Moderator: Redaktörer
norman skrev:Morello skrev:Nästa grej kanske blir att man bör "bränna in" fonogrammen också
Men det stämmer ju, en del skivor blir ju bara bättre och bättre om man lyssnar många gånger på dom.
Ranefjord skrev:Jag tycker inbränning spelar roll. Rätt stor roll oxo faktiskt. Första timmarna händer det mest, tycker jag.
Ranefjord skrev:När teorierna om de fysiska lagarna ändrats, finns fortfarande den subjektiva upplevelsen kvar!
Ranefjord skrev:Svante: Jag upplever skillnaden som 'tillräckligt' stor helt enkelt. Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt.
Ang blindtester som efterfrågas. Det kommer. Jag är mycket sugen på att prova nämligen. Först ut blir antagligen strömkablar. Det kommer inte att handla om inbränning dock, utan enbart att plocka ut en specifik kabel av två. Blir A/B blindtest.
Ranefjord skrev:Svante: Jag upplever skillnaden som 'tillräckligt' stor helt enkelt. Det är svårt att tro att psyket kan spela ett sånt stort spratt.
Sen är det säkert inte alla apparater som kräver det, men många verkar göra det. Bl.a Quad och Audio analogue har inbränningsfenomenet med i sina manualer.
nl1970 skrev:Thomas_A skrev: även om Supra pratar något om detta./quote]
Thomas, kan du visa var man kan läsa om det från Supra. Har sett någon notis om att det går att mäta fram vilken riktning kabeln ska vara vänd men det skulle vara kul om det finns något om "inbränning"
Style skrev:man kan väl tänka sig att kabelfirmorna egentligen skulle vara mer intresserade av att få folk att tro på "utbrännning".
mats skrev:ups då skall man inte äta ägg om man har silver i kablarna
Ja nått är det ju iallafall som händer eftersom kabeln ändrar karaktär. Materialfysiker har ju berättat att inget i själva ledaren ändras så då återstår ju bara dielektrikat...Morello skrev:Om dielektrikat förändras med tiden skulle det vara en katastrof för alla som arbetar med HF/RF. Värt att notera är att våghastigheten och därmed kabelns impedans dikteras av dielektricitetskonstanten.
Rydberg skrev:Morello, försök jobba med hyppotesen: Kablar spelas in!
Givet den hypotesen så kan man ju undra vad det i så fall skulle kunna bero på. Några idéer?
Dr_Tinnitus skrev:slomo...
Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??
Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.
Style skrev:Det Slomo sa var väl också att det kan ha betydlese om bara en ände av skärmen är monterad. Det misstänker jag kan ha viss betydelse vilken ände den sitter i. Det kommer åtminstånde att bli olika elektriska kretsar
Svante skrev:Ranefjord lär ha bytt internkablage inuti en högtalarlåda nyligen. Den ska ha "surrat som en humla". Det är enda gången som jag trott på att kabeln "låtit". Han skickade ett sinussvep (det är fasiken att jag ska behöva ett sånt för att bli övertygad...) som skrällde till rejält vid en viss frekvens.
Har någon funderat på de mekaniska effekterna som kan uppstå av krafter pga magnetfält etc.?
Kraniet skrev:skulle man inte kunna tänka sig att ett upphov till detta fenomen är kontakteringen mellan kabel och kontakterna? alltså lödningen vid bananerna? lödningar åldras ju och blir sämre med tiden kanske är det detta som gör att ljudet ändras?
Dr_Tinnitus skrev:slomo...
Du hävdar alltså att det låter olika om kablarna beroende vilken av ända som sitter i stärkaren eller högtalaren, eller försteget -CDspelaren??
Det anser jag är en makalös skröna tills någon kan bevisa det i korrekta tester samt att erkända fysiker mm styrker detta.
adagio skrev:Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Vad spelar det för roll för dom som inte tycker att det låter olika, är det ngt att debattera, som ngn påpekade kablarna blir ju inspelade vare sig man vill eller inte, vare sig man tror eller inte, ........och!!!
Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
adagio skrev:Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Vad spelar det för roll för dom som inte tycker att det låter olika, är det ngt att debattera, som ngn påpekade kablarna blir ju inspelade vare sig man vill eller inte, vare sig man tror eller inte, ........och!!!
Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
Dahlqvist skrev: För att resultaten skall vara överförbara kräver logiken nämligen att skillnaderna beror på själva kabeln, rent fysikaliskt, eftersom det är den som är den gemensamma länken mellan två olika utvärderingssituationer.
/Dahlqvist
Dahlqvist skrev:(Mer än att delta i en social lek, vilket ju i sig kan vara meningsfullt.)
adagio skrev:Man kan ju inte hävda att ett vin inte blir bättre av lagring bara för att man inte tror på det
eller inte har förmåga att uppleva skillnaden, när man dricker det så dricker man det ju ändå.
Trött! Tröttare.....
Dahlqvist skrev:Om man då börjar tala om "inbränning" för att betona att man anser att det verkligen handlar om fysikaliska skillnader man uppfattat, är man ute på hal is: man får nämligen ca 100 år samlad forskning emot sig.
MichaelG skrev:Dahlqvists inlägg i sin helhet stämmer bra överens med min uppfattning i frågan. En liten komplettering till ovanstående citat dock;
Resultatet kan också vara mentalt överförbart. Om person X upplever en skillnad vid kabelbyte och redogör för denna skillnad till person Y, så kan detta skapa en förväntan hos person Y som gör att resultatet (=den upplevda skillnaden) blir överförbart utan att det behöver bero på kabelns fysiska egenskaper.
Hälsn. Michael
Nattlorden skrev:Enligt det resonemanget skulle vi aldrig ha accepterat att jorden är rund... det låg mer än 100 års samlad forskning bakom att den var platt...
Dahlqvist skrev:Bland de ballare ljudupplevelserna jag haft var att lyssna på högtalaren La Petite A*
drivna av Hiragas 300B enpetare i Monsieur Walthers lilla butik på 14, rue de Belfort.
Ganska magiskt. Skulle jag vilja ha grejorna hemma? Jajamensan! Skulle jag blindtesta
eller abx-testa eller f/e-testa? Aldrig i livet! Skulle jag påstå att detta var höjden av
transparent återgivning? Nix. Skulle jag erkänna att jag främst gillar det av nostalgi över
en svunnen tid och känslan av att få vara i de utvaldas skara som läsare av l'Audiophile*?
Inte om jag kan låta bli.
/Dahlqvist
*) RIKTIGA audiofiler som jag läser givetvis Hiraga på originalspråket franska.
Annars går inte alla nyanserna fram.
Dahlqvist skrev:..."fantatiska påståenden kräver fantastiska bevis". Att då komma dragande med att "vi satt
hemma hos en kompis och kopplade in och ut ett par kablar och nog tyckte vi att det var
stora skillnader mellan de nya och gamla kablarna och det tror vi beror på fysikaliska förändringar i kabeln"
räcker liksom inte för att fälla den samlade fysiska och audiologiska vetenskapen, iallafall inte i mina ögon.
I synnerhet som det finns alternativa förklaringar som faktiskt är i linje med vår nuvarande
kunskap om hur människan fungerar och tingen är beskaffade.
Nattlorden skrev:Dahlqvist - det enda jag vill säga är att eftersom vi inte kan bevisa att vi känner till alla relevanta tekniska parametrar så kan man inte påstå att det inte är någon skillnad utan att lägga till friskrivningen "enligt nu kända metoder".
Nattlorden skrev:Dahlqvist - det enda jag vill säga är att eftersom vi inte kan bevisa att vi känner till alla relevanta
tekniska parametrar så kan man inte påstå att det inte är någon skillnad utan att lägga till friskrivningen
"enligt nu kända metoder".
Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resulatat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på just fysikaliska egenskaper hos kabeln som inte är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar.
Hur stor då? Finns det något som du tex upplever så pass mycket mindre skillnad på än inbränning av kablar att du skulle kalla skillnaden för liten och ändå kunna peka ut den utan att du visste om vilket som är vilket? Eller är det bara medelstora till stora skillnader som går att peka ut i dubbelt blindtest, eller kanske enorma tom?Jag upplever en stor skillnad mellan en sk inspelad kabel och en "rå".
Martin skrev:När jag bytte från SSSK till hemlödda RG62 så tyckte jag att jag upplevde det som att klangen blev en aning rå, utan att jämföra direkt. Det var bara en känsla jag fick. Jag provade därför att koppla in RG62-kablarna mellan tapeloop kontakterna och testade med både RG62 och SSSK från CD-spelaren. Det gick då inte att höra någon skillnad på före/efter RG62 i signalvägen. Nu upplever jag det inte längre som att klangen är rå alls. Jag hittar ingen annan förklaring än att jag hörde fel helt enkelt.
Att jag inte tänkte på det, det har du nog rätt i. Jo, jag tror nog att basen blev lite fastare också. Nej förresten, det var nog ganska stor skillnad om jag tänker efter.RG-62:an blev ju inspelad såklart! lite rå i början som sen ändras till silkeslen och detaljrik med fast bas...
Nattlorden skrev:Det är väl hur bra bevisat som helst att fysikaliska egenskapsskillnader påverkar ljudet...
Tyckte du tog resonemanget 411 steg baklänges med det uttalandet!
Nattlorden skrev:Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resultat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på just fysikaliska egenskaper hos kabeln som inte är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar.
Vanudå? Det finns ju massor av ljudskillnader som beror på fysikaliska egenskaper hos kabeln... Det säger ju "t.o.m." LTS och IÖ... Det är väl hur bra bevisat som helst att fysikaliska egenskapsskillnader påverkar ljudet... Tyckte du tog resonemanget 411 steg baklänges med det uttalandet!
Det är bara att skruva upp standardparametrarna så får kabeln solklar filterverkan...
Dahlqvist skrev:Eftersom det inte finns några resultat som gör det troligt att ljudskillnaderna beror på andra fysikaliska egenskaper hos kabeln än de som är förklaringsbara med existerande kunskap finns det dock ingen anledning att spekulera i eventuella förklaringar med hänvisning till hittills okända egenskaper eller funktionssätt.
Dahlqvist skrev:Implicit i detta resonemang är att jag rakt av underkänner öppna tester som lämplig metod att skaffa sig kunskap om hur det ljudpåverkande egenskaperna mellan två apparater skiljer sig åt (eller hur en enskild apparat påverkar ljudsignalen från in- till utgång). Om man inte delar denna åsikt (vilket samtidigt betyder att man underkänner stora delar av psykologin som vetenskapligt ämne) är det dock svårt att förstå vad jag menar.
Två steg fram, ett tillbaka: jänka!
Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot
Nattlorden skrev: Då innebär det alltså att alla resistansmätningar och dyligt som inte är gjort i blindo heller inte är korrekta, eller?
Nattlorden skrev: Psykologi är ingen vetenskap.
Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot.
patrikf skrev:Nattlorden skrev:Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot
Förklara gärna! Jag tror att du blandar ihop psykologi med astrologi kanske?
Den enda "bevisbarheten" som finns är på lösa statistiska grunder och återupprepbarhet av experiment är omöjlig. Du kan inte få ta på två olika hjärnor som är exakt lika och ge dem olika stimuli och se vad som skillnaden blir, t.ex. Eller backa tillbaka och göra om för att se om det blir likadant igen.
patrikf skrev:Jag har läst psykologi i tre terminer och gjort reproducerbara experiment på bla kognitiv prestation..
Inhämta fakta och skriv sen!
Nattlorden skrev: Då innebär det alltså att alla resistansmätningar och dyligt som inte är gjort i blindo heller inte är korrekta, eller?
Nattlorden skrev:Psykologi är ingen vetenskap. Det är en pseudo-vetenskap som ofta försöker utge sig för att vara en däremot.
Nattlorden skrev:Jenka dansar man så här
På 1:an och 3:an i den första takten hoppar man med höger klack ut åt höger sida.
På 1:an och 3:an i takt två hoppar man med vänster klack ut åt vänster sida.
På 1:an i takt tre hoppar man jämfota framåt.
På 3:an i takt tre hoppar man jämfota bakåt.
På 1:an, 2:an och3:an i takt fyra hoppar man tre jämfotahopp framåt.
Dahlqvist skrev:Kvar finns bara ljudet som kan ge utslag.
En defintion av "vetenskap" och "pseudo" (till skillnad från "kvasi-") skulle nog inte skada.
Nattlorden skrev:Plus: Osäkerhet på vad som spelas avspeglar sig i osäkerhet om vad man hör. Plus att få personer klarar av att frikoppla sig från sin tävlingsinstinkt alt. perfektionism och därgenom blir nervösa och inte kan höra.
Nattlorden skrev:En defintion av "vetenskap" och "pseudo" (till skillnad från "kvasi-") skulle nog inte skada.
Done. (Skillnad på pseudo och kvasi ger jag mig inte in på... för min del är det två ord på samma sak)
patrikf skrev:Det är tyvärr vanligt att parapsykologi, psykoterapi osv sammanblandas med den akademiska disciplinen psykologi, det visar Nattlordens generalisering med tydlighet!
Magnuz skrev:"Det finns en nyinrättad professur i göteborg i parapsykologi."
Och voìlá, där hade vi den efterfrågade definitionen.
Style skrev:att det finns en professur är inte ett bra kriterie för att det är vetenskap. Det fanns professorer i rasbiologi för inte så länge sen(det sociologiska perspektivet visar snarare på om det allmänt uppfatttas som en vetenskap eller ej).
Svante skrev:Däremot leder de förhoppningsvis till kunskap om att det där med tankeöverföring är bara påhitt
eller att man inte kan utläsa intelligens genom att mäta huvudets storlek.
norman skrev:Svante skrev:Däremot leder de förhoppningsvis till kunskap om att det där med tankeöverföring är bara påhitt
Varför vill du att det skall vara påhitt?
Svante skrev: Så visst vore det spännande om man kom på ett sätt att överföra tankar. Men jag inväntar
det resultatet bekvämt tillbakalutad i soffan förvissad om att bevisbördan ligger hos magikerna.
Audiomanikern skrev:Svante skrev: Så visst vore det spännande om man kom på ett sätt att överföra tankar. Men jag inväntar
det resultatet bekvämt tillbakalutad i soffan förvissad om att bevisbördan ligger hos magikerna.
- A*vancerad magiker är så låtA* fundera...
...Hmmmindre svårt ty det är bara att skapa ett världsomspännande nätverk mellan
dess datorer då därefter tankar överföras kan via dessa medels textmedelanden.
Nästa!
Mvh A*
Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Morello skrev:Syftar du på batteri-kablarna?
Morello skrev:Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Syftar du på batteri-kablarna?
Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järnDIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.
Mats du kanske ska precisera de delar du tycker är flummiga så att vi vet.mats skrev:Tycker det är trist att de kör med flummiga förklaringar, för det är ju inga billiga Siba saker de säljer dom där fina herrarna från Nordost etc
Jag har testat ECO-3 med både okänd och för mig välkänd musik, samma skillnader har jag iaktagit vid båda tillfällena (Inte inräknat lyssning med 588:an som inte verkar påverkas alls)Johan_Lindroos skrev:Rydberg, här kommer en enkel kul test för dig och andra som man kan göra hemma.
Ta en helt ny låt som du aldrig hört förut.
Lyssna en gång.
-Du hör nu låten för första gången och noterar mestadels melodin.
Lyssna igen.
-Nu kommer du att höra nya saker som musikerna spelar.
Lyssna igen en tredje gång.
-Nu kanske du börjar lyssna efter saker som vad sångaren sjunger. Du hör ännu mer detaljer av musikens innersta. Det låter bättre och bättre skule man kuna säga.
O.sv.
Nu till själva poängen. Om man växlar utrustning mellan sådana här lyssningsseanser, så kan det ge väldigt förvirrande intryck, t.ex om man går från billig till dyrare och dyrare utrustning. Detta råkar man ofta ut när man går till en butik och de ska dema något, det är ofta okänd musik som råkar hamna i avspelningsapparaten. Det är lite av ett försäljartrick skulle man kunna säga.
Använd därför musik som man känner väl till och växla fram och tillbaka många gånger. Denna förklaringsmodell skulle kunna förklara många iakktagelser som folk pratar om såsom t.ex. sprejning med olika vätskor (som ju är svår att gå tillbaks till ursprungsutförandet), nedkylning av skivor, "inspelning", uppvärmningseffekter (kan dock finnas på riktigt), överhuvudtaget sådana saker som är svåra att växla tillbaks till ett ursprungsläge.
Jo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)
mats skrev:Jag tänkte på det du saJo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)
Att säga att du inte hade en egen åsikt är ljusår från att säga att du är dum, ellerhur!!!mats skrev:Nu skall du inte vara dum, herr Rydberg. Min intelligens är rätt så högInte i detta området men ... är trött på att folk tror jag är dum, bara för att man är logiskt intelligensbefriad.
Johan_Lindroos skrev:Hello Max. Det enda sättet att testa torde ju vara att köpa två par kablar och spara det ena paret för framtiden för att kunna jämföra om ett år eller så. Jag har aldrig hört talas om någon som gjort så, har du?
Rydberg skrev:Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järnDIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Ondjultomte skrev:Rydberg skrev:Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järnDIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Cryobehandlar????
Kryo behandlingen avsåg järn (INTE KOPPAR) som var ett direkt svar på "Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material". Det jag reagerade på vad förklaringen "solitt material", därför kom jag in på crybehandling av järn. Är det så jävla svårt att läsa innantill???Morello skrev:Debatten känns igen. Är det inte rimligt att, innan man spekulerar i metallstrukturens eventuella förändring, ta fasta på hurvida kabelns elektriska egenskaper förändras av "inbränning" och/eller behandling medelst kryogeniskt badVad vi vet är att typiska kablars olinjäritet renderar en distorsion vid audiofrekvenser som är mindre än -140dB (0.00001%). Om denna distorsion, i förekommande fall, förändras en tiopotens är det knappast relevant.
Rydberg skrev:WOW, du måste du ju veta allt, så braOndjultomte skrev:Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.
Ondjultomte skrev:Rydberg skrev:WOW, du måste du ju veta allt, så braOndjultomte skrev:Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.
![]()
ja va ska man svara på det tro.
Jag ville bara veta vad härdning har med kablar att göra
hellstens skrev:Jag har själv tillverkat en hel del kabel i mina dar och vet att olika material har olika påverkan på frekvenser mm men även att kabeln behöver lite tid på sig att komma i form så att säga, om det beror på att molekylerna i kabeln rättar sig efter strömriktningen eller vad det nu kan vara vet jag ej men att det har stor betydelse på ljudet är helt klart.
Men du har en riktning på energitransporten. Man kan ju säga att det flyter ström ut från ett Kärnkraftverk även om det är växelström.CHC skrev:hellstens skrev:Jag har själv tillverkat en hel del kabel i mina dar och vet att olika material har olika påverkan på frekvenser mm men även att kabeln behöver lite tid på sig att komma i form så att säga, om det beror på att molekylerna i kabeln rättar sig efter strömriktningen eller vad det nu kan vara vet jag ej men att det har stor betydelse på ljudet är helt klart.
Sorry, men det finns ingen dedicerad strömriktning inom tonfrekvens eftersom vi har att göra med växelströmsfält...
Dr_Tinnitus skrev:Att de stora och lætthørda skillnaderna uteblir i vartenda seriøst upplagt blindtest???
Nattlorden skrev:Dr_Tinnitus skrev:Att de stora och lætthørda skillnaderna uteblir i vartenda seriøst upplagt blindtest???
Man kan också tolka det som ett bevis på att blindtester inte fungerar i audiosammanhang.
Rydberg skrev:Men du har en riktning på energitransporten. Man kan ju säga att det flyter ström ut från ett Kärnkraftverk även om det är växelström.CHC skrev:hellstens skrev:Jag har själv tillverkat en hel del kabel i mina dar och vet att olika material har olika påverkan på frekvenser mm men även att kabeln behöver lite tid på sig att komma i form så att säga, om det beror på att molekylerna i kabeln rättar sig efter strömriktningen eller vad det nu kan vara vet jag ej men att det har stor betydelse på ljudet är helt klart.
Sorry, men det finns ingen dedicerad strömriktning inom tonfrekvens eftersom vi har att göra med växelströmsfält...
DIYamps skrev:Och det finns alltid en viss DC offset.
Nattlorden skrev:Med tanke på mängden indicier ifrån vanliga tester på att det är en "stor" skillnad (för att vara kablar, alltså!) men blindtest inte säger så... Likaså sägs det liknande om CD-spelare då och då... så är det en ganska god sannolikhet att det faktiskt kan vara blindtesten som inte fungerar tillräckligt bra.
Dr_Tinnitus skrev:Det spelar væl ingen som helst roll om det ær hørseln eller andra sinnen som skall avgøra skillnader
Harryup skrev:Är det inte enklast att bara testa öppet först och man ser kablarna och kan (in)bilda sig en uppfattning om skillnaderna. Kan man sedan verifiera det i en blindtest så funkar det ju. Annars inte. Iallafall inte just denna gång. Kanske möjligen eventuellt kanske i något annat fall då.
DIYamps skrev:Nått som är ännu löjligare är att vissa kablar har en pil som visar åt vilket håll signalen ska gå, vad tycker vi om det då ? Patetiskt löjligt om ni frågar mej
Obs, jag sa inte att det inte gick, jag sa bara att förutsättningarna inte är desamma ty hörselminnet varken är bra eller långt. Att det inte skulle vara skillnad (ganska storDr_Tinnitus skrev:Rydberg>
Nix, det spelar i princip ingen roll vilket sinne som testas, man kan anvænda och anvænder blindtester ændå inom vetenskapen mm, men naturligtvis utformat efter det test som skall gøras.
Smak ær kopplat till minnet, ja, men æven andra sinnen ær kopplat till minnet. Likførbannat så testat det blint inom allehanda smaktester, som ett led i alla andra tester man gør. Och detta ær vedertaget.
Så varfør i hela friden skulle det inte gå att testa t ex. kablar???
Sjælvklart går det, men kabeldyrkarna gnæller bara før att resultatet inte blir som de påstår, att man hør skillnader busenkelt på kablar.......![]()
Dr Tinnitus
Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?
Ja det lär ju rimligtvis höras i blindtest mot en sämre kabel, jag har pekat ut kablar 10/10 ggr i blindtest men jag ska testa igen med Gromit (när vi har tid)Dr_Tinnitus skrev:Rydberg>
Stora ord igen....
"Att det inte skulle vara skillnad (ganska stor ) mellan kablar är bara bull.""
Jag frågar igen, i fet stil....
OM det nu ær så ænkelt och tydligt att høra dessa skillnader mellan kablar, varfør finns det då i princip inga seriøsa blindtester dær detta klart och tydligt bevisas???
Att skylla på att blindtest ær en oanvændbar testmetod, ær diskvalifiserat som svar!!
Vore det så enkelt att høra skillnad, som du och många andra hævdar, så skulle det ju rimligtvis krylla av serøsa tester av alla deslag, æven blinda, som styrker det hela.
Dr Tinnitus
hellstens skrev:Hej igen.
Mycket intressant diskussion måste jag säga.
En liten fråga till er alla, vad har ni för kablar i era anläggningar?
Är det såkallade lakritssnören eller riktiga hifi kablar?
dimitri skrev:Ämnet:
Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri
Ondjultomte skrev:dimitri skrev:Ämnet:
Men även så, dvs att ingendera sida har leverarat övertygande argumet, eller just därför är det uppenbart att:
Det är abra snack
Dimitri
jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskapalltså kommer det inte påverkas.
hellstens skrev:
Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.
Silk har jag testat, dock inte med bulletplugs. Tyckte den var ok men ingen höjdare.hellstens skrev:Signalkablar: Nordost Quattro Fil XLR
Högtalarkablar: Nordost SPM
Signalkabeln är jag otroligt nöjd med, den har låtit super i alla anläggningar jag testat den änsålänge. Nordost SPM låter kanon i vissa anläggningar men inget vidare i andra, är det någon kabel av de två jag ska byta så är det SPM-kablarna.
Nu så börjar det bli lite intressant i alla fall!
Kul att vissa ändå hör en skillnad på kablarna,
Jag kan rekommendera er att lyssna på en kabel som heter
SilK interconnect, och med Bullet Plug är den svår
att slå, och den är billig i jämförelse med dina kablar.
Jag köpte dom för ca 4 månader sedan, först till CD´n
men sedan till hela anläggningen inkl. vinylen.
Men till CD och vinylen valde jag Bullet Plug i silver, vilket var
en stor skillnad i ljudbild.
Vad spelar ni på för anläggningar?
Martin skrev:Någon kabeltillverkare tex borde ju presentera någon sorts mätning på hur dåligt det blir om man inte använder just deras teknik.
Rydberg säger: Max vet inte vad Max pratar om, Max antar massa saker och tror det är så. Max borde skaffa sig lite egen erfarnhet innan han uttala sig att kablar skulle vara triviala att tillverkar så att de ger ett bra ljud. Vidare säger Rydberg att Max gärna får dyka inom på en lyssning och kanske lite fika om Max har vägarna förbi det härliga Linköping!Max_Headroom skrev:Max säger: En kables överföringsfunktion är mycket enkel att beskriva. Vilka faktorer som påverkar, och hur, är välkänt sedan länge. Det är upp till var och en som konsument att avgöra om kabelförsäljarnas snack verkar rimligt eller ej.
Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium?Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt
hellstens skrev:Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Varför göra en kabel av den tämligen lågkonduktiva metallen aluminium?Att man gör kraftledning i aluminum är ju pga. vikten, men i hifi verkar det faktiskt ganska ogenomtänkt
Ville test. varför göra spolar till högtalare i aluminium?
Alu leder ström rätt bra kan jag säga,
PS. trot om du vill, men dom lät bra!
Morello skrev:hellstens skrev:Morello skrev:Det är viktigt att kablarna inte ligger i så kallade "curry-kors" också.![]()
Ville test. varför göra spolar till högtalare i aluminium?
Alu leder ström rätt bra kan jag säga,
PS. trot om du vill, men dom lät bra!
Om du menar tapspolar så är det ganska uppenbart varför man ibland använder aluminium (elelr koppar på aluminium), nämligen för att öka spolens resistans.
Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma
Dr_Tinnitus skrev:Det spelar væl ingen som helst roll om det ær hørseln eller andra sinnen som skall avgøra skillnader, man kan væl bli lika nervøs eller så æven i ett vintest, och inte fan hæller man vinet i ørat....![]()
Visst kan det finnas vissa brister, eller problem med blindtester, men trots allt så ær blindtest en mycket anvænd testmetod inom en massa områden, då riggat så det passar varje testbehov på ett eller annat sætt. Metoden ær erkænd inom en massa olika vetenskaps och forskningsområden, på sånt som sækert ær både mer komplicerat och viktigare før mænskligheten æn om en knippe kablar "låter" si eller så.
Jag ær øvertygad om att motståndet till blindtest bland "guldøron" før att finna ev. skillnader mellan kablar, hænger helt på att man hittills gått på pumpen i 99,99 % av alla kænda seriøsa och opartiska tester.
Den dag man verkligen lyckas få full pott i ett blindtest eller två (det lær vi nog få vænta på...) ja då duger nog blindtestet helt pløtsligt och det kommer då att anvændas som tyngsta argument før att man minsann har rætt.
Varfør kan då inte resultaten av blindtesten accepteras redan idag??
Men inte då, som vanligt så ær det alltid nåt fel på testet nær kabeldyrkarna famlar i blindo i testresultatet, før det kan ju omøjligt vara så att de inte hør någon skillnad........![]()
Morello> Starta en firma!Morello skrev:Rydberg,
Audio-kablar är inget hokus-pokus, utan rätt triviala grejer.
hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Nattlorden skrev:Hellstens - om jag inte minns fel så är ett antal aluminiumledare i de kablarna jag använder också (tillsammans med andra material). Isoda.
Dahlqvist skrev:hellstens skrev:Kan så vara, men det ett mätinstrument visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?
/Dahlqvist
Dahlqvist skrev:Isoda.Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar...
Fast lite svårlödd är den väl ändå?
Harryup skrev:Dahlqvist skrev:Mätinstrumenten mäter vad dina öron hör, men inte vad dina ögon ser. Därav skillnaden. Varför är detta så kontroversiellt?
/Dahlqvist
Beror inte det på vilket mätinstrument det är?
Harryup skrev: Så att vetenskapen har nått fram till en punkt där vi idag vet allt och inget nytt kommer att komma fram inom musikåtergivning är för mig tveksamtÄr övertygad om att vissa av dagens sanningar inte kommer gälla för evigt därför litar jag heller inte totalt på att ett mätresultat skulle visa "sanningen"
Harryup skrev:Man måste både lyssna och mäta.
Nattlorden skrev:Dahlqvist skrev:Isoda.Jag får flashbacks från Audio & Video ca 1986. Franska audiofiler...PX4 och Nemesis... La Petite Audiophile... Vart blev du av ljuva drömmar...
Fast lite svårlödd är den väl ändå?
Iofs är den japansk, men dock...
Vet inte, jag klämmer den bara.
hellstens skrev:Style skrev:nä det är ju aldrig bra att hänga upp sig på fakta. tro baseras ju på frånvaron av densamma
Kan så vara, men det ett mätinstrumen visar och vad dina öron hör är helt olika, oavsett om du kan nått om materialet eller ej, har jag fel?
Morello skrev:
Under alla år jag konstruerat audio-elektronik har jag aldrig sett något annat än konsensus mellan lyssningsintryck och mädata.Har heller aldrig sett exempel på hörbara skillnader som inte kunnat förklaras fysikaliskt.
hellstens skrev:Ondjultomte skrev:dimitri skrev:Ämnet:
Det är abra snack
Dimitri
jag nöjer mig med att veta att elektriskledningsförmåga är en struktur okännslig egenskapalltså kommer det inte påverkas.
Då tycker jag synd om er som inte vill testa er fram för att se om
det inte finns en väg till det perfekta ljudet, däribland kablar mm.
bara för en övertygelse´s skull eller är det en oförmåga att höra skillnad på olika egenskaper hos ett material dvs. i detta fall kablar.
Jag ger alla rådet att prova själva, helst en AB test
där man bara behöver slåom mellan två utgångar utan att behöva
byta kabel i mellan lyssningarna, jag törs nog lovar att ni alla
kan höra skillnad på en dålig och en bra kabel.
Harryup skrev:Morello:
Ja, och jag beskrev att mina åsikter skiljer sig ifrån dina. Försökte inte rätta dina.![]()
Ondjultomte:
Får man inte göra både och? Får man bara ändera dämpa rummet eller syssla med kablar?
I vissa disskusioner gärna gällande kablar och en del tweaks så kommer alltid rådet att det är bättre att dämpa rummet istället.
Så om jag redan har ett dämpat rum, och blir intresserad av kablar skall jag då dämpa ytterligare? Och skulle jag bli intresserad av Svalanders grejor så skall jag dämpa ännu mer?
Blir ju inget kvar av musiken till slut.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster