KarlXII skrev:IngOehman skrev:Jag har sett projektorer som påståtts vara åtgärdade av specialister, själv
färgpurister, som sida vid sida sett väldigt olika ut efter kalibrering...
Så olika att man med blotta ögat kan ge sig på dem och med lätthet få dem
att återge videogrammet avsevärt mera likvärdigt.
Något är lurt med det hela. Fast jag utesluter självklart inte att det kan bero
på mera än metod, t ex på vem som gjort jobbet.
Vh, iö
Lurt är väl lite taskigt sagt?

Inte alls. Det betyder bara att jag inte har någon vettig förklaringsmodell
på varför kalibreringarna inte blir optimala.
"Lurt" menat att det är svårt, alltså att det finns som någon eller några
kluriga svårighet som kanske inte helt behärskas idag, eller i varje fall igår.
Min gissning är helt enkelt att det har förekommit kalibreringar historiskt
(jag är inte insatt i om det finns många som sysslar med sådant och om
de gör på olika sätt m m...) som inte är riktigt färdigutvecklade sedda som
metoder.
Kan nämna att jag talat med saken med någon hög snubbe inom kalibrer-
ingsbranschen*, och han bekräftade problemen. Han påpekade också att
inte allting är automatiserat och att han själv har tampats med mänskliga-
faktorn-problem.
Vh, iö
- - - - -
*På en fest förvisso, men ändå.

Han var typ nummer ett i landet enligt
värden, men var trots det mycket ödmjuk och hävdade att det förekom att
även de som jobbade med kalibrering såg på problemen på ett sätt som var
förenklat och inte korrekt. Jag minns inte alla detaljer om allt det vi talade
om, men det han sade mejkade sens. Och därför har jag också gott hopp
om att kalibreringarna kommer att utvecklas till det bättre.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).