dimitri skrev:Morello
Du skrev att det finns en massa intressanta (hifi) spörsmål att ägna sig åt.
Jag undrar vilka de kan vara.
Uppenbarligen är det så att kabel, kabellyftare och liknande är det som intresserar medlemmarna. Det vore förmätet, förkastligt, förhånande att göra sig lustig över det.
Jag tycker ni har rätt, bägge 2, var och en på sitt sätt.
Dimitri: Visst, vill folk diskutera detta, så varför inte? Jag själv drar mig inte för att göra mig lustig över företelsen, men beundrar dom genier som föder sånna här affärsidéer. Var får dom allt ifrån? Lite synd bara att dom inte lägger sin kreativitet på något som faktiskt fungerar, men dom måste ju kunna sälja sina saker också, få in pengar. Sånada här kabellyftare kostar lite att framställa i t.ex. Kina eller Vietnam och kan säljas dyrt lite här och var där det finns folk som tycker det är kul att knåpa lite.
Mitt intryck är att för många handlar inte HiFi om att försöka få en bra musikupplevelse, utan apparterna och knåpnadet är ett mål i sig. Ungefär som en fotograf som tycker det är jättekul att jobba i mörkrummet, men egentligen inte direkt bryr sig så mycket om bilderna när dom är klara. Själva vägen är målet så att säga.
Morello: Det tragiska med sånna här produkter är att det finns folk som faktiskt tror att dom fungerar. Men jag tror inte att det är folk som är intresserade av att köpa absorbenter eller diffusorer för samma pengar.
Tidningarna skriver upp sånna här produkter för att få HiFi som hobby att verka mer exlusiv och exotisk. Det attraherar somliga, men skrämmer nog bort många också.
Dom verkliga frågorna, som faktiskt betyder mycket för ljudåtergivningen, kan i regel dom som skriver i tidninagrna ingenting om. Då är det lättare att skriva om kabellyftare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!