Moderator: Redaktörer
mx skrev:Är det någon idé att bry sig om lossless när det gäller CD-marknaden. Ljudet
är ofta hårt komprimerat och volymen uppdragen till max. Det låter ju redan
från början riktigt dåligt.
Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
phon skrev:mx skrev:Är det någon idé att bry sig om lossless när det gäller CD-marknaden. Ljudet
är ofta hårt komprimerat och volymen uppdragen till max. Det låter ju redan
från början riktigt dåligt.
Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver egentligen inte köpa någon CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
KarlXII skrev:
Om din signalgenerator som du drar igång sinussvepen med skulle paja, skulle du då avnjuta inspelade sinussvep i wav-, flac- eller mp3-format?
Svante skrev:..
Jag ser största skälet till lossless som att man vet att man inte har påverkat alls...
KarlXII skrev:phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
Om din signalgenerator som du drar igång sinussvepen med skulle paja, skulle du då avnjuta inspelade sinussvep i wav-, flac- eller mp3-format?
mx skrev:Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
The vast majority of commercial DVD-Video releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit Linear PCM, 2 to 6 channels, up to 6,144 kbit/s. N.B. 16-bit 48 kHz 8 channel PCM is allowed by the DVD-Video specification but is not well-supported by authoring applications or players.
AC-3: 48 kHz sampling rate, 1 to 5.1 (6) channels, up to 640 kbit/s
DTS: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 2 to 6.1 channels, Half Rate (768 kbit/s) or Full Rate (1,536 kbit/s)
MP2: 48 kHz sampling rate, 1 to 7.1 channels, up to 912 kbit/s
RogerGustavsson skrev:mx skrev:Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
Har inte samma uppfattning om filmljud, att det skulle vara så mycket bättre. Lyssna gärna utan bild. Lite mindre bit rate än CD (1,411.2 kbit/s) är det väl? Ljudfilerna hrukar vara rätt små när man rippar en DVD.The vast majority of commercial DVD-Video releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
PCM: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 16 bit or 24 bit Linear PCM, 2 to 6 channels, up to 6,144 kbit/s. N.B. 16-bit 48 kHz 8 channel PCM is allowed by the DVD-Video specification but is not well-supported by authoring applications or players.
DTS: 48 kHz or 96 kHz sampling rate, 2 to 6.1 channels, Half Rate (768 kbit/s) or Full Rate (1,536 kbit/s)
mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Du tar aldrig med dig musiken i en iPod eller liknande?
adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Lossless hemma och 320kbps mp3 på resande fot kör jag.
mx skrev:adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Konverterar du lossless till 320 kbit/s mp3 varje gång du byter låtar då?
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Konverterar du lossless till 320 kbit/s mp3 varje gång du byter låtar då?
Ja. Byter musik någon gång i halvåret bara. Och med en SSD tar det bara sekunder att konvertera ett album.
KarlXII skrev:Jag sitter i detta nu och lyssnar på Bryan Ferrys skiva Frantic från 2002.
SACD, 24 bitar. 88 kHz.
Låter för jävla bra. Vetskapen att det inte finns någon förstörande processing emellan gör mycket för välbefinnandet.
Lossless FTW!
Svante skrev:KarlXII skrev:Jag sitter i detta nu och lyssnar på Bryan Ferrys skiva Frantic från 2002.
SACD, 24 bitar. 88 kHz.
Låter för jävla bra. Vetskapen att det inte finns någon förstörande processing emellan gör mycket för välbefinnandet.
Lossless FTW!
SACD är 1 bit 2,8 MHz...
bredin_MKII skrev:Varför rippar ni till mp3 320kbit/s? Mp3 ger dåligt ljud mot te.x ogg och konstant bitrate gör filerna onödigt mycket större. 192kbit/s ogg enkodat med aoTuVb låter väääääldigt bra och tar mycket mindre plats
mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Bill50x skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Det ryms väldigt mycket musik på typ 32GB, även i lossless. Hur många skivor behöver man egentligen ha med sig för, t ex, en veckas semester?
/ B
mx skrev:RogerGustavsson skrev:mx skrev:Jag har en annan förståelse för film. Där är det en annan femma än så länge.
Har inte samma uppfattning om filmljud, att det skulle vara så mycket bättre. Lyssna gärna utan bild. Lite mindre bit rate än CD (1,411.2 kbit/s) är det väl? Ljudfilerna hrukar vara rätt små när man rippar en DVD.The vast majority of commercial DVD-Video releases today employ AC-3 audio. The official allowed formats for the audio tracks on a DVD Video are:
Jo, men musiken på en DVD klipper aldrig. Inte de filmer jag har i alla fall. De
CD-versioner jag har är ofta komprimerade. Det jag menade.
shifts skrev:Förstår själv inte vad kvaliteten på inspelningen och dess dynamik har
med valet av datakomprimering att göra. Är musiken sämre inspelad/mer
dynamikkomprimerad så kan man även datakomprimera den utan större
förlust? Helt snett ju.
adzer skrev:Ja en bra inspelning/utgåva är viktigare, men man vill ju ha bästa möjliga så varför göra något sämre än vad det är någonsin kan jag inte förstå.
mx skrev:adzer skrev:Ja en bra inspelning/utgåva är viktigare, men man vill ju ha bästa möjliga så varför göra något sämre än vad det är någonsin kan jag inte förstå.
Ptja, blir det sämre då? Det är mycket som blir sämre på pappret inom hifi.
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Ja en bra inspelning/utgåva är viktigare, men man vill ju ha bästa möjliga så varför göra något sämre än vad det är någonsin kan jag inte förstå.
Många bäckar små. Jag vill optimera allt i den mån det går.
Flint skrev:KarlXII skrev:phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
Här en låt med den i hifisammanhang kända orkestern "The Sweep" i tre versioner för att bedöma loss/lossless. Låten heter "20-20k".
Wav
Flac
Mp3 128kbps
mx skrev:adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Ja en bra inspelning/utgåva är viktigare, men man vill ju ha bästa möjliga så varför göra något sämre än vad det är någonsin kan jag inte förstå.
Tror att rummet gör mer. Är du helt färdig med akustikregleringen så att det
absolut inte finns något att förbättra där?
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Lossless ger så små filer att det inte finns någon vettig anledning att komprimera.
Du har nog sett bilder på min anläggning, så du förstår nog att den inte är portabel.
adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:mx skrev:adzer skrev:Ja en bra inspelning/utgåva är viktigare, men man vill ju ha bästa möjliga så varför göra något sämre än vad det är någonsin kan jag inte förstå.
Tror att rummet gör mer. Är du helt färdig med akustikregleringen så att det
absolut inte finns något att förbättra där?
Ja det gör absolut mer.
Nej i den mån det går skrev jag. Att ha musik i lossless är en uppoffring på absolut ingenting för mig. Mitt boende just nu är temporärt så finns ingen motivation att fixa för mycket då det ändå kommer rivas upp sas. Så fort jag får permanent boende så skall dock akustiken fixas ordentligt, men fortfarande inom rimliga gränser.
Att lägga ner en mindre förmögenhet och bygga om halva sitt boende är lite mer jobb än att köpa en hårddisk imo
Så det är en sak att man inte har möjligt att optimera allt av olika anledningar, men att medvetet försämre ljudet via komprimering är en helt annan sak i mina ögon.
mx skrev:Vad var det där för drygt svar på en helt schysst fråga? Jag frågade inte om du brukar ta med dig din stereo på bussen, utan jag frågade om du brukar ta med dig din musik, exempelvis i en iPod.
Det där var enbart drygt av dig. Men det kanske var det du var ute efter?
Självklart förstår jag ju att du inte konkar med dig hela din stereo. Vem gör
det? Bah.
Nattlorden skrev:mx skrev:Vad var det där för drygt svar på en helt schysst fråga? Jag frågade inte om du brukar ta med dig din stereo på bussen, utan jag frågade om du brukar ta med dig din musik, exempelvis i en iPod.
Det där var enbart drygt av dig. Men det kanske var det du var ute efter?
Självklart förstår jag ju att du inte konkar med dig hela din stereo. Vem gör
det? Bah.
Nä... snarare på dig bortkastad humor uppenbarligen.
mx skrev:Skyll inte över det här på mig. Om man vill skämta så bör det ju framgå.
Uppföljningen med att det var bortkastad humor på mig, som syftade på att
jag inte "hänger med", var inte heller snygg tycker jag.
Nattlorden skrev:mx skrev:Skyll inte över det här på mig. Om man vill skämta så bör det ju framgå.
Uppföljningen med att det var bortkastad humor på mig, som syftade på att
jag inte "hänger med", var inte heller snygg tycker jag.
Stingslig idag? Ta en bira och slappna av, vetja!
mx skrev:Jag får nog göra det.Kanske är jag som har lågt blodsocker, men blargh.
mx skrev:Är det någon idé att bry sig om lossless när det gäller CD-marknaden.
mx skrev:Men bortsett från det. Finns det någon som faktiskt hör någon skillnad? Jag
har läst runt lite forum och vissa hävdar ju tydligt att de hör skillnad. Att det
är som natt och dag.
Bill50x skrev:Något som jag har funderat över är om man har en dynamikkomprimerad skiva, jämfört med en okomprimerad dito, kan konvertering till ett "lossy" format ge olika resultat?
Här verkar det bland vissa förutsättas att om man har en normal, limiterad/komprimerad popproduktion så spelar det mindre roll om man dessutom konverterar till typ 192k mp3. Det låter sas redan illa. Men kan det inte vara tvärtom, dvs när man pressat ihop musiken till typ 1 dB dynamik så märks mp3´s artefakter tydligare och faktiskt blir sämre?
Eller lever de här fenomenen oberoende av varandra?
/ B
KarlXII skrev:Jag sitter i detta nu och lyssnar på Bryan Ferrys skiva Frantic från 2002.
SACD, 24 bitar. 88 kHz.
Lossless FTW!
markusA skrev:Våga vägra mp3.
I dagsläget har minneskapaciteten blivit så stor att filstorleken är lite av en icke-fråga.
Lossless är ju lossless och man förlorar inget jämfört med Wav så varför kasta bort utrymme i onödan.
mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
I dagsläget har minneskapaciteten blivit så stor att filstorleken är lite av en icke-fråga.
Lossless är ju lossless och man förlorar inget jämfört med Wav så varför kasta bort utrymme i onödan.
Då kan man ju lika gärna köra WAV.
KarlXII skrev:phon skrev:Jag kör oftast 128k MP3 på all ny musik, om jag alls bryr mig om att spara något. Det mesta nytt spelas redan på radio, eller finns på tuben, så man behöver inte köpa några CD längre, eller spara något, för att lyssna. Vill jag lyssna till något jag inte har så söker jag på tuben, då får jag ofta bild till ljudet också.
Bill50x skrev:mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
Ja, om man gillar köra otaggat. Fast vad jag förstått, och erfarit, så kan man tagga även wav men då går man utanför standarden. Hur fn det går till....
/ B
adzer skrev:Bill50x skrev:mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
Ja, om man gillar köra otaggat. Fast vad jag förstått, och erfarit, så kan man tagga även wav men då går man utanför standarden. Hur fn det går till....
/ B
Visst kan du tagga flac, men olika spelar kommer tolka taggarna olika eller inte alls, mao en mycket dålig idé.
Finns ju flera bättre lossless format. Wav är bara korkat att köra imo.
mx skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
/ B
Visst kan du tagga flac, men olika spelar kommer tolka taggarna olika eller inte alls, mao en mycket dålig idé.
Varför då, hårddiskutrymme är ju så billigt?
adzer skrev:Bill50x skrev:mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
Bill50x skrev:adzer skrev:Bill50x skrev:mx skrev:markusA skrev:Våga vägra mp3.
Hur menar du nu? Visst kan man tagga flac, det är ju precis därför jag sparar all min musik i detta format.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster