Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Bryston kommenterar öhmans test!!

Inläggav RMA » 2007-08-11 22:43

Läste på audio circle & James Tanner hade fått molten med iö:s test & funderade om nån kunde svenska!
Jag la in ett inlägg där jag kortfattat översatte testen KUL!!
www.audiocircle.com/circles/index.php?t ... 20.new#new
Ska bli interssant att se hans reaktion.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-11 22:51

Trevligt. :)

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-11 22:59

Du kanske borde klargöra att det första exemplaret inte var ett måndagsexemplar, utan att man faktiskt ändrade konstruktionen (av utgångsfiltret, var det väl) på Ingvars inrådan innan man fortsatte lyssnandet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-11 23:06

8O Gjorde dom!?

Holy crap :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-11 23:23

Det framgick ju inte det har du rätt i.Ska kolla upp det.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-11 23:53

Lade in en eftertext om filtret.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-11 23:56

kanske ett läge för iö att registrera sig :)

håll denna tråd uppdaterad

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 00:13

De har bett mig om en översättning av testen också, och jag tror kanske att det kan vara en bra idé att vänta med att avkräva Bryston en kommentar tills den är klar? :?

Antingen gör jag översättningen själv eller också ber jag någon annan göra det, men jag kommer då att korra texten så att det som skickas till Bryston garanterat är en invändningsfri översättning av det jag skrivit.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-12 00:32, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-12 00:20

Verkligen en god idé.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-12 00:22

Bra ide,hoppas du inte tog illa upp av min korta beskrivning på audiocircle ,den var väl inte så himla ordagrann utan tänkt som en kort sammanfattning.Jag beställde en 4BSST,är du intresserad av att testa den för att se om den har samma problem som 14BSST?
vh Raimo.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-08-12 00:25

Haakan_W skrev:kanske ett läge för iö att registrera sig :)

håll denna tråd uppdaterad

audiocircle.com skrev:Raimo, Ing. Oehman and 5 Guests are viewing this topic.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 00:38

RMA skrev:Bra ide,hoppas du inte tog illa upp av min korta beskrivning på audiocircle ,den var väl inte så himla ordagrann utan tänkt som en kort sammanfattning.Jag beställde en 4BSST,är du intresserad av att testa den för att se om den har samma problem som 14BSST?
vh Raimo.

Inte alls!

Men du kanske kan komplettera med att ange att den nya förstärkare Bryston skickade var modifierad i enlighet med de konstruktionsförändringar jag diskuterade fram tillsammans med deras egen utvecklingschef Chris Russel, och att alla apparater med serienummer senare än 000 507, enligt Chris, byggs i enlighet med den testade apparaten.

Det kan ju liksom vara information av allmänintresse. :P

(Det vill säga bra att veta för alla som läser på det forumet.)

Vh, iö

- - - - -

(PS. Det vill säga av alla de apparater Chris hade tillgängliga på lagret när jag frågade honom var den med lägst serienummer som var modifierad i enlighet med det vi kom överen om, serienummer 000 507.

Alla senare var det förstås också.

Efter att ha fått den uppgiften (per telefon på tåg på väg till Tyskland) av honom kollade jag efter hemkomsten förstås serienumret på mitt eget exemplar, och det hade, som väntat, nummer 000 506.

De verkar ha bra koll på det hela med andra ord, även om jag förstått av vad som skrivits på diverse forum, att James Tanner inte vetat om detta med modifikationen. Frågan är dock om det är så märkligt? En VD brukar ju liksom ha viktigare saker att hålla på med än att övervaka och minnas alla revisioner av alla olika modeller företaget tillverkar.

Kan tillägga att Chris när jag talade med honom på tåget, kunde tänka sig att apparater från och med serienummer 000 500 var modifierade, men i lagret fanns inga apparater med serienummer mellan 000 500 och 000 506 tillgängliga att kolla, och med vetskapen om att mitt exempelar har serienummer 000 506 tror jag det är rimligt att dra slutsatsen att 000 500 - 000 505 inte är modifierade, utan snarare att de är de sista som gjordes innan modifieringen infördes.)

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-12 11:06

Cool 8)

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 14:16

Äntligen en test värdiga att läsa.

8)

mvh
Senast redigerad av Imperial 2007-08-13 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-12 19:32

Er det noen her som vet hvilke andre modeller av Bryston som har lignende oppbygning som 14B SST? Denne modden vil vel være aktuell for alle Bryston-forsterkerne med lignende oppbygning. Ikke alle trenger eller har råd til 600 watt pr. kanal, men man vil jo kanksje gjerne ha en helt nøytral forsterker med noe mindre uteffekt og pris.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 20:14

De som er/kan brokobles (er internt) tror jeg dette da blir?
Ville tro dette gikk å gjøre med 28B SST også?

mvh

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-08-12 21:01

Jag översätter gärna texten grovt så att du kan sen kan finjustera IÖ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-12 21:04

Phon har redan fått jobbet! (Jag fick inte tag på PAA, som ju visat framfötterna med tidigare översättningar av saker jag skrivit.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 21:54

Har Ing Øhman eller Bryston/Chris her kommet på noe som vil gjøre lyden bedre i brokoblede forsterkere rent generellt?

mvh

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-12 22:05

Imperial skrev:De som er/kan brokobles (er internt) tror jeg dette da blir?
Ville tro dette gikk å gjøre med 28B SST også?

mvh

Okay,
Det betyr i prinsippet at alle forsterkerne til Bryston som er brokoblebare vil ha denne "feilen" i brokoblet tilstand? I tilfelle 14B er vel det nå historie. Det betyr vel igjen at alle Bryston sine forsterkere vil måtte få denne modden på et eller annet vis etter hvert hvis total transparans er målet i både brokoblet og vanlig tilstand?
Senast redigerad av realist 2007-08-12 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-12 22:28

Det vet jeg ikke.
Men dette lurer jeg også på selv!

Jeg regner med svaret blir klart i den nå etterlengtede test.

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 12:00

Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-13 12:19

Imperial skrev:Har Ing Øhman eller Bryston/Chris her kommet på noe som vil gjøre lyden bedre i brokoblede forsterkere rent generellt?

mvh
Det var en insats som endast är tillämpbar på Brystons modeller som hittades på LTS test.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-13 12:47

Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??

Nei, dette er nok ikke unikt.
Tidligere kan man nevne ett effektrinn som Electrocompaniet Nemo (også en brokoblet design) ble justert, med bra resultat.

Da hadde man eldre utgave testet i Stereophile, påpekte diskant "tørrhet"
Vadseth (Fidelity)testet siden en revidert utgave så å si samtidig, og det ble funnet att nå var alt på plass, konklusjonen i Stereophile var en litt annen.
De fleste Nemoblokkene var da av "rett" serienummer. Ampen sendt til Usa var en av de få som ikke enda var justert enligt Abrahamsens seneste tanker. Nå... I Usa ble det riktignok ikke forslått en endring da...Bild

Dette er da det nermeste til denne situasjonen jeg kommer på ifarten!

mvh

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-13 19:54

Mayro skrev:Det är väl inte direkt något unikt att efter en test inom några olika produkter tillverkaren ändrar/rättar till saker som testaren/testgruppen upptäckt heller??

Tror inte att det är så vanligt med att en test i en liten ideell tidning får sånt genomslag på en stor "dyrhifi-tillverkare".

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 20:00

m_persson79 skrev:

Tror inte att det är så vanligt med att en test i en liten ideell tidning får sånt genomslag på en stor "dyrhifi-tillverkare".

varför inte då? Varför skulle dom inte kolla upp om någon kommer med saker som dom tekniskt sett själva kan förstå.. Varför skulle dom INTE ta det på alvar och kolla lite på det.... Det tror jag varenda tillverkare/tekniker skulle göra..I alla fall OM dom vore seriösa och brydde sig. Och jag antar att språket dom läste innehöll en viss del teknisk kunskap i texterna så dom fann det intresant ..

Men om jag skickade ett mail o sa.. "Hej.. er stärkare lirar inte riktigt ok. Kan ni greja det". då slängdes nog det mailet direkt.. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-08-13 20:11

Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-13 20:28

Ja, det är väl en viss skillnad mellan MOLT som är på svenska, väldigt liten utgåva mot Stereophile som är på engelska, mycket större utgåva och finns överallt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-13 21:15

Hehe...
Når testeren kontakter konstruktøren til produktet han tester, og foreslår en forbedring som konstruktøren allerede har tenkt på...
Da hopper konstruktøren VELDIG høyt i stolen... antakeligvis så høyt at sjefen stikker huet inn døra og spør:
"Oh, you are stuck in the ceiling fan again, Ok... what is it this time... :) "
Chris suser rundt og rundt i vifta og sier:
- swe - - cap - - filte - - swe ...
Bild

Dette gjør jo sjefen litt nysgjerrig da vøtt...

:wink:

Så han logger seg inn på sitt "fan based" forum og spør om noen kan forklare litt... Og så, sitter vi her og snakker ...

...

Eller kan det rett og slett være att en artikkel taler for seg selv, og "great minds think alike" ?
Ja der har vi det!!!

mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-13 21:36

nilsviktor skrev:
Nu handlar det om en produkt som redan troligtvis genomgått rätt omfattande tester och mätningar in-house (får man väl hoppas iaf). Som jag förstår har inte IÖ ingått i någon bryston-testgrupp utan det rör sig väl om en recension av en produkt som finns i handeln? Att som tillverkare ta intryck på detta sätt är nog inte så vanligt. Speciellt som det är en Obskyr Svensk Sammanslutning (:D) som man egentligen inte behöver bry sig om som kommit med påpekanden...

Jag har då läst om tillfällen tex i stereophile genom åren att man där anmärkt på saker och tillverkarna tagit det till sig. Så att det sker är inget tvivel om.

Detta sker ju även i bilvärden osv som sagt.. Att testare anmärker och tillverkaren rättar till..Detta trotts supertekniker sitter hos biltillverkarna Så kommer en "elaking" till testare ocjh "upptäcker" blunders ... :lol:

Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. :)

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-13 21:58

Mayro skrev:

"Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. "

.....men det er jo unektelig ekstra hyggelig at det kommer fra MoLt da.... :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-08-13 22:13

Mayro skrev:...
Men om jag skickade ett mail o sa.. "Hej.. er stärkare lirar inte riktigt ok. Kan ni greja det". då slängdes nog det mailet direkt.. :lol:

Helt rätt reflektion. Det är just det som är kontentan i tråden.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 00:16

Mayro skrev:
nilsviktor skrev:

Jag har då läst om tillfällen tex i stereophile genom åren att man där anmärkt på saker och tillverkarna tagit det till sig. Så att det sker är inget tvivel om.

Detta sker ju även i bilvärden osv som sagt.. Att testare anmärker och tillverkaren rättar till..Detta trotts supertekniker sitter hos biltillverkarna Så kommer en "elaking" till testare ocjh "upptäcker" blunders ... :lol:

Men detta är väl inte så märkvärdigt så man måste börja snudd inläggskriga om det.. Jag tycker det var kul att läsa om detta oavsett om det var i molt eller stereophile or what ever så att säga.. :)

Bilvärlden? kan man få bra ljud i en bil nu också? Jag har en vanlig volvo... går det?

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-14 08:49

Mandozzi skrev:
Mayro skrev:
nilsviktor skrev:

Bilvärlden? kan man få bra ljud i en bil nu också? Jag har en vanlig volvo... går det?

Ajamensan, men da må du ha strømkabler til minst 12000 :wink:

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2007-08-15 09:22

Nu var det val kanske inte audio som sa som Mayro menade... :roll:

Josses...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-15 12:22

jonasz skrev:

Josses...

tack Jonasz för du sa till om detta .. Jag bryr mig inte numera ens om denna typen av fjantiga dumheter som dessa personer sysslar med här genom att sitta och fjolla sig......

Så tack för ditt inlägg med sans och stil i. det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-08-15 21:10

Mayro skrev:
jonasz skrev:

Josses...

tack Jonasz för du sa till om detta .. Jag bryr mig inte numera ens om denna typen av fjantiga dumheter som dessa personer sysslar med här genom att sitta och fjolla sig......

Så tack för ditt inlägg med sans och stil i. det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Fjolla sig? 8O

Bedrövliga forum 8O

Vad tusan gör då du då här med dina 3000+ inlägg?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-15 21:54

Mayro skrev:det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Alltså, jag har svårt att se varför du stannar när du verkar lida svårt av att vara här, Mayro.

[edit]Ehh, ja, jag är lite sen -- som vanligt. :oops:[/edit]

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-15 22:00

Varför börjar ni förstöra en intressant tråd? Ska det vara så svårt att skipa skitsnacket?

Mvh

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-08-15 22:06

Nu får väl ändå all mobb sluta trakassera stackars Mayro, vad vore Faktiskt utan honom ? Just det, han behövs mycket väl för att bryta den unkna mainstreamdimman. :D 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-16 01:52

m_persson79 skrev:
Mayro skrev:
jonasz skrev:

Josses...

Fjolla sig? 8O

Bedrövliga forum 8O

Vad tusan gör då du då här med dina 3000+ inlägg?

två tredjedelar av dom 3000 är för besvara folk som dig som inte kan låta bli att lägga sig i..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-16 02:05

__10 skrev:
Mayro skrev:det behövs på detta ofta allt för bedrövliga forum.

Alltså, jag har svårt att se varför du stannar när du verkar lida svårt av att vara här, Mayro.

[edit]Ehh, ja, jag är lite sen -- som vanligt. :oops:[/edit]

undrar varför ni inte då nya moderatorn martin utsågs PGA den dåliga stämmningen satte igång att tjafsa och bråka med dom andra som ansåg han behövdes PGA bedrövligheten här..

Men då jag säger att forumet ofta är bedrövligt då jag innan som vanligt blir ironiskt komenterad. Och detta denna gången här i denna tråden.. och jag skriver att jag anser forumet bedrövligt allt för ofta så startar tjafset..Och JAG är den som är den som man undrar vad jag gör här.. 8O

Asså alvar. lägg ner nu bara va...

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2007-08-16 09:18

Mayro skrev:Men då jag säger att forumet ofta är bedrövligt då jag innan som vanligt blir ironiskt komenterad. Och detta denna gången här i denna tråden.. och jag skriver att jag anser forumet bedrövligt allt för ofta så startar tjafset..Och JAG är den som är den som man undrar vad jag gör här.. 8O

Asså alvar. lägg ner nu bara va...

Du missförstår mig, Mayro. Mitt inlägg innehöll ingen ironi, utan var en uppriktig undran varför du lägger ned tid här när du verkar tycka att det mesta är skit.

Sen kan jag hålla med om att det finns utrymme för förbättringar på Faktiskt också, men dem är det ju upp till medlemmarna att ordna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-08-16 09:44

Sluta med den här typen av gnabb i saktrådar, tack.
...perspektiv...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-16 22:57

Ja, just nu pågår en seriös diskussion på "Bryston Owners Circle" om LTS test av Bryston 14B SST, och de av IÖ rekommenderade ändringarna. Där förs denna diskussion seriöst utan en massa trams. Det klarar en del svenska s k HiFi-entusiaster tydligen inte av.
Trist men sant.

Där diskuterar folk från Bryston (James Tanner) med IÖ och med en massa andra intresserade transatlanter frågan. Alla diskuterar frågan med intresse och stort allvar utan att tramsa och göra korkade inlägg som här. Där sägs något som ger den intresserade information och som är ett nöje att följa.

Mvh

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-08-16 23:18

Fick James tanner intresserad av att lyssna på INO,men vet inte var i canada det skulle kunna ske,någon som vet?

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-17 00:03

Ino Audio har 42 høyttalermodeller...
Tenk at jeg først hørte om disse høyttaleren for en 2-3 år siden.
Jeg har sett bilder før, men ikke visst hva det var..

Dette begynner å virkelig bli interessant her!
Om da man f.eks tillater Bryston å høre på noen Ino Audio Høyttalere.

Som jeg forstår det, er det restriksjoner på hvordan dette kan gjøres.
Men, sett nå at Tanner liker disse høyttalere og kanskje ønsker å bruke dem på shows og slik da for å vise frem Bryston elektronikk...

Da kan Ino audio stå forran en avgjørelse..
Skal man velge å lage ett kommersiellt produkt, eller holde det lokalt og for de interesserte som tar seg turen og får lyttet på dem før eventuelle kjøp
og det som nå er de regler lagt opp for Ino Audio, som jeg har forstått det.

Ino Audio sin modell for å velge høyttalere basert på privat demonstrasjon, er i litt kontrast til den modell som resten av hifi industrien har, med dette som nå er ett faktum:

- En mulig og plutselig interesse for noe man ikke har hørt, nemlig noen høyttalere en da for USA ganske ukjent Ing Øhman lager, og det helt siden 1978!!!

Jeg tenker at Tanner ikke får sove godt om natta nå jeg! Han er fra seg av nysgjerrighet!!! Det ville jeg vært!!!

Jeg synes det er utrolig morsomt som norbagge... å kunne følge med på noe som ser ut til å være enn start på noe som kan bli rett så hyfsad!!!

Ett problem jeg ser med alt dette er jo at Ino Audio ikke "just nu" har kapasitet til å møte en etterspørsel som kan kunne åstadskomma for f.esk Pi 60/60S ock Pi 56 ock jag vet inte hva de heter.

Jeg ville nok ha tatt ting lite langsamt her...
Jeg holder det for sannsynlig at den eneste grunnen til at f.eks Pi60S da om man velger denne ikke er en klassiker, er at så få har hørt den...
Skulle den bli demonstrert på ett show I USA... F.eks RMAF 2007 tors jag inte gissa på hva som kan handa...

Men jeg tror det bli lite skriverier i USA...
Hva gjør man da? Låter man en hel massa folk få bygga dom?

Mina tankar, bare...

Ock ett forslag:

På AudioCircle har man det nu som man kallar "tours" ...
Man skikkar helt enkelt ett produkt ut på en resa, sånn at flera får høra på ock lyssna.

Å skicka ett par Ino høgtalare ut på en resa, ville jo inte varit så dumt...
Då kunne man jo beholda filosofien bak Ino sin ljud ock man kunne jo holda koll med hvem som lysnar ock visar fram dom!

En "tour" ar en sånn sak der man velger ut en person i en by, ock den lokala klubb samlas, lyssnar, skikkar vidare til neste ort eller klubb...

Om Ino Audio skulle saljas i USa kunne man bruka det her modellet som spridning.

Det skulle jo funka presis som i sverige nu...
Ock man undvikar att høgtalarane blir demonstrerat fel...

Igjen, jag bare tenkar høgt...

mvh

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2007-08-17 00:14

Ino pi 60 kommer litt om litt til å bli introdusert under Guru-navnet i USA for den profesjonelle verden, ref. den lille Guruifiserte ino piP. Så den kommersielle delen er jo allerede startet, men altså under Guru-navnet og sannsynligvis med et noe annet design enn den pi60 vi kjenner. Dette er "hear-say", men jeg synes at det høres fornuftig ut.
Senast redigerad av realist 2007-08-17 09:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Imperial

Inläggav Imperial » 2007-08-17 00:21

Ja, dette var faktisk mitt neste spørsmål, om man med Guru redan planerat lite...
Jag hann inte å skriva det før svaret kom!
Detta lover bra!!! :D
Man har tenkt lite! Det gillar jag!

For dem som vil vita:
Albert Von Schweikert gikk igjennom en ganske lik prosess for manga år senn...
Det låt bra, men man sa, dom kunne kanskje se lite battre ut?
Resten er Hifi Historie...
Det er derfor jag nu talarom at ta ting langsamt her!
Det her kan bli mycket bra om man gjør ett godt jobb!
Om det inte syns... jag er mycket ...MYCKET entusiastisk just nu!!!
Faktiskt...

mvh :D
Senast redigerad av Imperial 2007-08-17 00:28, redigerad totalt 2 gånger.
Futtig knasbulle.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-08-17 00:23

woland skrev:Ja, just nu pågår en seriös diskussion på "Bryston Owners Circle" om LTS test av Bryston 14B SST, och de av IÖ rekommenderade ändringarna. Där förs denna diskussion seriöst utan en massa trams. Det klarar en del svenska s k HiFi-entusiaster tydligen inte av.
Trist men sant.

Där diskuterar folk från Bryston (James Tanner) med IÖ och med en massa andra intresserade transatlanter frågan. Alla diskuterar frågan med intresse och stort allvar utan att tramsa och göra korkade inlägg som här. Där sägs något som ger den intresserade information och som är ett nöje att följa.

Mvh

Bryston, låter bekant. Är det vad Soundbrigade kallar sina egentillverkade korsetter?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-08-17 00:34

Flint skrev:
Bryston, låter bekant. Är det vad Soundbrigade kallar sina egentillverkade korsetter?

Mer hår än hjärna som vanligt "Flint"

Mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-08-17 00:43

woland skrev:Flint skrev:

Mer hår än hjärna som vanligt "Flint"

Mvh

Dylika påhopp låter vi bli. Jag är övertygad att Flint behagade skämta. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-17 16:58

Stämmer den angivna info:n på i den amerikanska tråden överrens med de ändringar som efterfrågats?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-08-17 17:06

Nattlorden skrev:Stämmer den angivna info:n på i den amerikanska tråden överrens med de ändringar som efterfrågats?

Lägger in den infon här så att det är lättare att veta vad det pratas om:

"Hi All,

OK – I checked with Chris and Engineering and here are the facts on the changes to the 14B SST after and including serial number 506.

The updated 14B SST that was sent to Sweden was modified by reducing the output filter choke on each channel to ½ of the previous value. This change reduces the roll-off of very high frequencies into low impedances.

The frequency response of the 14B SST’s into 4 ohm loads prior to SN 506 was down .25dB at 20KHz.

The frequency response of 14B SST’s into 4 ohm loads after SN 506 is down .1dB at 20KHz.

The frequency response at 10KHz is not affected in either amplifier.

The only difference is the filter change. The cost to change the filters would be about $200 including parts and labour.

Hope this helps clarify the situation.

james"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-17 17:16

Varför börjar ni förstöra en intressant tråd? Ska det vara så svårt att skipa skitsnacket?

Sluta med den här typen av gnabb i saktrådar, tack.

Nu var jag lite sen här ser jag men woland och guldfisk sa det som jag skulle velat sagt. Ickediskussioner om att man inte ska skriva saker får ni ta någon annan stans. Jag orkar inte markera något med eventuellt efterföljande tjafs utan litar på erat omdöme och förmåga att hålla tråden fri från sådant. Och kom nu inte med några "det var han som började och jag har inte gjort något fel", det funkar inte på mig eftersom jag vet att det krävs minst 2 för att dansa tango. Slutar den ene så blir det ingen tango för den andre heller. Föregå med gott exempel!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-17 17:48

När jag gjorde mätningar i samband med testet vill jag minna att minst två förändringar var uppenbara - dels utgångsfiltret, dels småsignal-LP-filter.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-11 13:24

Memo: To All Bryston Distributors/Dealers
Subject: Bryston 14B SST Review in Sweden

Nu har Bryston länkat till en kort sammanfattning av LTS test som PDF-filhögst upp på sin News-sida.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-11 13:59

Inte helt ok kanske...låter som om den testats hos några vänner och Bryston säger inget om revisionsförändringen.

Ganska väntat..

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-11 14:05

Jag tycker att sammanfattningen saknar VÄSENTLIG information. Om man enbart läser sammanfattningen (jag tänker mig att jag inte vet något annat om diskussionerna eller resultaten) så förstår jag nästan ingenting, inte ens vem den här Raimo är, om det är han som testat (vilket det ju inte är). Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-11 14:49

Håller med övriga. Den där sammanfattningen låter ju som värsta reklamfjäsket.

Vad menas förresten med detta:
"The new amp was placed in the “Before-After” test and after 1 hour nobody could spot the amp, for the first time ever in this test. "

Menar han för första gången vid just detta testtillfälle av just denna apparat eller menar han överhuvudtaget i denna typ av test?

För det är väl fler förstärkare som i F/E-lyssning inte kunnat detekteras hörbart. Tänker närmast på Nad 208. Men det finns väl fler typ Halcro, Rotel RB-1090 etc.. eller misstar jag mig? Att påstå att Brystons förstärkare är den enda/första är ju ren o skär lögn isåfall, Nad 208 testades väl före Bryston.

Ber om ursäkt om jag har fel i allt eller delar av det jag skrivit ovan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-11 14:51

Tyvärr alldeles för taffligt skrivet för att framstå som seriöst.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-11 14:54

Ja, synd att det var så konstigt skrivet. Man kanske skulle ta att göra en mer informativ och korrekt sammanfattning och skicka...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-11 14:56

Tjena Rhenrics, du verkar inte ha läst den riktiga Brystontesten heller, eller har jag fel? Eller du har inte läst de riktiga testerna om 1090 eller 208 heller, att döma av din text. Jag kan då kort berätta om innehållet att det framförs olika områden där ljudet kritiseras hos dessa produkter (208 & 1090).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-11 15:06

Johan_Lindroos skrev:Tjena Rhenrics, du verkar inte ha läst den riktiga Brystontesten heller, eller har jag fel? Eller du har inte läst de riktiga testerna om 1090 eller 208 heller, att döma av din text. Jag kan då kort berätta om innehållet att det framförs olika områden där ljudet kritiseras hos dessa produkter (208 & 1090).

Aha. Nä jag har inte läst dessa tester. Jag baserar min "kunskap" på vad folk skrivit här om vilka steg som inte färgar hörbart. Jag trodde det var typ på gränsen till ett axiom att Nad 208 inte färgar hörbart.

Det är alltså endast Bryston som inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-11 15:58

Almen skrev:Ja, synd att det var så konstigt skrivet. Man kanske skulle ta att göra en mer informativ och korrekt sammanfattning och skicka...
Det var väl någon som tog på sig att översätta texten, men det har förstås dragit ut för mycket på tiden, och en PR-avdelning vill ju agera, inte avvakta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-11 16:01

Tror taffliga intrycket passar Bryston.
Då behöver det ju inte direkt klart framstå som att det är någon väsentlig uppgradering.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-11 16:27

Det är min tolkning med.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-11 17:03

Få tre överraskningar till priset av noll ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-09-11 19:01

Johan_Lindroos skrev:Jag tycker att sammanfattningen saknar VÄSENTLIG information. Om man enbart läser sammanfattningen (jag tänker mig att jag inte vet något annat om diskussionerna eller resultaten) så förstår jag nästan ingenting, inte ens vem den här Raimo är, om det är han som testat (vilket det ju inte är). Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Raimo,det är jag det,Tanner frågade om det fanns någon som kunde svenska så jag skrev en snabb sammanfattning/översättning,givetvis var ju inte tanken att det skulle publiceras på detta sätt,om man läser den fortsatta diskussionen,så förklarar jag att det var en snabb sammanfattning & att jag bara behärskar gammal skolengelska,dessutom kom vi överens om att öhman själv skulle komma mad en korrekt översättning.Ur sitt sammanhang blir det ju lite taffligt minst sagt.Tråkigt att det blev på detta viset.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-09-11 19:41

Johan_Lindroos skrev: Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Den är gjord, och under bearbetning.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-12 00:03

phon skrev:
Johan_Lindroos skrev: Var det inte tänkt som så att en riktig översättning av HELA artikeln skulle göras?

Verkar dock som det är lite för sent nu...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-12 08:02

RMA skrev:Raimo,det är jag det,Tanner frågade om det fanns någon som kunde svenska så jag skrev en snabb sammanfattning/översättning,givetvis var ju inte tanken att det skulle publiceras på detta sätt,om man läser den fortsatta diskussionen,så förklarar jag att det var en snabb sammanfattning & att jag bara behärskar gammal skolengelska,dessutom kom vi överens om att öhman själv skulle komma mad en korrekt översättning.Ur sitt sammanhang blir det ju lite taffligt minst sagt.Tråkigt att det blev på detta viset.
vh Raimo.
OK, då förstår jag.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-12 08:07

Hej Raimo-RMA!
Ja det var lite olyckligt. Jag tycker du kommer med en bra förklaring!
/Johan

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 08:29

Det tycker jag med. Tack för förklaringen!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 08:30

Lust skrev:
phon skrev:

Verkar dock som det är lite för sent nu...
Vi kan publicera hela artikeln på deras forum ;)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-09-12 09:09

Kaffekoppen skrev:Vi kan publicera hela artikeln på deras forum ;)

Du är en klok man, Kaffet!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-12 09:18

Tja, det beror väl lite på hur man vill bli behandlad i framtiden kanske?
Bryston har väl inte gjort något fel? Dom har publicerat det dom har fått, dom har ställt upp och byggt om en apparat.
Och dom är en affärsdrivande firma, så jag skulle tänka mig för vad man gör själv innan man gav dom en chans att publicera själva artikeln.
OM det nu är viktigt. Är det det?
Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 09:54

Harryup skrev:Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

Problemet är att Bryston försöker sopa undan deras egna feldimensioneringar under mattan...
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-12 10:11

Harryup skrev:Tja, det beror väl lite på hur man vill bli behandlad i framtiden kanske?
Bryston har väl inte gjort något fel? Dom har publicerat det dom har fått, dom har ställt upp och byggt om en apparat.
Och dom är en affärsdrivande firma, så jag skulle tänka mig för vad man gör själv innan man gav dom en chans att publicera själva artikeln.
OM det nu är viktigt. Är det det?
Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

mvh/Harry
Det är självklart att ett första steg är att kontakta Bryston med en översättning av artikeln i sin helhet.

Det är mycket osmidigt som det gått till nu, särskillt eftersom en översättning av oss är under framtagande. Det är bara beklagligt att det tagit lite lång tid.

Nog hade vi önskat vi att vi hade blivit tillfrågade om synpunkter innan någon lämnade in en sammanfattning av vår artikel till dem.

Men vi har fått en förklaring, och precis som Bamsefar och Harryup nämt tidigare är deras agerande förståeligt. Det upptäckta gäller ju fler modeller än just den nämda.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2007-09-12 11:35

rhenrics skrev:

Aha. Nä jag har inte läst dessa tester. Jag baserar min "kunskap" på vad folk skrivit här om vilka steg som inte färgar hörbart. Jag trodde det var typ på gränsen till ett axiom att Nad 208 inte färgar hörbart.

Det är alltså endast Bryston som inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg?

Hallå !

Om jag kommer ihåg rätt så färgade inte NAD 208 hörbart upp till 250 Watt, däröver (upp till 600 Watt) kunde steget detekteras med små hörbara fel.

Att påstå att nämda Bryston steg (med modifiering) inte färgar hörbart på något sätt överhuvudtaget någonsin det minsta lilla dugg, går ej att göra (och det tror jag ej någon gjort heller), bara att man hitills inte kunnat detektera detta, vilket är gott nog.

Vh Göran

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-12 13:27

Bamsefar skrev:
Harryup skrev:Alla företag gör väl uppgraderingar och förändringar av diverse orsaker hela tiden.

Problemet är att Bryston försöker sopa undan deras egna feldimensioneringar under mattan...

Mmmm, riktigt så ser ju inte jag på det.
Jag ser på det som att det är en kompetent leverantör bland många andra som inte heller dom har som policy att publicera alla förändringar.
Dom kanske inte har "vi skjuter oss gärna i foten" som paroll.
Sen skulle inte jag kalla det feldimensionering då den kanske är perfekt dimensionerad enligt Brystons mål. Att det finns andra mål med snävare toleranser är ju inte nödvändigtvis bättre ur alla Brystons perspektiv.
En feldimensionering skulle jag kalla det om en valfri förstärkare ur produktionen inte uppfyller specarna på grund av införda ändringar.
Har Bryston sagt att deras förstärkare är absolut neutrala?
Att dom klarar F/E-lyssning utan detektering?

Min åsikt är snarare förfölj Toyota som uppgraderar krockkuddar utan att vilja ändra dom som inte uppfyller Euroencap specen.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 13:53

Harryup skrev:Sen skulle inte jag kalla det feldimensionering då den kanske är perfekt dimensionerad enligt Brystons mål.

Felet med 14B ST/SST är att den är bryggad, och ursprungligen var t.ex. utgångsfiltret dimensionerat för icke bryggade slutsteg. Men 14B är bryggat internt, och således feldimensionerat.

Men det spelar ingen som helst roll, jag har fullständigt förlorat förtroendet för Bryston som både produkttilverkare och företag.
Best Regards
Bamsefar

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-12 18:51

Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?
Är det för deras tafflige skandinaviske generalagent?

Mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 20:15

woland skrev:Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?

Mvh

Dels för att deras så kallade generalagent (TAA IMPORT A/S) som är fullständigt vedervärdiga att ha att göra med. Man blir lurad och blir tvingad att bekosta advokat i ett år för att dom skall hålla det dom själva förbundit sig att göra enligt deras egna författade kontrakt.

Dels för att Bryston föredrar att, trots att bevismatrial för ovanstående, hålla generalagenten ryggen och inte ge ett skit tillbaka.

Dels för att dom inte klarar av att vara så pass rakryggade att erkänna att dom faktiskt glömt att den konstruktion de gjorde för 20 år sedan inte har uppdaterats iom nya förstärkare vilket skapade detta läge.

Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Jag tycker dom är skitdåliga. Dom må ha support men fan alltså, detta är med marginal det sämsta jag haft att göra med. Bara en sådan sak som att generalagenten vägrar stå för vad de själva skrivit i avtalet... Och ljuger en rakt upp i ansiktet och RÄKNAR med att man skall acceptera deras jävla skitursäkter. Nej fan Bryston skall man fan inte ha att göra med, och framförallt inte TAA IMPOSRT A/S eller Lyric Hifi som dom också kallas - rent jävla skitföretag.

Är det tydligt nog ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-12 20:17

Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-09-12 20:35

Bamsefar skrev:Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

FWIW så är jag glad att du gjorde det. :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-09-12 20:46

Bamsefar skrev:Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?

T.o.m. jag fick läsa det.....................................på biblioteket :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-12 20:47

Bamsefar skrev:Btw jag har fortfarande inte fått läsa testet på 14B trots att jag blivit lovad det vid flera tillfällen - tror någon i sin vildaste fantasi att jag tänker låna ut ett slutsteg igen i ett år efter detta ?

Oj :oops:

Det är nog mitt fel. Har helt försummat att se till så att du fick se den, du borde ju ha fått det först av all, alltså långt innan den kom i tryck till och med.

Ber alldeles väldigt mycket om ursäkt.

Jag skickar den per omedelbart med email!

Vh, iö

- - - - -

PS. Och därefter är det ju självklart att du skall få ett års gratis medlemsskap i LTS, om du vill. Det vågar jag besluta självsvådligt utan att fråga styrelsen. Säger de nej så betalar jag själv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-13 00:48

De säger inte nej.

Jag hade själv tänk tillstå att han skulle få just det i samband med nästa styrelsemöte. Blir jag nedröstad så är jag med och delar på medlemsskapet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-13 09:33

Bamsefar skrev:
woland skrev:Varför har du tappat förtroendet för Bryston Bamsefar?

Mvh

Dels för att deras så kallade generalagent (TAA IMPORT A/S) som är fullständigt vedervärdiga att ha att göra med. Man blir lurad och blir tvingad att bekosta advokat i ett år för att dom skall hålla det dom själva förbundit sig att göra enligt deras egna författade kontrakt.

Dels för att Bryston föredrar att, trots att bevismatrial för ovanstående, hålla generalagenten ryggen och inte ge ett skit tillbaka.

Dels för att dom inte klarar av att vara så pass rakryggade att erkänna att dom faktiskt glömt att den konstruktion de gjorde för 20 år sedan inte har uppdaterats iom nya förstärkare vilket skapade detta läge.

Dels för att jag har fått aboslut NOLL uppskattning för att jag gjorde testet för LTS möjligt.

Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Jag tycker dom är skitdåliga. Dom må ha support men fan alltså, detta är med marginal det sämsta jag haft att göra med. Bara en sådan sak som att generalagenten vägrar stå för vad de själva skrivit i avtalet... Och ljuger en rakt upp i ansiktet och RÄKNAR med att man skall acceptera deras jävla skitursäkter. Nej fan Bryston skall man fan inte ha att göra med, och framförallt inte TAA IMPOSRT A/S eller Lyric Hifi som dom också kallas - rent jävla skitföretag.

Är det tydligt nog ?

Shit alltså vilken sågning! :P

jaha, vad ska man köpa för steg då då??

har inte Krell nåt steg som klarat sig bra genom LTS tester? Eller Gamut kanske??

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-09-13 09:48

Kaffekoppen skrev:De säger inte nej.

Jag hade själv tänk tillstå att han skulle få just det i samband med nästa styrelsemöte. Blir jag nedröstad så är jag med och delar på medlemsskapet.

Ingvar och Magnus,

Jag tror inte heller att styrelsen säger nej. Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 14:44

citat:

Fast det finns något som heter tullrestitution. Bara att kräva pengarna tillbaka då men skickar tillbaka steget. Tror man har 6 månader på sig, sen är pengarna låsta.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 14:59

Harryup skrev:
Bamsefar skrev:Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Fast det finns något som heter tullrestitution. Bara att kräva pengarna tillbaka då men skickar tillbaka steget. Tror man har 6 månader på sig, sen är pengarna låsta.

Och varför i h*lvete skall en recensent behöva acceptera det ? Varför i över huvudet taget skall en person som skall, förhoppningsvis, skriva något positivt behöva "köpa" (läs: lägga ut pengar) för att få testa en produkt ?????
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 15:08

Bamsefar skrev:
Harryup skrev:
Bamsefar skrev:Dels för att IÖ vart tvungen att betala moms+tull på den förstärkaren som han sedemera fick testa, dvs det stod inte Bryston för.

Och varför i h*lvete skall en recensent behöva acceptera det ? Varför i över huvudet taget skall en person som skall, förhoppningsvis, skriva något positivt behöva "köpa" (läs: lägga ut pengar) för att få testa en produkt ?????

Det skulle jag inte skylla Bryston för utan norskarna.
Vill norskarna vara smidiga så löser man det på något sätt eller också var det kanske meningen att IÖ kanske skulle tröttna innan testen blev gjord.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 15:21

Harryup skrev:Det skulle jag inte skylla Bryston för utan norskarna.
Vill norskarna vara smidiga så löser man det på något sätt eller också var det kanske meningen att IÖ kanske skulle tröttna innan testen blev gjord.

Norrbaggen och TAA IMPORT A/S har över huvudet tagit inte varit involverade i den test som IÖ och LTS gjort. Den testen tillkom ENBART för att jag lånade ut mitt slutsteg, och inget annat. Mitt slutsteg kommer INTE via TAA IMPORT A/S för övrigt.

TAA IMPORT A/S åker på sin höjd snålskjuts på resultatet av LTS testet, och får sälja mer trots att dom inte förtjänar det ett endaste jävla dugg.

För övrigt har T/A IMPORT A/S ljugit för Bryston Canada och påstått att man inte behöver betala moms + tull mellan Sverige och Norge.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-13 15:33

Bamsefar skrev:För övrigt har T/A IMPORT A/S ljugit för Bryston Canada och påstått att man inte behöver betala moms + tull mellan Sverige och Norge.

Hehe, najsig snubbe det där :roll:

Verkar inte som om den herrn har något emot att dra några valsar för att
få det han vill...

Rätt ologiskt tyckte jag, första gången jag kikade in på Brystons hemsida,
att ha den nordiska återförsäljaren i Norge (eller nordisk o nordisk, Norge,
Sverige o Finland har de väl). Enda landet här uppe som inte är EU-medlem
liksom... Bryston tänkte nog inte till riktigt där...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-13 16:24

bamsefar:

Hmmm, blir lite krångligt då du ju förstås inte gillar hur du blivit behandlad och sedan lämnar steget för test till en tidning. Tvivlar inte på din story men jag kan se ett antal problem.

Om jag vore leverantör skulle jag vilja lämna steget själv eller se till att en auktoriserad representant lämnade ett steg som man visste var fullt fungerande. Och sedan ha kontakten själv med testaren direkt.
I Brystons sits (om nu hur du blivit behandlad varit allmänt känt hos Bryston ) skulle jag i vart fall funderat på vad syftet med testen skulle vara. En missnöjd kund lämnar på andra sidan jordklotet sitt steg till en tidning, då kanske man undrar både en och två gånger om det är för att du verkligen är nöjd med steget eller du vill försöka på något sätt sprida ditt budskap till flera, som typ nu.
Knepigt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-13 18:44

Du får se spöken vart du vill. Men för sakens skull: Jag hade inte kontakt med norrbaggen vid tillfället som frågan kom från LTS om de fick låna slutsteget. Mitt problem med Brystons representant tillkom senare, så det är två helt skilda händelser.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-14 13:48

Med tanke på testresultaten och Brystons engagemang i frågan är du fel ute nu.

Harryup skrev:bamsefar:

Hmmm, blir lite krångligt då du ju förstås inte gillar hur du blivit behandlad och sedan lämnar steget för test till en tidning. Tvivlar inte på din story men jag kan se ett antal problem.

Om jag vore leverantör skulle jag vilja lämna steget själv eller se till att en auktoriserad representant lämnade ett steg som man visste var fullt fungerande. Och sedan ha kontakten själv med testaren direkt.
I Brystons sits (om nu hur du blivit behandlad varit allmänt känt hos Bryston ) skulle jag i vart fall funderat på vad syftet med testen skulle vara. En missnöjd kund lämnar på andra sidan jordklotet sitt steg till en tidning, då kanske man undrar både en och två gånger om det är för att du verkligen är nöjd med steget eller du vill försöka på något sätt sprida ditt budskap till flera, som typ nu.
Knepigt.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-14 13:50

PekkaJohansson skrev:
Kaffekoppen skrev:De säger inte nej.

Ingvar och Magnus,

Jag tror inte heller att styrelsen säger nej. Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka

Ja, Pekka. Det är precis det jag skriver ovan. Då har vi samma uppfattning.

Däremot är det helt okej för mig, och vem som än vill att betala någons medlemsavgift om föreningen inte anser det lämpligt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-14 15:13

Jag har (givetvis) tackat ja till erbjudandet om medlemskap i LTS (igen, 4:e gången typ) - mycket trevligt !!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-14 15:41

PekkaJohansson skrev: Däremot tror jag att den föredrar att frågan behandlas internt och inte på ett diskussionsforum.

Hälsningar

Pekka

Helt riktigt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-14 22:43

Kaffekoppen skrev:Med tanke på testresultaten och Brystons engagemang i frågan är du fel ute nu.

Harryup skrev:bamsefar:

Knepigt.

mvh/Harry

Javisst verkar det så, numera.
Eftersom det kommer lite ny information hela tiden som inte finns med i tråden i början. Men för en utomstående så verkar det ju inte solklart hur alla turer varit, och det har ju inte framgått när i tiden Bamsefar blev arg.
Angående testresultatet så borde det ju inte påverka Brystons engagement i frågan då det borde vara okänt för dom så länge som nödvändigt.
mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 14:50

Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-18 15:32

Mycket bra att hela testet blev publicerat. Excellent.
Detta är en av de bästa och mest stringenta test av en audioprodukt jag någonsin läst.

Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 16:46

Ang diskussionen tidigare om att IÖ var tvungen att betala frakt och tull. När jag läste recensionen (den del där kommunikationen med Bryston beskrevs) fick jag intrycket att Bryston skickade ett nytt steg utan att ta betalt för det, dvs med intentionen att IÖ fick behålla det.

Det hade iaf jag gjort om jag fått stå för frakt och tull själv :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:04

IÖ har sedermera köpr steget och betalt för det. Fraktkostnaden och tull betalades enkom för att kunna utföra testet och bekostades av Ingvar själv. Det hade inte jag gjort....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:05

Almen skrev:Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).

Det såg bättre ut! :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:12

Kaffekoppen skrev:IÖ har sedermera köpr steget och betalt för det. Fraktkostnaden och tull betalades enkom för att kunna utföra testet och bekostades av Ingvar själv. Det hade inte jag gjort....

Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.

Oavsett, så hade jag behållt steget utan att betala ett öre mer. Vill de ha tillbaka det får de väl komma och hämta det själva. Om nån snubbe skickar ett paket till mig som jag måste lösa ut och betala tull och frakt för, och om jag inte skrivit på ngt avtal där jag förbinder mig att betala tull och frakt och sen returnera varan och bekosta frakt igen, så lär de ju inte kunna göra mycket åt saken. :P

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:13

Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:13

Kaffekoppen skrev:
Almen skrev:Nu finns den engelska översättningen på Brystons hemsida under rubriken Without Reservations - A review from Sweden (PDF-fil).

Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 17:16

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Undrade jag också över. Sen borde man kanske gjort någon editor's remark här och där. Typ förklarat vad 'LTS' i allmänhet och vad ett 'Nad 208' i synnerhet är :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-18 17:23

Almen skrev:Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Nja det ska stå B/A istället för A/B. Inte F/E. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:26

Naqref™ skrev:
Almen skrev:Japp, förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Just ja. Men OK, då skall det på några ställen stå B/A i stället för F/E.

Vem har korrekturläst? :twisted:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:43

rhenrics skrev:Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.
Som jag uppfattat det kom steget direkt från fabrik till Ingvar, alltså utan inblandning av generalagenten i norden.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:44

Almen skrev:Vem har korrekturläst? :twisted:
Ingvar :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-18 17:51

Kaffekoppen skrev:
Almen skrev:Vem har korrekturläst? :twisted:
Ingvar :)
Ah. :roll:

(Skicka det till mig nästa gång. Jag jobbar med sådant. ;))

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-18 17:54

Det är taget!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-09-18 18:01

Almen skrev:
Naqref™ skrev:

Just ja. Men OK, då skall det på några ställen stå B/A i stället för F/E.

Vem har korrekturläst? :twisted:

Inte en engelsklärare, den saken är klar! :evil: :D Men det var kul att få läsa artikeln! Jag irriterade mig också på att F/E-lyssning ibland refererades till som A/B-listening, och ibland som B/A-listening utan att det förklarades nöjaktigt för en utländsk publik. Man kanske borde göra om översättningen och tillfoga lite info? Jag kan gärna korrekturläsa, så att engelskan blir korrekt!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-09-18 18:03

Hoppsan. Almen hann före. :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-18 19:24

Kaffekoppen skrev:
rhenrics skrev:Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.
Som jag uppfattat det kom steget direkt från fabrik till Ingvar, alltså utan inblandning av generalagenten i norden.

Det är korrekt.

Alltså den norska generalagenten, TAA IMPORT A/S, har inget som helst med detta test att göra. Dom var aldrig tillfrågade, och jag kan garantera att dom inte skulle vågat ställa upp ens. Det enda generalagenten gör är att åka snålskjuts på detta test, och ljuger som f*n läser bibeln.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-18 19:41

fast det är ju bra att övriga världen får upp ögonen om steget är så bra som det påstås?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-18 20:21

Men jag skulle som spekulant på steget vara synnerligen tveksam till vilken version som verkligen testats resp vilken version som i verkligheten säljes - men det är ju jag det.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-09-18 20:54

rhenrics skrev:Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x
Det skulle ju inte se så snyggt ut om recensenten fick testexemplaret efter att ha höjt den till skyarna (iofs efter den rättats till)!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-09-18 21:13

rqu skrev:
rhenrics skrev:Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x
Det skulle ju inte se så snyggt ut om recensenten fick testexemplaret efter att ha höjt den till skyarna (iofs efter den rättats till)!

Jo, men lite betalt måste väl LTS få efter allt jobb med att översätta artikeln, så att Bryston kan använda den i sin marknadsföring !! ??? 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-18 21:18

ja det tycker jag verkligen...men för att allt ska skötas opartiskt så tycker jag bryston kan skicka den till mig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 21:24

berma skrev:
rqu skrev:

Jo, men lite betalt måste väl LTS få efter allt jobb med att översätta artikeln, så att Bryston kan använda den i sin marknadsföring !! ??? 8)

Du menar precis som alla andra köpta tester det klagas över?
Att antyda att en god test skall kosta pengar eller att testaren skall behålla steget utan att betala sänker diskussionen till en nivå som annars brukas tas som exempel på hur korrupt HIFI-branschen är.
Så vissa tycker att det bara skall gälla andra men inte LTS-tester?

Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-09-18 22:07

Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

Att antyda att en god test skall kosta pengar eller att testaren skall behålla steget utan att betala sänker diskussionen till en nivå som annars brukas tas som exempel på hur korrupt HIFI-branschen är.

Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur?

mvh/Harry

Nja, jag tycker bara att det är lite underligt att LTS, som inte vill lägga ut sina tester på sin egen hemsida, anstränger sig så för att Bryston ska kunna lägga ut den på sin hemsida. Varför gör man det om man vill vara opartisk och objektiv?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 22:30

berma skrev:
Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

mvh/Harry

Nja, jag tycker bara att det är lite underligt att LTS, som inte vill lägga ut sina tester på sin egen hemsida, anstränger sig så för att Bryston ska kunna lägga ut den på sin hemsida. Varför gör man det om man vill vara opartisk och objektiv?

Aha, just DU menar så. Fast min kritik var ju riktad till et mer generellt tyckande av flera.
LTS policy får ju "dom" försvara själv, "dom" får ju göra som dom vill.
Dock kan man ju se en röd tråd i att det verkar vara svårt för LTS att publicera saker i tid, igen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 22:44

Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

mvh/Harry

Nä, jag menade inte som tack för en bra recension, jag menade som tack för att IÖ hjälpte dem att få ordning på sin konstruktion. Det kan man väl mer betrakta som en arvoderad konsultation isf. Själva recensionen har ju inte med det att göra. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 00:17

Harryup skrev:Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur? mvh/Harry

Berättigad fråga. Nu är det ju inte så att vi enkom skäller på hifibranchen, vi är medvetna om den verklighet de lever i. Det är roligare att lyfta fram goda exempel.

Självklart skall vi inte ha ersättning för varken test eller förslag till konstruktionsförändring.

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör, och det finns inget som motsäger att vi kanske publicerar något mer offentligt framöver, varken på vår hemsida eller delger en tillverkare våra resultat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-19 00:33

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur? mvh/Harry

Berättigad fråga. Nu är det ju inte så att vi enkom skäller på hifibranchen, vi är medvetna om den verklighet de lever i. Det är roligare att lyfta fram goda exempel.

Självklart skall vi inte ha ersättning för varken test eller förslag till konstruktionsförändring.

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör, och det finns inget som motsäger att vi kanske publicerar något mer offentligt framöver, varken på vår hemsida eller delger en tillverkare våra resultat.

Misstänkte inte heller att styrelsen hade någon annan åsikt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 09:06

Kaffekoppen skrev:

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör...

... hjälper kommersiella företag att göra bättre produkter som de kan tjäna mer pengar på, utan någon egen ekonomisk ersättning?

Förövrigt var det väl IÖ som kontaktade Bryston och föreslog ändringarna, inte LTS. Sen att han skrev en recension för LTS räkning är ju en helt annan sak. Eller menar du att ni (LTS) hjälpte till att betala IÖ:s utlägg för tull o frakt? Ni verkar ju inte vara sena med att ta åt er äran för kosntruktionsändringar, så då borde ni väl inte ha nåt emot att också betala utläggen förknippade med dessa? :P 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 11:46

Testen genomfördes i LTS regi, publicerades i LTS tidskrift och de medverkande var Johan Lindroos (Tekniska sektionens ordförande), Ingvar öhman (testledare och teknisk analys) och Morello (mätningar och teknisk analys). Det kan ha varit några fler inblandade, och då i lyssningsövningarna.

Ingvar Öhman är vice ordförande i LTS.

Att föreningen inte betalde några utlägg kan ju ses i samband med att Ingvar sedermera köpte exemplaret.

Sedan är det en helt annan sak att medlemmar gör saker för föreningen, och Ingvar har definitivt stöttat föreningen på många vis, såväl ekonomiskt* som med enormt nedlagd tid. Det är kärnan i en ideel verksamhet.

Det normala är att man får kostnadstäckning för de utlägg som görs i samband med verksamheten.

rhenics,
det där inlägget kändes rätt ovärdigt.

* Framförallt initialt när föreningen gjorde en uppryckning i början på 90-talet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 12:49

Kaffekoppen skrev:Testen genomfördes i LTS regi, publicerades i LTS tidskrift och de medverkande var Johan Lindroos (Tekniska sektionens ordförande), Ingvar öhman (testledare och teknisk analys) och Morello (mätningar och teknisk analys). Det kan ha varit några fler inblandade, och då i lyssningsövningarna.

Ingvar Öhman är vice ordförande i LTS.

Att föreningen inte betalde några utlägg kan ju ses i samband med att Ingvar sedermera köpte exemplaret.

Sedan är det en helt annan sak att medlemmar gör saker för föreningen, och Ingvar har definitivt stöttat föreningen på många vis, såväl ekonomiskt* som med enormt nedlagd tid. Det är kärnan i en ideel verksamhet.

Det normala är att man får kostnadstäckning för de utlägg som görs i samband med verksamheten.

rhenics,
det där inlägget kändes rätt ovärdigt.

* Framförallt initialt när föreningen gjorde en uppryckning i början på 90-talet.

Jag uppfattade "All of a sudden, a while ago, I was contacted by an
owner of a large Bryston amplifier, who had heard that I
wanted to do a comprehensive test of one of the bigger
Bryston amps. ”–You may borrow my amp to do the
test!”, he said. So that´s just what I did!
" som att en privatperson kontaktar en annan privatperson (IÖ) och erbjuder sitt steg för att den ska testas. Det är säkerligen inte första gången IÖ och Morello testat en apparat, utan att frågan drivits eller ens initierats av LTS. Om allt dessa personer gör på sin fritid automatiskt involverar LTS, bara för att den ena råkar vara vice ordförande där, och därmed kan sägas bedrivas i LTS regi, ja då blir en del saker verkligt förvirrande.

Att IÖ gör ett test och skriver en recension som sen publiceras i MoLt, ja det innebär väl inte automatiskt att LTS skulle ha copyright/äganderätt på allt arbete (inklusive avancerad teknisk konsultation) som testet inneburit? Johan Lindroos står ju förövrigt inte ens nämnd i recensionen, på vilket sätt var han involverade i den tekniska konsultationen som Bryston erhöll från IÖ? På vilket sätt var LTS ö h t involverat, utöver då att IÖ råkar vara vice ordförande i LTS?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-19 13:50

Suck! :(
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 13:57

rhenrics skrev:Jag uppfattade "All of a sudden, a while ago, I was contacted by an owner of a large Bryston amplifier, who had heard that I wanted to do a comprehensive test of one of the bigger Bryston amps. ”–You may borrow my amp to do the test!”, he said. So that´s just what I did! "

Det där stämmer inte för fem öre med verkligheten: Jag fick frågan från Ingvar Öhman om han fick testa slutsteget, och det fick han.

Föga anade jag då att jag dels skulle låna ut slutsteget i nästan ett år, och än mindre förväntade jag mig den urkassa behandlingen av Bryston själva, och dess generalagent.

Båda dessa bolag, Bryston i Canada som är tillverkare och TAA IMPORT A/S i Norge som är generalagent, är synnerligen tveksamma när dom föredrar att lura konsumenten till förmån för en krona eller två. Men det är igentligen en separat händelse som involverar en SP2 och ett 875HT slutsteg, där kvittot ALDRIG existerade vilket omintetgjorde garantin (se nedan), och samtidigt vägrades jag att lämna tillbaka dessa två produkter enligt den överrenskommelse som träffats mellan mig och generalagenten TAA IMPORT A/S - och då skall man veta att jag inte ens begärde öppet köp, utan det fick jag "på köpet". Det råkade infalla samtidigt som LTS testade slutsteget dock...

Ett par ord om den "utmärkta garantin på 20 år": Den är inte lika bra längre eftersom det krävs ett originalkvitto på papper, och att produkten registrerats hos tillverkaren och att ägarbytet tillåts (har att göra med import över landsgränser, t.ex från Norge till Sverige, eller för den delen Asien till Sverige, och även inom EU för övrigt - ingen sidoimport tillåts för fem öre med den nya garantin som numera gäller). Till på köpet så måste man bekosta transport själv, vilket ligger i 4000 sek klassen, och kom ihåg att försäkra den. Vilket också gör att man måste hantera moms/importtull korrekt så man slipper det varje gång den går utanför gränsen till EU. I det stora hela: Sålänge som det inte finns en vettig distrubutionskanal i Sverige OCH inom EU så är garantin inte ens värt pappret den är skriven på.

I övrigt har jag inte orkat läsa allt som skrevs i artikeln, men en sak är säker: Jag vart tillfrågad om LTS fick testa slutsteget - och det utan inblandning av tillverkare eller distrubutör (som antagligen hade nekat).

Att jag sedan är extremt besviken på hur Bryston hanterade problemet med SP2an och 875 slutsteget, är en sak. Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:13

Jag tror det där klargjorde saken.

Rhenics får helt enkelt fantisera vidare.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 15:24

Kaffekoppen skrev:Jag tror det där klargjorde saken.

Läs om, läs rätt om du inte förstod min huvudpoäng:

=> På vilket sätt var LTS inblandat i den tekniska rådgivningen Bryston erhöll från IÖ? Hade han velat ta betalt för den så är det väl hans ensak och inget som LTS skall ha någon som helst synpunkt om.

=> Med vilken rätt anser du att det var LTS som stod för rådgivningen, och inte IÖ som privatperson?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-09-19 15:42

Men herregud! Vad spelar det för roll?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-19 15:43

only on faktiskt.se :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:49

:)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-09-19 15:49

Det verkar som om någon tycker att det är som Trond Sefastsson skandalen på TV4, någon som blandar ihop sina roller. Men i det här fallet har ingen tagit emot några pengar, bara betalat!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 15:53

rqu skrev:Det verkar som om någon tycker att det är som Trond Sefastsson skandalen på TV4, någon som blandar ihop sina roller. Men i det här fallet har ingen tagit emot några pengar, bara betalat!

Nä bara en ordförande som å sin förenings vägnar försöker sno åt sig helt oförtjänt cred.. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 16:00

Det räcker inte med att personen som lånade ut utrustningen gjorde det till föreningen?

Det räcker inte med att Ingvar i den här tråden tillsammans med mig lovat att på ena eller andra sättet ge Bamsefar medlemsskap i föreningen, som han tackat ja till - just som tack för att vi fick låna utrustningen?

Då finns det nog inget man kan säga till dig som kan övertyga dig, eftersom du inte ens litar på det Ingvar säger....

Var det någon som sa *suck* ? :D

Nej du rhenics, du får nog behålla dina konspirationsteorier. Jag tänker då inte, och har absolut inget behov av, att försöka ändra din verklighetsuppfattning :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 16:03

Kaffekoppen skrev:Det räcker inte med att personen som lånade ut utrustningen gjorde det till föreningen?

Det räcker inte med att Ingvar i den här tråden tillsammans med mig lovat att på ena eller andra sättet ge Bamsefar medlemsskap i föreningen, som han tackat ja till - just som tack för att vi fick låna utrustningen?

Då finns det nog inget man kan säga till dig som kan övertyga dig, eftersom du inte ens litar på det Ingvar säger....

Var det någon som sa *suck* ? :D

Nej du rhenics, du får nog behålla dina konspirationsteorier. Jag tänker då inte, och har absolut inget behov av, att försöka ändra din verklighetsuppfattning :)

whatever kaffeknoppen, skulle inte vilja se världen genom dina ögon ändå. ... är ju bara förnamnet... 8)

Magnus är förnamnet
/Martin

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-19 16:10

Bamsefar skrev:
Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.

Menar du på fullt allvar att Bryston tillverkar dåliga produkter??
Att du känner dig illa behandlad gör ju inte med automatik att produkterna är dåliga.

I fallet med generalagenten är det ju bara att beklaga att en sådan stolle har hand om det hela, och att du råkat ut för detta. Trist.

Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 16:15

Harryup skrev:Misstänkte inte heller att styrelsen hade någon annan åsikt.
Nej, det trodde jag inte heller. Det var bara ett förtydligande.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 16:19

[quote="rhenrics"]

Politik. Men ärligt talat är det inte bättre att låta bli att flamea? Du visste ju innan vilken typ av reaktioner du skulle få på dina misstankar.
/Martin

Politik? Flame:a? har du korsdrag i hela skallen?
Senast redigerad av rhenrics 2007-09-19 16:34, redigerad totalt 2 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-19 16:20

rhenrics skrev:whatever kaffeknoppen, skulle inte vilja se världen genom dina ögon ändå. Kommunism är ju bara förnamnet... 8)

Lite synd rhenrics att du blandar in kommunismen, det förtar den eventuella riktigheten i dina synpunkter, du tillåter dina medkombatanter att slå på detta i stället för sakfrågan.

Det kan ligga ngt i det du säger, åtminstone i det att med vilket annat namn än IÖ's så hade Bryston knappast brytt sig att reagera. Hans cred verkar vara stor over there.
Huruvida hela cudos skall tillskrivas IÖ ensam eller LTS beror på en sak: Vad var sagt och av vem innan testet. 2 alternativ:
IÖ gör testet själv men ber att få använda sig av LTS's resurser
LTS (IÖ, KK, JL, Morello, PJ) kommer överens att genomföra ett test som ett LTS-test.
För det senare alternativet talar att testet publiceras i Molt.
Att BF erbjuds medlemskap som tack skulle kunna tolkas enligt vad KK säger.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-19 16:22

berma skrev:
Jo, men lite betalt måste väl LTS få efter allt jobb med att översätta artikeln, så att Bryston kan använda den i sin marknadsföring

Väldigt vilken positiv attityd till korruption som seglar upp här. Osmakligt och oseriöst är vad det är.
Vad är det du försöker åstadkomma?

Mvh

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-09-19 16:24

rhenrics skrev:

=> På vilket sätt var LTS inblandat i den tekniska rådgivningen Bryston erhöll från IÖ? Hade han velat ta betalt för den så är det väl hans ensak och inget som LTS skall ha någon som helst synpunkt om.

=> Med vilken rätt anser du att det var LTS som stod för rådgivningen, och inte IÖ som privatperson?

Det finns ju mängder med nyanser i gråskalan också, inte bara svart eller vitt...

Anser du att det är konstigt att diverse företag tar åt sig äran för nya uppfinningar fast det i själva verket är privatperson/er som är anställda av företaget som kommer med lösningarna?
Eller gäller denna konstiga regel bara föreningar?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-19 16:30

Vad jag vet så har det åratal i bl a MOLt talats om att göra ett test av Brystonslutsteg. Nu är det genomfört till stor glädje och information för många av oss.

Testet av 14SSt är sannerligen inget som bara gjorts utan det har ju länge varit planerat att testa just Bryston.

Bra jobbat LTS, IÖ, Morello&Co

Mvh

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 16:31

woland skrev:
Bamsefar skrev:Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.

Menar du på fullt allvar att Bryston tillverkar dåliga produkter??

Ja. Utan tvekan. Deras egon är för stora helt enkelt.

Ta deras SP2 som exempel: Den har jag fått veta senare, efter det att jag (efter 25000 i advokatkostnader) fått tillbaka mina pengar, har allvarliga problem med mjukvaran som gör att den tappar kontakten, ploppar och har sig vid varje låt / sidbyte på film osv. Samma dåliga stil som Classé SSP-25 för 10 år sedan.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 16:31

dimitri skrev:
rhenrics skrev:whatever kaffeknoppen, skulle inte vilja se världen genom dina ögon ändå. Kommunism är ju bara förnamnet... 8)

Lite synd rhenrics att du blandar in kommunismen, det förtar den eventuella riktigheten i dina synpunkter, du tillåter dina medkombatanter att slå på detta i stället för sakfrågan.

Det kan ligga ngt i det du säger, åtminstone i det att med vilket annat namn än IÖ's så hade Bryston knappast brytt sig att reagera. Hans cred verkar vara stor over there.
Huruvida hela cudos skall tillskrivas IÖ ensam eller LTS beror på en sak: Vad var sagt och av vem innan testet. 2 alternativ:
IÖ gör testet själv men ber att få använda sig av LTS's resurser
LTS (IÖ, KK, JL, Morello, PJ) kommer överens att genomföra ett test som ett LTS-test.
För det senare alternativet talar att testet publiceras i Molt.
Att BF erbjuds medlemskap som tack skulle kunna tolkas enligt vad KK säger.

Jag menar att oavsett vem som "äger" rätten till testresultaten, så ingår i detta inte den tekniska konsultation som Bryston sedermera erhöll från IÖ. Att IÖ valde att lyfta luren, ringa upp Bryston och föreslå tekniska ändringar i deras konstruktion som sedan fick Bryston att efter dessa förslag också genomföra motsvarande ändringar, är enligt min mening helt frikopplat de eventuella åtaganden IÖ hade för att genomföra ett test för LTS räkning, i LTS regi.

Kaffeknoppen väljar att slira runt sakfrågan, och istället försöka misskreditera mig indirekt som om jag skulle vara paranoid och konspiratorisk.

Att moderatorn då går in och censurerar ett enstaka ord är för mig helt obegripligt, då det enbart tjäande som beskrivning på det beteende kaffeknoppen uppvisar snarare än att vara något politiskt inlägg i debatten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-19 16:43

rhenrics: Enklast är väl om du ringer upp Ingvar, Johan, samt Bryston. Då kan du ju reda ut alla de här enormt viktiga frågorna.

Eller - om du inte egentligen är så intresserad av att få svar - så kan du ju fortsätta att svamla här på faktiskt.se. :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-19 16:44

Politik? Flame:a? har du korsdrag i hela skallen?

Det kan hända.

Men vad spelar det för roll? Tycker du att dina frågor kräver ett svar? Vad händer om ingen svarar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 16:58

rhenrics skrev:Kaffeknoppen väljar att slira runt sakfrågan, och istället försöka misskreditera mig indirekt som om jag skulle vara paranoid och konspiratorisk.

Jag har enbart klartgjort fakta.

Sakargumenten för dig tog uppenbarliggen slut varvid misskreditering av såväl mig som föreningen tog vid. Ett typexempel, som åtminstone inte det minsta berör mig, är att du försöker få mig att reagera på ditt namnbyte av mig. Det understryker bara att du inte längre kan sakargumentera.

Det är väl ställt utan något som helst tvivel att Ingvar var drivande i den här frågan, men det förändrar inget i sak. Likväl som andra produkter som testas är det någon som "tar pucken". I det här fallet var det Ingvar. Det upptäcktes relativt enkelt (!) vad som designmässigt var fel, och eftersom åtgärden för att mångfallt förbättra dess prestanda låg inom rimmligheternas gräns valdes det att undersöka om Bryston var intresserat av detta. Ingvar åtog sig detta. No big deal. Han är ju duktig.

Det är snarare så att du har väldigt svårt att erkänna att du har fel.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 18:03

Kaffekoppen skrev:
rhenrics skrev:Kaffeknoppen väljar att slira runt sakfrågan, och istället försöka misskreditera mig indirekt som om jag skulle vara paranoid och konspiratorisk.

Jag har enbart klartgjort fakta.

Sakargumenten för dig tog uppenbarliggen slut varvid misskreditering av såväl mig som föreningen tog vid. Ett typexempel, som åtminstone inte det minsta berör mig, är att du försöker få mig att reagera på ditt namnbyte av mig. Det understryker bara att du inte längre kan sakargumentera.

Det är väl ställt utan något som helst tvivel att Ingvar var drivande i den här frågan, men det förändrar inget i sak. Likväl som andra produkter som testas är det någon som "tar pucken". I det här fallet var det Ingvar. Det upptäcktes relativt enkelt (!) vad som designmässigt var fel, och eftersom åtgärden för att mångfallt förbättra dess prestanda låg inom rimmligheternas gräns valdes det att undersöka om Bryston var intresserat av detta. Ingvar åtog sig detta. No big deal. Han är ju duktig.

Det är snarare så att du har väldigt svårt att erkänna att du har fel.

Jaha, jag trodde ditt namnbyte av mig, till Rhenics, var med flit. Visste inte att du var ordblind.

Vad övrigt gäller i ärendet har jag redan klargjort min syn på saken. Jag har ju såklart ingen aning om vad som skett mer än vad som framgått av artikeln och vad IÖ själv berättat. Men om det är så att du mfl var inblandade i att analysera och föreslå den enkla lösningen på problemet, och bara överlät till IÖ att pröjsa telefonräkningen för att agera språkrör, ja dåså, då har jag inga fler frågor. 8)

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-19 18:09

rhenris skrev:
Jag menar att oavsett vem som "äger" rätten till testresultaten, så ingår i detta inte den tekniska konsultation som Bryston sedermera erhöll från IÖ.

Det var ju ingen konsultation, det var ju förslag på ändringar från IÖ:s sida. För det var väl inte så att Bryston först frågade IÖ??

Hur som helst detta har ju ingen som helst betydelse...fullkomligt ointressant. Vad är du ute efter egentligen?

Mvh

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2007-09-19 18:15

Var nu inte för elaka mot rhenics. Det är ju öppenbart att han aldrig varit i föreningslivet och därmed inte förstår hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-19 18:56

Kaffekoppen skrev:Testen genomfördes i LTS regi, publicerades i LTS tidskrift och de medverkande var Johan Lindroos (Tekniska sektionens ordförande), Ingvar öhman (testledare och teknisk analys) och Morello (mätningar och teknisk analys). Det kan ha varit några fler inblandade, och då i lyssningsövningarna.

...

Samt senare:

RHenrics skrev:Johan Lindroos står ju förövrigt inte ens nämnd i recensionen, på vilket sätt var han involverade i den tekniska konsultationen som Bryston erhöll från IÖ? På vilket sätt var LTS ö h t involverat, utöver då att IÖ råkar vara vice ordförande i LTS?

Hej RHenrics!

Jag deltog ej
Det är helt riktigt att jag inte deltagit i testen av Brsyton. Jag vill minnas att jag inte hade möjlighet att delta när lyssningstesterna gick av stapeln. Magnus Kaffekopp har helt enkelt inte koll på allt, och det kan jag ju inte kräva av honom, eftersom han heller inte var med vid testerna genomförande (vad jag vet!). En felskrivning/missuppfattning av Magnus-Kaffekopp alltså. De som var med vid testtillfället är säkerligen dem som står omnämnda i artikeln. Allt löst pladder här ser jag mest som... ja pladder helt enkelt.

Spelar det någon roll?
Jag förmodar att det för dig egentligen inte spelar någon roll om jag deltog i testet eller inte. Eller gör det det? Jag ser själv inte riktigt att det skulle spela någon som helst roll att jag inte var med. Det bästa vore ju om jag helt slapp testa apparater, då kan ju någon annan skriva om dem, så bara bestämmer jag vem som ska lyssna och skriva, i egenskap av el chefo för LTS tekniksektion. Mycket praktiskt!

Svar på din sista mening Rhenrics:
LTS har under många år varit intresserade av att genomföra lyssningstest av Brystonförstärkare, men det har helt enkelt inte blivit av förrän nu.

Hälsningar

Johan L

P.S.
Nu efteråt var det lite tråkigt att jag inte var med vid testerna, eftsrom Brystonsteget verkar vara ett synnerligen bra slutsteg. Det är ju alltid trevligt att i praktiken få en viss uppfattning om en apparat. Genom att läsa testen tycker jag mig själv ha fått en såpass god bild av hur den beter sig, att jag skulle kunna tänka mig att köpa en om jag en dag tycker mig har råd. Det var en väldigt välskriven artikel, Ingvar!
D.S.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-19 19:13

rhenrics skrev:

Eh-öh. (jag har inte läst på forumet på ett par dagar!)

Detta verkar tydligen vara något viktigt för dig rhenrics, eftersom du skriver ("gapar") med så stora bokstäver.

Jag tar friheten att ge dig ett svar utifrån min uppfattning som chef för Tekniksektionen:

Denna gång var ansvaret delegerat till Ingvar Öhman, eftersom han påbörjat testandet. Konstigare är så var det ej. Jag har fullt förtroende för att Ingvar Öhman har tillräckliga kunskaper för att genomföra en dylik test i yppersta kvalitet. Resultatet av testen tycker jag talar för sig självt väldigt bra.

Varför är dessa frågor ovan viktiga för dig, om jag får fråga?

P.S. Var medveten om att Magnus-Kaffekopp har en personlig stil att (jag tror) att han inte vill vara ovän med någon, då känner han sig lite ledsen till mods. Han är "fredsmäklartypen", och såna kan ju vara bra att ha omkring sig. Det är därför (tror jag) som det kan verka som att han frågar, ja och "si å så", på "vilket sätt om varför", etc. Ha det i åtanke bara så blir det nog finemang framöver mellan er två! D.S.

Användarvisningsbild
Challe

Inläggav Challe » 2007-09-19 19:35

Jag vill tacka LTS för att ni offentligjorde artikeln (på utrikiska). Det var en bra och saklig recention, kul att läsa.
Några kommer säkert säga att ni bara försöker göra reklam för MoLT :?
Jag tycker det var bra att hela historien kommer fram.

Jat tror att själva lyssningstesten går många förbi over there, som inte hört talas om F/E, (den verkar flera ha svårt för även efter att ha fått den förklarad) men Brystons gubbar fick den väl förklarad för sig?
Blood, urin stool? Doc. here just take my underware.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-09-19 19:40

Tekniker brukar förstå direkt vad F/E-lyssning med konstlast går ut på.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-20 08:51

Hej Johan,

frågan är inte speciellt viktig för mig, men jag har en tendens att "brusa" upp en aning när jag upplever folk som nonchalanta, och när de påstår att jag fantiserar och konspirerar...

Min utgångspunkt var enbart följande:

Eftersom det framgick av artikeln att IÖ hjälpt Bryston med att förbättra sin produkt tyckte jag det var småaktigt av dem att inte skänka ett steg gratis till honom. Jag vet att det inte var fråga om något regelrätt konsultuppdrag. Eller att IÖ räknat med att få betalt. Men som en snygg gest...

I samband med detta förklarar Kaffekoppen att LTS aldrig skulle ta betalt för en recension eller förslag på förbättringar. Här hajade jag till. Efter att ha läst på detta forum i åtskilliga år har jag fått förklarat för mig att IÖ inte nödvändigtvis är synonymt med LTS. D v s att allt IÖ företar sig inte sker under LTS flagg. Men som jag uppfattade Kaffekoppens uttalande så var rådgivningen en gemensam ansträngning från LTS och inte från IÖ enbart. Vilket enligt mig alltså motsade det som framgått av artikeln och av vad IÖ själv sagt om saken (här i tråden om jag inte missminner mig). Detta var pudelns kärna Johan, inte huruvida du var med och testade produkten, eller om LTS som helhet initierade det hela.

Anledningen till de stora bokstäverna och irritationen i allmänhet har alltså sin upprinnelse i detta. Då blir det inte bättre av att Kaffekoppen kör på med sin buffliga arroganta stil och förklarar hur jag fantiserar ihop saker och vägrar erkänna att jag har fel, eller att en bias-moderator kommer in och påstår att jag flamear. Jag har utgått ifrån vad som stått i artikeln (översättningen). Om det som står där är felaktigt (t ex enligt Bamsefar), ok då är det fel. Kaffekoppen verkar ju inte heller ha benkoll på allt om man får tro dig.

Men utgångspunkten var alltså enbart de ovan understrykna och inget annat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 10:46

Tja, jag har inget emot om Bryston ger Ingvar en miljon.

Men nu var det ju så att du inte kunde acceptera det varken jag, Ingvar eller Bamsefar framlagt. Du anser kanske att Lindroos har fel också.

En sak har han fel i. Jag vill inte vara vän med alla. De som utgår från att jag försöker roffa åt föreningen ära på någon annan bekostnad (till råga på allt en av mina bättre vänner), och överhuvudtaget inte ger sig utan fortsätter med elakheter istället för sakargument (som inlägget ovan) har jag väldigt svårt att tro att jag vill vara vän med. Där har Johan fel.

Johan har rätt i att jag inte i detalj leder verksamheten. Det är ju sällan så i en förening, eller i ett företag. Det var väl klumpigt av mig att utgå från att Johan medverkade vid testet, men jag kan garantera att han hade full koll på att det genomfördes.

Om du tycker rhenrics att jag varit bufflig så kan det nog bero på att det beteendet du anklagar mig för avskyr jag. Och nu påstår du att jag och föreningen skulle göra så mot - inte bara en annan styrelsemedlem - utan också en av mina vänner. Dessutom lägger du in "som vanligt" och lite ironiska och insinuerande smiles. Det sväljer jag inte. Kan du förstå det? Det är befängt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-20 11:01

Snabb kommentar: Rhenrics bild av det hela är korrekt, i princip i varje fall.

Men - det är inte min uppfattning att Bryston är småaktiga, och jag har absolut inga ersättningsanspråk på dem. Är glad att jag fick köpa en förstärkare av dem. :P

Att jag fick betala en massa pengar för frakt och moms och tull var inte så konstigt med tanke på att Bryston nog trodde att det fanns finansiering för sådant. Kan nämna att det pris jag fick köpa förstärkaren av dem för, gör att det jag totalt betalde ändå blev lägre än normalpriset i Sverige.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-20 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-20 11:08

Men varför göra så stor grej av det, rhenrics? Det är det jag menar med att du flamear. Det skapar onödiga kontroverser att spekulera om sådant som du säkert känner på dig att både förreningen och IÖ är starkt emot.

"..det är väl inget fel i det om det är så osv."

Det känns lite som flameing faktiskt, särskillt när det inte verkar så viktigt egentligen för dig hur det ligger till men du vet att det spelar roll för LTS/IÖ och det är därför det blir flameing.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-20 11:46

Tack Ingvar, då vet iaf jag att jag inte helt var ute o cyklade. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-20 13:43

Vill bara för protokollet klargöra att det inte betyder att någon annan har fel (även om jag blev lite förvånad över att ha degraderats av Kaffekoppen från att vara chef för tekniksektionen, som jag blev vald till under senaste årsmötet :wink: ).

Kan även förtydliga en sak till - jag har inte läst alla inlägg i den här tråden i datalj, utan bara senaste sidan i den, och skummat någon sida bakåt ytterligare.

Jag blev uppringd av Kaffekoppen nyss, och han uppfattade tydligen att jag givit mig på LTS med mitt inlägg, och det var verkligen inte meningen. :?

Som sagt - att jag uppfattar at Rherics har en bra bild av hur ett test för LTS kan gå till betyder inte att någon annan har fel.

Som Rhenrics antyder är det dock alldeles riktigt att LTS i princip är sina medlemmar sett ur ena riktningen, och de aktivas insatser sett ur den andra. Själva LTS har ju näppeligen något kollektivt medvetande. :wink:

Jag testar ju väldigt många flera apparater än de som skriv om i MoLt och innan något beslut om att det skall bli en artikel i MoLt av det, är för det mesta inte ens styrelsen informerad om vilka tester som pågår.

De allra flesta tester för MoLt görs dessutom inte av mig utan av Johan Lindroos, som också ingår i tekniska sektionen och är ansvarig för testverksamheten.

En sak som jag inte riktigt förstått ännu är att LTS tydligen beskyllts för att "ta äran för testen", och det vet jag inte riktigt vad de betyder? När jag eller någon annan gör en test som blir en artikel i MoLt är det ju liksom en MoLt-test, och det är väl rimligt att det betraktas som en sådan? Som sagt - LTS är ju de individer som gör något, och väljer att offentliggöra det via LTS. Några kollektiva gemensamma saker förekommer knappt även om det förstås är vanligt att den som gör ett test tar hjälp av många öron för F/E-lyssingen.

Det är den som tar ett initiativ och gör något som bestämmer vad det skall berättas om, inklusive hur t ex ett test skall gå till och vad som skall skrivas i artikeln som blir resultatet. Det har det alltid varit och så kommer det (förhoppningsvis) alltid att se ut. Vill man veta vem som står för något som är tryckt i MoLt så bör man titta efter vem som är artikelförfattaren, för det är den personen som bestämt vad det skall stå i artikeln*.

Men jag skall läsa tråden noggrannare så kanske jag förstår bättre vad bråket handlar om sedan.

Vh, iö

- - - - -

*Sagt med två reservationer:

1. Ansvarige utgivaren har veto, eftersom det är denna som är juridiskt ansvarig och får krypa i fängelse om det skulle blir väldigt fel.

2. Teknikredaktören, som har ett generellt ansvar mot medlemmarna att se till så att det som står i MoLt är objektivt sett korrekt, har också veto, och kan lägga in kommentarer för att markera om något är en subjektiv uppfattning från artikelförfattaren när det kan vara oklart av formuleringarna, eller föreslå ändringar. I senare fallet är det artikelförfattaren som har veto dock. Ingenting skall någonsin komma i tryck som inte stämmer överens med något som artikelförfattaren vill skriva.

Ansvarige utgivaren är Pekka Johansson, och teknikredaktören är undertecknad.

Våra bidrag till artiklar som vi inte står som författare till sträcker sig från minimalt till obetydligt i en normal artikel, det vill säga det är artikelförfattaren som till 100% formulerar artikeln, det vill säga när det gäller apparattester för det mesta Johan Lindroos, vår test-ansvarige.

I detta specifika fall var det dock jag som initierade och genomförde testen, och Gustaf Orest som gjorde mätningar och skrev mätrapport.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-20 13:56

jag tror lts skulle tjäna mycket på att inte alls svara öppet på alla frågeställningar som kommer upp på olika forum..

ni framställer er själva som oense och bråkiga inom gruppen.. sånt här ska enbart hanteras internt för att framställas som opartiska och seriösa...bråka sisemellan ger absolut ingenting förutom dålig publicitet..

speciellt kaffekoppen ska vara försiktig och läsa igenom det han skriver här...

den enda som jag hittils inte märkt några konstigheter med är pekka som alltid sköter allt snyggt (vad jag vet iaf)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-09-20 14:17

Haakan_W skrev:den enda som jag hittils inte märkt några konstigheter med är pekka som alltid sköter allt snyggt (vad jag vet iaf)

Jag tycker minsann att Morello håller sig till den "diplomatiska tysta" skaran också när det gäller LTS

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-20 14:31

Lazyworm skrev:
Haakan_W skrev:den enda som jag hittils inte märkt några konstigheter med är pekka som alltid sköter allt snyggt (vad jag vet iaf)

Jag tycker minsann att Morello håller sig till den "diplomatiska tysta" skaran också när det gäller LTS

jo fasen det gör han absolut :) glömde bort han bara :D

sorry gurra

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-20 15:37

Håller med Haakan.

Tycker nog att det är lämpligt att den som är ansvarig för ett verksamhetsområde svarar.

Det betyder:
Pekka i spörsmål som har med tidningen att göra,
Undertecknad i spörsmål om tekniksektionens verksamhet,
Rick Conradsson i spörsmål som har med mötessektionen sth att göra.

Och förstås specifika artikelförfattare om det rör sig om en specifik artikel.

Det samma gäller förstås verksamheten i Göteborgssektionen, som de svarar för själv.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-20 16:58

Almen skrev:
Kaffekoppen skrev:

Det är faktiskt en ändring de gjort alldeles själva! 8O

Upptäckte det just och har talat med Bryston om det. I den version jag skickde de hade jag på engelska kallat det för B/A-listening, och det framgår även av det jag skriver att B betyder before, och A betyder after.

(Alltså inte att jämföra två olika apparater med varandra, som ju AB-test betyder.)

Talade alldeles nyss med Chris Russel, om det hela, och det kommer att ändras antingen tillbaka, eller möjligen till "bypass-test", som är en vanlig engelsk term för F/E-lyssning.

Hoppas det rättas till i morgon.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-09-20 17:09

IngOehman skrev:
Almen skrev:förutom att det i större delen av artikeln står "A/B" i stället för "F/E".

Det är faktiskt en ändring de gjort alldeles själva! 8O
Åh, den klassikern. "Det här måste vara fel, så det ändrar vi utan att fråga artikelförfattaren." :roll:

Nåja, bra att det blir snabbt rättat.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-20 19:01

IngOehman skrev:Jag blev uppringd av Kaffekoppen nyss, och han uppfattade tydligen att jag givit mig på LTS med mitt inlägg, och det var verkligen inte meningen. :?
Nja, med din sunkiga mottagning vill jag nog påstå att du knappt hörde mig. Det viktigaste var att Du inte uppfattat att föreningen - eller jag - på något vis utnyttjat dig. Eftersom du var helt förundrad och ansåg det befängt är jag nöjd. Alla som engagerar sig skall känna sig uppskattade för det arbetet de gör, oavsett roll.

Återgå till Generellt om hifi