Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Helt riktigt, man bör inte, utan man måste mäta vid olika vinklar - såväl vertikalt som horisontellt för att kunna bilda sig en uppfattning.![]()
Komrin är dock diskvalificerad redan on-axis.*stamp*
Martin skrev:En högtalare som mäter direkt illa på en avgörande parameter kan man säga är dålig redan innan man tittat på de andra mätningarna. Det hjälper liksom inte hela vägen hur bra de än mäter på andra sätt.
Jag menar att du faktiskt har fel här och jag kan förklara varför. Anledningen till att man mäter i ekofritt rum är för att man vill skilja ut direktljudet från högtalaren. När vi hör så behandlar vi ljud olika som kommer olika i tiden. Det är alltså en speciell bit av en högtalares ljudliga prestanda som mäts, är dessa mätningar tillräckligt dåliga så är högtalaren dålig oavsett hur andra mätningar ser ut. Direktljudet är på så sätt en nyckelegenskap hos en högtalare. Det påverkar både klang, ljudbildens definition, upplösning och mycket annat.Bill50x skrev:Martin skrev:En högtalare som mäter direkt illa på en avgörande parameter kan man säga är dålig redan innan man tittat på de andra mätningarna. Det hjälper liksom inte hela vägen hur bra de än mäter på andra sätt.
Jomenvisst. Vad jag vänder mig emot är fortfarande att "man" utgår ifrån en mätning gjord i ett rum som är så väsensskilt från ett normalt lyssningsrum.
En sådan kurva är lika viktig för det totala intrycket av högtalaren som profilen på ens bästa kompis är när det gäller att avgöra hur trevlig denne är.
...
UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
Bill50x skrev:UrSv skrev:Oj, menar du att det resoneras på det viset? Det tyckte jag verkade som fullkomligt och komplett svammel. Men jag är ju å andra sidan inte speciellt kunnig på området...
Nä![]()
Skämt åsido, båda lägren har sina poänger. Skillnaden är många gånger "bara" att man beskriver samma sak på olika sätt och med olika terminologi.
Jag har hört anläggningar som excellerat i "tune-dem" och där man verkligen kunnat leva med i hur musikerna spelar, men som ändå är snudd på onjutbart för ljudet i sig är kass.
Jag har också hört anläggningar som varit just ett fönster mot verkligheten, rent fint utsträckt ljud och det låter bara såååå bra. I fem minuter, sedan somnar man.
Naturligtvis finns det tekniska förklaringar på varför det är så. Det är oftast enklast att i "tune-dem"-fallet förklara varför det låter illa eftersom det ofta beror på kraftiga frekvensgångsskillnader och hög icke-linjär dist. Eller något annat lika påtagligt.
Men att med tekniska termer förklara varför en högtalare med rak och utsträckt frekvensgång, låg dist, bra spridning osv ändå låter oengagerat och trist - det är mycket svårare. Vad man kan misstänka är tex dålig dynamik och/eller pulssvar, men troligen är det mer komplext än så.
Men eftersom de flesta (?) här på Faktiskt.se försöker förklara alla brister med frekvensgångsskillnader så kommer man oftast inte längre än så i diskussionerna. Dvs mäter man en avvikelse i frekvensgången så är det på denna allting beror på och apparaten/högtalaren kan per definition inte låta "bra" ändå.
/ B
Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Magnuz skrev:Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Fast konstruktören bakom många av de äldre högtalarna (Keltik m. fl.) klagade bittert över att snål-Ivor bara brydde sig om pengar och inte tillät att de använde dyra element.
Frutti skrev:subjektivisten skrev:Exakt vad är det man betalar 400 papp för?
Ett par högtalare?
Rain skrev:Magnuz skrev:Richard skrev:Linn använder oftast påkostade element, så sant, med bra dynamiska egenskaper.
Fast konstruktören bakom många av de äldre högtalarna (Keltik m. fl.) klagade bittert över att snål-Ivor bara brydde sig om pengar och inte tillät att de använde dyra element.
Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare, men konstruktören ville väl ha ännu dyrare? Konstruktörer vill oftast ha absolut bästa komponenter i sina konstruktioner, men hur många högtalare säljer man då?
Magnuz skrev:Rain skrev:Fast dyra element sitter det ju ändå i Linns flesta högtalare
Gör det? De är dyra som f-n att köpa som reservdelar, men vad Linn betalade för dem vet jag inte.
Magnuz skrev:Richard skrev:Enligt intervjun med konstruktören, som jag antar att Magnuz har läst
Exakt! Den går att hitta på nätet någonstans.
Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.
Bill50x skrev:Richard skrev:Frekvensgångsskillnader har en oerhört stor betydelse av hur man upplever hur det låter. Detta påverkar inte bara klangbalansen utan också upplevelsen av " snabb bas" ( förhöjd mellanbas, sänkt djupbas ) och " musikalitet " ( sänkt frekvensgång vid 3-6 khz, motverkar lyssningströtthet ). Alla andra parametrar har också betydelse, men en mindre sådan.
Jamen så enkelt allt blev helt plötsligt. Köp vilka grejor som helst och komplettera med en equaliser så är det bara att ställa in hur det ska låta.
Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?
De som är Linn-anhängare brukar tvärtom mena att "snabb bas" snarare blir bättre med en subbas, dvs när djupbasen blir bättre. Raka motsatsen alltså mot din åsikt.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Att bara stirra sig blind på hur de mäter on-axis i ett ljuddämpat rum är väl kanske inte rätt evalueringsmetod./ B
Helt riktigt, man bör inte, utan man måste mäta vid olika vinklar - såväl vertikalt som horisontellt för att kunna bilda sig en uppfattning.![]()
Komrin är dock diskvalificerad redan on-axis.*stamp*
Det räcker inte att mäta i olika vinklar i ett ljuddämpat rum. Det säger ganska lite om hur högtalaren låter i ett vanligt rum. De flesta av oss rullar inte ihop madrasser i rumshörnen och täcker igen dörröppningar med dämpmaterial
För mig är Komrin diskvalificerad av tre olika anledningar:
1) som jag skrev ovan
2) priset
3) storleken/tyngden
Sedan är dom ju ganska phula åxå
/ B
Morello skrev:Jag tycker faktiskt att du underskattar tillståndet av konsten och i någon mening överskattar din egen kompetens på området och låter ditt kunnande övergå i tyckande. Det anstår inte en debattör av den klass du normalt företräder.
Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra.
Bill50x skrev:
Att ljudet (frekvensmässigt) i två olika konsersalar kan skilja minst lika mycket som mellan två högtalare - ger det ingen tanke att musiken kan låta precis lika bra i båda? Om det nu kan låta lika bra i två olika salar, kan man då tänka sig att två högtalare med olika frekvensgång ändå kan låta bra?
/ B
phon skrev:Gyllring?
Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen.
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
Jo, men han kan väl bygga med 6dB filter för det?
Martin skrev:Jag kan ifs tänka mig att högtalarna, Komri, har rätt bra dynamiska egenskaper.
Sedan har jag många gånger försökt förklara att frekvensgång är oerhört komplext, det behöver inte vara en kurva på ett papper i en riktning, utan helst ska man ju se hela frekvensgångsbeteendet i alla olika riktningar/avstånd/ljudnivåer och hur det samspelar med olika rum. Det är svårt då man ställs inför många problem.
Jag tror att hela mystiken bakom ljud ofta döljer sig i komplexiteten av högtalares fysiska egenskaper.
phon skrev:meanmachine skrev:Sjölv slutför jag renovering av ett par gamla Gyllringhögtalare där jag bytt ut baselementen till ett par Linnbasar som jag har liggandes och elementen är rejäla och snygga så nog är det med all säkerhet dyra.
Gyllring?
Gylling är det, avsomnade Gylling på Sjöbjörnsvägen i Stockholm. Dom högtalarna har kanske jag skruvat ihop för typ 40 år sen.
Kaffekoppen skrev:Jisses... lite konstiga och flummiga förklaringar över "snabb bas" - ett för övrigt vansinnigt begrepp..
