Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:våglängden = ljudhastigheten/frekvensen, ljudhastigheten är typiskt 340m/s. 340/20=17m.
subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
nolimitsoya skrev:Rydberg skrev:våglängden = ljudhastigheten/frekvensen, ljudhastigheten är typiskt 340m/s. 340/20=17m.
Vad spelar det för roll? Hela rummet kan ju vara trycksatt på en gång... (?)
phloam skrev:subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
Folk minns väl lite vagt från gymnasiet kring det det är med "stående vågor", att ett rum på 17m skulle orsaka resonans vid 20hz (eller hur det nu är) - sen blandar man ihop saker (spela/resonans).
subjektivisten skrev:Det finns många myter inom hifin, tänkte man kunde dra upp några.
En myt som jag inte förstår varför den lever vidare är att man behöver ett rum som är minst 17 meter långt för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
Hörde den rätt nyligen av en person som jobba i en hifiaffär.
meanmachine skrev:Underligt att man kan höra frekvenser ner till 20Hz i en liten bil med billjud.En 17m lång golf.
![]()
Svante skrev:Våglängden vid den lägsta resonansen motsvarar rummets diagonal. Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.
Poppen skrev:Gå till denna sida så får ni svar på våglängder.
http://www.ljudlandskap.acoustics.nu/lj ... ik=rubrik1
Ska man få en ofövrängd låg frekvent signal utan stående vågor får man nog uppsöka en kyrka. åtminstonene i praktiken.
Vi får väl använda oss av en ton generator och se om man kan höra lågfrekventa toner.
Så får vi svar på frågan. Emperi borde var bättre än tyckanden.
Förlåt om jag trampar någon på tårna det är inte min avsikt.
Poppen skrev:Tack för den informationen. men hur gör vi då, då för att kunna avgöra vem som har rätt ?
Du är inte dum, och jag håller med, men det stavas "empiri".Förlåt om jag är dum. Jag tror mer på emperi än tyckanden.
paa skrev:Man kan inte med en tongenerator avgöra hur låga frekvenser man kan höra, så länge inte anläggningen har 0% distorsion (harmoniska övertoner)!
Poppen skrev:...
Vad det gäller cd och pennor beror ofta på vilken spelare du har.
Frågan är bara hur pass bättre eller anorlunda ljudet blir.
...
Jocke skrev:Poppen skrev:...
...
Jag har också deltagit i sammanhang där alla varit överens om att det fins en hörbar skillnad och kan peka ut den "ritade" bland två likadana spelare med två ex av samma skiva där den ena är "ritad". Jag vill ju helst inte tro på sånt här men det var nog fel på prylarna, eller...?
/Jocke
Poppen skrev:Jag lät min fru som inte är någon HI fi nörd. gjöra en F/E - test.
Testet gick ut på att avmagnitisera CDn med en Defluxer som låg på en Aliminium bit.
-Hon sa det låter mycket bätre.
En annorlunda ljubild behöver inte innebära en bättre ljudbild.
paa skrev:Orita? Du kommer inte från Eskilstuna egentligen, eller hur?
Jax skrev:Poppen skrev:Jag lät min fru som inte är någon HI fi nörd. gjöra en F/E - test.
Testet gick ut på att avmagnitisera CDn med en Defluxer som låg på en Aliminium bit.
-Hon sa det låter mycket bätre.
En annorlunda ljubild behöver inte innebära en bättre ljudbild.
Det är en A/B-test och inte F/E.
Detta kan man ju rätt enkelt testa. Rippa skivan i en dator. Avmagnetisera sedan skivan och rippa igen. Jämför resultaten i datorn.
Piotr skrev:phloam skrev:subjektivisten skrev:för att kunna höra en 20 Hz ton! Vart ifrån kommer denna myten och varför lever den kvar?
Folk minns väl lite vagt från gymnasiet kring det det är med "stående vågor", att ett rum på 17m skulle orsaka resonans vid 20hz (eller hur det nu är) - sen blandar man ihop saker (spela/resonans).
Rum på17m = resonans på 10Hz.
/Peter Von Obenschmitten
Strauss skrev:Jocke skrev:Poppen skrev:...
...
Jag har också deltagit i sammanhang där alla varit överens om att det fins en hörbar skillnad och kan peka ut den "ritade" bland två likadana spelare med två ex av samma skiva där den ena är "ritad". Jag vill ju helst inte tro på sånt här men det var nog fel på prylarna, eller...?
/Jocke
Hur var själva testet utformat?
Harryup skrev:Vilket ju möjligen inte alls är samma sak eftersom en dator läser skivan så många gånger den har lust med mot vanliga CD-spelare som kanske bara läser den en gång. Utom Meridian då och säkert några till som använder DVD-drivar.
mvh/Harry
Jax skrev:Harryup skrev:Vilket ju möjligen inte alls är samma sak eftersom en dator läser skivan så många gånger den har lust med mot vanliga CD-spelare som kanske bara läser den en gång. Utom Meridian då och säkert några till som använder DVD-drivar.
mvh/Harry
Rip-programmet måste ha den funktionen för att omläsningar ska göras. Annars sker det inte.
EAC kan ställas in så att den läser rakt av utan omförsök.
Harryup skrev:Trots allt testar man i 2 olika sorters apparater, man jämför dator med CD-spelare. Skulle inte påstå att det är exakt samma. Och jag tror inte att du kan se nån skillnad heller ifs.
mvh/harry
Poppen skrev:Vad blir nästa grej ?
Stppa kablarna i flytande kväve innan man spelar musiken
borde fungera i teorin. - resistansen blir nog liten i alla falll.
- men pröva tänker jag inte göra.
Poppen skrev:Vad blir nästa grej ?
Stppa kablarna i flytande kväve innan man spelar musiken
borde fungera i teorin. - resistansen blir nog liten i alla falll.
Jax skrev:Harryup skrev:Trots allt testar man i 2 olika sorters apparater, man jämför dator med CD-spelare. Skulle inte påstå att det är exakt samma. Och jag tror inte att du kan se nån skillnad heller ifs.
mvh/harry
Blir det skillnad om man använder en spelare borde det rimligen även bli det i en dators läsare. Det bör till och med vara lättare att få fram skillnad i dator då deras läsare inte kan interpolera och maskera bort läsfel.
Om nu avmagnetisering gör skillnad borde det rimligtvis framträda som skillnader mellan filerna på datorn efter rip.
Harryup skrev:Jag kan inte bevisa att det är samma enligt vetenskapens första tes.
Går inte att besvisa att skillnader aldrig kommer förekomma.
Så ingen aning om man verkligen kan göra ett sådant antagande, för mig känns det fortfarande som att du kanske inte ens kommer få samma resultat med 10 olika datorer vid 100 olika försök per styck. Vet du ens vad du skall mäta? Ponera att en eventuell magnetism påverkar analogdelen eller vissa kretsar eller vad som helst checksumman kommer nog alltid vara den samma vid lyckad läsning. Så jag tror att möjlig påverkan är ytterst begränsad kanske enbart till vissa apparater.
mvh/Harry
Jax skrev:Harryup skrev:Jag kan inte bevisa att det är samma enligt vetenskapens första tes.
Går inte att besvisa att skillnader aldrig kommer förekomma.
Så ingen aning om man verkligen kan göra ett sådant antagande, för mig känns det fortfarande som att du kanske inte ens kommer få samma resultat med 10 olika datorer vid 100 olika försök per styck. Vet du ens vad du skall mäta? Ponera att en eventuell magnetism påverkar analogdelen eller vissa kretsar eller vad som helst checksumman kommer nog alltid vara den samma vid lyckad läsning. Så jag tror att möjlig påverkan är ytterst begränsad kanske enbart till vissa apparater.
mvh/Harry
Det är riktigt, ser man ingen skillnad så är det ett nollresultat.
Påverkan på analogdelen kan mätas även den. Om det nu är så att eventuell magnetism i skivan stör så bör det inte vara särskilt svårt att mäta till sig en störsignal vars frekvens är starkt korrelerad till skivans rotationshastighet. Samma problem dyker dock upp här, hittar man ingen skillnad är det även här ett nollresultat. I så fall kan man fortsätta att påstå att avmagnetisering har effekt men det blir inte mer än ett påstående.
screen skrev:Kunde du inte bara skrivit: Ni/Du har fel?
Och sedan bidragit till tråden istället för att bara peka åt hel..te med hela handen?![]()
Jag bara undrar och menar inget mer än just detta.![]()
Mvh Björn//
Svante skrev: Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.
phon skrev:Svante skrev: Om våglängden blir längre än så får ljudet inte plats och då blir det ingen bas.
Jag har kommit på att om våglängden blir kortare än avståndet mellan mina öron så låter diskanten konstig.![]()
Det ekar på nåt sätt, finns det något bra tweak mot det?
IngOehman skrev:
Om det ekar misstänker jag antingen inspelningen, eller gårdagens begivenheter. Hade du för kul?
Vh, iö
Jag försökte bara svara på frågan som ställdes i trådens början.
IngOehman skrev:Myter sprids av människor som har "partiell kunskap utan grepp om partialiteten", vilket är en sorts okunskap.
De VILL förstå verkligheten men utan att de lärt sig på riktigt, och då tar de (medvetet eller omedvetet) till förenklingar/tumregler, det vill säga osanningar, istället för att lära sig att förstå hur det är på riktigt (och tills dess avstå från att anse något om hur det fungerar).
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Myter sprids av människor som har "partiell kunskap utan grepp om partialiteten", vilket är en sorts okunskap.
De VILL förstå verkligheten men utan att de lärt sig på riktigt, och då tar de (medvetet eller omedvetet) till förenklingar/tumregler, det vill säga osanningar, istället för att lära sig att förstå hur det är på riktigt (och tills dess avstå från att anse något om hur det fungerar).
Sedan dess har jag ägnat mig åt att olära all min samlade "kunskap" från ett par decenniers hifitidningsläsande.
Laila skrev:hajfi skrev:en till obevisad myt:
transparens ger alltid störst musikaliskt utbyte
Rörande !![]()
Välkommen hajfi !
hajfi skrev:en till obevisad myt:
hajfi skrev:Laila skrev:hajfi skrev:en till obevisad myt:
Rörande !![]()
Välkommen hajfi !
öh.. lite ovan vid ett sådant velkommnande, men tack ändå även om det råder gravallvarlig missuppfattning här... men frid, frid på er för i h...
Poppen skrev:Jag har insett
-Att saliga äro de okunniga ty hava ingen kunskap
och jag är mycket salig.
Jag bygger mina erfarnheter på emperi.
Sandfylla stativ - ljudet blev sämre - däremot blev det bra när jag la tunga tidskrifter i botten på stativet.
Grönmåla kanter fungerade i min första CD - plast Philips från 80-talets slut.
Vända på elkabeln - ingen dramatisk effekt.
Densen avmagnitiserngs CD - fungerar.
Kan man bara verifiera sina hypoteser så blir de ju inga myter.
För en del är kablar en myt - de anser alla kablar låter lika dant.
-Jag skriver inte under på det.
MYTER UPSTÅR NÄR FOLK HÄVDAR SAKER DE INTE HAR VETENSKAPLIGT
BELÄGG FÖR SINA PÅSTÅENDEN. dvs de saknar siginifikans.
En hypotes eller teori på enkel svenska måste kunna verifiera testas och var förkastniningsbar för att ha vetenskapligt värde.
Har den det blir det en teori som kan bli ett axiom.
Om sen teorin inte fungerar i verkligheten det är ju en annan sak.
Hävdar man ändå att den fungerar så borde det vara en myt typ at enhörningar finns. ( hur många har sett en - Noshörningar är diskvalifiserde )
phloam skrev:Myt: Att kvinnor inte bryr sig om välljud, det gör de visst det. Riktigt mycket, t.o.m. Möjligen att de inte frossar i tekniksnack som killar gör, utan mer av sunt förnuft*, praktisk användning och design.
*Att teknik/kostnad ska vara välmotiverad, kvalitet, osv. Då är de minst lika villiga att spendera pengar som män.
RubyRed skrev:phloam skrev:Myt: Att kvinnor inte bryr sig om välljud, det gör de visst det. Riktigt mycket, t.o.m. Möjligen att de inte frossar i tekniksnack som killar gör, utan mer av sunt förnuft*, praktisk användning och design.
*Att teknik/kostnad ska vara välmotiverad, kvalitet, osv. Då är de minst lika villiga att spendera pengar som män.
Vad stöder du detta på, någon undersöning eller ?
Alla kvinnor jag kan komma på är mer inne på "bara det låter", visst kan de reagera på dåligt ljud ( påtagligt då) men skulle man börja disskutera ändringar blir det bara " jag lägger hellre pengarna på annat " till svar.
Strauss : Träffande bild.
Harryup skrev:Håller med helt. Det finns en unik bråkdel av den kvinnliga befolkningen som bryr sig extra om välljud. Bara killar spenderar extra.
Jocke skrev:Antar att ni talar av egen erfarenhet!Undrar om det här inte säger mer om relationer än om kvinnor? Om man uppmuntrar varandras intressen har man en bra relation! Men vi vet ju hurdan branschen är och en god devis är: Låter det bra så är det bra! Låt oss köpa fler skivor istället!
/Jocke
Bill50x skrev:Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.
Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.
Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
Bill50x skrev:Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.
Bill50x skrev:Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.
Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
Strauss skrev:hajfi skrev:en till obevisad myt:
Det är det väl ingen som sagt heller
Gillar man att höra det som finns på skivan rakt av så är det ju bra om man har en transparent anläggning.
Gillar man att lägga till dist eller annat, eller dämpa/höja vissa frekvenser så får man ju göra det om man vill
Sen finns det ju en hel del som tycker att transparens ger störst musikaliskt utbyte, som jag själv tex.
Men det beror ju på tycke och smak.
Dock tycker jag att man ska ha få lyssna på en transparent anläggning innan man bestämmer sina preferenser.
Harryup skrev:
Jag har jobbat 8 år i Hifi-butik på 80-talet. Kommer på rak arm ihåg att 2 kvinnor soom kom in och köpte varsin "bättre" anläggning på den tiden. Så ja, jag talar av egen erfarenhet.
Inte så att kvinnor inte gillar när det låter riktigt bra, men jag vet ingen som skulle vilja ha dämpskivor i sitt vardagsrum för att få det att låta bättre.
Sen finns det säkert så intresserade kvinnor också men i procent så snöar nog män in på både dyrare grejor då det gäller ljud och bild. Samt att killar också försöker maximera den ljudmässiga eller bildmässiga upplevelsen när man väl fått hem sina grejor. Är väl bara att kolla på deltagarantalet på alla svenska forum (för att begränsa sig något), inte många tjejer är med tyvärr.
mvh/Harry
IngOehman skrev:
Det är en myt jag aldrig har hört talas om.
Berätta - varifrån kommer den där myten (eller dogmen), och
var frodas den tror du? Jag frågar för jag får nästan en känsla
av att det är en dogm du hittat på själv - för att kunna skylla
andra för att tro på den.![]()
Vh, iö
- - - - -
*För transparens är ju per definition alltid det som återger den musikaliska händelsen som den var hörd från den plats där
den infångats.
KarlXII skrev:Hur är det med din egen anläggning?
Jag har ingen riktig koll på den men jag har för mig att du har bl.a. ett Sherwoodsteg, och den är det väl ingen som beskyllt för att vara transparent?
Vad är det mer för prylar i kedjan? Att du har Inoburkar vet jag.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
Jag tror det där är ännu ett exempel på att du tror att du har läst saker som faktiskt ingen har skrivit, eller också har du inte förstått det du har läst.
Det finns mig veterligt ingen som har skrivit att det finns några färgningar som ger sådan sameness att när man spelar genom apparaterna "så kommer alla fonogram låta lika" (ordagrant citerat från dig).
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är ju just på de grunderna som jag vill ha en så ofärgad reproduktion som möjligt - färgningar skapar sameness, och får mina skivor att låta mera lika varandra
IngOehman skrev:Samness suger.
(Och Phloam: Att en tillverkares olika apparater låter olika är faktiskt en indikation på sameness, inte motsatsen. Orsaken till att de låter olika måste ju vara att minst alla utom en är drabbade av fullt hörbara färgningar, som i sin tur troligen kan identifieras på många olika fonogram och gör att de låter mera lika varandra.
Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.
Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
Strauss skrev:Jag köper vad som helst som har de funktioner som jag vill ha.
Hör ingen skillnad på något i alla fall
Länk till steget: http://www.sherwoodusa.com/prod_a965.html
Om det är transparent eller inte vet jag inte, men det är snyggt och det är ju huvudsaken
Hela kedjan:
Squeezebox/Tvix -> Onkyo 875 -> Sherwood A965 -> Ino Audio pi60
Men dom bästa anläggningar som jag har hört har varit uppbyggda av någorlunda transparenta prylar
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
Jag tror det där är ännu ett exempel på att du tror att du har läst saker som faktiskt ingen har skrivit, eller också har du inte förstått det du har läst.
Det finns mig veterligt ingen som har skrivit att det finns några färgningar som ger sådan sameness att när man spelar genom apparaterna "så kommer alla fonogram låta lika" (ordagrant citerat från dig).
Vh, iö
Såhär har du själv skrivit:IngOehman skrev:Det är ju just på de grunderna som jag vill ha en så ofärgad reproduktion som möjligt - färgningar skapar sameness, och får mina skivor att låta mera lika varandra
Harryup skrev:Hur vet folk att anläggningar är transparenta bara för att dom består delvis av apparater som har ansett ganska transparenta i tester? Ino är väl t.ex. inte testade någon gång och funna transparenta? Eller har jag fel?
Eller kan det vara så att "det blir" transparent av bara farten om man har "rekommenderade" apparater och Ino högtalare och man tycker att det låter bra?
Eftersom rummen spelar in till så stor del så misstänker jag att "transparenta" anläggnigar låter oerhört olika.
Är det en myt att det finns verkligen absolut transparent återgivning hos någon enda person? Jag tro det.
mvh/Harry
(Obs, blanda inte ihop detta med att jag inte skulle tycka det var värt att sträva efter. Eller att jag ifrågasätter dom olika apparaternas kvalitéer, jag ifrågasätter bara slutledningarna.)
IngOehman skrev:Det som är sant är, att det fel som man upplever som mest störande är det viktigaste felet att göra något åt, om man vill att det skall bli mindre störande. Inga konstigheter utan rak logik.
Bill50x skrev:Det kanske är mitt onyanserade "...så kommer alla fonogram låta lika" som IÖ hakar upp sig på. Ett tillspetsat uttryck som jag trodde skulle tas för vad det är, men ordagrant betyder det förstås att alla fonogram låter 100 % lika. Och det gör de inte. IÖ´s beskrivning ..."och får mina skivor att låta mera lika varandra" är helt klart mer relevant och vad jag åsyftade.
/ B
KarlXII skrev:IngOehman skrev:hajfi skrev:en till obevisad myt:
Alltid?
Det är en myt jag aldrig har hört talas om.
De som strävar efter en transparent återgivning brukar ju göra
det för att de är nyfikna på HUR det musikaliska framförandet
var - inte för att de vill maximera något odefinierat "musikaliskt
utbyte".
Jag trodde det var välkänt för nästan alla att det förekommer
att färgningar slår i "positiv riktning" på viss programmaterial
(men oftast då negativt på annat).
Min erfarenhet är nog att transparentast möjliga återgivning
också brukar betyda att det musikaliska utbytet alla fonogram
sammanräknade blir störst - klart största till och med. Men det
är ju inte alls samma sak som att det ALLTID skulle ge störst
musikaliskt utbyte (jag förmodar att du med det menar störst
musikalisk upplevelse, det vill säga får mest ut av musiken*).
Berätta - varifrån kommer den där myten (eller dogmen), och
var frodas den tror du? Jag frågar för jag får nästan en känsla
av att det är en dogm du hittat på själv - för att kunna skylla
andra för att tro på den.![]()
Vh, iö
- - - - -
*För transparens är ju per definition alltid det som återger den
musikaliska händelsen som den var hörd från den plats
där den infångats.
Ärligt talat är detta en myt - eller "dogm" - som genomsyrar hela
det här forumet. Så är det. Tveklöst.
KarlXII skrev:Och jag tror det beror på att det finns olika tolkningar av ordet musikalitet. Din tolkning har du skrivit längst ner, men jag
är inte säker på att alla delar den eller använder den till vardags.
KarlXII skrev:Bill50x skrev:Den absolut största myten är att den skillnad man upplever som störst är den viktigaste. Jämför tex frekvensgång i högtalare/lyssningsrum med andra dist-former i en CD-spelare.
/ B
Hmm ja. Jag tror inte på något av det där. Och det tackar jag Paul Potts för. De där jävla youtubeklippen i toksunkig ljudkvalitet framfört på en rutten laptop har gett mig en av de mäktigaste och känslomässigt omtumlande upplevelserna någonsin. Jag insåg efter det att det braiga ljudet är trevligt - visst - men på ett annat plan.
IngOehman skrev:
Det jag skrivit längst ned har inget med min tolkning av musikalitet
att göra. Det är definitionen av transparent jag skriver om. Vad det
betyder alltså. Det inkluderar igenomsläppandet av allt - inklusive
det som någon kallar musikalitet, faktiskt helt oavsett vad de
menar med musikalitet!
Vh, iö
KarlXII skrev:Tolkningen av "musikalitet" ställer till stora bekymmer. Medan jag har en ganska avslappnad inställning till ordet är det en röd flagga för andra. En apparat FÅR INTE kallas musikalisk - något som är allmänt förekommande i t.ex. hifipressen. Själv tycker jag att det är en ganska fri term; för mig betyder ordet en egenskap hos en person som helt enkelt är duktig på att framföra eller skapa musik, men jag är inte oäven till att förstå vad andra menar med det när de snackar apparater - att den helt enkelt är bra på att förmedla musik.
Harryup skrev:IÖ har för mig berättat om sitt experiment med jag tror det var en stråkkvartett och fällbara väggar där det krävdes av honom att koppla upp 10-kanaler högtalare för att folk skulle inte skulle kunna höra skillnad på anläggning kontra musiker.
Harryup skrev:Har vi då folk på forumet som är bättre på att få Ino-högtalare helt transparenta än IÖ, så att dklarar av det med bara 2 kanaler medans det krävs 10 kanaler för IÖ?
Hur många kanaler krävs det för en symfoniorkester?
För Blue Öyster Cult?
Jag ser frågan som en argumentationsbalanseringsfråga inte som ett påhopp om nu någon tycker det.
Harryup skrev:Dvs. är transparens en myt? Finns halv transparens? kan en anläggning vara transparent men bara under vissa kriterier, typ bara på blockflöjt? (det sista var lite humor och ironi eftersom jag tycker blockflöjt låter ganska illa i verkligheten också i regel. I synnerhet då den trakteras av yngre förmågor.)
mvh/Harry
Jocke skrev:Harryup skrev:
Jag har jobbat 8 år i Hifi-butik på 80-talet. Kommer på rak arm ihåg att 2 kvinnor soom kom in och köpte varsin "bättre" anläggning på den tiden. Så ja, jag talar av egen erfarenhet.
Inte så att kvinnor inte gillar när det låter riktigt bra, men jag vet ingen som skulle vilja ha dämpskivor i sitt vardagsrum för att få det att låta bättre.
Sen finns det säkert så intresserade kvinnor också men i procent så snöar nog män in på både dyrare grejor då det gäller ljud och bild. Samt att killar också försöker maximera den ljudmässiga eller bildmässiga upplevelsen när man väl fått hem sina grejor. Är väl bara att kolla på deltagarantalet på alla svenska forum (för att begränsa sig något), inte många tjejer är med tyvärr.
mvh/Harry
Jag har liknande erfarenheter som du från branschen även om jag nog kan hjälpa upp statistiken lite till tjejernas fördel! Jag vill absolut inte heller ha några dämpskivor. Tyvärr tror jag att det behovet har mycket att göra med de material som används i bostäder nu och hur vi väljer att möblera dem.
Nä, jag har den erfarenheten att tjejer trots allt har ett stort inflytande över att det ska se trevligt ut och vara lättanvänt. Att det sedan ofta är vi killar som går till butiken kan ju lika vä bero på oss! "Det här fixar jag!" Vi tycker ju faktiskt att det är kul och intressant.
När väl grejerna är hemma är det inte ovanligt att det är tjejen som är den stora användaren medans vi bränner oss på fingrarna med lödpennan och slår oss på tummen med hammaren!![]()
Jag vidhåller att det det är en myt att tjejer inte är intresserade av god musikåtergivning!
/Jocke
KarlXII skrev:Bill50x skrev:...Den näst största myten är att apparater inte kan påverka hur man upplever artistens musikalitet. Har man en gång hört ett fonogram i en bra anläggning kan man sedan spela i vilken skit som helst. Lyssnar man första gången på en artist i en skitanläggning är det stor risk att man inte uppskattar artisten.
... Jag tror inte på något av det där. Och det tackar jag Paul Potts för. De där jävla youtubeklippen i toksunkig ljudkvalitet framfört på en rutten laptop har gett mig en av de mäktigaste och känslomässigt omtumlande upplevelserna någonsin. Jag insåg efter det att det braiga ljudet är trevligt - visst - men på ett annat plan.
Jocke skrev:Nu kan man ju se det här projektinriktat (som vi grabbar gärna gör) vilket innebär utbyte av delar i anläggningen, nyinköp, åtgärder för förbättrad akustik mm.
...eller så kan man se det processinriktat (som ofta gäller kvinnor) och helt enkelt kunna njuta av musik (utan att det låter illa).
MichaelG skrev:Detta tror jag är den absolut största orsaken till mytspridning. Ett av mina första klavertramp här på Faktiskt var när jag försökte förklara för en person varför man inte kunde erhålla djupbas i ett litet rum. Efter att mitt inlägg tämligen snabbt och grundligt sågats jämns med fotknölarna, insåg jag att jag hade mindre kunskaper om saker och ting än jag trott.![]()
Sedan dess har jag ägnat mig åt att olära all min samlade "kunskap" från ett par decenniers hifitidningsläsande.
Hälsn. Michael
Bill50x skrev:Den tredje största myten är "sameness" dvs att om en apparat är färgande så kommer alla fonogram låta lika. Men hela tesen bakom f/e-lyssning är ju just att det (inom rimliga gränser) inte spelar någon roll hur test-setupen låter för det är ju skillnaden som testobjektet skapar som man önskar detektera. Detsamma borde ju då rimligen gälla för fonogrammen i en given anläggning.
/ B
phloam skrev:Jocke skrev:Nu kan man ju se det här projektinriktat (som vi grabbar gärna gör) vilket innebär utbyte av delar i anläggningen, nyinköp, åtgärder för förbättrad akustik mm.
...eller så kan man se det processinriktat (som ofta gäller kvinnor) och helt enkelt kunna njuta av musik (utan att det låter illa).
Intressant synvinkel..! Jag tänkte skriva nåt om att det kanske mest är förhållningssättet till teknik som skiljer - vilket kanske kan sägas ha med ovanstående att göra.
Ta t.ex. bilar och bilkörning - kvinnor vill precis som män ha bra, snygga, problemfria bilar (musikanläggningar) som gör sitt jobb väl. Däremot kanske de ser mer direkt på slutresultatet, den faktiska användningen - än att de fördjupar sig i tekniken bakom (bränsleinsprutning, Klass D).
Om jag fattat det där med processinriktning rätt
Sen kanske det lätt blir att man säger att "kvinnor är väldigt ointresserade av att åka snabbt" bara för att väldigt få kvinnor håller på med Dragracing (=HiFi på hög nivå)![]()
M.a.o. "Bilkörning" har i princip ett lika brett spektrum som musiklyssnande eller "intresse för välljud".
subjektivisten skrev:En till myt jag inte riktigt förstår är när vissa påstår man inte ska dämpa rummet för mycket för då försvinner "rumsinfon" när man lyssnar. Det vill säga, dom påstår att om inte rummet man lyssnar i lägger till efterklang så kommer man inte höra någon rumsinfo och naturlig efterklang.
subjektivisten skrev:En av dom konstigaste myterna är väl ett rummet inte spelar så stor roll...
Britt-Gunnar skrev:8O
Jocke skrev:Var det inte en känd konstruktör som hävdade att man skulle behöva klä in hela sitt vardagsrum med gullfiber för att en "vanlig" högtalare skulle låta lika bra som hans? Dessutom var hans konstruktioner gjorda för att spela i "vanliga" vardagsrum.
IngOehman skrev:...Jocke skrev:Var det inte en känd konstruktör som hävdade att man skulle behöva klä in hela sitt vardagsrum med gullfiber för att en "vanlig" högtalare skulle låta lika bra som hans? Dessutom var hans konstruktioner gjorda för att spela i "vanliga" vardagsrum.
Det jag visste var att han inte alls tyckte att "vanliga högtalare" låter bra i rum klädda med gullfiber.Så kan man ju tycka att reklamkampanjen på så vis var lite underlig.
Men som sagt, det var inte hans ord på riktigt.
KarlXII skrev:Men hur var det egentligen egentligen med det där med sameness och fonogrammen? Jag förstår inte vad du menar.
MichaelG skrev:...
Utan att veta något om min nuvarande anläggnings transparens, så saknar den i vart fall tydliga betoningar i något register. Det gör att vissa skivor låter hårt och ansträngt i diskanten - andra inte alls. Och vissa skivor låter gosigt och varmt - och andra inte alls. =ingen sameness
Typ.
Jocke skrev:Jag fattar ung hur du menar även om jag inte intresserat mig för begreppet förr. Man kan ju reflektera över om det alltid är negativt. Man vill ju kunna lira sina plattor!
/Jocke
IngOehman skrev:Vissa gör saker mera lika varandra, medan andra bibehåller skillnaderna,
men "förskjuter karaktären" i någon riktning.
peetwa skrev:Dogm.
Musik i hemmet skall spelas på hifi-grejer.
Låt mig förklara, jag har spenderat lite tid i olika musikstudios. En professionell miljö där man arbetar med ljud dagarna i ända. Tidigare har studio prylar varit antingen svindyra (Neumann) och bra eller ganska dyra och dåliga (typ porta studios). Den senaste tidens globalisering och digitalisering har dock förändrat detta radikalt, prisbillighet råder. Både vad det gäller studiomonitorer, ljudkort, mixerbord och datorprogram, mjukvarusyntar, ”you name it”.
Så när en kollega till mig ville skaffa lite seriöst välljud till sin Apple för 2000 - 3000 kr hade varit runt hos några radio handlare blev hon hänvisad till olika micro-system. Jag bad henne istället att provlyssna några billigare studiomonitorer från t.ex. ESI och hon blev frälst. För närfältslyssning har hon en anläggning som drar ryggraden ur radiohandlarnas mickro-system. Plus att man slipper en liten blinkande fyrkantig robot som alla sladdar skall in och ut igenom.
Jag menar på att det är svårt att sätta ihop en hifi-anläggning (nypris) som spöar Dynaudio BM5A MkII (6,9 tums bas) för 8200 kr.
Min mening är att det är en skam att hifi-musik utelämnar ”no nonsens” studioljudkort (dom valde Creativ, hurra) när de testar USB-dac:ar. Typ Focusrite eller m-audio. Här får du dessutom en AD i världsklass om du vill rippa vinyl eller mäta högtalare.
Om det är någon som inte förstår vad jag menar så kan dom räkna förhållandet mellan aktiva högtalare med studio-ambitioner kontra passiva högtalare i sin hifi-butik.
Här finns en guldgruva (om det är välljud man är ute efter) för den som vågar sig in i musikaffären istället för att gå till hifi-butiken.
matson skrev:Dogm.
Hmm, vänta nu lite.
Aktiva Dynaudio för 8 papp kontra en komplett anläggning för samma pengar blir ju lite konstigt att jämföra. Passiva högtalare samt en förstärkare för 8 papp går ju att få till någorlunda, men det beror ju helt på vilka förutsättningar som gäller för att veta vad någon kan tänkas föredra framför något annat.
Vh
MichaelG skrev:Jocke skrev:Jag fattar ung hur du menar även om jag inte intresserat mig för begreppet förr. Man kan ju reflektera över om det alltid är negativt. Man vill ju kunna lira sina plattor!
/Jocke
Jag uttryckte mig nog otydligt (ser jag när jag läser i efterhand). Sameness för mig är när anläggningen/rummet har en färgning eller betoning av något slag som känns igen vid återgivning av helt olika inspelningar. Skillnaden mellan inspelningarna återges alltså inte fullt ut.
Om anläggningen/rummet bidrar till att ge återgivningen en hård/grumlig/varm/basig/bumlig/matt eller whatever karaktär, så känns denna karaktär igen oavsett inspelning.
Frånvaron av sådan karaktär gör att olika inspelningar låter mer olika. Och tycker jag - generellt låter det "bättre".
Bill50x skrev:Jag köper inte resonemanget fullt ut ändå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster