Vem kan hitta den sämst mätande förstärkaren?
Jag inleder med stereophiles distorsionsmätning på en Wavac förstärkare:

$350´000 och över 200kg visst.
EDIT: Lite fler mätningar fanns visst.

Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Haha Steveo, Jag tänkte föreslå att man skulle söka bland rörförstärkare i +1000 000kr klassen och det var ju precis vad du gjort![]()
Det där är väl det yttersta beviset på att Pris och prestanda inte hänger ihop i High end segmentet.
Men man skulle faktiskt få lägga ganska mycket tid på att lyckas förstöra signalen så mycket.
Skippa återkoppling och andra dogmatiska tillgrepp....
Conclusions
Slightly on the mellow side up top, a bit warm down below, the Wavac SH-833 seamlessly filled in the midband with a rich, transparent, detailed sound that managed to unite the entire audible bandwidth into a whole that was coherent, transparent, rich, and round.
You'll hear more extended amplifiers on top, better-damped ones below, and more powerful, punchy, and dynamic ones all around. But I doubt you'll hear an amplifier that delivers the effervescence, transparency, and solidity of live music—all kinds of live music—as convincingly and effectively as does the Wavac SH-833.
The SH-833 is absurdly expensive. Only a few lucky audiophiles have pockets deep enough to afford them, and given the amp's distinctive personality, associated components must be chosen with great care. But when everything is right, the Wavac SH-833 will produce magical, musically fulfilling sound that you're not likely to forget.
steveo1234 skrev:Mycket snack om förstärkare nu på forumet. Så, här kommer en till!
Vem kan hitta den sämst mätande förstärkaren?
Jag inleder med stereophiles distorsionsmätning på en Wavac förstärkare:
Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
MagnusÖstberg skrev:Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
Jag kanske gillar luftigheten.
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev:Inte alls.meanmachine skrev:Men har någon hört maskinen? En liten detalj som kanske skull gynna vissa belackare?
Tänk om ni satt blinda och hörde och sade 17 vad bra det låter var är det som spelar. Jo Wavac. Du skulle det bli pinibelt.
Jag kanske gillar luftigheten.
Bara en liten tanke till![]()
Borde inte epitetet den sämsta förstärkaren avse hur fel från den tänkta konstruktionen man hamnar? Om konstruktören för säg wavac nu känner att han vill just konstruera maskinen som den är kan man då säga att konstruktionen är misslyckad eller "sämst"
Bara en liten tanke.
Om jag konstrukerade en högtalare och den har ett speciellt ljudsignum som jag anser att jag vill ha så skulel jag bli aningen ledsen om någon påtalade den som sämst.
För än finns det väl ingen norm för hur man skall mäta för att anses vara bra ? Inte vad jag noterat.
Stereophile skrev:Even at 3% THD+noise, I measured discrete clipping at 39.7W (16dBW) into 8 ohms, 32.1W (12dBW) into 4 ohms, and 16.9W (6.3dBW) into 2 ohms (115V line in all cases). These figures are all lower than the 75W specified.
Fig.8 KR VT8000, distortion (%) vs continuous output power into (from bottom to top at 1W): 8 ohms, 4 ohms, and 2 ohms.
Fig.1 KR VT8000, frequency response at (from top to bottom): 1W into 8 ohms, 2W into 4 ohms, and 2.828V into simulated loudspeaker load (1dB/vertical div.).
The distortion here is relatively high: –36.8dB (about 1.5%) at the third harmonic (150Hz).
Fig.5 KR VT8000, 1kHz waveform at 2W into 4 ohms (top), distortion and noise waveform with fundamental notched out (bottom, not to scale).
Distortion levels are –36.4dB at 1kHz (again, about 1.5%) and –33.1dB at 18kHz (just over 2%).
Fig.7 KR VT8000, HF intermodulation spectrum, DC–22kHz, 19+20kHz at 8.5W into 4 ohms (linear frequency scale).
steveo1234 skrev:Förstörde jag hela tanken genom att länka till den sämsta förstärkaren direkt?
perstromgren skrev:steveo1234 skrev:Förstörde jag hela tanken genom att länka till den sämsta förstärkaren direkt?
Ja, den där blir svårt att slå!
Objektivisten skrev:The SH-833 is absurdly expensive. Only a few lucky audiophiles have pockets deep enough to afford them, and given the amp's distinctive personality, associated components must be chosen with great care. But when everything is right, the Wavac SH-833 will produce magical, musically fulfilling sound that you're not likely to forget.[/quote]
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/704wavac/index.html
Zzombie skrev:Quad 909
John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
Almen skrev:Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
För det första blir det inte mer sant hur många hifi-journalister som än skulle skriva det. För det andra skriver JA att mätningar inte kan beskriva en lyssningserfarenhet, och det är ju svårt att säga emot.
JA brukar ofta korrelera mätningar till lyssningsintryck och vice versa.
Objektivisten skrev:För det första har ingen påstått att något är mer sant än någonting.
Ja, det är väl trivialt som en generell truism?För det andra skriver JA att mätningar framförallt inte kan ersätta en lyssningserfarenhet.
Att JA försöker korrelera mätningar med lyssningsintryck torde bero på att man fortfarande vill försöka hitta eller förstå ett eventuellt samband.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Objektivisten skrev:Stereophile säger ju själva att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse.John Atkinsson skrev:...all that it is necessary to say is that, while measurements can't replace or even describe the listening experience, they do shine the light on areas that need clarification or investigation,
För det första blir det inte mer sant hur många hifi-journalister som än skulle skriva det. För det andra skriver JA att mätningar inte kan beskriva en lyssningserfarenhet, och det är ju svårt att säga emot.
JA brukar ofta korrelera mätningar till lyssningsintryck och vice versa.
För det första har ingen påstått att något är mer sant än någonting. För det andra skriver JA att mätningar framförallt inte kan ersätta en lyssningserfarenhet. Att JA försöker korrelera mätningar med lyssningsintryck torde bero på att man fortfarande vill försöka hitta eller förstå ett eventuellt samband.
peetwa skrev:
Men DU skriver ju "att det inte finns något samband mellan mätresultat och upplevelse". Var det en medveten feltolkning?
Almen skrev:Här är en rolig också, även om den ligger en bit efter Wavacen: KR Enterprise VT8000 MK monoblock power amplifier, en nätt liten sak på $25,000 för ett par, specad tilll 75 W i 8 ohm, men uppnår som bäst 40 W i 8 ohm (och lägre i 4 och 2 ohm!).
Det bästa är att tillverkaren blir sur och går i svaromål. "Again, your laboratory has measured a 2 ohm value, which does not exist in our amps. No one understands why you persist in measuring a value that has no meaning."
Tux skrev:Min absoluta favoritstärkare är specad till 40W @5%thd 8ohm.
Den låter helt fantastiskt trots dessa tekniska data.![]()
Å andra sidan är det en
gitarrförstärkare...
Jag tror förövrigt jag lyssnat på de där monoblocken i lugn och ro o det var bland det bästa jag hört, iof var de andra grejerna bra också.
Almen skrev:Nä, det hoppas jag verkligen inte att inlägg i tråden ses som något försök att håna den som gillar någon av apparaterna som nämns.
Vad som möjligtvis raljeras över är hur man över huvud taget kan rent prestandamässigt lyckas så uselt (inte alls samma sak som att det behöver uppfattas som att "låta dåligt"), översaltade specifikationer, samt i förekommande fall de märkliga bortförklaringarna från tillverkaren.
Almen skrev:Nä, det hoppas jag verkligen inte att inlägg i tråden ses som något försök att håna den som gillar någon av apparaterna som nämns.
Vad som möjligtvis raljeras över är hur man över huvud taget kan rent prestandamässigt lyckas så uselt (inte alls samma sak som att det behöver uppfattas som att "låta dåligt"), översaltade specifikationer, samt i förekommande fall de märkliga bortförklaringarna från tillverkaren.
steveo1234 skrev:Almen skrev:...rent prestandamässigt lyckas så uselt...
Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
JTarnstrom skrev:Almen skrev:Nä, det hoppas jag verkligen inte att inlägg i tråden ses som något försök att håna den som gillar någon av apparaterna som nämns.
Vad som möjligtvis raljeras över är hur man över huvud taget kan rent prestandamässigt lyckas så uselt (inte alls samma sak som att det behöver uppfattas som att "låta dåligt"), översaltade specifikationer, samt i förekommande fall de märkliga bortförklaringarna från tillverkaren.
Du menar översaltade prislappar, va
steveo1234 skrev:Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
Flint skrev:steveo1234 skrev:Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
Vad är syftet? Skadeglädje?
Flint skrev:steveo1234 skrev:Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
Vad är syftet? Skadeglädje?
KarlXII skrev:Flint skrev:steveo1234 skrev:Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
Vad är syftet? Skadeglädje?
Det kan väl vara intressant att se hur pass krokiga kurvor som finns i produkter som säljs - och som folk tycker låter bra!
Det kan ju bli en tankeställare för de som kräver spikraka streck och som lever i tron att inget annat nolltolerans är acceptabelt.
Flint skrev:steveo1234 skrev:Min tanke var att skapa en tråd där vi skulle kunna diskutera hur dåliga förstärkarna som finns, rent objektivt. Sämst mätning vinner med andra ord, oavsett hur bra någon tycker att den låter.
Vad är syftet? Skadeglädje?
Objektivisten skrev:Conclusions
Slightly on the mellow side up top, a bit warm down below, the Wavac SH-833 seamlessly filled in the midband with a rich, transparent, detailed sound that managed to unite the entire audible bandwidth into a whole that was coherent, transparent, rich, and round.
You'll hear more extended amplifiers on top, better-damped ones below, and more powerful, punchy, and dynamic ones all around. But I doubt you'll hear an amplifier that delivers the effervescence, transparency, and solidity of live music—all kinds of live music—as convincingly and effectively as does the Wavac SH-833.The SH-833 is absurdly expensive. Only a few lucky audiophiles have pockets deep enough to afford them, and given the amp's distinctive personality, associated components must be chosen with great care. But when everything is right, the Wavac SH-833 will produce magical, musically fulfilling sound that you're not likely to forget.
http://www.stereophile.com/tubepoweramps/704wavac/index.html
Michael Fremer skrev:the VT8000 MK's overall sonic performance was remarkable by any standard—tube, transistor, whatever.
---
the VT8000 combined the midrange richness, purity, and warmth of good tube design with the bass dynamics, extension, and control of the better solid-state amplifiers—and all of this with just two vacuum-tube output devices per channel!
A big "wow" popped out of my mouth the first time I heard these amps performing in my system.
---
Cymbals chimed and shimmered, but also had compelling body and realistic transient attack. Strings had a sweet, silky-smooth quality, but the bodies of the instruments never took a back seat. The sonic picture possessed a meaty, undeniable physicality that was more lifelike than anything I'd heard in my system. This two-output-device amp was a powerhouse!
sprudel skrev:Objektivisten skrev:Jag tror förövrigt jag lyssnat på de där monoblocken i lugn och ro o det var bland det bästa jag hört, iof var de andra grejerna bra också.
Jag tror dig! Att du tror det alltså.
phloam skrev:Vore det inte roligare och trevligare att mäta och jämföra på billiga, enkla förstärkare eller sådana som kanske har ett oförtjänt dåligt rykte - istället för att ta extrema entusiastprylar som inte är intressanta annat än for folk som vill dissa dem alt. ha dem ändå?
Så kunde man få sig en positiv överraskning istället och kanske upptäcka nåt billigt och bra. Ta död på en o annan fördom kanske.
Zzombie skrev:Quad 909
mike34 skrev:Måste det va en komersiell produkt men minst en betalande kund eller får man bygga en jäkligt kass och mäta upp och ta hem priset ?
Almen skrev:mike34 skrev:Måste det va en komersiell produkt men minst en betalande kund eller får man bygga en jäkligt kass och mäta upp och ta hem priset ?
Jag tycker det skall finnas minst två exemplar med minst en betalande kund.
meanmachine skrev:Jag känner mer och mer hur jag irriteras över titeln på denna topic.
Hur dåliga förstärkarefinns det?
Enligt vem vad? Vem kan vara domare?
Visa mig den standard man mätte efter och hur fel apparaten är efter den.
Konstruktion är ett skapande och allt skapande har ett mål och det är målet skapelsen skall bedömas mot.
Men som jag ser saken är det ett gäng skolade matematiker som sitter här och gör sig rolig på att allt inte har perfekt symmetri men det skall ni veta att det gjorde man förr med när man tittade på Picassos målningar. Sådan som ni satt då och narrade denne idiot som inte kunde rita bättre än en tolvåring.
Alla kanske inte strävar efter den likformighet som flertalet av er gör men man förtjänar inte att narras över det.
NOTERA: det finns inga rätt eller fel ännu. Ingen enhetligt standard har lagts fram som kan agera referensram. Det finns olika men ingenting som så starkt kan verka som mall.
Jag vill inte försvara alla konstruktioner utan ge en annan syn på det hela. Jag vill verka för större ödmjukhet inför den värld vi befinner oss i. Små företag som specialiserar sig kan snabbt skaffa en anhängarskara som sektlikt följer dem slaviskt i allt de gör och det är ok. En stark ledare kan utanvidare orera dogmer som sätter ribban för den skaran och man får göra så. Sen om det anses av andra fel är det inte fel bara för att andra säger så.
steveo1234 skrev:meanmachine skrev:Jag känner mer och mer hur jag irriteras över titeln på denna topic.
Hur dåliga förstärkarefinns det?
Enligt vem vad? Vem kan vara domare?
Visa mig den standard man mätte efter och hur fel apparaten är efter den.
Konstruktion är ett skapande och allt skapande har ett mål och det är målet skapelsen skall bedömas mot.
Men som jag ser saken är det ett gäng skolade matematiker som sitter här och gör sig rolig på att allt inte har perfekt symmetri men det skall ni veta att det gjorde man förr med när man tittade på Picassos målningar. Sådan som ni satt då och narrade denne idiot som inte kunde rita bättre än en tolvåring.
Alla kanske inte strävar efter den likformighet som flertalet av er gör men man förtjänar inte att narras över det.
NOTERA: det finns inga rätt eller fel ännu. Ingen enhetligt standard har lagts fram som kan agera referensram. Det finns olika men ingenting som så starkt kan verka som mall.
Jag vill inte försvara alla konstruktioner utan ge en annan syn på det hela. Jag vill verka för större ödmjukhet inför den värld vi befinner oss i. Små företag som specialiserar sig kan snabbt skaffa en anhängarskara som sektlikt följer dem slaviskt i allt de gör och det är ok. En stark ledare kan utanvidare orera dogmer som sätter ribban för den skaran och man får göra så. Sen om det anses av andra fel är det inte fel bara för att andra säger så.
Tycker du att titlen är för dålig säger du? Skulle du föredra titlen: Vilken förstärkare avviker mest från en förstärkare som inte förändrar insignalen mer än i amplitud?
Aningen mindre catchy.
Då har du en standard att jämföra mot. Hur man sen värderar avvikelserna från denna standard är ju en personlig värdering och det är ju bara att lägga fram vad ju DU tycker är en mer eller mindre dålig avvikelse.
Lars Ek (P.L.Audio) tog hem några KR Enterprise, det här var runt milleniumskiftet. Rejäla imponerande byggen, åtminstone fysiskt.
meanmachine skrev:steveo1234 skrev:meanmachine skrev:Jag känner mer och mer hur jag irriteras över titeln på denna topic.
Hur dåliga förstärkarefinns det?
Enligt vem vad? Vem kan vara domare?
Visa mig den standard man mätte efter och hur fel apparaten är efter den.
Konstruktion är ett skapande och allt skapande har ett mål och det är målet skapelsen skall bedömas mot.
Men som jag ser saken är det ett gäng skolade matematiker som sitter här och gör sig rolig på att allt inte har perfekt symmetri men det skall ni veta att det gjorde man förr med när man tittade på Picassos målningar. Sådan som ni satt då och narrade denne idiot som inte kunde rita bättre än en tolvåring.
Alla kanske inte strävar efter den likformighet som flertalet av er gör men man förtjänar inte att narras över det.
NOTERA: det finns inga rätt eller fel ännu. Ingen enhetligt standard har lagts fram som kan agera referensram. Det finns olika men ingenting som så starkt kan verka som mall.
Jag vill inte försvara alla konstruktioner utan ge en annan syn på det hela. Jag vill verka för större ödmjukhet inför den värld vi befinner oss i. Små företag som specialiserar sig kan snabbt skaffa en anhängarskara som sektlikt följer dem slaviskt i allt de gör och det är ok. En stark ledare kan utanvidare orera dogmer som sätter ribban för den skaran och man får göra så. Sen om det anses av andra fel är det inte fel bara för att andra säger så.
Tycker du att titlen är för dålig säger du? Skulle du föredra titlen: Vilken förstärkare avviker mest från en förstärkare som inte förändrar insignalen mer än i amplitud?
Aningen mindre catchy.
Då har du en standard att jämföra mot. Hur man sen värderar avvikelserna från denna standard är ju en personlig värdering och det är ju bara att lägga fram vad ju DU tycker är en mer eller mindre dålig avvikelse.
Titeln och tonen i tråden är inte bra.
Man måste väl bedöma efter den mall man skapat emot. Det finns de tillverkare som går ut hårt i reklamtexter och dessa texter kunde man ofta motsäga men notera att vi har haft upp att GURU som här anses vara heligt har i sin reklmtext en rad av text som i övrigt liknar all annan "hienddynga" Vi kanske skulle i så fall nyansera oss att gå emot reklamtexter och rena lögner. Men ödmjukt och sakligt.
meanmachine skrev:Men som jag ser saken är det ett gäng skolade matematiker som sitter här och gör sig rolig på att allt inte har perfekt symmetri
...men det skall ni veta att det gjorde man förr med när man tittade på Picassos målningar. Sådan som ni satt då och narrade denne idiot som inte kunde rita bättre än en tolvåring.
...en anhängarskara som sektlikt följer dem slaviskt i allt de gör och det är ok. En stark ledare kan utanvidare orera dogmer som sätter ribban för den skaran och man får göra så.
sprudel skrev:Objetivisten skrev:Lars Ek (P.L.Audio) tog hem några KR Enterprise, det här var runt milleniumskiftet. Rejäla imponerande byggen, åtminstone fysiskt.
Angående min kommentar så avsåg den mer din tveksamhet över att ha lyssnat på stärkaren. Kanke lite onödigt att kommentera dess kvalitativa lyssningsaspekter om man inte vet att man avlyssnat.
edit: stavningskorrigering
Jag är inte hundra på att det var just dessa monoblock från KR , men det var monoblock från KR. Därav mitt "tror". Detta hände för ~10 år sen men lyssningssejouren har etsat sig kvar i minnet som något alldeles extra. Ber om ursäkt om du tyckte det var ett onödigt inlägg.
Flint skrev:Här ett till ruggigt exempel. Känsliga personer varnas - läs inte detta inlägg!
[snip]
Och det kanske roligaste av allt - den låter också. Lyssna på ljudproven. En av filerna är orginal och den andra är tagen efter förstärkaren belastad med LTS f/e-belastning. Alltså ett f/e-test om man vill. Vilken som är före och efter får ni gissa. Haha...
Oljud 1.
Oljud 2.
//
Flint skrev:gnypp45
Jag överlever. Hifi ska vara kul och på lek.![]()
Vilken av filerna var före och efter. Du sa aldrig det.
Flint skrev:gnypp45
Jag överlever. Hifi ska vara kul och på lek.![]()
Vilken av filerna var före och efter. Du sa aldrig det.
hevi skrev:Flint skrev:gnypp45
Jag överlever. Hifi ska vara kul och på lek.![]()
Vilken av filerna var före och efter. Du sa aldrig det.
Nu hade jag bara lite halvsunkiga hörlurar att lyssna med men Oljud 2 låter påtagligt mer skrapigt och hårt, nästan lite "knastrigt". Är det "efter", så kan jag bara konstatera att "SE rörstegsljud" inte är min kopp te (jag trodde det skulle låta übermjukt och behagligt?).
Johan_Lindroos skrev:Flint, mycket skoj med ljudfilerna och ditt "extrema" bygge!
Särskilt bra musikval också! Sådan musik brukar hifi-demonissarna aldrig använda, och brukar vara mycket utslagsgivande.
Även oljud 3 och 4 var det stora skillnader på, men dock uppfattade jag mestadels frekvensgångskillnaderna och musikens "takt".
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint, mycket skoj med ljudfilerna och ditt "extrema" bygge!
Särskilt bra musikval också! Sådan musik brukar hifi-demonissarna aldrig använda, och brukar vara mycket utslagsgivande.
Även oljud 3 och 4 var det stora skillnader på, men dock uppfattade jag mestadels frekvensgångskillnaderna och musikens "takt".
Thanks som vi säger i gnällbältet. Vilken av filerna anser du vara rördriven?
Flint skrev:Facit till mitt OT-tilltag.
Oljud 1 är orginalfilen "före" och oljud 2 alltså "efter" den bedrövligt dåliga rörpytsen vilket tydligen var ganska lätt att pricka in.
Oljud 1.
Oljud 2.
Sen mickinspelningen. Där är oljud 3 inspelad med rörsteget som drivkälla och alltså oljud 4 med ett transistorsteg. Tydligen lättare att ta fel där, hrm...![]()
Oljud 3. Mickinspelning.
Oljud 4. Mickinspelning.
Objektivisten skrev:3:an lät mer korrekt, neutral i mina lurar och 4:an då lite bastung o vass men ut i min egen rörhäck tyckte jag 3:an lät lite väl baslätt och tråkig medan 4:an var klart roligare att lyssna på, lät rak och hade mer luft mellan instrumenten.Märkligt.
Flint skrev:Objektivisten skrev:... filerna kändes ju dock lite processerade, långt från ursprungssignalen, så att säga.
Fil nr 1 kommer direkt från skivan.
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:... filerna kändes ju dock lite processerade, långt från ursprungssignalen, så att säga.
Fil nr 1 kommer direkt från skivan.
Tänkte mest på fil 1 och 2. Ingen av filerna är hur som helst något jag skulle vilja kalla god ljudåtergivning, minst sagt.Det låter överstyrt bl a.
Objektivisten skrev:@Flint
Du har mail.
Flint skrev:Objektivisten skrev:@Flint
Du har mail.
Japp. Resande Willburys. Bra musik. Passar nog bra till ett sånt här test också. Ska jag göra om samma sak exakt med alltså fyra filer? Blir i morrn i så fall.
Törs vi härja vidare i den här tråden? Vi är ju OT eftersom steveo1234 inte ville ha några subjektiva utvärderingar i den. Säg ifrån steveo1234 om du tycker det.
Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Objektivisten skrev:Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Mycket märkligt, hade mest bas i 2 och 4. Har du kollat dina grejer på sistone?
Flint skrev:
Ett annat sätt vore ju att fixa till alla fyra filerna exakt som det förra testet och med samma grajer men inte tala om vilka filer som är vad och vi bara diskuterar hur dom låter och sen efter det avslöja vad det var som lät. För att slippa förutfattade meningar och plassebo. Få se om musikvalet spelar in. Blev svårt nu.
Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Flint skrev:Själv tycker jag att nr4 låter väldigt tam och återhållen. Saknar kraft vilket gör att jag vill öka volymen för att det ska hända något.
Objektivisten skrev:Flint skrev:
Ett annat sätt vore ju att fixa till alla fyra filerna exakt som det förra testet och med samma grajer men inte tala om vilka filer som är vad och vi bara diskuterar hur dom låter och sen efter det avslöja vad det var som lät. För att slippa förutfattade meningar och plassebo. Få se om musikvalet spelar in. Blev svårt nu.
Tycker jag låter utmärkt. Dessutom kanske exakt samma fil kan förekomma fler än en gång.
Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Det tror jag. Jag saknar attacken/rytmen i nr4. Den hör jag bättre i nr3.
Almen skrev:Lite fusk, kanske, men ändå intressant så här i efterhand:
En är före och en är efter. Det ser ut som den undre klipper eller komprimerar. Kanske lite asymmetriskt också?
Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Det tror jag. Jag saknar attacken/rytmen i nr4. Den hör jag bättre i nr3.
Ja, jag testar med diverse andra hörlurar men 4:an upplevs som högre utnivå, mer transparent, oavsett, bl a är förstärkarbrummet (eller kanske snarare mikbrummet) mer påtagligt där i inledningen innan sången kommer in. Kanske handlar det om olika sätt att lyssna.
Objektivisten skrev:Mer komprimerat, lägre utnivå efter?
Almen skrev:Lite fusk, kanske, men ändå intressant så här i efterhand:
En är före och en är efter. Det ser ut som den undre klipper eller komprimerar. Kanske lite asymmetriskt också?
Flint skrev:Objektivisten skrev:Flint skrev:Objektivisten skrev:Kan det vara så att små, små skillnader i frekvensgång hos återgivningskedjan och hörseln är så viktiga för det upplevda resultatet?
Det tror jag. Jag saknar attacken/rytmen i nr4. Den hör jag bättre i nr3.
Ja, jag testar med diverse andra hörlurar men 4:an upplevs som högre utnivå, mer transparent, oavsett, bl a är förstärkarbrummet (eller kanske snarare mikbrummet) mer påtagligt där i inledningen innan sången kommer in. Kanske handlar det om olika sätt att lyssna.
Alla filerna är normaliserade till -20dB RMS men det hindrar inte att någon fil kan uppfattas som högre i nivå för det beroende på att vissa transienter kanske sticker ut lite olika. Lågbasen spelar nog också in i RMS-vägningen. Men brummet blir jag lite förvånad över. Det hör jag inte i mina grejer. Båda stegen är i princip helt tvärtysta. Brukar sträva efter max 2mV på högtalarkontakterna. Kanske att det fanns något i rummet när jag spelade in. Både 3 och 4 är ju tagna med mick. Vet inte.
Almen skrev:
Det behöver ju inte vara så mycket lägre medelnivå, men det ser ju onekligen ut att vara det. Annars är principen vid mastring att komprimera för att kunna höja medelnivån.
Flint skrev:Ska vi se vem som lyckas sämst?
1987 skrev:Lite intressant är det väl att denna tråd "Hur dåliga förstärkare finns det" är mer än dubbelt så stor som tråden "Hur bra förstärkare finns det"
Flint skrev:Facit till mitt OT-tilltag.
Oljud 1 är orginalfilen "före" och oljud 2 alltså "efter" den bedrövligt dåliga rörpytsen vilket tydligen var ganska lätt att pricka in.
Oljud 1.
Oljud 2.
Sen mickinspelningen. Där är oljud 3 inspelad med rörsteget som drivkälla och alltså oljud 4 med ett transistorsteg. Tydligen lättare att ta fel där, hrm...![]()
Oljud 3. Mickinspelning.
Oljud 4. Mickinspelning.
1987 skrev:Lite intressant är det väl att denna tråd "Hur dåliga förstärkare finns det" är mer än dubbelt så stor som tråden "Hur bra förstärkare finns det"
Nefilim skrev:1987 skrev:Lite intressant är det väl att denna tråd "Hur dåliga förstärkare finns det" är mer än dubbelt så stor som tråden "Hur bra förstärkare finns det"
Då finns det alltså dubbelt så många dåliga förstärkare.
Flint skrev:Naqref skrev:Jag tycker att det finns alldeles för många bra förstärkare idag så jag ska ta mig an uppgiften att göra ett av de sämsta!
Rätt inställning men du kan nog inte klå mig där. Ska vi se vem som lyckas sämst?
Objektivisten skrev:Almen skrev:Kul initiativ!
Jag upplevde att 1 och 3 var de som hade mest djupbas, vilket kanske var konstigt eftersom det var rörfärgning i ena fallet och transistor i andra.
Mycket märkligt, hade mest bas i 2 och 4. Har du kollat dina grejer på sistone?
MagnusÖstberg skrev:Eftersom det skall tävlas i att bygga dåliga förstärkare så anser jag mig lämpad att delta.
Jag ämnar bygga två slutsteg (om det kvalificerar) med antingen 4 kanaler eller 8 kanaler per steg beroende vad som lyckas bli sämst.
Tyvärr känner jag bara goda konstruktörer varför min målsättning är svårnådd, men min plan är att komplettera med riktigt dåliga lödningar.
Då skulle det nog inte ens kvalificera sig som en förstärkareLaila skrev:Varför inte stå för konstruktions"arbetet" själv ?
MagnusÖstberg skrev:Då skulle det nog inte ens kvalificera sig som en förstärkareLaila skrev:Varför inte stå för konstruktions"arbetet" själv ?
MagnusÖstberg skrev:Då skulle det nog inte ens kvalificera sig som en förstärkareLaila skrev:Varför inte stå för konstruktions"arbetet" själv ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster