DIYträff i Göteborg 21/4 - BILDER

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

DIYträff i Göteborg 21/4 - BILDER

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:26

OK gubbs upp med dem!
Jag ska fixa om en stund ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:33

Bilder - fyller i med några bildtexter:
Packad och klar - för mycket grejjer som alltid.
Bild

Transparent ljud #1 (Mikes?)
Bild

Transparent ljud #2
Bild

Snyggt lackat
Bild

Hummerns/Jazzskäggs Phille-högtalare
Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:28, redigerad totalt 2 gånger.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:34

Hummermannnens rörförsteg Bild

Hanses försteg och separata PSU
Bild

Jah, uh!? Var det här Ola68s prylar??
Bild

Pelare
Bild

Ännu mer ljudpelare - Balla saker.
Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:29, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:35

En quackti ger alltid ... uh ... lugnare ljud.
Bild

Karneolens RIAA-steg. Han hade dock glömt sätta en blå lysdiod i fronten ....
Bild

Boergars Darling.
Bild

Och samme glade mans lilla fina försteg och därunder T-amo.
Bild

AndersHs bashorn. Saknade lite spets i diskanten - se mer längre ner, men funkade bra med 3/4W-rörslutsteg.
Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:30, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:36

Boergars 50H-nånting...
Bild

Hågtalare på rad (syns väl, dum bildtext) ...
Bild

Otroligt snygga och välbyggda EL34PP.
Bild

Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.
Bild

Tims (12 år) 1:a bygge - RESPEKT!
Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:36

Bild

Ola-68 gör en .... kovändning ...haha!
Bild

CarlssonH:s bashorn hukar bredvid Ljudbäverns Sonidohorn. Det Fostexhornet saknade i fyllighet i övre registret hade Sonidon gott om. De här hornen blev "färdiga" i sista minuten och kom nog att överraska en hel del, och Bävern mest.
Bild

Två Darling - Boergars och Ljudbäverns.
Bild

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:38

Inga kommentarer - var aldrig och lyssnade på de här.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:39

Bild

Bild

Tre glada och unga män vilar sina trötta ben.
Bild

Bild

Imponerande! PetterPetterssons bautahorn. Mycket MDF blir det ...
Bild
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-19 21:40

Impenerande!
Bild

Rörmannen Imperial poserar vid andra stora horn (PetterPetterssons?) som matas av hans triodslutsteg - syns ej.
Bild

Inverterade Carlssonlådor
Bild

Bild

Dags för hemfärd. Hoktuna har packat klart... Fasen vad dagen gick fort!
Bild

Alles
Senast redigerad av soundbrigade 2008-04-20 11:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-04-20 10:53

BildDet verkar som att gds:are föredrar kombi... Kul med fullpackade bilar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 11:26

Vi hade med lite för mycket .... jag hade med lite för mycket grejjer. Less is more, brukar man säga.

Nu har jag nyktrat till, och kan skriva några korta meningar om tillställningen.
Det var en kul träff, som alla träffar är, oavsett om man halslumrar i Adhocs ljudsoffa eller kämpar med dessibällen på en GDS-tillställning. Roligast är mer att träffa folk och prata om vad folk byggt och vad man själv haft med sig. Lyssnandet är lite sekundärt, egentligen.
Människor vars röster man hört på telefon eller men tjôtat med via 78 mil fiberkabel står där livs levande framför en - Blomma/Imperial, Oblivion, Pac, PetterPettersson, Hoktuna osv. Alldeles för få Faktiskter är GDS:are - TRIST (Djävligt trist tom).

Sedan ska jag kommentera bilen - den kommer från Hummern/Jazzskägget och kom väl till pass. Massor av det jag hade med kom aldrig i närheten av en strömsladd ... Men så blir det när man tar i så man skiter på sig. Till nästa vår vet jag att det är inte mängden som räknas utan originaliteten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-20 11:45

soundbrigade skrev:Kaffekoppens basabsorbent - absorberar all bas mellan 20Hz - 21kHz. En grej med klös, så att säga.
Bild

Kaffekoppen efterlyser denna sak. Den försvann från rummet och var tänkt att vara en present till OlAs katt Stig.
Senast redigerad av Naqref 2008-04-20 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-04-20 11:47

Den var väl det enda som var stöldbegärligt. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 14:01

Många av bilderna jag tog visar samma saker som en massa andra bilder som redan publicerats, men jag har ju några i alla fall som kanske ser lite annorlunda ut.

Här ställs det i ordning just innan träffen:
Bild

Tid för lyssning:
Bild

Akustikern Claes Ohlson berättade inlevelsfullt om sitt intresse för och sitt liv i akustikens tjänst. Han började med en utgångspunkt i akustikens historia ända från de gamla grekerna.
Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar! 8O
Bild

Programmeraren av akustikmätprogrammet Wave Capture, Johny Grenander.
Företagets hemsida: http://www.wavecapture.com/
Bild

Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).
Bild

Man hade haft väldiga problem att hitta ett ljudkort som klarade att mäta med, de flesta hade för långsam respons i ett eller annat avseende, men denna prisvärda burk funkar tydligen helt tillfredsställande.
Bild

Högtalarkonstruktören Mats Andersen berättade om sitt liv som högtalarkonstruktör och de fabrikat han jobbat med.
Han pratade om vilka egenskaper som finns hos högtalare, och vilken egenskap som är den viktigaste. Där betonade han tajmingen som det som skiljer agnarna från vetet, och även om man skapar en billig högtalare så är tajmingen viktigare än frekvensgång och distorsion.
Tyvärr måste jag rusa iväg till mitt tåg innan han hunnit avsluta, och jag hade gärna velat fråga hur han mäter tajmingfel, om det är grupplöptid han menar eller nåt annat, och om inte frekvensgången är huvudorsaken till att grupplöptiden blir ofördelaktig hos vissa högtalare. Kanske någon som var kvar hela tiden kan fylla på om det upplystes om något i den vägen? I vilket fall ville han framhåll Scan Speaks 7" midbas med kolfiberkon, som ett element som kan uppnå det som han menade med tajming, trots att den mätte ganska illa på t.ex frekvensgången.
Bild
Senast redigerad av paa 2008-04-24 23:06, redigerad totalt 3 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-20 14:14

paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar! 8O

Hrrm... Ja det kan jag förstå. :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-20 14:22

Svante skrev:
paa skrev:Lite förvånad blev jag dock när han berättade hur en diffusor kan dela upp en 100 dB ljudvåg till fyra nya 25 dB ljudvågor i olika riktningar! 8O

Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-20 14:31

Jocke skrev:
Svante skrev:

Kan du förstå 4x25dB eller att paa blev lite förvånad?

/Jocke

Att Paa blev förvånad. Om man delade upp en 100 dB plan våg i fyra 94 dB plana vågor skulle jag kunna förstå, däremot. Tror jag. Jag skulle iofs kunna förstå om man delade upp den i fyra 100 dB plana vågor också. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-20 14:44

ja det lät konstigt det där, ungefär som om man lätt en högtalare spela in i två utrymmen så halverades ljudvolymen
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-20 14:47

hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-20 14:48

Inte lätt med matte inte! :lol:

Oroväckande om en akustiker inte har bättre koll än så dock.

Vad man kan säga är att en diskret reflex kan tas ner 6-10dB ung genom att energin omdirigeras i andra riktningar.

Källa: A.Everest/RPG.

/Peter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-20 14:51

Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-20 14:57

Vee-Eight skrev:Hur var det nu... tala till bönder på bönders vis... :wink:

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning. I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 15:07

celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?

Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart( :roll: ) att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.
Alltså borde det delas upp lite efter hur våldsamt det ska låta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-20 15:39

Nu har jag uppdaterat mina bildtexter efter bild tre, om akustikmätprogrammet mm.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 044#529044
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-20 16:52

är det inte johny grenander
Bikinitider

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-20 17:44

soundbrigade skrev:
celef skrev:hur lät den där linjekällan och naqrefs plutt? och nagref/steindl basen? och erik_johanssons projekt?

Om jag ska komma med konstruktiv kritik, tycker jag att HF-ledningen gjort ett bra jobba att fördela gracerna så att säga, men till nåsta år ska man nog inte bara tillse att det finns alla sorters prylar i alla rum, utan också kanske få en indikation på VAD som ska spelas och HUR det ska spelas.
Det är självklart( :roll: ) att alla HiFi-fånar samlas där man spelar Infekterade Musrommar med djupbas på hög volym. I en sådan samling passar inte anläggningar med transparens och finlir, på vilka det spelas jazz, blues och italienska ballader.

Nu var jag inte på träffen, men jag tycker att om en anläggning kan återge infekterade musrommar med djupbas på hög volym på ett imponerande sätt, så kan den också med bravur återge jazz, blues och italienska ballader. Sedan kan jag hålla med om att det är lite tjatigt att alltid Infected Mushrom skall spelas när hifi skall jämföras. Fram för fler referenser.

Vh Christer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 17:52

Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-20 18:49

soundbrigade skrev:Min tanke var att om det spelas och kan spelas BIFFIG musik förutsätts att det ska spelas BIFFIGT. Att lägga på AnnaLotta Larsson eller Franz Lizst försvinner folk, alltså sätter man på Musrommarna.

Dock var det nästan som mest folk i vårt rum när det spelades glesare musik på tämligen försiktig volym mot slutet av dagen. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-20 19:25

Att folk flyr pga Anna-Lotta Larsson är fullt förståeligt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-20 19:59

paa skrev:Programmet kunde mäta med pulser eller sinussvep. På demon körde han ett sinussvep som programmet omvandlade till ett pulssvar för vidare bearbetning. Det märkliga var att han kunde lägga på gating efteråt i datorn, fast det var mätt med ett sinussvep! Och hur man kan omvandla svepet till en puls när ljudkällan inte är av minimumfastyp är också svårt att förstå, men kanske någon kan förklara det? Det kanske menas den puls som skulle blivit om ljudkällan varit av minimumfastyp, vad vet jag? I vilket fall kunde man få fram rumsmoder och parametrar för parametriska EQ i området under 150 Hz. Man kunde också med gating isolera högtalaren ur rummet på ett bra sätt. Det såg smidigt ut, i alla fall när man behärskar programmet (men det brukar ju de flesta program göra vid en demo).

Det är nog samma metod som i Sirp, och det finns beskrivet i den här tråden har jag för mig.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

(Hehe, det kändes fint att leta reda på en tråd åt Paa 8) :lol: )

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-20 20:18

Bill dur!!! :o

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-20 23:29

soundbrigade skrev:

Är det där din svar på celefs fråga? :wink:

Själv är jag inte så förtjust i linjegrunkorna, men med tillhörande diskanter och lite avlastning i basen blir det partyburkar :)

Bosso (Plutten) spelade tillräckligt bra för att elementet kommer hamna på min vägg som bakkanaller.

Steindl basen gjorde sig bättre i rummet än OlA-68s basmonster, men rummen i allmänhet gjorde ingen glad när det gäller basåtergivningen.

Eric_Johanssons projekt med Stig Carlssons 3-vägare lät okej, men betydligt bättre lät den i avr7000 vardagsrum för ett par veckor sedan. Jag har lovat att se till att en 2"-are skickas till honom i början av veckan. Peter Steindl har några på lager som förhoppningsvis Stig skulle gillat. Projektet är hur kul som helst!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 00:39

Här är dom omtalade basmodulerna, som lät väldigt bra:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-21 08:10

ok, tackar för dom kommentarerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 08:15

Kaffekoppen skrev:Är det där din svar på celefs fråga? :wink:

Vad du har blivit tjurig på sistone. :( Man kan inte säga nåt alls längre. Är det bara för att du slarvade bort basabsorbenten? :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 08:39

Är jag tjurig för att du inte svarar på den frågan som någon undrade över, utan istället klagade/gav förslag till förbättring om nått helt annat?

Noterade du inte :wink: i mitt inlägg som alltså bara var en skämtsam liten pik, innan åtminstonde jag brydde mig om det som efterfrågades. Om någon var grinig Huggbävern så var det ju du, vilket jag visade att jag tyckte just på det sätt jag använde :wink: -smilen.

För övrigt håller jag både med och inte med dig. Jag tycker nog att man skall vara vuxen nog att man kan dela på tiden i rummet broderligt, och skulle det innebära att rummet avfolkas när något mindre populistiskt spelas, så får det väl bli så. Å andra sidan så är det ju trevligt att dela rum med någon man har mer gemensamt med. Fast nog är själva blandningen också lite pedagogiskt.

Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt. Det var inte meningen att ge dig en kass start på dagen!

Edit: Egentligen var det fel skrivet av Naqref i eftersökningen. Det är nog OlA-68s katt som efterfrågar basabsorbenten, den var redan överlämnad till husse. trist att den försvann :cry:

Edit två: Stavfel :)
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-21 08:43, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 08:39

celef skrev:ok, tackar för dom kommentarerna
Det var så lite så!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 08:50

"På tal om någon annat ...." brukar man ju säga. "På tal om fåglar ...", säger man i Ryssland när man vill föra över diskussionen till något annat.

Jag blev inte sur, fastän du hackar på mig hela tiden. :wink:

Min tanke vara att det är nog svårt att komma in med något mycket snällt och odistorderat när någon smällt av en champanjegalopp och lite annan krevadmusik i en halvtimme, och det blir mera en fokusering på det maffiga. Vad spelar man när man sitter hos varandra? Man spelar något som spräcker glasrutorna - så klart. 8)

Det är ett helvette att ensam försöka förändra världen .... :roll:

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2008-04-21 10:06

Här är mina bidrag...

Bild
En kvacksalvare?

Bild
Ola släckte och bad alla njuta av livet till lite Morkul (?) från Mexico...

Bild
... men AVR7000 tyckte inte riktigt basnivån var rätt. :lol:

Bild
Har någon frågat Per vad han tycker om saken?

Bild
Mike34 (snart 39) visade upp sina gurkburkar. Nu kanske det blir aktuellt med ett gruppköp av iranska picles. Vad tror ni om en pall?
Senaste nytt! Enligt Mike34 heter gurkburkarna egentligen Transparent Audio - så klart - och mannen vi ska tacka för designen är Sanny-X.

Bild
Mike34:s baslåda med 300-tumselement byggt av en blåsbälg som greve Drakula använda när han väckte sitt monster. Mike pratade dock om nån herr Lindkvist som hade varit och bråkat med hans filter vilket gjorde att slutsteget bottnade hela tiden. :lol:

Bild
Främsta anledningen till mitt besök på träffen - att få lyssna på Bosso och dom lät rikigt bra trots att det var nåt som sprakade i den vänstra högtalarens element.

Sist men inte minst får jag tacka arrangörerna för det goda kaffet och bullarna.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 20:06

även jag hade hittat ett hål i schemat och var och spanade in galenskaperna
hur det lät? njae det lät
det som impade mäst var ju avr7k:s linlekällor
hur i attan har han orkat borra alla dessa hål?

sedan det som lockade dit mig var ju eriks konstiga högtalare
och så tänkte jag ju att jag kunde köpa fler basar :wink:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 20:18

Dig glömde jag bort. Tänka att ha fått träffa enda proffset på faktiskt. Trevligt! :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-21 20:55

Svante skrev:

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.

Just det - Tumregler suger! 8) (På tummen?)

Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Jag håller med Svante (och med V8!) även om jag tycker att "lämpligare"
inte duger när det fortfarande är olämpligt. :? Vad som borde ha sagt är
väl något i stil med att "en diffusor sprider ljudet, således att effekt-
tätheten i reflexens ursprungsriktning blir lägre än den var när reflexen
studsade i en plan vägg. Den reflekterade ljudvågens effekt sprids helt
enkelt över en större rymdvinkel.

Varför alls tala om fyra riktningar när det är en distribuerat fenomen
som diskuteras? :?

Och om bönder inte varken använder eller förstår dB så bör man kanske
inte använda det begreppet när man talar med dem?

Att använda ett begrepp helt fel när "bönderna" (de som det talades till)
som i det här fallet dessutom förstår begreppet är ju inte heller något
vidare...

Men - det sista man bör göra är att missbruka det begrepp som man
borde ha använt rätt (eller inte alls om man tror att de som lyssnade
inte förstår vad det betydde)!

Varför var det ingen som sade ifrån? :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-21 21:08

Iaf; jag är övertygad om att detta har sitt ursprung i en tankefjärt. Att göra sig lustig över detta är ju lite fånigt; de flesta förstod ju vad det rörde sig om iaf. Sedan är det rätt så långt från ämnet. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
utopia

Inläggav utopia » 2008-04-21 21:12

Kul träff helt klart intressant att lyssna på olika byggen tyvärr kunde man inte vara där så länge som man ville.
Det var ett par högtalare som jag gillade lite extra av det jag hörde. dem blåa högtalarna som stod i rum 4 eller 5 vad heter dem? och dem vita dipolerna med banddiskant. Är det någon som vet om det finns mer information om dessa två högtalare på nätet någonstans byggtråd eller liknande beskrivning man blir ju lite sugen.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 21:15

Det blir lite detektivjobb men börja på HFs bildtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68130

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 21:57

IngOehman skrev:
Svante skrev:I det här fallet hade det väl kanske varit lämpligare att säga att 1/4 av vågens effekt går i fyra olika riktningar. Som tankemodell iaf.

Jag håller med Svante (och med V8!) även om jag tycker att "lämpligare"
inte duger när det fortfarande är olämpligt. :?

Nja, jag tycker nog ändå att det kan vara lämpligt (som tankemodell) att börja med att säga att effekten sprids ut i ett fåtal riktningar (tex två eller fyra), för att sedan öka antalet till "många". Speciellt när man visar hur en (felgjord icke-) diffusor kan få ljudet att studsa icke vinkelrätt mot väggens plan. Som tankemodell för det mer komplicerade fallet när det studsar åt många håll.

Men visst, man kan kasta sig på "många" på en gång om man vill. Det är bara olika pedagogik.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:11

här var det fikastämning med en hel massa skummisar

Bild
bild stulen

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:17

profbd skrev:här var det fikastämning med en hel massa skummisar
bild stulen

Ja fy fan vilket slödder det stod där. Titta på den där seriemördartypen längst fram och de där torped-skummisarna längst bak i kön... jag ryser. 8)

Edit: Det är ju för fasen jag!!!!! 8O Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!! :x

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:20

jopp presis så stor är den

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:23

Av någon underlig anledning så blir man länge ju mindre sugen på kaffe man är. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:24

soundbrigade skrev: Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!! :x

Då kände inte på Dimmans, Sista Ordets eller Kaffekoppens. ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:24

Naqref™ skrev:Av någon underlig anledning så blir man länge ju mindre sugen på kaffe man är. :D
:?: :?: :?: :?:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 22:27

IngOehman skrev:
Svante skrev:

Hehe, ja det är ganska svårt att förenkla mycket och fortfarande tala sanning.

Just det - Tumregler suger! 8) (På tummen?)

Ja, fast nu var det inte det jag menade. Hmm, hur ska man förklara det här då. Alltså, det finns förenklingar som är så förenklade att de inte håller för en granskning av en som förstår ämnet. Till exempel, jag minns en laboration i fysiken på högstadiet, där man tog två tändsticksaskar och lade nåt tungt i den ena. Så släppte man dem samtidigt och såg att de landade på golvet samtidigt. Läraren sade sig då ha sett till att luftmotståndet var lika på de två och att man därmed kunde försumma det. Jag minns att jag intuitivt inte tyckte att det stämde och gick hem och släppte två ballonger från balkongen, en fylld med luft och en med vatten. Gissa vad som hände. :lol:

Här var förenklingen faktiskt en lögn, det faktum att luftmotståndet för de två var lika gjorde inte att de föll lika snabbt. Jag tror ändå att sådana förenklingar fyller en funktion. I detta fallet ville man bara ha fram att om man kan försumma luftmotståndet så faller de lika fort.

Det jag menade i min kommentar till V8 var en förenkling som uttrycks så att mottagaren egentligen inte förstår den, men som gör resonemanget riktigt. Nu kommer jag inte på någon bra formulering, men nåt i stil med att man inte kommenterar att luftmotståndet på askarna är lika utan bara säger att man kan försumma det. Det är ju sant, och eleverna har lättare att acceptera det eftersom luftmotståndet är lika. Det är ju inte det som är viktigt, utan att det är litet jämfört med tyngdkraften. Det får dem att fokusera på laborationens huvudsyfte; att tyngdaccelerationen är 9.81 m/s² oavsett massa.

Alltså: Det finns sätt att uttrycka sig som är riktiga, men som lätt missförstås på ett sätt som motsvarar en (över-)förenkling. De fyller samma funktion som förenklingen, men de håller även om man läser lusen av den.

Det tredje och riktigaste alternativet, att säga att luftmotståndet är litet i förhållande till tyngdkraften kan verka vara det bästa, men samtidigt kan det ta fokus från det som var viktigt. Man kan överlasta eleven med en massa bivillkor som gör att ingenting går in till slut, eller värst av allt att eleven känner sig dum. Jag tror att många tappar intresset för naturvetenskap för att de känner sig dumma. Det är de ju inte, de har bara fått fel lärare.

Jag kan nämna att jag konfronterade läraren med mina ballonger och han hade en förklaring som var fel och som förbryllade mig länge.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-21 22:28

Hmm, jag tror visst jag blev OT. F'låt. :oops:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:29

Då kände inte på Dimmans, Sista Ordets eller Kaffekoppens.

det behövde vi ej känna på ej heller använda stjärnkikare för att konstatera :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-21 22:33

Ärre nån som har mera billdur ....?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:42

IngOehman skrev:
PS. Suveräna byggen! Suveräna fotografier! Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?

Både här och på hf.nu med stor text. Du kunde säkert åkt med KK och PS. Vore trevligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-21 22:44

soundbrigade skrev:Ärre nån som har mera billdur ....?

Finns massur mer med billdur. Blir nog till flera trådurr.

Om jag inte minns fel så var det något som blev på örat...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-21 22:50

IngOehman skrev: Sorgligt att jag inte var där. :( Missade det helt. Hur annonserades mötet?

Det flaggades länge och väl, bl.a via den här tråden på faktiskt.se:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=494481
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-21 22:54

Om jag inte minns fel så var det något som blev på örat...

blev han fullurrr?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-21 22:55

Mnjae, snarare tröttur. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-21 23:34

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:

Både här och på hf.nu med stor text. Du kunde säkert åkt med KK och PS. Vore trevligt.

Det var f-n, jag var övertygad om att IÖ visste om träffen eftersom den var svår att missa i text. Jag tänkte faktiskt vid ett tillfälle ringa till IÖ men lät bli. Nåväl, det blir fler tillfällen. Trevligt var det å bilder kommer även från mig. Jag är ju jättesnabb på sånt, det vet ju alla :roll:

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-21 23:36

Gudars, 8O jag hade det stora odjurets tal angående antal inlägg så det är bäst att skynda sig förbi. :)

PS

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-21 23:46

petersteindl skrev:Gudars, 8O jag hade det stora odjurets tal angående antal inlägg så det är bäst att skynda sig förbi. :)

PS
Bara för att jäklas blev jag lite sugen på att radera det här inlägget eftersom det var så OT och föra tillbaks dig till 666 :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-21 23:48

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:

Har ju fått åka ner själv varje gång förut, så jag blev bara glad att nån mer ville ner. Det var som vanligt mycket trevligt!

Ps.. bilder finns nog i Peters kamera med, förmodligen även på en sovande äggtillverkare med ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-21 23:51

8O

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-21 23:58

Jaaa...

"Ägget var på örat"

Bild

:wink:

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-22 00:01

:roll: :lol:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 00:07

Å den här....

-nästan i klass med systembolagsbilden från Trollhättan som Peter inte har visa ännu...

Bild

Inköp av frukost och Chilli innan avfärd till Almen.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mike34

Inläggav mike34 » 2008-04-22 09:57

soundbrigade skrev:
profbd skrev:här var det fikastämning med en hel massa skummisar
bild stulen

Ja fy fan vilket slödder det stod där. Titta på den där seriemördartypen längst fram och de där torped-skummisarna längst bak i kön... jag ryser. 8)

Edit: Det är ju för fasen jag!!!!! 8O Så djävla stor mage har jag väl ändå inte!!!!! :x

Kameran lägger inte bara på 10 kilo, den lägger på 10 kåkår åxå.
Ser jag ut som en j**la yxmördare eller ?? :lol: :lol:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 10:08

Inte yxmördare, snarare motorsågsmördare .... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-22 10:37

celef skrev:är det inte johny grenander

Tack för det!
Mikrofonen som användes för mätning var en i alla fall en rundtagande DPA av ganska ny modell (4090/4091). Jag har för mig att han sa att den kostade ca 3500:- och att den var bättre än Behringers. Han upplyste om att han kan kan köra fram kalibreringskurvor för t.ex Behringer-mickar, eftersom han har en riktigt kalibrerad mätmikrofon.
Senast redigerad av paa 2008-04-22 11:12, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-22 10:41

avr7000 skrev:Å den här....

-nästan i klass med systembolagsbilden från Trollhättan som Peter inte har visa ännu...

Bild

Inköp av frukost och Chilli innan avfärd till Almen.

Stefan

Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 10:43

:lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-22 10:44

JTarnstrom skrev:Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?

Mer samma scen i Monsters, Inc.! :lol: :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2008-04-22 10:49

paa skrev:Mikrofonen som användes för mätning var en i alla fall en rundtagande DPA av ganska ny modell. Jag har för mig att han sa att den kostade ca 3500:- och att den var bättre än Behringers. Han upplyste om att han kan kan köra fram kalibreringskurvor för t.ex Behringer-mickar, eftersom han har en riktigt kalibrerad mätmikrofon.

Kan den ha hetat DPA 4090 kanske?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-22 10:57

för dem som inte vet så är det johny grenander som har snickrat ihop mät och simuleringsprogrammet loudspeaker lab :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-22 11:04

Almen skrev:
JTarnstrom skrev:Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?

Tanken slog mig, tro mig, men så elak ville jag inte vara. DIY-gänget ser mycket hårdare ut. Kolla in de sammanbitna minerna, målmedvetenheten, de är på väg mot något mycket större än dem själva, för mänsklighetens bästa. De lämnar fruar och barn bakom sig för att bege sig ut i det okända - hifi-träsket. :lol:
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-22 11:13

dawen skrev:Kan den ha hetat DPA 4090 kanske?

Mycket troligt. Och så här såg den ut:
Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 11:23

De lämnar fruar och barn bakom sig för

vilka fruar?

ola ser väldigt hungrig ut?

v8:a var är bilden på slemankan i taket?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-22 11:42

JTarnstrom skrev:
Påminner om scenen i Rätta virket när astronauterna är på väg ut till startplattan... Gick de i slow motion också?

Det är klart vi gick i slow motion 8) . Springa får man göra åt andra hållet. Det syns väl på den gröna skylten. :D

Gröna skylten?

Jaa, den som hänger i taket.

Virket hade vi förresten i systempåsarna.

PS :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 11:45

Systempåsar?? 8O vad är det? :roll:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 11:48

JTarnstrom skrev:Kolla in de sammanbitna minerna, målmedvetenheten, de är på väg mot något mycket större än dem själva, för mänsklighetens bästa. De lämnar fruar och barn bakom sig för att bege sig ut i det okända - hifi-träsket. :lol:

Tycker de ser ut som om de är på väg till paprikachipsen ...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 11:49

är inte kk lik mark knophler?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-22 12:08

vem är det som går mellan vad jag tror är naqref och ola-68?
Bikinitider

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 12:13

vem är det som går mellan vad jag tror är naqref och ola-68?

det är butiksvackten han undrade nog om det var cirkus i stan :lol:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-04-22 12:47

celef skrev:vem är det som går mellan vad jag tror är naqref och ola-68?

En vanlig medborgare som bara ville meddela Nagref att han föredrar kokos.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 12:52

Är alla avundsjuka som inte blev inbjudna? :lol:

Då får jag väl bjuda in alla på grillparty 2008, Stockholm, Kungsholmen, rålambdshovsparken, 30/7, 16:00 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-22 13:00

Var ligger rålambdshovsparken?

Jag hittar till Rålambshovsparken. Är det långt därifrån? Rutten räknas om :lol:

PS

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 13:12

:lol:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-04-22 13:43

Kaffekoppen skrev:Är alla avundsjuka som inte blev inbjudna? :lol:

Då får jag väl bjuda in alla på grillparty 2008, Stockholm, Kungsholmen, rålambdshovsparken, 30/7, 16:00 8)

e det i samband med prajdfesten eller då behöver inte vi klä ut oss så mycket för att vara ett av de mest aktuella ämnena transfetter
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 13:53

Vet inte, men jag blir äldre då

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 13:58

Kaffekoppen skrev:Vet inte, men jag blir äldre då

8O

Jag blir äldre hela tiden ... blir inte du det ...

BILLDUR!!!!!!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-22 16:20

Kaffekoppen skrev:Är alla avundsjuka som inte blev inbjudna? :lol:

Avundsjuk är inte ordet (mera ledsen att jag missade den), men: Glad är ordet - över denna inbjudan! (Och att jag inte missade den! :))

Grilla är nästan det bästa jag vet! :) :P

Jag hoppas att jag kan förlita mig på den kurs som Peter får fram
för den där underliga parken, med sin fina GPS. Även jag hittar till
Rålambshovsparken dock. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-22 21:33, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 17:21

Jag skall försöka komma upp :)

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-22 17:28

Ja det är en bra dag att fylla på :D
Själv firar/sörjer jag i Grekland.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-22 17:49

Bara för DIY:arna att börja konstruera utomhushögtalare då. :P

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 17:54

Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.

Om det nu planeras för grillparty i Brålanda eller var nu skulle samlas, går det DJÄVLIGT bra att starta en ny tråd om det.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 18:35

SB kommer du ihåg guldörat vi träffade?
han som kunde höra skillnad på olikfärgade kablar?
varför såg du så skeptisk ut?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-22 18:37

ja det var väldigt lite bilder och historier från diy-mötet 8O

hur gick fortsättningen på paas fråga om mats konstruktören och kolfiberbasens tajming?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 18:59

Lät riktigt bra!
Bild

Spelades inte när jag var inne så jag vet inte hur det lät, imponerande bygge hursomhelst...
Bild

Kaffet var gött även om vissa veklingar ville ha vanligt kaffe :wink:
Bild

Så här såg Peter ut efter att ha missförstått och trott att de kokade kaffe på en License DAC.... Det var PAC, kaffekokaren som hade en License DAC...
Bild

Lyssnare :)
Bild

Fler lyssnare
Bild

Bäverstereo?
Bild

Bild

På denna syns tydliga gnagmärken efter bävern i alla fall....
Bild

Här var det finlir... jag hörde spånlådorna med Fostexelement och dessa lät väldigt trevligt!
Bild

Stefan

Editerade bildlänk...
Senast redigerad av avr7000 2008-04-22 19:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 19:02

killen i blå skjorta på främre raden vad har han för nick?

Bild

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-22 19:11

soundbrigade skrev:Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.

Om det nu planeras för grillparty i Brålanda eller var nu skulle samlas, går det DJÄVLIGT bra att starta en ny tråd om det.

Ja du Soundbrigade, jag vet inte varför kanske för att det inte handlar om vissa heliga saker i denna tråd. :wink: Men för all del jag kan ha fel. Vilket jag hoppas. :)

Jag vill se mer av mötet :) :)
Senast redigerad av matså 2008-04-22 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 19:11

Blå skjorta?

Blå skjorta och brun jacka är i alla fall Adhoc

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-22 19:15

avr7000 skrev:Blå skjorta?

8O 8O undras om han har en släkting i Lund???? För han är kusligt lik min arbetskamrat, i alla fall på det fotot.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 19:15

mats skrev:
soundbrigade skrev:Jag trodde det här var en bildtråd om den gångna helgens DIY-träff i Göteborg.

Ja du Soundbrigade, det är som vanligt att det snackas om något helt annat om det inte handlar om Nad 208, ekk, Iös stuff osv, då jäklar skall det hållas strikt.

Fine... att det är en bildtråd...

Dock är det så, i alla fall för mig, att man har så himla roligt och det händer så mycket skoj på en sån här träff att det lätt blir att man svävar ut... -upprymd av trevliga intryck från apparater och goa människor som man är...

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-22 19:19

Tjöuuugi burrrrrkarrrr veita bönorrrrrrr ska de va!
Bild

:D

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 19:44

adhoc står i den bakre raden

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 19:49

Gott AVR7000:

Första rörigheten är signerad Hummern aka Jazzskägg i Vargön.

Det röda försteget är definitivt mitt. Spelades aldrig.

Jag hörde lite av Petters vita horn - inte illa pinkat av en halt häst, som man säger. Var inte inne och lyssnade tillräckligt för att kunna säga BRA eller MYCKET BRA.

Vem var far till spånlådorna med Fostex? Samme kille hade med sig ett RIAA-steg för 2 år sedan, samma rum som VeeEight.

Peter ser ut som han har sålt snöret och nappat pengarna, eller vad man säger....

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-22 19:54

Skrivet: tis apr 22, 2008 3:11 pm Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

soundbrigade skrev:

Ja du Soundbrigade, jag vet inte varför kanske för att det inte handlar om vissa heliga saker i denna tråd. Men för all del jag kan ha fel. Vilket jag hoppas.

Jag vill se mer av mötet

märkligt att du alltid halkar in på samma grejor?
och sedan att du inte vågar stå för det utan ändrar?
har du tagit dina piller mot din öhmanfobi?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-22 20:40

Almen skrev:

Reservoir dogs, solklart, kan nästan höra låten "looking for a green bag" :lol:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-04-22 20:55

mats skrev:
avr7000 skrev:Blå skjorta?

8O 8O undras om han har en släkting i Lund???? För han är kusligt lik min arbetskamrat, i alla fall på det fotot.

Näe, någon släkting i Lund har jag inte men jag har en katt. Bamse heter han. Bamse bor dock i Göteborg.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-22 20:57

profbd skrev:killen i blå skjorta på främre raden vad har han för nick?

Bild

Karneolen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 21:08

Det skulle väl bara huggas lite :)

Det är okej, för ljudbävern håller sig alltid till ämnet 8)

Således, låt bilderna flöda i den här tråden - och så håller vi koll på att vi håller oss till ämnet och är tysta om vi inte har nått vettigt att tillföra i alla andra trådar! Det är ljudbävern ett gott föredöme på :roll:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-22 21:21

profbd skrev:
Skrivet: tis apr 22, 2008 3:11 pm Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

soundbrigade skrev:

Ja du Soundbrigade, jag vet inte varför kanske för att det inte handlar om vissa heliga saker i denna tråd. Men för all del jag kan ha fel. Vilket jag hoppas.

Jag vill se mer av mötet

märkligt att du alltid halkar in på samma grejor?
och sedan att du inte vågar stå för det utan ändrar?
har du tagit dina piller mot din öhmanfobi?

Suck! ta dina piller mot Öhmanfanatism :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-22 21:21

Kaffekoppen skrev:Det skulle väl bara huggas lite :)

Således, låt bilderna flöda i den här tråden - och så håller vi koll på att vi håller oss till ämnet och är tysta om vi inte har nått vettigt att tillföra i alla andra trådar! Det är ljudbävern ett gott föredöme på :roll:

Ja den heliga Kaffekoppen gör aldrig något fel :roll:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 21:29

Jo, rätt ofta.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-04-22 21:37

Kaffekoppen skrev:Jo, rätt ofta.

Då har vi något, gemensamt.

Äsch Proffan och Kaffekoppen. Jag lägger ner käbblet och tjafset. Friends? Då tänker jag inte på dansbandet :lol:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-22 21:54

Såklart jag inte alltid håller mig till ämnet men av 4 sidor DIY-tråd/bilder är 2 sidor ovidkommande snack. Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-04-22 22:03

soundbrigade skrev:

Såklart jag inte alltid håller mig till ämnet men av 4 sidor DIY-tråd/bilder är 2 sidor ovidkommande snack. Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....

Jag var också lite OT förut, sorry :oops:
Men jag är väldigt nyfiken på hur dina ungerska högtalare lät. Berätta gärna.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 22:55

soundbrigade skrev:Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....
Ja, det var ett bättre val, nästan lika bra som DIY-avdelningen. Iallafall är det där jag kommer leta om nått år när jag vill leta bilder :roll:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-22 23:01

Kaffekoppen skrev:
soundbrigade skrev:Jag lät tråden ligga på Generellt om HiFi och inte på Övrig Diskussion för att det inte skulle bli så mycket övrig diskussion ....
Ja, det var ett bättre val, nästan lika bra som DIY-avdelningen. Iallafall är det där jag kommer leta om nått år när jag vill leta bilder :roll:

Mycket rolleyes nu. Känner du dig kränkt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-22 23:09

Hmm, uppenbarliggen 8O

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 08:37

Bra, nu är vi rätt kurs igen .... :wink:

Ed. Vill berätta lite ...

Jag tycker att DIY-träffen är en av många höjdpunkter, och den åsikten delar jag med andra. Att jag hackat så på alla och envar för att försöka hålla stadig (bild)kurs beror på att intresset för träffen har varit stort långt utanför Göteborgs upptagningsområde och att det borde komma in maximalt med foton och intryck så att gubbsen och grabbsen i Östersund, Lule, Ume och Pite fick sin beskärda del.
Det har heller inte varit min mening att dissa (lärt mig ett nytt ord, undras om jag använder det rätt - diskvalificera betyuder det va?) Träffledningen med Pac i spetsen utan jag gav uttryck för en idé (konstruktiv kritik) om att rumsfördelningen och skulle göras lite med hänsyn taget till vad och hur det ska spelas. Det kan vara svårt att få fin balans mellan ett bautasystem som går ner till 5Hz och en liten lådda med Fostex FE83, för att hårdra det lite. Å andra sidan kan ju besökrna också bjuda till och inte bara vara där det spelas HÖGT utan också besöka rummen där man lirar tyst och stilla, men sånt går ju inte att styra.

Vad är då min konklusion - har jag trampat folk på tårna ber jag om ursäkt för mitt klmpande men jag har inte avsett att var dum, dryg eller hygga efter någon.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 10:04

i like den där röda rörmojängen, vad är det för nåt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 10:23

Ett udda försteg med 6J5 (enkeltriod) och 6R7 (enkeltriod med toppgalleranslutning). Udda grejjer och därmed mycket billigt att sno ihop.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-23 10:45

Var köper man en sån där slemquakti som så illustrativt visades på DIY-mässan?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-23 10:54

Thailand

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 11:00

Motordrivna Quaktis hittar du här: http://www.dreamcollection.nu/

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-23 11:17

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 12:29

Ett udda försteg med 6J5 (enkeltriod) och 6R7 (enkeltriod med toppgalleranslutning). Udda grejjer och därmed mycket billigt att sno ihop.

och den låter kanon förstår jag? fin är den iaf
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-23 12:55

Det vet jag inte - den kom med i händelse att ... Det enda i min samling som inte brummar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-23 15:29

paa skrev:Här är dom omtalade basmodulerna, som lät väldigt bra:

Bild

Ursäkta OT men vad är det för gosiga skivor som ligger under basen och mellan de två lådorna?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-23 15:59

dämpskum...

Snik SD-fötter så att säga...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-23 16:22

avr7000 skrev:dämpskum...

Vilken typ och var köper man sådant billigt?

/Filip

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 16:39

madrassaffärer kanske man kan leta på, om man hittar en open-cell skumplast med rätt volymvikt så borde vad som duga
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-23 16:41

Vanlig madrassskumplast brukar inte tåla ljus så bra.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-23 16:54

celef skrev:madrassaffärer kanske man kan leta på, om man hittar en open-cell skumplast med rätt volymvikt så borde vad som duga

Den som syns på bilden verkar vara ganska kompakt och av hög densistet. Vet inte om det är så vanligt bland madrasser?

Mvh

F

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-23 16:55

Fjonkalicious skrev:
avr7000 skrev:dämpskum...

Vilken typ och var köper man sådant billigt?

/Filip

Ingen aning...

Det var mest emballage i frakten och fick sedan på träffen tjäna som dämpning och fötter etc.

Just denna skumplast har jag en stor hög av och den var ursprungligen emballagematerial i kartonger med nya elmätare med automatavläsning...

Mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-23 18:12

Vanlig madrassskumplast brukar inte tåla ljus så bra.

ja då får man väl klä in den i madrasstyg

Den som syns på bilden verkar vara ganska kompakt och av hög densistet. Vet inte om det är så vanligt bland madrasser?

då fungerar den nog inte så bra som ljudabsorbenter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-04-23 22:27

utopia skrev:Det var ett par högtalare som jag gillade lite extra av det jag hörde. dem blåa högtalarna som stod i rum 4 eller 5 vad heter dem? och dem vita dipolerna med banddiskant. Är det någon som vet om det finns mer information om dessa två högtalare på nätet någonstans byggtråd eller liknande beskrivning man blir ju lite sugen.

Med tanke på min avatar så har jag lite svårt att smita ifrån frågor om de blå :)
Jag kallade dom för S65 när jag gjorde ritningarna. Mer info... nej tyvärr inte, men det borde jag nog se till att publicera. Vi får se vad framtiden kommer med. De bygger på LTS-trevägarn, övre delen så att säga. Mer riktigt kanske är att säga att de bygger på LTS 2v-f1, men i annan låda (sluten). Skall användas med extra basar.

//Michael

Användarvisningsbild
Kludden

Inläggav Kludden » 2008-04-24 11:02

Mich: Det vore trevligt om du la upp något på dina högtalare. Hörde bara lite lösryckt med dubbelvägg och sand emellan.
Mvh
Per

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2008-04-24 12:23

Mich: Dina högtalare var en fröjd för ögat. 1:a pris i kategorin "bästa finish på DIY-träffen" enligt min mening. :P

Tyvärr fick jag aldrig hört dem spela :(

//Robert

Edit: stavning

Användarvisningsbild
utopia

Inläggav utopia » 2008-04-24 18:37

Med tanke på min avatar så har jag lite svårt att smita ifrån frågor om de blå
Jag kallade dom för S65 när jag gjorde ritningarna. Mer info... nej tyvärr inte, men det borde jag nog se till att publicera. Vi får se vad framtiden kommer med. De bygger på LTS-trevägarn, övre delen så att säga. Mer riktigt kanske är att säga att de bygger på LTS 2v-f1, men i annan låda (sluten). Skall användas med extra basar.

Ok det vore kul med någon form av dokumentation. Jag missade att kolla när dem spelades på mässan om dem användes ihop med den subben som fanns i rummet? hursohelst lät dem riktigt bra det lilla jag hörde dem med en mjuk snäll diskant.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-04-24 19:38

Kludden skrev:Hörde bara lite lösryckt med dubbelvägg och sand emellan.

Nje. Sand ja, men inte i dubbelvägg. ...eller det kanske stämmer beror på hur man tänker och menar. 16mm MDF ihop limmade med dämplim. Inuti kan man säga att det är som tre utrymmen; ett där elementet sitter, ett med sand och ett undre tomt (lite gammal Q-ull). Det tomma för att de inte skulle bli onödigt tunga, väger 42 kg.

utopia skrev:hursohelst lät dem riktigt bra det lilla jag hörde dem med en mjuk snäll diskant.

Diskanten lät olika beroende på skiva. En skiva jag hade med mig lät inte alls bra, medans andra lät bättre. Högtalarna har lite bättre förutsättningar här hemma, än på träffen :)
De spelades ihop med subben.

Det är inte jag själv som lackat, utan den äran går till en bekant (billackerare).

PS. Jag skall försöka få till en tråd och även publicera ritningarna.

//Michael
Senast redigerad av Michael 2008-04-25 00:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-24 22:48

Tre glada och unga män vilar sina trötta ben.

jag ser bara två unga män(bild på tux kk samt v8:a) :lol:

olas byxor vet jag inte om man skulle vilja ha på sig under tjurrusningen i pamplona
Bild
man vet ju inte vad som kan gå snett

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-26 16:33

Fashinerade hembyggt multicellhorn av masonit:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-27 12:49

Fick en bild via mail. Kanske någon kan berätta vad bilden föreställer?

Bild

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-27 12:50

Vissa personers idoga försök att få ner en kladdleksak som någon kastat upp i taket. :)

/Erik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-27 13:11

Det finns sådana där små gula ankor s k quaktisar :) i Thailand som är gjorda i ett rätt speciellt gummimaterial. Detta gummimaterial har en rolig egenskap. Om man kastar en sådan formad sak mot ett hårt underlag så flyter den ut helt och hållet och blir platt.

Eftersom den dessutom är klibbig och kletig så kletar den fast på underlaget som man kastar den mot. Kastar man den hårt så ser man inte vad föremålet hade för ursprungsgestalt. Den flyter ut och liknar mer ett stekt ägg även om den såg ut som en anka från början.

Då man därefter lossar den från underlaget så återgår den mot sin ursprungsgestalt. :) Då man håller i en sådan quakti så känns den ganska slemmig. Jag vet att Sanny_X har en sådan quakti och jag tror att V8 slängde sin rakt upp i taket så att den flöt ut och klibbade fast. Jag vet inte om de fick loss den i helt skick. :wink: Är underlaget porigt så kan det nog ställa till problem. Även om en känns obehaglig att hålla i så är den ganska rolig faktiskt.

PS :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-27 13:16

Det var sanny_x´s splatt-quakti jag skickade upp i taket.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-27 15:24

Är det någon av bilderna som föreställer Gargantua?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-27 17:53

Bild

Densen

Inläggav Densen » 2008-04-27 18:44

Kan man tala om ljudmässig proportionalitet mellan dessa enheter?
Gargantuan ser riktigt stor ut.
Av vilken orsak är basarna riktade snett inåt rummet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-27 18:48

På något sätt så ser dom större ut på bild än i verkligheten.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-27 21:17

Densen skrev:Kan man tala om ljudmässig proportionalitet mellan dessa enheter?
Gargantuan ser riktigt stor ut.
Av vilken orsak är basarna riktade snett inåt rummet?

Mina basar är nästan dubbelt så stora och integrerar snyggt med mina 51or...

Håller du koll på denna tråd så får du nog mer info om hur Ola har tänkt sig...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=17784

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-29 13:10

Var det nån som fångade en bild på PA-systemet som spelade i det lilla rummet bredvid föreläsningssalen?
I vilket fall fick man den uppfattningen när man lyssnade i från rummet bredvid att det skulle låta fantastiskt bra där inne, men det var tvärtom, det lät ganska jobbigt när man lyssnade i samma rum som dom spelade. Det var faktiskt en märklig kontrast.
Numera pensionär.

mike34

Inläggav mike34 » 2008-04-29 13:50

paa skrev:Var det nån som fångade en bild på PA-systemet som spelade i det lilla rummet bredvid föreläsningssalen?
I vilket fall fick man den uppfattningen när man lyssnade i från rummet bredvid att det skulle låta fantastiskt bra där inne, men det var tvärtom, det lät ganska jobbigt när man lyssnade i samma rum som dom spelade. Det var faktiskt en märklig kontrast.

Jag har massor med bilder men jag vet inte hur jag ska få upp dom, de är stora ochså. 8Mpix :( Får sitta och konvertera kanske..
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
skarvsladd

Inläggav skarvsladd » 2008-04-29 19:22

Finns det något sliskigare än bilder på hembyggda rörsteg? Brum, surr och exploderande elektrolyter. Rörlyte.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-07-18 21:36

Vilken rolig tråd. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Återgå till Generellt om hifi