig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-01 07:44

Lust skrev:Ett osvar (norrbottniska) är också ett svar...

Allarligt talat så tror jag att det kommer att komma ett svar efter lite internt prat...

Helt rätt. Tystnade är den som talar högst. :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-01 08:47

8O

Är det okej att jag tycker din ;) -smily används högst opassande.
Det kan utläsas som om eftersom inget svar givits inom tre minuter så är det nått lurt på gång 8O :wink:

Men det kan ju vara meningen också :?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-01 09:12

Min "roll" här är inte att uttolka mätningar och tekniska data. Det finns andra här, inte minst du själv, som flyger dubbelåttor kring mej när det gäller det. Jag kan andra saker. En sak jag vet är är att en graf utan något på axlarna är värdelös annat än som en illustration.

Naqref™ skrev:Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?

Nja, även som lekman är man behäftad med sk bondförnuft. Om svängningen i golvet hade haft en amplitud som motsvarade halva amplituden i baffeln - då hade det spontant känns som mycket. Sen hade jag fått lämna till andra att uttolka data. Inte så konstigt. Och det här är en vanlig process. Så funkar det. Jag behöver inte veta allt om alla forskningsfält för att tro på resultaten. Det räcker med att jag litar på metoden, granskningen och forskarnas ärlighet. Om metoden, granskningen och ärligheten finns på plats kan jag ta resultaten till mej - och just lita på dem - tro på dem.

Nu är inte SD - foten ett forskningsfält på en stor institution. Diskussionerna här är inte vetenskaplig granskning. Men principen är dock den samma. Om det finns vettigt presenterade data och någon som går att lita på uttolkar dem - då blir det "tillräckligt sant".

Naqref™ skrev:Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel.

Den generella principen här - när det gäller kablar - är att allt som är dyrare än EKK brukar ha "bevisbördan" med att bevisa sin förträfflighet. Att kabeln är "omvittnad" (subjektivt i den egan anläggningen) brukar inte stå högt i kurs i den diskussionen. Rimligen borde detta gälla även i detta fall. Jag kan inte se den principiella skillnaden mellan Transparent Cable och Sonicdesign. Bevisbördan borde ligga på Sonicdesign och på förespråkarna. Till dess att de hörbara positiva effekterna som går utöver vad en DIY-lösning kan uppnå är bevisade, är SD- foten att betrakta som... ja, ni vet vad.

Naqref™ skrev:För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).

Det där brukar vara min kommentar. Jag har till och med sagt den i den här tråden. Då brukar jag och andra få veta att utvärdera öppet med örat i den egna anläggningen är en helt värdelös metod.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-01 10:13

boyafraid skrev:men det mest intressanta i koffes inlägg (och av störst relevans för trådens ämne) var det du inte citerade (och detta förmodligen för att det inte var riktat mot dig på samma vis)

jag tror faktiskt man skulle kunna pricka in sd-foten (jämfört med ingenting under högtalaren) i blindtest under vissa (kanske extrema?) omständigheter
däremot tvivlar jag starkt på att det skulle gå att pricka in sd-foten jämfört med exempelvis ett stycke liggunderlag
det märkliga tycker jag snarare är att inte fler sådana blindtester gjorts, utan att produkten (som faktiskt är rätt dyr jämfört med alternativen) accepterats enbart på rekommendationer

Mycket tänkvärt inlägg.

Blindtester (och givetvis korrekta sådana) är väl inte alltid ett absolut krav, men det känns ju ändå klart mer seriöst om opartisk och obundna sådana finns, ja helst mer än ett, som klart och tydligt styrker produktens funktion och förträfflighet.

Sen tror jag knappast att man i alla lägen kan säga att en mjuk fossing (SD eller annan) alltid är bättre än en hård eller spikes, för det är nog allt för många faktorer som är mer eller mindre olika från fall till fall för att det ska vara möjligt.

Jag tror knappast att man alltid skilja ut spikes från mjukisar av något slag i ordentliga BT, och då kan man ju fundera på om det är mödan och slanten värt att böka med att sko om högtalarna, även om det kanske ändå är en fördel i det lilla. Det blir då upp till var och en från fall till fall. Det kan ju vara skönt att veta att det är bra/bättre, även om man inte kan höra någon skillnad.

Det är ju också så att man bör om möjligt försöka sträva mot förbättringar, små som stora. För även om de kanske inte var för sig ger någon direkt hörbar skillnad så kan de tillsammans kanske bidra med en förbättring på något plan, ljudmässigt eller på annat sätt.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-01 22:28

boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum

Här hemma, ja tämligen enkelt. Körde mina pi60s i några månader utan några som helst fötter utan de stod direkt på golvet. Subjektivt så blev det något mindre bas när de kom upp på SD-kuddar men betydligt renare och tightare. Detta gjorde att även resten av frekvensspektart upplevdes renare.

Har i omgångar testat att köra med och utan, mina första intryck består.

Kan tillägga att jag testade mina fd B&W 804 Nautlius rakt på golv, med spikes och med ljudtemas motsvarighet till SD-kudde. Föredrog även då den mjuka foten.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 23:38

trevligt med någon som faktiskt bidrar med lite intryck!
självklart hade dock omdömdet "betydligt renare och tightare" varit ett bra föremål för blindtest då detta (precis som alla andra subjekltiva omdömen) till viss del kan ha byggt på förväntad effekt
men just golvhögtalare kan jag se en hel del problem med att blindtesta
stativhögtalare borde vara enklare om man bara har 2 par identiska högtalare, går ju relativt snabbt att byta
tycker ändå rydberg drar tråden i rätt riktning

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:43

Att det inte går att blindtesta är ju inte riktigt sannt. Har ni alldrig sett däckbyten i formula-1 på TV?

Man ser bara till att ha sex polare med sig. En per högtalare som lyfter den och två per högtalare som snabbt som blixten lägger fram eller tar bort fötterna. Och när man inte tar bort något så har man "dummy-högtalera bredvid som man skramlar lite med för att det skall låta likadant varje gång - varesej man byter eller låter vara.

Testpanelen blundar givetvis.

Lätt som en plätt!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 01:47

ja, ingen har väl sagt att det inte går, bara att det är lite svårare med golvhögtalare 8)
med stativhögtalare, och i ännu högre utsträckning med elektronik, borde det dock va en rätt enkel sak att göra

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 01:51

Har mina basmoduler ståendes på puckar i naturcellgummi, 4 st om Ø 50xT24 mm. Med dem på plats känns det med enkel handpåläggning att golvet vibrerar mindre, jämfört med utan, när en bastung låt spelas. Bra för grannfriden och rimligen mindre medspelning från golvet/rummet, med eller utan mätgraf.

Jag vet (utan att mäta :wink: ) att det ringer mindre i skallen på mig om jag tar emot hammarslag via mellanlägg av SD-fot än för mellanlägg av samma storlek i form av järnpuck eller tillspetsad järnstång. Varför skulle det vara annorlunda med energiöverföring av ljudimpuls från högtalare-mellanlägg-golv? ”Överingenjöras” det inte emellanåt här på forumet, i stället för att ta till sig / acceptera rimligheter rakt av, särskilt om det handlar om ”kaffepengar” för tweaken.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 01:57

tråden handlar om hörbara skillnader, den utgår inte från teoretiska resonemang
det är inte heller viktigt om golvet vibrerar mindre om det inte renderar någon hörbar skillnad, såvida man inte störs av att golvet vibrerar förstås
en femhundring tycker jag inte är kaffepengar för något som inte gör någon ljudmässig skillnad, då köper jag hellre kaffe för kaffepengarna
men det är förstås roligt att du är nöjd

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:59

word (till Adhoc alltså)

Fick obehagliga vissioner där med spikfötterna :lol:
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 02:39

Sorry för lite OT boyafraid. Håller med i Rydbergs inlägg när det gäller förra bostaden, friliggande kåk med parkett-lumppapp-trägolv-plankreglar som golv samt plankväggar med gipsskivor. I nuvarande lägenheten, parkett-lumppapp-betong som golv samt med betong/tegelväggar har jag inte lyssnat in mig på samma sätt, utan nöjt mig med ”handpåläggningen”.

(OT ytterligare: Om en 500-hundring suger hårt i lädret, lägg 15 spänn på sittunderlag, räcker till flera högtalare, visserligen i EPDM-cellgummi då som sjunker ihop med tiden jämfört med mer formstabilt polyuretancellgummi eller naturcellgummi)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-02 09:20

Gjorde ett litet test igår. Stativare på väggstativ. Utan underlägg, med liggunderlag, bok, halva studsbollar, Gummifötter, Spikes och reklamblad.

Ända gången jag hörde skillnad var mellan utan nått och med nått. Helt ovetenskapligt men rätt skoj ändå. :lol: Att det faktisk blev skillnad var mest skoj.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 13:02

Ett mycket enkelt test är att slå an på en stämgaffel och placera på ett mjukt trägolv. Det visar hur vibrationerna förs över till golvet som sedan agerar "högtalare".

Principellt är det bättre med mjuka fötter om man inte vill att sitt egna golv ska sjunga tillsammans med högtalaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 13:04

Ang. det blindtest som gjorts tidigare har Ingvar beskrivit det och vad jag minns ingick en specialgjord lyftanordning som kunde skifta högtalaren relativt snabbt från en hård koppling till en mjuk avkoppling och vice versa.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 21:00

intressant :)

vore kul om han eller nån annan som var med kunde berätta lite mer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 22:00

En annan tråd, bland många andra, om högtalarfötter anno 2002:

kuddkrig

De första och största trådarna låg väl på HiFimagasinet en gång i tiden.

Återgå till Generellt om hifi