Läs mer här.
/Suomela
Moderator: Redaktörer
profbd skrev:sveriges mäst centrala?????
skulle det inte bli i hälsingland någonstans?
RogerGustavsson skrev:profbd skrev:sveriges mäst centrala?????
skulle det inte bli i hälsingland någonstans?
Tror jag inte om man lägger befolkningstäthet i ekvationen.
Är lite fundersam över vilka rum det har på den valda platsen... Har varit där några gånger under årens lopp och kan inte minnas att där fanns rum som var direkt lämpade för audio. Hoppas jag minns fel!
RogerGustavsson skrev:Bremens ägg kommer inte att demas?
kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
En riktig entusiast bangar väl inte för att ta båda?
Harryup skrev:kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
Fast då är ju barnvakten redan klar.
mvh/Harryup
kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
Naqref skrev:kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
Fast jag vet både en och annan snubbe som inte är ungkarl och som får gå ut själv utan koppel både en och två gånger i rad.
KarlXII skrev:Harryup skrev:kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
mvh/Harryup
Jag ser inte heller problemet här.![]()
kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
kodapa skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:kodapa skrev:En riktig entusiast är ungkarl, det är inte jag...Naqref skrev:kodapa skrev:Jag tänkte komma men nu lutar det åt DIY mässan i Gbg helgen efter istället.
mvh/Harryup
Jag ser inte heller problemet här.![]()
Faktum är att jag själv inte vill vara borta från familjen två lördagar i rad, sån är jag.
Kraniet skrev:heh undra hur jönköping kan vara mest centralt i sverige.. :)
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:heh undra hur jönköping kan vara mest centralt i sverige.. :)
Tror nog det ligger rätt centralt med tanke på hur befolkningstätheten ser ut. Inom en radie på ca 35 mil bor förmodligen en majoritet av Sveriges befolkning.
KarlXII skrev:Snart är det dax!
Någon som är intresserad av en gemensam middag?
Förslag på ställe?
KarlXII skrev:Snart är det dax!
Förslag på ställe?
Maccis skrev:KarlXII skrev:Snart är det dax!
Förslag på ställe?
http://www.pipesofscotland.se/jonkoping/
profbd skrev:Blir det något hos Tengil då lr
jag vet inte om jag vågar mig dit igen
ettårige son som mötte honom i dörren med en förskärare och en sax
sportbilsentusiasten skrev:samåkning från göteborg?
Eller ska vi vara miljövänliga o ta tåget...

Tengil skrev:Maccis skrev:Ja, eller någon som kan trycka t-shirts och skicka ut....
Med texten, Jag är körd, jag är faktisktnörd![]()
Vh Christer
Maccis skrev:Jaha, en vecka kvar.....
Skulle vi göra något så vi faktisktianer känner igen varann??

subjektivisten skrev:Roger, Är din Final cut en remasterad version?

bakerman22 skrev:Ganska långsam och ospännande mässa.
Generellt dåliga rum.
Inte en enda wow-upplevelse.
Dåligt med folk.
Tvivlar på att det blir någon nästa år.
subjektivisten skrev:Nattis, jag tror Roger själv har "sänkt" nivån på PF låten, så den passar ihop med resten av matrialet.
boom skrev:bakerman22 skrev:För vinyl och rör-runkarna var det nog dock himmelriket...
Då var det synd om dig som inte fick stå och juka mot en bas.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:För vinyl och rör-runkarna var det nog dock himmelriket...
Basen på mässan var pinsam..
Det var en finne som demade några högtalare.
Tror dom hette Rikkitoulakakkkkiprostuuulakaavi eller nåt.
Dom var aktiva, och det fanns inget behov av en subba, eftersom dom gick ner till 20 hz. Han nämnde dock ingenting om hur mycket dom hade fallit av vid 20 hz..
Vi förklarade att det var mycket snack, men lite verkstad, och att man inte kunde komma med ett sånt påstående när man spelade blipblop-jazz..
Han tog fram en gammal cd som jag gissar var från runt -82, eftersom fodralet var så repigt att man knappt kunde se omslaget..
Artisten hette Ben Affleck. Han gjorde inte det, men på knackig svenska som var mer finska än svenska så hette han så.
Finnen sa: "alla supwoofers i heela värlten temas alltit met Pen Afflek"..
Sen började det.....och jag gick ut.
Dom var nog bäst..
Det fanns en full lirare som lirade på ett par Caveman.
Ett par 15" coaxer.
15" på brutalvolym, med ett lyssningsavstånd på ca 1,5 meter..
Gissa om det var "in your face"...
Nja... Inga direkta överaskningar..
Liraren som körde ett par små Amphion och Nuforce var nog bäst.
Han satte på vår stenhårda brutalmetal utan att blinka.
Dom lät väl sådär i allmänhet, men metal grejade dom ganska bra faktiskt.
Nefilim skrev:nadifierad skrev:Jag är småfet, skallig och har ringar i bägge öronen
Jag har två ringar i det ena örat.
snerik skrev:Tyckte Larsen lät bra. Intressant det där med pris/prestanda, en del prylar lät apa och kostade skjortan![]()
Kanske kommer en sväng imorgon också, jag hade lite tidspress idag.
Jag hade mycket trevligt!
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:För vinyl och rör-runkarna var det nog dock himmelriket...
Dom var aktiva, och det fanns inget behov av en subba, eftersom dom gick ner till 20 hz. Han nämnde dock ingenting om hur mycket dom hade fallit av vid 20 hz..
Vi förklarade att det var mycket snack, men lite verkstad, och att man inte kunde komma med ett sånt påstående när man spelade blipblop-jazz..
Han tog fram en gammal cd som jag gissar var från runt -82, eftersom fodralet var så repigt att man knappt kunde se omslaget..
Artisten hette Ben Affleck. Han gjorde inte det, men på knackig svenska som var mer finska än svenska så hette han så.
Dom var nog bäst..
Ett par 15" coaxer.
Du får väl släpa med rören på nån mässa och dema dom under realistiska förhållanden så folk får lyssna på brutal bas i stället för fjärt bas.
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:För vinyl och rör-runkarna var det nog dock himmelriket...
Dom var nog bäst..
Ett par 15" coaxer.
Du får väl släpa med rören på nån mässa och dema dom under realistiska förhållanden så folk får lyssna på brutal bas i stället för fjärt bas.
För dom är ju så små och smidiga att släpa på !!
bakerman22 skrev:snerik skrev:Tyckte Larsen lät bra. Intressant det där med pris/prestanda, en del prylar lät apa och kostade skjortan![]()
Jag har lyssnat på Larsen vid tre tillfällen nu.
Vid alla tre har det varit nålar i skallen.
Kan inte förstå hur NÅGON kan tycka att det låter bra...?
Diskanten SKÄR genom kroppen !!?
snerik skrev:bakerman22 skrev:snerik skrev:Tyckte Larsen lät bra. Intressant det där med pris/prestanda, en del prylar lät apa och kostade skjortan![]()
Du kan säkert få den urkopplad, då kan du njuta av basen, för det verkar du ju gilla
RogerGustavsson skrev:Var där idag. Vill ni se bilder? Då för ni ge er till tåls någon dag. Intryck kommer också.
bakerman22 skrev:Det var likadant på Sheraton både i år och förra året.
Jag har lyssnat på dom med olika personer alla gånger, och alla gångerna gick vi ut efter tio sekunder för att det var direkt obehagligt att lyssna.
bakerman22 skrev:snerik skrev:bakerman22 skrev:snerik skrev:Tyckte Larsen lät bra. Intressant det där med pris/prestanda, en del prylar lät apa och kostade skjortan![]()
Du kan säkert få den urkopplad, då kan du njuta av basen, för det verkar du ju gilla
Jag har ju ett par i56, en r28, och åtta a2 också vet du.
Som drivs av en Yamaha DSP-Z11 och två Emotiva XPA-1.
Nevertheless så gillar jag inte nålar i öronen.![]()
Vi var tre som var där i fredags. Alla tre gick ut för att det kändes som nålar i öronen.
Det var likadant på Sheraton både i år och förra året.
Jag har lyssnat på dom med olika personer alla gånger, och alla gångerna gick vi ut efter tio sekunder för att det var direkt obehagligt att lyssna.
Du kan ju koppla ur basarna som knappt hörs ändå av den kraftigt hissade diskanten, så kan du sitta och njuta till bara den.
profbd skrev:dety värsta nedköpet var ju de finska skrikburkarna med tre diskanter
Nattlorden skrev:profbd skrev:dety värsta nedköpet var ju de finska skrikburkarna med tre diskanter
Låter som de kanska är avsedda till finsk skrikkör?
Naqref skrev:De som brukar demas av vodkamannens bror?
petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?
petersteindl skrev:Är kränkt felstavat?
Harryup skrev:petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?
Ja, jag hörde dom också, tyvärr. Dom lät av någon orsak verkligen inte bra.
mvh/Harryup
Naqref skrev:Det är inte så att en del av er som gillar att spela högt har i er högtspelande råkat ut för att få en sänkning av smärttröskeln?
Naqref skrev:
Det är inte så att en del av er som gillar att spela högt har i er högtspelande råkat ut för att få en sänkning av smärttröskeln?
KarlXII skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?
mvh/Harryup
Ihåligt?
Som att diskant och baselement spelar lite för sig själv sådär??
Harryup skrev:KarlXII skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:Det finns finska högtalare som heter Aurelia. Är det dessa det syftas på?
mvh/Harryup
Ihåligt?
Som att diskant och baselement spelar lite för sig själv sådär??
Jag tror att för den som gillade det ljudet skulle den funkat fint.
Annars så påminde Rolf Wikströms sång som om man skulle spelat för högt i en gammal hederlig telefon.
mvh/Harryup
profbd skrev:om man ville kapa glas var aurelia det man ska skaffa
som högtalare
NEJ TACK
bakerman22 skrev:profbd skrev:om man ville kapa glas var aurelia det man ska skaffa
som högtalare
NEJ TACK
Aurelia var riktigt mjuka och trevliga jämfört med Larsen...
profbd skrev:ivar är ju gammal magnepanmissbrukare och han får snart hem en större model till sig själv
jag skall släpa mig hem till han och lyssna på dom
RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
RogerGustavsson skrev:profbd skrev:ivar är ju gammal magnepanmissbrukare och han får snart hem en större model till sig själv
jag skall släpa mig hem till han och lyssna på dom
Jo, han ska byta sina 3.6 mot de nya 3.7. 1980 ville han sälja ett par Tympani 1-D till mig. Blev inte så utan jag köpte ett Tympani-IIIA system som stod hos Svalanders HiFi. Det hade 8 paneler istället för 6....
Jag hade velat brassa på med min hembrända CD men då hade jag fått vänta till efter mässan.
Tyckte 1.7 lät lite "mellanbasiga" på det som spelades av Ivar.
Caveman 15" verkade tänkta för lyssning på väldigt hög volym men på mera vanlig akustisk musik var det ingen höjdare, det lät högtalare.
paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:
Lyssningsintryck?
Panelguy skrev:profbd skrev:en fd säljare på hifiklubben i jönköping
Är han aktiv på något forum tro?
Objektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Högtalarna är väl Totem? Vem demade där?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... G_5122.jpg
Lyssningsintryck?
Gunsiger tror jag. Kolla på http://www.no-frills-audio.se/ Lyssnade inte dem.
RogerGustavsson skrev:Objektivisten skrev:RogerGustavsson skrev:De här har jag glömt men det var inget som attraherade mig.
Högtalarna är väl Totem? Vem demade där?
Här blir det många frågor... Nja, vet inte vem som demade men det lät inte vidare när jag var där så jag drog vidare till nästa rum. Tiden rinner iväg fort på mässor och mina fem timmar försvann i ett nafs.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... G_5122.jpg
Lyssningsintryck?
Gunsiger tror jag. Kolla på http://www.no-frills-audio.se/ Lyssnade inte dem.
Konstigt att dom inte heter "gunslinger" bara?
Verkar vara HAD som tillverkar dom där. Spännande elliptisk waveguide. Synd att de inte har uppdaterat sin hemsida ( http://www.manovi.se/audio.html ), kanske dom har en ny som jag inte hittat?
caveman15 vist tusan kunde de dunka
men vilket dist när han drog på med daft punk
sedan gick de nog inte så ruggigt djupt

paa skrev:Vad hette dom mindre högtalarna på denna bilden:
Lyssningsintryck?
Rörsteget är bara på 15-20 W så det blir ju lite sådär när man eldar på.
lennartj skrev:Dramatiken i framförandet gick fram fint, men jag är snäll om jag säger att stråkklangen var "intressant".
No_frills_audio skrev:Jag tänkte ge min syn på färgningen.
Det är så att förstärkaren spelade helt utan återkoppling och den färgar en hel del då. Jag byggde den som ett experiment alldeles nyligen och inkluderade en ställbar feedback som dessvärre valde att inte fungera längre när vi kopplade upp i Jönköping.![]()
Förstärkarens grundkaraktär tycker jag dock är mycket trevlig och den passar mitt ljudideal bra. Men helt utan återkoppling blir det oundvikligen färgat och här hemma kör jag med 1,5dB eller 3dB återkoppling. Det blir stramare och påverkar klangen betydligt. (Förutom att THDn går ner från 0,3 till 0,15 ungefär, och IMD liknande siffror.)
Det är alltså inte bara högtalarens fel. Själv tyckte jag att det funkade någorlunda bra, fel i klang stör mig mindre än dynamiska begränsningar.
Bra att detta kom upp. Jag vill gärna bjuda hem Lennart på lyssning vid något tillfälle så kan vi testa den ställbara återkopplingen och se vad som kommer fram ur det.
MVH Bernt
No_frills_audio skrev:Jag tänkte ge min syn på färgningen.
Det är så att förstärkaren spelade helt utan återkoppling och den färgar en hel del då. Jag byggde den som ett experiment alldeles nyligen och inkluderade en ställbar feedback som dessvärre valde att inte fungera längre när vi kopplade upp i Jönköping.![]()
Förstärkarens grundkaraktär tycker jag dock är mycket trevlig och den passar mitt ljudideal bra. Men helt utan återkoppling blir det oundvikligen färgat och här hemma kör jag med 1,5dB eller 3dB återkoppling. Det blir stramare och påverkar klangen betydligt. (Förutom att THDn går ner från 0,3 till 0,15 ungefär, och IMD liknande siffror.)
Det är alltså inte bara högtalarens fel. Själv tyckte jag att det funkade någorlunda bra, fel i klang stör mig mindre än dynamiska begränsningar.
Bra att detta kom upp. Jag vill gärna bjuda hem Lennart på lyssning vid något tillfälle så kan vi testa den ställbara återkopplingen och se vad som kommer fram ur det.
MVH Bernt
profbd skrev:dessa totem spelades på en löjligt låg volym när jag besökte rummet
så jag ansåg nog att de var oanvändbara för att spela på
och gick där ifrån
Max_Headroom skrev:
Hur låter HAD-högtalarna här på bilden? Verkar vara ett mycket intressant koncept tycker jag.
Kanske kunde man tänka sig en golvmodell istället, eftersom golvytan ändå måste tas upp.
En stativmodell ger ju dock ett luftigare och mindre dominant intryck i möbleringen (högre WAF, vilket kan vara helt avgöande för köp).
6. Bransch-människor måste uppge det!
För de som har någon fot i hifi-branschen måste uppge det i sina signturer. Där ska åtminstone stå vilket företag som man står nära och om företaget tillverkar/säljer/marknadsför flera märken så bör dessa märken uppges. Branschmedlemmar är välkomna att ge en presentation under "medlemspresentationer".
No_frills_audio skrev:Det verkar kul. Jag har ett otal olika steg här också. Det som spelade i Jönköping var ett PP med 6336A dubbeltrioder på utgången. Jag är mitt i en flytt just nu men när jag kommit i ordning ordentligt så får vi försöka få till något. Ses vi kanske på DIY-träffen på Chalmers nästa helg?
IngvarAhlberg skrev:filtret är seriellt, därför påståendet att det ger bättre impulssvar
Menar du att man idealt sett då bara skulle kunna höra högtalarens direktljud i typ 1 grad vertikalt eller vad menar du med att ni inte vill ha vertikal spridning? Verkar knepigt att få tillIngvarAhlberg skrev:Vertikal spridning är absolut det sista vi vill ha, horisontell spridning vill vi ha välkontrollerad och max ca 110 grader.
Rydberg skrev:IngvarAhlberg skrev:filtret är seriellt, därför påståendet att det ger bättre impulssvar
För en som har 0 år i branschen (och därmed knappt borde kunna uttala ordet filter?) undrar vad definitionen på seriellt filter egentligen är? Vad menas? Och vad är det i själva "serielliteten" som gör att det skulle ge "bättre" impulssvar?
IngvarAhlberg skrev:Varför ett seriellt filter ger så mycket bättre impulssvar övergår mitt förstånd men att det fungerar så finns väldokumenterat, bl.a hos Elliot Sound Products.
Elliot Sound Products skrev:Despite many of the myths that surround series networks and their acclaimed superiority over conventional parallel networks for loudspeaker design, both networks can be designed with identical transfer functions if the load impedance remains constant. Most of the claims regarding series networks are either grossly overstated or blatantly wrong and may cause deleterious effects on system performance. As with all aspects of design, there are compromises that must be made, and it is impossible to make an informed decision if you are unaware of the facts.
This article is intended to show that there are no greatly enhanced features in a series or parallel network - if properly designed their performance is essentially identical in terms of response, phase and (by extension) transient response. It is unwise to claim that one type of network is superior to the other, when simple logic dictates that if amplitude and phase response are the same, then all of the filter's other characteristics are also the same.
...in a properly designed crossover network, there is nothing to choose between the two. Certainly, the parallel variant is easier to design, and this alone is probably a good reason to stay with a parallel crossover...
Då skulle jag också välja det om det var en produkt jag skulle stå förIngvarAhlberg skrev:Jag tycker dock bättre om ljudet med ett seriellt filter, men det är helt subjektivt.
Ingvar
IngvarAhlberg skrev:Helt riktigt men om man läser hela artikeln och tittar på mätningarna så visar det att just impuls eller transientsvar är betydligt bättre med det seriella filtret
ESP skrev:...if two filters, regardless of topology (series, parallel, active or passive) have an identical frequency response, then they must also have identical phase and impulse responses...
---
As for any claims for better transient response or sound quality, this is very doubtful - there is nothing to suggest that either version if properly designed will outperform the other to any degree.
paa skrev:Nu är det väl så att ett första ordningens seriefilter inte ger samma frekvensgång som varken ett första eller ett andra ordningens parallellfilter, utan det hamnar nånstans mitt emellan, och det därför i praktiken blir skillnader på både den ena och den andra egenskapen. Så även om det teoretiskt inte skulle bli nån skillnad om man fick dom att ge samma frekvens- och impedansgång så blir det skillnader.
MagnusÖstberg skrev:Det är Er produkt och den skall naturligtvis utformas på det sätt Ni anser adekvat.
Jag önskar Er all lycka till med Er satsning.
Maccis skrev:Gillade eran Caveman (Cavebay) med 15" coax, eller var det 12"?
Kommer det byggbeskrivning eller mått på lådan på eran hemsida?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster