Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Hur tänkte du med genus perspektivet?
paa skrev:Alexi skrev:Hur tänkte du med genus perspektivet?
Audiofilsällskapet, den sista manliga bastionen?
tvett skrev:Men nog finns kunskapen här alltid. Men är det verkligen folk som kan fysiken bakom ljud och återgivning du söker Sara, eller vill du hitta audiofiler?
Just skivsamlare är mer jämnt könsfördelat iaf den typen av skivsamlande som handlar om musikintresse, mer en det tekniska eller rena samlar intresset.Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare...
Alexi skrev:Just skivsamlare är mer jämnt könsfördelat iaf den typen av skivsamlande som handlar om musikintresse, mer en det tekniska eller rena samlar intresset.Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare...
Själv anser jag mig vara mer musikintresserad än audiofil och tolkar det då som att jag inte passar in i din målgrupp. Den person jag känner som har den största skivsamlingen i sitt hem är tex kvinna och hon bryr sig även om ljudkvaliten, men hon är absolut ingen audiofil utan det är musik hon brinner för.
Max_Headroom skrev:Sjansson: HiFi-svängen är inte så teknisk som man vid en första anblick kan förledas att tro. Likheten med New Age och liknande är påtaglig. Även fast dom flesta audiofiler inte insett det själva. Men det är väl likdant med dom som håller på med New Age-grejjor. Dom tror att det fungerar...
Alexi skrev:Nä de behöver inte vara i motsatsförhållanden, men för mig betyder de inte samma sak iaf. audiofil handlar för mig iaf om någon som är intresserad av de mer tekniska eller själva apparaterna.
Nattlorden skrev:Audiofil får man när baslådorna får kylskåpet i gungning.
Svante skrev:Hehe... Vilket påminner mig om senaste F/E-lyssningen i Studio Blue. Jag gick ut från studion ett tag och då skramlade det faktiskt i kylskåpet.
Svante skrev:Ja, jag har ofta undrat varför det är så få tjejer som gillar hifi.
Audiofil betyder väl just ljudvän och det är väl det vi är här allihop mer eller mindre.
Nattlorden skrev:Faller kanske tillbaka på den gamla klassikern "att kvinnor kan göra fler saker samtidigt"... vilket samtidigt ligger dem i fatet när det gäller extremfokusering... Biologi, någon?
Svante skrev:Nä, så är det väl inte. "Kvinnor tror att de kan göra flera saker samtidigt" är det väl.F'låt.
guldfisk skrev:Musikteknologi känner jag som läran om musikens teknik (i bemärkelsen struktur).
DVD-ai skrev:jag har en ganska negativ syn på "benämningen" Audiofil.
jag tänker då genast snarare på folk som inte har koll på något av det tekniska och bara köper det dyraste/finsate/ det som alla säger är bäst av allt och hoppas på att det blir bra. testa kablar för 100k, kör med "Uber-disstande" rör steg, köper HiFimöss, Wraps till kablarna och även "ben" till kablarna för att få upp dem från markens elektromagnetiska störningar...![]()
Exakt detta tänker jag på direkt, och ser jag inte som något possetivt alls även om det såklart är upp till var och en hur man vill spendera sina pengar och på vad i en anläggning man lägger tungdpungten.
För mig är detta dock rent vansinne då jag alltid försöker att se saker ur ett rent (ja så rent som möjligt i alla fall ...) tekniskt perspektiv.
Jag brukar säga att jag är ljud-entusiast och/eller musik och ljud intresserad (föredrar det senare)
Intressant avhandligt, hoppas det går bra för dig och att du får in många intrvjuer !
Max_Headroom skrev:guldfisk skrev:Musikteknologi känner jag som läran om musikens teknik (i bemärkelsen struktur).
OK, vad är musikteknik i så fall?
De har tyvärr precis nyligen tagits bort från youtubeguldfisk skrev:Förresten, Sara, du har väl sett dokumentären "Guldörat" där medlemmar på faktiskt.se medverkar?
http://www.kristianstadsbladet.se/artic ... 90110/1009
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?a=995237
Kopior av filmen går att helt säkert att skaka fram.
Tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18438
Japp de funkar, jag hoppas den killen har fått vård.Max_Headroom skrev:Jag kommer inte åt youtube härifrån (sitter på jobbet). Finns den här kvar?
http://www.youtube.com/watch?v=Hk6R9YlcKNM
Sjansson skrev:Tack för många och snabba svar!
Jag kommer PM:a er som är intresserade och ber er som är intresserade av att delta att skicka ett PM till mig med.
Frågorna om hur jag tänker kring genusperspektiv och innebörden av begreppet audiofil känns däremot relevant att diskutera här på forumet.
1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.
2. Audiofilbegreppet är svårt att ge en klar definition av, mitt intryck är att det för vissa är närmast ett skällsord och för vissa något klart positivt. Därför, och för att jag vill låta de jag intervjuar ge sina egna definitioner av ord som ex.vis audiofil, söker jag personer som känner att beskrivningen hifi-entusiast och/eller audiofil passar in på dem. Däremot kommer min avhandling inte gå ut på att ge vetenskapliga förklaringar till varför t.ex. vissa kablar anses vara bättre än andra (eller liknande) eller hur olika former av musikteknologi fungerar, utan snarare på att undersöka olika aspekter av samlande på och handhavande av musikteknologi.
Jag hoppas att detta var svar på era frågor, är det något som är otydligt eller något annat ni undrar svarar jag gärna på era frågor här på forumet!
Karl_Banan skrev:Housemicke,
Varför så otrevlig? Får hon inte skriva om det hon vill och finner intressant? Hur viktigt för mänskligheten är egentligen det du själv håller på med?
Trampade hon på en öm tå eller har du haft sådan otur med tjejer i ditt liv att du kan generalisera deras intressen på det sättet?
paa skrev:Vem vet, hon kanske kommer på hur hifitillverkarna bättre ska locka kvinnliga kunder?
housemicke skrev:Sjansson skrev:Tack för många och snabba svar!
Jag kommer PM:a er som är intresserade och ber er som är intresserade av att delta att skicka ett PM till mig med.
Frågorna om hur jag tänker kring genusperspektiv och innebörden av begreppet audiofil känns däremot relevant att diskutera här på forumet.
1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.
2. Audiofilbegreppet är svårt att ge en klar definition av, mitt intryck är att det för vissa är närmast ett skällsord och för vissa något klart positivt. Därför, och för att jag vill låta de jag intervjuar ge sina egna definitioner av ord som ex.vis audiofil, söker jag personer som känner att beskrivningen hifi-entusiast och/eller audiofil passar in på dem. Däremot kommer min avhandling inte gå ut på att ge vetenskapliga förklaringar till varför t.ex. vissa kablar anses vara bättre än andra (eller liknande) eller hur olika former av musikteknologi fungerar, utan snarare på att undersöka olika aspekter av samlande på och handhavande av musikteknologi.
Jag hoppas att detta var svar på era frågor, är det något som är otydligt eller något annat ni undrar svarar jag gärna på era frågor här på forumet!
sorry to piss on your parade men genusperspektiv inom audio, skriva avhandling om detta? tror nästan jag smäller av, hmm. kan nog faktiskt inte komma på en enda sak som jag tycker är mer överflödig i dagens samhälle. du har aldrig funderat på att skriv en avhandling om "dom svältande barnen i afrika" tex? kanske med nån genus-twist där??
däremot är jag villig att ge svaret på den oändligt komplicerade frågan varför vissa kablar låter bättre, och det är helt enkelt pga att dom är dyrare. och om dom är dyra så är det lite prestige i att ha dom, och då låter dom automatiskt bättre, priset avspeglar direkt ljudkvaliteten.
anledningen till att du ser så få kvinnor inom produktion tex är att kvinnor i allmänhet har andra intressen och prioriteringar än "stereoapparater och högtalare", tex kolla på idol, köpa handväskor, fika, gå i affärer, skvaller om kändisar och skvallertidningar etc.
profbd skrev:föresten ätr det någon som checkat up sara?
och vad tror ni slutsatsen blir?
att vi som köper stora slutsteg är nevrotiska och inte ficka amma tillräckligt länge
profbd skrev:genusperspektivjag vill spy
jag kanske skulle utreda rörmockare ur ett genusperspektiv eller sopåkare
ytterligare pengar på rull för staten
profbd skrev:genusperspektivjag vill spy
Koffe skrev:housemicke skrev:varför jobbar fler män som sopgubbar?
varför jobbar fler män som fiskare?
varför jobbar fler män som brandmän?
Därför att vi är förtryckta av de matriarkala strukturerna!
Nej, nej och åter nej! Passa dig för Budet....profbd skrev:hej sara du kan få intejuva mig
jag är den ende normale här inne![]()
att vi som köper stora slutsteg är nevrotiska och inte ficka amma tillräckligt länge
Nefilim skrev:Nej, nej och åter nej! Passa dig för Budet....profbd skrev:hej sara du kan få intejuva mig
jag är den ende normale här inne![]()
Jag är mycket trevligare och framförallt mycket snyggare, charmigare osv... Kontakta mig så kan vi verkligen gå in på detaljerna. Jag bjuder på en helhelg i ÖSD..![]()
klaga lagom profbd, om det inte vore för sådana som dig skulle vi kanske inte behöva så mycket genusforskning.... Rolling Eyes Wink
behöver ingen genusforskning över huvud taget. resurslöseri.
varför jobbar fler män som sopgubbar?
varför jobbar fler kvinnor som sjuksköterskor?
varför jobbar fler kvinnor med hästar?
varför jobbar fler kvinnor som frisörer?
jag vet inte, och jag skiter blankt i just varför, jag har inget problem med att det är så, dom som har yrkena har inte heller det, och deras kunder/offer/whatever har inte heller det, det här är en sk "non issue".
genusforskning är en del av cancern som dödar samhället, gör nån nytta istället. 100% irrelevant nonsens om du frågar mig. i framtiden kommer det bli såhär: sverige är ett u-land pga all nonsensforskning som gjort slut på alla pengarna, men vi har tur, för både kvinnorna och männen har det exakt lika jävligt!!
Koffe skrev:reeltoreel skrev:Å några här undrar varför det är så lite tjejer på faktiskt![]()
Seså, var gentlemen nu.
Snacka om härskarteknik! Klappa tjejerna på huvudet bara!
profbd skrev:fö för jag min egen manskamp nu mot en hög med fruntimmer
vårdnadstvist är på g
Nefilim skrev:profbd skrev:fö för jag min egen manskamp nu mot en hög med fruntimmer
vårdnadstvist är på g
Lycka till. Det behövs. Har själv varit i samma situation och det var ett h-e. Fäder räknas inte tydligen. (Iaf inte då)
nolimitsoya skrev:Fäder räknas väl inte heller vid födseln, om inte modern särskilt önskar det. Där har vi något att analysera ur ett genus- och könsmaktsperspektiv.(eller kanske
)
Men varför det är så behöver vi inte ta reda på....
profbd skrev:Men varför det är så behöver vi inte ta reda på....
någon större forskning behövs ju inte i detta fallet
det är ju bara att stolpa in på närmaste soskontor och studera personalfördelningen
Du menar att det är på ett visst sätt är skäl nog till att inte ta reda på varför det är detta sätt? Din logik är gnistrande profbd.
phloam skrev:profbd skrev:genusperspektivjag vill spy
klaga lagom profbd, om det inte vore för sådana som dig skulle vi kanske inte behöva så mycket genusforskning....![]()
overture skrev:Jag måste hålla med om att utrycken från vissa är förbluffande råa och onyanserade. Jag tycker dock att det är intressant att läsa olika åsikter utan att det censureras bort som det gör i det normala offentliga rummet där allt är pk och ointressant tillrättalagt.
Dvs: jag tycker man måste få uttrycka sig även om jag inte delar åsikterna.
Genom detta inläggs försvar för andras rätt att utrycka sig har jag förmodligen också "oavsiktligt" uttryckt min åsikt om viss moderatoraktivitet, vilket säkert kan ses som ett politiskt ställningstagande mot denna, vilket torde rendera en avstängning.... men vad vet jag
overture skrev:Jag måste hålla med om att utrycken från vissa är förbluffande råa och onyanserade. Jag tycker dock att det är intressant att läsa olika åsikter utan att det censureras bort som det gör i det normala offentliga rummet där allt är pk och ointressant tillrättalagt.
Dvs: jag tycker man måste få uttrycka sig även om jag inte delar åsikterna.
Genom detta inläggs försvar för andras rätt att utrycka sig har jag förmodligen också "oavsiktligt" uttryckt min åsikt om viss moderatoraktivitet, vilket säkert kan ses som ett politiskt ställningstagande mot denna, vilket torde rendera en avstängning.... men vad vet jag
nolimitsoya skrev:Liten kvinna? Här behövs det genusglasögon.
reeltoreel skrev:[...]
LÄS första inägget är ni snälla.
Varför sätter ni ut alla era taggar???
VAD är ni så rädda för
[...]
Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.
Koffe skrev:reeltoreel skrev:[...]
VAD är ni så rädda för
[...]
Okej. Jag gjorde som du sa. Nästan. Jag läste om det förklarande inlägget.Sjansson skrev:1. genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins (både för produktion och för lyssnande) koppling till manlighet. Till exempel är skivsamlare, ljudtekniker och audiofiler/hifi-entusiaster ofta män. Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta.
Hmmm. -- för tydlighets skull stryker jag parentesen.
- "genusperspektivet i min avhandling grundar sig i musikteknologins koppling till manlighet". Vem är det som gör den kopplingen?
- "Det jag är intresserad av är att undersöka hur personer som på ett eller annat sätt är intresserade av, handhar eller samlar på musikteknologi, i det här fallet audiofiler/hifi-entusiaster, förhåller sig till detta". Hur audiofiler/hifi-entusiaster förhåller sig till undersökningen? - i så fall håller Sara på att få ett intressant sample set direkt här på forumet. Eller är det "genusperspektivet" som "detta" syftar på? Likaledes intressanta svar.
Psssst! - reeltoreel - Jag tror att Sara fixar detta själv. Jag gissar att Sara har lurkat forumet ett tag. Sara vet nog vad hon gör och kan svara för sig själv. Ingen anledning att bli upprörd.
reeltoreel, jag tror att vi kan vara ganska säkra på att slutna grupper, OAVSETT vad gruppen är samlat kring för ämne, kommer att reagera med viss misstro på en främling som säger att han/hon är där för att observera dem. Särskilt om gruppen implicit beskrivs som bärare av någon egenskap. Det är någon helt i sin ordning att det blir lite rörigt ett tag. Och detta vet nog Sara om och har räknat med.
Svante skrev:Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.
reeltoreel skrev:nolimitsoya skrev:Liten kvinna? Här behövs det genusglasögon.
Å fy fan va jobbiga ni är!
VAD är ni så rädda för
Kunde jag hjälpa till här så skulle jag göra det direkt, men jag anser mig inte kunnig nog att svara på hennes frågor.
Eller?
Är det något sorts skämt detta?
perstromgren skrev:Svante skrev:Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.
Jag vill också veta varför det är så, och till det krävs forskning. Du verkar dock inte riktigt lita på genusforskarna som du drar över en kam i inlägget. Hur går det ihop?
Svante skrev:Alltså det finns gruppegenskaper både för män/kvinnor och genusforskare/icke genusforskare. Ingen av dessa tycker jag ska projiceras ner på enskilda individer.
housemicke skrev:vi behöver ingen genusforskning över huvud taget. resurslöseri.
varför jobbar fler män som sopgubbar?
varför jobbar fler kvinnor som sjuksköterskor?
varför jobbar fler kvinnor med hästar?
varför jobbar fler kvinnor som frisörer?
jag vet inte, och jag skiter blankt i just varför, jag har inget problem med att det är så, dom som har yrkena har inte heller det, och deras kunder/offer/whatever har inte heller det, det här är en sk "non issue".
genusforskning är en del av cancern som dödar samhället, gör nån nytta istället. 100% irrelevant nonsens om du frågar mig. i framtiden kommer det bli såhär: sverige är ett u-land pga all nonsensforskning som gjort slut på alla pengarna, men vi har tur, för både kvinnorna och männen har det exakt lika jävligt!!
Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
Besl. instans: HS
Ämnesområde: Musikvetenskap
Beslutsdat: 2007-10-17
Namn: Björnberg, Alf
Titel: Professor
Kön: Man
Univ./Institution: Göteborgs universitet - Inst för kultur, estetik och medier
Projekttitel: Musikteknologins kulturhistoria i Sverige
Project title: The cultural history of music technology in Sweden
Värdhögskola: Göteborgs universitet
SCB-klassificering: Musikvetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap
Beviljat(SEK):
Bidragsform/Finansieringskälla
Projektbidrag/Vetenskapsrådet, humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
2008 2009 2010
170000 170000 170000
Beskrivning:
Musikteknologins kulturhistoria i Sverige Musikteknologin är lika gammal som mänsklig kultur över huvud taget: även förhistoriska kulturer har lämnat spår i form av ljudredskap, producerade genom bearbetning av föremål ur den fysiska omgivningen. Här används dock termen ”musikteknologi” i en snävare mening för den teknik som gjort det möjligt att överskrida den ursprungliga musiksituationens tidsliga och rumsliga begränsningar: inspelningsteknik och etermedier. Förutsättningarna för dessa teknologier utvecklas i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, och de får ett brett genombrott under 1900-talets första årtionden. Sedan dess har kontakten med musik för de flesta människor i Sverige i allt större utsträckning skett via sådana medier. Projektets syfte är att studera konsekvenserna av denna teknifiering av musiken under loppet av 1900-talet för musikanvändning, musiklyssning och föreställningar om musik och musikteknologi. Studien berör i första hand svenska förhållanden. Tonvikten ligger på receptionen snarare än produktionen av musik, men framför allt i delstudie 3 berörs också vissa musikproduktionsaspekter. Projektet behandlar alla slags musik i 1900-talets svenska musiksamhälle, såväl konstmusik som folkmusik och populärmusik, eftersom teknikanvändningen inom produktion, distribution och reception av musik under loppet av 1900-talet påverkar hela det musikaliska fältet.
Projektet består av tre delstudier.
I delstudie 1, ”Modernisering, naturalisering och tillägnelse: musikteknologin i vardagen”, studeras de tillvänjningsprocesser som äger rum då människor vänjer sig vid nyintroducerad musikteknologi så att den efterhand blir ett vardagligt redskap för en normal användning av och lyssning till musik. Dessa processer studeras utifrån tre olika perspektiv: a) de olika slags vardaglig användning av teknologiskt förmedlad musik som växer fram under loppet av 1900-talet, b) de idéer, föreställningar och värderingar som förknippas med musikteknologi, och c) de förändringar som det teknifierade musiklyssnandet innebär i människors sätt att lyssna till musik.
I delstudie 2, ”Att växa upp med musikteknologi”, studeras hur kontakten med musikmedier och ljudteknologi har påverkat den musikaliska uppfostran för barn som vuxit upp under olika perioder under loppet av 1900-talet. Här studeras också vilken betydelse tekniskt förmedlad musik har haft för barns och ungdomars egen musikaliska aktivitet.
Delstudie 3, ”Ingenjören och samlaren: musikteknologi och genus” utgår från hypotesen att teknologi i vår kultur generellt förstås som ett manligt område och att detta även gäller musikteknologi. Hur detta har tagit sig uttryck studeras utifrån två olika perspektiv: a) skillnader mellan kvinnors och mäns tillgång till och handhavande av musikteknologi, och b) kvinnors respektive mäns förhållande till samlande av skivor och ljudtekniska apparater.
Projektets material utgörs av olika slags dokument och arkivmaterial, såsom dagspress, veckopress, facktidskrifter, reklambroschyrer, skönlitteratur, musikinspelningar, radio- och TV-program, film etc. Därutöver kommer också ett antal intervjuer att genomföras, dels med personer verksamma inom musikproduktion och medier, dels med ett urval musikanvändare i olika åldrar. Projektet bygger vidare på forskning som de medverkande forskarna tidigare utfört kring musikprogram i TV, musikvideo, radiomusikhistoria, barnskivor och kvinnliga rockmusiker. Det förväntas ge viktiga bidrag till förståelsen av 1900-talets svenska musikhistoria. De historiska förändringar av människors sätt att lyssna till musik som följer av musikens teknifiering kan förväntas ha haft betydelse för förändringar i olika musikgenrers sociokulturella status, och kunskap om dessa förändringar kan också bidra till utvecklingen av olika sätt att analysera musik. Projektet förväntas också ge ökad kunskap om hur uppväxten med musikteknologi fungerat för barn ur olika generationer och om hur allmänna könsrollsmönster i det svenska samhället har tagit sig uttryck på områdena musik och teknologi.
Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
Vad menar du? Finns det en orsak?
JanBanan skrev:petersteindl skrev:Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.
Transsexuell?
petersteindl skrev:JanBanan skrev:petersteindl skrev:Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.
Transsexuell?
Trevligt att råkas. Jag heter Peter Steindl!![]()
Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader. "Ja, ja, låt grabbarna hålla på, jag hör ju i alla fall ingen skillnad", hörs det från andra rummet. Då försöker vissa grabbar övertyga om motsatsen och då tjejen faktiskt hör skillnaden om det nu finns nån så blir grabben glad.... Men faktum kvarstår, autenticitet lyser med sin frånvaro och det vet tjejen men inte audiofilen.
Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
det är väl klart att det finns en orsak till att vissa yrken är kvinno/manns dominerade? eller hur menar du
phloam skrev:Ooga booga ooga booga, ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga 25 kg slutsteg ooga booga, ooga booga. Ooga booga 500w ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga booga, ooga booga basreflexport (hö, hö), ooga ooga. Ooga booga ooga booga ooga, booga booga 135db ooga 25hz. Ooga boooggaaaa!! Ooga, booga booga ooga booga ooga booga. Ooga.
*grunt*
Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
det är väl klart att det finns en orsak till att vissa yrken är kvinno/manns dominerade? eller hur menar du
Nja, det kanske inte finns någon riktigt orsak, utan bara har blivit så.
Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
tror du det, dvs att det är en slump?
Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
Nä, jag tror orsaken i många fall står att finna i männsikans natur.
tvett skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
Nu förstår jag dig inte riktigt.. Man ska inte forska på genus för att svaren står att finna i människans natur? Hur finner man dessa svar? Om inte genom att forska?
perstromgren skrev:Svante skrev:Alltså det finns gruppegenskaper både för män/kvinnor och genusforskare/icke genusforskare. Ingen av dessa tycker jag ska projiceras ner på enskilda individer.
Jag är helt enig medd dig på den punkten. Troligen övertolkade jag din skepsis. De genusforskare jag känner på Universitetet här i stan har givit mig stor tilltro till forskningen på området, så jag har min bias åt andra hållet.
Max_Headroom skrev:tvett skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:Max_Headroom skrev:Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?
Nu förstår jag dig inte riktigt.. Man ska inte forska på genus för att svaren står att finna i människans natur? Hur finner man dessa svar? Om inte genom att forska?
Det är precis forskat man har gjort för att komma fram till detta. Man har dock haft en annan utgångspunkt och inte isolerat sig till kulturell påverkan som man gör i Sverige.
Nattlorden skrev:Biologi borde vara rätt ämne att studera, inte genus. Genus är ingen vetenskap, det är möjligtvis sociologi. "beteendevetare"
Falkis skrev:profbd skrev:föresten ätr det någon som checkat up sara?
illa stavad dynga...
vill bara tala om att din kvinnosyn är äcklig, liksom dina skeva formuleringar.
i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Corporate bullshit detekteras på t ex "personalresurs".
En annan typ av bullshit har signalordet "genus".
petersteindl skrev:JanBanan skrev:petersteindl skrev:Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.
Transsexuell?
Trevligt att råkas. Jag heter Peter Steindl!![]()
För övrigt är det kul att gå på konserter. I förhållande till den upplevelse som en livekonsert ger med all dess autentiska ambience så låter allt som är återgivet i hemmiljö som en töntig och blek miniatyriserad skrotkopiaLite grand av ett passfoto i förhållande till originalet. Och jag kan med gott samvete säga att jag lyssnat på mången konsert och det mesta inom hifi
![]()
Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader. "Ja, ja, låt grabbarna hålla på, jag hör ju i alla fall ingen skillnad", hörs det från andra rummet. Då försöker vissa grabbar övertyga om motsatsen och då tjejen faktiskt hör skillnaden om det nu finns nån så blir grabben glad.... Men faktum kvarstår, autenticitet lyser med sin frånvaro och det vet tjejen men inte audiofilen.
Allt låter ju ungefär likadant i förhållande till autentiskt liveljud. Återgiven hifi är som Kejsarens kläder ungefär. Är man hemma och lyssnar så låter det som man sitter i sitt rum och lyssnar på hifi. Det är en väsentlig skillnad mot att t.ex. sitta i Notre Dame kyrkan och lyssna på orgel och kör där.
Nu relaterar jag till återgiven musik med 2 högtalare i hemmiljö kontra ett inspelat ljud i en akustisk miljö.
Därav tror jag att det finns en stor skillnad på genus vad gäller audiofiler. Kvinnor är därvidlag inte lika lättlurade. De har sina sinnen under kontroll. Ingen audiofilsk ”wishful hearing”. Förr i tiden hette det ljudbögar. Vore det lika mellan genusen skulle det kanske heta ljudflater också, vad vet jag.
Således gäller det att bryta en barriär där återgivet ljud hemma spränger bort väggar och tak och där det egna lyssningsrummet helt löses upp och där inspelningslokalen oavsett storlek klart och tydligt hörs utan någon som helst "logeverkan" från sitt eget rum. Kan man uppnå detta tillsammans med snygga och lättplacerade produkter som pryder hemmet och dessutom är lättillgängliga och enkla att handha och detta till en överkomlig slant så kanske det blir lite "ljudflater" oxåMen det upp till idag anskrämliga återgivna ljudet är stereofonins största ballast. Mer om mina synpunkter kommer så småningom i den där andra för tillfället övergivna tråden
MvH
Peter Steindl
i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Svante skrev:i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Använder du hudfärg också som signal när du bedömmer människor?
petersteindl skrev:För övrigt är det kul att gå på konserter. I förhållande till den upplevelse som en livekonsert ger med all dess autentiska ambience så låter allt som är återgivet i hemmiljö som en töntig och blek miniatyriserad skrotkopiaLite grand av ett passfoto i förhållande till originalet. Och jag kan med gott samvete säga att jag lyssnat på mången konsert och det mesta inom hifi
![]()
Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader.
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:För övrigt är det kul att gå på konserter. I förhållande till den upplevelse som en livekonsert ger med all dess autentiska ambience så låter allt som är återgivet i hemmiljö som en töntig och blek miniatyriserad skrotkopiaLite grand av ett passfoto i förhållande till originalet. Och jag kan med gott samvete säga att jag lyssnat på mången konsert och det mesta inom hifi
![]()
Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader.
Håller med!
Dessutom är det roligare att vara på konsert med kompisar (gamla o nya) än att sitta själv i soffan.
lennartj skrev:Håller inte riktigt med.
Jag abonnerar på en nästintill optimal plats i Göteborgs konserthus, men dilemmat är att jag inte sällan är trött efter en ansträngande arbetsdag och inte riktigt mottaglig för kvällens konsertprogram.
När man lyssnar hemma kan man välja rätt tillfälle för att för att verkligen uppskatta och ta till sig avancerad konstmusik.
Nu vet jag inte alls vilken infallsvinkel Sara har, och jag tror att det finns mycket om genus som är intressant inom audiofili. Det måste ju finnas någon förklaring till att det bara finns gubbs här, och jag skulle i alla fall vilja veta varför.
Svante skrev:i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
i skrev:Svante skrev:i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Ja. Om någon rodnar häftigt när jag kommer in i rummet så har han tänkt eller gjort något fuffens.
nolimitsoya skrev:Men att vara svart är ju ingen signal någon sänder ut. Att ta på sig en Ché-tröja eller bära dreadlocks och gul-grön-röd stickad mössa är en signal, men hudfärg är ju ett medfött tillstånd. Jag tycker inte man kan göra jämförelsen med hudfärg så enkelt...
Svante skrev:Anledningen till den aningen provokativa frågan är att jag vill veta om du använder dina signaler för att låta deras grupptillhörighet ge dig en uppfattning om personerna bakom dem, innan du ens känner dem. Jag tror det är det du beskriver, nämligen. Men jag kanske har fel.
Svante skrev:i skrev:Svante skrev:i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Ja. Om någon rodnar häftigt när jag kommer in i rummet så har han tänkt eller gjort något fuffens.
Ok... Lurigt undvikande av det jag menade.
Använder du även tex svartas hudfärg som signal för bedömning av personen?
Anledningen till den aningen provokativa frågan är att jag vill veta om du använder dina signaler för att låta deras grupptillhörighet ge dig en uppfattning om personerna bakom dem, innan du ens känner dem. Jag tror det är det du beskriver, nämligen. Men jag kanske har fel.
i skrev:Det finns i princip två hållningssätt till vetenskapande eller allmänt kunskapsinsamlande. Antingen är man genuint nyfiken eller har ett stort reellt behov av ny kunskap eller också har man ett behov av att backa upp ideologiska eller religiösa ståndpunkter med till synes vetenskapligt underlag. I det senare fallet uppfinner man, eller återanvänder, ord som används som om de vore vetenskapliga termer, såsom Intelligent Design eller Genus.
Dessa är utmärkta markörer för användarens utgångspunkt.
(Orden har i allmänhet egenskaperna att vara som kameleonter, de anpassar sitt innehåll efter behov samt att de i sig förutsätter att ett antal saker är sanna i o m användandet. Det senare är ett smidigt sätt att snärja motdebattörer som faller i fällan att använda samma språkbruk.)
Svante skrev:Ok.
Då har jag två nya frågor:
1. Tror du att Sara tillhör den andra kategorin eftersom hon använder ordet "genus".
2. Tycker du att det är ointressant att kartlägga sociologiska skillnader som finns mellan könen?
phloam skrev:Men i, om du hade varit kvinna hade du nog knappast uppfattat genusfrågor som enbart en "ideologisk ståndpunkt". Genusfrågor väcks ju beroende på krassa realiteter. Sen kan man ju inta olika ståndpunkter i förhållande till det (som du också gör), men de realiteten försvinner ju inte för det. Eller anser du att kvinnors och mäns förutsättningar och behandling i samhället är totalt lika, och att alltihop därför är ett påhitt?
Sjansson skrev:Hej!
Jag heter Sara Jansson och är doktorand i musikvetenskap vid Göteborgs universitet. Min avhandling handlar om musikteknologi och genus i Sverige från tidigt 1900-tal fram till idag och jag undersöker framför allt handhavande av och samlande på musikteknologi.
Just nu gör jag en delstudie om hifi-entusiaster och/eller audiofiler och söker personer som är intresserade av att ställa upp på intervjuer. Jag intervjuar varje person enskilt och självklart kommer de som deltar att vara anonyma i avhandlingen.
Tack på förhand!
i skrev: Det finns i princip två hållningssätt till vetenskapande eller allmänt kunskapsinsamlande.
1.) Antingen är man genuint nyfiken eller har ett stort reellt behov av ny kunskap
eller också
2.) har man ett behov av att backa upp ideologiska eller religiösa ståndpunkter med till synes vetenskapligt underlag.
I det senare fallet uppfinner man, eller återanvänder, ord som används som om de vore vetenskapliga termer, såsom Intelligent Design eller Genus.
Dessa är utmärkta markörer för användarens utgångspunkt.
(Orden har i allmänhet egenskaperna att vara som kameleonter, de anpassar sitt innehåll efter behov samt att de i sig förutsätter att ett antal saker är sanna i o m användandet. Det senare är ett smidigt sätt att snärja motdebattörer som faller i fällan att använda samma språkbruk.)
Svante skrev: Ok.
1. Tror du att Sara tillhör den andra kategorin eftersom hon använder ordet "genus".
2. Tycker du att det är ointressant att kartlägga sociologiska skillnader som finns mellan könen?
i skrev: 1. Hon är klart misstänkt att vara det. Men hon kan ju likväl skriva läsvärda artiklar/essäer om hon är bra författare eller har god iakttagelseförmåga.
2. Inte generellt. Men om man utgår från begreppet "genus" (som jag beskrev ovan), misstänker jag att allt iakttaget kommer att pressas in i en och samma fyrkantiga mall. Men se även 1.
i skrev:KarlXII, du anser alltså att hon fått reda på hur vi "förhåller oss till kopplingen mellan musikteknologin och manlighet" ?
Förstår du frågan ? Dvs så du kan svara på den ?
Jag kan det inte.
i skrev:Svante skrev:Ok.
1. Hon är klart misstänkt att vara det. Men hon kan ju likväl skriva läsvärda artiklar/essäer om hon är bra författare eller har god iakttagelseförmåga.
2. Inte generellt. Men om man utgår från begreppet "genus" (som jag beskrev ovan), misstänker jag att allt iakttaget kommer att pressas in i en och samma fyrkantiga mall. Men se även 1.
petersteindl skrev:...
Detta innebär i så fall att du har skaffat dig en klar syn på människor som använder ordet genus. Hur har du fått denna övertygelse?
...
i skrev:petersteindl skrev:...
Detta innebär i så fall att du har skaffat dig en klar syn på människor som använder ordet genus. Hur har du fått denna övertygelse?
...
I väntan på att jag får tid att svara på det övriga, så kan jag svara på det här.
Denna övertygelse, eller snarare luttrad uppgivenhet, har jag fått efter att ha läst ett större antal artiklar av unga uttalat feministiska kvinnor på de största dagstidningarnas kultursidor, efter att ha läst uttalanden i ämnet av diverse feministiska professorer i olika fack och efter att ha erfarit ett antal hetsjakter av desamma på vissa författare av forskningsrapporter som avvikit från den gällande feministiska katekesen.
Denna luttrade uppgivenhet, eller snarare avsmak, är inte bara baserad på oförmågan att stava, följa elementär logik eller bristen på allmänbildning; utan också den helt okritiska hållningen till vad som anses vara dagens feministiska sanningar.
För att hålla mig kort.
i skrev:KarlXII, du anser alltså att hon fått reda på hur vi "förhåller oss till kopplingen mellan musikteknologin och manlighet" ?
Förstår du frågan ? Dvs så du kan svara på den ?
Jag kan det inte.
i skrev:För att hålla mig kort.
i skrev:KarlXII skrev:Jag kan göra det ännu kortare:
Förutfattade meningar.
Säkert. Men det är inte detsamma som felaktiga.
Koffe skrev:Jag tycker att det behövs mer marxistisk analys. All forskning borde tvingas att ha en marxistisk frågeställning.
Koffe skrev:Nja, snarare att fundera lite kring vad som händer när man blandar politik och forskning. Men det kanske är så att genusperspektivet är fritt från politik. Eller?
mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.
Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2531501.svd
/krille
tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
shifts skrev:tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Jo.
shifts skrev:mrk skrev:shifts skrev:tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Jo.
Hur har du reagerat?
Jag har noterat att Sjansson inte varit här på länge.
tvett skrev:Ingen som reagerat över att Sjansson inte skrivit något på länge
Vetenskapsrådet har beviljat över en halv miljon kronor till ett treårigt projekt i musikvetenskap,
”Trumpeten som genussymbol”, som ska söka misstänkt genusspecifika klanger hos instrumentet.
Piotr skrev:mrk skrev:Det är inte politik, det är vetenskap. Typ.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2531501.svd
/krille
![]()
![]()
![]()
Snälla säg att det är ett skämt.. sånt där j-la fjams får man väl för f-n ha som hobby!!
Å här dör folk i vårdköer..
JISSES
/Peter
Svante skrev:En halv mille på tre år, det blir inte mycket gjort av det...
Alltså, det är inte konstigt att det kommer in sådana ansökningar, VR efterfrågar ju speciellt om det finns genusperspektiv i alla ansökningar och det ger plus i kanten. Det finns fall där det faktiskt är vettigt, som tex när man gör undersökningar på röstbelastning hos lärarna i förskolor. Dels är förskollärare oftare kvinnor, dels är kvinnors röster känsligare än mäns. Här får man alltså ett genusperspektiv i det att forskningen förmodligen kommer att hjälpa kvinnor mer än män.
petersteindl skrev:Detta borde kanske i så fall betyda att röstbelastning kanske mer är att betrakta som könsskillnad än genusskillnad. Medans själva läraryrket och dess fördelning mellan kön är snarast att betraktas som genusskillnad.
MvH
Peter
Intressant kan du utveckla?lennartj skrev:Inga frågeställningar var överraskande för mig, men urvalet, vad hon ställde följdfrågor om eller inte var inte riktigt vad jag väntat mig.
lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:
Hur vaknade intresset?
När?
Hur definierar jag High Fidelity?
Hur många kvinnliga audiofiler känner jag?
Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Vad har jag för referenser?
Mitt förhållande till musik live
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande
Vad jag tycker om analogt/digitalt
Vad jag tycker om komprimerat/okomprimerat
...samt en massa följdfrågor och andra som jag inte kommer ihåg.
lennartj skrev:Minnet är klent, jag hade tänkt sammanfatta intrycken från intervjun samma kväll, men direkt efter var det konsert på mitt abonnemang, Christian Zacharias var både solist och dirigent i Mozarts 23:e pianokonsert och dirigerade sedan Bruckners 3:a med Göteborgssymfonikerna.
Därefter var mina tankar om att skriva på Faktiskt bortblåsta
Objektivisten skrev:lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:
Hur vaknade intresset?
När?
Hur definierar jag High Fidelity?
Hur många kvinnliga audiofiler känner jag?
Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Vad har jag för referenser?
Mitt förhållande till musik live
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande
Vad jag tycker om analogt/digitalt
Vad jag tycker om komprimerat/okomprimerat
...samt en massa följdfrågor och andra som jag inte kommer ihåg.
Viktigaste frågan av alla, fick du ligga?
Jag hoppas faktiskt.se har humor.
lennartj skrev:Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
Jonas skrev:Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521
Jonas skrev:Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521
paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?
perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?
paa skrev:perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?
Googla på:
Lisa Kelly ice road truckers
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner
Finns det överhuvud taget något motsvarande inom hifi?
Nattlorden skrev:Jag tror att problemet är förstakontakten... men musikintresserad kvinna som stiger in i en butik som inte kan något i ämnet avlägsnar sig nog kvickt om de får en dragning av X antal olika komponenter och 72 olika alternativ på hoppkopplingar... och så behövs det ... och helst köper du det här... om det skall bli bra, osv.
Dvs det är en utbildningsfråga för branschfolk att sälja till kvinnor... eller ännu mer generellt... "förstagångsköpare utan förkunskaper".
El SibOff personal har nog större framgång genom att inte kunna så mycket ...
paa skrev:
Lisa Kelly ice road truckers
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner
Finns det överhuvud taget något motsvarande inom hifi?
Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Nattlorden skrev:Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Så går det när man sätter gayjournalist att försöka recensera en kvinnlig artist. Någon annan förklaring kan jag inte finna.
Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Tror nog kvinnor bedömmer män på sitt vis också.
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Tror nog kvinnor bedömmer män på sitt vis också.
paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?
Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Magnuz skrev:Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Lustigt, jag läste för många många år sedan en artikel om just Kate Bush och reagerade över att den till största delen tycktes handla om hennes utseende och då främst att hennes hy inte var så fin som skribenten hade väntat sig! Lite märkligt fokus när man för en gångs skriver om någon som gör musik med någon sorts innehåll...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster