Håll till godo, och tipsa gärna om det på något vis skulle vara olagligt att lägga upp dessa bilder.
Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Almen skrev:Infantilt, fördomsfullt, inskränkt, nationalistiskt, sexistiskt... Mer?
Det är ju det som gör annonserna bra. Tycker jag. Jag gillar dem!
Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev:Infantilt, fördomsfullt, inskränkt, nationalistiskt, sexistiskt... Mer?
Det är ju det som gör annonserna bra. Tycker jag. Jag gillar dem!
Jag tänker trött, ofräscht, gammalt.
Jag har inget emot halvnakna kvinnor i reklam, men det skall göras med finess.
Aerob skrev:mx skrev:Vilken rolig reklam. Detta hade jag inte sett förut. Är detta verkligen riktiga
annonser eller är det någon plojgrej?
Dom är definitivt autentiska.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Usch vad fult, de har skrivit HZ istället för Hz eller Härtszz
Och db...
JanBanan skrev:Tror att den här uppfyller gnällmånsarnas krav på finess, fördomsfrihet och mogenhet:
Magnuz skrev:Fantastiskt! Jag tänkte på de här annonserna bara härom dagen och funderade på om de skulle gå att få tag på.Flint skrev:De som inte fattar att det är dålig reklam förstår sig inte på reklam.
Vadå dålig reklam? Vad f-n är det?
Aerob skrev:Peter Steindl eller HarryUp kanske minns hur gamla dessa annonser är?
Dom har ju trots allt ett par år på nacken.
petersteindl skrev:
De övriga annonserna är tänkt för att nå en bredare publik. Jag tror de misslyckades med sin strategi.
Visst, det är kul att se gamla annonser som är lite uppseendeväckande, men det räcker inte för att ge varumärket en stark profil. Deras budskap som gett Linn des profilering i folks medvetande är inte det som dessa annonser har bidragit med. Frågan är vilket syfte de har fyllt. Jag kanske låter negativ, men jag undrar om inte flera av dessa annonser snarast är något frånstötande för en ny publik och många är dessutom väldigt långsökta och därmed svåra att ta till sig. För Linnentusiasterna så här i efterskott kan de te sig lustiga och annorlunda.
Så ser jag på dessa annonser. Det är lite av annonser för klubben för inbördes beundran.
Vad är deras budskap i bilderna? Deras budskap förmedlad i dessa annonser är väldigt aggresiv mot målgrupper och därmed frånstötande.
Aerob skrev:Ganska bra sammanfattat Peter! Tycka vad man tycka vill, jag tycker i alla fall
dom vågade ta ut svängarna lite mer än ordinarie hifi-märken, och uttagna
svängar tycker jag rent generellt om. Min personliga favorit är nog denna:

jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Jag tycker det är bra reklam.
petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut.
Flint skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Tror det är viktigare att du har ett bra äggstrapris på dem, än hur annonserna ser ut.
Hur tänker du när du skriver ett sånt där inlägg? Vad anser du att du tillför?
Nasjo skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
Hur tänker du när du skriver ett sånt där inlägg? Vad anser du att du tillför?
Humor kanske![]()
Man kanske måste vara från västkusten för att uppskatta ordvitsar?
jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Anders_A skrev:jonasp skrev:Något jag tycker är riktigt fräckt med Linn-annonserna är att de inte säljer sig genom att visa produkten. Det enda som exponeras är Linns varumärke, och någon typ av budskap. Exempelvis att med Linn får man "den riktiga varan" istället för ett substitut.
Jag associerar i alla fall Japan till högkvalitetselektronik snarare än skottland.
celef skrev:världens mest kända reklamkampanj, den där amerikanska för vw beetle, jag tycker linn har försökt göra något liknande
och det är väl typiskt för linn, att sno andras idéer
Flint skrev:Nasjo skrev:
Man kanske måste vara från västkusten för att uppskatta ordvitsar?
Vi får se vad han själv svarar. Nattlorden är inte från västkusten vad jag vet.
Göteborgshumor gillar jag å andra sidan men det tror jag inte att det handlar om här.
petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Better sound through research
jonasp skrev:petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
Jag är glad att jag nu så här får se annonserna samlade och kan analysera lite inför Bremens kommande annonser. Jag kommer redan nu efter att ha sett detta stryka ett och annat som det har funderats kring vad gäller mitt eget företag.
MvH
Peter
Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.
Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.
Peter, jag ser fram emot att se dina Bremen-annonser!![]()
mvh
Jonas
jonasp skrev:petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
MvH
Peter
Kan hålla med om att just den du citerade är på gränsen, men jag tror också att det är meningen; precis som DQ-20 skriver är medlet att provocera och väcka intresse.
Ett bra bevis på att de är lyckade är debatten som uppstår här! Vi talar om dem, tycker och analyserar. Vilket innebär att de verkligen har lyckats.
mvh
Jonas
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Better sound through research
Vorsprung durch Technik?
Immer besser?
/DQ-20
petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?
Flint skrev:Lite OT men ändå.
Hur skulle ni göra en annons för transparens?
Hur skulle den se ut och vilket budskap skulle den innehålla?
Säg att den skulle köras i tidningar typ HiFi och Musik.
DQ-20 skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:Tja, deras annonsering kallar jag för pejorativ annonsering och då förlöjligar man stora grupper. Den tjej som ser denna annons köper något annat än Linn. Vad står egentligen Linn för? Inget som tjejer eller kvinnor eftersträvar. Deras värderingar om andra människor är inte tilldragande för nya kundgrupper, utan snarast frånstötande.
MvH
Peter
mvh
Jonas
Hifiannonser vänder sig i regel till män. Är det någon som känner någon man som blivit medsläpad till en Hifi-mässa av sin fru/flickvän/syster? Grattis i så fall: du är unik. Annonsen riktar sig till alltså till män och säger: "Här är århundradets kap. Fast hennes syster har en Linn-rigg så jag satsade förstås på henne." Den säger egentligen inget som systerns övriga egenskaper, bara att en tjej som äger Linn-prylar är extremt åtråvärd. Om det är någon som fyller i att systern är ful som en gris så får det nog ses som att "the filth is in the mind of the beholder". Och anslaget är förstås humoristiskt och på hifi-nördens bekostnad.
Ägget är en designprodukt som t.ex. välbeställda Värmdö - och Danderydsbor säkerligen kan vara intresserade av utan att vara särskilt hifi-intresserade. Jag skulle nog försöka sälja dem via Nordiska Galleriet eller liknande. Att de sedan låter bra är ju en fördel och kan säkert intressera en och annan hifi-intresserad av klassiskt snitt. Men produktens stora fördelar (USPar) är ju dess utseeende, dess "möblerbarhet" samt dess "rumsfyllande" sprldningsegenskaper. Detta är sannolikt egenskaper som är viktigare för heminredningsintresserade än för stereo-nördar. Men det är bara vad jag tror. Ägget har i vilket fall som helst andra målgrupper än Linn för 25 år sedan och man bör därför inrikta marknadskommunikationen efter detta. Konstigare än så är det inte.
/DQ-20
Objektivisten skrev:Densen's slogan ''life is too short for boring hifi'', tycker jag är kul. Men det gäller ju att man i viss mån kan leva upp till det också.
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?
Men det var då själva den. Linns reklam handlar ju inte som att sälja utan om att locka presumtiva köpare till Linn-handlare. Sa jag ju. Det är Linn-handlarna som säljer, inte reklamen. Frågan du skall ställa är: hur många har besökt en Linnhandlare eller besökt dem på en mässa pga av reklamen? Man kan inte bedöma en reklamkampanj efter kriterier den inte är utformad för. En mer relevant fråga är: hur många har köpt Linn pga av Linns handlarmanual?
Själv blev jag snabbt vaccinerad mot Linn i unga år efter att har träffat Göran Rudling IRL och hört deras mer överkomligt prissatta produkter. Rudlings förkärlek att spela Blonde on Blonde på högsta volym på ett par Kans kan få vem som helst med hörseln i behålla att vända i dörren, oavsett om LP12:an har senaste bottenplattan eller inte. När han sedan påstår att det låter bra och att den som inte hör det inte begriper sig på musik: ridå!
/DQ-20
bassman skrev:DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?
Men det var då själva den. Linns reklam handlar ju inte som att sälja utan om att locka presumtiva köpare till Linn-handlare. Sa jag ju. Det är Linn-handlarna som säljer, inte reklamen. Frågan du skall ställa är: hur många har besökt en Linnhandlare eller besökt dem på en mässa pga av reklamen? Man kan inte bedöma en reklamkampanj efter kriterier den inte är utformad för. En mer relevant fråga är: hur många har köpt Linn pga av Linns handlarmanual?
Själv blev jag snabbt vaccinerad mot Linn i unga år efter att har träffat Göran Rudling IRL och hört deras mer överkomligt prissatta produkter. Rudlings förkärlek att spela Blonde on Blonde på högsta volym på ett par Kans kan få vem som helst med hörseln i behålla att vända i dörren, oavsett om LP12:an har senaste bottenplattan eller inte. När han sedan påstår att det låter bra och att den som inte hör det inte begriper sig på musik: ridå!
/DQ-20
Haha
Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade![]()
![]()
Sånt händer sällan på Linnbutkerna numera, lite synd tycker jag..
petersteindl skrev:Jag tror att du har ett fullständigt feltänk i detta. Bremen har samma målgrupp som Linn hade i början på 80-talet och som vilket företag som helst har i dess början. Målgruppen kallas early adopters. Early adopters inom hifi köper inte hifi på Nordiska Galleriet. Därifrån d v s från den första kundkretsen av early adopters skapas en platform för att gå vidare och det är efter skapandet av denna plattform som det nya reviret pinkas in. Linn pinkade synnerligen smalt och runt sina early adopters. De byggde en skyddsmur och expanderade genom att fånga early adopters i land för land. De finns på varje marknad. Sedan fick Linn agenturen för Loewe i Storbrittanien och genom TV kunde Linn visa försäljningssiffror och ragga nytt kapital. Sedan drog Loewe bort agenturen från Linn och det blev en smärre katastrof för Linn. Linn har haft det mycket svårt att expandera ut ur deras smalt inpinkade revir. Så ser jag på saken. Linn försökte nå ut med billigare hembio runt millennieskiftet på CES i Vegas. Redan då tänkte jag, "so sorry". Linn har mättat sin egen marknad och försöker genom dyra uppgraderingar och nya ersättningsprodukter hålla sitt redan inpinkade revir vid liv.
bassman skrev:Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade![]()
![]()
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?
/DQ-20
petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Jag tror att du har ett fullständigt feltänk i detta. Bremen har samma målgrupp som Linn hade i början på 80-talet och som vilket företag som helst har i dess början. Målgruppen kallas early adopters. Early adopters inom hifi köper inte hifi på Nordiska Galleriet. Därifrån d v s från den första kundkretsen av early adopters skapas en platform för att gå vidare och det är efter skapandet av denna plattform som det nya reviret pinkas in. Linn pinkade synnerligen smalt och runt sina early adopters. De byggde en skyddsmur och expanderade genom att fånga early adopters i land för land. De finns på varje marknad. Sedan fick Linn agenturen för Loewe i Storbrittanien och genom TV kunde Linn visa försäljningssiffror och ragga nytt kapital. Sedan drog Loewe bort agenturen från Linn och det blev en smärre katastrof för Linn. Linn har haft det mycket svårt att expandera ut ur deras smalt inpinkade revir. Så ser jag på saken. Linn försökte nå ut med billigare hembio runt millennieskiftet på CES i Vegas. Redan då tänkte jag, "so sorry". Linn har mättat sin egen marknad och försöker genom dyra uppgraderingar och nya ersättningsprodukter hålla sitt redan inpinkade revir vid liv.
Du vet säkert mer än marknaden för dina egna produkter än någon annan. Och visst har marknaden sprungit ifrån Linn som så många andra små hifi-företag. Många är ju idag högst marginella företeelser eller finns inte alls. Bara en sådan sak som att Lexicon tryckte ned en komplett Oppo i ett nytt chassis tycker jag är talande för utvecklingen.
/DQ-20
petersteindl skrev:Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida...
Naqref skrev:petersteindl skrev:Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida...
Meh! Det é juh ba å hala upp sin ajphone och gooogla lite så är saken biff.
petersteindl skrev:Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.
osv...
MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.
shifts skrev:bassman skrev:Å jag har sett en norrbottnisk Linnsäljare vanka av-å-an som en full kalkon när han spelade på en Dual skivspelare.. När LP12:an kom i gång blev han nykter å dansade![]()
![]()
Det här är precis lika kul varje gång jag hör talas om någon som upplevt
det i person. Skrattar så jag kvider! Stackars Linn säger jag bara.