Max_Headroom skrev:RogerGustavsson skrev:Richard skrev:( Numera är Linns förra högtalarkonstruktör bosatt i Australien och tillverkar högtalare under egen firma, med mycket bättre element, 6-db filter, nämligen Audax aerogel element samt scanspeak.)
Tvärtemot! Aerogel-elementen från Audax har historiskt sett krävt branta filter för att reducera deras kraftiga uppbrytningar. Detta syns inte minst i tillverkarens egna mätningar.
Jo, men han kan väl bygga med 6dB filter för det?
Mayro skrev:Hmm.. mer nyfiken än efter läst denna tråden att faktiskt HÖRA ett större Linnsystem har jag nog inte varit helt ärligt.. Det där med att dom tydligen puttar lite extra pulver i basområdet för att få fram lite "live" stuk på musiken låter kul..
Mayro skrev:Små bagateller som Neutralt ljud är inget som bekymrar mig bara det är rätt klang tonalt sett i tonerna. Så det inte blir tjock sörja.. Live hör man ju tydligt basgångarna och foten som trampar på trumman..Och det är jämfört med det SK neutrala ljudet rätt så mycket skillnad mellan dom två ljudtyperna.. Så utan tvekan spännande läsning detta i denna tråden...
Om sedan man blir glad efter lyssnande är ju inget som säger. men nyfiken blev jag i alla fall...
mayro skrev:Hifiärlden har för små högtalare som ideal. Dom borde vara typ minimum dubbelt så stora genomsnittligt för att ens få kallas högtalare.
Richard skrev:Mayro skrev:Små bagateller som Neutralt ljud är inget som bekymrar mig bara det är rätt klang tonalt sett i tonerna. Så det inte blir tjock sörja.. Live hör man ju tydligt basgångarna och foten som trampar på trumman..Och det är jämfört med det SK neutrala ljudet rätt så mycket skillnad mellan dom två ljudtyperna.. Så utan tvekan spännande läsning detta i denna tråden...
Om sedan man blir glad efter lyssnande är ju inget som säger. men nyfiken blev jag i alla fall...
Min subjektiva åsikt är att de dyra Linnsystem jag har hört låter ungefär som ett mycket bra PA-system. Gillar du detta stuk är det nog din " cup of tea".
meanmachine skrev:mayro skrev:Hifiärlden har för små högtalare som ideal. Dom borde vara typ minimum dubbelt så stora genomsnittligt för att ens få kallas högtalare.
![]()
Vad säger man även hörlurar gål djupt i basen. Men inte ger de någon fysisk upplevelse.
boyafraid skrev:sitter linn och brainstormar på en coffe shop i amsterdam när de kommer på alla namn deras produkter ska ha. eller finns det någon logik?
Kraniet skrev:Men nån slags korrelation till själva produkten verkar ju inte finnas.
boyafraid skrev:sitter linn och brainstormar på en coffe shop i amsterdam när de kommer på alla namn deras produkter ska ha. eller finns det någon logik?
Magnuz skrev:Kraniet skrev:Men nån slags korrelation till själva produkten verkar ju inte finnas.
Det beror väl på, det. LP12, CD12, Arkiv, Kivor, Basik, Numerik och kanske (om än lite långsökt) Axis har ju en viss koppling till produkterna. Och visst är väl siffrorna i LK 100, LK 85 o.s.v. wattantalet?
Morello skrev::mrgreen:
Att LINN kallar en produkt för "akurate" är ju ta mig fasen skrattretande. Om det är något LINN aldrig representerat så är det ju just "ackuratess".
Morello skrev::mrgreen:
Att LINN kallar en produkt för "akurate" är ju ta mig fasen skrattretande. Om det är något LINN aldrig representerat så är det ju just "ackuratess".
meanmachine skrev:Jag hörde Keltik en gång för ett 10-tal år sedan i en demo och jisses vad jag tyckte den lät bra då men hur är det nu när man är betydligt mera kritisk. Misstäcker att den idag skulle vara basig och loudnessaktig.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster