Moderator: Redaktörer

soundbrigade skrev:Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.

paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Svante skrev:paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Hrrm... Ja det kan jag förstå.
Jocke skrev:Svante skrev:paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar!![]()
Hrrm... Ja det kan jag förstå.
Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?
/Jocke
Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis...
celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
soundbrigade skrev:celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart() att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.
soundbrigade skrev:Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.
paa skrev:Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).
soundbrigade skrev:celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart() att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.
Kaffekoppen skrev:Är det där din svar på celefs fråga?![]()
Svante skrev:Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis...
Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.
Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.
IngOehman skrev:Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.
Jag håller med Svante (och med V8!) även om jag tycker att "lämpligare"
inte duger när det fortfarande är olämpligt.![]()
profbd skrev:här var det fikastämning med en hel massa skummisar
bild stulen
soundbrigade skrev: Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!!
Naqref™ skrev:Av någon underlig anledning så blir man länge ju mindre sugen på kaffe man är.
IngOehman skrev:Svante skrev:Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis...
Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.
Just det - Tumregler suger!(På tummen?)
IngOehman skrev:
PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där.Missade det helt. Hur annonserades mötet?
soundbrigade skrev:Ärre nån som har mera billdur ....?
IngOehman skrev: Sorgligt att jag inte var där.Missade det helt. Hur annonserades mötet?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:
PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där.Missade det helt. Hur annonserades mötet?
Både här och på hf.nu med stor text. Du kunde säkert åkt med KK och PS. Vore trevligt.
Bara för att jäklas blev jag lite sugen på att radera det här inlägget eftersom det var så OT och föra tillbaks dig till 666petersteindl skrev:Gudars,jag hade det stora odjurets tal angående antal inlägg så det är bäst att skynda sig förbi.
![]()
PS
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:
Både här och på hf.nu med stor text. Du kunde säkert åkt med KK och PS. Vore trevligt.
soundbrigade skrev:profbd skrev:här var det fikastämning med en hel massa skummisar
bild stulen
Ja fy fan vilket slödder det stod där. Titta på den där seriemördartypen längst fram och de där torped-skummisarna längst bak i kön... jag ryser.
Edit: Det är ju för fasen jag!!!!!Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!!
celef skrev:är det inte johny grenander
avr7000 skrev:Å den här....
-nästan i klass med systembolagsbilden från Trollhättan som Peter inte har visa ännu...
Inköp av frukost och Chilli innan avfärd till Almen.
Stefan
JTarnstrom skrev:Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?
paa skrev:Mikrofonen som användes för mätning var en i alla fall en rundtagande DPA av ganska ny modell. Jag har för mig att han sa att den kostade ca 3500:- och att den var bättre än Behringers. Han upplyste om att han kan kan köra fram kalibreringskurvor för t.ex Behringer-mickar, eftersom han har en riktigt kalibrerad mätmikrofon.
Almen skrev:JTarnstrom skrev:Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?
Mer samma scen i Monsters, Inc.!![]()
dawen skrev:Kan den ha hetat DPA 4090 kanske?

JTarnstrom skrev:
Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?
JTarnstrom skrev:Kolla in de sammanbitna minerna, målmedvetenheten, de är på väg mot något mycket större än dem själva, för mänsklighetens bästa. De lämnar fruar och barn bakom sig för att bege sig ut i det okända - hifi-träsket.
celef skrev:vem är det som går mellan vad jag tror är naqref och ola-68?
Kaffekoppen skrev:Är alla avundsjuka som inte blev inbjudna?
Då får jag väl bjuda in alla på grillparty 2008, Stockholm, Kungsholmen, rålambdshovsparken, 30/7, 16:00
Kaffekoppen skrev:Vet inte, men jag blir äldre då
Kaffekoppen skrev:Är alla avundsjuka som inte blev inbjudna?
Då får jag väl bjuda in alla på grillparty 2008, Stockholm, Kungsholmen, rålambdshovsparken, 30/7, 16:00
soundbrigade skrev:Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.
Om det nu planeras för grillparty i Brålanda eller var nu skulle samlas, går det DJÄVLIGT bra att starta en ny tråd om det.
avr7000 skrev:Blå skjorta?
Blå skjorta och brun jacka är i alla fall Adhoc
mats skrev:soundbrigade skrev:Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.
Om det nu planeras för grillparty i Brålanda eller var nu skulle samlas, går det DJÄVLIGT bra att starta en ny tråd om det.
Ja du Soundbrigade, det är som vanligt att det snackas om något helt annat om det inte handlar om Nad 208, ekk, Iös stuff osv, då jäklar skall det hållas strikt.
Skrivet: tis apr 22, 2008 3:11 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
soundbrigade skrev:
Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.
Ja du Soundbrigade, jag vet inte varför kanske för att det inte handlar om vissa heliga saker i denna tråd. Men för all del jag kan ha fel. Vilket jag hoppas.
Jag vill se mer av mötet
Almen skrev:JTarnstrom skrev:Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?
Mer samma scen i Monsters, Inc.!![]()
mats skrev:avr7000 skrev:Blå skjorta?
Blå skjorta och brun jacka är i alla fall Adhoc
![]()
undras om han har en släkting i Lund???? För han är kusligt lik min arbetskamrat, i alla fall på det fotot.
profbd skrev:killen i blå skjorta på främre raden vad har han för nick?
profbd skrev:Skrivet: tis apr 22, 2008 3:11 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
soundbrigade skrev:
Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.
Ja du Soundbrigade, jag vet inte varför kanske för att det inte handlar om vissa heliga saker i denna tråd. Men för all del jag kan ha fel. Vilket jag hoppas.
Jag vill se mer av mötet
märkligt att du alltid halkar in på samma grejor?
och sedan att du inte vågar stå för det utan ändrar?
har du tagit dina piller mot din öhmanfobi?
Kaffekoppen skrev:Det skulle väl bara huggas lite
Det är okej, för ljudbävern håller sig alltid till ämnet![]()
Således, låt bilderna flöda i den här tråden - och så håller vi koll på att vi håller oss till ämnet och är tysta om vi inte har nått vettigt att tillföra i alla andra trådar! Det är ljudbävern ett gott föredöme på
Kaffekoppen skrev:Jo, rätt ofta.
Kaffekoppen skrev:Det skulle väl bara huggas lite
Således, låt bilderna flöda i den här tråden - och så håller vi koll på att vi håller oss till ämnet och är tysta om vi inte har nått vettigt att tillföra i alla andra trådar! Det är ljudbävern ett gott föredöme på
soundbrigade skrev:Kaffekoppen skrev:Det skulle väl bara huggas lite
Såklart jag inte alltid håller mig till ämnet men av 4 sidor DIY-tråd/bilder är 2 sidor ovidkommande snack. Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....
Ja, det var ett bättre val, nästan lika bra som DIY-avdelningen. Iallafall är det där jag kommer leta om nått år när jag vill leta bildersoundbrigade skrev:Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....
Kaffekoppen skrev:Ja, det var ett bättre val, nästan lika bra som DIY-avdelningen. Iallafall är det där jag kommer leta om nått år när jag vill leta bildersoundbrigade skrev:Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....
paa skrev:Här är dom omtalade basmodulerna, som lät väldigt bra:
avr7000 skrev:dämpskum...
Snik SD-fötter så att säga...
celef skrev:madrassaffärer kanske man kan leta på, om man hittar en open-cell skumplast med rätt volymvikt så borde vad som duga
Fjonkalicious skrev:avr7000 skrev:dämpskum...
Snik SD-fötter så att säga...
Vilken typ och var köper man sådant billigt?
/Filip
Vanlig madrassskumplast brukar inte tåla ljus så bra.
Den som syns på bilden verkar vara ganska kompakt och av hög densistet. Vet inte om det är så vanligt bland madrasser?
utopia skrev:Det var ett par högtalare som jag gillade lite extra av det jag hörde. dem blåa högtalarna som stod i rum 4 eller 5 vad heter dem? och dem vita dipolerna med banddiskant. Är det någon som vet om det finns mer information om dessa två högtalare på nätet någonstans byggtråd eller liknande beskrivning man blir ju lite sugen.
Med tanke på min avatar så har jag lite svårt att smita ifrån frågor om de blå
Jag kallade dom för S65 när jag gjorde ritningarna. Mer info... nej tyvärr inte, men det borde jag nog se till att publicera. Vi får se vad framtiden kommer med. De bygger på LTS-trevägarn, övre delen så att säga. Mer riktigt kanske är att säga att de bygger på LTS 2v-f1, men i annan låda (sluten). Skall användas med extra basar.
Kludden skrev:Hörde bara lite lösryckt med dubbelvägg och sand emellan.
utopia skrev:hursohelst lät dem riktigt bra det lilla jag hörde dem med en mjuk snäll diskant.
Tre glada och unga män vilar sina trötta ben.
Densen skrev:Kan man tala om ljudmässig proportionalitet mellan dessa enheter?
Gargantuan ser riktigt stor ut.
Av vilken orsak är basarna riktade snett inåt rummet?
paa skrev:Var det nån som fångade en bild på PA-systemet som spelade i det lilla rummet bredvid föreläsningssalen?
I vilket fall fick man den uppfattningen när man lyssnade i från rummet bredvid att det skulle låta fantastiskt bra där inne, men det var tvärtom, det lät ganska jobbigt när man lyssnade i samma rum som dom spelade. Det var faktiskt en märklig kontrast.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster