Var på Marten's Center i lördags...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:14

...och inspekterade deras nya show-room. Merkurius hade noterat att de öppnade för en dryg vecka sedan så han föreslog en lyssningssession. På Euphonia finns en uttömmande tråd om hela flytten, och även en del lyssningsintryck: Marten

Mycket kul och spännande att de satsar så på en bra miljö för lyssning! Jag är övertygad om att det är enda sättet att konkurrera med Siba och mp3-syndromet: se till att bygga goda lyssningsrum från grunden som gör högtalarna rättvisa. Vi blev också mycket väl bemötta av innehavarna (Leif och ??), avspänt, trevligt, och en skön stämning.

Hela lokalen ger ett fräscht, modernt och öppet intryck, med nya Marten Form uppställda direkt när man kommer in (mycket snygga högtalare!), och Amphion och Tivoli uppställda längre in.

De har sedan två lyssningsrum, ett mindre (Miles uppställt) och ett stort (Coltrane). På grund av närheten till grannar i ena ändan av lokalen så har det mindre rummet gjorts som ett "rum i rummet", med flytande golv på gummifötter och halvmetertjocka väggar med tredubbla gipsskivor (ej isolermaterial om jag fattade det rätt).

Jag och en kompis lyssnade först litet på Miles medan vi väntade på Merkurius, men det kändes litet hårt och strävt i övre mellan/diskant. När vi skulle lyssna på egna CD-skivor så fanns det inte knappar för spårval eller snabbspolning på spelaren, och vi hittade ingen fjärr.

Så vi gick ut till "The Big Room". :)

Där satt redan Merkurius och förhörde sig om tanken med rummet. Diffusion verkar vara viktigare än dämpning, och jag upplevde att det var mer "akustik" än i lilla rummet.

Så började vi lyssna och nästan direkt hördes att det var mycket dåligt med bas. Jag är verkligen ingen basnarkoman, men det här var långt ifrån ett balanserat ljud. Jag brukar spela första satsen ur Vintern (Vivaldi, De fyra årstiderna på BIS) som förutom en stråkorkester innehåller orgelackompanjemang med några djupa pedaltoner i början, men de hördes nästan inte alls. Policelåten "Tea in the Sahara" tappade stora delar av sin mystik när bas och baskagge skars av i nedre delen (för att inte tala om Infected...).

Mycket märkligt.

Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med [s]kanske fyra meter[/s] ca 1,5 m (dålig uppskattning från början, sorry...) till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".

Högre upp i registret lät de helt ok, om än med en viss otydlighet när det var mycket efterklang på inspelningen. Stråkarna på Vintern bluddrade ihop sig litet grand vid ff tutti, och det fanns även ett visst övermått av energi allra högst upp i diskanten.

Summa summarum: med tanke på placeringen i rummet och den relativt rika efterklangen så känns det inte som att Coltrane spelade till sin fulla potential. Förmodligen optimerat för gles jazz, blues och singer/songwriter, men det finns ju de som vill lyssna på annat.

Dock: jättekul att de satsar på sin vision, och jag önskar dem verkligen lycka till i stora vida världen!
Senast redigerad av Almen 2008-03-06 09:17, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:33

Jag håller med i det Almen skriver. Så här skrev jag om besöket på Marten inne på hififorum.nu

Den nya butiken är mycket stilfull. Lokalen är dock inte lika vacker och elegant som den andra, en smaksak kort å gott. Den största fördelen med den nya lokalen som jag ser det är att de inte har några restriktioner med att bygga om den som de vill. Jag och en polare satt och lyssnade på en hel del skivor i det stora rummet med Coltrane-högtalarna. Jag fick även en trevlig pratstund med Leif om vad han haft för mål med rummet och vad han tyckte om slutresultatet. Han verkade mycket nöjd

Jag tycker att det låter okej från mellanregistret och uppåt. Basen var dock mycket tunn, den saknade helt djup och tryck. Det skulle givetvis gå att flytta högtalarna närmare väggen men jag vet inte om det skulle hjälpa så mycket som jag skulle vilja. Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna. Jag skulle dock ha föredragit ett fylligare basfundament. När vi spelade en låt med Alison Krauss saknade jag kontrabasen. Högre upp i frekvens blev det lite påträngande när de röjde på som bäst. Det känns som att efterklang är för lång för min smak.

Det var dock en kul upplevelse och jag tackar för det och önskar Marten lycka till!

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-03 11:36

Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:42

Trams skrev:Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?

Sedan är det ju inte bara vi som haft anmärkningar på basåtergivningen. Både på euphonia och hififorum har det framkommit liknande åsikter.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:45

Hittade en gammal recension på stereophile:
The only area where the Coltranes were somewhat disappointing was in the lower octaves—but not so much in terms of extension as of control and, ultimately, believability.

The generally higher magnitude of the Coltrane's impedance in the upper midrange and treble will mean that the speaker will sound a little tilted-up when used with tube amplifiers that have a higher-than-normal output impedance.

Bild
Behöver jag säga att de drevs med ett rörslutsteg vid vår lyssning? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-03 11:47

Merkurius skrev:
Trams skrev:Ja det var en (om än snällt inlindad) sågning, det! Trist att det inte funkar bättre i de nya lokalerna men de får säkert ordning på det så småningon?

Sedan är det ju inte bara vi som haft anmärkningar på basåtergivningen. Både på euphonia och hififorum har det framkommit liknande åsikter.

Kollar aldrig på dessa forum men huvudsaken är att ni står för era åsikter.
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 11:49

Almen skrev:Hittade en gammal recension på stereophile:
The only area where the Coltranes were somewhat disappointing was in the lower octaves—but not so much in terms of extension as of control and, ultimately, believability.

The generally higher magnitude of the Coltrane's impedance in the upper midrange and treble will mean that the speaker will sound a little tilted-up when used with tube amplifiers that have a higher-than-normal output impedance.

Bild
Behöver jag säga att de drevs med ett rörslutsteg vid vår lyssning? :)

Aha :P Nu kommer jag dock inte ihåg vad rörsteget hette som de använde sig av. Det gav dock 70 watt ut i 8 ohm + en hel del dist.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 11:55

Emillé Labs KI-270W is da name.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-03 12:08

Almen skrev:Emillé Labs KI-270W is da name.

Så var det ja. Här är lite specar som jag hittade:

Bild

80-90 tusen tror jag att den kostade om jag inte minns helt fel.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 12:32

Aha, 70 W. Inte konstigt att bastrumman i Eldfågeln lät litet anemisk... Skumt att inte ha mer kräm i ett så stort rum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav rhenrics » 2008-03-03 13:07

Almen skrev:
Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med kanske fyra meter till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".

Frågade du inte om detta på plats direkt till konstruktören/-rerna?

editerade frågans placering.
Senast redigerad av rhenrics 2008-03-03 13:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-03 13:09

riktigt kul att beteckningen är "270w"

som gjort för missförstånd

"2x70W" är ju inte alls lika snyggt
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-03 13:43

Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna.

Jag har stött på det där förut och undra om det finns något logiskt resonemang bakom. Om nu högtalarna fungerar som en bra dekoder borde de väl stå för hur rumsinformationen från inspelningen återges, så vida de står på konstruktörens rekommenderade plats i rummet.
Det känns som om det snarare är en psykologisk grej att vilja ge musikern ett fysiskt utrymme i lyssningsrummet och att det skulle påverka djupledet i återgivningen. Jag har ju tidigare frågat om hur stor mängd av rumsinformationen på en inspelning som återfinns i basregistret och att döma av de svar jag fick känns det ju som om han motarbetat sitt eget syfte genom att medvetet minska basfundamentet.

Men jisses så jag spekulerar, om saker jag inte vet så mycket om. Men det var mitt spontana intryck. Rätt mig gärna om jag resonerar fel.

Edit: rättade till oklarhet.
Senast redigerad av shifts 2008-03-03 15:16, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Var på Marten's Center i lördags...

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:46

rhenrics skrev:
Almen skrev:
Å andra sidan kanske inte så märkligt eftersom högtalarna stod nästan mitt ute i rummet, med kanske fyra meter till väggen bakom och, om jag minns rätt, typ 2-3 m till sidoväggarna. Å tredje sidan märkligt, eftersom det på hemsidan står "...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls".
Frågade du inte om detta på plats direkt till konstruktören/-rerna?

Jag såg det nu precis på hemsidan, så nej.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-03 13:53

2x70W är som min gamla Cyrus. Funkar bra med högtalare som har hög känslighet. I det här fallet tror jag det är för lite.

4 meter från bakvägg? Borde inte en våg som är 8 meter (ca 42 Hz) komma i motfas när den studsat i bakväggen då?

Bättre rumsåtergivning borde gå att få även med högtlarna när bakvägg, men då med nödvändiga åtgärder av rummet (mer dämpning?). Kanske har man prövat detta. Men jhag tycker ändå det verkar kostigt att köra demo med det resultat som rapporteras om i första inlägget. Är demorummet färdigt? Håller dom på och provar fortfarande?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:56

shifts skrev:
Jag pratade med Leif om det här och han har gjort den avvägningen han gjort pga. att djupet i inspelningarna skulle försämras om man flyttade bak högtalarna.
Jag har stött på det där förut och undra om det finns något logiskt resonemang bakom. Om nu högtalarna fungerar som en bra dekoder borde de väl stå för hur rumsinformationen från inspelningen återges, så vida de står på konstruktörens rekommenderade plats i rummet.
Det känns som om det snarare är en psykologisk grej att vilja ge musikern ett fysiskt utrymme i lyssningsrummet och att det skulle påverkar djupled i musiken.

Reflektioner i väggen bakom högtalaren (om högtalaren står så långt ifrån väggen) kan ge upplevelsen av ett "djup" i bilden. Jag hade den uppställningen förut, men är mycket mer nöjd med att ha högtalarna nära väggen. På till exempel nämnda Vivaldi-inspelningen får jag därmed en mycket tydligare bild av den kyrka där inspelningen gjordes.

Rent subjektivt, givetvis. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 13:58

celef skrev:riktigt kul att beteckningen är "270w"

som gjort för missförstånd

Jag trodde att det stod för 270 W, så klart. :oops:

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-03 14:34

problemet är väl inte 70W utan 2 Ohm impedans i basen, särskilt för en rörstärkare (Om nu den heldragna linjen i diagrammet avser impedansen)
Vh
D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-03 14:59

Jag vet att på Hifi-kit har man problem med basåtergivningen på grund av alla högtalare som står passiva i rummet tillsammans med de som spelar för ögonblicket. De passiva "dränerar" så att säga bastonerna från de aktiva. Det kan inte vara samma problem här?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:03

Det står inga andra högtalare i det rummet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-03 15:09

En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.

Intressant tråd :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-03-03 15:12

Almen skrev:Det står inga andra högtalare i det rummet.

Ja, då verkar det ju som om högtalarna inte är konstruerade för "stora" rum.

/M

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-03 15:13

Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:15

dimitri skrev:problemet är väl inte 70W utan 2 Ohm impedans i basen, särskilt för en rörstärkare (Om nu den heldragna linjen i diagrammet avser impedansen)
Vh
D
dimitri: Den relativt låga effekten ser jag som ett problem vad gäller att spela dynamiskt över huvud taget, inte enbart basen. Jag bad om max volym på Eldfågeln, men det lät litet tamt, helt enkelt.

Själva basproblemet (för oss som tycker att onaturligt låg bas är ett problem ;)) härrör sig förmodligen från en kombination av följande:

1. i sig relativt snabbt fallande bas hos högtalaren
2. placering långt ifrån vägg
3. rörslutsteg med låg dämpfaktor i samverkan med nedanstående:
- brant fallande impedans samt relativt låg fasvinkel vid 10-20 Hz (spelar detta någon roll?)
- låg impedans vid 20-60 Hz

Eller vad tror ni som vet?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-03 15:18

subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.
JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.

Detta saknade jag i lördags.
Senast redigerad av Almen 2008-03-03 15:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-03 15:19

Almen, precis!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-03 15:53

Almen skrev:
subjektivisten skrev:En del av djupet i inspelningen försvinner när man inte får med den låga basen.
JTarnstrom skrev:Oavsett om det finns rumsinformation i basregistret eller ej så tycks det mig som att djupbas skapar ett sorts pyskoakustiskt fenomen som ökar upplevelsen av rumsinformation. Det finns så att säga ett fundement som rumsinformationen avtecknar sig mot.

Absolut! Det var ytterst tydligt när vi lyssnade på Vivaldi (det var ett jävla tjat...), där det är en sekunds tystnad innan musiken startar, men där man hör kyrkorummet - orgelfläkten, odefinierat "ljud", kanske till och med ett svagt muller av trafik.

Detta saknade jag i lördags.

Det är precis så!

Jag jobbar hemma idag och lyssnar på just nu på ett tungt stycke av Bach , givetvis inspelat i en kyrka. Rätt var det är tycker jag mig höra en bil komma härute. Jag går ut och kikar, men där finns ingen. Spolar tillbaka, och där var den! Detta var alltså tio minuter sen! 8O :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-03 17:55

Max_Headroom skrev:
4 meter från bakvägg? Borde inte en våg som är 8 meter (ca 42 Hz) komma i motfas när den studsat i bakväggen då?

Nej, men vid runt 21 Hz är den studsade vågen i motfas. En halv våglängd vid 21 Hz är 8 meter. Den djupaste basen, med en viss bandbredd, minimeras med högtalarna där dom står. Det blir nog rätt tunt det hela. Man kan ju hoppas på en basmjuk bakvägg, inte en stenvägg.

Max_Headroom skrev:
Bättre rumsåtergivning borde gå att få även med högtlarna när bakvägg, men då med nödvändiga åtgärder av rummet (mer dämpning?). Kanske har man prövat detta. Men jhag tycker ändå det verkar kostigt att köra demo med det resultat som rapporteras om i första inlägget. Är demorummet färdigt? Håller dom på och provar fortfarande?

Ja, reflexerna för lite högre frekvenser kommer ju drygt 20ms senare och påverkar klangfärgen rätt mycket. Det kan kanske låta "fett" och rumsligt. Jag tror nog också att det är bättre att ställa högtalarna närmare väggen, och dämpa väggen, men jag vet inget om hur de här högtalarna presterar i mellan&diskanten.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-03 19:49

Helt otroligt att det låter dåligt när akustikerna verkar fått helt fria tyglar 8O
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-03 19:56

Det är iaf bland de snyggaste högtalarna som finns ! :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-03 20:33

jag tror inte broderna gillar bas
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-03 20:52

Hur känsliga är högtalarna? Och hur ser de ut impedansmässigt?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2008-03-03 21:58

Jag var in där en gång i somras under ett besök i Göteborg. Fin affär men det lät inget vidare. Jag har aldrigt tyckt om deras högtalare men man kan ju tycka olika förstås. Trevliga var dom i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-04 07:42

meanmachine: Håller med, jag tycker också att de är mycket snygga.

matereo: Jag lade in en impedanskurva tidigare i tråden, från en stereophilerecension från 2005. Men jag vet inte om de har ändrat mycket inuti lådan sedan dess.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-03-04 09:12

Kul!

Jag var hos Maarten i höstas innan de flyttade. Trevliga snubbar. Synd bara om de nu inte får till basen. Det verkar som om de anammat ett visst ljudideal (perspektiv, djup etc, framför bas)? Det där skulle förmodligen enkelt gå att lösa genom lämplig delning av bas + topp-system?
sb17nbac till alla!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-04 10:05

Jag tror precis som Maarten att de eftersträvar ett eget "ljudideal" där basen inte är så betydelsefull :o .
Jag tror säkert att det skulle kunna gå att få de där pjäserna att spela bra med en vettig uppställning samt byta ut junket som driver det hela.

Ett tydligt exempel på hur det kan gå när okunskapen får bestämma 8)

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-03-04 14:09

Jag har hört Coltrane i många samanhang och de gånger den spelas med rör, även tex EARs starkare grejer, tycker jag inte basen kommer 100 till sin rätt. När jag var på nya centret o lyssnade kördes det med Beowulf, som har en hel del kräm. Jag tyckte det funkade fint i även i basen. Hemma har jag dock 4 12" i 19 kvm och det är klart att det inte är rimligt att Coltrane presterar likadant i detta jätterum. Tror inte ens de kan gå lika lågt som mina i praktiken oavsett rum. Har även hört Coltrane spela som de borde med Vitus och med Burmester. Jag har även hört Grendel rocka Coltranes basar, men resten av spektrat med Grendel blir för slamrigt och grovkornigt för min smak.

Jag tror mitt inlägg på euphonia var ett av dem som syftades till här vad gäller basen eller eventuell frånvaro av sådan och då passar jag på att delvis nyansera min kommentar med lite bakgrund, plus att poängtera att vid smygpremiären lyssnades på uppskattningsvis 4 ggr så starkt förstärkeri.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-04 15:00

Har aldrig varit impad av deras högtalare.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-04 16:13

subjektivisten skrev:Har aldrig varit impad av deras högtalare.

Har du hört dom i en ordentlig uppställning? Jag har själv bara hört dom på mässa och där lät det som allt annat brukar låta, medelklass.

I en bra uppställning kanske de låter jättebra, vem vet. Döm inte ut dom på förhand :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-03-04 17:00

Callisto skrev:

Har du hört dom i en ordentlig uppställning? Jag har själv bara hört dom på mässa och där lät det som allt annat brukar låta, medelklass.

I en bra uppställning kanske de låter jättebra, vem vet.

Han kanske har hört dem i en typisk "E4"-miljö ;)

Callisto skrev:Döm inte ut dom på förhand :)

:mrgreen:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-04 17:08

Callisto skrev:

I en bra uppställning kanske de låter jättebra, vem vet. Döm inte ut dom på förhand :)

Ja, det har jag. Du verkar ju inte ha problem att dömma ut andra högtalare själv utan dom är optimalt uppställda.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-05 00:08

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-05 16:37

johanrohm skrev:det behövs sådana här ställen som en slags motvikt
Håller absolut med!

Någon som kan tolka följande mätgraf? (Är det OK att länka till Euphonia?)
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-05 19:04

Drar du ut linjen snett nedåt till -60 dB hamnar du väl på 0,35 - 0,4 sekunder ungefär, men tiden är ju inte allt.
Såg bilder på rummet nu, verkar vara i stort sett mest diffusion utom vid några låga frekvenser.
Perf-ramen i taket tar väl något också. Det kanske kommer upp info om hur det var tänkt?

Det ser ju rätt tjusigt ut, fast tomt.

Bild[/quote]

Användarvisningsbild
MD

Inläggav MD » 2008-03-05 20:37

Inledning

Först vill vi på Marten tacka trådskaparen Almen som skapat denna tråd. Tack även till andra som bidragit till denna tråd.

Marten har som policy att inte delta i debatter och denna hållning står fast och detta är ett inlägg av engångskaraktär, enbart för att vi klargöra våra ståndpunkter i samband med nyöppningen av Marten Centre och speciellt det omdebatterade större lyssningsrummet som benämns som ett level 3 rum från Svanå Miljöteknik.

Nya Marten Centre

Vi på Marten är mycket glada över våra nya lokaler som vi har fått skräddarsydda efter våra önskemål, inte minst våra lyssningsrum och då främst det större rummet som är ett på många sätt ett unikt rum. Detta rum betyder mycket för oss och underlättar utvecklingsarbetet av nya modeller betydligt då det är lättare att göra ”rätt” från början när man kan lyssna i rummet som är befriat från det som vanliga rum alltid har: resonanser.

Vi är inte 100% klara med vårt Centra och med lyssningsrummen men vi har kommit så långt att vi har fått höra att det finns en otrolig potential och en unik möjlighet att utveckla och demonstrera våra högtalare på, i våra öron, bästa möjliga sätt.

Det har ju framkommit en del kritik, mest positiv men också en del negativ kritik främst gällande basåtergivningen. Det är detta vi vill kommentera och förklara med detta enstaka inlägg.

Marten högtalare – en liten tillbakablick och hur det ser ut idag

Med våra högtalare så eftersträvar vi en så ren och subjektivt riktig återgivning som möjligt. Ibland får vi kritik för att det kan vara en något slank bas, detta beror mest på att med de element och konstruktion vi använder ger en mycket ren bas, kanske renare än många är vana vid, och i början av Martens (Mårten Designs) i år 10-åriga karriär så tog det ett tag, även för erfarna audiofiler och journalister, att vänja sig vid denna rena karaktär. Marten förmedlade inspelningarna på ett på ett för väldigt många helt nytt sätt och detta fick blandat bemötande med många reaktioner i stil med ”att det kommer för mycket information” och ”för ljus” karaktär. De allra flesta reaktioner kom sig av att lyssnarna satt med bastunga och i diskanten mycket avrullade system hemma och det var ovant att få sina referensskivor presenterade på ett nytt och annorlunda och på ett ibland avslöjande sätt. Att detta med tiden gett med sig har på senare tid visat sig med ganska stora framgångar på den internationella marknaden med en hel del från varandra helt oberoende ”awards” och utmärkelser i bl. a ”The Absolute Sound”, Hifi+ samt klass A klassning i Stereophile Även i flera asiatiska och tyska tidningar har uppmärksammat Marten på ett för oss mycket trevligt sätt.

På senare år har vi inte fått någon nämnbar kritik när det gäller detta med slank eller tunn bas och vi upplever att utvecklingen i stort har gått vår väg med mer fokus på renhet och transparens i ljudåtergivningssammanhang, åtminstone i det lite dyrbarare segmentet där Marten rör sig. Att Marten inte skulle tycka om bas, eller att basregistret bortprioriteras till fördel för annat är helt enkelt inte sant, Marten älskar bas, men med ett stort förbehåll: Den måste vara ren! Och dessutom gillar vi ett öppet och luftigt sound som vi tycker återspeglar verkligheten på ett trovärdigt sätt.

Dock skall man inte förledas att tro att varje högtalarmodell från Marten är exakt likadan. Våra tre olika produktlinjer ställer olika krav på kringutrusning, rum och inspelning. Referensserien Coltrane med sina diamanter och exklusiva kolfiberkabinett räknar vi med att slutkunderna håller med kringutrustning av högsta kvalité. Gamla Mårten Design har förfinats och förbättrats i helkeramiska audiofilserien Heritage där kraven fortfarande är ganska höga på kringutrustning men Duke t ex är en hel del snällare än t ex Coltrane. Följaktligen är nya FormSeries, utrustad med banddiskant ännu mer förlåtande för kringutrustning och inspelning.

Är inspelningen lite tunn kan det låta lite tunt i ett Marten system eller i ett annat högupplöst system. Detta är ett klassiskt problem för högupplöst transparent ljudåtergivning då det inte är ovanligt att inspelningar eller andra brister i kedjan avslöjas. Är däremot inspelningen av tillräckligt hög klass kommer man att få en finfin stund framför stereon, där vi upplever att man kommer närmare musiken och får en fullödig upplevelse med mycket live – känsla.

Svanå – Level 3 rum har liknande problematik

Lite liknande problematik, som vi historiskt upplevt med Marten, kan uppstå det när det gäller ett Svanå level 3 rum. Det finns helt enkelt inga resonanser och efterklangen är mycket kontrollerad under 100 Hz. Detta är ovant för många lyssnare och kan vara lite besvärligt att i förstone ta till sig. De flesta är vana med att ha ett flertal mer eller mindre kraftiga resonanser samt ganska stora rumsförstärkningar i de nedre registren, vilket är mer eller mindre oundvikliga i ”vanliga” rum. Det är inte ovanligt att i vanliga lyssningsrum / vardagsrum så finns en förstärkning i basen på 5-10 dB. Finns det mot förmodan inga resonanser i basområdet så brukar efterklangs tiden vara förhållandevis lång.

Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.

Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).

Frekvensgången (med Coltrane) i rummet är +- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition, förutom en utsläckning runt 35-40 Hz på ca 5 dB som beror på avståndet mellan högtalare och frontvägg som är ca 1.5 m, från bakkant högtalare (inte 4 m som någon skrev i något inlägg), ovanför 10000 Hz rullar det av lite lätt med -6 dB vid 20000 Hz som det normalt gör i lyssnings positionen. Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s. Dippen vid 35-40 Hz hoppas vi att kunna höja inom en ganska snar framtid.

En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).

Vi själva upplever resultatet som mycket behagligt när man slipper alla störande rumsbidrag och man får med verkligen alla detaljer som finns på inspelningen och man kan ta till sig musiken på ett helt sensationellt sätt. Faktum är att många av våra favoritskivor som vi tidigare ratat för att de varit för dåligt producerade eller inspelade blir riktigt njutbara och det är ju väldigt roligt.

När vi första gången hörde våra högtalare i det större lyssingsrummet så fick vi mer eller mindre en chock. Vi hade inte trott det inte var möjligt att kunna höra en sådan renhet, detaljupplösning, transparens, makro och mikrodynamik och musiken svävade bara fritt i rummet med rent otrolig livekänsla (när det inspelade materialet tillåter det).

Aktiviteter i level 3 rummet

Med detta rum får vi till på köpet ett inspelningsrum där väggar och tak är svåra att lokalisera eftersom de sena reflexerna reduceras bredbandigt 15-20 dB. Vi har faktiskt funderingar på att göra våra egna ”Marten” inspelningar i detta rum. Tanken är att vi spelar in, mastrar och spelar upp detta i ett och samma rum. Vi har flera musiker som har testat rummet med att spela sina instrument (gitarr, trummor, röster mm) och de har varit mycket entusiastiska över resultatet. Vi hoppas kunna testa rummet med egna inspelningar redan i år och ber att få återkomma i ärendet.

Vi har demat den sista tiden med olika elektronik och högtalare i level 3 rummet. Det har varit JJ Electronics 323 (2x20W parallell single end triod), Emille Labs KI-270W (2x70W push pull 6550) samt Bladleius Beowulf (4x450W biamp) tillsammans med Bird, Coltrane och Supreme. Alla har fungerat bra på olika sätt. JJ Electronics har fungerat förvånansvärt bra med tanke på den på pappret blygsamma effekten, med en lysande återgivning av de övre registren, men naturligtvis kan den inte leverera full dynamik och kontroll vid lite högre ljudstyrke nivåer. Emille har också fungerat mycket bra med betydligt bättre dynamisk förmåga men med Beowulf presterar (framförallt med Coltrane) med en subjektivt obegränsad dynamik och kontroll.

Vi vill också tillägga att Coltrane finns numera i en ny version med högre impedans i basen. Tidigare så har den dippat på sina ställen ner till 2.3 Ohm. Numera går den aldrig under 4.7 Ohm. Denna ändring har vi gjort för att Coltrane skall kunna fungera med traditionell rörelektronik som många av våra kunder har och föredrar framför mer effektstarka transistorförstärkare.

Du är välkommen att bilda en egen uppfattning

Det finns ju gubevars ett mycket stort utbud av både olika högtalarmärken och andra lösningar på rumsliga problem vid musiklyssning än de vi valt att genomföra och det står verkligen alla fritt att välja vad som passar bäst på individnivå och till plånbokens storlek.

Vi gör bara det vi tycker är riktigt och genomför det vi tror på och väljer samarbetspartners efter vårt bästa förstånd, men det är oss helt främmande att pracka på någon våra åsikter.

Detta är en kul och intressant hobby för de flesta och ett fascinerande yrke för några få och ibland upplever vi att man tar meningsskiljaktligheter och sk. hifipolitik lite för allvarligt, speciellt på nätet. Koppla av, använd gärna ett öppet sinne och njut av de välgörande och helande upplevelser som hifin och musiken kan ge är Dr Martens stående ordination.

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.

Med detta inlägg vill vi bara förbereda er på vad ni har att vänta er.

Marten Centre
Chalmersgatan 24
411 35 Göteborg
T: 031-207200
F. 031-207270

Öppet: Ons-Fre 13-18 samt Lör 11-15.
Senast redigerad av MD 2008-03-06 11:50, redigerad totalt 2 gånger.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-05 21:54

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:

Ja, det har jag. Du verkar ju inte ha problem att dömma ut andra högtalare själv utan dom är optimalt uppställda.

:mrgreen: Jag har svårt för högtalare som enbart låter riktigt bra ifall det är en optimerad miljö. Synd om alla som kommer hem till en "vanlig miljö" och det låter långt ifrån så bra som det borde.

Fantastiskt vad en del tar åt sig när man uttalar sig om ett visst märke 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-05 22:07

Callisto skrev: :mrgreen: Jag har svårt för högtalare som enbart låter riktigt bra ifall det är en optimerad miljö. Synd om alla som kommer hem till en "vanlig miljö" och det låter långt ifrån så bra som det borde.

Det handlar inte om något märke (har inte ino själv) utan att ska man uttala sig som man VET exakt hur det ÄR så bör man ha lyssnat på det så optimalt man kan. Som att säga att blu-ray inte är bättre än DVD för jag ser ingen skillnad på min 5 år gamla 720 projektor.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-05 22:32

subjektivisten skrev:
Callisto skrev: :mrgreen: Jag har svårt för högtalare som enbart låter riktigt bra ifall det är en optimerad miljö. Synd om alla som kommer hem till en "vanlig miljö" och det låter långt ifrån så bra som det borde.

Det handlar inte om något märke (har inte ino själv) utan att ska man uttala sig som man VET exakt hur det ÄR så bör man ha lyssnat på det så optimalt man kan. Som att säga att blu-ray inte är bättre än DVD för jag ser ingen skillnad på min 5 år gamla 720 projektor.

:mrgreen: Du är bara för rolig :mrgreen: Du borde bli stand-up kille, snacka om succé :mrgreen:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-05 23:34

Max säger: Mycket bra av MD att gå in och klara göra sina ståndpunkter,förklara etc.

MDs tilltag med lyssningscenter är ett föredömme, och jag ser det som viktigt för branchen (och i förlängningen oss här, även vi som inte har några MD högtalare och inte har föravsikt att köpa). ***, man blir ju riktigt sugen på att åka och prov lyssnsa.

Max hoppas på fler lyssningscentra, dit man kan åka och lyssna, utan att det är en ren butik. Specillt viktigt för kostsamma produkter som Coltrane.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-05 23:43

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-12-18 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-06 00:05

Nu kan jag inte hålla mig längre. Nu måste jag in i debatten. Ni som använder Mr. Green, vad betyder smileyn :mrgreen: ?När använder man Mr. Green? Callisto borde veta. Jag är lite nybörjare på forumsnack så jag har inte lärt mig överkursgrejerna. :) Jag vet att det är OT med detta inlägg, men om jag vill vara anti-OT så vill jag förstå uttrycksmedlen, så jag vill lära mig det forumska språket. :D

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-06 00:30

Man kan lugnt säga att Marten har antagit en filosofi tvärtemot Stickan (någonting säger mig att Stig Carlsson förmodligen hade stirrat ned mig till en hög med aska om jag hade tilltalat honom med Stickan. Herr Steindl kan förmodligen upplysa om den saken).

Inget fel i det.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-06 00:37

Vad smileysarna _egentligen_ betyder beskrev jag i NS-10-tråden för länge sen men kunde inte hitta inlägget... (om nån gör det vore jag tacksam!)

Iaf är det svårt att exakt i ord beskriva nån sån betydelse... men mrgreen är kanske lite "...yeah right" med lite sardonisk(?) ton?

Typ "Melodifestivalen var ovanligt intellektuellt färgad i år" bör skrivas "Melodifestivalen var ovanligt intellektuellt färgad i år" :mrgreen: för att ironin skall framgå tydligt :)

Tycker det är intressant hur ungdomar idag mästrar diverse svårtolkade uttryck och internetsubtiliteter.... ex.vis "this thread is made of lol and win!" osv osv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-06 00:40

petersteindl skrev:Nu kan jag inte hålla mig längre. Nu måste jag in i debatten. Ni som använder Mr. Green, vad betyder smileyn :mrgreen: ?När använder man Mr. Green? Callisto borde veta. Jag är lite nybörjare på forumsnack så jag har inte lärt mig överkursgrejerna. :) Jag vet att det är OT med detta inlägg, men om jag vill vara anti-OT så vill jag förstå uttrycksmedlen, så jag vill lära mig det forumska språket. :D

Väl mött
PS

:mrgreen: betyder väl ungefär som kombinationen :D :twisted: 8) , tror jag.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-06 00:42

petersteindl skrev:När använder man Mr. Green?

Den är inte helt lättolkad den där smileyn, men jag skulle använda den antingen som phloam ovan eller kanske ännu mer om jag tycker att jag slår in en öppen dörr eller t.ex. utnyttjar någons skrivfel till en dålig ordvits.

Jag skulle nog snarare säga :oops: :wink: 8) , tror jag. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-06 01:40

Callisto skrev: :mrgreen: Du är bara för rolig :mrgreen: Du borde bli stand-up kille, snacka om succé :mrgreen:

Är inte bara rolig, är smart med. 8)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 01:43

JTarnstrom skrev:Man kan lugnt säga att Marten har antagit en filosofi tvärtemot Stickan <snip>
Tärnström

För mig känns det mer som samma filosofi, i vart fall ovanför basen. Bara ett lite annat upplägg, men med liknande verkan i slutändan. Basdelen skiljer ju, av några anledningar.

Trevligt med redogörelsen från MD, man blir ju lite sugen på att kolla in det IRL.

.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-06 02:26

phon skrev:
JTarnstrom skrev:Man kan lugnt säga att Marten har antagit en filosofi tvärtemot Stickan <snip>
Tärnström

För mig känns det mer som samma filosofi, i vart fall ovanför basen. Bara ett lite annat upplägg, men med liknande verkan i slutändan. Basdelen skiljer ju, av några anledningar.

Trevligt med redogörelsen från MD, man blir ju lite sugen på att kolla in det IRL.

.

Tänkte mer på tanken om att högtalarna ska fungera i vanliga rum. Men det vore intressant att lyssna rummet och högtalarna, det håller jag med om.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-06 03:26

JTarnstrom, jag kan säga att detta inlägg började jag skriva strax efter kl 18:10 igår 8O och under resans gång kom Martens förklarande inlägg. Så jag har redigerat vad jag först skrev.

Stickan är inte tilltalsnamnet som jag använder i skrift. Jag använder det även mycket sällan i talspråk för jag vet att Stig själv inte gillade det och då har man blivit van vid att använda Stig eller Stig Carlsson. Om det skulle vara lite mer officiellt så snästes det om inte det stod Civilingenjör Stig Carlsson. Han var noga på den punkten.

För att återgå till Stig Carlssons filosofi angående lyssningsrum och dess akustik så fortsätter jag skriva. Jag hade egentligen först tänkt fimpa detta inlägg efter det att MD kom med sitt men eftersom det nu har kommit på tal ifrån dig JTarnstrom så känner jag mig manad att posta detta inlägg. Jag är som sagt inte diplomatisk, men måste väl börja så smått. :-) Så detta inlägg får bli ganska snällt. :D

Almen, jag skall försöka tolka lite grann. Du ville ha en tolkning.

Phon, jag skulle inte vara helt säker på att det i normala fall bara är att dra ut linjen snett nedåt till -60 dB. Dock kan det i det här fallet vara så eftersom det definitivt inte är ett normalt klingande rum. Man ser att den akustiska dämpningen är tämligen konstant och lika med frekvens, från 62,5 Hz upp till 4 kHz. Man har alltså avsiktligen valt dämpning och diffusion vid de olika frekvensregistren för att uppnå detta. Det betyder att man lägger in dämpning i basen och troligtvis på ett ganska extraordinärt sätt, medans för de höga frekvenserna väljer man enbart eller åtminstone till övervägande del diffusion.

Åstadkommer man därmed ett naturligt ljud i rummet? Personligen håller jag med Stig Carlsson i hans synpunkter på bostadsrum och återgivning av musik.

På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar. Det är ett ingenjörsmässigt och mätmässigt mästerverk skulle jag vilja påstå. Personligen tror jag det är svårt att åstadkomma ett rum med sådana mätkurvor. Jag är helt klart mycket nyfiken att lyssna på högtalare i detta rum för att få en egen klar uppfattning. Det är således av egen nyfikenhet som jag skulle vilja dokumentera mina erfarenheter och Stig Carlssons filosofi angående rumsakustik och perception. Det är alltså mer ur forskningssynvinkel än ur musiklyssningssynvinkel som jag är intresserad av att lyssna på återgiven musik i ett sådant rum. Jag hoppas att det så småningom ges tillfälle.

Att uppnå så pass kort efterklangstid i basen i ett så pass stort rum som dessutom är kalt kräver synnerligen extraordinära åtgärder. Det finns som jag ser det ett litet problem. Är det så man skapar bäst ljud i ett rum då recipienten är den mänskliga hörseln? För en singel rundkännande mätmikrofon är det odiskutabelt så men… Personligen skulle jag sannolikt inte vilja lyssna på musik i ett sådant rum eftersom det helt klart är en onaturlig efterklangstid i rum.

Vad sa då Stig Carlsson om rumsakustik i bostadsrum om man vill kunna återge musikinstrument med dess naturliga klang? Tja, det kan sägas så här:

”Mina nya högtalare är de enda i världen som verkligen är gjorda för vanliga bostadsrum.”
Stig Carlsson :mrgreen:
Civ. ingenjör

Jag tog mig friheten att stoppa dit en sån där smiley :mrgreen: Nu gjorde jag det igen :)

Jag skulle kunna ha en stor utläggning angående återgivning av ljud i bostadsrum men det vore helt OT. Dock tänkte jag skriva lite ändå eftersom det kanske inte är helt OT.

I bostadsrum dominerar i regel det tidiga reflekterade ljudet över både direktljudet och rummets efterklang; vanligen är antalet tidiga reflexer så stort, att redan det tidiga reflekterade ljudet når ganska stor diffusitet. Detta gäller praktiskt taget alla ljudkällor, förutsatt att lyssningsavståndet inte är mycket kort. Men i vissa fall kommer i stället antingen direktljudet eller rummets efterklang att dominera. Sålunda brukar vid höga frekvenser direktljudet vara det dominerande i diskantstrålen från en riktad högtalare (eller rakt framför en trumpet). Och om mängden ljudabsorberande och diffuserande rumsinredning är liten, är det risk för att efterklangen kommer att dominera.

Normal rumsinredning har vanligen inte tillräckligt stor ljudabsorption vid låga frekvenser, och under en viss frekvens brukar därför rummets efterklang överväga. Samtidigt kommer varaktiga toner av låg frekvens att fördela sig mycket ojämnt i rummet, så att de återges med mycket ojämn tonkurva d v s så kallade stående vågor.

Dessa stående vågor är vad jag kan förstå i stort sett helt eliminerade i MDs rum.

Så länge det tidiga reflekterade ljudet överväger, har ljudöverföringen från ljudkälla till lyssnare en hög grad av uppfattbarhet. Ett normaldämpat bostadsrum medger därför en detaljrikare avlyssning än en genomsnittlig åhörarplats i en konsertsal, samtidigt som förutsättningarna för lyssnarens sinnliga och rumsliga upplevelse av ljudet är utomordentligt goda.

I ett mindre rum uppträder starkare störningar från ojämn fördelning av ljud av låg frekvens i rummet och från kraftig efterklang vid de lägre av rummets resonansfrekvenser som följd av att rummets ljudabsorption vid låga frekvenser är otillräcklig.

Men högtalare erbjuder till skillnad från de flesta andra ljudkällor den fördelen, att de kan utformas och placeras så, att det lilla rummets akustiska brister minskas och det är här som man skulle kunna pröva och bevisa vissa teser angående högtalare som är byggda enligt så kallade ortoakustiska principer.

En annan sak är värd att notera. Stig Carlsson använde aldrig konstlade diffusorer i lyssningsrum, vare sig i tak eller på väggar. Undrar varför? Min fråga är snarast ett utropstecken eftersom jag vet svaret och det är inte att han inte hade tillgång till diffusorer.

Väl mött
Peter Steindl

Jag har editerat mina felstavningar av namnet JTarnstrom
Senast redigerad av petersteindl 2008-03-07 02:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-06 09:27

petersteindl skrev:

Stickan är inte tilltalsnamnet som jag använder i skrift. Jag använder det även mycket sällan i talspråk för jag vet att Stig själv inte gillade det och då har man blivit van vid att använda Stig eller Stig Carlsson. Om det skulle vara lite mer officiellt så snästes det om inte det stod Civilingenjör Stig Carlsson. Han var noga på den punkten.

Jag förstod nästan det. En halvskön tradition som har gått i graven, det där med titulerandet. På sitt sätt utttrycker det en viss aktning för utbildning och det, om något, saknas ju idag. Jag misstänker att Stig hade kallat mig för tölp, och det med en viss rätt, kanske :) Å andra sidan har jag ju tre par av hans högtalare hemma och missionerar som en tok! Jag hade kanske blivit förlåten ändå.

Tack för ett i övrigt mycket intressant och pedagogiskt inlägg - fullt möjligt för en teknisk idiot att begripa.

Tärnström (utan h)
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 10:14

MD: Tack för lyssningsstunden, och om igen: det är jättekul att ni satsar som ni gör, och jag tror att det är helrätt.

Tack också för responsen! Jag har några kommentarer, men inser att ni inte har tid att sitta och skriva på internet, så får jag inga svar på dessa blir jag inte sur. :)

Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.
Det var alltså inte min subjektiva upplevelse. På en inspelning av en orgel förväntar jag mig inte att de djupa tonerna försvinner, eftersom de inte gör det i verkligheten. Jag har lyssnat i en del lyssningsrum, både med och utan resonanser, och föredrar alla dagar de resonansfria, mer basfattiga återgivningarna.

Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).
Som sagt, jag har hellre för litet men ren bas. Fråga somliga av mina basknarkande forumkumpaner! :D

En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).
Nej för sjutton, inte för min skull! Det var inte den basen jag saknade, det var lågbasen (<40 Hz).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-06 10:21

Nu är jag så nyfiken att jag nog måste ta med mig Almen och lite inspelningar på en lyssning!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 10:23

MD: forts...

Frekvensgången (med Coltrane) i rummet är +- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition, förutom en utsläckning runt 35-40 Hz på ca 5 dB...
Dippen vid 35-40 Hz hoppas vi att kunna höja inom en ganska snar framtid.
Kanske en objektivt rak kurva inte nödvändigtvis ger en subjektivt rak basåtergivning? Dippen kan ju också delvis förklara den i mitt tycke för svaga basen.

Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s.
OK, litet mer än vad jag vill ha i ett lyssningsrum. Stämmer med min subjektiva uppfattning.

Det finns ju gubevars ett mycket stort utbud av både olika högtalarmärken och andra lösningar på rumsliga problem vid musiklyssning än de vi valt att genomföra och det står verkligen alla fritt att välja vad som passar bäst på individnivå och till plånbokens storlek.
Hehe, vet inte om jag skall nappa på det... Men visst, vill ni antyda att det är "surt sa räven"-kommentarer, så. :D

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.
Jag kan helhjärtat rekommendera ett besök! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-06 11:19

JTarnstrom, :), sorry, jag hoppas det är rättstavat den här gången. Jag är väldigt dålig på att komma ihåg namn och även på att stava till namn :oops: .

Nåväl, angående Stig Carlsson kontra Stickan, så känner jag mig tämligen säker på att han vid slutet av sitt liv, d v s under 90-talet varken skulle ha kallat dig för tölp eller ens tyckt att du var en tölp :). Fast det skulle nog faktiskt ha berott lite på situationen. Men då Stig var yngre och fortfarande vigör så var saken annorlunda. Hade det varit en offentlig debatt och en för honom okänd person som kallat honom för Stickan i sitt inlägg i debatten så hade Stig Carlsson inte varit nådig. Om det var Stig eller om det var tidernas tradition låter jag vara osagt men Stig var betydligt mer känslig i den frågan än någon annan jag känner. Annat vore det om du hade varit en i Stigs närmsta umgängelsekrets och det samtidigt inte vore något offentlig möte eller debatt.

Vad gäller själva titulerandet Civ. ingenjör så var det mest i skrift som Stig ville bli titulerad eller om någon skulle introducera Stig eller offentligt prata om Stig i tredje hand. Jag tror detta fortfarande är tradition i fråga om titlar såsom Professor, Dirigent, Doktor o s v.

Vad gäller Stigs förlåtelse och Stigs syn på tölpaktighet så tror jag att det inte har så mycket med ditt högtalarval att göra utan snarare på visad respekt. I och för sig så är det ju visad respekt för Stig som högtalarkonstruktör som du de facto har visat och det ger ju många plus i kanten, men det är en viss liten skillnad för visad respekt som konstruktör kontra visad respekt som person vad gäller Stickan kontra Stig Carlsson. Området var som sagt, känsligt för Civ. ingenjör Stig Carlsson.

Vad har detta med MDs rum att göra? Ingenting, men det är ändå lite klargörande över din lilla undran just i denna tråd. Det är lite svårt att för mig beskriva detta i skrift. En gör så gott en kan.

Med vänliga Hälsningar
Peter Steindl

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 11:26

petersteindl skrev:
Phon, jag skulle inte vara helt säker på att det i normala fall bara är att dra ut linjen snett nedåt till -60 dB. Dock kan det i det här fallet vara så eftersom det definitivt inte är ett normalt klingande rum.

Nej just, det är ju inte ett alldeles normalt rum ... ska man använda en sån här nurå .... :mrgreen:

petersteindl skrev:
Man ser att den akustiska dämpningen är tämligen konstant och lika med frekvens, från 62,5 Hz upp till 4 kHz. Man har alltså avsiktligen valt dämpning och diffusion vid de olika frekvensregistren för att uppnå detta. Det betyder att man lägger in dämpning i basen och troligtvis på ett ganska extraordinärt sätt, medans för de höga frekvenserna väljer man enbart eller åtminstone till övervägande del diffusion.

Jo, det framgick väl av byggbeskrivningen rätt bra tycker jag. Tekniskt välgjort, utan tvekan.

petersteindl skrev:
En annan sak är värd att notera. Stig Carlsson använde aldrig konstlade diffusorer i lyssningsrum, vare sig i tak eller på väggar. Undrar varför? Min fråga är snarast ett utropstecken eftersom jag vet svaret och det är inte att han inte hade tillgång till diffusorer.

Väl mött
Peter Steindl

Han körde ju tidigt med många diskanter istället... same .. same, but different .... bäst vi tar en till :mrgreen:

.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 11:36

petersteindl skrev:Almen, jag skall försöka tolka lite grann. Du ville ha en tolkning.
Tack! :)

På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar.
---
Att uppnå så pass kort efterklangstid i basen i ett så pass stort rum som dessutom är kalt kräver synnerligen extraordinära åtgärder. Det finns som jag ser det ett litet problem. Är det så man skapar bäst ljud i ett rum då recipienten är den mänskliga hörseln? För en singel rundkännande mätmikrofon är det odiskutabelt så men… Personligen skulle jag sannolikt inte vilja lyssna på musik i ett sådant rum eftersom det helt klart är en onaturlig efterklangstid i rum.

Intressanta synpunkter. Man kan ju jämföra med att sitta en bit ifrån en orkester (stor eller liten) i en (för ändamålet) normal konsertsal. Där är ju basen levande och har en subjektivt upplevd lång efterklang.

Vid lyssning vill man ju inte ta bort den upplevelsen (som jag upplevde gjordes i MD-rummet), samtidigt som man inte vill ha resonanser härrörande från lyssningsrummet. Men man kanske måste ta rummet till hjälp för att illusoriskt återskapa den ursprungliga upplevelsen, och inte dämpa bort för mycket av efterklangen i basen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 16:13

Förresten, synd att Marten inte ville kommentera det faktum att det på hemsidan står att deras högtalare är konstruerade för att stå nära bakväggen.
...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls
Nu stod de inte fyra meter ifrån, som jag i hastigheten skrev (jag tror jag satt och tänkte på väglängden och uppskattade den till 3-4 m när jag satt och huvudräknade på eventuell resonansfrekvens :oops:), men 1,5 m ifrån är ganska mycket det med.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-06 17:57

MD skrev:Koppla av, använd gärna ett öppet sinne och njut av de välgörande och helande upplevelser som hifin och musiken kan ge är Dr Martens stående ordination.

Med detta inlägg vill vi bara förbereda er på vad ni har att vänta er.

Marten Centre
Chalmersgatan 24
411 35 Göteborg
T: 031-207200
F. 031-207270

Öppet: Ons-Fre 13-18 samt Lör 11-15.

Hej på er! Ska försöka hinna in på ett alltid (minst?) lika angenämt besök hos er i morgon, på min lediga dag. Med detta inlägg vill jag bara förbereda er på vad ni har att vänta er. :wink:

MVH
Stefan
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-03-06 23:58

[quote]På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar.
---

Intressanta synpunkter. Man kan ju jämföra med att sitta en bit ifrån en orkester (stor eller liten) i en (för ändamålet) normal konsertsal. Där är ju basen levande och har en subjektivt upplevd lång efterklang.
[quote]
Almen, avvik nu inte från den smala vägen :wink:
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta :!: :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-07 02:41

Jag tänkte komma med ett liten kort inlägg angående Stig Carlssons filosofi och diffusorer eftersom jag imorgon åker ner till Kristianstad och är tillbaka först på måndag:
phon skriver:
Han körde ju tidigt med många diskanter istället... same .. same, but different

Detta är en sanning med modifikation där modifikationen är avgörande. Säg att en högtalare har ett såpass direktstrålat ljud att inget ljud når diffusorn i rummet. Vad skall man då med diffusor till? Det är så att ju mer ljud från högtalaren som når diffusorn i rummet desto mer kan diffusorn påverka ljudet. Det betyder att diffusorn inverkar som mest ju mer bredstrålad högtalaren är och detta gäller även diskanten vilket ofta är ett bortglömt faktum. Det är således inte så att en smalstrålad diskant med diffusorer på väggar ger samma diffuserande resultat som en bredstrålad diskant utan diffusorer. Jag återkommer i ärendet.

Matrixen skrev:
och
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta

Dessa påståenden vill jag med bestämdhet dementera. I en konsertlokal har man en betydligt längre efterklangstid än i normala bostadsrum. I en konsertlokal pratar man ofta om efterklangstider om 1,2 sekunder till 2,5 sekunder. I basen kan det vara längre. Det är således inte så att det handlar om subjektiv upplevda efterklangstider utan det är högst reella och mätbara objektiva storheter. Efterklangstiden i återgivningsrummet är betydligt kortare än efterklangstiden i konsertlokalen och inte tvärtom såsom jag uppfattar att du skriver.

Stig Carlsson pratade om efterklangstider mellan 0,4-0,5 sekunder i mellanregistret i bostadsrum. Jag återkommer till dess konsekvenser. Man måste sätta efterklangstiderna i konserthus i förhållande till efterklangstiderna i återgivningsrum till varandra och fundera på hur de adderas och hur man vill att ett bostadsrum skall fungera som bäst så att man inte lägger märke till rummet. Jag vill med bestämdhet påstå att ytterligheten d v s ett döddämpat rum är ett av de enklaste rummen att känna igen. Oftast är det så att det rum som man känner igen minst är det vanliga bostadsrummet. :) Detta visste Stig Carlsson om.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 09:21

Matrixen skrev:Almen, avvik nu inte från den smala vägen :wink:
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta :!: :?:
:D

Nja, jag tänkte så här: när du spelar in en orkester har du oftast mikrofonerna på scenkanten eller hängande ovanför dirigenten. När du sitter längre bak i salongen upplever jag att basen känns relativt sett starkare.

Om du vill få samma upplevelse i lyssningsrummet så kanske du måste tillåta mer efterklang i basen? Eller löser man det enbart med en bashöjning som gör att frekvenskurvan avviker från den räta linjen?

Eller blev allt en trasa nu? :cry:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 09:57

petersteindl skrev:Matrixen skrev:
och
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta

Dessa påståenden vill jag med bestämdhet dementera.

Fast det var jag som skrev det första. :)

Saken är den att du förmodligen har den efterklang du vill ha på inspelningen, vad jag undrade var om man kanske vill ha mer bas på uppspelningen än vad som finns på inspelningen, och hur man i sådana fall bäst löser det.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-09 12:12

Magnuz skrev:
petersteindl skrev:När använder man Mr. Green?

Den är inte helt lättolkad den där smileyn, men jag skulle använda den antingen som phloam ovan eller kanske ännu mer om jag tycker att jag slår in en öppen dörr eller t.ex. utnyttjar någons skrivfel till en dålig ordvits.

Jag skulle nog snarare säga :oops: :wink: 8) , tror jag. :)

Nä nä nä. absolut ingen :oops: !
Snarare mer 8) och kanske :twisted: .
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-10 00:41

var rummet beltat?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 12:21

Från tråden på Euphonia:
plind skrev:Leif berättade att han höjt upp basnivån i rummet med ett par db... lobbying fungerar
Se där, ja. :) Fina bilder på Euphonia, förresten.

Återgå till Generellt om hifi