Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"
Christer_Tamm skrev:jonasp skrev:after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"
Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.
dole skrev:Hade de något att jämföra med eller var det bara wav filer de lyssnade på![]()
Och vart ligger det där Plassebo någonstan egentligen
Christer_Tamm skrev:jonasp skrev:after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"
Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.
CT:
Du är en klippa. Tänker precis som jag. Dessutom om det var i Las Vegas så har dom ju ingen luftfuktighet alls.
NOT!
Christer_Tamm skrev:Men det här var ju bara vid ETT tillfälle. Dessutom var det ju 60 Hz och 110 V, så det säger ju ingenting om hur det låter här i Sverige. Tänk om det skulle låta annorlunda vid andra tillfällen? Jag tycker Wilson borde försöka hitta skillnaderna mellan en iPod och konkurrentens CD-spelare, istället för att prata så negativt hela tiden.
Callisto skrev:Om de lät dåligt så beror det antagligen på undermålig elektronik bakom vilket genast visar sig i ljudet från dessa. Det kanske drevs med NAD 208![]()
.
Isidor skrev:....
En del kritiker luras dock av baspuckeln och övriga ojämnheter och hyllar Watt/Puppy för deras "härligt slagkraftiga mellanbasåtergivning" och för att vara "analytiska" och "superdetaljerade".
Bravo skrev::( Kan nog hålla med om att till det pris Wilsonhögtalarna betingar presterar de inte.
Menar du att det inom musik finns en sanning och de som väljer en annan tolkning som då är osann enligt dig är lurade på nåt sätt trots att de njuter av sin upplevelse? Det är en bedräglig njutning och det har fel i sin uppfattning eller vad vill du ha sagt?
Callisto skrev:högtalarna drevs med Krell vilket låter helt annorlunda än NAD 208 och eftersom nad:en enligt ER är transparent så måste rimligtvis krellen vara mycket färgande
Eller har plötsligt inte övrig elektronik någon inverkan.
Callisto skrev:Enligt frekvenskurvan som någon visade ser det ut som den nedre gränsen ligger på ca 50 Hz (-3 dB) och lyssnar man på högtalaren så stämmer det verkligen inte. Klart skeptisk till kurvan.
Mikael2 skrev:Med ovanstående ideologi så inbillar sig vissa att om det mäter bra så låter det bra.
Det som inte är bra är placebo Med ovanstående ideologi så inbillar sig vissa att om det mäter bra så låter det bra. Detta är en tro på samma sätt som att en hjärna kan inbilla sig att det låter bra för att det är dyrt osv
Vi sitter och lyssnar på en inspelning, skiva, system och rum och sitta och snacka om en SANNING är som en fjärt i rymden.
Börjar bli rätt trött på att höra detta. Den dagen någon kan påstå att han/hon har en skivan som är 100% som verkligheten och kan återge den 100% utan NÅGON form av påverkan av rum eller system så kan han väl hävda det då. Innan det så kan vi ta det lite lugnare med det ordet IMO.
vad han är ute efter är väl solklart(mina högtare kräver inte dyra pryjar för att låta bra lägg pengarn på mina högtalare istället)
jonasp skrev:Åter till vad placebo var: om jag ger en patient en 'medicin' som visar sig bestå av vatten och socker, men patienten blir frisk/påverkad av medicinen iallafall, då benämns det placebo.
matson skrev:DavidA: Testade du alla prylarna hemma hos dig eller var du hemma hos 2 olika personer och lyssnade?
I ett annat test så kom ju Wilson 2:a medan en annan Ino högtalare vann....
Det är svårt att komma runt problemet(?) med att man måste testa hemma innan köp....
gudars vad trött jag blir på alla som försöker sänka Wilsons konstruktioner pga mätningar och pris. Det är ju precis som Mikael2 säger: Hur många av er har haft chansen att LYSSNA på dessa korrekt uppställda i hemmiljö??
Jag har personligen lyssnat på Watt/Puppy6 med Krellcombo och Wadia CD uppställd i hemmiljö.
Intressant nog så mäter både version 5 och 6 bättre än version 7
Vad som är något lustigt i den här tråden är att Wilsson-
förespråkarna inte har anfört några tekniska argument
Henrik_Holst skrev:Borde man inte även kunna benämna patientens icke tillfrisknande vid intaget av den riktiga medicinen som placebo?
Hotspur skrev: Du, Morello, hävdar däremot att den inte kan
låta bra och hänvisar till tekniskt mumbo-jumbo, utan att ens ha
lyssnat på slutsteget i fråga?! Det tycker jag är lustigt..
Hotspur skrev:Intressant nog så mäter både version 5 och 6 bättre än version 7
Förmodligen bara ännu en indikation på hur illa mätningar
stämmer överens med hur "bra" en produkt presterar...
Rätta mig gärna om jag har fel.
Hotspur skrev:A*: Du påstår att jag är bitter, det liknar ett personangrepp och har inget med hifi att göra. Jag utgår från att du eller moderatorerna åtgärdar ditt inlägg och att du ber om ursäkt.
Hotspur skrev:Morello: Jag är nöjd med mitt kalkonslutsteg, det låter i mina öron som ett kanonslutsteg!
Jag behöver inte bevisa eller bry mig men konstaterar i alla fal att recensenterna har rätt!
.
Fig.5 splices the complex sum of the low-frequency responses shown in fig.3 (taking both acoustic phase and the different distances of the sources from a nominal farfield microphone position) to the response at 50" averaged across a 30 degree horizontal window on the tweeter axis. The middle of the midrange is indeed depressed—I used farfield power-spectrum measurements to check that this was the case—but the overall trend in the upper midrange and treble below 10kHz is fundamentally flat, with small peaks balanced by dips. (My sample appeared flatter in this respect than that measured at the Canadian NRC for the SoundStage review, which appeared to have a less sensitive tweeter.) Earlier versions of the WATT had a more prominent upper midrange than the 7. However, as MF suspected, the new speaker's octave between 10kHz and 20kHz is depressed compared with the 5, which delivered a full measure of treble energy between 10kHz and 16kHz
Morello skrev:Mikael2,
2. John A. skarvar en närfältsmätning (under 300 Hz cirka) med en fjärrfältsmätning, varför nivån i basregistret ofta blir för stark.
3. Högtalarna är uppmätta i olika akustiska miljöer, varför frekvensgången vid låga frekvenser kan bli olika.
mvh\Morello
Kraniet skrev:Om man är tveksam till eventuella tillkortakommanden från Wilson sida så kan man ju bara jämföra med B&Ws skapelser. Högtalare som verkar ha haft åtskilligt mer tid vid ritbordet (egenframställda element tex) men som kostar mindre än Ett par Watt/Puppy.
Men du Mikael kanske gillar soundet i dina (för vad jag förstår äger du ett par Watt/Puppy?) högtalare? Det, som vi redan tagit upp annat ställe, bör ju i så fall räcka för dig och vi andra.
I det fallet så vill jag bara gratulera dig för att hittat en högtalare som du tycker är bäst (för dig åtminstone).

Jag ställer en motfråga. För Wilson kan ju inte låta bra p g a dom mätningarna så jag frågar om alla som tycker så har högtalare som mäter så nära perfekt man kan.
Callisto skrev:En liten reflektion;
Bara för man har perfekt frekvenskurva innebär det inte att ljudet blir bra. Det finns flera högtalare som har "perfekt" kurva som låter burk osv. Sedan finns det det omvända.
Varför hänga upp sig på frekvenskurvan precis som om det är enda parametern för välljud![]()
Debatten blir väldigt enkelspårig tycker jag
Isidor skrev:Callisto,
Är den sammantagna bilden av mätresultaten i de här fallen verkligen dålig respektive bra? Det är inte alltid helt enkelt att värdera mätresultaten. Läs Magnuz kommentar ovan och kom även ihåg att distorsion inte är oviktigt.
Du får gärna konkretisera ditt uttalande med exempel på högtalare som i ditt tycke mäter bra men låter dåligt och tvärtom.
Callisto skrev:... Man kan ha ett element fristående i luften som spelar låt säga mellan 1 kHz till 10 kHz med en perfekt frekvenskurva. ...
Men det du säger innebär i praktiken att "lådan" inte har någon funktion för ljudet. Man kan ha ett element fristående i luften som spelar låt säga mellan 1 kHz till 10 kHz med en perfekt frekvenskurva. Spela nu musik med sång på detta fristående element i luften så låter det skräp.
Jag kan njuta av musik från alla högtalare såvida det inte är direkt fel på dem så jag måste säga att alla högtalare är bra rent subjektivt.
David_A skrev:Med andra ord så har den stora massan fel och ni tekniskt begåvade rätt. Likså kan man avfärda sådana termer som musikalisk och medryckande återgivning när man pratar om elektronik, eftersom det enligt er inte är tekniskt möjligt.
Morello skrev:Om man, av någon anledning, vill göra ett LP-filter och ett HP-filter som summerar rakt samt med linjär fasgång(=konstant grupplöptid) kan man göra ett 1. ordningen system.
Rydberg skrev:Johan> Har du lyssnat på Revel Ultima Gem? Jag har kollat lite på den, verkar fin!
Isidor skrev:
Mikael2,Jag kan njuta av musik från alla högtalare såvida det inte är direkt fel på dem så jag måste säga att alla högtalare är bra rent subjektivt.
Det kan jag också! Du skulle gråta om du såg, eller ännu värre hörde, mina datorhögtalare. Jag kommer att byta ut dem, men visst går det att njuta av musik m.h.a. dem också.
Vad gäller dina högtalarpreferenser så kan jag bara konstatera att alla inte tycker lika, vilket jag aldrig påstått heller. Det jag säger är att majoriteten av tränade lyssnare föredrar en jämn frekvensgång och låg distorsion. Jag är ändå ganska säker på att du skulle tycka att W/P var en ännu bättre högtalare om frekvensgången (och fasgången som en mindre viktig bonus) korrigerades digitalt.
Jo tillsammans med Revels egen sub borde det bli bra, dock vet jag inte om den har HP filter men det antar jag. Man kan ju köpa ett par Gem i USA för ca 30000, rätt bra pris.Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Johan> Har du lyssnat på Revel Ultima Gem? Jag har kollat lite på den, verkar fin!
Jo jag gillar dem. Jag tycker de låter "rent och klart". De bör kombineras med basmoduler och högpassfiltreras för att få bra ljudtryckskapacitet vid låga frekkvenser.
Jag gillar också de där "Salon" tror jag de heter (med 2 st 9-tummare tror jag det var).
M20 är inte tillräckligt bra för min smak. (har lyssnat både i butik och hemlånade). "Grumliga" i ljudet tyckte jag, förmodligen distorsion och inte frekvensgångsavvikelser, annars hade de ganska hyfsad basåtergivning med tanke på den lilla storleken.
Morello skrev:Callisto,
Problemet med en 1:a ordningen filterfunktion i en högtalare är att elementen är 90 grader( så kallat quadratur-filter) ur fas vid delning. Vid någon position över eller under högtalaren kommer avståndet till resp. element att vara sådant att det relativa fasläget blir noll, varför summan blir för stark.Med andra ord får man en högtalare som "loobar" uppåt eller nedåt(beroende på om diskanten sitter längst upp eller längst ned i en tvåvägare tex).
Min ståndpunkt här är att elementen skall summeras i fas på nollgraders-axeln, således att man får en kontrollerad huvudloob![]()
mvh\Morello
Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Självklart beror det också på sina egna preferenser.
Jag vet inte om det är preferens av högtalare direkt....troligen är det väl preferens av mitt rum+högtalare som gjorde att jag föredrog Watt/Puppy framför Revel Studio till exempel fast det är svårt att avgöra. Det kan ju ha med musikvalet att göra också
norman skrev:Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Men man hör ju verkliga ljud genom samma öron så örats egna tonkurva skall inte spela nån roll. (om man t.ex. skulle få för sig att kompensera för hörselgångarnas förvrängning så skulle det ju låta jättekonstigt då vi inte är vana vid att höra utan hörselgångar...)
Isidor skrev:Rydberg,
Jag har bara hört Ultima Gem helt kort, men visst är det en bra högtalare i stort. Välbalanserad återgivning. Det är dock en liten högtalare med allt vad det innebär för avsaknad av djupbas och begränsad ljudtrycksförmåga.
Callisto skrev:norman skrev:Callisto skrev:Men jag måste ändå få delge min tanke; eftersom örats frekvensgång långt ifrån är linjär och lika hos varje individ medför sannolikt att många av oss upplver olika högtalare som bättre än andra. Man kompenserar helt enkelt sin egen "frekvenskurva".
Men man hör ju verkliga ljud genom samma öron så örats egna tonkurva skall inte spela nån roll. (om man t.ex. skulle få för sig att kompensera för hörselgångarnas förvrängning så skulle det ju låta jättekonstigt då vi inte är vana vid att höra utan hörselgångar...)
Man hör inte genom samma öron, inte jag iallafall, jag har mina egna. Skämt och sido, det är väl klart att alla har olika hörsel, det är bara att gå och göra en hörselundersökning. Alla har heller inte samma hörsel vid samma frekvenser så att säga.
Jag tror nog att detta spelar kan påverka.
jag investerade pengarna i något fruktbolag
Isidor skrev:Hur kan man bortse från klangen? För det pris som 800:n betingar måste klangen vara nära perfekt anser jag. Det är för mig helt oförståeligt att B&W släpper ifrån sig en sådan konstruktion.

Morello skrev:...
Detta kan man lösa genom att se till att filtret rulllar av snällt över 20kHz(vad jag vill åstakomma är mindre dist samt bredare spridning)
jonasp skrev:David A:
Jag såg din anläggning på hififorum: Revel GEM, 4 x Ino W104 och aktiv digital delning med en Tact-mojäng.
Enligt min mening springer denna högtalarkombination i åttor kring en Wilson Watt/Puppy!
Vad är din egen uppfattning i denna fråga?
mvh
Jonas
PS. Revel använder blindtest i sin utveckling. Kul va!?DS
jonasp skrev:Mikael2:
Jag undviker egentligen helst att diskutera pris alls. Jag tycker prestanda i så objektiva termer som möjligt är det mest intressanta. Om man sen gillar en produkt, vill ha den, tycker den är prisvärd, snygg, ful, bla bla bla är ju upp till var och en...
/Jonas
Dessutom är ju 4xW104 + Tact + Revel Gem väl billigare (mindre dyra/lägre pris/välj själv) än en Wilson W/P, eller hur?
Johan_Lindroos skrev:Micke, kör du fortfarande med Wilson Maxx?
David Wilson, Wilson Audio Specialties, driver lite me sin publik under CES 2004. Man skulle kunna kalla det ett "blindtest", eller ännu hellre en demonstration av förvnätningarnas makt (placebo):
"We also heard David Wilson's fascinating presentation of his conception of system hierarchy. He compared a pair of Wilson Sophias driven by a Parasound stereo power amplifier with a competitor's flagship speaker and an extremely powerful premium-priced amplifier. Not, as he explained, because he thought the Sophias sounded better, but to prove that meaningful comparisons could be made between systems assembled according to different priorities. This was a demo aimed at his hi-fi dealer clientele, after all (it's a trade show, remember?), but there's a kicker: after we all confirmed that we could hear meaningful differences, Wilson whipped a fake component shell off the digital source and revealed that we weren't listening to a $20,000 CD player, but an Apple iPod playing uncompressed WAV files!"
(citerat från Stereophiles hemsida)
Mayro skrev:Jag skall INTE gå i massa snick snack här.. Men jag har läst att MÅNGA anhängare av IÖ´s högtalare säger en show med ett par av dessa högtalare var ett rent fiasko.. dom lät fullkomligt skit enligt vad jag förstått.....![]()
Men det lustiga är att jag aldrig ens såg en enda gå på om detta faktum och säga dom rent av VAR skit också..![]()
Enbart konstaterande att denna show så var massor med saker totalfel. MEN inte högtalarna
![]()
---/barmhärtighetssnip /--
Sedan kan jag hålla med om att det käns rätt onödigt att bygga krigsplan över huvud taget.. Om jag själv inte får vinsterna av försäljningen och köpa dyr stereo för vill säga...![]()
Dahlqvist skrev:Om du är vaken när du skriver så är chansen större att andra kan förstå vad du menar. Ta därför för vana att koppla ur tangentbordet när du går och lägger dig så att du inte skriver i sömnen igen.
/D
Oavsett vilket är det lite väl magstakt att gå åt en persons förmåga att skriva.matson skrev:Eller så kanske det var en kommentar om huruvida Pips uppställning på en mässa hör hemma i en tråd angående Wilsons demonstrationstrix......
-lindvall- skrev:Meningen med Dahlqvists inlägg är ju naturligtvis att tysta och trycka ner Mayro och göra honom ledsen.
-lindvall- skrev:Orsaken till inlägget måste vara att han på något sätt har retat sig på något Mayro skriver.
-lindvall- skrev:Eller att han ogillar dyslektiker av princip.
-lindvall- skrev:Nåja, sånt är klimatet ofta på faktiskt.se när "godkända" produkter kritiseras eller "icke-godkända" produkter ges positiva omdömen.
EngelholmAudio skrev:Oavsett vilket är det lite väl magstakt att gå åt en persons förmåga att skriva.
Från HifiForum.nu hämtar jag Mayros egna signatur:Dahlqvist skrev:EngelholmAudio skrev:Oavsett vilket är det lite väl magstakt att gå åt en persons förmåga att skriva.
Snarare viljan att skriva. Jag har tydligen betydlig högre tankar om Mayros förmåga än de flesta som yttrat sig om denna. Att vara lite taskig mot någon som man tror saknar förmåga - är just taskigt. Att vara lite taskig mot någon som man tror har förmåga är att säga - eftersom du kan bättre, gör bättre.
/D
Jag har problem med stavning osv. Så sluta gnäll. läs o fatta i stället så slipper jag må dåligt och tvingas sluta skriva för jag skäms över mitt handikapp. Det står KLART i reglerna att man INTE ska kritisera folk för stavning mm.LÄS DOM innan post av inlägg."En som är less på gnäll"
Dahlqvist skrev:
Snarare viljan att skriva. Jag har tydligen betydlig högre tankar om Mayros förmåga än de flesta som yttrat sig om denna. Att vara lite taskig mot någon som man tror saknar förmåga - är just taskigt. Att vara lite taskig mot någon som man tror har förmåga är att säga - eftersom du kan bättre, gör bättre.
/D
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster