Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Nä nä nä Morello, är det så dyrt kan det inte va bra!Då är det bara inbyggd status, knappast välljud!
ett par 801 från B&W
Hotspur skrev:ett par 801 från B&W
-Va? Och jag som trodde att Ino hade någon model för ca 10 000:-
som var bättre än allt, upp till den tiodubbla summan...
Vet inte vilken modell du syftar på
Hotspur skrev:Vet inte vilken modell du syftar på
Inte jag heller, vet bara att konstruktören himself påstår ovanstående. Ingen butik? Nähe, bara hemförsäljning/postorder då eller? Stooor skillnad.
Hotspur skrev:Min poäng är att jag finner ditt uttalande om att man måste ha en högtalare i den prisklass B&W 801 ligger, medan det går väldans bra med elektronik ála antika Denon CD-spelare, Sentec-stärkare etc etc. Särskilt som ju Ino-modellerna enligt alla er "objektivister" är tillräckligtbra och bäst på allt...
+ Kan ge hög status hos polarna
Morello skrev:Max,
Var köper man ett system som uppfyller krav på högklassig återgivning med "relativt billiga" apparater?
Hotspur skrev:Min poäng är att jag finner ditt uttalande om att man måste ha en högtalare i den prisklass B&W 801 ligger, medan det går väldans bra med elektronik ála antika Denon CD-spelare, Sentec-stärkare etc etc. Särskilt som ju Ino-modellerna enligt alla er "objektivister" är tillräckligtbra och bäst på allt...
jonasp skrev:
Så nog kan högtalarbyggande ta lång tid också.
jonasp skrev:Är det någon som vet - och nu menar jag vet, inte tror, "har hört" eller annan värdelös hörsägen - hur många timmar som ligger nerplöjda i Nautilus 801?
Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "
Lugn och finHar du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk.
Morello skrev:Max,
Huruvida elementen finns på "hyllan" vet du redan. Jag är säker på det - du har ju redan frågat varför jag anänder 18W8545 tex.![]()
Att baselementen heter Ino Audio W85 tror jag också du känner till.
Morello skrev:Jo, min analogi med halvledarna är inte helt adekvat, men det är sällan analogier. Å andra sidan, hur många tillverkare av högtalare gör egna element från ruta ett? Hittar man inte vad man vill ha i standardsortimentet, tar man typiskt katalogen från tex. Scan Speak och plockar ihop element från förefintliga delar.
Alexi skrev:Är det lika svårt att göra att bra försteg?
Blue skrev:Eller det är kanske bara "sånt dom skriver i hifipressen"?
Nattlorden skrev:
Dags för en vänlig själ att bygga en 208++ med moderna trissor och överdimensionerad på de punkter där gamla konstruktionen haft kvalitetsproblem?![]()
_________________
Riddare i den Heliga 208:ans Tjänst.
"Life is a daring adventure or nothing at all"
Callisto skrev:Det var ett par Martin Logan Request
Blue skrev:"Det är svårt att hitta en anlägning i butik för små pengar...
Carlsson OA-58 6kkr
Rotel 1080 15kkr
Pioneer DV-370 990kr
Försteg däremot... hm
22kkr + försteg iaf rätt så billigt"
Verkar inte det som en ganska knasigt sammansatt anläggning? Förstäker för kanske 20 ggr pengarna som man lägger på signalkällan???
Lika delar på signal/förstärkeri/högtalare brukar ju vara en bra ungefärlig tumregel att hålla sig till. Eller det är kanske bara "sånt dom skriver i hifipressen"?
markih skrev:Martin Logan Request lär ha en minimi-impedans om 1,2ohm (4 i medel). Inte alltför lättdriven alltså. Intrycken du har fått Callisto, kan bero på att denna högtalare kräver en Krell....
Men det finns naturligtvis många andra möjliga förklaringar.
Morello skrev:MAx,
Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.
Morello skrev:Jag är ingen vän av panelhögtalare, men att hävda att den är felkonstruerad är lite magstarkt tycker jag. En elektrostatpanel får i sin absoluta natur en tämligen låg och svår impedans i diskantregistret.
Callisto skrev:Men om man spelar på låt säga 30 W vilket är ganska normal lyssningsvolym så bör väl inte impedansen spela så stor roll även för 1090:n. Det är väl egentligen bara vid maxuttag som avrullningen i "dubblering" av effekten märks av?
Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.
Igår spelade jag Ino piP på med elektronik för 135000, det lät väldigt bra!
Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001
Hmm piP 3950:-, Förstärkare 395:-, cd/dvd 395-39,5:-, kablar <3,95:-
Genomtänkt!
markih skrev:För övrigt tycker jag att de flesta Martin Logan har en visst ljudintryck och de verkar också vara känsliga för placering. Kan mycket väl tänka mig att man föredrar en Krell framför 1090 ihop med denna högtalare. Men det säger ju bara något om just denna kombo.
Max_Headroom skrev:Rydberg skrev:Tycker källan är väldigt viktig för slutljudet så den lägger jag gärna massa pengar på.
Igår spelade jag Ino piP på med elektronik för 135000, det lät väldigt bra!
Förstärkeri 0,1
CD/DVD 0,1-0,01
Kablage mm <0,001
Hmm piP 3950:-, Förstärkare 395:-, cd/dvd 395-39,5:-, kablar <3,95:-
Genomtänkt!
Summan blir under 5000 spänn! Köp en begagand integrerad förstärkare så tror jag att ovanstående kommer att låta bättre än i princip vad som helst som säljs för samma pengar, eller då man lagt lika mycket på varje del.
Callisto skrev:Morello> transkontansen är främmande för mig, vägled mig.
Rydberg skrev:
Max> Köp 2*3 meter högtalarkabel och en bra signalkabel mellan förstärkare och cd för mindre än 3.95:-! Lycka till!!!
Sen så är piP så pass bra att den lätt kan göra bättre elektronik rättvisa. Dvs din uppdelning är föga applicerbar!
Rydberg skrev:Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare![]()
Rydberg skrev:Har du nån länk till den ht-kabeln?
Jag fick inte med några signalkablar till min cdspelare![]()
Tycker personligen det är tämligen idiotiskt att sätta upp en ekonomisk fördelning. SJälv föredrog t.ex. heller en cd för 74000 parat med en förstärkare för 2000 framför en förstärkare för 54000 parat med en cd för 2000.
Johan_Lindroos skrev:Hej Rydberg!
Nu har du snöat in på pris/prestanda-diskussioner igen! Jag känner igen dina bryderier från några år sedan.
Morello skrev:"Det är så otroligt mycket enklare att bygga en bra förstärkare än en bra högtalare. "
Lugn och finHar du allvarligt talat försökt att konstruera ett högklassigt slutsteg som lämnar ett par hundra watt? Det är inte så enkelt som många tycks tro. I själva verket är det bara en handfull steg på marknaden som är riktigt högklassiga. Det slutsteg jag nyligen konstruerat åt en kund tog cirka 300 timmar i anspråk. Mina nya högtalare(för privat bruk) tog cirka 10-15% av detta i anspråk.
Harryup skrev:Eftersom det inte finns någon högtalare som inte färgar ohörbart på alla typer av musik så tycker jag det är helt oseriöst att kalla exempelvis elektrostater för oseriöst tillverkade högtalare.
Harryup skrev:Jaha Max,
spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?
Impedansen viktigast av allt?
Ligger i elektrostatens princip att impedansen sjunker mot stigande frekvens. Vet ingen tillverkare av elektrostater som säger att man kan driva deras högtalare med precis vilken förstärkare som helst.
Max_Headroom skrev:Jag anser att en god högtalare bör utgöra en "hyggligt lätt" last för förstärkaren.
besan skrev:norman.....
En bra högtlare, eller kanske en superhögtalre kanske kombinerar dom båda ???
norman skrev:Max_Headroom skrev:Jag anser att en god högtalare bör utgöra en "hyggligt lätt" last för förstärkaren.
Harryup skrev:spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?
Ingen som tänkt så att en "optimal förstärkare" borde rimligtvis vara oberoende av lasten
Jag har haft nöjet genom åren att testa massor med kombinationer och att hitta något som passar för all typ av musik på alla ljudtryck och för alla människor finns inte.
Verkligen ett positivt bidrag i andan "göra något konstruktivt". Strålande!Max_Headroom skrev:Max Headrooms princip:
Lösning: Skaffa en anläggning som så neutralt och objektivt som möjligt ÅTERGER dina allra bästa skivor (alltså dom bäst inspelade). Skaffa sedan möjlighet att i realtid kunna kompensera för fel på mindre goda inspelningar, t.ex. EQ, stereoexpander/kompressor och vad mer man kan vilja ha.
_____________________________________________________
Vanlig audiofilanläggning (måttligt till svårt färgande):
+ Vissa skivor låter bra, men nästa alla andra "mindre bra"
+ Kan ge hög status hos polarna
- Vill man ändra något för att kompensera en dålig inspelning måste en eller flera apparater bytas.
- Goda inspelningar kommer inte till sin rätt, då anläggningen förvränger ljudet (det kanske låter bra, men inte så bra som det skulle kunna göra)
- Dyra apparater
Max Headrooms princip:
+ Neutralt och rent ljud får goda inspelningar att komma till sin rätt
+ Dåliga inspelningar kan göras mer uthärdliga genom en enkel knapptryckning. Snabbt, enkelt och billigt!
+ Man behöver inte byta apparat för att kompensera olika fel.
+ Relativt billiga apparater (om dessa väljs enbart efter ljud, ej status, utseende och andra faktorer). Billiga slutsteg lyser dock med sin frånvaro.
- Låg status
EngelholmAudio skrev:
Du skriver att "måttligt till starkt färgande" hifianläggningar har en övervägande del skivor som "låter dåligt". Vi har nog inte riktigt samma erfarenheter här. Jag vill inte balansera det så att "många skivor" låter dåligt i "audiophilanläggningar". Men visst finns det extremfall där man får "välja vilken skiva som helst så länge det är den eller den"...
Njäeee...Morello! upp till KAMP och bygg och börja sälja det 300 timmars utvecklade slutsteget så att det blir lite substans i det hela - och fräls oss stackars satar med lite "kräm".![]()
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 36 gäster