Moderator: Redaktörer
Vigor skrev:I ett sådant test: Vilket skulle alternativet vara? SD-fötter vs. vad, liksom? Spikes? Små bitar av liggunderlag? Vad är det som skall stå på SD-fötter? Basmuduler eller kanske DAC:ar?
I de allra flästa fall: Nej, inte en chans i världen. Det är väl bara de riktigt dåliga alternativen till SD-fötter som jag tror att jag skulle kunna höra skillnad på.
Jag har i alla år använt utskurna bitar av liggunderlag under mina högtalare. Ända fram till här om dagen då jag uppgraderade till riktiga SD-fötter. Jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad. Men känslan av att ha "det bästa" är ju alltid trevlig
Nackdelen med många andra liknande material är att de tappar elasticiteten med tiden och måste bytas ut då och då.
Att ha SD-fötter under förstärkare och cd-spelare känns nästan en smula fånigt tycker jag. Om man inte har elefantdisco vill säga. Men å andra sidan, de kostar ju i princip ingenting, så varför inte liksom. Har man hostat upp 100K för sin stereo och lika minst lika mycket på skivor, då kan man väl hosta upp ett par hundra för fötter också. Så resonerar jag i alla fall.
Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?
Vigor skrev:Ni som tror er höra skillnad: Under vilka omständigheter skulle det vara?
boyafraid skrev:skulle ju dock helt klart vara intressant att testa mot exempelvis något billigt skumgummi, liggunderlag eller liknande
Kaffekoppen skrev:Jag har lättare att pricka in om grannen ovanför använder dem än om jag själv gör det..
boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?
Lust skrev:Det finns de som använder halva squashbollar som gott budgetalternativ.
MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.
Koffe skrev:MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.
... Vilket är ett väl så fullgott skäl!
boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
(priset hämtat från sonic designs hemsida)
550 kronor är ändå värt 8-14 starköl, lite beroende på var man väljer att gå ut
dessa har garanterat mer än en teoretisk effekt
Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
meanmachine skrev:Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
"Lagligt" bedrägeri...
Nefilim skrev:Det är väl inte så farligt, när det finns massor av annan ormolja som krängs till hutlösa priser till lättlurade hifinördar!
JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem
meanmachine skrev:JeLe skrev:De flesta har nog sd-fötter för att iö rekommenderar dem
De torde klara F/E test lika bra som Shakti...![]()
![]()
Jag Röker för att Marlboroman rekommenderade ciggaretter.![]()
JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?
meanmachine skrev:Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?
meanmachine skrev:Du svalde öppenbarligen att IÖ rekommenderat.. Det är väl OK men på detta forum får man skit om man säger att Marantz hemsida säger att ....... Men om IÖ rekommenderar är det ingen som ifrågasätter.Så jag tänkte att dpgör jag det.
meanmachine skrev:JeLe skrev:MM: varför har du lågt förtroende för iö?
Vad är det för skillnad på honom och Micke Bladelius eller Erik Andersson elle någon annan "storhet"?
Nefilim skrev:Vad gör att t.ex Micke Bladelius klassas som en s.k "storhet"?
Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt medjokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.

JeLe skrev:iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen
JeLe skrev:meanmachine skrev:Du svalde öppenbarligen att IÖ rekommenderat.. Det är väl OK men på detta forum får man skit om man säger att Marantz hemsida säger att ....... Men om IÖ rekommenderar är det ingen som ifrågasätter.Så jag tänkte att dpgör jag det.
Svalde? Ja och det smakade gott.![]()
iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen, därför inger han förtroende. Men den störta anledningen var inte att han rekommenderade dem utan att de som sagt passade till plattan.
ingen som ifrågasätter?
Jo visst! Du, mayro, flint, jam och andra
meanmachine skrev:JeLe skrev:iö är inte kommersiell på det sättet som övriga i branschen
Hur är han komersiell då?
Nefilim skrev:Vad gör att t.ex Micke Bladelius klassas som en s.k "storhet"?
Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt mediokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.
Subjektivisten skrev:Håller med.
subjektivisten skrev:Nefilim skrev:Vad gör att t.ex Micke Bladelius klassas som en s.k "storhet"?
Jag har testat ett antal av hans produkter hemma, och tycker det är relativt mediokra produkter med ett alldeles för högt pris i förhållande pris - prestanda. Möjligtvis är han en skicklig marknadsförare! Det är nog allt.
Håller med.
Är du säker på att det är ett bedräger? Det är hårda ord...meanmachine skrev:Boyafraid skrev:550 kronor (+60kr med frakt) är väl ändå rätt mycket för något som inte renderar någon hörbar skillnad?
"Lagligt" bedrägeri...
Hur blev vi involverade i ert jävla gnäbb?meanmachine skrev:
Skulle tro att betydligt fler anser LTS rekommenderade prylar är medijokra..![]()
![]()
![]()
Kaffekoppen skrev:Är du säker på att det är ett bedräger? Det är hårda ord...
klicka på ovanstående länk!!Ormolja som ormolja. Men SD kanske är vetenskapligt bevisat ?
Kaffekoppen skrev:Tillbaka till ämnet och redogör för vad du vet om SD-fötter, och varför de skulle vara bedrägliga. Har du läst på om produkten?
Subjetivisten skrev:Vart är SD kuddar ormolja? Det är ju redan bevisat att det fungerar.
meanmachine skrev:Subjetivisten skrev:Vart är SD kuddar ormolja? Det är ju redan bevisat att det fungerar.
Shakti är ockspå vetenskapligt bevisade.De har gjort många tester, Ers likadant.
Nä, jag har ingen aning om de är prisvärda eller inte i största allmänhet. Det är mycket pengar, det tycker jag med.meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Tillbaka till ämnet och redogör för vad du vet om SD-fötter, och varför de skulle vara bedrägliga. Har du läst på om produkten?
Fortfarande..
Frågan är om det virvlar upp känslor på nått vis. Du är ju annars så cool och lugn. Men du brukar vara väldigt talför om shakti, ERS, och annat som liknar tweaknivån som SD fötter är på. Ta i beaktning detta eftersom det handlar om total trovärdighet.![]()
Vad är det som gör vissa företag "lagliga" medan andra bara är bedragare?
Om du inte så det i mitt inlägg som du reagerade på så använder jag snuffar "" för att poängtera en viss resevation i mitt inlägg. Men du kanske i raseri inte kunde urskilja detta.
Du frå mer än gära betätta vad du tycker gör SD så fantastisk prisvärda.
SD hemsida skrev:Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
SD hemsida skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:
"Basen tycks gå djupare ner, med ökad förmåga att följa melodier. Man kan nu spela mycket starkare utan att ljudet (läs oönskade resonanser) irriterar."
meanmachine skrev:SD hemsida skrev:Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
Wow låter nästa som säljande reklmam precis som på vilken fabrikant av ormolja som helst...Jag morsäger mig inte att det fungerar men att vissa saker är bra eftersom någon eller några sagt detta. Men andra saker de duger minsann inte. Sektligt kusligt.
SD hemsida skrev:Inom Ljudtekniska Sällskapet har man med mätningar vetenskapligt visat att en högtalarlåda som är mjukt avfjädrad rör sig mindre av musiksignalen än en som är hårt uppställd samt att en hård fjädring från t.ex. spikfötter även bidrar med både mät- och hörbar distorsion:
Hmm LTS..Då förstår jag att det är bra.![]()
Inte för att det är nått fel med LTS utan de som följer efter anser att för dem är just LTS en stor auktoritet.
Speciellt eftersom denna auktoritet i ryggen bevis för funtionen kommer just efter dessa sågat alla konkurrenter som anveäder spikes efter som de tydligen inte fungerar. Bra jobbat.![]()
Nåja nu är jag nog lite dum. Men det irriterar att man så kan såga andra medan man är lika dan själv.
"Basen tycks gå djupare ner, med ökad förmåga att följa melodier. Man kan nu spela mycket starkare utan att ljudet (läs oönskade resonanser) irriterar."
Ärligt. Vad är skillnaden mot dessa och liggunderlag, Stenar, Puckar, Spikes ellerl Liknande. Halva squashbollar.![]()
meanmachine skrev:Får man inte var lite undrandes för hur saker och ting fungerar?
meanmachine skrev:
Ärligt. Vad är skillnaden mot dessa och liggunderlag, Stenar, Puckar, Spikes ellerl Liknande. Halva squashbollar.![]()
meanmachine skrev:SD hemsida skrev:Resultatet blir att ljudet frigör sig bättre från högtalarna, det blir en större ljudbild, och anläggningen får en renare klang med hörbart lägre distorsion.
Wow låter nästa som säljande reklmam precis som på vilken fabrikant av ormolja som helst...Jag morsäger mig inte att det fungerar men att vissa saker är bra eftersom någon eller några sagt detta. Men andra saker de duger minsann inte. Sektligt kusligt.
Hmm LTS..Då förstår jag att det är bra.![]()
Inte för att det är nått fel med LTS utan de som följer efter anser att för dem är just LTS en stor auktoritet.
Speciellt eftersom denna auktoritet i ryggen bevis för funtionen kommer just efter dessa sågat alla konkurrenter som anveäder spikes efter som de tydligen inte fungerar. Bra jobbat.![]()
Nåja nu är jag nog lite dum. Men det irriterar att man så kan såga andra medan man är lika dan själv.
Nefilim skrev:meanmachine skrev:
Skillnaden är att det är prisvärt mot t.ex Transpirationskablar för flera hundratusen! Även annat svindyrt skräp som t.ex shaktistones, Cd-spelare för 20 000:- plus osv....
FBK skrev:[Bild]
Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter
Vad är det för fjädringsmekanism jag tycker mig sse då?Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..
Kaffekoppen skrev:Vad är det för fjädringsmekanism jag tycker mig sse då?Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..
Jaha.. trodde i min enfald att det var ett alternativ som fungerade efter samma fysikaliska princip. My bad!Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..Det är inget annat än spikes integrerade med spikesskydd och något mjukt mot golvet under. (Valfritt)
Ej viktsanpassade!
Låsbara är de. Har provat och..Tja vete f-n om de tillför eller tar bort något..Dyra, ca 800:- till ett par högt.
Nefilim skrev:Kaffekoppen skrev:Vad är det för fjädringsmekanism jag tycker mig sse då?Nefilim skrev:Finns inga fjädrar i ovan fötter..
Det kallas för gängor!![]()
Kaffekoppen skrev:Jo, jag var som sagt inne på att det skulle föreslås något som fungerade på samma fysikaliska vis.
boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt
boyafraid skrev:du menar att det blir en hörbar förbättring av att någon rekommenderar en produkt?
Tja, du menar att de bara skulle gynna ogenomtänkta högtalare?matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Han pratar nog rätt generellt nu. Varför reagerar du så hårt?Nefilim skrev:matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Är inte Ino och Respons genomtänkta högtalare???
Kaffekoppen skrev:Han pratar nog rätt generellt nu. Varför reagerar du så hårt?Nefilim skrev:matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Nefilim skrev:Kaffekoppen skrev:Han pratar nog rätt generellt nu. Varför reagerar du så hårt?Nefilim skrev:matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Jag reager inte hårt!! jag reagerar bara på hur man kan ifrågasätta om Ino Audio och Respons Loadspeakers inte är genomtänkta???
FBK skrev:
Sådana här funkar utmärkt och är ofta mycket bättre än de medföljande spikes som följer med alla golvare, och även klart snyggare än SD fötter
boyafraid skrev:du kanske missade vem som startade tråden och vad tråden avsåg utröna?
försvinn nu
boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt
det som är intressant är ju om skillnaden är akademisk eller om det faktiskt rör sig om en hörbar förbättring
normalt brukar ju blindtest vara standard för att utröna sådana frågor, så min nyfikenhet rör mest varför det verkar finnas få eller inga dokumenterade blindtest på denna produkt, som ju ändå så många här betalat pengar för?
Lust skrev:Lite kul att se inkonsekvensen när det gäller krav på blindtest...
Kan det ha något att göra med från vilket håll rekommendationerna kommer, månne?
subjektivisten skrev:boyafraid, Exakt vad vill du ha reda på?
boyafraid skrev:sd-fötters teoretiska förbättring ifrågasätter jag inte, och lite tråkigt att en del vill jämställa dem med bluffprodukter, det var inte min avsikt det som är intressant är ju om skillnaden är akademisk eller om det faktiskt rör sig om en hörbar förbättring
normalt brukar ju blindtest vara standard för att utröna sådana frågor, så min nyfikenhet rör mest varför det verkar finnas få eller inga dokumenterade blindtest på denna produkt, som ju ändå så många här betalat pengar för?
boyafraid skrev:precis som framgår i första inlägget, en undran om det gjorts blindtester med berörda produkt, och om inte varför den ändå är accepterad som ett "tweak"
eller menade du med min fråga om dina superspikes?
paa skrev:Jag tänker som vanligt här på forumet inte kommentera åsikterna om div fötter, men vill trots allt korrigera missuppfattningen från vissa här i diskussionen att priserna skulle gälla för fyra stycken, när det i verkligheten gäller för åtta SD-fötter.
matereo skrev:Frågan är om SD fötter gynnar "alla" någorlunda genomtänkta högtalare?
Subjetivisten skrev:Inget ormolja detta.
boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
boyafraid skrev:jag hittar inget om blindtest av sd-fötter
du kan väl länka?
subjektivisten skrev:boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
Sök, finns redan tråd om detta här och om hur hörbart det är.
patrikf skrev:Det är väl Mayro som brukar anklagas för att undvika att svara på svåra frågor av vissa..
boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
boyafraid skrev:ja, teoretiska resonemang var ju precis vad som efterfrågades
Samma här.. har faktiskt inte ens funderat om de tillför något ljudmässigt, iallafall inte så seriöst att jag orkat blindtesta själv.niclas skrev:subjektivisten skrev:boyafraid skrev:och ingen har hitills visat att dessa ger någon hörbar förändring för ljudet
Sök, finns redan tråd om detta här och om hur hörbart det är.
Orkar inte leta upp tråden men undrar ändå..Är inte dessa sd-fötter ganska system (rum +högtalare)-beroende för hur hörbara förändringen blir? Jag är tveksam om jag skulle pricka rätt på mina sd-fötter, men jag har dom ändå pga att jag inte vill leda ljud genom väggar och golv mer än nödvändigt.
Vee Eight skrev:Appropå spikes så tror jag det var Naqref som sa vid ngt blött (läses "trevligt") tillfälle att spikes samlar resonansen (de utsätts för) till runt 100 Hz. Det är fö vid 100 Hz som man har sk discodunkadunka. Vissa gillar det, andra inte (kan delvis förklara varför en del föredrar spikes). Är man lite listig så skulle man kunna konstruera högtalare för just spikes eftersom man känner till fenomenet, och således låta runk med andra fötter.
Sug på den ni!

meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Kaffekoppen skrev:Har LTS någonsin testat dem är det innan min tid.
Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Döda resonanserna med en betongplatta?
Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.
Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?
Du har väl hört när man går på med en tryckluftsborr i en betongkonstruktion. Kan höras i andra änden av en större byggnad.
Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
dimitri skrev:Naqref™ skrev:meanmachine skrev:Spikes för att höja vikten och ge stadighet vilket glöms bort. Justerade så högtalaren ger en svag tilt bakåt. Sen ställda på en stenplatta för att döda resonaserna...![]()
Detta är inget inlägg i sakfrågan!
Men så ser jag för min inre syn och hörsel en BT:
En kvinna går förbi med stilettklackar på ett betonggolv
Samma kvinna går med mjuka sulor på samma golv.
BT deltagare (alla som skrev inlägg i denna tråd) lyssnar med ögonbindlar på.
Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?
subjektivisten skrev:Blindtesta själv då. Eller menar du på allvar att allt ska serveras till dig och du gör inget alls själv?
Koffe skrev:Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.
Mayro skrev:MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .
men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..
Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..
Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..
Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..
Ranefjord skrev:Mayro: Du får nog lyssna på Carlsson en gång till för jag tycker att du har fullständigt fel. Högtalarna i 50-serien tillhör mina all-time favoriter. Speciellt basåtergivningen är riktigt bra i Carlssons 50-serie, dock är inte perspektivet det allra bästa (speciellt i ljupled). 50-serien har fler paradgrenar men dem du får googla fram istället. OA52an är kanske trots allt en av världens allra bästa högtalare för hemmabruk.
SD-fötterna är rätt ok, beroende på var och hur de används.
FBK skrev:
Har dessa, rena skräpet enligt mig. Pengar i sjön
Naqref™ skrev:Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
Vilket, om jag förstår det rätt, brukar betyda att produkten är undermålig... eller?
Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.
Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner.![]()
*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.
FBK skrev:... men som någon påpekade så är de ju inte testade och rekomenderade av LTS och därmed inte bra![]()
Lust skrev:Naqref™ skrev:Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
Inte nödvändigtvis. Dessutom så skrevs det om dem men jag vet inte om just den delen med blindtesterna var med.
P a a borde väl ha mer info i frågan?
Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?meanmachine skrev:Nagref skrev:Döda resonanserna med en betongplatta?
Fungerar skitbra. Betonghögtalare ?![]()
Marmorplatta på och eller under vinylspelare.![]()
Kommer inget ljuf som fortplantar sig i golvet. Enkelt test. Lägg örat till golver just brevid högtalaren för och efter.. F/E test. Klarar perfa.
Naqref™ skrev:Vee-Eight skrev:Fö så använder jag inte sd-fötter, då burkarna skall skruvas på vägg. De där golvmodellerna*, 50 och 52 är ju inte mer än veckoslutskonstruktioner.![]()
*som inte är konstruerade att spelas med spikes, utan levererades original med SD.
Nja. SD-fötterna fanns inte då. Däremot leverades de med golvlistdekorationerna OA50.2 och OA52.2.
Mayro skrev:... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt.... Obefintlig är rätt benämnande..
Vee-Eight skrev:Ändrar ju inte faktumet att de är veckoslutskonstruktioner.
Naqref™ skrev:Lust skrev:Naqref™ skrev:Koffe skrev:Naqref™ skrev:Jo de är testade. Men jag vet inte om det blev publicerat.
P a a borde väl ha mer info i frågan?
Gissningsvis men han har ju samma strategi som jag att inte diskutera sina egna prylar så vi lär inte se något svar på den frågan här direkt från honom.
Kaffekoppen skrev:Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?
Lust skrev:Finns i följande färger:
grå, grå, grå, grå och grå.
One size fits all
haha... vad tror du om migmeanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:Du vet väl att effekterna av konstruktionsresonanser är relatit obemärkliga vid källan, men kan dyka upp nån port/våning bort ?
I teorin kanske. Det fungerar perfekt. Testa någon gång.
Varför skriver du så?
Var det inte du som var trött på tjyvnyp hela tiden??
Jag blir iallafall trött på att du skriver osanningar om att allt som inte är testat av LTS skulle vara dåligt. Det har LTS aldrig sagt, och du ljuger nu.
Berätta nu varför du sprider lögner, om det inte är för att du hoppas bli uppfattad som cool eller nått annat bland dem som retar sig på LTS.
Ditt inlägg har inget konstruktivt innehåll alls. Du har inte ens berättat på vilket sätt basåtergivningen blir bättre, eller om du provat med något annat som kontrollobjekt. Det skulle vara intressant att veta, tex gamla apelsiner eller använda hockeypuckar.
Men mest intressant skulle vara om du slutade skriva medvetet provokativa inlägg som avslutas med som extra utryck för att "haha nu fick ni er igen - jag skiter i om jag hittar på för detta inlägg är bara menat att ratas"
FBK skrev:olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet.
meanmachine skrev:FBK skrev:olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet.
Dubblel sanning. Att andra typ KK inte ser detta är för mig en gåta.![]()
Ingen har ens kommenterat Mayros skarpa inlägg än vilket också är en gåta.
FBK skrev:Varför skriver du så?
Jag blir iallafall trött på att du skriver osanningar om att allt som inte är testat av LTS skulle vara dåligt. Det har LTS aldrig sagt, och du ljuger nu.
Berätta nu varför du sprider lögner, om det inte är för att du hoppas bli uppfattad som cool eller nått annat bland dem som retar sig på LTS.
Ditt inlägg har inget konstruktivt innehåll alls. Du har inte ens berättat på vilket sätt basåtergivningen blir bättre, eller om du provat med något annat som kontrollobjekt. Det skulle vara intressant att veta, tex gamla apelsiner eller använda hockeypuckar.
Men mest intressant skulle vara om du slutade skriva medvetet provokativa inlägg som avslutas med som extra utryck för att "haha nu fick ni er igen - jag skiter i om jag hittar på för detta inlägg är bara menat att ratas"
Ojdå...olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet. Sedan så sprider jag inga lögner alls
Utan jag skriver detta därför att det har blivit mycket så att om saker inte har testats av LTS eller har bevisats på olika sätt att en sak verkligen påverkar något så är det skit och okej att häckla så mycket det bara går. Sedan om någon eller några skriver att de tycker att en pryl funkar så är de lättlurade eller något ännu värre och det skriks "bevisa". Jag har bara delgett mina erfarenheter kring dessa Soundcare Superspikes i jämförelse mot orginalspikes som följer med alla golvhögtalare och mina erfarenheter på olika golv underlag är nästan helt entydiga. Sedan om du inte tycker att det inte innehåller något konstruktivt alls får du gärna göra det,då man får skriva ner erfarenheter utan att det ska bli korsförhör efteråt. (taggarna utåt idag eller?) Hade du haft en annan attityd så hade jag kunnat berättat mer om mina erfarenheter, men det är skit samma nu då man bemöts på detta sätt av dig
![]()
Ja, det skulle vara allvarligt.meanmachine skrev:Det intressanta är om det finns relevans i det han säger för då är det riktigt allvarligt.
Skulle vara kul att veta varför vi som förening skulle vilja slingra oss?Mayro skrev:meanmachine skrev:FBK skrev:olika tjynyp utsätts man ofta för om man inte tillhör rätt gäng här eller har "rätt uppfattning" om kablar, tweak osv osv, och det vet du mycket väl, och jag har inte rätt uppfattning som du också vet.
Dubblel sanning. Att andra typ KK inte ser detta är för mig en gåta.![]()
Ingen har ens kommenterat Mayros skarpa inlägg än vilket också är en gåta.
Man söker nog vägar att kommentera det. Var så säker ..Och hade det inte haft tung substans så hade det redan varit kommenterar i MASSOR.... Men eftersom det jag skrivit är fullkomligt rena fakta enbart om man tittar historiskt på LTS så är det svårt att slingra sig .
Men man söker nog.......
Nu skall jag ut igen o meka igen.
Mayro skrev:Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....
MM
Du får inte glömma att SD foten är LTS rekomenderad.. Samt att PAA som innehar fjärilla fossingen är med i LTS som en del andra företagare är som kränger sina grejor via klubbens försorg med synsättsförmedlkande.. marketingen är kompakt..och genomslaget runt medlemmarna samt anhängarna är totalt .
men jag fick vaccin för 33 år sedan som då 16 bast då jag insåg hur sektlikt Carlsonburkarna marknadsfördes redan då... Jag upptäckte det då jag klagade på den ynkliga basen dom lirade. Ljudbilden var finfin ansåg jag... men basen som sagt. ... Obefintlig är rätt benämnande..
Sååååå sa man inte mot "dom ända rätta högtalarna" som fanns då i världen inte.... Eller mot dåtida hifi messias stig Carlsons långa studier och hans verk... Fast dom var verkligen osedvanligt kassa basförmedlare..Och även egentligen kassa högtalare. men dom skapade gillandet av dipoler för mig i alla fall. Så något gott kom ut trotts allt..
Samtidigt marknadsfördes Sonabs stärkare som dåtidens nad 208 ungefär..
Ja LTS har alltid som jag sett dom haft nävarna djupt ner i branchanknytningarnas värld som sagt.. Så förvåna dig föga att SD foten är bäst.Samt stöds här av alla och envar....Personligen har jag testat den mot hifiklubbens och kan inte finna skillnader.. Mer än priset är billigare helt klart på hifiklubben....
Som V8 skrev. Sug på den ni..
MP skrev:FBK, du borde verkligen lära dig att citera rätt.
Eller är det så att du inte vågar citera vem som skriver vad ?
Är du orolig för att det blir för lätt för alla andra att se vilka som du ständigt håller med oavsett sakfråga ?
Koffe skrev:Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.
Kaffekoppen skrev:Varför skriver du så?
boyafraid skrev:och inte för att de förbättrar ljudet?
Ingen fara KK, numera kallas även jag för Troll som du kan läsa några inlägg över detta och det gör mig inget utan säger bara mer om hur den person verkligen är som använder sådant mot andraJag har inte gjort narr av dig det minsta för hur ni upplever något. Det skulle jag aldrig göra.
subjektivisten skrev:Koffe skrev:Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Bilder från leverantören. Två gröna streck på en svart platta. Inga skalor. Och detta skulle bevisa att det inte är ormolja? Om jag hade ett PR uppdrag för Sonic Design så vore killar som du guld värda.
Om du hade läst mer så är det LTS som mätt upp detta.
dimitri skrev:meanmachine skrev:Det är fint med bilder som inte säger nått.
Vad får ni ut av denna ?
Mycket.
Vi kan börja med att patienten lever
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Varför skriver du så?
Det är det enda FBK gör. Sagt det innan och säger det igen, 99% av hans inlägg är samma stil. Bara ignorera trollet.
guru skrev:subjektivisten skrev:Koffe skrev:Inte minst du själv slängde in de här bilderna:
Om du hade läst mer så är det LTS som mätt upp detta.
Även fast det är LTS som mätt så vore det iallafall bra med skalor....Finns det några ?
subjektivisten skrev:Om du hade läst mer så är det LTS som mätt upp detta.
The Swedish audio society "Ljudtekniska Sällskapet" has taken measurements that show that a loudspeaker standing on a soft spring moves less from music than if put on hard feet. They also found that spikes contribute both measurable and audible distortion:
Sinus signal 125 Hz to the speaker (top),
floor movement below, using soft feet.
Floor signal magnified 2 x.
Sinus signal 125 Hz to the speaker (top),
floor movement below, using spikes.
Naqref™ skrev:Skalan spelar mindre roll i detta fall eftersom det är rätt uppenbart att när man ser bilderna (det är två st och inte bara en som man kan få uppfattnngen här) att det är en linjär nivåskala och att man kan bedöma relationerna mellan de två olika fotvarianternas signalpåverkan i % eller dB utan större problem. Det är ju det enda som är intressant för linjära system. Absolutvärdena är helt intetsägande.
tvett skrev:Lust skrev:tvett skrev:Jag vill se lite vetenskapliga bevis för spikes.
Titta på den undre kurvan, den är lika vetenskaplig som den övre.
Vetenskapliga bevis för att spikes är the way to go....
Koffe skrev:Det är väl korrekt citerat... mao, allt som står om mätningen? Och vad säger det? Ingenting! Det där är ungefär lika valid vetenskap som "provitamin B"- snacket från vitamininstitutet i Schweiz. Det är det äldsta tricket i markandsföringsboken - "skaffa ett vittne som kan intyga varans förträfflighet... gärna en vetenskapsman". "Din tandläkare rekomenderar... " och det där tramset. Nä, ska det duga som vetenskapligt argument så skall det nog vara en granskad och publicerad artikel.
Ok, det kanske inte är det äldsta tricket... en snygg och lättklädd tjej med stora tuttar är ett äldre trick.

Koffe skrev:Nix. Absolutvärdena skulle säga om det fanns en chans att höra effekten eller om man kunde negligera problemet helt och hållet. Vidare med en skala så skulle man kunna se om båda bilderna var återgivna på samma sätt. Skall jag vara uppriktig så tvivlar jag på att detta är en mätning. Jag gissar på att det är en illustration. Ungefär som pilen som pekar uppåt i tandkrämsreklamen.
MichaelG skrev:2. Det känns bra att använda något som teoretiskt tycks vara det bästa.
Hälsn. Michael
Det var en ansenlig dämpning!Naqref™ skrev:Gör man då sig omaket att kolla bilderna så får man reda på att den relativa överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Det är iallafall snyggare med spikesRichard skrev:Att sätt sina högtalare på spikes eller SD-fötter är inget man behöver mäta sig fram, för att höra effekten av. Förbättringen av ljudet är mycket stor.
Nagref skrev:överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Det är stor skillnad mellan att stå stadigt för ljud (20Hz-20kHz) och att stå stadigt för puttning <5Hz. För ljud så står högtalarna generellt mer still med mjuka fjädrande fötter med låg resonansfrekvens än på tex spikes eller direkt på golvet. Folk brukar ju säga att det är ljudet som är det viktiga...meanmachine skrev:Nagref skrev:överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Gäller det endast SD eller alla typer av mjukfötter ? Liggunderlag? Jag har haft löiggunderlag under mina stativare vid datorn under 2år och dessa har inte tappat formen än.
Sen hur är den med stadigheten. En del menar att högtalare skall stå stadigt. En kompis har SD under sina stora infinity och dessa är man rädd skall falla när man går förbi.
Spikes på sten efbjuder hög stabilitet på högtalaren.
Kan inte annat än hålla med om den där stringenta förklaringen.Martin skrev:Det är stor skillnad mellan att stå stadigt för ljud (20Hz-20kHz) och att stå stadigt för puttning <5Hz. För ljud så står högtalarna generellt mer still med mjuka fjädrande fötter med låg resonansfrekvens än på tex spikes eller direkt på golvet. Folk brukar ju säga att det är ljudet som är det viktiga...
meanmachine skrev:Nagref skrev:överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Gäller det endast SD eller alla typer av mjukfötter ? Liggunderlag? Jag har haft löiggunderlag under mina stativare vid datorn under 2år och dessa har inte tappat formen än.
Sen hur är den med stadigheten. En del menar att högtalare skall stå stadigt. En kompis har SD under sina stora infinity och dessa är man rädd skall falla när man går förbi.
Spikes på sten efbjuder hög stabilitet på högtalaren.
Man bygger ofta så just för att det skall uppfattas som kvalité hos kunden. Precis som man nästan alltid överdimensionerar pelare som skall hålla upp tyngd - det ser fjåsigt ut annars..meanmachine skrev:Lite OT men nyfikenheten ger mig en fråga.
Varför bygger man högtalare i tjocka resonansfria kabinett i stället för tunna skivor av isoletat material?
Min favo är Qln Signatur med äkta q-board. Väger bly och tål att köras över med en järnvägsvagn.
meanmachine skrev:Lite OT men nyfikenheten ger mig en fråga.
Varför bygger man högtalare i tjocka resonansfria kabinett i stället för tunna skivor av isoletat material?
Min favo är Qln Signatur med äkta q-board. Väger bly och tål att köras över med en järnvägsvagn.
Thomas_A skrev:
När orginalartikeln skrevs fanns inga SD-fötter. Det finns dock en massa mjuka fötter att välja på, de fungerar på ungefär samma sätt ändå. SD-foten är mer optimerad, men om det skulle gå att höra skillnad mellan en SD-fot och en mjuk fot av annat märke eller egentillverkad är tveksamt.
Notera också att det beror mycket på golvets beskaffenhet om det skulle vara hörbart eller ej. Att låta en stor golvyta agera högtalarmembran gör att det inte behövs stor rörelse för att det ska ge signifikant ljudnivå.
Att de blir tunga? Jag tvekar. De blir lätt 1000-falt tyngre än den rörliga massan. Resten är "marknadsföringsvikt"dimitri skrev:Det har väl också att göra med förhållande membranvikt/totalvikt i en fullregisterhögtalare.
lasselite skrev:Vad kom först, hönan eller ägget?
Mayro, du verkar ju insatt. Blev Paa medlem i LTS för att marknadsföra sin produkt genom föreningen, eller var han medlem först, och kunde leverera en produkt som efterfrågades av föreningen?
Om produkten är bra, spelar svaret på det ovanstående då någon roll?
Kan du visa på att LTS har rekomenderat produkten på ett sätt som antyder att man vill hjälpa Paa ett sälja SD-fötter (till kunder som inte är hjälpta av dessa, eller där användning av SD-fötter är rent felaktig)?
Vem har i så fall gjort sig en förmögenhet, och hur stor, på detta taskspel?
Richard skrev:Att sätt sina högtalare på spikes eller SD-fötter är inget man behöver mäta sig fram, för att höra effekten av. Förbättringen av ljudet är mycket stor.
meanmachine skrev:Du kan väl förutsätta att sådana tester ej gjorts eftersom om så varit fallet skulle det ha basunerats ut så högt att döva hört.![]()
På plats med blindtester kanske.Mellan spikes, SD och diy fötter.
Vem vågar.
Naqref™ skrev:Så om du fick reda på att den övre (insignalen) var 2.83Vrms och utsignalen var 15uV så skulle du utan att veta kraftfaktor, talspoleresistans, membranmassa, övrig högtalarmassa och accelerometern känslighet om resultatet var hörbart?
Om de var angivna på samma sätt skulle inte hjälpas med en bild från ett oscilloskop eftersom det beror på hur man ställer ratten för förstärkning. Det kan man göra oberoende för de båda kanalerna.
Eftersom det förekommer en liten tilläggsinformation om att den övre golvsignalen är förstärkt 2x så kan man misstänka att golvsignalerna är jämförbara om man tar detta i beaktning. Annars skulle ju den informationen vara överflödig. Gör man då sig omaket att kolla bilderna så får man reda på att den relativa överföringen till golvet minskar med i runda slängar 20dB med mjukfötter.
Dämpkuddar för DVD/CD/SACD-spelare och andra HiFi-apparater.
Ger:
* Minimerad vibrationsöverföring.
* Mindre risk för mikrofoni.
* Minskad känslighet för stötar.
* Bättre förutsättningar för att felfritt avläsa skivorna.
En sats innehåller fyra små och en stor kudde. Den stora används om apparaten har förskjuten tyngdpunkt. Finns för: 2-5kg, 5-10kg och 10-25kg.
Kaffekoppen skrev:Däremot kan jag garantera att LTS inte är inblandad i företaget i fråga, och vi har heller inte författat produkttexternaDet hindrar inte att produkterna i fråga kan vara intressanta att titta på.
Lust skrev:Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.
Koffe skrev:Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?
Sen berör du implicit (du nämner högtalarmassa) något annat viktigt. Vi vet ingenting om:
1. Att det är sant (altervativt sannnorlikt) för andra högtalare än den testade.
a. Påverkan av högtalarens vikt
b. Tyngdpunkt
c. Material
2. Underlagets beskaffenhet
3. Andra frekvenser än den "redovisade"
4. Placeringen/antalet stödjande punkter (SD- fötter or otherwise)
Det finns sannolikt flera faktorer som man med någon rimlighet kan anta påverkar effekten av de uppmätta lösningarna.
Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.
Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?
I samband med detta kunde man också passa på att blindtesta:
lasselite skrev:Mayro skrev:![]()
![]()
![]()
Fru svammelman har svarat med all önskvärd tydlighet. Tack
![]()
Dämpkuddar för DVD/CD/SACD-spelare och andra HiFi-apparater.
Ger:
* Minimerad vibrationsöverföring.
* Mindre risk för mikrofoni.
* Minskad känslighet för stötar.
* Bättre förutsättningar för att felfritt avläsa skivorna.
Koffe skrev:Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?
Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.
Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?
Naqref™ skrev:...om produketerna inte är synbart använda
Lust skrev:Nej, men det verkar finnas de som anser att produkten är testad av LTS och därigenom erhållit någon sorts "oantastlighets-status" (= inga blindtester behöver göras). Det är bara att läsa tidigare i tråden...
Antingen har LTS gett sitt godkännande till SD att LTS får figurera i texten (och då står ni samtidigt för vad den beskriver) eller så används LTS namn mot er vilja i texten.
Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.
Lust skrev:Ett osvar (norrbottniska) är också ett svar...
Allarligt talat så tror jag att det kommer att komma ett svar efter lite internt prat...
Naqref™ skrev:Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?
Naqref™ skrev:Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel.
Naqref™ skrev:För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).
boyafraid skrev:men det mest intressanta i koffes inlägg (och av störst relevans för trådens ämne) var det du inte citerade (och detta förmodligen för att det inte var riktat mot dig på samma vis)Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.
jag tror faktiskt man skulle kunna pricka in sd-foten (jämfört med ingenting under högtalaren) i blindtest under vissa (kanske extrema?) omständigheter
däremot tvivlar jag starkt på att det skulle gå att pricka in sd-foten jämfört med exempelvis ett stycke liggunderlag
det märkliga tycker jag snarare är att inte fler sådana blindtester gjorts, utan att produkten (som faktiskt är rätt dyr jämfört med alternativen) accepterats enbart på rekommendationer
boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 32 gäster