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.
osv...
Jag konstaterar att du inte gör någon som helst invändning i princip utan att du hänger upp dig på att det inte stod en lång lista med handlare i slutet av annonsen och att det skulle bevisa att Linns kampanj minsann inte hade ett dugg med att det vill ha folk till handlarna utan bara var ren varumärkesreklam. Du verkar helt bortse från copyn. Det är dock intressant att läsa om dina personliga upplevelser av den tiden.
/DQ-20
DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.
Att man är förutsägbar är väl inte i hela världen om man gör det med finess.
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.
osv...
Jag konstaterar att du inte gör någon som helst invändning i princip utan att du hänger upp dig på att det inte stod en lång lista med handlare i slutet av annonsen och att det skulle bevisa att Linns kampanj minsann inte hade ett dugg med att det vill ha folk till handlarna utan bara var ren varumärkesreklam. Du verkar helt bortse från copyn. Det är dock intressant att läsa om dina personliga upplevelser av den tiden.
/DQ-20
Bill50x skrev:Vad är det för fel på Corporate Advertising (varumärkesreklam)?
petersteindl skrev:Vad menar du med copyn?
petersteindl skrev:Naqref skrev:petersteindl skrev:Butikens namn och adress eller telefonnummer MÅSTE kunna läsas innan man bläddrar till nästa sida...
Meh! Det é juh ba å hala upp sin ajphone och gooogla lite så är saken biff.
Ja, det kanske är så idag, men inte på den tiden det begav sig. Dessutom är jag inte ens övertygad om att det ens är så idag. Har man vänt sida innan man plockar fram ajfån så är det redan överstökat.
Hur länge fångas ett intresse? På en hemsida är det max 8 sekunder har jag läst. Finns intresset kvar då man bläddrat förbi?
MvH
Peter
Flint skrev:DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.
Och, hur många är icke förutsägbara här på forumet?
DQ-20 skrev:Flint skrev:DQ-20 skrev:MagnusÖstberg skrev:Visste väl att din fråga var trams och inte seriös. Synd att du alltid måste ha en agenda.
Och, hur många är icke förutsägbara här på forumet?
I princip inga. Men det gör ju som sagt inget. Värre är det med finessen.
phon skrev:Är inte en del av definitionen på en early adopter just att han är early? Dvs hoppar på nyheter snabbt, precis när nyheten läcker ut, eller gärna strax innan?
phon skrev:Är inte en del av definitionen på en early adopter just att han är early? Dvs hoppar på nyheter snabbt, precis när nyheten läcker ut, eller gärna strax innan?
DQ-20 skrev:phon skrev:Är inte en del av definitionen på en early adopter just att han är early? Dvs hoppar på nyheter snabbt, precis när nyheten läcker ut, eller gärna strax innan?
Man får koppla det till en teoretisk modell som kallas produktlivscykeln. Definitionen på en early adopter är då att man tillhör de första som köper produkten, första delen på kurvan. Fast det är egentligen inte det som är det intressanta utan hur man skall förhålla sig till dessa kunder samt deras betydelse för efterkommande konsumentgrupper. Det där med early adopters har blivit allt viktigare i takt med att sociala media börjat spela en viktig roll i marknadsföringssammanhang - early adopters kan bidra till marknadföringen genom att dela med sig av sina erfarenheter. Generellt brukar early adopters vara relativt okänsliga för pris eftersom deras behov (objektivt eller subjektivt) är stort och därför har produkten eller tjänsten stort värde för dem. Ett tecken på att man fortfarande befinner sig i början av en produktlivscykel är att man jackat upp priset rejält jämfört med tidigare modeller. När priset börjar falla är det ett tecken på att man gått vidare i cykeln.
/DQ-20
DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Vad menar du med copyn?
Texten i en annons kallas copy. Den skrivs av en copywriter. I Linns bildannonser finns det en fetstilad del av copyn under bilden, och en finstilt ovanför. Bristen på information i bilden och den fetstilade delen av copyn leder läsaren att läsa det finstilta för att få en förklaring till vad annonsen handlar om. Där finns det egentliga budskapet.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster