Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Eh, vad finns det för argument _mot_ begagnathandel...!?
meanmachine skrev:phloam skrev:Eh, vad finns det för argument _mot_ begagnathandel...!?
Tja. det verar ju möta motstånd. Speciellt mot vissa handlare av beghifi. Varför vet jag ej.
phloam skrev:Jag har snarare svårt att hitta argument för att överhuvudtaget köpa nytt
Sanny_X skrev:Att folk säljer sina saker när de tröttnat/uppgraderat är väl helt ok.
Just i fallet repsam delar jag koppens värdering.
Svante skrev:Jag svarade nej (på frågan ovanför alternativen)
Jag gillar inte beghandel, jag tycker det bara är jobbigt. Jag köper nytt och har prylarna tills de går sönder.
Däremot har jag inget emot att andra byter grejor med varandra.
meanmachine skrev:phloam skrev:Eh, vad finns det för argument _mot_ begagnathandel...!?
Tja. det verar ju möta motstånd. Speciellt mot vissa handlare av beghifi. Varför vet jag ej.
Ja, den annonsen är ju iallafall saklig av honom utan fabricerade uppskattade "prisuppgifter".Grismannen skrev:Köp gärna mitt beggat. Men jag vill inte köpa detsamma. Sålde förresten mina pip till Repsam, seriös köpare som rekas av mig.
Mvh// Matte.
JTarnstrom skrev:Enligt ett nytt lagförslag från enmansutredaren Tone Döfv, hovrättslagman, ska handel med begagnade hifiprodukter stoppas. Det kontroversiella lagförslaget, kallat Lex MeanMachine, inriktar sig på att kriminalisera köparna.
– Det behövs ytterligare instrument bekämpa begagnathandeln med hifi-produkter, säger Tone Döfv. Säljarna är en utsatt grupp som befinner sig i en beroendeställning och det vore fel att kriminalisera dem. Köparna är de som håller begagnathandeln under armarna, ofta en grupp med priviligierade och köpstarka män som faktiskt har råd att köpa nya produkter.
Det nya lagförslaget väntas träda i kraft från och med årsskiftet.
TT
Kaffekoppen skrev:Ja, den annonsen är ju iallafall saklig av honom utan fabricerade uppskattade "prisuppgifter".Grismannen skrev:Köp gärna mitt beggat. Men jag vill inte köpa detsamma. Sålde förresten mina pip till Repsam, seriös köpare som rekas av mig.
Mvh// Matte.
Hade du inte fått bättre betalt på annat sätt?
Kaffekoppen skrev:
Du är sent ute, även om jag föredrog att inte länkaKaffekoppen skrev:Ja, den annonsen är ju iallafall saklig av honom utan fabricerade uppskattade "prisuppgifter".Grismannen skrev:Köp gärna mitt beggat. Men jag vill inte köpa detsamma. Sålde förresten mina pip till Repsam, seriös köpare som rekas av mig.
Mvh// Matte.
Hade du inte fått bättre betalt på annat sätt?
Grismannen skrev:Appropå det jag skrev tidigare att jag inte är så sugen på att köpa beggat så har jag ju köpt min cd spelare som ett demoex från ljudkompaniet i Uppsala. Då är den ju begagnad.![]()
Mvh// Matte.
Harryup skrev:Grismannen skrev:Appropå det jag skrev tidigare att jag inte är så sugen på att köpa beggat så har jag ju köpt min cd spelare som ett demoex från ljudkompaniet i Uppsala. Då är den ju begagnad.![]()
Mvh// Matte.
Per definition så är dom använda och inte begagnade. Begagnad förutsätter att det finns en tidigare köpare som fått garanti ifrån leverantören. Beg är normalt sätt som mest 3 månaders garanti på.
mvh/Harry
meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar.
meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar.
lasselite skrev:meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar.
Det beror väl på hur viktigt det är med nya funktioner. Gäller det högtalare, så är det väl bara tryggheten som man kan sakna när man köper begagnat.
Frågan i sig är så märkligt upplagd, att jag inte känner för att svara på den.
Haakan_W skrev:meanmachine skrev:Men en intressant sak tycker jag är. Om jag tittar på nytt med budget 5000:- och hittar en sony. Tittar jag på begmarknaden hittar jag en 3år gammal toppmodell som ny kostade 12000:- för samma pengar. Hmmm. Vilken är vetigaste köpet. Konsumentmodell ny för 5papp eller toppmodell 3år gammal för samma pengar.
biorecievrar är väl det enda man ska undvika köpa om det är några år gammalt.....annars är jag också ett fan av begagnat! värsta jag vet är att förlora pengar på nånting....det gör man inte på beggade stereoprylar
pingvinen skrev:Det är upp till köparen att avgöra vad som är rätt pris. Det är ju ganska snabbt och enkelt att söka på produktnamn och hitta andra annonser och jämföra, men slutligen måsta man ha en egen uppfattning om vad detr är värt. Priserna i annonserna är ju inte nödvändigtvis det som produkterna slutligen säljs för. Vanligen finns det prutmån på begagnat. Att köpa något för 48 lakan och försöka sälja för 55 - som i antagandet ovan - verkar för mig vara en affär med stor kapitalinsats, liten marginal och mycket stor risk. Skulle det nu var så, ser jag inte problemet med det.
Business economics på 10 sekunder: köp billigt, sälj dyrt.
rhenrics skrev:meanmachine skrev:Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?
Plinius och Pioneer anno -99 ca 27' resp 12'.
meanmachine skrev:rhenrics skrev:meanmachine skrev:Vad kostade Plinius respektive Pioneer ny?
Plinius och Pioneer anno -99 ca 27' resp 12'.
Tack!
27papp och nu 15papp. Det är väl en god deal. Även om du kan hitta billigare.
meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?
Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.
Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Om du bedriver en affärsverksamhet tror du seriöst att det går att hålla samma pris som blocket eller maggan?
Det kostar i princip 75% över normalbeggar för att säkra skatter arbetskostnad samt marignal. Det är ändå som regel halva nypriset.
Gnäller du över att Volvohandlaren eller saabhandlaren liggen prismässigt över blocket?
Jag tror det finns en enkel förklaring till bristen på begagnathandlare. De behövs inte.
Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
rhenrics skrev:meanmachine skrev:Du undviker ändå mig.
Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.
Jag f ö undviker ingenting, men jag ogillar verkligen att du lägger ord i munnen på mig och sedan kräver att jag ska argumentera för dem.
rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.
Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
meanmachine skrev:Kan någon tolka om texten om plinuis? Jag fattar inte vad som är problemet med en begad 8150?
Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
men frågan är om man verkligen vill att oppfinnarjocke ska rota runt i en sådan apparat inhandlad för relativt dyra pengar.
Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.JTarnstrom skrev:Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Kaffekoppen skrev:Den här tråden handlar väl inte om Repsam? Iallafall nämner jag dem inte.JTarnstrom skrev:Kaffekoppen skrev:rhenrics skrev:Man får väl sätta vilka priser man vill. Vad jag vänder mig emot är systematiken med vilken man med överdriven och i vissa fall rent bedräglig information försöker sälja produkter till priser som ligger långt över marknadsvärdet på motsvarande dito.Kaffekoppen skrev:Jag har verkligen inget emot seriösa handlare som ger korrekt produktinformation - eller ingen alls om de inte kan produkten, istället för fabricerade "nypris" eller omdömen.
I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Tärnström
rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk
Det jag skrev var att Repsam inte hade fabricerade priser i den annonsen vilket var bra.JTarnstrom skrev:Så det är inte Repsam du avser då? Du gjorde ju ett par inlägg i början av tråden med referenser till just Repsam (där du nämner just fabricerade nypriser). Rätta mig gärna om jag har fel.
Tärnström
Kaffekoppen skrev:
Så sammanfattningsvis: Du har fel!
JTarnstrom skrev:rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Även Akkelis försäljning av ormolja har fått hård kritik på detta forum. Nu verkar han tagit åt sig av detta och slutat marknadsföra dylikt junk
Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.
Tärnström
meanmachine skrev:JTarnstrom skrev:rhenrics skrev:I det avseendet är väl inte Repsam sämre än andra. Det finns ju gott om försäljare av nya produkter som inte klarar den saken. Det ursäktar förstås inte Repsams agerande men de blir lite oproportionerligt uthängda, kan jag tycka.
Tärnström
Spelar ingen roll. Som jag har skrivit tidigare i tråden kommer ju köparna snart att kriminaliseras ändå.
Tärnström
Que?
JTarnstrom skrev:
Tärnström
Repsam är ju ökänd för att ta in exemplevis defekta högtalare, trycka dit element av helt annat fabrikat, eller laga spruckna konkanter med ljudföbättrande tuggummi m fl makalösa åtgärder... och sedan sälja vidare med hänvisningar om att detta krossar allt under 30000 kr.
rhenrics skrev:Undrar om det var denna som köptes, "reparerades" och sen sattes ut på försäljning?
Repsam är ju ökänd för att ta in exemplevis defekta högtalare, trycka dit element av helt annat fabrikat, eller laga spruckna konkanter med ljudföbättrande tuggummi m fl makalösa åtgärder... och sedan sälja vidare med hänvisningar om att detta krossar allt under 30000 kr.![]()
Säger inte att det är så, men inte så kul att pröjsa 15000 pengar för den maskinen isåfall eller hur? Jag råkar dessutom veta att just detta ex såldes för 2500 kr och hämtades av en köpare i Malmö...
Lust skrev:Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?
En sund och uppmuntransvärd affärsidé i mina öron.
rhenrics skrev:Lust skrev:Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?
Inte så länge man upplyser om det.![]()
men återigen hävdar jag inte att så är fallet här. I vilket fall som helst är 15000 ett extremt överpris för denna apparat.
pingvinen skrev:rhenrics skrev:Lust skrev:Är det något fel med att köpa in något trasigt, reparera det och sedan sälja det vidare?
Inte så länge man upplyser om det.![]()
men återigen hävdar jag inte att så är fallet här. I vilket fall som helst är 15000 ett extremt överpris för denna apparat.
Spelar det någon roll att det är reparerat om det är gjort på rätt sätt med rätt delar?
Va, har du bytt kamrem och avgassytem på bilen?! Nä då vill jag inte köpa den!
rhenrics skrev:pingvinen skrev:
Va, har du bytt kamrem och avgassytem på bilen?! Nä då vill jag inte köpa den!
eh, ja det spelar roll. Det drar ned andrahandsvärdet, speciellt om det inte är en auktoriserad verkstad som utfört reparationen. Det finns dessutom knappast några slitdelar på en förstärkare så jämförelsen med en bil är ju helt uppåt väggarna
rhenrics skrev:Pingvinen, Lust, vad ni jiddrar![]()
exemplet, som ni invände emot, handlade om en förstärkare. Inte om bilar, kamremmar eller avgassystem. En kvalitetsförstärkare som är av årsmodell -99 går inte sönder inom loppet av 10 år pga slitage utan pga av ngt annat. Man kanske har råkat kortsluta utgångarna, eller att ngn komponent var dålig från början, någon lödning lossade, eller att man fukkat upp den på något annat sätt. Men återigen ert exempel med bilar funkar inte. Inse det! En förstärkare som inte har några inherenta tillverkningsdefekter ska hålla i 20 år minst om den är rätt konstruerad och om man inte klantar sig med skötseln.
En tv som fungerar felfritt kan hålla i 20 år, men om samma tv börjar krångla inom säg loppet av 5 år och den skickas på reparation, ja då brukar krånglet fortsätta, med upprepade reparationer som följd. Detta beroende på att när vissa delar i tv:n inte mår så bra, ja då mår andra delar inte heller så bra och slits fortare, det blir liksom en kedjereaktion på eländet.
Så ja, jag köper hellre en förstärkare som fungerat tip-top i tio år, än en fem år gammal dito som varit på reparation. Om det inte är så att den reparerats av tillverkaren själv och det går att få support därifrån i händelse av nya funktionshaverier. En förstärkare som är rätt konstruerad ska inte behöva repareras inom fem år, då är det något som är fel med just den apparaten, ett måndagsex, eller så är själva konstruktionen fel från början.
Lust skrev:rhenrics skrev:Pingvinen, Lust, vad ni jiddrar![]()
exemplet, som ni invände emot, handlade om en förstärkare. Inte om bilar, kamremmar eller avgassystem. En kvalitetsförstärkare som är av årsmodell -99 går inte sönder inom loppet av 10 år pga slitage utan pga av ngt annat. Man kanske har råkat kortsluta utgångarna, eller att ngn komponent var dålig från början, någon lödning lossade, eller att man fukkat upp den på något annat sätt. Men återigen ert exempel med bilar funkar inte. Inse det! En förstärkare som inte har några inherenta tillverkningsdefekter ska hålla i 20 år minst om den är rätt konstruerad och om man inte klantar sig med skötseln.
En tv som fungerar felfritt kan hålla i 20 år, men om samma tv börjar krångla inom säg loppet av 5 år och den skickas på reparation, ja då brukar krånglet fortsätta, med upprepade reparationer som följd. Detta beroende på att när vissa delar i tv:n inte mår så bra, ja då mår andra delar inte heller så bra och slits fortare, det blir liksom en kedjereaktion på eländet.
Så ja, jag köper hellre en förstärkare som fungerat tip-top i tio år, än en fem år gammal dito som varit på reparation. Om det inte är så att den reparerats av tillverkaren själv och det går att få support därifrån i händelse av nya funktionshaverier. En förstärkare som är rätt konstruerad ska inte behöva repareras inom fem år, då är det något som är fel med just den apparaten, ett måndagsex, eller så är själva konstruktionen fel från början.
Tyckte det var du som jiddrade om att ett kamremsbyte skulle sänka andrahandsvärdet på en bil och där tyckte jag att du hade något att inse.
Sedan får du ha vilken syn du vill om värdet på reparerade kontra oreparerade förstärkare som har 10 år på nacken. Vi lär inte dela den hur mycket vi än skulle diskutera det vidare.
yip_man skrev:Ni som köper en lite dyrare maskin i tex Malmö, när garantin gått ut tror ni då de skickar den till tillverkaren för reperation så är ni verkligen ute och cyklar. Detta gäller samtliga hi-fi handlare i Malmö (undantag hifiklubben). Nu är det iofs så att de oftast lämnar till en reperatör som jag misstänker vill vara anonym. Denna reperatör är antagligen bland de bästa i sverige. Tycker ni verkligen att detta är fel och hade ni gjort annorlunda om ni hade en kille som ni vet reder ut "allt" och som använder orginalkomponenter osv.
yip_man skrev:Jag handlar idag i mina lokala hi-fi butiker och tycker ni som spyr galla över en viss butik att iaf besöka dem för att kanske bilda er en bra uppfattning. Tex hade jag väldigt förutfattade meningar om tex Ljudprodukter i Malmö, vilket ändrades när jag väl besökt butiken.
Harryup skrev:Finns det LTS-medlemmar som är emot beg?
Då blir det ju problem att hitta i princip alla rekommenderade apparater.
Själv tycker jag beg är utmärkt, särskilt om man handlar proffsgrejor för där sjunker många gånger andrahandsvärdet som en sten.
mvh/Harry
yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Det finns ett till mycket bra exempel för att återigen gå tillbaka till bilar.
Visste ni att den ända som klarar av att renovera Rolce Royce mest komlicerade växellådor är en "uppfinnar jocke" ifrån Trelleborg?
Jag tycker inte man ska underskatta folks kompetens när det kommer till att reparera. Reperatören som flitigt anlitas i Malmö har löst många problem som varit "omöjliga" som tillverkaren inte lyckats fixa. Jag tror att ni som är från Malmö trakten vet vem jag pratar om och kan skriva under på att om det är någon man skulle lämna sina produkter till så är det till honom.
yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.
Morello skrev:rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Kanske för att han inte har tillgång till kretschema? Vissa tillverkare filar bort komponentbeteckningar delvis pga att de inte vill att icke-auktoriserade jönspellar ska kunna fingra på deras konstruktioner.
Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.
Morello skrev:rhenrics skrev:yip_man skrev:Jag vet att jag är ute på lite djupt vatten nu. Men varför vågar man inte betro en reperatör som inte gjort annat än reparerat och konstruerat elektronik i över 40år. Vad gör denna reperatör sämmre än den reperatör som sitter på tex Bladelius.
Seriösa tillverkare säljer servicemanualer till produkterna och håller definitvt inte på med trams som att fila bort beteckningen. Sådant pysslar bara folk med som använder "billiga komponenter" och inte vill att någon ska se det.
rhenrics skrev:Kanske ett förtydligande är på plats: jag har alls inget emot att folk reparerar trasiga apparater. De behöver inte vara auktoriserade, certifierade eller ens ha ett diplom på väggen, för att det ska vara ok
Vad jag hela tiden diskuterat är andrahandsvärdet och hur det påverkas, när man gör ingrepp i en apparat. Om någon varit inne och roddat i en apparat, för att reparera den, så har det påverkan på andrahandsvärdet. Hur mycket beror självklart på vem som varit inne och roddat.
Det är min fasta övertygelse att en annons enligt:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att min kusin reparerat den för något år sen."
inte på långt när är lika attraktiv som:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, bortsett från att den varit inne på reparation hos tillverkaren för något år sen."
för att inte tala om:
"Säljer min förstärkare XXXX för 15000 kr, nypris 30000 kr. Den är i nyskick, och har fungerat klanderfritt under de år jag haft den."
Jag vågar nästan påstå att flertalet som köper beghifi resonerar likadant. Alternativ 1 måste anses ha ett lägre marknadsvärde än alternativ 3 eller 2. Kalla det sunt förnuft, psykologisk effekt eller något annat, men så är det tror jag.
Återigen, att reparera hifiapparater är helt ok, fine and dandy, så länge man upplyser om apparatens fullständiga historik.
Kaffekoppen skrev:Rätt duktigt att klämma ut fem sidor om det här, men så är vi kanonbra på att hitta stickspår
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster