Eller Dynaudio Contour S3.4 vs. Ino Audio pi60 eller helt enkelt en skön lördag.
Länk: https://picasaweb.google.com/1181734149 ... directlink[/url]
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Kul och nyttigt att plocka hem varandras pryttlar och jämföra på plats.
Men jag såg att ni inte bekymrade er för - di tidiga golvreflexerna -.
nadifierad skrev:Och vilken vann DAC bataljen?
eriken skrev:nadifierad skrev:Och vilken vann DAC bataljen?
Jadu, jag hörde då ingen som helst skillnad. Det är möjligt att det kan vara skillnad då Hegeldacen rent tekniskt är överlägsen då faktiskt dacmagicen börjar falla under 20 hz..
Men då ska man nog ha ett rum med grejjer i hassesolos kaliber för att kunna höra skillnaden, hemma hos mig skulle det göra större skillnad att flytta högtalarna en centimeter åt något håll typ..
celef skrev:ena högtalaren verkar inte få ett riktigt väggstöd, det borde den ena vinna på å den andre förlora, å andra sidan verkar förutsättningar för den andra kanalens högtalare vara det motsatta, det vill säga dött lopp?
mx skrev:celef skrev:ena högtalaren verkar inte få ett riktigt väggstöd, det borde den ena vinna på å den andre förlora, å andra sidan verkar förutsättningar för den andra kanalens högtalare vara det motsatta, det vill säga dött lopp?
Det saknas inte bastryck i rummet.
celef skrev:mx skrev:celef skrev:ena högtalaren verkar inte få ett riktigt väggstöd, det borde den ena vinna på å den andre förlora, å andra sidan verkar förutsättningar för den andra kanalens högtalare vara det motsatta, det vill säga dött lopp?
tryck är nog något annat än upplevd korrekt nivå
sprudel skrev:Trevligt initiativ![]()
Det är kul att jämföra. Ni har egentligen jämfört hur en setup bestående av signalgivare - slutsteg - högtalare - låter i ett visst rum.![]()
Ni har inte enbart jämfört högtalare, därför kan ni få ett helt annat resultat under andra förutsättningar. Prövade ni med olika slusteg och hur de samverkade med högtalarna?
eriken skrev:När det gäller dynaudioburkarna så skulle jag nog säga samma sak här: Helheten och dess förmåga att hålla ihop allt är det starkaste kortet, faktum är att när det kommer till ljudbilden när det gäller att hålla ihop den som helhet så är 3.4:orna vassare där på gott och ont (smaksak). Ljudbilden från dynaudiohögtalarna är lite större och med lite bättre fokus än på pi60. Ljudbilden kommer även ut lite mera i rummet och kan skapa mera livekänsla än på inoburkarna (kanske har med pi60´s smalare spridning att göra?). Detta gjorde även att sweetspot är mindre och känsligare hos ino.. Man får nog ta i betänkande att de inte kanske är riktigt konstruerade för riktigt samma rum heller även om de har en väldigt lik filosofi.
En annan reflektion jag gjorde ang ljudbilden på dessa två högtalare var att jag/vi tyckte att dynaudio hade en stabilare ljudbild hela tiden men som jag reflekterade över och tyckte att pi60 vara oberäkneliga över på den punkten. Jag tyckte att pi60 skiftade karraktär/ljudbild lite mera än 3.4:orna som jag tyckte kunde vara lite mera förutsägbara i hur ljudbilden presenterades.
subjektivisten skrev:eriken skrev:När det gäller dynaudioburkarna så skulle jag nog säga samma sak här: Helheten och dess förmåga att hålla ihop allt är det starkaste kortet, faktum är att när det kommer till ljudbilden när det gäller att hålla ihop den som helhet så är 3.4:orna vassare där på gott och ont (smaksak). Ljudbilden från dynaudiohögtalarna är lite större och med lite bättre fokus än på pi60. Ljudbilden kommer även ut lite mera i rummet och kan skapa mera livekänsla än på inoburkarna (kanske har med pi60´s smalare spridning att göra?). Detta gjorde även att sweetspot är mindre och känsligare hos ino.. Man får nog ta i betänkande att de inte kanske är riktigt konstruerade för riktigt samma rum heller även om de har en väldigt lik filosofi.
En annan reflektion jag gjorde ang ljudbilden på dessa två högtalare var att jag/vi tyckte att dynaudio hade en stabilare ljudbild hela tiden men som jag reflekterade över och tyckte att pi60 vara oberäkneliga över på den punkten. Jag tyckte att pi60 skiftade karraktär/ljudbild lite mera än 3.4:orna som jag tyckte kunde vara lite mera förutsägbara i hur ljudbilden presenterades.
En inte allt för vild gissning är att Dynaudio högtalaren ger en liten touch av egen ljudbild, som upplevs större. Men där pi60 är lite mer neutral och återger mer lite mindre egenljud. Ju mer skillnader som inspelningarna visar upp, desto mindre, kan man gissa, att högtalaren påverkar ljudet.
mx skrev:celef skrev:mx skrev:celef skrev:ena högtalaren verkar inte få ett riktigt väggstöd, det borde den ena vinna på å den andre förlora, å andra sidan verkar förutsättningar för den andra kanalens högtalare vara det motsatta, det vill säga dött lopp?
tryck är nog något annat än upplevd korrekt nivå
Ja, det mäter ju inte särskilt dåligt i alla fall, men du har nog rätt. För du var ju
med och lyssnade och mätte.
sprudel skrev:Prövade ni med olika slusteg och hur de samverkade med högtalarna?
zapanasta skrev:Enligt era nerskrivna åsikter om skillnaden mellan paren så hade jag nog gillat Dynaudio högtalarna lite mer. (Om jag varit med och lyssnat)
Verkar va lite mer djupbas i dom+att mellanregistret inte är så framträdande=precis som jag vill ha det
Harryup skrev:Upplevde ni stor skillnad med pi-60 när dom vinklades några grader hit och dit? Dvs. inte flyttades i förhållande till väggarna i övrigt.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Är det inte lite förvånande då dom borde sprida väldigt jämt?
Upplever ni dom ganska riktade?
mvh/Harryup
eriken skrev:Till exempel så har jag läst att en del inoägare gärna vinklar in högtalarna så att man kan se utsidan av dem från lyssningsposition, det ger ett enormt fokus men samtidigt en väldigt liten scen/ljudbild. Då föredrar jag hellre att ha dem vinklade så att jag inte riktigt ser utsidan vilket ger en lite större och i mitt tycke bättre ljudbild (lite mer som 3.4:orna).
subjektivisten skrev:eriken skrev:Till exempel så har jag läst att en del inoägare gärna vinklar in högtalarna så att man kan se utsidan av dem från lyssningsposition, det ger ett enormt fokus men samtidigt en väldigt liten scen/ljudbild. Då föredrar jag hellre att ha dem vinklade så att jag inte riktigt ser utsidan vilket ger en lite större och i mitt tycke bättre ljudbild (lite mer som 3.4:orna).
Ljudbilden blir ju inte mindre än vad som är på skivan vill jag hävda. Testa är mitt tips. Upplever MKT bättre ljudbild då och den håller ihop bättre.
mx skrev:Roligt att "alla" börjar försvara pi60, fel på rummet, placering etc. men ingen
försvarar S3.4.
Märkligt.
mx skrev:Roligt att "alla" börjar försvara pi60, fel på rummet, placering etc. men ingen
försvarar S3.4.
Märkligt.
NB skrev:mx skrev:Roligt att "alla" börjar försvara pi60, fel på rummet, placering etc. men ingen
försvarar S3.4.
Märkligt.
Det är det som gör det så kul att vara på detta forum, massa underbara fanatikerFått många goda skratt av denna tråd redan, när Ino ska försvaras och dålig egenskaper ska försöka vändas till något positivt. Sista utvägen är alltid att skylla på rum eller till och med personerna som lyssnat, ni måste ha lyssnat fel.
Själv är jag överraskad att ni upplevde pi60 så pass bra som ni ändå gjorde. S3.4 är en bättre balanserad högtalare enligt mig och går till och med att ha i ett vardagsrum utan att skämmas.
subjektivisten skrev:
Ljudbilden blir ju inte mindre än vad som är på skivan vill jag hävda. Testa är mitt tips. Upplever MKT bättre ljudbild då och den håller ihop bättre.
single_malt skrev:subjektivisten skrev:
Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du?
Harryup skrev:Jag försvarar dom inte i sig utan är bara lite förvånad. Om dom vore trasiga så hade ni säkert märkt det. Dessutom vet jag inte vad som skulle kunna vara trasigt så att det påverkar spridningen men inte tonalt, eller distmässigt så att man tror att högtalaren är ok om man sitter i mitten. Trodde att dom spred jämnare då diskussionerna här brukar just röra betydelsen av jämn spridning och hur illa det är med liten sweetspot. Kanske är det så att "stor" sweetspot inte är så väldefinierat. Personligen så stör jag mig lite på elektrostatsweetspot men har inget emot en lite mer riktad sweetspot egentligen.
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:
single_malt skrev:subjektivisten skrev:
Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du?
Tengil skrev:single_malt skrev:subjektivisten skrev:
Vad sägs om det som är inspelat![]()
Vh Christer
försvarar S3.4.
Märkligt.
single_malt skrev:Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du?
mx skrev:subjektivisten skrev:eriken skrev:När det gäller dynaudioburkarna så skulle jag nog säga samma sak här: Helheten och dess förmåga att hålla ihop allt är det starkaste kortet, faktum är att när det kommer till ljudbilden när det gäller att hålla ihop den som helhet så är 3.4:orna vassare där på gott och ont (smaksak). Ljudbilden från dynaudiohögtalarna är lite större och med lite bättre fokus än på pi60. Ljudbilden kommer även ut lite mera i rummet och kan skapa mera livekänsla än på inoburkarna (kanske har med pi60´s smalare spridning att göra?). Detta gjorde även att sweetspot är mindre och känsligare hos ino.. Man får nog ta i betänkande att de inte kanske är riktigt konstruerade för riktigt samma rum heller även om de har en väldigt lik filosofi.
En inte allt för vild gissning är att Dynaudio högtalaren ger en liten touch av egen ljudbild, som upplevs större. Men där pi60 är lite mer neutral och återger mer lite mindre egenljud. Ju mer skillnader som inspelningarna visar upp, desto mindre, kan man gissa, att högtalaren påverkar ljudet.
Vid bra inspelningar var högtalarna väldigt svåra att skilja från varandra. Det
var lättare vid dåliga inspelningar, typ dåligt producerad och inspelad metal,
då kändes S3.4 behagligare.
Men det är alltså hårklyverier det här som lika gärna kan ha att göra med
högtalarnas placering hit och dit. Lyckades ändra karaktär ganska rejält
genom att bara flytta dem några centimeter hitåt och ditåt.
själva idéen att A/B testa högtalare är inget för mig.
zapanasta skrev:Subjekvisten skrev...själva idéen att A/B testa högtalare är inget för mig.
Men detta var väl inget a/b test egentligen?
Dom lyssnade ju på paren var för sig,och det kan då jag inte se några problem med (2 par högtalare i samma rum under likadana förutsättningar,kan det bli ärligare?)
mx skrev:Dynaudio verkar ha samma filosofi som Ingvar Öhman, så det kanske inte är
så konstigt att de presterar väldigt lika.
S3.4 är ju otroligt mycket trevligare att titta på och de är sambovänliga.
zapanasta skrev:A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..
Men som dessa 2 herrar gjort,lyssnat på ett par i taget och försöka mejsla ut deras styrkor /svagheter gentemot varann ser då jag inget fel i.
Visst långlyssningar har väl sina fördelar det med så klart, men samtidigt blir man ju van med just den ljudkaraktären och då kanske man tycker att andra högtalare låter lite konstigt![]()
Ja detta kan man älta till världs ände,folk kommer att tycka olika i alla fall angående lyssningstester osv.
Man får ta det för va det är.Mvh...
DVD-ai skrev:zapanasta skrev:A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..
Men som dessa 2 herrar gjort,lyssnat på ett par i taget och försöka mejsla ut deras styrkor /svagheter gentemot varann ser då jag inget fel i.
Visst långlyssningar har väl sina fördelar det med så klart, men samtidigt blir man ju van med just den ljudkaraktären och då kanske man tycker att andra högtalare låter lite konstigt![]()
Ja detta kan man älta till världs ände,folk kommer att tycka olika i alla fall angående lyssningstester osv.
det är inget "fel" med A/B tester, man ska bara vara medveten om att det är alldeles för lätt (omöjligt att undvika..?!) att lyssna nästan enbart på "skillnaderna" och inte på det faktiskt ljudet som presenteras.
Förstår du skillnaden och vad jag vill ha sagt ?
mx skrev:DVD-ai skrev:zapanasta skrev:A/B testar man ett par bra och ett par dåliga högtalare så hörs det ju direkt..
det är inget "fel" med A/B tester, man ska bara vara medveten om att det är alldeles för lätt (omöjligt att undvika..?!) att lyssna nästan enbart på "skillnaderna" och inte på det faktiskt ljudet som presenteras.
Förstår du skillnaden och vad jag vill ha sagt ?
Vi har ju visserligen även lyssnat mycket på högtalarna. Detta var ju bara en
kväll där de fick stå i samma rum just för att hitta skillnader. Vi tyckte de
var så otroligt lika att vi ville kontrollera hur lika de var... and frankly, de är
sjukt lika varandra.
mx skrev:Hur ska man testa och jämföra högtalare på rätt sätt?
subjektivisten skrev:Jag anser att bästa sättet är att testa var högtalare för sig såsom den bäst bör användas. Bör högtalare A stå relativt nära en dämpad vägg och ha kraftig toe-in och man bör ha ett visst lyssningsavstånd, så lyssnar man så. Bör högtalare X "spela med" rummet på ett helt annat sätt så bör man lyssna på den så. Enligt mig så får man inte fram högtalarens alla fördelar, och nackdelar, om man inte försöker lyssna på de såsom dom är konstruerade för.
Helst utan A/B jämförelse.
KarlXII skrev:Få se:
Testutförarna har kommit fram till det de ville veta.
De har dessutom haft kul på resans gång.
Vi har fått rolig läsning.
Ja, sammanlagt måste man ju säga att testet var en succé. Gratulerar!
patjoh skrev:pi60 mer lättdrivna, det är dem, även om 3.4 inte är hemskt tungdrivna.
mx skrev:Dynaudio verkar ha samma filosofi som Ingvar Öhman, så det kanske inte är
så konstigt att de presterar väldigt lika.
S3.4 är ju otroligt mycket trevligare att titta på och de är sambovänliga.
Richard skrev:Detta uttalat utan att ha lyssnat till dessa Dynaudio- jag har heller ingen aning hur de mäter- ni upplevde pi60 som mera framträdande i mellanregistret?
Vad beror det på?
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Så var det ju det här igen(som jag tror är ett missförstånd)... vilken ljudbild finns det på skivan menar du?
Har du missuppfattat igen?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Richard skrev:Här är en länk på hur Dynaudio 3.4 ser ut på insidan :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=244422
Verkar ju vara välgjorda.
single_malt skrev:Ja och hur var det med ljudbilden du påstår finns på skivan?
Richard skrev:Här är en länk på hur Dynaudio 3.4 ser ut på insidan :
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=244422
Verkar ju vara välgjorda.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Ja och hur var det med ljudbilden du påstår finns på skivan?
Ja, den ligger fint där.
single_malt skrev:Varför vill du inte förklara dina påståenden?
Jag hävdar att det inte kan finnas någon ljudbild på en skiva.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Varför vill du inte förklara dina påståenden?
Jag har redan förklarat det.
Du kan hävda det om du vill, jag håller inte med alls.
DanNorman skrev:kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre
HiVI D6.8 tex.
DanNorman skrev:kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre
HiVI D6.8 tex.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Varför vill du inte förklara dina påståenden?
Jag har redan förklarat det.
Du kan hävda det om du vill, jag håller inte med alls.
celef skrev:DanNorman skrev:kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre
HiVI D6.8 tex.
varför distar dynaudio och morel så mycket?
kodapa skrev:celef skrev:DanNorman skrev:kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre
HiVI D6.8 tex.
För att alla inte gillar ren bas??? Eget sound lixom...
Glebster skrev:celef skrev:varför distar dynaudio och morel så mycket?
Finns det några mätningar att tillgå eller är det din egen erfarenhet?
både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva
celef skrev:Glebster skrev:celef skrev:varför distar dynaudio och morel så mycket?
Finns det några mätningar att tillgå eller är det din egen erfarenhet?
nä, jag har ingen uppfattning i frågan, utan jag frågade DanNorman som skrev:
både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva
HiVI D6.8 tex.
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:DanNorman skrev:kodapa: Ja, både morel och dynaudios varianter distar rätt mycket, men har ofta rätt snäll tonkurva. Zaph tycker att HiVi som gör fulkopior för en spottstyver av priset är bättre
HiVI D6.8 tex.
För att alla inte gillar ren bas??? Eget sound lixom...
du menar soundshaping, nä så kan det väl inte vara?
skrutten skrev:Egentligen en filosofisk fråga.
Visst finns ljudbilden inspelad och lagrad på skivan, men den avkodas olika via olika högtalare/rum/placeringar eller lurar för att uppstå som en mer lyssningsbar ljudbild - men grunden för detta är den inspelade ljudbilden på skivan. Inget som man behöver fastna på eller måste man det?
Richard skrev:Vilka element har du mätt på? De som sitter i 3.4 verkar vara ur den dyrare serien.
Kan du länka till några mätningar?

subjektivisten skrev:skrutten skrev:Egentligen en filosofisk fråga.
Visst finns ljudbilden inspelad och lagrad på skivan, men den avkodas olika via olika högtalare/rum/placeringar eller lurar för att uppstå som en mer lyssningsbar ljudbild - men grunden för detta är den inspelade ljudbilden på skivan. Inget som man behöver fastna på eller måste man det?
Ja, precis. Om jag tar med en skiva till var och en på forumet som har en kvinna som sjunger mitt mellan högtalarna så är jag tämligen säker att hon kommer stå mitt mellan högtalarna hos alla.
kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
Jag vet inte, hörde du någon påträngade dist eriken?
Har du läst någon skriva om påträngande dist?
Strmbrg skrev:Kanske redan är nämnt, men Ino-burkarnas konstruktion består väl inte bara av själva den fysiska lådan?
En del av konstruktionen är väl rumsplaceringen och dämpningen av väggen?
Dvs det är inte en Ino-konstruktion man lyssnar på, om inte lådan står där den bör i rummet, med den dämpning som är föreskriven.
Möjligen är det samma sak med andra högtalarkonstruktioner, men i så fall kanske mindre påtagligt redovisat, emellanåt?
mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet
så snackar alla förstå-sig-påare om hur mycket de distar. Många har hört hur
mycket de distar på mässor, andra tittar på mätningar på helt andra modeller.
Summerar jag alla trådar där dist och Dynaudio florerat, så väljer jag att
beksriva det som påträngande dist, svar ja.
http://www.zaphaudio.com/6.5test/ skrev:Comments: This Hi-Vi poly cone driver has a 3" voice coil with an inset magnet similar to Morel and Dynaudio woofers. The difference is that the Hi-Vi has a superior motor and outperforms them in the harmonic distortion department. If I were going to use this style of inset magnet woofer, I would choose the Hi-Vi over Morel or Dynaudio. I hope you like screwing, because the Hi-Vi has 12 mounting holes which is a bit excessive. Tested December 2006.
mx skrev:Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet så snackar alla förstå-sig-påare om hur mycket de distar.
single_malt skrev:Ja men eftersom du skrev "mindre än vad som är på skivan" fick det mig att tro att du menade att det skulle finnas en specifik storlek inspelad(som man kan relatera "mindre än" till) som högtalare kan avkoda korrekt eller inte . Det lät lite i mina öron som att det skulle finnas en viss korrekt bildstorlek inkodad på dvd-skivor.
mx skrev:Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet
subjektivisten skrev:mx skrev:Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet
Vad spelar det för roll om du är nöjd och inte upplever några problem?
mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
Dynaudio. Går det bra att mäta ett par piP och med hjälp av dessa data dra
slutsatser om pi60?
UnholyRishna skrev:mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
slutsatser om pi60?
Nej! Inte när det gäller Ino. Det är tillåtet annars men inte när det gäller Ino! Ej heller att dra slutsatser om dem när man inte hört dem i optimala rum. När det gäller andra högtalare så funkar allt från mässor och bättre som bedömningsgrund.
Jag har själv Pi60s, men har ändå sett detta fenomenet hur många ggr som helst. Så visst, det är väl lite tillspetsat skrivet, men det ligger ändå mycket i det enl. min uppfattning.
mx skrev: Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet
mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Ja men eftersom du skrev "mindre än vad som är på skivan" fick det mig att tro att du menade att det skulle finnas en specifik storlek inspelad(som man kan relatera "mindre än" till) som högtalare kan avkoda korrekt eller inte . Det lät lite i mina öron som att det skulle finnas en viss korrekt bildstorlek inkodad på dvd-skivor.
Ja, det anser jag med att det finns.
kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
OK, själv blev jag bara nyfiken när jag såg att det var en motor av overhung typ. Jag skiter högakningsfullt i allt snack om INO vs Dynaudio osv...
Ska man göra en motor av overhung typ så krävs det mer resurser, skulle vara intressant att höra vad de kunnigare har att säga om dessa olika elementkonstruktioner.
kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
OK, själv blev jag bara nyfiken när jag såg att det var en motor av overhung typ. Jag skiter högakningsfullt i allt snack om INO vs Dynaudio osv...
Ska man göra en motor av overhung typ så krävs det mer resurser, skulle vara intressant att höra vad de kunnigare har att säga om dessa olika elementkonstruktioner.
petersteindl skrev:kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
Menar du overhung eller underhung?
MvH
Peter
UnholyRishna skrev:mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
slutsatser om pi60?
Nej! Inte när det gäller Ino. Det är tillåtet annars men inte när det gäller Ino! Ej heller att dra slutsatser om dem när man inte hört dem i optimala rum. När det gäller andra högtalare så funkar allt från mässor och bättre som bedömningsgrund.
Jag har själv Pi60s, men har ändå sett detta fenomenet hur många ggr som helst. Så visst, det är väl lite tillspetsat skrivet, men det ligger ändå mycket i det enl. min uppfattning.
Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue
mx skrev:UnholyRishna skrev:mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
slutsatser om pi60?
Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
dra slutsatser om alla högtalare baserat på mässor, mätningar på andra
modeller, provlyssning i butik, i ej optimala rum etc.
Detta är självklart lite överdrivet och draget till sin spets. Men jag tycker att
det är tråkigt.
Ino pi60 går dock inte att uttala sig om eller bedöma om man inte lyssnat
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
Detta är självklart lite överdrivet och draget till sin spets. Men jag tycker att
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Dynaudio har ju egen elementtillverkning och forskning så rent spontant
känns det ju inte som att de bygger "dåliga" produkter.
subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Något som är tråkigt är personer som hittar på saker som inte sagts. Som du gjorde nu t ex. Sluta upp och påstå saker som inte stämmer så blir det nog trevligare sak du se.
subjektivisten skrev:mx skrev:Dynaudio har ju egen elementtillverkning och forskning så rent spontant
känns det ju inte som att de bygger "dåliga" produkter.
Så alla företag som gör egna element och forskar ger dom automatiskt bra produkter? Eller vad är du menar?
Harryup skrev:subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Något som är tråkigt är personer som hittar på saker som inte sagts. Som du gjorde nu t ex. Sluta upp och påstå saker som inte stämmer så blir det nog trevligare sak du se.
Blir det ännu trevligare om du inte pàstàr saker ocksà?
mx skriver ju att han uppfattar det sà. Skall det vara nàgon likriktning model öststat eller kan folk fà ha egna uppfattningar?
Du pàstàr ju nu själv att hans upplevelser inte stämmer utan han skall rätta sig efter dig. Vi är väl inte pà subjektivisten.se även om det ibland känns sà?
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
_Fredrik_ skrev:Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue![]()
Det kan ju inte vara många högtalarköpare som bryr sig hur det låter egentligen, även folk som köper extremt dyra högtalare. Dom flesta köper nog högtalarna och återgår till sina liv, kanske bjuder över polarna på lite öl och visar upp nyinköpet, men inte fan hänger dom på nåt internetforum eller försöker ta reda på vad som kan var de bästa förutsättningarna för högtalarna dom köpt. Dom är nog glada för deras rumsresonans på 112 db och tycker högtalarna är fantastiska som kan prestera sån jävla fet bas. Och jag, jag är bara avundsjuk på dom. Dom är säkert ett härligt sexliv med frugan också.
patjoh skrev:Vad gäller Ino och "konstruerade" för viss placering så gäller det nog bara piP.
pi60 och resten kan man ställa som man vill, men tillverkaren har utförliga rekommendationer. Det är min uppfattning.
pi60 ställde jag exakt på samma ställe som S3.4, pga de måste stå där. Ca 45-50cm från bakvägg, och ca 20 cm från sidovägg.
3.4 lät väldigt bra med den placeringen, och pi60 låter väldigt bra där också. Så min känsla är att pi60 är precis som vilken annan tillverkare, Dynaudio, B&W osv.
Sedan stod 3.4 utan dämpning i början, och med Aco skiva bakom blev det märkbart bättre ljud. pi60 med Aco skiva respektive utan blir exakt samma resultat, det blir märkbart bättre med Aco skiva.
celef skrev:_Fredrik_ skrev:Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue![]()
Det kan ju inte vara många högtalarköpare som bryr sig hur det låter egentligen, även folk som köper extremt dyra högtalare. Dom flesta köper nog högtalarna och återgår till sina liv, kanske bjuder över polarna på lite öl och visar upp nyinköpet, men inte fan hänger dom på nåt internetforum eller försöker ta reda på vad som kan var de bästa förutsättningarna för högtalarna dom köpt. Dom är nog glada för deras rumsresonans på 112 db och tycker högtalarna är fantastiska som kan prestera sån jävla fet bas. Och jag, jag är bara avundsjuk på dom. Dom är säkert ett härligt sexliv med frugan också.
+1, dom flesta vill bara ha musik, några få vill enbart ha det snyggt och rätt märke
mx skrev::roll:
Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Kan väl komplettera med följande:
Eftersom det inte är okej för mig att ha en egen uppfattning, kan du inte
berätta för mig vilken uppfattning jag borde ha?
subjektivisten skrev:mx skrev:Kan väl komplettera med följande:
Citera VART du inte får ha din egen uppfattning.
zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Efter ett antal år på detta forum kan jag bara instämma...
mx skrev:zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Det som är tråkigt är att det bara är vissa personer som ständigt är
återkommande också. Och det är oftast samma personer som är ständigt
återkommande på olika forum dessutom.
subjektivisten skrev:mx skrev:zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Hur vore det om det kom fram bevis för dessa anklagelser!?
mx skrev:Haha, tog du åt dig? Se det som ett "bevis" i så fall.
mx skrev:Vad har du för problem?
mx skrev::roll:
mx skrev:Varför tror du att den här tråden handlar om dig?
subjektivisten skrev:mx skrev:Varför tror du att den här tråden handlar om dig?
Det gör den inte, eller den gjorde inte det tills lösa påstående utan grund började komma fram.
Ragnwald skrev:mx skrev:Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet så snackar alla förstå-sig-påare om hur mycket de distar.
Fast helt värdelösa är de väl inte, enär det satt Dynaudiodiskanter i tidigare modell av pi60.
subjektivisten skrev:mx skrev:zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Hur vore det om det kom fram bevis för dessa anklagelser!?
zapanasta skrev:Kan inte förstå varför mx ska lägga fram nåt bevis för det,det är ju helt uppenbart eftersom det återkommer både här och på minhembio forum med jämna mellanrum.
Var ju en test på rehifi för ett tag sen som inte var till belåtenhet för att ta ett exempel.
mx skrev:Kan väl komplettera med följande:
kodapa skrev:F-låt, jag menar underhung...
DVD-ai skrev:mx:
Vilka Dynaudio högtalare har du erfaranhet utav och vilka har du lyssnat på innan valet föll på s3.4 ?
Allram skrev:kodapa skrev:F-låt, jag menar underhung...
Dynaudiobasarna är overhung som 95% av alla andra basar. Men det speciella med Dynaudiobasarna är att man har placerat magneten innuti talspolen istället för runt om den som nästan alla andra gör. Utanför talspolen leder man sedan tillbaka magnetfältet till polstyckets bas igen med en plåt modell kraftigare.
Allram skrev:kodapa skrev:F-låt, jag menar underhung...
Dynaudiobasarna är overhung som 95% av alla andra basar. Men det speciella med Dynaudiobasarna är att man har placerat magneten innuti talspolen istället för runt om den som nästan alla andra gör. Utanför talspolen leder man sedan tillbaka magnetfältet till polstyckets bas igen med en plåt modell kraftigare.
mx skrev:DVD-ai skrev:mx:
Vilka Dynaudio högtalare har du erfaranhet utav och vilka har du lyssnat på innan valet föll på s3.4 ?
Contour 1.3 MKII var den första högtalaren jag lyssnade på, från Dynaudio
förstås.
Det var vid en jämförelse mot lite dyare B&W bland annat och jag blev så
imponerad av djupbasen, men framför allt upplösningen på diskanten så jag
fortsatte att rota i Dynaudio. Sedan dess har jag nog lyssnar igenom de flesta
högtalare de har på marknaden idag (inte det upp-och-ner-vända flaggskeppet
dock) och även en hel del begagnad.
Men det är rätt stor skillnad på gamla Contour-serien och den nya måste jag
påpeka. Kanske både på gott och ont.
Egentligen tycker jag nog att stativhögtalaren till min modell är "bättre" än
golvhögtalarna jag har, då man kan placera dessa lättare utan att få problem
med rummet. Tänker främst på de lägre oktaverna nu. Kompletterar man
med två eller fler subwoofers blir det riktigt bra.
mx skrev:Allram skrev:kodapa skrev:F-låt, jag menar underhung...
Vad vinner/förlorar man på det?
mx skrev:Contour 1.3 MKII var den första högtalaren jag lyssnade på, från Dynaudio
förstås.
DVD-ai skrev:ja det är ett par trevliga "små" () stativare som spelar "stort" och med fin finess, jag gillar dom !
shifts skrev:mx skrev:Contour 1.3 MKII var den första högtalaren jag lyssnade på, från Dynaudio
förstås.
Jag trooor det är den enda från Dynaudio jag verkligen har lyssnat på. Kostade
den kring 18000 kr ny? Jag gillade den, men tyckte de krämade på i värmeregistret
och övre basen rätt så ordentligt. Det var så jag minns den, men det var rätt
många år sedan jag hörde den modellen.
bassman skrev:Evidence Master är den enda talaren från Dynaudio jag stiftat bekantskap med och den spelar väldigt väldigt bra! Men hög som ett fyrtorn, skall dessutom stå långt ut i rummet..
http://www.dynaudio.com/relaunch1/home_ ... master.php
bassman skrev:Ähh nattis det var rummet och uppställningen som var kass
Nattlorden skrev:zapanasta skrev:Kan inte förstå varför mx ska lägga fram nåt bevis för det,det är ju helt uppenbart eftersom det återkommer både här och på minhembio forum med jämna mellanrum.
Var ju en test på rehifi för ett tag sen som inte var till belåtenhet för att ta ett exempel.
Ja, men den testen är ju snarare ett motbevis än ett bevis... Där ställde man ju högtalarna som om de vore piP och trodde det automatiskt skulle bli bra - men alla som har hört högtalarna i den placeringen har inte tyckt det funkat - däremot om de placerats på samma ställe som de övriga gjordes, nämligen den positionen som är den i det rummet fungerande, så spelar de lysande. (Det var där jag hade dem när jag knuffat klart när jag lyssnade där)
Detta har jag skrivit mellan fem och tio ggr på forumet redan, men mytbildningen är svår att göra något åt.
NB skrev:Nattlorden skrev:zapanasta skrev:Kan inte förstå varför mx ska lägga fram nåt bevis för det,det är ju helt uppenbart eftersom det återkommer både här och på minhembio forum med jämna mellanrum.
Ja, men den testen är ju snarare ett motbevis än ett bevis... Där ställde man ju högtalarna som om de vore piP och trodde det automatiskt skulle bli bra - men alla som har hört högtalarna i den placeringen har inte tyckt det funkat - däremot om de placerats på samma ställe som de övriga gjordes, nämligen den positionen som är den i det rummet fungerande, så spelar de lysande. (Det var där jag hade dem när jag knuffat klart när jag lyssnade där)
Detta har jag skrivit mellan fem och tio ggr på forumet redan, men mytbildningen är svår att göra något åt.
Håller inte med. Jag var inte med på testet men varit där både före och efter och lyssnat på dom i båda positionerna och de låter inte bra oavsett hur de står och resultatet hade garanterat blivit det samma oavsett. Det är högtalarens egenljud som är dominerande oavsett position där. De andra högtalarna var förövrigt inte heller optimalt uppställda.
mx skrev:Jag tycker för övrigt att nyare Linn har samma sorts ljudkaraktär och framför
allt mellanregister som Ino pi60 har. Och man brukar ju säga att Linn är
inkorrekta, bla bla.
Vart lämnar det pi60?
NB skrev:Håller inte med. Jag var inte med på testet men varit där både före och efter och lyssnat på dom i båda positionerna och de låter inte bra oavsett hur de står och resultatet hade garanterat blivit det samma oavsett.
zapanasta skrev:Återigen,har absolut inget emot ino.Men nog fn blir det livat om nån påstår att nåt annat låter lika bra eller bättre.
single_malt skrev:@Subjektivisten
Hur var det nu, hade du nåt exempel på ett korrekt mått på en ljudbild?
subjektivisten skrev:single_malt skrev:@Subjektivisten
Hur var det nu, hade du nåt exempel på ett korrekt mått på en ljudbild?
Känns som off topic.
subjektivisten skrev:Starta en tråd om det istället då, svårt att ha 5 olika ämnen i samma tråd.
single_malt skrev:subjektivisten skrev:Starta en tråd om det istället då, svårt att ha 5 olika ämnen i samma tråd.
Det behövs inte. Ditt "svar" ger svaret på min fråga ändå.
Tengil skrev:single_malt skrev:subjektivisten skrev:Starta en tråd om det istället då, svårt att ha 5 olika ämnen i samma tråd.
På tal om OT
Har du gjort några nya spännande mätningar på PiP, och vad kom du isåfall fram till![]()
Vh Christer
single_malt skrev:Tengil skrev:single_malt skrev:subjektivisten skrev:Starta en tråd om det istället då, svårt att ha 5 olika ämnen i samma tråd.
På tal om OT
Har du gjort några nya spännande mätningar på PiP, och vad kom du isåfall fram till![]()
Vh Christer
Nä, jag sålde dom för länge sen. Däremot kan du se de mätningar Naqref har gjort i Pk-tråden och dom stämmer i stort sett överens med dom jag gjorde.
Tengil skrev:Sammanfattningsvis om man mäter på olika sätt, får man olika resultat, jo så är det nog.
mx skrev:Jag tycker för övrigt att nyare Linn har samma sorts ljudkaraktär och framför
allt mellanregister som Ino pi60 har. Och man brukar ju säga att Linn är
inkorrekta, bla bla.
Vart lämnar det pi60?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster