Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?
Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.
Här deras innehållsförteckning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/Pag ... px?id=5947Här är sidan som jag länkade till (lägenhetsavskiljande vägg - Principskiss)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5947I denna text står det följande:
”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.
Träguiden/lägenhetsavskiljande vägg/principskiss
Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.
Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.
Men nu tycker jag att du har något att bevisa.
Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.
Så nu kan du ju skriva om hur det verkligen är.
Tack för att du är orolig över min hälsa.
Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.
Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.
Jag delade jag in mitt inledande förslag så här:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
”Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.
Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)
Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen”.
……………………………………………………………………………………………………………..
Så skrev jag tidigare.
Så långt som jag förstått förutsättningarna handlar det inte om en vägg med dubbla och åtskilda reglar. Två skivor gips på varje sida. Och en (1) regel av okänd typ. Det är klart att det skulle gå och fråga föreningens styrelse omkring vad det finns för kunskap och dokumentation om hur vägen är konstruerad. Men det är ju inte aktuellt eftersom frågan är från 2008. Idag bara teoretiskt intresse. Så jag trodde jag var tydlig. Men kan ju uppenbart bli tydligare. Därfö :
Jag förutsätter i mitt resonemang att det är en vägg med endast en regel med två lager gips på varje sida samt isolering instoppad.
Jag försöker få igång en dialog kring vad det är som verkar. Min tes är att viktigaste faktorn är gipset och dess totala massa. Absortion har mindre betydelse men skall inte räknas bort. Kan säkert ökas något genom användandet av något elastiskt lim.
Sedan att de eventuella och nya regelsystemet inte har en hård koppling till den gamla väggen och dess regelssystem. Sedan att man ser till att det är hyggligt luftätt.
Inget av förslagen är på något sätt annorlunda än de i Träguiden.
Tyvärr har jag dock inte hittat något komplett mätning av hur olika frekvenser påverkas av en träväggar.
Så för mig har du fortfarande något av bevisa. På vilket sätt har byggmaterialindustrin fel? Om jag var otydlig när jag lite galet beskrev ”projektets förutsättningar” så hoppas att mina förutsättningar nu är klarare.
Frågan om buller från utsidan och överhörning mellan lägenheter är en viktig fråga som ju glöms bort. Vid försäljning av bostäder skall vi enligt lag numera redovisa energiåtgången per ytenhet. Men vem redovisar att lägenheten är tyst eller att grannen hörs. Det är ju sånt som vi som boende kan irritera oss. Det kan också hämma oss i att spela musik i något högre volym.
Det är vetenskapligt bevisat att buller påverkar vår hälsa
http://miljoforskning.formas.se/sv/Numm ... var-halsa/Buller och dödlighet
http://www.ecoprofile.se/thread-890-Tra ... -aret.htmlFör mig är både musik och tystnad viktigt.
Bara delvis har jag kunnat lösa tystnaden. I min och Popsnörets lägenhet har vi lyckats bäst. Det är en mycket tyst lägenhet. Den kommer förhoppningsvis bli ännu någon dB tystare när vi får vårt nya ventilationssystem. Vi kommer att få någon form av referensanläggning. Vi har gjort åtgärder på våra kopplade treglasfönster. Dock följer dessa åtgärder inte helt de rekommendationer som finns. Men har nu provat utan att det blir fuktproblem vilket ju inte är bra.
Buller är oönskade ljud.
Vad gör du för förslag om någon vill minska överhörning mellan lägenheter? En del av oss bor ju så.
Lustig nog är vi betydligt mera bullerstörda vid vårt lilla sommarviste.
Men du framför ju inget egentligt i sak. Kom ut på banan!