Moderator: Redaktörer
bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.
Med vänlig hälsning
Pekka
bandix skrev:PekkaJohansson skrev:Den bistra sanningen är att en stor andel av hårdrocksskivorna är riktigt dåligt inspelade. Gamla inspelningar distar ofta något fruktansvärt och många nya är sönderkomprimerade. Ämnet har berörts några gånger här på Faktiskt. En del gammelhårdrock som Sabbath och Purple kan hittas i acceptabla utgåvor om man letar. AC/DC är ibland bättre än snittet. På metallsidan är det några enstaka Judas Priest- och Accept-låtar som tål lyssning på mer än bakgrundsnivå. Rammstein har väl ett par spår som låter bra - annars är det påvert.
Med vänlig hälsning
Pekka
(o)lustigt att du säger det, AC/DC och Judas är de som jag brukar trösta mig med ibland. Trist, men det kanske bara är att gilla läget (Blir en ny stärkare iaf, prylar kan man inte få för många av)
Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Kronkan skrev:Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
I princip finns det inga taskiga inspelningar, det finns bara taskiga förstärkare.
Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.
Men taskiga inspelningar har inget med förstärkeriet att göra.
Enligt min dotter så rinner inte vatten uppåt vanligtvis.
Laila skrev:Kronkan skrev:Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
Om push och pull kopplade rörhäckar har du nog rätt i. För mig var det viktigt för att förstå rockmusik . Och de behöver inte ens vara dyra.
Men taskiga inspelningar har inget med förstärkeriet att göra.
Enligt min dotter så rinner inte vatten uppåt vanligtvis.
Vi får välan höppas att ho lever utta nöen externer pumper, eller ...?
bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.
Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?
Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser

bandix skrev:Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
NiklasF skrev:Lite extra plus på subbarna brukar göra det mer uthärdligt, det gjordes ett högst vetenskapligt blindtest i norr, mina lufttrumsolon ökade i takt med hur vippan på filtret ökades
sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör
Flint skrev:En hårdrockslåda.
En 15-tum pa-bas i en 200 liter basreflexlåda med fo=45Hz körd helt utan delningsfilter men kompletterad med ett mellanreghorn från 1500Hz och uppåt. Fest och ös.
markusA skrev:P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
KorkSniff skrev:sebatlh skrev:Förövrigt nummer 2 så bör man inte blanda ihop hårdrock och gubbrock. Gubbrock går inte att få att låta bra hur man än gör
Jo. Jag har aldrig vurmat för dire straits förän jag började med HIFI.
Nu är brothers in arms ett av mina referensspår. det låter ju så jävla bra. Litet trist och välpolerat, med satan vilken HIFI!
markusA skrev:*Flamesuit on*
De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Prislappen är inte ens i närheten avgörande.
Gå på en större mässa och du hittar i bästa fall en handfull som fixar det.
Imho så är man ofta så fokuserad på detaljer att man tappar helheten.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt.
Allt handlar inte om en spikrak frekvenskurva...
P.S. Det är jag som brukar släpa med riktigt jobbig musik på mässorna. *s* D.S.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Jag har snarare börjat lyssna MER på hårdrock sedan jag satte in toppar som kan spela rent på högre volymer och fick mer drag i bottenregistret med infra-tillsatsen...
Infra på hårdrock? Knappast! Snarare mer, rätt mycket mer, dB vid lite högre basfrekvenser
Vän av ordning ber dig då fundera över hur pass högt infra-tillsatsen kan gripa in, samt om en lutad "house curve" kan ha någon inverkan.
RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Ragnwald skrev:Flint skrev:Jag hade en ACDC-cd en gång som lät apa på hifiprylar men på lite större sopiga PA-grejer blev det ett satans drag och lät bra.
Sopiga PA:n is da shit.
RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Flint skrev:sebatlh skrev:Men men, nog med tåtrampande och härj. Nu sjunger vi "we shall overcome"
Du behöver nog inte ha dåligt samvete. Gubbrockarna föraktar säkert din musik lika mycket som du gör deras.
micromodular skrev:...eller så fixar du en högtalarswitch...
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Inget "ju" i det. House curve sätts en gång och används självklart till allt. Går det inte att lyssna på klassiskt med sin house curve, så har man gjort fel när man fixade till den!
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?

Flint skrev:phloam
Nej, det är ett kulturproblem. Hårdrock, inspelning och mastring har utvecklats åt ett visst håll som passar vissa högtalare. HiFi har inget med saken att göra och är bara ett hinder.
RogerGustavsson skrev:Almen skrev:RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?
Finns i regel ingen infra på klassisk symfonisk musik. Möjligen tänker du dig någon stor orgel som kan tänkas rycka i 16 Hz men det är rätt sällan. Akustiska instrument som spelar långt ner i basen går inte ner i infraområdet vad jag vet. Det är faktisk inte så många instrument som spelar under 50 Hz. Några av dem avsätter heller inte många dB på lyssningsplats i ett konserthus.
PekkaJohansson skrev:Jag får bestämt göra en djupdykning i skivsamlingen och återkomma.
RogerGustavsson skrev:De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.
Fast då stirrar du dig nog lite blind... som jag ser på det så är det huvudsakligen en fråga om en liten tilt på hela frekvensgången, men då är det lätt att ögonen faller på det som ligger högst istället för att kika på hela trenden. Stora lyft i basområdet är säkert lite kompensering för vår hörsels lägre känslighet här och kanske även för vissa rums beskaffenhet av att sluga mer bas än andra.
Almen skrev:Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.
Fast då stirrar du dig nog lite blind... som jag ser på det så är det huvudsakligen en fråga om en liten tilt på hela frekvensgången, men då är det lätt att ögonen faller på det som ligger högst istället för att kika på hela trenden. Stora lyft i basområdet är säkert lite kompensering för vår hörsels lägre känslighet här och kanske även för vissa rums beskaffenhet av att sluga mer bas än andra.
Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas. Men vi kanske använder ordet olika?
Almen skrev:Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas.
2-ch skrev:Almen skrev:Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas.
Det där tycker jag var en bra definition av "house curve"
Flint skrev:Inte så värst mycket infrabas där.
Flint skrev:Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.
Flint skrev:Så här ser det frysta toppvärdet ut för hela skivan AC/DC - Stiff upper lip (remastrad 2004). Inte så värst mycket infrabas där.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.
Syftet: att få folk att tänka efter ett par ggr extra utanför sin vanliga låda.
Vad gör -50dB vid 15kHz mer nödvändig för musiken än -50dB vid 15Hz? Är det så, eller inte? Är både intressanta, eller ingen?
Flint skrev:Så här ser det frysta toppvärdet ut för hela skivan AC/DC - Stiff upper lip (remastrad 2004). Inte så värst mycket infrabas där.
phloam skrev:Ursäkta min okunnighet, men syftar house i "house curve" på hus eller musikstil?
phloam skrev:Ursäkta min okunnighet, men syftar house i "house curve" på hus eller musikstil?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.
Syftet: att få folk att tänka efter ett par ggr extra utanför sin vanliga låda.
Vad gör -50dB vid 15kHz mer nödvändig för musiken än -50dB vid 15Hz? Är det så, eller inte? Är både intressanta, eller ingen?
Flint skrev:AC/DC låter otroligt illa. Helt olyssningsbart idiotremastrat.
Magnuz skrev:Flint skrev:AC/DC låter otroligt illa. Helt olyssningsbart idiotremastrat.
Synd. AC/DC brukar annars höra till det som låter bäst när det gäller hårdrock. 80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.
Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...
Objektivisten skrev:Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...
Kan vara Angus Young's SG.
sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.
http://www.youtube.com/watch?v=WtpJ7DXwGmA
Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.
Fast samtidigt kräver väl det mer av kompsektionen i bandet...

sebatlh skrev:HammerFall (jäss, av alla band så länkar jag till dem) är nog ett bra exempel på vad jag menar med GITARRER å sen lite dubbla baskaggar på det.
http://www.youtube.com/watch?v=WtpJ7DXwGmA
Jag tror många band skulle tjäna på att låta basisten ta mer plats och våga ha lite tunnare ljud i gitarrerna. På så sätt behöver man inte ha så plastigt trummljud heller och helt plötsligt har man mer att jobba med för att få till något välljudande.
Fast samtidigt kräver väl det mer av kompsektionen i bandet...
sebatlh skrev:Jag skriver för långsamt. Det här är alltså svar på Flints svar till mig, så ingen blir förvirrad nu…
------
Hehe. Det kanske det gör. Jag har bara sunkiga datorhögtalare att lyssna på här och hammerfall… nä dem lyssnar jag inte på så ofta om man säger så.
Fan, tji fick jag för att jag ville tramsa. Borde tagit något jag känner till bättre.
Äh, min teori är kanske felaktig. Men, det är ändå lite slående att om det kompromissas någonstans så är det i varje fall inte med gitarr eller sångljudet.
Flint skrev:Jag är förvånad över att även den modernare hårdrocken tappar basen så tidigt. Verkar som om det är ganska dött under 40Hz. Mest aktivitet runt 100Hz.
Magnuz skrev:80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.
Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?
phloam skrev:Almen skrev:
Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?
Om man ska ge ut en skiva med hårdrock så kanske varken artist, producent eller mastrare vill att den genomsnittlige lyssnaren inte ska kunna spela så högt som man vet att de gör, på ofta inte särskilt baskapabla anläggningar (allra minst i infraområdet), utan att det börjar skorra i baselementen pga tämligen onödig lågbasinformation?
markusA skrev:En skiva som jag tappade hakan över var faktiskt Metallica's svarta album.
sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Att andra parametrar är bättre med de nya talarna är en sak, men ALLT verkar ju inte blivit bättre. Tvärtom några parametrar blev sämre.
sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Frågan kan då sammanfattas: Är ljudkvalitet eller musikupplevelse det viktigaste vid musikåtergivning?
Svar ja.
sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt
sportbilsentusiasten skrev:Trådskaparen kan njuta sämre av hårdrockskivorna med de nya högtalarna --> något i anläggningen eller dess installation i rummet påverkade prestandan negativt.
Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
http://www.youtube.com/watch?v=K6AexMEfxlE&hd=1

Flint skrev:sebatlh skrev:Att spela in en späd röst och lite gitarrspel. 3 närmickar och 2 rumsmickar. Plättlätt
Njae. Tippar att det lika gärna kan vara tvärs om. Närmickad viskasång kan nog vara skitsvårt att få den rätta känslan för feeling i medan ett samspelt hårdrockgäng nog har en del gratis i just samspel och rutin. Hypotes.
Flint skrev:Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
Kul hängmatta.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ja menar...tidigare kunde ju han spela hårdrockskivorna med behållning. Då kan ju rimlighetsvis inte felet vara skivorna, återgivningen var ju bra tidigare.
Nej, den var så dålig att felen inte framgick i ljudsoppan.
På samma sätt som att ett klappeko i rummet inte stör oss om det bara är en akustisk rumseffekt bland många andra - men när de andra åtgärdats så att denna plötsligen tydliggörs, så är den väldigt irriterande.
För att fullborda analogin: ta bort även klappekot <--> stoppa i välproducerad musik.
bandix skrev:Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad ...
bandix skrev:Jag har ett problem. Jag är en hårdrockare i själen och tidigare nästan uteslutande lyssnat på ovanstående. Detta fram till den dag då jag skaffade en lite(läs mycket) bättre högtalare.
Dagligen kommer jag på mig själv med att lyssna på Chris jones, Nils Lofgren, Holly Cole mfl. Inget fel med det och ingen skada skedd om det inte vore för att när jag drar på mina gamla hårdrocksplattor så låter det platt och trist, och då menar jag verkligen sjukt platt och tråkigt. Inget tryck alls i basen, som det är när jag lyssnar på annan musik, och det blir bara tröttsamt att lyssna på. Jag har verkligen ingen lust att lyssna på mina gamla skivor då allt annat låter så mycket bättre.
Min fråga är följande, är all hårdrock så dåligt inspelad eller kan det vara så att felet sitter i min utrustning, jag har exempelvis rätt kass förstärkare. Den kanske helt enkelt inte klarar av hårdrock? Någon annan som stött på liknande problem?
Objektivisten skrev:bandix skrev: svårare om det helt enkelt är taskiga inspelningar...
Vee-Eight skrev:markusA skrev:*Flamesuit on*
De flesta av dagens hifi-högtalare fixar inte hårdrock, metal, industri m.m. på ett bra sätt imho.
Jag kan ta en musikalisk högtalare över en detaljerad dito då jag är här för musiken framför allt annat. Så, tänk helhetsintryck och börja lyssna runt.
Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.
Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.
Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:markusA skrev:*Flamesuit on*
Men eftersom det finns hårdare rock som låter bra på både klassiska hårdrocksburkar och på std hifiburkar (RATM, Danko Jones, AC/DC etc) så verkar det snarare som om det oftast är musikmaterialet som brister. Har lyssnat på ett band live (mindre klubbspelning) och det var suveränt jämfört med skivan man promotade på samma konsert. Jag har också fått tillfälle att lyssna på färdigmixad (inkl normaliserad volym) men ej mastrad version, och den var bra lik live-upplevelsen.
Mao, jag tror inte problemet ligger i att "hifi" fokuserar för mkt på detaljer, utan att "hårdrocksburkar" skär bort misstagen i produktionen. I de flesta fall är det en kass idé att dämpa symptom istället för att rätta till felen.
Så man kan tänka sig två spår som diskussionen kan gå vidare i:
1. Det är som det är - gilla läget och se vad man kan ställa till i
anläggningen för att göra skiten mera utståmedbar.
2. Inte acceptera läget med de dåliga inspelningarna, utan lägga
sin energi på att arbeta för bättre inspelningar i framtiden, och
kanske bättre utgåvor av de som redan är gjorda, samt en större
insikt från producent- och mastringshåll. Det senare är ju redan
på G och mastrarnas uppvaknande är remarkabelt. Få människor
talar mera om vikten att hålla nivån låg och ljudkvaliteten hög än
mastrarna (i varje fall många av dem) av idag, och de som håller
eländet med söndermastring vid liv idag är faktiskt producenter,
musiker och skivbolag.
Själv tycker jag att båda vägarna har sin plats.
Den senare är globalt/kulturellt viktig, den första är en för många
viktig jakt på interimslösning.
Vh, iö
Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?
Zeeall skrev:Flint skrev:Zeeall skrev:Hårdrock som är med flit dåligt inspelat då?
Kul hängmatta.
är det gitarren runt 1khz?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Hur påverkar man skivindustrin rent praktiskt att "bättre" spela in hårdrock?
Hur många är vi på hififorumen? Om alla skrev under en petition om bättre ljudkvalité önskas och skickade denna till skivbolagen (ev. Kopia till någon media? *bruttotanke*) skullevi bli många nog att ha någon vikt?
Är jag en dystergök om jag tvivlar? Då tror jag mer på Vee-Eights förslag. Att visa att det finns bättre alternativ.
IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig maximal medelnivå.
IngOehman skrev:Så egentligen handlar det idag bara om att komma överens om en lämplig
maximal medelnivå. Sen får alla skapa precis vilket sound de vill, och det är
även något som de för första gången på länge KAN göra - utan att bli om-
körd av andra. Läs de som komprimerar sönder musiken det vill säga de som
gärna offrar ljudkvalitet för att låta starkare än andra.
Offrar man då ingenting på att vara moderat med medelnivån?
Nej, ingenting, för man kan ändå komprimera hur mycket man vill om man
gör det av soundskäl, och köparen förlorar heller inget så länge han eller hon
förstår att det finns en volymkontroll som man kan vrida på.![]()
phloam skrev:Men nu talar vi väl specifikt om hårdrock och varför den låter dåligt.
Jag tror inte det hjälper med nåt generellt prat om mastering utan man måste nog adressera den speciella musikkultur som råder där om man vill komma nån vart.
IngOehman skrev:En inte ovanligt situation även inom naturvetenskapen. Tänk hur många
växter som konkurrerar genom att växa sig så höga att det blir en stor
nackdel för dem, men gör de det inte så blir de omväxta av andra växter
och då får de inte sol...
aisopos skrev:IngOehman skrev:Min vilja är inte att lägga mig i hur något skall låta överhuvudtaget, jag bara
önskar en värld med en standard där alla har att skapa
det sound som de vill ha, på riktigt.
Amen.
phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
Flint skrev:Almen
Varför lägger du tangenter på phloams tangentbord? Han har ju inte skrivit det där.
Almen skrev:Flint skrev:Almen
Varför lägger du tangenter på phloams tangentbord? Han har ju inte skrivit det där.
Jo, han skrev det jag citerade. Men resten skrev jag, det stämmer.
Almen skrev:2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?
sebatlh skrev:Hittade även en intressant artikel som jag skummat lite. Högpassfilter på 60Hz är tydligen en rekommendation. Eeeh? (står i del två)
http://www.soundonsound.com/sos/nov09/a ... /metal.htm
The kick drum is likely to be the part of the kit which, in the final mix, will bear least resemblance to this drum’s natural acoustic properties.
As a general rule for mixing extreme modern metal, I would use an HPF to remove anything below 60Hz right across the mix, and would avoid boosting anything in the 20-60Hz sub-bass range, which invariably will wreck a mix for this genre. Obviously, every instrument in every project will have vastly differing frequency content, and although you can’t use a formula when applying high-pass filters, I will present the following as a general guide.
For kick and snare, an HPF will be used to remove everything below the lowest desirable frequency. With the kick, this can be anywhere between 60 and 80Hz, depending on the style and speed of kick pattern
The fundamental low-end weight of a kick drum will usually be around 60-110Hz. However, avoid amplifying any frequencies lower than 75Hz, as this will usually result in a mix-wrecking accumulation of boomy frequencies, particularly on sections with fast double-kick patterns.
Flint skrev:Almen skrev:Flint skrev:Almen
Jo, han skrev det jag citerade. Men resten skrev jag, det stämmer.
Det hedrar dig att du inte omformulerade och förvanskade citeringen.
phloam skrev:Almen skrev:2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?
Därför att alla "medelnivåspecifikationsförespråkare" () har dyra hifi-anläggningar och vill få valuta för sina pengar?
phloam skrev:Flint: jo precis, jag tycker artikeln i soundonsound (Tack sebathl!) var informativ och visar att proffsen vet bättre än man kanske kan tro. Man tycks ta särskild hänsyn till lågfrekvensinfo för att undvika en "muddy mix" (osv) som det skrivs.
Man är nog t.ex. rätt medvetna om det ofta används nedstämda basgitarrer i nu metal vilket är genrespecifikt och säkert påverkar mixning/inspelning.
RogerGustavsson skrev:Inte mycket lågbas med andra ord ochlångt från infra.
phloam skrev:Almen skrev:2) Varför tror du att man såsom medelnivåspecifikationsförespråkare vill hindra folk från att spela in och producera musik precis som de vill?
Därför att alla "medelnivåspecifikationsförespråkare" () har dyra hifi-anläggningar och vill få valuta för sina pengar?
Almen skrev:OK...
sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Fast jo visst, ofta mixar man in en "ren" signal med som man måste anpassa till helheten.
sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Almen skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Och rummet stärkaren står i. Ofta finns det resonanser i studion som drar igång vid låga frekvenser. Då är en lösning att skära, men det är lite suboptimering som jag ser det.
Flint skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Fast jo visst, ofta mixar man in en "ren" signal med som man måste anpassa till helheten.
Basgitarrljudet är ju beroende på en massa saker. Basisten, basförstärkaren, högtalaren, mick, mickplacering/avstånd mm. Det senare om man mickar lådan förstås. Jag menar bara att för mycket lågbas lätt luddar till det. Det är min åsikt. Baskagge och basgitarr tycker jag är enäggstvillingar i mixen. Om det blir rätt där är det lättare att mixa resten. Slut ot.
Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
Hur får du de tankegångarna att processas samtidigt?
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
För att phloam har förstått mer än vissa andra vad som styr en lyssnare och hur det mänskliga egot/jaget fungerar. De som inte har nått dit tycker förstås att påståendet är kokko vilket är fullt naturligt.
Flint skrev:Almen skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Och rummet stärkaren står i. Ofta finns det resonanser i studion som drar igång vid låga frekvenser. Då är en lösning att skära, men det är lite suboptimering som jag ser det.
Kan aldrig tänka mig att rumsresonanser påverkar eftersom lådorna oftast närmickas med max någon dm avstånd. Troligen mer problem med låd- och elementresonanser i så fall.
MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Du duckar för att du är medveten om hur jävla fånigt och okunnigt det är det du skriver, men du gör det iallafall?phloam skrev:Ibland undrar jag om det inte vore ärligare att säga "vi vill inte alls att ni ska kunna spela in som ni vill, vi vill att all musik ska spelas in HiFi-mässigt så att vi kan få våra verklighetsupplevelsekickar oavsett allt"
*duckar*
Lite svårt att svara på din kommentar rakt av så jag får försöka förtydliga:
Att säga att alla ska få spela in hur de vill - men inte få offra ljudkvalitet för att ha maximal medelnivå - går inte ihop riktigt för mig.
phloam skrev:Samtidigt så är väl själva poängen med medelvärdesbegränsning att det ska bli bättre ljudkvalitet
phloam skrev:(annars hade vi inget problem som behövde "åtgärdas").
phloam skrev:Därför blir det lite hyckleri när man säger att "alla ska få göra som de vill" (där är vi ju idag, tyvärr med tokmastring som följd) och samtidigt vill lösa problemet (låg hifi-faktor hos ljudet) med en begränsande(!) standard.
phloam skrev:Varför inte vara mer rakt på sak och säga "vi vill förbättra förutsättningarna för bra ljud till priset av vissa begränsningar" vilket är precis det jag skrev från början, om än lite mer provokativt formulerat
phloam skrev:För alla vill vi väl ha bästa möjliga ljud, och få våra kickar, och då är väl lite frihetsinskränkning för producenter/skivbolag inte en sån jätteförlust?
phloam skrev:Jag tror m.a.o. att det är viktigt att vara helt tydlig (ärlig) med vad man som hifi-lyssnare/musikälskare vill uppnå, särskilt om det de facto innebär riktlinjer/standard/begränsningar som måste följas av alla för att nå dit.
phloam skrev:Att säga att alla ska få spela in hur de vill - men inte få offra ljudkvalitet för att ha maximal medelnivå - går inte ihop riktigt för mig.
---
Därför blir det lite hyckleri när man säger att "alla ska få göra som de vill" (där är vi ju idag, tyvärr med tokmastring som följd) och samtidigt vill lösa problemet (låg hifi-faktor hos ljudet) med en begränsande(!) standard.
Varför inte vara mer rakt på sak och säga "vi vill förbättra förutsättningarna för bra ljud till priset av vissa begränsningar" vilket är precis det jag skrev från början, om än lite mer provokativt formulerat
För alla vill vi väl ha bästa möjliga ljud, och få våra kickar, och då är väl lite frihetsinskränkning för producenter/skivbolag inte en sån jätteförlust?
Jag tror m.a.o. att det är viktigt att vara helt tydlig (ärlig) med vad man som hifi-lyssnare/musikälskare vill uppnå, särskilt om det de facto innebär riktlinjer/standard/begränsningar som måste följas av alla för att nå dit.
Almen skrev:Kan du inte förklara vilka "begränsningar" och "frihetsinskränkningar" det är du pratar om?
sebatlh skrev:Vad skulle medelnivåbegränsingen ge i den här genren?
Harryup skrev:1. Man förlorar konkurrensfördel eftersom andras produktioner kan ge ett relativt sett "bättre" ljud.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:1. Man förlorar konkurrensfördel eftersom andras produktioner kan ge ett relativt sett "bättre" ljud.
Vafalls? Pessimistisk argumentation?? Tror man sig inte vara bäst och snarare ser möjligheterna att kunna visa att man är bättre än de andra om man hade haft ett medium som tillät det?
Harryup skrev:Det är ju inget som hindrar det redan idag man kan ju köra med högre dynamik och i genomsnitt låta lägre dock. Vill man idag ha ett "fetare" så betyder det också att man låter högre. Om man senare vill göra ett fetare ljud så betyder det att man kan komma att låta lägre egentligen än andra produkter med mera dynamik. Väl?
Harryup skrev:Vill man idag ha ett "fetare" så betyder det också att man låter högre. Om man senare vill göra ett fetare ljud så betyder det att man kan komma att låta lägre egentligen än andra produkter med mera dynamik. Väl?
Bill50x skrev:sebatlh skrev:Vad skulle medelnivåbegränsingen ge i den här genren?
Medelnivåbegränsningen skulle göra att producenterna vågar ha ett mer dynamiskt ljud (det betyder inte att man inte komprimerar enskilda instrument, tex trummor och basgitarr) utan risk att tappa konkurrensfördelar (låta högst i radio eller utnivåbegränsade mp3-spelare).
/ B
sebatlh skrev: Men självklart är dynamikbegränsningen det enda problemet.
Vee-Eight skrev:Flint skrev:sebatlh skrev:Mjo, visst kan en basgitarr vara odistinkt. Men det fixar man väl med rattarna på förstärkaren?
Basgitarrljudet är ju beroende på en massa saker. Basisten, basförstärkaren, högtalaren, mick, mickplacering/avstånd mm. Det senare om man mickar lådan förstås. Jag menar bara att för mycket lågbas lätt luddar till det. Det är min åsikt. Baskagge och basgitarr tycker jag är enäggstvillingar i mixen. Om det blir rätt där är det lättare att mixa resten. Slut ot.
Imo tycker jag att oumpff:et i baskaggen skall ligga där basgurans oumpff är (100-120Hz?) då elbasen är två instrument i ett; percussion/rytm och melodi. Saknar man en liten puckel där på elbasen så tappar man mkt sväng. Att fånga elbasens grundtoner är rätt viktigt det med, men inte direkt nödvändigt. I små replokaler tycker jag det ger en känsla av tappad definition, kan vara också hur min stärkare reagerar på rattandet. Den är allt annat än linjär på ngt håll. Lådan har raka linjer, det är det enda.
Disclaimer; det finns en variant per bassist och gitarrist hur man rattar ljud. Det ovan behöver inte passa all slags musik, gitarrer och annan utrustning.
sebatlh skrev:Och hårdrock spelas i radio sen närdå?
Att gammal hårdrock spelas i radion idag påverkar ju knappast de besult som togs 1986, eller hur?
Utnivåbegränsade mp3-spelare. Hur påverkar de all hårdrock före säg 1995?
Så igen, vad har medelnivådiskussionen med hårdrock och dess ljudkvalitet att göra?
Dessutom är frågan rätt komplex i och med att hårdrock är ett så vitt begrepp som spänner sig över drygt 3 årtionden av skivor. Olika subgenres som kräver helt olika angreppssett för att få ut det bästa ljudet. Men självklart är dynamikbegränsningen det enda problemet.
Vee-Eight skrev:PA-subbar brukar sluta återge nånstans lägst 40-50Hz.
Iaf;
Jag kan inte på ngt vis påstå att jag är bra på hur man mixar rockmusik, men det jag har insett att det är väldigt knivigt. Tycker det haltar lite att kräva högdynamisk återgivning, det talar delvis mot idén med genren. Stränginstrumenten har per std kompressorer, dels för att hjälpa musikern att hålla en jämn nivå ut utan att tappas bort pga ofrivillig accentuering. Sen brukar rörmys, dvs kompression och rördist, göra gott åt signalen rent soundmässigt. Samma gäller ju trummor; är man inte skärpt trummis och väldigt duktig så är det mycket svårt att kontrollera ljudnivå ut. Uppmikningen på trummor kräver också kompression och i viss del duckning. Sångaren behöver också kompression på sång, speciellt om man har ett instrument runt nacken som gör att avståndet till miken varierar.
Almen skrev:Vee-Eight skrev:PA-subbar brukar sluta återge nånstans lägst 40-50Hz.
Iaf;
Jag kan inte på ngt vis påstå att jag är bra på hur man mixar rockmusik, men det jag har insett att det är väldigt knivigt. Tycker det haltar lite att kräva högdynamisk återgivning, det talar delvis mot idén med genren. Stränginstrumenten har per std kompressorer, dels för att hjälpa musikern att hålla en jämn nivå ut utan att tappas bort pga ofrivillig accentuering. Sen brukar rörmys, dvs kompression och rördist, göra gott åt signalen rent soundmässigt. Samma gäller ju trummor; är man inte skärpt trummis och väldigt duktig så är det mycket svårt att kontrollera ljudnivå ut. Uppmikningen på trummor kräver också kompression och i viss del duckning. Sångaren behöver också kompression på sång, speciellt om man har ett instrument runt nacken som gör att avståndet till miken varierar.
Men kompression och limitering på enskilda spår är en sak (man brukar hamna på toppfaktor 13-20 dB), komprimering och limitering av slutmixen en annan (toppfaktor 10-12 dB).
Flint skrev:sebatlh
Min erfarenhet är att PA-prylar inte återger lågbas/infrabas och att bas/baskagge i princip hörs mest från nästa steg uppåt i frekvens i utrustningen, lågmellan. Mycket 80-150Hz. Har jag fel.
phloam skrev:IÖ, jag har inte nånstans pratat om "skapa sound"...
phloam skrev:...jag pratar om frihet - eller inte - att just tokkomprimera så att det låter dåligt enbart därför. Inte hur man i övrigt kan få till dåligt ljud-sound med andra medel (utan tokkomprimering).
phloam skrev:Är det inte så att vi vill specifikt få bort tokkomprimering (utan att blanda in andra aspekter) för att stimulera fram mer dynamiskt ljud och för det krävs reglering genom standard?
sebatlh skrev:Bill50x:
Jorå jag har koll på loudness race och allt vad det innebär.
Vad jag inte förstår är vad det har att göra med "vad dödade min hårdrock".
Frågan är ju inte "vad dödade min musik".
Föreslog det för ungifär ett sekel sedan i tråden, men fick absolut ingen respons.Bill50x skrev:Men det kan vara så att de nya burkarna helt enkelt behöver bättre drivning (slutsteg).
/ B
Bill50x skrev:Svaret är för mig (relativt) enkelt, högtalarna är inte bättre. De är sämre, i alla fall när de exponeras för hårdrock. Och det var ju precis vad Sportis skrev för rätt länge sedan, något måste vara sämre eftersom det tidigare gick att nöjaktigt lyssna på rock. Att en bättre högtalare avslöjar hur dåliga inspelningarna är, det är enligt mitt sätt att se det rent nys. Skillnaden mellan hårdrocken och goda inspelningar kan
sebatlh skrev: hårdrock och dess ljudkvalitet att göra?
CODY skrev:Jag tror helt enkelt inte att man bryr sig om det som i hifikretsar kallas ljudkvalitet...
Svante skrev:Bill50x skrev:Svaret är för mig (relativt) enkelt, högtalarna är inte bättre. De är sämre, i alla fall när de exponeras för hårdrock. Och det var ju precis vad Sportis skrev för rätt länge sedan, något måste vara sämre eftersom det tidigare gick att nöjaktigt lyssna på rock. Att en bättre högtalare avslöjar hur dåliga inspelningarna är, det är enligt mitt sätt att se det rent nys. Skillnaden mellan hårdrocken och goda inspelningar kan
Mm...
Och för en relativist (som ganska många av oss är om än i olika grad) som jämför lyssningsupplevelserna mellan skivor som man spelat nyligen så blir det ju så. Alltså, om man sabbar inspelningarna med en dålig högtalare så kanske man vänjer sig vid det sabbade ljudet. Och eftersom skillnaden mellan hifijazzen och favvohårdrocken är minimal blir lyssningsupplevelsen helt ok men favvohårdrocken.
Med nya fina högtalare låter allt bättre i jämförelse med hur det lät förut, men vad hjälper det när favvohårdrocken nu har fått konkurrenns av hifijazz som låter tio gånger bättre.
Så nys är det inte, men det betyder kanske ändå att man måste gå tillbaka till kassa högtalare, alltså försämra ljudet på alla inspelningar för att det inte ska blir så stora skillnader.
För en relativist kan det vara mer värt. Risken är bara att man har blivit sensibiliserad och inte längre kan låta bli at höra hur illa det låter.
Tror jag.
Bill50x skrev:sebatlh skrev:Bill50x:
Jorå jag har koll på loudness race och allt vad det innebär.
Vad jag inte förstår är vad det har att göra med "vad dödade min hårdrock".
Frågan är ju inte "vad dödade min musik".
Du har rätt. Medelvärdesdiskussionen är ett stickspår. Frågan är ju varför (hård-)rocken dog iom byte till andra (bättre?) högtalare.
Svaret är för mig (relativt) enkelt, högtalarna är inte bättre. De är sämre, i alla fall när de exponeras för hårdrock. Och det var ju precis vad Sportis skrev för rätt länge sedan, något måste vara sämre eftersom det tidigare gick att nöjaktigt lyssna på rock.
Bill50x skrev:Att en bättre högtalare avslöjar hur dåliga inspelningarna är, det är enligt mitt sätt att se det rent nys. Skillnaden mellan hårdrocken och goda inspelningar kan dock bli större, men det är en annan sak.
Men det kan vara så att de nya burkarna helt enkelt behöver bättre drivning (slutsteg).
adzer skrev: ju bättre anläggning man har ju tydligare blir dessa bristerna i relation till bättre inspelningar.
Nattlorden skrev:adzer skrev: ju bättre anläggning man har ju tydligare blir dessa bristerna i relation till bättre inspelningar.
Jo, fast tydligast blir det nog i överanalytiska high-end-högtalare...
adzer skrev:Jag är inte helt säker på vad du menar med "överanalytiska". Jag vill att min anläggning skall återge allt som finns på inspelningen så naturligt som möjligt.
Att en sådan anläggning lyfter fram de svagheter som finns hos en inspelning är en sidoeffekt som man får ta.
Hellre det än en anläggning som inte kan återge alla smådetaljer.
Nattlorden skrev:Överanalytisk menas att man lagt sådan vikt vid att audiofil-lyssnaren lyssnar efter smådetaljer att man valt att designa högtalarna på ett sådant sätt att dessa upplevs tydligare än de egentligen borde.
adzer skrev:Nattlorden skrev:Överanalytisk menas att man lagt sådan vikt vid att audiofil-lyssnaren lyssnar efter smådetaljer att man valt att designa högtalarna på ett sådant sätt att dessa upplevs tydligare än de egentligen borde.
Ja då förstår jag. Det låter inte som några högtalare som jag skulle vilja ha.
Jag tycker dock att samma symptom är väldigt tydligt på tex Ino. Mycket av den musiken jag lyssnade på förr låter dåligt sen jag skaffade Ino och är inget negativt med Ino utan inspelningarna.
brumel skrev:Konstigt at INO skulle få musiken att låta sämre än förr. Det är ju inte frågan om några överanalytiska studiomonitorer. Dessutom utan den hissade diskant som varit i ropet de senaste 10 åren.
Har lyssnat på metal i 30 år dvs sen början-mitten av 80-talet. (Jag använder mkt sällan termen hårdrock).
Metal och närliggande genrer som punk, hardcore och grunge SKA låta dåligt. Det är musikens raison d'etre.
Låter det tråkigt är det nåt fel nånstans.
adzer skrev:Nattlorden skrev:adzer skrev: ju bättre anläggning man har ju tydligare blir dessa bristerna i relation till bättre inspelningar.
Jo, fast tydligast blir det nog i överanalytiska high-end-högtalare...
Jag är inte helt säker på vad du menar med "överanalytiska". Jag vill att min anläggning skall återge allt som finns på inspelningen så naturligt som möjligt.
Att en sådan anläggning lyfter fram de svagheter som finns hos en inspelning är en sidoeffekt som man får ta.
Hellre det än en anläggning som inte kan återge alla smådetaljer.
NiklasF skrev:Där ser man hur olika man tycker högtalare är, alla dom ino jag har lyssnat på har varit förlåtande mot inspelningarna, perfekta hårdrocksburkar enligt mig då mycket är lite väl skitigt för att spela högt.
gflar skrev:Intressant! Berätta mer är du snäll.
IngOehman skrev:PS. Är det fler än jag som när ni läser rubriken "vem dödade min hårdrock",
ser framför er en ytterrock, typ en oljerock som förlorat sitt fett, blivit blöt
och sedan torkat och blivit hård?
Och att ägaren en dag finner att den förlorat hårdheten och ligger alldeles
ihopsjunken där på golvet, och yttrar rubrikfrasen.
IngOehman skrev:gflar skrev:Intressant! Berätta mer är du snäll.
Gärna, men jag är inte säker på vad du efterlyser för information.
Jag berättar gärna mera, men vill veta om vad (fast nu måste jag
åka på ett litet ärende). Har du en mera konkret fråga så sätter
jag gärna tänderna i den när jag är tillbaka.
Vh, iö
phloam skrev:Som jag var inne på i mitt inlägg på sid 1 så handlar det nog rätt mycket om inställning/förväntningar. edit: hos hifi-lyssnaren, specifikt
Intressant är hur en genre kan lyfta fram denna ständiga konflikt mellan vad hifi-lyssnaren vill ha ("bra" inspelningar) och det konstnärliga resultatet (skivan med hårdrock).
Som brumel var inne på ovan, hur ska hårdrock låta egentligen? Vem avgör det? Vad är bra/dålig hårdrocksinspelning?
Jag väljer att se det som en helhet, inte separera (dålig) inspelning från materialet och sitta och önska sig att ena delen vore "bättre" (mässjazzmässig eller?) Sånt skapar bara frustration, som hos trådskaparen.
gflar skrev:Precis som adzer vill jag veta mer om den dära manicken NOOLOM.
Hur funkar den? Tillverkas den? Isf, vad kostar den?.................................
Är den snygg?
gflar skrev:Precis som adzer vill jag veta mer om den dära manicken NOOLOM.
Hur funkar den? Tillverkas den? Isf, vad kostar den?.................................
Är den snygg?
RogerGustavsson skrev:Har en dubbel-CD med The Animals som bitvis låter väldigt illa men musiken är go....
brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
Grejen är ju att det inte finns någon bas i HM eller, glamrock, punk eller indie. Själva musiken bygger på några få enkla ackord eller riff som hamras in och ett hårt sammanpressat mellanregister där allt inklusive basisten och trummisen trycks ihop en en gröt.
Några hifikvaliteter existerar inte om vi talar om rum, dynamik, frekvensomfång etc etc.
Därför blir det ganska fel i mitt tycke att höja basen. Det blir ju bara mer grötigt.
![]()
UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
Grejen är ju att det inte finns någon bas i HM eller, glamrock, punk eller indie. Själva musiken bygger på några få enkla ackord eller riff som hamras in och ett hårt sammanpressat mellanregister där allt inklusive basisten och trummisen trycks ihop en en gröt.
Några hifikvaliteter existerar inte om vi talar om rum, dynamik, frekvensomfång etc etc.
Därför blir det ganska fel i mitt tycke att höja basen. Det blir ju bara mer grötigt.
![]()
Ojojoj. Sicken gallimatias. Rock/metal/osv kan låta precis hur bra som helst live.
brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
![]()
Ojojoj. Sicken gallimatias. Rock/metal/osv kan låta precis hur bra som helst live.
Bra/dåligt ur hifisynpunkt eller valfri synpunkt?
Att live i allmänhet låter bättre än fonogrammet är väl också lite utanför trådens ämne!?
Om man söker kompensera för fel som uppkommit i inspelningsprocessen är väl en sak. Att söka skapa ett sound hemma som liknar live är generalknas.
UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
![]()
Att live i allmänhet låter bättre än fonogrammet är väl också lite utanför trådens ämne!?
Om man söker kompensera för fel som uppkommit i inspelningsprocessen är väl en sak. Att söka skapa ett sound hemma som liknar live är generalknas.
Inget i din text antydde att det endast skulle gälla fonogram, utan det såg i alla fall ut som att du menade rock/metal/osv i allmänhet. Oavsett så finns det inspelningar av dessa musiktyper som innehåller allt som du menar att de inte gör. Lyssna t.ex. på Muse, Delain, In Flames, Rammstein eller ToT. Låter hur bra som helst här hemma.
Tycker det finns många anläggningar som låter bra på mycket annat, men som fullständigt gör bort sig på denna typ av musik. Det blir vasst och grötigt. Tror snarare att det handlar om att många sitter på distande system, än att all metal skulle låta skit.
Edit: Allt som ovan nämnda grupper släppt låter inte bra, men det finns en hel del som gör det.
PekkaJohansson skrev:RogerGustavsson skrev:Har en dubbel-CD med The Animals som bitvis låter väldigt illa men musiken är go....
Kan det vara den brustvättade "The complete Animals"? Oavsett vilket kan jag rekommendera "The singles plus" från 1987.
Med vänlig hälsning
Pekka
Animals The Singles Plus (1987) Uk, Emi, Cdp.7 46605 2, 1987, CD, Ex/Ex, $8.00
brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
![]()
Inget i din text antydde att det endast skulle gälla fonogram, utan det såg i alla fall ut som att du menade rock/metal/osv i allmänhet. Oavsett så finns det inspelningar av dessa musiktyper som innehåller allt som du menar att de inte gör. Lyssna t.ex. på Muse, Delain, In Flames, Rammstein eller ToT. Låter hur bra som helst här hemma.
Tycker det finns många anläggningar som låter bra på mycket annat, men som fullständigt gör bort sig på denna typ av musik. Det blir vasst och grötigt. Tror snarare att det handlar om att många sitter på distande system, än att all metal skulle låta skit.
Edit: Allt som ovan nämnda grupper släppt låter inte bra, men det finns en hel del som gör det.
Live eller inte, jag menar att det finns vissa genrespecifika uttryck i hård och skitig musik som funnits sedan Hendrix och Led Zepp (dist, skrikigt mellanregister och dämpat bas och trumljud) oavsett var man spelar upp den som ej lämpar sig för mikroskopisk hifi-granskning.
Jag märker det också i viljan att lasta på tusen gitarrer, körer och stråkar som tex Blind Guardian.
Syftet är inte naturtrogenhet.
Ju snabbare och högre musiken ska låta desto mer framträdande blir lo-fi idealet såväl i producentled som konsumentled.
En platta med Napalm Death eller Carcass ger inget utrymme för det som kan beskrivas i hifitermer.
Och helt klart finns det anläggningar som inte kan prestera det ljudtryck som genren kräver.
En rörhäck kopplade till ett par Maggisar föredrar nog Ry Cooder framför Dave Mustaine.
Men ingenting hindrar ju att man som Opeth blandar in lite folkprog, akustiska instrument och börjar skönsjunga. Oftast blir ljudet bättre när det blir proggigare.
brumel skrev:Live eller inte, jag menar att det finns vissa genrespecifika uttryck i hård och skitig musik som funnits sedan Hendrix och Led Zepp (dist, skrikigt mellanregister och dämpat bas och trumljud) oavsett var man spelar upp den som ej lämpar sig för mikroskopisk hifi-granskning.
UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:UnholyRishna skrev:brumel skrev:Men varför skulle man skruva i gitarrbaserad rock. För att få den att låta mer hifi?
![]()
Live eller inte, jag menar att det finns vissa genrespecifika uttryck i hård och skitig musik som funnits sedan Hendrix och Led Zepp (dist, skrikigt mellanregister och dämpat bas och trumljud) oavsett var man spelar upp den som ej lämpar sig för mikroskopisk hifi-granskning.
Jag märker det också i viljan att lasta på tusen gitarrer, körer och stråkar som tex Blind Guardian.
Syftet är inte naturtrogenhet.
Ju snabbare och högre musiken ska låta desto mer framträdande blir lo-fi idealet såväl i producentled som konsumentled.
En platta med Napalm Death eller Carcass ger inget utrymme för det som kan beskrivas i hifitermer.
Och helt klart finns det anläggningar som inte kan prestera det ljudtryck som genren kräver.
En rörhäck kopplade till ett par Maggisar föredrar nog Ry Cooder framför Dave Mustaine.
Men ingenting hindrar ju att man som Opeth blandar in lite folkprog, akustiska instrument och börjar skönsjunga. Oftast blir ljudet bättre när det blir proggigare.
Visst finns de tendenser som du talar om. Vissa band/skivor låter inte alls bra. Men det finns också andra som låter mycket bättre också.
Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.
Förstår inte varför Lo-Fi skulle vara ett ideal som artisterna strävar mot. De vill ha sitt sound, och förmodligen att det ska låta så bra som möjligt utefter deras uppfattning om vad som är bra. Finns ingen absolut referens att jämföra mot.
Skulle vara liveframträdandet man jämför med i så fall. och där är ju de flesta studioutgåvor underlägsna när det gäller dynamik osv.
Känns lite som att du försöker bedöma Metal osv. på samma grunder som du bedömer inspelningar av t.ex. klassisk musik osv. I det senare fallet är ju i stort sett samtliga inspelningar "liveupptagningar". Genom att gå på konserter kan du därmed få en riktig referens för hur det borde låta. Hur skall detta göras på valfri metalskiva?
A lot of the early Rough Trade records guitar sounds (Kleenex, Swell Maps) was a combination of cranked ancient valve amps and a over saturation of the tape used for recording.
I was fortunate to record at Street Level (back in the days when Grant Showbiz and Kif Kif were involved) and we plugged our cheap top 20 guitars (woolworths branded Teisco/Kay guitars) through the amps and had exactly the same sound, no pedals at all!
There was an early RT documentary filmed for The south bank show that showed The Raincoats in the studio with Geoff Travis, again with that signature guitar sound of its era. Worth tracking down, if not for the excellent live performance of Aerosol Burns by Essential Logic.
Also, a lot of early studios used Rangemaster treble boosters to clarify the guitars as a lot of the valve amps back then were quite dull and muddy. My avatar is a rangemaster I built for that very same reason
UnholyRishna skrev:Naturtrogenhet? Mot vad? Denna musikgenren har inget med naturtrogenhet att göra.
Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
Lo-fi är en musikgenre som använder lo-fi-inspelningar som ett konstnärligt uttryckssätt. Målet är att låta autentisk snarare än överproducerad. Många lo-fi-artister använder billiga kassettbandspelare för att spela in sin musik.
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
shifts skrev:Svante skrev:Kronkan skrev:Wikipedia
...
...
Vilka vanföreställningar det finns.Att låta dåligt är alltså synonymt med att låta autentiskt...
Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
...
...
Beror på hur man tolkar det. De eftersträvar en äkthet som finns i det spontana och oplanerade, ungefär som att dåliga mobiltelefonbilder/-filmer förmedlar en känsla av autenticitet. Tror det är känslan man eftersträvar, även om det är väldigt planerat och medvetet gjort (i vissa fall).
...
...
Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Innan det är mixat finns det inget att bedömma kvalité på, så det enda av exemplen om verkligen försämar kvalitén är dålig mastring.
Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.
Vigor skrev:Kronkan skrev:Jag vill skilja på begreppet sound och dålig inspelningskvalité.
+1 så det skriker om det!
Soundkaraktär och ljudkvalitet är två väldigt olika saker. Det går alldeles utmärkt att producera musik med precis vilken SOUNDKARAKTÄR som helst utan att ljudkvaliten behöver vara undermålig. Skränigaste tänkbara punkmusik, fullständigt kaotisk frijazz, tokbrutal dödsmetall, skitig indutrimusik - allt går att göra med klanderfri ljudkvalitet. Välproducerat behöver INTE vara samma sak som vattenkammat, lättillgängligt och tillrättalagt.
Richard skrev:Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Ursäkta, men ditt inlägg visar att du inte vet hur inspelningar går till.
Att "det enda som försämrar ljudet" skulle vara dålig mastring är en felaktig myt som sprids på faktiskt.se.
Allting spelar roll, från instrumentens ljudkvalitet till mikrofonerna och den tonreglering som görs i mixerbordet.
Nattlorden, du som är en genomvänlig sympatisk person borde sluta lyssna på vissa auktoriteter på detta forum. Flera av dem vet inte alls vad de talar om, ej heller har de varit med om några rock- produktioner i en riktig studio.
Svante skrev:Zeeall skrev:Vad försämrar kvaliten mest?
Dålig inspeling?
Dålig mixning?
Dålig mastring?
Varför ägna tid åt det? Karaktären på felen är rätt olika (här brukar man tala om två olika frukter...). De ger alla olika fel och samtliga borde minimeras.
Objektivisten skrev:Laila skrev:Finns dä sånna . . .?
Ja, den här renen sjunger falskt t ex.

genstruktur skrev:Lyssnar på den här just nu:
[ Bild ]
Lät mustigare och trevligare än jag minns, nu med Ino pi60+bs60.
genstruktur skrev:Lyssnar på den här just nu:
[ Bild ]
ante_77 skrev:genstruktur skrev:Lyssnar på den här just nu:
[ Bild ]
Gäller att ha kontroll över basarna
Tarzan skrev:genstruktur skrev:Lyssnar på den här just nu:
[ Bild ]
L'enfant sauvage är fin den med. Och From mars to sirius. Och Marios trumsolon på konserter. Det mesta är bra med dom helt enkelt. Å vad jag gillar dom
Flint skrev:Nej. När det gäller hårdrock tror/tycker jag att det mesta hänger på högtalarna. Lättrivet och smack i kistan så dubbelkaggarna kommer till sin rätt.
DVD-ai skrev:När det gäller hårdrock så var har det varit en stor förbättring med mina nuvarande högtalare.
samtliga Ino Högtalare från pi60/i14 och upp är helt underbara att lyssna på hårdrock med![]()
FBK skrev:DVD-ai skrev:När det gäller hårdrock så var har det varit en stor förbättring med mina nuvarande högtalare.
samtliga Ino Högtalare från pi60/i14 och upp är helt underbara att lyssna på hårdrock med![]()
Tur att det finns mångfald, under min tid med pi60 så spelades nästan inget hårdrock alls pga att det blev så hårt, vasst och skränigt bara, olidligt helt enkelt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster