Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanB

Kabellyftare, ett lyft för välljudet?

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:14

The Absolute Sound utsåg Cable Elevators till "Accesory of the year" och det verkar finnas fler som anser att kabellyftare är ett mycket välfungerande tweak. Varför inte ihop med ECO-3 [;)] På nedanstående länk har de gjort en jämförelse mellan olika sorters kabellyftare.

http://www.audiotweaks.com/reviews/cble ... page01.htm

Först en hemmagjord mojäng, sedan nån mer industriell mojäng och slutligen Cable Elevator.

Bild

Bäst i test blev Absolute Sounds favorit, Cable Elevator. Jag citerar www.audiotweaks.com
"As noted earlier, I was already a believer in lifting cables off the floor. What I didn't know was whether the Cable Elevators would make any improvement over the Home Depot lifters I was already using. In fact, I was a bit skeptical believing that I've addressed the issue as best as possible. Wow, was I wrong! If I could describe it on a scale of 1 to 10, then the homemade cardboard lifters (or, for that matter, any homemade cable lifters as compared to no lifters at all) would score about a 4, the Home Depot cable isolators maybe a 5, but I would easily give the Cable Elevators a 10.
"

Bild

Vad säger ni om detta, någon som testat detta?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 20:16

du skojar?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-10-18 20:23

Iof bor man i hus med betonggolv så har man ju faktiskt jordade armeringsjärn i golvet... Kanske bildar en liiiiten kapacitans?

Att jordens magnetfält skulle göra inverkan på signalen har jag svårt att föreställa mig, men visst det är inte helt omöjligt.

Kanske de även dämpar vibrationer i kablarna så att de minskar mikrofoni?

StefanB har du provat detta tweak själv någon gång?
Skulle vara kul att höra om folk provat och upplevt någon skillnad.

Har själv aldrig testat, men det kanske det är värt?
:D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 20:26

Skulle vara kul att höra om folk provat och upplevt någon skillnad.
Med betoning på kul då eller?

Förlåt, kunde inte låta bli. :)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-18 20:35

Ja vad skall man säga......

Folks då... ehhh stolligheter har inga gränser.....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 20:37

:(

Puh
Snälla vänner.
Lurendrejare finns det gott om.

mikrofoni i högtalarkabel ? det var det värsta.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 20:40

Tror inte man kan tro att de fungerar förrän man testat.

Att det skulle bli skillnad på hemgjord och de andra har jag svårt att tro (om det är skillnad från början vill säga). Sen kan jag nog komma på ett par hundra saker jag hellre skulle köpa till stereoanläggningen :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 20:42

StefanB.

Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:44

Såhär skriver www.musicdirect.com om dem:

"By elevating the cables off of your floor, you eliminate static build- up and lower cable capacitance. The net effect is a lower noise floor and increased dynamics as well as removing haze from the midrange opening up the top octaves for better extension and expanding the overall depth and width of the soundstage. The porcelain Cable Elevator Plus is coated with a non-conductive glaze to further reduce susceptability to EMI/RFI interference. Their non-slip Neoprene feet allow them to work well on carpet, wood or any surface. The Elevators make an audible improvement and we have hundreds of customer testimonials to prove it!"

Och såhär skrivet The ABsolute Sound:
"The difference isn’t subtle. These things do all that Precision Audio claims they do, and once you listen to their effects, even a skeptic like me has to admit that it is hard to take them back out of the system. Overall, and in spite of any reservations, they work a significant improvement. What they do not do is kill dynamics and, because of the way they open up the top octaves, they actually seem to improve harmonic
bloom. All told, music sounds more like music with the Cable Elevators in. I therefore recommend them strongly, especially given their price: $159.99 for a set of eight.

The Absolute Sound - August/September 03 "TweAks" by Jonathan Valin "

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 20:49

Tycker det är lite spännade med diverse vodoo, eller kanske optimering av de grejer man redan har. Det kan vara allt ifrån att mäta in högtalarna exakt med laservattenpass, kolla så att fasen är rätt i alla apparater, att inte lägga ihop signal och nätkablar, osv, osv.

Ibland stöter man på mäniskor med helt makalösa anläggningar som inte presterar i närheten av vad de egentligen skulle göra om de lade ner lite tid på att optimera ovan nämnda saker. Ibland är det tvärtom, en inte alltför märkvärdig anläggning som är väl uppställd, injusterad, matchad och låter långt mycket bättre än vad man skulle kunna tro.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-18 20:49

Kan nog förstå intresset för "voodoo", det mänskliga sinnet är ju ganska bra på att uppleva saker som inte finns* och därför kan man ju få stora förändringar bara man tror på en sak.

*eller finns de? vad är verklighet egentligen? vi måste ju på nåt sätt uppleva den genom vårat sinne och därför kanske man kan säga att dessa omöjliga tweaks faktiskt ... nej nu slutar jag nog innan jag blir för flummig.. :-)

(min anläggning låter bättre om jag är på bra humör, är det då alltså min själ som påverkar apparaterna så de låter bättre?)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 20:57

the difference isn't subtle /.../ a significant improvement

hemmagjorda med samma konstruktion låter inte i närheten

ovanstående citat sänker all trovärdighet alldeles oavsett om det hade funnits nån vettig förklaring till hur de skulle kunna ge en förbättring
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-18 21:07

det är roligt med prylar, och ju dyrare dessto bättre 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 21:09

Dom där produkterna är helt fel. Man ska inte lyfta upp kablarna från golvet med saker som har stöd mot golvet eftersom dessa leder såväl mikrovibrationer och energifält upp till kabeln. Nej, det rätta är förståss att hänga upp dom i pappersslingor, från taken! Papper är ett naturligt och mjukt material som ger ljudet ett mjukare mellanregister och en lite mer skir diskant samtdigt som basen stramas upp. Upphängningen måste förståss spelas in, det kan ta några veckor innan man hör hur det verkligen låter.

Ni kan få köpa papper av mig, till specialpris, endast 8995:- + moms för en rulle på 56 meter. Bredden är harmoniska 105mm.

Endast några rullar kvar, först till kvarn gäller!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-18 21:14

8O 8O 8O :lol: :lol: :lol:

Ska man skratta eller gråta? :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-18 21:14

Nej Max nu är du ute och cyklar, endast Aerogel på kolfiberspikes kan komma på fråga. Allt annat förstör mikrodynamiken!

http://eande.lbl.gov/ECS/aerogels/images/FLOWER.JPG

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 21:21

Svante skrev:
Ska man skratta eller gråta? :roll:

Skratta så klart. Det är mycket roligare :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:31

För att anknyta till argumentationsteknik:
Föreställ dig, eller anta för ett ögonblick, att det ligger ngt i den presenterade teorin. Försök då att finna argument som skulle kunna tala för dess riktighet, alltså argument för motståndarna!
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 21:40

Köpte en ficklampa från Bealthemah att lysa på högtalare i mörkret med..
Fullkomligt raderar konkurrenterna i prisklassen.

Det ljudmässigt största lyftet sedan SydVäst och Präkti tillsammans.

Snacka inte om du inte har provat !

(Säljer de sista exemplaren för endast: 28.995:- innan prishöjningen)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 21:41

Vilka priser pratar vi om :?: :roll:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:45

Morello
Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt.

Betvivlar inte. Men skulle du vilja nämna några?
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 21:49

dimitri skrev:Morello
Varför detta intresse för voodoo? Finns ju massor med intressanta spörsmål att ägna sig åt.

Betvivlar inte. Men skulle du vilja nämna några?
Dimitri

Hifi-relaterade spörsmål tex. 8) Jag hoppas verkligen att inte någon på fullaste allvar tror på den rappakalja som citerats av StefanB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-18 21:53

Hej!

Har ngn av er som uttalat er i denna tråd... testat :mrgreen:?

Mvh A

FörekommA* bättre ähh det där andrA*!

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-18 21:54

Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Om man gör jämförelsen med högtalarkablar, tex den dyra Kimber Black Pearl eller kanske PADs kablar. Är inte en del av tankarna med så tjock isolering att det skall ta hand om ovannämnda störningar???

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 21:55

Morello skrev:
Hifi-relaterade spörsmål tex.

(Min stilfettning)
tex?
Dimitri

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 21:57

dimitri skrev:Morello skrev:
Hifi-relaterade spörsmål tex.

(Min stilfettning)
tex?
Dimitri

Var vill du komma?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 22:01

StefanB skrev:Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Om man gör jämförelsen med högtalarkablar, tex den dyra Kimber Black Pearl eller kanske PADs kablar. Är inte en del av tankarna med så tjock isolering att det skall ta hand om ovannämnda störningar???

Tag ett batteri, ett motstånd på 0.1 ohm, ett oscillskop, ett försteg och en hammare. När du kopplat allt som en kondensatormikrofon - tag hammaren och slå allt vad du orkar på kabeln samtidigt som du tittar på skåpet. Efter detta experiment är jag övertygad om att du är övertygad om att vibrationer inte är ett problem gällande kablar.

:lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 22:01

Nirvana :D
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 22:03

Dom där kabellyftarna var ju hur bryniga* som helst! Skulle lätt passa under Sworden! Jag tycker dom är häftiga. Mer pondus än till exempel "Cradle of Silence" från SolidTech.

*Brynig = "Fet", "tung", "mycket muskler", alltså ett positivt omdöme på skånska, men också lite väl kraftig kanske. Jfr "brynare", en stark, grov man.
Senast redigerad av -lindvall- 2004-10-18 22:05, redigerad totalt 1 gång.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 22:04

Morello skrev:
StefanB skrev:Faktum är att jag hört talas om att man bör lyfta upp kablarna från golvet långt innan jag fick se att det fanns komersiella produkter som tar hand om "problemet". Och här finns ju mängder av tekniker som vet det mesta om induktion, EMI, RFI, statisk elektrisitet, vibrationer, mikrofoni, osv, osv. Kan det finnas någon teknisk förklaring till att detta kan påstås fungera?

Tag ett batteri, ett motstånd på 0.1 ohm, ett oscillskop, ett försteg och en hammare. När du kopplat allt som en kondensatormikrofon - tag hammaren och slå allt vad du orkar på kabeln samtidigt som du tittar på skåpet. Efter detta experiment är jag övertygad om att du är övertygad om att vibrationer inte är ett problem gällande kablar.

:lol:
Enligt reklamen skulle det ju inte dämpa så mycket utan snarare minska statisk elektrisitet (eller har jag fattat fel nu :? )

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 22:05

Morello
Du skrev att det finns en massa intressanta (hifi) spörsmål att ägna sig åt.
Jag undrar vilka de kan vara.
Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustig över det.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-18 22:08

Ang ämnet är det ju klart roligt. Jag väljer att skratta men samtidigt att inte testa dylika grejjor hemma.

Du skrev att det finns en massa intressanta (hifi) spörsmål att ägna sig åt. Jag undrar vilka de kan vara. Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustigt över det.
Ja jo, i viss mån. Men jag håller med Morello i detta fallet att detta är nog det område (cable lifters) som behöver minst mediatid alla kategorier. Men för bövelen - låt folk diskutera det och andra kan ju ägna sig åt ex Flints små finurliga wavfiler.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 22:08

Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustigt över det.

Jag menar med emfas att kabellyftate inte har med hifi att göra. Jag kallar sådant för voodoo. Intressanta spörsmål är sådant som påverkar återgivningens kvalitet. Det kan tex. vara ett slutstegs distorsion, en högtalares frekvensgång eller lyssningsrummets efterklang etc etc. Listan kan göras mycket lång. Jag är helt säker på att du redan kände till detta, varför jag inte svarade till en början. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-18 22:18

Vad i helvete, sitter ni här och hånar den stora vetenskapen? Självklart blir det bättre ljud med kabelupphängare. Men en ännu bättre grej är att lägga en klick grädde på sina högtalare. Om man lägger grädde med citron (mycket viktigt med citron) och vispar ca 1 dl så låter högtalaren som de hade kostat 100 000 kr mera, men vispar du 2 dl så blir det såklart att de kostar 200 000 kr mera. Har inte provat det själv men jag har hört det hos min brors kompisar i Trelleborg och där var uppfinnaren själv herr Otto Krank och vilket lyft det blev. Jag såg stjärnor ja hela rummet lyfte och vilken bas osv osv paradiset för en ljud och musikälskare.

Så vispa på!
Senast redigerad av matså 2004-10-18 22:19, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-18 22:19

Morello
Det är ngt annat jag diskuterar
Du är medlem i ett forum. Liksom jag. Liksom EA, A*, Subj., obj., Patr., Svante., osv osv...och jag, och alla andra.
Alla har rätt att känna sig uppskattade och förstådda. Inte bara du.
Insikt kan aldrig sjunka ned helt plötsligt
Vare sig hos mig eller hos andra.
Du må ha helt rätt. Än sen? Är det så viktigt att ha rätt?
Dimitri

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-18 22:24

Vem är objektivisten ?

8)
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 22:43

Dimitri, är det viktigt att medverka till att sprida myter och eventuellt lura lättleda medlemmar att lägga pengar på uppenbara ormoljeprodukter?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 22:51

Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustig över det.

Jag tycker ni har rätt, bägge 2, var och en på sitt sätt.

Dimitri: Visst, vill folk diskutera detta, så varför inte? Jag själv drar mig inte för att göra mig lustig över företelsen, men beundrar dom genier som föder sånna här affärsidéer. Var får dom allt ifrån? Lite synd bara att dom inte lägger sin kreativitet på något som faktiskt fungerar, men dom måste ju kunna sälja sina saker också, få in pengar. Sånada här kabellyftare kostar lite att framställa i t.ex. Kina eller Vietnam och kan säljas dyrt lite här och var där det finns folk som tycker det är kul att knåpa lite.
Mitt intryck är att för många handlar inte HiFi om att försöka få en bra musikupplevelse, utan apparterna och knåpnadet är ett mål i sig. Ungefär som en fotograf som tycker det är jättekul att jobba i mörkrummet, men egentligen inte direkt bryr sig så mycket om bilderna när dom är klara. Själva vägen är målet så att säga.

Morello: Det tragiska med sånna här produkter är att det finns folk som faktiskt tror att dom fungerar. Men jag tror inte att det är folk som är intresserade av att köpa absorbenter eller diffusorer för samma pengar.
Tidningarna skriver upp sånna här produkter för att få HiFi som hobby att verka mer exlusiv och exotisk. Det attraherar somliga, men skrämmer nog bort många också.

Dom verkliga frågorna, som faktiskt betyder mycket för ljudåtergivningen, kan i regel dom som skriver i tidninagrna ingenting om. Då är det lättare att skriva om kabellyftare.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:05

mats

I bland är du för go :D men om man inte har en citron :?: vad händer då :?: kan man ersätta den med ngt annat 8O

Fortfarande har ingen svarat på vad dessa grunkor kostar :?: :roll:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-18 23:06

det stod i artikeln vad de kostade. Typ ett par tusenlappar för 8 stycken
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:16

OK varför då bråka om ngt som egentligen inte kostar mer än ngt annat tweak :?: Det är väl bara att testa för sjutton, inte några gastronomiska summor precis om man slår ut det per st.

Jisses att ni bara orkar :roll:

Användarvisningsbild
OliT

Inläggav OliT » 2004-10-18 23:23

Klart att de hjälper, lättar helt klart upp ljudet då det inte fastnar något damm på kablarna eftersom de är upplyfta från golvet. Dessutom mycket enklare att städa. Jag kan tänka ut 1001 ytterligare anledningar till varför kabellyftare är årets produkt.. :roll:

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 23:29

Nån som vet om dessa tingestar går att få tag på i Sverige?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-18 23:30

-lindvall- skrev:Nån som vet om dessa tingestar går att få tag på i Sverige?

Kolla om du har några dricksglas hemma :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-18 23:34

Morello skrev:
Kolla om du har några dricksglas hemma :wink:

Jag testade med massa hockeypuckar innan, men jag han inte utvärdera det riktigt till fullo, det är ju jämt någon som ska komma och städa eller byta högtalare stup i kvarten! ;-)

Dricksglas, hmmm, jag vet om några Ittala som står och skräpar i skåpet... Kanske kan testa med dem!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-18 23:55

-lindvall- skrev:Dricksglas, hmmm, jag vet om några Ittala som står och skräpar i skåpet... Kanske kan testa med dem!

Ittala...då kan ju ingen klaga på att de är för simpla i af :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2004-10-18 23:57

Akta bara så att ljudet inte blir glashalt :oops:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-10-19 00:04

Lindvall!
Vaditusan, inte får du gå å köpa sådana tingestar...

Jag gillade verkligen Morellos exempel med motstånd, skåp och en
slägga :D

Kollar man på rummet så påverkar väl det ljudet ungefär 100 000 gånger mer än vad skillnaden mellan vettiga förstärkare påverkar ljudet, hur många gånger mer förstärkaren sen påverkar rummet jämfört med kablar vågar jag knappt tänka på, nu är det alltså påverkning för att kabeln lyfts upp från golvet en liten bit. 8O

Vem vet, the truth is out there..............

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 00:15

lazyworm skrev:Lindvall!
Vaditusan, inte får du gå å köpa sådana tingestar...

Jag gillade verkligen Morellos exempel med motstånd, skåp och en
slägga :D

Kollar man på rummet så påverkar väl det ljudet ungefär 100 000 gånger mer än vad skillnaden mellan vettiga förstärkare påverkar ljudet, hur många gånger mer förstärkaren sen påverkar rummet jämfört med kablar vågar jag knappt tänka på, nu är det alltså påverkning för att kabeln lyfts upp från golvet en liten bit. 8O

Vem vet, the truth is out there..............

Jojo, men som jag påpekade i en annan tråd så är det ju lättare för hjärnan att sålla bort de grova "felen" i återgivningen, men svårare att lyssna förbi de subtilare. Och jagmenar, hur sexigt är absorbenter på en skala? :-)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 00:24

Hej!
-lindvall- skrev:Jojo, men som jag påpekade i en annan tråd så är det ju lättare för hjärnan att
sålla bort de grova "felen" i återgivningen, men svårare att lyssna förbi de subtilare.

- Jo, fast samtidigt så skojskämtade du ju då så gå ej i efterhand o göra om
skojset till riktigt seriöst A*rgument... även om det i.o.f.s. skulle vara kul o så :)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 01:49

Hej!

A* tror "vi" kabelskeptiker just har sett ett genombrott :D! Ty på annat HiFiForum uti identisk tråd
har det flertal som själva använda kabellyftare sagt att dem är fina men att de ej kan höra skillnad!

Bra, nu är det då bara Shakti, buybee, hAllografer, esoteriska nät/högtalar/signal-hifikablar kvar!
A*lltså, när det även heta med dem att dem är fina men hör ingen skillnad då, fast först då är
KabelKriget över... denna gång! Men borta i ngn mörk källare smider garanterat ngn lömska planer
inför Dyyr HifiKabelns Magnifika Återkomst... på 2100-talet 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-10-19 06:07

Jag har ordnat mina kablar snyggt bakom rackset hemma och separerat dom ordentligt istället för skatboet jag hade innan. Jag märkte ingen större förändring i ljudet men det blev fan så mycket snyggare. Ännu snyggare kanske det skulle bli om man liksom hängde högtalarkablarna längs väggen och sedan ut mot högtalarna. Då kom dom överhuvudtaget inte i kontakt med golvet. Då kanske någon med guldöron skulle höra skillnad. Kanske. Möjligen.

Jag läste om en snubbe på hifimagasintiden som borrade hål i väggen och ställde högtalarna i rummet bakom stereon. Han tyckte det var ett kanonljudlyft. Lite opraktisk men det tweaket kan jag tro på.

Cable elevators herregud........ :roll:

(ot: personligen kommer jag inte att sakna råttjävlarna i allsvenskan. bye bye gnaget)

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-19 07:22

Solid Tech har ett kabellyftar alternativ som de kallar "Cradle of silcence"
Bild

Bild

Varför skall man ha dessa enligt Solid Tech+ Lite citat kanske kan ge klarhet.

"Wires are microphonic, and in order to achieve your system's peak performance, it is essential to isolate them from large resonance prone structures - such as the floor"

"By isolating the cables from vibrations, static electricity and moisture, the enhancement is a considerably lower noise floor and increased dynamics. The Cradle of Silence also eliminates the risk of static discharge. "

Även Danska Audiomagic säljer kabellyftare.
Bild

Och lite av deras argument:
"To fully realize the performance potential of Audio Magic cables or other high quality cables, we recommend our cable holder for placement on the floor.

The cable holder effectivly isolates cables from electrical interference and vibration."

Jag vet att jag sett även andra tillverkare med dessa produkter, tror att tex Acoustic Reality skall ha ett alternativ. Har alla hakat på "blufftåget" elelr kan det finnas en uns av funktion i produkterna? Går det att testa på annat sätt än med Morellos hammartest? Det sägs ju påverka även andra parametrar än mikrofoni.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2004-10-19 08:32

Som inbiten skeptiker till allt som påstås vara FANTASTISKT innan det finns klara godtagbara bevis, så sk jag här spåna lite lös med mitt sunda förnuft om dessa kabelhållare.

1. Det påstås inte lite om dessa hållares förmågor och kablars vedermödor.

Wires are microphonic, and in order to achieve your system's peak performance, it is essential to isolate them from large resonance prone structures - such as the floor / By isolating the cables from vibrations, static electricity and moisture, the enhancement is a considerably lower noise floor and increased dynamics. The Cradle of Silence also eliminates the risk of static discharge.[/quote

The cable holder effectivly isolates cables from electrical interference and vibration

Hmm.... Så nu är även fukt ett problem för stereokablarna...? Det var som fan, det hade man ingen aning om.... Men det är ju "logiskt" då alla har det så jäkla fuktigt hemma att det plaskar om fötterna när man går.....

Ang. vibrationer så kan det låta teoretiskt troligt ja. Men nu är det jiu faktisk så att många gånger så sätts vissa saker i rörelse (vigrerar) av att de just hänger eller hålls fritt i luften när man spelar högt. Men att de slutar vibrera då man lägger dem mot nåt större och stabilare, som en vägg eller ett golv. Här låter det ju som om golvet vibrerar som högtalarkonerna eller värre, men det är klart överdrivet även i trähus. Alltså skulle det enligt mitt sätt att tänka och av parktisk erfarenhet (har lite gitarrer hemma som definitivt resonerar mer om de hänger fritt än om de hänger mot väggen) Så skulle kablarna antagligen kunna få stöd av golvet istället för att börja vibrera av det. Säger inte att jag har rätt, men det känns vettigt.

Att kablarna sen i hållare skulle slippa statiska urladdningar verkar lite märkligt. Ofta brukar ju saker som inte har möjlighet att bli av med sin laddning lägga på sig mer och mer laddning tills det säger SPRAK.... Om en kabel däremot ligger mot golvet så kanske den kan avleda den statiska elektrisiteten regelbundet och redan i små nivåer, och inte samla på sig mer och mer då den är isolerad från möjligheten. Golv är ju normalt inte ledande men statisk elektrisitet brukar ju kunna knastra till om fingrarna lite hur som helst mot vad som helt om det är på hugget.

Nån som anser at jag yrar eller...??

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-10-19 09:51

Morello skrev:Jag menar med emfas att kabellyftate inte har med hifi att göra. Jag kallar sådant för voodoo.

Med tanke på vad voodoo kan göra med människor tycker jag att det är en ganska bra liknelse. Möjligheterna till mycket starka upplevda skillnader är verkligen legio inom hifi. Om voodoo kan göra folk halft från vettet och framkalla andningsstillestånd borde lite subtila skillnader i "ljudbildens svärta" vara en baggis för vilken kabellyftarnasare som helst.

För övrigt tycker jag att ett baskrav för en kabellyftarpryl är att man kan få in ett dammsugarmunstycke under kabeln i upplyft tillstånd. Kanske ett fall för Sverker.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-10-19 11:32

Vet ni att jag kan åka till månen om jag tankar flygfotogen
i min V70. Det fungerade faktiskt. Jag gjorde det direkt efter
att jag förbättrade ljudet i min anläggning m.h.a kabellyftare.

Man behöver inte vara professor i beteendevetenskap för att
förstå att någon startade denna tråd bara för att sätta igång
en diskussion. Jag ser den här tråden som en fortsättning på
"Fördomsfulla individer..."
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 11:43

Skiier: Precis, alltså gör vi något gott av den (tråden), och funderar vidare på om det finns fler märken av kabellyftare på den svenska marknaden än de som tidigare nämnts i tråden.

Jag har själv funderat på att bygga någon fin lyftare. Cement och sådanadär bjälkhållare (som förmodligen heter något på fackspråk) och gummiband och kanske bomullssnöre ingår i tanken. Fast de kommer nog att bli lite klumpigt, så funderingarna får fortsätta vidare...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 11:45

Kan ju inflika att den mest imponerande anläggning jag hört använde Solid Techs kabellyftare. Huruvida de gjorde någon skillnad eller ej kan jag dock varken bekräfta eller förneka.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 11:46

SolidTechs variant är rätt snygg, men lite för liten tycker jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 11:47

Jo, det gick väl åt en tre-fyra-fem per högtalarkabel i den anläggningen. (Harmonic Tech MagicLine)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-19 12:19

någon startade denna tråd bara för att sätta igång en diskussion.

Skarpsynt, men varför skulle man annars starta en tråd? :twisted:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-19 12:45

Jag kan faktiskt förstå "Svensson" att de rynkar på ögonbrynen och tycker att HiFi folket är lite underliga ibland :) .
Dessa kabellyftare ändrar inte direkt deras inställning :wink: .

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 12:54

Oj oj oj....

Hifibranschen är ju långt efter. Titta på elkraftbranschen, de har ju använt upphängda kablar i åratal. För många av er räcker det nog att titta ut genom första bästa fönster så ser ni det.

Tänk att det tagit hififolket så många år att fatta att det är så man ska göra 8O :roll:

Samtidigt undrar man vad nästa steg är. Diffusorer på månen? SD-fötter på soffbordet? Speciella välljudstofflor till musiklyssnaren?

:mrgreen:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 12:57

Tror att du har helt rätt där Callisto! Svensson drar sig nog för att investera i HiFi, eftersom en del av de saker som ofta 'syns', typ cable-lifters etc, verkar antagligen i 'Svensons' ögon helt tokigt. De som eventuellt skulle vara intresserade av bra återgivning, skräms antagligen bort av extremismen och voodoo-kulturen.

Jag läste en intressant intervju med Jan.Erik Persson i High-Fidelity år 2000, där han uttryckte just dessa tankegångar. Dock inriktade han sin 'kritik' mot dyra kablar och ansåg att många har skrämts bort från HiFi pga av inriktningen mot bla dyra kablar. Han tyckte att 'utvecklingen' gått alldeles för långt och tappat sans och proportion, - att man glömt att de gamla elektriska lagarna gäller i högsta grad fortfarande, dvs det handlar om impedanser, sändare och mottagare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 12:57

jonasp skrev:Oj oj oj....

Hifibranschen är ju långt efter. Titta på elkraftbranschen, de har ju använt upphängda kablar i åratal. För många av er räcker det nog att titta ut genom första bästa fönster så ser ni det.

Har du inte läst mitt inlägg tidigare i tråden, första sidan? Märkligt att inte fler beställt denna exlusiva upphängning.

- Passa på och beställ idag, snart kan dom vara slut!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 13:00

MH:
Hehe, din avundsjuka stiger förstår jag när du inser att det finns allt fler som tillverkar de skumma produkter du egentligen skulle vilja sälja! :lol: :wink:

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:13

Jag tror verkligen inte att kabellyftare och andra konstigheter vi håller på med skrämmer folk, varför skulle det göra det? Hur många som inte läser hifitidningar känner till något av dessa esoteriska tweaks, och vad är det i så fall som gör att de "skräms bort" av det? Det är ju knappast så att någon hävdar bestämt att man måste ha esoteriska tweaks för att vara hifi-intresserad?

Möjligtvis kan det ge ett litet löjets skimmer över vår hobby, men säg den hobby som inte drabbas av det? :-)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 13:48

Det kan du ju ha rätt i, Lindvall, men jag tänkte att 'Svensson' tänker ungefär så här....

...Antingen:

1: 'Oj, måste man ha så dyra kablar, hela anläggningen blir ju jättedyr om man skall försöka få bra ljud. Det får nog vara, - finns annat att lägga pengarna på...'

2: 'Men herregud, det går ju emot all sans och förnuft, hur kan en kabel, eller kabellyftare göra sån skillnad? Lägga många tusentals kronor på en enkel kabel, eller ett tillbehör, - HiFi-branschen verkar 'far out', jag struntar nog i den.'

3: 'Allting verkar göra skillnad enligt tidskrifter, var skall detta sluta? Jag orkar inte, har inte råd etc...'

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-19 13:50

De flesta jag känner som inte är hifi-intresserade tycker att den här sortens tweak är rent av korkade när jag berättar om dem.

Som tur är...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 13:53

markih: Helt riktigt.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:56

markih:

Jo, så kan det kanske vara, jag tror iså fall mest på nr 2, lite av de tankarna finns nog hos många musikälskare, det har man sett i de mytomspunna hifidebatterna på dagensskiva. Det är ju främst hos musikälskarna som de potensiella audiofilerna borde finnas, men där köper man hellre ett original på vinyl för 500 spänn än att laga det trasiga baselementet. (hårddraget och generaliserande, men you get the point.)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-10-19 14:07

Jag har i evigheter försökt förklara att de flesta av oss är ute efter musiken i första hand. En bra anläggning kan förmedla det goda så mycket bättre. Men de tror ändå att vi sitter och röker pipa med ett konstigt skägg och lyssnar efter ljud. Som Lindvall skrev så kan de köpa en skiva för 500 spänn och koppla in en klockradio om de hade kunnat. Många av dom bryr sig fullständigt nada om det låter för jävligt, bara de har den där fina vinylen. Själv tycker jag det är att slänga ut pengar om man inte kan få ut det där härliga i skivan för man vill ju njuta av skivan fullt ut.

Men men vissa av dom har jag fått intresserad av hifi eller rättare sagt jag har gett dom tips. De tror nämligen att man måste köpa jättedyrt för att få det någorlunda bra. Jag svarade att det blir en hel del skillnad mot 500 kr anläggningar/klockradio till en förstärkare som kostar 2-3000 och högtalare för ca 2000.

Men de höll på att tuppa av när jag sa att jag har beställt Sworden :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-10-19 14:16

Lindvall skrev:
sådanadär bjälkhållare (som förmodligen heter något på fackspråk)

Du tänker kanske på "balksko"?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 15:43

markih skrev:Det kan du ju ha rätt i, Lindvall, men jag tänkte att 'Svensson' tänker ungefär så här....
...Antingen:
1: 'Oj, måste man ha så dyra kablar, hela anläggningen blir ju jättedyr om man skall försöka få bra ljud. Det får nog vara, - finns annat att lägga pengarna på...'
2: 'Men herregud, det går ju emot all sans och förnuft, hur kan en kabel, eller kabellyftare göra sån skillnad? Lägga många tusentals kronor på en enkel kabel, eller ett tillbehör, - HiFi-branschen verkar 'far out', jag struntar nog i den.'
3: 'Allting verkar göra skillnad enligt tidskrifter, var skall detta sluta? Jag orkar inte, har inte råd etc...'
Min erfarenhet utifrån att prata med kunder och "på gång kunder" säger att alla har skitkasst självförtroende map vad dom själva tror dom hör. Dom flesta verkar enligt mig vara av åsikten:
Ah, jag hör ändå ingen skillnad. Jag är inte så duktig på ljud

Många nöjer sig nog helt rätt och riktigt med enklare anläggning, enkelt kablage och absolut UTAN Cable Lifters.

Reflektion:
Det målas upp en dyster värld av framtida hifiköpare. Finns det något belägg för att förstagångsköpare verkligen engagerar sig i alla tweaks runt om själva kärnan (signalkälla, kablar, förstärkare och högtalare)?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2004-10-19 16:11

-lindvall- skrev:Dom där kabellyftarna var ju hur bryniga* som helst! Skulle lätt passa under Sworden! Jag tycker dom är häftiga. Mer pondus än till exempel "Cradle of Silence" från SolidTech.

*Brynig = "Fet", "tung", "mycket muskler", alltså ett positivt omdöme på skånska, men också lite väl kraftig kanske. Jfr "brynare", en stark, grov man.

BRA TALAT LINDALL! 8)

Jag skulle kunna tänka mig ett par fräcka kabel-lyftare. Inte för att jag tror att det fungerar, men för att det är jävligt fräckt*!

*brynigt
//mvh Johan

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 16:16

zorro: Helt klart så! :-)

Om det sen är skillnad till det bättre är det ju bara positivt! Det ser ju så tryggt ut när kabeln bara ligger där och vilar i sitt majestät!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 16:27

EngelholmAudio skrev:Reflektion:
Det målas upp en dyster värld av framtida hifiköpare. Finns det något belägg för att förstagångsköpare verkligen engagerar sig i alla tweaks runt om själva kärnan (signalkälla, kablar, förstärkare och högtalare)?

Mitt intryck är att just imagen av HiFi som något dyrt och suspekt skrämmer bort en massa folk från att bli ens förstagångsköpare.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 16:31

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Reflektion:

Mitt intryck är att just imagen av HiFi som något dyrt och suspekt skrämmer bort en massa folk från att bli ens förstagångsköpare.
Ok. Jag får för mig att det är bekvämlighet som sätter käppar i hjulen. Man köper ett färdigt paket hellre än själv tar beslut utifrån egna åsikter och lyssningserfarenheter.

Det utesluter ju att andra scenariot finns...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-19 17:35

Hotspur skrev:

Tycker det är helt underbart, kan inte sluta skratta. Varför skulle man annars starta en tråd på ett forum, om inte för att man vill diskutera något? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-19 17:40

StefanB skrev:
Hotspur skrev:

Tycker det är helt underbart, kan inte sluta skratta. Varför skulle man annars starta en tråd på ett forum, om inte för att man vill diskutera något? :lol: :lol: :lol:

Jo för man kanske vill:
Berätta något
Sälja något
Köpa något
Byta något
Visa något

Etc

Det primära målet behöver ju inte vara att få igång en diskussion :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-19 18:32

Att nån skulle avhålla sig från att lyssna på musik genom en bra anläggning dvs. köpa en , för att det finns konstiga tweaks är nonsens.
Prylar finns inom alla hobbies, kolla in alla golfare som skulle bli otroligt mycket bättre av några lektioner. Dom köper hur många konstiga grejor som helst utom lektioner för att bli bättre och det är vanligt folk.
Känner upplysta ingenjörer som beter sig exakt så då det gäller golf eftersom dom inte har någon idrottsbakgrund och inte inom det området fattar bättre. Vilket är helt ok och naturligt.

Dom som skrämmer bort folk är dom som högljudt förklarar att en branschen bara luras.
Om man inte tror på något så kan man ignorera det. Nån som provat att göra det istället för att spy galla?
Jag tror själv att dessa lyftare inte skulle göra nån skillnad för mig, men jag har inte provat så jag vet inte. Men jag är heller inte intresserad eftersom jag jobbar med grunkor som påverkar ljudet mera. typ högtalarna och filter.

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2004-10-19 22:34

Bild

Den finns i svart också 8O
Mycket snyggare än mina silverfärgade. Nu befinner jag mig plötsligt i hifi-kris :?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-19 23:07

Inte testat.

Är du sugen StefanB? Du måste ha en grym anläggning om kabellyftare är den vettigaste uppgraderingen du kan komma på :wink:

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2004-10-20 08:56

När man investerat i en kabellyftare så finns det bara en som kan rädda dig!
http://www.svt.se/drama/nile/barbro.html

Användarvisningsbild
Skiier

Inläggav Skiier » 2004-10-20 09:00

Rydberg skrev:
StefanB skrev:
Hotspur skrev:

Jo för man kanske vill:
Berätta något
Sälja något
Köpa något
Byta något
Visa något

Etc

Det primära målet behöver ju inte vara att få igång en diskussion :wink:

Tack Rydberg :D

Vad kul en mening kan bli om man tar den ur sitt sammanhang.
Vad jag menade var att någon startade denna tråd för att sätta
igång en jobbig diskussion. Kändes bara som ett test
för att visa på sina terorier från en annan tråd.

Hursomhelst ... kabellyftare är kosmetika och såvitt jag förstår så
är detta ett forum där vi diskuterar HIFI, eller? :wink:
Народ и армия едины

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-20 09:15

Äsch, vi har väl aldrig diskutterat kabellyftare tidigare vad jag minns, så det var väl på tiden att någon tog upp det? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-20 11:54

hur orkar man förneka kabelhållarnas förmåga att förhindra div störningar :evil:
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-20 23:55

celef skrev:hur orkar man förneka kabelhållarnas förmåga att förhindra div störningar :evil:

Inte vet jag :-)

Men utan att veta, har aldrig testat. MEN, vi vet att olika elektronikkomponenter är känsliga för vibrationer. Knacka på ett rör eller en konding, vid hög förstärkning kan man höra oljud i högtalarna.

Även kablage är uppbyggda som kondensatorer, dvs med flera skikt varav vissa är ledande och andra isolerande. Om nu en kabel ligger och vibrerar på ett underlag beroende på pulserande fält skapat av signalen i kablarna, kan man då tänka sig att kablarnas vibrationer reflekteras tillbaka i systemet? Jag säger inte att det är så, bara att man kanske ska vara öppen för tanken tills motsatsen är bevisad (jag menar inte absolut bevisa, det går aldrig att bevisa frånvaron av något) i någon logisk diskussion.

Eller?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-10-20 23:57

Bill,

Såg du inte mitt förslag till Stefan om att testa vibrationskänsligheten? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-21 00:05

Morello skrev:Bill,

Såg du inte mitt förslag till Stefan om att testa vibrationskänsligheten? 8)

Sorry, nej. Har varit bortrest 3 dagar och då finns det 2000 inlägg att läsa.. :-)

/ B

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2004-10-24 09:45

Bild
Does your music sound lifeless, dull, lack bass, rolled off or brittle highs?

Is your sound coming right from your speakers instead of from a seamless soundstage?

Do you have poor tonal balance, bright highs, or bass boom?

These are all symptoms of a resistive signal path that can be caused by your speaker cable sitting on the wrong surface. Magic Wood Cable Grounds not only lift your cables off the floor, but also allow your cables to perform at their maximum potential. You've made a big investment in your cable. Don't you deserve to hear them sound their best? You have your choice of colors and sizes.

On sale for TuneLand Members at the low price of
Set of 8 $79.95

Nu är i alla fall jag övertygad. En sådan hifi Guru som Micael Green kan inte ha fel[;)]

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-10-24 10:36

Allvarligt talat pöjkar...

Det är inte prat om esoteriska kablar, tweak, shakti,..etc som skrämmer bort nya intressenter innom hifi.
Min erfarenhet är att det som folk förundras mest över är allt tjat om dämpning, diffusorer, heltäckningsmattor :!: :!: :roll:

Vem f*n i dagens läge vill höra att du måste slänga in en heltäckningsmatta i rummet för att det ska låta bra :?:

Vem vill höra att "du måste nog bygga en dämpvägg bakom högtalarna" :?:

Get real boys,...detta är min erfarenhet av vad som skrämmer bort folk 8O

// Jonas

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2004-10-24 10:44

Men är det då moraliskt försvarbart att intala folk att de kan få bättre ljud genom suspekta tweaks? En heltäckningsmatta ger ju garanterat effekt, till skillnad från många tweaks.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-24 13:01

jag håller med om att heltäckningsmatta, absorbenter, diffusorer etc gör många vettskrämda. Tyvärr är det dock så att det är såna grejer som ger effekt.

Att försöka lura folk att diverse mirakelprodukter innebär en genväg är knappast lösningen.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-24 18:42

Vanligt folk blir inte lurade att köpa kabellyftare eftersom Citystormarknad inte har dom. Fatta att det är inte vanligt folk som går till "tung-hifi" affärer utan dom som är lite mer intresserade.
Och dessa människor kommer inte skrämmas att gå till en sämre stormarknad för att HIFI butiken har grejor man inte köper.
Om nåt skrämmer vanliga människor så är det män i vita rockar och föreningar som löser problem vetenskapligt då det ända man vill göra är att lyssna på musik.
Resten att vanliga konsumenter skrämms av tweaks är fantasier. Vem rekommenderar en vanlig konsument en kabellyftare det första som förbättring? Jo ingen!
Vem avråder ifrån en massa tweaks direkt istället för att bara ignorera dom. Jo, som det verkar LTS medlemmar.
Så dom som talar mest om dom till vanliga konsumenter är dom som fått dom på hjärnan.
Vi andra skiter i dom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-24 19:00

razor skrev:Men är det då moraliskt försvarbart att intala folk att de kan få bättre ljud genom suspekta tweaks? En heltäckningsmatta ger ju garanterat effekt, till skillnad från många tweaks.

Absolut är det försvarbart! Alla har tillgång till samma information. Det är upp till den potentille kunden att göra valet, köpa eller inte köpa.

Återgå till Generellt om hifi