Moderator: Redaktörer
mats skrev:Fast du Morello kanske stirrar dig blind på att alltid mäta och inte lyssnaDet finns ju en hel del som är nöjda med sina Sonus Faber högtalare men de har nog inte mätt.
markih skrev:Fast då måste målsättningen medvetet eller omedvetet bortse från faktiska ljudmässiga prestanda
och snarare inrikta sig på säljbarhet eller kanske bara vara ett uttryck för glädje för (hobby-)tillverkaren.
(Klippa & KlistrA* sig till förklaringsmodell?)Mr_Ekan skrev:Det kan bero på att det är enklare att bygga en högtalare som det kommer ljud ur än ett dito slutsteg.
Fler känner sig manade, men alla har inte kunnandet.
markih skrev:Max!
Men nog hade det krävts ganska lite av de stora tillverkarna att utveckla bättre element och högtalare.
mats skrev:Morello, inget illa menat. Jag bara menade att alla kanske inte bryr sig om att de går ner i de lägre registren. Som den som var avstämd till 55 hz, fast den kanske har väldans fint ljud från 55 hz och uppåt. och då kan man ju knappast kalla högtalaren mindre bra bara för att den inte har hela registret. Smaken är ju också olika.
Ok och bra att du också lyssnar
Med vänliga hälsningar till fabror blå från fabror röd
Mr_Ekan skrev:Stradivari avstämd vid 55 Hz?(Det var Amphion mats).
Max_Headroom skrev:markih skrev:Max!
Men nog hade det krävts ganska lite av de stora tillverkarna att utveckla bättre element och högtalare.
Varför då? Det ksotar ju bara en massa pengar. Vem ska bekosta det? Grejjorna säljer ju bra redan nu. Ska man lägga pengar i utveckling/tillverkning så gör man ju förståss det där det ger mest avkastning (lättare att sälja produkten, kanske också till ett högre pris). Högtalartillverkare ska gå med vinst och tjäna pengar. Om man kunde tjäna mer pengar, snabbare, med riktigt bra högtalare till rimliga priser, så skulle sådana finnas att köpa.
mats skrev:Morello, jag är helt rudis på detta, men det du skrev lät ju inte så bra. Fast de på Sonus Faber menar kanske att man skall köpa en subb till (så att de får in mer kosing). Man kan ju undra hur de tänker de där högtalartillverkarna.
Förresten Morello, vilken spec måste en fullregistrare har för att kunna säga att den är just det? Jag har läst olika nämligen.
mats skrev:Morello, jag är helt rudis på detta, men det du skrev lät ju inte så bra. Fast de på Sonus Faber menar kanske att man skall köpa en subb till (så att de får in mer kosing). Man kan ju undra hur de tänker de där högtalartillverkarna.
Förresten Morello, vilken spec måste en fullregistrare har för att kunna säga att den är just det? Jag har läst olika nämligen.
EngelholmAudio skrev: I företagens värld heter det "man behöver inte vara bra, det räcker med att vara bättre än dom andra".
Nej det är ju att dra det ett steg längre ändå ja. Rätt.Max_Headroom skrev:EngelholmAudio skrev: I företagens värld heter det "man behöver inte vara bra, det räcker med att vara bättre än dom andra".
Egentligen räcker det med att kunderna tror att man är bättre än dom andra. Man behöver inte alls vara det.
markih skrev:I mina ögon är högtalare den del i avspelningskedjan som i allmänhet är längst från perfektion. Detta trots att principen med dynamiska högtalare är mycket gammal och detta trots stora framsteg inom materialutveckling, teknologi och simuleringsmöjligheter som har skett de senaste årtiondena.
Jag tycker att det är helt märkligt att de stora tillverkarna producerar så undermåliga högtalare, samtidigt som de lyckas ta fram jämförelsevis billig och bra elektronik.
Mindre tillverkare (High-End, esoterisk och audiofil utrustning mm)verkar inte alltid heller lyckas, även om ambitionen ibland verkar vara större.
Undantag finns naturligtvis, men de är förvånansvärt få.
Vad beror detta på? Hur sjutton har det blivit på detta vis? Är det någon som har en vettig förklaring att komma med?
EngelholmAudio skrev:Men det finns mindre företag som verkligen försöker och faktiskt når framåt, även om det ibland är baby steps.
Robert skrev:markih skrev:I mina ögon är högtalare den del i avspelningskedjan som i allmänhet är längst från perfektion.
Detta trots att principen med dynamiska högtalare är mycket gammal och detta trots stora framsteg
inom materialutveckling, teknologi och simuleringsmöjligheter som har skett de senaste årtiondena.
Vad beror detta på? Hur sjutton har det blivit på detta vis? Är det någon som har en vettig förklaring
att komma med?
Det finns sedan lång tid tillbaka en allmän övertro på att fel fixas "senare" meddelst korrigeringar
i den digitala domänen, något som för övrigt går igen även i vissa av detta forums trådar
Det är sannt. Däremot kanske inte små entusiastföretag kräver samma täckning/timmlön för utvecklings/upplärningstiden, heller ej har samma omkostnader vad gäller annonser, reklam och, som dom säger i Göta Kanal: "Det är mest tröjjor och dekaler".Audiomanikern skrev:Högtalare är ej heller något som spec tjänar på att tillverkas i små serier - matchning av högtalarelement
blir ju aningen dyrt att köpa in 200st för att sedan slänga 198st när man slutligen sålde sitt årliga exemplar eller att specialbeställa 4par specialtillverkade basar i från Fabrik betinga nog rätt högt styckpris, osv, etc! ** Till priset samt (åtminstone) till bilden sett!
Mvh A*
markih skrev:I mina ögon är högtalare den del i avspelningskedjan som i allmänhet är längst från perfektion. Detta trots att principen med dynamiska högtalare är mycket gammal och detta trots stora framsteg inom materialutveckling, teknologi och simuleringsmöjligheter som har skett de senaste årtiondena.
Jag tycker att det är helt märkligt att de stora tillverkarna producerar så undermåliga högtalare, samtidigt som de lyckas ta fram jämförelsevis billig och bra elektronik.
Mindre tillverkare (High-End, esoterisk och audiofil utrustning mm)verkar inte alltid heller lyckas, även om ambitionen ibland verkar vara större.
Vad beror detta på? Hur sjutton har det blivit på detta vis? Är det någon som har en vettig förklaring att komma med?
EngelholmAudio skrev:Audiomanikern skrev:Högtalare är ej heller något som spec tjänar på att tillverkas i små serier - matchning av högtalarelement
blir ju aningen dyrt att köpa in 200st för att sedan slänga 198st när man slutligen sålde sitt årliga exemplar eller att specialbeställa 4par specialtillverkade basar i från Fabrik betinga nog rätt högt styckpris, osv, etc! ** Till priset samt (åtminstone) till bilden sett!
Mvh A*
Det är sant. Däremot kanske inte små entusiastföretag kräver samma täckning/timlön för
utvecklings/upplärningstiden, heller ej har samma omkostnader vad gäller annonser, reklam
och, som dom säger i Göta Kanal: "Det är mest tröjjor och dekaler".
Böjd att hålla med.Audiomanikern skrev: - A*lltså, entusiastföretag både kan göra - gör bra o prisvärda produkter uti "HifiHögtalarBranchen" men
att detta överhuvudtaget vara möjligt indikerar även denna branch varandes mindre utvecklad och icke
konkurrensutsatt, som branch sett, samt detta gälla (enligt A*) hela den övriga HighendHifin med!
Mvh A*
Mikael2 skrev:Jag kan väl inte klaga på undermåliga högtalare om jag släpar in Grand Utopia eller Wilson Alexandria i min studentlya på 10 kvadrat och tycker basen blir fet?
mats skrev:Lindroos, BARA FÖR ATT JAG INTE HAR SVARAT, SÅ HAR JAG TAGIT NOTIS OM DET FÖR LÄNGE SEDAN, FÖRSTÅR DU DIN HERRE?
I övrigt så är väl den högtalaren menad att man skall ha en sub till.
mats skrev:Lindroos, BARA FÖR ATT JAG INTE HAR SVARAT, SÅ HAR JAG TAGIT NOTIS OM DET FÖR LÄNGE SEDAN, FÖRSTÅR DU DIN HERRE?
I övrigt så är väl den högtalaren menad att man skall ha en sub till.
Mikael2 skrev:markih skrev:I mina ögon är högtalare den del i avspelningskedjan som i allmänhet är längst från perfektion. Detta trots att principen med dynamiska högtalare är mycket gammal och detta trots stora framsteg inom materialutveckling, teknologi och simuleringsmöjligheter som har skett de senaste årtiondena.
Elektroniken har ju ganska givna förutsättningar och påverkas inte så mycket av rummet den skall spela i. En högtalare låter ju lite olika beroende på om den ställs i en garderob eller i ett vardagsrum på 50 kvadrat.
Hur hade du tänkt dig att en högtalare skall kunna konstrueras som är lika bra oavsett omgivningen den ska fungera i?
För att ta ett exempel så kan en mätbart "undermålig" frekvensgång bli perfekt i ett rum och en katastrof i ett annat. Vem ska avgöra om frekvensgången är undermålig då?
Jag kan väl inte klaga på undermåliga högtalare om jag släpar in Grand Utopia eller Wilson Alexandria i min studentlya på 10 kvadrat och tycker basen blir fet?
markih skrev:Naturligtvis är högtalare-rum en komplikation och stor svårighet om man jämför med utveckling av elektronik, men finns överhuvudtaget ansatserna till att lösa detta problem hos tillverkarna?
Morello skrev:Något som tyvärr blivit populärt är baselement som dimensionerats för mycket små lådor (peerless XLS tex.). Små lådor, låg dist och god kapacitet går helt enkelt inte ihop.
Max_Headroom skrev:Det finns god kunskap om hur lågdistande högtalarelement skall tillverkas. Men det kräver dock mekansik precision i tillverkningen, vilket är dyrt. Därför blir elementen dyra.
Dessutom så vill marknaden hela tiden ha nya lösningar, mer exotiska material etc. Det är där marknaden finns och det är upp till tillverkarna att anpassa sig. Många tillverkare försöker och ha en speciell sak som dom inriktar sin marknasförming på. Dt kan vara hårda membran (som man kan bygga bra högtalare av, visst, men man kan också bygga lika bra (eller bättre enligt Max) med mjuka membran), branta filter, flacka filter, inget filter, dipol eller vad som helst. Mycket enklare att fokusera på en enda sak och försöka få dom kunder som också har detta som fix idé, utan att se till helheten.
Svante skrev:Välkommen, Lilltroll!
Morello skrev:Svante skrev:Välkommen, Lilltroll!
Jag misstänker att Dr. Svante och Lilltroll känner varandra
Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Välkommen, Lilltroll!
Jag misstänker att Dr. Svante och Lilltroll känner varandra
Förnekas å det bestämdaste.
lilltroll skrev:Max_Headroom skrev:Det finns god kunskap om hur lågdistande högtalarelement skall tillverkas. Men det kräver dock mekansik precision i tillverkningen, vilket är dyrt. Därför blir elementen dyra.
Dessutom så vill marknaden hela tiden ha nya lösningar, mer exotiska material etc. Det är där marknaden finns och det är upp till tillverkarna att anpassa sig. Många tillverkare försöker och ha en speciell sak som dom inriktar sin marknasförming på. Dt kan vara hårda membran (som man kan bygga bra högtalare av, visst, men man kan också bygga lika bra (eller bättre enligt Max) med mjuka membran), branta filter, flacka filter, inget filter, dipol eller vad som helst. Mycket enklare att fokusera på en enda sak och försöka få dom kunder som också har detta som fix idé, utan att se till helheten.
Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!? Svårigheten med att dimensionera en spole som ska röra sig i ett magnetgap ligger i att:
1. Den magnetiska flödestätheten varierar i gapet, Detta resulterar i att kraftfaktorn blir ickelinjärt beroende av membranets utslag.
2. Magneten har en inre reluktans, motsvarigheten till ett elektrisk inre motstånd i serie med en spänningsgenerator. När en ström flyter genom talspolen genereras magnetsikt flöde som inte helt och hållet ”försvinner in i magneten” för utreluktansen>0. Reluktansen är dessutom frekvensberoende och ickelinjär, vilket leder till att kraftfaktorn i slutändan är ickelinjär, frekvensberoende samt beror på utslaget.
3. Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.
lilltroll skrev:Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!?
lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.
Morello skrev::? En så låg massa som möjligt är inte alltid en fördel. Speciellt inte om vi talar om baselement.
Max_Headroom skrev:lilltroll skrev:Problemet med att hålla ner distorsionen beror inte på att tillverkarna inte kan göra högtalare med tillräcklig hög mekanisk precision!?
Jo, det klarar dom, ju. Men ta ett diskantelement t.ex. så är luftaspalten i magnetgapet inte så jätte stor. Och spolen ska hamna rätt, på varje element. Ska man montera med stor nogranhet så kostar det pengar. Samma sak gäller för upphängningar och membran. Det gäller att kunna tillverka det man har konstruerat "på pappret" och göra rätt varje gång. Det drar upp priset.
Om man då som högtalartillverkare kan sälja sina produkter som inte är så jättebra (och billigare att tillverka) då gör man ju förståss det.lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.
Ja, det är möjligt, men jag vill ha låg massa på konerna. En stor massa blir trögare (=svårare att få fart på, svårare att bromsa.). Man får helt enkelt se till att upphängningen blir så linjär det går, i alla fall. Seas 6,5"are som dom gör åt LTS verkar ha lyckats bra med det, tycker jag det verkar som. Det är väl Öhman som specat elementet?
lilltroll skrev:
Tillverkaren dimensionerar ett spel mellan gapet och spolen. Gör man spelet stort, vilket tillåter låg precision vid tillverkningen så får man inte plats med så mycket spole i gapet, resulterandes bl.a. i lägre verkningsgrad, och en mindre massa, men för övrigt ingen tillkommande distorsionsökning.
lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.
Ja, det är möjligt, men jag vill ha låg massa på konerna. En stor massa blir trögare (=svårare att få fart på, svårare att bromsa.). Man får helt enkelt se till att upphängningen blir så linjär det går, i alla fall. Seas 6,5"are som dom gör åt LTS verkar ha lyckats bra med det, tycker jag det verkar som. Det är väl Öhman som specat elementet?
Max_Headroom skrev:lilltroll skrev:
Tillverkaren dimensionerar ett spel mellan gapet och spolen. Gör man spelet stort, vilket tillåter låg precision vid tillverkningen så får man inte plats med så mycket spole i gapet, resulterandes bl.a. i lägre verkningsgrad, och en mindre massa, men för övrigt ingen tillkommande distorsionsökning.
Men om man vill ha hög verkningsgrad då? Det anser nämligen Max att det ska vara på en högklassig högtalare. Många högtalare, även dyra, har känslighet på typ 87dB vissa lite mer, vissa lite mindre. Det duger inte tycker jag.
mats skrev:Ok, A* du får vara bossen som ser till att högtalaren blir såld.
lilltroll skrev:
Mja, fast det där med spelet handlar nog om känsligheten ska vara 87 eller 88 dB. Inga dramatiska skillnader, säger min huvudräkning mig. Fast Lilltroll, som ju verkar vara en hejare på magnetiska kretsar, kanske har räknat?
lilltroll skrev:lilltroll skrev:Nu tillkommer ickelinjäriteterna i fjädringen, vilken kan minskas genom en kon med hög massa, så att systemet blir masskontrollerat så långt ner i frekvens som möjligt.
Ökas massan så minskas konens acceleration, resulterandes i en mindre utstrålad akustisk effekt. Bortser man från strålningsimpedansen så påverkas inte frekvensgången av ökad massa i det masskontrollerade området utan bara verkningsgraden! Det är konens acceleration och inte hastighet som är intressant i det masskontrollerade området (innan riktverkan inträffar)![]()
Tar man hänsyn till strålningsimpedansen så blir frekvensgången mer påverkad ju mindre konens massa är
Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?
Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?
Nattlorden skrev:Elektromagnet istället för permanentmagnet?
lilltroll skrev:Undrar om det blir någon bild
Tydligen inte
Style skrev:måste man verkilgen mäte läge och acceleration. Kan man inte mäta ett typiskt förlopp och bygga en modell runt det samt skala för en betydligt billigare temperaturmätning?
Alternativt mäta nåt annat man kan derivera önskad motkoppling från.
Det hör med magnetism och sånt är långt över mina kunskaper men erfarenhet från reglerteknik säger att man ofta kan hitta relaterade saker att mäta för att åtminstånde få en approximativ styrning som kan vara väl så god.
lilltroll skrev:Style skrev:måste man verkilgen mäte läge och acceleration. Kan man inte mäta ett typiskt förlopp och bygga en modell runt det samt skala för en betydligt billigare temperaturmätning?
Alternativt mäta nåt annat man kan derivera önskad motkoppling från.
Det hör med magnetism och sånt är långt över mina kunskaper men erfarenhet från reglerteknik säger att man ofta kan hitta relaterade saker att mäta för att åtminstånde få en approximativ styrning som kan vara väl så god.
Återkoppla spänning = Det vanliga
Återkoppla ström = ACE
Återkoppla position = Induktiva/Kapacitiva/Resistiva lägesgivare eller accelerometrar, laserdopplerinterferometer, eller annan optisk avläsning
Återkoppla temperatur enbart= För långsamt
Återkoppla ljudtrycket inuti lådan= Känsligt för störningar utifrån.
Någon som har någon annan idé?
lilltroll skrev:Återkoppla position = laserdopplerinterferometer, eller annan optisk avläsning
Återkoppla temperatur enbart= För långsamt
Någon som har någon annan idé?
Svante skrev:lilltroll skrev:Undrar om det blir någon bild
Tydligen inte
Det funkar inte med bmp-ar, gör en jpg eller gif i stället så syns den direkt i browsern. Om formeln är OK? Hrrm... Först integrerar du magnetfältet B över ytan som det drabbar och sen resistiviteten över volymen... Hmmm nä, förklara!
Fast visst verkar det ovettigt att ha N/A som motorstyrkemått, eftersom det blir olika för en 4- resp. 8-ohmshögtalare, som ju i princip har samma verkningsgrad.
Nattlorden skrev:Det kräver väl iofs att Svante vet vem lilltroll är för att kunna förneka det bestämt... och då faller ju påståendet av sig själv...![]()
![]()
Svante skrev:Sen har de ju släppt XXLS också, som verkar vara gjorda för lite mer normala (större) lådor. Är det nån som sett om de finns att köpa fö?
lilltroll skrev:Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?
Även om du kan tillverka en läges/hastighets/accelerations sensor som har tillräcklig upplösning och tillräcklig bandbredd till ett vettigt pris, så går membranutslaget mot 0 för portade eller slavbas lådor runt portens resonansfrekvens. Då har du ingen signal från sensorn att återkoppla.
Robert skrev:lilltroll skrev:Style skrev:eftersom det tydligen är så mycket olinjäriteter tycker jag att det är konstigt att ingen har tagit till styrning meddels feedback. Ett servo som bromsar och en liten PID-krets borde väl kunna fixa detta lätt som en plätt. Fast sånt kanske finns?
Även om du kan tillverka en läges/hastighets/accelerations sensor som har tillräcklig upplösning och tillräcklig bandbredd till ett vettigt pris, så går membranutslaget mot 0 för portade eller slavbas lådor runt portens resonansfrekvens. Då har du ingen signal från sensorn att återkoppla.
Du har inte möjligtvis funderat på att där membranutslaget är som minst, är strålningsresistansen som högst, varav följer att kompensationsbehovet är som minst?
Bill50x skrev:Personligen tycker jag frågan i tråden är fel ställd. Jag tycker inte alls att högtalare är underutvecklade och har halkat efter elektroniken. Bara för att olika förstärkare låter ungefär lika betyder inte det att de är lika bra. De kan lika gärna vara lika dåliga. Ta en 30 år gammal förstärkare av något erkänt gott fabrikat och jämför med något liknande idag, det är ingen stor avgörande skillnad. Utveckling?
Gör samma sak med högtalare och det visar sig ha hänt massor! Speciellt i överkomliga prisklasser.
Jag har svårt att förstå kritiken mot de företag som konstruerar och bygger högtalare. De är varken bättre eller sämre än de som bygger elektronik. Många företag lägger ner avsevärd forskning och resurser för att få fram bättre produkter, må vara med blandat resultat. Men det gäller för alla audiofila produkter, ömsom vin ömsom vatten...
/ B
Jag tycker att sannolikheten för att det skulle vara något större fel på dagens förstärkare minskar drastiskt med tanke på att de både mäter bra enligt alla idag kända hörbara parametrar, färgar minimalt (men oftast en aning) inkopplade i signalvägen med högtalarlast (F/E-test), och dessutom att de flesta förstärkare "låter" mycket lika. Vad är det egentligen som antyder att det inte skulle vara så att förstärkare generellt är bra återgivare av musiksignalen? Att folk "hör stora skillnader" tycker inte jag duger riktigt som anledning, folk "hör" även "stora" skillnader med säkerhetsnålar i gardiner och nätkablar...Bara för att olika förstärkare låter ungefär lika betyder inte det att de är lika bra. De kan lika gärna vara lika dåliga.
markih skrev:Ok, ni som inte instämmer, förklara då för mig varför man skall upp i ganska höga prisklasser innan en högtalare börjar låta 'bra', när materialkostnaden egentligen inte direkt behöver vara högre än för en ganska billig högtalare? (Övriga större kostnader är ju utveckling, tillverkning och distribution.)
Är det då marknadsekonomiska faktorer, såsom låga upplagor och liten efterfrågan som medför detta?
(För ni tycker väl inte att högtalare i prisklassen under 5000:- i allmänhet låter bra, om man jämför med förstärkare, vars signalpåverkan ofta är mkt mindre)
Varför ska en högtalare för 5000:- låta bra bara för att en förstärkare för samma belopp gör det? Ska en pickup bedömas efter samma "kriterier" får man en ganska bra sådan för 5 KSEK. För att inte tala om en signalkabel.
Men diskussionen är intressant, för man kan se hela distributionskedjan (från mixerbordet till slutsteget) som en transport som ska påverka produkten (ljudet) så lite som möjligt. Inspelningen (instrumentet, mikrofonerna etc) är tillverkningen och högtalaren är produkten, dvs det ljudande resultatet. Med det synsättet har definitivt högtalaren en avgörande betydelse för det slutliga ljudande resultatet.
Att högtalare låter så olika varandra beror nog inte så mycket på att de är underutvecklade utan för att de i hög grad speglar vad slutanvändaren önskar i form av återgivning och till vilken kostnad. Krydda det med svårigheten att högtalaren ska fungera i en (för tillverkaren) okänd miljö och du har (kanske) svaret på din fråga.
mats skrev:Morello, inget illa menat. Jag bara menade att alla kanske inte bryr sig om att de går ner i de lägre registren. Som den som var avstämd till 55 hz, fast den kanske har väldans fint ljud från 55 hz och uppåt. och då kan man ju knappast kalla högtalaren mindre bra bara för att den inte har hela registret. Smaken är ju också olika.
Ok och bra att du också lyssnar
Med vänliga hälsningar till fabror blå från fabror röd
markih skrev:Men titta på materialkostnad och antal detaljer och jämför. Nog får en förstärkare anses vara mer komplext uppbyggd, med fler produktionssteg i tillblivelsen än ett högtalarelement alt högtalare?
Bill50x skrev:markih skrev:Men titta på materialkostnad och antal detaljer och jämför. Nog får en förstärkare anses vara mer komplext uppbyggd, med fler produktionssteg i tillblivelsen än ett högtalarelement alt högtalare?
Numera är elektronik en ganska enkel sak rent produktionsmässigt. Vad som kostar är ofta förpackningen, dvs låda, kontakter och liknande. / B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster