Moderator: Redaktörer
Har sedan de första försöken på 90-talet, lagt ned projektet två gånger
hittills, och tagit upp det igen lika många gånger (det vill säga jag arbetar
på det igen) men ännu skymtar jag inte "målet". Vägarna dit passerar i
varje fall delvis det ökända.
Med "målet" menar jag då att de skall göra det de skall, tillräckligt bra för
att JAG skall vara nöjd med dem*, och det betyder tillräckligt bra för att de
skall föra lyssnaren närmare ursprungshändelsen, utan att några som helst
negativa bieffekter = hörbara svagheter, kommer med på köpet.
Vh, iö
zapanasta skrev:Är rätt säker på att det är inbillning från min sida, minns första intrycken av dessa när jag kopplade in dom första gången. Jag var ju van med ljudet i dom gamla då och jag tängte direkt, vilket skönt avslappnat ljud det var i dessa dåMen som med allt annat blir man van efter ett tag och börjar fundera om det är nåt som fattas osv, dumheter bara
IngOehman skrev:...(en massa text)
Chopha skrev:IngOehman skrev:...(en massa text)
Vad är det ett extra par bakåtstrålande diskanter förädlar återgivningen med som en vanlig högtalarkonstruktion (med diskanten monterad i baffeln, spelandes framåt) inte ger, förutsatt att konstruktionen är optimal?
/Christopher
Chopha skrev:Så det är den ojämna grupplöptiden mellan de båda diskanterna som ger oss (människan) en känsla av rymd ? Blir det inte lätt diffust, även fast rummet och högtalaren är konstruerade för varandra?
Chopha skrev:IngOehman skrev:...(en massa text)
Vad är det ett extra par bakåtstrålande diskanter förädlar återgivningen med som en vanlig högtalarkonstruktion (med diskanten monterad i baffeln, spelandes framåt) inte ger, förutsatt att konstruktionen är optimal?
/Christopher
phon skrev:Då kan man kanske använda multipla bakåtriktade diskanter för att få nån lämplig riktverkan, och rikta för att få till lite bättre reflexer som inte smutsar ljudbilden lika mycket?
phon skrev:Kanske kan man sätta de multipla diskanterna med "högerljud" bakom/uppepå/nära vänster högtalare men riktade åt höger hörn/vägg, lite Carlssonskt uppåt, för att dels få ljudet från "rätt" håll, och dels få lite längre gångväg? Kanske inte 10m extra men ändå ....
phon skrev:Motsvarande/tvärtom för vänster extradiskanter då, placeras vid höger högtalare och riktas åt vänster.
Om högtalarna står nära vägg kan man kanske placera/hänga diskanterna närmare lyssnaren, men vända bortåt enl ovan.
IngOehman skrev:phon skrev:Kanske kan man sätta de multipla diskanterna med "högerljud" bakom/uppepå/nära vänster högtalare men riktade åt höger hörn/vägg, lite Carlssonskt uppåt, för att dels få ljudet från "rätt" håll, och dels få lite längre gångväg? Kanske inte 10m extra men ändå ....
Känner mig inte övertygad om att det blir bra.Att "blända ned" den
stereofoniska informationen upplevs sällan positivt. Det motsatta däremot...
Vh, iö
IngOehman skrev:Mnjae...
Den geometriska distorsion som man får vid enkodingen OM man som
inspelningstekniker BARA skulle gå närmare med mikrofonerna (expan-
dering av djupdimensionen, men inte nödvändigtvis ökning av den),
utan att kompensera för det redan vid inspelningen (vilket varje kom-
petent inspelningstekniker gör) är permanentad och kan inte åtgärdas
i efterhand vid avspelningen. Det beror på att felen då är för alltid
ihoppackade.
IngOehman skrev:Därför gör man inte så när man spelar in. Man ser till att kompensera
för den geometriska distorsionen redan vid inspelning så att den balans
som hamnar på fonogrammet är korrekt, vilket väl snarast skall tolkas
som "som man vill ha det".
Dessa kompensationer riskerar väl att bli lite off-topic om jag skulle gå
igenom dem i detalj, men kort så handlar det om att se hela den kökken-
mödding av korsverkan mellan olika åtgärder och tillse att summan av
kademumman blir mumma.Men en intressant balansgång är det, och
verktygen man använder är legio. De vanligaste (om vi bortser ifrån
bruk av multimonotekniker) är mikrofonhöjd (som är ett motmedel mot
ljudbildsexpansionen), mekaniska förskjutningar av den faktiska ljud-
källan, justeringar av den akustiska närmiljön och bruk av extra mikro-
foner för teknisk balansering av D/R-kvoten. Och en massa saker som
man kan göra därtill, bara för att hantera bieffekter (båda klangligt och
ljud-bildsgeometriskt) av de redan nämnda primära kompensationerna.
Så det finns alltså många, många fler, och korsverkan mellan många av
dem är stor, så den som tror att en åtgärd ger isolerad verkan för en
parameter, misstar sig.
IngOehman skrev:Kort sagt - att införa fasta kompensationer för fel på inspelningen som
bara finns om inspelningsteknikern klantat sig, är inget jag skulle rekom-
mendera. Det ger just den sameness som jag berättade om i tidigare
inlägg. Därmed inte sagt att någon annan som rekommenderar det gör
fel, var och en bli salig på sin tro.
Men just jag väljer andra lösningar.
IngOehman skrev:Tycker nämligen det ätt vitigt att hålla skiljelinjen mellan enkodning och
dekodning tydlig och att fördela snaratet mellan dem så entydigt som
möjligt nämligen. Kort sagt - att ha en rimligt entydig standrad för stereo-
fonisk uppspelning. Gungfly därvidlag är inget jag vill ha i min egen kedja.
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Mnjae...
Den geometriska distorsion som man får vid enkodingen OM man som
inspelningstekniker BARA skulle gå närmare med mikrofonerna (expan-
dering av djupdimensionen, men inte nödvändigtvis ökning av den),
utan att kompensera för det redan vid inspelningen (vilket varje kom-
petent inspelningstekniker gör) är permanentad och kan inte åtgärdas
i efterhand vid avspelningen. Det beror på att felen då är för alltid
ihoppackade.
Helt korrekt. Därför kan man inte kompencera för dom man man bara se till att felen inte blir så framträdande.
Naqref skrev:Ungefär som det localization blur som man får när man använder fler högtalare som bakhögtalare i en multikanalinspelning bara för att man annars får motsvarande problem som det stora stereosystemsfelet där riktningen till kanalerna blir för framträdande.
Naqref skrev:Man kan t o m säga att stereosystemskompensationen är en form av localization blur.
Naqref skrev:Den finns där inte för att få saker mer perfekt utan för att dölja bristerna i stereosystemet. Samma sak är det med rumsradiekompenceringen.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Därför gör man inte så när man spelar in. Man ser till att kompensera
för den geometriska distorsionen redan vid inspelning så att den balans
som hamnar på fonogrammet är korrekt, vilket väl snarast skall tolkas
som "som man vill ha det".
Dessa kompensationer riskerar väl att bli lite off-topic om jag skulle gå
igenom dem i detalj, men kort så handlar det om att se hela den kökken-
mödding av korsverkan mellan olika åtgärder och tillse att summan av
kademumman blir mumma.Men en intressant balansgång är det, och
verktygen man använder är legio. De vanligaste (om vi bortser ifrån
bruk av multimonotekniker) är mikrofonhöjd (som är ett motmedel mot
ljudbildsexpansionen), mekaniska förskjutningar av den faktiska ljud-
källan, justeringar av den akustiska närmiljön och bruk av extra mikro-
foner för teknisk balansering av D/R-kvoten. Och en massa saker som
man kan göra därtill, bara för att hantera bieffekter (båda klangligt och
ljud-bildsgeometriskt) av de redan nämnda primära kompensationerna.
Så det finns alltså många, många fler, och korsverkan mellan många av
dem är stor, så den som tror att en åtgärd ger isolerad verkan för en
parameter, misstar sig.
Som förtydligande till andra så kan nämnas att den avståndsdistorsion och dess funktionssätt är bara en av de fel och brister som finns när man har högtalare med för begränsad spridning.
Naqref skrev:Jag tog den som ett av många exempel då den var lättast att illustrera med ord för mig. Man kommer att få fel med den typen av högtalare även för monopanorerad musik.
Nu över till citatet ovan;
Det var bra att du skrev "som man vill ha det" och sedan tog upp några exempel på hur man gjorde för att få det som man vill. Det har ju dock föga med återgivning av ursprungshändelsen att behöva flytta musiker. Det är ju en helt annan händelse!
Naqref skrev:Det är ju som man man skulle ta ett foto av ett stilleben av apelsiner i en rund skål när det var begränsat med ljus och bara för att motkompencera det bristande skärpedjupet så fick man tillverkat en oval skål och apelsinerna trycktes ihop och sedan fryses för att få dom plattare. Det blir ju närmare hur man vill ha tanken bakom motivet men det säger ingenting om verkligheten.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - att införa fasta kompensationer för fel på inspelningen som
bara finns om inspelningsteknikern klantat sig, är inget jag skulle rekom-
mendera. Det ger just den sameness som jag berättade om i tidigare
inlägg. Därmed inte sagt att någon annan som rekommenderar det gör
fel, var och en bli salig på sin tro.
Men just jag väljer andra lösningar./quote]
Problemet är att felen finns där oberoende om inspelningsteknikern har klantat sig eller inte.
Nej, inte de fel som beror på att inspelningsteknikern har klantat sig.![]()
Läs det jag srkev igen som ser du nog att det står ett om där, jag har
för säkerhetsskull fetat det nu också.Naqref skrev:Hur duktig han än är så kommer man inte undan fysikaliska och fysiologiska regler.
Näjust det, och det är därför jag skrivit så mycket om hur man kan och
bör kompenserar för dem, och det är något helt annat än del som beror
på att ljudteknikern har klantat sig.
(Tänker då på att många säger sig vilja ha en färgande anläggning för
att kompensera för "medelinspelningen", medan jag menar att endast
stereosystemfelen är saker jag vill hantera/tycker är rimliga att kom-
pensera för i uppspelningen (och som sagt i viss mån även vid inspel-
ningen, på t ex vissa av de sätt som jag nämnt, men de är inte stereo-
systemfelskompensationer i vanlig bemärkelse).Naqref skrev:Och visst kan man kalla det en sameness men samma sak kan man kalla den brist på djup som andra (vanligen högtalare med njurformat utstrålningsmönster i lagom dämpade rum) högtalare har.
Högtalare kan återge djup utmärkt väl i ekofritt rum, och där spelar
spridningsegenskaperna ingen roll alls. Högtalare med bristande för-
måga att återge djup kännetecknas som regel av helt andra egen-
skaper än något som generaliserat som "njurstrålning" (men rätt så
ofta har det faktiskt med spridningen att göra, det vill säga problemen
har kopplingar till spridningen, men på att mycket intrikatare sätt än
en enkel matematisk modell för hur det kan sprida (njure, åtta, kula...)).
Dessutom finns det en stor andel förvirring i den här frågan på grund
av att högtalare med stor bakåtstrålning har trolla fram ett falskt djup
även från helt platta ljudhändelser, om de placeras någon meter eller
så framför en reflekternade vägg. Det handlar dock inte om att återge
djup utan om att syntetisera det. Gilla det kan man dock, och de som
gör det skall förstås höra just så.
Som sagt - det finns inget skäl att blanda in moral i musikåtergivning.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Tycker nämligen det ätt viktigt att hålla skiljelinjen mellan enkodning och
dekodning tydlig och att fördela ansvaret mellan dem så entydigt som
möjligt nämligen. Kort sagt - att ha en rimligt entydig standard för stereo-
fonisk uppspelning.
Gungfly därvidlag är inget jag vill ha i min egen kedja.
Jag förstår att du vill det men man får inte alltid som man vill. Man kan på sin höjd önska sig vissa saker.
Kraniet skrev:Revels förra Salon-högtalare hade ju diskant på baksidan. I deras fall verkar det ha handlat om att få rätt energibalans i ljudet. I den nya högtalaren, som ju ser helt annorlunda ut, säger de sig ha jobbat mycket med formen på lådan och diskantens waveguide (och därmed ljudutbredningen i rummet) och menar att diskanten på baksidan blev överflödig.
Tror det var en intervju med Kevin Voecks i Stereophile eller liknande som jag läste det. Han utgår väl ifrån Peter Snells idéer eller vad man nu ska kalla det.
Hur förhåller sig dipol/bipol högtalare till detta med bakåtriktad diskant. I både dipolen och bipolen har man ju inte bara diskantljud som skickas åt båda håll.
Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Kraniet skrev:Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Kraniet skrev:Revels förra Salon-högtalare hade ju diskant på baksidan. I deras fall verkar det ha handlat om att få rätt energibalans i ljudet. I den nya högtalaren, som ju ser helt annorlunda ut, säger de sig ha jobbat mycket med formen på lådan och diskantens waveguide (och därmed ljudutbredningen i rummet) och menar att diskanten på baksidan blev överflödig.
Tror det var en intervju med Kevin Voecks i Stereophile eller liknande som jag läste det. Han utgår väl ifrån Peter Snells idéer eller vad man nu ska kalla det.
Hur förhåller sig dipol/bipol högtalare till detta med bakåtriktad diskant. I både dipolen och bipolen har man ju inte bara diskantljud som skickas åt båda håll.
Min egen erfarenhet och upplevelse av de dipoler jag hört är att de addera en jäkla massa artificiellt djup som känns störande och onaturligt (i mina öron)
Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
IngOehman skrev:
Normalt styrs den horisontella positionen av TI-villkoren, och om inga
stereosystemfelskompensationer finns kommer projektionen att vara
en hel del distorderad in i de andra dimensionerna. Höjden främst.
Med stereosystemfelskompensation blir dessa effekter mildare, men
det går inte att kompensera bort dem helt. Men kanske tillräckligt? Jag
tycker det.
.
Nattlorden skrev:Om man inte blundar när man lyssnar, så behöver man inte fundera över klang eller ljudbild eller något - för då bryr man sig inte på allvar om att lyssna. Så länge man tittar stör synintryck koncentrationen. Det är radikalt stor skillnad.
Nattlorden skrev:Om man inte blundar när man lyssnar, så behöver man inte fundera över klang eller ljudbild eller något - för då bryr man sig inte på allvar om att lyssna. Så länge man tittar stör synintryck koncentrationen. Det är radikalt stor skillnad.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Piotr skrev:Tack, det var intressant att få vet hur det är för dig när du lyssnar på musik.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Ja, men förståelig jämfört med maximalt analyserbar är inte samma sak.
Grov men huvudsakligen jämförbar liknelse: Försök klara en matematiktentamen om någon slår dig på ena tummen en gång i minuten.
Strmbrg skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Hur menar du nu?
Nattlorden skrev:single_malt: Det förstår jag. Du köper ingenting, det vore emot din stil.
Du kan ju testa själv, ta fram en fMRT eller MEG och gör lite mätningar på hur det ser ut när du eller någon annat lyssnar på musik med ögonen öppna respektive stängda.
shifts skrev:30Hzbone skrev:I konserthuset har man valet att göra en blunder eller att betrakta felandet.
shifts skrev:Strmbrg skrev:Blundar jag, oavsett ljus eller murker, så får jag inte samma grad av realism-upplevelse.
Samma för mig, jag finner det till och med störande att blunda.
single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
single_malt skrev: Därför går det inte att påstå att en viss spektral distorsion leder till att det kommer att göra att det låter som om en röst blir utsmetad i höjdled även om man kan visa att sådan distorsion kan påverka uppfattning av höjd på fantomkällan under vissa omständigheter.
phon skrev:single_malt skrev:Okej, oavsett om man blundar inne så är hjärnan igång. Jag tror att ljudhändelsen görs förståelig och rimlig i av hjärnan, utan "kompensationer".
Ja, du har ju hela tiden varit rejält inne på speech intelligibility, och hur man under dåliga omständigheter fortfarande kan uppfatta vad som spelas.
För mig är HiFi är rätt långt ifrån att bara på gränsen rimligt kunna förstå att något spelas, och i bästa fall kunna avgöra vad som spelas.single_malt skrev: Därför går det inte att påstå att en viss spektral distorsion leder till att det kommer att göra att det låter som om en röst blir utsmetad i höjdled även om man kan visa att sådan distorsion kan påverka uppfattning av höjd på fantomkällan under vissa omständigheter.
Och där kom din syn på regnbågseffekten, fast i den här tråden istället.
Det går ju förstås ganska enkelt att visa att det inte är en halmdocka, men det tillför inget till den här tråden, precis som du säger.single_malt skrev: Din åsikt om vad jag har varit rejält inne på får stå för dig. Den är en halmdocka och inte relevant för det vi diskuterar nu.
single_malt skrev:Vad jag vill få fram fast du förstås kanske inte håller med om är att man inte kan dra slutsatser baserat på vilken inverkan en enskild effekt, som kan uppmätas i labsituation, har på en situation när man lyssnar på sin stereo hemma.
Nej, tvärtom. Det finns all anledning att tro att sådana studier visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud.single_malt skrev:
Om man beaktar fenomen som precedense- och cocktailparty effekter. Finns det anledning att tro att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud?
single_malt skrev:... på ett sätt som gör att man inte bara kan förvänta sig att resultat från enstaka labtester ska vara relevanta i en annan situation som tex när man lyssnar på musik i sin stereoanläggning?
phon skrev:Det var många frågor på en gång!
Nej, tvärtom. Det finns all anledning att tro att sådana studier visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud.single_malt skrev:
Om man beaktar fenomen som precedense- och cocktailparty effekter. Finns det anledning att tro att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud?
single_malt skrev:
Precedense- och cocktailparty effekter är typiska exempel på speech intelligibility-studier, men de studierna kan förstås inte, som din fråga är ställd, visa att det inte visar att hjärnan/högre processer styr hur man uppfattar ljud. Första vetenskapliga tesen igen.![]()
single_malt skrev:...enskilda ljud-stimuli kan uppfattas olika beroende sammanhanget det förekommer i lite grovt uttryckt.
single_malt skrev:Nä, det var ingen bra beskrivning men ljudstimulin i en labsituation kan simulera direktljud och reflexer. Det intressanta tycker jag är, om man kan acceptera och förstå vad precedense-effekten innebär, vad det innebär för synen på hörandet.
I min föreställning är det bara en liten yttring av hjärnans roll i förhållandet mellan ljudvärlden och medvetandet som forskare hittills har kunnat studera.
Goldfinger skrev:Naqref skrev: Har man goda högtalare och en anpassat rum så kommer ljudet upplevas komma exakt från den punkt man har högtalaren.
Intressant Naqref, men du menar väl en punkt precis mittemellan högtalarna eller?
För det är ju mellan högtalarna med varierad förskjutning framåt eller bakåt som röster normalt projiceras.
Eller menar du att så inte sker när det spelas upp monofoniskt i bägge högtalarna?
single_malt skrev: Blauert och Toole till exempel drar helt andra slutsatser som just handlar om hjärnans roll i formandet av upplevelsen.
phon skrev:single_malt skrev: Blauert och Toole till exempel drar helt andra slutsatser som just handlar om hjärnans roll i formandet av upplevelsen.
Jag använde båda böckerna idag när jag lyssnade på mina Guru uppställda på piP-stativ. En bok under varje högtalare, eftersom piP-stativen är för låga för Guru.
Jag uppmärksammade att båda böckerna påverkar upplevelsen, dock något osymmetriskt eftersom böckerna inte är lika tjocka.
Jag provade då två gamla tjocka telefonkataloger och fann att de påverkade i betydligt större omfattning i positiv riktning.
Min slutsats av detta enkla experiment är att två gamla telefonkataloger ger betydligt större utbyte i ljudupplevelse än vad Blauert och Toole ger.
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
steveo1234 skrev:JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
Konstruktiv som alltid...
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa? Eller de kanske inte existerar?
JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa?
phon skrev:JanBanan skrev:Själv skulle jag vilja prova med IÖs samlade akademiska avhandlingar fråm hans omtalade forskning på 70-talet. Är det någon som har kopior av dessa?
Jag har bara tillgång till originalen, men tyvärr inga kopior, så jag kan inte hjälpa dig.![]()
Naqref skrev:Kronkan; Jag återkommer till din fråga. Ska ut och campa nu en sväng.
Kronkan skrev:Den samlade kunskapen och kompetensen verkar redan skyhög i denna tråd vilket borde göra att man (läs Kronkan) borde hålla sig borta.
Men dristar mig ändå till ett inlägg. Utan att glömma några andra tyckte jag att Nagrefs inlägg om avstånd. Alltså hur det upplevda avståndet till ljudscenen förhåller sig till högtalarna. Min hustru är mycket noga om att ljudet inte får falla bakåt. Men detta har ju inget med trådens tema.
Nagref får för mig gärna utveckla hur han ser på orsakerna till att ljudet åker fram eller bakåt. Personligen har jag inte en upplevelse om att panelhögtalare/dipoler flyttar ljudet bakåt och alltså skapar ett orealistiskt djup. MEn har jag fel.
Tillbaka till frågeställningen om bakåtriktad diskant. Detta torde ju likna en rundstrålande princip. Vad händer då?
Peter och IÖ talar om precedence-effekten. Alltså denna säger att ett instruments läge i sidläge inte ändras av en reflex. Men detta kan vara felaktigt i vissa förutsättningar. Mycket korta reflexer kan flytta en upplevd position till att till och med hamna utanför högtalaren. Förusättningen är då att högtalaren skall stå nära sidoväggen. Skulle dock läget flyttas mellan högtalarna kommer man nog inte märka effekten.
Alltså detta skulle dock kunna ske om den bakåtriktade diskanten är mycket nära bakvägen?
Men vad är sedan effekten av bakåtriktad diskant. Alltså där kommer jag tillbaka till mitt enkla försök med att diffusera eller dämpa första reflexen bakom mina dipoler. Där var det en liten fördel till att diffusera. Alltså bidrar den bakåtriktade diskanten till en liten med ändock förbättring av ljudet. Det var som att dynamiken blev lite bättre. Men vet faktiskt inte hur jag skall beskriva skillnaden mer än att det blev en något lite förbättring i upplevelsen av realism. Någon mera stuns eller hur jag skall uttrycka det.
Gamla telefonkataloger kan jag bara rekoomendera till att använda till att rengöra slasken i diskbänken. Bör vara ett tyngre papper i seriösa sammanhang.
Naqref skrev:Kronkan skrev:Den samlade kunskapen och kompetensen verkar redan skyhög i denna tråd vilket borde göra att man (läs Kronkan) borde hålla sig borta.
Men dristar mig ändå till ett inlägg. Utan att glömma några andra tyckte jag att Nagrefs inlägg om avstånd. Alltså hur det upplevda avståndet till ljudscenen förhåller sig till högtalarna. Min hustru är mycket noga om att ljudet inte får falla bakåt. Men detta har ju inget med trådens tema.
Nagref får för mig gärna utveckla hur han ser på orsakerna till att ljudet åker fram eller bakåt. Personligen har jag inte en upplevelse om att panelhögtalare/dipoler flyttar ljudet bakåt och alltså skapar ett orealistiskt djup. MEn har jag fel.
Tillbaka till frågeställningen om bakåtriktad diskant. Detta torde ju likna en rundstrålande princip. Vad händer då?
Peter och IÖ talar om precedence-effekten. Alltså denna säger att ett instruments läge i sidläge inte ändras av en reflex. Men detta kan vara felaktigt i vissa förutsättningar. Mycket korta reflexer kan flytta en upplevd position till att till och med hamna utanför högtalaren. Förusättningen är då att högtalaren skall stå nära sidoväggen. Skulle dock läget flyttas mellan högtalarna kommer man nog inte märka effekten.
Alltså detta skulle dock kunna ske om den bakåtriktade diskanten är mycket nära bakvägen?
Men vad är sedan effekten av bakåtriktad diskant. Alltså där kommer jag tillbaka till mitt enkla försök med att diffusera eller dämpa första reflexen bakom mina dipoler. Där var det en liten fördel till att diffusera. Alltså bidrar den bakåtriktade diskanten till en liten med ändock förbättring av ljudet. Det var som att dynamiken blev lite bättre. Men vet faktiskt inte hur jag skall beskriva skillnaden mer än att det blev en något lite förbättring i upplevelsen av realism. Någon mera stuns eller hur jag skall uttrycka det.
Gamla telefonkataloger kan jag bara rekoomendera till att använda till att rengöra slasken i diskbänken. Bör vara ett tyngre papper i seriösa sammanhang.
Det var många frågor här som är kanske lite svåra att separera så jag kommer med ett svammelsvar som täcker förhoppningsvis the whole shebang.
Avståndsbedömningen för ett ljud görs med i princip 4 olika mekanismer. Det brukar anges tre men det finns ännu en som jag har insett är synnerligen relevant. De tre är;
1. Loudness (d v s ljudnivå)
2. Diskantfall (ju längre bort destu mindre diskant finns)
3. D/R-kvoten (Direkt/reflekterat-ljud där man upplever saker som med avlägsna när denna kvot är lägre)
De två första är irrelevanta i sammanhanget.
Den sista är den man ska fokusera på här. Nu är det inte så enkelt att man bara kan sätta ett tal på kvoten här och vips så trillar det ut ett upplevt avstånd. Vid experiment i ljuddöda rum så har det visat sig att det som är relevant är vilken ITD (interaural time delay) ljuden har. Saknas det skillnad i ITD för det direkta och det reflekterade ljudet så ger det endast svaga indikationer på hur avlägset ett ljud är. Man måste alltså separera reflekterade ljud med samma ITD som direktljudet och reflekterade ljud som har en ITD som är större än JND (just noticable difference). Det förstnämnda av de reflekterande ljuden kan man istället klumpa ihop med direkljudet. Det blir inte exakt men det blir en användbar modell av det hela. Man inser då att man kan ta formlerna för rumsradien (d v s det avstånd från en ljudkälla där direktljudet är lika starkt som det reflekterande ljudet) som utgångspunkt för analysen av högtalarna i rum.
Då har man tre relevanta variabler; direktivitetsindex för ljudkällan, rummets volym samt efterklangstiden.
Enl formel från Wikipedia
Om man gör jämförelsen med en vanlig jaffalåda och en paneldipol i identiska rum (då kan vi eliminera faktorerna som volym och EKT) där då jaffalådan får anses vara referensen så kan man få fram lite relevanta idéer om vad som kan hända.
Paneldipolen spelar mer ljud bakåt mot framväggen. Det ger extra reflexer med annan ITD vilket borde göra att man upplever ljudet som mer avlägset.
Paneldipolen spelar mindre ljud mot sidoväggen (i o m sitt utstrålningsmönster). Den reflexen har större ITD än framväggsreflexen och är därmed mer dominerande i upplevelsen av djup. Detta gör att man får en mindre upplevelse av djup (jmfrt med jaffalådan).
Paneldipolen har ett högre direktivitetsindex (jmfrt med jaffalådan) och det gör att man i generella termer inte kommer uppleva den som mer avlägsen (och därmed inte heller ljudbilden från den).
Summa; en paneldipol kan ge en upplevelse av mer djup än en jaffalåda men den behöver inte göra det. Det omvända kan likväl vara så det upplevs.
Kronkan skrev:
Tack!!!!! för ett mycket klargörande och logiskt utformat svar på en svår frågeställning. Svaret känns klockrent för en som inte doktorerat i akustik men ändå lite allmänt intresserad.
Vilken är den fjärde faktorn om man får fråga?
Hoppas också att vistelsen i tält var trevlig. Här har det regnet när jag byt tak på redskapsboden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster