Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.
Piotr skrev:Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.
Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.
Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.
IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.
IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.
Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...
Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången.![]()
Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.
Vh, iö
Haakan_W skrev:mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?
Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK
Mayro skrev:Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK
det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..
jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !
Mvh/Janne
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
perstromgren skrev:Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.
Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)
Piotr skrev:Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..
Piotr skrev:Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare.![]()
Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,
Jag är en vetgirig skeptiker, men jag är inte beredd att riskera 100 000:- för möjligheten att lära mig något nytt.Piotr skrev:Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..
/Peter
perstromgren skrev:Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,
Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.
Nja, han skriver juHarryup skrev:perstromgren skrev:Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,
Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.
nja, säger han verkligen det.
Piotr skriver ju att det en enligt gängse vetenskap skall dessa värden inte kunna vara detekterbara hörbart.
Säger ju inte att dom skall vara lika.
Det tolkar jag som att man utgår ifrån något som anses vederhäftigt bevisat, typ "människans hörsel kan inte detektera nivåskillnader mindre än 0.0X dB", antagligen specat med bandbredd också. Borde inte ett pulssvar vara juste att jämföra också?Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.
Almen skrev:PS Om det inte är detekterbart hörbart så är det ju inte hörbart, och då kan ju inte ens Piotr höra det.
Nej, så ser inte jag på det. Jag tror inte Piotr anser att han sitter inne med någon extremt känslig hörsel. Han skriver ju "När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. "Harryup skrev:den underförstådda meningen är väl att han kan höra skillnader som andra inte kan?
Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.Piotr skrev:Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga.---
Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.
---
/Peter
Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på.
Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.
Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.
Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika..
perstromgren skrev:Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika..
Gör dom? Då behöver vi ju inte testa, då går det lika bra att mäta. Jag trodde det var det vi ville pröva!
Då faller också möjligheten att hämta pengar hos James Randi.
Piotr skrev:jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !
Mvh/Janne
Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!
/Peter
jannemannen skrev:Piotr skrev:jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !
Mvh/Janne
Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!
/Peter
Jo, tex att du själv skall välja kablar ! Då kan du ju avsiktligt välja två kablar som verkligen har olika karaktär !
Mvh/Janne
jannemannen skrev:Dessutom så är det väl ingen på detta forum som är så otroligt korkad (och rik) så att denne har lust att spela bort 100.000 kr om du nu skulle råka träffa rätt...
Mvh/Janne
Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.
Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK![]()
![]()
Hur ligger det till då?
IngOehman skrev:Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:
1. Att han har förtroende för sina upplevelser.
2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.
3. Att det är Randis test som är det intressanta.
matereo skrev:Är inte 100 000kr lite larvigt och o-faktiskt aktigt?
phloam skrev:Den här tråden får mig att tänka: "Alla hifi-intresserade borde genomgå noggranna hörseltest och avsätta en budget för hifi baserat på resultatet."
Koffe skrev:Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad...
Koffe skrev:Japp! Ju mer det svider i skinnet att misslyckas... Men du kan ju fråga om han tar vadet på 1 000.matereo skrev:Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn?
matereo skrev:Koffe skrev:Japp! Ju mer det svider i skinnet att misslyckas... Men du kan ju fråga om han tar vadet på 1 000.matereo skrev:Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn?
Så all sorts bevisning element blir bättre om stora summor pengar och gambling ingår? Helt obegripligt!?
Koffe skrev:IngOehman skrev:Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:
2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.
3. Att det är Randis test som är det intressanta.
Kom igen nu! 100 000 på bordet säger att det är skillnad på kablar.
Någon borde väl kunna ta ut ett extra lån på huset. Om det är som att det INTE finns skillnader som är hörbara så skulle jag säga att kabel-belackarna har fått justa odds av Piotr. Så bra odds undrar jag om det finns i någon sparform förutom obligationer - och då får man inte den förräntningen.
IngOehman skrev:Eller igen - Piotrs utmaning är utan värde! Han vill slå vad om en självklarhet, och kräver därtill att dem som misstror honom måste lägga pengar på bordet.
IngOehman skrev:Exempelvis en som relaterar högbarheten till rimliga gränsvärden, och som inte handlar om pengar eller som erbjuder pengar för den som lyckas utan motkrav - som Randi gör!
Koffe skrev:För egen del menar jag att detta är sant även utan att vi går till extremer som rostig taggtråd - utan att två normalprissatta, butiksköpta högtalarkablar kan ge olika ljudliga resultat.
Detta påstående faller dock inte alltid i god jord. Både en och två personer på forumet har fått det hett om öronen när de har påstått sig höra skillnad.
Koffe skrev:Koffe skrev:Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad...
Slog mej... det finns en tredje möjlighet. Den är en dubbelbluff - mao Piotr lossas göra en hustle men bluffar i själva verket. Det får vi bara veta om någon synar... ingen kabel-belackare som är säker på sin sak?
subjektivisten skrev:Vad jag förstår så behövs det inte några dyra kablar alls för kunna skicka signalen utan det blir hörbart påverkad, så problemet är väl om någon säger att en dyrare kabel klarar av detta bättre än en billig som redan visat sig kunna göra jobbet rätt.
Koffe skrev:Ungefär det tror jag också. Men... Här antar du "transparens" som målet med ingående förmedlares egenskaper. Det håller jag inte med om. Transparens är en annan - närmast filosofisk fråga - som vi nog bör hålla utanför den här tråden. Jag menar alltså att det finns andra sätt att "göra jobbet rätt" på.
Koffe skrev:Det är lite lusigt det där. Att det verkar som om kablarna är favorit länken-i-kedjan för att färga till ljudet som man vill ha det. Det och källan - hur ofta läser man inte om folk som fortfarande använder LP-skivpelare. hehe.
majjen04 skrev:Hej! Piotr
Tyvärr så håller jag med dig, jag hör också skillnad på kablar under dessa förhållanden.
Tycker dock att det är tråkigt att IÖ mfa vetenskapliga "experter" på detta forrum inte tar din utmaning. Enligt dem så riskerar de ju ingenting, och de får ju pengarna insatt på sina konton eller hur.
Enligt alla kabeldebatter så säger de ju att det inte alls går att dektera skillnader om kablarna om de ligger mätmesig inom toleranserna.
"Detaljerna kan vi prata om innan vi skriver under ett avtal så båda parter är nöjda med utformningen."
Med denna mening har du ju också sagt att ni båda skall vara överens om utformningen eller hur?
Således kan de inte klaga på dina villkor.
Mvh
Kenth
majjen04 skrev:Hej! Piotr
Tyvärr så håller jag med dig, jag hör också skillnad på kablar under dessa förhållanden.
Tycker dock att det är tråkigt att IÖ mfa vetenskapliga "experter" på detta forrum inte tar din utmaning. Enligt dem så riskerar de ju ingenting, och de får ju pengarna insatt på sina konton eller hur.
Enligt alla kabeldebatter så säger de ju att det inte alls går att dektera skillnader om kablarna om de ligger mätmesig inom toleranserna.
majjen04 skrev:Hej Matereo!
Satte 6000 kr på Lotto för ett tag sedan, vann ingenting.![]()
Tycker inte 100000 kr är så mycket pengar, det är ju inte mer än 4-5 normala nettolöner eller hur?
Oddsen är ju också bättre än t ex Lotto mfa.
Om jag var säker på min sak så skulle jag satsa betydigt mer än 100000kr.
Då vore ju oddsen att förlora minimala.
Tycker att det är bra med en "liten" penningssumma, motståndarna hänvisar alltid till Rand testet med motivation att det bara är att hämta pengarna där för sådana som Pjotr.
Nu är det ju bara att hämta dem hos Pjotr eller hur?
Kan väl öka Pjotrs summa med 1000 Us dollar visst inte mycket i sammanhanget, men mitt krav är endast att få vara med och uppleva testen på plats.
Så nu har ni möjligheten att hämta in 100000 skr+ 1000 Us dollars!
Mvh
Kenth
Laila skrev:matereo !
Lugn o fin, skit i trollen. Fortsätt som förut med dina
trevliga o insiktsfulla inlägg.
Tycker Laila
Mayro skrev:materro kompis. Surnade du inte till på fel person och i fel tillfälle här..![]()
![]()
Jag vill inte göra dig arg med min fråga. men aningen felriktad blev väl din ilska nu..Majjen 04 menade inget illa utan höjde bara insattsen lite till.
och insattsen är ju rätt enkel att förstå varför den finns där.. Dom som hela tiden går på kabelfolket skall veta att det finns lite seriöst alvar bakom om man skall så säkert som man gör utala sig denna gången..
För mig är detta helt underbart att se reaktionerna på då folk slingrar sig som maskar under solbelysning för att undkomma den rätt tunga värme som belyser dom..
Så se det som jag gör. Som bra underhållning som kan resultera i bättre stämmning då en del sedemera kommer lära sig hålla lite "tand för tunga" som det heter..
Mayro skrev:koffe
Man läser piotr så man slipper konfronteras med fakta att det nu är solklart att INGEN bör sticka ut hakan mer om att kablar inte utgör skillnader ÄVEN om dom är mycket liknande varann...
Mayro skrev:Piotr.
Detta är den i särklass bästa tråd jag någonsin sett på något forum utan undantag..Tråden ställer "saken" på sin spetts.och man ser vem som är vad utan tvekan numera i kabeldebatterna i alla fall.. ..
Mayro skrev:Jag är djupt imponerad över din kraft och engagemang att ta till denna "hårdföra" metod på det sätt du gör !
respekt.......!
majjen04 skrev:Tycker inte 100000 kr är så mycket pengar, det är ju inte mer än 4-5 normala nettolöner eller hur?
Mayro skrev:potten i sig bevisar inget alls. men däremot OM man vore så säkra som många är jämt i alla kabeltrådar om att kablar inte hörs och allt bara är placebo osv osv.. Ja detta då säger dom med sk vetenskaplig grunt också.. Ble ble ble blaaa osv..
Ja dessa personer som då ALLTID skall tala om hur det är har nu chansen att hämta dessa slantar bara..
Dom vet ju att dom har rätt och vi andra fel... Och numera tillkom det 1000 dollar till vilket är ca snudd 7000 kr till.. Ja dramat blir bättre o bättre..
Men som jag uppfattar dig så tillhör du dom som anser att bara folk är glada o nöjda så får dom spela vad dom vill och behöver inget bevisa alls för någon.. Vilket är ett fint sätt i mina ögon så¨du vet det.. Så du är ju varken målgruppen för piotrs topic. Eller ens tänkt att ta illa upp därav eheller då du inte på något sätt är "drabbad"..
Du kan ju som mig och kanske en del andra bara sitta ner och följa dramat denna tråden startade hur en del med den sk Vetenskapliga synen folk skall prata bort topicens rätt tydliga budskap..
Men .. Jag menar enbart gott och hoppas inte du tog illa upp..
mvh
Thomas_A skrev:Jag undrar bara varför pengar måste vara med? Om ett test genomförs korrekt och blir positivt är det väl bra så?
IngOehman skrev:Jag ställer upp på testen vilken dag som helst (om jag kan planera det i rimlig förväg) om ändamålet är att undersöka saken.
IngOehman skrev:[...]Kort sagt: Utmaningen som den är utformad har inget med kablar att göra, utan är ett rent hazardspel. Om Piotr menar allvar man att han tror på det han påstår sig klara, så är det bara för honom att anmäla sig hos Randi! Då kan kan ju kassera in en massa pengar utan att behöva lägga några pengar på bordet. [...]
PS. Jag vet inte vilka kablar (eller vilka egenskaper de har) det är som Piotr tänker på, men jag kan ändå gissa på utfallet - och då är min gissning att han INTE kommer att kunna skilja kablarna åt med någon vettig statistisk signifikans.
Att jag skulle riskera 100 000:- på att få veta utfallet är dock som sagt otänkbart - för det skulle jag inte ens göra på något som garanterat är ren slump. Tror Piotr är fullt medveten om det, och tror därför att han förstår att han inte kommer att bli synad.![]()
Därför är, som sagt flera gånger tidigare - utmaningen utan värde. Den bevisar ingenting, annat än möjligen att Piotr inte vill bli synad.
Mayro skrev:Man läser piotr så man slipper konfronteras med fakta att det nu är solklart att INGEN bör sticka ut hakan mer om att kablar inte utgör skillnader ÄVEN om dom är mycket liknande varann...
Tråden ställer "saken" på sin spetts.och man ser vem som är vad utan tvekan numera i kabeldebatterna i alla fall.. ..
Koffe skrev:Hmmm. Låt oss se på detta som om det vore hazardspel. Jag skulle säga att det vore fullständig idioti att inte sätta i mot med de oddsen. Om man fick de oddsen på ett kasino... Uppriktigt sagt som vore det som att ha en egen sedelpress att spela ett par rundor mot någon som gav de oddsen om det vore... hazardspel. Galet att inte spela - om det bara var upp till slumpen.
Här har vi problemet - vi vet alla att så korkad är inte Piotr att han skulle göra något sådant.
Då återstår två möjligheter - resultatet i testet är manipulerat och rent fusk (vilket jag tror att vi kan utesluta). Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad... Och det var väl poängen?
IngOehman skrev: Just spekulationer är ju helt ointressant!), så undrar jag - är jag (och Randi) de enda som tycker att frågan är vetenskapligt intressant och som tycker det är intressant att undersöka påståenden om hörbara skillnader???
Det verkar som om det inte finns någon överhuvudtaget som tycker det, av dem som anser att det går att höra skillnad mellan korta och rimligt normala högtalarkablar!![]()
![]()
Vh, iö
Haakan_W skrev:för mig är det lite förvånande att inte lts har gjort ett test?
IngOehman skrev:Det beror ju på vad man menar med "mäter lika". Vilka parametrar och hur lika?
Visst vore det superintressant att visa att någon kan höra skillnad mellan två kablar som någon annan anser mäter så lika att de inte kan låta olika?![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Sådana tester har jag gjort hundratals gånger redan. De har inget bevisvärde.
Det som behövs är att JUST DE SOM SÄGER ATT DET GÅR ställer upp på testerna*.
Det gör de aldrig.
De:
"behöver inte bevisa något för andra",
"vet vad de vet",
"andra får tro vad de vill",
eller som i detta fall - skapar en schimär av att kunna ställa upp och visa, men ser till så de skall slippa genom att kräva att andra skall lägga 100 000:- (!) på bordet.
Vh, iö
- - - - -
*Så fungerar ju de vetenskapliga principerna.
phon skrev:Det går inte.
Om man kopplar in en testutrustning så fördärvar den de goda egenskaperna hos de förment bra kablarna.
Det finns ingen testutrustning en troende kabelförespråkare kan godkänna, detta oavsett hur utrustningen är tillverkad. Testmetoderna är inte heller godkända.
Om en utrustning skulle accepteras så vacklar man kraftigt i tron och behöver sannolikt vård och omsorg på ett kabelsanatorium med en överste kabeldyrkare som handledare. Det är livsfarligt att vackla i tron.
phon skrev:Det går inte.
Om man kopplar in en testutrustning så fördärvar den de goda egenskaperna hos de förment bra kablarna.
Det finns ingen testutrustning en troende kabelförespråkare kan godkänna, detta oavsett hur utrustningen är tillverkad. Testmetoderna är inte heller godkända.
Om en utrustning skulle accepteras så vacklar man kraftigt i tron och behöver sannolikt vård och omsorg på ett kabelsanatorium med en överste kabeldyrkare som handledare. Det är livsfarligt att vackla i tron.
subsand skrev:Piotr, kan du inte släppa betting grejen så vi får prova det här?
Om du har rätt skulle du överraska mig iallafall. Mayro skulle väl typ sväva fram ett par dar. Kan inte detta vara belöning nog?
subsand skrev:Piotr, kan du inte släppa betting grejen så vi får prova det här?
Om du har rätt skulle du överraska mig iallafall. Mayro skulle väl typ sväva fram ett par dar. Kan inte detta vara belöning nog?
Nå, ska vi se om vi kan enas om förutsättningar för ett blindtest? Jag tycker att det vore riktigt intressant att få belägg på hörbara skillnader.Piotr skrev:phon skrev:Det går inte.
I flera trådar har jag dissat dyrkabelmarknaden och berättat hur jag tycker pengarna skall fördelas i en rigg. Mina kablar i riggen kostar mindre än de Neutrikkontakter som används i riggen.
Har under senaste året spenderat runt 25000kr på ny mätutrustning för att utveckla mina högtalare, elektronik samt för att kartlägga diverse fenomen som hörbarhet av kablar... Hoppas på att jag med tiden kan ge en vetenskaplig förklaring till de skillnader jag hört. Att det som är hörbart går att mäta betvivlar jag inte en sekund.. det är självklart. Vet inte om jag har tillräcklig kunskap och om min mätapparatur är bra nog och ändamålsenlig dock. Ett höpresterande 24/96 ljudkort Audiofire4, Earthworks QTC1, Fluke 187 samt ett 10MHz/12bit PC oscilloskåp är vad jag ämnar att använda.
Men å andra sidan.. du kanske inte avsåg mig när du använde ordet "kabelförespråkare"?
/Peter
Det som behövs är att JUST DE SOM SÄGER ATT DET GÅR ställer upp på testerna*.
Det gör de aldrig.
rhenrics skrev:[...]1. eftersom det inte går att höra skillnad mellan en dyr kabel som är transparent (inte färgar ljudet hörbart) och en dito billig (EKK), varför då köpa en dyr.[...]
Koffe skrev:rhenrics skrev:[...]1. eftersom det inte går att höra skillnad mellan en dyr kabel som är transparent (inte färgar ljudet hörbart) och en dito billig (EKK), varför då köpa en dyr.[...]
Min fetning - Här gör du en liten viktig avgränsning där du ideologiserar förutsättningarna för testet. Nu är det bara hifi-politik igen och det finns egentligen ingenting att hämta för dem som inte är transparens-anhängare i testresultatet. Dessutom känns det som icke information att "två transparenta kablar är transparenta". Rätt tråkig läsning.
Koffe skrev:[Det intressanta är väl om det finns hörbara skillnader mellan kablarna man hittar i butik? Hur stora dessa eventuella skillnader är och sen är det upp till konsumenten att göra avvägningen hurvida man tycker att det är värt att betala för eller ej. Eller?
Harryup skrev:IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.
Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...
Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången.![]()
Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.
Vh, iö
Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
IngOehman skrev:Jag måste ju också hålla med Piotr, men konsterar samtidigt att det också betyder att det föreslagna blindtestet innehåller ett riskmoment som gör det ointressant för alla som är räligt nyfikna, men också att det är ett ett prov utan värde.![]()
Denna tråd har ju helt enkelt kommit att handla om något som nog alla är överens om, och inte alls den intressanta frågan - nämligen om det går att skilja kablar trots att de (studerat med några basala mätningar) ser så lika varandra ut att det (enligt somliga) finns skäl att tro att det inte skulle gå.
Pengarna, eller rättare sagt upplägget där utmanaren måste lägga pengar på bordet tillsammans med den svaga signifikansen föreslagen, gör det som skulle ha kunnat vara en intressant studie, till trist gambling.![]()
Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:
3. Att det är Randis test som är det intressanta.![]()
Vh, iö
Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.
Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK![]()
![]()
Hur ligger det till då?
Piotr skrev:Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel..![]()
Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..
IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då.. om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..
När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff.. han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.
edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan...Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.
/Peter
rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.
Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.
Piotr skrev:rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.
Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.
Återigen, känner inte till kraven/villkoren.
En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.
/Peter
rhenrics skrev:Piotr skrev:rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.
Återigen, känner inte till kraven/villkoren.
En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.
/Peter
Har för mig att Randi erbjuder att göra testet hos personen som påstår sig kunna utföra "övernaturliga" saker. En pålitlig person, t ex från någon vetenskaplig institution på universitet eller högskola kan agera testledare.
Med tanke på att det är så mycket pengar man kan tjäna på detta tycker man att du åtminstone borde tagit reda på villkoren?
Lazyworm skrev:
Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?
Laila skrev:Piotr skrev:Du menar "bli av"?
Prexis !
Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.
Självklart kan jag haka på och testa utan snack om pengar.
/Peter
Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! Smile
Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.
Men dåså! Ska vi komma överens om tid och plats? Vad sägs om någon dag under första veckan i september i Morgan Kane Studios på Rådmansgatan? Det är ett studiokomplex som jag inte tror att många här känner till (Ingvar har INTE gjort akustiken, den har Lennart Nilsson stått för i alla 20+ studios). Jag kan stå för kostnaden i samband med lokalen. De har en rätt stor studio som vi kan rigga med egna grejer. Jag kan ringa imorgon och kolla om det är ledigt. Om inte det funkar så kan vi säkert vara på Helter Skelter på Strandbergsgatan 51.Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.
Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...
Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.
Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn...
/Peter
Jag kan sköta allt det praktiska kring en blindtest. Det enda du behöver göra är att sitta in och lyssna.Piotr skrev:Laila skrev:Piotr skrev:Du menar "bli av"?
Prexis !
Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt!
Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.
/Peter
mikethebike skrev:Om det nu är så "enkelt" att det bara handlar om resistans, kapacitans och induktans (?), varför finns då inte redan den perfekta kabeln? Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?
mikethebike skrev:Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?
JonasNilsson skrev:Så när det drar ihop sig är det ont om tid?
Det var väl ändå du som utmanade?
Ok, jag ställer upp med 100´ men då ska du klara 19 av 20.
Borde inte vara några stora problem med tanke på skillnaderna?
Finns dock vissa krav innan jag går in med pengarna.
1: Vilka kablar hade du tänkt testa?
Jag återkommer med fler frågor om du svarar på ovanstående.....
JonasNilsson skrev:"Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu."
Så när det drar ihop sig är det ont om tid?
Det var väl ändå du som utmanade?
Ok, jag ställer upp med 100´ men då ska du klara 19 av 20.
Borde inte vara några stora problem med tanke på skillnaderna?
Finns dock vissa krav innan jag går in med pengarna.
1: Vilka kablar hade du tänkt testa?
Jag återkommer med fler frågor om du svarar på ovanstående.....
/Jonas
Koffe skrev:Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).
Edit: Stavfel
Under förutsättning att det i huvudtaget går att höra skillnad - Nej, det är inte det som är intressantast.subjektivisten skrev:Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.
Koffe skrev:Under förutsättning att det i huvudtaget går att höra skillnad - Nej, det är inte det som är intressantast.subjektivisten skrev:Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.
mikethebike skrev:subjektivisten,
Det var ju precis det som var min fråga!
BTW ... kom gärna med en beskrivning av hur du objektivt påvisar/bevisar vad som är bäst/optimalt
subjektivisten skrev:Va? Så du ska använda kablar som EQ då menar du?
Koffe skrev:1. Kan man under normala omständigheter, i en normal anläggning, med normala kablar i huvudtaget höra skillnad på kablar?
2. Angående EKK. Varför är den bäst? Har du jämfört med tvinnad EK? Eller RK? Eller Audioquests single-core?
Koffe skrev:subjektivisten skrev:Va? Så du ska använda kablar som EQ då menar du?
For the sake of argument: Ja.
(... som man frågar får man svar... )
Nu skall du få två direkta och tydliga frågor:
1. Kan man under normala omständigheter, i en normal anläggning, med normala kablar i huvudtaget höra skillnad på kablar?
2. Angående EKK. Varför är den bäst? Har du jämfört med tvinnad EK? Eller RK? Eller Audioquests single-core?
Jag skulle uppskatta raka och enkla svar.
(PS. försökt inte den billiga poängen med att skjuta in dej på EQn - i nästa steg kommer du då att få frågan varför en EQ är bättre än en kabel. Svara istället på frågorna ovan.)
Mayro skrev:hur i helvete kan man helt plötsligt förknippa användandet av olika kablar för att finna så bra resultat som möjligt med att använda en eq
theSaint skrev:Mayro:
Jag är nog en av dom som förknippar EQ med kablarna. Då jag inte själv har möjlighet att köpa in ett gäng kablar och testa så försöker jag lista ut vad det är man söker i kablarna. Är det inte just att de låter bättre/annorlunda som är en utav parametrarna för valet av kablen?
Det är det jag inbillar mig åtminstone och för mig blir det då en form av EQ.
subjektivisten skrev:Koffe skrev:Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).
Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.
nilsviktor skrev:Men dåså! Ska vi komma överens om tid och plats? Vad sägs om någon dag under första veckan i september i Morgan Kane Studios på Rådmansgatan? Det är ett studiokomplex som jag inte tror att många här känner till (Ingvar har INTE gjort akustiken, den har Lennart Nilsson stått för i alla 20+ studios). Jag kan stå för kostnaden i samband med lokalen. De har en rätt stor studio som vi kan rigga med egna grejer. Jag kan ringa imorgon och kolla om det är ledigt. Om inte det funkar så kan vi säkert vara på Helter Skelter på Strandbergsgatan 51.Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.
Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...
Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.
Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn...
/Peter
Återstår val av högtalare/förstärkare/cd-spelare och givetvis ett urval av kablar.
Vad tror ni?
matereo skrev:Hörbar "färgning" är subjektiv! Mätbar differens är objektiv. I alla fall när vi utbyter tankar och idéer. För mig personligen är jag och mina upplevelser ytterst objektiva.
phloam skrev:Hur var det nu igen med det där kabeltestet de gjorde på tv? (det var nåt konsumentprogram eller nåt.. minns ej namn)
Piotr skrev:
Början på oktober passar mig bättre.
Jag vill dock reservera mig för ett test jag inte har full koll på. Vad jag menar är att jag visst kan haka på som lyssnare.. men jag vill inte se det hela som "nu testar vi Peter" utan mera som att jag kan vara en av fler som deltar... typ.
Jag har ingenting att dölja som vissa föreslår. Därmot så kan jag ju inte garantera att jag hör några skillnader. Finns det inga fysiska skillnader så kan jag ju inte höra dom hur bra hörsel jag än har...![]()
OM det är skillnader i ljud mellan olika kablar så kan man ju höra det i vilken miljö som helst. Vi får tillgång till jättetysta rum, vilket ju är bra eftersom det ju säkerligen rätt små nyanser vi letar efter.Hade jag haft den uppställningen som jag hade när jag lajjade med kablar sist för fem år sen eller nåt så hade jag lätt bjudit hem en bunt från forumet för demo. Nu finns inte den möjligheten och kommer inte finnas på ett tag... kanske till vintern. Jag har en j-la massa att stå i och ordna med bla. så bygger jag om mitt hus. Har varken toalett, kök eller dusch, reder ut två dödsbon i familjen m.m. och jag hoppas forumets medlemmar förstår att sådant kanske prioriteras något högre än kabeltester...?
Hade någon lagt 100000kr på bordet så hade jag naturligtvis blivit mer motiverad... och ännu mindre motiverad blir jag naturligtvis om JAG riskerar att pröjsa 100000kr för att någon som inte förstått budskapet kommer draggandes med egna villkor och hånande attityd (Jonas Nilsson).
Ingen som deltar får ha reservationer för hur testet utförs. Poängen är att vi alla ska resonera oss fram till en godtagbar metod för att blindtesta kablar.
Tanken är givetvis inte att det är du skall testas, det skrev jag redan för en massa inlägg sedan.
OM det är skillnader i ljud mellan olika kablar så kan man ju höra det i vilken miljö som helst.
Glöm det där med 100.000kr, jag tror inte vi var många som tog det på allvar.
Bättre då att försöka arrangera något som skulle accepteras av många. Dessutom får vi fler öron och därmed ett större statistiskt underlag.
perstromgren skrev:Mayro skrev:hur i helvete kan man helt plötsligt förknippa användandet av olika kablar för att finna så bra resultat som möjligt med att använda en eq
Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?
Piotr skrev:De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel..
Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..
IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då..
om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..
När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff..
han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.
edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan...Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.
Koffe skrev:mikethebike skrev:Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?
Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?
Det är inte säkert att det blir billigare, en kabel är ju inte så dyr(*),
Gör det rätta - ställ upp på att visa det du säger! Jag ställer som jag sagt många gänger redan, gärna upp som vetenskaplig garant, och vittna för din sak när du lyckas. Inte minst ställer jag upp och gör analys på allt runt själva händelseförloppet, och ser om vi finner något extra intressant.
Användare som besöker denna kategori: Daad och 34 gäster