Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Om man bortser från riktigt sunk så förmodligen Klipsch Palladium P39F på nån hifimässa. Jösses.
Nefilim skrev:Svante skrev:Det måste vara någon av mina mobiltelefoners högtalare.
Nwalmaer skrev:Om man bortser från riktigt sunk så förmodligen Klipsch Palladium P39F på nån hifimässa. Jösses.
Svante skrev:Nefilim skrev:Svante skrev:Det måste vara någon av mina mobiltelefoners högtalare.
Varför var det roligt?
Alltså, frågan kan väl inte vara menad som "vilken är den sämsta högtalare som är bra som du har hört?"?
Nune skrev:Nefilim skrev:Nune skrev:Dynavoice, proson och QLN. Lyssnade på olika modeller upp till 5.000kr och allt lät riktigt dåligt.
QLN? Originalen eller det nya kinatillverkade skräpet?
De nya kinatillverkade.
Strmbrg skrev:Kan vi inte ringa in det som kommersiellt tillverkade högtalare ämnade för stereoåtergivning i rum?
Jag lyssnar ju inte så mycket på olika saker.
Ids inte...
Men, måste nog spontant säga Sonab OA14.
Svante skrev:Strmbrg skrev:Kan vi inte ringa in det som kommersiellt tillverkade högtalare ämnade för stereoåtergivning i rum?
Jag lyssnar ju inte så mycket på olika saker.
Ids inte...
Men, måste nog spontant säga Sonab OA14.
Men... Det kan inte vara det sämsta du hört. Har du aldrig hört en stereoradio för 399:-?
celef skrev:
sådana där skulle passa fint i min hårsalong, haru många över?
Greengrass skrev:...men på den tiden fanns det riktigt engagerade entusiaster som sålde seriös Hi-Fi i mindre butiker med ett noga valt utbud.
nadifierad skrev:När jag gick i högstadiet, så skulle polarens farsa impa på mig med sin Marantz stereo, och AR högtalare. Jag minns hur jag fick bita mig i tungan, för att inte säga hur jävla kasst det lät.
Rydberg skrev:Om man räknar bort Lidlhögtalare och dylikt så är nog ändå Ocellia Kedros något av det sämsta jag hört.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Om man räknar bort Lidlhögtalare och dylikt så är nog ändå Ocellia Kedros något av det sämsta jag hört.
Det var mitt andraval.
RogerGustavsson skrev:nadifierad skrev:När jag gick i högstadiet, så skulle polarens farsa impa på mig med sin Marantz stereo, och AR högtalare. Jag minns hur jag fick bita mig i tungan, för att inte säga hur jävla kasst det lät.
Det beror nog på vilka Marantz och AR det var och hur det var kopplat till andra källor. Ska heller inte glömmas att det ska placeras bra i ett därför passande rum. Marantz 2245 och AR 2ax med Unamco T-1 och ADC XLM lät verkligen inte skit i något av mina rum.
Vinylcalle skrev:Det som varit mest chockerande dåligt är tveklöst B&W CM1 och CM7. Ljudet kan beskrivas som vass diskant, anonymt mellanregister och en bumlig bas med total avsaknad av låga frekvenser.
MvH Carl
Strmbrg skrev:Det handlar väl om att indoktrinera helt enkelt, och det brukar väl inte vara så svårt.
Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.
patjoh skrev:Tittar man på rubriken och ser svar som B&W, Dynaudios 600.000 kr högtalare osv, då blir det stor komikEller så har man bara hört en högtalare i sit liv typ
patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:
"Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på"
Och då blir det komiskt
patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:
Och då blir det komiskt
Kaha skrev:patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:
Och då blir det komiskt
Jag tror att det är du som har läst fel. Rubriken lyder mycket riktigt: "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på".
I det begreppet är det helt rimligt att lägga in priset som en parameter, det kan till exempel vara riktigt dåligt att göra en högtalrae som man tar 600 000 kr för som låter sämre än en genomsnittlig högtalare för 10 000 kr.
Låt mig gissa att du tolkar rubriken som "Vilken är den högtalare som låter sämst som du har lyssnat på"?
Kaha skrev:patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:
Och då blir det komiskt
Jag tror att det är du som har läst fel. Rubriken lyder mycket riktigt: "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på".
I det begreppet är det helt rimligt att lägga in priset som en parameter, det kan till exempel vara riktigt dåligt att göra en högtalrae som man tar 600 000 kr för som låter sämre än en genomsnittlig högtalare för 10 000 kr.
Låt mig gissa att du tolkar rubriken som "Vilken är den högtalare som låter sämst som du har lyssnat på"?
Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.
Men jag skulle gärna se att några andra här på forumet försöker lyssna på B&W CM1 och CM7. Jag tycker de är kassa, tidningarna verkar tycke jättebra om dom.
MvH Carl
Albert skrev:Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.
Men jag skulle gärna se att några andra här på forumet försöker lyssna på B&W CM1 och CM7. Jag tycker de är kassa, tidningarna verkar tycke jättebra om dom.
MvH Carl
Jag äger just ett par CM7 och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av dem. Basförmågan är inte direkt strålande varken i mängd eller djup men det stör mig inte jättemycket eftersom jag har separata bashögtalare.
Däremot tycker jag varken diskant eller mellanregister har de egenskaper som du har upplevt, tvärtom tyckte jag att många av de andra högtalare som jag provlyssnade i samband med köpet upplevdes som "skrikiga" i jämförelse. Mellanregistret tycker jag låter bra. Designen tycker jag också är trevlig.
Sammanfattningsvis tycker jag inte högtalaren alls är "kass" utan en trevlig allroundhögtalare som smälter in i ett vardagsrum.
MagnusÖstberg skrev:Kaha skrev:patjoh skrev:Nej, då har du nog missförstått det. Det står som fråga:
Och då blir det komiskt
Visst är det så!
Albert skrev:Vinylcalle skrev:Vill bara påpeka att jag på inga sätt pekar finger åt B&W överlag, t.ex 683:an är bättre.
MvH Carl
Jag äger just ett par CM7 och jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning av dem. Basförmågan är inte direkt strålande varken i mängd eller djup men det stör mig inte jättemycket eftersom jag har separata bashögtalare.
Däremot tycker jag varken diskant eller mellanregister har de egenskaper som du har upplevt, tvärtom tyckte jag att många av de andra högtalare som jag provlyssnade i samband med köpet upplevdes som "skrikiga" i jämförelse. Mellanregistret tycker jag låter bra. Designen tycker jag också är trevlig.
Sammanfattningsvis tycker jag inte högtalaren alls är "kass" utan en trevlig allroundhögtalare som smälter in i ett vardagsrum.
patjoh skrev:Här ställs en enkel fråga som inte borde gå att misstolkas (om man inte vill vara tvångsobstinat då). Högtalare finns i pris från 100 kr till 10 miljoner, stora och små. Av ALLA de högtalare du lyssnat på (den egentolkningen kostar jag på mig), vilken låter sämst. Tja, för mig är det nog någon annan än B&W, Dynaudio, Ino Audio iaf
patjoh skrev:Självklart så går det bara tolka frågan som jag skriver, det andra är ju egna tolkningar.
Magnuz skrev:patjoh skrev:Självklart så går det bara tolka frågan som jag skriver, det andra är ju egna tolkningar.
Nej. Frågan är "Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på". Sämst i vilket avseende framgår inte av frågan. Det behöver inte handla om ljudet överhuvudtaget.
Nefilim skrev:Ja vilken är det? Alla vi har väl någon gång lyssnat på
högtalare som rent ut sagt låter skit.
Jag har ett ljudminne från drygt 10 år tillbaka då jag
lyssnade på ett par konstruerade av R.S.
Kanske de inte lät så illa eg, men konstruktörens
uppförande gjorde att jag tyckte de lät skit.
Vem är då denne R.S? Ja många vet tror jag.
En ledtråd. Hornhögtalare.
Men vad är det sämsta du hört?
steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..
diesel skrev:steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..
+1
Har lyssnat på dessa vid två olika tillfällen, båda gånger haglade det ursäkter som tidsbrist och svårigheter att kalibrera filter osv.......riktigt dåligt med tanke på priset!
shifts skrev:diesel skrev:steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..
+1
Har lyssnat på dessa vid två olika tillfällen, båda gånger haglade det ursäkter som tidsbrist och svårigheter att kalibrera filter osv.......riktigt dåligt med tanke på priset!
Vet att jag läste en riktig hyllning till Cabasse La Sphere på svenska något
forum. Ett hemma-hos-besök som slog allt och lite till. Måste ge mig iväg och
leta lite. Men man kan kanske hitta en för varje högtalarmodell som älskar
just den.
petersteindl skrev:Ja, vad kan Neffe mena?Sämst i vilket avseende framgår ju inte av frågan, enligt Magnuz.
Det är en svår nöt att knäcka
Bäst att invänta rätt svar![]()
Harryup skrev:Tror det är dom gamla bakelittelefonerna. Tyckte inte dom lät något vidare.
Kan ifs ha varit mikrofonerna som begränsade för mycket så nu blev jag osäker.
mvh/Harryup
shifts skrev:diesel skrev:steveo1234 skrev:...Sämst för priset måste vara Cabasse La Sphere. Den hade fått underkänt om de kostat 10k så jag vet inte riktigt hur man ska bedömma dem när de kostar över miljonen..
+1
Vet att jag läste en riktig hyllning till Cabasse La Sphere på ett svenskt forum.
Ett hemma-hos-besök som slog allt och lite till. Måste ge mig iväg och
leta lite. Men man kan kanske hitta en individ för varje högtalarmodell som
finns som älskar just den.
Edit: Jösses vad ord som föll bort.
shifts skrev:steveo1234: Jag säger verkligen inte att de är bra, men det är både kul att
upplevelser kan skilja sig så åt, men kanske ännu roligare att en högtalare
kan låta både himmel och pannkaka.
Tyvärr hittar jag inte det där reportaget trots duktiga Googleförsök.
JanBanan skrev:shifts skrev:Tyvärr hittar jag inte det där reportaget trots duktiga Googleförsök.
Här kanske?
KarlXII skrev:Jag har lyssnat på många jättedåliga högtalare.
Jag kommer dock inte ihåg vilken som var sämst, jag tycker inte det finns någon anledning att slösa brainpower på att hålla reda på en sån lista.
I själva verket är det nog så att jag inte ens kommer ihåg de flesta av de som verkligen lät illa. Jag förtränger skiten helt enkelt.
KarlXII skrev:Jag har lyssnat på många jättedåliga högtalare.
Jag kommer dock inte ihåg vilken som var sämst, jag tycker inte det finns någon anledning att slösa brainpower på att hålla reda på en sån lista.
I själva verket är det nog så att jag inte ens kommer ihåg de flesta av de som verkligen lät illa. Jag förtränger skiten helt enkelt.
Zeeall skrev:Knuffar upp den här eminenta tråden.
...
JWS senare högtalare från Genexxa och Proson låter betydligt bättre.
[ Bild ]
Tarzan skrev:Zeeall skrev:Knuffar upp den här eminenta tråden.
...
[ Bild ]
Och jag som skulle säga att de värst jag hört som inte varit små datorhögtalare eller konstigt inställda PA-anläggningar var just ett par genexxa.
PerStromgren skrev:Det sämsta jag hört (som hade ambitioner att låta bra) var en baslåda som en kompis och jag byggde av 9 st 5-tums Philipsbasar (AD5060W) monterade i en sluten låda. Vi tog intryck av Bose 901, men så mycket bas kom det inte ur vår låda...
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Det sämsta jag hört (som hade ambitioner att låta bra) var en baslåda som en kompis och jag byggde av 9 st 5-tums Philipsbasar (AD5060W) monterade i en sluten låda. Vi tog intryck av Bose 901, men så mycket bas kom det inte ur vår låda...
Bose 901 kör väl med korrektion för att ge rätt klangbalans?
Zeeall skrev:Knuffar upp den här eminenta tråden.
Briklin DM 400.
Absolut sämsta jag har hört. En bekant köpte en anläggning nyligen med dessa tingestar.
Som tur så följde det med en equaliser för annars hade det inte gått att lyssna på. Bumlig bas (med rejäl inbyggd discopuckel), burkigt mellanregistret, låter som en klockradio, och diskant som är skärande vass och distar vid normal lyssningsvolym.
16mm spånskiva, tunn baffel i guten plast och vad som verkar vara masonit bakstycke. Tror dom är tillverkade av JWS i Falkenberg.
[ Bild ]
sladdbarn skrev:Zeeall skrev:Knuffar upp den här eminenta tråden.
Briklin DM 400.
Absolut sämsta jag har hört. En bekant köpte en anläggning nyligen med dessa tingestar.
Som tur så följde det med en equaliser för annars hade det inte gått att lyssna på. Bumlig bas (med rejäl inbyggd discopuckel), burkigt mellanregistret, låter som en klockradio, och diskant som är skärande vass och distar vid normal lyssningsvolym.
16mm spånskiva, tunn baffel i guten plast och vad som verkar vara masonit bakstycke. Tror dom är tillverkade av JWS i Falkenberg.
[ Bild ]
Mina första högtalare <3
PerStromgren skrev:Det sämsta jag hört (som hade ambitioner att låta bra) var en baslåda som en kompis och jag byggde av 9 st 5-tums Philipsbasar (AD5060W) monterade i en sluten låda. Vi tog intryck av Bose 901, men så mycket bas kom det inte ur vår låda...
HK430 skrev:ino i32s
Harryup skrev:Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då?
Harryup skrev:Vad som verkligen har låtit sämst och vad som jag enligt dagsform, förväntningar, prisvärdhet uppfattat som sämst har jag faktiskt ingen aning om. Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
Så mitt bidrag till vad som jag tyckt låtit sämst har jag inte fäst något avseende på.
/Harryup
Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då?
Evil_Homer skrev:HK430 skrev:ino i32s
Sämsta är nog att ta i, lite tråkiga kan jag väl skriva under på.
Men ganska uppenbart flamebait
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Nej, den blir väl snarare sämre då en bra högtalare avslöjar bristerna.
IngOehman skrev:Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättreoch de sämsta låter sämre.
Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.
De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen!
Vh, iö
IngOehman skrev:I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.
I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.
I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Nej, den blir väl snarare sämre då en bra högtalare avslöjar bristerna.
Det där är en intressant fråga, tycker jag.
Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättreoch de sämsta låter sämre.
Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.
De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen!
- - -
Sammanfattning:
I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.
I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.
I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster