Vad tycker audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilket media ger bäst ljudåtergivning, tror eller anser du? (Frågan handlar om mediats potential, inte det praktiska resultatet på grund av brister hos apparater, eller dåliga mastringar.)

Vinyl ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud som är närmare masterbandet.
15
11%
CD ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud närmare masterbandet.
117
89%

Antal röster : 132

Användarvisningsbild
IngOehman

Vad tycker audiofiler?

Inläggav IngOehman » 2007-11-24 02:08

Hej alla!

Nu får man rösta igen, man bara om man anser sig vara audiofil, alltså en person som tycker extra mycket om att lyssna, och därför kanske bryr sig extra mycket om sin musikanläggning.

I en annan tråd så ser man några tyckare skriva saker om det analoga vinyl-mediet kontra det digitala CD-mediet, närmare bestämt:

Tyckare 1 skrev:De flesta audiofiler föredrar analogljudet, mycket få det digitala.

Tyckare 2 skrev:Det är för övrigt inte bevisat att CD är bättre än vinyl totalt sätt.

Tyckare 3 skrev:Vad jag vet är det inte vetenskapligt bevisat att CD är bättre än LP för att återge musik... ...att de tester som genomförts [som visat att vinyl överfört till digitalt media låter precis som vinyl] varit så bristfälliga att man erhållit felaktiga resultat eller tolkat resultat fel

Tyckare 4 skrev:De flesta riktigt inbitna audiofiler som jag känner anser att vinyl fortfarande ger ett ljud som är överlägset CD, alldeles bortsett från de tekniska specifikationerna... ...föredrar vinyl för att de tycker att formatet subjektivt ger bättre ljud än CD. Det tycker jag också. Vinyl har ett varmt, behagligt och naturligt ljud medan CD fortfarande låter lite tunt och hårt...

Låt oss se om det stämmer att audiofiler föredrar vinyl (som media, ur återgivningsperspektivet)!

Själv gillar jag att både att äldra vinyler ofta är mindre illa mastrade, och jag gillar även att hantera vinyl, men det är ju frågor för sig. Nu handlar det bara om vad ni (som ser er som audifiler) tycker om själva mediernas ljudkvalitet.

Vh, iö

- - - - -

Tyckare 1 = Jan Melin, tyckare 2 = Bill50x, tyckare 3 = hifi-skeptikern, tyckare 4 = Chris Lymme
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-24 02:14

CD förstås.

Inser samtidigt svårigheten att testa detta för en vanlig användare och därmed hur lätt det är att tycka att CD är dåligt och vinyl är bra.

Men det har förklarats många gånger här förr.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-11-24 02:19

Att vinyl är mindre illa mastrade har jag sett flera som tycker. Kan det ha att göra med att det helt enkelt var mindre illa mastrade förr i tiden.
Kanske helt enkelt att de som satt bakom spakarna, samt inspelningsteknikerna var skickligare, eller?
Nu för tiden finns det ju bra mastrade skivor också, dock ej långt ifrån alla.
Det är helt enkelt skit bakom spakarna!? :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 03:08

CD, självklart! :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-11-24 05:27

Jag köper en hel del vinyl bara för att komma hem och konstatera dess brister. Mitt svar: CD, självklart!

Mvh

Pekka, som under fredagskvällen har underhållit gäster med brakmiddag och dryck samt välljud i form av Yello, Elvis och Julie London.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-24 09:02

CD är bättre. Eller om man resonerar så här, CD har mycket färre felkällor*.

Jag har vinyl och svarv med rör-RIAA. Visst kan det låta bra om vinyl men det är inte lika enkelt som med CD. Jag har en del vinyl hemma som inte setts i CD-utgåva. Jag hittar en och annan vinyl på begagnatmarknaden som inte setts i CD-utgåva. Jag har en och annan vinyl som i sin CD-utgåva mastrats sönder. Men om jag hittat en CD-utgåva av en vinyl som bevarat originalet ograverat (pun not intended) så föredrar jag CD.

* Då räknar jag inte en elak loudnessrejsande mastrare som felkälla, det har inget med CD som medium att göra.
- Militant slacker

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-24 09:24

För 1 år sedan trodde jag att vinyl lät bättre och korrektare. Senare tester, har för mig visat att jag haft fundamentalt fel i denna fråga. Masterband och färdig cd går ej att skilja från varandra, inte, om man inte tillsatt extra kompression på den färdiga cd:n.

Under den tid det begav sig, då jag anammade " flat earth " teologin, i mitten av 90-talet, gjordes det tester i den lokala hifibutiken, som sålde skottska grejor- man spelade in musik från Linns LP-tolva, med den bästa tonarmen med den bästa Linnpickupen. Inspelningsapparaturen man använde var en sony DAT spelare.
Ljudet lät oerhört lika mellan inspelning och direkt spelning med LP-12:an. det var väldigt svårt att skilja dat:en från LP-12:an.

Då trodde alla i butiken, inklusive säljaren och undertecknad, att DAT var ett totalt överlägset media, mycket bättre än cd ( eftersom cd lät så dåligt ).
Man hoppades i kollektiv kör att DAT skulle slå ut cd-mediat.

På den tiden svalde jag det hela ( läsningen var säkert mera korrekt från DAT:en, " source first" var väl det som gällde? ).

En liten fundering gnagde dock i mitt bakhuvud, de jittertester man läst i diverse hifitidningar visade att DAT:arna jittrade MER än cd-spelarna, samt att teknologin faktiskt var snarlik, bara en MYCKET liten fördel med samplingfrekvensen mot cd, (48 khz mot 44,1 khz ).

Hur kunde det komma sig att skillnaden var så liten?

Senare tester har för mig visat att det vi verkligen lyssnade på, i den jämförelse vi gjorde ovan- var LP-skivans och Lp-12:ans färgningar( det som lät så bra, subjektivt ).
DAT:en gjorde bara det alla digitala medier skulle ha gjort, nämligen spelade in dessa färgningar, exakt som de skulle låta.

Därför var det svårt att skilja DAT kopian från vinylen.

V. H. Richard.

Edit: Jag tror att en dylik jämförelse vore ytterst belysande för de som fortfarande tror att vinyl rent objektivt skulle vara ett bättre medium än cd.
Det är ju väldigt enkelt att ordna- spela in din skivspelare på en cd-brännare ( stationär ), och jämför resultatet. Du kommer att bli förvånad hur lika det låter. Lyssna gärna blint.
Sedan, kan man kanske dra personliga slutsatser av detta.
Senast redigerad av Richard 2007-11-24 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-24 09:37

verdad skrev:Att vinyl är mindre illa mastrade har jag sett flera som tycker. Kan det ha att göra med att det helt enkelt var mindre illa mastrade förr i tiden.
Kanske helt enkelt att de som satt bakom spakarna, samt inspelningsteknikerna var skickligare, eller?
Nu för tiden finns det ju bra mastrade skivor också, dock ej långt ifrån alla.
Det är helt enkelt skit bakom spakarna!? :)

Du har nog helt rätt i denna fråga.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-24 09:41

Jag föredrar CD och kommer nog aldrig att gilla vinyl så pass att det ersätter CD. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-11-24 09:54

CD!

Men jag vill ändå ha en vinylsvarv bara för att det är så nördigt.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-11-24 13:47

Strauss skrev:CD!

Men jag vill ändå ha en vinylsvarv bara för att det är så nördigt.

Vadå nördigt? Även om Cd är är bättre så kan ju vinyl låta tillräckligt bra för att man ska vilja spisa några Lp ibland :)
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-11-24 13:48

Dubbelpost :oops:
Senast redigerad av nl1970 2007-11-24 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 14:11

Trist att dom 4 (nu) som röstat för vinyl inte skrivit i tråden. :(
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2007-11-24 15:38

CD röstade jag.
Senast redigerad av RubyRed 2007-12-03 20:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-11-24 16:20

Det får bli ett svar utan att ha testat. Jag förlitar mig på de som kan i det här fallet. Mina egna torftiga kunskaper säger mig att CD ska vara bättre men med min låga kunskapsnivå rör det sig mer om tro.

Praktiken är ju en annan femma. Jag gillar vinyl bättre av många anledningar, men jag kan inte säkert säga att det beror på att återgivningen är bättre.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-24 19:08

Jag röstade CD. Den digitala tekniken har både i teorin och oftast även i praktiken förutsättningar för mindre påverkan, dvs förvrängning, av originalsignalen.

Men visst, jag erkänner gärna att begränsningarna och ofullkomligheterna hos LP-skivan kan, paradoxalt nog, ibland bidra till en intressantare och mer engagerande lyssningsupplevelse. En bidragande komponent till denna upplevelse är också den fysiska och visuella upplevelsen vid hanteringen av konvolut (jewelbox och texthäfte blääh!) och vinylskiva! :D

Och så har vi det här med söndermastrade produktioner på CD. Utan digitalteknik kunde man på den gamla goda tiden helt enkelt inte åstadkomma den dynamik-limitering som man med digitalteknikens mjukvarubaserade "look-ahead" limiters lätt fixar. Men denna nya teknik skjuter sig själv i foten, man limiterar topparna med 5-10dB och ett otränat öra tycker kanske inte att det gör någon skada på musiken. Den genomsnittliga ljudnivån på mediet ökar betydligt, men man kan fråga sig varför man har volymkontroll på sin avspelningsapparatur om den inte ska användas: folk tycks tro att en inspelning är dålig om man måste vrida upp volymkontrollen lite grann.

I själva verket har denna skenbart oförstörande limiteringsteknik skapat ett bestånd av dynamikförstörda produktioner de senaste 15 åren. CD-skivor från 1980-talet samt LP-skivor är i princip ganska befriade från dessa defekter!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-24 19:48

subjektivisten skrev:Trist att dom 4 (nu) som röstat för vinyl inte skrivit i tråden. :(

Är det lönt? :D

Men ok, jag gör ett försök för att du frågar :) Jag svarade inte CD, eftersom jag tolkade frågan på ett lite (medvetet) annorlunda sätt kanske. Min rationella sida säger "efter att ha läst argumenten här så framstår CD som det bästa alternativet för att..." osv. Vilket skulle bevisas, känns det som.

Men ärligt talat så är det inte det jag "vill tro". Jag vill nånstans gärna tro att en absolut perfekt skivspelare (gah!) med en perfekt vinylplatta (duh!!) har någon slags fördel - kanske just för att den är analog, helt enkelt - att dess natur tillåter nån slags nästan omärklig naturlig nyansering. Jag är också medveten om att detta resonemang tangerar det mystiska - "God enters through the cracks" säger indianerna och låter lerkärlen ha en spricka eller väver in ett litet fel i mattorna. Typ så.

Hade frågan varit "Vad ÄR bäst - cd eller vinyl" så hade jag tvingats svara CD. Men eftersom frågan löd "vad TROR du är bäst" så svarar jag enligt ovan. Jag vill tro på det där utrymmet för det omätbara, att det analoga ligger närmare det mänskliga eller hur man ska säga.

Så kan vinyl trots allt vara bättre? Ja, ur rent mänsklig synvinkel. Om ni förstår vad jag menar!

P.S. Tänker inte hålla på och försvara vinyl ur vetenskaplig synvinkel här :mrgreen:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 19:50

BertilAlving skrev:Men visst, jag erkänner gärna att begränsningarna och ofullkomligheterna hos LP-skivan kan, paradoxalt nog, ibland bidra till en intressantare och mer engagerande lyssningsupplevelse. En bidragande komponent till denna upplevelse är också den fysiska och visuella upplevelsen vid hanteringen av konvolut (jewelbox och texthäfte blääh!) och vinylskiva! :D

Håller helt med. För mig är vinylen roligare och är masteringen lika så föredrar jag vinylen, trots att den har lite mer brus, för det uppvägs denna bristen lätt av spela en vinyl, med dess ritualer, och att omslaget är så mycket trevligare.
Låter dock vinylen klart sämre än CDn så lyssnar jag hellre på CDn, som t ex i Mamas and the Papas fallet.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2007-11-24 19:58

CD, såklart.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-24 20:11

Mitt intryck av röstandet (liksom av min erfarenhet av vad audiofiler tycker och har tyckt i den här frågan de senaste dryga 20 åren) är att vi kan betrakta hypotesen att audiofiler generellt skulle betrakta vinyl som ett medie med bättre ljudkvalitet - är falsifierad!

Den som tror att det är så har helt enkelt fel.

I övrigt vill jag instämma i det Bertil Alving skrev, till 100%.

Det är dock, för mig, inte något som gör vinyl ett dugg roligare. Däremot gillar jag vinyl av andra orsaker, främst hanteringen och att man ser hur långa låtarna är. Jag gillar även de stora konvoluten som inte bara ger möjlighet till låttexter (för det kan man ju ha en en booklet också) utan för grafiken!

Det jag gillar allra minst med vinyl är känslan av att det erbjuder en ljudkvalitet som är flyende. :( Varje gång man spelar en vinyl så tär man lite på den. Inte nödvändigtvis genom slitage (det finns extremt vänliga pickuper därvidlag) men genom hantering och dammtillströmning. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-24 20:27

IngOehman skrev:Mitt intryck av röstandet (liksom av min erfarenhet av vad audiofiler tycker och har tyckt i den här frågan de senaste dryga 20 åren) är att vi kan betrakta hypotesen att audiofiler generellt skulle betrakta vinyl som ett medie med bättre ljudkvalitet - är falsifierad!

Håller inte med.

Att Faktisktianer tror att CD är det bättre medier är kanske visat, men inte att audiofiler generellt gör det. Det finns flera andra audiofilforum med ett annat urval av audiofiler. Och det finns audiofiler som inte hänger på forum alls.

Jag tror dock att fler och fler börjar se skillnaden mellan mediet och vad man lägger på det och det har vi åtminstone delvis Faktiskt och andra forum att tacka för.

...och ändå tror jag att ganska få begriper hur bra egentligen CD-mediet är, dvs hur nära transparens det ligger. (Egentligen pratar jag om en godtycklig 16-bit 44100 Hz kanal.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 20:45

Jag håller med Svante. Ställer man denna frågan på andra audiofilforum så kommer man få helt andra svar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-24 20:48

subjektivisten skrev:Jag håller med Svante. Ställer man denna frågan på andra audiofilforum så kommer man få helt andra svar.

Någon som har tillträde kanske kan göra exakt samma omröstning för att få reda på det?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 21:00

Har för mig det har gjorts likande frågor på hififorum tidigare. Gör nog söka och hitta :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-24 21:06

Svante skrev:...och ändå tror jag att ganska få begriper hur bra egentligen CD-mediet är, dvs hur nära transparens det ligger. (Egentligen pratar jag om en godtycklig 16-bit 44100 Hz kanal.)

Kanske är något av CD-mediets akilleshäl; svårigheten att få en känsla för det reflekteras i åsikterna om det (till viss del). Å andra sidan kan man kanske säga att ett medium som är bättre matchat till uppgiften rent kognitivt har en fördel. CD är ju inte bara ljudbärare utan en generell databärare. Man skulle ju inte vilja ha datorprogram lagrade på en vinyl även om det gick s.a.s. :P

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2007-11-24 21:11

phloam skrev:Man skulle ju inte vilja ha datorprogram lagrade på en vinyl även om det gick s.a.s. :P

Jo, det vore ju suveränt! :D

Som lagringsmedia är väl vinyl otroligt hållbart, även om det inte handlar om ettor och nollor då kanske ;)

Jag har både cdr- och cdskivor som helt gett upp och har blivit ospelarbara (och utan skadad yta).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-24 21:19

Ja, man kan ju ha program på vanliga ljudkassetter så.... :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-24 21:26

IngOehman skrev:
Det jag gillar allra minst med vinyl är känslan av att det erbjuder en ljudkvalitet som är flyende.

Försök se det ur poetisk synvinkel och vänd det till nåt positivt :)

Förresten så är det väl det man har CD till... att lagra vinyl på ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 22:22

phloam skrev:Kanske är något av CD-mediets akilleshäl; svårigheten att få en känsla för det reflekteras i åsikterna om det (till viss del).

Nja, man kan ju spela in med en bra A/D och få perfekt kopia och man kan kopiera samma skiva i 100 led och det låter samma. Säger ju en hel del :wink:

Dock kan jag inte komma ifrån att CD skivor är så otroligt osexiga och trista oftast.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-24 22:58

IngOehman skrev:
Det jag gillar allra minst med vinyl är känslan av att det erbjuder en ljudkvalitet som är flyende. :( Varje gång man spelar en vinyl så tär man lite på den.

Det där är ju en ganska vacker bild på alltings förgänglighet, man ska inte bli alltför fäst vid sina ägodelar. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-24 23:37

Därför man köper många skivor, så hinner man inte spelar sönder dom :P

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2007-11-25 00:32

Vinyl har bättre pace, rytm, tajming och musikalitet än det digitala CD-mediet.

Upplösningen är dessutom oändligt hög till skillnad från det hackiga digitala ljudet med felaktiga samples.

Eller något sådant... :wink:

MVH
/g

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-25 00:38

Musik låter alltid bäst med ett lass floskler. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-25 02:11

Vee-Eight skrev:Musik låter alltid bäst med ett lass floskler. :wink:

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-25 02:27

Sa de sanna musikanterna ! :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-25 03:33

Chuck_V skrev:Vinyl har bättre pace, rytm, tajming och musikalitet än det digitala CD-mediet.

Upplösningen är dessutom oändligt hög till skillnad från det hackiga digitala ljudet med felaktiga samples.

Eller något sådant... :wink:

MVH
/g

:D

Vinyl har en brusnivå som ligger 10 ggr (20 dB) högre än CD-mediet, minst.

CD-mediet kan lagra ljud som är svagare än ett kvantiseringssteg om man använder ditherbrus. Amplitudupplösningen i CD-systemet är därmed minst 20 dB större i CD-mediet (båda mediernas begränsning ligger i brusnivån).

Bruset från CD-mediet ligger på en konstant låg nivå, vinylbruset får gärna knäppar och knaster, dvs toppar som ligger långt över medelnivån.

Vinyl har en begränsad spänningsderivata pga spårets krökningsradie inte får vara mindre än nålradien.

CD-mediet kan inte överföra frekvenser över fs/2, men kan däremot överföra signaler med full amplitud upp till de högsta frekvenser man kan höra.

En AD-CD-DA kedja kan göras nära transparent, det går inte med en vinylgravering i kedjan.

En vinylskiva som spelas in på CD låter vinyl. Det skulle den inte göra om CD-systemet förstörde vinylkvaliteten.

Eller förlåt, nu ser jag att du skrev "det digitala ljudet med felaktiga samples". DET digitala ljudet är förstås inget bra. Men skaffar man riktiga samples (dvs lägger juste producerat material på mediet) så låter det prima. :wink:

Och förlåt 2, jag gick visst igång lite mycket, förlåt trådskaparen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-25 03:46

Frågan är hur bra lacken är om man gjort det korrekt. Öhman har du mätt en lack? Vad jag förstår är den MKT bättre än själva vinylen sen, mycket mindre brus mm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-25 04:26

subjektivisten skrev:Frågan är hur bra lacken är om man gjort det korrekt. Öhman har du mätt en lack? Vad jag förstår är den MKT bättre än själva vinylen sen, mycket mindre brus mm.

Du menar det som man graverar i från början, som man gör pressmatriser från sen?

Dels är det väl ointressant eftersom inga skivor som finns att köpa är såna, dels så har väl även de en spänningsderivatabegränsning. Och säkerligen brusar de mer än CD-mediet också. Inte för att jag har mätt, men iaf.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-11-25 10:15

CD! Sålde vinylsamlingen för fyra år sedan ( i samband med flytt ) Ångrar mig dock ibland, saknar ritualen ni vet med borsten, konvoluten, texten samt de ibland snygga skivomslagen. Saknar dock inte knaster, skeva skivor, pickupinställningar och brus! Av en bra inspelning på CD eller vinyl föredrar jag tveklöst CD.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-25 15:13

subjektivisten skrev:Frågan är hur bra lacken är om man gjort det korrekt. Öhman har du mätt en lack? Vad jag förstår är den MKT bättre än själva vinylen sen, mycket mindre brus mm.

Under 1970-talets första hälft, när jag började min verksamhet, hade gravérlacken en förbluffande hög kvalitet avseende signal/störnivå. Jag tappade nästan hakan första gången jag lyssnade på ett lack, bruset låg inte bara några dB lägre än hos vinylytan, utan uppskattningsvis närmare 20 dB lägre! (Jag gjorde dock aldrig någon regelrätt mätning av lackets dynamiska omfång, det räckte med att subjektivt konstatera hur kolossalt mycket tystare lackytan var jämfört med en LP)

Lacket hade till skillnad mot vinylen en betydligt bättre dynamik än tonbandet (trots att jag i likhet ned Stig Carlsson använde en icke standardiserad in- och avspelningskorrektion för att uppnå bättre dynamik än normalt). Vid avspelning var det dödstyst i lackspåret tills tonbandets brus tonades in, det enda ljud som fanns var ett lågfrekvent rumble men även det låg på lägre nivå än hos en vinylskiva. Och alltså aldrig någon enda liten knäpp!

Dra nu inga förhastade slutsatser, lackskivans dynamik var förvisso nästan i klass med CD-mediet men man får inte glömma bort de elektromekaniska problemen i form av ökad distorsion vid högre frekvenser och ökande distorsion ju närmare inåt skivans centrum man kom samt olinjäriteter i pickup/tonarm!

Också när jag lyssnade på modermatriser var det ibland förbluffande att dessa kunde ha en så pass mycket tystare spåryta än vinylskivorna!

Tyvärr upplevde jag att kring 1980 hade lackskivornas kvalitet (och/eller gravérnålarnas dito) blivit sämre än i början på 1970-talet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-25 15:41

Jag har bara gjort en mätning på ett "dött" lackspår, och det hade en störnivå kontra full utstyrning på i storleksordningen -90 dB. Ovägt dock väldigt mycket sämre (på grund av den stigande störnivån mot låga frekvenser).

Kan dock även nämna att de tystaste vinylmaterial jag stött på inte kommer långt därefter (utom i basen där de på grund av pressningen (närmare bestämt svalningen) är ytterligare mycket sämre än lacken). De är dock mycket ovanliga. Det verkar som om det bästa sättet att enkelt få vinyl att låta mindre, är att skippa infärgningen. Egentligen finns det ju inget skäl att vinylplattor skall vara svarta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-25 15:44

Bild

:)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-25 15:50

Vee_Eight: och brusnivån? 8O :?:

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-25 15:59

IngOehman skrev:Kan dock även nämna att de tystaste vinylmaterial jag stött på inte kommer långt därefter (utom i basen där de på grund av pressningen (närmare bestämt svalningen) är ytterligare mycket sämre än lacken). De är dock mycket ovanliga.

Jag mätte en gång på Brüel & Kjærs referensskivor (har fortfarande ett par ospelade kvar). Det bästa exemplaret låg runt -70 dB.
--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-25 16:36

Hur ser spektrum på vinylbrus ut, efter RIAA-korrektion?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-25 16:43

BertilAlving skrev:...folk tycks tro att en inspelning är dålig om man måste vrida upp volymkontrollen lite grann.

I själva verket har denna skenbart oförstörande limiteringsteknik skapat ett bestånd av dynamikförstörda produktioner de senaste 15 åren.

Och än värre: när folk i gemen hör en skiva med högre nivå, tolkar de ofta det som att dynamiken också är högre. Snacka om uppochnedvända världen!

I återgivningssynpunkt kan man egentligen inte ha någon åsikt - det är ju CD-mediet som är den bättre återgivaren.

Men, som phloam resonerar, eftersom känslan med vinyl är helt igenom analog är det lätt att projicera det på musiken vi lyssnar på, och att övertyga oss om att det är bättre.

Är inte det litet av idén om att till exempel silverkabel måste vara ljus i klangen, eller hur färgen på en dryck påverkar vår smakupplevelse av den?

Digitalt måste vara hårt/ljust/omusikaliskt/onaturligt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-11-25 16:48

CD... även om jag personligen föredrar den rippad till fil. :-)

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2007-11-25 16:53

Svante skrev:Hur ser spektrum på vinylbrus ut, efter RIAA-korrektion?

Det var c:a 30 år sedan, så jag minns inte alla detaljer... :wink:

Edit: slarvig korr.läsning.
--

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-25 16:59

Skulle gärna skriva nåt här men det var visst endast öppet för audiofiler. Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-25 17:10

Almen skrev:Och än värre: när folk i gemen hör en skiva med högre nivå, tolkar de ofta det som att dynamiken också är högre. Snacka om uppochnedvända världen!

Ja, jag bryr mig inte längre om när någon säger ordet "dynamisk" det har blivit ett "buzzword". Ska man veta vad det betyder måste man ta reda på vad det betyder för personen som säger det i varje enskild situation.

Ofta betyder det helt enkelt "bra". :D

Jag tror iofs att det kan förklaras med att hög dynamik betyder att man kan återge ett stort dynamiskt omfång, dvs att båda svaga och starka ljud reproduceras korrekt.

Steget till att tycka att komprimerat material, som ju lyfter fram svaga partier (efterklang etc), klara av att återge svaga och starka partier bättre är inte långt. Ändå är det fel i teknisk mening.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-25 17:33

BertilAlving skrev:Vee_Eight: och brusnivån? 8O :?:

Tyvärr så bryr jag mig inte. Plattan innehåller bra musik, framförd av kompetenta artister på ett tillräckligt bra media. :wink:

Däremot så köpte jag en skiva häromsistens, "Warum" tror jag den hette, som innehöll allsköns eko, panelskrammel och rumslighet så att man skulle kunna tro att det var framfört i verkligheten. Och jag som ville ha en pianoskiva... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-25 17:42

Bertil och IÖ, tack för svaret. Väldigt intressant. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-25 18:12

Vee-Eight skrev:
BertilAlving skrev:Vee_Eight: och brusnivån? 8O :?:

Tyvärr så bryr jag mig inte. Plattan innehåller bra musik, framförd av kompetenta artister på ett tillräckligt bra media. :wink:

Däremot så köpte jag en skiva häromsistens, "Warum" tror jag den hette, som innehöll allsköns eko, panelskrammel och rumslighet så att man skulle kunna tro att det var framfört i verkligheten. Och jag som ville ha en pianoskiva... :wink:

V8, titeln "Warum" låter bekant... ööh, var jag möjligen inblandad på något sätt eller talar du om en annan produktion?... :wink:

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2007-11-25 18:14

Svante skrev:Steget till att tycka att komprimerat material, som ju lyfter fram svaga partier (efterklang etc), klara av att återge svaga och starka partier bättre är inte långt. Ändå är det fel i teknisk mening.

Och i konstnärlig mening! :!:

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-11-25 18:52

Ursäkta om novis gör ett inlägg och kanske framstår som lite fånig men; måste man välja? är det inte lite som att välja mellan sött och salt? :roll:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-25 22:42

BertilAlving skrev:
Svante skrev:Steget till att tycka att komprimerat material, som ju lyfter fram svaga partier (efterklang etc), klara av att återge svaga och starka partier bättre är inte långt. Ändå är det fel i teknisk mening.

Och i konstnärlig mening! :!:

Ja, ordet dynamik, liksom bas och diskant mfl är ju (väl) lånade från musikvärlden. Finns det fler?

Jag har faktiskt i en diskussion med en musiker en gång råkat ut för ett ordbruksmissförstånd med ordet "diskant". Hon trodde att det rörde sig om frekvenser runt 1 kHz, det är ju den allra högsta diskanten för en sångerska. Grundtonen alltså. Och på sitt sätt hade hon ju rätt.

Var det OT...? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 13:11

Hon hade nästan* helt rätt. 8)

Var tycker du (och alla ni andra, jag är nyfiken) att diskantregistret börjar?

*Om jag får justera upp henne en liten bit.

Falkis skrev:Ursäkta om novis gör ett inlägg och kanske framstår som lite fånig men; måste man välja? är det inte lite som att välja mellan sött och salt? :roll:

Man kan nog svara på (minst) två sätt på den frågan.

1. Ja, tyvärr måste man välja. Man kan inte få både en jättehög nivå och intakt dynamik. Dynamik tar plats nämligen, dynamiskt, och skall dynamiken vara stor som måste medelnivån ligga lågt så att det finns plats uppåt för dynamiken (plats nedåt finns det alltid).

2. Nej, tyvärr får man inte välja eftersom bara den sönderkomprimerade varianten är tillgänglig. Den okomprimerade (med alla smaker intakta) är ju inte tillgänglig alls. I själva verket blir det värre för varje år som går, och idag spelas till och med en massa saker i med limiter/kompressor som sitter redan i mikrofonförstärkaren, så att inspelningstekniker och producent inte ens kan välja att "backa" och koppla bort den. :(

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 13:22

Diskant börjar för mig rätt flytande mellan 2-3Khz, alltså någonstans där diskantelement gör det bästa arbetet med att återge frekvensområdet.

Riktigt flytande definition, men jag gör den kopplingen mer än till sångåtergivning.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-11-26 13:33

Jag är lika nöjd med båda. D.v.s. de förmår att ge mej en avkopplande musikupplevelse.

Vad mer kan man begära?

JohanR

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-11-26 13:35

Hmm...

IÖ, jag måste tillstå att jag inte riktigt begriper ditt svar, menade mer valet mellan cd och vinyl :oops:

Men jag undrar en sak, varför ska man komprimera och således få ljudet ihoptryckt, vasst och jävligt?

När det gäller utgåvor av gammal musik, som inspelades analogt från början, skulle man inte då bara kunna göra en direktöverföring?

Alltså utan en massa brucreducering och sånt?

I såna fall skulle jag rösta på cd, för det låter ju likadant som det man spelar in på den.

Läste i en annan tråd här att, sabbandet av ljudet med limiter och kompressorer, har med kommersen att göra, låter bättre i radio och mp3-spelare och i allt annat portabelt skrammel.

Det verkar som om folket i stort inte vill att det ska låta på skivan som vid inspelningstillfället. Jag läste om en ny bok som nog ska ha kommit ut nu, om saker som är "döda", där var bland annat "stereoanläggningen" med.

IÖ, det där med mickarna får en ju bara att tappa sugen alltså...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-26 13:38

Svante skrev:Jag har faktiskt i en diskussion med en musiker en gång råkat ut för ett ordbruksmissförstånd med ordet "diskant". Hon trodde att det rörde sig om frekvenser runt 1 kHz, det är ju den allra högsta diskanten för en sångerska. Grundtonen alltså. Och på sitt sätt hade hon ju rätt.

Man säger ju diskanten (diskantregistret/diskanttangenterna) på ett piano. Den börjar vad mig anbelangar strax efter höga c. Så hon hade rätt, även om den för mig sedan sträcker sig uppåt tills klaveret tar slut, men det blir ju ändå bara upp ett par tre oktaver.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 13:52

Ja, vi är många som undrar varför man vill förstöra ljudet.

En enkel förklaring är att det låter högre i radio, och låter det högre så genererar det mer skivförsäljning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-26 13:54

Kaffekoppen skrev:En enkel förklaring är att det låter högre i radio, och låter det högre så genererar det mer skivförsäljning.

Jag tror den korrelationen är på väg ner. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 15:46

Varför inte hårddiskbaserat?

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 16:32

Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 17:36

Falkis skrev:Hmm...

IÖ, jag måste tillstå att jag inte riktigt begriper ditt svar, menade mer valet mellan cd och vinyl :oops:

Okej, jag var inte alls säker på att jag tolkade dig rätt, ditt inlägg var ju inte riktigt entydigt, s¨å jag chansade kanske på att du pratade om att välja mellan en dynamisk förstör och en oförstörd version (eftersom det var den dyamiska aspekten som hade varit upp senast).

Men även om det var CD kontra vinyl det gällde så blir svaret detsamma.

Man kan inte välja ljudkvalitet obereoende av mediet, eftersom man inte kan få samma ljud på vinyl - förvrängningarna som det för med sig ingår liksom i det mediet.

Man kan därtill sällan välja medium, eftersom nästan allting ges ut på CD endast. I vissa dansgenrer förekommer det förvisso undantag, men det får betraktas som kuriosa för den som har ett bredare musikintresse.

Men jag undrar en sak, varför ska man komprimera och således få ljudet ihoptryckt, vasst och jävligt?

Då är vi två, minst. :wink:

Jag undrar också, och jag tror alla som begriper sig på de här sakerna undrar samma sak. Fast svaret är å andra sidan inget mysterium, det beror mer än något annat på reklamradion och de önskemål de ställer. Den som vill veta mera kan söka. Frågan har varit upp flera gånger här på faktiskt.

När det gäller utgåvor av gammal musik, som inspelades analogt från början, skulle man inte då bara kunna göra en direktöverföring?

Jovisst! Man borde kan och borde. De föesta utgivningar som gjordes i CDns barndom är gjorda mera i den linjen, och de låter i >9 fall av 10 bättre än senare utgivningar, är min erfarenhet. De undatag som finns är dock förstås glädjande. Lite anmärkningsvärt är detta förhållande med tanke på den utveckling som varit med avseende på ADC, men det visar egentligen bara en sak - att varken CD-systemet eller de apparatbegränsingar som funnits i CD-systemets barndom är speciellt stora jämfört med det elände som mastringarna har drabbat inspelningarna med.

Alltså utan en massa brucreducering och sånt?

Vill nog hålla med dig om att brusreduceringarna för det mesta är rätt onödiga, men å andra sidan är det nog den åtgärd som jag tycker är den minst poroblematiska. En försiktig intelligent brusreducering (alltså en som inte använder filter eller olinjära funktioner) gör mycket lite skada på äldre musikmaterial.

I såna fall skulle jag rösta på cd, för det låter ju likadant som det man spelar in på den.

Ja, då pratar du om själva CD-systemet (och bortser i från apparatfel och avsiktliga produktionsfel/färgningar), alltså precis var tråden handlar om!

(Vi är överens för övrigt.)

Läste i en annan tråd här att, sabbandet av ljudet med limiter och kompressorer, har med kommersen att göra, låter bättre i radio och mp3-spelare och i allt annat portabelt skrammel.

Ja, så är det.

Det verkar som om folket i stort inte vill att det ska låta på skivan som vid inspelningstillfället. Jag läste om en ny bok som nog ska ha kommit ut nu, om saker som är "döda", där var bland annat "stereoanläggningen" med.

Ojdå. Min är vid liv i varje fall. :wink:

IÖ, det där med mickarna får en ju bara att tappa sugen alltså...

Nu är det jag som inte hänger med. :? Vad med mickarna talar du om?

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 17:52

Kaffekoppen skrev:Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Jodå. Som att säga att maten är det samma om den är färdigtuggad och bara att svälja eller fint upplagt på tallriken. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 17:53

IngOehman skrev:Man kan därtill sällan välja medium, eftersom nästan allting ges ut på CD endast. I vissa dansgenrer förekommer det förvisso undantag, men det får betraktas som kuriosa för den som har ett bredare musikintresse.

Håller inte helt med. Det släpps mer vinyl än vad man kan tro. Dock så är det ju små upplagor som inte finns på Åhlens direkt 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 18:02

subjektivisten skrev:
Kaffekoppen skrev:Det finns ingen anledning att inte nyttja det :)

Jodå. Som att säga att maten är det samma om den är färdigtuggad och bara att svälja eller fint upplagt på tallriken. :wink:
Det där är iallafall inget argument för/mot sagda lagringsmedie.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 18:17

Jo. Argumentet är, det är mer än själva musiken som spelar roll, iaf för vissa. Samma med maten, det är mer än själva näringsinnehållet som spelar roll, iaf för vissa. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 18:19

Den här tråden handat om CD vs Vinyl, och speciellt handlar den om huruvida det är ett korrekt påstående att alla audiofiler är överens om Vinylens suveräntet.

Hårdiskar har alltså inget med frågan eller tråden att göra, och det är dessutom inte en specifik standard för ljudlagring.

På en hårddisk kan man ju lagra musik enligt en himla massa olika ljudagringsstandarder. Så vänligen lämna hårddisken och vänd åter till on topic - CD vs Vinyl med avseende på ursprngstrohet! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-26 18:20, redigerad totalt 1 gång.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-11-26 18:20

IngOehman skrev:I själva verket blir det värre för varje år som går, och idag spelas till och med en massa saker i med limiter/kompressor som sitter redan i mikrofonförstärkaren, så att inspelningstekniker och producent inte ens kan välja att "backa" och koppla bort den. Sad

Hihi, du talade om mikrofonförstärkaren och inte om mickarna, men det var detta jag syftade på. :) Det blir ju nästan samma sak, skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp mikrofoner för live-bruk med inbyggd kompressor, vocoder samt en hel del annan dynga.

Det kanske redan finns? :roll:

De där komprimerarKumpanernas insatser är rätt jobbiga, får de betalt för att sitta och leka med Audition eller Nuendo genom hörsnäckor eller?

Jag tycker mycket om Cd. Vinyl har nån slags affektiv effekt dock, som jag inte kan beskriva riktigt...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 18:33

Jaha?

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 05075.html

Ere såna här mojänger ni pratar om? :wink:

PS

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 18:44

Personligen så har jag ingen aning om alla audiophiler någonsin tyckt lika om någonting, misstänker strakt motsatsen.

Varför finns det inte en "VET EJ" knapp?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-26 19:44

Med tanke på trådens utgång (som inte efterfrågar spekulationer om "vad audiofiler tycker", utan som frågar om vad du som ser dig som audiofil själv tycker) så är spekulationer rätt överflödiga. Hur lika eller olika som audiofilerna som uppehåller sig på faktiskt tycker, kan vi se genom att kolla hur folk röstat. :P

Jag får förmoda att du är bekant med din egen uppfattning. :wink:

Och jag förmodar även att du vet om du tycker att du är en audiofil eller ej. 8)

Något "vet ej"-alternativ behövs alltså inte. Jag har ju inte frågat någon om vad de tror om vad andra tror, alltså att spekulera. Jag har bara frågat om vad de vet, nämligen vad de själva (ni/du) tycker/tror/vet i frågan.

Ok? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-26 20:00

Ursäkta om jag tycker något trots att jag inte röstat, men jag har inte röstat för att jag inte anser mig vara någon direkt audiofil. Jag skulle ändå gissa att vinyl har betydligt större potential än CD om man bortser från de problem man stöter på när man försöker implementera resp. system.

Om vi för enkelhets skulle antar en perfekt graverad skiva;

Den har ca. 110 dB dynamik (från max utstyrning ner till den medelnivå för molekyllagret som det antal molekyler som en tänkt ideal nål ligger an mot d.v.s. 10-500). Den har inget brus utöver molekylernas diameter och deras rörelse, vilken är mycket liten eftersom skivan och nålen har en temperatur nära absoluta nollpunkten. Eftersom nålen är mycket liten ligger den övre gränsfrekvensen >>20 kHz. RIAA förstärkaren är givetvis ideal och i samband med avspelningen är vinyl-spelaren perfekt förmögen att ta hand om alla oönskade krafter på ett sådant sätt att alla nålrörelser är önskade samt omvandlas till en elektrisk signal som förmedlas till RIAA-förstärkaren i och med att man via ett sinnrikt länkarmssystem tillsett att nålarmens olinjära rörelse omvandlas till en perfekt linjär rörelse mellan magneter och spolar. Alternaivt kan man tänka sig någon form av optisk avläsning vilken inte innebär några som helst vibrationsproblem.

Inget av detta är troligen möjligt att implementera i praktiken idag, men om några tusen år kanske erf. mtrl. existerar och systemet kan simuleras så väl att man också kan designa dyl. system.

CD har bara 16 bitar per kanal och en övre gränsfrekvens som ligger så nära det hörbara området att man tvingas använda analoga filter vid in- och avspelning som inte går att realisera (även teoretiskt) på ett sådant sätt att de inte påverkar återgivningsegenskaperna negativt.

F.ö. (1) tycker jag att frågan i sig är rätt ointressant eftersom inget av medierna i praktiken har potential att återge en master utan hörbar inverkan.

F.ö. (2) så är återgivningen från både LP och CD i allmänhet rätt långt från resp. medies potential. i synnerhet om man överdrivit som jag här gjort.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2007-11-26 20:11

Vilken knapp trycker man på om man nu skulle anse att det är lika :?:

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-26 20:12

Ingen, det påverkar ju inte utslaget

ps.. du har PM

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-11-26 20:27

jag röstade på cdn, bara därför att det stod "ger bättre ljudåtergivning, har alltså potential att ge ett ljud närmare masterbandet."

hade det bara stått "ger bättre ljudåtergivning" hade jag tolkat det subjektivt, dvs hur jag upplever ljudet från respektive medie och då är det hugget som stucket då bägge formaten ger mig mycket starka upplevelser på sina respektive sätt.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-26 20:44

Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Din omröstningsfråga går bara att besvara på ett sätt och saknar därför helt relevans.

Det är ingen som har påstått att en LP-mediet är bättre ägnat att återge mastern än CD-mediet. Däremot är det flera som har hävdat att man kan föredra det ljud som LP-mediet ger.

Den vardagliga definitonen av en audiofil är typiskt sett en person som har vardagsrummet belamrat med svindyra ljudkomponenter, obegripligt dyra kablar, hyllor med vinylskivor och - på hedersplatsen - en vinylsvarv. Så har det alltid sett ut hos en typisk audiofil, vilket visas av följande exempel.

http://blogs.pcworld.co.nz/pcworld/dumb ... om_020.jpg
http://www.recordtech.com/atmweb/images/atmroom.jpg
http://www.chrisgilmore.com/Ebay/images/crgrecs.jpg
http://www.audio-consulting.ch/TheAudiophile.jpg
http://www.positive-feedback.com/Issue2 ... om_web.jpg

Audiofilen är typiskt sett en person en subjektivist som höjer sin egen subjektiva njutning av ljud över andra människors tyckande eller s.k. objektiva sanningar som att man måste komma nära mastern.

Således går inte att ställa en omröstningsfråga till audiofiler på detta forum eftersom det knappt finns några audiofiler i traditionell bemärkelse här.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 20:51

Chris_Lymme skrev:Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Din omröstningsfråga går bara att besvara på ett sätt och saknar därför helt relevans.

Det är ingen som har påstått att en LP-mediet är bättre ägnat att återge mastern än CD-mediet. Däremot är det flera som har hävdat att man kan föredra det ljud som LP-mediet ger.

Nä, det kan du väl inte mena? Möjligen borde tråden kompletteras med en omröstning till: "Vilket medium brukar få bäst produktioner pålagda på sig?"

Det är ju först när man delar upp de två företeelserna som man får förutsättningar att begripa hur det kan låta så illa om en del CD-produktioner.

Och nog har det påståtts att LP är ett bättre medium, det finns tom i den här tråden.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-26 20:52

Chris_Lymme skrev:Således går inte att ställa en omröstningsfråga till audiofiler på detta forum eftersom det knappt finns några audiofiler i traditionell bemärkelse här.

Ja med din extremt snäva definition på vad en audiofil är så är det nog så.

Vad du skrev är din åsikt och som sådan kan jag respektera den utan att dela den.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 21:01

hifi-skeptikern skrev:Om vi för enkelhets skulle antar en perfekt graverad skiva;

Den har ca. 110 dB dynamik (från max utstyrning ner till den medelnivå för molekyllagret som det antal molekyler som en tänkt ideal nål ligger an mot d.v.s. 10-500). Den har inget brus utöver molekylernas diameter och deras rörelse, vilken är mycket liten eftersom skivan och nålen har en temperatur nära absoluta nollpunkten. Eftersom nålen är mycket liten ligger den övre gränsfrekvensen >>20 kHz. RIAA förstärkaren är givetvis ideal och i samband med avspelningen är vinyl-spelaren perfekt förmögen att ta hand om alla oönskade krafter på ett sådant sätt att alla nålrörelser är önskade samt omvandlas till en elektrisk signal som förmedlas till RIAA-förstärkaren i och med att man via ett sinnrikt länkarmssystem tillsett att nålarmens olinjära rörelse omvandlas till en perfekt linjär rörelse mellan magneter och spolar. Alternaivt kan man tänka sig någon form av optisk avläsning vilken inte innebär några som helst vibrationsproblem.

Nu pratar du om en annan systemstandard än dagens vinyl. I sådana fall kan vi lika gärna prata om 192 kHz 24-bitsljud som jämförelse. Den viktiga skillnaden är att det finns idag, med reservationen att de 24 bitarna kanske är 20 och SNR "bara" 120 dB.

Jag vill påstå att det inte finns särskilt mycket mer att hämta i dagens vinylstandard, avspelningen är nog så färdigutvecklad den kan bli.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 21:14

Svante skrev:
Jag vill påstå att det inte finns särskilt mycket mer att hämta i dagens vinylstandard, avspelningen är nog så färdigutvecklad den kan bli.

Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?
Bara undrar eller baserar du det på något annat?
Dom begränsningar som jag förmodar du tänker på enligt ditt inlägg ovan har ju alltid gällt och ända så går det att tillverka spelarkombinationer som succesivt låter "bättre"

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 21:16

Harryup skrev:
Svante skrev:

Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?

mvh/Harry

Nej, jag baserar det på tro, vilket kanske är dumt av mig.

Men upplys mig, på vilket sätt har de blivit bättre de senaste tio åren?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-11-26 21:37

Chris_Lymme skrev:Sorry, Ingvar. Detta är den sämsta och mest tendentiösa tråden som jag hittills har läst på faktiskt.

Då får du nog ta och leta lite bättre...

Och, jo, nog finns det gott om folk som påstår att vinylen är svårare att skilja från masterbandet än CD. Vädligt gott om, faktiskt.

Själv gillar jag både CD och vinyl och vilken som är mest lik masterbandet kan i dom flesta fall kvitta med den musik jag lyssnar på ofta är hel eller del syntetisk och inte har någon "verklighet" i bakom sig i vilket fall.

Och eftersom jag inte är audiofil så har jag inte röstat heller. Så det så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 22:03

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Har själv begränsade erfarenheter därför så blir bara en reflektion att resonansjakt med hjälp av nya material hela tiden förfinas kan ha betydelse.
Därför blev jag lite förvånad då jag såg att du påstod något, så min gissning är att du har nog än mindre erfarenhet av skivspelare än jag efter att ha sett vad du skrivit här tidigare. Men det spelar ju ingen roll eftersom du är en ärligt person med lite extra auktoritet här på forumet och som utan problem kan säga att du tog i lite. Det hedrar dig.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 22:25

petersteindl skrev:Jaha?

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/ ... 05075.html

Ere såna här mojänger ni pratar om? :wink:

PS

Den mojängen har jag :D
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19878

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-26 22:27

Harryup skrev:Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?

Harry, det största problemet jag ser är att dom flesta har endast extremt subjetiva erfarenheter av skivspelare. Sånt som kanske funkar bra för den personen men som funkar dåligt om man försöka snacka om hur saker verkligen är.

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-26 22:34

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Att uttala sig kategoriskt om hifi-prestanda baserat på tro är dumt(!) i varje fall om man undlåter sig att vara tydlig med att det är just tro.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-26 22:36

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Ursäkta men har du erfarenhet av de yppersta skivspelarna idag och deras utveckling dom senaste 10 åren?

Harry, det största problemet jag ser är att dom flesta har endast extremt subjetiva erfarenheter av skivspelare. Sånt som kanske funkar bra för den personen men som funkar dåligt om man försöka snacka om hur saker verkligen är.

?

Jag klagade på att en auktoritet som Svante gissade i sitt påstående.
Och som han ärligt håller med om och tar tillbaka.

"Hur saker verkligen är" har jag inte lust att diskutera med dig om, särskilt inte i IÖ's tråd.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 22:41

Harryup skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Har själv begränsade erfarenheter därför så blir bara en reflektion att resonansjakt med hjälp av nya material hela tiden förfinas kan ha betydelse.
Därför blev jag lite förvånad då jag såg att du påstod något, så min gissning är att du har nog än mindre erfarenhet av skivspelare än jag efter att ha sett vad du skrivit här tidigare. Men det spelar ju ingen roll eftersom du är en ärligt person med lite extra auktoritet här på forumet och som utan problem kan säga att du tog i lite. Det hedrar dig.

mvh/Harry

:D

Jo, den praktiska erfarenheten är viktig och den saknar jag.

Samtidigt så vet jag att vinylsystemet har en del begränsningar som det inte går att komma förbi, som är mer eller mindre hårdkodade i systemet. Vad jag menar är att de begränsningarna i sig är tillräckliga för att göra mediet vinyl sämre än mediet CD.

Sen kan det förstås vara så att man kommer närmare och närmare det som är möjligt, givet de begränsningarna och det har jag rätt lite kunskap om. Jag hade bara intrycket att man i stort sett hade letat reda på de bristerna redan, men som sagt det vet jag ju inte.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-11-26 22:43

hifi-skeptikern skrev:
Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harry

Att uttala sig kategoriskt om hifi-prestanda baserat på tro är dumt(!) i varje fall om man undlåter sig att vara tydlig med att det är just tro.

Ja, men du måste hålla med om att det inte dröjde så länge tills jag sa det iaf? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 04:05

Sorry, Chris. Det var det sämsta och mest tendentiösa inlägget som jag hittills har läst i den här tråden.

Om du undrar något, så ställ de frågor du vill ställa. (I en tråd som du startar för att få svar på dina frågor.)

Men låt mig göra detsamma - ställa frågor som ger svar på de saker jag
undrar över. :P

Chris_Lymme skrev:Din omröstningsfråga går bara att besvara på ett sätt och saknar därför helt relevans.

Titta på hur folk har röstat. Då ser du att du har fel. Det gick att besvara fråga på båda de sätt som jag erbjöd alternativ för, uppenbart.

Dessutom har flera i ord förklarat ungefär det du försöker få fram i ditt inlägg, före dig. Alltså att Vinylförgningarna kan låta subjektivit trevligt. Jag är en av dem, så du kommer int med några nyheter direkt. 8)

Chris_Lymme skrev:Det är ingen som har påstått att en LP-mediet är bättre ägnat att återge mastern än CD-mediet. Däremot är det flera som har hävdat att man kan föredra det ljud som LP-mediet ger.

Du har fel. Många har genom åren påstått att LP-mediet ger en masterbandstrognare återgivning.

Chris_Lymme skrev:Den vardagliga definitonen av en audiofil är typiskt sett en person som har vardagsrummet belamrat med svindyra ljudkomponenter, obegripligt dyra kablar, hyllor med vinylskivor och - på hedersplatsen - en vinylsvarv.

Nej, där har du helt fel. Det är bara en sorts audiofil. Om du vill definiera bara dessa som audiofiler :o så försöker du ju bara skapa ett cirkelbevis. Dessutom är det ett rätt absurt pstående du kommer med med tanke på att du kan fråga vem som helst om det finns audiofil-CD-spelare, vilket ju skulle vara en omöjlighet om du hade rätt. :wink:

Exempel kan bara visa att de själva förekommer, vilket ingen har emotsatt sig.

Kan nog tänka mig att rätt många skulle sortera in vissa som gärna vill kalla sig audiofiler som "stereonördar" dock... Det vill säga människor som glömt bort musiken, till förmån för att umgås med en massa apparater. Men jag tycker det är upp till var och en att göra som de vill.

Chris_Lymme skrev:Audiofilen är typiskt sett en person en subjektivist som höjer sin egen subjektiva njutning av ljud över andra människors tyckande eller s.k. objektiva sanningar som att man måste komma nära mastern.

Tycker du ja, när du tvingar på andra ditt trista exkluderande tyckande som om det vore en s.k. objektiv sanning.

Jag menar att en audiofil är vad ordet antyder (audio = jag lyssnar, fil = tycka om), och att var och en nog är kapabel att bedöma själva om de är audiofiler eller ej. Det finns helt enkelt inget behov av att du skall dikterar vem som är det och vem som inte är det.

Chris_Lymme skrev:Således går inte att ställa en omröstningsfråga till audiofiler på detta forum eftersom det knappt finns några audiofiler i traditionell bemärkelse här.

Jodå, det finns massor av audiofiler här, och det gick utmärkt att ställa frågan. Bevisligen.

Din definition på en traditionell audiofil intresserar mig måttligt - Jag låter var och en avgöra själva om de är audiofiler, och om du inte tycker att en audiofil är "en person som tycker om och bryr sig om det de lyssnar på" så må det vara hänt (du får tycka vad du vill!) men låt dem som tycker så göra det (låt dem tycka vad de vill de också!).

Jag kan tänka mig att du Chris_lymme inte är någon audiofil, men de flesta här på faktikt tror jag nog är det. Alla som bryr sig så mycket om sin lyssning att de hamnat här tycker jag definitivt kvalificerar, i varje fall om de själv anser sig kvalificera. Den som skriver på faktiskt bara för att bråka är nog ingen audiofil däremot. :(

Vad du är vet jag inte. Vet du det själv?

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-27 10:57

IngOehman skrev:Men låt mig göra detsamma - ställa frågor som ger svar på de saker jag
undrar över. :P

Mja, alltså, jag är inte säker på att du får några bra svar.
”Ni tycker väl som jag!”-frågor ger väl sällan några värdefulla resultat.
som man frågar får man svar…

Du frågar efter vad Audiofiler tror att respektive medium har för potentiell möjlighet att återge masterbandet med minst förvrängning.

Det skulle ju kunna tänkas att LP mediet på grund av sina begränsningar tvingar mastringsteknikerna att hålla tungan mer rätt i mun. Detta skulle kunna betyda att den musik som finns lagrad på LP media är generelt sett mer njutbar.

Om du i din fråga antytt att det är så, och ställt frågan lite annorlunda*,
Är den musik som finns lagrad på LP/CD-mediet en bättre/sämre representation av masterbandet.

Då skulle du säkert kunna få ett svar som bekräftar att Audiofiler föredrar LP mediet.
Dessutom är det ju ingen som vet vad en Audiofil egentligen är…

mvh/berma

* Om vi förutsätter att masterbandet inte innehåller några komprimeringar/limiteringa o dyl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 11:34

Igen: Du ställer dina frågor precis som du vill. Men låt mig ställa frågor som jag vill. Samma sak som jag skrev till Lymme alltså.

Jag frågar över det som jag undrar över, och de svar jag fick var utmärkt bra! Dessutom överensstämde de med vad jag erfarit under flera årtionden - att de flesta audiofiler ser CD som ett system med bättre potential att vara en oskiljbar representation av masterbandet, eller rättare sagt ljudet/musiken på det.

Om du undrar över något annat, det du antyder - så fråga om det själv i en ny röstningstråd (eller låt bli, du väljer själv) men begär inte att jag skall ställa dina frågor.

Och försök inte antyda att min fråga var en "ni tycker väl som jag-fråga". Den är helt neutralt ställd och innehåller inte minsta antydning om vad jag tycker, eller vad man "skall tycka". Om någon kan komma med en kvalificerad gissning om min uppfatting så beror det väl på att min erfarenhet i frågan är känd.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifi-skeptikern

Inläggav hifi-skeptikern » 2007-11-27 13:23

Problemet är kanske att ljud och musik inte är samma sak!?

Musik är (som jag ser det) den känsla som lyssnaren får av att lyssna till de ljud som bär musiken eller i varje fall den information som via ljud avser att skapa denna känsla. Ljudet (eller de olika fysikaliska representationerna av ljudet d.v.s. luftvibrationer, elektriska analoga och digitala signaler etc.) är endast bäraren av den information som innehåller det musikaliska "meddelandet". Olika brister hos bäraren korrumperar informationen på olika sätt. Hörseln är en sinnrik manick som förmår reparera och/eller filtrera bort oönskad påverkan på informationen. Reparationsförmågan varierar beroende av vilken åverkan som åsamkats ljudet (etc.) samt varierande från person till person.

Detta kan kanske göra att frågorna kan tyckas tyckas vara felställda eller insinuerande. Att du kan fråga som du vill borde dock stå utom all tvivel. Svaren blir som bekant också därefter.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-27 14:26

IngOehman skrev:Jag frågar över det som jag undrar över, och de svar jag fick var utmärkt bra! Dessutom överensstämde de med vad jag erfarit under flera årtionden - att de flesta audiofiler ser CD som ett system med bättre potential att vara en oskiljbar representation av masterbandet, eller rättare sagt ljudet/musiken på det.

Jo..., ja kan så tyckas, du har ju fått din uppfattning bekräftad.

Man det kan ju faktiskt fortfarande vara så att Audiofiler föredrar LP-skivor framför CD skivor. Det vet varken du eller jag. Och det är väl den relevanta frågan, eller?

Att CD systemet har en bättre teknisk potential är väl få som ifrågasätter. Men ditt sätt att ställa frågor skapar en sorts skendebatt som är svår att relatera till.

Frågan om vad Audiofiler tycker är inte utredd på något sätt, inte heller vad en Audiofil egentligen är.

/b

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 14:38

Om man vill att det skall vara ett axiom att audiofiler föredrar LP-skivor,
så kan man säkert och enkelt åstadkomma ett bevis för att så är fallet.
Det enklaste sättet är väl att göra som Chris_Lymme - att definiera
audiofiler som "de som gillar LP-skivor". :lol:

Med sådana metoder kan man ju bevisa nära vad som helst. Cirkelbevis
kallar man dem, och de underkänns omedelbart i den vetenskapliga
världen, så jag underkänner Chris_lymmes inlägg (omedelbart 8) ).
Ser den som helt ointressant - som sakinlaga.

Men jag fråntar honom självklart inte hans uppfattning.

Jag var dock mera intresserad av hur det var, och ställde därför en
neutral fråga som helt saknade värderingar av de två medierna, och
som inte heller skrev någon på näsan vad en audiofil är - utan lät var
och en själv bedöma om de är audiofiler eller ej.

Jag tror för övrigt att det är ett rimligt antagande att den som hänger
här på faktiskt.se med goda odds ÄR en audiofil (och då menar just jag
"en person som tycker särskilt mycket om att lyssna", och som av
det skälet bryr sig exta mycket om sin ljudanläggning). För det väl är
det främsta skälet att hänga här - att man bryr sig! :wink:

Vad kan det annars finnas för skäl? Att man har ett tråkigt liv och gillar
att trolla? :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-27 14:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-27 14:41

Jag tror urvalsgruppen är alltför unison för att svaren skall vara av relevans. Tycker dock inte att frågan som sådan är konstig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-27 14:55

Nej, jag är inte ute för att trolla.

det är bara det att jag är allergisk mot dåligt utformade enkäter.

Resultatet här, drygt ett hundratal av faktiskt's medlemmar tror/vet att CD systemet har en bättre teknisk potential än LP skivor.

Jaha? och vilkan slutsats kan vi dra av det?

mvh

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-11-27 14:56

Jaa, självklart hänger man här för att man bryr sig om musik och hur den låter. Förstår inte varför det sägs att ingen egentligen vet vad en audiofil är? det är ju enkelt språkbruk, såsom IÖ brukar påpeka.

Det är ju inte en konstruktion som till exempel "sportfåne" eller "prylbög" och dylikt. Det betyder ju faktiskt något, på riktigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 14:58

Tja, jag förnekar inte att Faktiskt's medlemmar kan vara onormalt
förnuftiga, kunniga och erfarna - således att de i mindre utsträckning
än andra behöver "gissa" om saken.

Men - den som vill undersöka hur det ser ut på andra fora kan ju ställa
identisk samma fråga där. Jag tror nog att balansen kommer att vara
förskjuten en smula, men min gissning är ändå att audiofiler i gemen
vet att CD-systemet faktiskt som medium förmår skapa en mera lik
avbild av ett masterband än vinyl. Det är ju det intryck jag fått genom
åren.

Preferenser är en sak för sig, men innan man bekymrar eller gläder sig
över dem så är det rimligt att man undersöker vad folk tror eller vet
om ursprungstroheten. Även jag gillar ju "soundet" från vinyl. :P

Det som är väldigt glädjande tycker jag, är att även de mest uttalade
subjektivisterna* idag tycks inse att det de gillar är en färgning, och det
är ett STORT framsteg# om man jämför med för några år sedan. Då ansågs det av vissa vara nästan omoraliskt att kalla en färgning för en
färgning. :o

(#Framsteg om man tycker att kunskap är utvecklande och något positivt.)

Vh, iö

- - - - -

*Med det menar jag "de som uttalat sitt ointresse och 'onyfikenhet' på
ursprunget"
- till förmån för ett maximerande av upplevelsen.

(Och därmed underförstår de att de står i motsatsförhållande till varandra :o - vilket jag tror är en mycket olycklig ansats. :? Den gör ju att man kan luras att välja bort ursprungstroheten baserat på blotta påståendet att den inte är förenlig med en stor upplevelse. Det är bättre att tänka än att tro på vad för påstående som helst. Min uppfattning är att det är förnuftigare att håller sådana här frågor öppna tills man undersökt dem. Tänk om det visar sig att en maximalt ursprungstrogen återgivning tvärtom kan vara en prima väg till en maximal upplevelse! :wink: )

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Vad tycker audiofiler?

Inläggav rhenrics » 2007-11-27 15:10

Min definition av en audiofil: en svettig fetlagd medelålders gubbe, med stirrig blick och fuktigt handslag. 95 % av sin lediga tid står han böjd bakom ett slutsteg, ett par högtalare eller bakom en vinylsvarv och kopplar ihop kablar, för att sedan plocka fram kameran och fota hela härligheten från hundrasjuttiofem olika vinklar och avstånd. Audiofilen ägnar sedan resterande ledig tid åt att antingen fika med likasinnade eller sitta på något hififorum på nätet och berätta om sin anläggning. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 15:22

rhenrics: :lol:
Senast redigerad av phloam 2007-11-27 15:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 15:32

berma skrev:Resultatet här, drygt ett hundratal av faktiskt's medlemmar tror/vet att CD systemet har en bättre teknisk potential än LP skivor.

mvh

Att CD är bättre än LP.

Att sedan mediaindustrin väljer att inte utnyttja denna potential hos CD utan pressar sönder innehållet är en helt annan fråga.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-27 15:55

Jax skrev:
berma skrev:Resultatet här, drygt ett hundratal av faktiskt's medlemmar tror/vet att CD systemet har en bättre teknisk potential än LP skivor.

mvh

Att CD är bättre än LP.

Att sedan mediaindustrin väljer att inte utnyttja denna potential hos CD utan pressar sönder innehållet är en helt annan fråga.

NÄ, vi får veta att faktisktröstare tycker att det är så utifrån deras kunskaper och erfarenheter. Eller egentligen borde vara så eftersom dom kanske inte har sådana egna erfarenheter själva och inte vill rösta emot andra som tycker som "vi alltid gör".
Att CD är bättre än LP kommer du inte få reda på.
Men visst kan det vara så.:wink:

/Harry

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-27 15:56

Jax skrev:

mvh

Att CD är bättre än LP.

okej, vi har således, med denna enkla ekät, bevisat att CD är bättre än LP :roll: :?:

ja men då så... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-27 15:58

rhenrics skrev:Min definition av en audiofil: en svettig fetlagd medelålders gubbe, med stirrig blick och fuktigt handslag. 95 % av sin lediga tid står han böjd bakom ett slutsteg, ett par högtalare eller bakom en vinylsvarv och kopplar ihop kablar, för att sedan plocka fram kameran och fota hela härligheten från hundrasjuttiofem olika vinklar och avstånd. Audiofilen ägnar sedan resterande ledig tid åt att antingen fika med likasinnade eller sitta på något hififorum på nätet och berätta om sin anläggning. 8)

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:17

Jax skrev:Att CD är bättre än LP.

App app, du menar "att CD har större potential att ge ett ljud som är närmast masterbandet", eller hur ;) :)

Såna här trådar med ställningstaganden hit o dit får mig att känna att det finns väldigt många olika hobbies, yrken och förhållningssätt som ska rymmas under samlingsbegreppet "hifi".....

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 16:23

berma skrev:okej, vi har således, med denna enkla ekät, bevisat att CD är bättre än LP :roll: :?:

ja men då så... 8)

Knappast bevisat. Däremot visar resultatet att en majoritet tycker att CD är bättre.

Att sedan en del som tycker LP är bättre ifrågarsätter själva enkäten när den inte faller ut enligt deras världsbild är väl ganska typiskt.
:)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 16:25

phloam skrev:App app, du menar "att CD har större potential att ge ett ljud som är närmast masterbandet", eller hur ;) :)

Vilket gör CD bättre, eller hur? :roll:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:27

Jax skrev:
phloam skrev:App app, du menar "att CD har större potential att ge ett ljud som är närmast masterbandet", eller hur ;) :)

Vilket gör CD bättre, eller hur? :roll:

Njae, jag tycker för min del att LP är myyyycket bättre än CD, hur mycket bättre CD än låter :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 16:31

berma skrev:Man det kan ju faktiskt fortfarande vara så att Audiofiler föredrar LP-skivor framför CD skivor. Det vet varken du eller jag. Och det är väl den relevanta frågan, eller?

Jaså? Då kan du förklara för mig varför mkt av dagens musik som man kan anta audiofiler lyssnar på, inte ens kommer ut på vinyl? Och det som kommer ut har oftast en utgtåva på ca 5000-10 000 ex. Vad jag förstår så har Stereophile runt 80-100 000 läsare.

Att många audiofiler är förvirrade är dock ingen nyhet 8)

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-11-27 16:44

subjektivisten skrev:
berma skrev:Man det kan ju faktiskt fortfarande vara så att Audiofiler föredrar LP-skivor framför CD skivor. Det vet varken du eller jag. Och det är väl den relevanta frågan, eller?

Jaså? Då kan du förklara för mig varför mkt av dagens musik som man kan anta audiofiler lyssnar på, inte ens kommer ut på vinyl? Och det som kommer ut har oftast en utgtåva på ca 5000-10 000 ex. Vad jag förstår så har Stereophile runt 80-100 000 läsare.

Att många audiofiler är förvirrade är dock ingen nyhet 8)

Alltså jag har ingen aning om vad Audiofiler föredrar och varför, jag tror inte att jag ens är intresserad eftersom jag inte betraktar mig som Audiofil, åtminstone inte enligt rhenrics definition :mrgreen:

Personligen föredrar jag CD, men tycker LP är roligare :wink:

mvh

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-27 16:48

phloam skrev:Njae, jag tycker för min del att LP är myyyycket bättre än CD, hur mycket bättre CD än låter :)

Du har rätt att tycka precis vad du vill, inget jag säger emot :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-11-27 16:51

subjektivisten skrev:Att många audiofiler är förvirrade är dock ingen nyhet 8)

Men det är ju det som är lite charmigt, trots allt. Tänk om alla audiofiler och hifinördar vore knivskarpt logiska och rationella hela tiden. Ganska skrämmande tanke... :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-11-27 17:34

berma skrev:Alltså jag har ingen aning om vad Audiofiler föredrar och varför, jag tror inte att jag ens är intresserad eftersom jag inte betraktar mig som Audiofil, åtminstone inte enligt rhenrics definition :mrgreen:

:P
Jo, därför är det intressant att kolla upp sådana saker.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-27 20:04

IngOehman skrev:Din definition på en traditionell audiofil intresserar mig måttligt - Jag låter var och en avgöra själva om de är audiofiler, och om du inte tycker att en audiofil är "en person som tycker om och bryr sig om det de lyssnar på" så må det vara hänt (du får tycka vad du vill!) men låt dem som tycker så göra det (låt dem tycka vad de vill de också!).

Jag kan tänka mig att du Chris_lymme inte är någon audiofil, men de flesta här på faktikt tror jag nog är det. Alla som bryr sig så mycket om sin lyssning att de hamnat här tycker jag definitivt kvalificerar, i varje fall om de själv anser sig kvalificera. Den som skriver på faktiskt bara för att bråka är nog ingen audiofil däremot. :(

Audiofil är ett av dessa ord som har skillnader i den etymoliska innebörden och i dagligt språkbruk.

Visst betyder audiofil en person som tycker om ljud. En mer träffande beskrivning är dock en person som tycker om ljudåtergivning.

De flesta människor uppskattar dock ljudåtergivning, t.ex. när de tittar lyssnar på radio eller tittar på TV. Eftersom inte alla är audiofiler så använder man begreppet om personer som har ett litet extremt intresse för ljud. Denna innebörd framgår bland annat på wikipedia:

Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Audiofil

Vem är jag då? Jag är en person som tycker om musik och naturtrogen ljudåtergivning. Mitt vardagsrum är möblerat efter högtalarnas behov. Jag har en skön fällbar läderfåtölj som är placerad exakt i sweetspot. Jag spenderar betydligt mer pengar på skivor än på kläder. Det finns nog ingen som skulle kalla mig audiofil dock, helt enkelt eftersom jag inte är extrem. Av praktiska skäl använder jag CD-spelare och min grundanläggning för ljud kostar mindre än 20 000 kr. Mitt ljud- och musikintresse utövas således inte på bekostnad av något annat (bortsett från att jag får möblera om när jag får många gäster så att alla kan sitta bekvämt).

De flesta audiofiler som har ett intresse för ljud som tar överhanden är personer som var med redan innan CD-spelaren kom eller som har lärt sig av någon som var med då. Då finns ofta en naturlig förkärlek för vinylformatet. Personligen har jag träffat väldigt få audiofiler i den folkliga bemärkelsen som har satt CD-spelaren över vinylsvarven.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 22:32

Chris_Lymme skrev:
IngOehman skrev:Din definition på en traditionell audiofil intresserar mig måttligt - Jag låter var och en avgöra själva om de är audiofiler, och om du inte tycker att en audiofil är "en person som tycker om och bryr sig om det de lyssnar på" så må det vara hänt (du får tycka vad du vill!) men låt dem som tycker så göra det (låt dem tycka vad de vill de också!).

Audiofil är ett av dessa ord som har skillnader i den etymoliska innebörden och i dagligt språkbruk.

Det tror jag ingen förnekar, men det gäller väl å andra sidan alla de andra små orden också...

Chris_Lymme skrev:Visst betyder audiofil en person som tycker om ljud.

Den där formuleringen ser ut som om du antyder att du "håller med mig" om något, men jag har aldrig påstått det du ser ut att hålla med mig om (även om ett "men" eller "dock" lurar i vassen). Vad jag skrivit och sagt är att en audiofil är en person med speciellt intresse av att LYSSNA.

En person som lyssnar passionerat. En person som av samma skäl gillar levande ljud (t ex musik) som han eller hon vill ha en återgviningsapparatur där hemma, och troligen ställer vissa krav på den, utöver estetik, att den hanterar de medier man vill spela på den och ett lågt pris.

Jag kan nämna att jag till och med tycker om att sitta och lyssna på när en symfoniorkester stämmer före en konsert... Jag finner det vara ytterst trevligt att blunda och lyssna på alla instrument och lokalen de sitter i - redan innan de börjar spela musik!

Det är för övrigt något jag funnit är gemensamt för väldigt många audiofiler - denna fascination och glädje över att lyssna! :P

Chris_Lymme skrev:En mer träffande beskrivning är dock en person som tycker om ljudåtergivning.

Jasså? Är det ett faktum att det är en "mera träffande" besrkivning - eller är det en beskrivning som faller just dig mera på läppen bara?

Chris_Lymme skrev:De flesta människor uppskattar dock ljudåtergivning, t.ex. när de tittar lyssnar på radio eller tittar på TV.

Där tror jag du har helt fel, eller rättare sagt jag vet att du har helt fel. De flesta människor reflekterar överhuvudtaget inte över ljudkvaliteten, det vill säga återgivningsprecisionen. De lyssnar omedvetet och utan passion. De uppskattar "att" de har tillgång till en apparat som ger dem ljud att lyssna på, men de reflekterar inte alls över ljudets kvaliteter.

Chris_Lymme skrev:Eftersom inte alla är audiofiler så använder man begreppet om personer som har ett litet extremt intresse för ljud.

Vaddå använder "man"...? Tala för dig själv. Du kan i denna tråd se hur "man" använder begreppet. Jag har lämnat det fritt till var och en att själv avgöra om de är audiofiler eller inte. Du ser själv resultatet. Om jag talar för mig själv så är mitt intresse för ljud ytterst måttligt, men jag gillar att lyssna. Själva ljudet intresserar mig inte mera än själva bilden intresserar mig när jag tittar på film. Men eftersom jag giller både att lyssna och att titta är återgivningen av både bild och ljud något som jag bryr mig om, eftersom konsekvensen av att jag inte skulle göra det blir att jag lider av bådas undermålighet. Om återgivningen är dålig kan jag inte titta och höra som jag vill - obehindrat.

Denna innebörd framgår bland annat på wikipedia:

Chris_Lymme skrev:
Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Audiofil

Det där blir i PS:et.

Chris_Lymme skrev:Vem är jag då? Jag är en person som tycker om musik och naturtrogen ljudåtergivning. Mitt vardagsrum är möblerat efter högtalarnas behov. Jag har en skön fällbar läderfåtölj som är placerad exakt i sweetspot. Jag spenderar betydligt mer pengar på skivor än på kläder. Det finns nog ingen som skulle kalla mig audiofil dock, helt enkelt eftersom jag inte är extrem.

Du har fel. Det finns visst någon som skulle kalla dig audiofil. Efter att ha hört din beskrivning av hur du gör kallar jag dig nu för audiofil! :wink:

Men oavsett om du själv ser dig som en - kan du förklara vad det beror på att du spenderar så mycket tid här på faktiskt? Om du vänder dig inåt och känner efter noga, och frågar dig själv vilka känslor som får dig att skriva här - vad blir svaret då?

Chris_Lymme skrev:Av praktiska skäl använder jag CD-spelare och min grundanläggning för ljud kostar mindre än 20 000 kr. Mitt ljud- och musikintresse utövas således inte på bekostnad av något annat (bortsett från att jag får möblera om när jag får många gäster så att alla kan sitta bekvämt).

Vad 17 är en "grundanläggning"?

Varför skriver du "av praktiska skäl"? Menar du att du av andra skäl skulle ha användt något annat medium - och isåfall: Gör det inte dig till just det du skrev att du inte är... :wink:

I varje fall innerst inne. Enligt din egen definition alltså (inte enligt min).

Chris_Lymme skrev:De flesta audiofiler som har ett intresse för ljud som tar överhanden är personer som var med redan innan CD-spelaren kom eller som har lärt sig av någon som var med då.

Jaha, är det så det är... :o

Så audiofiler är alltid över 40-45 menar du. :lol:

Chris_Lymme skrev:Då finns ofta en naturlig förkärlek för vinylformatet.

Jaha är det såååå det är. :wink:

Chris_Lymme skrev:Personligen har jag träffat väldigt få audiofiler i den folkliga bemärkelsen som har satt CD-spelaren över vinylsvarven.

Jaha, du säger det.

Praktiskt av dig att du började med att definiera den folkliga bemärkelse så att den blir sådär, dårå... För då är det ju sant automatiskt. :?

Jag har redan sagt det en gång, men säger det gärna en gång till - cirkelbevis. Eller cirkelpåståenden kanske det skulle heta.

Om du vill gå längre än att bara påstå saker, så påvisa dem gärna istället!

Det var det jag försökta göra i den här tråden, och jag är ledsen om du tog det personligt att dess omröstning utvecklade sig på det sätt den gjorde. Min avsikt var inte att kritisera dig personligt. Att jag utgick ifrån några citat där väl något av dem kom från dig var bara för att det var dessa citat som var min inspriation att undersöka om det ni påstod hade någon grund. Det föreföll mig nämligen vara påståenden som saknade verklighetsförankring.

Om det som krävs för att de skall vara "sanna" är att man börjar med att definiera audiofiler som människor som föredrar vinyl framför CD och tror Vinyl ger bättre musikåtergivning, så är jag benägen att vidhålla att påståendena är cirkelpåståenden, som (tvärtemot vad du antyder)saknar folkligt stöd. De stämmer ju inte när man låter folk definiera om de är audiofiler själva.

Men om vi utgår ifrån din definition - att de måste tycka/tro/anse att vinyl är bättre än CD för att vara audiofiler - ja då måste jag ju hålla med dig: Då är det rimligt att påstå att audiofiler tycker/tror/anser att Vinyl är bättre än CD...

På samma grunder måste du å andra sidan hålla med mig om att proffsförare gillar panerad plattfisk med remoladsås + lättöl - om jag med proffsförare menar bara de som är SÅ proffsiga att de varit med så länge och ätit på långtradarfiken att de på ett nästan sjukligt sätt gillar panerad plattfisk med remoladsås + lättöl.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej, idén att betrakta Wikipedia som ett sanningsvittne förefaller mig nästan oändligt främmande.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 22:36

rhenrics skrev:Min definition av en audiofil: en svettig fetlagd medelålders gubbe, med stirrig blick och fuktigt handslag. 95 % av sin lediga tid står han böjd bakom ett slutsteg, ett par högtalare eller bakom en vinylsvarv och kopplar ihop kablar, för att sedan plocka fram kameran och fota hela härligheten från hundrasjuttiofem olika vinklar och avstånd. Audiofilen ägnar sedan resterande ledig tid åt att antingen fika med likasinnade eller sitta på något hififorum på nätet och berätta om sin anläggning. 8)

:lol:

Ja, ibland verkar det som om vissa tror att det är så det definieras. (10 ironipoäng till dig rhenrics!)

Jag föredrar nog att se det som ett begrepp för den som tycker speciellt mycket om att lyssna, och som därför bryr sig mera om t ex musikåtergivningens kvalitet än de flesta andra gör.

Men även om jag ser det så, tycker jag det är bäst att var och en får bestämma själv om de ser sig som audiofiler. Jag tror dock att rätt många som alls skriver på hifi-forum av olika slag, faktiskt ser sig som audiofiler. Varför gör det det annars om de inte dryr sig om musikåtergivningen?

Jag är definitivt en audiofil!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-11-28 18:40

IngOehman skrev:Jag kan nämna att jag till och med tycker om att sitta och lyssna på när en symfoniorkester stämmer före en konsert... Jag finner det vara ytterst trevligt att blunda och lyssna på alla instrument och lokalen de sitter i - redan innan de börjar spela musik!

Se där. Vi har åtminstone en sak gemensamt. Stämningen före konserten är min favoritdel. Jag gillar att sitta och lyssna på den slumpmässiga musik som uppstår. Ibland är det mycket bättre än själva konserten. I vissa fall önskar jag faktiskt att jag hade gått efter stämningen innan konserten började ;)

IngOehman skrev:Du har fel. Det finns visst någon som skulle kalla dig audiofil. Efter att ha hört din beskrivning av hur du gör kallar jag dig nu för audiofil! :wink:

Ok. Man kan ju tillägga att man ibland sitter hela dagen på jobbet och längtar efter att få komma hem och slå på anläggningen, också. Det är ju lite audiofilstuk på den manin.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 20:11

U bet, mister! :wink:

Återgå till Generellt om hifi