Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-02 20:19

Jag lägger upp 100000kr på bordet och du likaså.

Om jag hör skillnad på högtalarkabel så tar jag hem hela potten och om jag missar tar du hem hela potten!

Villkoren är följande:

Min anläggning, min musik i mitt rum eller av mig valt rum.

Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.

Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.

Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.

Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.

Vi väljer en vecka då testet ska utföras och jag får friheten att med kort varsel (några timmar) bestämma när testet skall påbörjas.

Detaljerna kan vi prata om innan vi skriver under ett avtal så båda parter är nöjda med utformningen.

Med tanke på hur tvärsäkert vissa uttalar sig om andras förmågor borde det finnas fler som nappar..

Någon som är game?

/Peter

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-08-02 20:38

du e galen :)

men lycka till :P

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-02 20:54

8 av 10 är ju inte så osannlikt att slumpa in. Du får nog se till att spika rubbet. Är skillnaden så liten att man kan boma 2 av 10 så känns alltihop, tja, rätt någonting.

Hade jag haft 100k tillgängligt hade jag slagit till, men krävt i alla fall 9 av 10. 8 av 10 är för nära slumpen. Men jag har inte 100k tillgängligt, så det blir i alla fall inte nåt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Nejsägare? Vill du tjäna 100000kr?

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 21:02

Piotr skrev:Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.

Kul utmaning, Peter, äntligen någon som gör allvar av sina erfarenheter!

Jag skulle nog vilja (om jag hade pengar att satsa) att kablarna vore inom 0.1 dB vid 20, 1000 och 20k Hz för att undanröja enkla skillnader. Alltås inte

Piotr skrev:Testet går till så att ett antal testomgångar repeteras. Varje testomgång går till så att samma musikspår om tio sekunder spelas upp två ggr. första gången på den ena kabeln och sen på den andra. Jag vet alltså om att båda kablarna under test kommer med i varje sådan testomgång men ordningen väljs slumpvis och (för mig) blint.

Tio sådana testomgångar sker med vila mellan omgångarna om jag känner för det. Tio omgångar utföres under upp till 5 timmar.

Jag har klarat testet om jag prickar åtta av tio testomgångar.

Det är inget vidare bra. Slumpen gör att du har en litet för god chans att klara dig.

Edit:
PS. Jag kollade just och läste att 16 av 20 brukar krävas i dessa sammanhang. DS
Senast redigerad av PerStromgren 2007-08-02 21:16, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2007-08-02 21:05

Har tyvärr inte så mycket pengar :-(

Men du kanske kan ta cellon i pant? ;-) (värderad till 200 000 kr)

Amit

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 21:06

härligt piotr

Saker som detta ger respekt hos mig. Färdigsnackat liksom.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 21:23

Jag är inte intresserad av spel, och har inga pengar att lägga upp heller, men däremot är jag intresserad av kablar vara eller icke vara.

Jag ställer upp på testet ifråga om vi kan modifiera det enligt förljande:

1. Bort med pengarna helt! Eller allra minst - ta bort motkravet.
(Visst är det kul med utmaningar och att vinna pengar på dem, men att ställa motkrav blir nog i praktiken mest att säkerställa att du inte kommer att behöva bevisa något. Den kända utmaningen är mig veterligt utan motkrav. DET är något jag kan respektera. Han riskerar att förlora pengar om han har fel, men han kan inte vinna några om han har rätt. Det kallar jag att sätta tryck bakom sina ord! Eftersom jag dock tycker att frågan är intressantare än pengar, tycker jag inga pengar alls är bäst. Jag vill ju inte vinna pengar från dig.)

2. För att testen skall bli vetenskapligt intressant måste den statistiska signifikansen vara större, helst >99%. Föreslår därför en modifierad testserie, och det kan ingå att du får fortsätta om du inte kommit upp till 99% inom en kort serie. Bara vi vet det så den korta serien kan anpassas så den tar höjd för en sådan möjlighet.

3. För skojsskull så kan jag tänka mig att sätta en tia mot att du lyckas.

4. Eftersom testet inte görs för att bli en akademisk avhandling tycker jag att enkelblinda förutsättningar räcker. Jag kan ta på mig att garantera att så blir fallet.

5. Eftersom även kringutrustning kan spela in och olinjära fenomen kan ha tröskeleffekter, vill jag helst inte bara titta på kablarnas isolerade egenskaper, utan även få undersöka hur de beter sig i den faktiska anläggningen.

Det finns specialfall där kablar på grund av instrålning eller instabiliteter kan få påfallande stor hörbar inverkan, och då visar det ju förstås fortfarande att kabeln har betydelse i det specifika fallet, men bara som sekudär orsak.

Så, det visar kanske i ännu högre grad att anläggningen kan förbättras med andra mycket mera effektiva medel än att använda en kabel som "inte ställer till". Förvisso bra information det också.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.

Min slant sätter jag dock på att du inte kommer att lyckas. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-02 21:29

IngOehman skrev:PS. Kan tillägga att jag inte utesluter att du lyckas. I själva verket är det min förhoppning om att du skall göra det, som gör att jag kan tycka det kan vara kul att göra testen. Alla upptäckter är ju vetenskapligt spännande, om än det bara blir en upptäckt om den specifika apparaturen, t ex att det finns en oväntad teknisk förklaring/ett missbeteende. Det är alltid spännade att försöka hitta sådana dock.

Ingvars PS är viktigt! En viktig anledning till att göra tester av detta slag är att bringa vetenskapen framåt. Om någon hör något som vi (*) inte kan mäta, vill ju förstås få reda på vad det är så att vi kan mäta och reda ut vad som orsakar stimulit! På så sätt kan vi göra

Alldeles för mycket kraft har lagts på att strida, när i själva verket alla dessa skeptiker mer än gärna ser att provet visar att det finns något där att upptäcka!

Igen, Peter, du ska ha en eloge för detta initiativ.

*) Vi betyder inte att jag är direkt delaktig i vetenskapen, det betyder bara att jag vill räkna mig till den vetenskapliga sidan i debatten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-02 21:38

Piotr - Sweet! Idol! Lycka till!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 21:40

Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...

Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången. :P

Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 21:47

Låter kanon det Öhman :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 23:16

IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Det har dock varje gång varit lätt att visa att de fysikaliska förutsättningarna varit allt annat än lika, det vill säga det har varit lätt att förklara de hörbara skillnaderna. Allt är ju inte induktans kapacitans och resistans...

Jag har dock aldrig stött på några "mysterier" det vill säga hörbarheter från kablar som man (jag) inte kunnat hitta orsaken till. Hoppas detta blir första gången. :P

Fast jag hoppas såklart isåfall att en "ny" förklaring trots allt dyker upp förr eller senare. Kunskap är ju alltid målet.

Vh, iö

Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-08-03 00:09

jag ställer mig emot! jag testar exakt samma saker. Hör jag skillnad på allt får ni 100.000:- :lol:
Mvh. Bred

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 11:32

Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 11:58

tänk va..
då jag flera ggr inbjudit till BT här så "snackas det bort" här på detta forum där man alltid snackar om sådant..

Exakt så blir det nu med här då en piotr ställer upp och denna gång med en ansenlig summa pengar i potten. bara att den som "säger emot" med vetenskapliga argument som torde vara vattentäta får vara just så duktig och säker som denna person är på nätet annars och visa att han/hon VET att den inte loosar sina stålar..Och därmed sätta slantar emot..

Då snackas även det bort...

Kom igen nu. Ta piotr´s erbjudande . ni har ju vetenskapen och all kunskap på ER sida säger ni...

Kom sedan hit så gör vi bt.. Så ser vi sedan hur diskutionerna går här... ..

ediot. rensande undan onödig text
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-03 12:04, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:01

mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 12:16

Haakan_W skrev:mayro...alla här hör mer eller mindre skillnad på dom flesta kablar?

Haakan.. Så ser det aldrig ut då folk här "diskuterar" annars..men men Kabelinbjudan är piotr som har öppnat för, och inte jag. Jag bara markerar att exakt som vid mina inbjudningar "snackas det bort" i stället för dom tvärsäkra tar inbjudan och vinner en bunt stålar denna gång. och äran att nagla ner mig i mitt fall....

testspecen är ju den som anses INTE kunna höras som piotr satt upp som jämförelseobkjekt.

Modigt gjort anser jag dessutom av honom eftersom sådan jämföranden verkligen är svåra att fixa... :wink:

men han har ju testen i SITT system och det är ju avgörande att man "känner" sina grejor..

fast det är ju i sådana fall diskutionerna handlar om. Folk har ju sitt kabelskoj i sina system i sina hem... Inte i en okänd miljö utanför sitt hem..

jaja.. Vi får väl se om det är "man eller mus" som gäller även denna gång på dom som alltid debaterar och lutar sig på sitt kunnande rent tekniskt/vetenskapligt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:23

jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 12:26

Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 12:28

Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-03 12:47

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:jag förstår vad du menar och vad alla andra menar...varför folk här inte "tweakar" med kablar är ju för att dom har så pass liten inverkan...dock klart hörbar, men inverkan är ju såpass liten att flyttar du soffan 0.5m fram eller bak så har du en 100faldigt större inverkan...och ännu mer om du försöker göra nåt åt akustiken hemma med basfällor och dyl...dessutom till en billigare slant...men visst jag kör inte ekk hemma eller så (jag har fan dyra kablar:) ) men det är mest för utseendets skull...dom är nog ganska likvärdiga EKK

det är en annan diskution vilken jag inte går in i haakan. topic står ovan...så försök inte du heller svänga fokus min herre..

jag svänger inte nåt fokus jag bara förklarar för dig att folk VET att kablar låter olika...jag förklarar bara varför dom inte nappar på erbjudandet

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:17

jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 13:21

Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.

Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:44

Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 13:59

perstromgren skrev:Nej, Peter, jag tycker att du har rimliga krav. Egen anläggning i egen miljö ska absolut vara förutsättningen.

Trots att jag inte har råd att utmana dig, skulle jag ändå vilja fråga: har du gjort detta blint så att du vet att du kan? (Annars vore det ju ekonomiskt vansinne, liksom.)

Jag har blindtestat signalkällor, preamps och micpreamps flera gånger med mycket goda resultat. Jag lyssnar alltid öppet först för att få grepp om grejorna. Hör jag inte skillnad öppet finns det ju ingen anledning att fortsätta. De lyssningsintryck jag hör öppet är desamma blint i regel. Har även haft en panel på upp till tre lyssnare till vid flera tester.

En sak vi roat oss med ett par gånger är att lyssna på tre olika komponenter öppet för att sedan lyssna blint på alla tre utan speciell ordning. Har lyckats bra även på dessa tester, och då inte enbart genom att säga att det ena låter annorlunda än det andra, utan att identifiera komponenterna vid namn (genom anteckningar) blint under lyssningen. Det kräver att man lyssnar på lågnivåupplösning samt diskanthantering där de största skillnaderna normalt ligger på elektronik.

Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare. :) De efterföljande aktiviteterna utfördes av naturliga orsaker öppet och ej blint!

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:00

Piotr skrev:
Almen skrev:Jag tycker det vore väldigt intressant med ett sådant test, men förstår i likhet med många andra inte idén med att blanda in så mycket pengar.

I stort sett för att både på svenska och internationella forum (Madisound, diyaudio.com m.m.) så gastar nejsägarna om Randi och hans miljoner så fort kablar kommer på tal (och även slusteg). Nu har dessa som är så säkra på sin sak chansen att lätt plocka hem en ansenlig slant själva utifrån samma argument..

Inte så dumt tänkt, men jämförelsen haltar en aning. I ditt fall gör man som skeptiker en insats på 100 000:- också, det krävs inte av någon som ska bevisa att kabeln hörs hos James Randi eller Stewart Pinkerton.

Skulle det var helt jämförbart, borde jag kunna komma hem till och se på när du testas och få 100 000:- om du misslyckas, men inte betala något om du lyckas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:04

Piotr skrev:Blindtest på kablar har varit på gång men mest för att visa för min ständigt skeptiske polare att det faktiskt föreligger så om jag säger att det gör. När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. betydligt trevligare. :)

Det var ett klokt val, tycker vi nog alla utom de mest förhärdade! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2007-08-03 14:11

Att kablar kan låta olika vet nog alla här, en 40m lång 0,5mm2 kabel låter garanterat inte lika som en dyr Supra som är 2 meter lång.
Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest, vilket jag också är skeptisk till.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 14:15

Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,

Jo, och det är precis vad Peter vill bevisa att han kan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 16:39

Piotr skrev:

/Peter
Jag är en vetgirig skeptiker, men jag är inte beredd att riskera 100 000:- för möjligheten att lära mig något nytt.

Då skulle jag hellre se det som en demonstration, där du efter att mätningar på kablarna visats går igenom och påpekar skillnader. Kan ingen höra det då så är det ju läge för ett blindtest, men annars så...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-03 16:45

perstromgren skrev:
Dynamic skrev:Det som folk är skeptiska till är väl om kablar med "lika" värden (resistans osv) kan låta olika i ett blindtest,

nja, säger han verkligen det.
Piotr skriver ju att det en enligt gängse vetenskap skall dessa värden inte kunna vara detekterbara hörbart.

Säger ju inte att dom skall vara lika.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 16:52

Harryup skrev:
perstromgren skrev:

nja, säger han verkligen det.
Piotr skriver ju att det en enligt gängse vetenskap skall dessa värden inte kunna vara detekterbara hörbart.

Säger ju inte att dom skall vara lika.
Nja, han skriver ju
Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion.
Det tolkar jag som att man utgår ifrån något som anses vederhäftigt bevisat, typ "människans hörsel kan inte detektera nivåskillnader mindre än 0.0X dB", antagligen specat med bandbredd också. Borde inte ett pulssvar vara juste att jämföra också?

Sedan mäter man upp kablarna, och är det då inte större skillnader än ovanstående, så anser man att det inte borde gå att höra skillnad, vilket Piotr vill visa att han kan.

Sedan får man ju även, som nämnts, gardera sig för konstigheter i kringutrustningen.

PS Om det inte är detekterbart hörbart så är det ju inte hörbart, och då kan ju inte ens Piotr höra det. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-03 16:56

Almen skrev:PS Om det inte är detekterbart hörbart så är det ju inte hörbart, och då kan ju inte ens Piotr höra det. ;)

Förvisso inte men vi vet inte vilka krafter som är med Piotr.
Men den underförstådda meningen är väl att han kan höra skillnader som andra inte kan?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 17:16

Harryup skrev:den underförstådda meningen är väl att han kan höra skillnader som andra inte kan?
Nej, så ser inte jag på det. Jag tror inte Piotr anser att han sitter inne med någon extremt känslig hörsel. Han skriver ju "När polarn till sin stora förvåning med lätthet hörde samma skillnader som jag så försvann hans motivation till att fortsätta denna kabeltest blint och vi drack oss fulla, drog in till Dubliners och charmade damer i stället.. "

Det låter ju faktiskt mycket roligare än ett meningslöst blindtest! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:14

Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga. :) Jag har nog bättre hörsel än medelsvensson dock. Min öronläkare är impad iaf. och han vet ju också om att träning utvecklar hörseln och hjärnan.

Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.

Jag brukar dock ofta höra högfrekventa pip från apparater i fastigheter m.m. som andra inte hör eller har svårt att höra.

Hör i lurar från 17Hz upp till 22kHz eller så på stark volym. Vid ett hörseltest så hade jag ca 10dB bättre hörsel än referensnivån. Vid ett annat närmare det normala dvs. genomsnittet för en 18 årig amerikansk beväring. Så, fullgod hörsel utan tecken på åldrande, ett intresse samt en förmåga att fokusera kanske man kan säga att jag har.

Tanken är naturligtvis att kablarnas skillnadspåverkan på frekvensgång inte skall vara så stor så man kan säga att skillnaden som hörs kan tillskrivas denna. Visar det sig att det skulle vara så så faller testet naturligtvis. Exakt vilken nivåskillnad som skall tolereras får man väl diskutera om. Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på. Det jag hävdat är att med korta längder på 1-2 meter så har hörbara skillnader detekterats och detta har jag fått uppkört där solen aldrig skiner många gånger.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 18:21

Piotr skrev:Jag besitter naturligtvis inte någon speciell förmåga. :) ---
Som sagt de skillnader som jag brukar höra brukar jag kunna få andra att höra också om jag bara berättar vad man ska fokusera på. Denna förmåga att zooma in på delar av ett musikalisk skeende är väääldigt varierande.. precis som taktsinne och mycket annat.
---
/Peter
Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.
Vidare så faller ju testet om den som antar utmaningen anser sig villja kontrollera och utesluta eventuell sekundär påverkan (som IÖ var inne på) på slusteg.. jag har som sagt aldrig hävdat att jag vet vad skillnaderna vi hört beror på.
Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:41

Men där faller definitivt eventuell vilja att satsa pengar. Det kan ju vara så att till exempel skillnaden i kablarnas kapacitans är under hörbarhetsgränsen rent teoretiskt, men att den lilla skillnaden får slutsteget att bete sig annorlunda. Sådant kan man ju aldrig gardera sig emot.

Så är det nog Almen! :) Alltså det kan vara förklaringen men det är inte säkert.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 18:47

Du har förmodligen bättre grundhörsel än jag, men det där att man kan utveckla hörseln och lära sig lyssna efter saker håller jag helt med om. Just därför vore det intressant med en genomgång av dig.

Får se om jag får ordning i stugan snart så kanske man kan ta en hififest! :)

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-03 18:53

Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Gör dom? Då behöver vi ju inte testa, då går det lika bra att mäta. Jag trodde det var det vi ville pröva!

Då faller också möjligheten att hämta pengar hos James Randi.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 19:01

perstromgren skrev:
Piotr skrev: Kablarna skall inte mäta identiskt... för då låter dom ju lika.. :)

Gör dom? Då behöver vi ju inte testa, då går det lika bra att mäta. Jag trodde det var det vi ville pröva!

Ja allstå vad jag menar är att om det finns en hörbar skillnad så måste det ju vara någonting som skiljer kablarna åt, frågan är ju då hur man skall mäta och med vilken precision osv.

Att supra ply och Auidoquest tex. mäter olika finns det väl ingen som betvivlar men ändå har jag fått höra att jag halucinerat när jag hört skillnad på snuttar om 1-2 meter som växlats.

Jag tror inte på det övernaturliga eller oförklarliga när det gäller audio. Ger inte ett jota för dyrkabelmarknaden heller. Vill bara vara tydlig med det. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 19:03

Precis vad jag sagt i flera år men ändå får man det kastat i fejset när man pratar om kablar och dess påverkan. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-03 19:20

Piotr skrev:Får se om jag får ordning i stugan snart så kanske man kan ta en hififest! :)

/Peter
Jaa, hififest! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-03 21:06

piotr. I denna tråden måste jag lyfta på hatten för dig. Du verkar ha en mycket jordnära bra syn på detta med kablar och hifi.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:23

Tack Mayro! :)

/Peter

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 23:52

Piotr skrev:
jannemannen skrev:Piotr ! Med alla dom där reglerna du sätter upp som krav. Jag hoppas verkligen inte att du kallar det för blindtest !

Mvh/Janne

Alla dom kraven... que? Klart som mineralvatten att det är ett blindtest.. vad är det du inte förstår? Läs igen, tänk och återkom!

/Peter

Jo, tex att du själv skall välja kablar ! Då kan du ju avsiktligt välja två kablar som verkligen har olika karaktär !

Mvh/Janne

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2007-08-03 23:55

Dessutom så är det väl ingen på detta forum som är så otroligt korkad (och rik) så att denne har lust att spela bort 100.000 kr om du nu skulle råka träffa rätt...

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:56

jannemannen skrev:
Piotr skrev:

Mvh/Janne

/Peter

Jo, tex att du själv skall välja kablar ! Då kan du ju avsiktligt välja två kablar som verkligen har olika karaktär !

Mvh/Janne

Jamen för tusan det är ju precis det som det hela handlar om.. :)

Två kablar som mäter helt identiskt på alla vis och är konstruerade på samma vis och har samma ljudmässiga karaktär kan ju inte skiljas från varandra.. mission impossible!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-03 23:58

jannemannen skrev:Dessutom så är det väl ingen på detta forum som är så otroligt korkad (och rik) så att denne har lust att spela bort 100.000 kr om du nu skulle råka träffa rätt...

Mvh/Janne

Råka träffa rätt på 8 av 10... okej!

Men då anser du uppenbarligen att jag är korkad? :)

/Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-04 00:00

hade jag inte hållt med piotr hade jag kanske kunnat tänka mig ställa upp

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-04 01:58

Jag måste ju också hålla med Piotr, men konsterar samtidigt att det också betyder att det föreslagna blindtestet innehåller ett riskmoment som gör det ointressant för alla som är räligt nyfikna, men också att det är ett ett prov utan värde. :(

Denna tråd har ju helt enkelt kommit att handla om något som nog alla är överens om, och inte alls den intressanta frågan - nämligen om det går att skilja kablar trots att de (studerat med några basala mätningar) ser så lika varandra ut att det (enligt somliga) finns skäl att tro att det inte skulle gå.

Pengarna, eller rättare sagt upplägget där utmanaren måste lägga pengar på bordet tillsammans med den svaga signifikansen föreslagen, gör det som skulle ha kunnat vara en intressant studie, till trist gambling. :(

Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

1. Att han har förtroende för sina upplevelser.

2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.

3. Att det är Randis test som är det intressanta. :wink:

Vh, iö

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2007-08-04 10:46

Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK :? 8O

Hur ligger det till då?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 11:00

Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Skriver jag i en annan tråd att jag föredrar Audioquest(eller vadsomhelst) framför EKK i mitt system så säger många att det inte är nån skillnad på kablar och kräver att jag ringer Randi och inkasserar kulorna. Alternativt så påstås att den dyrare kabeln färgar vilket betyder att samtliga system skule vara anpassade efter just egenskaperna i EKK :? 8O

Hur ligger det till då?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-04 14:43

Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-04 16:09

IngOehman skrev:Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

2. Att det dock är svagt, eftersom han behöver mota utmanare genom att ge dåliga odds.

3. Att det är Randis test som är det intressanta.

Kom igen nu! 100 000 på bordet säger att det är skillnad på kablar.

Någon borde väl kunna ta ut ett extra lån på huset. Om det är som att det INTE finns skillnader som är hörbara så skulle jag säga att kabel-belackarna har fått justa odds av Piotr. Så bra odds undrar jag om det finns i någon sparform förutom obligationer - och då får man inte den förräntningen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 21:10

som sagt.. Snacka går ju, snacka bort går lika bra. :lol: .

Asså alvarligt talat Detta är fånigt.. :roll:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-04 22:04

Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn? Skillnaden som jag ser det är ju bara att ingen ställer upp och att folk med mindre medel eller som bara är mindre spel-fjolliga
inte kan delta ens om dom ville. Om jag hade mer tid kunde jag erbjuda samma test men med förbehållet att den som har fel lagar käket och plockar fram några öl.

Är inte 100 000kr lite larvigt och o-faktiskt aktigt?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-04 22:31

äsch då. Alla tvärsäkra som utalar sig jämt o städigt riskerar ju inget utan kan ju bara vinna.. Så stålarna är ju enligt vad jag förstår redan på den som sätter emots bankonto..

:wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 22:39

matereo skrev:Är inte 100 000kr lite larvigt och o-faktiskt aktigt?

Nä, det är ett bra sett att slippa göra testen. Särskilt när han bara behöver klara 8 av 10, vilket är alldelse för lätt att slumpa in.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-04 22:45

Den här tråden får mig att tänka: "Alla hifi-intresserade borde genomgå noggranna hörseltest och avsätta en budget för hifi baserat på resultatet."

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-04 23:52

phloam skrev:Den här tråden får mig att tänka: "Alla hifi-intresserade borde genomgå noggranna hörseltest och avsätta en budget för hifi baserat på resultatet."

Eller kanske en test i elektroteknik och psykoakustik och avsätta en buget efter resultatet? Det skulle ju ha den fördelen att man troligen skulle få samma resultat på testet dagar i rad, vilket inte är säkert att man får vid vid hörseltest gjort vid 2 olika tillfällen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 01:01

Hmmm. Låt oss se på detta som om det vore hazardspel. Jag skulle säga att det vore fullständig idioti att inte sätta i mot med de oddsen. Om man fick de oddsen på ett kasino... Uppriktigt sagt som vore det som att ha en egen sedelpress att spela ett par rundor mot någon som gav de oddsen om det vore... hazardspel. Galet att inte spela - om det bara var upp till slumpen.

Här har vi problemet - vi vet alla att så korkad är inte Piotr att han skulle göra något sådant. Då återstår två möjligheter - resultatet i testet är manipulerat och rent fusk (vilket jag tror att vi kan utesluta). Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad... Och det var väl poängen?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 01:04

matereo skrev:Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn?
Japp! Ju mer det svider i skinnet att misslyckas... Men du kan ju fråga om han tar vadet på 1 000. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 01:08

Koffe skrev:Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad...

Slog mej... det finns en tredje möjlighet. Den är en dubbelbluff - mao Piotr lossas göra en hustle men bluffar i själva verket. Det får vi bara veta om någon synar... ingen kabel-belackare som är säker på sin sak?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 02:15

Koffe skrev:
matereo skrev:Blir bevisningen starkare med 100 lakan än om man bara satsade tusen spänn?
Japp! Ju mer det svider i skinnet att misslyckas... Men du kan ju fråga om han tar vadet på 1 000. :-)

Så all sorters bevisning blir bättre om stora summor pengar och gambling ingår? Helt obegripligt!?
Senast redigerad av matereo 2007-08-05 02:47, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 02:24

matereo skrev:
Koffe skrev:

Så all sorts bevisning element blir bättre om stora summor pengar och gambling ingår? Helt obegripligt!?

Jag var väl kanske inte helt allvarlig. Ok? Nä, men det är klart att man (som privatperson) verkligen menar det om man lägger hundra loppor på bordet.

Tror du att Piotr har fel?

:-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-05 02:27

Koffe skrev:
IngOehman skrev:Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

3. Att det är Randis test som är det intressanta.

Kom igen nu! 100 000 på bordet säger att det är skillnad på kablar.

Någon borde väl kunna ta ut ett extra lån på huset. Om det är som att det INTE finns skillnader som är hörbara så skulle jag säga att kabel-belackarna har fått justa odds av Piotr. Så bra odds undrar jag om det finns i någon sparform förutom obligationer - och då får man inte den förräntningen.

Hur menar du då? :?

De villkor som Piotr satt upp möjliggör ju att han kan nöja sig med att visa att han ka höra skillnad på t ex 1 meter 1,5 mm^2 EKK och 1 km 0,1 mm^2 rostig järntråd - och vem har betvivlat att man kan göra det??? 8O

Ingen som kan någonsomhelst fysik betvivlar det, får man misstänka. Det är ju självklart att det går! :x

Eller med andra ord - varför skulle någon bete sig som en komplett idiot och sätta 100 000:- på att det INTE går att skilja dessa två kablar åt??? :o

Eller igen - Piotrs utmaning är utan värde! Han vill slå vad om en självklarhet, och kräver därtill att dem som misstror honom måste lägga pengar på bordet. :?

De som menar att det går att skilja mera normala (och fysikalist liknande) kablar från varandra och vill hjälpa till att föra vetenskapen framåt genom att visa det - kan presentera en utmaning av värde istället.

Exempelvis en som relaterar högbarheten till rimliga gränsvärden, och som inte handlar om pengar eller som erbjuder pengar för den som lyckas utan motkrav - som Randi gör!

Även Piotrs utmaning skulle med några mindre modifikationer kunna vara av vetenskapligt intresse. Se mitt första inlägg i den här tråden.

Jag ställer fortfarand upp på att undersöka om Piotr klarar det han säger sig klara, och att parallellt undersöka vilka fysikaliska skillnader det är mellan de kablar han försöker skilja åt. En sådan studie kan ge som resultat att man får intressant saker att jämföra - oavsett utfall!

Klarar han att skilja kablarna får man veta hur olika de var fysikaliskt, när det lyckades honom att skilja dem.

Klarar han inte att skilja dem får man veta hur lika de var när det misslyckades (den dagen, men det använda progammaterialet).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 03:33

Du vet (tror jag) och jag misstänker starkt (baserat mina egna väldigt amatörmässiga försök) att det finns hörbara skillnader mellan kabel och kabel.

För egen del menar jag att detta är sant även utan att vi går till extremer som rostig taggtråd - utan att två normalprissatta, butiksköpta högtalarkablar kan ge olika ljudliga resultat.

Detta påstående faller dock inte alltid i god jord. Både en och två personer på forumet har fått det hett om öronen när de har påstått sig höra skillnad.

Jag tycker inte att Piotr har skapat så konstiga kriterier för kablarna. Han säger: "högtalarkabel" mao, inte rostig järntråd. Han säger också: "Kablarna väljs av mig och är under två meter och har resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva hörbart utifrån dämpfaktor samt lågpassfunktion". Mao tolkar jag det som att det är två kablar som gjorde att man skulle få veta att man levde om man sade sig kunna höra skillnad på. Precis som att Randi-testet, i tid och otid, har använts som ett argument för att det inte föreligger någon hörbar skillnad så har vi nu Piotr-testet där ett icke-genomförande i stället blir ett starkt argument för att det finns skillnader.

IngOehman skrev:Eller igen - Piotrs utmaning är utan värde! Han vill slå vad om en självklarhet, och kräver därtill att dem som misstror honom måste lägga pengar på bordet. :?

Jag tror inte att det ses som en självklarhet här på forumet att korta kablar med "resistans, induktans samt kapacitans som enligt beprövad vetenskap inte kan anses påverka frekvenskurva" skulle gå att skilja åt när man lyssnar blind. Bara att få ut det budskapet kan väl tillskrivas visst värde? Naturligtvis får man misstro Piotr hur mycket som helst - men om han har fel så vore det easy-money att sätta emot. Ett ganska generöst erbjudande tycker jag. :-)

IngOehman skrev:Exempelvis en som relaterar högbarheten till rimliga gränsvärden, och som inte handlar om pengar eller som erbjuder pengar för den som lyckas utan motkrav - som Randi gör!

Jag vet inte men jag tycker att det är/framstår som ganska uppenbart att Piotr inte har en vetenskaplig ambition med detta. Och det behöver ju inte vara fel? Däremot har han med stor tydlighet kommunicerat budskapet - "kablar spelar roll" :-)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 04:26

Koffe skrev:För egen del menar jag att detta är sant även utan att vi går till extremer som rostig taggtråd - utan att två normalprissatta, butiksköpta högtalarkablar kan ge olika ljudliga resultat.

Detta påstående faller dock inte alltid i god jord. Både en och två personer på forumet har fått det hett om öronen när de har påstått sig höra skillnad.

Vad jag förstår så behövs det inte några dyra kablar alls för kunna skicka signalen utan det blir hörbart påverkad, så problemet är väl om någon säger att en dyrare kabel klarar av detta bättre än en billig som redan visat sig kunna göra jobbet rätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 10:53

koffe

Man läser piotr så man slipper konfronteras med fakta att det nu är solklart att INGEN bör sticka ut hakan mer om att kablar inte utgör skillnader ÄVEN om dom är mycket liknande varann...

Piotr.

Detta är den i särklass bästa tråd jag någonsin sett på något forum utan undantag..Tråden ställer "saken" på sin spetts.och man ser vem som är vad utan tvekan numera i kabeldebatterna i alla fall.. ..

Jag är djupt imponerad över din kraft och engagemang att ta till denna "hårdföra" metod på det sätt du gör !

respekt.......!

Mvh
Tobbe

:)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-05 11:19

Koffe skrev:
Koffe skrev:Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad...

Slog mej... det finns en tredje möjlighet. Den är en dubbelbluff - mao Piotr lossas göra en hustle men bluffar i själva verket. Det får vi bara veta om någon synar... ingen kabel-belackare som är säker på sin sak?

Det här måste ju synas känns det som....Har dock inte resurserna och det är väl ingen som har det. KAn vi inte samla ihop? Är vi tusen som lägger en hundring var så har vi hundra tusen. :roll:
Är det fler än jag som tvivlar?
Någon som har gjort ett sånt test redan?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 11:40

subjektivisten skrev:Vad jag förstår så behövs det inte några dyra kablar alls för kunna skicka signalen utan det blir hörbart påverkad, så problemet är väl om någon säger att en dyrare kabel klarar av detta bättre än en billig som redan visat sig kunna göra jobbet rätt.

Ungefär det tror jag också. Men... Här antar du "transparens" som målet med ingående förmedlares egenskaper. Det håller jag inte med om. Transparens är en annan - närmast filosofisk fråga - som vi nog bör hålla utanför den här tråden. Jag menar alltså att det finns andra sätt att "göra jobbet rätt" på.

Sen antar du ekonomisk rationalitet i preferenser - och att den avgörande preferensen är ljudet. Det tror jag inte på. Jag tror att det är upplevelsen (av ljudet) som styr valet.

Det är lite lusigt det där. Att det verkar som om kablarna är favorit länken-i-kedjan för att färga till ljudet som man vill ha det. Det och källan - hur ofta läser man inte om folk som fortfarande använder LP-skivpelare. hehe. :-)

(Jag tror inte att jag övertolkade dej. Säg till om jag läste in för mycket i dina meningar ovan)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 15:21

Koffe skrev:Ungefär det tror jag också. Men... Här antar du "transparens" som målet med ingående förmedlares egenskaper. Det håller jag inte med om. Transparens är en annan - närmast filosofisk fråga - som vi nog bör hålla utanför den här tråden. Jag menar alltså att det finns andra sätt att "göra jobbet rätt" på.

Men varför inte köpa en EQ då om man vill trixa med ljudet?

Koffe skrev:Det är lite lusigt det där. Att det verkar som om kablarna är favorit länken-i-kedjan för att färga till ljudet som man vill ha det. Det och källan - hur ofta läser man inte om folk som fortfarande använder LP-skivpelare. hehe. :-)

Jag är ingen expert, men jag tror inte att normala kablar påverkar speciellt mycket, inget alls i dom flesta fallen! Så försöka trixa med kablar för "mjuka upp en diskant" mm känns som ett fall för farbror placebo.
Att man spelar LP skivor har ju inget med detta att göra, det finns mängder av bevis varför det är en fördel i många fall.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-05 16:19

subjektivisten skrev:Att man spelar LP skivor har ju inget med detta att göra, det finns mängder av bevis varför det är en fördel i många fall.
Vi tar det där i en annan tråd ;-) ;-)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-05 18:55

Hej! Piotr

Tyvärr så håller jag med dig, jag hör också skillnad på kablar under dessa förhållanden.
Tycker dock att det är tråkigt att IÖ mfa vetenskapliga "experter" på detta forrum inte tar din utmaning. Enligt dem så riskerar de ju ingenting, och de får ju pengarna insatt på sina konton eller hur.
Enligt alla kabeldebatter så säger de ju att det inte alls går att dektera skillnader om kablarna om de ligger mätmesig inom toleranserna.

"Detaljerna kan vi prata om innan vi skriver under ett avtal så båda parter är nöjda med utformningen."

Med denna mening har du ju också sagt att ni båda skall vara överens om utformningen eller hur?
Således kan de inte klaga på dina villkor.

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-05 19:12

Om nu alla verkar hyggligt ense om att det går att höra skillnad på kablar under vissa betingelser, men att det förmodligen inte går att höra skillnad på 2 olika kablar som mäter identiskt.

Vad är då poängen ifrån "nej-sägarna" att tjata om det hela tiden.

Det finns ju ingen motpart! Ingen kund i världhistorien har väl gått till en handlare och bett att få lyssna på 2 olika kablar som mäter identiskt lika?

Dom som köper "dyra" kablar gör ju det för att kablarna påverkar ljudet eller påverkar köparen positivt.
Sen om det är i exakt rätt riktning enligt andra spelar väl ingen roll.
Bara kunden är nöjd.

Det är ju förmodligen inte så att en köpare av en Denon, 668, Ino anläggning sitter med Transparent kablar för att handlaren har sagt att dom är neutralare än EKK. I så fall har vi en kund som blivit lurad, men innan han presenteras så är det enligt min uppfattning i princip ingen kund som blivit lurad. Självklart finns det några som blir lurade då och då i vilka affärer som helst men jag kan inte tänka mig att det finns en överrepresentation av kabelköpare.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 20:21

majjen04 skrev:Hej! Piotr

Tyvärr så håller jag med dig, jag hör också skillnad på kablar under dessa förhållanden.
Tycker dock att det är tråkigt att IÖ mfa vetenskapliga "experter" på detta forrum inte tar din utmaning. Enligt dem så riskerar de ju ingenting, och de får ju pengarna insatt på sina konton eller hur.
Enligt alla kabeldebatter så säger de ju att det inte alls går att dektera skillnader om kablarna om de ligger mätmesig inom toleranserna.

"Detaljerna kan vi prata om innan vi skriver under ett avtal så båda parter är nöjda med utformningen."

Med denna mening har du ju också sagt att ni båda skall vara överens om utformningen eller hur?
Således kan de inte klaga på dina villkor.

Mvh
Kenth

Det är väl så att 100 000 kr är en sån där desperat ska vi såtta si och så mycket fras som är till för att avsluta och hänga av andra från en djupare intellektuell diskussion. Hur säker jag än var på min sak skulla jag aldrig satsa 100 000 på en vadslagning när jag har andra som tex. familj och anhöriga mm att ta hänsyn till. Ta dän den löjeväckande summan och låt det endast handla om uppfattning och ev. prestge så kommer massor att vilja testa.

Annars tar vi testet utan pengasumma hos mig här på norra Öland under nästa sommarsäsong då jag tänker tagga ned lite (arbetsmässigt) Många skulle kunna vara välkomna att bo och ha lite avspännt och trevligt. F#n vet hur bra utvärderare man är då 100 lakan står på spel. :)

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2007-08-05 20:45

Det är väl så att 100 000 kr är en sån där desperat ska vi såtta si och så mycket fras som är till för att avsluta och hänga av andra från en djupare intellektuell diskussion. Hur säker jag än var på min sak skulla jag aldrig satsa 100 000 på en vadslagning när jag har andra som tex. familj och anhöriga mm att ta hänsyn till. Ta dän den löjeväckande summan och låt det endast handla om uppfattning och ev. prestge så kommer massor att vilja testa.

Annars tar vi testet utan pengasumma hos mig här på norra Öland under nästa sommarsäsong då jag tänker tagga ned lite (arbetsmässigt) Många skulle kunna vara välkomna att bo och ha lite avspännt och trevligt. F#n vet hur bra utvärderare man är då 100 lakan står på spel. :)[/quote]

Hej Matereo!

Satte 6000 kr på Lotto för ett tag sedan, vann ingenting. :lol:
Tycker inte 100000 kr är så mycket pengar, det är ju inte mer än 4-5 normala nettolöner eller hur?
Oddsen är ju också bättre än t ex Lotto mfa.
Om jag var säker på min sak så skulle jag satsa betydigt mer än 100000kr.
Då vore ju oddsen att förlora minimala.
Tycker att det är bra med en "liten" penningssumma, motståndarna hänvisar alltid till Rand testet med motivation att det bara är att hämta pengarna där för sådana som Pjotr.
Nu är det ju bara att hämta dem hos Pjotr eller hur?
Kan väl öka Pjotrs summa med 1000 Us dollar visst inte mycket i sammanhanget, men mitt krav är endast att få vara med och uppleva testen på plats.
Så nu har ni möjligheten att hämta in 100000 skr+ 1000 Us dollars!
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-05 21:01

majjen04 skrev:Hej! Piotr

Trams på låg nivå! Som det redan förklarats, det GÅR att skilja på kablar, och det kan man med lätthet mäta och förstå varför. Det handlar ju inte om det och om ni som påstår dessa saker kunde vara prestige lösa och seriösa så hade det inte behövt hålla på såhär.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 22:19

majjen04 skrev:Hej Matereo!

Satte 6000 kr på Lotto för ett tag sedan, vann ingenting. :lol:
Tycker inte 100000 kr är så mycket pengar, det är ju inte mer än 4-5 normala nettolöner eller hur?
Oddsen är ju också bättre än t ex Lotto mfa.
Om jag var säker på min sak så skulle jag satsa betydigt mer än 100000kr.
Då vore ju oddsen att förlora minimala.
Tycker att det är bra med en "liten" penningssumma, motståndarna hänvisar alltid till Rand testet med motivation att det bara är att hämta pengarna där för sådana som Pjotr.
Nu är det ju bara att hämta dem hos Pjotr eller hur?
Kan väl öka Pjotrs summa med 1000 Us dollar visst inte mycket i sammanhanget, men mitt krav är endast att få vara med och uppleva testen på plats.
Så nu har ni möjligheten att hämta in 100000 skr+ 1000 Us dollars!
Mvh
Kenth

J#vlar löjligt att komma med i ett forum där alla borde kunna få ha en åsikt och vara med och bilda sin uppfattning oavsett om han/hon har gott om pengar, bra jobb och anläggning eller inte. Fjantattityder! :x

Sk#ter hädanefter i kabeldiskussioner på faktiskt då dom tenderar att hamna på de lägsta av nivåer, där endast vissa med 100 lakan eller mer kan anses trovärdiga. :x

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-05 22:35

matereo !

Lugn o fin, skit i trollen. Fortsätt som förut med dina
trevliga o insiktsfulla inlägg.

Tycker Laila :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 22:41

materro kompis. Surnade du inte till på fel person och i fel tillfälle här.. 8O :?:

Jag vill inte göra dig arg med min fråga. men aningen felriktad blev väl din ilska nu..Majjen 04 menade inget illa utan höjde bara insattsen lite till.

och insattsen är ju rätt enkel att förstå varför den finns där.. Dom som hela tiden går på kabelfolket skall veta att det finns lite seriöst alvar bakom om man skall så säkert som man gör utala sig denna gången..

För mig är detta helt underbart att se reaktionerna på då folk slingrar sig som maskar under solbelysning för att undkomma den rätt tunga värme som belyser dom..

Så se det som jag gör. Som bra underhållning som kan resultera i bättre stämmning då en del sedemera kommer lära sig hålla lite "tand för tunga" som det heter.. :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-05 23:47

Laila skrev:matereo !

Lugn o fin, skit i trollen. Fortsätt som förut med dina
trevliga o insiktsfulla inlägg.

Tycker Laila :)

Jag har ätit två äpplen och lyssnat lite på the Pink Mountaintops, men det är klart att jag vänder mig mot att trovärdighet kräver 100 tusen på bordet. Ointressant om man verkligen vill veta faktiskt. Dock inte ur ett gambling perspektiv.

Mayro skrev:materro kompis. Surnade du inte till på fel person och i fel tillfälle här.. 8O :?:

Jag vill inte göra dig arg med min fråga. men aningen felriktad blev väl din ilska nu..Majjen 04 menade inget illa utan höjde bara insattsen lite till.

och insattsen är ju rätt enkel att förstå varför den finns där.. Dom som hela tiden går på kabelfolket skall veta att det finns lite seriöst alvar bakom om man skall så säkert som man gör utala sig denna gången..

För mig är detta helt underbart att se reaktionerna på då folk slingrar sig som maskar under solbelysning för att undkomma den rätt tunga värme som belyser dom..

Så se det som jag gör. Som bra underhållning som kan resultera i bättre stämmning då en del sedemera kommer lära sig hålla lite "tand för tunga" som det heter.. :)

Jojo, jag förstår, men jag och andra som ev. testar utan billiga straff och
belöningar utan använder den finaste moroten "insikt" (inte pengar) tex. hos mig eller någon annan är vi mindre trovärdiga? Jag bara undrar vad en hög pott bevisar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-05 23:59

potten i sig bevisar inget alls. men däremot OM man vore så säkra som många är jämt i alla kabeltrådar om att kablar inte hörs och allt bara är placebo osv osv.. Ja detta då säger dom med sk vetenskaplig grunt också.. Ble ble ble blaaa osv..

Ja dessa personer som då ALLTID skall tala om hur det är har nu chansen att hämta dessa slantar bara..

Dom vet ju att dom har rätt och vi andra fel... Och numera tillkom det 1000 dollar till vilket är ca snudd 7000 kr till.. Ja dramat blir bättre o bättre..

Men som jag uppfattar dig så tillhör du dom som anser att bara folk är glada o nöjda så får dom spela vad dom vill och behöver inget bevisa alls för någon.. Vilket är ett fint sätt i mina ögon så¨du vet det.. Så du är ju varken målgruppen för piotrs topic. Eller ens tänkt att ta illa upp därav eheller då du inte på något sätt är "drabbad"..

Du kan ju som mig och kanske en del andra bara sitta ner och följa dramat denna tråden startade hur en del med den sk Vetenskapliga synen folk skall prata bort topicens rätt tydliga budskap..

Men .. Jag menar enbart gott och hoppas inte du tog illa upp..

mvh

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-08-06 00:09

Jag undrar bara varför pengar måste vara med? Om ett test genomförs korrekt och blir positivt är det väl bra så?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 00:10

Häller med dig till 100%!

Men svaret är enkelt - stora pengar är ju ett bra sätt att slippa bli synad. När man bluffar i poker satser man gärna högt för att ingen skall våga syna.

Är man säker på sin sak vågar man däremot erbjuda vettigare odds.

Här kommer ett exempel:

Jag är rätt säker på att jag kan skilja Katie Meluas röst från Louis Armstrongs. Därför gäller från och med nu följande utmaning:

Jag sätter 1 000 000:- på att jag kan skilja dem från varandra, och oddsen är 1000:1! :o :P Den som antar utmaningen kan alltså komma hit och lägga bara 1000:- på bordet. Jag väljer stycke av resp artist, och avspelningsvolym. Lyckas jag gissa rätt 8 ggr i rad får jag 1000:-, misslyckas jag får den som satsat hundralappen 1 000 000:-.

(100 000:- mot 100:- fungerar också.)

Ok - vem ställer upp? :wink:

Ingen förstås, men jag kan lova att någon skulle göra det om de trodde att jag kunde gissa fel. Med sådana odds som i mitt exempel visar utmaningen alltså något. :P

Med oddsen 1:1 är det bara trams dock. Då skulle bara förhärdade spelare ställa upp, även om de trodde att det var slumpen som avgjorde.

Mayro skrev:koffe

Man läser piotr så man slipper konfronteras med fakta att det nu är solklart att INGEN bör sticka ut hakan mer om att kablar inte utgör skillnader ÄVEN om dom är mycket liknande varann...

Varför det?

Piotr har ju bara visat att han genom att kräva 100 000:- vill slippa bli synad. Det tyder snarast på osäkerhet. Den som är säker på sin sak bör våga visa det med oddsen, som Randi.

Jag ställer upp på testen vilken dag som helst (om jag kan planera det i rimlig förväg) om ändamålet är att undersöka saken.

Mayro skrev:Piotr.

Detta är den i särklass bästa tråd jag någonsin sett på något forum utan undantag..Tråden ställer "saken" på sin spetts.och man ser vem som är vad utan tvekan numera i kabeldebatterna i alla fall.. ..

Varför det?

Det är väl en lika meningslös utmaning som om jag skulle göra det motsatta - alltså erbjuda 100 000:- till den som kan skilja två kablar (med fysikaliskt liknande egenskaper) förutsatt personen lägger 100 000:- på bordet som blir mina om han misslyckas....

Ingen lär ställa upp på en sådan tramsutmaning, av samma skäl som ingen lär ställa upp på Piotrs utmaning.

Mayro skrev:Jag är djupt imponerad över din kraft och engagemang att ta till denna "hårdföra" metod på det sätt du gör !

respekt.......!

Låt mig bra för protokollet nämna att även jag har största respekt för Piotr, som är en genuint jusst snubbe! :P

Men - en utmaning som kräver att någon skall lägga 100 000:- på bordet för ett experiment som kan gå hur som helst är bara trams. :( Kablarnas egenskaper är ju inte kända (eller ens fysikaliskt specificerade), ej heller är den valda statistiska signifikansen vettig. :?

Jag skulle inte ens ställa upp på utmaningen om det handlade om att singla slant tio gånger och något påstod sig klara att få gubbe 8 ggr av de 10. Det är inte speciellt osannolikt att något sådant inträffar.

Tar du Mayro det som intäckt för att en utmaning som gick ut på att få krona 8 ggr eller fler av 10, vid slantsingling skulle betyda att ingen bör sticka ut hakan och säga att det är slumpen som styr slantsingling - bara för att ingen tar utmaningen? 8O

Tänk igen Mayro, hårdare och noggrannare! 8)

Kort sagt: Utmaningen som den är utformad har inget med kablar att göra, utan är ett rent hazardspel. Om Piotr menar allvar man att han tror på det han påstår sig klara, så är det bara för honom att anmäla sig hos Randi! Då kan kan ju kassera in en massa pengar utan att behöva lägga några pengar på bordet.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag vet inte vilka kablar (eller vilka egenskaper de har) det är som Piotr tänker på, men jag kan ändå gissa på utfallet - och då är min gissning att han INTE kommer att kunna skilja kablarna åt med någon vettig statistisk signifikans.

Att jag skulle riskera 100 000:- på att få veta utfallet är dock som sagt otänkbart - för det skulle jag inte ens göra på något som garanterat är ren slump. Tror Piotr är fullt medveten om det, och tror därför att han förstår att han inte kommer att bli synad. 8)

Därför är, som sagt flera gånger tidigare - utmaningen utan värde. Den bevisar ingenting, annat än möjligen att Piotr inte vill bli synad.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-06 00:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-06 00:17

majjen04 skrev:Tycker inte 100000 kr är så mycket pengar, det är ju inte mer än 4-5 normala nettolöner eller hur?

Vad bra! Då kan väl du skicka hit 100000 då?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-06 00:20

Mayro skrev:potten i sig bevisar inget alls. men däremot OM man vore så säkra som många är jämt i alla kabeltrådar om att kablar inte hörs och allt bara är placebo osv osv.. Ja detta då säger dom med sk vetenskaplig grunt också.. Ble ble ble blaaa osv..

Ja dessa personer som då ALLTID skall tala om hur det är har nu chansen att hämta dessa slantar bara..

Dom vet ju att dom har rätt och vi andra fel... Och numera tillkom det 1000 dollar till vilket är ca snudd 7000 kr till.. Ja dramat blir bättre o bättre..

Men som jag uppfattar dig så tillhör du dom som anser att bara folk är glada o nöjda så får dom spela vad dom vill och behöver inget bevisa alls för någon.. Vilket är ett fint sätt i mina ögon så¨du vet det.. Så du är ju varken målgruppen för piotrs topic. Eller ens tänkt att ta illa upp därav eheller då du inte på något sätt är "drabbad"..

Du kan ju som mig och kanske en del andra bara sitta ner och följa dramat denna tråden startade hur en del med den sk Vetenskapliga synen folk skall prata bort topicens rätt tydliga budskap..

Men .. Jag menar enbart gott och hoppas inte du tog illa upp..

mvh

Jag begriper fullt ut Mayro! Tröttna lite bara, har ju inte tagit ställning, utan anser gott och väl att var och en har rätt tills sin upplevelse vad den än må vara baserad på.:)

Fortsätter vi att öppet och fördomsfritt att upplysa varann om våra egna upplevelser och erfarenheter samt är öppna för andras så kommer resan bli intressantare för alla.

Thomas_A skrev:Jag undrar bara varför pengar måste vara med? Om ett test genomförs korrekt och blir positivt är det väl bra så?

Oerhört trevligt att se att fler än jag ser det som ointressant med vadslagning :)
Senast redigerad av matereo 2007-08-06 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 00:21

IngOehman skrev:Jag ställer upp på testen vilken dag som helst (om jag kan planera det i rimlig förväg) om ändamålet är att undersöka saken.

Detta låter ju intressant, vad sägs Piotr?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 00:30

Nog rätt liten risk att han ställer upp och visar att han kan. Den som sätter 100 000:- till usla odds (1:1) vill uppenbart inte bli synad. Jag kom ju dessutom med erbjudandet redan i mitt första inlägg i den här tråden.

Det visar egentligen bara att det är som vanligt - de som hävdar att de kan höra sådana skillnader vill INTE visa det.

Så har det varit i många, många årtioden, och så kommer det nog fortsätta att vara... :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 00:45

Lugnt, han kanske är med på det, vi får hoppas det. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 00:45

Iö min vän. med Katie Melua jämförelsen med Louis Armstrongs röst och ditt exempel på vadslagning så anser jag tyvärr du behöver tänka både hårdare samt nogrannare.. 8)

för det var till o med ännu dummare än taggtrådsexemplen som florerat :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 01:02

IngOehman skrev:[...]Kort sagt: Utmaningen som den är utformad har inget med kablar att göra, utan är ett rent hazardspel. Om Piotr menar allvar man att han tror på det han påstår sig klara, så är det bara för honom att anmäla sig hos Randi! Då kan kan ju kassera in en massa pengar utan att behöva lägga några pengar på bordet. [...]

PS. Jag vet inte vilka kablar (eller vilka egenskaper de har) det är som Piotr tänker på, men jag kan ändå gissa på utfallet - och då är min gissning att han INTE kommer att kunna skilja kablarna åt med någon vettig statistisk signifikans.

Att jag skulle riskera 100 000:- på att få veta utfallet är dock som sagt otänkbart - för det skulle jag inte ens göra på något som garanterat är ren slump. Tror Piotr är fullt medveten om det, och tror därför att han förstår att han inte kommer att bli synad. 8)

Därför är, som sagt flera gånger tidigare - utmaningen utan värde. Den bevisar ingenting, annat än möjligen att Piotr inte vill bli synad.

IÖ tror på en "dubbel hustle" med andra ord... Nu börjar det bli intressant! Piotr?

(Jag gillar den här tråden! Sitter och myser)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 01:31

Många intressanta inlägg synpunkter och reaktioner. Har läst tråden under Söndagskvällen men inte orka skriva.. ligger bakis i soffan och slumrar. Kom hem från en krogrunda vid sextiden i more. Dags att krypa över till bingen för en god natts sömn.. ska ge respons på de senaste inläggen i morgon.

Gonatt!

/Peter

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-06 10:20

Mayro skrev:Man läser piotr så man slipper konfronteras med fakta att det nu är solklart att INGEN bör sticka ut hakan mer om att kablar inte utgör skillnader ÄVEN om dom är mycket liknande varann...

Tråden ställer "saken" på sin spetts.och man ser vem som är vad utan tvekan numera i kabeldebatterna i alla fall.. ..

I den här frågan är vi egentligen mer överens än man kan tro :wink:

För visst kan det vara ljudmässiga skillnader mellan olika kablar. Det som är knasigt är, vilket du också anser, att kostnaden för dessa skillnader inte står i proportion till skillnadens storlek. Att få en kabel att ge ett visst resultat är ju inte hokus pokus. Det är enkel fysik. Kostnaden är minimal.

Marknadsföringen av dessa kablar, och recensioner av dem är också åt helvete. Det tycker jag Piotrs förstainlägg visar.

Med tanke på hur kablarna recenseras och prissätts, så borde väl skillnaderna vara så stora att 10/10 vilken kväll som helst i veckan inte borde vara något problem? (det är vi väl också överens om Mayro?)

För; å ena sidan kan en kabel kosta tusentals kronor per meter, å andra sidan är inte skillnaderna större än att Piotr känner avsevärd osäkerhet på att detektera dessa skillnader. (där med inte sagt vad Piotrs kablar kostar eller vilka kablar som kommer att ingå i testet)

Sen har vi ytterligare en aspekt. Utmaningen gäller högtalarkablar. Här är finns det en del parametrar som kan ge hörbart resultat. Observera hörbart, inte betydande.

Hade utmaningen gällt nätkablar, proppar i säkringsskåpet, digitalkablar, stenar på apparaterna, magiska chip som hålls mot skivan etcetera så hade jag kunnat vara game. Hade utmaningen gällt Nordosts kabelinbrännare för runt 20 000 8O , som jorma hävdar gör att kablarna går från olyssningsbara till... som dom ska låta, så hade jag slängt in ett lillfinger också.

Så hakutstickande kommer att genomföras även i fortsättningen :wink: Särskilt i relation till andra åtgärder, och när STORA skillnader hävdas.

Men båda lägren har sina belackare som ser världen i svart och vitt. Dessa borde kamma sig och försöka se både gråskala och färgskala :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 10:57

Även om jag vänder mig emot pratet om "båda lägren" (precis som om man hade tillhört ett läger i en fråga med två sidor av spekulatörer! 8O Just spekulationer är ju helt ointressant!), så undrar jag - är jag (och Randi) de enda som tycker att frågan är vetenskapligt intressant och som tycker det är intressant att undersöka påståenden om hörbara skillnader???

Det verkar som om det inte finns någon överhuvudtaget som tycker det, av dem som anser att det går att höra skillnad mellan korta och rimligt normala högtalarkablar! 8O :cry:

Därför kommer debatten aldrig att ta slut. :(

De som påstår det finns skillnad gör hela tiden allt de kan för att slippa visa det. Denna tråd är inget undantag, utan snarare är det föreslagna vadet ett typexempel på utspel avsedda att slippa visa att det går att höra skillnad. :?

För du trodde väl knappast att någon skulle lägga 100 000:- på bordet Piotr?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-06 11:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 11:08

lasselite skrev:[...]Men båda lägren har sina belackare som ser världen i svart och vitt. Dessa borde kamma sig och försöka se både gråskala och färgskala :D

Mycket bra inlägg. Instämmer till fullo.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 11:12

Koffe skrev:Hmmm. Låt oss se på detta som om det vore hazardspel. Jag skulle säga att det vore fullständig idioti att inte sätta i mot med de oddsen. Om man fick de oddsen på ett kasino... Uppriktigt sagt som vore det som att ha en egen sedelpress att spela ett par rundor mot någon som gav de oddsen om det vore... hazardspel. Galet att inte spela - om det bara var upp till slumpen.

Inte alls. Hade det varit på ett kasino hade du kunnat spela om och om igen. Då är oddsen arbetande till dig fördel. Här gäller det ett enda spel.

Men framförallt är felet det att det inte är en utmaning (gör det här så får du X kronor) - utan just ett hazardspel, riggat så ingen riskerar att spela det.

Här har vi problemet - vi vet alla att så korkad är inte Piotr att han skulle göra något sådant.

Då återstår två möjligheter - resultatet i testet är manipulerat och rent fusk (vilket jag tror att vi kan utesluta). Eller så hör verkligen Piotr skillnad och kan därför lova de oddsen utan risk - en hustling. Han hör alltså skillnad... Och det var väl poängen?

Inte alls. Att han kan höra skillnaden på något som inte ens är definierat i vadet betyder ju ingenting.

Ställ dig istället den här frågan:

Om du faktiskt ville visa att något är på ett visst sätt (t ex att du kan göra tio armhävningar med en arm), vad skulle du ha valt då:

1. Att visa det (och sen vet alla)?

eller,

2. Att ställa upp ett vad så du slipper visa det (och alla svävar vidare i osäkerhet)?

V.s.b. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 11:28

Helskumt, varför inte bara göra en test utan att blanda in pengar? Det skulle ju vara jätteintressant. Låt oss rigga en test som alla kan delta i! Piotr skulle givetvis vara välkommen att delta, men testet skulle kunna utformas på ett sätt som alla på faktiskt.se kan acceptera - utan pengar inblandade...

Då skulle vi dessutom ha ett ganska schysst statistiskt utval att luta ett eventuellt resultat på.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 11:32

Sådana tester har jag gjort hundratals gånger redan. De har inget bevisvärde.

Det som behövs är att JUST DE SOM SÄGER ATT DET GÅR ställer upp på testerna*.

Det gör de aldrig.

De:

"behöver inte bevisa något för andra",

"vet vad de vet",

"andra får tro vad de vill",

eller som i detta fall - skapar en schimär av att kunna ställa upp och visa, men ser till så de skall slippa genom att kräva att andra skall lägga 100 000:- (!) på bordet.

Vh, iö

- - - - -

*Så fungerar ju de vetenskapliga principerna.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-06 11:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-06 11:32

för mig är det lite förvånande att inte lts har gjort ett test?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 11:34

IngOehman skrev: Just spekulationer är ju helt ointressant!), så undrar jag - är jag (och Randi) de enda som tycker att frågan är vetenskapligt intressant och som tycker det är intressant att undersöka påståenden om hörbara skillnader???

Det verkar som om det inte finns någon överhuvudtaget som tycker det, av dem som anser att det går att höra skillnad mellan korta och rimligt normala högtalarkablar! 8O :cry:

Vh, iö

Jag måste säga att just det att jämföra 2 olika men mätandes ganska exakt lika är nog just det, helt ointressant.
Jag kan inte tänka mig att man skulle få fram någon skillnad.

Däremot så kan jag inte se kunden framför mig som är intresserad av 2 olika kablar som mäter lika? Det finns väl "ingen" kund som frågar efter mätvärden på kablar innan köp. Dom provlyssnas väl?
Så om en dyrkabel färgar, men kunden gillar det så är det ok för mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 11:38

Det beror ju på vad man menar med "mäter lika". Vilka parametrar och hur lika?

Visst vore det superintressant att visa att någon kan höra skillnad mellan två kablar som någon annan anser mäter så lika att de inte kan låta olika? :P

Men det kommer aldrig att hända, för de som hävdar sådant ser alltid till så att de slipper visa det. :(

Haakan_W skrev:för mig är det lite förvånande att inte lts har gjort ett test?

Det har vi.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-06 11:50

IngOehman skrev:Det beror ju på vad man menar med "mäter lika". Vilka parametrar och hur lika?

Visst vore det superintressant att visa att någon kan höra skillnad mellan två kablar som någon annan anser mäter så lika att de inte kan låta olika? :P

Vh, iö

Jo, i princip. Men jag ser det som att kabelköpare får lite extra dumstrutsstämpel på sig. Att ha köpt ett dyrt slusteg som med extrem möda kanske under vissa betingelser går att skilja ifrån ett billigare är däremot mera fräckt. Tycker det är lite samma sak.
Och jag tror ingen av kunderna tycker det vore kul om man blev hela tiden upplyst om att man blivit lurad.
Tror det vore bättre att utgå ifrån att kunder gör frivilliga val som inte alltid är rationella, men det kan göra dom nöjda ändå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-06 12:04

Men skillnaderna mellan slutsteg är ju i snitt så mycket större.

(Även om det nästan är försumbara skillnader även det om man jämför med högtalare och rum.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 12:10

trevligt inlägg med åsiktsdelande innehåll

Tack Lasselite..

:)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 12:47

IngOehman skrev:Sådana tester har jag gjort hundratals gånger redan. De har inget bevisvärde.

Det gör de aldrig.

De:

"behöver inte bevisa något för andra",

"vet vad de vet",

"andra får tro vad de vill",

eller som i detta fall - skapar en schimär av att kunna ställa upp och visa, men ser till så de skall slippa genom att kräva att andra skall lägga 100 000:- (!) på bordet.

Vh, iö

- - - - -

*Så fungerar ju de vetenskapliga principerna.

Men om man anpassar metod och kabelurval så att det accepteras av flertalet på faktiskt.se (inkl. kabelförespråkare givetvis)? De som inte ställer upp till lyssning har ju i så fall diskvalificerat sig från allt tyckade i frågan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-06 12:59

Det går inte.

Om man kopplar in en testutrustning så fördärvar den de goda egenskaperna hos de förment bra kablarna.

Det finns ingen testutrustning en troende kabelförespråkare kan godkänna, detta oavsett hur utrustningen är tillverkad. Testmetoderna är inte heller godkända.

Om en utrustning skulle accepteras så vacklar man kraftigt i tron och behöver sannolikt vård och omsorg på ett kabelsanatorium med en överste kabeldyrkare som handledare. Det är livsfarligt att vackla i tron.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 13:08

phon skrev:Det går inte.

Om man kopplar in en testutrustning så fördärvar den de goda egenskaperna hos de förment bra kablarna.

Det finns ingen testutrustning en troende kabelförespråkare kan godkänna, detta oavsett hur utrustningen är tillverkad. Testmetoderna är inte heller godkända.

Om en utrustning skulle accepteras så vacklar man kraftigt i tron och behöver sannolikt vård och omsorg på ett kabelsanatorium med en överste kabeldyrkare som handledare. Det är livsfarligt att vackla i tron.

Hörrö du ..även om du var korkat ironisk så..

Ingen har väl talat om vilken kabel som gör sig bäst. Det är väl OM skillnader finns som diskuteras och hurvida Pioter kan plocka ut dom två fast dom är mätmässigt liknande varandra..

Så du. Spar ironin tills du i alla fall hajar vad topicen går ut på.. För ditt förlöjligande ironiserande av oss som anser kabelvalet och urskiljandet viktigt är fan rent skit eftersom det förlöjligande var ditt absolut ända mål med ditt inlägg....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 13:26

I flera trådar har jag dissat dyrkabelmarknaden och berättat hur jag tycker pengarna skall fördelas i en rigg. Mina kablar i riggen kostar mindre än de Neutrikkontakter som används i riggen.

Har under senaste året spenderat runt 25000kr på ny mätutrustning för att utveckla mina högtalare, elektronik samt för att kartlägga diverse fenomen som hörbarhet av kablar... Hoppas på att jag med tiden kan ge en vetenskaplig förklaring till de skillnader jag hört. Att det som är hörbart går att mäta betvivlar jag inte en sekund.. det är självklart. Vet inte om jag har tillräcklig kunskap och om min mätapparatur är bra nog och ändamålsenlig dock. Ett höpresterande 24/96 ljudkort Audiofire4, Earthworks QTC1, Fluke 187 samt ett 10MHz/12bit PC oscilloskåp är vad jag ämnar att använda.

Men å andra sidan.. du kanske inte avsåg mig när du använde ordet "kabelförespråkare"? ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 13:42

spännande att du "söker" svar i stället för argument bara hit eller dit. piotr.. för där är en sak som jag saknat.. den förklaring som bara måste finnas bakom skillnaderna som hörs :)

Skall bli skoj att se om du finner ut nåt :)

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-06 19:05

Piotr, kan du inte släppa betting grejen så vi får prova det här?
Om du har rätt skulle du överraska mig iallafall. Mayro skulle väl typ sväva fram ett par dar. Kan inte detta vara belöning nog?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-06 19:40

subsand skrev:Piotr, kan du inte släppa betting grejen så vi får prova det här?
Om du har rätt skulle du överraska mig iallafall. Mayro skulle väl typ sväva fram ett par dar. Kan inte detta vara belöning nog?

Jag instämmer, gör det vetja! :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 20:29

subsand skrev:Piotr, kan du inte släppa betting grejen så vi får prova det här?

Du vet. Jag är för gamal i "gamet" för att vilja vara en kabelfrälsare.. Så om du hör skillnader så anser jag det bara roligt att du kan hitta nya spännande saker att prova runt lite med och eventuellt få ut mer trivsel och njutning ur din musik du gillar..

Så svävandet fick gälla för dig då du njöt än mer som sagt.. :wink:

:) :)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 20:34

Piotr skrev:

I flera trådar har jag dissat dyrkabelmarknaden och berättat hur jag tycker pengarna skall fördelas i en rigg. Mina kablar i riggen kostar mindre än de Neutrikkontakter som används i riggen.

Har under senaste året spenderat runt 25000kr på ny mätutrustning för att utveckla mina högtalare, elektronik samt för att kartlägga diverse fenomen som hörbarhet av kablar... Hoppas på att jag med tiden kan ge en vetenskaplig förklaring till de skillnader jag hört. Att det som är hörbart går att mäta betvivlar jag inte en sekund.. det är självklart. Vet inte om jag har tillräcklig kunskap och om min mätapparatur är bra nog och ändamålsenlig dock. Ett höpresterande 24/96 ljudkort Audiofire4, Earthworks QTC1, Fluke 187 samt ett 10MHz/12bit PC oscilloskåp är vad jag ämnar att använda.

Men å andra sidan.. du kanske inte avsåg mig när du använde ordet "kabelförespråkare"? ;)

/Peter
Nå, ska vi se om vi kan enas om förutsättningar för ett blindtest? Jag tycker att det vore riktigt intressant att få belägg på hörbara skillnader.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 20:52

Fattar inte frågeställningen. Det går att göra kablar som påverkar (färgar) signalen som färdas i den så pass mycket att det går att höra denna färgning med blotta hörseln. Ingen har väl någonsin ifrågasatt det. Det går inte att höra skillnaden mellan två kablar som mäter tillräckligt lika för att skillnaderna ska vara ohörbara :lol: . Ingen har väl någonsin ifrågasatt det heller.

Vad dyrkabelmotståndarna menar är väl snarare:

1. eftersom det inte går att höra skillnad mellan en dyr kabel som är transparent (inte färgar ljudet hörbart) och en dito billig (EKK), varför då köpa en dyr.

2. vill man färga ljudet m h a en kabel, är det inte bättre, smidigareoch billigare att göra det aktivt med en EQ istället?

Som de flesta redan påpekat så är även 8/10 inte statistiskt signifikant, så relevansen av testet faller redan där. Ett test där Piotr hör skillnad på olika nätkablar 16 av 20 ggr sätter jag däremot gärna hela min samlade förmögenhet emot! :P

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 20:53

Håller med. Pengarna gjorde bara allt tramsigt. En riktig test där ALLA inblandade är överens om förutsättningarna gör det hela mer seriöst i mina ögon.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 21:04

Det gör de aldrig.

jaså.. 8O tycker med mina BT tester som snackades bort av förespråkarna för bt förut där inga pengar var inblandade samt denna gången där det gick att vinna stålar som alla randiförespråkare tjatar om. Ja så snackas denna bort också..
:roll:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-08-06 21:12

Äh vad f-n. Lägg på en nolla till så ordnar det sig!! :wink:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 21:32

rhenrics skrev:[...]1. eftersom det inte går att höra skillnad mellan en dyr kabel som är transparent (inte färgar ljudet hörbart) och en dito billig (EKK), varför då köpa en dyr.[...]

Min fetning - Här gör du en liten viktig avgränsning där du ideologiserar förutsättningarna för testet. Nu är det bara hifi-politik igen och det finns egentligen ingenting att hämta för dem som inte är transparens-anhängare i testresultatet. Dessutom känns det som icke information att "två transparenta kablar är transparenta". Rätt tråkig läsning.

Det intressanta är väl om det finns hörbara skillnader mellan kablarna man hittar i butik? Hur stora dessa eventuella skillnader är och sen är det upp till konsumenten att göra avvägningen hurvida man tycker att det är värt att betala för eller ej. Eller?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 21:45

Koffe skrev:
rhenrics skrev:[...]1. eftersom det inte går att höra skillnad mellan en dyr kabel som är transparent (inte färgar ljudet hörbart) och en dito billig (EKK), varför då köpa en dyr.[...]

Min fetning - Här gör du en liten viktig avgränsning där du ideologiserar förutsättningarna för testet. Nu är det bara hifi-politik igen och det finns egentligen ingenting att hämta för dem som inte är transparens-anhängare i testresultatet. Dessutom känns det som icke information att "två transparenta kablar är transparenta". Rätt tråkig läsning.

Kanske är jag som bara är trött men vad menar du egentligen Ideologi? En 3:e punkt kunde varit att provlyssna två kablar som färgar identiskt, men det ansåg jag vara fullständigt redundant.

Koffe skrev:[Det intressanta är väl om det finns hörbara skillnader mellan kablarna man hittar i butik? Hur stora dessa eventuella skillnader är och sen är det upp till konsumenten att göra avvägningen hurvida man tycker att det är värt att betala för eller ej. Eller?

Läste du punkt 2. ?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 21:53

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Kan lägga till att jag redan stött på flera fall genom åren där folk lyckats skilja "nästan identiska" (sett till parametrarna kapacitans, induktans och resistans) kablar.

Vh, iö

Det här tycker jag är ett extremt viktigt inlägg som talar emot det vettiga i att kalla folk idioter bara för att man tycker sig märka att det är skillnader på kablar. Att sedan den som lyssnar inte lyckas upptäcka att det kanske är ett specialfall som gjort att kablarna blev detekterbara i just hans/hennes anläggning är något som inte heller berättigar till förolämpningar utan är bara helt mänskligt.

Bra respons från Harryup på ett intressant inlägg från IÖ.

Skulle vara jätteintressant om du IÖ hade lust att redogöra kort för de situationer du nämner i ditt inlägg?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:02

De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel.. 8)

Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..

IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då.. om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..

När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff.. han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.

edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan... :D Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:08

IngOehman skrev:Jag måste ju också hålla med Piotr, men konsterar samtidigt att det också betyder att det föreslagna blindtestet innehåller ett riskmoment som gör det ointressant för alla som är räligt nyfikna, men också att det är ett ett prov utan värde. :(

Denna tråd har ju helt enkelt kommit att handla om något som nog alla är överens om, och inte alls den intressanta frågan - nämligen om det går att skilja kablar trots att de (studerat med några basala mätningar) ser så lika varandra ut att det (enligt somliga) finns skäl att tro att det inte skulle gå.

Pengarna, eller rättare sagt upplägget där utmanaren måste lägga pengar på bordet tillsammans med den svaga signifikansen föreslagen, gör det som skulle ha kunnat vara en intressant studie, till trist gambling. :(

Kort sagt: Det enda som Piotr visat är:

3. Att det är Randis test som är det intressanta. :wink:

Vh, iö

1) Absolut!

2) Nja, handlar om mer än så. Dåliga odds är det ju inte heller.

3) Huruvida Randis test är intressant vet vi den dan vi får förstahandsinformation om vad som gäller.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:11

Mikael2 skrev:Det är märkligt med kablar. I trådar av den här typen är nästan alla överens om att det går att höra skillnad på kablar som mäter lite olika. Gissar att mätskillnader finns på någon punkt mellan de flesta kabeltillverkare.

Hur ligger det till då?

Ett av de bättre inläggen i tråden och mångt och mycket vad det handlar om.. :)

/Peter

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 22:13

Piotr skrev:

De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel.. 8)

Sen var ju tråden till dels en respons på den alltid återkommande Randi.. och där är det ju en del pengar som kommer på tal..

IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då.. om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..

När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff.. han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.

edit: alkohol och sömnbrist är kanon för minnet och mentala skärpan... :D Hade ju svarat på detta inlägg tidigare... nåväl, lite mer i detta svar.

/Peter

En fråga: har du blindtestat hemma redan med lyckat resultat. Antar att du gjort det, men vore kul att få det svart på vitt.

Enföljdfråga blir då, varför inte helt enkelt redogöra för detta blindtest, tillvägagångssätt, resultat osv, i reportagefrom eller dylikt, med såna där bilder på kaffe och bullfat. :P Alltså vad är poängen med att utlysa ett vad? Vill du tjäna pengar?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:13

rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

Om du vill gambla med pengar, varför inte ta Randis utmaning istället? Mer pengar och du riskerar inte att förlora några själv.

Återigen, känner inte till kraven/villkoren.

En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 22:15

rhenrics:

Alltså. Ur mitt perspektiv kan det vara så förbaskat transparent att det inte ens finns en teoretisk matematisk möjlighet att de går att skilja åt. Eller det som på vanlig svenska brukar kallas en "jävla sportmössa..."- Jag struntar faktisk i huruvida hela nobelkommiten har slagit sina skarpa hjärnor ihop för att förklara något "icke färgande".

Om vi har en kabel som är förklarad transparent och en som icke är det är det så ställer jag i alla fall frågan - vilken låter bäst? Transparens ser jag som ett sätt att beskriva en ljudlig egenskap - om det är bra eller dåligt? - pja, beror väl på.

Gång på gång på gång på gång på gång på gång byggs resonemangen och metoderna upp kring detta "transparens". Om man inte köper det som begrepp blir det lixom snömos av den mest ambitiösa (och välvilliga) förklaring av testmetoder för att detektera - transparens.

Jag kan bara spekulera kring varför det begreppet är så viktigt. Eller förundras.

Personligen är jag intresserad av den enklare frågan "kan man höra skillnad på kablar" - i vad som skulle kunna beskrivas som ett normalfall. Mao, en vanlig köpeanläggning och vanliga köpekablar. Även i denna tråd finns det skepsis kring att det gå att höra skillnad. Låt oss undersöka det. Transparens kan vänta. De som är lagda åt det hållet kan väl hålla på det sen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-06 22:20

Piotr skrev:
rhenrics skrev:Är väl ganska uppenbart att du redan suttit hemma och konstaterat att du klarar detta (enligt de krav o förutsättningar du ställt upp) blint. Annars skulle du ju inte satsa några pengar på det.

En resa till US som jag antar krävs skulle kosta rätt mycket med tanke på alla omständigheter. Många tiotusentals kronor säkert.

/Peter

Har för mig att Randi erbjuder att göra testet hos personen som påstår sig kunna utföra "övernaturliga" saker. En pålitlig person, t ex från någon vetenskaplig institution på universitet eller högskola kan agera testledare.

Med tanke på att det är så mycket pengar man kan tjäna på detta tycker man att du åtminstone borde tagit reda på villkoren?

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 22:22

Har det inte redan framkommit att man kan höra skillnad på kablar? Då menar jag inte mellan taggtråd och telefonkabel utan mellan olika typer av högtalarkablar. Jag har i alla fall uppfattat det så. Tycker jag borde kunna bygga en som är hörbar (kan inte mycket om elektronik).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:23

Thomas_A skrev:Jag undrar bara varför pengar måste vara med? Om ett test genomförs korrekt och blir positivt är det väl bra så?

Svar på första meningen: Återigen, den där Randi vettu!

Svar på den sista meningen: Javisst! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-06 22:24

theSaint skrev:Har det inte redan framkommit att man kan höra skillnad på kablar?

Jag tyckte också att det hade gjort det... sen svängde tråden igen :-)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:26

rhenrics skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Har för mig att Randi erbjuder att göra testet hos personen som påstår sig kunna utföra "övernaturliga" saker. En pålitlig person, t ex från någon vetenskaplig institution på universitet eller högskola kan agera testledare.

Med tanke på att det är så mycket pengar man kan tjäna på detta tycker man att du åtminstone borde tagit reda på villkoren?

Vi väntar nyfiket på vad Per får för svar från Randi. Min uppfattning från Internationella forum är att det inte är något att ägna tid åt. Finns ju inget övernaturligt med audio så randi lär knappast vara intresserad. Har ju framkommit de senaste dagarna att man ska vara "kändis" och publicerad. Som jag nämnt tidigare har jag hört att han dessutom tar en avgift..

/Peter

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-06 22:43

Har förstått att det finns personer här som har så pass fina anläggningar och och anpassade rum(samt bra hörsel) att de erbjuds förutsättningar att höra skillnad även på mätbart lika kablar. Då förstår jag kanske att man går på kablarna för att få ut det sista. Kablarna blir då kanske billigare än att byta någon annan del i kedjan. Trots allt kan jag inte låta bli att fundera på att apparaterna längst kedjan kanske ändå inte håller måttet eftersom man fortfarande inte är nöjd och söker förbättring i kablarna.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-06 22:48

kan vi inte skramla då? Jag kan tänka mig att lägga 10 papp :)
Men jag vill vara med och mäta upp kablaget, hur ska vi förresten kunna hitta ormoljekablar som inte förvränger ljudet och har påvisad sämre prestanda med alla sina "boxar" med diverse drosslar å grejjer?

Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:49

Rhenrics

Ett test där Piotr hör skillnad på olika nätkablar 16 av 20 ggr sätter jag däremot gärna hela min samlade förmögenhet emot!

Jag sätter också emot. :)

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-06 22:53

Lazyworm skrev:
Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Självklart.

Jag har en kabel klar imorgon som uppfyller Era krav. Den kostar 100 000 kr/meter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 22:56

Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.

Självklart kan jag haka på och testa utan snack om pengar.

Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...

Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.

Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn... ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:02

Tänkte kort redogöra för de villkoren jag ställde upp.

8/10 kändes som en rimlig gräns. Att pricka alla vore alldeles för riskabelt men 8/10 är ju ändå bra odds för utmanaren.

Att jag ville ha ordentligt med tid på mig var för att en förkylning eller allmän trötthet kan ta udden av mentala skärpan och påverka resultatet. Har vid ett par tillfällen hört skillnader i början av en testsession men varit oförmögen att höra skillnad efter nån timme eller ett par pga. lyssningströtthet.

Somsagt, det är ju inga jätteskillnader det är frågan om.. vet att det finns dom som påstår det men jag är inte en av dom.

/Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:04

iö o Piotr, kan det möjligtvis bli verkstad ?

Användarvisningsbild
mikethebike

Inläggav mikethebike » 2007-08-06 23:06

Heja Piotr!

Om det nu är så "enkelt" att det bara handlar om resistans, kapacitans och induktans (?), varför finns då inte redan den perfekta kabeln? Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

I och för sig ett trevligt synsätt från IÖ att medge att det kan vara intresant att finna nya "förklaringar" (eller handlar det bara om varför två till synes/mätmässigt lika kablar ändå låter olika i en given anläggning?).
Senast redigerad av mikethebike 2007-08-06 23:07, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:06

Laila skrev:iö o Piotr, kan det möjligtvis bli verkstad ?

Du menar "bli av"?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:11

Lazyworm skrev:Finns det överhuvudtaget en riktigt riktigt dyr kabel som har lika bra egenskaper som en EKK?

Audioquest?

/Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:15

Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Prexis ! :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-06 23:22

Laila skrev:Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! :)

Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.

/Peter

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-08-06 23:23

Piotr skrev:Nilsviktor, IÖ, Subjektivisten m.fl.

/Peter

Phu Spännande kabeltråd. Brukar inte följa dom för det leder sällan någon vart. Kanske var det gamblingen här som lockade (ville satsa vår bil men tjejen var emot).
Hoppas det blir en test nu. Lycka till.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-06 23:36

Piotr skrev:
Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! Smile

Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu.

Tack då vet jag. :)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 23:52

Tramsigt eller inte så var det intressant att se vilka vändningar diskussionen tog och hur säkra nejsägarna var på sin sak. Återigen det var ju ifrån början nejsägarna som började snacka om pengar...

Jag har inget att dölja och har ju som jag redan nämnt haft blindtest på gång.. men det blev ju inget den gången då han som testade mig hörde samma skillnader som jag. Blev krogen och damer i stället som ju naturligtvis är ett par miljoner ggr intressantare än koppartrådar i en hifianläggning.

Jag sätter härmed time-out på utmaningen med pengar invloverat pga. kritik samt dålig sömn... ;)

/Peter
Men dåså! Ska vi komma överens om tid och plats? Vad sägs om någon dag under första veckan i september i Morgan Kane Studios på Rådmansgatan? Det är ett studiokomplex som jag inte tror att många här känner till (Ingvar har INTE gjort akustiken, den har Lennart Nilsson stått för i alla 20+ studios). Jag kan stå för kostnaden i samband med lokalen. De har en rätt stor studio som vi kan rigga med egna grejer. Jag kan ringa imorgon och kolla om det är ledigt. Om inte det funkar så kan vi säkert vara på Helter Skelter på Strandbergsgatan 51.

Återstår val av högtalare/förstärkare/cd-spelare och givetvis ett urval av kablar.

Vad tror ni?
Senast redigerad av nilsviktor 2007-08-06 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2007-08-06 23:54

"Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu."

Så när det drar ihop sig är det ont om tid?
Det var väl ändå du som utmanade?

Ok, jag ställer upp med 100´ men då ska du klara 19 av 20.
Borde inte vara några stora problem med tanke på skillnaderna?

Finns dock vissa krav innan jag går in med pengarna.
1: Vilka kablar hade du tänkt testa?

Jag återkommer med fler frågor om du svarar på ovanstående.....

/Jonas

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-06 23:58

Piotr skrev:
Laila skrev:Piotr skrev:
Du menar "bli av"?

Tanken har funnits sedan mer än ett år tillbaka då vi hade det uppe på tapeten först. Då var det Svante jag käbblade med primärt! :)

/Peter
Jag kan sköta allt det praktiska kring en blindtest. Det enda du behöver göra är att sitta in och lyssna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-06 23:59

mikethebike skrev:Om det nu är så "enkelt" att det bara handlar om resistans, kapacitans och induktans (?), varför finns då inte redan den perfekta kabeln? Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

Vad mer skulle det vara?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 00:05

mikethebike skrev:Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Koffe 2007-08-07 00:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 00:10

JonasNilsson skrev:Så när det drar ihop sig är det ont om tid?

En väldigt försiktig general. Säger "OK" när tåget har gått... Ändrar förutsättningarna och inkluderar sen ytterligare friskrivningsmöjligheter. :-)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-07 00:18

JonasNilsson skrev:"Sånt här tar mer tid i anspråk än man kan tro men såsmåningom så kan jag engagera mig. Just nu är det mycket att göra på flera håll. Om någon arrangerar så kan jag hoppa in som lyssnare men jag har begränsat med tid till att sätta upp en test själv just nu."

Så när det drar ihop sig är det ont om tid?

/Jonas

Och jag ska fundera på att svara på dina frågor om du bemödar dig om att läsa tråden ordentligt!

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:21

Koffe skrev:Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).

Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.

Användarvisningsbild
mikethebike

Inläggav mikethebike » 2007-08-07 00:28

subjektivisten,

Det var ju precis det som var min fråga!

BTW ... kom gärna med en beskrivning av hur du objektivt påvisar/bevisar vad som är bäst/optimalt

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 00:41

subjektivisten skrev:Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.
Under förutsättning att det i huvudtaget går att höra skillnad - Nej, det är inte det som är intressantast.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:53

Koffe skrev:
subjektivisten skrev:Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.
Under förutsättning att det i huvudtaget går att höra skillnad - Nej, det är inte det som är intressantast.

Va? Så du ska använda kablar som EQ då menar du?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 00:55

mikethebike skrev:subjektivisten,

Det var ju precis det som var min fråga!

BTW ... kom gärna med en beskrivning av hur du objektivt påvisar/bevisar vad som är bäst/optimalt

Har för mig Öhman förklarat innan här att man bl a har testat med en viss typ av brus, som var mycket lättare att höra om det blev påverkat än musik. Sen så jämförde man samma kabel i olika längder, så kunde man se när och hur den börja påverka ljudet hörbart.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-07 01:31

subjektivisten skrev:Va? Så du ska använda kablar som EQ då menar du?

For the sake of argument: Ja.
(... som man frågar får man svar... )

Nu skall du få två direkta och tydliga frågor:

1. Kan man under normala omständigheter, i en normal anläggning, med normala kablar i huvudtaget höra skillnad på kablar?
2. Angående EKK. Varför är den bäst? Har du jämfört med tvinnad EK? Eller RK? Eller Audioquests single-core?

Jag skulle uppskatta raka och enkla svar.

(PS. försökt inte den billiga poängen med att skjuta in dej på EQn - i nästa steg kommer du då att få frågan varför en EQ är bättre än en kabel. Svara istället på frågorna ovan.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-07 01:39

Koffe skrev:1. Kan man under normala omständigheter, i en normal anläggning, med normala kablar i huvudtaget höra skillnad på kablar?
2. Angående EKK. Varför är den bäst? Har du jämfört med tvinnad EK? Eller RK? Eller Audioquests single-core?

1. Jag vet inte, har inte testat men tror inte det finns hörbara skillnader sålänge det är vettiga kablar och längder.

2. Bäst? Vem har sagt det? Den är billig och man har kunnat visa i tester att man inte kunnat höra den påverka ljudet.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-08-07 01:51

Koffe skrev:
subjektivisten skrev:Va? Så du ska använda kablar som EQ då menar du?

For the sake of argument: Ja.
(... som man frågar får man svar... )

Nu skall du få två direkta och tydliga frågor:

1. Kan man under normala omständigheter, i en normal anläggning, med normala kablar i huvudtaget höra skillnad på kablar?

Jag skulle uppskatta raka och enkla svar.

(PS. försökt inte den billiga poängen med att skjuta in dej på EQn - i nästa steg kommer du då att få frågan varför en EQ är bättre än en kabel. Svara istället på frågorna ovan.)

En EQ kan man koppla bort, det är väl i så fall det som är poängen med en EQ i stället för en kabel-EQ.

Varför inte ha en så bra (korrekt) anläggning som möjligt och sedan kunna lägga till diverse olika effekter efter smak om/när man har lust.

Då kan man ju alltid ta bort effekterna, vilket inte går med en "effektanläggning" där effekterna alltid sitter fast i samma läge.

Vh :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-07 02:17

hur i helvete kan man helt plötsligt förknippa användandet av olika kablar för att finna så bra resultat som möjligt med att använda en eq 8O

Inte undra på att kabeldiskutioner kantar då ena sidan har så "snurriga" tankar... :lol:

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2007-08-07 09:18

Mayro:

Jag är nog en av dom som förknippar EQ med kablarna. Då jag inte själv har möjlighet att köpa in ett gäng kablar och testa så försöker jag lista ut vad det är man söker i kablarna. Är det inte just att de låter bättre/annorlunda som är en utav parametrarna för valet av kablen?

Det är det jag inbillar mig åtminstone och för mig blir det då en form av EQ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-07 10:37

Mayro skrev:hur i helvete kan man helt plötsligt förknippa användandet av olika kablar för att finna så bra resultat som möjligt med att använda en eq

Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-07 10:42

theSaint skrev:Mayro:

Jag är nog en av dom som förknippar EQ med kablarna. Då jag inte själv har möjlighet att köpa in ett gäng kablar och testa så försöker jag lista ut vad det är man söker i kablarna. Är det inte just att de låter bättre/annorlunda som är en utav parametrarna för valet av kablen?

Det är det jag inbillar mig åtminstone och för mig blir det då en form av EQ.

Det handlar mer om upplösning, renhet, fokus samt hur avslappnad man upplever återgivningen. Kanske att jämföra med skillnaden i ljud mellan en medioker A/B konstruktion som lider av övergångsdistortion och en klass A förstärkare... eller en jittrig CD spelare med en lågjittrande. Fast en skillnad många ggr lägre i nivå väl att bemärka.. :) Kablar har jag flera gånger gått bet på att skilja från varandra men förstärkare och digitala signalkällor har jag aldrig hört två stycken låta likadant.

Kan frekvensgångsavvikelser av de små mått som det är fråga om mellan någolunda rimliga kablar vid korta längder förklara ovan nämnda intryck..? Kanske, kanske inte. Med den erfarenheten jag har från ändringar i högtalardelningsfilter samt pulandes med EQ på diverse material så tror jag inte det men det är ingenting jag vet då jag inte gjort några mätningar i samband med lysningstester. Det var väl sisådär fem år sedan jag meckade med kablar sist.

/Peter

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-08-07 11:10

Jag förstår ditt resonemang Koffe.

Det jag tycker skulle vara kul är att;

1. lyssna blint och se om det finns skillnader mellan dyrkabel och exvis EKK

2. Om skillnad hörs, mäta på kabeln (LCR) för att hitta ev avvikelser.

3. Bygga en kabel med samma värden å blindtesta igen.

För det som jag tycker är intressant är det som ligger bortom LCR. Skin-effekt, pfte-superduperplast, motsolstvinning av jungfrur, extra virgin lödtenn, etc. (Som enligt marknadsföringen är det som man har forskat såååå mycket på och som låter dig njuta av fiolerna i inspelningslokalen jämte Metallica för att den släpper igenom alt och tar bort alla de filtar som skulle till tredje världen, men hamnade på dina högtalare... ) Inte att två kablar med vitt skilda värden kan låta olika.

Därför är Piotrs test intressant.

Sen kan man göra byggbeskrivningar för att göra transpirent-kloner, audiotquest-kloner och sydväst-mössor.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-08-07 11:41

subjektivisten skrev:
Koffe skrev:Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).

Subjektivt bäst? Vad har det med saken att göra? Det som är mer intressant är; klarar den av att föra över signalen från A till B utan hörbar färgning.

Hörbar "färgning" är subjektiv! Mätbar differens är objektiv. I alla fall när vi utbyter tankar och idéer. För mig personligen är jag och mina upplevelser ytterst objektiva.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 15:06

nilsviktor skrev:

/Peter
Men dåså! Ska vi komma överens om tid och plats? Vad sägs om någon dag under första veckan i september i Morgan Kane Studios på Rådmansgatan? Det är ett studiokomplex som jag inte tror att många här känner till (Ingvar har INTE gjort akustiken, den har Lennart Nilsson stått för i alla 20+ studios). Jag kan stå för kostnaden i samband med lokalen. De har en rätt stor studio som vi kan rigga med egna grejer. Jag kan ringa imorgon och kolla om det är ledigt. Om inte det funkar så kan vi säkert vara på Helter Skelter på Strandbergsgatan 51.

Återstår val av högtalare/förstärkare/cd-spelare och givetvis ett urval av kablar.

Vad tror ni?

Början på oktober passar mig bättre.

Jag vill dock reservera mig för ett test jag inte har full koll på. Vad jag menar är att jag visst kan haka på som lyssnare.. men jag vill inte se det hela som "nu testar vi Peter" utan mera som att jag kan vara en av fler som deltar... typ.

Jag har ingenting att dölja som vissa föreslår. Därmot så kan jag ju inte garantera att jag hör några skillnader. Finns det inga fysiska skillnader så kan jag ju inte höra dom hur bra hörsel jag än har... :)

Hade jag haft den uppställningen som jag hade när jag lajjade med kablar sist för fem år sen eller nåt så hade jag lätt bjudit hem en bunt från forumet för demo. Nu finns inte den möjligheten och kommer inte finnas på ett tag... kanske till vintern. Jag har en j-la massa att stå i och ordna med bla. så bygger jag om mitt hus. Har varken toalett, kök eller dusch, reder ut två dödsbon i familjen m.m. och jag hoppas forumets medlemmar förstår att sådant kanske prioriteras något högre än kabeltester...? :)

Hade någon lagt 100000kr på bordet så hade jag naturligtvis blivit mer motiverad... och ännu mindre motiverad blir jag naturligtvis om JAG riskerar att pröjsa 100000kr för att någon som inte förstått budskapet kommer draggandes med egna villkor och hånande attityd (Jonas Nilsson).

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2007-08-08 15:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-08 15:28

Jag kommer gärna om jag får. Och OM jag kan.. Den delen vet jag ju tyvärr inget om just nu. Här tages dagarna som dom kommer framöver.. Annars hade inte en kinesisk stridsvagn stoppat en Sthlm resa för att få glädjen att se och även ev delta i en Skoj trevlig BT ihop med ljudvänner...Och ev ljudovänner.. vem vet.. :lol:

Skit samma skoj vore det i alla fall..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 16:06

matereo skrev:Hörbar "färgning" är subjektiv! Mätbar differens är objektiv. I alla fall när vi utbyter tankar och idéer. För mig personligen är jag och mina upplevelser ytterst objektiva.

Du kan ju blindtesta kabeln själv så får du ett rätt objektivt resultat för dig själv. Sedan så är det knappast så att det är bara en person som lyssnat på EKK för se när den påverkar ljudet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-08-08 17:41

Hur var det nu igen med det där kabeltestet de gjorde på tv? (det var nåt konsumentprogram eller nåt.. minns ej namn)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-08 17:43

login hette det. För att sammanfatta det kort: Upplägget var lyssna och tyck och de tyckte olika om olika kablar med olika musik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-08 18:47

phloam skrev:Hur var det nu igen med det där kabeltestet de gjorde på tv? (det var nåt konsumentprogram eller nåt.. minns ej namn)

Problemet med det testat är, vad jag förstå när jag såg programmet, så visste dom om när man bytte till en kabel. Så man visste att den var A nästa B. Så då faller det ju. Sen tror jag inte dom ens var i samma längd heller.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-08 19:06

Piotr skrev:

Början på oktober passar mig bättre.

Jag vill dock reservera mig för ett test jag inte har full koll på. Vad jag menar är att jag visst kan haka på som lyssnare.. men jag vill inte se det hela som "nu testar vi Peter" utan mera som att jag kan vara en av fler som deltar... typ.

Jag har ingenting att dölja som vissa föreslår. Därmot så kan jag ju inte garantera att jag hör några skillnader. Finns det inga fysiska skillnader så kan jag ju inte höra dom hur bra hörsel jag än har... :)

Ingen som deltar får ha reservationer för hur testet utförs. Poängen är att vi alla ska resonera oss fram till en godtagbar metod för att blindtesta kablar.
Tanken är givetvis inte att det är du skall testas, det skrev jag redan för en massa inlägg sedan. Däremot är det väl lämpligt att du är med om du vill ha något att tillföra i en kommande diskussion.
Oktober är helt ok för mig med, det får bli efter mässan i Denver bara. Återkommer med förslag på datum.

Hade jag haft den uppställningen som jag hade när jag lajjade med kablar sist för fem år sen eller nåt så hade jag lätt bjudit hem en bunt från forumet för demo. Nu finns inte den möjligheten och kommer inte finnas på ett tag... kanske till vintern. Jag har en j-la massa att stå i och ordna med bla. så bygger jag om mitt hus. Har varken toalett, kök eller dusch, reder ut två dödsbon i familjen m.m. och jag hoppas forumets medlemmar förstår att sådant kanske prioriteras något högre än kabeltester...? :)
OM det är skillnader i ljud mellan olika kablar så kan man ju höra det i vilken miljö som helst. Vi får tillgång till jättetysta rum, vilket ju är bra eftersom det ju säkerligen rätt små nyanser vi letar efter.
Resultaten från försöken ska givetvis vara repeterbara annars faller ju alla anspråk på objektivitet. Därför är det också bäst att vi utför testen på neutral mark.
Hade någon lagt 100000kr på bordet så hade jag naturligtvis blivit mer motiverad... och ännu mindre motiverad blir jag naturligtvis om JAG riskerar att pröjsa 100000kr för att någon som inte förstått budskapet kommer draggandes med egna villkor och hånande attityd (Jonas Nilsson).

Glöm det där med 100.000kr, jag tror inte vi var många som tog det på allvar. Bättre då att försöka arrangera något som skulle accepteras av många. Dessutom får vi fler öron och därmed ett större statistiskt underlag.
Jag tycker att vi satsar på att göra en dubbel blind test i någon av de studios som jag nämnde någon gång i Oktober månad.
Vem kan ställa upp med högtalare/slutsteg osv.? Det är välan bra om vi kan enas om någon utrustning som inte väcker alltför mycket känslor från olika håll.

/Erik

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-08-08 19:18

Verkar som det världsberömda kabeltestet som har varit på tapeten, ja gud vet när (hifimagasinetsdagar?)? Men jag ropar inte Arcam än. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-08 19:34

nilsviktor

Ingen som deltar får ha reservationer för hur testet utförs. Poängen är att vi alla ska resonera oss fram till en godtagbar metod för att blindtesta kablar.
Tanken är givetvis inte att det är du skall testas, det skrev jag redan för en massa inlägg sedan.

Jo, jag vet vad du skrev men i mitt inlägg riktade jag mig mot andra läsare också. Jag menar bara att jag inte vill höra "va var det jag sa" om jag i ett kommande test inte klarar ett BT. Jag menar så som jag stuckit ut hakan nu så är det ju naturligtvis många som vill se mig halka på arschlet.. :) Jag har varit med om anläggningar och enkla tester där jag INTE kunnat skilja två kablar åt.. likväl som motsatsen.

OM det är skillnader i ljud mellan olika kablar så kan man ju höra det i vilken miljö som helst.

Det skulle inte jag påstå men en studiomiljö borde naturligtvis vara lämplig med tanke på låg störnivå samt bra akustik ("död").

Glöm det där med 100.000kr, jag tror inte vi var många som tog det på allvar.

Jasså inte.. :)

Bättre då att försöka arrangera något som skulle accepteras av många. Dessutom får vi fler öron och därmed ett större statistiskt underlag.

Absolut, i synnerhet för vetenskapens skull. Min tråd var ju dock inte i vetenskapligt syfte i första hand utan ett psykologiskt experiment.

To be continued!

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-08 22:51

Vill påminna (framförallt nilsviktor) om de vetenskapliga principerna, och de följder de för med sig.

Därför är det på följande vis:

1. Man kan inte (någonsin) bevisa allas oförmåga att detektera effekten av kablar. Det faller på den första vetenskapliga tesen.

En tes om att "ingen kan", är helt enkelt inte falsifierbar. Och framförallt kan en sådan tes inte hindra någon annan från att lancera tesen att det går! Därför är det den sistnämnda tesen som måste vara utgångspunkten, och vars falsifieringsvillkor man måste söka (mer om det strax...).

2. Test av saken i en för testdeltagaren okänd miljö (såsom nämnd studio) är helt meningslös! Detsamma gäller alla massmötessituationer, som även de kommer att användas som ursäkt vid nollresultat. Lyssnaren måste slippa publik!

3. Det enda som är av intresse (som korrelerar till tesen) är att undersöka om DEN SOM PÅSTÅR SIG KUNNA HÖRA SKILLNAD, gör det (i en blind lyssning).

4. Därtill är det av största vikt att den person som påstår att det går att höra skillned får diktera förutsättningarna för lyssningen in i minsta detalj, liksom att det under lyssningen inte finns några störmoment i form av "publik" eller något annat som kan på något sätt störa lyssnaren.

Kort sagt: Att göra ett allmänt test som en massa människor är överens om, i en "neutral lokal, men neutral anläggning" (och som nästan garanterat kommer att leda till nollresultat#) är inte bara meningslöst, utan är dessutom något som gjorts oräkneliga gånger redan i världshistorien. Ännu en sådan test gör varken till eller från.

När det gäller att övertyga de som tror på stora kabelskillnader vill säga.

Det som KAN vara meningsfullt är att testa om EN SPECIFIK person - en som hävdar hörbarhet, kan höra skillnad. Och det måste ske under sådana förutsättningar som varit grunden till att samma person fått den uppfattningen till att börja med.

Det betyder i praktiken att personen ifråga även måste ha rätt att avboka om det känns som en dålig dag. När det gäller skall det vara skarpt på riktigt. Testet skall ske när personen själv intygar att han (för det är alltid en han) har en bra dag och kan höra skillnaden.

De villkor som Piotr skissade i början av den här tråden är utmärkta, men en reservation - den statisktiska signifikensen bör vara bättre än 8 av10 (som inte blir ens i närheten av 99%) för att man det skall vara rimligt att kalla detektionen för lyckad. En konfidens om 99% är ett bra mål.

Och som sagt - jag ställer upp och säkerställer den vetenskapliga metodiken, närhelst du har lust Piotr! :P

5. Sist kommer själva analysen. Den kan bli enkel eller komplicerad. Misslyckas detektionen blir den enkel (och alla går ifrån experimentet lika fattiga som de kom till det), men lyckas detektionen (vilket jag förstås hoppas på) så finns möjligheten att lära sig något. Framförallt handlar det att lära sig om den specifika studien, och i förlängningen, kanske, även om mänsliga hörseln.

Men det är alldeles för tidigt att säga något om det innan testan gjorts och analysen av de fysikaliska skillnaderna som förelåg, är gjord.

Kanske visar det sig att de fysikaliska skillnaderna man kan observera ligger på sådana nivåer att man redan med känd kunskap om den mänsliga hörseln kan förvänta sig detektion, men kanske ligger de under - och då har man visat något intressant:

Antingen har lyssnaren exceptionellt känlig hörsel, eller behöver man leta vidare i hittills outforskade fysikaliska domäner... Dock finns metoder för att kartlägga "allt på en gång", och med dessa kan man få en mycket bra indikation på om vad som resulterat i detektion.

Går man på linjen att det är lyssnaren som är extra intressant att titta vidare på, finns det mycket bra metoder för att kartlägga hörselns detektionsgränser. Hittills har det varit min erfarenhet att de allra skarpaste öronen varit ungefär 3 ggr känsligare än normalörat*, vilket är rätt impnerande. Jag utesluter dock inte att det kan finnas ännu känsligare lyssnare.

Vh, iö

- - - - -

#Vi talar - hur gärna vissa än vill påstå något annat - om skillnader som är på sin höjd subtila, och som i jämförelse med placeboeffekter på normala människor, rent av är försumbara. Att många tror sig höra skillnad mellan kablar är alltså en självklarhet. Något annat vore oväntat.

Men detta är förstås inget argument för att påstå att en specifik lyssnares upplevelser är inbillning, bara ett argument för att det är rimligt att kräva att saken undersöks blindt för att förmågan att hör skillnad skall kunna betraktas som faktum (vid positivt resultat).

*Under LTS F/E-lyssningar har vi alltid haft minst en, men för det flesta flera lyssnare närvarande vars hörsel tangerar gränsen av vad som människor kan detetera, efter vad jag känner till efter flera årtidonden av studier på hörseln.
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-08 23:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-08 23:07

Mycket bra 4 punkter där, IÖ!

Vad gäller dom 100k: Skicka dom till mig, så är sedan den saken slutdiskuterad!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-08 23:58

perstromgren skrev:
Mayro skrev:hur i helvete kan man helt plötsligt förknippa användandet av olika kablar för att finna så bra resultat som möjligt med att använda en eq

Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?

Det är inte säkert att det blir billigare, en kabel är ju inte så dyr, mendäremot är följande säkert:

1. En eq byggt för att åstadkomma eq kan optimeras för detta. :o

2. En eq byggd för att vara optimerad, kan även vara flexibel och erbjuda fler eq än bara en. :)

3. En eq som erbjuder ett antal ecentuellt användbara eq-kurvor - kan kopplas bort när man inte vill ha något eq adderad till kedjan. :P

Tycker det är bättre att optimera kablarna för arbetet att flytta signalen från där den kommer till dit den skall... 8)

I högtalarfallet är det dessutom klart förnuftigt att standardisera serieparametrarna, så att högtalare kan konstrueras så att deras insignal definieras som det som körs in i kabeln.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-09 00:19

Piotr skrev:De är ju helt enkelt intressant om nejsägarna är lika säkra på sin sak om det kostar att ha fel.. 8)

"Nej-sägarna" (vilka du nu menar med det) är väl bara säkra på att ingen klarat det du påstår går, i blindtest. Det är ju det enda vi alla vet.

Om du vill visa att det går att höra skillnader är det bara att göra det.

Som en möjlighet att vinna ja.

Randi erbjuder pengar om han kan visas ha fel.

Du erbjuder inte motsatsen - alltså pengar till tvivlaren om du har fel.

IÖ och Per (tror jag) menar på att jag i likhet med Randi borde erbjuda pengarna utan motkrav så att säga.. men det blir ju helt tvärtom då..

Var det inte syftet med det hela att det skulle bli tvärtom? Randis utmaning finns ju redan. Vad skall man med ett likadant till?

om "mitt test" skulle motsvara Randis (vilket inte var tanken) så skulle ju nejsägarna erbjuda mig 100000kr om jag lyckas utan kravet på att jag skulle slänga upp pengar i potten..

Om du vill ha pengar är det ju bara att du visar att du kan - och kasserar in pengarna dem från Randi!

Vill du göra något motsvarande "men i effekt motsatt" Randis erbjudande bör sätta ditt påstående på spel (det är ju det han gör). Erbjud åtminstone odds som sätter lite power bakom ditt uttalande! 1:1 är ju odds som bara visar att du INTE vill bli synad.

När det gäller Randi så kan vi nog glömma det som jag sagt tidigare. Han har ju en hel del krav och jag har också hört tidigare att han tar en avgift för att ägna sig åt ett fall. Om det nu stämmer (vilket vi kanske snart får veta om Per får ett svar på sitt mail till Randi) så kan ju Randi anses vara en stor bluff..

8O

Säger snubben som vill ta en avgift om 100 000:-...

han lär ju kunna livnära sig på allsköns yogis och tarrotkärringar m.m. Kanske inte ska spekulera mer om detta tills vi fått svar dock.

Vad är det där för retorik egentligen? :?

Det lämnar dock flera fråor efter sig än det erbjuder svar.

Gör det rätta - ställ upp på att visa det du säger! Jag ställer som jag sagt många gänger redan, gärna upp som vetenskaplig garant, och vittna för din sak när du lyckas. Inte minst ställer jag upp och gör analys på allt runt själva händelseförloppet, och ser om vi finner något extra intressant. :P

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-09 07:55

Koffe skrev:
mikethebike skrev:Eller är det så att EKK uppfyller alla kriterier?

Låter EKK subjektiv bäst i alla (normala) anläggningar? För att börja besvara den frågan måste vi första veta om det ihuvudtaget går att höra skillnad på kabel (inom normala intervall).

Bäst?

Du får det att låta som att kabeln skulle kunna inneha mänskliga egenskaper, såsom musikalitet!

Kom ihåg att en hifianläggning med dess olika delar ( kablarna också ) endast kännetecknas av dess tillkortakommanden, dvs.: Det enda en komponent ( eller kabel ) kan göra i en anläggning är att FÖRSÄMRA signalen, inte förbättra den. En kabel innehar ju inte någon intelligens.

Med EKK har man inte kunnat påvisa någon hörbar försämring av signalen, då man jämfört in och utsignal.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-08-09 08:32

IngOehman skrev:
perstromgren skrev:Men om det nu bara är tonkurveskillnader det visar sig att man vill åt, är det väl billigare att bygga en "EQ" med några få passiva komponenter plus en "rak" (förmodligen billig) kabel?

Det är inte säkert att det blir billigare, en kabel är ju inte så dyr(*),

8O

Har du kollat på high-endkabelpriserna på sistone! Minns du Jorma och hans produkter?

ELFA-kabel för 200:- plus komponenter för 15:- är definitivt billigare än det mesta du kan köpa i kabelväg i hifi-boutiquen!

Jag hävdar alltså fortfarande: är det bara tonkurvan man vill åt med att köpa en "fin" kabel, är det billigare att skapa en sådan på annat sätt.

*) min emfas
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-08-09 10:41

Mycket bra inlägg från dig på förra sidan där du adresserar upplägg på test i fyra punkter. Glädjer mig att du anser att mina ursprungliga villkor är vettiga (sånär som på pengafrågan ;) samt statistisk signifikans som du kommenterar).

Som sagt, skillnaderna är ju så pass små så stress, trötthet m.m. påverkar resultatet.. detta är ju känt sedan länge för dig och LTS testsektion såklart.

Gör det rätta - ställ upp på att visa det du säger! Jag ställer som jag sagt många gänger redan, gärna upp som vetenskaplig garant, och vittna för din sak när du lyckas. Inte minst ställer jag upp och gör analys på allt runt själva händelseförloppet, och ser om vi finner något extra intressant.

Skoj! Hoppas vi kan göra detta till hösten/vintern. Kanske kan ta det hos mig så kan jag ev. medelst små mutor i form av GT och finaste cider lura till mig lite gratis konsultation ang. akustiken i stugan.. bara sådär i förbifarten.. ;)

Först ska jag få i ordning i stugan, sen ska jag som sagt göra lite inledande mätningar för att se vad det kan ge. Får jag fram mätresultat som på något vis kan förklara de skillnader som detekterats så kan man ju därefter ta ställning till om det är lönt med BT eller om man helt enkelt nöjer sig med att mätresultaten med stöd av tidigare kunskap om hörseln helt enkelt förklarar mina tidigare erfarenheter.

Angående Randi... låtom oss avvakta tills vi fått mer info om vad som verkligen gäller. Känns som jag har spekulerat nog angående den biten tills vidare.

/Peter

Återgå till Generellt om hifi