Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bohembengt

Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 14:57

Bild

Bilden verkar inte vilja uppdateras men det gula är iaf mina 2 högtalare

Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Kanske vanliga Basabsorbenter?
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 15:44

Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 16:14

perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...
Hon är en gammal pensionär som bara sitter där hela dagarna och läser :S

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 16:51

Bohembengt skrev:
perstromgren skrev:Jag har inga insikter om ljudisolering, däremot har jag ett annat tips. Knacka på hos grannen och be att få lyssna när du spelar som vanligt! Då kan du själv få en känsla av hur det låter och driva projektet baserat på samarbete med grannen. Berätta för grannen om att du tänker isolera. Bara det kommer du förmodligen att få (berättigat) cred för.

Jag har varit över och lyssnat och jag kan knappt höra det. Låter som en köksfläkt ungefär. Men hon har haft något emot mig ända sedan jag flyttade in...Tog ca 3månader innan hon svarade på min hälsning HEJ!...

Aj, då! Kommer du verkligen att lyckas med att sluta fred, då? I sådana fall låter det som om du inte kan "vinna" denna batalj genom att isolera, tyvärr. Har du prövat blommor och choklad-knepet? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 16:53

Bohembengt skrev:

äsch, strunta i henne då, det finns faktiskt en mängd exempel de senaste åren när den klagande blivit vräkt efter för många klagomål utan substans.
Låna / köp en decibelmätare och mät hos damen, ligger du under gränsvärdena (vilket du gör om det låter som en fläkt) så har du inget att oroa dig över.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-09-22 16:54

Det där låter inget vidare. Bygg en "ny" vägg mot grannen som inte är förbunden med den gamla, gärna med regelavstånd c-c 30 och sedan trippel gips på det. Om inte detta hjälper mät ljudtrycksnivån hos grannen och påvisa att du inte stör mer än vad är rimligt enligt gällande norm(som jag inte känner till :oops: )
Om inte detta hjälper så är det väl tyvärr bara att se sig om efter ett bättre hi-fi boende.

/Jonas

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 16:54

jag och Per har verkligen olika lösningar på problemet :lol:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 16:58

Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-09-22 17:16

Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.
Finns däremot riktvärden som att buller måste vara högre än >45dBA, för att räknas som sanitär olägenhet. Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå. Riktvärdena är avsedda att
tillämpas i bostadsrum (sovrum och vardagsrum) i bostäder. Krävs en extemt tyst lägenhet för att inte bakgrundsbuller ska förstöra den mätningen.

25db! 8O där har ni ännu ett groteskt övertramp från socialstyrelsen. Jag tar tillbaka mitt tidigare råd och sållar mig till Pers råd, choklad.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 17:24

Jonas skrev:Det där låter inget vidare. Bygg en "ny" vägg mot grannen som inte är förbunden med den gamla, gärna med regelavstånd c-c 30 och sedan trippel gips på det. Om inte detta hjälper mät ljudtrycksnivån hos grannen och påvisa att du inte stör mer än vad är rimligt enligt gällande norm(som jag inte känner till :oops: )
Om inte detta hjälper så är det väl tyvärr bara att se sig om efter ett bättre hi-fi boende.

/Jonas

Det lät som en bra idé faktiskt att mäta ljudnivån hos grannen. Kanske får ta och inhandla en db mätare. Alltid velat ha en att pilla lite med iaf.
Sen gick jag till styrelsen idag och bad om lov att ev bygga en vägg utanpå den gamla, väntar på svar nu.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 17:37

det krävs en mycket dyr dB mätare för den ska klara av att mäta ner under 25dB.

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2008-09-22 17:43

Har ingen från styrelsen varit och lyssnat på den påstådda störandet ?
Det finns en del människor som nästan klagar på ingenting ! Alla har faktiskt rätt att störa en del i det dagliga boendet. Tanten får väl skaffa sig en annan hobby och vara borta lite från lägenheten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 17:47

Här kan man läsa mer om buller riktlinjer:
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.pdf

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-22 17:49

MrLeng skrev:Har ingen från styrelsen varit och lyssnat på den påstådda störandet ?
Det finns en del människor som nästan klagar på ingenting ! Alla har faktiskt rätt att störa en del i det dagliga boendet. Tanten får väl skaffa sig en annan hobby och vara borta lite från lägenheten.

Kan hon inte bara skruva ner hörapparaten?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 17:50

Hur är det ens möjligt att ha gränsen så lågt satt? Den är inte tidsbunden till
efter klockan 22:00 eller något liknande? Tittade på en exempelskala och där
ligger en viskning på 30dB, tangentbordsskrivande 40dB. En tyst stads-
lägenhet på 20dB.

Det känns som om det skulle vara svårt att få rätt i en bullertwist.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 18:02

Ja socialstyrelsen rekomendation är sjuk! :evil:

Lagen säger:
9 kap. 3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Och socialstyrelsen föreslår att detta ska läggas till lagen:

Maximalt ljud LAFmax 45 dBA
Ekvivalent ljud LAeqT 30 dBA
Ljud med hörbara tonkomponenter LAeqT 25 dB
Ljud från musikanläggningar LAeqT 25 dB

Att påstå att 25dB är att räkna som en icke ringa störande olägenhet, är en kraftig överdrift!
Senast redigerad av Alexi 2008-09-22 18:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-22 18:03

En undran, hur är högtalare/sub uppställda? Spikes?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MrLeng

Inläggav MrLeng » 2008-09-22 18:04

Frågan är väl om det går att tillfredställa tanten även efter en ombyggnad ? Hon kommer förmodligen att sitta och lyssna efter ljud hela tiden och att klaga, trots en ombyggnad.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-09-22 18:04

Bygg inte en ny reglad vägg utanpå den befintliga, du riskerar en resonans i den som kommer ligga ungefär i samma frekvensområde som i en vanlig lägenhetsskiljande konstruktion som du beskriver, vilket leder till att du riskerar 5 dB SÄMRE ljudisolering i basen. DET ÄR BORTKASTADE PENGAR.

Nej, beställ en ljudmätning så får ni se sedan. Har ni väldigt låg bakgrundsnivå i lägenheterna kan sådana här problem med störande grannar lätt uppstå utan att befintliga gränsvärden överstigs. Ta reda på hur illa det är och var diplomatisk.

Kanske kan du skaffa en parametrisk EQ, som föreningen får betala, som skär lite i basen för att ta det värsta.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-09-22 18:18

25dbA är ju helt sjukt 8O Jag har mätt upp i mitt lyssninsrum i absolut bästa fall (ensam som håller andan, vindstilla, sent på kvällen, kyl/ frys avstängd) ca 20 dbA. normalt ligger det på ca 30dbA. Jag har mätt med en B&K mätare med 1" mikrofonkapsel. Jag tror du skall mäta och ge grannen choklad!
/Jonas

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 18:25

tvett skrev:En undran, hur är högtalare/sub uppställda? Spikes?

Jag har haft Soundcare Spikes Men nu har jag Sonic Design dämpfötter.
Gud så jobbigt detta känns :/ precis köpt en Naim Nait och kan knappt lyssna på den, känns inte roligt lyssna på musik just nu :(

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 18:31

Sånna här Svanå Varitune V-4 tex kommer dom hjälpa mot grannen tror ni? eller kommer det höras lika mkt ändå.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 18:39

Tyvärr kostar det 1000kr att läsa byggnormen för hur bullerdämpande en innervägg ska vara :(

Om det är någon som har tillgång till: SS 25267:2004 Byggakustik - Ljudklassning av utrymmen i byggnader - Bostäder.

Som kan klistra in vilka världen som gäller för att man ska få klassa enligt A, B och C?

Eftersom det skulle säga, hur starkt man egentligen kan spela innan man överträder 25dB hos grannen.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-09-22 18:58

max LpA 25dB med hörbara tonkomponenter under pågående musikspelande
maxnivå LpAFmax skall understiga 45 dB.

Sedan skall LpZ inte överstiga en viss ljudnivå lågfrekvent tersband 31.5-200 Hz, kan den ej i huvudet. Det är en kurva som begränsar förekomsten av buller som sanitär olägenhet.

Jag har kurvor från SP på Gyprocs DD 70/70 202 på jobbet, det är den vägg du beskriver.

MP

Inläggav MP » 2008-09-22 19:43

Fråga vad hon tycker om för musik och bjud in henne på en demo med cherry provning
Senast redigerad av MP 2008-09-22 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav phon » 2008-09-22 19:53

Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Två gipsskivor har samma resonansfrekvens som två gipsskivor ! 8O

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Slå på _en_ gipsskiva till på din sida så det blir 3 + 2 skivor istället.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-09-22 20:01

spela så det ryker...det tar ändå en timme för störningsjouren att dyka upp....så sänker du bara lite...om det inte ens hörs ut i trappen så kommer störningsjouren inte göra nånting heller....efter ett par gånger anmäler du kärringen för trakasserier...sånt här kan dom inte vinna

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 20:01

phon skrev:
Bohembengt skrev: Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Ingen bra idé att bygga ljuddämpande väggar med lika många skivor på båda sidor, väggen blir då nästan helt transparent ljudmässigt vid vissa frekvenser.

Det där sista låter som en mycket enkel billig lösning, som faktiskt borde hjälpa iaf. en bit :)
Senast redigerad av Alexi 2008-09-22 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-22 20:02

Alexi skrev:Om det är någon som har tillgång till: SS 25267:2004 Byggakustik - Ljudklassning av utrymmen i byggnader - Bostäder.

Känner några tjejer som läser en kurs i det nu, ska kolla om de vet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-09-22 20:35

Haakan_W skrev:spela så det ryker...det tar ändå en timme för störningsjouren att dyka upp....så sänker du bara lite...om det inte ens hörs ut i trappen så kommer störningsjouren inte göra nånting heller....efter ett par gånger anmäler du kärringen för trakasserier...sånt här kan dom inte vinna

Som Philip skrev nyss, vi har olika metoder!

Någon som vet hur grannbråk uppstår, förresten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-22 20:42

Ska det bli ljudisolerat så måste du lägga en luftspalt mellan väggarna, annars om du reglar direkt på den befintliga väggen kommer ljudet fortplanta sig via reglarna. Är nog bättre att dämpa rummet med någon matta eller hänga upp något ljuddämpande, samt givetvis spikes på högtalarna. Tycker det låter som en riktig gnällekärring, så egentligen kommer nog inget att spela någon roll ändå.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-09-22 20:44

optonica skrev:...samt givetvis spikes på högtalarna.

Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?

/ B

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-22 20:57

Bill50x skrev:

Hm. Jag trodde just spikes var ett säkert sätt att ner vibrationerna i golvet = stommen. Vore det inte bättre med typ SD-fötter?

/ B

Har också samma uppfattning men kanske får ta och byta tillbaka annars dock känns basen bättre med SD-fötterna :S usch vilka dåliga val man måste göra hela tiden nu

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-22 21:00

Bohembengt skrev:

Nu vet inte jag hur ditt musiklyssnande ser ut, det är säkert sansat... Men det kan vara extremt jobbigt med musik om det pågår länge. Vi har en granne som körde deathmetal från tre på eftermiddagen till åtta på kvällen (och karaoke på helgkvällar gärna som efterfest vid tretiden vilket vår treåring verkligen gillade). Det var iofs helt säkert mer är 25 dB, men det var inte ljudnivån som var problemet. Hörbara tonkomponenter är jobbiga och soc. har rätt. Helt klart. Däremot är det väl så att gränsvärdena gäller hyresrätter och inte bostadsrätter? Vad som är acceptabelt i just din förening är väl en sak för er som bor där. Ta upp det på ett årsmöte eller skriv en motion till styrelsen.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 21:05

Nej socialstyrelsenrekomendationer är grund för hur lagen ska tolkas och isf kan du faktiskt bli vräkt från din BRF också.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 21:10

phons förslag låter vettigt, men nu är det ju så att det finns firmor som kan det här ;)

I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-22 21:10

Bohembengt skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Har också samma uppfattning men kanske får ta och byta tillbaka annars dock känns basen bättre med SD-fötterna :S usch vilka dåliga val man måste göra hela tiden nu

spikes dåligt, SD-kuddar bra :)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-22 21:14

Alexi skrev:Nej socialstyrelsenrekomendationer är grund för hur lagen ska tolkas och isf kan du faktiskt bli vräkt från din BRF också.
Jepp du har rätt. Det gäller alla bostäder.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-09-22 22:28

Kaffekoppen skrev:...I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Jepp, och ska det ske riktigt bra dämpning även via golvet så ska det egentligen vara flytande utan reglar. I detta fall verkar det ändå onödigt dyrt, eftersom han troligen inte driver disco. Dämpa lite på annat billigare sätt och få värdena uppmäta, samt verifierade av någon från föreningen. Bor man granne så får man även acceptera en viss nivå av ljud, i annat fall så bör man nog flytta ut till en villa på landet. Om man ska vara tyst som en mus för att glädja någon annan så sjunker ens egen livskvalite, vilket inte heller är rättvist.

Tack och lov bor man själv i villa nuförtiden, så här kan det spelas när andan faller på. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 22:53

Tillägg: låter kanske tokigt, men extraväggen tätas gärna med gummering runt om, dvs lufttätt men inte stumt, och väggen skall göras mycket styv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:06

shifts skrev:bullertwist.

Vilken skön felstavning! :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-22 23:09

Hur vore det att börja med att kolla frekvengången i det egna rummet?
Kanske rumsresonanser stör extra kraftigt, har varit med om resonanser på +37dB vid 43Hz och då svängde även betonggolvet med vid lägre nivå än normal lyssningsnivå.
Kolla upp källan till vad hon uppfattar som störande och åtgärda det.
I mitt fall så var det bara en parametrisk eq som kunde rädda ljudet eftersom akustikombyggnader inte var möjliga. Och det funkade perfekt, förstås rättar man fel med fel men hellre det och kunna spela än vara rättrogen och inte kunna lyssna på musik hemma.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-22 23:12

Klokt, Harry. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 23:15

Svante skrev:
shifts skrev:bullertwist.

Vilken skön felstavning! :)

Haha, onekligen! Den får stå kvar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:18

Jag har nu inte läst hela tråden, men en arbetskamrat till mig hade ett liknande problem åt andra hållet. Han byggde en vägg, med 70-reglar c-c 30 från golv till tak, fristående några cm från originalväggen. Väggen gjorde han av med plyfaskivor och gips utanpå, tror jag. Gullfiber emellan. Han blev nöjd.

Den sociala aspekten då. Musik som man inte vill ha ÄR störande. Än värre blir det om man känner att man inte har någon kontroll över det. Det kanske kan kännas bättre för henne om ni kommer överens om rimliga tider att spela på, och framför allt att hon får fredade tider som du lovar att inte spela? Det kan ge henne en känsla av kontroll som gör att hon accepterar ditt spelande på andra tider.

Jag hade en gång en granne som satte igång och spelade Magnus och Brasses "Varning för barn" klockan tre på natten på full volym. Hur rolig den skivan än är så är det inte kul när man vill sova. Ändå är jag tveksam till om det hade kommit upp i 45 dBA. Vad som upplevs som starka ljud beror väldigt mycket på om man vill ha dem eller inte.

Edit: Som de andra har rekommenderat ska förstås högtalarna stå mjukt, INTE med spikes.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-22 23:21

Kaffekoppen skrev:phons förslag låter vettigt, men nu är det ju så att det finns firmor som kan det här ;)

Ja, undrar om min firma kan nåt egentligen .... haha ........ :lol: :lol:

I vilket fall som helst skall en ev extravägg inte ha fysisk kontakt men befintlig vägg

Visst, med dubbla väggar kan man få mer dämpning, men det tar också mer plats. Då bör man ändå köra på en extra skiva på befintlig vägg först, för att den väggen skall göra någon nytta.

En separerad regelstomme med 1x eller 2x gips (eller kanske golvgips) på bara en sida kan ju vara en enkel lösning som extra vägg, men fortfarande först en extra skiva på befintlig vägg.

Bara en extra gipsskiva på befintlig vägg är faktiskt inte alls så tokigt, och eftersom man ändå bör börja där så kan det ju vara läge att prova så först. Det blir ändå den väggdelen som kommer att dämpa mest vid lägsta basen, den får mest massa och antagligen störst avstånd.

Gipslagret fungerar som en panelabsorbent för basen som dämpas med hjälp av luftrummet mellan väggarna och dess fyllning av gullfiber. Andra sidan fungerar också som en panelabsorbent fast för andra frekvenser med sina två lager gips.

Det är det som är hela grejen, man har olika många lager gips på båda sidorna, med lika lager så blir väggen nästan odämpad vid vissa frekvenser.

Jag vet inte måtten på väggen, eller isoleringens tjocklek, men det borde nog dämpa skapligt från 25 Hz och uppåt eller så. Tre gips om 9kg/m2 styck med 25 cm isolerat avstånd ger runt 23 Hz.

En annan sak att tänka på är tätheten, alltså att alla eventuella springor längs golv, väggar och tak är helt täta. Kör med fogmassa i patron, eller det förhatliga smältlimmet .... :) förnämliga menar jag, förnämliga ..... :)

Mattor, draperier och liknande gör inte mycket för grannen, men det kan göra avsevärd skillnad för den egna lyssningen.

edit/ Harryup's inlägg om basresonanser kan ju vara värt att fundera på. Där kanske en enklare extravägg kan stämmas av lite klurigt ..... :)

.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 23:28

Precis...

Mycket viktigt att det är hermetiskt tätt!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-22 23:33

Det här är ju verkligen inget kul problem att drabbas av. Dessutom är det
rätt så svårt att kontrollera i förväg innan flytt.

Drar mig till minnes en natt när jag sov hos min flickvän. Vi båda vaknar
med ett ryck mitt i natten när vi hör hennes granne stöna: "Det är så
j*vla skönt att kn***a!". Har aldrig varit med om maken till lyhört hus.
Hennes granne har bara två skivor dessutom: en med Gyllene Tider och en
med Ulf Lundell. De spelar han dagligen och har gjort det i tre års tid.

En anekdot som inte hör hit, men som plåster på såren då det alltid finns de
som har det värre :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-22 23:38

phon skrev:

Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-22 23:44

Hur ser det ut ovanför innertaket då? Kan ljudet ledas mellan lägenheterna där? Är det bara en enkel takskiva med luftspalt ovanförsom är förbunden vidare till ovanför grannens takskivor, så är det inte väggen som är svagaste punkten.
Nej jag tror inte heller att det går att nå 25 dB hur man än gör.

Det finns lite tips i denna gamla tråd som inte är omnämnda här än så länge:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=352425
Senast redigerad av paa 2008-09-22 23:45, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-22 23:44

Svante skrev:dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Ja, tyvärr bygger det en del om det skall vara mycket effektivt.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-23 06:57

Usch verkar bli hemskt jobbigt detta :( Kanske blir det bäst att leta nytt boende..... Klarar inte av detta bankande i väggarna längre. Har just nu flyttat en fåtölj närmare högtalarna för att kunna få lite mer känsla, men det duger inte :S

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-23 07:31

Det låter inte kul :(

Kolla om det inte finns någon ljudakustikkonsult i närheten som kan göra en snabb besiktning. Kan vara värt pengarna. Det finns de som är inriktade just mot det här.

Kanske är er vägg felbyggd och föreningen får stå för ombyggnation. Det låter nämligen inte som om en lägenhetsavskilljande vägg skall vara konstruerad så. Det är ju precis som phon skriver nästan tokigt dumt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 07:44

Gips hit eller dit, det krävs väl betydligt tungre konstruktioner om man vill isolera för lågfrekventa ljud? En vanlig gipsskiva är ju rätt lätt att sätta i svängning. Brukar vara bättre att använda två material med olika egenskaper, t.ex. OSB+gips eller minerit+gips. En vägg med 25cm hålsten kan också vara rätt verksam... Som paa skriver hjälper ingen vägg i världen om svagheterna ligger någon annanstans. Tätt måste det vara, överallt. Ett fönster eller dörr utan tätningslist släpper igenom nästan allt. En dåligt byggd/dåligt isolerad vägg är likadan. Tror också att man bör kolla upp frekvensgången i det egna rummet. Om där finns lågfrekventa resonanser bör de väl bekämpas vid källan (nej, inte i högtalarnas närhet men i det rummet)? Ska väl heller inte glömmas att ljudnivåsiffrorna som nämns är angivna i dBA, blir rätt många fler dB i basen. Finns det sedan en rumsresonans liknande Harrys nämnd ovan blir det förmodligen inte så tystt hos grannen heller.

Här lite läsning från Gyproc: http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf ... 68_085.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-23 08:43

Svante skrev:Bild

Jag kan inte låta bli att fundera lite till.

Är det styvheten eller massan som är viktigast? Om man tittar på schemat så ser man att C2/M2 bildar en resonanskrets. Över resonansen är massan viktigast, under densamma är fjädringen viktigast. Var ligger grundresonansen för en vägg? 100 Hz? 50 Hz? Det skulle betyda att fjädringen är allra viktigast för att dämpa djupbasen. Eller resonansen kanske ligger lägre om reglarna är långa (=mjuka). I såna fall ska man fläska på med mer massa.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 09:01

Panelabsorbenter brukar man väl räkna massan per ytenhet/djupet på kaviteten, jag tänker mig M1/C3 resp M2/C3 snarare. (om bilden får representera en vägg då)

Tre gips på 9kg/m2 och 25 cm mellanrum ger en resonansfrekvens på runt 23 Hz.

Styvheten på gipsen är det ingen som bryr sig om. :?: 8O

Räknar man styvheten och massan måste man väl hamna mycket högre i frekvens?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 09:04

Bohembengt skrev:Usch verkar bli hemskt jobbigt detta :( Kanske blir det bäst att leta nytt boende..... Klarar inte av detta bankande i väggarna längre. Har just nu flyttat en fåtölj närmare högtalarna för att kunna få lite mer känsla, men det duger inte :S

Ryck upp dig nu :D

En enda simpel gipsskiva på befintlig vägg är väl inte jobbigt?

Föresten, får hon verkligen banka med över 25 dB i väggen .... :lol:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 09:22

prova om du kan fånga kärringen med en varjgrop ala emil :lol:

skämt osido jag bor också i ett radhushelvete och jag har byggt en extre vägg mot grannen den funkar efektivt jag kan elda utav bara den utan att grannen störs
min vägg består av tre lager gips och reglar samt isolering mot originalväggen som är av betong
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 10:09

Sådärja, nu ha hästarna fått lite hö ..... då hinner man tänka lite.
Föresten, varför har jag alltid sån otur när jag tänker .... :lol: :lol:

De där resonanserna, det är ju som Svante ritat. Resonansen M1/C1 vill man skilja från M2/C2 så dansar inte vissa frekvenser rakt igenom.

Problemet är att jag tänkte på basabsorbentresonansen samtidigt som jag skrev om de olika skikten. Det är fortfarande en bra idé att ha olika många gipsskivor på båda sidorna.

Basorbenten är väl här mer som en basreflexlåda med två olika slavbasar (eller olika långa basrör) på varsin sida. Det blir ganska sällan två separata avstämningar i samma låda då .... :D

Dom här panelabsorbenterna är beskrivna som en medsvängande dämpad panel med sitt utrymme bakom som fjädrar mot en fast vägg.

Var resonansen hamnar om båda väggsidorna är olika, och halvt medsvängande, ja det kan man säkert fundera på .... :)

.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-23 11:05

Finns cellulosagips om man vill ha något skittungt men ändå i gipsskiveform.
Som man inte ställer på golvet och så en kraftig gummilist mot golv och tak för absolut tätning utan att leda väggens svängning ut i stommen mer än nödvändigt.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 11:10

cellulosagips?
är det inte bättre att smyga in ett lager plyfa mellan gipsskikten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 11:16

Minerit är väl både styvare och tyngre än plywood och kanske ett bättre val för uppstyvning?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 11:22

plyfa är inte plywood

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 11:27

Företaget heter i varje fall Plyfa Plywood AB...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 11:28

Harryup skrev:Finns cellulosagips om man vill ha något skittungt men ändå i gipsskiveform.
mvh/Harry

Golvgips är tyngre än vanlig vägg-gips, 14 kg/m2 istf 9 kg/m2

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 11:30

RogerGustavsson skrev:Minerit är väl både styvare och tyngre än plywood och kanske ett bättre val för uppstyvning?

Ja Minerit VT är både tungt och styvt. 10mm skivor borde hjälpa till mycket bra de har en densitet på 1'500kg/m3. vikt: 12,3kg/m2
Senast redigerad av Alexi 2008-09-23 11:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 11:31

plyfa används till att bygga golv i bussar samt förr i tiden till att vara väggar i skåpkonstruktioner till lastbilar av olika slag
vist är det släkt med plywood men det är mycket starkare samt lite annorlunda uppbygdt

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-23 11:33

Ska man bygga in det i en vägg så kan man lika gärna ta OSB-skiva, det är i princip lika starkt som plywood men mycket billigare. Dom är limmade av flera cm stora chips. Jag har sett där man moterade sådana mot regeln och gipsskivor utanpå, då får man något rejält att skruva i också, när man ska sätta upp sina diffussorer, eller vad man nu vill hänga där.
Glas- eller mineralull bör man fylla väggen med, då minskar problemet med resonanserna, som Svante skrev om.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-23 11:34

profbd skrev:plyfa används till att bygga golv i bussar samt förr i tiden till att vara väggar i skåpkonstruktioner till lastbilar av olika slag
vist är det släkt med plywood men det är mycket starkare samt lite annorlunda uppbygdt

Jag tror du talar om björkplywood med många tunna skikt. Det är mycket starkare än furuplywood med några få tjocka.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 11:34

Alexi skrev: Ja Minerit VT är både tungt och styvt. 10mm skivor borde hjälpa till mycket bra de har en densitet på 1'500kg/m3.

Bara aningen mer än golvgips då .... :)
19,5 kg/m2 mot 14 kg/m2

Frågan är om man vill ha det styvt, man bara flyttar upp resonanserna. Dämpat kanske, limma in en asfaltsmatta mellan gipsskivorna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 11:38

Finns bara två produkter listade på Plyfa Plywood AB's hemsida: granfanér och granplywood.

Lite information om ljudreucerande väggar finns även i detta dokument: http://www.cembrit.se/Admin/Public/DWSD ... tNorma.pdf

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 11:40

Borde man inte kunna få en dator att räkna ut den perfekta väggen?
med densitet, styvhet osv är fritt inom rimliga gränser och max tjockleken på väggen också sätts till något rimligt som 20-30cm?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 11:44

Om en människa kan räkna ut det så borde det antagligen gå att skriva ett program till en dator som gör samma sak. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-09-23 11:46

Tror det är formplywood som profbd har i åtanke. Den används även för inredningar av lastbilar och golv till bussar och släp. Är vanligen finsk björkplywood om man ska gå efter levernatörernas beskrivningar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2008-09-23 12:22

Bodde tidigare också i radhus.
Det var inte roligt att känna sig som en skurk så fort man ville lyssna på lite musik.
Spelade inte sena kvällar och nätter, inte högt, men ändå klagade en granne.
Jag kom felaktigt fram till att jag inte passade att bo i lägenhet/ radhus.
När det faktiskt (den här gången) var precis tvärt om.
Står man inte ut med att det LEVER en människa på andra sidan väggen så är en villa i skogen det återstående alternativet.
Visst ska hänsyn tas, men det gäller väl inte bara åt ett håll eller...!?

Enklast är nog att flytta, men det betyder ju inte att nästa granne är mindre klagglad.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 12:37

Köp ett par sådana här till grannen:
Bild
Peltor Optime III.
Ett superskydd, som har utvecklats för användning i extremt bullriga miljöer.

Det är de kraftigaste hörselkåporna som går att köpa. Jag använder dem själv för att kunna få lite tyst i min studentkoridor.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 14:37

Svante skrev:
phon skrev:

Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Erfarenhetsmässigt är det alltid bättre med fler lager gips. 2 gips + luftspalt + 1 gips är alltså sämre än 2 gips + luft+ 2 gips. Liksom 3 gips + luft+ 3 gips är bättre än 2 gips + luft+ 3 gips.

Sedan tror jag bedömningsmässigt att du kan ignorare C1 och C2 i din figur då de är små jämfört med väggens massegenskaper. Eller stämmer den verkligen?, den känns lite konstig på något sätt (utan att ha funderat igenom den så noga ska jag erkänna).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-09-23 15:25

Alexi skrev:Köp ett par sådana här till grannen:

Eller, fight fire with fire, fråga lite fint vad hon själv gillar för musik och köp en stereo till tanten som kan stå på dagarna i ända :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-23 16:58

Här är en länk till Fermacell gips

http://www.xella.dk/html/den/dk/fermacell_forside.php

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 18:36

Harryup skrev:Här är en länk till Fermacell gips

http://www.xella.dk/html/den/dk/fermacell_forside.php

Hallo Harry!

Jag kikade på deras hemsida men finner inga tekniska data på t.ex densitet. De skriver bara att skivan har bättre ljudisolering än vanlig gips. Om de bara förtäljer detta utan att backa upp det hela med tekniska data tycker jag att det är ren rappakalja. Jag kan förstås ha missat var infon står... Vet du vad en 13 mm sån där skiva väger per kvadratmeter?

Tills vidare är jag oimponerad, förutom att kanske kanske det går att skruva i skivan.

Hur har du stött på detta skivmaterial, och vad var det som fångade ditt intresse?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2008-09-23 19:00

hej Johan!

Som sagt på sida 1: bygg inte ny regelstomme utanpå befintlig vägg - du får två resonanser lågfrekvent med försämring av R´w som följd, lite lagom förskjutet i frekvens, och då det just är basen som är störande skall du undvika detta.

Att sätta en skiva golvgips på en sida kan förbättra något, kanske max 5 dB.

Som Johan sa bör du ha samma antal gips på båda sidor av väggen.

Om övriga flanker som tak och golvbjälklag klarar det kan du bygga om väggen, bäst är att riva den på din sida, stoppa på extra golvgips inifrån på hennes vägg, sedan bygger du din sida med tung stenullskiva dens. 140 kg/m3 mellan reglarna (+5-10 dB tilläggsisolering), öka på avståndet mellan gipsen enligt vad din akustiker rekommenderar efter provmätning! Men jag tror inte du har flanker som klarar motsvarande ljudisolering...

jag tror fortfarande att en EQ i basen är den bästa lösningen.

/Mats

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 19:27

Bra råd. Äntligen lite substans i denna tråd.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-09-23 19:27

Johan_Lindroos skrev:
Erfarenhetsmässigt är det alltid bättre med fler lager gips. 2 gips + luftspalt + 1 gips är alltså sämre än 2 gips + luft+ 2 gips. Liksom 3 gips + luft+ 3 gips är bättre än 2 gips + luft+ 3 gips.

Är 3 gips + luft + 3 gips bättre än 4 gips + luft + 2 gips?

Lika många lager gips alltså, men i ena fallet olika på de båda sidorna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 19:32

Alexi skrev:Just basljuden är nog väldigt svåra att lyckas isolera bort. Jag tycker du ska begära mätningar erftersom det inte finns några egentliga lagar för vad som räknas som störande buller, så går det alltid att tvista om.

Mig veterligen gäller bara Socialstyrelsens riktvärden då man har en privatperson som klagar på en annan verksamhets förehavanden. Alltså inte privatpersoner sinsemellan. Det ska nog vääääldigt mycket till för att kunna hävda att Socialsyrelsen riktvärden ska gälla vid en tvist, och då skan man nog behöva ta in mkt välavlönade advokater. (spekulering...)

Ditt resonemang i fortsatta inlägg ter sig därför sedan en aning märkligt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 19:32

phon skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Är 3 gips + luft + 3 gips bättre än 4 gips + luft + 2 gips?

Lika många lager gips alltså, men i ena fallet olika på de båda sidorna.

Ja.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 20:11

Johan_Lindroos skrev:

Mig veterligen gäller bara Socialstyrelsens riktvärden då man har en privatperson som klagar på en annan verksamhets förehavanden. Alltså inte privatpersoner sinsemellan. Det ska nog vääääldigt mycket till för att kunna hävda att Socialsyrelsen riktvärden ska gälla vid en tvist, och då skan man nog behöva ta in mkt välavlönade advokater. (spekulering...)

Kan du understödja ditt påstående om att det bara gäller, mellan privatperson och verksamhet, med någon fakta? Eftersom det inte står något om att så skulle vara fallet i Socialstyrelsen rekommendation SOSFS 2005:6.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-09-23 20:21

Hej Johan,
jo jag har stött på det där utomlands i ett bygge. Man blev trött bara man såg skivorna. Nu vet jag inte om det var exakt dom här men snarlika iaf.
Det som fångade intresset var att dom men lite kletlim (akustiklim av nån sort) var totalt stendöda jämfört med en gipsvägg som det sjöng en aning i när man knackade på den. Nu knackade jag väl ifs inte på samma sätt som musik påverkar väggen men skillnaden mot gips var markant.

http://www.xella.dk/html/den/dk/fermace ... rea_code=3

För lite info för den kunnige. Kanske att det finns andra firmor också som levererar cellulosagips.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-09-23 20:43

Hur ska jag bli vän med Grannen?

Köp ett par väl valda dipoler, förutom bättre grannsämja får du dessutom bättre ljud. :)

http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-23 20:53

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:Bild

Sedan tror jag bedömningsmässigt att du kan ignorare C1 och C2 i din figur då de är små jämfört med väggens massegenskaper. Eller stämmer den verkligen?, den känns lite konstig på något sätt (utan att ha funderat igenom den så noga ska jag erkänna).

Ja, den stämmer nog, med förbehållet att den bara tar med den allra lägsta resonansmoden i väggen och att den ignorerar stående vågor i luftutrymmet mellan väggarna.

C1 och C2 får ju verkan under väggarnas grundmoder. Om du tex skulle pumpa upp rum 1 till ett statiskt tryck och det verkligen är tätt, så blir det ju inget flöde alls till det andra rummet. Så de ska nog sitta där. Å andra sidan kan det vara så att grundmoden som regel ligger så lågt att man kan försumma den. Jag vet inte det, helt enkelt, men min intuition säger mig att väggar inte brukar dallra med 1 Hz om man klappar till den.

Edit: det KAN ju vara så också att det sitter en resistans i serie med C1 och C2 också, speciellt om man har flera skivor mot varandra. Det blir ju friktion mellan dem, vilket kanske tar ner resonansen till en bred bula bara. Jfr debatten om dämplim mellan två skivor i högtalarlådor.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-09-23 21:17

på sjukhusen bygger man väl med tre gipsskivor dels för brand men också så man inte hör skriken när läkaren sticker kniven i patienterna :?
sedan har vi ju taket med
hur ska vi göra med balkar och gips där?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-09-23 22:51

Alexi skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Kan du understödja ditt påstående om att det bara gäller, mellan privatperson och verksamhet, med någon fakta? Eftersom det inte står något om att så skulle vara fallet i Socialstyrelsen rekommendation SOSFS 2005:6.

Det är så, att det finns inga riktvärden då det gäller buller mellan privatpersoners lägenheter*. Det kan bullra hur lite som helst eller hur mycket som helst. Det som det blir tvister om, är vad folk upplever som störande. Du kan exempelvis inte tro att du "kommer undan" om det bullrar 24 dB(A) i din grannes lägenhet då du spelar musik. (det låter förstås mer än så)

Du har själv väldigt lite på fötterna. Kom med lite motargument! Du har enligt min mening spridit en hel del desinformation tidigare i tråden.

* Försök att hitta det hos kommunernas miljöförvaltningar, och i slutändan hyresnämnder, som är de organisationerna som får hantera sådana frågor.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-23 23:15

Johan_Lindroos skrev:Du har själv väldigt lite på fötterna. Kom med lite motargument! Du har enligt min mening spridit en hel del desinformation tidigare i tråden.

* Försök att hitta det hos kommunernas miljöförvaltningar, och i slutändan hyresnämnder, som är de organisationerna som får hantera sådana frågor.

Vad för desinformation?

Jag har refererat till lagtext:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

och länkat direkt till socialstyrelsen dokument.
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm

Annan informationen är hämtad från tex. just kommuners miljöförvaltningars hemsidor tex. denna:
http://www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/halsoskydd/buller/

Boverket:
http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=781&epslanguage=SV

Så det är inte direkt bara uppgifter jag hittat på, för att försöka lura folk.

edit: jag ber om ursäkt om jag låtit hård i mina "krav" på verifikation. Inget skulle glädja mig mer än om du hade rätt och jag fel i denna fråga. Men då jag försökt undersöka den noga och inte hittat något om det du hävdar så blir jag nyfiken vart ifrån du fått den informationen och varför det isf. inte står med i de dokument jag granskat.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-09-24 11:03

Alexi skrev:Vad för desinformation?

Jag har refererat till lagtext:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

och länkat direkt till socialstyrelsen dokument.
http://www.sos.se/sosfs/2005_6/2005_6.htm

Annan informationen är hämtad från tex. just kommuners miljöförvaltningars hemsidor tex. denna:
http://www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/halsoskydd/buller/

Boverket:
http://www.boverket.se/shopping/ShowItem.aspx?id=781&epslanguage=SV

Så det är inte direkt bara uppgifter jag hittat på, för att försöka lura folk.

Som jag läser lagens tillämplighet så gäller att verksamhet inte får utsätta boende eller aldra verksamheter för buller. Dvs gäller den inte mellan privatpersoner. Däremot gäller den fastighetsägare, vilket ju en BRF är och då kan man alltså driva en process mot föreningen. MEN givetvis låter inte föreningen det gå så långt utan de kommer att uppmana den medlemmen som för "oväsen" att sluta för att inte vidta åtgärder i enlighet med stadgar. Har man tur (eller otur beroende på hur man ser det) så har föreningen tydliga regler för vad som gäller.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-09-24 23:42

Nu har inte jag läst just de lagar som det refereras till i denna tråd ovan, men... ordet "verksamhet" kan nog skapa lite missförstånd. Det är så att ordet verksamhet används i lagen för att någon gör något. Det kan vara en privat person. Ordet verksamhet kan vara lika med företag, men det är inte den betydelsen den har i vissa lagar.

Nu är det väl så att störningar av detta slag och lagarna hanteras av miljökontoret (eller liknande) i kommunerna. Då kvittar det nästan vad det står i lagen. De gör ju som de vill, eller rättare sagt vad lokala kommun politiker vill att de skall göra. Har någon politiker bestämt att de inte skall jobba med det, så gör de inte det. Har någon bestämt att de skall göra något som strider mot svensk lagstiftning, så gör de det. Har någon bestämt att vissa saker skall tillåtas i kommunen som strider mot svensk lagstiftning, så sprider de info om att folk kan göra så utan att åka fast. ....oj oj, nu ballade jag ur. Va bara så att detta påminner om... nä nu får jag sluta och istället lugna ner mig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-24 23:54

Alexi skrev: Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå.

Men stod det inte LAeqT 25 dB där i dokumenten?
Vet någon vad det är för skillnad på 25dB(A) och LAeqT 25 dB?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-09-25 00:14

paa skrev:
Alexi skrev: Men Socialstyrelsens allmänna råd för bedömning av musikbuller är satta på en extremt låg nivå, 25 dBA i ekvivalent nivå.

Det verkar som att LAeqT är ett A-vägt eqvivalentvärde sett över längre tid, tex 8 timmar. T måste anges för att det ska mejka sens, om jag förstår det rätt.

Det blir därmed svårare att säga att det är just musikspelarverksamheten som ger den dosen och inte värmepumpen i källaren (tex). Vidare kan man ju spela starkt en kortare tid, då blir inte dosen så stor.

Användarvisningsbild
Bohembengt

Inläggav Bohembengt » 2008-09-25 05:21

Blir nog att jag flyttar högtalarna till sovrummet för att se om man man spela där.... inget höjdarrum men..

Användarvisningsbild
Kapitalist

Inläggav Kapitalist » 2008-09-25 07:23

Börja med att prata med grannen. Var beredd på att få en tunna skit över dig för hon är säkert laddad. Fråga om ni kan göra ett praktiskt ljudnivåtest. Ta hennes telefonnummer och gå in till dig själv och ring till henne och börja spela på din speldosa. Testa vid vilken ljudnivå hon börjar uppfatta det som störning. Gå in till henne igen ochh kolla hur det låter vid den nivån. Då får du reda på om problemet är möjligt att lösa med rimliga medel. Om det inte är det bör du själv flytta. Det är givetvis den störande parten som ska ge sig. Musik i nivå runt 90-120dB hör inte till det livsviktiga. Det borde vara skottpengar på idioter som trakasserar sina grannar med musik på hög volym och med framför allt denna förbannade lågbas.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2008-09-25 15:57

Hej!
Jag har uppfattningen att det enda som fungerar som isolering när det gäller lågfrekventa ljud är att isolera med saker med hög massa (densitet). Tungt, tätt och gärna flytande om det fungerar. Fråga mig dock inte hur det skall gå till eller för material. Stålskivor vore kanske optimalt?

Men, hur högt spelar du egentligen? Kan du inte mäta och återkomma. Upplevelsen av ljud som störande är ju högst individuell. Spelar grannarna ofta så blir det mer störande och har grannen börjat störa sig på ljud så krävs det inte mycket för att det skall uppfattas som störande.

En bekant till mig gjorde en övernskommelse med sin granne under (som spelade högt ibland). De kom överens om att min bekant uppfattade muskien som störande vid ett tillfälle, så knackade hon i golvet 3 ggr. så sänkte grannen volymen. Fungerade bra. Inte minst så ökade faktiskt hennes tolerans avsevärt för att hon kände en viss kontroll över ljudet (situationen) . Hon kunde ju sänka genom att knacka ;-)
Kanske värt att prova om tanten är resonabel. Det bygger ju såklart på att man inte knackar hela tiden .....
/Shaft

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-09-26 17:42

Bild
Senast redigerad av tvett 2008-10-03 15:24, redigerad totalt 1 gång.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-02 14:55

Två som det verkar vederhäftiga och "feta" rapporter med mätningar på byggen av olika vägg- och golvkonstruktioner:
INNERVÄGGSBYGGE: http://www.delta.dk/C1256ED60045E95F/sy ... skaber.pdf
GOLVBYGGE: http://www.delta.dk/C1256ED60045E95F/sy ... 129203.pdf

En extra skiva gips eller två verkar ge väsentligt mindre verkan än en just konstruerad dubbelvägg som det ser ut. (Har tipsat om dessa länkar förut på Component och bygger nu själv en dubbelvägg med 2x45 reglar + 6 mm luftspalt + 1x16 spån + 1x13 gips på vardera sidan med 90 mm Piano glasfiber emellan, verkar funka riktigt bra, även om det inte är klart än. Kör EPDM-cellgummi (liggunderlag) emellan golvregel-golv och takregel-tak samt akrylfogmassa i alla skarvar och vid eluttag.)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-02 21:02

Svante skrev:
paa skrev:

Det verkar som att LAeqT är ett A-vägt eqvivalentvärde sett över längre tid, tex 8 timmar. T måste anges för att det ska mejka sens, om jag förstår det rätt.

Det blir därmed svårare att säga att det är just musikspelarverksamheten som ger den dosen och inte värmepumpen i källaren (tex). Vidare kan man ju spela starkt en kortare tid, då blir inte dosen så stor.

Nej, 8 timmar mäter man inte. Typisk mättid för ljudnivå i rum för icke-transienta ljud i respektive mätpunkt är 30 - 60 s. Mätning sker enligt svensk standard.

Dels är 8 h horribelt lång tid = kostar mycket pengar, dessutom innebär det garanterat att andra ljud än störljudet kommer att inverka på mätningen.

Därmed faller argumenten i ditt andra stycke.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-02 22:48

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:
paa skrev:

Nej, 8 timmar mäter man inte. Typisk mättid för ljudnivå i rum för icke-transienta ljud i respektive mätpunkt är 30 - 60 s. Mätning sker enligt svensk standard.

Dels är 8 h horribelt lång tid = kostar mycket pengar, dessutom innebär det garanterat att andra ljud än störljudet kommer att inverka på mätningen.

Därmed faller argumenten i ditt andra stycke.

Mja 8 timmar var ju en gissning från min sida. Hursomhelst så måste ju tiden anges, kan man tycka. Hur kan fö svensk standard tillåta en mättid på 30 TILL 60 sekunder, den tiden bör väl vara standardiserad också?

**The equivalent A-weighted sound pressure level, during a certain period of time (T)

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... e+html.htm

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-03 00:12

Svante skrev:Mja 8 timmar var ju en gissning från min sida. Hursomhelst så måste ju tiden anges, kan man tycka. Hur kan fö svensk standard tillåta en mättid på 30 TILL 60 sekunder, den tiden bör väl vara standardiserad också?

**The equivalent A-weighted sound pressure level, during a certain period of time (T)

http://www.socialstyrelsen.se/Publicera ... e+html.htm

Ja, man anger mättiden, men den behöver inte vara lika lång i varje mätfall. Mättiden kan vara något annat också, jag angav bara typisk mättid för mätning av s k "ljudnivå i rum".

Jag förstår inte vad jag ska med infon i länken till.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-10-03 13:35

De danska rapporterna visar på en väldigt liten dämpning vid lägre frekvenser. Ger väl om inte annat en viss förståelse för hur mycket bas som slinker in till rummet brevid även om man har gjort en vägg enligt konstens alla regler. Just basdunk kan vara väldigt irriterande.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2008-10-03 15:23

Jupps, betong- eller tegelväggar är det som gäller för bas.

En gipsskiva till på vardera sidan på en vanlig enkel regelvägg verkar förbättra med i runda slängar 3 dB vid 100 Hz, från ca 13 a' 14 till ca 17 a´19 dB, inte mycket alltså, medan dubbelvägg förbättrar från ca 17 a' 19 till ca 30 a' 34 dB.

allram3735

Inläggav allram3735 » 2008-10-06 23:26

myket bra formulerat håller med dig !ge gumman lite kontroll!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2008-10-09 00:15

Eh-öh?

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-10-10 19:22

Bohembengt skrev:

Jag tycker detta inlägg säger det mesta om grannjäkeln. Kärringen letar förmodligen bara efter något att gnälla om.

Vissa personer får sysselsättningsproblem när de går i pension.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-10-11 12:03

Har hon hörapparat? Den kan faktiskt förvärra saken. Kom att tänka på det när det stog köksfläkt ovan. Vissa som har hörapparat upplever en köksfläkt som något fruktansvärt.

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-10-11 12:19

Johan_Lindroos skrev:Jag förstår inte vad jag ska med infon i länken till.

Det var mest för att visa någon som använde beteckningen LAeqT och förklarade den.

Noise from music audio systems LAeqT** 25 dB

Användarvisningsbild
MrScorpion

Inläggav MrScorpion » 2008-10-15 22:31

He
Jag har sett när dom byggde ljud isolerade väggar i ett hotel (Royal Viking).

Man gipsade bara på ena sidan av regeln, sedan blev det en ny regel, som inte hade någon kontakt med den tidigare regeln & väggen.

Så, jag är ganska säker på, att om du skall isolera mer, med en vägg till, så får den inte ha någon kontakt med den befintliga väggen.
Det måste med andra ord, vara luft emellan väggarna.
När smaker en blues som bäst, hvaergang!!!!
Keep the Devils music alive.

Hellre bra musik än bra ljud, men dåligt ljud suger.

I'm not young enough to know everyting.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-15 22:53

Ja, det är redan omnämt :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-04 11:57

Svante skrev:
phon skrev:

Bild

Den där skissen var ju lite spännande.
Ska man se m som massa och c som (mekanisk) komplians, tro?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-04 12:23

En enkel gipsskiva har ju väldigt lite dämpning, men en vägg med dubbla skivor har större inre dämpning/lägre Q-värde genom friktion mellan skivorna.
Detta gör att det inte blir helt odämpat vid dippen ändå.
Men det bästa är ju att limma den tredje skivan med någon form av dämpgucka som ger ännu högre dämpning av resonansen, och den dip som ändå återstår blir då ännu lite mindre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 12:53

Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Här Gipshandboken med olika typer av lösningar och vilka förväntade effekter de får på ett ungefär.

http://www.molan.se/Sites/UserDefined/M ... bok_AB.pdf

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-04 12:54

Svante skrev:Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Och när jag tänker mer på det, så funderar jag på om serieresonanskrets är rätt, kanske ska vara parallellresonans.

Eller kanske inte, nära noll Hz är kanske transmissionen väldigt låg ... :oops:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-04 12:55

Kronkan skrev:Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Här Gipshandboken med olika typer av lösningar och vilka förväntade effekter de får på ett ungefär.

Vänliga hälsningar

Ja mjukfötter är ingen dum lösning för att minimera störljud till grannarna, men varför gav du grannen förpackningen undrar jag? Menar du att grannen störde dig och det var du som klagade?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-04 12:59

Kronkan skrev:Besvärliga problem. Jag hade klagomål från en granne två trappor ner. Någon form av basljud hördes. Köpte mjuka fötter och gav honom förpackningen. Inte hört något sedan. Men besvärligt för både den som stör och den störde.

Vänliga hälsningar

Det som är så tråkigt med alla gipsskivetillverkares data är att dom bara anger ljudreduktion som vägt medelvärde 100-3150Hz, eller 50-3150Hz.
Så man får extremt lite info om hur mycket en viss konstruktion blir vid 20-200Hz (där man ofta har de största problemen).
Det kanske anges att konstruktion A dämpar R'w 42dB och konstruktion B har R'w 55dB, men vid t.ex. 60 Hz är det kanske ingen skillnad alls, eller bara 1-2 dB.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 13:20

aisopos skrev:

Vänliga hälsningar

Det som är så tråkigt med alla gipsskivetillverkares data är att dom bara anger ljudreduktion som vägt medelvärde 100-3150Hz, eller 50-3150Hz.
Så man får extremt lite info om hur mycket en viss konstruktion blir vid 20-200Hz (där man ofta har de största problemen).
Det kanske anges att konstruktion A dämpar R'w 42dB och konstruktion B har R'w 55dB, men vid t.ex. 60 Hz är det kanske ingen skillnad alls, eller bara 1-2 dB.

Det verkar vara en svensk standard alltså att mäta mellan 50 till 3150 och sedan väga ihop allt i en gröt. Kan inte lösa något exempel med reglar och gips. För betong har jag dock funnit ett exempel.

http://www.svenskbetong.se/ljud/akustis ... ering.html

Skulle dock tro att lämpligt lim kan vara speciellt verksamt i basområdet. Kan ju vara så. Drar en parallell till hur bitumen fungerar. Kan ju vara så. Men skillnad på tro och veta.

Här ett exempel på glasad dörr
http://www.stalprofil.se/images/stories ... lering.pdf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-04 13:47

LAeqT 25 dB kan väl bli ca 95 dB vid 20 Hz enligt (ISO 226:2003) och det kanske man uppfattar?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 17:56

Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.

Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.

Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.

http://www.norgips.se/produkter/stalpro ... 1,1884.htm

Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-04-05 06:24

Men som många redan varit inne på i den här vällagrade tråden, så är ju risken överhängande att några dB hit och dit knappast kommer att blidka den lättstörda äldre damen på andra sidan väggen. Mina förslag på alternativ kommer då att bli:

- Sänk ljudet på stereon
- Försök sen komma överens med tanten om ett "schema" för när det kan spelas och när det ska vara tyst
- Funkar inte ovanstående och du fortfarande vill kunna krana på, så leta nytt boende

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-04-05 07:44

Jag håller med conan här.

Det kan bli dyrt helt i onödan. Jag har några paralleller där jag själv försökt ljudisolera bort problem. I ett fall lyckades jag ljudisolera ner nivån i ett apparatskåp till mindre nivå än ventilationsljudet i lokalen. Då var jag själv nöjd och tyckte då att "det här blev väl bra va?"
Svaret blev då istället att "jo visst, ljudnivån är ju lägre, men det är en speciell frekvens som stör mig"
Omöjligt att vinna mot vissa personer, och dessutom jobb rätt ner i toan.

Nu vet jag ju inte hur det låter hos din granne eller hur högt du spelar. Det kan ju hjälpa med att isolera men du får väl försöka känna in det själv - alltså, finns det en chans att din granne blir nöjd eller inte?

Jag har ett extremt exempel också där en hyresvärd fick lov att flytta på en hel fiberanslutningspunkt (ingen aktiv utrustning) på grund av en klagande pensionär. Först var det för mycket strålning. Sen när det inte gick att mäta så blev det ljudnivå istället. Jag var själv inne och lyssnade, det var bland de tystaste rummen jag varit med om. Paret började sedan diskutera tidningsartiklar och hur länge de hade bott där osv. Hyresvärden fick kalla fötter och flyttade hela dragningen till en annan del av huset (inte billigt).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 11:31

Självklart kan Bohembengt ändra sitt beteende och sänka volymen. Kan ju också dämpa basen med EQ eller på annat sätt få kontroll på exempelvis stående vågor.
Jag har tidigare varit ordförande i en liten bostadsrättsförening, vilket ju var en ganska trevlig sysselsättning. Fanns självklart, för mig, stora nackdelar också. Man förväntades också vara ordningsman. Styrelsen ville också att de regelsystem som gäller skulle hållas. Så till slut ville jag enbart vara en icke offentlig person i mitt eget hem. Så jag lämnade uppdraget. Att vara ordningsman roade mig definitivt inte.

En granne kan ju reagera på exempelvis hög musik vilket ju är en helt subjektiv bedömning från början. Utan ha undersökt statistiskt frågan är många fastigheter undermåliga, enligt min uppfattning, gällande överhörning mellan lägenheter. Det finns två typer av störningar som man brukar ta upp. Dels är det stegljud eller ”trumljud”. Det är direkt påverkan på stommen som riskerar att föras vidare. Dels är det luftburna vågor som på olika sätt kan nå mellan olika lägenheter.
Om musik i volym motsvarande en köksfläkt tränger in i mitt hem så är det definitivt ett problem för mig. Då också snart för min granne. Hur man skall lösa en sådan situation kan det ju finnas många åsikter om. I viss mån en ren bedömningsfråga. Spelar personen vad som kan kallas ohemult högt.

Samma problem skulle för mig uppstå om någon klagar för att jag spelar högt. I båda fallen så inkräktas mitt yttersta privata område antingen med oönskade störningar eller så begränsas sådant som jag uppskattar i livet.
I båda fallen skulle jag definitivt fundera över vilka byggtekniska åtgärder som skulle kunna göras med rimliga insatser. Själv har jag gjort enkla åtgärder på fönster och ytterdörr mot trapphuset för att hindra inkommande ljud och även i viss mån för att få ner störningarna ut också. Men eftersom egentligen enda grannen som jag har är lägenheterna under är det ytterst svårt att göra något enkelt mer än att sätta på mjuka fötter på högtalarna.

Men jag har ju en ytterst tung och bärande konstruktion i betong och inte en stomme i trä med gipsskivor.

Därför har jag framfört vad jag tror är den enklaste åtgärden. En extra pålimmad gipsskiva. Handlar inte om frekvens utan om att kasta tillbaka maximalt av energin in i den egna lägenheten. Samt i någon mån dämpa bort röresleenergin. Sedan det mera komlicerade att använda de specialla reglarna som finns och därefter 3 lager av limmad gips. Detta är ju vad jag tror kan vara bästa sättet. Så långt räcker min kompetens Men det kan ju finnas andra som faktiskt vet bättre.

Lyssnar nu på den färgade och de då i Hollywood svartlistade Lena Horn
https://www.youtube.com/watch?v=cKRO528G_os

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 12:17

Rummets bredd m 4,50 Meter
Gjort en snabb kalkylering av vilka eventuella tryckmaxima som finns vid väggen mot grannen. Exemplet är 4,5 meter bredd. Sedan ett exempel på rörabsorbenter som skulle försöka begränsa detta tryckmaxima. Har aldrig gjort sådana absorbenter, bara två Helmholtz. Alltså dessa frekvenser trycker mest på väggen.

Resonansfrekvens 1:a 38 Hz
Resonansfrekvens 2:a 76 Hz
Resonansfrekvens 3:e 115 Hz

Längden på 1:a röret m 2,3 Meter
Längden på 2:a röret m 1,13 Meter
Längden på 3:e röret m 0,75 Meter

Korrigerad längd på 1:a röret m 2,11 Meter
Korrigerad längd på 2:a röret m 1,04 Meter
Korrigerad längd på 3:e röret m 0,70 Meter

Diameter på 1:a röret ca cm 0,34 0,30 Meter
Diameter på 2:a röret ca cm 0,21 0,20 Meter
Diameter på 3:e röret ca cm 0,16 0,10 Meter

Typ, som - 60 säger idag. Tillhör en annan försvinnande kultur.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-05 12:32

Ingen som hade svar på min fråga:
Om Svantes figur, om m= massa och c = compliance

Och visst är compliance ett mått på fjädringsmjukhet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 19:25

Ja, Svante var är du? Själv är jag inte någon fysiker. Men det finns en riktigt gammalt tekniskt gymnasium som skvalpar omkring. 45 år sedan så skvalpet har lugnat sig.
Compliance är ett begrepp som jag själv översätter med följsamhet. Stötte på det i undervisning då som ett begrepp som handlar om hur få en patient att följa ordinationen. Detta forskas det på.
Ett materials compliance blir då hur väl det följer de krafter som det utsätts för. Är det eftergivet kommer energin in i materialet och kommer så att säga ut på andra sidan om det är en skiva. Är det däremot stelt så studsar energin/vågen däremot mot materialet och i detta fall in mot samma lägenhet där det kom.
Dämpning är ett materials förmåga att omvandla rörelseenergin till värme. Detta sker också i väggen. Men andelen energi som omvandlas till värme är mindre i basområdet än i mellanregistret och i diskanten. Därför hörs basen mera i grannens lägenhet normalt sett.
Massa är bra för att det gör ett material styvare eller som wikipedia skriver:
”Massa är en fysikalisk storhet som anger ett objekts materieinnehåll. Massa utövar gravitation och påverkar därigenom andra omgivande massor och elektromagnetisk strålning (orsakar en förändring av den lokala rumtiden). Massa betyder också tröghet, egenskapen att utöva ett rörelsemotstånd med avseende på en påverkande kraft och bestämmer den acceleration kraften orsakar. Dessa två egenskaper hos massan kallas ibland den tunga massan respektive den tröga massan”.
Så långt min enkla förståelse. En tung och styv vägg återkastar energin till rummet.
Här en beskrivning av en träreglad vägg.
http://www.traguiden.com/TGtemplates/po ... tPage=5947
Det som inte uppmärksammats tidigare är vikten av att ha en fog mellan golv och vägg/tak som gör att det är helt luftätt mellan lägenheten och hålrummet inne i vägen. Även andra möjligheter till kontakt i exempelvis elinstallationer skulle man kunna uppmärksamma.

……………………………………………………………………………….
Bara för att uppmärksamma att i ett rum så är det ju vissa frekvenser som påverkar en vägg mer. Därför gav jag tidigare exempel på detta.
I detta fall så är det nog så olyckligt att det är andra frekvenser som påverkar negativt i lyssningspostionen. Men det finns ju inga mått i den annars så goda ritningen så det är ju svårt att säga exakt.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ett annat råd är att spela country typ Johnny Cash. Ett lugnt framåtskridande musik utan våldsam bas eller andra besvärligheter.
https://www.youtube.com/watch?v=wEV58ztuihs

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:14

Bohembengt skrev:Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Hmm, man kan undra om det inte är föreningens sak att se till att isoleringen mellan lägenheterna fyller normerna, och det där kan väl inte vara riktigt normalt. 4 gipsskivor kan man ju nästan kliva rakt igenom.

För att dämpa, bygg ett regelverk med någon centimeters avstånd till väggen fyll med isolering sedan på med plyfa och gips. Avståndet är viktigt så att man inte får genomledning, dina reglar ska alltså INTE ligga an mot väggen.

Ställ högtalarna mjukt.

Är det betongplatta?

Är grannens lägenhet till höger i bild? Isf står ena högtalaren alldeles intill grannväggen, det verkar svårt att möblera annorlunda, men det vore nog bättre ur störsynpunkt om inte högtalaren stod alldeles intill väggen.

Fast det är ju bara vad jag tror, alltihop.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:16

Nämen oj, svarade jag just på en sex år gammal fråga... Hoppsan. :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:26

aisopos skrev:
Svante skrev:Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Och när jag tänker mer på det, så funderar jag på om serieresonanskrets är rätt, kanske ska vara parallellresonans.

Eller kanske inte, nära noll Hz är kanske transmissionen väldigt låg ... :oops:

aisopos skrev:Ingen som hade svar på min fråga:
Om Svantes figur, om m= massa och c = compliance

Och visst är compliance ett mått på fjädringsmjukhet?

Jo, serieresonans är nog rätt. Vid en viss frekvens som motsvarar skivans grundmod blir den väldigt lättrörlig och det blir mycket flöde genom väggen. Skivan har förstås fler moder, men det finns inte med i min enkla modell.

Och c är komplians, och mäts i m/N. m är massa. Hmm, eller egentligen är det nog akustiska impedanser i schemat, ja, vilket gör att det är akustisk komplians som har enheten m^5/N och akustisk massa med enheten kg/m^4, men de enheterna är hopplösa att förstå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 00:11

Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.

Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.

Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.

Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.

Är du medveten om att tråden är från 2008?

För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 09:07

Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.

Men så bra då.
Då får du vänligen istället beskriva hur man bör ljudisolera.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 10:46

Bohembengt skrev:Bild

Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.

Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna. :)
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.

Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 11:37

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Är du medveten om att tråden är från 2008?

För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

Johan! Mår du inte riktigt bra?

Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.
Här deras innehållsförteckning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/Pag ... px?id=5947
Här är sidan som jag länkade till (lägenhetsavskiljande vägg - Principskiss)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5947

I denna text står det följande:
”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.
Träguiden/lägenhetsavskiljande vägg/principskiss

Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.

Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.

Men nu tycker jag att du har något att bevisa.
Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.

Så nu kan du ju skriva om hur det verkligen är.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 11:52

aisopos skrev:
Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

Men så bra då.
Då får du vänligen istället beskriva hur man bör ljudisolera.

1) Den specifika frågan ställdes 2008. Gammal fråga således som jag inte anser behöver diskuteras mer.

2) Hela tråden genomsyras av många ganska rubbade förslag på hur man ska ljudisolera. Jag vill förtydliga att läsare av tråden inte ska tro att man ska följa ett enda av dessa förslag eftersom olika boenden har olika väggkonstruktioner som behöver åtgärdas på olika sätt. Sådant kan tas reda på genom att på plats genomföra adekvata ljudisoleringsmätningar, som jag inte rekommenderar att ha som hobbysyssla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 11:58

Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?

Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.

”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.

Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.

Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.

Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.

Tack för att du är orolig över min hälsa.

Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.

Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 12:02

Perfector skrev:

Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna. :)
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.

Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt

Har du oxå missat att frågan är från 2008?

Likaså här vill jag kraftigt avråda andra läsare att prova något av ovanstående åtgärdsförslag eftersom de är antingen verkningslösa eller försämrar ljudisoleringen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 12:06

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Har du oxå missat att frågan är från 2008?

Likaså här vill jag kraftigt avråda andra läsare att prova något av ovanstående åtgärdsförslag eftersom de är antingen verkningslösa eller försämrar ljudisoleringen.

Orkar inte ens bemöta surmulenheten.
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 12:33

Johan_Lindroos skrev:1) Den specifika frågan ställdes 2008. Gammal fråga således som jag inte anser behöver diskuteras mer.

Varför då? Finns det ett bäst före datum på trådar? Ska vi ha en funktion i forumet som låser alla trådar automatiskt efter 1 vecka?

Jag lyfte tråden (ja, det är jag som är den skyldige) för att jag, just idag, vill lära mig mer om detta.
För min del kunde tråden ha fått vara från 1800-talet om så vore.

Du skulle glädja mig enormt ifall du ville dela med dig lite av dina kunskaper i ämnet. Vare sig dom är allmänt hållna tumregler/modeller/formler osv, eller något applicerbart på den ursprungliga frågan eller något annat specialfall.

Du får gärna skriva ner något, lite eller mycket.
Det är givetvis också fritt för dig att skriva arga inlägg eller att tråden borde låsas, om det är det enda du vill bidra med.

Det går ju också att starta en tråd som inte startar med en fråga om ett speciellt fall, om du tycker det känns bättre för att avhandla generella principer.
Ja det är kanske t.o.m bättre.
Jag är tacksam över vad du än skriver, men mest glädjer du mig ifall jag kan öka min egen kunskap samtidigt. :)

edit:
Själv har jag tyvärr knappt något att bidra med, utan mest bara frågor ... :oops:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 13:19

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?

Tack för att du är orolig över min hälsa.

Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.

Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.

Jag delade jag in mitt inledande förslag så här:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
”Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen”.
……………………………………………………………………………………………………………..

Så skrev jag tidigare.
Så långt som jag förstått förutsättningarna handlar det inte om en vägg med dubbla och åtskilda reglar. Två skivor gips på varje sida. Och en (1) regel av okänd typ. Det är klart att det skulle gå och fråga föreningens styrelse omkring vad det finns för kunskap och dokumentation om hur vägen är konstruerad. Men det är ju inte aktuellt eftersom frågan är från 2008. Idag bara teoretiskt intresse. Så jag trodde jag var tydlig. Men kan ju uppenbart bli tydligare. Därfö :
Jag förutsätter i mitt resonemang att det är en vägg med endast en regel med två lager gips på varje sida samt isolering instoppad.
Jag försöker få igång en dialog kring vad det är som verkar. Min tes är att viktigaste faktorn är gipset och dess totala massa. Absortion har mindre betydelse men skall inte räknas bort. Kan säkert ökas något genom användandet av något elastiskt lim.
Sedan att de eventuella och nya regelsystemet inte har en hård koppling till den gamla väggen och dess regelssystem. Sedan att man ser till att det är hyggligt luftätt.
Inget av förslagen är på något sätt annorlunda än de i Träguiden.
Tyvärr har jag dock inte hittat något komplett mätning av hur olika frekvenser påverkas av en träväggar.

Så för mig har du fortfarande något av bevisa. På vilket sätt har byggmaterialindustrin fel? Om jag var otydlig när jag lite galet beskrev ”projektets förutsättningar” så hoppas att mina förutsättningar nu är klarare.

Frågan om buller från utsidan och överhörning mellan lägenheter är en viktig fråga som ju glöms bort. Vid försäljning av bostäder skall vi enligt lag numera redovisa energiåtgången per ytenhet. Men vem redovisar att lägenheten är tyst eller att grannen hörs. Det är ju sånt som vi som boende kan irritera oss. Det kan också hämma oss i att spela musik i något högre volym.
Det är vetenskapligt bevisat att buller påverkar vår hälsa
http://miljoforskning.formas.se/sv/Numm ... var-halsa/
Buller och dödlighet
http://www.ecoprofile.se/thread-890-Tra ... -aret.html

För mig är både musik och tystnad viktigt.
Bara delvis har jag kunnat lösa tystnaden. I min och Popsnörets lägenhet har vi lyckats bäst. Det är en mycket tyst lägenhet. Den kommer förhoppningsvis bli ännu någon dB tystare när vi får vårt nya ventilationssystem. Vi kommer att få någon form av referensanläggning. Vi har gjort åtgärder på våra kopplade treglasfönster. Dock följer dessa åtgärder inte helt de rekommendationer som finns. Men har nu provat utan att det blir fuktproblem vilket ju inte är bra.
Buller är oönskade ljud.
Vad gör du för förslag om någon vill minska överhörning mellan lägenheter? En del av oss bor ju så.

Lustig nog är vi betydligt mera bullerstörda vid vårt lilla sommarviste.

Men du framför ju inget egentligt i sak. Kom ut på banan!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 13:27

Perfector skrev:
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då? :-)

Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 14:35

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.

Det är stor skillnad mellan en hyres och bostadsrätt. I en bostadsrätt äger man inte sin bostad utan är medlem i ekonomisk förening där du har rätt att utnyttja din bostad. Det finns sedan stadgar som reglerar vad som är föreningens respektive medlemmens skyldigheter. Regelsystemet är helt olika med en hyresrätt.
I en bostadsrätt har medlemmen underhållsansvar för mängder av saker i sin egen lägenhet. Kan i detalj skilja sig mellan olika föreningar eftersom det kan finnas skillnad mellan stadgarna och praxis. Praxis kan uppstå genom att en ekonomisk förening är skyldig att behandla alla lika.
Såsom inre underhåll räknas nog oftast tak, golv och väggar. Vid första överlåtelsen har ju föreningen stor ansvar att allt är som det är tänkt, Även buller nämns av boken, Bostadsrätt – Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002. Men sedan är skicket en fråga mellan köpare och säljare.

Om nu någon limmar upp en extra gipsskiva på en vägg för att reducera buller så är det helt en fråga för bostadsrättsinnehavaren. Större saker som att riva normala innerväggar skriver man att sådant torde man fråga föreningen om. Så innerväggar är medlemmens ansvar. I vissa fall torde man fråga. Starkare är inte föreningens ställning i sådana fall. Jag har varit ordförande i en bostadsrättsförening. Vilket tyvärr innebär att man måste läsa på juridiken. Det finns nog mängder av exempel där en enskild medlem kommer till annan ståndpunkt än styrelsen. Till slut handlar det om juridik.
Var gränsen mellan ytterväg och innevägg går är nog inte exakt formulerat. Men i ett badrum torde det ingå tätskiktet som ansvar för medlemmen.
Men att sätta upp ett extra lager gips när man tapetserar torde vara helt utan konsekvenser. Att däremot regla upp en extra vägg utanför den existerande har nog inte juridiken någon tanke om. Lite roligt när nästa ägare av bostadsrätten begär en ommätning av lägenheten. Detta kan jag inte förutse. Man har frivilligt minskat ytan. Avgiften är ju per kvadratmeter. Så säger nog alla stadgar. Men detta löser vi ju inte på Faktiskt.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Vad i de åtgärder som jag spekulerat i kan ha negativa effekter på buller i form av överhörning mellan lägenheter.

Lite konkret alltså. Vet inte vad det är för bana du (Johan) springer på?

Källa: Björn Lundén & Ulf Svensson, Sjunde upplagan, Bostadsrätt, Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 16:21

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Om jag orkade skulle jag svara att det handlar om ljudmiljön åxå när man bygger högtalare. Inte bara om lådan , men jag ser att du inte kan resonera i ett bredare perspektiv och därför avstår jag från att vidare kommentera han som silar mygg och sväljer kameler.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-04-06 16:40

Ljudöverföring mellan olika utrymmen rör fler ting än bara direkt anslutande vägg.

Bild

/Suomela

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 18:11

Suomela skrev:Ljudöverföring mellan olika utrymmen rör fler ting än bara direkt anslutande vägg.

Bild

/Suomela

Måste väl vara en helt riktig kommentar. Spridningen av energin/ljudet sker inte enbart genom den direkt angränsande väggen.
Den flankningen av ljudet runt den lägenhetsskiljande väggen beror på en del saker. Fortfarande på Träguiden finns det information som jag bedömer är saklig.
Här lite om flankningen
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=1018
Här lite om vad olika antal gipskivor betyder samt vilken betydelse som isoleringen har. I bästa fall betyder varje gipsskiva 6 dB mindre buller. Men mindre om det är genomgående reglar. Denna sida handlar om dimensioneringen av väggar. Denna snarare stöder väldigt mycket som är skrivit i tråden. Så långt som jag bedömer saken.

Men trådstartarens exempel är lite oklar och han säkerligen lämnat både fora och lägenhet. Men exemplet tar sin utgångspunkt i ett färdigbyggt hus där åtgärderna är begränsade.
Men här vikten av att det är tätt.
När man tar bort lister när man lägger golv eller tapetserar så kan man ju kolla tätheten mot golv och angränsande väggar.

Denna sista länk är användbar. Den handlar ju också om hur vi kan öka fönsters och dörrars förmåga att stå emot inträngande buller. I mitt fall också utträngande sådant.

I mitt eget fall så har relativt enkla åtgärder på fönster varit ytterst värdefullt. Det var inte så att det var ett dån från trafiken. Snarare ett avlägset sus. Nu ställer vinkylen till större elände. Så det kan bli.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 22:22

Här är en en examensarbetesrapport från chalmers som långt ifrån ger oss alla svar.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 162852.pdf

Men lite om bl.a. hur reduktionstal R'w räknas ut finns det. Kan vara bra att veta för att förstå gipsskivetillverkarnas typkonstruktioner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-07 10:37

Kronkan skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Det är stor skillnad mellan en hyres och bostadsrätt. I en bostadsrätt äger man inte sin bostad utan är medlem i ekonomisk förening där du har rätt att utnyttja din bostad. Det finns sedan stadgar som reglerar vad som är föreningens respektive medlemmens skyldigheter. Regelsystemet är helt olika med en hyresrätt.
I en bostadsrätt har medlemmen underhållsansvar för mängder av saker i sin egen lägenhet. Kan i detalj skilja sig mellan olika föreningar eftersom det kan finnas skillnad mellan stadgarna och praxis. Praxis kan uppstå genom att en ekonomisk förening är skyldig att behandla alla lika.
Såsom inre underhåll räknas nog oftast tak, golv och väggar. Vid första överlåtelsen har ju föreningen stor ansvar att allt är som det är tänkt, Även buller nämns av boken, Bostadsrätt – Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002. Men sedan är skicket en fråga mellan köpare och säljare.

Om nu någon limmar upp en extra gipsskiva på en vägg för att reducera buller så är det helt en fråga för bostadsrättsinnehavaren. Större saker som att riva normala innerväggar skriver man att sådant torde man fråga föreningen om. Så innerväggar är medlemmens ansvar. I vissa fall torde man fråga. Starkare är inte föreningens ställning i sådana fall. Jag har varit ordförande i en bostadsrättsförening. Vilket tyvärr innebär att man måste läsa på juridiken. Det finns nog mängder av exempel där en enskild medlem kommer till annan ståndpunkt än styrelsen. Till slut handlar det om juridik.
Var gränsen mellan ytterväg och innevägg går är nog inte exakt formulerat. Men i ett badrum torde det ingå tätskiktet som ansvar för medlemmen.
Men att sätta upp ett extra lager gips när man tapetserar torde vara helt utan konsekvenser. Att däremot regla upp en extra vägg utanför den existerande har nog inte juridiken någon tanke om. Lite roligt när nästa ägare av bostadsrätten begär en ommätning av lägenheten. Detta kan jag inte förutse. Man har frivilligt minskat ytan. Avgiften är ju per kvadratmeter. Så säger nog alla stadgar. Men detta löser vi ju inte på Faktiskt.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Vad i de åtgärder som jag spekulerat i kan ha negativa effekter på buller i form av överhörning mellan lägenheter.

Lite konkret alltså. Vet inte vad det är för bana du (Johan) springer på?

Källa: Björn Lundén & Ulf Svensson, Sjunde upplagan, Bostadsrätt, Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002

Visst, det är lite skillnad med bostadsrätt och hyresrätt, det håller jag med dig om utan att vi går in på detaljer här, så vi kan ju skippa mer om den dskuissionen kanske.

Angående att smacka upp gipsskivor lite hipp som happ:

I bästa fall ger det en liiiiiten ljudisoleringsförbättrande effekt, OM man har känndeom om väggens konstruktion och VET vad man håller på med.

I många fall ger en extra gipsskiva NOLL förbättring, då de flesta lite äldre hus har lägenhetssklijande betong- eller tegelväggar.

I värsta fall ger egna experiment med gipsskivor rent KATASTROFALA följder. (det är därför jag möjligen av dig och andra uppfattas som "jobbig"/"sur"/"vad har jag för problem?" o.s.v.) Jag vill helt enkelt få folk att förstå att det är inte "bara" att göra lite "hembygga-vägg lite hur som helst". Exempel: Jag har vid flertal tillfällen då jag tdigare jobbade som akustikkonsult gjort ljudisoleringsmätningar vid om- och nybyggnation av fastigheter. Du ANAR inte hur dåligt det ibland kunde ha blivivt på grund av sådana förslag som du med flera har föreslagit. Ett exempel: Jag har varit med om undertak av ett lager gips som blev som ett enormt "trumskinn" kan vi kalla det. Helt normala stegljud från lägenheten ovanför lät som om om folk typ HOPPADE på golvet, det dånade och man undrade vad det var frågan om. Stegljudsisoleringen mätte extremt dåligt. M.m.

Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-07 16:00

Angående att smacka upp gipsskivor lite hipp som happ:

I bästa fall ger det en liiiiiten ljudisoleringsförbättrande effekt, OM man har känndeom om väggens konstruktion och VET vad man håller på med.

I många fall ger en extra gipsskiva NOLL förbättring, då de flesta lite äldre hus har lägenhetssklijande betong- eller tegelväggar.

I värsta fall ger egna experiment med gipsskivor rent KATASTROFALA följder. (det är därför jag möjligen av dig och andra uppfattas som "jobbig"/"sur"/"vad har jag för problem?" o.s.v.) Jag vill helt enkelt få folk att förstå att det är inte "bara" att göra lite "hembygga-vägg lite hur som helst". Exempel: Jag har vid flertal tillfällen då jag tdigare jobbade som akustikkonsult gjort ljudisoleringsmätningar vid om- och nybyggnation av fastigheter. Du ANAR inte hur dåligt det ibland kunde ha blivivt på grund av sådana förslag som du med flera har föreslagit. Ett exempel: Jag har varit med om undertak av ett lager gips som blev som ett enormt "trumskinn" kan vi kalla det. Helt normala stegljud från lägenheten ovanför lät som om om folk typ HOPPADE på golvet, det dånade och man undrade vad det var frågan om. Stegljudsisoleringen mätte extremt dåligt. M.m.

Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:[/quote]
Tror det var där nånstans jag föreslog flyttbar dämpskiva för att minska resonanser i rummet, men det var nog ingen som såg :-) Då blir det ingen miljöpåverkan som inte k an åtgärdas. Lev väl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-07 21:58

Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.

...fast i brist på riktiga akustikkonsulter måste man ju ändå få diskutera. Jag tror att ingen litar på allt som står på Faktiskt. Och givetvis måste den som ger sig in i ett bygge förstå att det inte finns några garantier för att man har läst på ett forum.

Angående extravägg utanför en för dåligt ljudisolerad vägg av gips mellan två lägenheter; jag har en kompis som hade just det, han satte upp en extravägg utan kontakt och blev nöjd. Att dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-07 22:36

Svante skrev:Altt dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Dock är inte en total vägg med tre ytor nödvändigtvis bättre än en med två, så det kan vara läge att ta ned existerande gipsvägg först, gärna dubblera grannens gips bakifrån om man vågar, antar det får bli med lim, och så isolera upp emellan.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

rotel2

Inläggav rotel2 » 2014-04-07 22:51

Om man vänder på frågan;

Hur mycket (o)ljud ska man som granne kunna stå ut med mellan kl 09:00-21:00 ?

Om man tänker på ex villa områden vid sommartid, så dundrar i alla fall min grannar runt med sina gräsklippare ända fram till kl 22:00. Vilket är helt ok för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-08 08:34

rotel2 skrev:Om man vänder på frågan;

Hur mycket (o)ljud ska man som granne kunna stå ut med mellan kl 09:00-21:00 ?

Om man tänker på ex villa områden vid sommartid, så dundrar i alla fall min grannar runt med sina gräsklippare ända fram till kl 22:00. Vilket är helt ok för mig.

Ge gammeltanten öronproppar istället.
Hos mig börjar kommunens gubbar 07.30 med motorsåg att fälla stort träd som skymmer någons utsikt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-08 10:48

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.

...fast i brist på riktiga akustikkonsulter måste man ju ändå få diskutera. Jag tror att ingen litar på allt som står på Faktiskt. Och givetvis måste den som ger sig in i ett bygge förstå att det inte finns några garantier för att man har läst på ett forum.

Angående extravägg utanför en för dåligt ljudisolerad vägg av gips mellan två lägenheter; jag har en kompis som hade just det, han satte upp en extravägg utan kontakt och blev nöjd. Att dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

Svante, tyvärr faller nu även ditt inlägg in under sådana förslag som inte är bra att genomföra på eget bevåg. :wink:

Det är olika åtgärder man gör för att tilläggs(ljud)isolera en massiv vägg eller en befintlig dubbelväggskonstruktion. Din kompis gjorde något som inte är att rekommendera. Och det är ingen "klassiker" som du vill påstå. :idea: :wink:

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-04-08 21:06

FÖRTYDLIGANDE

Till alla er som redan hunnit slänga upp en massa gips i lägenheten lite hipp som happ: SLUTA

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-04-09 09:50

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:

Svante, tyvärr faller nu även ditt inlägg in under sådana förslag som inte är bra att genomföra på eget bevåg. :wink:

Det är olika åtgärder man gör för att tilläggs(ljud)isolera en massiv vägg eller en befintlig dubbelväggskonstruktion. Din kompis gjorde något som inte är att rekommendera. Och det är ingen "klassiker" som du vill påstå. :idea: :wink:

Varför skulle det vara dåligt? Vad är det som kan bli sämre? Mer ljud som leds in i golv och tak?
Jag förstår att ett heltäckande svar inte är möjligt, men kan du ge ett exempel på vad som kan hända när man bygger partiellt "rum i rum" så som jag tolkade Svantes inlägg.

Har man problem med flanktransmissioner så kan jag tänka mig att effekten blir ingenting och det vore lite trist.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 18:09

Svante skrev:

Det är klart att man får diskutera.

Fast jag förstår ändå den frustration som jag tror Johan känner.

Att kanske ha ont om tid så man inte hinner gå igenom sakerna i tillräckligt detalj för att det skall framgå tydligt varför sådana här saker inte kan hanteras med tumregler, och VERKLIGEN inte ha tid att gå igenom dem på akustikutbildningsnivå, men ändå känna pressen av att av ansvarsskäl känna sig tvingad att säga ifrån, kan vara rätt så frustrerande. :?

När inlägg skrivs i såpass påtagligt självsäker ton (pekar inte på någon specifik inläggare nu, men jag har sett i varje fall några) att den med självinsikt som läser det och inte själv vet så mycket (kanske ungefär lika mycket som den som uttrycker sig sådär självsäkert?) kan de luras att tro att den självsäkre vet vad han talar om.

Och då är det ändå rätt bra att någon säger ifrån kan jag tycka. Att Johan själv arbetat många år som akustiker och träffat på många utförda "tumregellösningar" och alltså verkligen vet hur fel det kan bli, gör att det säkert känns ännu mera förtvivlat att se tumregelråd delas ut.

Jag tror alla kan föreställa sig hur det känns för en läkare som ser tumregelråd för någon krämpa (som kan vara allvarlig) delas ut. Det finns inga enkla tumregelråd som fungerar när problemet är komplicerat, inte om de kommer från läkaren heller. Det som fungerar är att se till att få en diagnos - att börja med att lära sig problemet.

Jag talar inte om det du skrivit i tråden Svante. Det var inte så värst tumregelmässigt, snarare grundläggande, och det är ju bra, även om jag kan tycka att det nästan borde vara förbjudet att rita ekvivalensschema av det där slaget utan att ha med förlusterna. Ett schema utan förluster säger ju att det inte går att ljudisolera alls, i varje fall vid vissa frekvenser.

Men åter till det problem som Johan aktualiserade: Kanske borde alla som ger råd utan att själv vara insatta, börja med en brasklapp av något slag? Eller klargöra att komplicerade åtgärder som dessa bör bara vidtagas av dem som vet med sig att de har kunskapsgrund tillräckligt för att verkligen kunna följa resonemangen.

Man behöver helt enkelt förstå begrepp som mekaniskt och akustisk impedans, effekt, energi, mobilitet, massa, fjädring, dämpning... Inte bara känna till dem - utan verkligen förstå vad de är och hur de reaktiva egenskapena samverkar både diskret och distribuerat, för att kunna hantera denna sorts problem. Annars blir det lätt bara pannkaka av alltsammans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Generellt om hifi