Moderator: Redaktörer
jannemannen skrev:Jag tror att det har mest med spridning att göra. Är högtalarna väldigt "smalstrålande" så borde ju rummet påverka mindre..
Mvh/Janne
Nattlorden skrev:Är de "smaltrålande" så får man väl inte så mycket fisk?
DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Glebster skrev:DVD-ai och subjektivisten: Hur dämpade rum har ni?
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
_Fredrik_ skrev:Själv tyckte jag att piP funkade bättre nära mina odämpade sidoväggar än i14 och pi60. Men eftersom piP kostade för lite skaffade jag i14.
eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.
DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.
Du menar att 3,4 har en mer "lugn" diskant då ?
eriken skrev:DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.
Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.
Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?

DVD-ai skrev:eriken skrev:DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.
Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.
Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Skärpning.KarlXII skrev:DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Det kanske är s3.4 som är mer kontrollerad och pi60 som är lite framåtlutad?
_Fredrik_ skrev:Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.
eriken skrev:Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Men chilla liksom. Förresten har du dåliga högtalare.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.
Har du inget annat för dig än att syssla med flamebait?
_Fredrik_ skrev:Men chilla liksom. Förresten har du dåliga högtalare.
Jag tangerar gränsen för vad som är möjligt inom hifins värld varje dag.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Men chilla liksom. Förresten har du dåliga högtalare.
På vilket sätt hjälper ditt inlägg diskussionen, mer än den kan uppfattas som samma trista Ino tjafs som förstör massa trådar?
_Fredrik_ skrev:Jag tangerar gränsen för vad som är möjligt inom hifins värld varje dag.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Men chilla liksom. Förresten har du dåliga högtalare.
På vilket sätt hjälper ditt inlägg diskussionen, mer än den kan uppfattas som samma trista Ino tjafs som förstör massa trådar?
subjektivisten skrev:Jag lyssnar främst på komprimerad musik och en hel del rutten hårdrock och jag känner inte igen det riktigt. Nu var det ett tag sedan jag lyssna hos Strauss men jag har iaf inga minnen av att jag upplevde dom som jobbiga med hårdrock, och jag testa så högt jag våga utan dom skulle gå sönder.
eriken skrev:Det beror väll också på med vilka inspelningar vi pratar om iofs och hur känslig man är. Om jag säger att robyn - dancing on my own inte upplevs som speciellt jobbig så har vi iaf något att jämföra mot. Metal i all ära men sönderkomprimerad hårdrock med yxande gitarrer som har samma nivå som alla hi-hat-slag och en ljudbild som liknar en tjock grå betongvägg är jag halvt allergisk mot.
eriken skrev:Jag förstår heller inte riktigt varför det vore konstigt att pi60 skulle låta subjektivt sämre på sönderkomprimerad musik än andra högtalare.. Det verkar ju vara en allmän uppfattning på faktiskt att ino är mycket bra på att dissikera inspelningarna och avslöja komprimering tex och är det riktigt bra inspelningar så tycker jag att de växer och är hutlöst bra.
Jag är inte direkt kunnig inom detta, kan det ligga något i detta?
Komorok skrev:_Fredrik_ har också Ino ju
subjektivisten skrev:Komorok skrev:_Fredrik_ har också Ino ju
Jag vet det men det finns ingen anledning att bete sig illa för det.
mx skrev:Så.
Varför låter ett par B&W DM683 alltid bra till all sorts musik "i alla rum"
medan Ino Audio pi60 kräver ganska mycket akustikfix för att låta schysst?
Nattlorden skrev:mx skrev:Så.
Varför låter ett par B&W DM683 alltid bra till all sorts musik "i alla rum"
medan Ino Audio pi60 kräver ganska mycket akustikfix för att låta schysst?
683 verkar ju i så fall ha lyckats pricka en strålningskaraktäristik som är snäll, men jag kan inte se utan att man gör detta på bekostnad av absolut kvalité.
Sen vill jag klart dementera att pi60 kräver ganska mycket akustikfix, det för de inte. Det har blivit någon form av vandringsmyt. De behöver klart mindre än vad piP gör.
De flesta personerna här som jobbar med akustikfix gör det inte för att Ino behöver det, utan för att den nivån på ljudkvalité de eftersträvar kräver akustikfix oavsett högtalarmärke.
mx skrev:Däremot står jag fast vid att pi60 kräver ganska mycket akustikfix. Det är
i alla fall min personliga åsikt efter att ha lyssnat på dem i olika rum och med olika förutsättningar.
Nattlorden skrev:mx skrev:Däremot står jag fast vid att pi60 kräver ganska mycket akustikfix. Det är
i alla fall min personliga åsikt efter att ha lyssnat på dem i olika rum och med olika förutsättningar.
Och jag har ännu inte hört dem i ett rum utan akustikfix där de inte spelar utmärkt från en vettig placering.
mx skrev:Hm, nu ponerar jag bara, men finns det någon risk för att erikens pi60 är
trasiga eller felbyggda, eller någonting annat i den stilen. För att lyssna på
en dålig inspelning av In Flames var inte särskilt kul på dem faktiskt.
mx skrev: För att lyssna på en dålig inspelning av In Flames var inte särskilt kul på dem faktiskt.
bassman skrev:mx skrev:Hm, nu ponerar jag bara, men finns det någon risk för att erikens pi60 är
Jag tvivlar starkt på att det är något skumt eller fel på erikens pi60, är inte det Sanjuros gamla? Tycker mig känna igen färgen och den kanon fina finishen som är hans signum
mx skrev: För att lyssna på en dålig inspelning av In Flames var inte särskilt kul på dem faktiskt.
phon skrev:mx skrev: För att lyssna på en dålig inspelning av In Flames var inte särskilt kul på dem faktiskt.
Om en dålig inspelning låter bättre än vad den är på en viss högtalare, så måste man väl dra slutsatsen att det är fel på den högtalaren där det låter bättre?
Är inspelningen dålig så är den det, och då skall det också låta dåligt om allt är bra.
Allt ur återgivningssynpunkt då ....
mx skrev:Så DALI Ikon är bästa högtalaren i världen då?
phon skrev:mx skrev: För att lyssna på en dålig inspelning av In Flames var inte särskilt kul på dem faktiskt.
Om en dålig inspelning låter bättre än vad den är på en viss högtalare, så måste man väl dra slutsatsen att det är fel på den högtalaren där det låter bättre?
Är inspelningen dålig så är den det, och då skall det också låta dåligt om allt är bra.
mx skrev:Fast då föredrar jag nog en högtalare som gör att jag kan njuta av all sorts
musik som jag lyssnar på, än att låta inspelningarna styra mitt musikval.
Det är trots allt musiken jag är primärt intresserad av.
mx skrev:S3.4 hanterar dåliga inspelningar bättre än pi60.
Nattlorden skrev:mx skrev:Fast då föredrar jag nog en högtalare som gör att jag kan njuta av all sorts
Om det är musiken som du är intresserad av, varför skulle dåliga inspelningar hindra dig? För min del låter det som du är mer intresserad av trevligt ljud än musiken, men det är naturligtvis en tolkning från min sida.
mx skrev:Det finns en hel del låtar från Children of Bodom exempelvis som jag nästan
bara kan lyssna på i mina hörlurar och min iPhone just på grund av att
alla bra anläggningar tar fram allt gröt och skapar en ljudmatta som bara är
jobbig att lyssna på.
Då föredrar jag heller ett par laptophögtalare eller Koss Porta Pro-lurar eller
liknande.
Nattlorden skrev:mx skrev:Det finns en hel del låtar från Children of Bodom exempelvis som jag nästan
bara kan lyssna på i mina hörlurar och min iPhone just på grund av att
alla bra anläggningar tar fram allt gröt och skapar en ljudmatta som bara är
jobbig att lyssna på.
Då föredrar jag heller ett par laptophögtalare eller Koss Porta Pro-lurar eller
liknande.
Har du varit i kontakt med dem och berättat detta och efterlyst bättre mastring?
Martin skrev:Jag har byggt egna högtalare med waveguide som gör att diskantens och basen spridning hänger ihop. Man får en plan frekvensgång även off axis även om den lutar och är lägre i nivå. Det upplever jag gör att all musik låter behaglig (även komplex och skitig musik) och högtalaren blir mer oberoende av rummet.
Jag tror det har mycket med spridning och energi att göra. Att ljudet som kastas ut i olika riktningar inte är okontrollerat utan att färgen på ljudet bibehålls. Då låter det balanserat även om man lyssnar i ett annat rum. Sedan att direktljudets energi förstärks jämfört med den reflekterade energin hjälper till att göra högtalaren mer oberoende av rummet. Alltså att högtalarna görs att stråla mindre ljud i andra riktningar än mot lyssnarna.
mx skrev:Fast då föredrar jag nog en högtalare som gör att jag kan njuta av all sorts
Komorok skrev:Han ville nog bara pika dig, eftersom du själv är otroligt snabb att klanka ned på
andras erfarenheter.
mx skrev:Hm, nu ponerar jag bara, men finns det någon risk för att erikens pi60 är
Nattlorden skrev:mx skrev:S3.4 hanterar dåliga inspelningar bättre än pi60.
annat skrivsätt:
S3.4 är sämre på att påvisa hur dåliga inspelningar är.
Nattlorden skrev:Vill man ha något som är snällt mot dåliga inspelningar så är det ju inte "musiken på mediat" man är intresserad av, det kan väl alla ändå vara överrens om?
phon skrev:Om en dålig inspelning låter bättre än vad den är på en viss högtalare, så måste man väl dra slutsatsen att det är fel på den högtalaren där det låter bättre?
petersteindl skrev:Fel har en tendens att vara additiva. Som exempel, en högtalare med mycket harmonisk distorsion i mellanregistret tillsammans med en inspelning som är höjt i mellanregistret brukar inte vara en höjdarkombination. Eftersom det finns gott om exempel på båda typer av fel, så är den typen av kombination inte ovanlig.
MvH
Peter
subjektivisten skrev:Komorok skrev:Han ville nog bara pika dig, eftersom du själv är otroligt snabb att klanka ned på
andras erfarenheter.
När gör jag det?
subjektivisten skrev:Sen när blev frågor och ifrågasättande att "klanka ned" på någon?
subjektivisten skrev:Sen när blev frågor och ifrågasättande att "klanka ned" på någon?
Vi kan ta det om 2 veckor istället om du vill.
Komorok skrev:subjektivisten skrev:Komorok skrev:Han ville nog bara pika dig, eftersom du själv är otroligt snabb att klanka ned på
andras erfarenheter.
När gör jag det?
Jag upplever att du gör det ganska ofta. T.ex. var du väldigt snabb att
ifrågasätta varje detalj i min undersökning av infraljud. Jag kan säga att
jag inte blev det minsta motiverad att presentera fler resultat och erfaren-
heter efter det. Det är ett exempel bara. Jag har redan sagt någon gång
att jag inte upplever dig som särskilt smidig här på forat. Ibland stör det
mig, men oftast inte alls. Istället ser jag fram emot att träffa dig om två
veckor. Det ska bli skitkul att ta en öl med dig.
NB skrev:De låter likvärdigt på bra inspelningar men pga pi60s högre dist så uppfattas många inspelningar som sämre än vad de är, vilket resulterar i att ett flertal skivor blir olyssningsbara. pi60- musikdödaren! Kanske något för manifestet –Med pi60 i hemmet spar du massor med pengar, visst du betalar ett enormt överpris för byggsatsen, men byggsatsen tar inte många år att spara in genom att musikintresset minskar och skivköpen begränsas. Den WAF pi60 tappar på designen borde den ju ta igen med råge med denna slogan.
celef skrev:är transparansen i stereon ett mått på hur stor musikälskare man är?
Martin skrev:Jag har byggt egna högtalare med waveguide som gör att diskantens och basen spridning hänger ihop. Man får en plan frekvensgång även off axis även om den lutar och är lägre i nivå. Det upplever jag gör att all musik låter behaglig (även komplex och skitig musik) och högtalaren blir mer oberoende av rummet.
Jag tror det har mycket med spridning och energi att göra. Att ljudet som kastas ut i olika riktningar inte är okontrollerat utan att färgen på ljudet bibehålls. Då låter det balanserat även om man lyssnar i ett annat rum. Sedan att direktljudets energi förstärks jämfört med den reflekterade energin hjälper till att göra högtalaren mer oberoende av rummet. Alltså att högtalarna görs att stråla mindre ljud i andra riktningar än mot lyssnarna.
petersteindl skrev:Martin skrev:Jag har byggt egna högtalare med waveguide som gör att diskantens och basen spridning hänger ihop. Man får en plan frekvensgång även off axis även om den lutar och är lägre i nivå. Det upplever jag gör att all musik låter behaglig (även komplex och skitig musik) och högtalaren blir mer oberoende av rummet.
Det jag fetat är en väsentlig parameter i frågeställningen. Frågan är dock, i hur stor rymdvinkel basen strålar i förhållande till diskanten. Beroende på olika faktorer så kan man ha olika rymdvinklar på utstrålningen från högtalarna bara den är någorlunda konstant i olika frekvensband. Resultatet blir bäst då det är ungefär samma utstålning i de olika frekvensområdena.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Martin skrev:Jag har byggt egna högtalare med waveguide som gör att diskantens och basen spridning hänger ihop. Man får en plan frekvensgång även off axis även om den lutar och är lägre i nivå. Det upplever jag gör att all musik låter behaglig (även komplex och skitig musik) och högtalaren blir mer oberoende av rummet.
Det jag fetat är en väsentlig parameter i frågeställningen. Frågan är dock, i hur stor rymdvinkel basen strålar i förhållande till diskanten. Beroende på olika faktorer så kan man ha olika rymdvinklar på utstrålningen från högtalarna bara den är någorlunda konstant i olika frekvensband. Resultatet blir bäst då det är ungefär samma utstålning i de olika frekvensområdena.
MvH
Peter
Martin skrev:petersteindl skrev:Martin skrev:Jag har byggt egna högtalare med waveguide som gör att diskantens och basen spridning hänger ihop. Man får en plan frekvensgång även off axis även om den lutar och är lägre i nivå. Det upplever jag gör att all musik låter behaglig (även komplex och skitig musik) och högtalaren blir mer oberoende av rummet.
MvH
Peter
Jag tror inte det är ett stort problem att högtalare sprider bredare i basen än i diskanten. Däremot så tror jag att när frekvenser börjar få mer och mindre energi omvartannat högre upp i frekvens eller när frekvensgången off axis börjar bli krokig och inte bara lutar som ett streck mot högre frekvenser så får man problem. Om jag missförstått dig rätt?
Nu kommer frågan till dig. Anser du att denna nämnda uppspelning vållar något problem?
Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.
Det var ju beklagligt.Nattlorden skrev:Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.
Usch då, sådana skulle jag inte vilja ha.
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Jo, men musik som är gjord för att vara jobbig måste få lov att fortsätta vara det - den får inte göras behaglig.
Har du ett exempel?
Martin skrev:Nu kommer frågan till dig. Anser du att denna nämnda uppspelning vållar något problem?
Ja, ett problem kan vara att du sitter i ett ekofritt rum och lyssnar. Du får ingen hjälp av rummet att få ihop ljudbilden.
Jag tänker såhär att att det finns ett rum som är någorlunda diffuserat och dämpat, samt att man har placerat högtalarna bra i rummet är något positivt. Det får saker att makea mer sense för hörseln.
Det som krävs av högtalarna för att det ska bli så bra som möjligt är att högtalarna dels inte ger ut för mycket energi i andra riktningar än mot lyssnarna och dels att det som strålar ut off axis även hänger ihop som en jämn frekvensgång även om den inte är plan utan kanske lutar mot högre frekvenser. Det är när man får peakar vid vissa frekvenser som hänger i även om man ändrar vinklarna som ställer till problem. För då börjar det positiva med att ha ett rum med i (ljud-)bilden minska och istället utgöra ett problem.
Min fråga är då, anser du att denna toe-in skulle medföra större problem än om frekvensgången är rak d v s då man lyssnar på on-axis?
_Fredrik_ skrev:Peters inlägg kanske?celef skrev:Martin skrev:Jag förstod inte riktigt det där.
vadå?
BTW jag tycker den tråden är helt klart fet.
Ditt exempel verkar ju helkonstigt, en högtalare som först är spikrak 20Hz->20kHz onaxis men faller 12dB 100->10kHz 20 grader off axis. Finns det sådana högtalare? Jag antar att det är ett hypotetiskt exempel men väntar med spändhet att få höra vad din poäng kommer bli...petersteindl skrev:Ok, vi fortsätter på uppställningen jag beskrev, men nu gör vi en toe-in på högtalarna så att lyssningsvinkeln blir off-axis 20 grader vilket i detta fall skulle innebära att direktljudet (d v s det finns bara direktljud och inga reflexer) blir fallande mot högre frekvens. Ponera att skillnaden mellan 100 Hz och 10 kHz är 12 dB d v s nivån på 10 kHz ligger 12 dB under 100 Hz.
Min fråga är då, anser du att denna toe-in skulle medföra större problem än om frekvensgången är rak d v s då man lyssnar på on-axis?
MvH
Peter
LasseA skrev:Ditt exempel verkar ju helkonstigt, en högtalare som först är spikrak 20Hz->20kHz onaxis men faller 12dB 100->10kHz 20 grader off axis. Finns det sådana högtalare? Jag antar att det är ett hypotetiskt exempel men väntar med spändhet att få höra vad din poäng kommer bli...petersteindl skrev:Ok, vi fortsätter på uppställningen jag beskrev, men nu gör vi en toe-in på högtalarna så att lyssningsvinkeln blir off-axis 20 grader vilket i detta fall skulle innebära att direktljudet (d v s det finns bara direktljud och inga reflexer) blir fallande mot högre frekvens. Ponera att skillnaden mellan 100 Hz och 10 kHz är 12 dB d v s nivån på 10 kHz ligger 12 dB under 100 Hz.
MvH
Peter
Ja men magnituden på offaxisfallet vid 20 grader är ju enorm i exemplet..celef skrev:LasseA skrev:Ditt exempel verkar ju helkonstigt, en högtalare som först är spikrak 20Hz->20kHz onaxis men faller 12dB 100->10kHz 20 grader off axis. Finns det sådana högtalare? Jag antar att det är ett hypotetiskt exempel men väntar med spändhet att få höra vad din poäng kommer bli...
det är nog inte alls så knasigt tror jag, alla högtalare faller ju av offaxis, beteendet offaxis har ju stor del hur högtalaren ljuder i rummet, mycket av reflexljudet är från högtalarens offaxisrespons, att ha koll på offaxisresponsen är därför väldigt viktig, frågan är ju då om det är bra eller dåligt om det reflekterande ljudet har annan tonkurva, till exempel kraftigt avrullad respons, än direktljudet, eller är det bättre med en bredstrålande högtalare, om jag fick önska skulle jag vilja testa en rundstrålande högtalare som tappade nivån frekvenslinjärt med stigande offaxisvinkel
LasseA skrev:Ja men magnituden på offaxisfallet vid 20 grader är ju enorm i exemplet..celef skrev:LasseA skrev:Ditt exempel verkar ju helkonstigt, en högtalare som först är spikrak 20Hz->20kHz onaxis men faller 12dB 100->10kHz 20 grader off axis. Finns det sådana högtalare? Jag antar att det är ett hypotetiskt exempel men väntar med spändhet att få höra vad din poäng kommer bli...
det är nog inte alls så knasigt tror jag, alla högtalare faller ju av offaxis, beteendet offaxis har ju stor del hur högtalaren ljuder i rummet, mycket av reflexljudet är från högtalarens offaxisrespons, att ha koll på offaxisresponsen är därför väldigt viktig, frågan är ju då om det är bra eller dåligt om det reflekterande ljudet har annan tonkurva, till exempel kraftigt avrullad respons, än direktljudet, eller är det bättre med en bredstrålande högtalare, om jag fick önska skulle jag vilja testa en rundstrålande högtalare som tappade nivån frekvenslinjärt med stigande offaxisvinkel
Nattlorden skrev:Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.
varför inte... ?!![]()
Om vi säger såhär, om du kunde ha ett par högtalare som på bra inspelad musik låter lika bra som det gör hemma hos dig nu. Men som även på riktigt risiga, helt fruktansvärda inspelningar, som du idag inte knappt kan lyssna på. Faktiskt låter 2helt ok" så at dtet går att lyssna på dom.
Skulle du ändå föredra att ha dåliga inspelnignar låta "sämre än nödvändigt" fast att dom bra inspelnignarna låter identiskt ?!
det tycker jag låter jätte märkligt... till saken hör att jag tycker att Ino är ett av dom få märken som faktiskt KAN spela upp dåliga inspelningar utan att man får ett slaganfall... Men om du kunde ha möjligheten alltså, till samma högkvalitativa återgivning med högkvalitativt material, men samtidigt bättre återgivning med sämre material än du har idag. Menar du att det inet skulle vara intressant ?! (detta helt hypotetiskt alltså !)
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Martin skrev:Nej. Jag menar att all musik låter behagligt.
varför inte... ?!
DVD-ai skrev:nattlorden: jag menar helt hypotetiskt, om du kunde välja, alltså helt oavsett tekniska möjligheter.
jag frågar detta enbart för att jag e nyfiken på hur du ser på saken, om du menar som Almen skriver eller om det är något annat.![]()
jag tycker det är okey att "spåna" och diskutera som inte är tekniskt möjliga, Men det e ju jag det...
Jag skulle i alla fall välja att all musik ska vara lyssningsbar, precis som den i dagsläget är tycker jag... framför att inte kunna lyssna på massor med underbar musik för att det är för "dåliga" inspelnignar.
jag tycker att det är fullt tillräckligt som det är med Ino, alltså "det låter inte sämre än nödvändigt" och man får en bra känsla för hur musiken är skapad.
Du vill väll inte att dåliga inspelnignar ska låta sämre än nödvändigt ?!
Som om du kopplar in några andra högtalare som låter identiskt med i28 på alla bra inspelnignar, men låter betydligt mycket sämre på dåligare inspelnignar. Är dom då intressanta för dig ?
jag frågar bara av ren nyfikenhet![]()
och för att jag inte tänkter på samma sätt som dig, då är det spännande att fråga![]()
Jag tycker att det ska låta exakt så bra som möjligt och som jag vill att det ska göra vid alla tillfällen![]()
Alltså, inte specificerat mer än så, men jag tycker att Ino rent allmänt uppfyller mina krav ganska bra !
NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.
mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
Dynaudio Contour S3.4 kostar idag 50 000 kronor.
celef skrev:mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
ja jag såg det nyss på reference audios hemsida, pi60 ligger väl ungefärligen i samma prisklass så matchningen är verkligen god
Nattlorden skrev:När du säger att det skall låta så bra som möjligt så har du ju gjort ditt val... att ha så god ÅTERGIVNING som möjligt. Sedan lägger du på att du vill ha dålig musik att inte vara så jobbig... då ber du om att INTE få god återgivning på detta. Hur kan du få god och dålig återgivning ur samma högtalare?
UnholyRishna skrev:celef skrev:mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
ja jag såg det nyss på reference audios hemsida, pi60 ligger väl ungefärligen i samma prisklass så matchningen är verkligen god
Pi60s ja.. Inte Pi60.
eriken skrev:NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.
Hur vet du att de distar värre?
Nattlorden skrev:Jag tolkar det som att dynaudion inte klarar att återge så svåra signaler som inspelad dist.
Supernollan skrev:Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-
modellerna, t ex en THD-mätning likt de som finns på Soundstages hemsida.
Inte för att det säger så mycket om ljudet, men de borde ju iaf sticka ut ur
mängden med låg dist, framförallt om Dynaudio distar så mycket som en del
påstår här (har dock en känsla av att det mest handlar om ren spekulation).
subjektivisten skrev:Supernollan skrev:Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-
Jag vet att det inte är samma sak men det finns flera på forumet som mätt Ino element (piotr, norman, lazyworm, mfl). Går säkert att PM dom om ev frågor.
NB skrev:eriken skrev:NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.
Har tyvärr ägt ett par pi60.
steveo1234 skrev:NB skrev:eriken skrev:NB skrev:Som i testet Dynaudio S3.4 och Ino pi60. Där de presterade likvärdigt på bra inspelad musik men där pi60 dista värre när de pressades med dåligt (komprimerad) inspelad musik medans S3.4 lugnt fortsatte att spela rent. Där måste väl även du föredra den som spelar renast (S3.4 i det här fallet), där man kan njut av musiken utan en massa onödig och elak dist.
Har tyvärr ägt ett par pi60.
Aja, det där var väl en liten överdrift? Även om du inte tycker att de är lika bra som några andra högtalare du har/haft så är det väl ändå lite långt att säga att du "tyvärr" ägt dem?
UnholyRishna skrev:Vet du vad de fick fram för resultat?
Tryckte precis upp mina Pi60s närmre väggen och hängde filtar bakom. Blir lite skillnad, men det visste ju alla redan.
UnholyRishna skrev:celef skrev:mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
Pi60s ja.. Inte Pi60.
Supernollan skrev:Det är synd att det inte har publicerats några mätdata på de olika Ino-
mx skrev:UnholyRishna skrev:celef skrev:mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
Pi60s ja.. Inte Pi60.
Å andra sidan kostade S3.4 30 000 kronor när den var ny år 2003, men har
höjts väldigt mycket de senaste åren.
patjoh skrev:mx skrev:UnholyRishna skrev:celef skrev:mx skrev:celef skrev:vad kostar högtalarna ifråga i grundutförande, prislappens storlek tycker jag kan vara en förlåtande faktor om priserna är väldigt omatchade!
Pi60s ja.. Inte Pi60.
Å andra sidan kostade S3.4 30 000 kronor när den var ny år 2003, men har
höjts väldigt mycket de senaste åren.
Det var ett speciellt intro pris på S3.4 som fanns bara i Sverige i stort sett, sen blev det kvar en period. Numera kostar de som i andra EU länder, efter ett par prisökningar genom åren.
Men, vad kostade pi60(s) 2003 ?
Sedan är det långa cykler på Dynaudio, den fyller 8 år iår modell serien!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster